(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(10(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 25 خرداد 1389- شماره 19671

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
چند سوال از آقاي رئيس جمهور! (نكته)
آغاز بررسي طرح نظارت مجلس بر عملكرد نمايندگان
معاون سيما: سريال يوسف كار سلحشور است
احمدي نژاد در ديدار رئيس مجلس تركيه: ايران و تركيه دو قدرت صالح و انساني آينده جهان خواهند بود
سومين سفر هيئت دولت به چهارمحال و بختياري
آيت الله مصباح يزدي: سران فتنه جايگاه سست خود را هم در بين مردم از دست داده اند
انتقاد عضو كميسيون اصل90 مجلس از عملكرد برخي اعضاي بيت امام در حوادث اخير
تحليل وزيركشور دولت هاشمي از حوادث پس از انتخابات
شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي: شهداي 26 خرداد 44، ستارگان درخشان و طلايه داران آفتاب بودند



چند سوال از آقاي رئيس جمهور! (نكته)

محمدباقر اديب

سخنان روز دوشنبه جناب آقاي دكتر احمدي نژاد درباره مسئله حجاب و عفاف براي خيل مردم مومن عميقاً آزاردهنده بوده است. اگرچه اكنون زماني مناسب براي طرح برخي مباحثات مهم با ايشان نيست و كشور بايد عزم خود را براي مبارزه با فتنه گران داخلي و اربابان خارجي آنها جزم كند، ليكن صراحتي كه آقاي احمدي نژاد در مخالفت با موضوع طرح عفاف و حجاب به خرج دادند، چيزي نيست كه بتوان از كنار آن گذشت.
متاسفانه به نظر مي رسد كساني با رويه اي انحرافي در دولت نفوذ كرده اند كه اهدافي متفاوت با مباني شناخته شده نظام را دنبال مي كنند. مباني و رويه اين عده مسئله دارتر از آن است كه ناديده گرفتن آن روا باشد. در واقع موضع دولت در مورد بحث حجاب و عفاف فقط مصداقي از يك منظومه بسيار كلان است كه از آن مباني برآمده و هر روز گوشه اي از آن آشكار مي شود. يك روز درباره موضوع مذاكره با آمريكا، روز ديگر در مورد ماهواره، روز بعد در مورد تعامل با مراجع، روز ديگر در مورد ديدار با بازيگران بدنام و تقدير از آنها، بعد از آن در مورد حجاب و...
اما، اين نوشته مشخصاً در مورد موضع رئيس جمهور در باب حجاب و عفاف چند سوال ساده هست كه خوب است دوستان پاسخي براي آن مهيا كنند.
آقاي رئيس جمهور و پيش از ايشان برخي دوستانشان از جمله آقاي مشايي مكرراً گفته اند كه بايد قبل از اجراي انتظامي قانون حجاب كار فرهنگي كرد وگرنه اين كار مصداق عقاب بلا بيان خواهد بود و روي جوانان تاثير سوء و بلكه معكوس مي گذارد. سوال ها اين است:
1- چه كسي تا امروز با كار فرهنگي مخالفت كرده است؟ آيا آقاي احمدي نژاد مي تواند حتي يك نفر را در اين كشور پيدا كند كه عقيده داشته باشد كار فرهنگي زائد است و مثلاً در باب قانون حجاب فقط بايد كار انتظامي كرد؟ خوب است خود دولت كه اين همه داعيه دار كار فرهنگي است يك بار گزارشي بدهد كه تا امروز چه مقدار كار فرهنگي در اين مورد كرده است؟ وقتي به اين سوال پاسخ داده شود خواهيم ديد كه اصل موضوع از چه قرار است.
2- سوال ديگر از آقاي رئيس جمهور اين است كه آيا مي توان اجراي يك قانون را معطل مهيا شدن لوازم و زمينه هاي فرهنگي آن كرد؟ مثلاً اگر فرهنگ تبعيت از قوانين راهنمايي و رانندگي در ايران به طور كامل شكل نگرفته باشد- كه نگرفته است- آيا رواست كه از فردا به نيروي انتظامي گفته شود اجراي قوانين راهنمايي و رانندگي را تا زمان شكل گيري فرهنگ آن تعطيل كنند؟!
3- سوال بعدي اين است: تا امروز كدام روش در ايران حاكم بوده؟ آنچه در 20 سال گذشته انجام شده آيا جز همين روشي بوده است كه اكنون آقاي احمدي نژاد توصيه مي كند يعني تعطيل كردن اجراي قانون حجاب به بهانه كار فرهنگي؟ بسيار خوب؛ نتيجه چه بوده است؟ آيا بهبودي در موضوع حجاب اتفاق افتاده؟ پاسخ اين سوال ها بسيار ساده است و بعيد است كسي به هوشمندي آقاي احمدي نژاد از آنها آگاه نباشد. اگر اينطور است- كه حتماً هست- آيا بهتر نيست زماني هم به ايده اجراي قانون اختصاص داده شود تا بتوان نتايج آن را هم مشاهده كرد؟ همان كاري كه برخي كشورهاي خارجي در مورد قانون پوشش در دانشگاه هاي خود انجام داده و نتيجه هم گرفته اند.
4- و نكته آخر پرسشي در مورد مباني است. قرائن واضحي هست كه نشان مي دهد دوستاني در دولت عقيده دارند نبايد به سبب خواست يك اقليت(؟!)- تصور مي كنند طالبان اجراي قانون حجاب اقليتي از مردم ايران هستند!- موضوعي را بر اكثريت تحميل كرد. فرض كنيم اين گمان درست باشد. كدام يك از مباني ما به ما اجازه مي دهد كه نظام ارزشي خود را بر مبناي خواست اكثريت تنظيم كنيم؟ آيا اين همان سكولاريسم ارزشي نيست كه اصلاح طلبان به آن قائل بودند؟
اين موارد نشان مي دهد برخلاف آنچه آقاي رئيس جمهور اصرار دارند وانمود كنند، موضوع به هيچ وجه ترس از بيرون بودن يك تار مو يا به راه انداختن «گشت نسبت»- كه اساساً دروغ است و چنين گشتي وجود ندارد- نيست. موضوع نگراني از فراگير شدن فساد، مشروع جلوه دادن آن و گريز دولت اسلامي از انجام وظايف پايه اي خود به بهانه هاي واهي است.

