(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 3 خرداد 1389- شماره 19652

كوتاه اقتصادي
استفاده از روش هاي غيراخلاقي براي جذب اعضاء در شركت هاي هرمي
اخبار نمايشگاه اكسپوي شانگهاي
 
معاون اول رئيس جمهور: قاچاقچيان، سوسك هاي بازار اقتصاد هستند
اظهارنظر متناقض 2 مسئول در باره گراني سيب زميني
قطع ماهواره اي گاز مشتريان پرمصرف با استفاده از كنتورهاي هوشمند
قائم مقام ستاد حمل و نقل و سوخت: 2 هزار نفر موفق به دريافت خودروي جايگزين فرسوده شده اند
اجراي طرح استفاده از ايران كد اول تيرماه در گمركات سراسر كشور
سود بازرگاني واردات گندم 26 درصدافزايش يافت
تعرفه تلفن همراه افزايش نمي يابد
معلمان حق التدريس در تعطيلات تابستان بيمه مي شوند



كوتاه اقتصادي

¤مدير مالي شركت گاز اعلام كرد: با موافقت هيئت دولت، هزينه كارمزد پرداخت حضوري قبوض گاز 5 برابر پرداخت الكترونيكي آن خواهد بود.پيروز منجزي با اشاره به بخشنامه اخير بانك مركزي و مصوبه هيئت دولت مبني بر افزايش هزينه كارمزد پرداخت حضوري قبوض گاز در مقايسه با پرداخت الكترونيكي آن گفت: براين اساس در سال جاري كارمزد وصول قبوض شركتهاي خدمات عمومي شامل آب، برق، گاز و مخابرات به صورت حضوري به ازاي هر صورت حساب 500 تومان و پرداختهاي الكترونيكي هر صورت حساب 100 تومان محاسبه مي شود.
¤مديرعامل بانك ملي گفت: طرح هاي بنگاه هاي زودبازدهي كه از شوراي اشتغال استان ها به منظور دريافت تسهيلات به اين بانك معرفي مي شوند، در صورت تاييد توسط كارشناسان بانك ملي موفق به دريافت تسهيلات خواهند شد.
¤سازمان تامين اجتماعي طي دستورالعملي ميزان حق عضويت مستمري بگيران اين سازمان، در كانونهاي بازنشستگي را معادل يك درصد كمك هزينه مسكن آنان تعيين كرد.
¤مراسم قرعه كشي جوايز سومين جشنواره مشتركان خوش حساب همراه اول (طرح همراه فجر) امروز برگزار مي شود.روابط عمومي شركت ارتباطات سيار ايران اعلام كرد: مراسم قرعه كشي 1111 جايزه نفيس طرح «همراه فجر» همزمان با سالروز حماسه آزادسازي خرمشهر، با حضور نهادهاي نظارتي و مديران مخابراتي، در سالن اجتماعات برج همراه برگزار مي شود. براساس اين اطلاعيه، همراه اول در نظر دارد تا از ميان مشتركاني كه صورتحساب دوره پنجم سال گذشته (1/9/88 تا 1/11/88) خود را در مهلت تعيين شده به صورت حضوري يا غيرحضوري پرداخت كرده اند، براي دريافت جوايز در نظر گرفته شده، انتخاب نمايد.
¤5 درصد سهام بانك صادرات ايران روز شنبه، هشتم خرداد ماه سال جاري، در بورس عرضه خواهد شد.به گزارش روابط عمومي بانك صادرات ايران، در اجراي سياست هاي كلي اصل 44، سازمان خصوصي به وكالت از دولت 5 درصد سهام معادل 840 ميليون و 150 هزار سهم از سهام اين بانك را با قيمت پايه يك هزار و 343 ريال و به صورت يكجا و نقد و اقساط (25 درصد نقد و 75 درصد اقساط) واگذار خواهد كرد.
¤امكان خريد شارژ ايرانسل از طريق خودپردازهاي موسسه اعتباري توسعه فراهم شد.
¤مديركل دفتر عربي و آفريقايي سازمان توسعه تجارت ايران گفت: در حال حاضر حدود 600 قلم كالاي ايراني و سوري در فهرست موافقنامه تجارت ترجيحي بين دو كشور است كه قرار است در آينده نزديك تعداد كالاهاي مشمول موافقنامه تجارت ترجيحي دو كشور افزايش يابد.
¤كارشناسان گمرك امانات پستي تهران موفق به كسب يك كيلو و 190 گرم مواد مخدر از نوع كراك شدند.به گزارش روابط عمومي گمرك امانات پستي تهران، اين مقدار موادمخدر به طرز ماهرانه اي در داخل مهره هاي صنايع دستي به صورت دستبند و گردنبند جاسازي شده بود كه با هوشياري ماموران اين گمرك كشف شد.

