(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 31 خرداد 1389- شماره 19675

كوتاه اقتصادي
وزارت نيرو: مردم همكاري كنند تابستان قطع آب نداريم
اخبار نمايشگاه اكسپوي شانگهاي
اداره كشور با نفت 65 دلاري
تمديد مهلت ثبت نام دريافت وام خودروهاي فرسوده
معاون وزير كار:80 درصد طرح هاي زودبازده فعال است
بحران در پايتخت خودروسازي آمريكا
يك مقام مسئول: هيچ نظارتي بر ميادين ميوه و تره بار وجود ندارد
صدور 600هزار پروانه ساخت مسكن مهر در كشور
پرداخت 5/1 ميليون تومان خسارت رانندگي بدون كروكي از فردا
توزيع گوشت گرم 7 هزار توماني در تهران



كوتاه اقتصادي

¤ حذف تعرفه هاي مالياتي، گمركي و سرمايه گذاري در زيرساختها با حضور وزراي جهاد كشاورزي ايران و امور خارجه سنگال مورد توافق قرار گرفت.
¤ مدير مجتمع طلاي موته گفت: مجتمع طلاي موته در سال گذشته به بالاترين ميزان توليد خود در 14 سال اخير دست يافت.به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران، حميد منتظري اظهار داشت: سال 88 ميزان توليد شمش طلا در اين مجتمع به 341 كيلوگرم رسيد كه اين رقم در 14 سال اخير بي سابقه بوده است و اين در شرايطي است كه ظرفيت اسمي توليد كارخانه سالانه 250 كيلوگرم تعريف شده است.
¤ مدير عامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي با بيان اينكه تاكنون هيچگونه محدوديتي در واردات بنزين اعمال نشده است، از واردات روزانه 18 ميليون ليتر بنزين از ابتداي امسال خبر داد و گفت: امكان عرضه CNG با كارت هوشمند در جايگاهها از سال آينده فراهم مي شود.
¤ اظهارات اخير رئيس سازمان خصوصي سازي مبني بر اينكه «بخش خصوصي ابتدا برادري خود را ثابت كند بعد ادعاي ارث و ميراث داشته باشد» با واكنش شديد رئيس پارلمان بخش خصوصي ايران مواجه شد و محمد نهاونديان گفت: ادبيات سازمان خصوصي سازي را هم بايد خصوصي سازي كرد.
¤ رئيس كل سازمان توسعه تجارت با بيان اينكه روابط ما با قزاقستان فراز و فرود فراواني داشته است، گفت: يكي از سياستهاي دولت توجه به توسعه مراكز تجاري است و از آنجا كه ما در تأمين بازار كشورهاي مشترك المنافع تجربه خوبي نداشتيم به دنبال آن هستيم تا سهم بيشتري در بازار اين كشورها داشته باشيم.
¤ ايرانسل از عرضه مودم جديد وايمكس خود با امكانات
Fi Wi- و عرضه ديگر مدل هاي مودم هاي وايمكس خود با بهاي تخفيفي در طول تابستان سال جاري خبر داد.به گزارش روابط عمومي ايرانسل، مودم جديد وايمكس با ابعادي كوچك و ظاهري ساده به كاربران ارائه مي شود.اين مودم امواج اينترنت پرسرعت را از طريق فناوري وايمكس ايرانسل دريافت و به صورت بيسيم و با استفاده از فناوري Wi-Fi در اختيار كاربر قرار مي دهد. بدين ترتيب، كاربراني كه از رايانه همراه و ساير سامانه هاي مجهز به فناوري Wi-Fi، در منزل و يا محل كار خود استفاده مي كنند و در اين محدوده جابجا مي شوند، مي توانند بدون نياز به كابل، به مودم Wi-Fi متصل شده و از وايمكس ايرانسل استفاده كنند.
¤ براساس اعلام بانك مركزي، از دوم تيرماه امسال مشترياني كه قصد انتقال وجه از طريق ساتنا را داشته باشند، لازم است شناسه بانكي (شبا) گيرنده وجه را در فرم هاي مربوطه وارد كنند.به گزارش روابط عمومي بانك ملي ايران، اين بانك سامانه دريافت شناسه بانكي (شبا) را از دي ماه سال گذشته براي مشتريان خود راه اندازي كرده بود.
¤ مجتمع آلومينيوم هرمزآل بزرگترين واحد توليد كننده آلومينيوم در كشور پس از طي مراحل پذيرش، براي نخستين بار اولين محموله آلومينيوم خود را در بورس كالاي ايران عرضه كرد.

