(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 31 خرداد 1389- شماره 19675

قلعه قلاع قائنات در فراموشي كامل
نخستين واگن قطار شهري مشهد رونمايي مي شود
ايران در كيهان
كنگره بزرگداشت جاويدالاثر متوسليان برگزار مي شود
ناظر گمركات گيلان: سند راهبردي توسعه روابط اقتصادي ايران و روسيه تدوين شد
مديركل راه و ترابري استان اصفهان:
پروژه قطار سريع السير اصفهان - تهران 4 ميليارد يورو اعتبار نياز دارد
مديركل حفاظت محيط زيست استان: مهاجرت به معضلات زيست محيطي اصفهان دامن زده است
انتصابات جديد در شهرستانها
ديپلم افتخار بهداشت جهاني براي 2 مازندراني
امام جمعه شيراز: ميزان پرداخت زكات در فارس رو به رشد است
رشد 164 درصدي اختصاص زمين به مسكن مهر در گلستان
آغاز كوچ بهاره عشاير شاهسون اردبيل



قلعه قلاع قائنات در فراموشي كامل

قلعه هاي تاريخي بازمانده از ادوار و تاريخ گذشته كه عمدتا نقشه و طراحي معماري آنها با تبعيت از وضعيت طبيعي محل انجام شده و علاوه بر حفظ و انتقال فرهنگ و تاريخ و هنر و معماري گذشته داراي جاذبه هاي گردشگري و طبيعت گردي و كوهنوردي است پيوسته مورد توجه دوست داران طبيعت و آثار و ابنيه تاريخي بوده است.
شهرستان قائنات كه داراي سابقه كهن تاريخي و آثار و ابنيه عديده از غارها و قلعه هاي ماندگار بر قلل مرتفع مي باشد از اين جهت بسيار غني است و همين آثار توانسته به خوبي تاريخ و فرهنگ وهنر گذشتگان را به نسل هاي بعدي منتقل كند و مورد توجه باشد.
بازسازي و نگهداري از اين آثار در شهرستان هرچند با كندي و بعضا با تاخير انجام مي شود و تخريب و از بين رفتن بسياري از قابليت ها و نشانه ها را در پي داشته است اما در حد اعتبارات و توان دستگاههاي مربوط انجام و مورد حفاظت قرار مي گيرد اما قلعه قلاع يكي از آثار منحصر به فرد موجود در دهستان كرغند قائنات كه برفراز كوهي مخروطي شكل با بارو، استحكامات دفاعي، لشكرگاه، تنگل اسب و كمربنه، برجها، فضاي داخلي، حمام و قبرستان پايين دست از دوران اسماعيليه برجاي مانده است و داراي جاذبه هاي گردشگري و تاريخي با ارزشي براي گردشگران و طبيعت گردي و كوهنوردي مي باشد بسيار مورد بي مهري و فراموشي مطلق است.
درپيگيري وضعيت اين اثر تاريخي و پرسش از مسئولان شهرستان و اداره ميراث فرهنگي و گردشگري قائن متاسفانه بعد از چند مورد تماس و پيگيري، سخت كوشان اين عرصه اعلام داشتند چنين اثري در فهرست آثار شهرستان ثبت شده نيست و اطلاعي از وجود چنين اثري در محدوده جغرافيايي شهرستان نداشتند و البته قول پـيگيري موضوع را دادند و صرافيان رئيس جديد اداره ميراث فرهنگي و گردشگري قاين گفت با اولويت چگونگي اين اتفاق را پيگيري مي كند.
با اين وصف به سراغ افراد مطلع در دهستان كرغند قاينات و روستاهاي خنج و دره باز كه قلعه بين اين 2 روستا واقع شده رفتيم و موضوع را بيشتر پيگيري كرديم كه مشخص شد در اثر بي توجهي كارشناسان، قلعه در فهرست آثارشهر سرايان - خارج از محدوده جغرافيايي و اداري قاينات - قرار گرفته در حالي كه در محدوده جغرافيايي و اداري شهرستان قاينات قراردارد و اين امر سبب شده اين اثر پايدار و ماندگار از گذشته هاي بسيار دور مظلومانه در حوادث و فرسايش هاي طبيعي و نيز خروج برخي آثار آن بوسيله سودجويان، بخش عظيمي از آن تخريب و قلعه بين دو مركز اداري و جغرافيايي به فراموشي كامل سپرده شود.
دوست داران ميراث فرهنگي در دهستان كرغند قاينات همچنين اظهار داشتند تاكنون هيچگونه بازسازي و برنامه حفاظت و نگهداري براي اين اثر ارزشمند تاريخي كه همه ساله مورد بازديد بسياري از مسافران مي باشد اعلام نشده و قلعه قلاع و منطقه گردشگري جوزان در حال تخريب و فراموشي كامل است.
انتظار مي رود با توجه به اهميت قلعه هاي تاريخي و توجه مردمي كه به اين آثار وجود دارد، مسئولين امر و مديريت شهرستان تدبير لازم درحفظ و نگهداري و بازسازي قلعه هاي قديمي و تاريخي شهرستان اتخاذ و با تعيين تكليف قلعه قلاع و قراردادن در فهرست آثار تاريخي قاينات به مرمت و حفاظت آن همت گمارند.
محمد رضا فرخي
خبرنگار كيهان در قائن

