(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 20 ارديبهشت 1389- شماره 19641

فرصتي براي تفكر و خلاقيت
قلب مان را به مهرباني عادت دهيم
امان از كمر درد
آموزش توالت رفتن به كودكان



فرصتي براي تفكر و خلاقيت

بچه ها بايد از همان سال هاي آغازين شكل ها، رنگ ها و طرح ها را كشف كنند، تغيير و تبديل ها و رشد و نمو را مشاهده كنند، مفاهيم بوم شناسي را درك كنند و به محيط زيست احترام بگذارند. در اينجا به نكته هايي اشاره مي شود كه كندوكاو بچه ها را در طبيعت تقويت مي كنند.همچنين آنان را به سوي كاوش در طبيعت فرامي خواند. به اين ترتيب، آنان فرآيند علم يعني چگونه آموختن را تجربه مي كنند و حواسشان دقيق و قوي مي شود.
خورشيد، برف، باران و ابرها، صحبت درباره آب وهوا و بحث و گفت وگو پيرامون آن تمامي ندارد. در ساعت هاي مختلف روز، اندازه سايه فرزندتان را مشخص كنيد. به اين ترتيب، او مي آموزد كه چگونه ازطريق زاويه جابه جايي خورشيد، مي توان زمان را درك كرد. در روزهايي كه برف مي بارد، يك قطعه نمد يا پارچه مخملي مشكي را در يخچال قرار دهيد. سپس دانه هاي برف را بر سطح آن به دام اندازيد و با ذره بين مشاهده كنيد. وسايل ساده مانند بادنما، فرفره و بادبادك بسازيد و با كمك آنها، سرعت يا جهت باد را بررسي كنيد. فرزند شما با استفاده از يك دماسنج و يك فنجان درجه بندي شده مي تواند دما و ميزان بارش را طي يك دوره مشخص پيگيري و ثبت كند و اطلاعات خود را با پيش بيني هاي يك مركز هواشناسي مقايسه كند. بنابراين شما با اندكي مطالعه و بهره گيري از اشتياق كودك براي دانستن مي توانيد يك مركز هواشناسي خانگي ايجاد كنيد.
باغباني پروژه اي است كه بچه ها مي توانند از آغاز تا پايان مسئوليت آن را برعهده گيرند. كاشتن، آب دادن، چيدن علف هاي هرز و برداشت محصول چه در يك گلدان و چه در يك باغچه كوچك مي تواند بچه ها را با چرخه زندگي گياهان آشنا كند و امكان مراقبت از يك موجود زنده را به آنان بدهد. گل آفتابگردان و لوبيا سريع رشد مي كنند، توجه بچه ها را به خود مشغول مي كنند و اعتماد به نفس آنان را تقويت مي كنند. طي ماه هاي زمستان، قرار دادن پياز در آب فرصتي را فراهم مي سازد تا بچه ها رشد ريشه ها را مشاهده كنند.
در جنگل، در پارك، در ساحل دريا يا حتي اطراف خانه شما، جانداران زيادي وجود دارند كه پيوسته در جنب و جوش اند. با نگاهي دقيق به تپه مورچه ها، لانه پرندگان، تار عنكبوت يا زيرسنگي كه برگردانده شده، مي توان آموخت كه حشرات و ساير جانوران چگونه غذا تهيه مي كنند و براي خود سرپناهي فراهم مي سازند. از گنجينه هايي كه موج ها براي ساحل دريا به ارمغان مي آورند، غافل نشويد. صدف ها، سنگ ها، برگ ها يا مخروط هاي كاج را با هم مقايسه كنيد. به فرزندتان كمك كنيد تا بفهمد هر چيزي كه مي بيند هدفي دارد. يك صدف مي تواند خانه يك جاندار باشد و يك دانه مي تواند به درختي تنومند تبديل شود. از فرزندتان بخواهيد شكل چيزهايي را ترسيم كند كه نمي توان آنها را جمع آوري كرد.
گاهي به آسمان نگاه كن
تغييرات روزانه خورشيد و ماه باعث تغييرات شگرفي در آسمان مي شود و فرصتي را فراهم مي سازد تا در آموختن زمان و تقويم به فرزندان مان ياري رسانيم. تغيير شكل ماه، تغييرات نور و زمان ظاهر شدن و ناپديد شدن آن را ثبت كنيد. درحالي كه بسياري از بچه ها از تاريكي مي ترسند، مي توانيد با نشان دادن زيبايي هاي آسمان شب به فرزندتان آرامش بخشيد. با روشن كردن شمع يا چراغ، شب پره ها و ديگر حشرات شب پرواز را جذب كنيد.
بچه ها با بررسي بخش كوچكي از طبيعت مي توانند آگاهي خود را از جهان پيرامون شان وسعت بخشند و بياموزند كه جانوران و گياهان چگونه رشد و زندگي مي كنند. چون طبيعت پر از حركت، تغيير و شگفتي است، منبعي بي پايان براي بحث و گفت وگوست و شما مي توانيد از اين راه در بهبود توانايي سخن گفتن و خوب شنيدن به فرزندتان ياري رسانيد. وقتي ماهمراه فرزندان مان در طبيعت كاوش مي كنيم، درحالي كه باعث تقويت حس ارزش قائل شدن براي زيبايي ها و شگفتي هاي جهان پيرامون مان در آنان مي شويم، فرصت تفكر علمي را نيز برايشان فراهم مي سازيم.
ستار علمي


