(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 24  خرداد 1389- شماره 19669

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
پاسخ شوراي نگهبان به نامه رئيس جمهور:
پس از تشخيص شورا ساير مقامات و نهادها وظيفه اي جز اجراي قانون ندارند
بستن كمربند ايمني براي تمامي سرنشينان خودرو اجباري شد
لزوم مبارزه با « دشمني هاي دروني » و « دشمنان بيروني »
قطعنامه 1929 سرعت برنامه هسته اي ايران را افزايش مي دهد
دل مادران شهدا با محاكمه سران فتنه آرام مي گيرد
آيت الله كعبي : جبهه «نه احمدي نژاد» از سلطنت طلب ها و منافقين تا مشاركت و مجاهدين بود
تكذيب خبر توافق محرمانه رياض-تل آويو عليه ايران
حضور تعدادي از منافقين در ميان دستگيرشدگان روز 22خرداد
نمايش فيلم «كيميا و خاك» توسط انجمن روزنامه نگاران مسلمان



پاسخ شوراي نگهبان به نامه رئيس جمهور:
پس از تشخيص شورا ساير مقامات و نهادها وظيفه اي جز اجراي قانون ندارند

شوراي نگهبان به نامه اخير رئيس جمهور پاسخ داد.
به گزارش اداره كل روابط عمومي شوراي نگهبان متن اين پاسخ به شرح زير است:
جناب آقاي دكتر احمدي نژاد
رييس جمهور محترم
سلام عليكم
نامه شماره 58144 مورخ 16/ 3/ 1389 جنابعالي كه عليرغم انتظار ما در رسانه ها نيز منتشر گرديد و اصل و موضوع نامه در جلسه مورخ 19 / 3/ 89 شوراي نگهبان مطرح گرديد. از آنجا كه در متن اين نامه به نكاتي اشاره شده است مقرر گرديد موارد ذيل به اطلاع جنابعالي برسد.
1- همانگونه كه جنابعالي به درستي در نامه خود مرقوم نموده ايد مرجع تشخيص خلاف شرع و يا خلاف قانون اساسي بودن مصوبات مجلس شوراي اسلامي شوراي نگهبان مي باشد كه اين شورا نيز براساس قانون اساسي و آيين نامه داخلي خود در انجام اين وظيفه قانوني دقت لازم و كافي را معمول داشته است، اما يادآور مي گردد كه پس از تشخيص اين شورا و طي مراحل نهايي، ساير مقامات و نهادها وظيفه اي جز اجراي قانون و رعايت آن ندارند.
2- در خصوص قوانين مورد اشاره در اين نامه توجه جنابعالي را به نكات ذيل جلب مي نمايم:
الف- طرح الحاق موادي به قانون ساماندهي و حمايت از توليد و عرضه مسكن در شوراي نگهبان مورد بررسي قرار گرفت و به دليل وجود ابهامات و ايرادات به مجلس اعاده شد كه پس از اصلاح مصوبه و رفع ابهامات و ايرادات نظر اعضاء محترم اين شورا مبني بر عدم مغايرت با شرع و قانون اساسي آن به مجلس شوراي اسلامي اعلام گرديد.
ب- طرح پذيرش دانشجو در آموزشكده هاي فني و حرفه اي، مراكز تربيت معلم و دانشگاه شهيد رجايي پس از بررسي در شورا مغاير با شرع و قانون اساسي تشخيص داده نشد.
ج- در پاسخ به نامه شماره 11590 مورخ 2 / 3/ 89 رييس محترم مجلس شوراي اسلامي به ايشان اعلام شده بايد مصوبه به شوراي نگهبان ارسال تا همانند ساير مصوبات مورد بررسي و اظهارنظر قرار گيرد.
همانگونه كه مستحضريد دو مصوبه اول مجلس با نظر شوراي نگهبان اكنون به عنوان قانون تلقي شده و دستگاه هاي ذيربط مكلف به اجراي آن مي باشند. بديهي است دولت محترم نيز چنانچه از نظر كارشناسي و مصلحت سنجي نظراتي داشته باشد مقتضي است در هنگام طرح مصوبات در مجلس شوراي اسلامي آنرا با نمايندگان محترم مجلس در ميان گذاشته تا مورد توجه واقع شود.
در خصوص مسئوليت اجراي قانون اساسي موضوع اصل 113، اين شورا در گذشته نظراتي داشته كه توجه حضرتعالي را به نظرات مذكور جلب مي نمايد. در بخشي از اين نظرات كه در سال 1377 اعلام شده آمده است كه دايره اصل 113 تنها مربوط به مواردي است كه اصلي از اصول قانون اساسي به كلي زمين مانده باشد مثل اصل هشتم قانون اساسي درباره امر به معروف و نهي از منكر. علاوه بر اينكه مستفاد از اصل 113 قانون اساسي اين نيست كه رييس جمهور محترم بتواند در مصاديق و جزئيات وظايف و اختيارات مسئولين مختلف نظام دخالت كند.
در پايان يادآور مي شود كه رئيس جمهور محترم در صورت نياز به بررسي بيشتر مي تواند از شوراي نگهبان تقاضاي تفسير اصل يا اصولي از اصول قانون اساسي را بنمايد.
دبير شوراي نگهبان
احمد جنتي

 



