(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهار شنبه 5 خرداد 1389- شماره 19654

كوتاه اقتصادي
موافقت ايران با بازگشت هند به مذاكرات خط لوله صلح
رئيس كل بانك مركزي در مراسم رونمايي از برات كارت تضميني: برخي بانك ها كارخانه داري مي كنند
اخبار نمايشگاه اكسپوي شانگهاي ويترين شيوه هاي جديد زندگي
مديرعامل سازمان خصوصي سازي خبر داد فروش سهام شركت هاي دولتي به خارجيان
عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي خبر داد بازگشت 1070 ميلياردتومان پول زمين خواري به خزانه دولت
بحران يونان به اسپانيا، ايتاليا و ژاپن هم رسيد
احداث 6 هزار و 200 واحد مسكوني در شهر جديد پرند
مردم در گفت وگو با كيهان: دسترسي به سايت مركز آمار امكان پذير نيست
عضو شوراي عالي كار: طلب 8 ميليارد توماني كارگران از اتحاديه امكان را وصول مي كنيم



كوتاه اقتصادي

¤ رئيس اتاق بازرگاني ايران با انتقاد به روند هدفمند كردن يارانه ها عنوان كرد: متاسفانه در بحث هدفمندكردن يارانه ها به جاي اينكه هدف اصلي مورد تاكيد قرار بگيرد بحث بر اين شده كه پول را چه كسي بگيرد.
¤ رئيس شوراي اصناف از حذف برخي موارد اصلاحيه قانون نظام صنفي توسط دولت بدون شنيدن توضيحات نمايندگان اصناف خبر داد و گفت: كميسيون اقتصادي مجلس اين اصلاحيه را به ما ارجاع داد تا كارشناسي مجدد بر روي آن صورت گيرد.
¤ طي 20ماه اخير يك هزارو849 نقطه پرحادثه در محورهاي مواصلاتي كشور رفع و اصلاح شد.روابط عمومي وزارت راه و ترابري طي اطلاعيه اي اعلام كرد: طي همين مدت احداث و چهارخطه كردن بيش از يك هزار و460 كيلومتر از محورهاي پرتردد كشور، احداث و بهسازي 894 كيلومتر بزرگراه و آزادراه، احداث و بهره برداري آزادراه قزوين- رشت به طول 127كيلومتر در حوزه حمل و نقل جاده اي صورت گرفته است.
¤ همزمان با سومين دور سفر استاني هيات وزيران به كرمان، آبگيري سد نسا در بم امروز با حضور «مجيد نامجو» وزير نيرو آغاز مي شود.
¤ معاون سرمايه گذاري شركت ملي نفت ايران گفت: از مجموع يك ميليارد يورو اوراق ارزي سال گذشته 500 ميليون يورو آن منتشر و وجه آن جذب شده و 500 ميليون يورو باقيمانده در ماههاي خرداد و تير سال جاري منتشر خواهد شد.
¤ تفاهم نامه نحوه تعيين درآمد مشمول ماليات و ماليات عملكرد سال 1388 صاحبان مشاغل مشمول قانون نظام صنفي كشور به امضاي سازمان امور مالياتي و معاونت توسعه بازرگاني داخلي رسيد.
¤ در اجلاس جهاني توسعه مخابرات كه با حضور نمايندگان 142كشور جهان در حيدرآباد هند آغاز شد، جمهوري اسلامي ايران به رياست كميسيون 4 كنفرانس انتخاب شد.
¤ منابع هندي از مذاكره ايران و هند در مورد طرحي خبر دادند كه براساس آن هند در انتقال گاز تركمنستان به ايران كمك مي كند و ايران از طريق دريا به هند گاز خود را صادر مي كند.
¤ به گزارش روابط عمومي وزارت جهاد كشاورزي طي حكمي از سوي صادق خليليان، سيدعلي صدرالسادات به عنوان معاون توسعه مديريت و منابع انساني وزارت جهاد كشاورزي منصوب و مشغول به كار شد.
¤ مركز مالي كويت موسوم به مثني اعلام كرد قصد دارد حوزه فعاليت هاي خود را در ساير كشورها از جمله ايران گسترش دهد.اين مركز مالي قصد دارد ضمن ورود به بازار آمريكا، فعاليت خود را در بازارهاي اسلامي خاورميانه و در كشورهاي ايران، مالزي و پاكستان گسترش دهد.
¤ سرپرست دفتر امور ميوه هاي وزارت جهاد كشاورزي گفت: پيش بيني مي شود در سال جاري توليد سيب در كشور به 3 ميليون و480 هزارو40 تن افزايش يابد.سيدرحمت اله پريچهر گفت: پيش بيني مي شود امسال سطح زير كشت سيب به 235هزار و413 هكتار بالغ شود و از اين سطح معادل 3 ميليون و480 هزار و40 تن سيب به توليد خواهد رسيد.

