(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 17 خرداد 1389- شماره 19663

اين غذاها را نخوريد
همسر زودرنج من!
نخستين جدايي مادر و فرزند پس از تولد



اين غذاها را نخوريد

محققان و دانشمندان علوم پزشكي آمريكا، طي گزارشي اعلام كردند: مصرف هشت ماده غذايي باعث كاهش طول عمر و بروز بيماري هاي مزمن مي شود.
آب معدني، سبزيجات يخ زده، بستني يخي، برنج هاي پخته نيمه آماده، مواد انرژي زاي و شكلات ها، چاشني ها، چاي سرد و پودرهاي نوشيدني و ساندويچ نيمه آماده هشت غذايي هستند كه در صورت مصرف طولاني مدت، فرد را دچار بيماري هاي مزمن مي كند.
بطري هاي آب معدني به دليل اين كه مايع درون بطري هاي پلاستيكي به مدت طولاني مي ماند، احتمال بيماري زايي آن بيشتر است.
همچنين برخي از توليدكنندگان آب هاي معدني از ابزار آلات غير بهداشتي و حتي آب هاي معمولي در پركردن بطري ها استفاده مي كنند؛ به طوري كه گفته مي شود. مصرف آب معمولي، سالم تر از خريد و استفاده از آب هاي معدني است.
دومين ماده غذايي كه نبايد مصرف شود، سبزيجات يخ زده است. تصور كنيد كه يك پاكت حاوي نخود نيمه آماده شناور در سس مايونز را با قيمتي گزاف خريداري كنيد و پس از آن به دل درد و تهوع دچار شوند. اما در همان حال مي توانيد با خريد نخود و پختن آن و افزودن سس مايونز، يك سالاد خوشمزه براي خودتان دست و پا كنيد. درست كردن اين سالاد نخود تا حدي سخت است، اما بيمار شدن پس از مصرف آن دركار نيست.
بستني يخي در سومين رديف قرار دارد. بهتر است به جاي استفاده از ميوه هاي پوست كنده و آماده و يا سانديس ها، ميوه ها را خريداري كرده و خود آبميوه تهيه كرده و يا با آب آنها بستني درست كنيد. آبميوه هاي آماده و بستني هاي يخي به دليل قرارگرفتن درون پاكت هاي پلاستيكي باعث بيمار شدن تدريجي مصرف كنندگان مي شود.
برنج نيمه آماده نيز در ميان غذاهايي است كه باعث بيمار شدن افراد مي شود. اين ماده غذايي نيمه آماده به دليل آن كه يك بار پخته و سرد شده و براي بار دوم هم بايد گرم شود، براي سلامتي فرد مصرف كننده، بسيار مضر است، اما اگر براي سلامتي خود اهميت قايل هستيد. بهتر است خودتان با درست كردن يك قابلمه كوچك برنج و افزودن روغن و نمك مناسب از مصرف آن لذت بببريد، بدون آنكه بيمار شود.
موادانرژي زاي و شكلات ها هم در رديف پنجم غذاهاي ناسالم قراردارند. اين مواد غذايي به دليل دارا بودن شكر ونمك فراوان وكالري بالا در بدن انباشته شده و فرد را در دراز مدت به بيماري هايي چون ديابت و امراض قلبي عروقي مبتلا مي كند.
چاشني ها هم درميان غذاهاي ناسالم هستند، استفاده زياد از ادويه جات درمواد غذايي آماده و نيمه آماده سبب بروز حساسيت در فرد مصرف كننده مي شود. اكثر توليدكنندگان مواد غذايي براي آن كه توليداتشان مصرف كننده داشته باشند از نمك، فلفل، كاري و ديگر ادويه ها و چاشني ها بهره مي برند كه استفاده از اين مواد همراه مواد غذايي آماده فرد را بيمار مي كند.
چاي سرد و پودرهاي نوشيدني هم به دليل داشتن شكر فراوان و از همه مهمتر بسته بندي درون پاكت هايي كه با مواد بازيافتي تهيه شدند، جزو مواد غذايي ناسالم هستند.
ساندويچ نيمه آماده هم به دليل انباشت زياد نمك، چربي و مواد افزوني به اصطلاح مجاز اصلا توصيه نمي شوند، اما امروزه و در عصر ماشين و كامپيوتر، اكثر مردم از اين نوع ساندويچ ها استفاده مي كنند؛ چرا كه فرد مصرف كننده با قراردادن اين ساندويچ ها درون مايكروويو سريعا مي تواند غذاي خود را تهيه كرده و مصرف كند.
به گزارش ايسنا، براساس اعلام دپارتمان بهداشت و درمان آمريكا، استفاده دراز مدت از اين مواد غذايي مواد مشابه تنها براي مدتي باعث شادي و پركردن شكم فرد مصرف كننده مي شود. اما مي تواند همچون يك خوره از دخل بدن، فرد را نابود كرده و در نهايت مصرف كننده را به بيماري هاي مزمن دچار كند.

