(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهار شنبه 12 خرداد 1389- شماره 19660

كوتاه اقتصادي
معاون رئيس جمهور: فرزندان دانشجوي كارمندان انتقالي هم جابه جا مي شوند
سهميه بنزين تابستاني خودروي شخصي 180 ليتر موتورسيكلت 75 ليتر
اخبار نمايشگاه اكسپوي شانگهاي
هشدار استاندارد استان تهران درباره خريد مصنوعات طلا
معاون وزير مسكن: قيمت مسكن امسال افزايش نمي يابد
قرارداد خط لوله صلح بين ايران و پاكستان نهايي شد
بي بي سي گزارش داد يورو، رويايي كه به پايان راه رسيد
مديران متخلف بانك ها به مراجع قضايي معرفي مي شوند
آمار 2 ماهه تجارت كشور صادرات 9/3، واردات 3/8 ميليارد دلار
هشدار نخست وزير چين اروپا جهان را در آستانه موج دوم بحران قرار داد



كوتاه اقتصادي

¤ وزير جهاد كشاورزي، گفت: نرخ واقعي شير با توجه به هزينه هاي توليدي، بايد حداقل 4 هزار و 500 ريال باشد، در حالي كه هم اكنون اين محصول با قيمت 4 هزار و 200 ريال به توليدكنندگان فرآورده هاي لبني عرضه مي شود.
¤ يك شركت ايراني توانست با حضور در مناقصه بين المللي، پروژه احداث 2 سد در شهر كابل با هزينه 3 ميليون دلار را از آن خود كند. قرارداد اين پروژه ميان وزارت انرژي افغانستان و مسئولان شركت توس آب به امضا رسيد.
¤ سازمان شيلات ايران اعلام كرد: ارزش صادرات محصولات شيلاتي ايران سال گذشته به يكصد ميليون دلار رسيد.
¤ در راستاي گسترش عادلانه تسهيلات رفاهي و بهره مندي مردم مناطق اطراف تهران از مراكز خريد زنجيره اي، 152مين فروشگاه رفاه در اسلامشهر راه اندازي شد.به گزارش واحد ارتباطات شركت فروشگاه هاي زنجيره اي رفاه، با هدف توزيع نوين كالا، تنظيم بازار و كاهش قيمت ها، فروشگاه رفاه اميركبير در اسلامشهر كه هفتمين فروشگاه منطقه جنوب تهران است، مطابق با طرح توزيع جمعيتي كشور و نياز مردم اين شهرستان افتتاح شد.
¤ يك مقام نفتي گفت: ايران با اجراي طرح 4/11ميليارد دلاري ارتقاء ظرفيت پالايشگاه هاي خود تا دو سال آينده در زمينه توليد بنزين خودكفا خواهد شد.
¤ در جهت ارج نهادن به سپرده گذاران و به هزينه بانك پاسارگاد، سپرده گذاران بانك پاسارگاد از خدمات درماني بيمه پاسارگاد بهره مند خواهند شد.
¤ يك مقام شركت نفتي توتال فرانسه گفت: اين شركت براي مشاركت در توسعه ميدان گازي پارس جنوبي همچنان با ايران در تماس است.
¤ به گفته عضو هيئت رئيسه اتحاديه كشوري فروشندگان پوشاك، بالا بودن تعرفه واردات و هزينه توليد از مهمترين عوامل تاثيرگذار در قاچاق پوشاك به كشور است.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2201 الي 2205، 2620، 2621، 2265، 2266، 220الي 228، 660 الي 666 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ سرپرست معاونت امور دام وزارت جهادكشاورزي با اشاره به كاهش تقاضاي تخم مرغ در بازار و مشكلات به وجود آمده از جهت مازاد توليد براي توليدكنندگان اين بخش گفت: وزارت بازرگاني به عنوان متولي بازار متعهد شده است كه 10 هزار تن تخم مرغ خوراكي را از توليدكنندگان اين بخش خريداري و ذخيره سازي كند.
¤ سرپرست دفتر بازرگاني آسيا و اقيانوسيه سازمان توسعه تجارت ايران از رشد 52درصدي صادرات جمهوري اسلامي ايران به كشور چين (دومين شريك صادراتي) در سال گذشته خبر داد.
¤ معاون وزير نفت از استخدام رسمي سه هزار نفر در وزارت نفت در سالجاري خبر داد وگفت: افراد جذب شده در چهار شركت مادر تخصصي وزارت نفت مشغول به كار مي شوند.
¤ مديرعامل شركت مخابرات ايران گفت: اين شركت تاپايان سال جاري يك ميليون پورت اينترنت پرسرعت (ADSL) را واگذار خواهد كرد و شركت هاي ندا (شركت هاي كوچك بخش خصوصي) هم مي توانند پنج ميليون پورت را واگذار كنند.