 



اعترافات تكان دهنده برخي از سركردگان گلدكوئستي
استفاده از روش هاي غيراخلاقي براي جذب اعضاء در شركت هاي هرمي

عمليات مشترك وزارت اطلاعات و نيروي انتظامي در انهدام 410 دفتر شركت هرمي كوئست و دستگيري 4500 نفر از اعضاي آن، با استقبال و حمايت هاي مردمي همراه بود.
اعترافات تكان دهنده اعضاي دستگير شده كوئست، گوياي بخشي از روش هاي غير اخلاقي و كثيف شركت هاي هرمي به ويژه شركت كوئست است كه از قضا شباهت هاي قابل تأملي با دستورالعمل هاي برخي سرويس هاي اطلاعاتي غرب براي براندازي نرم نظام جمهوري اسلامي ايران دارد.
به گزارش خبرنگار ما، يكي از سرشاخه هاي دستگير شده در عمليات ضربتي روز پنج شنبه در گفتگو با كيهان اظهار داشت: مأموريت داشتيم به سراغ جوانان شهرستاني و حتي روستايي رويم و با ترغيب آنان به حضور در جلسات، آنان را ساعت ها زير بمباران اطلاعاتي قرار دهيم و نگذاريم تا مجالي براي تأمل و فكر كردن داشته باشند. وقتي اين افراد امكان مالي لازم براي عضويت و جذب افراد جديد را نداشتند، آنها را وادار مي ساختيم تا مشخصات مالي خانواده و بستگانشان را به ما ارائه دهند تا با ترفندهايي كه بارها مورد آزمون قرار داده بوديم، هزينه هاي عضويت را از آن ها تامين كنيم.
اين سركرده شركت هرمي كوئست ترفندهاي فريبكارانه خود براي تحت فشار قرار دادن افراد را اين گونه بازگو مي كند: «طي تماس با خانواده يا بستگان درجه يك افراد، به دروغ اعلام مي كرديم كه فرزندشان كه براي طي مراحل استخدام در شركتي دولتي عازم تهران شده است دچار سانحه شده و نيازمند پول است. با در اختيار قرار دادن تلفن به فرد مذكور، اعتماد خانواده را جلب و با ارائه شماره حسابي، اقدام به اخاذي و تهيه پول مي كرديم. حتي برخي افراد را وادار مي ساختيم تا تحت پوشش كمكهاي خيريه، اقدام به تأمين هزينه عضويت خود كنند. براي ما و براي شركت مهم اين بود كه پول ها در اختيار گلدكوئست قرار گيرد و اينكه اين پول ها از كجا و چه طريقي تأمين شود مهم نبود.»
اين عنصر فعال در شبكه عنكبوتي گلدكوئست در ادامه با اشاره به سخنان «ويچي اسواران» يكي از مديران ارشد «گلدكوئست» گفت: «ويچي اسواران در يكي از نشست هاي خود با اعضاي بلندپايه شبكه اي كوئست گفته بود، تحريم هاي اقتصادي و اغتشاشات، فرصتي را فراهم آورده تا ما به نااميدي جوانان ايراني نسبت به حكومت دامن بزنيم و تنها روزنه نجات و اميد را گلدكوئست معرفي كنيم. در اين خصوص تيمي را در گلدكوئست تشكيل داديم تا عليه شاخصه هاي نظام ، راهكاري عملي براي مبارزه ارائه دهد. اطلاع رساني برخي روزنامه و صدا و سيما به شدت ما را تحت فشار قرار داده بود، بنابراين به توصيه ليدرهاي خود، موضوع مهاجرت را به عنوان منبعي براي درآمد شركت انتخاب كرديم و با تشويق جوانان ايراني به خروج از كشور، طرح تورهاي مسافرتي را ايجاد كرديم.»