 



اقدام انقلابي خانه ملت
آغاز بررسي طرح نظارت مجلس بر عملكرد نمايندگان

بررسي يك فوريت طرح نظارت مجلس شوراي اسلامي بر عملكرد نمايندگان در صحن علني خانه ملت آغاز شد.
در جلسه علني ديروز مجلس شوراي اسلامي، احمد توكلي نماينده تهران درباره اهميت فوريت اين طرح به ايراد سخن پرداخت و آن را پاسخ به انتظار رهبري دانست و خاطرنشان كرد: نمايندگان مجلس مي توانند وزير را استيضاح كنند، سوال بپرسند و بر همه دستگاه ها نظارت داشته باشند لذا بايد سازوكاري نيز براي نظارت بر خود داشته باشند و اين مطلبي است كه مقام معظم رهبري هفته گذشته بر آن تاكيد كردند.
وي با بيان اينكه در بسياري از كشورهاي دنيا نظامي براي كنترل اعضاي پارلمان ها وجود دارد، به برخي از اين نظام هاي كنترلي در كشورها اشاره كرد و گفت: ممكن است طرحي كه ارائه شده نقص ها و ضعف هايي داشته باشد ولي نمايندگان مي توانند اين ايرادات را با ارائه پيشنهادات خود در كميسيون ها برطرف كنند.
توكلي با تاكيد بر اينكه اين طرح براي جلوگيري از لطمه زدن به آبروي نمايندگان مجلس ضرورت دارد، تصريح كرد: بايد قواعدي وجود داشته باشد تا اقدامات نمايندگان را ضابطه مند كند و اگر تعداد كمي از نمايندگان از خط خارج شدند امكان نظارت و اصلاح بر آنها وجود داشته باشد.
به گزارش فارس، بهمن محمدياري نماينده مردم تالش نيز پس از اظهارات توكلي در مخالفت با فوريت طرح مذكور اظهار داشت: اگر قرار است نظارت كامل بر نمايندگان مجلس انجام شود، بايد اين نظارت از طريق كار كارشناسي دقيق صورت بگيرد.
وي با بيان اينكه مواد اين طرح تكراري است و حتي مواد مطرح شده در آن اصل مسئله را تحت الشعاع قرار مي دهند، خاطرنشان كرد: مجلس بايد از داخل و درون اين نظارت را انجام دهد و در اين طرح قيد شده است كه نامه نگاري نمايندگان از طريق دبيرخانه مجلس انجام شود.
محمدياري با اشاره به نامه هاي فراوان نمايندگان از حوزه هاي خود، يادآور شد: نمايندگان به بسياري از مواد اين طرح از جمله امكانات رفاهي نياز ندارند.
نماينده مردم تالش افزود: اگر كساني به دنبال وام هاي كلان هستند، تا با استفاده از آن به نفع خود استفاده كنند بايد از طريق قانون از اين كار آنها جلوگيري شود.
نمايندگان مجلس بعد از استماع نظرات اين دو نماينده در خصوص طرح نظارت مجلس بر نمايندگان با توجه به اتمام جلسه علني ديروز ادامه بررسي آن را به چهارشنبه موكول كردند.
در صورت تصويب نهايي طرح نظارت مجلس، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي موظف مي شوند تمامي منابع درآمدي مستمر و نيز دارايي هاي خود، همسر و فرزندان را پس از تعيين اعضا و هيئت رئيسه كميسيون حفظ منزلت مجلس شوراي اسلامي، در ابتداي هر دوره نمايندگي به اين كميسيون گزارش كنند.
نمايندگان همچنين موظف هستند در اولين روز هر سال جديد كاري مجلس، اين گزارش را روزآمد كرده و به كميسيون حفظ منزلت مجلس شوراي اسلامي تحويل دهند. در سال آخر زمان گزارش شش ماه مانده به پايان دوره است.
منظور از دارايي ها در اين ماده موجودي حساب هاي بانكي، هر نوع املاك و مستغلات اعم از زمين، باغ، آپارتمان، ويلا، واحدهاي تجاري، مسكوني، اداري، توليدي و خدماتي، سرقفلي، حقوق و امتيازات انتفاعي، سهام و اوراق بهادار واقع در داخل و خارج از كشور است كه تمام يا بخشي از آن متعلق به نماينده مجلس شوراي اسلامي يا همسر يا فرزندان وي باشد.
تصويب فوريت
طرح نظارت بر قضات
در بخشي از جلسه علني ديروز، يك فوريت طرح نظارت بر رفتار و عملكرد قضات به تصويب نمايندگان مجلس رسيد.
پيش از تصويب فوريت اين طرح، دهقان عضو كميسيون حقوقي قضايي مجلس به عنوان يكي از طراحان طرح فوق گفت: طرح نظارت بر عملكرد و رفتار قضات برگرفته از نظام نامه اي است كه در سال 1304 تصويب شده و حدود دو سال پيش هم اين نظامنامه توسط ديوان عدالت اداري ابطال شده يعني ملاك براي رسيدگي به تخلفات و تقصيرات قضات توسط دادسراي انتظامي قضات و دادگاه انتظامي قضات ما عملا با خلاء قانوني مواجه هستيم.
وي سپس به روند تهيه طرح فوق و مشاوره با دادسراي انتظامي قضات، مركز پژوهش هاي مجلس و دولت اشاره كرد و خواستار راي مثبت نمايندگان به فوريت آن شد.
در ادامه پس از اظهارات نمايندگان موافق و مخالف، يك فوريت طرح نظارت بر قضات به راي گذاشته شد كه به تصويب رسيد.
عابران پياده موظف به رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي شدند
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي عابران پياده را مكلف به رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي و علايم، تجهيزات و مسيرهاي ويژه اختصاص يافته كردند.