 



آخر خردادماه
نخستين واگن قطار شهري مشهد رونمايي مي شود

مشهد-خبرنگار كيهان:
معاون عمراني استانداري خراسان رضوي از پرده برداري نخستين نمونه واگن قطار شهري مشهد تا پايان خردادماه سال جاري خبر داد.
سعيد حسين پور در آئين افتتاحيه نخستين نمايشگاه خدمات شهري، تجهيزات پاركي و مبلمان شهري، حمل و نقل و ترافيك شهري افزود: براساس مصوبات شوراي عالي ترافيك براي شهر مشهد 125 كيلومتر خطوط ريلي درون شهري با پنج خط قطار شهري لحاظ شده است.
وي تاكيد كرد: در حال حاضر تجهيز و خريداري واگن هاي خط يك قطار شهري مشهد مراحل پاياني خود را سپري مي كند.
حسين پور در رابطه با خطوط دو و سه قطار شهري مشهد اظهار داشت: مناقصه خط 2 قطار شهري مشهد برگزار؛ و عمليات اجرايي آن نيز آغاز شده است كه خط سه قطار شهري مشهد نيز در حال انتخاب پيمانكار و شروع عمليات اجرايي است.
معاون عمراني استانداري خراسان رضوي به مديريت سفرهاي درون شهري و نقش موثر آن در كاهش بار ترافيكي كلان شهرها اشاره كرد و گفت: در كنار توسعه و تعريض معابر و خيابان ها، بايد نگاه ويژه اي به مديريت سفرهاي درون شهري و حذف سفرهاي زائد با بهره گيري از امكانات الكترونيكي داشت.
حسين پور در ادامه از سفر روزانه چهار ميليون و 500 هزار نفر در شهر مشهد خبر داد و افزود: براساس آمارهاي موجود حدود 420 هزار خودرو در سطح شهر مشهد تردد دارند كه اين تعداد در ايام نوروز و تابستان به رقم قابل توجهي افزايش مي يابد.
وي اظهار داشت: بر اين اساس توسعه و بهسازي حمل و نقل درون شهري در كنار مديريت و ارائه خدمات با بهره گيري از فناوري هاي نوين در حوزه الكترونيكي نقش بسزايي در كاهش بار ترافيكي شهر مشهد خواهد داشت.

 



ايران در كيهان

توسعه فيبر نوري
بابل- خبرنگار كيهان: رئيس مركز فناوري و اطلاعات دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل اعلام كرد: به زودي طرح توسعه زيرساخت شبكه اينترنت در اين دانشگاه اجرا مي شود.
بهرام عزيزالله گنجي تصريح كرد: به دليل سرعت پائين اينترنت شبكه فيبر نوري در اين دانشگاه راه اندازي مي شود. وي گفت: هم اكنون حدود 4 هزار و 500 كاربر اينترنت اعم از دانشجويان، اساتيد و كارمندان در اين دانشگاه وجود دارند.