 



موافقت ايران با بازگشت هند به مذاكرات خط لوله صلح

سفير ايران در دهلي نو با هشدار نسبت به در خطر بودن پروژه خط لوله صلح به دليل اختلافات پاكستان و هند در عين حال گفت: هند هنوز از فرصت پيوستن به اين پروژه برخوردار است.
مهدي نبي زاده گفت: هند هنوز از فرصت پيوستن به پروژه خط لوله انتقال گاز ايران موسوم به خط لوله صلح برخوردار است.
مهدي نبي زاده در عين حال نسبت به در خطر بودن اين پروژه به دليل عدم موافقت هند با تعرفه هاي انتقال گاز از پاكستان ابراز نگراني كرد.
براساس گزارش اينديا اكسپرس، نبي زاده تأكيد كرد: كشورش از مشاركت هند در اين پروژه استقبال مي كند.
هند دو سال پيش و در شرايطي كه فشارهاي آمريكا براين كشور براي انصراف از خريد گاز ايران به اوج خود رسيده بود به طور ناگهاني از مذاكرات سه جانبه در اين خصوص خارج شد.
اخيراً مقامات هندي خواهان بازگشت به مذاكرات خط لوله صلح شده اند كه دولت ايران اگرچه با آن موافقت كرده اما تاكنون تاريخ مشخصي را تعيين نكرده است.
با توجه به دنباله روي هند از سياست آمريكا عليه فعاليت هاي هسته اي ايران به نظر مي رسد تهران عجله اي براي فروش گاز خود به دهلي نو ندارد.در عين حال علاوه بر مسائل سياسي، اختلاف با ايران بر سر قيمت گاز و نقطه تحويل و اختلاف با پاكستان در مورد تعرفه هاي انتقال و تأمين امنيت خط لوله از جمله موانع ديگر حضور هند در اين پروژه است.

 



رئيس كل بانك مركزي در مراسم رونمايي از برات كارت تضميني: برخي بانك ها كارخانه داري مي كنند

