(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهار شنبه 12 خرداد 1389- شماره 19660
 

جلسه مشترك كرزاي با سران قبايل براي پايان دادن به جنگ در افغانستان
سئول تنش با كره شمالي را به شوراي امنيت كشاند
هزاران نفر در روماني عليه دولت به خيابان ها ريختند
اوج گيري اعتراض ها عليه صهيونيست هاي جنايتكار درسراسر جهان
بد اقبال مثل بوميان استراليا!
آمريكا قطعنامه ضد اسرائيلي را در شوراي امنيت وتو كرد
ارتش لبنان به حال آماده باش درآمد
استمداد تايلند از 187كشور براي دستگيري نخست وزير سابق
مكزيك رياست دوره اي شوراي امنيت را برعهده گرفت



جلسه مشترك كرزاي با سران قبايل براي پايان دادن به جنگ در افغانستان

رئيس جمهور افغانستان امروز با 1600 تن از سران قبايل، مقامات و رهبران اين كشور براي نيل به همبستگي ملي، رايزني مي كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، «حامد كرزاي» امروز به همراه 1600 تن از رهبران افغاني در جلسه «لويي جرگه» شركت مي كند.
در اين جلسه سه روزه كه در كابل برگزار مي شود، سران قبايل و شخصيت هاي افغاني، راه هاي پايان دادن به جنگ 9 ساله در اين كشور را مورد گفت وگو قرار مي دهند.
اين نشست بزرگ در نوع خود، سومين نشستي است كه از زمان سقوط طالبان در سال 2001 تاكنون برگزار مي شود. هدف لويي جرگه ايجاد وحدت و كاستن از اختلافات قومي، قبيله اي، مذهبي، جغرافيايي و نژادي است. اين اجلاس در پي كشف و تقويت منافع مشترك در كل جامعه افغانستان است.

 



سئول تنش با كره شمالي را به شوراي امنيت كشاند

كره جنوبي با حمايت آمريكا و ژاپن، از شوراي امنيت سازمان ملل خواست كره شمالي را تحريم كند.
به گزارش واحد مركزي خبر، مقامات سئول ديروز از شوراي امنيت خواستند كره شمالي را از طريق اعمال تحريم، مجازات كند.
اين درخواست كره جنوبي با حمايت آمريكا و ژاپن صورت گرفت.
سئول غرق شدن يك ناو كره جنوبي كه به مرگ 46 ملوان اين كشور انجاميد را به كره شمالي نسبت مي دهد.
يك هيئت كارشناسي روسي براي بررسي علت انهدام اين ناو، در سئول به سر مي برد.
هم اكنون مناسبات سياسي و تجاري ميان سئول و پيونگ يانگ قطع است و هر لحظه ممكن است شبه جزيره كره را يك جنگ تازه فرا بگيرد.

 



هزاران نفر در روماني عليه دولت به خيابان ها ريختند

سرويس خارجي -
به دنبال اجراي برنامه رياضت اقتصادي از سوي دولت روماني، هزاران تن از مردم اين كشور عليه اين سياست به خيابان ها ريختند.
ده ها هزار تن از مردم روماني با برگزاري اعتصاب و تظاهرات در شهرهاي مختلف اين كشور، ازدولت خود خواستند برنامه رياضت اقتصادي را اجرا نكند. اين برنامه، سياستي تحميلي از سوي صندوق بين المللي پول است كه پيش شرط اعطاي وام به روماني اعلام شده است.
براساس برنامه رياضت اقتصادي دولت روماني 25 درصد از حقوق كاركنان خود را براي جبران كسري بودجه كاهش خواهد داد. به علاوه، ميزان مستمري بازنشستگان نيز 15 درصد كاهش مي يابد.
كارمندان بخش سلامت، وزارتخانه ها، معلمان، رانندگان اتوبوس و نگهبانان زندان در اين اعتصاب همراه با تظاهرات شركت داشتند.
صندوق بين المللي پول و ديگر مراكز مالي غربي در سال هاي اخير با اعطاي بي رويه وام به كشورهاي ضعيف چون روماني، يونان و اسپانيا آنها را مقروض كردند و هم اكنون با وقوع بحران اقتصادي اين كشورها قادر به بازپرداخت بدهي هاي خود نيستند. مردم اين كشورها عامل بحران اخير را همان مراكز مالي مي دانند و از دولت هاي خود خواسته اند از بازپرداخت اين بدهي ها خودداري كنند.

