(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 17 خرداد 1389- شماره 19663

كوتاه اقتصادي
لغو سهميه بنزين همزمان با اجراي طرح يارانه ها
آغاز عمليات احداث خط لوله مستقيم گاز ايران به اروپا
رئيس سازمان امور عشاير ايران: مقدمات پرداخت يارانه نقدي به عشاير آماده است
اوراق مشاركت كاغذي حذف مي شود
مدير كل ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز: پيام هاي بهداشتي قاچاق سيگار را 2 برابر كرد
كاهش قيمت سكه در بازار
گزارش بيمه مركزي از شاخص هاي كلان صنعت بيمه در سال 1388
سوت قطار ايران، تركيه و پاكستان از 10 مردادماه به صدا درمي آيد
تعرفه پيام كوتاه فارسي ايرانسل 40درصد كاهش يافت
5 نوع لوله پي وي سي غيراستاندارد اعلام شد
ساندي تلگراف: يورو 5 سال ديگر مي ميرد
روس ها ابرهاي ايران را بارور مي كنند



كوتاه اقتصادي

¤ عضو كميته تحقيق و تفحص از بانك ها با اشاره به اينكه دفاتر تحقيق و تفحص از عملكرد سيستم بانكي در بانكها مستقر شد، گفت: تحقيق و تفحص از بانكها با قدرت ادامه دارد و من به عنوان عضو كميته تحقيق و تفحص كه مسئوليت كار روي بانك مسكن و پست بانك را برعهده دارم دفتري را در بانك مسكن مستقر كرده ايم.
¤ ارزش صادرات محصولات آبزي كشور سال 1388 به يكصدميليون دلار افزايش پيدا كرد. مجموع ارزش صادرات محصولات شيلاتي كشور در 12 ماهه سال 1388 با 53 درصد رشد نسبت به مدت مشابه در سال قبل از 65 به يكصد ميليون دلار افزايش داشته است.
¤ طي 2 ماهه نخست امسال حدود 9 ميليون و 104 هزار تن سيمان در كشور توليد شد. با توليد اين ميزان سيمان در 2 ماه گذشته بخش صنعت شاهد رشد 23 درصدي در توليد اين محصول نسبت به مدت مشابه سال 88 است.
¤ ميزان صادرات فولاد خام توسط واحدهاي فولادسازي كشور در 2 ماهه منتهي به پايان ارديبهشت ماه امسال در مجموع به 138 هزار و 776 تن به ارزش 81 ميليون و 481 هزار دلار رسيد كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش 19 درصد افزايش يافت.به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، از كل صادرات مذكور، 8/55 درصد متعلق به شركت فولاد مباركه، 2/35 درصد شركت فولاد خوزستان، ذوب آهن پنج درصد و شركت ملي فولاد چهاردرصد بود.
¤ رئيس ستاد تحول صنايع و معادن گفت: شركت در طرح به روزرساني اطلاعات واحدهاي توليدي به نفع واحدهاي صنعتي است، زيرا اگر اطلاعات كاملي در اختيار وزارت صنايع قرار گيرد، تصميمات درستي براي بخش صنعت و معدن در اجراي هدفمند كردن اتخاذ خواهد شد.
¤ مديرعامل شركت پست ايران از اجراي طرح تجميع قبوض در 3 منطقه از كشور خبر داد و گفت: در استان خراسان رضوي، منطقه 16 تهران و منطقه اي از استان سمنان 3 قبض خدمات شهري در يك پاكت تجميع و در يك زمان توزيع مي شود.
¤ نرخ حق الوكاله دريافتي بانك ملي از سپرده گذاران در سال جاري، 2/1 درصد است.به گزارش روابط عمومي بانك ملي ايران، حق الوكاله مذكور شامل هزينه هاي به كارگيري سپرده هاي سرمايه گذاري مدت دار مشتريان در امور اعطاي تسهيلات و سرمايه گذاري هاي اقتصادي بانك مي باشد.
¤بورس كالا از بانك مركزي درخواست كرده است كه اجازه ضرب سكه اختصاصي به اين بورس داده شود تا معاملات سكه توسعه يابد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 7781 الي 7784، 7725، 7726، 7769، 7799، 2250 الي 2253، 2230 الي 2233، 2630، 2631، 2244 الي 2249، 2240 الي 2243، 2217، 2218، 4463الي 4469، 220 الي 228، 460 و 469 از امروز به مدت 3 روز با اختلال همراه است.