رئيس كل بانك مركزي باتاكيد بر اينكه بانكها بايد بانكداري كنند نه كارخانه داري، اعلام كرد: براساس جديدترين آمار، ميزان نقدينگي كشور به 235 هزار ميليارد تومان با رشد 9/23 درصد رسيده است.
رئيس كل بانك مركزي همچنين با بيان اينكه ارائه ابزارهاي جديد خدمات بانكي بايد در دستوركار قرار گيرد، ضمن آنكه دوران بانكداري سنتي سپري شده، گفت: نظام بانكي بايد خود را با نيازهاي روز تطبيق دهد.
محمود بهمني در همايش رونمايي برات كارت تضميني بانك صادرات در ادامه گفت: وصول چك در 10 سال گذشته بصورت حواله براتي و زمان بر بوده است.
وي اظهار داشت: ارايه خدمات پرسرعت تر شرط مراجعه مشتريان به بانك ها در سال هاي اخير است و به همين دليل بانك هاي خصوصي و دولتي رقابت خود را براي ارايه خدمات افزايش داده اند.
وي با اشاره به تاريخچه برات كارت در سيستم بانكي كشور، گفت: برات از قبل از انقلاب جزو اسناد مهم تجاري بود اما الان به عنوان «نوشته اي» براي مبادلات از آن نام برده مي شود.
رئيس كل بانك مركزي افزود: اما امروزه با توجه به الكترونيكي شدن بانك ها مي توان از آن به عنوان ابزار بانكي استفاده كرد تا مبادلات تسهيل شود.
بهمني با تاكيد بر لزوم رونق برات و سفته در سيستم بانكي، اظهار اميدواري كرد: تمام بانك ها از اين ابزار استفاده كنند زيرا به دليل تغييرات نرخ ارز، بانك ها بايد به صورت لحظه اي پاسخگوي مشتريان باشند.
وي گفت: بانك مركزي در بسته سياستي - نظارتي سال 89 بحث خريد دين را تشويق و ترغيب كرده و برات و سفته نيز مي توانند ابزار مالي موثري در اين زمينه باشند.
رئيس اتاق بازرگاني ايران نيز در اين همايش با بيان اينكه بدهي به سيستم بانكي توسط دولت ايجاد شده است، گفت: يكي از مشكلات موجود در كشور كسري بودجه و معوقات دولت به سيستم بانكي است كه هيچ كس در اين خصوص صدايش درنمي آيد.
محمد نهاونديان با بيان اينكه اجراي قانون اصل 44 كار عادي در كشور نيست، گفت: براي اجراي صحيح اين موضوع بسيج همه جانبه بايد در عرصه اقتصاد مشاهده شود كه لازمه آن منابع مالي است.
رئيس اتاق بازرگاني با اشاره به اينكه 80 درصد اقتصاد كشور توسط دولت مديريت مي شود، اظهار داشت: اقتصاد بايد به بخش خصوصي واگذار شود و لازمه آن توانمندسازي تامين منابع مالي، ريسك پذيري و قبول مسئوليت توسط بخش خصوصي است.
وي ادامه داد: سيستم بانكي تاكنون تامين كننده منابع مالي دولتي بوده و حال بايد براي تقويت بخش خصوصي نوع جديدي از خدمات بانكي و نظارتي ارايه شود.
به گفته نهاونديان بانك خصوصي بايد با تقويت منابع خود از طريق بانك مركزي نوع آوري و قدرت بانكها را افزايش دهد و اين امر براي بانكها ضروري است.
معاون بانك، بيمه و شركت هاي دولتي وزارت امور اقتصادي و دارايي گفت: برات كارت ها زمينه خنثي شدن اثرات تحريم ها را فراهم مي كنند.
اصغر ابوالحسني در همايش معرفي خدمات نوين برات كارت تضميني و بازار تهاتري، افزود: هرچند تحريم فرصت هايي را براي اقتصاد كشور ايجاد مي كند ولي نيازمند آن هستيم كه آثار آن را با رويه ها و ابزارهاي جديد برطرف كنيم.
وي با اشاره به ركود موجود در اقتصاد جهاني، اظهار داشت: كالاهاي توليدي نيازمند حفظ واسطه اي به نام بازار پول است، ضمن آنكه اين بازار با ابزارها كامل مي شود.
ابوالحسني گفت: بدون ايجاد انبساط پولي بايد با روش هايي كالا را از توليدكننده به دست مصرف كننده برسانيم.

 



اخبار نمايشگاه اكسپوي شانگهاي ويترين شيوه هاي جديد زندگي

مقامات برگزاركننده اكسپو 2010 شانگهاي، تلاش هاي بسياري را براي شناساندن شيوه هاي جديد زندگي در اين نمايشگاه بزرگ دارند تا به دنيا نشان دهند كه استفاده از انرژيهاي تجديدپذير نه تنها محدودكننده اي براي استفاده مصرف كنندگان از تجهيزاتي نيست كه با سوخت فسيلي كار مي كنند، بلكه شيوه هاي جديد زندگي و تضمين توسعه پايدار را پيگيري مي نمايند.
به گزارش شابا، در واقع مسئولان برگزاركننده انتظار دارند تا اكسپو 2010 شانگهاي، ويتريني براي شيوه جديد زندگي در آينده از نظر توليد دي اكسيد كربن كمتر و انقلاب سبز باشد.
براي نمونه در اين نمايشگاه، توليد برق از طريق ژنراتورهاي خورشيدي 6/4 مگاواتي صورت خواهد گرفت كه بزرگترين پروژه در اين زمينه بشمار مي رود. همچنين در اين نمايشگاه خودروهايي با سوخت تركيبي كه توليد دي اكسيدكربن به صفر رسيده نيز به نمايش گذاشته خواهد شد.
همچنين در اكسپوي جهاني شانگهاي با استفاده از دستاوردهاي علمي و فني، ايده «شهر بهتر، زندگي بهتر» نمايش داده خواهد شد. بر اين اساس، در شهرك اكسپو كه 580 هكتار مساحت دارد از انرژي خورشيدي استفاده خواهد شد و براي كاهش تخليه كربن نيز از فناوري جديد استفاده شده است.
هيجان در غرفه سوئيس
غرفه سوئيس در اكسپوي شانگهاي باموضوع تعامل شهر و روستا (تكنولوژي و طبيعت) توانسته بازديدكنندگان بسياري را جذب خود كند.
مهمترين مشخصه در اين غرفه، كه آن را تبديل به يكي از مهيج ترين غرفه هاي شانگهاي كرده، سفر با ماشين كابلي و ساخت پرده قرمز رنگ درخشاني است كه بافت آلومينيومي دارد.
ديگر مشخصه اين غرفه وجود يك صندلي بالا برنده است.
پرده آلومينيومي قرمز رنگ كه بيشترين جذابيت غرفه را به خود اختصاص داده متشكل از 10 هزار سلول خورشيدي است كه هر سلول از يك لامپ ال اي دي، يك بخش ذخيره، يك بخش مصرفي و يك منبع انرژي ساخته شده است.
هر سلول خورشيدي، در مقابل نورهاي پيرامون غرفه عكس العمل نشان داده و انرژي مشهود به صورت فلش سفيد توليد مي كند. در واقع فلاشهاي سفيد پرده نشانگر ميزان انرژيهاي بي استفاده در محيط است. گفتني است بر روي اين پرده نقشه سوئيس حك شده است.
اين غرفه طوري احداث شده كه بازديدكنندگان مي توانند طي يك زمان 10 دقيقه اي با يك خودروي كابلي از سطح غرفه كه متمركز بر تمدن و زندگي شهري سوئيس است، به سقف غرفه كه نزديك به طبيعت و سكون و آرامش است سفر كنند. طي اين سفر افراد با موفقيتها و نوآريهاي اين كشور بخصوص در زمينه تكنولوژي و تجربه هاي شهري آشنا مي شوند.
همچنين بازديدكننده ها با استفاده از صندلي بالا برنده، تا سقف غرفه بالا مي روند و در آن نقطه مي توانند غرفه سوئيس را با چشم انداز كامل تماشا كنند.

