(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 25 خرداد 1389- شماره 19671

مرهمي از جنس برق!
قارچ ؛ خوراكي ضدسرطان
مرغ گياهي در راه بازار!
كفشي قديمي تر از اهرام مصر
در شرايط خطرهورمون عشق خشن مي شود!



مرهمي از جنس برق!

كمك به ترميم زخم از راه استفاده از نيروي برق به تازگي توسط گروهي از پژوهشگران دانشگاه ابردين دركشور انگلستان مطرح شده است.
آنها همچنين ثابت مي كنند كه الكتريسيته مي تواند درترميم زخم ها كاربرد درماني داشته باشد. عده اي از دانشجويان سراسر دنيا، تاثير ميدان هاي الكتريكي را در مورد حركت سلول ها مورد بررسي قرار داده اند.
اما الكتريسيته در درون بدن ما وجود دارد، چرا كه براي مثال سيگنال هاي عصبي به شكل اختلاف پتانسيل الكتريكي منتقل مي شود. البته اين كشف بسيار قديمي است. حدود 300سال پيش يك ايتاليايي به نام «لوييجي گالواني» براي اولين بار اين حقيقت را درمورد قورباغه ها نشان داد. يك قرن پس از آن فيزيولوژيست آلماني، «اميل دوبوا ريموند» با شكافتن بازوي خويش ميدان الكتريكي طبيعي اطراف پوست مجروح را اندازه گيري كرد. اين كار تجربي وي اساس الكترو فيزيولوژي را براي پژوهشگران آينده به يادگار گذاشت.
الكتريسيته موجود در اطراف زخم به وسيله ساختارهايي مطرح ايجاد مي شود كه پمپ يا انتقال دهنده يوني ناميده مي شود و يون هاي مولد بار الكتريكي مثبت يا منفي را در مسيرهاي خاصي جابه جا مي كنند.
در صورت ايجاد زخم، اندام يك باله واقعي را آغاز مي كند. ميليون ها سلول اختصاصي به سوي زخم مهاجرت مي كند.
تعداد معيني از آنها براي مبارزه با عفونت بسيج شده اند. عده اي مسئوليت انعقاد خون را به عهده دارند و بقيه فرآيند ترميم را به انجام مي رسانند.
دراينجا ما شاهد حركت سلول ها به سوي يكديگر و ترشح موادي شيميايي توسط آنها هستيم كه كار جذب ساير سلول ها را انجام مي دهند. سلول هاي پوششي، مسير زخم را دنبال كرده و زخم همچنان باز مي ماند. حال آنكه با معكوس كردن جهت ميدان، ترميم اتفاق مي افتد. تغييرات شدت ميدان الكتريكي نيز با تغيير سرعت ترميم همراه بود.
اين كشف مي تواند در پزشكي در درمان مكمل زخم هاي مزمن از قبيل بافت برجاي مانده از ترميم كه ترميم آنها مدت زمان زيادي به طول مي انجامد، كاربرد داشته باشد. درپايان، پژوهشگران با به كار بردن ماده اي روي زخم، جريان يوني و ميدان الكتريكي را تقويت كرده و بدين ترتيب تاثير درماني جريان الكتريسيته را تقليد كردند.

 