 



رويانيان خبر داد
لغو سهميه بنزين همزمان با اجراي طرح يارانه ها

رئيس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت كشور گفت: سهميه بندي بنزين تنها تا آغاز اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها ادامه مي يابد.
سردار محمد رويانيان، با اشاره به اينكه براساس تصميم اتخاذ شده، سهميه بنزين تابستاني خودروها تعيين و اعلام شده است، افزود: سهميه بندي بنزين تا اجراي طرح هدفمندي يارانه ها ادامه دارد و پس از آن قيمت بنزين آزاد خواهد شد.
وي در خصوص نحوه آزادسازي قيمت بنزين گفت: سناريوهاي مختلفي در اين خصوص بررسي شده است كه آيا بنزين با همان قيمت واقعي تمام شده عرضه شود و يا آنكه با يك روند اين آزادسازي صورت گيرد.
رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور تأكيد كرد: در عين حال موضوع حمايت از حمل و نقل عمومي در بحث يارانه بنزين ديده شده است.
وي با اشاره به اينكه طرح سهميه بندي بنزين فعلاً تا پايان نيمه اول سال ادامه دارد، به ايسنا گفت: قرار است طرح هدفمندي يارانه ها در نيمه دوم امسال اجرايي شود.
رويانيان با تأكيد بر اينكه كارت سوخت خودروها با اجراي طرح هدفمندي يارانه ها حفظ شده و تبديل به كارت انرژي مي شود، خاطرنشان كرد: ذخيره بنزين مردم نيز در كارت هاي سوخت حفظ خواهد شد لذا شهروندان در اين خصوص نگراني نداشته باشند.

 



آغاز عمليات احداث خط لوله مستقيم گاز ايران به اروپا

ساخت خط لوله نهم سراسري گاز به طول تقريبي يكهزار و 850 كيلومتر و با تخصيص بيش از يك ميليارد و 325 ميليون يورو و اعتبار در حالي آغاز شده است كه بازاريابي براي جذب مشتريان گازي اين خطوط ادامه دارد.
ساخت خط لوله يكهزار و 850 كيلومتري نهم سراسري براي صدور مستقيم گاز ايران با سرمايه گذاري بيش از يك ميليارد و 325 ميليون يورويي آغاز شده است.
اين خط لوله به منظور صدور مستقيم گاز توليدي فازهاي ميدان مشترك پارس جنوبي به تركيه و سپس اروپا در چهار قطعه بايد در مدت سه سال در مدار بهره برداري قرار گيرد.
ظرفيت انتقال گاز طبيعي خط لوله نهم سراسري حدود 110ميليون متر مكعب در روز مي باشد كه قرار است در 4 قطعه اهواز -عسلويه به طور 605 كيلومتر، اهواز-كرمانشاه به طول 461 كيلومتر، كرمانشاه-مياندوآب به طول 348 كيلومتر و مياندوآب-مرز بازرگان به طول 436 كيلومتر ساخته شود. به گزارش مهر، ازسوي ديگر با موافقت نمايندگان ويژه رئيس جمهور مقرر شده است كه به منظور افزايش پايداري انتقال گاز طبيعي به مشتريان اروپايي، هيچ گونه انشعابي از خط لوله نهم سراسري به شبكه شهري و روستايي كشور كشيده نشود.
براي تامين مالي ساخت اين خط لوله انتقال گاز، تاسيسات تقويت فشار و ساير تاسيسات جانبي مقرر شده كه بيش از 825 ميليون يورو از محل منابع داخلي وزارت نفت و مبلغ 500 ميليون يورو از محل فاينانس به اين طرح اختصاص داده شود.