مصوبه ديروز مجلس
بستن كمربند ايمني براي تمامي سرنشينان خودرو اجباري شد

با تصويب نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بستن كمربند ايمني براي كليه سرنشينان خودرو اجباري شد.
به گزارش خبرنگار امور مجلس كيهان در نشست علني ديروز خانه ملت رسيدگي به لايحه تخلفات رانندگي ادامه يافت و چند ماده ديگر از اين لايحه به تصويب رسيد.
براساس يكي از اين مصوبات بستن كمربند ايمني براي رانندگان و كليه سرنشينان انواع خودروهاي در حال حركت در كليه راهها و همچنين استفاده از كلاه ايمني استاندارد براي رانندگان و ترك نشينان هر نوع موتورسيكلت اجباري است. با متخلفان برابر جريمه پيش بيني شده در جدول جرائم رانندگي برخورد مي شود.
كليه رانندگان خودروهايي كه تاكنون براي سرنشينان خود كمربند ايمني نصب ننموده اند موظفند ظرف شش ماه از تاريخ تصويب اين قانون نسبت به نصب كمربند ايمني استاندارد در خودروهاي خود اقدام نمايند. اعمال مقررات مندرج در اين ماده نسبت به خودروهاي فاقد كمربند منوط به انقضاء اين مهلت مي باشد.
طبق مصوبه ديگر نمايندگان كليه قوانين و مقررات عمومي مربوط به حمل و نقل و عبور و مرور در مورد موتورسيكلت ها نيز جاري است. حركت در پياده رو يا در جهت مخالف مسير مجاز، ايجاد عمدي صداي ناهنجار، حمل بار غيرمتعارف، حركت نمايشي مارپيچ، تك چرخ، حمل يدك، عدم استفاده از كلاه ايمني و تردد در خطوط ويژه اتوبوسراني با موتورسيكلت تخلف محسوب شده و ماموران موضوع اين قانون موظفند ضمن صدور قبض جريمه نسبت به توقيف موتورسيكلت حداكثر به مدت يك هفته و در صورت تكرار يك ماه اقدام كنند.
نوع جريمه ورود
به محدوده طرح ترافيك
طبق ماده ديگري از مصوبه فوق تردد تمام يا بعضي از وسايل نقليه موتوري در ساعات و محدوده هايي از شهر كه از سوي راهنمايي و رانندگي، محيط زيست يا شهرداري هاي مربوطه، منطقه ممنوع پيشنهاد مي شود و مطابق ضوابط شوراي عالي ترافيك به تصويب شوراي عالي هماهنگي ترافيك استان ها و در تهران به تصويب شوراي حمل و نقل و ترافيك شهر تهران مي رسد، ممنوع است.
براساس مصوبه مجلس همچنين مقرر شد نيروي انتظامي در اين موارد ضمن صدور قبض جريمه عبور ممنوع براي متخلف به او اخطار كند كه از محدوده طرح ترافيك خارج شود. در صورت ادامه تخلف براي هر يك ساعت، يك برابر جريمه خواهد شد.
پيش از اين در صورت ورود متخلفان به محدوده طرح ترافيك، براي آنان قبض جريمه صادر و خودروي آنان توقيف مي شد.
تعويض قطعات اصلي خودرو نيازمند مجوز است
طبق ماده ديگر مصوبه مجلس تعويض قطعات اصلي وسايل نقليه شامل موتور، شاسي، اتاق و نيز رنگ بدون مجوز راهنمايي و رانندگي ممنوع مي باشد، در صورتي كه بدون مجوز اقدام به تعويض موارد فوق نمايند بنا به تشخيص واحد رسيدگي به اعتراضات متخلف ملزم به پرداخت جريمه به مبلغ 4/1 تا 8/1 (يك چهارم تا يك هشتم) قيمت قطعه تغيير يافته خواهد شد و در صورت عدم كشف فساد در احراز اصالت قطعه تعويض شده و خودرو نسبت به اصلاح سند اقدام لازم به عمل مي آورد. چنانچه قطعه تغيير يافته فاقد استانداردهاي لازم و مقررات فني باشد نسبت به اوراق نمودن خودرو اقدام خواهد شد.
ميزان جريمه ها و نحوه تغيير آن
با تصويب مجلسي ها جريمه هاي تخلفات مربوط به حمل و نقل و عبور و مرور در كليه نقاط كشور و مناطق آزاد تجاري- صنعتي، با توجه به مكان و زمان وقوع و نوع تخلفات و ميزان تاثير آن در آلودگي محيط زيست و ايمني عبور و مرور و ساير عوامل موثر اين قانون از يكصدهزار (000،100) ريال تا يك ميليون (000،000،1)ريال و در ساير موارد از سي هزار (000،30)ريال الي پانصد هزار (000،500)ريال مي باشد و طبق جداولي كه به پيشنهاد وزارتخانه هاي كشور، دادگستري و راه و ترابري به تصويب هيات وزيران خواهد رسيد به موقع اجرا گذارده مي شود.
همچنين ميزان جريمه هاي نقدي مقرر در مواد اين قانون متناسب با افزايش يا كاهش تورم هر سه سال يك بار بنا به پيشنهاد نيروي انتظامي و تاييد وزارتخانه هاي دادگستري، كشور و راه و ترابري و تصويب هيات وزيران قابل تعديل است.
لاريجاني: دلبستگان به آمريكا بي آبروتر مي شوند
نماينده قم در مجلس شوراي اسلامي گفت: دل بستگان به آمريكا نزد ملت ايران بي آبروتر مي شوند.
علي لاريجاني در نطق پيش از دستور خود در جلسه علني ديروز مجلس با مضحك خواندن اظهارات اوباما درباره مسائل داخلي ايران خطاب به وي تصريح كرد: مطمئن باشيد كه مردم سرافراز و انقلابي ايران محكم تر از گذشته در مقابل دسايس هسته اي و مكر ناشيانه شما در مسائل داخلي خواهند ايستاد و با حمايت از مواضع شفاف و راهگشاي رهبرمعظم در چهارده خرداد در پيروي از سلوك امام(ره)، الگوي جديدي از پايداري ملي در مقابل شگردهاي استكبار را به ظهور خواهند رساند و در اين مسير هر چه آمريكا مقاصد دروني خود را روشن تر بيان كند، وحدت همه گروه ها در مبارزه با آنان قوي تر خواهد شد و كساني كه دل به شما بسپارند و هم راستا با آمريكا به ماجراجويي ادامه دهند، نزد ملت بي آبروتر خواهند شد كه فتنه در پارس برنمي خيزد.
سخنان رئيس مجلس با شعار مرگ بر آمريكا مورد استقبال نمايندگان قرار گرفت و لاريجاني گفت: اين هم گوشه اي از احساسات ملت ايران است كه نمايندگان محترم در مقابل مكر استكبار نشان دادند.