احداث موزه مردم شناسي
اهواز- خبرنگار كيهان: مدير ميراث فرهنگي مسجد سليمان گفت: عمليات احداث ساختمان موزه مردم شناسي و باستان شناسي مسجد سليمان 90 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است. مسعود سلطاني افزود: احداث اين موزه از سال 85 آغاز شده است كه تاكنون اعتباري بالغ بر 350 ميليون تومان جهت اين كار هزينه شده است.

اختصاص اعتبار
نائين- خبرنگار كيهان: 65 ميليارد ريال اعتبار در قالب 137 طرح به پروژه هاي شهرستان نائين اختصاص يافت. سيدمجتبي ايزدي فرماندار نائين با اعلام مطلب فوق گفت: دستگاه هاي اجرايي بعد از تعامل و مبادله موافقتنامه با حوزه معاونت برنامه ريزي استان و جذب اعتبار مربوط به خود، پروژه ها را براي اجرا آماده مي كنند كه اميدواريم با سرعت مطلوبي مردم شهرستان از مواهب اين پروژه ها بهره مند شوند.

تجليل از كشاورزان
گنبدكاووس- خبرنگار كيهان: 27 كشاورز و توليدكننده برتر سال 88 گنبدكاووس در مقطع شهرستاني و استاني مورد تجليل قرار گرفتند.
قاضي مدير جهاد كشاورزي گنبد كاووس در اين مراسم گفت: امسال در مجموع 195 هزار هكتار از اراضي زراعي گنبدكاووس به كشت غلات گندم، جو و كلزا رفته بود كه پيش بيني مي شود حدود 500 هزار تن از اين سه محصول برداشت شود كه يك ركورد در بحث سطح زير كشت و ميزان توليد براي اين شهرستان محسوب مي شود.

غني سازي اوقات فراغت
بندرعباس- خبرنگار كيهان: رئيس سازمان جوانان هرمزگان از راه اندازي حدود يك هزار و 900 پايگاه اوقات فراغت در راستاي ارائه 294 مورد برنامه فراغتي در اين استان خبر داد. اسماعيل تذرو گفت: نظارت و ارزيابي انگيزه مجريان برنامه هاي فراغت را بالا برده و سبب بالندگي سيستم خدمات رساني به جامعه هدف مي شود.

برگزاري همايش راهوران
برازجان- خبرنگار كيهان: همايش راهوران استان بوشهر در شهرستان برازجان برگزار شد. سرهنگ كشكولي رئيس پليس راهنمايي و رانندگي استان بوشهر در اين همايش گفت: بيشتر تصادفات استان مربوط به موتورسيكلت سواران است.

كاهش تخلفات
مانه و سملقان- خبرنگار كيهان: مدير منابع طبيعي و آبخيزداري مانه و سملقان از كاهش 20درصدي تخلفات در عرصه هاي منابع طبيعي شهرستان خبر داد.
علي اسدي گفت: طي سال گذشته در اين زمينه 950 پرونده تخلف براي رسيدگي تشكيل شد كه تاكنون به 150 فقره آن رسيدگي شده است.

اجراي طرح هادي
تبريز- خبرنگار كيهان: امسال 110 ميليارد ريال اعتبار براي تهيه طرح هادي و اجراي اين طرح ها در آذربايجان شرقي، هزينه خواهد شد. «باغباني»، معاون اقتصادي و برنامه ريزي بنياد مسكن انقلاب اسلامي گفت: اعتبارات عمراني بنياد مسكن آذربايجان شرقي در سال جاري 68 درصد افزايش يافته است.

يكپارچه سازي اراضي
فريدونكنار- خبرنگار كيهان: طرح يكپارچه سازي اراضي شاليزاري فرم و حيدركلا با حضور فرماندار و مسئولان استاني و شهرستاني در فريدونكنار افتتاح شد. عليرضا غلامي مدير جهاد كشاورزي شهرستان فريدونكنار با اعلام اين خبر افزود: اين طرح در سطح 45 هكتار از اراضي شاليزاري اجرا شد.