قارچ ؛ خوراكي ضدسرطان

مهندس داود احمدي كارشناس پرورش قارچ
قارچ ها گياهاني هستند كه از ادوار قديم با انسان بوده اند. سوابق فسيلي آنها به دوران پر كامبرين و دونين برمي گردد. و انسان هاي نخستين از خواص ويژه آن اطلاع داشتند.
شواهد نشان مي دهد كه مردم ماقبل تاريخ به طور منظم قارچ هاي وحشي را جمع آوري مي كردند. تصويرشناسي در آثار باستاني نيز نشان مي دهد كه مصري ها از 4 هزار و 600 سال پيش قارچ ها را مي شناختند و آن را گياه جاودانگي مي دانستند. طعم مطلوب قارچ، فراعنه مصر را وسوسه كرده بود تا اين گياه را غذاي مخصوص اشراف معرفي كرده و مردم عادي را از خوردن آن محروم كنند.
در فرهنگ ديگر كشورها نظير چين، روسيه، يونان، مكزيك و آمريكاي لاتين، قارچ گياه مقدس و سودمندي محسوب مي شد به طوري كه مردم در مراسم مذهبي نيز از آن استفاده مي كردند. بسياري باور داشتند، قارچ خواصي دارد كه قدرت فوق بشري به انسان مي دهد و به پيدا شدن گم شدگان كمك مي كند يا حتي روح انسان را تا حريم خدايان بالا مي برد.
اما كشت قارچ به شيوه كنوني و گلخانه اي براي اولين بار حدود سال 1754 در سوئد ابداع شد و در سال 1910 در ايالات متحده آمريكا سالن هاي استاندارد پرورش قارچ ساخته شدند.
قارچ ها در طبيعت انواع مختلفي دارند و تاكنون 38 هزار نوع از انواع آنها شناخته شده است كه فقط حدود يك چهارم آنها خوراكي هستند. معروفترين قارچ ها، قارچ سفيد يا دكمه اي با نام علمي Ayaricus است. اين قارچ به وفور در سوپرماركت يافت مي شود و به صورت تازه، كنسرو شده يا منجمد قابل دسترسي است. قارچ هاي خام سفيد طعم خوشمزه اي دارند، اما پخته آن خوشمزه تر است.
قارچ خوراكي دكمه اي از جمله مهمترين قارچ هاي خوراكي است كه در اكثر نقاط دنيا به وفور كشت مي شود.
ارزش غذايي قارچ دكمه اي
با اينكه قارچ از بقاياي مواد زائد گياهي و صنعتي تغذيه مي كند اما سرشار از پروتئين، كلسيم، فسفر، ويتامين و انواع اسيدهاي آمينه ضروري است. با پرورش قارچ مي توان ضمن تهيه غذاهاي لذيذ و مقوي و ارزان كمبود پروتئين و انواع ويتامين ها و املاح معدني مورد نياز بدن به ويژه كودكان و خانم هاي باردار تأمين كرد. پروتئين قارچ يك پروتئين حيواني- گياهي است و از ساير گياهان بيشتر است. چربي قارچ بسيار پائين است و كلسترول ندارد. چربي قارچ از نوع ليستين مي باشد. آهن و فسفر در قارچ زياد است و سديم آن پائين است و كلسيم بالائي دارد در نتيجه باعث تنظيم و كاهش فشار خون مي شود به همين دليل مصرف قارچ به بيماران قلبي توصيه مي شود.
خواص دارويي قارچ
ضد بيماري هاي قلبي قارچ هاي خوراكي منبع مناسبي براي جلوگيري از شيوع بيماري هاي توموري به شمار مي آيند. قارچ ها سبب رقيق شدن خون مي شوند و به سلامت قلب و عروق كمك فراواني مي كنند و با همين مكانيسم، احتمال مبتلا به بيماري هاي قلبي را كاهش مي دهند. همچنين قارچ سرشار از فيبرهاي غذايي به نام كيتين و بتاگلوكان است كه هر دو پايين آورنده كلسترول بوده و به حفظ سلامت قلب كمك مي كنند.
پيشگيري از بروز سرطان
نتايج چند تحقيق نشان مي دهد قارچ كه يك ماده غذايي معمول در رژيم غذايي مردم چين و ژاپن است، مي تواند از بروز سرطان هاي مثانه و پروستات پيشگيري كند و حتي در بهبود آنها نيز موثر باشد.
دانشمندان در مطالعات جديد خود دريافته اند كه قارچ ها مي توانند تومورهاي سرطاني را تا بيش از 75 درصد تحليل دهند تا جايي كه مي توان از آن به عنوان ماده جديد درماني براي معالجه سرطان ها استفاده كرد.
محققان خاطرنشان كردند كه مصرف اين قارچ ها كه خواص دارويي و ضدسرطاني دارند، مي تواند كيفيت زندگي بيماران مبتلا به سرطان را بهبود بخشد.
پژوهشگران مي گويند اهميت استفاده از اين ماده خوراكي به اين خاطر است كه نه تنها به درمان كمك مي كند، بلكه با كاهش دوز داروهاي معمولي و شيميايي براي مبتلايان به سرطان شرايط زندگي بهتري را فراهم مي كند. مواد مغذي موجود در قارچ، سيستم ايمني بدن را فعال كرده و خاصيت تدافعي بدن را در مقابل عوامل بيماري زا مثل انواع انگل ها، ويروس ها، باكتري ها و... بالا مي برد. چيني ها و ژاپني ها، قارچ را داروي ضدسرطان مي دانند در ژاپن، روسيه، چين و آمريكا، بسياري از داروها از بين برنده تومورها از قارچ هاي خوراكي و غيرخوراكي تهيه مي شوند.