 



وزارت نيرو: مردم همكاري كنند تابستان قطع آب نداريم

هفته صرفه جويي در مصرف آب از فردا اول تير ماه آغاز و تا هفتم ادامه دارد. مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان تهران از مردم خواست با شروع تابستان در مصرف آب صرفه جويي كنند تا دچار كمبود نشوند.
محمد پرورش در جمع خبرنگاران به مناسبت آغاز هفته صرفه جويي در مصرف آب (اول تا هفتم تيرماه) و آغاز فصل تابستان گفت: پيش بيني ما اين بود كه ميزان مصرف آب در ماههاي تير و مرداد از مرز 3ميليون متر مكعب در روز فراتر رود ولي اين ميزان مصرف در تهران از 15 خرداد شروع شده و بايد مردم تهران در مصرف آب دقت بيشتري داشته باشند.
وي با اشاره به اينكه اگر مردم در مصرف صرفه جويي كنند گفت: قطعي آب در تهران نخواهيم داشت و جيره بندي نيز صورت نخواهد گرفت. پرورش همچنين از طراحي بسته تجهيزات كاهنده آب براي عرضه به مشتركان خبر داد و گفت: اين تجهيزات در بازار موجود است كه شامل: سردوش، فلاش تانك و سرشير كاهنده مصرف آب است كه با استفاده مردم از اين تجيهزات به ميزان قابل توجهي در مصرف آب كاهش را شاهد خواهيم بود. مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان تهران گفت: اگر هر فرد تهراني روزانه 50 ليتر در مصرف آب صرفه جويي كند سالانه 144ميليون مترمكعب صرفه جويي صورت مي گيرد.
آلودگي آب تهران
خبرنگار ما درباره آلودگي آب تهران از مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان تهران سؤال كرد كه وي پاسخ به اين سؤال را به مهندس مشيري مسئول كيفيت آب استان تهران ارجاع داد. مشيري گفت: 37 متر مكعب در ثانيه آب در تهران توليد مي شود كه از اين ميزان 25 متر مكعب آب هاي سطحي يعني آب رودخانه هاست كه به تصفيه خانه مي رود و به مصرف مي رسد.
اين آب از باران و ذوب برفها به دست مي آيد و هيچگونه آلودگي ندارد. وي افزود: 12متر مكعب آب توليدي از چاههاي زيرزميني كه تعداد آن در تهران حدود 437 حلقه چاه است تامين مي شود.
مشيري گفت: 4 متر مكعب از اين آب از چاههاي بالادستي در شمال تهران تامين مي شود كه هيچگونه آلودگي ندارد ولي باقيمانده 8 متر مكعب از چاههاي جنوب تهران تامين مي شود كه در 37 بخش تست مي شود و يك مورد آن كه نيترات است اندازه گيري مي شود. وي گفت: براساس استانداردهاي بين المللي ميزان نيترات موجود در آب 50 ميلي گرم تعريف شده و از اين ميزان بيشتر آب آلودگي خواهد داشت.
مشيري گفت: آب پايين دستي با آب بالادستي مخلوط مي شود و اگر آلودگي وجود داشته باشد كاهش مي يابد و فقط 10درصد آب شهر تهران آنهم در پيك مصرف تابستان ميزان نيترات آب از 50 ميلي گرم بالاتر خواهد رفت. وي افزود: مردم بايد بدانند نيترات فقط در آب نيست در مواد غذايي كه مصرف مي كنند و مواد نگهدارنده به آن اضافه مي كنند مانند: رب، پنير، سوسيس و كالباس نيز نيترات موجود است.
رئيس جمهور حمايت كند
در ادامه اين نشست خبري پرورش مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان تهران گفت: فرهنگ مصرف لامپ هاي كم مصرف امروزه در كشور جا افتاده، و رياست جمهور از اين طرح حمايت كرد.
ما نيز از رئيس جمهور مي خواهيم براي توليد و توزيع تجهيزات كاهنده مصرف آب، حمايت خود را اعلام و از اين طرح نيز حمايت كنند.
وي در پايان اسامي هفته صرفه جويي در مصرف آب را به شرح زير اعلام كرد:
سه شنبه: 1/4/89 آب، رسانه و افكار عمومي، چهارشنبه 2/4/89 آب، همت مضاعف در اصلاح الگوي مصرف، پنجشنبه 3/4/89 آب و اقتصاد، جمعه: 4/4/89 آب، فرهنگ و آموزه هاي ديني، شنبه: 5/4/89 آب، خانواده و مشاركت همگاني، يكشنبه: 6/4/89 آب، سرمايه ملي و توسعه پايدار، دوشنبه:7/4/89 آب سالم براي جهاني سالم.

