(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 16 تير 1389- شماره 19688

اندر احوالات يك نماينده مجلس شمشيري كه در غلاف ماند!
مركز آموزش خلباني هواپيماي مسافربري در رشت آغاز به كار كرد
كمبود منابع مالي مانع اتمام مجموعه تلويزيوني شوق پرواز شد
ايران در كيهان
همراه با 99شهر جهان تبريز به كنفرانس بين المللي رياضيات مسكو راه يافت
برنده جايزه جهاني اختراعات ژنو: روس ها هيچ گاه به تعهدات خود كامل عمل نكرده اند
مدير كل اتباع خارجي وزارت كشور: 5/2 ميليون پناهنده غيرقانوني افغاني در ايران حضور دارند
شنا در كانال شبكه هاي آبياري شمال خوزستان ممنوع شد
از سوي تراكتورسازي تبريز ادوات كشاورزي باغهاي زيتون وگردوي كشور تأمين مي شود
هشدار يك مسئول دانشگاهي: محصول برخي گلابگيري هاي سنتي كاشان نامرغوب است
توقيف خودروهاي مجهز به لامپ زنون در اصفهان
تاكيد يك مسئول وزارت ارشاد بر اطلاع رساني از ويژگيهاي مثبت مسئولان
با تلاش خير گنبدي قاتلي پس از 11 سال آزاد شد
آغاز طرح امداد ساحلي در سواحل گيلان
 ريشه كني بيسوادي در 5 استان كشور تا سال آينده



اندر احوالات يك نماينده مجلس شمشيري كه در غلاف ماند!