 



همسر زودرنج من!

مريم سادات كاظمي
تا به حال گفته مي شد كه خانم ها حساس و نازك نارنجي هستند؛ اما انگار دامنه اين حساسيت ها وسيع تر شده و مردان امروزي هم حساس شده اند.
آنها نسبت به نسل گذشته زودرنج تر شده، سريع تر تحت تأثير قرارگرفته و واكنش نشان مي دهند. حتي در بعضي موارد رفتارهاي غيرقابل پيش بيني نيز از آنها ديده مي شود.
اين مسئله شايد كمي عجيب به نظر برسد، اما بسياري از خانم هاي جوان نمي دانند در برابر اين رفتارهاي همسرشان چه واكنش مناسبي نشان دهند. اگر شما هم جز اين گروه هستيد، تا پايان اين مقاله با ما همراه باشيد:
«عزيزم كمي چاق نشدي؟»، «مي دوني چيه، شوهر دوستم خيلي خوش قول و وقت شناسه».... شايد باورتان نشود، اما گفتن همين جملات ساده و معمولي هم ممكن است چهره همسرتان را در هم ببرد. ممكن است ناراحت شده يا حتي قهر كرده و چند روزي هم لب از لب باز نكند. علاوه بر اين رفتار منزوي گونه، گاه حساسيت و آسيب پذيري، آنها را به سمتي پيش مي برد كه مشكل را به تمام جوانب بسط مي دهند. هر تذكر يا رفتار را منفي قلمداد مي كنند كه معمولا نيز اشتباه بوده و خشم يا قهر و ترشرويي را به همراه دارد. اين برخوردها درست مانند زماني كه از آنها انتقاد شده يا مورد كم توجهي و بي احترامي قرار مي گيرند، است.
نياز به ابراز وجود
آقايان تمايل دارند كه هميشه مورد توجه باشند، ديگران از آنها تعريف و تمجيد كنند و وقتي به سر و وضعشان مي رسند، بقيه اين آراستگي را ببينند. البته اين مسئله در همه مردان به يك شكل نمود پيدا نمي كند.
آراستگي ظاهر براي آنها بسيار با اهميت است و اگر به اين نياز پاسخ داده نشود، آنها را به سمت آسيب پذيري خود شيفتگانه پيش مي برد.
از طرفي مردان نسبت به تغييرات برگشت پذير ظاهر خود مانند كوتاه كردن موها، ريش و... نيز توجه دارند و منتظر هستند تا هميشه از ديگران برتر باشند. اما بايد گفت كه آگاهي نسبت به اين مسئله در آنها كم و بيش فرق مي كند.
مسائل آزار دهنده مردان
در سپتامبر سال 2009 در يكي از سايت هاي اينترنتي، پرسشي مطرح شد با اين مضمون: «من از... رنجيده مي شوم.» 6050 نفر به اين سؤال پاسخ دادند. سپس پاسخ هاي مردان مورد ارزيابي قرار گرفت:
¤ فيزيك بدني: 29درصد
¤شيوه حضور در اجتماع: 18درصد
¤عقايد (سياسي، مذهبي): 11درصد
¤تصميم گيري هاي شغلي: 32درصد
¤آگاهي و شناخت: 10درصد
نتايج بدست آمده گوياي اين است كه آقايان نسبت به برخي موضوعات نگراني دارند.
نكته ديگري كه در اينجا بايد خاطرنشان كنيم اين است كه معمولا خانم ها وقتي مي بينند همسرشان به آرايش جديد و لباس زيباي آنها توجهي ندارد، از كوره در مي روند. اين حالت فقط مختص خانم ها نيست؛ بلكه گاه بعضي از مردان نيز از همين مسائل دلخور و ناراحت مي شوند.
نياز به اعتمادبه نفس