خارج از دستور

طرح نظارت مجلس بر نمايندگان
تهيه شد
رئيس مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي از تهيه طرحي با عنوان «نظارت مجلس بر نمايندگان» خبر داد و گفت: براساس اين طرح دارايي هاي نمايندگان كنترل و امتيازطلبي آنها ممنوع مي شود.
احمد توكلي در حاشيه جلسه علني ديروز در جمع خبرنگاران افزود: اين طرح با امضاي 55 تن از نمايندگان در پنج محور و با قيد يك فوريت تقديم هيات رييسه شده است.
وي تصريح كرد: يك فوريت اين طرح سه شنبه هفته جاري در مجلس بررسي مي شود.
نماينده تهران در مجلس تصريح كرد: در اين طرح هيات رئيسه مجلس ملزم مي شود امكاناتي در حد متعارف و كافي براي ايفاي وظايف نمايندگي مجلس فراهم كند.
توكلي خاطر نشان كرد: طبق اين طرح و در صورت تصويب نهايي، شغل دوم و دارايي هاي نمايندگان، همسر و فرزندان آنها از آغاز تا پايان دوره نمايندگي كنترل مي شود. همچنين هديه گرفتن، ماموريت و سفر خارجي و دعوت شركت ها از نمايندگان براي سفر ضابطه مند مي شود.
طرح بازنگري ايران و آژانس
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، گفت: طرح بازنگري در روابط ايران و آژانس بين المللي انرژي اتمي در دست تهيه است.
علاءالدين بروجردي در جمع خبرنگاران اظهار داشت: محورهاي اين طرح بعد از تهيه آن اعلام خواهد شد.
وي همچنين گفت: نمايندگان مجلس از راي مثبت چين و روسيه به قطعنامه شوراي امنيت گلايه دارند ولي هيچ تصميمي براي كاهش سطح روابط با اين دو كشور در دستور كار نيست.

 



لزوم مبارزه با « دشمني هاي دروني » و « دشمنان بيروني »