 



رئيس سازمان امور عشاير ايران: مقدمات پرداخت يارانه نقدي به عشاير آماده است

رئيس سازمان امور عشاير ايران گفت: با فراهم بودن زيرساخت هاي پرداخت يارانه نقدي، جامعه عشاير مشكلي براي دريافت ندارند اما پيشنهاد داده ايم كه يارانه به توليد داده شود.
جهانشاه صديق در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس درباره اينكه با توجه به محدوديت بانك در مناطق زندگي جامعه عشاير نحوه پرداخت نقدي يارانه ها براي اين قشر چگونه خواهد بود، گفت: دسترسي عشاير به مراكز پرداخت مانند بانك و عابر بانك محدود نيست اما پيشنهاد داده ايم يارانه به توليد پرداخت شود، اما اگر يارانه نقدي هم پرداخت شود ساز و كار آن فراهم خواهد شد.
رئيس سازمان امور عشاير ايران تصريح كرد: سياست و برنامه ريزي نحوه پرداخت يارانه براي امور عشاير در حوزه كاري اين سازمان نيست اما اگر كمكي بخواهند قطعا كمك خواهيم كرد.
وي در مورد ممانعت سازمان دامپزشكي از جابه جايي دام براي جلوگيري از شيوع تب برفكي گفت: طي جلسات مشترك با سازمان دامپزشكي به توافق رسيديم كه به صورت كنترل شده جابجايي دام هاي عشاير انجام بشود زيرا مناطق ييلاقي چون محيط باز است آلوده به اين ويروس نيست.
وي با بيان اينكه دامهاي عشاير چهار ماه در ييلاق هستند، اضافه كرد: فصل جابجايي دام ها در جامعه عشايري تمام و زمان كوچ آنها از قشلاق به ييلاق سپري شده است و مشكلي از نظر تب برفكي در صورت جابه جايي دامها وجود ندارد.
وي خاطر نشان كرد: سازمان دامپزشكي از جابجايي دام هاي قاچاق، كنترل نشده، براي خريد و فروش دام و از جابجايي برخي دام هاي بيمار ممانعت مي كند.
وي با بيان اينكه جابجايي دام عشاير اجتناب ناپذير است، گفت: اين امكان ندارد كه دام عشاير در دماي بالاي قشلاق بماند و به ييلاق منتقل نشود.
رئيس سازمان امور عشاير ايران گفت: بيماري تب برفكي اخيرا 6 هزار واحد دامي عشاير را كشت اما خيلي رقم
نگران كننده اي نيست.

 



اوراق مشاركت كاغذي حذف مي شود

معاون اداره نظام هاي پرداخت بانك مركزي گفت: با راه اندازي سامانه «تابا» بستر مديريت نقدينگي بانك ها فراهم شده و همچنين اوراق مشاركت كاغذي حذف مي شود.
مسعود رحيمي در گفت وگو با ايسنا، با اشاره به راه اندازي سامانه تابا تا پايان خردادماه درباره امكانات اين سامانه براي مردم اظهار كرد: با استفاده از اين سامانه ديگر اوراق مشاركت به صورت فيزيكي وجود نخواهد داشت. در حال حاضر مشكلاتي مثل سرقت، مفقودي يا آتش سوزي براي اوراق وجود دارد و به دليل اين كه اين اوراق بدون نام هستند، هر كس آن ها را به شعبه ببرد تبديل به پول مي شود كه نشان دهنده امنيت پايين آن هاست.
وي ادامه داد: همچنين در حال حاضر اگر در سررسيد كوپن و اصل براي دريافت آن مراجعه نشود پول بلوكه و حبس مي شود و مثلا اگر فردي به سفر رفت نمي تواند سود اوراق را به موقع وصول كند.
وي تصريح كرد: تابا اين مزيت را دارد كه با تبديل اوراق مشاركت به اوراق الكترونيكي، امكان سرقت و انهدام فيزيكي را از بين مي برد. در اين سامانه براساس مشخصات هر فرد يك شناسه تخصيص پيدا كرده و اين شناسه در خزانه مركزي ثبت مي شود، در موعد سررسيد هاي كوپن و اصل، هم پول به صورت خودكار به آن حسابي كه معرفي شده واريز مي شود.
معاون اداره نظام هاي پرداخت بانك مركزي تاكيد كرد: در مراحل بعدي اگر بازار ثانويه بانك ها به بورس متصل شود امكان خريد و فروش اوراق در بورس فراهم مي شود.
رحيمي، عمده ترين كاركرد تابا را بين بانك ها عنوان كرد و گفت: بانك ها متضمن پرداخت يك سري وجوهي هستند كه از ميزان دقيق آن اطلاعي ندارند. مثلا نمي دانند كه فردا مشتري چقدر چك مي كشد تا پرداخت شود بنابراين مجبورند به ميزاني بيشتر از آنچه برآورد مي كنند، دارايي شان را نزد بانك مركزي حبس كنند. تابا اين امكان را فراهم مي كند كه به جاي اين كار اوراق بهادار خريداري كرده و سود آن را به صورت روزشمار بگيرند و هر زماني كه پول لازم داشتند به صورت خودكار ساتنا اين اوراق را به عنوان وثيقه قبول كرده و پول را به حساب بانك در ساتنا مي دهد و در پايان روز هم پول تامين شده تسويه مي شود.
وي تاكيد كرد: در واقع دارايي بانك ها به جاي اين كه به حساب تسويه بانك ها نزد بانك مركزي بيايد و حبس شود آزاد مي شود و آن ها مي توانند اين موجودي را سرمايه گذاري كنند يا تسهيلات بدهند و كسب درآمد كنند. اين مقام مسئول در بانك مركزي با اشاره به قدمت چند ساله اين ابزار در كشورهاي ديگر گفت: تابا در واقع بستر مديريت نقدينگي است و بانك مركزي با راه اندازي اين بستر منتظر است تا بانك ها بهتر از قبل مديريت بهنيه نقدينگي را انجام بدهند. تا حالا اين بستر فراهم نبوده است. ساتنا راه اندازي شده بود اما چون مبتني بر موجودي بانك ها بود، تامين اين موجودي براي آنها گران تمام مي شد.