يكي ديگر از خصوصيات رفتاري مردان كه گاه خيلي ساده از كنار آن رد مي شويم، احساس نشان دادن برتري ها و قدرت خود در قبال كارها و اعمالشان است. در واقع بيش از آن نشان دادن خصوصيات خود، به اين موضوع توجه دارند. معمولا شغل جايگاهي است كه فرد مي تواند توان خود را در اين مورد به نحو احسن به كارگيرد و به بهترين شكل برتري خود را به ديگران ثابت كند. اين خصلت از گذشته هاي دور در مردان بوده و تا امروز نيز همچنان ادامه دارد!
نكته ديگر اين كه خانم ها نسبت به بحث و درگيري هاي روزمره چندان تحت تأثير قرار نمي گيرند و از طرفي نيز اهميت كمي براي اين موضوع قائلند. گاه حتي بدجنسي به خرج مي دهند و ترقي و پيشرفت اجتماعي شوهر بهترين دوستشان را نيز مرتب به همسرشان گوشزد مي كنند. در اين حالت بدون اينكه واقعا بخواهند، تيري را به سمت حساسيت و زودرنجي همسرشان رها كرده اند.
بزرگ جلوه دادن خود
مي توان گفت كه منشأ برخي از زودرنجي ها، خودخواهي و تكبر است. رفتار خانم ها با همسران معمولا به گونه اي است كه آقايان نسبت به خودشان بسيار اعتماد پيدا مي كنند، گاه حتي دمدمي مزاج شده و به خاطر موقعيت عالي از حضور در اجتماع بسيار احساس خرسندي مي كنند. اگر به احترام هميشگي در محيط كار و كلا بيرون از منزل عادت كنند، از كمترين بي توجهي از طرف همسر ناراحت شده و برداشت بدي از آن خواهند داشت.
از پس زودرنجي ها برآييد!
گام نخست؛ شناخت حساسيت ها: براي عبور از يك منطقه مين گذاري شده، شرط اول تمايل و شجاعت عبور از آنجاست، اما شناخت شيوه صحيح نيز بسيار اهميت دارد. اگر روي اين طرز فكر پافشاري كنيم كه «نه، من فرد حساسي نيستم»، تغيير اين رفتار بسيار مشكل خواهد شد. اما برعكس، اعتراف و بيان اين حالات به رهاشدن از افكار آزاردهنده بسيار كمك مي كند.
مي توانيد همسرتان را متقاعد كنيد تا در اين زمينه با شما درددل كند و تصميم بگيردبا كمك شما مشكل را برطرف كند.
قبل از هر چيز؛ لطف و مهرباني: نقش روانشناس را براي شريك زندگي بازي نكنيد. بپذيريد كه اخلاق امروز هر يك از ما ريشه در گذشته دارد. يكي از نكات مهم اين است كه آسيب هاي لغزش احتمالي را بشناسيد تا از آنها پيشگيري كرده يا كمترشان كنيد. وقتي احساس مي كنيم كه پيام ما برداشت منفي براي شنونده در پي دارد، بايد طوري آن را اصلاح كنيم كه او اطمينان خاطر پيدا كند.
قدم بعدي؛ به همسرتان ارزش دهيد! بهترين روش براي از بين بردن احساسات منفي، قرارگرفتن در وضعيت روحي سازنده و حتي مثبت است. طوري بايد رشته اين افكار را پاره كنيد كه ديگر ارتباط مزمن گذشته شكل نگيرد. هر چقدر اين افكار به سراغ فرد بيايد، باز هم بايد با آنها مقابله كرد. در اين زمينه، شايد عاقلانه ترين راه اين باشد كه لحن ارتباطي را تغيير داده و به دنبال اين باشيد كه به همسرتان ارزش دهيد. به خصوصيات او توجه داشته باشيد و انتخاب هاي او چه در زمينه شغلي و چه در موارد ديگر را تحسين كنيد.
شيوه توجه نوين شما به همسرتان، باعث مي شود تا حساسيت خود نسبت به نظر ديگران را بشناسد و از شر آنها رها شود. هر چه رفتار جدي تر باشد، مفيدتر است و شانس بيشتري دارد تا احساساتش را بروز داده و به خوبي بر اين مشكل غلبه كند.