 



قلب مان را به مهرباني عادت دهيم

همه ما دوست داريم هر روز نسبت به گذشته شادتر و سرحال تر باشيم. در واقع اين حالت، احساس و نياز طبيعي بشر است؛ اما گاه در اين ميان نمي دانيم روش هاي صحيح رسيدن به اين خواسته چيست. يكي از مواردي كه هميشه سد راه ماست، تمايل براي توجه به نقاط منفي اطرافيانمان است. مسلما با غرغر كردن، عصبانيت، در فكر بودن و... به جاي رفتن به مسير شادي و خوشبختي، بيشتر در ناراحتي به سر مي بريم. اما آيا مي توان اين عادت را تغيير داد؟ بله. اگر شما هم قصد داريد تا شيوه زندگيتان را اصلاح كنيد، با ما همراه باشيد:
سخاوت و بزرگواري ديگران نسبت به خود
اعضاي خانواده، همكاران، همسايه ها و به طور كلي همه كساني كه اطراف شما زندگي مي كنند، كارهايي برايتان انجام مي دهند. اين خوبي ها نشانه بزرگواري، مهرباني، لطف و از خودگذشتگي آنهاست. كمي دقت كنيد! صبح كه از منزل خارج مي شديد، همسايه واحد روبرويي با لبخندي مهربان سلام كرد و از شما پرسيد كه حالتان چطور است؛ چرا كه سلامتي شما برايش مهم بوده و با رغبت نسبت به آن سؤال مي كند. عجب لطف و مهرباني! قطعا او نيز مانند همه مردم گرفتاري و نگراني هايي دارد، اما نقطه كوچكي در ضميرش باعث اين حسن توجه مي شود.
وقتي يك نفر در قطار از شما مي خواهد تا در جابجا كردن چمدان به او كمك كنيد، مطمئنا هيچ اجباري در اين مورد وجود ندارد و او نيز قصد تلافي كردن ندارد. اما اين كمك هاي كوچك ما به يكديگر فقط و فقط از روي مهرباني است. هنگام خريد، فروشنده مغازه به مشتري تخفيف مي دهد و مبلغي پول به نفع او مي شود. در اتوبوس يكي از مسافران صندلي خود را به پيرمردي كه تازه سوار شده است، مي دهد. اين قبيل نمونه ها در زندگي همه ما بارها و بارها تكرار مي شود و در واقع خيلي موضوع خارق العاده و عجيبي نيست؛ بلكه حالت عاطفي عميقي در روابط همه وجود دارد. اگر كمي دقت كنيد طي روز مرتبا لطف ديگران را نسبت به خود را مي بينيم.
دريافت مهرباني جامعه
روابط احساسي و عاطفي گاه حتي در بين كساني كه اصلا يكديگر را نديده اند نيز ديده مي شود كه همه ما بارها و بارها آن را تجربه كرده ايم. كمي فكر كنيد! به تازگي وسيله الكترونيكي جديدي خريده ايد. دفترچه راهنماي آن همه دستورالعمل ها را مو به مو توضيح داده است. تابلوهاي راهنمايي و رانندگي مسير جاده مورد نظر را نشان مي دهد. هر روز صبح كه براي ورزش به پارك مي رويد، گلهاي زيبايي را مي بينيد كه نتيجه كاشت و مراقبت باغبان است. اگر از اين زاويه به زندگي نگاه كنيد، مثال هاي بي شماري را مي بينيد كه براي استفاده و آسايش ماست. پس قدردان تمام اين خوبي ها باشيم.