 



مدير كل ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز: پيام هاي بهداشتي قاچاق سيگار را 2 برابر كرد

عده اي سودجو با ايجاد اين ذهنيت كه سيگارهاي حاوي پيام هاي بهداشتي اصل نيست، باعث شده اند تا آنها از خريد اين نوع سيگارها خودداري كرده و خريد سيگار قاچاق را ترجيح دهند.
عباس نخعي مديركل امور برنامه ريزي اقتصادي ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز در گفت وگو با ايرنا، ارزش قاچاق سيگار در سال 88 را هزار و 871 ميليون ريال عنوان كرد و گفت: اين ميزان نسبت به سال 87 نزديك به 2 برابر شده است.
براساس ماده پنج قانون جامع كنترل ملي و مبارزه با دخانيات بايد پيام هاي سلامتي زيان هاي دخانيات را در حداقل 50درصد سطح يك پاكت بپوشاند.
نخعي عنوان كرد: «به اعتقاد ما با توجه به كشفيات، عمده ترين دليل رشد قاچاق موضوع پيام هاي بهداشتي درج شده بر روي پاكت هاي سيگار است.»
وي با بيان اينكه تاكنون هيچ برآوردي از مصرف سيگار در كشور صورت نگرفته، افزود: «ما نمي دانيم واقعا 60 ميليون يا 50 ميليون نخ سيگار نياز واقعي كشور است».
مديركل امور برنامه ريزي اقتصادي ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز با اشاره به اينكه درج پيام هاي بهداشتي بر روي پاكت هاي سيگار جزو مصوبات مجلس است و نمي توان در اين خصوص اقدام ديگري انجام داد، افزود: برخي مصرف كنندگان از خريد پاكت هاي حاوي پيام هاي بهداشتي اكراه دارند.
وي از جمله برنامه هاي ستاد مبارزه با قاچاق را برآورد ميزان افراد سيگاري و ميزان مصرف بيان كرد و گفت: معاونت پژوهشي مقدمات كار را آغاز كرده و قرار است ساير مقرراتي كه در تنظيم بازار لازم بود، اعمال شود.
نخعي با بيان اينكه براي انضباط بخشي به سطح عرضه لازم است گردش سيگار سامان يابد گفت: واحدهاي صنفي اعم از عمده فروش، خرده فروش و عامل مجاز بايد براساس مقررات فروش سيگار عمل كنند.
مدير كل ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز ضرورت دريافت مجوز از سوي شركت دخانيات براي افراد شاغل در اين حوزه را يادآور شد و گفت: در زمان حاضر تنظيم بازار و نظارت بر واحدهاي صنفي همچنان وجود دارد اما درخصوص دكه ها و دستفروش ها كنترلي صورت نمي گيرد.
نخعي فروش سيگار توسط دكه هاي مطبوعاتي را يكي از معضلات پيش رو و اقدامات غيرقانوني از سوي آنها برشمرد.
وي درباره چگونگي بهبود وضعيت موجود و كمك به كاهش قاچاق گفت: لازم است وزارت بهداشت و ساير دستگاه هاي ذيربط براساس يك برنامه جديد با بازنگري راههاي اصلاح پيام هاي بهداشتي را بيابند.