حكايت بعضي ها نقل جماعت خدا و خرماست. حتما شنيده ايد احوال آن هايي را كه هم خدا را مي خواهند و هم خرما را؛ افرادي كه در موقع ضرورت و نياز براي جلب اعتماد مردم دم از توجه به حق و حقوق پايمال شده آن ها مي زنند و به تبع اين موضعگيري مردم دوستانه؛ چه خط و نشان هايي كه براي مسئولان ذي ربط نمي كشند و آن وقت در حضور همان مسئول، لب به تعريف و تمجيد گشوده و به جاي شكوه و شكايت؛ به قدرداني از زحمات بي شائبه آن ها مي پردازند!
واقعيت تلخ اين است كه برخي از نمايندگان مجلس براي حفظ حيات اجتماعي خود نزد مسئولان: استراتژي برنامه ريزي شده اي را درپيش مي گيرند كه جاي بسي تامل دارد! اين نمايندگان سعي مي كنند با اتخاذ شيوه هاي خاص سخن وري، علاوه بر تاييد مديران؛ رضايت مندي مردم را نيز با خود به همراه داشته باشند، از اين رو انتظارات شهروندان را نه در ديدارهاي چهره به چهره با وزرا و نه حتي در صحن علني مجلس شوراي اسلامي عنوان نكرده و به بيان اجمالي اين مشكلات در جلسه اي كه اكثر قريب به اتفاق حاضران آن را مديران استاني تشكيل مي دهند؛ بسنده مي كنند.
جالب است بدانيد يكي از نمايندگان مردم اهواز در مجلس شوراي اسلامي؛ كه اتفاقا دربه كارگيري واژه ها و الفاظ زيبا و پرمعني نيز يد طولايي دارد: در جلسه كارگروه اشتغال خوزستان كه ارديبهشت ماه سال جاري برپا شد، طي اظهاراتي دلسوزانه! عنوان كرده بود: برنامه هايي به صورت پنهاني با هدف پيگيري عمليات انتقال آب رودخانه كارون درحال اجراست و تمام اعضاي اين كار گروه بايد نگراني خود را نسبت به اجراي اين طرح اعلام كنند تا از آبروي استان دفاع شود.
هنوز مركب چاپ شده اين سخن در مطبوعات خشك نشده بود كه مرد خوزستاني خانه ملت در مراسم بهره برداري از پست 33/230 كيلوولت ملي راه اهواز كه با حضور وزير نيرو صورت گرفت؛ پارادوكس عجيب و حيرت انگيزي را رقم مي زند كه توجه شما را به بخشي از اظهارات وي خطاب به مجيد نامجو جلب مي كنيم:
«درچنين مناسبت هايي كه فرح و سرور است؛ ما مي بايست جمع را خوشحال كنيم و از چيزي كه باعث رنجش خاطر شما مي شود؛ سخن نگوييم!! به خصوص اين كه درعيد ميلاد اميرالمؤمنين(ع) هم هستيم.»
حساسيت مقطعي و گذرا نسبت به موضوع مهم و ويژه اي همچون انتقال آب كارون به مناطق كويري كشور و مطرح نكردن آن نزد وزير نيرو -به عنوان اول شخص مسئول در اين رابطه- توسط نماينده مردم اهواز اين پرسش را در ذهن متبادر مي سازد كه اگر «نماينده» «حقيقي و حقوقي» يك استان قادر به دفاع از «حق و حقوق» حوزه انتخابي خود نباشد و از طرح مشكلات آن منطقه نزد مقام مسئول خودداري مي كند؛ پس سرنوشت شاهرگ حياتي اين استان به كجا خواهد انجاميد؟
اين موضوع از آن جهت حائز اهميت است كه استان ما به سبب مصائبي كه از سرگذرانده گرفتار شرايط بغرنجي است كه مسلما سايه افكني هاي استان هاي مجاور بر ساحت منابع آن به افزايش مشكلات حاد خوزستان منتهي خواهدشد؛ بنابراين پرواضح است كه مهار چنين چالشي جز با ورود به موقع و حضور پررنگ نمايندگان مردم در خانه مردم و نزد مسئولين ارشد نظام ميسر نخواهدشد.
و نكته ديگر آن كه چندي پيش نيز همين نماينده در نامه اي خطاب به علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي ضمن اعلام اعتراض، پيگيري و جلوگيري از اجراي طرح هاي انتقال آب كارون به نام احياي فلات مركزي ايران توسط وزارت نيرو را درخواست كرده بود.
گفته مي شود دراين نامه، همچنين نسبت به بي مهري هاي مسئولان اجرايي گذشته نسبت به جلگه وسيع خوزستان كه برخوردار از صدها هزار هكتار زمين مستعد كشت و با امتياز حاصلخيزي مكرر درسال است، اظهار تأسف شده است.
حال سؤال ما از «نماينده مردم» اين است كه آيا بهتر نبود به جاي صرف اين همه وقت و انرژي جهت نامه نگاري و پيگيري هاي مكتوب، نقد را به نسيه نداده و چنين فرصت هاي طلايي را به آساني از كف نمي داد؟...
جناب آقاي نماينده! به نظر شما؛ دفاع از رودخانه خروشان شهري كه به نمايندگي از مردم آن انتخاب شديد باعث رنجش خاطر حضارشده و فرح و سرور مجلس را به مخاطره خواهد انداخت؟!
هرگز نبايد از نمايندگان شهرها و استان هايي كه انتقال آب كارون باعث رونق و حاصلخيزي سرزمين هايشان مي شود انتظار مخالفت با اين طرح را داشته باشيم؛ اما جناب آقاي نماينده! شما چرا؟ شما كه قرار است درجبهه صيانت از زمين هاي سبز جلگه خوزستان شمشير بزنيد؛ شما كه يعني دلسوز سرمايه هاي ناب اين خطه زرخيز هستيد؛ شمايي كه همواره مي كوشيد خود را صداي رساي مردم معرفي كنيد؛ شما چرا سكوت پيشه كرده و به خيل محافظه كاران پيوسته ايد؟...
سميه همت پور
خبرنگاركيهان در اهواز

 



مركز آموزش خلباني هواپيماي مسافربري در رشت آغاز به كار كرد

رشت- خبرنگار كيهان:
براي نخستين بار در مراكز استان ها، مركز آموزش خلباني هواپيماي مسافربري كشور در رشت ايجاد و آغاز به كار كرد.
مركز آموزش خلباني هواپيماي مسافربري كشور در رشت دومين مركز از اين دست پس از تهران و نخستين مركز در بين مراكز استان ها است كه با حضور جمعي از مسئولان در فرودگاه بين المللي رشت آغاز به كار كرده است.
اين مركز آموزشي قادر است طي يك دوره آموزش 500 نفر از علاقه مندان را تحت آموزش هاي خلباني قرار دهد.
عباس رحمتيان مديركل فرودگاه هاي استان گيلان در اين مراسم كه با حضور مديران عامل شركت فرودگاه هاي كشور، مركز آموزش هوانوردي معراج و استاندار گيلان برگزار شد در سخناني گفت: با راه اندازي اين مركز آموزشي، جوانان و علاقه مندان به فراگيري در رشته خلباني از سراسر كشور مي توانند در اين مركز تحت آموزش قرار گيرند.
وي خواستار راه اندازي شركت هواپيمايي مستقل در گيلان شد.