اگر ما عاقل و اهل يقين شديم و راه درست را تشخيص داديم؛ چگونه اين راه را با سرعت و سهولت طي كنيم و دست ديگران راهم بگيريم. در اين بخش، يعني بعد از تشخيص اينكه راه چيست؛ وجود مبارك امام باقر (ع) فرمود:يا طال ب الجنّه ! شمائي كه مي خواهي بعداز اين 80 سال حضوردر كلاس امتحان دنيا كه هر روزش امتحان است، بعد از مرگ به مقصد خوب برسي و مقصود را آنجا ببيني؛ اين با خوابيدن جور در نمي آيد. بالأخره آدم چند ساعت درشب و روز بايد بخوابد ؟! آن كارهاي زائد را، چه در روز، چه در شب كم مي كند؛ آن خواب لازم خودش را تأمين مي كند، به مقداري كه بدن غذا مي خواهد، به آن غذا مي رساند؛ به آن مقداري كه خواب مي خواهد، خواب مي رساند كه افراط و تفريط نشود، بيمار نشود و سالم بماند. فرمود: يا طال ب الجنّه ! ما اطول نومك (1) اي كسي كه بهشت طلبي، چه قدر مي خواهي بخوابي ؟! آدم كه هر فيلم و سريال و برنامه اي را نگاه نمي كند! بالأخره نگاه كردن، وقت صرف كردن يك حسابي دارد. فرمود: چيزي كه براي شما بازده خوبي ندارد،لزومي ندارد براي آن وقت صرف بكنيد. مطالعه تان را مي كنيد، غذايتان را ميل مي كنيد، آن انس تان را هم داريد؛ بعد به موقع هم مي خوابيد، آنوقت سحر را دريابيد !
فرمود: ما اطول نومك، چه قدر مگر مي خواهيد بخوابيد ؟! و اكلّ مط يتك(2). فرمود: مگر شما نمي خواهيد اين راه را طي كنيد ؟! مگر مقصودي نداريد ؟ مگر آن مقصود را در مقصد نبايد جستجو كنيد ؟ مگر بين شما و آن مقصد فاصله زياد نيست ؟ مگر بدون وسيله نقليه رفتن، كار سخت نيست ؟ خدا وسيله نقليه به شما داده؛ اين وسيله نقليه تان گرفتار ( كلال ) است. «كلال » يعني ضعف و سستي و خستگي و ماندگي و اينهاست. اين اسبي كه در اثر خستگي نتواند برود، مي گويند: اين گرفتار كلال شده، نظير ملال. فرمود: اين مطيه، اين مركب را چرا خسته كرديد ؟ بدن مركب است، قدرت هاي بدني مركب است. فرمود: ما اكلّ مط يتك؛ چه چيزي اين مركب تو را گرفتار كلال و ملال و وهن و سستي و خستگي كرده ؟
« نماز شب »، مركب راهوار در سير لي الله
اين بيان نوراني امام باقر (ع) را وجود مبارك امام حسن عسكري، امام يازدهم (ع) تشريح كرده؛ چون همانطوري كه قرآن يفسّ ر بعضه بعضاً (3)، كلمات ائمه (عليهم السّلام) هم همين است كه حديث، يفسّ ر بعضه بعضاً. بيان نوراني امام يازدهم اين است كه فرمود: نّ الوصول لي الله سفأ لا يدرك لا ب امت طاء اللّ يل(4). فرمود: وصول به خدا و لقاي خدا يك مسافرت طولاني است. اين مسافرت طولاني و مسافت و راه طولاني، بدون مركب و وسيله نقليه سخت است. بهترين مركب و كامل ترين و راهوار ترين مركب؛ نماز شب است.» ا متطاء » باب افتعال است، يعني مطيه گيري؛ ( مطيه ) با طاي مؤلّف، يعني مركب.
يك بيان نوراني در بخشي از سوره مباركه طلاق هست كه فرمود: من يتّق الله يجعل له مخرجاً و يرزقه م ن حيث لا يحتس ب (5). كسي كه اهل وارستگي و پرهيزكاري باشد، ما برون رفت را نشانش مي دهيم كه كجا حق است، كجا باطل است؛ چه حق است، چه باطل است. يك وقت است انسان حق را از باطل تشخيص نمي دهد، واقعاً گير است، در بحران سياسي است؛ متحيّر است. يك وقتي حق را تشخيص مي دهد، خودش به وظيفه اش عمل مي كند، دوستانش را هم هدايت مي كند؛ امّا فرياد نمي كشد كه تنش ايجاد بكند. يك وقت است نه، حق را تشخيص مي دهد و جاي فرياد و خروش هم هست كه بايد جامعه را بيدار كرد و مبارزه كرد؛ آن، بخش خاص خودش را دارد، در دفاع مقدّس از اين قبيل بود. غرض آن است كه يك مؤمن وارسته هرگز نمي ماند. اماسياست باز هميشه مي ماند. چون بالاخره بيراهه مي رود؛ بيراهه كه راه نيست !
شما در اين كج راهه هائي كه در كنار جاده هاي اصلي و بزرگراه است، درهر دو قدم مي بينيد يك نفر مي افتد؛ براي اينكه راه نيست. چهار تا سنگ است، چهار تا كلوخ است؛ وقتي كه سنگ و كلوخ باشد، راه نباشد؛ آدم در هر دو قدم، مي افتد. امّا در اين بزرگراه ها، جا براي افتادن نيست. هيچ ممكن نيست كسي بخواهد خودش را بشناسد و بنده خدا باشد و مستقيم و راست باشد و خداي سبحان به وعده اش وفا نكند ! اينطور نيست. منتها خودش برون رفت دارد، دوستانش را هدايت مي كند؛ كسي هم اگر ازاو پرسيد، نظر خاص خودش را مي دهد. امّااينكه فرياد بر بياورد، تنش ايجاد كند، جامعه را به هم بزند؛ هرگز آن كار را نمي كند.
لزوم مبارزه با « دشمني هاي دروني » و با « دشمنان بيروني »
نسبت به دوستان داخلي يك دستوري از قرآن كريم رسيده است، نسبت به بيگانه ها يك دستور ديگر. نسبت به بيگانه ها هم قرآن كريم دستور مبارزه داد، هم بيان نوراني حضرت امير (ع). در نهج البلاغه، بيان نوراني حضرت اميراين است كه: ردّوا الحجر ح يث جآء فنّ الشّر لا يدفعه لا الشّر(6). سنگ ستم هر جا آمد، فوراً همانجا برگردانيد. يك ملّت ستم پذير تو سري خور شكست بخور باشيد، اين ممنوع است. فرمود: ردّوا الحجر ح يث جآء؛ سنگ را هر جا آمد، همانجا برگردانيد. اين كاري بود كه در 8 سال دفاع مقدّس شما عزيزان كرديد، ملّت ما كردند، مردم كردند و به لطف الهي پيروز شدند، اين مال دشمن برون مرزي.
دشمن هاي دروني هم اگر واقعاً همان دشمن برون مرزي اند، منتها آمدند در بين راه، منافقانه زندگي مي كنند؛با آنها هم انسان همين جور رفتار مي كند. چون بالأخره اينها همان هستند،فقط جايشان فرق كرده. امّا اگر نه، برادر مسلمان ما هستند؛ اختلاف نظر و اختلاف سليقه است. اينجا نفرمودند يكديگر را حذف كنيد، اينجا نفرمودند يكديگر را با سنگ پراكني مصدوم كنيد، اينجا نفرمودند دشمن را از پا در آوريد؛ اينجا فرمودند: دشمني را از پا در آوريد، نه دشمن را ! بين اين دو مكتب خيلي فرق است. در چند جاي قرآن كريم فرمود: مردان الهي نسبت به دوستان درون مرزي شان كه اختلاف نظر و اختلاف سليقه دارند، با هم قابل تفاهمند؛ بر فرض هم به تفاهم نرسيدند، هرگز پنجه نمي كشند؛ فرمود: ا دفع ب الّت ي ه ي احسن فذا الّذ ي ب ينك و ب ينه عداوأ كأنّه ول يأ حميم (7)، يك. يدرؤن ب الحسنه السّي ئه (8)، دو.
تفاوت دستورات قرآني در برخورد با « دشمنان خارجي »
و « مخالفان داخلي »
در چند بخش قرآن كريم فرمود: با دوستان و برادران ايماني درون مرزي،دشمني را از بين ببريد، نه دشمن را ! با بيگانگان مهاجم دشمن را از پا در بياوريد؛ يعني صداميان آنطورند، بوش ها آنطورند، شارون ها آنطورند و مانند آن. اينها هرگز تفاهم نمي كنند، كنار هم نيستند؛ اينها قدّاره بندند كه عليه اسلام و مسلمانها دارند تهاجم مي كنند. آنجا جاي ردّوا الحجر حيث جآء فنّ الشّر لا يدفعه لا الشّر است، امّا اينجا جاي عمل به اين دستورات قرآني است. فرمود: مردان الهي كساني اند كه در حوزه اسلامي، در يك نظام اسلامي، در يك كشور اسلامي، در يك شهر و روستاي اسلامي دشمني را از پا در مي آورند، نه دشمن را.
يدرؤن ب الحسنه السّي ئه، ا دفع ب الّت ي ه ي احسن؛ در چند آيه اين مضمون آمده، بعد برهاني كه در بعضي از آيات است، اين است كه: فذا الّذ ي ب ينك و ب ينه عداوأ كأنّه ول يأ حميم. بالأخره او مسلمان است، برادر مؤمن است، ايراني است؛ وقتي ببيند شما چند جا ادب كرديد، بزرگواري كرديد؛ او شرمنده مي شود و همين كه با شما اختلاف سليقه داشت، از بهترين دوستان شما مي شود: كأنّه ول يأ حميأ. گويا دوست حميم شما مي شود، دوست گرم. ( حمام ) را كه مي گويند حمام، چون جاي گرمي است؛ دوست حميم، يعني دوست گرم. فرمود: شما به اين فكر نباشيد كه يكديگر را از پا در بياوريد، به اين فكر باشيد كه اختلاف را از پا در بياوريد. بله، نسبت به دشمنان برون مرزي تا مي توانيد آنها را از پا در مي آوريد، يك؛ مزدوران داخلي آنها كه منافقانند، آنها هم بله؛ دو. امّا اگر واقعاً هر دويتان احساس كرديد مسلمانيد، معتقديد، در خط رهبري و اماميد؛ منتها اختلاف نظر و اختلاف سليقه،درآن صورت دشمني رااز بين ببريد.
سخنراني آيت الله جوادي آملي (مدظلّه العالي) در جلسه درس اخلاق در ديدار با جمعي از طلاب، دانشجويان دانشگاه مازندران، خواهران دبيرستان نيروگاه قم و اقشار مختلف مردم در آستانه سالروز شهادت امام باقر (ع) ـ
قم ؛ 9/ 11/ 1382
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) تحف العقول/ 291 (2) همان (3) بحار الأنوار/ 29/ 352
(4) بحار الأنوار/ 75/ 380/ باب 29 ـ مواعظ أبي محمّد العسكري (ع) و كتبه لي اصحاب ه
(5) طلاق/ 2 و 3 (6) نهج البلاغه/ كلمات قصار/ 314 (7) فصّلت/ 34 (8) رعد/ 22