وي ادامه داد: «از آنجايي كه به ما توصيه شده بود تا ارتباط غير مجاز جوانان به جنس مخالف را به دليل برخي جذابيت ها دنبال كنيم، از اين روش نيز براي عضوگيري نهايت استفاده را كرديم. مديران ما بارها گفته بودند كه طيف جمعيتي ايران و بازار متنوع آن، يكي از مستعدترين كشورها براي سوء استفاده مالي و اقتصادي است.»
يكي ديگر از اعضاي بازداشت شده با اشاره به فعاليت 7 ماهه خود در كوئست، بخشي ديگر از ترفندهاي غير اخلاقي اين شركت هرمي را افشا مي كند.
وي در گفتگوي اختصاصي با كيهان مي گويد: «پس از آنكه فردي را به عضويت كوئست در مي آورديم و كوچكترين مقاومتي براي عدم فعاليت در وي مشاهده مي كرديم، به گونه اي وي را تحت بمباران اطلاعاتي و القاي اين مسأله مي كرديم كه وارد يك فعاليت غير قانوني شده كه راهي براي بازگشت ندارد. اين ترفند در خصوص دختران عضو به شدت جواب مي داد به نحوي كه فرد از ترس آبروي خود مجبور به همكاري و عضوگيري مي شد. حتي در برخي موارد با تهيه فيلم هاي غيراخلاقي، اعضا را وادار به ماندن و فعاليت مي كرديم.»
وي ادامه داد: از دختران عضو مي خواستيم تا با استفاده از آرايش هاي غليظ و حتي عشوه گري، افراد جوان را جذب و ترغيب به عضويت و عضوگيري كنند.
در بسياري از موارد، استفاده از اين ترفند و برقراري رابطه عاطفي با جنس مخالف به عنوان آخرين ترفند با موفقيت حاصل مي شد.
اين عضو نادم كوئست افزود: «براي لحظه اي افراد را به حال خود نمي گذاشتيم تا مبادا در خلوت دچار ترديد شوند، فردي را تا هنگامي كه عضو جديد به خواب رود مأمور مي ساختيم تا با صحبت كردن پيرامون آرزوها و آمال كوئست، آنها را در فضايي تخيلي نگه دارند. استفاده از غذاهايي مانند پنير، دوغ و حتي مشروبات الكلي كه فعاليت هاي مغزي را تحت تأثير قرار دهد و ترويج فرهنگ بودائيسم و مديتيشن از ديگر راههايي بود كه با استفاده از آن در جهت منافع گلدكوئست حركت مي كرديم. در برخي موارد تا بدان اندازه موفق بوديم كه فردي را متقاعد ساختيم تا براي تأمين حق عضويت كليه هاي خود را به فروش رساند.»
آنچه خوانديد تنها بخشي از اعترافات تعدادي از سركردگان شركت هرمي گلدكوئست است. آنچه قابل تأمل است، دستور كار اين باند هرمي براي جذب جوانان ايراني است كه چگونگي جذب اعضا در آن با دستورالعمل هاي تئوريسين هاي جنگ نرم همانند «جين شارپ» بسيار قابل توجه است.
سياه نمايي از وضعيت سياسي و اقتصادي كشور، گسترش فضاي نااميدي از نظام اسلامي و ايجاد اميدواري به يك هسته اصلي نظير شركت كوئست، بهره برداري هوشمندانه از مشكلات و اغتشاشات، همه و همه از جمله راهكارهايي است كه پيشتر «جين شارپ» تئوريسين انقلاب هاي مخملي در كتاب هايي نظير «از ديكتاتوري تا دموكراسي» و «كاربرد كنش بي خشونتي، تمرين قرن بيستم و پتانسيل آن در قرن بيست و يكم» آنها را ارائه كرده بود.