در ادامه جلسه علني ديروز خانه ملت بررسي جزئيات لايحه نحوه رسيدگي به تخلفات و اخذ جريمه هاي مربوط به امور حمل و نقل و عبور و مرور وسايل نقليه در دستور كار قرار گرفت و در نهايت بررسي آن پايان يافت.
بر طبق يكي از مصوبات، نمايندگان مجلس مقرر كردند: در محل هايي كه براي عبور عابران پياده علايم، تجهيزات و مسيرهاي ويژه اختصاص داده شده،عابران مكلف هستند هنگام عبور از عرض يا طول سواره روبا توجه به علايم راهنمايي و رانندگي نصب شده در محل از نقاط خط كشي شده گذرگاه هاي غيرهمسطح، مسيرهاي ويژه استفاده كنند.
براساس اين مصوبه هرگاه عابران به اين تكليف عمل نكنند، در صورت تصادف با وسيله نقليه، راننده مشروط بر اينكه تمامي مقررات را رعايت كرده باشد، مسئوليتي ندارد.
طبق اين مصوبه، مسئوليت نداشتن راننده مانع استفاده مصدوم يا وراث متوفي از مزاياي بيمه نمي شود.
شركت بيمه نيز با ارائه قرار منع تعقيب يا حكم برائت راننده ملزم به اجراي تعهدات موضوع بيمه نامه به مصدوم يا وراث متوفي است.
نمايندگان مجلس رانندگان را نيز موظف كردند در صورت عبور عابر پياده از محل هاي تعيين شده با فاصله اي كه به وسيله خط كشي پشت مسير ويژه مشخص مي شود، توقف كامل كنند. در غير اين صورت براي آنها مبلغ 200 هزار ريال قبض جريمه صادر مي شود.
نمايندگان مجلس در مصوبه ديگر، وزارت راه و شهرداري ها را مكلف كردند با هماهنگي راهنمايي و رانندگي، محل هاي عبور عابران پياده در تمامي معابر برون شهري و درون شهري را با نصب علايم و تجهيزات مشخص كنند.
ماده 30 اين لايحه نيز در اين جلسه به دليل مغايرت با اصل 75 قانون اساسي حذف شد.
پيش از حذف ماده فوق احمد توكلي نماينده مردم تهران در اخطاري مستند به اصل 75 قانون اساسي، گفت: در بودجه سال 89 حكمي آمده كه نيروي انتظامي با نصب پلاك به ازاي هر پلاك درآمدي كسب كنند، اما در ماده 30 لايحه رسيدگي به تخلفات رانندگي، نصب پلاك از نيروي انتظامي گرفته شده و درآمد نيروي انتظامي حذف شده است.
نماينده مردم تهران همچنين، ادامه داد: علاوه بر اين، هزينه هايي در نيروي انتظامي وجود دارد كه محلي براي تامين آن پيش بيني نشده است. در نتيجه اصلاحيه اي كه كميسيون در خصوص اين لايحه آورده نه تنها درآمدي كسب نمي كند، بلكه هزينه اي را هم اضافه مي كند.
وي ماده 30 لايحه رسيدگي به تخلفات رانندگي را مغاير اصل 75 قانون اساسي عنوان كرد و همچنين پيشنهاد كرد كه مجلس در اين باره راي دهد.
به گزارش ايسنا، علي لاريجاني با وارد دانستن اخطار احمد توكلي، گفت: اين ماده هم هزينه هاي جديدي ايجاد مي كند و هم بودجه نيروي انتظامي را تحت تاثير قرار مي دهد و آن را كاهش مي دهد؛ لذا مغاير اصل 75 است و با بودجه مخالفت دارد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي حذف اين ماده را، كه نصب پلاك را به دفترخانه ها واگذار مي كرد، به راي گذاشت كه با 105 راي موافق، 72 راي مخالف و 11راي ممتنع از 202 نماينده حاضر، نمايندگان با حذف آن موافقت كردند.
انتخاب مستقيم شهردار
توسط مردم
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه ديروز همچنين با يك فوريت طرح انتخاب مستقيم شهردار توسط مردم موافقت كردند.
براساس اين طرح و در صورت تصويب نهايي انتخاب شهرداران شهرهاي مراكز استان ها و شهرهاي بالاي 200هزار نفر در سطح كشور به صورت مستقيم، عمومي، با راي مخفي مردم و همزمان با برگزاري انتخابات شوراهاي اسلامي و با اكثريت نسبي آراي مردم انجام مي شود.
حجاب از ضروريات دين اسلام است
نماينده مردم برخوار و شاهين شهر با اشاره به اينكه حفظ انقلاب با حفظ ارزش هاي آن محقق مي شود، اضافه كرد: مسئله بدحجابي را نبايد مسئله اي عادي و ساده تصور كنيم، مسئله حجاب از ضروريات دين مبين اسلام است لذا امروز دشمن براي مبارزه با اسلام و انقلاب مسير بدحجابي را كه منتج به بي حجابي شود را در پيش گرفته اند.
حجت الاسلام حسيني دولت آبادي در نطقش مسئله بدحجابي را يك فتنه دانست و خاطرنشان كرد: اين مسئله همان تهاجم فرهنگي اي است كه رهبر معظم انقلاب در ساليان گذشته وقوع آن را هشدار داده و از آن به عنوان «شبيخون فرهنگي يا ناتوي فرهنگي» ياد كرده بودند.
وي در ادامه ضمن تشكر از حضور مردم در مراسم 14خرداد اظهار داشت: ملت ايران با حضور خود در مراسم اين روز اعلام كرد كه، اي امام عزيز در جوار رحمت الهي با آن نفس مطمئنه خود آرام و آسوده باش كه ما تا آخرين نفس و با تمام وجود از بزرگترين يادگارت يعني انقلاب و ارزش هاي آن محافظت كرده و گوش به فرمان رهبر معظم انقلاب خواهيم بود.