 



پاسخ نمايندگان مجلس به جوسازي رسانه هاي غربي
قطعنامه 1929 سرعت برنامه هسته اي ايران را افزايش مي دهد

سرويس سياسي -
نمايندگان مجلس در واكنش به فضاسازي غرب نسبت به تبعات منفي تحريم ها، تصويب قطعنامه 1929 را عاملي در جهت سرعت بخشي به برنامه هسته اي كشورمان دانستند.
آمريكاو غرب كه با جوسازي رسانه اي در خصوص فشارهاي ناشي از تحريم هاي تازه عليه ايران سعي در پيروز جلوه دادن خويش در تصويب اين قطعنامه داشتند، طي روزهاي گذشته بارها اين گونه وانمود كردند كه قطعنامه اخير شوراي امنيت عاملي در راستاي «كند كردن» برنامه هسته اي ايران خواهد بود.
اين مواضع البته واكنش هايي جدي را از سوي نمايندگان مجلس به دنبال داشت.
در همين رابطه محمدكريم شهرزاد نماينده اصفهان در مجلس به فارس گفت: ملت ايران همواره با پشتوانه از رهبري معظم انقلاب اسلامي و در طول 30 سال انقلاب اسلامي با اين تحريم ها زندگي كرده اند و اين تحريم ها سكوي پرتاب جمهوري اسلامي براي رسيدن به اهداف انقلاب، خودباوري، خودكفايي و استقلال كشور است.
عفت شريعتي نماينده مردم مشهد وكلات هم كه در اين خصوص با ايرنا گفت وگو مي كرد، اظهار داشت: قطعنامه اي كه با تلاش آمريكا و اسرائيل و برخي كشورهاي اروپايي صادر شده، به هيچ وجه ايران را از حركت در مسير پيشرفت باز نمي دارد.
اين نماينده مجلس افزود: از طرفي مگر تحريم هاي گذشته چه تاثيري در روند پيشرفت ايران داشته است كه تحريم هاي جديد داشته باشد؟!
وي تاكيد كرد: كشورهاي غربي بايد بدانند ايران حتي يك گام از غني سازي عقب نشيني نمي كند و تا رسيدن به حقوق حقه خود در اين مسير كار و تلاش مي كنيم.
در همين ارتباط سيدشريف حسيني، نماينده مردم اهواز نيز بخشي از نطق ميان دستور خود را به اين موضوع اختصاص داد و عنوان كرد: دشمنان بدانند، تحريم ها در اراده ملت ايران تاثيري ندارد و ما را از دستيابي به انرژي هسته اي منصرف نخواهد كرد.
از سوي ديگر نايب رئيس كميسيون قضايي مجلس هم خاطرنشان كرد؛ قطعنامه 1929 كه به تازگي عليه برنامه هاي صلح آميز هسته اي جمهوري اسلامي ايران صادر شد، هيچ گونه مشكل و خللي در توسعه كشور ايجاد نخواهد كرد.
فرهاد تجري به ايرنا گفت: شوراي امنيت سازمان ملل با صدور اين قطعنامه نشان داد كه آلت دست جريان استكباري جهان و در راس آن آمريكاست.
سيداحمد لطفي، نماينده مردم اراك، كميجان و خنداب نيز در مصاحبه با ايرنا ضمن محكوم كردن قطعنامه شوراي امنيت گفت: تجربه ثابت كرده كه صدور قطعنامه ها عليه ايران موجب تقويت وحدت و انسجام بيشتر ملت شده و نمي تواند خللي در روند توسعه و بالندگي كشور ايجاد كند. وي اضافه كرد؛ اين اقدام غيرعاقلانه همچون ديگر تحريم ها عليه ايران اسلامي با شكست مواجه خواهد شد و به فضل الهي روز به روز شاهد پيشرفت و تعالي كشور در عرصه هاي مختلف خواهيم بود.
محسن كوهكن نماينده مردم لنجان هم در همين زمينه به فارس گفت: اين قطعنامه به هيچ وجه با انرژي اتمي ايران ارتباطي ندارد.
وي افزود: اين اقدامات شوراي امنيت و كشورهاي غربي، راهكارهاي سمبوليك است و در مرحله عمل چيزي به دست كشورهاي غربي و وابسته هاي آنها نمي دهد.
به علاوه احمد جباري نماينده دوم بندرلنگه، پارسيان و بستك نيز، بيان تاثيرات منفي صدور اين قطعنامه را بزرگ نمايي از سوي دشمنان انقلاب دانست و عنوان كرد: در گذشته ثابت شده كه اين گونه رفتارها به ضرر خودشان است و در واقع خود آنها تحريم هستند.
وي با بيان اينكه صدور قطعنامه ها و تحريم ها از سوي استكبار جهاني براي ما چيز جديدي نيست اظهار داشت: اين تحريم ها طي 30 سال گذشته هم بوده و از اين بابت نگراني نداريم، چرا كه همه آنها را به فرصت تبديل كرده ايم.
در همين خصوص نماينده مردم كرمانشاه در مجلس شوراي اسلامي هم با بيان اينكه صدور قطعنامه اثري در روابط تجاري كشورمان ندارد، ابراز داشت: به علاوه اين قطعنامه هيچ تاثيري در معطل ماندن كارها در ايران و محدوديت براي كشورمان براساس آرزوهاي دشمنان نخواهد داشت.
جهانبخش اميني همچنين به ايرنا گفت: صدور قطعنامه عليه ايران در شوراي امنيت، عزم مردم و مسئولان را براي پيشرفت كشورمان بيشتر و جدي تر مي كند.