 



معاون رئيس جمهور: فرزندان دانشجوي كارمندان انتقالي هم جابه جا مي شوند

حقوق كارمندان دولت بر اساس انتقال به مناطق موردنظر بين 25 تا 50 درصد افزايش مي يابد.
لطف الله فروزنده معاون توسعه سرمايه انساني رئيس جمهور با اعلام اين مطلب افزود: بحث دوم پست سازماني اين افراد است كه منتقل مي شود و مورد سوم، زميني كه وزارت مسكن به آنها خواهد داد و چهارم وامي است كه بانك مركزي پرداخت كرد.
فروزنده در پاسخ به ميزان تسهيلات گفت: اين رقم در شهرهاي مختلف متفاوت خواهد بود و بستگي به منطقه دارد و يك برنامه توسط بانك مركزي طراحي شده است.
وي افزود: كارمنداني كه فرزند دانشجو دارند به تبع والدين خود منتقل مي شوند و آنهايي كه فرزند كنكوري دارند در كلانشهرها 85 درصد نمره قبولي آخرين نفر و در شهرهاي معمولي 75 درصد نمره قبولي آخرين نفر پذيريش مي شوند و يكسري امتيازات متفرقه در استانها با توجه به منابع استاني به اين متقاضيان پرداخت مي شود.
معاون رئيس جمهور در مورد اولويت خروج شركتهاي دولتي گفت: اولويت با شركتهايي است كه عمليات و محل فعاليت شان در استان ها است، ولي دفتر مركزي در تهران دارند و انتقال اين شركتها بايد سريع و با اولويت انجام شود. سپس شركتهايي كه امكان عمليات در چند استان دارند، مي توانند دفتر مركزي خود را در يكي از استانهاي محل فعاليت انتخاب كنند.
فروزنده افزود: در مرحله بعد موسسات پژوهشي وابسته به دستگاههاي اجرايي منتقل مي شوند و اين انتقال بايد با تدبير و حساب شده باشد.
معاون توسعه سرمايه انساني رئيس جمهور در پاسخ به اين پرسش كه كدام وزارتخانه ها منتقل مي شوند، گفت: فعلا بحث انتقال وزارتخانه ها از تهران مطرح نيست و بحث اصلي شركت ها و موسسات پژوهشي وابسته به دستگاههاي دولتي مطرح است و سپس سراغ موسسات وابسته به دستگاهها خواهيم رفت و اگر اين كار در اين مرحله انجام شود، كار بزرگي خواهد بود.
فروزنده افزود: 163 شركت كه قرار است از تهران خارج شوند، مشخص شده مگر شركتهايي كه ضرورت دارد در تهران بمانند كه آن هم در كارگروه بايد تصويب شود.فروزنده در مورد پيش بيني تعداد كارمندان متقاضي گفت: در 4 روز اعلام شده 6 هزار نفر ثبت نام كردند و فضاي مناسبي است و استقبال خوبي صورت خواهد گرفت.

 