 



معاون سيما: سريال يوسف كار سلحشور است

معاون سيماي جمهوري اسلامي ايران از ماموريت ويژه حوزه حقوقي سازمان صداوسيما در مورد پي گيري اتهامات وارده بر فرج الله سلحشور خبر داد.
مرتضي ميرباقري، در گفت وگو با برنا درخصوص اتهاماتي كه به نويسنده سريال «يوسف پيامبر» وارد شده است، گفت: در رابطه با متن سريال، آن چيزي كه به ما مربوط بود، اين است كه متن را آقاي سلحشور تهيه و كار را پيش بردند كه اين براي ما كاملاً محرز بود. ميرباقري با تاكيد بر اينكه در مورد اتهامات وارد بر سلحشور، به حوزه حقوقي سازمان صداوسيما ماموريت جدي داده شده است، بيان داشت: مجموعه اطلاعات ما حاكي از اين است كه آقاي سلحشور به شخصه كار را در مقام ساخت خيلي جدي و صحيح جلو برده اند. حوزه حقوقي سازمان صدا و سيما ماموريت جدي و ويژه پي گيري اين قضيه را برعهده دارد تا در آينده براي عوامل توليد ما مشكلي به وجود نيايد. معاون سيماي جمهوري اسلامي ايران با اشاره به تائيد مقام معظم رهبري در مورد اين سريال خاطر نشان كرد: سريال «يوسف پيامبر» جزء معدود سريال هاي مورد تائيد مقام معظم رهبري بود كه حتي ايشان شخص آقاي سلحشور را جزو شخصيت هاي فرهيخته ايران دانستند. وي در ادامه بيان داشت: انتظار ما اين است كه قوه قضائيه نسبت به اين سريال كه بعد ملي يافته است، توجه اساسي تري داشته باشد و با مستندات موجود اين اتهام را مورد بررسي قرار دهند تا اين قضيه فيصله يابد.

 



احمدي نژاد در ديدار رئيس مجلس تركيه: ايران و تركيه دو قدرت صالح و انساني آينده جهان خواهند بود

رئيس جمهورگفت: امروز ايران و تركيه در معادلات جهاني از نقش ممتاز و بي بديلي برخوردار بوده و دو كشور، دو قدرت صالح و انساني آينده جهان خواهند بود.
به گزارش ايسنا، دكتر محمود احمدي نژاد در ديدار رئيس مجلس تركيه با بيان اين كه تهران و آنكارا از منافع و ماموريت هاي مشتركي برخوردار هستند، اظهار كرد: همكاري هاي دو كشور بر اساس برادري و اعتماد در حال گسترش است.
وي گفت: ايران و تركيه قدرت هاي صالح و انساني آينده جهان هستند و براي منافع ملت هاي خود و ساير ملت ها و برپايي صلح و عدالت تلاش مي كنند.
رئيس جمهور در ادامه با اشاره به بيانيه تهران خاطرنشان كرد: اين كه بيانيه تهران مورد استقبال گسترده افكار عمومي قرار گرفت براي اين بود كه در ذات اين بيانيه عدالت طلبي و صلح خواهي كه مطالبه همه ملت هاست، موج مي زند.
او تصريح كرد: بيانيه تهران زنده است و نقش خود را در مناسبات جهاني ايفا خواهد كرد، حتي اگر مستكبران ناراحت و عصباني باشند. بيانيه تهران آغاز دوران جديدي در جهان است زيرا سه كشور حرف جديدي را منطبق با فطرت و فكر سالم همه ملت ها مطرح كردند. اين بيانيه فقط درباره موضوع هسته اي ايران نبود بلكه مدل جديدي را براي اداره جهان بر مبناي گفت وگو، منطق و عدالت ارايه كرد.
احمدي نژاد افزود: قدرت هاي ضدعدالت از بيانيه تهران ناراحت هستند زيرا در حالي كه بشريت به دنبال حرف و راه حل جديدي هستند، آنان حرفي براي گفتن ندارند و در اين ميان بيانيه تهران آغاز حرف جديدي در عرصه جهاني بود. امروز آن ها به دنبال حل عادلانه مسايل نيستند بلكه صرفا منافع خود را مد نظر دارند.
رييس جمهور با تاكيد بر ضرورت حضور فعال در مديريت جهاني اظهار كرد: اگر در مديريت جهاني مشاركت فعال نداشته باشيم، ديگران تصميم خواهند گرفت و ما مجبور به اجرا خواهيم بود و تجربه نشان داده كه آن ها در تصميم گيري فقط به فكر منافع خود هستند.
وي در ادامه افزايش همكاري مجالس دو كشور در عرصه هاي مختلف را ضروري دانست و گفت: دو كشور بايد از همه توان خود براي ارتقاي هر چه بيش تر روابط و همكاري ها استفاده كرده و خود را براي انجام ماموريت هاي جهاني آماده كنند.
رييس مجلس تركيه نيز در اين ديدار با بيان اين كه مناسبات ايران و تركيه به سطوح قابل قبولي رسيده است، اظهار كرد: نقش دولت ايران در سال هاي اخير در افزايش سطح روابط دو كشور و دو ملت بسيار ارزنده و قابل تقدير است.
او در ادامه بيانيه تهران را اقدامي سنجيده، درست و شايسته توصيف كرد و افزود: اين بيانيه در افكار عمومي جهان بازتاب مثبتي داشت به طوري كه امروز همگان به اين باور رسيده اند كه سه كشور و به خصوص ايران به دنبال حل مسايل از راه هاي مسالمت آميز، منطقي و گفت وگو هستند.
رييس مجلس تركيه با اشاره به قطعنامه اخير شوراي امنيت عليه ايران، تصريح كرد: كشورهايي كه بيانيه تهران را امضاء كردند سربلند خواهند بود و كشورهايي كه قطعنامه را امضاءكردند شرمسار و خجل خواهند ماند.
وي افزود: از نظر تركيه اين بيانيه روي ميز است و بايد بر روي آن ايستادگي كرد تا طرف مقابل بيش از پيش رسوا شود.