 



نجواي يك مادر شهيد
دل مادران شهدا با محاكمه سران فتنه آرام مي گيرد

مادر شهيد «حميد حسين بيگ عراقي» از شهداي پس از انتخابات خواستار محاكمه سران فتنه شد.
فاطمه سرپريان در گفت وگو با فارس با تقاضاي محاكمه موسوي و كروبي گفت: دل مادران شهدا با محاكمه سران فتنه آرام مي گيرد.
سرپريان ضمن اشاره به نحوه شهادت فرزندش، اظهار داشت: منزل ما در منطقه پيروزي است و منزل مادرم در خيابان آزادي بود و در تاريخ 30 خرداد حميد به خاطر بيماري مادرم به منزل آن ها رفت.
وي ادامه داد: قبل از اين كه حميد مي خواست به منزل مادرم برود به او گفتم «امروز نرو؛ خيابان ها شلوغ است» و حميد گفت: «من از مسيري مي روم كه بدون مواجهه با شلوغي به منزل مادرجان برسم».
مادر شهيد بسيجي «حميد حسين بيگ عراقي» با بيان اين كه پسرم اصلاً گرايش سياسي نداشت، بيان داشت: پسرم در خيابان آزادي براثر اصابت تير از فاصله 10 تا 15 متري به ناحيه سينه مجروح شد و ساعت 20 در بيمارستان رسول اكرم(ص) به شهادت رسيد.
سرپريان در خصوص مقصران شهادت «حميد حسين بيگ عراقي»، افزود: قبل از پرداختن به اين موضوع لازم است بگويم كه پخش برنامه مناظره هاي انتخاباتي حركت خوبي نبود، زيرا موجب اختلافات زيادي در بين مردم شد و اگر اين مناظره ها در بين كانديداهاي رياست جمهوري در خفا اجرا مي شد و آنها مسائل را بين خودشان حل مي كردند و چالش ايجاد نمي شد، مردم بي گناه از بين نمي رفتند.
وي با بيان اين كه خون فرزند من به ناحق بر زمين ريخته شد، اظهار داشت: پس از پيروزي انقلاب اسلامي 10 دوره انتخابات رياست جمهوري داشتيم و متأسفانه در اين دوره به خاطر دخالت بيگانگان در مسائل داخلي ايران و با هدف سرنگوني نظام مقدس جمهوري اسلامي اتفاقاتي افتاد كه نبايد در كشور ما ديده مي شد.
مادر شهيد بسيجي «حميد حسين بيگ عراقي» ادامه داد: شهيد در انتخابات رياست جمهوري براي نخستين بار رأي داد و از اينكه حق انتخاب داشت و مي توانست در سرنوشت كشورش سهيم باشد، خيلي خوشحال بود و بنده حتي تصور نمي كردم خوشحالي حميد 8 روزه باشد.
وي در خصوص مدعيان تقلب در انتخابات، افزود: سران فتنه فقط به خاطر جاه و مقام چنين توطئه اي را به راه انداختند و ادعاي تقلب در انتخابات كردند؛ اگر آنها مي خواستند به جامعه خدمت كنند نبايد اين گونه وارد عمل مي شدند.
وي با بيان اين كه موسوي، كروبي و فردي كه به بهانه تحصيل به خارج از كشور فرار كرده است، مقصران اصلي شهادت حميد هستند، بيان داشت: سران فتنه و دشمنان نظام مقدس هيچ وقت به اهداف خود نمي رسند. مادر شهيد بسيجي «حميد حسين بيگ عراقي» افزود: از دولت انتظار داريم كه به پرونده شهداي بعد از انتخابات رسيدگي كنند و سران فتنه را محاكمه كنند.

 



آيت الله كعبي : جبهه «نه احمدي نژاد» از سلطنت طلب ها و منافقين تا مشاركت و مجاهدين بود