 



اوج گيري اعتراض ها عليه صهيونيست هاي جنايتكار درسراسر جهان

سرويس خارجي-
تظاهرات گسترده و واكنش هاي كشورهاي مختلف جهان به اقدام وحشيانه رژيم صهيونيستي در حمله به ناوگان آزادي همچنان ادامه دارد.
مردم كشورهاي مختلف جهان با برپايي تظاهرات، تجمع و تحصن خشم و انزجار خود را از جنايت جديد صهيونيست ها ابراز داشتند.
در پاريس هزاران نفر از مردم فرانسه در اعتراض به حمله وحشيانه نيروهاي رژيم صهيونيستي به كاروان امدادرساني به مردم غزه به خيابان ها ريختند و تظاهرات كردند.
تظاهركنندگان انگليسي در لندن خواستار اخراج سفير اسرائيل از اين كشور شدند و اعلام كردند دست از حمايت مردم مظلوم فلسطين برنمي دارند.
مردم مالزي با تجمع مقابل سفارت آمريكا حمله به كشتي هاي امدادرسان به مردم تحت محاصره غزه را محكوم كرده و خشم و انزجار خود را نسبت به اين اقدام اعلام كردند. نخست وزير مالزي نيز گفت، جهان بايد تكليف خود را با جنايات رژيم ظالم و ستمكار اسرائيل روشن كند.
روزنامه مالزيايي استار روز گذشته اعلام كرد كه از سرنوشت 11 مالزيايي حاضر در كشتي هاي كمك رسان به غزه هنوز خبري دردست نيست.
چين خواستار واكنش فوري شوراي امنيت سازمان ملل به اقدام مرگبار رژيم صهيونيستي در حمله به كاروان آزادي كمك رساني به غزه شد.
نماينده چين در سازمان ملل گفت، حمله اسرائيل به كاروان بين المللي كمك رساني به مردم غزه كه تلفات سنگيني بر جاي گذاشت چين را شوكه كرده است.
مردم ايتاليا در واكنش به جنايت رژيم صهيونيستي در 20 شهر بزرگ اين كشور تظاهرات اعتراضي برپا كردند.
مردم اندونزي نيز با برپايي تجمع اعتراض آميز در مقابل سفارت آمريكا در جاكارتا جنايت اخير رژيم صهيونيستي در حمله به كشتي هاي كمك رسان به غزه را محكوم كردند.
تظاهركنندگان با حمل پارچه نوشته هايي با مضمون «راه ارسال كمك به مردم غزه را باز كنيد» خواهان رويارويي جامعه بين الملل با اسرائيل و شكستن محاصره نظامي غزه شدند.
رئيس جمهور اندونزي از رژيم صهيونيستي خواست هر چه سريع تر اتباع اين كشور را از زندان آزاد كند و به جنايات ضد بشري خود پايان دهد.
جمعي از مردم باكو نيز با برگزاري تظاهرات در مقابل سفارت رژيم صهيونيستي و سردادن شعارهاي ضد صهيونيستي خواستار محاكمه جنايتكاران اسرائيلي در دادگاه هاي بين المللي شدند.
تظاهركنندگان با صدور قطعنامه اي تأكيد كردند اگر جامعه بين المللي در مقابل جنايات صهيونيستي سكوت كند شريك آن ها قلمداد خواهد شد.
حزب الله لبنان نيز با صدور بيانيه اي اعلام كرد كه تنها محكوميت كافي نيست و بايد تدابير ويژه اي براي لغو محاصره غزه اتخاذ شود.
در لبنان و سوريه نيز مردم با برگزاري تظاهرات گسترده اين جنايت ضد بشري را محكوم و اعلام كردند كه رژيم صهيونيستي بايد تاوان اين اقدام جنايتكارانه را بپردازد.
در برزيل، آفريقاي جنوبي، پاكستان، عراق، نيوزيلند، غزه، كرانه باختري، اتريش، موريتاني، سودان، آلمان، تاجيكستان، استراليا، افغانستان و ديگر كشورهاي جهان نيز تظاهرات گسترده انجام شد.
امير كويت نيز در پيامي به رئيس جمهور تركيه شهادت شهروندان اين كشور از جمله يك نماينده مجلس تركيه در حمله رژيم صهيونيستي به ناوگان آزادي را تسليت گفت، خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس در ديدار با تعدادي از رهبران و مقامات كشورهاي عربي خواستار لغو كامل محاصره نوار غزه شد.
«رمضان عبدالله شلح» دبير كل جنبش جهاد اسلامي فلسطين نيز اظهار داشت در زمان و مكان مناسب پاسخ رژيم صهيونيستي را مي دهيم.