 



اخبار نمايشگاه اكسپوي شانگهاي
تريبون اقتصاد كشور

عضو كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي معتقد است: حضور ايران در نمايشگاه اكسپو نه تنها تبليغات مسموم عليه كشور را خنثي كرده بلكه به مخالفين نظام اسلامي كه درصدد انزواي ايران هستند مي قبولاند كه اقدامات سختگيرانه آنها كارساز نيست.
به گزارش شابا، محمدرضا خباز از نمايشگاه اكسپو به عنوان تريبون اقتصادي كشور ياد كرد و افزود: حضور ايران در اكسپو به ويژه در كشور مهمي مانند چين فرصتي استثنايي است كه بايد از آن نهايت استفاده را كرد آن هم در شرايطي كه هم اكنون استكبار جهاني با همه ابزارهاي مشروع و نامشروع نمي گذارد ايران صداي حق طلبانه اش را به گوش دنيا برساند.خباز، به جنبه هاي فرهنگي، سياسي و اقتصادي اكسپو اشاره كرد و گفت: مسئولين مربوطه با استفاده از ايده و فكر نخبگان كشور مي توانند با يك اقدام كاملا كارشناسي شده به سه هدف فرهنگي، سياسي و اقتصادي دست يابند، بر اين اساس حضور ايران در اين نمايشگاه ضمن جلوگيري از تحريم هاي غيرعادلانه به معرفي فرهنگ و كالاهاي ايراني نيز كمك خواهد كرد.نماينده مردم كاشمر در مجلس شوراي اسلامي در ادامه به اهداف اقتصادي اكسپو اشاره كرد و بيان داشت: در كشور ما علي رغم داشتن انرژي ارزان و دستمزد پايين، كالاهايمان آنچنان كه بايد از كيفيت مناسب و قيمت پايين برخوردار نيستند، اين در حالي است حضور مقتدرانه ايران در بازارهاي جهاني منوط به داشتن كالاهايي است كه از لحاظ كيفيت و قيمت قابل رقابت در بازارهاي بين المللي باشد.خباز در پايان خاطرنشان كرد: بر اين اساس اكسپو فرصتي براي بهره مندي از تجربيات ساير كشورها در توليد كالاها و خدمات خواهد بود.
طرح آلمان در اكسپو براي كاهش آلودگي
برپايي اكسپو 2010 در چين كه خود داراي بيشترين جمعيت جهان و همچنين بزرگترين بازار خودرو در جهان است، سبب بروز ترافيك و آلودگي در شهرهاي بزرگ چين بخصوص شهر شانگهاي شده است.در اين راستا آلمان در غرفه خود طرحي را با عنوان استفاده از خودروي اشتراكي به نمايش گذاشته است. اين طرح پيش از اين در يكي از شهرهاي آلمان (برمن) با موفقيت اجرا شد و در اروپا نيز به عنوان يكي از بهترين تجربيات شهري با استقبال مواجه شد.
پيش بيني مي شود با اجرايي شدن اين طرح در شانگهاي، اين شهر شاهد كاهش در تعداد خودروها، آلودگي هوا و حل معضل پاركينگ باشد.در اين طرح، افراد براي استفاده از خودروي اشتراكي از طريق تلفن و اينترنت تماس گرفته كه طي آن، به آنها كدي داده مي شود كه با مراجعه به نزديكترين ايستگاه مي توانند با وارد كردن اين رمز، از خودرو استفاده كنند.در شهر برمن آلمان بيش از 40 ايستگاه با 150 خودرو در ماه به بيش از 5500 شهروند خدمات رساني مي كند. هزينه استفاده از خودروي اشتراكي در شهر برمن، براي افراد ماهانه 3/75 يورو مي باشد.در حاليكه مالكيت خودرو ماهانه بيش از 400 يورو هزينه در بر دارد.مهمترين امتياز اين تجربه شهري، كاهش دي اكسيدكربن و گازهاي سمي و حفظ سلامتي است.
تكنولوژي جديد چك براي حفظ ميراث تاريخي
در سال 2004 سيلاب فاجعه آميز شهر پراگ پايتخت جمهوري چك را زير آب برد، شدت اين رويداد طبيعي به حدي بود كه بيشترين بخشهاي قديمي اين شهر از بين رفت.گفتني است طي سالهاي اخير، جمهوري چك بدليل تغييرات محيطي، بيش از گذشته صحنه وقايع طبيعي همچون سيلاب بوده است.از اين رو دانشمندان، براي حل اين مشكل اقدام به ساخت سيستمهاي هشداردهنده و ديوارهاي مقاوم متحرك چند كيلومتري در برابر سيلاب كرده اند.در غرفه جمهوري چك، اين ابداعات به همراه تكنولوژي توليد و طريقه استفاده از آنها به عنوان يكي از بهترين تجربه هاي زندگي شهري به نمايش گذاشته شده است.گفتني است، اين ديوارها كه از آلومينيوم ساخته شده اند 100 درصد ضد آب، كم وزن و داراي امكان تغيير در ارتفاع هستند. يك ديوار 100 متري به ارتفاع 3 متر به راحتي طي دو ساعت و توسط 10 نفر قابل نصب در جايگاه است.

 