قارچ خوراكي حاوي ماده اي است كه با تشكيل تومورهاي سرطاني پستان مبارزه مي كند و با تنظيم آنزيم آروماتاز (Aromatize) مانع از تشكيل تومور پستان مي شود.
جلوگيري از آلزايمر
در بين مزاياي قارچ جلوگيري از آلزايمر هم هست. نياسين موجود در قارچ باعث جلوگيري با به تأخير انداختن بيماري آلزايمر و ساير اختلالات شناختي به ميزان 70درصد مي شود. علاوه بر آن نياسين خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي را كاهش مي دهد.
غذايي مناسب براي رژيم
قارچ به دليل كالري پايين براي كساني كه قصد كاهش وزن دارند. مناسب است. مطالعات نشان مي دهد كه هر 100 گرم قارچ فقط 12 كالري انرژي دارد.
متخصصان تغذيه به خانواده ها توصيه مي كنند كه هميشه قارچ را در برنامه غذايي خود بگنجانند، زيرا قارچ به علت داشتن «ژرمانيوم» موجب افزايش انرژي و رفع خستگي مي شود.
قارچ به خاطر داشتن ergothioneine، آنتي اكسيدان مورد نياز براي داشتن چشم هاي سالم، مغز استخوان، كبد، كليه ها و پوست را تامين مي كند همچنين مانع از عمل راديكال هاي آزاد در بدن شده و باعث كاهش فرايند پيري در انسان مي شود.
100گرم قارچ، يا تقريبا سه قارچ دكمه اي، شما را قادر خواهد كرد تا از همه ارزش تغذيه اي از قارچ بهره مند شويد.
قارچها فاقد چربي نيز هستند و حدود 80 درصد آن آب است. از اين رو مصرف آنها در رژيمهاي لاغري بسيار توصيه مي شود. ضمن اينكه داراي مواد مغذي بيشماري هم هستند كه با مصرف حجم كمي از آن مواد مقدار زيادي مواد به بدن مي رساند يعني با اين رژيم نه تنها كمبودي در تغذيه نخواهيم داشت، بلكه از بسياري از بيماريها هم ايمن خواهيم بود. قارچ همچنين در كاهش وزن و در ساخت عضله كمك كننده است.
توصيه هايي براي پخت
بهتر است قارچ به صورت پخته مصرف شود؛ چون آلوده به موادي است كه فقط با پختن از بين مي رود. البته قارچ هايي را كه به صورت بهداشتي و در محيط استريل توليد مي شوند مي توان پس از تميز كردن مصرف كرد. دانه هاي ريز سياه رنگي كه گاهي روي قارچ ها ديده مي شوند خاك پوششي استريل بستر قارچ است كه پاستوريزه بوده و هيچ ضرري براي سلامت انسان ندارند. امروزه آشناترين و بيشترين نوع قارچ توليد شده «قارچ دكمه اي سفيد» است كه رنگ آن از سفيد شيري تا قهوه اي روشن و سايز آن از كوچك تا بسيار بزرگ قابل تغيير است. اين قارچ ها هنگام مصرف خام از طعم ملايم و چوبي خوشايندي برخوردارند كه هنگام پخت بسيار متفاوت مي شوند قابل ذكر است مي توان از قارچ در تهيه سالاد و برخي از غذاها، به صورت آب پز، كبابي يا سرخ شده استفاده كرد.
قارچ آب پز
آب پز كردن قارچ ها باعث از بين رفتن ويتامين هاي گروه «ب» مي شود. هرچه مدت پخت كوتاه تر باشد قارچ از بافت نازك تر و ظريف تري برخوردار خواهد بود و از آن جا كه قارچ ها هنگام پختن، مقدار زيادي آب از دست مي دهند پخت طولاني آن ها باعث تراكم و سفتي بيشتر مي شود.
قارچ سرخ شده
براي سرخ كردن قارچ، اندكي كره يا روغن را در تابه گرم كرده و قارچ ها را در آن بريزيد و سپس در حدي حرارت دهيد و هم بزنيد تا آب قارچ كشيده شود و سطح آن طلايي گردد. سرخ كردن قارچ در روغن زياد آن را ثقيل و ديرهضم مي كند براي آنكه قارچ ها هنگام سرخ شدن در روغن سفت و سفيد بماند بهتر است به آن مقداري آبليمو اضافه كنيد و اين موضوع را در نظر داشته باشيد كه اگر قارچ هنگام سرخ كردن خيلي خيس باشد آب زيادي از خود پس مي دهد و به جاي آن كه برشته شود با بخار مي پزد.
قارچ كبابي
بهترين شيوه خوردن قارچ، كبابي كردن آن است. ابتدا كمي روغن يا كره روي سطح قارچ بماليد تا سطح آن مرطوب شود. قارچ را در فاصله 10 سانتي متري از آتش قرار داده و هر طرف را به مدت 4 تا 6دقيقه گرما دهيد. توجه داشته باشيد كه قارچ در مجاورت گرماي خيلي شديد قرار نگيرد. حين كباب كردن مي توانيد يك يا دو بار ديگر از روغن يا كره استفاده كنيد.
پخت قارچ در ماكروويو
قارچ به خوبي در ماكروويو پخته مي شود. مقدار موردنظر قارچ را در ظرف ماكروويو قرار داده و بدون نياز به كره يا روغن آن را براي مدت 2 تا 3دقيقه طبخ كنيد. در اين مدت فقط يكبار آن را هم بزنيد.