 



اخبار نمايشگاه اكسپوي شانگهاي

سياره شهرنشين
بيشترين نرخ اجاره غرفه در اكسپوي شانگهاي، مربوط به غرفه برزيل است. اين غرفه با 2هزار مترمربع مساحت 35 ميليون دلار اجاره شده كه نرخ اجاره آن، از تمامي غرفه هاي شركت كننده بالاتر است.
اين گزارش حاكي است: مهيج ترين اتفاق در غرفه برزيل مربوط به فوتبال و خبرهاي مربوط به آن است.
گفتني است شهر ريودوژانيرو برزيل، ميزبان بازي هاي جام جهاني سال 2014 است.
تايلند خواستار ميزباني اكسپوي 2020 شد
مقامات تايلندي در حال حاضر در حال مطالعه امكان سنجي برگزاري اكسپو 2020 در يكي از شش شهر منتخب اين كشور هستند. به گفته كارشناسان برگزاري اكسپوي شش ماهه سال 2020 با هدف پيشرفت تايلند از طريق جذب سرمايه گذاري برگزار خواهد شد.
با توجه به برنامه ريزي هاي 11 ساله چين از سال 1999 تا 2020 براي آماده سازي اكسپوي شانگهاي، تايلندي ها هم دست به كار شده اند، مقدمات اين پروژه بزرگ براي سال 2020 را فراهم كنند.
غرفه هاي موضوعي در اكسپو
در اكسپوي شانگهاي 5 غرفه وجود دارد كه به نام كشورها يا سازمان هاي جهاني نيست، بلكه براساس موضوع اكسپوي 2010 است. نام اين غرفه ها، براساس شعار اكسپو «شهر بهتر، زندگي بهتر» برگرفته از زندگي شهري در جهان كنوني است.
شهرنشيني، شهري بودن، سياره شهرنشين، ردپاي شهرنشيني درگذشته و شهرنشيني در آينده نام اين غرفه ها است.

 