سهميه بنزين تابستاني خودروي شخصي 180 ليتر موتورسيكلت 75 ليتر

سهميه بنزين تابستاني خودروهاي شخصي 180 ليتر و موتورسيكلت ها 75 ليتر تعيين شد.
محمد رويانيان رئيس ستاد حمل و نقل و سوخت پيش از ظهر ديروز در جمع خبرنگاران اين ميزان سهميه را اعلام كرد و گفت: از اول تيرماه آينده سهميه ها در كارت بنزين دارندگان خودرو و موتورسيكلت شارژ مي شود.
وي در ادامه تاكيد كرد: سهميه بنزين خودروهاي عمومي كه در جهت خدمت رساني به مردم كار نمي كنند مانند: وانت بارها و تاكسي ها از اول تيرماه قطع مي شود. رويانيان با بيان اين كه در حال حاضر برخي از تاكسي ها، آژانس هاي مسافربري و وانت بارها مطابق سهميه اي كه دريافت مي كنند خدمات عمومي انجام نمي دهند گفت: بخشي از اين خودروها در خدمت شركت ها، بخش خصوصي و افراد هستند كه بايد در ناوگان عمومي به مردم خدمت رساني كنند. وي درباره شناسايي اين خودروها گفت: هم اكنون برنامه ريزي لازم توسط وزارت كشور و وزارت راه و ترابري براي صدور «كارت كار» براي اين خودروها در حال انجام است و خودروهاي عمومي كه اين كارت را نداشته باشند بنزين سهميه اي دريافت نخواهند كرد. وي افزود: مسئولين تاكسيراني نيز بايد با همكاري شهرداري تاكسي هايي را كه خارج از شبكه خطوط و يا گردش در شهر كار مي كنند شناسايي و نسبت به معرفي آنها به ستاد اقدام نمايند. لازم به يادآوري است سهميه خردادماه خودروهاي عمومي اواخر ماه گذشته به آنها داده شده است. وي با اشاره به طرح هدفمندي يارانه ها گفت: چون در اين طرح به خودروهاي عمومي يارانه پرداخت خواهد شد، خودروهاي عمومي كه در خدمت عموم مردم نباشند، يارانه نيز دريافت نخواهند كرد. رويانيان خاطرنشان ساخت: براساس مصوبه دولت از اول سال جاري توليد وانت بارهايي كه در 100 كيلومتر بيش از 10 ليتر سوخت مصرف مي كنند بايد متوقف مي شد كه در اين زمينه با وزارت صنايع هماهنگي هايي به عمل آمده است. وي همچنين گفت: با پيگيري هاي انجام شده 100 ميليارد تومان اعتبار براي مترو تهران گشايش شده كه با اين مبلغ ورود 60 واگن و 28 لكوموتيو فراهم مي شود.

 



اخبار نمايشگاه اكسپوي شانگهاي
فرصتي براي رونق صادرات

با نزديك شدن به برگزاري مراسم روز ملي ايران در نمايشگاه اكسپو 2010 چين كه 21 خردادماه جاري با حضور مقامات عاليرتبه ايران در شانگهاي برگزار مي شود، دست -اندركاران بخش خصوصي بر آن هستند تا از فرصت پيش آمده با برگزاري همايش ايران و چين نهايت بهره را بدست آورند.
مديردفتر نمايندگان اتاق ايران و چين در گفت وگو با شابا اظهار داشت: در اين نشست يك هيات تجاري مشتمل بر 250 شركت ايراني و چيني حضور خواهند داشت.
بابك بشارتي افزود: تمامي تلاش ما بر آن است كه همزمان با روز ملي ايران در حاشيه اكسپو 2010 امكان تعامل بيشتر با سرمايه گذاران خارجي فراهم شود.
وي ابراز اميدواري كرد: در روز اقتصادملي ايران شركتهاي چيني بيشتري براي سرمايه گذاري در ايران جذب شوند و همكاري تجاري دو جانبه ارتقاء يابد.
¤ ¤ ¤
مديركل آسيا و اقيانوسيه سازمان توسعه تجارت گفت: اكسپو 2010 شانگهاي تنها محدود به بازديدكنندگان چيني نيست و حضور ميليونها نفر از كشورهاي دنيا، اين نمايشگاه را به يك دهكده جهاني براي معرفي فرصت هاي صادراتي تبديل كرده است.
رامين طالبي اظهار داشت: براساس پيش بيني ها 70 تا 100 ميليون نفر از اين نمايشگاه بازديد مي كنند و از سويي تمام كشورهاي حاضر سعي دارند تا از فرصت موجود استفاده كرده و توانمنديهاي اقتصادي خود را بيش از گذشته به دنيا معرفي كنند.
وي با استناد به اخبار منتشره درباره اكسپو گفت: گزارش هاي دريافتي حاكي از آن است كه هر روز استقبال بيشتري از سالن ايران در چين صورت مي گيرد و اين موضوع فرصتي است براي معرفي بيشتر توانمنديهاي اقتصادي، فرهنگي و مسائل مختلفي كه ايران، امكان ارايه آنها را در اين نمايشگاه دارد.
وي اظهار داشت: هرچه ايران بيشتر بتواند خود را در نمايشگاه بهتر معرفي كند، گام موثرتري در جهت جذب سرمايه گذاري خارجي برداشته شده و به صادرات رونق بخشيده مي شود.
دانستني هايي از اكسپو 2010
¤ شانگهاي ثروتمندترين شهر و داراي بهترين ساختار شهري در چين است.
¤ نام غرفه چين در اكسپو، پادشاه شرق نام دارد.
¤ به مناسبت روز كودك كه اول ژوئن (11خرداد) است غرفه ها به كودكان بازديدكننده جايزه مي دهند.
¤ آيا مي دانيد روزانه 190 تن زباله از سطح پارك اكسپو جمع آوري مي شود.
¤ جمعيت بازديدكننده از اكسپو 10 برابر بيشتر از جمعيت بازديدكننده بازيهاي المپيك در سال 2008 پكن است.
¤ به دليل ازدحام جمعيت، در محل دربهاي ورودي اكسپو جايگاههاي مخصوصي براي عبور افراد بالاي 70 سال وجود دارد تا دچار آسيب نشوند.
¤ ژاپن كه از جمعيتي با ميانگين سني بالا و پير برخوردار است رباتهايي را در غرفه خود به نمايش گذاشته كه ويژه كمك به افراد ميانسال و معلول است.