 



مديرعامل سازمان خصوصي سازي خبر داد فروش سهام شركت هاي دولتي به خارجيان

مديرعامل سازمان خصوصي سازي از آغاز واگذاري سهام شركتهاي دولتي به خارجيان خبر داد و گفت: اولين شركت را با روش «مذاكره اي» به شركتهاي خارجي مي فروشيم.
غلامرضا حيدري كردزنگنه در گفتگو با مهر از برنامه فروش سهام شركتهاي دولتي مشمول اصل 44 قانون اساسي به خارجيان خبر داد و گفت: طي هفته جاري سهام يك شركت نفتي به صورت مذاكره اي به متقاضيان خريد از كشور سوئيس در صورتي كه جلسات با موفقيت به نتيجه برسد، واگذار مي شود.
وي افزود: پيش از اين نيز فروش سهام شركتهاي دولتي به خارجيان اتفاق افتاده است كه نمونه آن سهام پتروشيمي رازي به گروهي از خريداران از كشور تركيه بوده است.
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: براساس برنامه ها، قرار است سهام حدود 38شركت توزيع نيروي برق به روش پيمان مديريت واگذار شود.
وي با اشاره به پذيرش سهام دو شركت پالايشگاه نفت تبريز و بندرعباس و ورود سهام آنها به زودي به بورس اظهار داشت: 4 شركت پتروشيمي از جمله زاگرس و پرديس نيز آماده واگذاري سهام هستند.
كردزنگنه از انجام مراحل آماده سازي هلدينگ پتروشيمي خليج فارس شامل 12شركت دولتي مشمول اصل 44 قانون اساسي براي واگذاري سهام خبر داد.
وي خاطرنشان كرد: براي واگذاري سهام نيروگاهها به صورت وسيع نيز در حال تدوين دستورالعمل مربوطه با بانك مركزي هستيم تا مشكل بدهي نيروگاهها به بانكها براي واگذاري حل شود.
مديرعامل سازمان خصوصي سازي گفت: مشكلات مربوط به واگذاري سهام بيمه دانا نيز به زودي رفع و وارد بورس مي شود.

 



عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي خبر داد بازگشت 1070 ميلياردتومان پول زمين خواري به خزانه دولت

عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي از بازگشت 1070 ميليارد تومان از زمين خواران در سال گذشته خبر داد.
«غلامرضا مصباحي مقدم» در حاشيه برگزاري جلسه علني مجلس افزود: اخيراً تشكل هاي دانشجويي عدالتخواه نامه ها و بيانيه هايي را منتشر كرده اند و عملكرد ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي را زير سوال برده اند و نسبت به آن اعتراض كرده اند.
وي گفت: از آنجا كه اطلاع رساني دراين باره صورت نگرفته به آنها حق مي دهم. به گزارش اكونيوز مصباحي مقدم در تشريح ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي يادآور شد: ما قانون مبارزه با پولشويي و همچنين قانون الحاق به كنوانسيون مبارزه با فساد سازمان ملل را تصويب كرديم كه قانون كاملي است.
نماينده تهران گفت: قانون شفاف سازي فعاليت هاي مالي و اقتصادي و قانون سياستگذاري اصل 44 را نيز ذيل همين قانون به تصويب رسانديم كه در پيشگيري از فساد و چگونگي واگذاري شركت هاي دولتي تدوين شده است در نتيجه آن عمده واگذاري ها از طريق بورس كه بازار شفافي است صورت مي گيرد.
وي افزود: ما در مجلس هفتم طرح ارائه دارايي هاي مسئولان كشور اعم از نمايندگان، وزيران، مديران كل، ائمه جماعات، استانداران و قضات را به تصويب رسانديم هر چند شوراي نگهبان آن را خلاف اصولي از قانون اساسي تشخيص داد و روند بررسي آن متوقف شد.
مصباحي مقدم ادامه داد: اين عملكرد مجلس حكايت از اقبال مجلس شوراي اسلامي براي شفاف سازي دارايي دولتمردان دارد ما همچنين قانون تشهير به معناي اعلام اسامي مفسدان اقتصادي كه بررسي فساد آنها به پايان رسيده را به قانون مجازات اسلامي الحاق كرديم البته در برخي موارد به آن عمل شد اما در برخي ديگر عمل نشد به هر حال اصل اين قانون وجود دارد ما كميسيون اصل 90 را براي رسيدگي به شكايات اقتصادي داريم كه در سال 87 اين كميسيون گزارشي درباره زمين خواري ارائه كرد كه اين گزارش به قوه قضائيه ارجاع شد و هم اكنون در حال بررسي است.
نماينده تهران تاكيد كرد كه مجلس هفتم و هشتم پيگيري جدي در مبارزه فساد اقتصادي داشته و در قانونگذاري كوتاهي نكرده همكاران ما در شوراي عالي رقابت و شوراي شفاف سازي و شوراي پول و اعتبار حضور نافذ و موثري دارند و توانسته اند به طور جدي پيگير امور باشند در مجموع فعاليت هاي مجلس درخصوص مبارزه با مفاسد تاكنون جدي و مثبت بوده است.
وي گفت: البته دولت هم بي سر و صدا كارهايي كرده است كه بايد بخش اطلاع رساني مفاسد اطلاع رساني به هنگامي داشته باشد تا ذهنيت منفي در مردم ايجاد نشود.
رئيس كميسيون ويژه مجلس گفت: البته ما مدعي آن نيستيم كه فساد به طور كامل ريشه كن شده بلكه اين امر به بررسي هاي دقيق تر و پيگيري هاي قاطع تري از سوي قوه قضائيه نياز دارد.
عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي با اشاره به عملكرد مجتمع قضايي مبارزه با مفاسد يادآور شد: در اين مجتمع موارد فساد درشت بررسي مي شود و در مواقعي نيز به صدور احكام مناسب منجر شده است اما متاسفانه گاهي سخنان ابهام آفريني شنيده مي شود مثل اينكه مي گويند دانه درشت ها گرفته نشده اند اما من به عنوان عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي با موردي مواجه نشده ام كه فسادي ثابت شده باشد اما به دليل دانه درشت بودن آن فرد اغماضي صورت گرفته گرچه موارد اتهامي وجود دارد كه نيازمند بررسي در قوه قضائيه است و اين روند زمان بر است.
وي گفت: البته تاكيد ما بر كوتاه بودن زمان دادرسي و قاطعيت بيشتر آن است زيرا در غير اين صورت مفسدان احساس مي كنند حاشيه امن دارند و در آن حاشيه امن به زاد و ولد فساد مي پردازند اما ستاد مبارزه با مفاسد به طور كلي در كار خود جدي است و در جلسات هفتگي مسائل مهمي مثل معوقات بانكي و زمين خواري دانه درشت ها را رسيدگي مي كند و اين در مواردي به بازپس گيري زمين ها منجر شده است.
وي درخصوص شيوه معرفي مفسدان اقتصادي گفت: مجلس پيش از اين خواسته بود كساني كه اقدام به فساد كردند به طور صريح و شفاف پس از نهايي شدن پرونده شان معرفي شوند و دادگاه وضعيت آنان را بررسي كند و دادگاه آنها به طور علني و با حضور نمايندگان جرايد برگزار شود تا مسئله براي مردم باز و شفاف شود اما اين را بايد از قوه قضائيه سوال كنيد كه چرا آنچه مجلس به صراحت تصويب كرده است اجرا نمي شود.