پوشش دهي بيمه
¤ رئيس سازمان تأمين اجتماعي فريدونكنار گفت: 18 هزار نفر در فريدونكنار تحت پوشش بيمه تأمين اجتماعي هستند.
محمدعلي نصيري اظهار داشت هزار و 500 بيمه شده اصلي و مابقي افراد تحت تكلف هستند و سازمان تأمين اجتماعي بر اساس اهدافي كه دارد به روز خدمات دهي مي كند.

كمبود امكانات ورزشي
رشتخوار- خبرنگار كيهان: مردم شهرستان رشتخوار در استان خراسان رضوي خواستار تكميل تنها استخر سرپوشيده اين شهرستان شدند.
رشتخوار درحال حاضر، 500 ورزشكار سازمان يافته در رشته هاي مختلف دارد كه به دليل فقدان امكانات، امكان ورزش را ندارند.

اجراي پروژه هاي نيمه تمام
رحيم آباد- خبرنگار كيهان: شهردار كلاچاي در استان گيلان از افزايش 45 درصدي بودجه اين شهرداري در سال جاري خبر داد.
رحمت اله پسند گفت: بودجه مصوب شهرداري كلاچاي در سال 89 بيش از 13 ميليارد ريال است كه نسبت به سال گذشته كه 9 ميليارد بود حدود 45 درصد رشد دارد. وي با اعلام اينكه اولويت كاري شهرداري كلاچاي در سال جاري اجرا و تكميل پروژه هاي نيمه تمام است افزود: امسال بالغ بر 15 پروژه عمراني در كلاچاي اجرايي مي شود.

پلمب نانوايي
شهر قدس- خبرنگار كيهان: دبير شوراي آرد و نان شهرستان قدس گفت: 19 واحد نانوايي آزادپز دراين شهرستان به علت نداشتن مجوز كسب تعطيل شدند. حسين آخرتي افزود: اين واحدها تاكنون هيچ پرونده اي كه نشان دهنده تمايل آنها براي اخذ مجوز باشد، تشكيل نداده بودند.

برقرساني در شهركرد
شهركرد- خبرنگار كيهان: مدير امور برق شهرستان شهركرد گفت: كار اجراي خط تك مداره 20 كيلوولت جديد روستاي گرمدره در بخش سامان با اعتباري افزون بر يك ميليارد و 340 ميليون ريال به پايان رسيد. مهندس رستم ايزدپور افزود: با اجراي اين خط مشكل افت ولتاژ و قطعي هاي مكرر خطوط 20 كيلوولت مسير فيدر 6 سد زاينده رود برطرف شد.

 



پاييز امسال در تفت
كنگره بزرگداشت جاويدالاثر متوسليان برگزار مي شود

يزد- خبرنگار كيهان:
كنگره بزرگداشت حاج احمد متوسليان پاييز امسال در شهرستان تفت يزد برگزار مي شود.
فرماندار تفت با اعلام اين خبر گفت: در همين راستا ضمن ساخت تنديس اين مرد بزرگ در شهرستان 3 اثر مستند نيز ساخته خواهد شد.
سيداحمد عبودتيان افزود: به منظور مقابله با تهاجم فرهنگي و نظم بخشي به اين امر، جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي در شهرستان تفت تشكيل مي شود.
به گفته وي در حال حاضر 17 هزار و 111 شبكه ماهواره اي در بالاي سر كشور وجود دارد كه 100 شبكه آن فارسي زبان است كه در حال تخريب فرهنگ اين مرز و بوم هستند.
وي با استفاده از نخبگان در امر توسعه و آباداني اين شهرستان خاطر نشان كرد؛ 3 كار گروه فرهنگ و هنر و توليد و برنامه ريزي و همچنين عمران و شهرسازي تشكيل شده است.