 



هشدار استاندارد استان تهران درباره خريد مصنوعات طلا

اداره كل استاندارد و تحقيقات صنعتي استان تهران به مناسبت خجسته ميلاد حضرت فاطمه زهرا(س) و روز مادر از مردم خواست هنگام خريد مصنوعات طلا دقت كنند.
اداره كل استاندارد و تحقيقات صنعتي استان تهران، ضمن عرض تبريك به مناسبت خجسته ميلاد حضرت فاطمه زهرا(س) و روز مادر، در اطلاعيه اي به شهروندان اعلام كرد: از خريد هرگونه مصنوع طلا و مصنوعات وارداتي كه با وجود غيرقانوني بودن با اجرت هاي بالاتري فروخته مي شوند، بدون علامت استاندارد و يا كد شناسايي، خودداري نماييد.
در اين اطلاعيه آمده است: كد شناسايي شامل حرف T به همراه يك عدد سه رقمي بوده كه بر روي مصنوع حك شده است.
اداره كل و تحقيقات صنعتي استان تهران، جهت حفظ و صيانت از حقوق مصرف كنندگان متذكر شد: ليست كدهاي شناسايي مورد تائيد در مصنوعات طلا، در سايت اين اداره به نشاني wwwtehranstandardorg قابل دسترسي است.

 



معاون وزير مسكن: قيمت مسكن امسال افزايش نمي يابد

معاون وزير مسكن و شهرسازي اعلام كرد:وضعيت حاكم بر بخش مسكن حاكي از آن است كه تا پايان 1389 با جهش قيمت در اين بخش مواجه نخواهيم شد و ساخت و ساز در قالب طرح مهر داراي شتاب لازم است.
«جمشيد نورصالحي» روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي ايرنا، تصريح كرد: احتمال دارد تا پايان سال قيمت مسكن با رشد چند درصدي مواجه شود كه اين افزايش تدريجي تاثير چنداني در بازار نخواهد داشت.
وي استقبال انبوه سازان و سرمايه گذاران براي مشاركت در بخش مسكن بويژه طرح مهر را از نكات مثبت اين بخش دانست و گفت: اختصاص خط اعتباري از سوي دولت براي طرح مهر نقش موثري در پاسخگويي به تقاضا داشته است.
نورصالحي يادآور شد: براساس برنامه تنظيمي حدود يك ميليون واحد مسكوني طرح مهر در سطح شهرهاي كشور ساخته مي شود و احداث 200 هزار واحد مسكوني در مناطق روستايي طبق برنامه دنبال مي شود.
مديرعامل شركت مادر تخصصي عمران شهرهاي جديد گفت: قرار است 250 هزار واحد مسكوني طرح مهر در 17 شهر جديد ساخته شود كه از سهم 230 هزار واحد مسكوني استان تهران 160 هزار واحد مسكوني در شهرهاي جديد پرند و هشتگرد احداث مي شود.
وي اظهار اميدواري كرد: امسال سهم قابل توجهي از واحدهاي مسكوني طرح مهر در شهرهاي جديد به بهره برداري برسد.
نورصالحي توجه به صنعتي سازي مسكن در شهرهاي جديد را از نقاط قوت اين مناطق ارزيابي كرد و گفت: كيفيت بالاي ساخت و ساز و پايداري واحدهاي مسكوني در برابر زلزله به عنوان عمده فاكتورهاي خانه هاي مذكور در شهرهاي جديد است.
وي اضافه كرد: خانه هاي احداثي از سوي شركتهاي خارجي در شهرهاي جديد با شاخص صنعتي سازي صورت مي گيرد و شركتهاي داخلي هم براي تسريع در زمان ساخت ترجيح مي دهند به روش صنعتي قراردادهاي خود را به مورد اجرا گذارند.
به گفته معاون وزير مسكن و شهرسازي، اكنون در برنامه ساخت و ساز مسكوني مشكلي براي تامين سيمان وجود ندارد و در زمينه آهن آلات كه قيمت آن تابع بازار جهاني است، چندان شرايط خاصي وجو ندارد.
سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران در ارديبهشت ماه سال جاري طي گزارشي در خصوص وضعيت مصالح ساختماني در كشور اعلام كرد: بالغ بر 100 درصد واحدهاي توليدكننده سيمان داراي نشان استاندارد هستند و اين در حالي است كه 60 درصد تيرآهن توليدي در كشور از نشان استاندارد بهره مي برند.