 



كمبود منابع مالي مانع اتمام مجموعه تلويزيوني شوق پرواز شد

قزوين- خبرنگار كيهان:
مدير پروژه مجموعه تلويزيوني «شوق پرواز» (زندگي شهيد بابايي) گفت: تصويربرداري از اين مجموعه، به دليل كمبود منابع مالي متوقف شده است.
به گزارش روابط عمومي بنياد شهيد استان قزوين، ناصر دهقاني بيان داشت: تا به حال حدود 90 درصد از كار تصويربرداري سريال شهيد بابايي با عنوان شوق پرواز انجام شده ولي موسسه فرهنگي هنري شاهد براي تامين هزينه ساخت بخش پاياني با كمبود منابع مالي مواجه شده و فعلا كار تصويربرداري متوقف شده است.
وي ادامه داد: منابع مالي براي توليد مجموعه تلويزيوني «شوق پرواز» به پايان رسيده و ما به دنبال تامين هزينه ساخت مابقي سريال هستيم.
مدير پروژه مجموعه تلويزيوني شوق پرواز افزود: ما در تلاش هستيم تا اين توقف تا 10 روز بيشتر طول نكشد و در اين فاصله بتوانيم هزينه مورد نظر را تامين كنيم زيرا هر روز كه پروژه تعطيل باشد، براي ما هزينه بردار است.
وي در خصوص چگونگي تامين بودجه ساخت سريال عنوان داشت: بنياد شهيد، استانداري قزوين، صدا و سيما يا هر جاي ديگري، در صورت تمايل مي توانند ما را در ساخت اين سريال، كمك كنند.
دهقاني خاطرنشان كرد: اين سريال به سفارش بنياد شهيد و امور ايثارگران توسط صدا و سيما در حال ساخت است و اميدواريم اين نهادها بتوانند به ما كمك كنند.
گفتني است مجموعه تلويزيوني زندگي شهيد بابايي با عنوان شوق پرواز به همت موسسه فرهنگي هنري شاهد در 13 قسمت 45 دقيقه اي براي شبكه دو سيما ساخته مي شود كه در اين سريال هنرمندان مطرحي چون شهاب حسيني، الهام حميدي، كوروش تهامي، مينا جعفرزاده، ستاره اسكندري و... ايفاي نقش مي كنند و كارگرداني اين مجموعه را يدالله صمدي زاده برعهده دارد.

 