 



ناظر گمركات گيلان: سند راهبردي توسعه روابط اقتصادي ايران و روسيه تدوين شد

رشت- خبرنگاركيهان:
سند راهبردي توسعه روابط اقتصادي استانهاي شمالي ايران و جنوبي روسيه تدوين شد.
ناظر گمركات گيلان با اعلام اين خبر در نشست مسئولان اقتصادي تجار و بازرگانان استان هاي آستراخان روسيه و گيلان با اشاره به حجم مبادلات 3 ميليارد دلاري گمركات گيلان با كشورهاي منطقه از جمله روسيه افزود: مسئولان اقتصادي دو كشور بايد توجه ويژه اي به مشكلات تجار و بازرگانان دو طرف داشته باشند و با تسهيل و يكسان سازي قوانين و استفاده از سيستم هاي مكانيزه مبادلات تجاري را تسريع بخشند.
غلامحسين نوحي توسعه قراردادهاي تجاري از طريق سيستم اعتبار اسنادي، ارائه اسناد و اوراق تجاري و گمركي بصورت زبان مشترك، ايجاد تفاهم نامه و موافقت نامه هاي گمركي و استفاده از تعرفه هاي ترجيحي بين دو كشور ايران و روسيه را از جمله راهكارهاي رفع مشكلات توسعه روابط طرفين بيان كرد.
در اين نشست مديركل امور اقتصادي استانداري گيلان از آمادگي اين استان براي برگزاري نمايشگاه به عنوان پايگاه توسعه تعاملات فيمابين استانهاي شمالي ايران با استانهاي جنوب روسيه خبر داد.
فيليپو ويچ رئيس هيئت اعزامي مقامات بلندپايه استان آستراخان روسيه هم با تاكيد بر توسعه روابط دو استان در بخشهاي فرهنگي و اقتصادي درباره امكان برقراري خط هوايي بين طرفين و گشودن مسير جمهوري داغستان گفت: اين مسئله پس از بررسي دقيق و همه جانبه و در صورت اقتصادي بودن امكانپذير خواهد بود.

 



مديركل راه و ترابري استان اصفهان:
پروژه قطار سريع السير اصفهان - تهران 4 ميليارد يورو اعتبار نياز دارد

اصفهان - خبرنگار كيهان:
خانم ماريا دولورس لوردا مانتينيان رايزن دفتر اقتصادي و بازرگاني سفارت اسپانيا به منظور بررسي و نحوه سرمايه گذاري در قطار سريع السير اصفهان - تهران و ساير پروژه هاي راه و ترابري استان با مديركل راه و ترابري استان اصفهان به گفت و گو نشستند.
در اين نشست دو طرف به تبادل نظر در حوزه راه و ترابري پرداختند. هوشنگ عشايري مدير كل راه و ترابري استان اصفهان در مورد پروژه قطار سريع السير اصفهان - تهران گفت: اين پروژه ملي است و به اعتباري بالغ بر 4 ميليارد يورو نياز دارد كه زيرسازي آن در حال حاضر توسط دولت در حال انجام است و بناست احداث ريل، سيستم ناوگان، ايمني و تاسيس ايستگاههاي كنترل به صورت فاينانسي انجام شود. وي زمان پايان زيرسازي اين پروژه را سال 1390 عنوان كرد و گفت: در اين طرح ، چهار ايستگاه توقف در مسير تهران - اصفهان ايجاد مي شود كه امكان جابجايي روزانه 2 ميليون مسافر را فراهم مي سازد.
وي درباره سرمايه گذاري تجهيزات اين پروژه گفت: با سه كشور آلمان، اتريش و سوئد در اين خصوص مذاكره شد. و چيني ها نيز پيشنهاداتي ارائه داده اند كه در حال بررسي است وي ادامه داد: اگر اسپانيا سيستم تجهيزاتي ما را تكميل كند و تجهيزات مدرن تري داشته باشد از پيشنهادات اين كشور هم استقبال مي كنيم. عشايري مشكل عمده سيستم راه آهن را عمدتا يك طرفه بودن آن ذكر كرد و گفت: همين امر باعث شده است زمان حمل و نقل طولاني شود كه يكي از اهداف مهم پروژه قطار سريع السير تهران - اصفهان تسريع در زمينه جابجايي مسافر است.
ماريا دولورس نيز درباره چگونگي سرمايه گذاري كشور متبوعش در زمينه قطار سريع السير اصفهان تهران گفت: اسپانيا بزرگترين شبكه راه آهن جهان را دارد و با توانايي هائي كه دارد مي تواند با ايران همكاري كند.

