(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 7 تير 1389- شماره 19680

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
آيت الله آملي لاريجاني: انتظار مردم از قوه قضائيه مبارزه جدي با فساد اقتصادي است
سرتيپ پاسدار علي فضلي:كارشكني ها نتوانست بر حضور چشمگير مردم در مراسم 14خرداد تاثير بگذارد
برگزاري آيين شكرگزاري سلامتي رهبر معظم انقلاب توسط مردم تهران
مديرعامل شركت كشتيراني: بازرسي كشتي هاي ايراني غير قانوني است مقابله به مثل مي كنيم
حضور بولتون و ازنار در گردهمايي تروريست هاي مقيم فرانسه
علي مطهري: از كوچك زاده عذر مي خواهم
عضو كميسيون امنيت ملي مجلس خبر داد كشتي خزر به زودي عازم غزه مي شود
با تجمع در مقابل فرمانداري صورت گرفت اعتراض مردم كازرون به عزل فرماندار و بخشدار
دبير كل ستاد مركزي راهيان نور كشور خبر داد بازديد يك ميليون نفر از مناطق عملياتي در غرب كشور
آخرين رزمنده مبارز عشاير عرب خوزستان با قواي انگليسي درگذشت
طي بيانيه اي بسيج دانشجويي دانشگاه شهيد چمران به عملكرد برخي از نمايندگان مجلس اعتراض كرد
تأكيد نماينده ولي فقيه در مازندران بر لزوم ساماندهي وضعيت فرهنگي سواحل اين استان
تسهيلات ويژه دولت به توليدكنندگان پوشاك اسلامي
برگزاري شانزدهمين كنگره بين المللي نهج البلاغه در قم
بوشهر 11هزار تن خرما صادر كرد
امام جمعه اصفهان: مبارزه با مفاسد اجتماعي وظيفه دولت است
اخبار ادبي و هنري