وزير نفت اعلام كرد
اداره كشور با نفت 65 دلاري

وزير نفت با بيان اينكه
هم اكنون براي اداره كشور به نفت 65 دلاري نياز داريم، از توسعه ميادين مشترك نفت و گاز به عنوان خط قرمز صنعت نفت ياد كرد و گفت: هم اكنون برخي از كشورها در عرضه بيشتر نفت به بازار مسابقه گذاشته اند.
مسعود ميركاظمي ديروز در پنجمين كنگره ملي انرژي و اقتصاد در تهران با بيان اينكه توسعه ميادين مشترك نفت و گاز خط قرمز صنعت نفت در برنامه پنجم و ششم توسعه است، گفت: حتي اگر مجبور شويم ممكن است توليد از ميادين غيرمشترك را كاهش داده و اقدام به توسعه ميادين مشترك نفت و گاز كنيم، ضمن اينكه قرار است حجم سرمايه گذاري صنعت نفت در برنامه پنجم سه برابر شود.
وي با يادآوري اينكه در سالهاي گذشته همواره بخش عمده درآمدها و هزينه هاي كشور از محل فروش نفت خام تأمين شده است تصريح كرد: سالهاي گذشته فروش نفت با بشكه اي 10 تا 20 دلار براي اداره كشور كافي بود اما امروز مجبوريم براي اداره كشور نفت خام را به قيمت 65 دلار به فروش برسانيم.
وزير نفت با اشاره به ضرورت اجراي طرح تحول اقتصادي و قانون هدفمندي يارانه ها اظهار داشت: در صورت ادامه روند فعلي مصرف نفت و انرژي در كشور قطعاً ميزان حجم فعلي توليد در سالهاي آينده پاسخگوي نيازهاي كشور نخواهد بود و از اين رو، هدفمند شدن يارانه ها يكي از ضرورتهاي اقتصاد كشور است.
وي با اشاره به اينكه هم اكنون معادل 3 ميليون بشكه گاز طبيعي در كشور مصرف مي شود، بيان كرد: همچنين هم اكنون سهم گاز در سبد انرژي جهان حدود 20 درصد بوده، اين در حالي است كه سهم اين حامل انرژي در سبد انرژي كشور حدود 59 درصد است.
وي سهم نفت خام در سبد انرژي جهان را 34 درصد و سهم آن را در سبد انرژي ايران حدود 39 درصد عنوان كرد و افزود: همچنين در شرايط فعلي انرژي برق آبي، انرژي هاي نو در سبد انرژي كشور به ترتيب يك درصد و صفر درصد سهم دارند و بايد سهم اين دو حامل انرژي در سالهاي آينده افزايش يابد.
اين گزارش حاكي است: وزير نيرو نيز در اين كنگره، ميزان مصرف انرژي در صنعت برق را بالا دانست و گفت: يك سوم گاز توليدي در اين صنعت مصرف مي شود كه بزرگترين عامل تأثيرگذار بر مصرف انرژي فسيلي در كشور است.مجيد نامجو افزود: صنعت برق با 50 هزار مگاوات توليد نياز همه مصرف كنندگان صنعتي و عمومي را تأمين كرده است.وي با بيان آنكه صنعت برق انرژي ساير بخش هاي اقتصادي را تأمين مي كند و تأثير مضاعفي بر بازار انرژي كشور دارد، ادامه داد: الزامات جديد برق و انرژي نياز به بحث علمي براي راهنمايي دستگاه هاي اجرايي را ضروري مي داند.

 



تمديد مهلت ثبت نام دريافت وام خودروهاي فرسوده

قائم مقام معاونت نوسازي ناوگان ستاد حمل و نقل سوخت با اشاره به تمديد مهلت دريافت وام خودروهاي مدل 54 تا 58 تا دهم تيرماه سال جاري، گفت: به منظور تسهيل فرآيند شرايط ثبت نام در طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده مدل 54 تا 58، شرط سند به نام دارنده حذف شد.
اميررضا رجبي درگفت وگو با خبرگزاري آريا افزود: بنا به درخواست شركت كنندگان در طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده، براي مدل هاي 54 تا 58 داشتن سند وكالت بلاعزل كفايت كرده و نيازي به سند قطعي به نام دارنده خودرو نيست.
لازم به ذكر است در شروع طرح مقرر شده بود كه تنها افرادي مي توانند در اين طرح شركت كنند كه سند قطعي و به نام داشته باشند.وي با بيان اين كه دارندگان خودروهاي فرسوده مدل هاي 54 تا 58 براي دريافت وام فقط تا فردا جهت مراجعه به بانك و تكميل پرونده مهلت داشتند، گفت: اين مهلت با تصميم جديد تا دهم تيرماه تمديد شد.
به گفته رجبي، متقاضيان شركت در اين طرح با مراجعه به نمايندگي هاي مجاز ايران خودرو پس از تكميل مراحل ثبت نام مي توانند از تسهيلات جايگزيني خودروهاي فرسوده بهره مند شوند.در طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده، 48هزار نفر خودروي جديد دريافت خواهند كرد.