از مهرباني طبيعت غافل نشويم
هوايي كه تنفس مي كنيم، هديه اي زيبا از سوي زندگي است. گياهان، گل ها و درختان مسئول ساخت اكسيژن مورد نياز ما هستند. آب تميزي كه در رودخانه ها جاري است به منازل ما رسيده و تشنگي را برطرف مي كند. ميوه ها ويتامين هاي مختلف و آنتي اكسيدان هاي مفيد براي سلامتي را به ما هديه مي دهند. احساس آرامش هنگام قدم زدن كنار دريا، جنگل يا بالا رفتن از كوه را نيز مي توان موهبتي بديع دانست كه به ما ارزاني شده است.
لطف و خوبي هاي گذشتگان
اگر كمي منصفانه بيانديشيم، مي بينيم كه والدين و اجدادمان ميراث هاي گرانبهايي را براي ما به يادگار گذاشته اند. حتي اگر كاستي هايي نيز وجود داشته باشد، باز هم خوبيهاي بي شماري را مي توان نام برد. تربيت، آموزش مهارت هاي مختلف زندگي، شناخت و آگاهي، اعتماد به زندگي و... مسلما شما هم موارد بسياري ديگري را به خاطر مي آوريد.
با مهرباني به ديگران نزديك شويد
همه انسان ها از لطف و مهرباني اطرافيان احساس شادي و شعف مي كنند. اما مي توان يك گام فراتر گذاشت و خود عامل اين خوبي ها شد. تصور كنيد وقتي كه هنگام وارد شدن به بانك، در را براي پيرمرد همراه خود باز مي كنيد، احساس احترام و توجه او را با تمام وجود لمس مي كنيد. ديد خود را كمي نسبت به اين رفتارهاي روزمره بازتر كنيم. هنگام خريد مي توان با گفتن جملاتي از قبيل: «امروز حالتان چطور است؟»، «از اينكه صبح تا غروب ايستاده ايد و تحركي نداريد، خسته نمي شويد؟»... در اين صورت ارتباطي بين شما دو نفر شكل گرفته و دريچه اي به سوي مهرباني باز مي شود. گذشت و بزرگواري شما مي تواند به منزله پرتوهاي خورشيد، سردي و خشكي افراد را به شادي تبديل كند.
اگر قلب خود را به مهرباني عادت دهيم، به تدريج همين رفتارهاي محبت آميز تمام وجودمان را فرا مي گيرد. با خود عهد كنيم كم كم از منفي بيني به سوي نگرش مثبت پيش برويم. مطمئن باشيد طي چند روز اين شادي را با همه وجود احساس مي كنيم!
«روحيه خود را طوري پرورش دهيم كه هميشه بهترين ها را براي ديگران بخواهيم و بدانيم كه اگر مهربانانه به ديگران نگاه كنيم، شادتر و خوشبخت تر خواهيم بود.»
مريم سادات كاظمي