آيت الله آملي لاريجاني: انتظار مردم از قوه قضائيه مبارزه جدي با فساد اقتصادي است

همايش سراسري قوه قضائيه در ششمين روز از هفته قوه قضائيه با حضور محمود احمدي نژاد رئيس جمهور، آيت الله لاريجاني رئيس قوه قضائيه، علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي، بختياري وزير دادگستري، رئيسي معاون اول قوه قضائيه، محسني اژه اي دادستان كل كشور، پورمحمدي رئيس سازمان بازرسي كل كشور و جمعي از مسئولان دستگاه قضا در محل مجموعه فرهنگي شهيد بهشتي برگزار شد.
احمدي نژاد در اين همايش ضمن تسليت به مناسبت شهادت شهيد بهشتي و ياران ايشان با بيان اينكه عدالت موضوع اصلي حاكميت و حكومت است، گفت: اگر عدالت را از موضوع حكومت برداريم چيزي از حكومت باقي نمي ماند.
وي افزود: توزيع عادلانه امكانات و فرصت ها و همچنين تنظيم نظارت و برخورد با دست اندازي ها از جمله مفهوم عدالت است.
احمدي نژاد با تاكيد بر اينكه بايد در جمهوري اسلامي عدالت را بر پا كنيم خاطرنشان كرد: اولين گام در اجراي عدالت تنظيم قوانين است چرا كه اگر قوانين بر پايه عدالت تنظيم نشود مشكلات قابل رفع و رجوع نيست.
رئيس جمهور تصريح كرد: اگر قوانين درستي را بر حسب فرصت ها تنظيم نكرده باشيم امكان برپايي عدالت سخت و محدود مي شود به همين دليل نيازمند قوانين جامع و مانع هستيم.
وي افزود: اگر در قوانين دوگانگي و چندگانگي وجود داشته باشد فرصت را در اختيار زياده خواهان مي گذارد. به همين دليل بايد دست به دست هم دهيم تا قوانين درستي تنظيم شود.
احمدي نژاد به كثرت قوانين اشاره كرد و گفت: كثرت قوانين موضوع خوبي نيست چرا كه بايد يك قانون جامع به صدها قانون پر از گريزگاه ترجيح داده شود.
رئيس جمهور گام دوم را اجراي درست دانست و افزود: اگر قانون جامع و كاربردي داشته باشيم اما افرادي كه درك و اشراف درستي از قانون نداشته باشند، قانون را معطل يا اجرا نمي كنند. به همين دليل نيازمند مجريان عادلي هستيم كه قانون را به درستي اجرا كنند.
وي با تاكيد بر اينكه ما نيازمند به يك قدرت و دست قوي براي اعمال عدالت و اجراي قوانين و تامين عدالت هستيم كه البته اين نقش نيز در جمهوري اسلامي ايران به قوه قضائيه سپرده شده است.
احمدي نژاد با اشاره به اينكه قوه قضائيه تضمين اجراي عدالت و قانون است، تصريح كرد: تنها قوه اي كه در قانون اساسي به اجراي عدالت ذكر شده است قوه قضائيه است.
وي اجراي عدالت را امري سخت عنوان كرد و افزود: فشارها از درون و بيرون براي اجراي عدالت وارد مي شود، اما بايد بدانيم كه يك حكم به صورت آگاهانه از صدها كار عمراني ارزشش بيشتر است چرا كه اجراي عدالت باعث شكوفايي انسان مي شود.
احمدي نژاد با تاكيد بر اينكه دستگاه قضا پناهگاه و نقطه امنيت خاطر مردم است، خاطرنشان كرد: نظارت در قوه اجرايي بسيار زياد است همانند ديوان محاسبات، سازمان بازرسي، نمايندگان مجلس و ... اما دستگاه قضا آنقدر اهميت بالايي دارد كه نظارت در درون خود آن دستگاه تعبيه شده است. امروز نيز دستگاه قضايي ما از خيل عظيم قضات شجاع و مومن برخوردار است.
رئيس جمهور در ادامه سخنانش گفت: با وجود همه زحمات سال هاي گذشته و تلاش هايي كه امروز رئيس قوه قضائيه و ديگر مسئولان آن متحمل مي شوند، هنوز در ابتداي راه هستيم.
وي ادامه داد: بايد به جايي برسيم كه از پروژه ها جلو بزنيم و به اتفاق دوم اشاره كرد و افزود: بايد فضايي را به وجود بياوريم كه اگر دستي براي دست اندازي بلند شد بداند كه دست قاطعي اين دست متجاوز را قطع مي كند. چرا كه شكوفايي حقيقي در آن زمان است.
احمدي نژاد با تاكيد بر اينكه بايد همه حس برقراري عدالت را داشته باشند، تصريح كرد: اگر كسي در ذهنش به شيطنت پرداخت بايد بداند كه دستگاه قضا آن را قطع خواهد كرد.
رئيس جمهور اجراي عدالت را ماموريت آرماني و الهي دانست و گفت: دولت با همه توان پشتيبان قضات و دستگاه قضائي خواهد بود چرا كه در اين زمينه تمامي لوايح قضايي در دولت به سرعت تصويب مي شود.
آيت الله لاريجاني: قوه قضائيه در برخورد با مفاسد اقتصادي و اجتماعي قاطع است
آيت الله صادق آملي لاريجاني، رئيس قوه قضائيه در همايش سراسري قوه قضائيه با تاكيد بر اين كه قوه قضائيه در برخورد با مفاسد اقتصادي و اجتماعي قاطع است، اظهار داشت: اگر قوه قضائيه سد اين باب نشود اين فساد به همه كشور سرايت مي كند از سوي ديگر وقتي مشاهده مي شود كه كساني ميلياردي سوءاستفاده مي كنند و كسي نظارت و برخورد نمي كند پايين دستي ها نيز ممكن است اين كار را انجام دهند.
وي با تاكيد بر اين كه ما در انجام وظايف خود كوتاهي نكرده و نمي كنيم، گفت: با كارها و اقدامات متعدد قضايي مواردي را يافته ايم و بر حسب قانون تا اين زمان اسم كسي را اعلام نكرده ايم اما قوه قضائيه عزم جدي دارد و پيگير اين موضوعات است. پرونده هاي متعددي نيز مطرح است البته متاسفانه مقاومت هايي نيز وجود دارد. يكي از بزرگان به بنده فرمود كه به خاطر مصالح قدري ملاحظه كنيم كه من گفتم اين امر به نفع كل نظام است و اگر تنها هم شوم اين راه را مي روم.
رئيس قوه قضائيه با بيان اين كه براي اتقان آراء در دستگاه قضايي بايد از بار پرونده ها كاسته شود، افزود: اين كه قاضي در طول روز مجبور باشد حدود 8، 7 پرونده و شايد بيشتر را مورد بررسي قرار دهد با هيچ استانداردي همخواني ندارد. اكنون وضعيت رسيدگي به پرونده ها براي قضات بسيار دشوار شده و يكي از نتايج آن اطاله دادرسي است. ما براي حل اين امر تصميم به تقويت نيروي انساني گرفتيم و در اين راستا در جذب قضات جوان و تقويت نيروهاي انساني تلاش كرديم.
آملي لاريجاني تحول در دستگاه قضايي را نيازمند تحول در نگاه مسئولان و قضات و كارمندان اين دستگاه دانست و تصريح كرد: ما به عنوان مسئولان دستگاه قضايي مي دانيم كه قضات كاردان، فاضل و توانايي در سراسر كشور مشغول به كار هستند اما آيا ساز و كار منظمي وجود دارد كه افراد به اتكا استعدادهاي خود رشد كنند؟ به نظر مي رسد مكانيزم روشني براي جايگزيني استعدادهاي جديد در اين دستگاه نداريم بايد اين مجموعه را به نحوي اداره كنيم كه نيروها و قضات توانا به صورت طبيعي رشد كنند.
رئيس قوه قضائيه تاكيد كرد: برخورد با مفسدان اقتصادي و اجتماعي بخش عمده اي از وظايف قوه قضائيه است و درخواست برخورد دستگاه قضايي با مفسدان اقتصادي و اجتماعي توقع صحيحي است كه از دستگاه قضايي مي رود.
وي تصريح كرد: اگر سدي در قبال مفسدان ايجاد نشود، فساد به همه كشور سرايت مي كند و وقتي ببينند افرادي به راحتي مي توانند ميلياردها تومان سوءاستفاده داشته باشند و كسي هم به حساب آنها نمي رسد، پايين ترها چرا تخلف نكنند؟ آملي لاريجاني گفت: اگر نظارتي نباشد و چنين سرقت ها و كلاهبرداري هاي كلان در دستگاه صورت گيرد و با آن برخورد نشود، چرا پايين دست ها اين كار را انجام ندهند؟ وي ادامه داد: بر همين اساس قوه قضائيه بايد در مقام اجراي اين وظيفه ذاتي خود محكم پاي قضيه بايستد. رئيس قوه قضائيه تاكيد كرد: بحمدالله ما ايستاده ايم و بنده بناي كار تبليغاتي ندارم و نمي خواهم اين مساله را مكرر به رسانه ها بكشانم، اما در اداي وظيفه خود كوتاهي نخواهيم كرد. آملي لاريجاني افزود: موارد سوءاستفاده كلان را با كارهاي متعدد قضايي يافته ايم و در اين مسير، همه كارهاي مان در مسير قانون بوده است.
وي اضافه كرد: برخي شايعات كه بحث ها سياسي است، مطلقا حرف هاي شنيدني نيست و ما تا اين زمان برحسب قانون نه اسم كسي را اعلام و نه تبليغي عليه كسي كرده ايم.
رئيس قوه قضائيه ادامه داد: البته اگر ديگران به شايعاتي دامن بزنند، ربطي به قوه قضائيه ندارد.
آملي لاريجاني گفت: قوه قضائيه در برخورد با مفاسد اقتصادي عزم جدي دارد و پرونده هاي متعددي مطرح است.
وي افزود:متاسفانه مقاومت هايي وجود دارد و زماني رهبر معظم انقلاب در فرمان 8 ماده اي فرموده بودند كه وقتي شما شروع به برخورد با مفسدان اقتصادي كنيد، فريادها از همه جا بلند مي شود، همين طور هم شده است. رئيس قوه قضائيه بار ديگر با تاكيد بر اين كه «ما عزم جدي در برخورد با اين مفسدان داريم»، گفت: يكي از مسئولان كشور از باب لطف به من فرمود قدري در اين مسايل مسامحه كنيد و مصالح را در نظر بگيريد. به آن شخص عرض كردم اين وظيفه هيچ وجهي براي مسامحه ندارد. وظيفه ذاتي دستگاه است و خدا مي داند به نفع كل نظام است كه قوه قضائيه قاطعانه با مفسدان اقتصادي برخورد كند. آملي لاريجاني ادامه داد: عرض كردم اين راه را مي روم. اگر تنها هم شوم. آن را ادامه خواهم داد.
در اين صورت در نهايت امر به نقل از آيت الله مدرس عرض مي كنم «زنده باد خودم»! چون وقتي راه حق باشد، انسان نبايد در اجراي حق اين طرف و آن طرف را نگاه كند و كلام امام(ره) است كه فرمودند اگر حق را يافتيد و كل كشور طرف ديگر بود، حق را رها نكنيد. وي تاكيد كرد: مفسدان اقتصادي به جزاي اعمال خود خواهند رسيد و قطعا آنها را اعلام رسمي هم خواهيم كرد اما اجازه دهيد مسير قانون طي شود و به شايعات دامن نزنيم. آملي لاريجاني همچنين بر عزم دستگاه قضايي بر برخورد با مفاسد اجتماعي تاكيد كرد.
آملي لاريجاني در ادامه يكي از دلايل اطاله دادرسي را كمبود نيروي انساني عنوان كرد و يادآور شد: براي برنامه ريزي بايد ترسيم صحيحي از اطاله دادرسي و ميزان آن داشته باشيم هميشه اين گونه نيست كه پرونده اي 5 سال يا بيشتر طول بكشد البته پرونده هايي داريم كه اين مدت به طول انجاميده در اين خصوص از مسئولان مربوطه سؤال كردم و اعلام شد كه حدود 80 تا 90 درصد پرونده ها بين 3 تا 4 ماه مختومه مي شوند و اطلاعات آماري ما نيز همين موضوع را بيان مي كند.
رئيس قوه قضائيه يكي ديگر از دلايل اطاله دادرسي را اعمال ماده 18 عنوان و خاطرنشان كرد: در مواردي حتي اعمال ماده اي 18 مكرر مي شد، در اين كه برخي احكام صادره در سراسر كشور ممكن است خلاف بين شرع باشد بحثي نيست اما آيا مي شود به اين جهت همه پرونده ها را اعمال ماده 18 كنيم. براساس مفاد ماده 18 احكام قطعي دادگاه ها قابل تجديدنظر خواهي نيست مگر در مواردي كه خلاف بين شرع توسط رئيس قوه قضائيه تشخيص داده شود.
وي افزود: آيين نامه جديد در اين خصوص يكي از بركات اين دوره است و اگر ما هيچ كاري نكرده باشيم اما اين امر كمك بسياري براي رفع اطاله دادرسي مي كند.
آيت الله آملي لاريجاني در ادامه در خصوص پيشگيري از جرم كه يكي از وظايف قوه قضائيه است، اظهار داشت: اواخر دوره قبل لايحه بسيار خوبي در اين خصوص تدوين شده و در مجلس نيز مورد تاييد قرار گرفت. البته در شوراي نگهبان به آن اشكال گرفته شد و خود بنده نيز يكي از كساني بودم كه اشكال گرفتم و اگر اكنون هم در شوراي نگهبان بودم باز هم اشكال مي گرفتم زيرا، اين لايحه اشكال قانون اساسي دارد.
آملي لاريجاني اجرايي شدن اين بند از اصل 156 قانوني اساسي را نيازمند كار فراقوه اي دانست و افزود: بايد به نحوي اين مساله به صورت فراقوه اي حل شود ما نمي توانيم پيشگيري از جرم انجام دهيم تا هنگامي كه قوه قضائيه و قوه مجريه با ما همكاري كنند. در اين راستا معاونت پيشگيري از جرم و حفاظت اجتماعي را ايجاد كرديم و اميدواريم كه آثار مطلوبي داشته باشد.
وي در خصوص نظارت بر قوه قضائيه يادآور شد: براي احياي اصل 161 قانون اساسي و تقويت نظارت مديريتي در قوه قضائيه مساله نظارت ديوان عالي را به صورت آيين نامه اي تدوين كرديم و انشاءالله به زودي ابلاغ مي شود.
علي لاريجاني: مشروعيت
و استقامت نظام
دو هدف اصلي خط ترورها
علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي بعنوان سخنران بعدي همايش اظهار داشت: اينكه درسالگرد شهادت دكتر بهشتي، هفته قوه قضائيه شكل مي گيرد، بايد آن را طليعه ارزيابي هاي سنجيده از اين قوه قرار داد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي نقش شهيد بهشتي را در تدوين قانون اساسي و در پايه گذاري قوه قضائيه پس از انقلاب نقشي درجه اول خواند و گفت: هيچگاه درتاريخ گذشته ايران شاهد استقلال قوه قضائيه به اين نحو كه امروز در نظام اسلامي تبيين شده است، نبوده ايم.
وي حوادث سال 60 را آزموني براي نظام دانست و گفت: ترورهاي صورت گرفته به دست منافقين و ديگر گروهك ها با هدف براندازي نظام انجام شد و در اين ميان حادثه 30 خرداد سال 60 مهم بود كه درآن، منافقين جنگ مسلحانه گسترده اي عليه نظام شروع كردند. لاريجاني با اشاره به اينكه اين ترورهاي منافقين همه افراد را درگير كرد، افزود: سوءقصد ششم تير سال 60عليه حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي، حادثه ساده اي نبود و دراين حادثه، تصور حريف اين بود كه شوك سياسي بزرگي در كشور ايجاد كند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت:هرچند اين حادثه شوك بزرگي بود، اما حضور امام (ره) در صحنه، هميشه اين مسائل را كوچك مي كرد. وي مشروعيت نظام و استقامت نظام را دو هدف اصلي خط ترورها دانست وافزود: انتخاب افرادي كه مورد ترور واقع مي شدند، با حساب و كتاب بود و جدا از برخي كارهاي كوري كه منافقين در ميان مردم انجام مي دادند، بسياري از رجال سياسي و ديني كه آنها ترور كردند، حساب شده بود.
وي در ادامه همايش با بيان اينكه تخريب كارآمدي نظام از ديگر نكات مورد توجه استكبار است افزود: نظام ها مي توانند صبغه اسلامي داشته باشند اما اگر از كارآمدي برخوردار نباشند از درون دچار مشكل مي شوند.
لاريجاني گفت: تخريب وجهه بين المللي نظام از ديگر راهبردهاي دشمنان به شمار مي آيد و شما شاهد هستيد دراين سي سال، خط اصلي رسانه ها در تخريب وجهه بين المللي نظام اسلامي است.
وي با بيان اينكه تضعيف ويژگي الهام بخشي انقلاب اسلامي از ديگر اهداف استكبار است افزود: ما در دوره هايي، احساس مي كرديم برخي افراد كه درجايگاه هاي سياسي قرار مي گيرند، حالت استغفار به آنها دست داده است كه تصور مي كنند اگر انقلاب اسلامي انديشه اي براي بيداري مسلمين دارد بايد تحت فشارها، آن را از دست بدهد و اين يك اشتباه استراتژيك بود.
رئيس قوه قضائيه در ادامه گفت: مسيري كه قوه قضائيه براي دميدن روح استقلال درآن مي پيمايد، درست است و حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبري مكرر بر آن تاكيد داشته اند.
علي لاريجاني در ادامه سخنانش افزود: رئيس قوه قضائيه نيز بر اين موضوع مصمم است و اگر عدالت محقق شد، نابساماني در بقيه بخش ها را نيز مي تواند جبران كند وباعث اميدواري دركشور شود.
وي با بيان اينكه بايد از دستاورد بي نظير استقلال قوه قضائيه صيانت شود، افزود: همه قوا بايد اين موضوع را بپذيرند و اين به نفع نظام اسلامي است كه در دادگاه هاي قوه قضائيه، اين قاضي باشد كه حكم صادر مي كند.
لاريجاني گفت:اگر چنين شد محيط و زمانه محبوب و دوست داشتني مي شود و دشمن از طمع به چنين جامعه استواري مايوس خواهد شد. وي افزود: اگر ما دشمنان زيادي داريم و مي خواهيم آنان را مايوس كنيم، بايد حق را در داخل محقق كنيم تا پيوندها مستحكم و روحيه پايداري دركشور ايجاد شود.
رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: دخالت قدرت در قوه قضائيه، همه خدمات ديگر اين قوه را از بين خواهد برد.
لاريجاني افزود: قطعا وقتي در قوه اي هرسال هفت تا هشت ميليون پرونده وارد مي شود، همه آنها حساس نيستند اما اگر در يك مورد دخالتي شد، حيثيت قوه قضائيه را در ديگر شئون نيز زير سوال مي برد.
وي گفت: اگر دشمن خارجي مي خواهد به ما فشار آورد قصد داريم ايستادگي داشته باشيم، بايد حق را دركشور محقق كنيم.
وي ادامه داد: عدالت زماني معنا مي يابد كه انسان ها در بستري زندگي كنند كه استعدادهاي آنان بتواند بالفعل شود و به كمال برسد.
لاريجاني افزود: براي اين منظور همه قوا بايد مسير را براي مشاركت مردم چه در اقتصاد و چه درسياست و حوزه هاي فرهنگي فراهم كنند.
وي گفت: دخالت قواي ديگر براي اينكه حقوق حركت ومشاركت مردم را محدود كند خلاف عدالت است مگر اينكه اين فعاليت، حقوق ديگر را ضايع كند؛ مانند ملاحظات اخلاقي كه بايد درمحيط اجتماعي رعايت شود.
لاريجاني افزود: همين طرح عفاف كه در شوراي انقلاب فرهنگي چهار پنج سال است خاك خورده و هنوز ابلاغ نشده است قطعا براي اين است كه مسير را مهيا كند تا ديگر استعدادها بتواند شكوفا شود وگرنه كسي حق ندارد حقوق مردم را مسدود كند.