 



امروز صورت مي گيرد
سومين سفر هيئت دولت به چهارمحال و بختياري

شهركرد- خبرنگاركيهان:
رئيس جمهور و اعضاي هيئت دولت امروز به استان چهارمحال و بختياري سفر مي كنند.
استاندار چهارمحال و بختياري در جمع خبرنگاران با اعلام خبر فوق افزود: دكتر محمود احمدي نژاد در ابتداي ورود در ميدان كوهرنگ شهركرد مورد استقبال مردم و مسئولان قرار خواهد گرفت و سپس در محل ورزشگاه انقلاب اين شهر در اجتماع اقشار مختلف مردم سخن مي گويد.
علي اصغر عنابستاني اضافه كرد: رئيس جمهور پس از آن در جلسه كارگروه فرهنگ و هنر و نشست هيئت دولت شركت مي كند.
وي ادامه داد: رئيس جمهوري همچنين روز پنج شنبه با نخبگان و خانواده هاي معظم شهدا و ايثارگران استان ديدار و با آنان گفت وگو خواهد كرد.
وي اعلام كرد: يك هزار پيشنهاد در حوزه هاي مختلف براي سومين سفر هيئت دولت به استان چهارمحال و بختياري ارائه شده كه از اين تعداد 170 پيشنهاد مورد توافق قرار گرفته است.
وي خاطرنشان كرد: در دو روز حضور رئيس جمهوري در استان چهارمحال و بختياري وزراي كشور، راه و ترابري، دادگستري، رفاه، تعاون و نيرو در 6 شهرستان اين استان حضور يافته و به بررسي مسائل و مشكلات مردم مي پردازند.
استاندار اولويت اول استان چهارمحال و بختياري را طرح احداث خط راه آهن اعلام و اظهار اميدواري كرد كه اين طرح در هيئت دولت مورد تصويب نهايي قرار گيرد.

 



آيت الله مصباح يزدي: سران فتنه جايگاه سست خود را هم در بين مردم از دست داده اند

رئيس موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني (ره)گفت: سران فتنه با ايجاد جريانات سال گذشته همان جايگاه سستي را هم كه در بين مردم داشتند از دست دادند.
به گزارش فارس آيت الله محمدتقي مصباح يزدي در ديدار مهرداد بذرپاش رئيس سازمان ملي جوانان اظهار داشت: با توجه به اينكه انقلاب در فراز و نشيب هاي بسياري بوده است، علاقمندان و دلسوزان نيز در اين خصوص دغدغه هاي فكري در خصوص سرنوشت انقلاب داشتند.
وي ادامه داد: ممكن است تحولاتي پيش بيايد كه قابل پيش بيني نباشد؛ در زمان امام خميني(ره) نيز جرياناتي بود كه پيش بيني نمي شد.
آيت الله مصباح يزدي تصريح كرد: برخي مسائل پيش آمد به ويژه در ماه ها و سال گذشته كه تصور نمي شد و ما نيز نمي توانيم امروز پيش بيني كنيم كه در آينده چه اتفاقات مثبت يا منفي رخ خواهد داد.
رئيس مؤسسه آموزشي پژوهشي امام خميني(ره) تصريح كرد: در طول هزاران سال از عمر بشر نيز حوادثي رخ داده كه براي مردم قابل پيش بيني نبود. يكي از موضوعاتي كه مورد توجه خداوند بوده و از بدو خلقت انسان ها به اين موضوع توجه شده است موضوع حق بود كه با فرستادن پيامبران اين موضوع پيگيري شده است.
وي اظهار داشت: امروز نيز كساني كه طالب حق باشند راه براي آنها بسته نيست كه نمونه آن انقلاب اسلامي است كه در شرايطي كه پهلوي دوره خفقان را ايجاد كرده بود، اين مردم بودند كه پيروي از راه حق كرده و انقلاب عظيم را به وجود آوردند كه بسياري از ابعاد آن را نيز هنوز نشناخته ايم.
آيت الله مصباح يزدي گفت: براي رسيدن به حق نبايد نااميد باشيم و بايد به دنبال راه اميد براي عبور از تنگناها بود و با توجه به شرايط هرگاه امكانات بيشتر باشد تكليف انسان ها نيز بيشتر مي شود.
وي با بيان اينكه فهم و بصيرت تكليف انسان ها را بيشتر مي كند، ادامه داد: كساني كه تدبيرشان كمتر است توقعي از آن ها نيست، اما كساني كه فهم بيشتري دارند از آن ها توقع بيشتري مي رود.
آيت الله مصباح يزدي با تأكيد بر ضرورت آسيب شناسي وقايع اتفاق افتاده و تشخيص راه برون رفت برخي افراد از شرايطي كه به آن دچار شده اند، ادامه داد: خوشبختانه فتنه اخير برطرف شد و فتنه جويان نيز رسوا شدند و موقعيت نيم بندي كه داشتند نيز از بين رفت و جامعه به هوش آمد و متوجه خطرها شد.
وي تصريح كرد : كساني كه فهم بيشتري دارند و دور انديشند بايد حوادث را پيش بيني و با استفاده از امكانات راه هاي مقابله با آن را پيدا كنند.
رئيس موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني(ره) بيان داشت: ولايت فقيه نماد حاكميت نظام اسلامي است كه دوره اي سعي داشتند آن را حذف كنند.
وي در ادامه با اشاره به سازمان ملي جوانان گفت: سازمان جوانان بايد با بهره گيري از ظرفيت ها زيربناهاي بيشتري را براي رشد و تقويت باورهاي ديني در جوانان ايجاد كند. اگرچه اين نهاد در دوران اصلاحات با اهداف ديگري ايجاد شد اما مي شود با كار زيربنايي و فرهنگي اعتقاد جوانان و باورهاي آن ها را تقويت كرد و با شيوه هاي مناسب كه با روحيه جوانان نيز مطابق باشد آن را ارتقا داد.
آيت الله مصباح يزدي ادامه داد: متاسفانه با گذشت 30 سال از انقلاب از ساده ترين ابزارها براي مهمترين كارها استفاده نكرديم هنوز بسياري از مسئولان ما حقيقت ولايت فقيه و منشا حدود ، اختيارات و نقش آن را نمي دانند؛ بايد در اين راستا توجه بيشتري شود.
عضو مجلس خبرگان رهبري بيان داشت: سازمان ملي جوانان بايد فكر و طراحي و برنامه ريزي كند به گونه اي كه هم خداوند ، هم پيامبر و هم خلق خدا خوشحال شوند و بتوانند با تناسب روحيه جوانان شيوه فكري جوانان را به سوي ارزش ها سوق دهند و اين موضوع با مهندسي فرهنگي در كشور و تقويت ايمان و روحيه ديني و تقوا ميسر مي شود.