 



مديركل حفاظت محيط زيست استان: مهاجرت به معضلات زيست محيطي اصفهان دامن زده است

اصفهان- خبرنگار كيهان:
مديركل حفاظت محيط زيست استان اصفهان گفت: مهاجرپذيري شهر اصفهان بدون در نظر گرفتن تبعات آن معضلات زيست محيطي اين استان را دامن زده است.
احمدرضا لاهيجان زاده افزود: ميانگين كشوري مناطق حفاظت شده كمتر از 8 درصد است و از اين نظر اصفهان با رقم 10 درصد در سطح بالاتري قرار دارد.
وي گفت: در سال 88 ماموران محيط زيست اصفهان موفق به دستگيري 243 شكارچي متخلف و كشف 134 قبضه سلاح شدند كه اين رقم نسبت به سال هاي گذشته از رشد زيادي برخوردار بود.
وي به احداث 10 پاسگاه جديد در مناطق حفاظت شده استان اشاره كرد و گفت: ضعف قانوني در برخورد با متخلفان و شكارچيان باعث شده است كه تنها يكي از شكارچيان متخلف استان پس از چندين بار دستگيري همچنان به فعاليت غيرقانوني خود ادامه دهد.
لاهيجان زاده با اشاره به خشكسالي هاي اخير در سطح استان تصريح كرد: در سال آغازين خشكسالي ها كه از سال ابي 86-87 آغاز شد با مشكلات زيادي در مناطق حفاظت شده روبرو شديم كه ما را بر آن داشت براي حل اين مشكل اقدام هايي صورت دهيم كه خريد و توزيع علوفه آبرساني به وحوش و احداث چندين آبشخور از جمله آن ها بود همچنين براي مقابله با كمبود علوفه مزارع و كشف علوفه مورد نياز گونه هاي جانوري را ايجاد كرديم كه به زودي توسط سيستم آبياري قطره اي استفاده بهينه تري نيز از آن مي شود.
مديركل حفاظت محيط زيست استان اصفهان افزود: با ايجاد زيرساخت هاي گردشگري در اين مناطق مي توانيم سالانه هزاران نفر را براي بازديد از اين مناطق جذب كنيم.
وي به عملكرد اين اداره كل در حوزه محيط زيست انساني اشاره كرد و افزود: در سال گذشته تصفيه خانه فاضلاب شهرك هاي صنعتي اشترجان، مباركه، اميركبير و مورچه خورت به بهره برداري رسيد كه به اين ترتيب فاضلاب بيش از يك هزار واحد صنعتي تصفيه مي شود.
لاهيجان زاده به راه اندازي تصفيه خانه واحدهاي دامداري اشاره كرد و افزود: در سال جاري تصفيه خانه تعدادي از اين واحدهاي دامداري را احداث مي كنيم.
وي گفت: هم اكنون از رودخانه زاينده رود 360 ميليون مترمكعب به منظور تامين آب آشاميدني مورد نياز استان برداشت مي شود كه به همين دليل تالاب گاوخوني به طور كامل خشك شده است چرا كه ديگر آبي باقي نمي ماند كه به گاوخوني بريزد.
لاهيجان زاده خاطرنشان كرد: براي تامين آب تالاب گاوخوني قراردادي با شركت آب منطقه اي منعقد شده كه با اجراي آن گاوخوني محقق خواهد شد.

 