 



امان از كمر درد

آيا هر چه تلاش كرده و روش هاي مختلف را آزمايش مي كنيد، اما هنوز هم كمردردهاي شديد به كابوس شبانه شما مبدل شده است؟ خوب جاي نگراني نيست چون يك پزشك آمريكايي راهي براي نجات شما از كمردردها ارائه كرده و به نتايج موفقيت آميزي دست يافته است.
بنابر اظهارات دكتر نورمن ماركوس، افرادي كه در جست وجوي مشاوره پزشكي هستند، بيش از هر چيز به دنبال راهي براي رهايي از كمردردهاي مزمن و آزاردهنده خود مي گردند.
وي خاطرنشان مي كند:
تختخواب موضوع مهمي است كه بايد مورد توجه قرارگيرد، در اين خصوص توصيه مي شود كه در هنگام شب در جاي خود حركت داشته و چرخش و جابجايي داشته باشيد و اگر از تشك هاي بادي استفاده مي كنيد، آن را كنار بگذاريد.
اين موضوع كه در رختخواب و قبل از خواب رفتن چه كاري انجام مي دهيد، نيز حائز اهميت است. بهترين كار اين است كه از مطالعه كردن يا تماشاي تلويزيون در رختخواب پرهيز كنيد، چون در اين حالت ناچار هستيد سر خود را براي مشاهده بالا نگهداريد و بنابراين فشاري به ماهيچه هاي شما وارد مي شود كه ممكن است، باعث انقباض آنها و بروز درد در ناحيه گردن شود.
مدت طولاني در يكجا ننشينيد، به نظر مي رسد كه ماندن در يك وضعيت خاص به مدت طولاني روي ماهيچه هاي وضعي بدن فشار وارد مي كند، بنابراين بايد مرتب وضعيت بدن خود را در هر حالتي كه هستيد، تغيير دهيد.
پاهاي خود را روي هم بيندازيد، دكتر ماركوس توصيه مي كند؛ وقتي ناچار هستيد ساعات طولاني در يك مكان خاص بنشينيد، مانند نشستن در سالن تئاتر بهتر است كه به طور متناوب پاهاي خود را روي هم انداخته و آنها را در اين حالت تعويض كنيد، اين كار كمك مي كند كه كمر و ماهيچه هاي ران شما حركت كند.
در اطراف منزل جاي مناسب براي لوازم خانگي پيدا كنيد. لوازم خانگي را كه به طور دائمي و منظم استفاده مي شوند بايد در قفسه ها و محل هايي بگذاريد كه به راحتي قابل دسترسي باشند؛ به طوري كه براي دست يافتن به آنها نيازي به خم شدن و حركات كششي زياد نداشته باشيد.
مراقب باشيد كه كيف پول خود را كجا گذاشته ايد، اغلب مردان عادت دارند، كيف پول خود را در جيب پشت شلوارشان مي گذارند و در همين وضعيت روي صندلي مي نشينند. دكتر ماركوس توصيه مي كند كه به طور كلي از نشستن با كيف در جيب پشتي خودداري كنيد، چون اين كار سبب بروز دردهاي مزمن در ناحيه پشت كمر مي شود.
فقط يك «نه» بگوييد، از بلند كردن وزنه و اشياء سنگين خودداري كنيد، ماركوس تأكيد مي كند، اگر در اين شرايط قرار گرفتيد تقاضاي كمك كنيد، يا منتظر كمك بمانيد و يا براي كمك ديگران كرايه بدهيد، اما اگر هيچ كدام ميسر نشد، از اين كار كلا صرف نظر كنيد، يك «نه» بگوييد و برويد.
وقتي به هر دليل واقعا ناچار مي شويد كه شي سنگيني را بلند كنيد با خم كردن زانوها و نشيمنگاه كاملا بنشينيد و در حين بلند كردن شي سنگين بايد آن را نزديك بدن خود قراردهيد؛ به طوري كه ماهيچه هاي پا حداكثر فشار بار را تحمل كنند.
قبل از پارو كردن برف بهتر است، يك پياده روي كوتاه داشته باشيد تا بدنتان گرم شود، همچنين با استفاده از يك وسيله برف روبي و پاروي كوچكتر مي توانيد در هر بار بلند كردن آن وزن كمتر را به كمر خود وارد كنيد.
نكته آخر فقط به زنان توصيه مي شود. زنان بايد پس از بارداري حتما وزن خود را كاهش دهند و ماهيچه هاي وضعي و شكمي خود را قوي كنند، چون اين ماهيچه ها در دوران بارداري كشيده شده و ضعيف مي شوند.
علاوه بر تمام توصيه ها وي همچنين تأكيد مي كند؛ در محل كار صفحه كليد رايانه ها نبايد روي ميزهاي بلند قرار بگيرد، بلكه بايد از ميزهايي براي قراردادن صفحه كليد استفاده شود كه پايين تر از دستهاي كارمندان باشد تا در ناحيه گردن، شانه ها و ماهيچه هاي پشت كشيدگي ايجاد نشود و از اين طريق از بروز درد در ناحيه پشت جلوگيري شود.