 



بحران يونان به اسپانيا، ايتاليا و ژاپن هم رسيد

بحران بدهي و كسري بودجه در يونان كه در حال گسترش به ديگر مناطق است، اقتصاد كشورهاي اسپانيا، ايتاليا و ژاپن را تحت تأثير قرار داد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه صندوق بين المللي پول ضمن تأكيد بر لزوم اجراي اصلاحات ساختاري در بازار كار و سيستم مالي و بانكي اسپانيا اعلام كرد، رشد و رونق اقتصادي اسپانيا به شدت ضعيف و شكننده است.
صندوق بين المللي پول افزود، اقتصاد اسپانيا با چالشهاي زيادي روبرو است. تشكيل حباب در بخش مسكن، افزايش نرخ بيكاري، رشد شديد كسري بودجه، بدهي سنگين بخش خصوصي و دولتي پايين بودن رشد بهره وري افت قدرت رقابت و ضعف ساختاري سيستم بانكي مهمترين چالشهاي اقتصادي اسپانيا به شمار مي رود.
بانك مركزي اسپانيا نيز اعلام كرد به دنبال ناكامي در ادغام بانك كاجا سور با يك بانك ديگر دولت اسپانيا كنترل بانك كاجا سور با بدهي 51، 1 ميليارد يورو را در اختيار گرفته است. بانك كاجا سور بيش از 486 شعبه و 19 ميليارد يورو دارايي دارد.
النا سالگادو وزير دارايي اسپانيا در واكنش به گزارش صندوق بين المللي پول گفت، سيستم مالي اسپانيا كاملاً قوي و مقاوم است. نمي توان گفت ورشكستگي بانك كاجا سور نشانگر ضعف و در خطر بودن سيستم بانكي اسپانيا است.
اسپانيا براي كاهش هزينه هاي بودجه و افت بدهي ها به شدت زير فشار ساير كشورهاي منطقه يورو قرار دارد تا به سرنوشت شوم يونان دچار نشود.
دولت اسپانيا به تازگي طرح كاهش 15 ميليارد يورويي هزينه هاي بودجه را به پارلمان ارائه كرده است. مأسسه رتبه بندي استاندارد پورز هفته گذشته نسبت به افزايش كسري بودجه و بدهي هاي اسپانيا و تأثير منفي آن در رتبه اعتباري اين كشور هشدار داده است.
پيش بيني مي شود ميزان بدهي اسپانيا از 40 درصد توليد ناخالص داخلي در سال 2007 به بيش از 110 درصد تا سال 2012 ميلادي افزايش يابد.
دولت ايتاليا نيز اعلام كرد قصد دارد به منظور كاهش بدهي و كسري بودجه و با كاهش 5 تا 10 درصدي حقوق كارمندان، بيش از 25 ميليارد يورو از هزينه هاي بودجه را كاهش دهد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، پارلمان ايتاليا قصد دارد نظر نهايي خود را در خصوص برنامه پيشنهادي دولت در زمينه كاهش هزينه هاي بودجه اعلام كند.
براساس اين طرح ميزان حقوق و دستمزد كارمندان ارشد دولتي كاهش خواهد يافت و به احتمال زياد بودجه بخش بهداشت و سلامت نيز كاهش خواهد يافت.
وزير آموزش ايتاليا نيز پيشنهاد كرد به جاي آغاز فصل تحصيلي جديد از اواسط سپتامبر، دوره جديد سال تحصيلي در ايتاليا از اواخر سپتامبر آغاز شود.
جوليو ترمونتي وزير دارايي ايتاليا نيز تأكيد كرد دولت قصد دارد 5 درصد از درآمد كارمندان دولتي كه بالاتر از 90 هزار يورو و 10 درصد از حقوق كارمنداني كه بيش از 120 هزار يورو درآمد ماهيانه دارند را كسر كند.
دولت ايتاليا همچنين قصد دارد با عدم افزايش دستمزد و حقوق كارمندان دولتي تا سه سال بيش از 3 ميليارد يورو در هزينه هاي خود صرفه جويي كند.
براين اساس كسري بودجه ايتاليا تا سال 2012 ميلادي به كمتر از 7/2 درصد توليد ناخالص داخلي خواهد رسيد. ميزان بدهي هاي دولت ايتاليا نيز هم اكنون به 115 درصد توليد ناخالص داخلي رسيده است.
دولت ژاپن نيز با ابراز نگراني از بحران بدهي و كسري بودجه اروپا اعلام كرد اين بحران مي تواند رشد و رونق اقتصادي جهان را به شدت با تهديد روبه رو كند.
شاخص نيكي ژاپن از ابتداي آوريل تاكنون 17 درصد كاهش داشته و به پايين ترين حد خود از دسامبر 2009 رسيده است. اين در حالي است كه شاخص سهام در ساير كشورهاي آسيايي نيز در اين مدت با افت محسوسي روبرو شده است.نا او توكان وزير دارايي ژاپن تأكيد كرد، بسته كمك مالي اروپا تأثير چنداني بر بازارهاي مالي جهان نداشته است. مشكلات اقتصادي اروپا كاملاً ريشه اي است. منطقه يورو گرچه اتحاديه مشترك پولي تشكيل داده اند ولي سياستهاي مالي متفاوتي اتخاذ مي كنند. من اميدوارم بازارهاي مالي اروپا به تدريج به آرامش برسد.
وي افزود، سرمايه گذاران بين المللي بر اين باورند كه بحران مالي و بدهي اروپا شباهت زيادي به ورشكستگي مأسسه مالي لمن برادرز دارد.