 



معاون وزير كار:80 درصد طرح هاي زودبازده فعال است

معاون توسعه اشتغال و سرمايه انساني وزارت كار از طرح بنگاههاي زودبازده دفاع كرد و با اعلام اينكه 700 ميليارد ريال براي طرحهاي مراكز رشد اختصاص يافته است، گفت: هم اكنون 80درصد طرحهاي زودبازده فعال است.
به گزارش خبرگزاري مهر، حميد حاجي عبدالوهاب از اختصاص 700 ميليارد ريال تسهيلات از محل اعتبارات صندوق مهر رضا براي طرحهاي مصوب در مراكز رشد و فناوري خبر داد و گفت: در حال حاضر بيش از 200 نوع شغل خانگي شناسايي و مورد تاييد وزارت كار قرار گرفته است.
معاون توسعه اشتغال و سرمايه انساني وزارت كار اظهار داشت: اين مشاغل خانگي با توجه به وضعيت جغرافيايي و متناسب با موقعيت و فرهنگ هر منطقه ايجاد شده اند و افراد شاغل در اين بخش مي توانند محصولات خود را با كمك از شهرداريها عرضه كنند.
حاجي عبدالوهاب تصريح كرد: اين در حالي است كه اين مشاغل بايد در خانه هايي ايجاد شود كه مزاحمتي براي همسايه ها ايجاد نكنند و توسط اعضاي اصلي خانواده صورت گيرند. همچنين مي توانند به 3 صورت خوشه اي كه در قالب اتحاديه ها و تعاوني ها، شركتهاي خصوصي و تعاوني به صورت كارمزدي براي بنگاههاي بالادستي و به صورت مستقل به عرضه محصولات خود بپردازند.
وي بر ضرورت همكاري ساير نهادها و ادارات ذيربط در راستاي توسعه اشتغالزايي در سطح كشور تاكيد كرد و بيان داشت: با توجه به مصوبه شورايعالي اشتغال، مقرر شده است وزارت تعاون مسئول ساماندهي تقاضاي كارجويان اعم از كار تعاوني و كار دستمزدي باشد و پس از دسته بندي كارجويان توسط وزارت تعاون طبيعي است متقاضيان تشكيل تعاوني در ادارات كل تعاوني راهنمايي مي شوند و آنهايي كه جوياي كار دستمزدي باشند به ساير دستگاههاي اجرايي ارجاع خواهند شد.
معاون وزير كار افزود وزارت كار نيز از طريق كاريابي ها و از موضع بخش خصوصي و مراكز خاص خدمات استانها اقدام خواهد كرد.
برنامه ريزي شده است بيش از 1 ميليون و100 هزار شغل تا پايان سال جاري در كشور ايجاد شود، براساس تعهدات استانداران در هر استان و با كمك ساير دستگاهها و مسئولان ذيربط، بستر لازم براي ايجاد اشتغال در استانها فراهم مي شود.
عبدالوهاب در دفاع از زودبازده ها اين نوع طرحها را از طرحهاي موفق كشور دانست و گفت: اين طرح در مقايسه با ساير طرحها از يك نظارت و نگاه اجرايي ويژه برخوردار است و هم اكنون نيز بيش از 80درصد بنگاههاي زودبازده فعال هستند كه بر اين اساس از طرحهاي موفق در سطح كشور است.

 