معاون اول رئيس جمهور: قاچاقچيان، سوسك هاي بازار اقتصاد هستند

معاون اول رئيس جمهور با تشبيه قاچاقچيان به سوسك هاي بازار اقتصاد عنوان كرد: قاچاقچيان سوسك هاي بازار اقتصاد و موجوداتي آلوده به همه ميكروب ها هستند كه سر به هر تعفني مي كنند و هر جا كه آلوده باشد محل زندگي اين سوسك ها هست.
محمدرضا رحيمي در گردهمايي جانشينان و دبيران كميسيونهاي مبارزه با قاچاق كالا و ارز استانهاي سراسر كشور در ادامه گفت: ما بايد جامعه را از سوسك هايي كه سازمان دهي شده، طراحي كرده اند كه مصالح كشور را در مسير تضييع حقوق قرار دهند پاك كنيم.
او يادآور شد: كسي كه قاچاق مي كند وقتي يك ميليارد از طريق غيرقانوني توسط او وارد كشور شود 400 ميليون دلار با مثلا تعرفه 40درصدي به اقتصاد كشور ضربه خواهد زد. حالا چه وارد مي كنند؟ معمولا اين افراد اجناسي كه از طريق مبادي ورودي نمي توانند وارد كنند به كشور وارد مي كنند.
معاون رئيس جمهوري در ادامه با اذعان به اين كه در يك جا شكست خورده است گفت: من در دانشكده حقوق در مقابل مواد آرايشي شكست خوردم. چرا كه از دست دختران و پسران ناآگاه اين شكست را تجربه كردم. من هر جا بوده ام در حد خودم توفيقاتي داشتم و هيچ جا شكست نخورده بودم اما در دانشگاه با اين مواد آلوده احساس شكست كردم. دختران با آلوده ترين مواد آرايشي به دانشكده مي آمدند انگار كه به عروسي مي خواهند بيايند.
وظيفه اجرايي نداريم
رئيس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز با انتقاد از ضعف و ناكارآمدي قوانين مبارزه با قاچاق كالا عنوان كرد كه اين ستاد هيچ وظيفه اجرايي ندارد.
سعيد مرتضوي در اين گردهمايي گفت: چارچوب كار ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز را مواردي مانند سياست گذاري، برنامه ريزي، هماهنگي بين دستگاههاي مرتبط و نظارت بر مبارزه با قاچاق كالا و ارز تشكيل مي دهد.
او گفت: ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز هيچ وظيفه اجرايي ندارد بلكه برخورد با قاچاق برعهده گمرك، نيروي انتظامي، وزارت اطلاعات و تعزيرات حكومتي است.
رئيس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز در ادامه با انتقاد به ضعف و ناكارآمدي قوانين مبارزه با قاچاق كالا و ارز اظهار كرد: قوانين ما در مبارزه با قاچاق كالا و ارز يكي مربوط به سال 1312 و ديگر مربوط به سال 1350 است. وي گفت: بزودي و در تعامل نزديك با مجلس شوراي اسلامي پيش نويس قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز با هدف رفع خلاهاي قانوني موجود در اين حوزه تدوين مي شود.
وزير صنايع و معادن نيز در اين گردهمايي گفت: برخي كارشناسان تعيين تعرفه هاي بالا را يكي از دلايل افزايش قاچاق مي دانند، در حالي كه طرح چنين مباحثي پاك كردن اصل مسئله و ايجاد انحراف در اين بخش است.
علي اكبر محرابيان در تشريح مطلب خود، افزود: درباره تاثير تعرفه بالا در قاچاق درست مانند آن است كه بگوييم علت همه طلاق ها وقوع ازدواج است پس ما نمي توانيم تعرفه را صفر كنيم به اين اميد كه پديده شوم قاچاق كاهش يابد.به گفته وي، قاچاق از جمله مسائلي است كه به دليل گستردگي آن در ابعاد مختلف، زيان هاي سياسي، اجتماعي و اقتصادي مختلفي را به كشور تحميل مي كند.
وزير صنايع و معادن در بخش ديگري از سخنان خود تصريح كرد: پديده قاچاق ويروس فعاليت هاي اقتصادي است كه با ورود در اين عرصه همه فعاليت ها فلج مي شوند، بنابراين بايد با تدوين الگوهاي بومي و استفاده از تجربيات كشورهاي توليد محور به افزايش شغل پرداخته و قاچاق كالا و ارز را مهار كرد.

 



اظهارنظر متناقض 2 مسئول در باره گراني سيب زميني

رئيس اتحاديه صادركنندگان ميوه گفت: قيمت سيب زميني تا يكي دو هفته آينده متعادل خواهد شد در غير اين صورت وزارت بازرگاني به صادركنندگان ميوه آماده باش براي واردات سيب زميني داده است.
سيدرضا نوراني در گفت وگو با خبرگزاري فارس، افزود: سيب زميني و پياز دو محصول كشاورزي است كه سالهاست در توليد و مصرف آن مشكل وجود دارد و سال گذشته در اين ايام توليد سيب زميني به قدري بالا بود كه خبر توزيع رايگان سيب زميني در بين مردم در رسانه ها پخش شد اما توليدكنندگان امسال به دليل ضرر سال قبل دنبال كاشت سيب زميني نرفتند لذا در سال جاري توليد كاهش پيدا كرد.
وي افزود: با توجه به مشكلات قرنطينه براي واردات توصيه مي شود، در واردات سيب زميني عجله نشود، زيرا آفات قرنطينه اي وارداتي بيش از سود ناشي از كاهش قيمت براي مصرف كننده است.
رئيس اتحاديه صادركنندگان ميوه افزود: با توجه به اينكه ظرفيت توليد سيب زميني در كشور سالانه حدود 5/5 ميليون تن است، اگر برنامه ريزي درستي انجام شود علاوه بر تأمين نياز داخل مي توان به صادرات سيب زميني مبادرت كرد.
سودجويان
دنبال واردات هستند
يك مقام مسئول در وزارت جهاد كشاورزي ضمن تشريح دلايل گراني سيب زميني در بازار تأكيد كرد: با توجه به وضعيت مناسب توليد، به هيچ عنوان در سالجاري سيب زميني وارد كشور نخواهد شد.
بهروز غيبي در گفتگو با مهر در خصوص دلايل افزايش قيمت سيب زميني گفت: در روزهاي گذشته به دليل بروز بارندگي هاي سيل آسا برداشت در استانهاي تأمين كننده سيب زميني به تعويق افتاد، علاوه بر آن حمل و نقل اين محصول نيز دچار مشكلاتي بوده است.وي با اشاره به ورود توليد سيب زميني استانهاي گرگان، اصفهان، همدان و اردبيل به بازار مصرف در روزهاي آتي، خاطرنشان كرد: با توجه به توليد اين محصول در سالجاري به هيچ وجه واردات صورت نخواهد گرفت و طرح چنين مسايلي از سوي عده اي فرصت طلب عنوان مي شود.