 



سرتيپ پاسدار علي فضلي: كارشكني ها نتوانست بر حضور چشمگير مردم در مراسم 14خرداد تاثير بگذارد

جانشين سازمان بسيج مستضعفين تاكيد كرد: حضور چشمگير مردم در مراسم 14خرداد به رغم تمام كارشكني هاي موجود، برگ زرين ديگري در تاريخ ولايت مداري مردم ايران بود.
سرتيپ پاسدار علي فضلي جانشين سازمان بسيج مستضعفين در نشست مسئولين بسيج جامعه پزشكي استان ها، كه روز يكشنبه برگزار شد از بسيجيان جامعه پزشكي در دوران هشت سال دفاع مقدس كه با كمترين امكانات در صفوف رزمندگان اسلام و در خط مقدم جبهه به مداواي مجروحان و رزمندگان مي پرداختند و خطر را به جان مي خريدند تا جان رزمنده اي را نجات دهند، تشكر و قدرداني كرد.
جانشين سازمان بسيج مستضعفين در بخش ديگري از سخنانش ضمن شرح چگونگي پشتيباني و جلسات هماهنگي مراسم بزرگداشت سالگرد حضرت امام(ره)، حضور چشمگير مردم را به رغم تمام كارشكني هاي موجود، يك برگ زرين ديگري در تاريخ ولايت مداري مردم ايران دانست.
فرمانده قرارگاه شهيد فهميده تصريح كرد: به رغم عدم باور برخي از دست اندركاران مراسم به شركت گسترده امت حزب الله، حضور كم نظير بيش از دو ميليون نفر از مردم، در مراسم سالگرد و نمازجمعه تاريخي 14خرداد كه بعضي از آنها با پاي پياده از گوشه و كنار كشور خود را به حرم مطهر رسانده بودند، نشان داد كه دفاع اين مردم از انقلاب، يك دفاع عاطفي و احساسي نيست بلكه ريشه در بصيرت، ولايت مداري و هوشياري آنان دارد.
در بخش ديگري از اين مراسم، رئيس زاده مسئول سازمان بسيج جامعه پزشكي كشور، با اعلام برنامه هاي بسيج جامعه پزشكي گفت: سازمان بسيج جامعه پزشكي، متشكل از پزشكان متخصص و فوق تخصص، پزشك عمومي و داروسازان، پرستاران، ماما و ساير رشته هاي پزشكي و پيراپزشكي جمعيت موثري در جامعه ما هستند و معتقديم سازماندهي آنها و گسترش روحيه و تفكر بسيجي مي تواند بسياري از مشكلات كشور را چه در عرصه نظام سلامت، بهداشت و درمان و چه در عرصه هاي سياسي و فرهنگي برطرف كند.
رئيس زاده اجراي طرح بيمارستا نهاي صحرايي در مناطق محروم كشور را يك امر مطلوب و لازم دانست و با اعلام ظرفيت هاي سازمان در اين راستا رفع نواقص موجود را در اجراي اين طرح عظيم خواستار شد.
وي در پايان تصريح كرد: ما معتقديم تا يك تفكر ناب بسيجي در عرصه نظام سياست گذاري سلامت كشور ساري و جاري نشود مشكلات نظام سلامت به نحو مطلوب حل نخواهد شد.