عضو حقوقدان شوراي نگهبان در تحليل انتخابات رياست جمهوري سال گذشته گفت : جبهه«نه احمدي نژاد» از سلطنت طلب ها و منافقين تا مشاركت و مجاهدين بود.
آيت الله عباس كعبي در گفت و گو با رجا درباره تحليل خود از انتخابات رياست جمهوري دهم گفت : ريشه اين موضوع به انتخابات نهم رياست جمهوري برميگردد. در انتخابات رياست جمهوري نهم آقاي هاشمي بعنوان يكي از شخصيتهايي كه هميشه در كنار امام و رهبري بوده اند، رودرروي كانديدايي قرار گرفت كه از متن مردم برخاسته بود و در كارنامه اش به جز سوابق شهرداري كلان شهر تهران و استانداري چيز ديگري نداشت. اما اقبال راي مردمي به آقاي احمدي نژاد نشان داد انقلاب ظرفيتي دارد كه يك نفر از دل مردم مي تواند انتخاب و شخص دوم كشور شود، به گونه اي كه حتي از شخص آقاي هاشمي رفسنجاني، كه از ايشان بعنوان يكي از شخصيتهاي تاريخ ساز در جهان معاصر ياد ميكنند پيشي بگيرد و پيروز ميدان شود و اين به بركت امام(ره)، شهدا، ظرفيت اسلام، ظرفيت قانون اساسي و ظرفيت ولايت فقيه است. خوب، همان طور كه ميدانيد دولت نهم در ابتداي شكل گيري اش با مخالفت هاي جدي در ابعاد و شكلهاي مختلف مواجه شد و طبيعي بود كه ما هر چقدر به زمان انتخابات دهم رياست جمهوري نزديك مي شديم، انتظار همه براي شكل گيري يك رقابت شديد بيشتر مي شد. وقتي رئيس دولت نهم كانديداي انتخابات دهم رياست جمهوري شد، صف بندي هاي انتخاباتي شديدتري در مقايسه با انتخابات هاي قبلي در كشور شكل گرفت؛ اگر در گذشته صحنه انتخابات كشور در ارتباط با رقابت سياسي ميان جريان چپ، راست، چپ جديد و راست جديد تعريف مي شد، در انتخابات دهم، در واقع، طرفداران و مخالفان دولت صف بنديهاي انتخاباتي را شكل دادند.
وي افزود : مخالفان دولت از طيف وسيعي بودند. بالأخره دولت گفتمان امام، رهبري و انقلاب را به عنوان شعار انتخاب كرده بود و دراين مسير تلاش مي كرد، از سويي اين ادبيات انقلابي را در سطح جهان هم به شكل فراگير مطرح و در اين مسير حركت كرد. ضد انقلاب از سلطنت طلب ها گرفته تا گروهك هايي مثل منافقين و آنهايي كه در جريان انقلاب كارنامه خوبي از خودشان نشان ندادند تا جريان هايي مثل بهاييت و امثال آنها، تا گروهك هاي داخلي مثل ملي-مذهبي ها و نهضت آزادي و بالأخره جبهه مشاركت و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي، بعنوان دو تشكيلات معروف اصلاح طلب، همه دنبال اين بودند تا به گونه اي از اين دولت عبور كنند. در واقع عبور از دولت بهانه اي بود براي عبور از آرمان امام و شهدا كه توسط دشمنان راه امام و شهدا يعني آمريكا و صهيونيست طراحي شده بود. ما ديديم به يكباره جبهه طويل و عريضي براي شركت در انتخابات از سوي كساني شكل گرفت كه هميشه انتخابات را تحريم مي كردند، آنهايي كه هميشه انتخابات را تحريم مي كردند يك دفعه با شعار شركت در انتخابات و رأي دادن به كسي كه بتواند اين دولت را به زمين بزند و مقابل احمدي نژاد بايستد وارد شدند و به اين بهانه متحد شدند.
اين عضو حقوقدان شوراي نگهبان در باره پيامد هاي انتخابات دهم هم گفت : انتخابات دهم از منظر حقوقي يك انتخابات عادي مثل بقيه انتخابات ها بود و هيچ اتفاق خاصي در آن نيفتاد اما از منظر سياسي اين انتخابات زمينه براندازي، اغتشاش و سازماندهي اپوزوسيون و خط مبارزه با نظام را فراهم كرد. متأسفانه يك عده هم در ميان خانواده انقلاب بازي خوردند. دشمنان فكر ميكردند با اعلام پيروزي زود هنگام آقاي موسوي و آنگاه دعوت ايشان مبني بر آمدن مردم به خيابانها، رهبري نظام عقب نشيني خواهند كرد و آنگاه آن ها خواهند توانست نه تنها رياست جمهوري بلكه رهبري را نيز تحت كنترل خودشان دربياورند اما بعد ديدند رهبري در 29 خرداد، در آن خطبه تاريخي معروف، گفتند من اهل عقب نشيني نيستم و ملاك قانون است. بعد هم متأسفانه اينها به رفتارهاي قانون شكنانه خودشان ادامه دادند و خسارات و لطمات جبران ناپذيري به كشور تحميل كردند كه البته بايد پاسخگوي اين حركت ها باشند
وي درباره تاريخ مصرف جريان نفاق نيز گفت : استكبار براي منافق تاريخ مصرف مي گذارد، تاريخ مصرفشان كه تمام شود رهايشان مي كند و به دنبال نقشه هاي ديگر مي افتد. استكبار فهميده كه نظام اسلامي ضد ضربه، مستحكم، با اقتدار و با معنويت است؛ در دوران امام علي(ع) همين برخوردها بود، در جنگ جمل، صفين و نهروان، حضرت دو سياست روشنگري و دعوت را در پيش مي گيرد، دعوت براي برگشت به آغوش اسلام از كساني كه داخل فتنه بودند، حتي كساني را مي فرستاد تا با آنها صحبت كنند، مثل عبد ا...ابن عباس. حضرت هيچگاه آغازگر جنگ نبود بلكه با سعه صدر با آنها برخورد مي كرد؛ البته خط قرمز سعه صدر حفظ وحدت جامعه است، اينها اگر بخواهند به وحدت و هويت جامعه و به اسلام آسيب برسانند، نظام قطعاً در مقابلشان مي ايستد. همان طور كه رهبري در سخنانشان فرمودند و گفتند كاري نكنند كه نظام تمام قد در برابر آنها بايستد چرا كه در آن صورت مردم با تمام قوا به صحنه مي آيند و آن وقت چيزي از آن ها باقي نخواهد ماند. ما ناصحانه اينها را دعوت مي كنيم كه رفتار گذشته شان را تصحيح كنند و به آغوش ملت برگردند و دست از اين عناد و لجاج بردارند، انتخابات تمام شد و دولت مستقر شده است و دارد كارهايش را انجام مي دهد. تنوع سليقه و تنوع برداشت در نظام جمهوري اسلامي يك امر طبيعي است اما همراهي با دشمنان اسلام و ملت براي مردم قابل تحمل نخواهد بود..