 



نخستين جدايي مادر و فرزند پس از تولد

مريم السادات كاظمي
مادر طي نه ماه بارداري، طفلش را در وجود خود مي پروراند و پيوند تنگاتنگي با هم دارند.
پس از تولد نيز اين ارتباط عاطفي مستحكم تر و عميق تر مي شود. يكي از مسائلي كه فكر و ذهن خانم هاي شاغل را درگير مي كند، اين است كه چطور پس از تولد فرزندشان او را چندين ساعت در روز از خود دور كنند. اگر شما هم به تازگي مادر شده يا مي شويد، بهتر است به اين توصيه ها توجه كنيد:
بازگشت به محيط كار، يكي از دغدغه هاي هميشگي مادران جوان است. پس از اين كه هفته ها كنار نوزاد خود بوده ايد، مسلما آسان نخواهد بود كه هر روز از او جدا شويد. نگراني هاي شما هم طبيعي است.با اين كه مهدهاي كودك براي همه كاملا شناخته شده است، اما هنوز هم براي بسياري از مادران مشكل است كه نوزادشان را به مربيان ناآشناي مهد بسپارند. براي آن كه جدايي، شما و فرزند دلبندتان را مضطرب و ناراحت نكند، بايد كه هركدام از شما كم كم به اين مسئله عادت كنيد.
دور شدن تدريجي از يكديگر
بهترين و ايده آل ترين حالت اين است كه تقريبا يك ماه پيش از بازگشت مادر به محيط كار، هر دو به تدريج با اين موقعيت كنار بيايند. در ابتدا گاه گاهي براي چند ساعت از خانه بيرون برويد و فرزندتان را به يكي از نزديكان بسپاريد. اگر او را پيش همسرتان بگذاريد بسيار عالي است، چرا كه نوزاد با پدرش ارتباط عاطفي عميقي دارد. اين كار باعث مي شود كه كوچولوي شما احساس رها شدن نكند و به آرامي با غيبت موقتي تان خو بگيرد.
حدودا 15 روز بعد، شما مي توانيد مرحله بعد را ادامه دهيد. حالا مادر مي تواند كودكش را به مهدكودك يا پرستار بسپارد و تقريبا يك ساعت او را تنها بگذارد اين زمان به مادر و كودك امكان مي دهد تا با اين محيط جديد و شرايط آن سازگار شوند.
سپس طي چند روز بعد، شما مي توانيد او را هر روز، اما فقط براي مدت كوتاهي حدود يك ساعت تا يك ساعت و نيم تنها بگذاريد. پس از اين مدت 15 روز، زمان سازگاري كودك تمام شده و شما مي توانيد از اين به بعد هر روز او را به مهد يا پرستار بسپاريد.
اهميت ارتباط با كودك
صحبت كردن با فرزند هرچند كه او هنوز خيلي كوچك است، اما يكي از مهم ترين نكاتي است كه اين جدايي را راحت تر مي كند. كودك هر آنچه را اطرافش اتفاق مي افتد به خوبي درك مي كند و لازم است كه مادر توضيح دهد كه او را ترك نمي كند و خيلي زود همراه پدر به دنبالش خواهند آمد. حتما با او صحبت كنيد، بغلش كنيد و به او اطمينان خاطر دهيد.
فرزند مي آموزد كه به شما اطمينان داشته باشد
هنگام جدايي از كودك اگر او گريه كرد، مضطرب ونگران نشويد. طبيعي است كه كودك در نخستين لحظات تنهايي گريه مي كند. همچنين توجه كنيد كه نگراني و استرس خود را به فرزند نشان ندهيد؛ چرا كه او به سرعت حالت شما را مي فهمد، نكته ديگر اين كه يواشكي خانه را ترك نكنيد؛ زيرا به هيچ وجه راه حل مناسبي نيست و كوچولوي شما احساس مي كند كه گم شده است. پس از اين كه او را در آغوش گرفتيد و آرامش كرديد، خداحافظي كنيد و قول دهيد كه زود برمي گرديد. براي خاطر جمع كردن او، عروسك يا يك روسري را به عطر هميشگي خود معطر كنيد و كنار فرزندتان بگذاريد. پس از اين كه به منزل برگرديد، كودك مجددا آسوده خاطر مي شود و كم كم به بازگشت شما اطمينان پيدا مي كند.
و سخن آخر اينكه ...
به طور كلي اگر شما آرامش داشته باشيد، فرزندتان نيز همين گونه خواهد بود.
در اين صورت كه كودك خود را هر روز به مهد يا پرستار مي سپاريد، احساس گناه نكنيد.
چرا كه در پي همين روند است كه شخصيت او شكل ميگيرد و مي تواند با دنياي پيرامونش ارتباط برقرار كند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14