 



كاهش قيمت سكه در بازار

رئيس اتحاديه كشوري طلا و جواهر با بيان اينكه ارزش طلا در معاملات ديروز پايين تر از قيمت هاي جهاني بوده گفت: هر قطعه سكه بهار آزادي طرح جديد و قديم به ترتيب با ارزش 300 و 302 هزار تومان در بازار معامله شدند.
محمد كشتي آراي در گفت وگو با فارس در مورد وضعيت بهاي سكه در روز يكشنبه اظهار داشت: قيمت سكه در اين روز به دليل كاهش تقاضا نسبت به اواخر هفته گذشته تقليل يافته است.
وي با بيان اينكه كاهش قيمت سكه و طلا در بازارهاي داخلي مطابق بازارهاي جهاني نيست، كاهش تقاضا را دليل اصلي پايين بودن قيمت سكه در بازار داخلي دانست و افزود: هر قطعه سكه بهار آزادي طرح جديد با ارزش 300 هزار تومان، طرح قديم 302 هزار تومان، نيم سكه 151 هزار تومان و ربع سكه نيز 76 هزار و 500 تومان ديروز معامله شد.
رئيس اتحاديه كشوري طلا و جواهر تصريح كرد: ديروز با توجه به كاهش قيمت طلا به 1220 دلار در هر اونس و افزايش هر دلار به بالاي 1050 تومان، قيمت سكه كاهش پيدا كرده است.
ناگفته نماند قيمت سكه در اواخر هفته گذشته به بالاترين حد خود طي ماه هاي اخير رسيده بود كه البته اين افزايش قيمت بي تأثير از ولادت حضرت زهرا(س) نبود. همچنين ديروز، قيمت هر مثقال طلاي 17 عيار برابر 131 هزار و 600 تومان، قيمت هر مثقال طلاي 18 عيار برابر 140 هزار تومان و قيمت هر گرم طلاي 18 عيار 30 هزار و 380 تومان بود.
اين گزارش حاكي است: ديروز در بازارهاي غير رسمي بهاي دلار آمريكا 1035 تومان، پوند انگليس 1335 تومان و يورو 1263 بود.
قيمت صرافي ها
ملاك نيست
رئيس اتحاديه كشوري طلا و جواهر درباره تفاوت قيمت سكه در صرافيها و نرخ اعلام شده توسط اتحاديه، گفت: قيمت صرافيها ملاك نيست. وي با اشاره به اختلاف قيمت سكه توسط صرافي ها و نرخ اعلامي توسط اتحاديه طلا و جواهر گفت: نرخ اعلام شده توسط اتحاديه ملاك است و طلا فروشان سكه ها را به نرخ اتحاديه به فروش مي رسانند، اما كار صرافي ها فروش سكه نيست، بنابراين قيمتي كه توسط آنها مطرح مي شود، مبنا قرار نمي گيرد.
روز يكشنبه سكه تمام طرح قديم در حالي در صرافي ها و سكه فروشي هاي ميدان فردوسي به قيمت 306 هزار تومان به فروش مي رسد كه اتحاديه قيمت آن را 302 هزار تومان اعلام مي كند.