ديترويت تجسم عمق فاجعه اقتصادي
بحران در پايتخت خودروسازي آمريكا

شايد هيچ شهري در آمريكا به اندازه ديترويت ميشيگان مركز خودروسازي اين كشور تجسم عمق فاجعه اقتصادي آمريكا نباشد.
به گزارش شبكه خبر، نيمي از جمعيت ديترويت پايتخت خودروسازي آمريكا و شايد جهان بر اثر بحران اقتصادي به ويژه بحران صنايع خودروسازي آمريكا مجبور به مهاجرت از اين شهر شده اند.
چشم انداز بحران صنايع خودروسازي آمريكا كه اگر كمك هاي سنگين دولت اوباما نبود كاملا ورشكسته مي شدند جايي براي اميدواري كاركنان و كارگران صنايع خودروسازي ديترويت ميشيگان باقي نگذاشته است.
يكي ديگر از شاخص هاي تجسم بحران اقتصادي در پايتخت خودروسازي آمريكا كه زماني به اين صفت خويش مي باليد وجود 80 هزار خانه در نوبت فروش در اين شهر است، خانه هايي كه صاحبان آن به علت بحران اقتصادي قادر به پرداخت اقساط آن نبوده اند و در عين حال كسي نيز نيست كه آنها را از بانكهاي طلبكار صاحبان اين خانه ها بخرد.
بحران اقتصادي، جلوه ديگري نيز در ديترويت دارد، آتش گرفتن يا به عبارت ديگر آتش زدن تعداد بسيار زيادي از خانه ها به شكل روزافزون و سيستماتيك به گونه اي كه اداره آتش نشاني ديترويت بالاترين ميزان عمليات مهار آتش را در ميان شهرهاي آمريكا ثبت كرده است.
علت تلاش باندهاي تبهكار براي فراري دادن مردم و تصاحب خانه هاي آنان يا ايجاد فضاي بيشتر براي عمليات خود است.
مسئله ديگر به چنگ آوردن حق بيمه منازلي است كه خالي افتاده اند و مشتري نيز براي آنها نيست.
اشپيگل: غول بحران اقتصادي همچنان بر اروپا حاكم است
يك هفته نامه آلماني نوشت كه با وجود اتخاذ تصميم هايي به وسيله مقامات آلماني مشكلات اقتصادي همچنان بازارهاي مالي اين كشور و ديگر كشورهاي اروپايي را تهديد مي كند.
براساس گزارش اشپيگل، دولت آلمان اگرچه چندي پيش تصميماتي قاطع در مبارزه با بحران اقتصادي اتخاذ كرد اما تا زماني كه آلمان و ديگر كشورهاي منطقه يورو به تنظيم قوانيني در بازارهاي مالي اقدام نكنند و ميزان كسري بودجه را به كنترل خود درنياورند، خطر بحران مالي همچنان اقتصاد اين كشورها را تهديد مي كند.
اين هفته نامه آلماني نوشت كه اگرچه گفته مي شود كه همه اقدامات صورت گرفته، اما در حقيقت هيچ كاري به درستي انجام نشده است چرا كه معيارهايي كه براساس آنها تصميم گيري شده و يا اعلام شده اند، به اندازه كافي استوار نيستند و ريشه در مشكلات موجود ندارند. از سويي اين اقدامات از انعطاف پذيري لازم نيز برخوردار نيستند و مردم از مشكلاتي كه در آينده با آن روبرو خواهند شد، آگاهي ندارند از اين رو بايد گفت كه دولت مركل در دور دوم از بحران اقتصادي همچون دور اول با سردرگمي مواجه خواهند بود.
براساس اين گزارش، ميلياردها ميليارد يورو در قالب بسته هاي نجات اقتصادي باعث شده كه ميزان بدهي هاي دولت ها بسيار افزايش يابد و بايد اين ميزان كسري به سرعت كاهش يابد و چنين چيزي به غير از اقداماتي كه بر مردم تاثير مي گذارد، امكانپذير نيست.
اشپيگل نوشت كه دولت هاي اروپايي در بحران دوم اقتصادي كه اروپا را تهديد مي كند، مقصر هستند و در نهايت بايد وارد عمل شوند اما سؤالي كه مطرح مي شود اين است كه آنها چه برنامه اي براي ماليات ها، صندوق هاي مالي و بحران حاكم بر بانكها دارند؟
از اين رو غول بحران اقتصادي تا زماني كه دولت هاي اروپايي براي حل مشكلات موجود اقدام نكنند همچنان وجود خواهد داشت و گسترش مي يابد.
خدمات عمومي، قرباني نخست بحران مالي انگليس
روزنامه تايمز در گزارشي از كاهش زودهنگام ميلياردها پوند از اعتبارات مالي بيمارستان ها، كتابخانه ها، جاده سازي ها و برنامه هاي تفريحي و ورزشي دولت انگليس به دليل افزايش بحران مالي خبر داد.
روزنامه تايمز در اين گزارش نوشت: دولت انگليس به دليل شدت بحران مالي ميلياردها پوند از هزينه هاي جاري و اعتبارات سازمان ها را كاهش داد.
رولند واتسون و سوزي جاگر در اين گزارش نوشتند: دولت ائتلافي «ديويد كامرون» ميلياردها پوند كاهش اعتبارات مالي بيمارستان ها، كتابخانه ها، جاده سازي ها و برنامه هاي تفريحي- ورزشي را اعلام كرد كه به زودي اجرا مي شوند.
اين گزارش مي افزايد: از جمله برنامه هاي شناي رايگان براي زير 16ساله ها و بالاي 60 ساله ها لغو شودپالي كورتيس در صفحه اول روزنامه گاردين ارزش كاهش هاي مذكور را 11/5 ميليارد پوند تخمين زده و طرح هاي اشتغال زايي، شناي رايگان و نيز پروژه بزرگ شركت مهندسي شفيلد را از مهمترين طرح هاي كنار گذاشته شده عنوان كرد.