 



انتقاد عضو كميسيون اصل90 مجلس از عملكرد برخي اعضاي بيت امام در حوادث اخير

يك عضو كميسيون اصل 90 مجلس در مقاله اي به نقد عملكرد نوه امام پرداخت و از سكوت بيت امام در برابر اقدامات فتنه گران انتقاد كرد.
حجت الاسلام حسن نوروزي، عضو كميسيون اصل 90 مجلس و رئيس مجمع نمايندگان استان تهران در مقاله اي انتقادي نسبت به عملكرد نوه امام نوشت: ملاحظه مي شود كه افرادي در آستانه سالگرد ارتحال امام با سران فتنه تشكيل جلسه مي دهند و افرادي با كروات (لباس غربي) پشت سر آنان قرار مي گيرند و در طول يك سال فتنه بطور دائم از سران فتنه پشتيباني مي نمايند و با تاسف بيشتر بعضي از مسئولان مي گويند: اتفاقي كه در مراسم سالگرد امام در حرم افتاد از كارهاي نامعقول بود. بايد گفت اي برادر آيا مردم مقصرند يا كسي كه با جماعتي كه خون به دل رهبر نموده است و يك سال تمام در مقابل فتنه اي كه فقط دل دشمن را شاد نموده و سكوت يا همراهي نموده، مقصر است؟
وي به طرح چند پرسش ادامه داد: آيا ارتباط و دوستي با سران فتنه، كساني كه باعث شدند در دانشگاه تهران به امام راحل توهين شود و در روز عاشورا شعار بر عليه اصل ولايت فقيه دادند صحيح است؟ آيا اين واكنش انتقادي مردم مقلد امام و رهبري به كساني كه شب قبل از 14 خرداد با سران فتنه تشكيل جلسه دادند اهانت به عالم جليل القدر و دانشمند جامع است؟ آيا سكوت اين عالم جليل القدر در مقابل سران فتنه پسنديده است و آيا مي شود به صرف نوه حضرت امام(ره) بودن هر تساهل ناپسندي را انجام داد.
نوروزي اضافه كرد: راستي مگر حسين آقاي خميني نوه امام(ره) نبود كه شخص حضرت امام دستور دستگيري ايشان را دادند.
راستي مگر وصيت حاج احمدآقا خميني چه بود؟ يك بار ديگر آخر وصيت را با هم مرور كنيم. به حسن و برادرانش اين توصيه را مي نمايم كه هميشه سعي كنند در خط رهبري حركت كنند و از آن منحرف نشوند كه خير دنيا و آخرت در آن است.
اين نماينده مجلس در نهايت تاكيد كرد: بيائيم همه به انقلاب بينديشيم و منيت ها و خودبزرگ بيني ها را كنار بگذاريم. اگر ديروز امام راحل در ميان بود و با انفاس قدسيش ما را رهبري مي نمود امروز همان امامت و ولايت در وجود فقيهي ايثارگر و جانباز، فرزند معنوي همان امام عزيز يعني مقام معظم رهبري مدظله متبلور شده است كه بايد آن را حفظ نمود و نگذاريم ذره اي غم بر آن پيشاني نوراني امام گونه بنشيند.

 