 



قرارداد خط لوله صلح بين ايران و پاكستان نهايي شد

معاون وزير نفت در امور گاز گفت: نافذ شدن قرارداد هفت ميليارد دلاري خط لوله صلح روز گذشته در هيئت مديره شركت ملي نفت ايران به تصويب رسيد.
به گزارش ايلنا، جواد اوجي با تاكيد بر نهايي و نافذ شدن قرارداد خط لوله صلح افزود: مسئولان بلندپايه وزارت نفت پاكستان به دعوت رسمي ايران براي امضاي اين قرارداد به تهران سفر خواهند كرد.
مديرعامل شركت ملي گاز با بيان اين كه ضمانت نامه مربوط به قرارداد انتقال گاز ايران به پاكستان با حضور مقام هاي دو كشور امضا شده است، افزود: با سفر مقام هاي پاكستاني به ايران و نافذ شدن قرارداد ميان دو كشور، ايران از فروردين 1393 (2014 ميلادي) روزانه 21 ميليون و 500 هزار متر مكعب و سالانه 8/7 ميليارد متر مكعب گاز طبيعي به پاكستان صادر خواهد كرد.
او گفت: با نافذ شدن اين قرارداد، احداث فاز دوم خط هفتم سراسري به طول 400 كيلومتر در مسير ايرانشهر-چابهار-مرز پاكستان، نيز كليد خواهد خورد.
او اضافه كرد: به محض نافذ شدن قرارداد انتقال گاز از ايران به پاكستان، به دنبال سرمايه گذار براي احداث اين بخش از خط هفتم سراسري خواهيم بود، ضمن آن كه تاكنون هفت سرمايه گذار براي احداث اين مسير 400 كيلومتري اعلام آمادگي كرده اند.
وي همچنين درباره فاز نخست احداث خط هفتم سراسري گفت: بخش نخست احداث اين خط لوله 56 اينچ به طول 900 كيلومتر در مسير عسلويه تا ايرانشهر پايان يافته و ايرانشهر به عنوان نخستين شهر استان سيستان و بلوچستان تا يك و نيم ماه آينده از گاز طبيعي بهره مند خواهد شد.

 