 



قطع ماهواره اي گاز مشتريان پرمصرف با استفاده از كنتورهاي هوشمند

معاون وزير نفت از آغاز طرح نصب كنتورهاي هوشمند خبر داد و اعلام كرد با راه اندازي اين طرح امكان قطع گاز مشتركان پرمصرف از طريق سامانه ماهواره اي فراهم مي شود.
جواد اوجي در گفتگو با مهر از نصب و راه اندازي كنتورهاي هوشمند گاز در كشور خبر داد و يادآور شد: اجراي اين طرح در هيئت مديره شركت ملي گاز مصوب شده و از اين رو عمليات اجرايي نصب كنتورهاي هوشمند در برخي از استانهاي كشور به صورت آزمايشي آغاز شده است.
وي تصريح كرد: نصب كنتورهاي هوشمند براي مشتركان پرمصرف گاز در اولويت قرار دارد.
وي با تاكيد بر اينكه با به پايان رسيدن مراحل آزمايشي نصب كنتورهاي هوشمند، اين طرح در كل استانهاي كشور اجرايي خواهد شد، بيان كرد: با راه اندازي اين طرح امكان كنترل مصرف مشتركان گاز به ويژه در فصول سرد و پرمصرف سال فراهم مي شود.
اوجي با اشاره به اينكه در صورت نصب و راه اندازي طرح كنتورهاي هوشمند گاز امكان قطع گاز مشتركان پرمصرف از طريق سامانه ماهواره اي فراهم مي شود، اظهار داشت: همچنين در صورت اجراي اين طرح امكان دريافت گاز بهاي مشتركان به صورت نقدي فراهم خواهد شد.

 



قائم مقام ستاد حمل و نقل و سوخت: 2 هزار نفر موفق به دريافت خودروي جايگزين فرسوده شده اند