بشار اسد رئيس جمهور سوريه نيز در ديدار با سعدالدين حريري نخست وزير لبنان در دمشق هشدار داد كه رژيم صهيونيستي با جنايات خود خاورميانه را به جنگي مي كشاند كه پيامدهاي آن منحصر به كشورهاي منطقه نخواهد بود.
جزئيات حمله به ناوگان آزادي
يكي از افراد حاضر در كشتي كمك رساني يونان كه در قالب ناوگان آزادي غزه به سوي اين منطقه سفر مي كرد به تشريح جزئيات حمله ارتش صهيونيستي به اين ناوگان پرداخت.
وي اظهار داشت، اسرائيلي ها با پشتيباني هلي كوپترهاي نظامي وارد كشتي ها شدند و مسافران را با گلوله مورد حمله قرار دادند.
اين فرد يوناني تصريح كرد، نظاميان صهيو نيست كه تعداد آنان بسيار زياد بود از قايق هاي جنگي كه كشتي ها را محاصره كرده بودند وارد كشتي ها شدند و مسافران را مورد ضرب و شتم قرار دادند و كاري به پير يا جوان بودن مسافران نداشتند.
وي همچنين اضافه كرد، دستان تمام فعالان صلح را بسته و به قايق هاي خود انتقال دادند و برخي ديگر از مسافران را كه كشته يا زخمي شده بودند نيز به اين قايق ها انتقال داده شدند.
راديو رژيم صهيونيستي نيز طي گزارشي اعلام كرد كه 480 نفر از فعالان صلح پس از حمله روز دوشنبه بازداشت و 48 نفر به كشورهايشان بازگردانده شدند.
اين راديو افزود، 45 نفر ديگر كه بيشتر آنها اتباع تركيه هستند در بيمارستان هاي اسرائيل تحت درمان قرار دارند.
اين در حالي است كه برخي كشورها اعلام كرده اند كه از سرنوشت اتباع خود كه در اين كاروان حضور داشتند اطلاعي ندارند.
از سوي ديگر، بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي كه سفر خود به كانادا را نيمه تمام گذاشته و از سفر به آمريكا نيز منصرف شد پس از بازگشت به اسرائيل ضمن تائيد اقدام جنايتكارانه اين رژيم در حمله به ناوگان آزادي اعلام كرد كه با كشتي هاي ديگر كمك رسان به غزه نيز همان رفتار انجام خواهد شد.
اين در حالي است كه روزنامه صهيونيستي هاآرتص با هشدار خطاب به سران رژيم صهيونيستي نوشت، براي اسرائيل تاوان جنگ دوم غزه در نهايت مي تواند بسيار سنگين تر و پرهزينه تر از جنگ اول باشد.
در تحليل هارآتص آمده است، اسرائيل جنگ دوم غزه را در دريا باخت.
آخرين خبرها
¤ سازمان پيمان آتلانتيك شمالي(ناتو) به درخواست تركيه و براي بررسي حمله رژيم صهيونيستي به كاروان امدادرسان به غزه نشست فوق العاده برگزار كرد.
¤ ده ها نفر از شهروندان آمريكايي ضد صهيونيست با تجمع در مقابل سفارت رژيم صهيونيستي در واشنگتن خواستار تعطيلي سفارت اين رژيم شدند.
¤ منابع صهيونيستي از به اهتزاز درآمدن پرچم هاي جنبش حماس و حزب الله در لندن كه تظاهركنندگان انگليسي آن را حمل مي كردند به خشم آمدند.
¤ علماي امت اسلام خواستار مقابله با رژيم صهيونيستي شدند.
¤ شبكه خبري روسيه اعلام كرد، تعداد زيادي از مجروحين حادثه حمله به ناوگان آزادي بدون دارو و مواد غذايي در اتاقك هاي كشتي محبوس شده اند.
¤ همايش «لعنت بر اسرائيل» در شهر اسلامبول تركيه برگزار شد.
¤ رهبر حزب اتحاد بزرگ تركيه گفت، تل آويو با حمله به كاروان غزه به بشريت اعلان جنگ داد.
¤ احزاب و گروه هاي فلسطيني شكل گيري انتفاضه جديد را خواستار شدند.
¤ تركيه سه فروند هواپيما براي انتقال شهدا و مجروحان حمله صهيونيست ها به ناوگان آزادي به سرزمين هاي اشغالي فرستاد.
¤ سه تن از فعالان دفاع از حقوق بشر و مردم فلسطين كه اتباع تركيه بودند به كشورشان بازگردانده شدند.
¤ رژيم صهيونيستي تحت فشار افكار عمومي مجبور به آزاد كردن دو نماينده پارلمان مصر شد.
¤ در واكنش به حمله اسرائيل به كاروان آزادي هكرهاي تركيه اي حملات خود را عليه سايت هاي رسمي اين رژيم آغاز كردند.