 



مرغ گياهي در راه بازار!

دانشمندان دانشگاه «ميسوري» به زودي مرغ هاي گياهي را توليد مي كنند كه دقيقاً طعم و مزه مرغ هاي واقعي را دارند و مي توانند كاربردي شبيه به مصرف سويا به جاي گوشت را داشته باشند.
امروزه در بازار مواد غذايي، سويا تا حد زيادي بار مصرف گوشت را به دوش گرفته است و محققان درصدد هستند، براي مرغ هم جايگزين مناسبي پيدا كنند كه طعم مناسبي داشته باشد.
در اين پژوهش فوهيونگ هيسه، استاد مهندسي بيولوژي و علوم تغذيه به همراه دستيارانش براي اولين بار نخستين محصول سويا را با طعم جوجه توليد كرده اند.
هرچند اين محصول صددرصد طعم مرغ ندارد، اما تا حد زيادي بسيار نزديك به مزه گوشت مرغ است.

 



كفشي قديمي تر از اهرام مصر

باستان شناسان به تازگي در غاري در مرز ايران و تركيه موفق به كشف پاپوشي چرمي پنج هزار و 500 ساله اي شدند كه در زير لايه اي از فضولات حيواني پنهان بوده است.
اين كفش پنج هزار و 500 ساله كه هزارسال قديمي تر از اهرام مصر است، قديمي ترين پاپوش چرمي در جهان به شمار مي رود كه حيرت باستان شناسان را برانگيخته است.
به گفته «ران پينهاسي» باستان شناسان دانشگاه كالج كورك در ايرلند، كفش به اندازه اي سالم باقي مانده بود كه ابتدا سني در حدود 600 تا 700 سال براي آن درنظر گرفته شد اما پس از انجام آزمايشهاي راديوكربني سن دقيق آن چندصدسال قبل از زمان «اوتزي، مرد يخي» اعلام شد.«اوتزي» يكي از سالمترين موميايي هاي جهان است كه درسال 1991 درحالي كه كفش به پا داشته كشف شد. كفشهاي اوتزي به شكل حيرت انگيزي پيچيده بود.
گفتني است كفش كشف شده از يك قطعه چرم برش داده شده كه به واسطه هواي سرد غار و لايه ضخيمي از فضولات گوسفندي كه به عنوان محافظ روي آن قرار گرفته بود، به خوبي سالم مانده است. در اين غار همچنان مخزنهاي بزرگي از گندم و جو، زردآلو و ديگر گياهان خوراكي كشف شده است.
براساس گزارش فاكس نيوز، پيش از اين قديمي ترين پاپوش جهان صندلهايي ساخته شده از مواد گياهي بوده اند كه در غاري در ميسوري كشف شده اند. دانشمندان همچنان در تلاشند راز حضور كفش جديد و ديگر اجسام يافته شده دراين غار را بيابند.