 



همزمان با سالروز ترور نافرجام آيت الله العظمي خامنه اي صورت گرفت
برگزاري آيين شكرگزاري سلامتي رهبر معظم انقلاب توسط مردم تهران

اهالي خيابان ابوذر و منطقه فلاح به همراه ديگر شهروندان تهراني ديروز همزمان با سالروز سوءقصد نافرجام به جان رهبر معظم انقلاب در ششم تيرماه سال 1360، آيين شكرگزاري سلامت معظم له را برگزار كردند.
حجت الاسلام «عليرضا پناهيان» نماينده ولي فقيه در دانشگاه هنر كه تنها سخنران اين مراسم در مسجد ابوذر تهران بود، با آرزوي طول عمر مقام معظم رهبري و شكرگزاري سلامت معظم له با ارايه تعريفي از نعمت، شناخت نعمت و شكرگزاري نعمت هاي الهي به ويژگي هاي شخصيتي رهبر فرزانه انقلاب پرداخت.
پناهيان با تاكيد بر پرهيز از گفتارهاي تبليغي در خصوص ويژگي هاي مقام معظم رهبري گفت: سخنان و گفته هاي من در اين بحث تبليغ براي معظم له نيست كه اگر تبليغ باشد قطعا باعث وهن ايشان خواهد شد و معظم له نيز از تبليغ و تعريف و تمجيد ديگران از خود بسيار ناراحت مي شوند.
وي افزود: هدف صرفا بيان گوشه هايي از ويژگي هاي شخصيتي رهبر انقلاب براي الگوپذيري جوانان و نوجوانان است.
پناهيان خطاب به جوانان و نوجوانان حاضر در مراسم كه بسياري از آنها معتكفين در مسجد بودند گفت: اگر مي خواهيد در كسب افكار سالم گوي سبقت را از ديگران برباييد به ويژگي هاي شخصيتي مقام معظم رهبري توجه كنيد و ايشان را الگوي افكار و رفتار خود قرار دهيد زيرا وي يك الگوي شايسته براي شما جوانان هستند.
وي زندگي زاهدانه، منش سياسي، ويژگي هاي علمي و سطح بالاي دانش، ويژگي هاي عرفاني و اخلاقي، اخلاص و عدالت را از ملكات و مهمترين ويژگي هاي شخصيتي حضرت آيت الله خامنه اي برشمرد و در ادامه به تشريح هر يك از اين ويژگي ها با استناد به سخنان مقامات ساير كشورها، علما و شخصيت هاي سياسي و علمي كشورمان پرداخت.
پناهيان همچنين رهبر معظم انقلاب را بسيار مشورت پذير، نقدپذير و آينده نگر دانسته و اظهار داشت: آينده نگري ايشان در خصوص وقايع بين المللي بويژه در پيروزي حزب الله در جنگ 33 روزه با رژيم صهيونيستي بدون كم و كاستي به وقوع پيوست.
در آيين شكرگزاري سلامت مقام معظم رهبري كه از سوي ستاد مردمي برگزاري مراسم ششم تير منطقه 17 تهران برگزار شد، استاندار تهران، مسئولين و تعدادي از ائمه جماعات منطقه نيز حضور داشتند.
آيت الله خامنه اي رهبر فرزانه انقلاب اسلامي در ششم تيرماه سال 1360 كه در آن زمان امام جمعه تهران و نماينده حضرت امام خميني(ره) در شوراي عالي دفاع بودند در مسجد جامع ابوذر تهران بر اثر انفجار بمب كار گذاشته شده در ضبط صوت توسط منافقين از ناحيه دست مجروح شدند.
مسجد ابوذر تهران در يكي از جنوبي ترين مناطق تهران واقع شده و آيت الله خامنه اي مدتي در آن مسجد پس از نماز ظهر و عصر سخنراني و به پرسش ها پاسخ مي دادند.

 



مديرعامل شركت كشتيراني: بازرسي كشتي هاي ايراني غير قانوني است مقابله به مثل مي كنيم

مدير عامل شركت كشتيراني عنوان كرد كه در صورت ايجاد مزاحمت براي كشتي هاي ايراني، به طور قطع از اختيارات خود براي مقابله به مثل استفاده خواهيم كرد.
محمدحسين داجمر مديرعامل و رئيس هيئت مديره شركت كشتيراني جمهوري اسلامي ايران در خصوص تحريم هاي صورت گرفته از سوي شوراي امنيت اظهار داشت: در اين قطعنامه براي كشتيراني جمهوري اسلامي به عنوان يك شركت و كالاهايي كه از ايران و به ايران حمل مي شود نيز محدوديت هايي در نظر گرفته شد.
وي افزود: در قطعنامه شوراي امنيت تأكيد شده است تا كشورها با بازرسي اين كشتي ها اطمينان حاصل كنند محموله در ارتباط با تقويت هسته اي ايران و برنامه هاي موشكي و نظامي در ابعاد خاصي نباشد.
داجمر در پاسخ به اين سؤال كه آيا بصورت قانوني مي توانند چنين محدوديت هايي را ايجاد كنند، گفت: در مورد مسائل خاص كشتيراني مسائلي كه اين قطعنامه ادعا كرده است مطالبي خلاف، تبليغي و يك فشار سياسي است چون طبق قوانين بين المللي شركت هاي كشتيراني مسئوليت بازرسي و كنترل محتويات بسته اي راكه تحويل مي شود ندارد.
وي افزود: كشتيراني ها بنا به اظهار صاحب كالا، اسناد بارنامه صادر مي كنند و مسئوليت محتويات بسته با صاحب كالا و كنترل آن با گمركات مبدأ و مقصد است و بازرسي كليه كالاها توسط كشتيراني ها غير ممكن است.
داجمر اضافه كرد: مطابق مفاد قطعنامه، بازرسي تنها از كشتي هايي مجاز است كه محتويات آنها مورد شبهه بوده و اين اطمينان در مورد محتويات آنها حاصل شده باشد كه كشتي مورد نظر حامل تسليحات موشكي يا تجهيزات مربوط به ساخت سلاح هسته اي هستند.
مديرعامل كشتيراني جمهوري اسلامي ايران تأكيد كرد كه بطور قطع توان بازرسي تمام كشتي ها وجود ندارد و ما اميدواريم كه كار به اينجا كشيده نشود زيرا در آن صورت قضيه روند ديگري پيدا خواهد كرد و جمهوري اسلامي ايران اقدامات اساسي ديگري را در دستور كار قرار خواهد داد.
وي متذكر شد: بازرسي كشتي ها در آب هاي بين المللي نيز تنها با دريافت مجوز از كشور صاحب پرچم عملي است.
مدير عامل كشتيراني تأكيد كرد: در صورت ايجاد مزاحمت براي كشتي هاي ايراني، به طور قطع ايران براي حفاظت از منافع ملي از اختيارات قانوني خود براي مقابله به مثل استفاده خواهد كرد.
داجمر گفت: همين كه كشتيراني در سطح بين المللي فعاليت مي كند يعني به مقررات بين المللي اهميت مي دهد. تحريم هاي صورت گرفته خلاف عرف و قوانين بين المللي دريايي است چرا كه با اين تحريم ها براي يك شركت كه در چهارچوب قوانين بين المللي كار مي كند محدوديت ايجاد مي كند.
وي در پاسخ به اين سأال كه كشور ما با حدود 180 كشور دنيا ارتباط تجاري دارد آيا اين تحريم ها مي تواند تأثيري در اين روابط داشته باشد، گفت: كشورها مي دانند كه كالاهايي كه صادر يا وارد مي كنند در چه راستايي است. اين مسائل نمي تواند مانعي براي كشورهايي شود كه كار اقتصادي با ايران انجام مي دهند ولي از آن طرف هم اگر مزاحمت ايجاد كنند و كار را دچار وقفه كنند طبيعتاً در ابتدا خودشان ضرر مي كنند چرا كه اگر كار با وقفه صورت گيرد، بازرگانان، كشورهاي ديگري را جايگزين مي كنند.
مدير عامل شركت كشتيراني جمهوري اسلامي ايران در نهايت خاطرنشان كرد: تحريم كنندگان يا منابع اطلاعاتي ضعيفي دارند و يا اينكه به دنبال اين هستند كه فشارها را با بهانه هاي غيرقانوني وارد كنند تا به اهداف سياسي خودشان برسند.