 



يك مقام مسئول: هيچ نظارتي بر ميادين ميوه و تره بار وجود ندارد

رئيس اتحاديه ميوه فروشان تهران گفت: هيچ گاه بازار ميوه و تره بار اينقدر افسارگسيخته نبوده است.
حسين مهاجران در گفتگو با خبرگزاري فارس در پاسخ به اين سؤال كه دليل افزايش قيمت سيب زرد و قرمز لبناني در بازار چيست؟ اظهار داشت: اين نوع سيب وارداتي است و به قيمت هر كيلوگرم 400 تومان گرانتر از شب عيد به فروش مي رسد.
وي افزود: يكي از دلايل استقبال بارفروشان از ميوه هاي وارداتي اين است كه اين ميوه بصورت خالص فروخته مي شود يعني وزن جعبه و كارتن ندارد و ديگر اينكه اين ميوه ها به صورت سورت شده (بسته بندي) هستند.
رئيس اتحاديه ميوه فروشان تهران گفت: اتحاديه بارفروشان يك اطلاعيه بدون مهر و امضا در ميدان بار نصب كرده تا ميوه هاي داخلي به صورت خالص فروخته شوند اما واحدهاي موجود به اين اطلاعيه توجه ندارند.
وي افزود: در 45 سال گذشته كه من در ميدان بار بوده ام هيچ گاه ميدان بار تا اين حد افسارگسيخته نبوده و از دست مسئولان خارج شده است.
مهاجران گفت: يكي از عمده مواردي كه بازار ميوه و تره بار ما را به هم ريخته حضور و وجود دلال هاست چرا كه 800 واحد بار فروش و بيش از 3 هزار دلال وجود دارند كه در مقابل در واحدهاي بارفروش اقدام به دلالي مي كنند.
وي در خصوص دليل گراني بادمجان گفت: در حال حاضر فقط محصول بندرعباس و دزفول در بازار موجود است كه با اضافه شدن محصول ورامين تا يك هفته ديگر قيمت ها شكسته مي شود.
مهاجران گفت: قيمت بادمجان نسبت به هفته گذشته 150 تومان ارزانتر شده و بايد هر كيلوگرم 550 تومان فروخته شود.

 



قائم مقام وزير تعاون اعلام كرد
صدور 600هزار پروانه ساخت مسكن مهر در كشور

قائم مقام وزير تعاون با اعلام جديدترين تصميمات درباره مسكن مهر گفت: بيش از 600هزار پروانه ساخت مسكن مهر در سراسر كشور صادر شده است.
به گزارش خبرگزاري مهر، «سيدعلي علوي» افزود: چون مردم در مسكن مهر طرف قرارداد هستند و زمينها نيز براي دولت است، اين موارد بايد با ادارات ثبت اسناد نيز حل مي شد. در هر حال كار سنگيني در سالهاي گذشته انجام شد و هم اكنون نيز فشار براي انجام كار بيشتر شده است و با مقدمات آماده شده، بيشتر پي ريزي ها انجام و پروانه ها نيز در حدي كه آماده شد، واگذار شده است كه به بيش از 600 هزار مورد رسيده است.قائم مقام وزير تعاون تاكيد كرد: هم اكنون بيش از 400هزار واحد مسكوني پي ريزي واحدهاي مسكوني را نيز انجام داده اند و با توجه به اينكه دولت وام را از 15 به 20 ميليون تومان افزايش داده است، نكته اصلي اين است كه كارها به شكل تعاوني انجام مي شود.