انتصابات جديد در شهرستانها

¤ قم- خبرنگار كيهان: در جلسه شوراي برنامه ريزي و توسعه استان قم كه به رياست استاندار برگزار شد، عبدالسعيد حقيقي مقدم به عنوان فرماندار جديد شهرستان قم معرفي و از خدمات ارزنده نيكان قمي قدرداني شد.
- طي حكمي از سوي استاندار قم علي نيكان قمي به عنوان معاون استاندار تعيين شد.
¤ شهر قدس- خبرنگار كيهان: استاندار تهران طي حكمي «غلام رضا محمدخاني» را به عنوان شهردار جديد شهر قدس منصوب كرد.
¤ بندرانزلي- خبرنگار كيهان: طي مراسمي كه با حضور معاون فرهنگي شوراي سياستگذاري ائمه جمعه كشور در بندرانزلي برگزار شد حجت الاسلام والمسلمين سيدداوود موسوي به عنوان امام جمعه جديد اين شهر معرفي شد.
¤ زنجان- خبرنگار كيهان: طي مراسمي كه با حضور معاون هماهنگي توزيع توانير برگزار شد عادل كاظمي به عنوان مديرعامل جديد شركت توزيع نيروي برق استان زنجان منصوب شد.
¤ رشت- خبرنگار كيهان: طي حكمي از سوي معاون وزير جهاد كشاورزي و رئيس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري كشور مهندس رحمت الله رحماني به عنوان مديركل جديد منابع طبيعي و آبخيزداري استان گيلان منصوب شد.
¤ گرگان- خبرنگار كيهان: با حكم معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور، مهندس عبدالرضا دادبود به عنوان رئيس شوراي بافت تاريخي استان منصوب شد.
- طي مراسمي كه با حضور مديرعامل شركت آب و فاضلاب كشور كه در سالن اجتماعات شركت گاز استان گلستان برگزار شد فرهاد طهماسبي به عنوان مديرعامل جديد شركت آب و فاضلاب شهري اين استان تعيين شد.
- طي حكمي از سوي مديركل كميته امداد امام خميني(ره) استان گلستان رمضان صائمي به سمت رئيس جديد كميته امداد منطقه دو گرگان منصوب شد.
¤ دزفول- خبرنگار كيهان: طي مراسمي كه در دانشكده علوم پزشكي دزفول برگزار شد دكتر عبدالرحيم صائمي به عنوان رئيس اين دانشكده منصوب شد.
¤ اردبيل- خبرنگار كيهان: طي مراسمي كه با حضور مديركل امور شهري و شوراهاي استانداري اردبيل برگزار شد موسي غفاريان به عنوان شهردار اصلاندوز مغان معرفي شد.

 



ديپلم افتخار بهداشت جهاني براي 2 مازندراني

ساري- خبرنگاركيهان:
دو دانش آموز مازندراني موفق به دريافت ديپلم افتخار ازسوي سازمان بهداشت جهاني شدند.
معاون تربيت بدني و پرورشي آموزش و پرورش مازندران با اعلام اين خبر افزود: اين دانش آموزان در مسابقه بين المللي طرح نقاشي روز جهاني بهداشت شركت كردند.
احمد فرهودي اضافه كرد: مينا افتخاري نسب از ساري و درگروه سني 11-10 سال رتبه اول و سارگل مجيديان از بابل در گروه سني 9-8 سال رتبه سوم اين مسابقه را بخود اختصاص دادند.
وي با اشاره به موضوع امسال مسابقه نقاشي سازمان بهداشت جهاني كه «شهرنشيني و سلامت» نام داشت افزود: دفتر منطقه اي سازمان جهاني بهداشت در ايران با اهداي لوح و جايزه نقدي از اين دانش آموزان تقدير كرده است.
به گفته وي همچنين دانش آموز مينا افتخاري نسب رتبه اول را در بين 22كشور منطقه كسب كرده است.

 



امام جمعه شيراز: ميزان پرداخت زكات در فارس رو به رشد است

شيراز- خبرنگاركيهان:
امام جمعه شيراز در جلسه ستاد احياي زكات استان گفت: در سال زراعي جاري ميزان پرداخت زكات از 70ميليارد تومان بيشتر خواهد شد و اين موضوع نشان از حركت فرهنگي و ديني در اين بخش از دين دارد.
آيت الله اسدالله ايماني اظهار داشت: كشاورزان را بايد به پرداخت زكات تشويق كرد زيرا زكات صدقه واجب است و بايد بصورت علني داده شود.
وي افزود: شبكه هاي ملي و استاني صداوسيما بايد پرداخت زكات كشاورزان فارس را به عنوان الگو نشان دهنده و تبليغات بايد از ارديبهشت و خرداد شروع شود تا زكات در فصل خودش پرداخت شود.
ايماني با بيان اينكه سازمان تبليغات اسلامي براي تبليغ پرداخت زكات بايد روحانيون خود را به روستاها و مناطق كشاورزي اعزام كند گفت: زكات را بايد در مبحث فرهنگي خود دنبال كرد. وي اظهار داشت: فرهنگ ديني را بايد با مظاهر دين همچون زكات توسعه داد.