بي بي سي گزارش داد يورو، رويايي كه به پايان راه رسيد

بي بي سي در تحليلي به بررسي بحران مالي اروپا پرداخت و نوشت: گسترش بحران از يونان به ساير كشورهاي اروپايي به معناي پايان روياي يورو خواهد بود.
بي بي سي در ادامه افزود: ژوئن 1988 ميلادي نشست سران اروپا در شهر هانوفر آلمان برگزار شد. مارگارت تاچر نخست وزير انگليس در اين اجلاس حضور داشت و خوشحال نبود. او در حين مصاحبه مثل اشعه ليزر به خبرنگاران خيره شد و چشم انداز هر نوع اتحاد اقتصادي و مالي در اروپا را به كلي رد كرد.
در انگليس چنين ايده اي حتي قابل بحث نبود. البته ساير كشورهاي اروپايي مثل فرانسه با اين ديدگاه مخالف بودند و تشكيل اتحاديه پولي مشترك در اروپا را لازم و ضروري مي دانستند. سه سال بعد پيمان ماستريخت برنامه نظام ارزي واحد را تنظيم كرد. يورو كه در سال 1999 بوجود آمد در ژانويه 2002 رسما بعنوان واحد پولي آغاز به كار كرد و بعد در اول مارس 1998 ضرب الاجل ارسال درخواستها براي پيوستن به يورو فرا رسيد و با كمال تعجب كشورها يكي پس از ديگري مدارك خود را تسليم كردند. مقررات شديدي وضع شده بود.
كسري بودجه و بدهي ها بايد كمتر از حد مشخصي مي بود. اما درخواست ايتاليا كه بدهي اش بسيار بيشتر از حد تعيين شده بود، مورد قبول واقع شد، بلژيك، اسپانيا و پرتغال هم همين وضعيت را داشتند، اما با ورود همگي به نحوي موافقت شد. فرانسه متهم بود كه براي احراز شرايط عضويت، آمارهاي خود را دستكاري كرده و حتي آلمان كه مهد ثبات محسوب مي شود بدليل نقل و انتقال مشكوك ذخاير طلا به چالش طلبيده شد. اين اقتصادهاي گوناگون نه فقط يك ارز واحد، بلكه سياستهاي مالي واحدي نيز بايد اتخاذ مي كردند.
تنها يونان بود كه نتوانست از اين سد بگذرد، اما حتي اين كشور نيز 18 ماه بعد پذيرفته شد.
يكي از كميسرهاي با نفوذ اتحاديه اروپا در پاسخ به انتقادات خبرنگاران گفت، اگر بدهي هاي كشوري بيش از حد مجاز بوده اما اين بدهي ها در حال كاهش بوده، درخواست آن كشور پذيرفته شده است و در اين ميان نطفه اختلافاتي كه امروز شاهد آن هستيم تشكيل شد.
براي نمونه منطقه يورو بايد ازيك نرخ بهره تبعيت مي كرد. اما از طرف ديگر نرخي كه براي آلمان مناسب بود، براي پرتغال احتمالا مضر بود.
اتفاقا هنگامي كه درخواست پرتغال پذيرفته شد رعب و وحشتي كه برخي از اعضاي يورو داشتند را به خوبي مي شد احساس كرد. در آن زمان فقر شديدي در پرتغال حاكم بود و گويي در يك كشور در حال توسعه زندگي مي كردي.
به اعتقاد مردم پرتغال عضويت اين كشور در منطقه يورو موجب افزايش شكاف بين فقير و غني شده است. اما در مقابل آلماني ها چند ماه پيش از شروع كار يورو از دست رفتن دويچه مارك ابراز ناراحتي و حتي عصبانيت مي كردند.
از نگاه آنها نماد موفقيت بعد از جنگ اكنون در خدمت كشورهاي ولخرج مديترانه بود. نگراني كه امروز بسيار بلندتر به گوش مي رسد.
در انگليس كه هنوز در حال بررسي پيوستن به يورو بود، نگراني از ماليات هاي جديد مطرح بود. مقصد نهايي يك اتحاد سياسي بود كه به جاي يك بازي مخوف بدنبال بهبود كيفيت زندگي شهروندان منطقه اي بود كه روزگاري از جنگ آسيب ديده بود.همه اينها براي مردم شگفت انگيز بود.
اما واقعيت اين است كه چارچوب اين ايده از مدتها قبل تنظيم شده بود.
از اين منظر يورو نخستين پله اروپايي صلح جو بود. اما آن روز سوال هاي بسياري گم شد: اگر يونان به ورطه سقوط اقتصادي بيافتد چه مي شود؟ آلماني ها چقدر بخشنده هستند؟ و از همه مهمتر اينكه: چگونه مي توانيد يك واحد پولي مشترك داشته باشيد اما هر كشوري امور ماليش را خود اداره كند؟
اين سوالها امروز دوباره مطرح شده است. يورو در زندگي كوتاه خود توفانهاي زيادي را پشت سر گذاشته تا بتواند به يك واحد پولي پر معامله در دنيا تبديل شود. اما هرگز با چنين چالش دشواري روبرو نشده است.