 



بيمه مركزي رسما اعلام كرد
پرداخت 5/1 ميليون تومان خسارت رانندگي بدون كروكي از فردا

شركت هاي بيمه خسارت مالي حوادث رانندگي را تا سقف 15 ميليون ريال بدون كروكي پليس از اول تيرماه پرداخت مي كنند.
به گزارش روابط عمومي بيمه مركزي جمهوري اسلامي ايران، براساس تفاهم نامه همكاري بين راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي، سنديكاي بيمه گران و بيمه مركزي جمهوري اسلامي ايران، شركت هاي بيمه خسارت مالي حوادث رانندگي را تا سقف 5/1 ميليون تومان بدون كروكي پليس از اول تير 1389 پرداخت مي كنند.
پرداخت خسارت مالي حوادث رانندگي تا سقف پيش بيني شده در قانون در راستاي اجراي ماده 18 قانون اصلاح قانون بيمه اجباري شخص ثالث، از جمله ضرورت كنترل بيمه نامه شخص ثالث وسايل نقليه موتوري و متوقف كردن وسايل نقليه اي كه بيمه نامه اجباري شخص ثالث نداشته باشند، اجرا مي شود.
براساس ماده (18) قانون اصلاح قانون بيمه اجباري شخص ثالث، در حوادثي كه فقط منجر به خسارت مالي شده باشد، در صورتي كه وسايل نقليه مسبب و زيان ديده در زمان حادثه داراي بيمه نامه معتبر بوده و بين طرفين حادثه اختلافي در مورد مقصر حادثه وجود نداشته باشد، شركت هاي بيمه موظفند خسارت را حداكثر تا سقف تعهدات مالي مندرج در ماده (4) اين قانون بدون اخذ گزارش مقامات انتظامي پرداخت نمايند.در اين گونه موارد شركت بيمه با بررسي موضوع و احراز وقوع حادثه، خسارت را تا سقف مقرر پرداخت مي كند. در مواردي كه بين طرفين حادثه در مورد مقصر بودن هر يك ازآنها اختلاف وجود داشته باشد يا حادثه منجر به صدمات بدني اعم از جرح يا فوت شده باشد و يا مقدار خسارت مالي بيش از 15 ميليون ريال باشد، داشتن گزارش و كروكي پليس ضروري است.

 



توزيع گوشت گرم 7 هزار توماني در تهران

رئيس اتحاديه تهيه و توزيع گوشت گاوي تهران از تامين گوشت قرمز موردنياز تهران با واردات دام زنده خبر داد.
علي خندان روي جوان در گفت وگو با پانا افزود: واردات دام سنگين از مرزهاي شرق كشور آزاد شده و اين دام ها هم اكنون در قرنطينه دامپزشكي به سر مي برند و پس از اتمام مدت قرنطينه به تهران منتقل مي شوند.
وي تصريح كرد: واردات دام به تهران از 4 شهر بم، جيرفت، كرمان، و زاهدان صورت مي گيرد و بخشي از آن نيز از مرزهاي افغانستان و پاكستان وارد كشور مي شود.
خندان با بيان اين كه اين دام ها پس از ورود 45 روز در قرنطينه بوده و پروار مي شوند، اظهار داشت: پس از اتمام اين مدت دام ها به صورت زنده و يا پس از كشتار به صورت لاشه وارد تهران مي شوند.
وي گفت: در حال حاضر گوشت گرم گوساله با قيمت هر كيلوگرم 7700 تومان در واحدهاي فروش تعيين شده و براساس نياز روزانه بين 30 تا 60 تن عرضه مي شود.
خندان با اشاره به اين كه قرنطينه دام سبك آزاد شده و هم اكنون نيز واردات آن صورت مي گيرد، تاكيد كرد: دامپزشكي هنوز تاريخ دقيق آزاد شدن قرنطينه دام سنگين را اعلام نكرده اما به زودي اين امر اجرا مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14