 



گزارش بيمه مركزي از شاخص هاي كلان صنعت بيمه در سال 1388

بيمه مركزي ايران آخرين برآوردهاي خود را از شاخص هاي كلان صنعت بيمه در سال 1388 منتشر كرد كه براساس اين برآورد، حق بيمه ها 16 درصد، خسارت ها 23 درصد، حق بيمه سرانه 14 درصد و ضريب نفوذ بيمه
1/0 واحد افزايش يافت
به گزارش روابط عمومي بيمه مركزي، مديريت طرح و برنامه بيمه مركزي به استناد آمارهاي مقدماتي دريافت شده از شركت هاي بيمه در خرداد امسال و مقايسه آن با عملكرد قطعي سال 1387، اعلام كرد حق بيمه توليدي شركت هاي بيمه كشور درسال 1388 با 16 درصد رشد از 40 هزار و600 ميليارد ريال (معادل
3/4 ميليارد دلار) به 47 هزار و 100 ميليارد ريال (معادل
8/4 ميليارد دلار) افزايش يافت.
خسارت پرداختي در سال 1388 در مقايسه با سال 1387 بالغ بر 23 درصد رشد داشت و از 24 هزار و 800 ميليارد ريال(معادل 6/2 ميليارد دلار)به 30 هزار و 500 ميليارد ريال(معادل
1/3ميليارد دلار) رسيد.
همچنين نسبت خسارت در سال 1388 حدود 65 درصد بوده كه در مقايسه با نسبت 61 درصدي خسارت سال قبل از آن 4 واحد افزايش نشان
مي دهد.
آمارهاي مقدماتي حكايت از آن دارد كه حق بيمه سرانه(مربوط به شركت هاي بيمه تجاري) در ايران در سال 1388 بيش از 14 درصد افزايش يافته و از 557 هزار ريال (معادل 59 دلار) در سال 1387 به 637 هزار ريال (معادل 65 دلار) در سال 1388 رسيده است.
براساس آمارهاي مقدماتي ضريب نفوذ بيمه (نسبت حق بيمه توليدي به توليد ناخالص داخلي)در سال 1388 بيش از 4/1 درصد بود كه در مقايسه با سال 1387 بالغ بر يك دهم (1/0) واحد رشد يافته است. همچنين آمار مقدماتي عملكرد صنعت بيمه در سال 1388 براساس آمارهاي دريافت شده از شركت هاي بيمه تا نهم خرداد 1389 و پيش از اعلام آمار بخش بيمه هاي اتكايي و آمار نهايي توليد ناخالص داخلي تهيه شده است. يادآور مي شود در محاسبه نسبت خسارت نيز طبق روش معمول، خسارت هاي معوق، ذخاير حق بيمه، كارمزد شبكه فروش و هزينه هاي اداري لحاظ نشده است.

 



سوت قطار ايران، تركيه و پاكستان از 10 مردادماه به صدا درمي آيد

وزير راه آهن پاكستان با اشاره به برقراري حركت منظم قطارهاي باربري بين ايران، تركيه و پاكستان از تاريخ اول آگوست (مردادماه) گفت: كشورش به دنبال بهبود ارتباطات ريلي با ايران و تركيه است.
به گزارش فارس، «حاجي غلام احمدبيلور» وزير راه آهن پاكستان تاكيد كرد: اين كشور به دنبال بهبودي ارتباط ريلي خود با ايران و تركيه است.
وزير راه آهن پاكستان كه در مجلس ملي اين كشور سخن مي گفت، افزود: تركيه اول آگوست سال جاري (مردادماه) يك قطار باربري را از استانبول به اسلام آباد مي فرستد و در پي آن قطارهاي باري بطور منظم بين پاكستان، تركيه و ايران حركت خواهند كرد.
براساس اين گزارش، وزير مشاور در امور خارجه پاكستان نيز با ابراز نگراني از گسترش نقض حقوق بشر در منطقه كشمير خواستار اجراي مجدد قوانين سخت گيرانه در اين منطقه شد.

 