قائم مقام نوسازي ناوگان ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور گفت: از بين 100 هزار متقاضي اسقاط خودروي فرسوده تنها 2 هزار نفر موفق به دريافت خودروي جايگزين شده اند.
امير رجبي در يك نشست خبري با تشريح آخرين اخبار مربوط به اسقاط خودروهاي فرسوده اظهار داشت: براساس قراردادي كه با شركت ايران خودرو منعقد شد، بايد 160 هزار دستگاه خودروي فرسوده از رده خارج و اسقاط شود كه تاكنون 109 هزار نفر براي شركت در اين طرح ثبت نام كرده اند.
وي ادامه داد: از اين تعداد 100 هزار نفر اطلاعات صحيح ارائه داده اند كه از بين آنها 58 هزار و 500 نفر با صدور فراخوان به مراكز اسقاط معرفي و 46 هزار و 500 نفر خودروي خود را به اين مراكز تحويل داده اند.
به گفته وي از اين تعداد 36 هزار و 900 دستگاه خودروي فرسوده اسقاط شده كه 32 هزار نفر صاحب خودرو موفق به دريافت تاييد نهايي ناجا و 21 هزار نفر موفق به دريافت پيش فاكتور شده اند. وي افزود: در نهايت 2 هزار نفر صاحب خودروي فرسوده موفق به دريافت خودروي جايگزين شده اند.
رجبي با بيان اين كه اجراي طرح «نقدي» اسقاط خودروهاي فرسوده همچنان ادامه دارد، گفت: تاكنون 45 هزار نفر براي شركت در اين طرح ثبت نام كرده اند و متقاضياني كه موفق به دريافت تاييد ناجا شده اند، تسهيلات نقدي را دريافت كرده اند.
وي با بيان اين كه اجراي طرح «نقد و اقساط» جايگزيني خودروهاي فرسوده نيز همچنان ادامه دارد، تصريح كرد: تاكنون 30 هزار نفر براي شركت در اين طرح ثبت نام و 12 هزار نفر تا مراحل نهايي اقدام كرده اند.
وي در مورد اجراي طرح اسقاط خودرو هاي دولتي نيز گفت: دستگاه هاي دولتي در اين زمينه تسهيلاتي را دريافت نمي كنند و موظفند به ازاي خريد هر يك دستگاه خودرو، يك تا 3 دستگاه خودروي فرسوده را از رده خارج كنند.
قائم مقام نوسازي ناوگان ستاد مديريت مصرف سوخت در مورد اجراي طرح اسقاط ميني بوس هاي فرسوده نيز گفت: طرح خروج 2 هزار و 500 دستگاه ميني بوس برون شهري با همكاري سازمان راهداري و بانك صادرات، مراحل نهايي خود را طي مي كند و اين طرح به زودي با كمك بلاعوض سازمان راهداري اجرايي خواهد شد.
وي با بيان اين كه 30درصدي متقاضيان خروج خودروهاي فرسوده كه براي شركت در اين طرح ثبت نام كرده اند، جهت ادامه كار مراجعه نكرده اند گفت: با بررسي اين مسئله مشخص شد برخي از متقاضيان در ارائه ضامن معتبر به بانك با مشكل روبه رو هستند.
وي ادامه داد: در جلسه اي كه با نمايندگان بانك مركزي داشتيم، مقرر شد متقاضيان دريافت وام 5 تا 7 ميليون توماني فقط يك ضامن معتبر و متقاضيان دريافت وام 10 ميليون توماني حداكثر دو ضامن معتبر به بانك معرفي كنند كه اين ضامن ها لزوما نبايد كارمند رسمي باشند ولي از نظر شعبه مورد نظر بايد قابل قبول باشد.

 



اجراي طرح استفاده از ايران كد اول تيرماه در گمركات سراسر كشور

مدير عامل مركز ملي شماره گذاري كالا و خدمات ايران از استفاده ايران كد در عمليات گمركي كشور از ابتداي تير ماه سال جاري خبر داد.
احمد غلامزاده ديروز در يك نشست خبري گفت: در مذاكراتي كه ميان گمرك و ايران كد صورت گرفته استفاده از ايران كد در عمليات گمركي كشور ابتدا به صورت آزمايشي در مدت 3 ماه از اول تيرماه آغاز مي شود.
وي افزود: ورود ايران كد به عمليات گمركي كشور باعث افزايش شفافيت، سرعت و نظارت سيستمي شده و در بحث مبارزه با قاچاق كالا، كمك خوبي به گمرك خواهد داشت.
وي تصريح كرد: يكي از وظايف گمرك، مقابله با اسناد جعلي و تقلبي در فرآيند تجارت خارجي است و ايران كد با قابليتهاي خود در فناوري اطلاعات مي تواند به مقابله با اين مفاسد كمك كند.
به گفته غلامزاده، ورود ايران كد به عمليات گمركي مي تواند كمكي شايسته به جلوگيري از ورود كالاهاي بي كيفيت به كشور كند؛ چرا كه گمرك دروازه ورود كالا به كشور است و حضور ايران كد در گمركات مي تواند به تشخيص كالاي بي كيفيت كمك كرده و جلوي ورود كالا را بگيرد.
وي همچنين با اشاره به استفاده از ايران كد توسط وزارت نفت گفت: تا پايان امسال 300 هزار قلم كالا از اقلام پرمصرف صنعت نفت، كد ملي كالا دريافت مي كنند.
مدير عامل مركز ملي شماره گذاري كالا و خدمات ايران گفت: اعضاي ايران كد تا پايان امسال از 27 هزار عضو به 60 هزار عضو افزايش مي يابد. ضمن اينكه هر عضو به طور متوسط 17 تا 20 قلم كالا را تحت پوشش دارد.
وي اظهار داشت: مشكل اصلي ايران كد، استفاده از اطلاعات در بخش هاي دولتي و خصوصي است؛ در حالي كه طبق مصوبه دولت، كليه بخش هاي دولتي بايد فرآيندهاي خود را با ايران كد تطبيق دهند.
غلامزاده گفت: در حال حاضر 100 درصد اطلاعات دارو در كشور در سيستم ايران كد وجود دارد.