 



بد اقبال مثل بوميان استراليا!

مي گويند، بوميان استراليا در مقايسه با سفيدپوستان اين كشور 13 برابر بيشتر شانس زنداني شدن، فقير بودن و يا بيكار ماندن را دارند و دسترسي شان به آموزش هم به همين اندازه كمتر است!
در واقع، طبق تحقيقاتي كه در مورد وضعيت بوميان استراليايي انجام شده، درصد زنداني شدن اين ساكنان اصلي استراليا بين سال هاي 2000 و 2006 اقلا 32 درصد بيشتر شده و جوانان بومي اين كشور 23 برابر بيشتر از جوانان سفيدپوست آن بعد از درگيري با پليس و يا دادگستري به زندان مي افتند! اين گزارش يادآوري مي كند كه بوميان استراليايي كه فقط 2 درصد جمعيت حدود 22 ميليوني اين كشور را تشكيل مي دهند، جامعه اي هميشه مستضعف بوده و نرخ بيكاري، اعتياد و خشونت هاي خانوادگي در آنها خيلي بيشتر از باقي جمعيت بوده است. در اين تحقيقات البته ذكر شده كه دستمزد بوميان استراليايي طي 10 سال گذشته بيشتر و بيكاري شان هم نصف شده، اما درآمد متوسط خانواده هاي بومي همچنان 50 درصد باقي استراليايي هاست و اميد به زندگي شان هم 17 سال كمتر است! يك عضو سازمان «پزشكان بدون مرز» اخيراً به نشريه «نيو ساينتيست» گفته است كه «اوضاع از 30 سال پيش براي بوميان استراليايي واقعاً بحراني است و دولت اين كشور بايد هرچه زودتر فكري به حالشان بكند!»
¤ سرويس خارجي كيهان

 



آمريكا قطعنامه ضد اسرائيلي را در شوراي امنيت وتو كرد

سرويس خارجي-
نشست فوق العاده شوراي امنيت براي محكوم كردن رژيم صهيونيستي به دليل وتوي آمريكا بدون صدور قطعنامه ضد صهيونيستي پايان يافت.
در نشست اضطراري شوراي امنيت كه دوشنبه شب به منظور بررسي حمله رژيم صهيونيستي به ناوگان آزادي كمك رسان به غزه برگزار شد، آمريكا پيش نويس بيانيه اين شورا را كه رژيم صهيونيستي در آن به خاطر اين حمله وحشيانه محكوم شده بود وتو كرد.در اين نشست كه به درخواست تركيه و لبنان برگزار شده بود انتقادات شديدي عليه رژيم صهيونيستي مطرح شد.
اعضاي شورا خواستار محكوميت قطعي رژيم صهيونيستي شدند كه به دليل مخالفت آمريكا قطعنامه اي عليه رژيم صهيونيستي صادر نشد.
بيشتر شركت كنندگان در اين نشست خواستار رفع محاصره غزه شدند ليكن نماينده آمريكا در اين نشست با مخالفت با اين خواسته جهاني و حمايت بي قيد و شرط از جنايات رژيم صهيونيستي تنها به اين نكته بسنده كرد كه اسرائيل حجم موادغذايي كه اجازه ورود آنها به نوار غزه را مي دهد افزايش دهد.وي از طرح كمك رساني به غزه در قالب ناوگان آزادي انتقاد كرد و گفت كه بايد از راه هاي ديگر براي رساندن كمك ها به غزه استفاده شود.
از سوي ديگر، به رغم واكنش هاي شديد بين المللي به حمله رژيم صهيونيستي به كاروان آزادي كمك هاي بشردوستانه به غزه، رئيس جمهور آمريكا پس از يك سكوت طولاني مدت تنها به اظهار تاسفي بسنده كرد.
وي در تماس تلفني با بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي خواستار ارائه جزئيات ماجرا شد و اظهار داشت، از شنيدن خبر اين حادثه بسيار متاسف است.