 



حضور بولتون و ازنار در گردهمايي تروريست هاي مقيم فرانسه

سرويس سياسي-
جان بولتون و خوزه ماريا ازنار در گردهمايي تروريست هاي مقيم فرانسه حضور يافته و به حمايت از آنان پرداختند.
به گزارش روزنامه نيويورك تايمز جمعي از مخالفان نظام جمهوري اسلامي روز شنبه در يك استاديوم واقع در شهرك تاورني بيرون از پاريس، در حمايت از شوراي ملي مقاومت و گروهك منافقين گرد هم آمدند.
در اين تجمع كه در ميان تدابير شديد امنيتي صورت گرفت چهره هايي چون «جان بولتون» سفير سابق آمريكا در سازمان ملل و «خوزه ماريا ازنار» نخست وزير سابق اسپانيا مشاهده مي شد. تجمع كنندگان حامي گروهك تروريستي منافقين همچنين نطق هايي را بر عليه نظام جمهوري اسلامي ايراد كردند.
براساس اين گزارش شوراي مقاومت ملي ايران (منافقين) در سال 1981 در فرانسه تاسيس شده و همچنان در فهرست سازمان هاي تروريستي وزارت خارجه آمريكا قرار دارد اما اين شورا به طور كامل از فهرست مشابهي در اتحاديه اروپا حذف شده و يك تشكيلات ناراضي مشروع قلمداد مي شود.
نيويورك تايمز اضافه كرد كه در اين تجمع «الخو ويدال كوادراس روكا» يكي از معاونان رئيس پارلمان اروپا نيز بيانيه اي را در حمايت از آن شورا قرائت كرد كه به گفته وي به امضاي اكثريت قانون گذاران اروپايي رسيده بود.
بولتون هم در سخنراني خود از واشنگتن خواست اين شورا را از فهرست تروريستي اش حذف كند.

 



علي مطهري: از كوچك زاده عذر مي خواهم

علي مطهري درباره سخنان ركيك خود به كوچك زاده كه از تريبون مجلس هشتم صورت گرفت با ارسال توضيحاتي به يك سايت اينترنتي اعلام كرد كه اين مطالب را در يك شرايط غيرعادي گفته است.
وي چهارشنبه گذشته در صحن علني مجلس شوراي اسلامي و در جريان اظهاراتش در مخالفت با فوريت طرح معتبر بودن كليه مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي ناگهان دكتر كوچك زاده نماينده مردم تهران را «كوچك اف» خطاب كرد و پس از اينكه با واكنش كوچك زاده مواجه شد او را آماج الفاظ ركيكي همچون «خفه شو، بتمرگ سرجات و قرار داد.
اين اقدام علي مطهري كه بازتاب منفي فراواني عليه او داشت باعث شد تا وي در يادداشتي كه براي يكي از سايت هاي اينترنتي ارسال كرد ضمن «غيرعادي» دانستن وضع خود در لحظه فحاشي، بنويسد: ظاهرا من چند كلمه اي گفته بودم كه خارج از ادب بود و البته در مجلس شنيده نشد و فقط كساني كه از راديو گوش مي دادند شنيدند و محتواي آن «بنشين» و «ساكت باش» و كلمه ديگري بود كه معني آن را نمي دانم.
وي همچنين به صورت تلويحي ناسزاهاي خود را تكذيب كرد و مدعي شد؛ وقتي يكي از دوستان كه از راديو گوش كرده بود به من گفت: چنين كلماتي گفتي، گفتم اصلا يادم نيست و ا گر گفتم در يك شرايط غيرعادي بوده است.
البته علي مطهري در پايان اين يادداشت، اين ناسزاها را «چند كلمه» ناميد و ضمن عذرخواهي از مهدي كوچك زاده نوشت: هيچ كس جز معصومين از خطا و گناه مصون نيست و اگر آقاي كوچك زاده از آن چند كلمه ناراحت شده اند، از ايشان عذرخواهي مي كنم.
در عين حال سايت رجانيوز در گزارش جداگانه اي از اظهارات علي مطهري در جلسه كميسيون فرهنگي مجلس نسبت به بعضي از نمايندگان و انتقاد وي از حداد عادل خبر داد و نوشت: مطهري در اين جلسه اصرار داشت كه حداد عادل كانديداي رياست نشود و يكي ديگر از اعضا كانديدا شود. وي در پاسخ به برخي اعضاي كميسيون كه به او گفتند شما فارغ از كانديداتوري آقاي حداد عادل، كانديدا شويد، گفت كه رقابت با حضور حداد معنا ندارد.
مطهري درخصوص دليل مخالفات خود با رياست حداد عادل بر كميسيون فرهنگي گفت كه وي صلح كل است و اهل تعامل با همه از جمله دولت است. او ادامه داد كه كميسيون فرهنگي فشل شده و علت آن هم رياست حداد عادل است.
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس در واكنش به اين اظهارات مطهري گفت: آقاي مطهري من عيب و ايراد زيادي دارم ولي اين مواردي را كه گفتيد، جزء ايرادهاي خود نمي دانم.
حداد عادل با يادآوري مواضع خود در قبال جريان فتنه و بيان اينكه از روشنگري در مقابل اين جريان كوتاه نيامده است، افزود كه علي رغم برخي انتقاداتي كه به دولت دارد، حمايت از آن در جريان انتخابات را وظيفه خود دانسته و معتقدم كار درستي انجام دادم.

 



عضو كميسيون امنيت ملي مجلس خبر داد كشتي خزر به زودي عازم غزه مي شود

همزمان با تلاش هاي جهاني براي ارسال كمك هاي انسان دوستانه به غزه، بزودي يك كشتي ايراني نيز راهي غزه خواهد شد.
يك عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اعلام خبر فوق در گفت وگو با فارس اظهار داشت: اين كشتي حامل كمك هاي هلال احمر و كميته امداد است كه مواد غذايي و دارويي را به همراه داشته و علاوه بر آن 4 نماينده كميسيون امنيت ملي، نمايندگان سازمان هاي مردم نهاد سه استان گيلان، مازندران و گلستان و نيز طلاب و دانشجويان مختلف غير ايراني كه در ايران تحصيل مي كنند در اين كشتي حضور خواهند داشت.
محمود احمدي بيغش با بيان اينكه كشتي ايراني خزر در صورت موافقت روسيه از درياي خزر، ولگا، مرمره و مديترانه به غزه اعزام خواهد شد، خاطرنشان كرد: روسيه قول ضمني را براي عبور اين كشتي داده است.
اين عضو كميسيون امنيت ملي در پايان يادآور شد: اگر كشتي اول حركت خود را به سمت غزه با موفقيت پيش ببرد، در مرحله دوم طرح 30 استان 30 كشتي را در دستور كار داريم كه آن را پيگيري خواهيم كرد.
در همين حال محمدرضا شيباني معاون عربي و مشترك المنافع وزارت امور خارجه هم در گفت وگو با خبرنگاران در خصوص اعزام كشتي از جمهوري اسلامي ايران به سمت غزه و اخبار برخي خبرگزاري ها مبني بر منصرف شدن ايران از اعزام كشتي در نتيجه تهديد رژيم صهيونيستي، اظهار داشت: برنامه اعزام كشتي از سوي نهادهاي مردمي و غير دولتي در جمهوري اسلامي ايران همچنان در دستور كار قرار دارد.
وي گفت كه زمان اعزام در هماهنگي با حركت بين المللي اعزام كشتي ها از نقاط مختلف جهان تنظيم خواهد شد.
معاون وزير خارجه با اعلام اينكه موضوع ارسال كمك از طريق هواپيما و از مرز مصر با غزه نيز همچنان در دستور كار است، افزود: موضوع با مقامات مصري مطرح و منتظر اعلام آمادگي مصريها براي ورود هواپيماهاي كمك رساني جمهوري اسلامي به مصر هستيم.