 



يك مقام وزارت دفاع سعودي اعلام كرد
تكذيب خبر توافق محرمانه رياض-تل آويو عليه ايران

يك مقام وزارت دفاع سعودي، خبر يك روزنامه انگليسي درباره توافق محرمانه رياض با صهيونيست ها براي حمله احتمالي به تاسيسات هسته اي ايران را تكذيب كرد.
به گزارش فارس، روزنامه تايمز لندن روز شنبه در گزارشي مدعي شد كه عربستان سعودي راه هوايي كم پهنايي را در شمال اين كشور به رژيم صهيونيستي داده است تا مسافت پرواز هواپيماهاي صهيونيستي به ايران كاهش پيدا كند.
در همين ارتباط، يك مقام سعودي در وزارت دفاع اين كشور كه هويت وي فاش نشد در گفت وگو با خبرگزاري آلمان، اين خبر را تكذيب و تاكيد كرد كه كشورش در هر نزاع احتمالي بي طرف است.
در حالي كه اين خبر را روز گذشته، تايمز لندن و الخليج امارات به نقل از منابع امنيتي آمريكايي اعلام و تصريح كردند چنين توافقنامه محرمانه اي امضا شده است، دولت عربستان سعودي تاكنون به طور رسمي اين خبر را تكذيب نكرده است.
اين مقام سعودي در ادامه اعلام كرد كه «رياض به هواپيماهاي اسرائيلي اجازه نمي دهد براي حمله به ]تاسيسات هسته اي[ ايران از آسمان عربستان سعودي بگذرند.»
خبرگزاري آلمان افزود: اين مقام سعودي كه خواست نامش فاش نشود، تاكيد كرد كه عربستان سعودي هرگز سكوي حمله كسي به ايران نمي شود و كشورش در هر درگيري ميان ايران، اسرائيل و آمريكا طرف كشوري را نمي گيرد.
اين مقام وزارت دفاع سعودي افزود: ما اجازه نمي دهيم از خاك ما براي اجراي عمليات نظامي يا امنيتي يا جاسوسي عليه ايران استفاده بشود.
سال گذشته همين روزنامه انگليسي در خبري مدعي شده بود كه «عربستان سعودي با حمله اسرائيل به ايران تلويحا موافقت كرده است.»
اين روزنامه در گزارش سال گذشته خود نوشته بود: «مئير داگان»، رئيس موساد به «بنيامين نتانياهو»، نخست وزير اسرائيل اطمينان داد كه عربستان چشمان خود را بر روي پرواز جت هاي اسرائيلي بر فراز اين كشور براي انجام حمله احتمالي عليه ايران خواهد بست.

 



استاندار تهران خبر داد
حضور تعدادي از منافقين در ميان دستگيرشدگان روز 22خرداد

استاندارتهران از حضور تعدادي از منافقين در ميان دستگيرشدگان روز 22خرداد خبر داد.
مرتضي تمدن، استاندار و رئيس شوراي تامين استان تهران در گفت وگو با فارس عنوان كرد: براساس اطلاعات به دست آمده در بين افرادي كه روز 22 خرداد توسط مردم دستگير شدند تعدادي از منافقان حضور دارند كه مسئولان اطلاعاتي و انتظامي در موعد مقرر در اين خصوص اطلاع رساني خواهند كرد.
وي به درخواست مردمي براي راهپيمايي در مقابله با فتنه گران اشاره و خاطر نشان كرد: با وجود اينكه نيروهاي ارزشي روز گذشته با حضور در استانداري خواستار اخذ مجوز براي راهپيمايي در مقابله با فتنه گران بودند ولي ما براي حفظ آرامش نيازي به انجام راهپيمايي نديديم.
استاندار تهران حركت جريان فتنه را همانند كبكي كه سر خود را در برف فرو كرده و نمي خواهد واقعيت ها را ببيند توصيف كرد و ابراز داشت: حتي كساني كه سال گذشته به دليل عدم آگاهي از ماهيت جريان فتنه با آنها همراه بودند روز شنبه آماده بودند تا در مقابل حركت احتمالي جريان فتنه بايستند؛ چرا كه ماهيت آنها را شناخته و ديگر حاضر نبودند با آنها همراهي كنند.
رئيس شوراي تامين استان با تاكيد بر اينكه جريان فتنه در بهمن 88 به پايان راه خود رسيد، تصريح كرد: عملاً فتنه گران در بهمن 88 احساس كردند كه هيچ گونه جايگاهي در ميان مردم ندارند و مردم علاوه بر 22 خرداد در 3 نوبت 9دي، 22بهمن و 14 خرداد با حضور خود در صحنه راي به نظام دادند و باطل بودن جريان فتنه را اعلام كردند.
تمدن يادآور شد: همين كه سران فتنه جرات حضور در سيل خروشان مردم را نداشته و مشروعيت و مقبوليت خود را نزد افكارعمومي از دست داده و مورد حمايت قدرت هاي بيگانه هستند، باعث شد كارنامه شان نزد ملت افشا و به بن بست برسند.
استاندار تهران در بخش ديگري از سخنان خود با تشكر از همكاري مردم در بحث ترافيك و دستگيري فتنه گران اظهار داشت: جريان فتنه بايد از اصرار بر مواضع باطل خود دست برداشته، اقدامات خود را بررسي كرده و از آن تبري جسته و نزد ملت ايران به اشتباه خود اعتراف كند.
تمدن ادامه داد: همچنين مي بينيم كه از برنامه فتنه گران در بعضي از مناسبت هاي آينده خبر مي دهند، يك نفر يا يك جريان چقدر بايد اشتباه كند و ملت ايران چندبار بايد به اينها درس عبرت بدهند در حالي كه بايد بدانند ملت ايران در آينده نيز اجازه نخواهد داد كسي فضاي عمومي جامعه را در خدمت به دشمنان نظام و انقلاب قرار دهد.
وي تاكيد كرد: مسئولان اطلاعاتي بر فتنه گران اشراف كامل دارند و اگر روزي اينها بخواهند در راستاي اهداف دشمن حركت كنند مردم ايران و نيروهاي اطلاعاتي و انتظامي اين اجازه را به آنها نخواهند داد.

 



نمايش فيلم «كيميا و خاك» توسط انجمن روزنامه نگاران مسلمان

فيلم «كيميا و خاك» به كارگرداني عباس رافعي از سوي انجمن روزنامه نگاران مسلمان نمايش داده مي شود.
اين با فيلم موضوع انقلاب اسلامي، ساعت 17 روز سه شنبه 25 خردادماه در مجتمع فرهنگي سيدالشهدا(ع)، واقع در ميدان هفت تير به نمايش درمي آيد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14