 



ارتش لبنان به حال آماده باش درآمد

ارتش لبنان و نيروهاي حافظ صلح بين المللي مستقر در جنوب لبنان (يونيفيل) به حالت آماده باش كامل درآمدند.
منابع امنيتي لبنان علت آماده باش ارتش و نيروهاي يونيفيل را احتمال حمله رژيم صهيونيستي به جنوب لبنان عنوان كردند.
در همين رابطه نيروهاي ارتش و يونيفيل در مناطق مرزي اعلام وضعيت فوق العاده كردند و به گشت زني و مراقبت از مرزها پرداختند.
به گفته منابع امنيتي لبنان پس از حمله رژيم صهيونيستي به ناوگان آزادي و متعاقبا پرتاب موشك از سوي گروههاي مقاومت به سوي سرزمين هاي اشغالي، احتمال حمله به جنوب لبنان نيز قوت گرفته است.
اين در حالي است كه رژيم صهيونيستي طي روزهاي اخير بر تهديدات خود عليه لبنان افزوده و روزانه حريم هوايي اين كشور را نقض مي كند.
فرماندهي يونيفيل رسما از فرماندهان ارتش رژيم صهيونيستي خواسته تا از تحركات ارتش خود در مرزها كه باعث ايجاد وضعيتي ناآرام در منطقه مي شود و همچنين از نقض هميشگي حريم هوايي لبنان توسط جنگنده هاي اسرائيلي كه مخالف قطعنامه 1701 شوراي امنيت است جلوگيري كنند.

 



استمداد تايلند از 187كشور براي دستگيري نخست وزير سابق

دولت تايلند، حكم بازداشت نخست وزير سابق اين كشور را به 187كشور ارسال كرد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، مقامات رسمي دولت تايلند اعلام كردند كه اين كشور قرار دستگيري «تاكسين شيناواترا» نخست وزير مخلوع و متواري را به 187كشور جهان ارسال كرده و از آنها براي دستگيري وي كمك خواسته است.
براساس اين گزارش، مقامات تايلندي خواستار دستگيري شيناواترا از اين كشورها شدند تا به اتهامات وي رسيدگي شود.
اين در حالي است كه بخش امور بين الملل پليس تايلند نيز اين نامه را ضمن هماهنگي با دفتر دادستاني كل تايلند براي همتايان خود در ساير كشورها ارسال كرده است.تاكسين شيناواترا در سال 2008 پس از دو سال بركناري از قدرت به كشورش بازگشت، اما با اتهاماتي نظير فساد مالي مواجه شد و از ترس محاكمه به خارج گريخت.
دولت تايلند شيناواترا را متهم به تحريك و سازماندهي سياسي و مالي تظاهرات ضد دولتي اخير كرده است.

 



مكزيك رياست دوره اي شوراي امنيت را برعهده گرفت

نماينده مكزيك در شوراي امنيت سازمان ملل متحد رياست دوره اي اين شورا را به عهده گرفت.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني سازمان ملل متحد، روز گذشته (اول ژوئن) «كلاد هلر» نماينده مكزيك در شوراي امنيت سازمان ملل متحد رياست دوره اي اين شورا را به عهده گرفت كه طبق قوانين، يك ماه به طول خواهد انجاميد. پيش از مكزيك، نماينده لبنان رئيس دوره اي شورا بود.
مكزيك از اعضاي غيردائم شوراي امنيت است كه 31 دسامبر سال جاري مدت عضويتش به پايان مي رسد.
شوراي امنيت سازمان ملل متشكل از 15 عضو است كه 5 عضو آن دائم و 10 عضو ديگر غيردائم هستند كه براي يك دوره دو ساله از سوي مجمع عمومي سازمان انتخاب مي شوند. در تصميمات حقوقي و قطعنامه هاي شورا راي مثبت 5 عضو دائم ضروري است و همين امر باعث شده است فرانسه، انگليس، آمريكا، روسيه و چين به عنوان اعضاي داراي حق وتو شناخته شوند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14