 



در شرايط خطرهورمون عشق خشن مي شود!

گروهي از دانشمندان هلندي دريافتند كه هورمون اكسيتوسين كه به عنوان هورمون عشق شناخته مي شود در حقيقت هورمون مراقبت و محافظت است و بنابراين در شرايط خطر مي تواند موجب پرخاشگري و خشونت شود.
اكسيتوسين هورموني است كه به هورمون عشق معروف است. اين هورمون نوعي انتقال دهنده عصبي كليدي براي پيوندهاي عاطفي مادر و فرزند است و در واقع حس مراقبت و محافظت را در مادر براي حفظ كودك افزايش مي دهد.
همچنين اين هورمون رفتارهاي همنوع دوستي را در سطح اجتماعي افزايش مي دهد و مي تواند كودكان مبتلا به اوتيسم را تا حدودي از درونگرايي خارج كرده و سطح اجتماعي شدن آنها را افزايش دهد. اما از سويي ديگر اين هورمون به دليل خاصيت «مراقبت و محافظت» مي توانند سبب بروز رفتارهاي پرخاشگرانه نيز بشود.
براي مثال در حيوانات زماني كه كودك در معرض آسيب ديدگي از جانب حيوان ديگري باشد، حيوان مادر براي نجات جان فرزند خود و با افزايش ناگهاني سطح اكسيتوسين به سرعت از خود واكنشهاي پرخاشگرانه و خشونت آميز نشان مي دهد.
به همين منظور دانشمندان دانشگاه آمستردام اسپري استنشاقي اكسيتوسين را بر روي گروهي از داوطلبان مرد آزمايش كردند.
نتايج اين تحقيقات نشان داد كه استنشاق اكسيتوسين، حس همنوع دوستي را در برخورد با گروهي از افراد خارجي در اين مردان افزايش داد اما همچنين موجب شد رفتار تهاجمي و پرخاشگرانه نسبت به گروهي كه براي افراد داوطلب نوعي تهديد به شمار مي رفتند نيز شد.
اين رفتار درست مشابه رفتار خرسهاي مادر است كه وقتي يك جانور بيگانه قصد آسيب رساندن به فرزند آنها را دارد حالت تهاجمي مي گيرند.
همچنين اين دانشمندان دريافتند زماني كه دشمن به مرزهاي ميهن حمله مي كند مكانيزمي كه موجب مي شود سرباز خطر رفتن به ميدان جنگ را قبول كند ريشه در افزايش سطوح اين انتقال دهنده عصبي دارد.براساس گزارش تلگراف، اين محققان براي دستيابي به اين نتايج ، سه آزمايش را بر روي داوطلبان مرد انجام دادند و انتخابهاي گروهي را كه يك دوز از اسپري اكسيتوسين دريافت كرده بودند با انتخابهاي گروهي كه داروي بي اثر (پلاسيبو) دريافت كرده بودند مقايسه كردند.
هر داوطلب بايد گروهي از سه نفر را در يك بازي تشكيل مي داد. در اين بازي اين افراد بايد تصميمات حساسي را اتخاذ مي كردند كه براي خود آنها، هم گروهيها و رقبا نتايج مالي خوبي داشت.
نتايج اين تحقيقات نشان داد كه اسپري اكسيتوسين واكنش نوع «مراقبت و محافظت» را تحريك مي كرد و اعتماد به اعضاي داخل گروه و همكاران را افزايش مي داد اما همچنين موجب مي شد كه افراد نسبت به اعضاي گروه رقيب يك حس پرخاشگري و تهاجمي داشته باشند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14