تعرفه پيام كوتاه فارسي ايرانسل 40درصد كاهش يافت

با هدف حمايت از خط و زبان فارسي، تعرفه پيام كوتاه (SMS) نگارش يافته با حروف فارسي مشتركين ايرانسل 40درصد كاهش يافت.
به گزارش روابط عمومي ايرانسل از روز 16 خردادماه سال جاري، تعرفه هر پيام كوتاه ارسالي توسط مشتركين سيم كارت هاي دائمي و اعتباري ايرانسل، در صورتي كه بخش عمده متن آن حاوي حروف فارسي باشد از 160 ريال به 100 ريال به ازاي هر پيام كوتاه كاهش مي يابد.
تعرفه ارسال هر پيام كوتاه با حروف لاتين براي مشتركين سيم كارت هاي دائمي و اعتباري ايرانسل بدون هرگونه افزايش قيمت و همانند گذشته با تعرفه 160 ريال به ازاي هر پيام كوتاه محاسبه خواهد شد.
همچنين تعرفه تمامي پيام كوتاه هاي ارسالي از طريق پورتال ويترين ايرانسل و همين طور سيم كارت هاي پيام رسان ايرانسل نيز با تعرفه 100 ريال به ازاي هر پيام كوتاه محاسبه مي شوند.
براساس اين گزارش؛ مشتركيني كه از تعرفه هاي رنگي ايرانسل استفاده مي كنند نيز از بهاي تخفيفي ويژه هر طرح تعرفه برخوردار خواهند شد كه ارقام آن به زودي اعلام مي شود.

 



5 نوع لوله پي وي سي غيراستاندارد اعلام شد

اداره كل استاندارد و تحقيقات صنعتي استان تهران از شناسايي پنج توليدكننده لوله پي وي سي غيراستاندارد اين استان خبر داد.
مهدي پورهاشم مدير كل اداره كل استاندارد و تحقيقات صنعتي استان تهران با اعلام اين خبر افزود: طي بازرسي هاي كارشناسان اداره كل استاندارد استان تهران، لوله هاي پي وي سي ساختمان با علامت هاي تجارتي وطن گستر تهران، كبودرآهنگ، پتروشيمي آبادان، لوله نسوز تهران و عقاب گستر آسيا از سطح بازار شناسايي و توقيف شد.
وي گفت: لوله هاي ساختماني از جمله كالاهاي مشمول مقررات استاندارد اجباري است و مطابق تبصره 4 ماده 9 قانون اصلاح قوانين و مقررات موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران، هرگاه اجراي استاندارد در مورد كالاهايي اجباري اعلام شود، توليد، تمركز، توزيع و فروش اين گونه كالاها با كيفيت پايين تر از استاندارد مربوطه و يا بدون علامت استاندارد ايران ممنوع است.
وي تاكيد كرد: اين اداره كل با رعايت شرايط و امكانات خاصي، مطابق قانون با توليدكنندگان و عرضه كنندگان متخلف برخورد مي نمايد.

 



ساندي تلگراف: يورو 5 سال ديگر مي ميرد

يك هفته نامه انگليسي با پرداختن به بحران اقتصادي موجود در منطقه يورو نوشت: يورو ظرف پنج سال آينده مي ميرد و دولت انگليس بايد فكري براي مبادله با بزرگترين شريك تجاري خود (منطقه يورو) بكند.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از هفته نامه ساندي تلگراف، يورو به دليل وضعيت بد اقتصادي موجود در اروپا بويژه كشورهايي چون يونان و حتي آلمان در شرايط نابساماني به سر مي برد و دست كم در يك ماه اخير ارزش يورو مرتبا در برابر دلار كاهش يافته است.
ساندي تلگراف در همين رابطه نظر 25 كارشناس اقتصادي حاضر در منطقه يورو را درباره وضعيت يورو جويا شده و مي نويسد: 12 نفر از اين كارشناسان معتقدند كه يورو اگر بخواهد با اين وضعيت به فعاليت ادامه بدهد تا چند سال ديگر زمينگير خواهد شد.
هشت نفر از اين كارشناسان عنوان كرده اند كه يورو مي تواند از اين بحران خارج شود و پنج نفر ديگر عنوان كرده اند كه نظري در اين باره ندارند.
اين هفته نامه در ادامه مي نويسد: با توجه به اينكه انگليس بيشترين حجم مبادلات تجاري را با كشورهايي كه يورو در آنها پول رايج محسوب مي شود (منطقه يورو) دارد، لندن بايد راهكارهاي مناسبي را براي مقابله با بحران اقتصادي و جلوگيري از سرايت آن به انگليس داشته باشد.
ساندي تلگراف در ادامه با اشاره به بحران مالي موجود در يونان نوشت: يكي از راههايي كه اتحاديه اروپا با توسل به آن مي تواند از كاهش ارزش يورو جلوگيري كند خارج كردن اقتصادهاي ضعيف از منطقه يورو است.
به نوشته اين هفته نامه، از آنجا كه آلمان نيز در معرض بحران اقتصادي بوده و اين كشور در برابر طرح كمك به اقتصادهاي ضعيف ايستادگي مي كند بهتر است از منطقه يورو خارج شود.