تحليل وزيركشور دولت هاشمي از حوادث پس از انتخابات

متن ذيل بخش هايي از گفت و گو با علي محمد بشارتي، وزير كشور دولت ششم پيرامون قضاياي پس از انتخابات رياست جمهوري سال گذشته مي باشد كه در سايت khamenei .ir منتشر شده است.
وي درباره آخرين انتخاباتي كه خود مسئول برگزاري آن بود گفت : در انتخابات اثرگذار 1376 و در آخرين ساعات بازشماري آراء بود كه آقاي ناطق به من زنگ زد و گفت چه خبر؟ گفتم «شيخنا رأي نياورديد!» گفت بايد چه كنيم؟ گفتم براي رقيب پيام تبريك صادر كنيد. ايشان هم انجام داد. حالا ايشان ممكن بود بر اساس ذهنيتي كه در خيلي از افراد جامعه و اطرافيان ايشان پيش آمده بود، پايش را در يك كفش مي كرد كه من رئيس جمهورم و نتيجه انتخابات توسط عواملي عوض شده و از اين دست حرف ها، اما هميشه مهم ترين مسأله در جمهوري اسلامي اين بوده كه همه طرف ها به قواعد بازي و به حد و مرزهاي قانوني احترام مي گذارند. آقاي ناطق هم به رأي مردم احترام گذاشت و نتيجه انتخابات را پذيرفت.
وزير كشور دولت هاشمي همچنين در پاسخ به اين سئوال كه شما با توجه به سابقه حضورتان در وزارت كشور، احتمال بروز تقلب در ستاد انتخابات وزارت كشور را تا چند در صد و در چه شرايطي ممكن مي دانيد؟ اظهار داشت :امكان تقلب تعيين كننده در وزارت كشور نزديك به صفر است. اين قدر قانون محكم است كه وزير كشور اگر بخواهد برادرش را وارد مجلس بكند، نمي تواند. ممكن نيست كسي بتواند جلوي اين همه دوربين و آدم و ناظر و مجري تقلب كند. البته ممكن است مثلاً در انتخابات مجلس كه ليست طولاني دارد، آخر كار كه مي خواهند آراء را بازشماري كنند، اسامي افراد بر اساس خطاي چشم و شماره هاي نزديك به هم اشتباه شود. آن هم در حد يكي دو درصد كه اثري بر نتيجه انتخابات نمي گذارد، اما در انتخابات رياست جمهوري چون كانديداها كم هستند، اين احتمال خيلي ضعيف و در حد صفر است، چه برسد كه منجر به تغيير چند ميليوني نتيجه بشود.
يادم مي آيد در سال 1359 كه انتخابات مجلس بود، پسر آيت الله پسنديده -يعني برادرزاده حضرت امام (ره)- از خمين رأي نياورد. آيت الله پسنديده به امام نامه نوشت كه در شهرستان خمين تقلب شده. يكي از اعضاي دفتر امام تعريف مي كرد كه امام وقتي نامه را ديدند، تبسمي كردند و فرمودند انتخابات خمين بهترين سند است براي سلامت انتخابات در جمهوري اسلامي. در حالي كه در آن شرايط اول انقلاب، طبيعي بود كه همه دست اندركاران انتخابات دلشان مي خواست كه پسر برادر امام به مجلس برود، اما چون مردم خواسته بودند شخص ديگري نماينده شان شود و ايشان انتخاب نشده بود، معلوم مي شود كه انتخابات به سلامت برگزار شده است.
وي در پاسخ به سئوال ديگري مبني بر اين كه با توجه به روند گذشته انتخابات در جمهوري اسلامي، مسائل پيش آمده در انتخابات خرداد 1388 را چگونه تحليل مي كنيد؟ گفت:مهم ترين نكته اي كه در اين انتخابات موجب بروز مشكلات شد، اين بود كه افراد به راحتي و بدون اين كه به رأي مردم نگاه كنند و نتيجه را در صندوق هاي رأي جست وجو كنند، نتيجه را در ذهن خود تمام شده تلقي كردند. به طور قطع در عصر جمعه 22 خرداد هيچ كس جز خدا و حضرت ولي عصر(عج) از نتايج انتخابات خبر نداشت، اما يك طرف آمد و بدون علم به حقيقت مسأله، اعلام پيروزي كرد.
نكته ديگر هم اين است كه مثلاً در يك بازي فوتبال يك صدهزار تماشاچي مي آيند و روي سكوها مي نشينند. هر كدام هم طرفدار يكي از تيم هاي مسابقه دهنده است، اما قانون با تمام احترامي كه براي همه يك صدهزار نفر بيننده و همه افراد داخل ميدان قائل است، سوت را تنها دست داور مسابقه مي دهد و نه به همه يك صدهزار نفر. آنچه كه در انتخابات 88 رخ داد، شبيه همين بود، اما يكي از طرفين بازي خودش سوت را زد و نتيجه ذهني خودش را به طرفدارانش هم القا كرد ولذا آنچه كه پيش آمد، همان بود كه همه ديدند. در صورتي كه برابر اصل 90 تا 99 قانون اساسي، سوت بازي در دست شوراي نگهبان است. يعني برابر قانون اساسي، مسئول صحت و سقم انتخابات فقط شوراي نگهبان است.
در ادامه عده اي اعلام كردند كه ما شوراي نگهبان را قبول نداريم، اما مگر شوراي نگهبان بعد از انتخابات، همان شوراي نگهبان قبل از انتخابات نبود كه همه پذيرفته بودندش؟ مگر هر دو طرف با پذيرش اين شرايط وارد بازي نشده بودند؟ مگر شوراي نگهبان نبود كه صلاحيت شما را براي ورود به انتخابات تأييد كرد؟ براي تأييد صلاحيت شوراي نگهبان را قبول داريد اما براي اعلام نتيجه انتخابات قبول نداريد؟!
بشارتي در بخش ديگري از اين گفت و گو تصريح كرد:ما در قانون اساسي كشورمان يك چيزي داريم و آن فصل الخطاب است. در نظام ولايي ما يك شخص هست كه حرف ايشان پايان مجادله ها و درگيري ها است. اساس اين مسأله ريشه ي قانوني و ديني دارد. قرآن كريم مي فرمايد: «»يا أيها الذين امنوا لا تقدّ موا بين يدي الله و رسول ه ». در جاي ديگر مي فرمايد: «يا ايها الذين امنوا لا ترفعوا أصواتكم فوق صوت النّبي». اين را بعضي معني كرده اند كه وقتي پيش پيامبر هستيد، بلند حرف نزنيد كه اين معني خيلي سطحي است، ولي در بسياري از تفاسير آمده كه روي حرف پيامبر (ص) حرفي نزنيد كه اين صلاح كار شما است.
قرآن كريم مي فرمايد: « بل يريد كل امري م نهم أن يؤتي صحفاً منشّره» بعضي از مردم هستند كه دلشان مي خواهد تك تك به آنها وحي نازل بشود. مثلاً حضرت جبرئيل صبح بر تك تك آنها نازل كند و بگويد آقا امروز نظر مبارك حضرت عالي چيست؟ باران ببارد يا آفتاب باشد؟ بعد خود قرآن پاسخ مي دهد كه يكي بايد باشد كه حرف آخر را بزند. در عالم ملك و در مسائل مادي و حكومت هم در زمان غيبت معصوم همين است كه خود از ادله مسأله ولايت فقيه است.
وي افزود : به نظر من وقتي رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه 29 خرداد آمدند و خط را براي همه روشن كردند، ديگر از آن به بعد اساس مسأله تغيير كرد. آنهايي كه روي حرف هاي گذشته خود اصرار كردند، خط جديدي از انحراف را رقم زدند. مسأله جالب تري كه مطرح كردند اين بود كه: ما به كمتر از ابطال انتخابات راضي نمي شويم! بايد به آن كسي كه اين حرف را زده بگوييم خب اگر به خاطر جناب عالي انتخابات را لغو كرديم، آن وقت اگر انتخابات بعدي را انجام داديم و تو رأي آوردي، اگر رقيب تو گفت من نتيجه ي انتخابات را قبول ندارم، آيا تو هم اجازه لغو مي دهي؟ اگر بگوييد بله، مي شود دور باطل. اگر هم بگويد خير، رقيبش مي گويد از كجا معلوم؟ بياييد يك بار ديگر انتخابات را برگزار كنيم. شما كه خيلي به خودت مطمئني بيا يك بار ديگر خودت را وارد عرصه كن. ببينيد چقدر مضحك مي شود. اين رفتار موجب مي شود كه دنيا و آيندگان به ما بخندند.
رهبر انقلاب در شرايطي كه خيلي ها فكر مي كردند براي اظهار رضايت و رفع دلخوري برخي، انتخابات را باطل اعلام خواهند كرد، خيلي محكم و صريح و البته يك تنه به ميدان آمدند و فرمودند به هيچ وجه زير بار كار غير قانوني نمي روم. اين باعث شد كه كار محكم شود. دشمن هم كه روي اين مسائل براي خود حساب باز كرده بود، دوباره در لاك يأس خود فرو رفت. به نظر من مقاومت رهبر انقلاب در برابر زياده خواهي هاي عده اي، از زيباترين فرازهاي تاريخ انقلاب است.
وزير كشور دولت ششم در پايان تصريح كرد : آن نماز جمعه از نماز جمعه هاي تاريخي نظام جمهوري اسلامي بود. صحبت آقا حاوي يك استغاثه بود به ساحت مقدس امام عصر (عج) و يك روشنگري راجع به مسائل پشت پرده. در خصوص قسمت اول بحث زياد است، ولي در خصوص قسمت دوم مي خواهم بگويم كه دست هاي پنهان زيادي در كار بود، نه فقط در خارج بلكه در داخل كه مي خواستند با اين انتخابات كار را يكسره كنند. من در تحليل هاي بعدي ديدم كه راديو اسرائيل، سي ان ان، فاكس نيوز، بي بي سي، يورونيوز، العربيه عربستان، الجزيره، همه يك چيز را مي گفتند كه مثلاً آي مردم خيابان را ترك نكنيد يا اين انتخابات بايد باطل شود، حق شما را خوردند، بايستيد، هيچ كاري نمي توانند بكنند.
همه يك حرف را مي زدند، اما آقا آمدند و يك تنه با تمام اين كشورها كه به مثابه «الكفر ملت واحده« به ميدان آمده بودند، رويارويي كردند و البته مردم هم الحق و الانصاف خيلي هوشمندانه جهت را شناخته و پشت رهبري ايستادند و ماجراهاي 9 دي و 22 بهمن 1388 را رقم زدند.