 



سود بازرگاني واردات گندم 26 درصدافزايش يافت

دولت در راستاي حمايت از توليدات كشاورزي با افزايش سود بازرگاني واردات گندم موافقت كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، وزيران عضو كميسيون ماده يك آيين نامه اجرايي قانون مقررات صادرات و واردات به استناد اصل يكصد و سي و هشتم قانون اساسي، سود بازرگاني انواع گندم را تعيين كرد.
براساس اين مصوبه، سود بازرگاني گندم سخت كه سال گذشته 20 درصد تعيين شده بود به 46 درصد افزايش يافت. سود بازرگاني گندم دامي، از ابتداي ارديبهشت هر سال لغايت آخر آبان ماه 66 درصد و در مابقي سال 46 درصد تعيين شده است.پيش از اين سود بازرگاني واردات گندم دامي از اول ارديبهشت هر سال تا اول آبان 40 درصد و مابقي سال 4 درصد بود. براين اساس، اين تصويب نامه از تاريخ صدور يعني 29 ارديبهشت 1389 لازم الاجرا است.اين تصميم نامه پس از تاييد رئيس جمهور از سوي معاون اول رئيس جمهور براي اجرا ابلاغ شده است.

 



تعرفه تلفن همراه افزايش نمي يابد

وزير ارتباطات و فن آوري اطلاعات از تغيير نكردن تعرفه تلفن همراه در سال 89 خبر داد.
رضا تقي پور با بيان اينكه در تلاشيم تا تعرفه هاي ديتا را هم كاهش دهيم، افزود: تعرفه تلفن ثابت هم با بازنگري در كميسيون تنظيم مقررات و در صورت تصويب اين كميسيون در حد قيمت تمام شده براي شركت مخابرات افزايش خواهد يافت.
وزير ارتباطات و فن آوري اطلاعات ابراز اميدواري كرد، امسال بيشتر استان هاي كشور به شبكه هاي اصلي سيستم ديتا مجهز شوند.وي ايران را از نظر ضريب نفوذ تلفن ثابت در خاورميانه و شمال آفريقا داراي رتبه اول دانست و افزود: ضريب نفوذ تلفن ثابت در ايران 35 درصد و ضريب نفوذ تلفن همراه 67 درصد است.وزير ارتباطات و فن آوري اطلاعات با تاكيد بر اينكه تا پايان برنامه پنجم توسعه 30 درصد تجارت داخلي و 20 درصد تجارت خارجي بايد اينترنتي شود تاكيد كرد: 30 درصد آموزش هاي دانشگاهي - صنعتي و خدماتي و 70 درصد خدمات دولت به مردم نيز بايد از طريق شبكه هاي الكترونيك ارائه شود.

 



معلمان حق التدريس در تعطيلات تابستان بيمه مي شوند

معلمان حق التدريس ادارات آموزش و پرورش شهرستانهاي استان تهران مي توانند با استفاده از بيمه اختياري در طول 3 ماه تعطيلات تابستاني، از ايجاد فاصله بين سوابق بيمه اي خود جلوگيري كنند.
حجت اله رضايي مديركل تامين اجتماعي شهرستانهاي استان تهران با اعلام اين خبر گفت: با توجه به اين موضوع كه طبق دستورالعمل سازمان تامين اجتماعي مدت بيمه معلمان حق التدريس، حداكثر تا پايان سال تحصيلي تعيين گرديده و اعتبار دفترچه هاي درماني اين گروه از معلمان نيز با اتمام سال تحصيلي 89-88 به اتمام مي رسد، به معلمان حق التدريس پيشنهاد مي كنيم با مراجعه به شعب تامين اجتماعي شهرستانهاي استان تهران در مدت تعطيلات تابستاني بيمه خود را به شكل اختياري ادامه دهند تا از ايجاد فاصله بين سوابق بيمه اي آنها جلوگيري شود.
وي افزود: تمامي معلمان حق التدريس مي توانند با واريز 26 درصد حقوق ماهانه خود به عنوان حق بيمه، تحت پوشش بيمه اختياري سازمان تامين اجتماعي قرار گيرند.
رضايي خاطرنشان كرد: مبناي پرداخت حق بيمه اختياري آن دسته از معلماني كه داراي سابقه بيمه پردازي بيش از 10 سال هستند عبارت است از ميانگين دستمزد مبناي پرداخت حق بيمه آخرين 360 روز قبل از تاريخ ثبت تقاضاي بيمه اختياري آنها كه البته اين مبلغ نبايد كمتر از حداقل دستمزد مصوب شوراي عالي كار در زمان تقاضا باشد. تمام كساني هم كه سابقه پرداخت حق بيمه آنها كمتر از 10 سال است در انتخاب دستمزد مبناي پرداخت حق بيمه بين حداقل و حداكثر دستمزد مخير هستند.

 

(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14