 



رئيس سازمان محيط زيست خبر داد
روس ها ابرهاي ايران را بارور مي كنند

سرويس اجتماعي -
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست از راه اندازي صندوق ملي محيط زيست و تصويب سند ملي محيط زيست در آينده نزديك خبر داد.
به گزارش خبرنگار كيهان محمدجواد محمدي زاده، ديروز در نشست خبري خود به مناسبت آغاز هفته محيط زيست گفت: در اين هفته تور طبيعت گردي در منطقه «ورجين» با حضور استاندار تهران و جمعي از روساي سازمان هاي ميراث فرهنگي و گردشگري، تربيت بدني و دفتر رئيس جمهوري برگزار مي شود.
وي پياده روي زيست محيطي، برگزاري جشنواره شاد كودك و محيط زيست و غيره را از ديگر برنامه هاي هفته محيط زيست عنوان كرد.
محمدي زاده راه اندازي صندوق ملي محيط زيست را از جمله اقدامات مهم سازمان برشمرد و گفت: موضوع راه اندازي اين صندوق در جلسه هفته گذشته شوراي اقتصاد مصوب شده و با اجراي تغييرات لازم در آن براي تصويب نهايي به مجلس شوراي اسلامي ارائه شده است.
وي اظهار اميدواري كرد: صندوق ملي محيط زيست با پشتوانه خوب مالي به بانك محيط زيست تبديل شود.رئيس سازمان محيط زيست در ادامه اين نشست خبري تدوين طرح جامع كاهش آلودگي صوتي را از جمله برنامه هاي اصلي سازمان حفاظت محيط زيست در سال جاري اعلام كرد و اظهار داشت: در كنار اين امر موضوع آلودگي صوتي خودروها و موتورسيكلت ها و مصوبات مرتبط با آن نيز امسال به طور جدي پيگيري و اجرايي مي شود. همچنين معيارهاي مصرف سوخت خودروها و موتورسيكلت ها نيز به مرحله اجرا گذاشته مي شود.
محمدي زاده با اشاره به اينكه بانك اطلاعات پسماندها امسال تكميل مي شود گفت: از سوي ديگر طرح مقابله با پديده گرد و غبار نيز امسال به مرحله اجرا گذاشته مي شود و منابع مالي آن نيز تامين خواهد شد.
وي طرح كاهش آلودگي هوا براي 8 كلان شهر كشور را از ديگر برنامه هاي اين سازمان عنوان كرد و گفت: كاهش سير اداري صدور مجوزهاي صيد، تعيين تعرفه براي بازديدكنندگان و تجهيز پاسگاه هاي محيط باني از ديگر برنامه هاي امسال است.
محمدي زاده همچنين به ارتقاي سطح مناطق تحت حفاظت اشاره كرد و گفت: تا پيش از دولت نهم تنها
7/6درصد از سطح كشور تحت حفاظت قرار داشت كه اين رقم هم اكنون طبق نرم جهاني به حدود 9درصد رسيده و تا پايان امسال به 10درصد افزايش مي يابد.وي در ادامه به سفر خود به مسكو اشاره كرد و اظهار داشت: طبق توافق ايران و روسيه، روسها موافقت كردند نسبت به بارور كردن ابرها در شهرهايي كه داراي آلودگي است اقدام كنند. از سوي ديگر در محل هايي كه نيازمند بارش باران هستيم مانند درياچه اروميه اجراي طرح بارورسازي ابرها مي تواند تا 20درصد به افزايش آب منطقه كمك كند كه اجراي اين طرح در پريشان هم آغاز خواهد شد.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اينكه روسها تكنولوژي دارند كه مي توانند تگرگ را پيش بيني كنند گفت: براساس توافق ديگري كه با روسها صورت گرفت اين كشور با اين تكنولوژي از آمدن تگرگ جلوگيري خواهد كرد كه به اين ترتيب روسها در توافقات جديد خود نسبت به بارور كردن، يونيزه كردن و جلوگيري از بارش تگرگ اقدام خواهند كرد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14