ايران در كيهان

افتتاح 6 طرح كشاورزي
هشتپر تالش- خبرنگار كيهان: 6 طرح كشاورزي با حضور مسئولان محلي در هشتپر تالش به بهره برداري رسيد. جابر تجارتي مدير جهاد كشاورزي تالش در مراسم افتتاح اين طرح ها گفت: براي اجراي اين طرح ها 2ميليارد و 860 ميليون ريال اعتبار هزينه شده است. هشتپر تالش در استان گيلان قرار دارد.
احداث شهرك صنعتي
بردسكن- خبرنگار كيهان: رئيس مجمع امور صنفي بردسكن به منظور جمع آوري شغل هاي آلاينده و مزاحم خواستار احداث شهرك صنعتي در اين شهرستان شد. حسين شباني گفت: در اين راستا صنوف آلاينده در رسته هاي درب و پنجره سازي، نجاران، تعميرگاه هاي اتومبيل و موتورسيكلت و مصالح ساختماني شناسايي و مقرر شد در قالب يك شركت تعاوني مقدمات تخصيص زمين و انتقال شغل هاي آلاينده به خارج از شهر پيگيري شود. بردسكن در استان خراسان رضوي قرار دارد.
افزايش داوطلبان كنكور
¤ مدير آموزش و پرورش بردسكن از شركت هزار و 286 نفر داوطلب كنكور سراسري در اين شهرستان خبر داد.
علي اصغر جانبيكي افزود از اين تعداد 751 نفر خواهر و 535 نفر برادر مي باشند كه نسبت به سال گذشته تعداد شركت كنندگان 5 درصد افزايش را نشان مي دهد.
ساماندهي كيوسك هاي مطبوعاتي
بابل- خبرنگار كيهان: كيوسك هاي مطبوعاتي شهرستان بابل در استان مازندران ساماندهي مي شوند. يكسان سازي كيوسك هاي مطبوعاتي با همكاري شهرداري واداره فرهنگ و ارشاد اسلامي بابل انجام مي شود. قرار است همه اين كيوسك هاي مطبوعاتي به صورت همرنگ و در ابعاد مساوي در محل هاي مربوطه نصب شود.
افتتاح
9 طرح
خوانسار- خبرنگار كيهان: تعداد 9 طرح آبياري تحت فشار در شهرستان خوانسار مورد بهره برداري قرار گرفت.
با بهره برداري از اين طرح ها 97 هكتار از اراضي شهرستان خوانسار تحت پوشش شبكه آبياري تحت فشار قرار گرفت. تعدادي كانال آبياري عمومي و بندهاي عمومي انحرافي آب نيز در شهرستان افتتاح شد.
افتتاح مركز صدور گواهينامه
گرگان- خبرنگار كيهان: رئيس پليس راهنمايي و رانندگي استان گلستان از افتتاح دوازدهمين مركز صدور گواهينامه در شهرستان آق قلا خبر داد.
سرهنگ عليرضا حسني گفت: در راستاي خدمات رساني به موقع به شهروندان و جلوگيري از سفرهاي زائد بين شهري و تكريم ارباب رجوع مركز صدور گواهينامه در شهر آق قلا به بهره برداري رسيد.
همكاري
با
آتش نشاني
اصفهان- خبرنگار كيهان: 14 هزار راننده تاكسي اصفهان با عنوان هميار آتش نشان به منظور امدادرساني در حوادث شهري فعال شدند. «علي اكبر نعمت الهي» مسئول آموزش سازمان آتش نشاني اصفهان با اعلام مطلب فوق افزود: از چهار سال گذشته تاكنون، دوره هاي آموزشي رانندگان تاكسي هفته اي يك روز به صورت رايگان و مستمر با حضور حدود 40 نفر برگزار مي شود.
ثبت جهاني ميراث فرهنگي
يزد- خبرنگار كيهان: معاون سازمان ميراث فرهنگي و صنايع دستي و گردشگري كشور گفت: ثبت جهاني بافت تاريخي يزد بايد تسريع شود.
مسعود علويان صدر در ديدار با استاندار يزد افزود: مرمت، حفظ و نگهداري تك بناهاي شاخص تاريخي يزد نظير مسجد جامع در دستور كار ميراث فرهنگي كشور است.
احداث كارخانه فرآوري
گنبدكاووس- خبرنگار كيهان: احداث كارخانه هاي صنايع فرآوري محصولات كشاورزي و توسعه كشتارگاه هاي صنعتي دام و طيور در استان گلستان راهكار اصلي خروج از بحران بيكاري است. «رمضانعلي جعفري» رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان گلستان با اشاره به حجم بالاي بيكاري در استان ضمن اعلام مطلب فوق در جمع كاركنان مديريت جهاد كشاورزي شهرستان گنبد كاووس افزود: با توجه به ظرفيت بالاي استان در بخش كشاورزي و همچنين كسب رتبه هاي اول تا سوم كشور در تمامي زمينه هاي كشاورزي چرا بايد اين حجم عظيم بيكاري داشته باشد.
كاشت
نهال
در شوشتر
شوشتر- خبرنگار كيهان: شهردار شهرستان شوشتر از كاشت 3 هزار نهال درخت و درختچه در بلوارهاي اين شهرستان خبر داد. احمد آصفي گفت: اين تعداد نهال اهدايي اداره جهاد كشاورزي به اين شهرداري بوده است كه در حال حاضر در نوبت كاشت قرار گرفته اند.
امحاء موادمخدر
اهواز- خبرنگار كيهان: به مناسبت روز جهاني مبارزه با موادمخدر امحاء هزار و 500 كيلوگرم موادمخدر صنعتي و سنتي در پارك دولت اهواز انجام شد. در اين رابطه نمايشگاهي تحت عنوان اعتبار، شكار انسانيت توسعه اداره بهزيستي استان خوزستان برگزار شد.
آغاز
طرح
هجرت 3
بناب- خبرنگار كيهان: در مراسمي با حضور مسئولان استاني و محلي، اردوهاي بسيج سازندگي طرح هجرت سه در شهرستان بناب آغاز به كار كرد. سرهنگ پاسدار علي مددي مسئول بسيج سازندگي سپاه عاشورا در اين مراسم از افزايش سه برابري سهميه استان آذربايجان شرقي نسبت به سال گذشته در زمينه به كارگيري بسيجيان علاقمند در طرح هجرت سه خبر داد و گفت: امسال 4 ميليون نفر به صورت روز در سطح استان با مأموريت هاي محوله طرح هجرت سه همكاري خواهند داشت.
كاشت
نهال
در اصفهان
اصفهان- خبرنگار كيهان: در طول برنامه پنجم توسعه، بالغ بر 10 هزار هكتار نهال در كانون بحران دشت سجزي اصفهان با استفاده از آب پساب فاضلاب كاشته مي شود. مهندس محمدحسين شاملي معاون فني اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان اصفهان با بيان اينكه آلودگي ناشي از گرد و غبار كه بسياري از شهرهاي كشور را فراگرفته است منشاء خارجي دارد، گفت: هر ساله در استان اصفهان كانون هاي بحران شناسايي شده و در آنها به منظور بيابان زدايي، نهال كاري انجام مي شود.