 



با تجمع در مقابل فرمانداري صورت گرفت اعتراض مردم كازرون به عزل فرماندار و بخشدار

كازرون- خبرنگاركيهان:
ائمه جمعه و جمعي از مردم كازرون با تجمع در مقابل فرمانداري نسبت به عزل فرماندار اين شهر و بخشدار جره بالاده از سوي استاندار فارس اعتراض كردند.
در پي عزل ناگهاني منصور صالح پور فرماندار شهرستان كازرون و انتصاب شريفي بخشدار سابق نورآباد ممسني به سمت سرپرستي فرمانداري اين شهرستان بدون هماهنگي با مسئولان شهر تعدادي از مردم شهرستان در مقابل فرمانداري كازرون تجمع كرده و ضمن اعتراض به اين اقدام استاندار فارس خواستار لغو اين تغييرات شدند.
در اين تجمع اقشار مختلف مردم ضمن اعلام حمايت از فرماندار عزل شده چنين اقداماتي را مغاير با عرف حاكم در جامعه اسلامي دانستند و خواستار پاسخگويي مسئولان ذي ربط در اين زمينه شدند.
به گزارش خبرنگار كيهان، سپس تجمع كنندگان معترض به سمت سالن ارشاد و محل همايش حاميان دكتر احمدي نژاد كه دهقانيان معاون استاندار فارس سخنران همايش بود حركت كرده و ضمن حضور در آن مراسم و قرائت بيانيه ائمه جمعه كازرون خواستار انتصاب فرماندار اين شهر با هماهنگي ائمه جمعه و ساير مسئولان شدند. دهقانيان هم قول مساعد در برآوردن خواسته مردم و اصلاح وضع موجود داد.
اين گزارش حاكي است، ائمه جمعه كازرون نيز به دنبال اعتراض و تجمع مردم اين شهرستان در مقابل فرمانداري با صدور بيانيه اي خطاب به رئيس جمهوري از بركناري غيرمنتظره فرماندار كازرون و بخشدار جره بالاده كه از نيروهاي انقلابي و خط امام و رهبري هستند اظهار تاسف و آن را محكوم كردند.
حجت الاسلام والمسلمين خرسند امام جمعه كازرون نيز با نكوهش اين اقدام عجولانه و بركناري فرماندار و بخشدار ولايي و مردمي اظهار تاسف كرد و خواستار تجديد نظر و اصلاح اين تصميم از سوي استاندار فارس شد.

 



دبير كل ستاد مركزي راهيان نور كشور خبر داد بازديد يك ميليون نفر از مناطق عملياتي در غرب كشور

اراك- خبرنگاركيهان:
دبيركل ستاد مركزي راهيان نور كشور گفت: با همكاري سازمان بسيج، تمهيدات لازم براي بازديد يك ميليون نفر از مناطق عملياتي دوران دفاع مقدس در فصل تابستان فراهم شده است.
حسين يكتا در جشن ديدار با پدران آسماني در اراك گفت: اعزام كاروان هاي راهيان نور ويژه استان هاي آذربايجان، كردستان و كرمانشاه از روزهاي آينده آغاز مي شود.
وي افزود: اين كاروان ها ضمن بازديد از يادمان هاي مختلف مناطق عملياتي دوران دفاع مقدس غرب كشور در برنامه ويژه مردان آسماني (شهداي) كردستان شركت خواهند كرد.
وي، درباره جمع آوري آثار، عكس ها و دست نوشته هاي شركت كنندگان در راهيان نور اظهار داشت: بخشي از اين آثار در مجموعه امتداد، كوله بار و خادمين شهدا به جامعه عرضه مي شود اما آثار به علت حجم بسيار زياد تاكنون منظم و در قالب برنامه اي مدون انجام نشده است.
يكتا گفت: سازمان بسيج مستضعفين بايد با راه اندازي مركز اسناد راهيان نور هرچه سريعتر نسبت به جمع آوري و نشر آثار مذكور به صورت منظم، مخاطب پسند و اثرگذار اقدام كند.

 



آخرين رزمنده مبارز عشاير عرب خوزستان با قواي انگليسي درگذشت

سرويس شهرستان ها-
آخرين رزمنده مبارز عشاير عرب خوزستان در مصاف با قواي متجاوز انگليسي، دار فاني را وداع گفت.
بنا به گزارش روابط عمومي بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس، سيد طاهر هاشمي بزرگ عشيره «سادات آل مهدي»، رزمنده دفاع مقدس عشاير عرب خوزستان در برابر قواي متجاوز انگليسي در سن 112 سالگي بر اثر كهولت سن، دار فاني را وداع گفت.
اين رزمنده دلاور، در جريان مقابله با متجاوزين انگليسي در سال 1293 شمسي با قواي اعزامي از دربار بريتانيا موسوم به «D» و هنگ «پونا» از هندوستان در حالي كه 15 سال سن داشت به عنوان مسئول تداركات عشاير عرب خوزستان در اين حماسه حضور پيدا كرد.
وي اخيرا در اسفندماه سال 1388 با بيان گوشه اي از خاطرات خود در جريان رزمايش بزرگ گمبوعه، به چگونگي مبارزات مردم دلير خوزستان پرداخت و با يادآوري رشادت هاي عشاير شهيد منطقه، خواستار تداوم روحيات ضداستكباري در مردم شد. وي دفاع مقدس عشاير را برگرفته از فرمان تاريخي حضرت آيت الله العظمي آقا سيدمحمدكاظم طباطبايي يزدي (رضوان الله تعالي عليه) مرجع بزرگ شيعيان در آن زمان مي دانست و بر نقش گسترده علماي شيعه در نبرد نابرابر با قواي متجاوز انگليسي تاكيد داشت.
در جريان نبرد عشاير قهرمان عرب خوزستان با قواي انگليسي بيش از 1000 تن از نيروهاي انگليسي كشته و قريب 500 تن از عشاير نيز به شهادت رسيدند. در پي اين عمليات، قواي متجاوز انگليس تا روستاي مريد از توابع خرمشهر عقب نشيني كردند.
پيكر مطهر يادگار دوران دفاع مقدس عشاير عرب، مرحوم سيدطاهر هاشمي روز شنبه در ميان علاقه مندان فرهنگ جهاد و ايثار و شهادت در حميديه سوسنگرد تشييع و در روستاي دهكده حميديه به خاك سپرده شد.