 



احداث 6 هزار و 200 واحد مسكوني در شهر جديد پرند

معاون امور پروژه هاي ساختماني شركت مديريت پروژه هاي ساختماني ايران گفت: در سالجاري بالغ بر 6 هزار و 200 واحد مسكوني در شهر جديد پرند احداث مي شود.
حسين بهمن آبادي در گفتگو با مهر با اشاره به احداث 6 هزار و 200 واحد مسكوني در شهر جديد پرند گفت: در حال حاضر ساخت هزار و 100 واحد مسكوني در شهر جديد پرند در يك زمين 17 هكتاري و با به كارگيري 8 نوع تكنولوژي نوين ساختمان سازي در كنار هم عملياتي شده است.
وي با بيان اينكه تكنولوژيهاي نوين ساختمان سازي داراي تاييديه مركز تحقيقات ساختمان و مسكن وزارت مسكن و شهرسازي است، افزود: اين تكنولوژيها از كشورهاي كانادا، اتريش و سوئد وارد كشور شده اند و به دليل ناشناخته بودن، كارخانه هاي توليدكننده آنها در مرحله ورشكستگي قرار گرفته اند.
معاون امور پروژه هاي ساختماني شركت مديريت پروژه هاي ساختماني ايران (مپسا) اظهار داشت: در حال حاضر حمايت از شركتهاي خارجي و سفارش كار به آنها از طريق تعريف پروژه پايلوت در دستوركار قرار داد.
وي عنوان كرد: با اجراي پروژه هزار و 100 واحدي پرند، اين كارخانه ها تقويت خواهند شد و اگر با كيفيت، سرعت و با قيمت توافق شده اقدام به توليد كنند و كار را به موقع تحويل دهند در پروژه هاي بعدي نيز از آنها استفاده مي شود.
بهمن آبادي اعلام كرد: بعد از پايان پروژه هزار و 100 واحدي، احداث 5 هزار واحد ديگر در شهر جديد پرند آغاز مي شود، همچنين احداث 15 هزار واحد ديگر نيز در شهريور ماه امسال در پرند آغاز خواهد شد.
وي با اشاره به وارد كردن تكنولوژيهاي روز به كشور خاطرنشان كرد: در حال حاضر با وجود تحريم ها، شركتهايي از كشورهاي آلمان، كانادا، هلند، اتريش و ساير كشورها متقاضي وارد كردن خط و تكنولوژي نوين به كشور هستند.معاون شركت مديريت پروژه هاي ساختماني ايران با بيان اينكه تا يكسال و نيم آينده شاهد راه اندازي خطوط توليد جديدتري از تكنولوژيهاي نوين ساختماني در كشور خواهيم بود، افزود: احداث حداقل 30 كارخانه با تكنولوژي روز دنيا توسط نمايندگان ويژه رئيس جمهوري تصويب شده و براي اين منظور، شركت مپسا از موضع بالا دست با شركتهاي خارجي وارد مذاكره شده است.وي در پايان با اشاره به توسعه مديريت ايده آل، سريع سازي و كيفي سازي در امر ساخت و ساز در كشور تصريح كرد: در هر يك از شهرهاي مجلسي در اصفهان، هشتگرد در تهران، سهند در تبريز و گلبهار در مشهد، 2 هزار واحد مسكوني به عنوان پايلوت صنعتي سازي احداث خواهد شد.