 



رشد 164 درصدي اختصاص زمين به مسكن مهر در گلستان

گرگان- خبرنگار كيهان:
استاندار گلستان گفت: ميزان زمين تخصيص يافته براي مسكن مهر در اين استان تا 30 بهمن 67 هكتار بوده است كه اين ميزان اكنون به 177 هكتار رسيده كه 164 درصد رشد را نشان مي دهد.
جواد قناعت در جلسه هماهنگي مسكن مهر كه با حضور وزير مسكن و شهرسازي در استانداري گلستان برگزار شد، افزود: تعداد واحد در مرحله پي سازي تا 30 بهمن سال گذشته 2هزار و 300 واحد بوده است كه اين ميزان در سه ماه و نيم بعد از آن تاريخ به 6هزار و 456 واحد يعني 180 درصد رشد رسيده است.
وي تصريح كرد: تعداد واحد در مرحله اسكلت و سقف تا 30 بهمن 386 واحد بوده است كه تا 15 خرداد سال جاري اين تعداد به 2هزار و 939 واحد رسيده كه 661 درصد رشد را نشان مي دهد.
استاندار گلستان ادامه داد: تعداد تسهيلات پرداختي براي آماده سازي زمين تا 30 بهمن سال گذشته 43 هزار ميليارد ريال بود كه تا 15 خرداد امسال اين تسهيلات با 43 درصد رشد به 61 ميليارد ريال رسيده است.
وي يادآور شد: تا پايان شهريور 89 قول مي دهيم ميزان زميني كه بايد براي احداث واحدهاي مسكوني مسكن مهر در استان تامين شود به 240 هكتار برسد كه اين ميزان در حال حاضر 177 هكتار است.
وي با اشاره به اين كه در استان هاي شمالي به دليل اين كه بيشتر زمين ها كشاورزي است و متوليان امر با كمبود زمين براي احداث مسكن مهر مواجه مي شوند تصريح كرد: انتظار داريم در اين بخش به استان گلستان كمك شاياني شود.
استاندار گلستان گفت: اگر اين ميزان زمين تامين شود وعده خواهيم داد موضوع مسكن مهر را در استان همين امسال تمام كنيم و پرونده آن را ببنديم.

 



آغاز كوچ بهاره عشاير شاهسون اردبيل

اردبيل-خبرنگاركيهان:
مديركل امور عشايري استان اردبيل گفت: كوچ بهاره عشاير شاهسون استان اردبيل آغاز شد.
اسماعيل جوادزاده افزود: به دليل بارندگي هاي مناسب و وفور علوفه در قشلاقات دشت مغان امسال كوچ بهاره عشاير شاهسون با يك ماه تأخير انجام مي پذيرد.
وي افزود: عشاير استان اردبيل متشكل از 12هزار خانوار با جمعيت دامي 2ميليون و 200هزار رأس است كه حدود نيمي از سال را در 527 قشلاق و ايام بهار و تابستان را در 1527 «اوبا» در ييلاقات شهرستان مشگين شهر، ارتفاعات هرسين و شهرستان سراب سپري مي كنند.
وي گفت: بالغ بر 55درصد عشاير استان با يك ميليون و 200هزار رأس دام فصل بهار و تابستان را در ييلاقات دامنه هاي سبلان سپري مي كنند.
حسين نصرآبادي مدير امور عشايري شهرستان مشگين شهر نيز گفت: با آغاز كوچ بهاره عشاير شهرستان مشگين شهر خود را براي پذيرايي از ميهمانان آماده كرده است تا در يك فضاي مناسب و چشم اندازي زيبا از گردشگران و مسافران و گروه هاي كوچ رو استقبال كند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14