 



شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي: شهداي 26 خرداد 44، ستارگان درخشان و طلايه داران آفتاب بودند

شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي در سالروز فرا رسيدن چهل و پنجمين سالگرد شهادت طلايه داران آفتاب در بيست و ششم خرداد سال 1344، ياد و خاطره شهداي گرانقدر نهضت اسلامي ايران به ويژه شهيدان والامقام اماني، بخارايي، صفار هرندي و نيك نژاد را گرامي داشت.
در اين بيانيه آمده است: بي گمان شهداي مظلوم بيست و ششم خرداد، طلايه داران نور و بارقه هاي اميد در دوران اختناق و ظلم ستمشاهي بودند كه با نثار خون پاك و مطهرشان جريان نهضت اسلامي را در مسير حق و حقيقت تبيين و نقش ارزنده و روشنگرانه اي در روند شكل گيري انقلاب اسلامي و مبارزه با ظلم و طاغوت ايفا نمودند، چنانكه مقام معظم رهبري «مدظله العالي» در خصوص اين شهيدان فرمودند: «اين ها ستارگان و برجستگاني بودند كه در راه خدا رفتند، راهي را انتخاب كردند و نتيجه اين شد كه مشاهده مي كنيد، يعني، حاكميت اسلام در دوران سيطره كفر و استكبار در عالم، چيزي كه به افسانه شبيه است.»
شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي در بيانيه خود ياد و نام و خاطره شهداي ارزشمند بيست و ششم خرداد را گرامي داشته و رشادت هاي دليرانه آنان را كه خون پاكشان را در راستاي اجراي حكم الهي نثار اسلام و انقلاب اسلامي كردند، ارج نهاده است.
گفتني است مراسم بزرگداشت شهيدان (اماني، بخارايي، صفار هرندي و نيك نژاد) ديروز سه شنبه 25/3/1389 در مسجد امام جعفر صادق(ع) واقع در ميدان فلسطين تهران برگزار شد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(10(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14