 



طي بيانيه اي بسيج دانشجويي دانشگاه شهيد چمران به عملكرد برخي از نمايندگان مجلس اعتراض كرد

اهواز - خبرنگار كيهان:
بسيج دانشجويي دانشگاه شهيد چمران اهواز طي بيانيه اي تصويب وقف اموال دانشگاه آزاد را در مجلس محكوم و اعلام كرد: برخي نمايندگان مجلس امپراطوري حاكم بر دانشگاه آزاد را با شتابزدگي بيمه كردند.
در اين بيانيه آمده است: پس از اعلام نظر رهبر معظم انقلاب اسلامي و راي شوراي عالي انقلاب فرهنگي مبني بر قانون مند كردن فعاليت هاي دانشگاه آزاد اسلامي شاهد تصويب طرحي مغاير با قانون در مجلس بوديم كه با موافقت عده اي از نمايندگان، حاشيه امن مضاعفي را براي رياست سلطنت گونه و چند دهه اي دانشگاه آزاد به بهانه وقت اموال اين دانشگاه فراهم آورد.
اين بيانيه همچنين مي افزايد: در شرايطي كه نزديك بود پس از سال هاي متمادي مديريت دانشگاه آزاد با خط كشي هاي معين قانوني دست از يكه تازي و تخلفات بي شمار اقتصادي و سياسي بردارد و در حالي كه ابهامات مربوط به حمايت بي حد و حصر دانشگاه آزاد از جريان فتنه قبل و بعد از انتخابات هنوز برقرار است، بار ديگر هژموني اهريمني مديريت 27 ساله به كار افتاد تا از طريق نمايندگان هم سو كه آخرت خود را به دنياي سركردگان دانشگاه آزاد فروخته اند؛ امپراطوري حاكم بر دانشگاه آزاد را با شتابزدگي غيرقابل باوري بيمه كند.
بسيج دانشجويي دانشگاه شهيد چمران اهواز در اين بيانيه، قاطعانه اين مصوبه مجلس را محكوم كرده و آن را تسهيل كننده راه كساني مي داند كه با شكستن دائم قانون، زمينه زراندوزي ها و فسادهاي گسترده مالي را سبب شده اند، از اين رو مجدانه خواستار لغو بي قيد و شرط و سريع مصوبه مذكور مجلس، معرفي و افشاي نام تمام نمايندگاني كه به اين مصوبه راي مثبت داده اند، طرح فوريت دار رسيدگي و تحقيق و تفحص به تخلفات و جزئيات فعاليت هاي دانشگاه آزاد اسلامي، اجراي مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در مورد اين دانشگاه و همچنين رسيدگي دستگاه قضايي و امنيتي به تخلفات گسترده مالي و سياسي مجموعه مديريتي اين دانشگاه است.

 



تأكيد نماينده ولي فقيه در مازندران بر لزوم ساماندهي وضعيت فرهنگي سواحل اين استان

ساري- خبرنگار كيهان:
نماينده ولي فقيه در استان مازندران خواستار رسيدگي مراجع مسئول به اوضاع نابسامان فرهنگي در سواحل اين استان شد.
«آيت الله نورالله طبرسي» در ديدار مديركل و رؤساي ادارات تبليغات اسلامي مازندران در ساري از بي توجهي فزاينده به مسئله حجاب و عفاف در سواحل دريا و مناطق گردشگري اين استان انتقاد كرد. وي گفت: متأسفانه فصل بدحجابي در سواحل دريا به نحوي است كه متوليان امر بايد براي ساماندهي آن چاره جويي كنند.
آيت الله طبرسي با تأكيد بر ضرورت تلاش مسئولان استاني براي ساماندهي وضعيت درياي مازندران افزود: برغم پيگيريها و مكاتبات متعدد تاكنون براي سواحل درياي مازندران متولي خاصي انتخاب نشده است.
وي با اشاره به آغاز سفرهاي تابستاني مردم و هجوم ميليوني مسافران به سواحل درياي مازندران بر ضرورت ساماندهي وضعيت فرهنگي در اين سواحل تأكيد كرد. آيت الله طبرسي همچنين خواستار افزايش سرمايه گذاريها در حوزه نشر معارف اسلامي و فرهنگ ديني كشور شد.

 



تسهيلات ويژه دولت به توليدكنندگان پوشاك اسلامي

ساري- خبرنگار كيهان:
معاون برنامه ريزي استاندار مازندران در جلسه بررسي روند اعطاي تسهيلات به واحدهاي توليدي استان گفت: با هدف حمايت از سرمايه گذاران در عرصه توليد پوشاك اسلامي، تسهيلات بانكي متناسب با طرح ارائه شده متقاضيان پرداخت مي شود.
«ولي الله فرزانه» گفت: براي نظام مند كردن توليد پوشاك در واحدهاي صنفي و كارگاههاي توليدي نظارت دائمي ضرورت دارد. وي با تأكيد بر عزم دولت در حمايت از توليد پوشاك اسلامي اظهار داشت: واحدهاي توليدي دريافت كننده تسهيلات در صورت تخطي از ضوابط تعريف شده در اين حوزه از زير چتر حمايتي دولت خارج خواهند شد. فرزانه ضرورت حفظ آراستگي اسلامي در توليد پوشاك را يادآور شد و افزود: تاكنون 41 واحد توليد پوشاك در مازندران از تسهيلات زود بازده برخوردار شده اند.
وي گفت: هم اكنون 536 واحد صنفي توليد پوشاك در مازندران فعاليت دارند.

 



برگزاري شانزدهمين كنگره بين المللي نهج البلاغه در قم

قم-خبرنگاركيهان:
رئيس بنياد بين المللي نهج البلاغه گفت: شانزدهمين كنگره بين المللي نهج البلاغه با عنوان عهدنامه مالك اشتر با جنبه هاي سياسي، اقتصادي و مديريتي در قم برگزار مي شود.
آيت الله سيدجمال الدين دين پرور اظهار داشت: عهدنامه مالك اشتر يكي از مهم ترين بخش هاي مهم نهج البلاغه محسوب مي شود و با ثبت جهاني آن در سازمان ملل متحد، دنياي امروز را كه تشنه عدالت و مهرورزي است از انديشه ها و سخنان گهربار علي(ع) سيراب مي كند.
رئيس بنياد بين المللي نهج البلاغه خاطر نشان كرد: اين مركز تلاشهاي فراواني را در راستاي ثبت جهاني عهدنامه مالك اشتر اشاره كرد و بيان داشت: با برگزاري همايشي در اين راستا مقدمات ثبت عهدنامه مالك اشتر در جهان فراهم مي شود.
آيت الله دين پرور، هدف از ثبت عهدنامه مالك اشتر را در سطح جهان ترويج انديشه هاي والاي علوي در جامعه ذكر كرد و افزود: اميدواريم با اين اقدام نكات كليدي اين عهدنامه را به صورت طرح و لايحه در سطح دولت و مجلس مطرح و كاربردي كنيم.
رئيس بنياد بين المللي نهج البلاغه خاطر نشان كرد: دبيرخانه اين كنگره به زودي فعال مي شود و با نظر اهل فن، فقها و محدثان نهج البلاغه سرفصل هايي تعيين مي شود كه با اعلام فراخوان طلاب و محققان، مقاله هاي خود را به دبيرخانه ارسال مي كنند تا در كاربردي كردن سخنان گهربار اميرالمومنين(ع) تلاش شود.
وي با اشاره به علاقه اقشار مختلف مردم در راستاي آشنايي با مباني انديشه هاي حضرت علي(ع) گفت: بنياد نهج البلاغه براي پاسخ به نياز علاقه مندان طرح آموزش مكاتبه اي را در سراسر كشور اجرا كرد كه در مدت 8 دوره با عضويت آزاد خواهران و برادران با موفقيت اجرا شد.
دين پرور با اشاره به ايجاد فناوري هاي برتر آموزشي در دنيا افزود: امروزه بسياري از آموزش ها به صورت الكترونيك و با سهولت انجام مي شود كه دانش پژوه مي تواند به آساني با اساتيد برجسته ارتباط برقرار كند و ابهامات خود را مرتفع سازد و ما نيز در تلاشيم با ايجاد زيرساخت ها و حمايت مسئولين همگام با ديگر موسسات آموزش عالي به آموزش الكترونيك نهج البلاغه به شيفتگان و دوستداران آن حضرت بپردازيم.
وي با ابراز خرسندي از تلاشهاي انجام شده در راستاي نهادينه سازي نهج البلاغه در كشور اظهار داشت: طرح اضافه شدن درس نهج البلاغه به ديگر دروس رسمي مقطع كارشناسي ارشد در وزارت علوم و فرهنگ به ثبت رسيده است كه در تلاش هستيم بتوانيم تدريس اين درس را در مقطع دكتري نيز داشته باشيم.