 



براساس مصوبه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي
مديران متخلف بانك ها به مراجع قضايي معرفي مي شوند

مديران و كاركنان بانكهايي كه درامر اعطاي تسهيلات مرتكب خلاف قانوني از جمله تباني با مشتريان شوند به هيأت هاي تخلف اداري و در صورت لزوم به مراجع قضايي معرفي مي شوند.
ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي تصميمات جديدي درباره تعداد ديگري از پرونده هاي بدهكاران بانك اتخاذ كرد.
اين ستاد در جلسه پريشب خود در نهاد رياست جمهوري موضوع نحوه وصول مطالبات بانكي را در دستور كار و بررسي داشت.
در اين جلسه، گزارش پرونده چند بدهكار بانكي بزرگ توسط كارشناسان قرائت و نسبت به محروميت آنها از خدمات بانكي تصميم گيري شد. به گزارش مهر، براساس جديدترين آمارهاي بانك مركزي، حجم مطالبات معوق نظام بانكي به 45 هزار و 500 ميليارد تومان رسيده است.
اصغر ابوالحسني معاون وزير امور اقتصادي و دارايي نيز اخيراً گفته است: 1100 شركت مطالبات معوق را به خود اختصاص داده اند كه از بين آنها 100 شركت بالاترين ارقام مطالبات معوق را داشته اند. در بين 100 شركت مذكور 99 درصد مطالبات معوق حقوقي بوده و تنها يك درصد آنها حقيقي است و 20 درصد مطالبات معوق دولتي و 80 درصد غير دولتي است.
البته 23 درصد تسهيلات پرداختي توسط شبكه بانكي به مطالبات معوق تبديل شده كه در بسته امسال بانك مركزي، رقم هدف گذاري آن 10 درصد در نظر گرفته شده است.

 



آمار 2 ماهه تجارت كشور صادرات 9/3، واردات 3/8 ميليارد دلار

طلاي خام رتبه سوم را در ميان كالاهاي وارداتي به خود اختصاص داد. در دو ماهه نخست سال جاري صادرات غيرنفتي بدون احتساب ميعانات گازي به سه ميليارد و 919 ميليون دلار رسيد كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 38 درصد افزايش يافت.
به گزارش روابط عمومي گمرك ايران، وزن اين ميزان صادرات غيرنفتي 9 ميليون و 493 هزار تن بود كه به لحاظ وزن نيز 42 درصد رشد داشت.
اين گزارش حاكي است: در مدت ياد شده صادرات غيرنفتي كشورمان با احتساب ميعانات گازي به 4 ميليارد و 528 ميليون دلار رسيد كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته
32/33 درصد رشد نشان مي دهد. همچنين وزن صادرات غيرنفتي با احتساب ميعانات گازي به 10 ميليون و 353 هزار تن رسيد كه در مقايسه با سال قبل 2/30 درصد رشد داشته است.
براساس گزارش دفتر آمار و فن آوري اطلاعات و ارتباطات گمرك ايران، واردات كشورمان در دو ماهه نخست سال جاري در مجموع به 8 ميليارد و 399 ميليون دلار رسيد كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8/19 درصد افزايش يافته است.
شايان ذكر است، وزن اين ميزان كالاي وارداتي در دو ماهه نخست سال جاري 6 ميليون و 715 هزار تن بود از اين نظر در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 3/6 درصد كاهش داشت.

 



هشدار نخست وزير چين اروپا جهان را در آستانه موج دوم بحران قرار داد

نخست وزير چين هشدار داد بحران بدهي اروپا رشد و رونق اقتصادي جهان را به خطر انداخته و جهان را در آستانه موج دوم بحران و ركود قرار داده است.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه، ون ژيابائو تصريح كرد، نمي توان با اطمينان كامل گفت اقتصاد جهاني در شرايط خوبي به سر مي برد. بحران بدهي و كسري بودجه اروپا اقتصاد جهان را در شرايط خطرناكي قرار داده است و ما را در آستانه وقوع موج دوم بحران و ركود پيش برده است.
اظهارات نخست وزير چين در حالي است كه گزارش اخير موسسه رتبه بندي فيچ در خصوص كاهش رتبه اعتباري اسپانيا موجب كاهش مجدد ارزش يورو و افت شاخص سهام در بازارهاي بين المللي شده است.
وي افزود، اقتصاد جهاني در شرايط ثبات قرار دارد و روند رشد و رونق اقتصادي جهان آغاز شده ولي عوامل زيادي موجب بي ثباتي مجدد اقتصاد جهاني شده كه مهمترين آن بحران بدهي و كسري بودجه اروپا است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14