 



آموزش توالت رفتن به كودكان

بيشتر كودكان در سنين دو تا پنج سالگي قادر به كنترل ادرار و مدفوع خود مي شوند. تعداد كمي از كودكان پيش از دو سالگي نيز كنترل قابل اطميناني دارند و تعداد اندكي پس از پنج سالگي همچنان دچار مشكلات عدم كنترل هستند.
سن دستيابي كودكان به مهارت هاي توالت رفتن و كنترل ادرار بسيار متغير است. گاه تغيير شرايط محيطي مانند به دنيا آمدن يك كودك جديد و يا آغاز مدرسه مي تواند كودك را مضطرب كند و يادگيري توالت رفتن را به تأخير بياندازد.
كودكاني كه والدين آنها ديرتر توالت رفتن و كنترل ادرار را در كودكي فرا گرفته اند به احتمال زياد خود نيز ديرتر بتوانند كنترل قابل اطميناني بر ادرار به دست آورند. جز در مواردي كه مشكلات جسمي وجود دارد، آموزش توالت رفتن سير طبيعي خود را طي خواهد كرد و فشارهاي وارده از سوي والدين نمي تواند اين روند را تسريع كند.
يادگيري كنترل ادرار و مدفوع بخشي از تكامل كودك است. نخست كنترل مدفوع، سپس كنترل ادرار در طول روز و در نهايت كنترل ادرار طي شب كامل مي شود. سعي نكنيد پيش از آماده شدن كودك به او توالت رفتن را بياموزيد.
حداقل سن براي آغاز آموزش توالت رفتن به كودك، 18 ماهگي است و معمولا پسرها ديرتر از دخترها توالت رفتن را ياد مي گيرند. توصيه مي شود پس از 18 ماهگي كودك را با لگن آشنا كنيد. به اين صورت كه هنگام تعويض پزشك بچه او را روي لگن بنشانيد. همچنين به والدين توصيه مي شود كودك را به استفاده از لگن تشويق كرده و لگن را در محلي نزديك و مناسب قرار دهيد تا كودك به سرعت به آن دسترسي داشته باشد.
كودك را پس از صرف غذا و يا در مواقع خاصي كه مي دانيد نتيجه مطلوب بيشتر است، روي لگن بنشانيد و بهتر است از پوشك هايي استفاده شود كه امكان بالا و پايين كشيدن آن براي كودك وجود داشته باشد. پس از آن كه كودك به صورت اطمينان بخش از لگن استفاده كرد، در مرحله بعد استفاده از توالت معمولي را آموزش دهيد.

 

(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14