 



بوشهر 11هزار تن خرما صادر كرد

رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان بوشهر گفت: در سال زراعي گذشته 11هزار تن خرما به ارزش 13 ميليون دلار از اين استان صادر شد.
نوذر منفرد در گفت وگو با خبرنگار فارس در بوشهر افزود: اين ميزان خرما به كشورهاي روسيه، آسياي مركزي و كشورهاي حوزه خليج فارس صادر شده است.
وي با اشاره به فعاليت 43 واحد صنايع تبديلي و بسته بندي خرما در استان بوشهر گفت: اين واحدهاي صنعتي با ظرفيت 45 هزار تن در سال و اشتغال بيش از 2هزار نفر در استان بوشهر در حال فعاليت هستند.
منفرد تصريح كرد: براي پيشرفت صنايع تبديلي و بسته بندي بايد اين صنايع در قوانين و مقررات به عنوان جزئي از زنجيره توليد در بخش كشاورزي قرار گيرند.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان بوشهر گفت: تعرفه هاي آب، برق و گاز در بخش صنايع تبديلي و بسته بندي و سود تسهيلات بانكي بايد مثل بخش كشاورزي لحاظ شود.

 



امام جمعه اصفهان: مبارزه با مفاسد اجتماعي وظيفه دولت است

اصفهان- خبرنگاركيهان:
نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه اصفهان مبارزه با مفاسد اجتماعي را براساس قانون اساسي وظيفه دولت دانست و گفت: دولت بايد تمام امكانات خود را براي رشد فضايل اخلاقي و مبارزه با عوامل فساد به كار بگيرد.
آيت الله سيديوسف طباطبايي نژاد در مراسم معارفه سرتيپ دوم حسن كرمي فرمانده جديد نيروي انتظامي استان اصفهان با بيان اينكه در كشور جمهوري اسلامي امر به معروف و نهي از منكر يك وظيفه همگاني است، اظهار داشت: هيچ كس نمي تواند جلو نيروي انتظامي را در مبارزه با مفاسد اجتماعي بگيرد و اگر نيروي انتظامي مبارزه نكند، كوتاهي كرده است.
وي با اشاره به اينكه بي حجابي در قانون اساسي جرم محسوب مي شود، افزود: نيروي انتظامي بايد براي مبارزه با مفاسد اجتماعي با اقتدار فعاليت كند و به اين نيرو به طور كامل اختيار داده شده كه بدون نياز به مجوزهاي قضايي با بدحجابي برخورد كند.
امام جمعه اصفهان گفت: تمام موارد مبارزه با مفاسد اجتماعي در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران به طور كامل بيان شده و هركس بايد در اندازه توان خود جلو گسترش فساد در جامعه اسلامي را بگيرد.
طباطبايي نژاد با بيان اينكه در آغاز دولت دهم به رئيس جمهور تاكيد كردم كه اگر جلو مفاسد اجتماعي گرفته نشود طي 20سال آينده با جريان انقلاب نرم كشور را تقديم بيگانگان مي كنيم، اظهار داشت: امروزه موضوعات عفاف و حجاب به بحث هاي سياسي تبديل شده و اين مسئله از موضوع مواد مخدر در كشور مهم تر است.
وي افزود: توجه به امر عفاف و حجاب در جمهوري اسلامي ايران بسيار حائز اهميت بوده و باقي واجبات براساس حفظ حجاب شكل مي گيرد و سستي در آن بي تفاوتي انسانها در مقابل دستورات الهي را در پي دارد.
نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه اصفهان اضافه كرد: هيچ فردي در هر مقامي كه باشد نمي تواند جلو مردم را براي امر به معروف و نهي از منكر در جامعه اسلامي بگيرد.

 



اخبار ادبي و هنري

كارگردان آمريكايي: در مقابل ايران شكست خواهيم خورد
فيلمساز سياسي آمريكا نتيجه مواجهه امروز دولت آمريكا با ايران را باخت ايالات متحده در مقابل كشورمان دانست.
«اليور استون» كه همواره از منتقدان سياست هاي جنگ طلبانه آمريكا بوده در مصاحبه با شبكه آمريكايي سي بي اس گفت: ما به يك كشور بيمار تبديل شده ايم و بايد بدانيم كه با ادامه اين روند در مقابل كشورهاي خاورميانه و از جمله ايران شكست خواهيم خورد.
اين كارگردان تصريح كرد: دائماً در تلاشيم تا براي چيزي كه در توان ما نيست و از پسش برنمي آييم مبارزه كنيم. بايد بگويم كه ما نه در افغانستان نه در عراق و نه در ايران برنده نخواهيم بود.
اعضاي جديد هيئت امناي فارابي
طي احكام جداگانه اي از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اعضاي جديد هيئت امناي بنياد سينمايي فارابي و مركز گسترش سينماي مستند و تجربي معرفي شدند.
بنابراين گزارش، اعضاي جديد هيات امناي بنياد سينمايي فارابي عبارتند از دكتر علي اكبر ولايتي، شهريار بحراني، سيدمحسن مهاجراني، مجتبي مشيري، محمدمهدي فداكار و محمدحسين نيرومند، سيدعليرضا سجادپور و محسن علي اكبري. اعضاي جديد هيئت امناي مركز گسترش سينماي مستند و تجربي نيز طي احكامي بدين شرح معرفي شدند: نادر طالب زاده، علي اصغر جعفري، علي اكبر جوانفكر و جمال شورجه.
قدرداني انجمن قلم ايران از خدمات پرويز
انجمن قلم ايران در پيامي از چهار سال خدمت محسن پرويز در معاونت فرهنگي وزارت ارشاد تقدير كرد.
در بخشي از اين پيام، خطاب به پرويز نوشته شده: بيش از چهار سال خدمت صادقانه، پاك و مدبرانه به فرهنگ، نشر و اهالي قلم كشور، در مقام معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، كه حاصل آن طرح ها، برنامه ها و اقدامات قابل توجه و موثر در جهت بهبود كيفيت و تعالي وضعيت فرهنگي و ادبي كشور بود، براي هميشه به عنوان برگ زريني در كارنامه شما و حافظه شاعران و نويسندگان كشور باقي خواهد ماند.
نمايشگاه عكس و كاريكاتور غزه در خون
«غزه در خون» عنوان نمايشگاهي است از عكس ها و كاريكاتورهايي كه در موزه هنرهاي معاصر فلسطين به نمايش گذاشته مي شود.
اين نمايشگاه كه شامل41 عكس خبري از جنگ 22 روزه و 40 اثر كاريكاتور از اين جنايات است، سه شنبه 8 تير، ساعت 17 گشايش مي يابد و تا 30 تير ادامه خواهد داشت.
نمايشگاه آثار هنرمندان افغاني
نمايشگاه آثار هنرمندان معاصر افغانستان در سه رشته نقاشي، عكاسي و خوشنويسي با عنوان «از ديار دوست» در موسسه فرهنگي هنري صبا، وابسته به فرهنگستان هنر برپا مي شود. سيدفاروق فرياد، عنايت الله نيازي، فريبرز احمدي، علي بابا اورنگ، واسه همدرد، حميدالله كابلي، محمد اشرف انزورگر، يونس قانوني و... از جمله هنرمندان برجسته افغاني هستند كه آثارشان از روز سه شنبه 8 تيرماه در اين مجموعه به نمايش درمي آيد.
نقد كتاب «كوچه نقاش ها» در بسيج هنرمندان
نشست نقد و بررسي كتاب «كوچه نقاش ها» خاطرات سيدابوالفضل كاظمي با حضور مرتضي سرهنگي و محمد ناصر پورصالحي به عنوان منتقدان كتاب 7 تيرماه در سازمان بسيج هنرمندان برگزار مي شود.
كوچه نقاش ها در 16 فصل و در برگيرنده خاطرات سيدابوالفضل كاظمي تا پايان سال 67 با تمركز بيشتر بر دوران جنگ تحميلي مي باشد. ابوالفضل كاظمي، از رزمندگاني است كه در كنار شهيد دكتر مصطفي چمران و در گروه شهيد اصغر وصالي با عنوان «دستمال سرخ ها» در كردستان فعال بوده است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14