 



مردم در گفت وگو با كيهان: دسترسي به سايت مركز آمار امكان پذير نيست

مردم براي ثبت نام در طرح جمع آوري اطلاعات اقتصادي خانوارها هنگام ورود به سايت مركز آمار با مشكل مواجه اند.
به گزارش خبرنگار ما، عده زيادي از مردم در تماس با كيهان اعلام مي كنند، براي ثبت نام در مرحله دوم طرح جمع آوري اطلاعات اقتصادي خانوارها كه مرحله نهايي آن تا پايان روز 10 خردادماه است با مشكل مواجه شده اند و عملا دسترسي به سايت اين مركز به نشاني wwwyaranehamarOrgir امكان پذير نيست.
از سوي ديگر برخي ديگر از هموطنانمان نيز با گلايه از نحوه اطلاع رساني مركز آمار از مشخص نبودن وضعيت افرادي كه قبلا در شهرستان ها اقدام به پر كردن اطلاعات خود كرده اند و هم اكنون به شهر ديگري نقل مكان كرده اند، خبر مي دهند.
گزارش خبرنگار ما حاكي است: ستاد طرح جمع آوري اطلاعات اقتصادي خانوارهاي كشور ديروز طي اطلاعيه اي اعلام كرد: خانوارهايي كه در دوره هاي زمان بندي اعلام شده از جانب مركز آمار ايران، به هر دليل نتوانسته اند، به سايت طرح جمع آوري اطلاعات اقتصادي خانوارها مراجعه كنند، از امروز تا 01 خردادماه بدون در نظر گرفتن شماره ملي سرپرست خانوار مي توانند به سايت طرح مراجعه و ثبت نام كنند.
اين در حالي است كه مردم براي ثبت نام در اين طرح براي ورود به سايت wwwyaranehamarOrgir با مشكل مواجه هستند و دسترسي به آن امكان پذير نيست و دچار سردرگمي شده اند.

 



عضو شوراي عالي كار: طلب 8 ميليارد توماني كارگران از اتحاديه امكان را وصول مي كنيم

عضو شوراي عالي كار با تأكيد بر اينكه وصول مطالبه هشت ميليارد توماني كارگران از اتحاديه امكان حق جامعه كارگري و كارفرمايي است، گفت: شوراي عالي كار با جديت پيگير اين موضوع بوده و آن را تا زمان وصول مطالبه كارگران دنبال خواهد كرد.
محمد پارسا در گفت وگو با فارس با اشاره به تأكيد رئيس جمهور مبني بر تسريع در واگذاري سهام عدالت به كارگران، اظهار داشت: اقدامات اوليه اين موضوع با همكاري وزارت كار و سازمان خصوصي سازي انجام شده است.وي ادامه داد: فرم سهام عدالت از خرداد ماه به دست متقاضيان مي رسد و پس از تكميل و ارسال به دستگاه مربوطه اقدامات بعدي براي واگذاري سهام عدالت عملياتي مي شود.
عضو شوراي عالي كار با بيان اينكه كارگران واجد شرايط سهام عدالت در استان ها شناسايي شده اند، گفت: شوراي عالي كار و انجمن هاي فعال كارگري در تلاش هستند كه تمامي كارگران از سهام عدالت بهره مند شوند. اين فعال كارگري در مورد مطالبه هشت ميلياردي كارگران از اتحاديه امكان، تصريح كرد: مطالبه از اين اتحاديه حق جامعه كارگري و كارفرمايي است و حسابرسي از اتحاديه، نشان مي دهد كه هشت ميليارد تومان بايد به كارگران پرداخت شود.
وي ادامه داد: گزارش حسابرسي به شوراي عالي كار ارائه شده و اين شورا از مسئولان اتحاديه خواسته كه با حضور در جلسه شوراي عالي در خصوص مطالبه هشت ميلياردي پاسخگو باشند.
به گفته پارسا تاكنون شوراي عالي كار دوبار از مسئولان اتحاديه براي پاسخگويي جواب درخواست كرده اما تاكنون اقدامي در اين خصوص انجام نشده و در صورتي كه موضوع به صورت مسالمت آميز حل نشود با ارائه دادخواست توسط شوراي عالي كار از مراكز قضايي پيگيري مي شود.عضو شوراي اسلامي كار افزود: در جلسه بعدي شوراي عالي كار كه در آينده نزديك برگزار خواهد شد اين موضوع به صورت جدي و قانوني دنبال مي شود.

 

(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14