 



همراه با 99شهر جهان تبريز به كنفرانس بين المللي رياضيات مسكو راه يافت

تبريز - خبرنگاركيهان:
تبريز، به عنوان يكي از 100شهربرتر جهان، به مرحله نهايي كنفرانس تابستاني رياضيات مسكو، راه يافت.
دبير خانه رياضيات آذربايجان شرقي با اعلام خبر فوق در تبريز افزود: اين كنفرانس از 10تا 22مرداد ماه درمسكو برگزار مي شود و دانش آموزان تبريزي نيز در آن حضور مي يابند.
سيروس فرهنگي تصريح كرد: دانش آموزان اين شهرستان از رقابت با دانش آموزان 300 شهر دنيا، به مرحله نهايي كنفرانس مسكو، راه يافته اند.
وي گفت: 300 شهر جهان درمرحله اول كنفرانس بين المللي تابستاني رياضيات مسكو شركت داشتند كه درنهايت پس از رقابت هاي دشوار، 100شهر به مرحله نهايي اين همايش جهاني راه يافتند.
به گفته وي اين اولين بار است كه تبريز درمسابقات فوق شركت مي كند و به مرحله نيمه نهايي آن راه يافته است.

 



برنده جايزه جهاني اختراعات ژنو: روس ها هيچ گاه به تعهدات خود كامل عمل نكرده اند

تبريز- خبرنگاركيهان:
برنده جايزه جهاني اختراعات ژنو گفت: روس ها هيچ وقت پروژه هاي خود را در ايران به طور كامل اجرا نكرده اند و تعهدات خود را ناقص گذاشته اند.
به گزارش روابط عمومي مركز نخبگان شهيد فهميده تبريز، رضا كهولي افزود: قرارداد اخير حفاظت محيط زيست كشور با روسيه در خصوص بارورسازي ابرها و تغيير اقليم، به فرار مغزهاي ايراني كمك مي كند و مسئولان بايد بيشتر از اين، به دانش و نخبه هاي ايراني، اعتماد كنند.
مسئول مركز نخبگان شهيد فهميده غرب كشور ادامه داد: از 10سال قبل نيز پروژه بارورسازي ابرها در يزد توسط روس ها تاكنون به سرانجامي نرسيده است.
مبتكر شيوه جديد بارورسازي ابرها در جهان، خاطرنشان ساخت: اين كه مسئولان، به جاي توجه به نخبه هاي ايراني، دست به دامن روسها و خارجي ها مي شوند، جاي تعجب دارد و با توجه به سوابق بد روسها در ايران، امضاي قرارداد با آنان، جاي سؤال دارد.
كهولي افزود: به جاي عكس انداختن با نخبگان، كارهاي اجرايي بايد به آنان سپرده شود.
وي گفت: نجات درياچه اروميه از وضعيت كنوني، مستلزم استفاده از «بارورسازي ابرها»ست و اين مركز، آماده انجام چنين كاري است البته انتظار حمايت مالي از دولت نيز نداريم و از مردم و شركت هاي خصوصي استفاده خواهيم كرد.

 



مدير كل اتباع خارجي وزارت كشور: 5/2 ميليون پناهنده غيرقانوني افغاني در ايران حضور دارند

مشهد- خبرنگار كيهان:
مدير كل امور اتباع و مهاجران خارجي وزارت كشور گفت: يك ميليون پناهنده رسمي افغان و 5/2 ميليون پناهنده غيرقانوني در ايران حضور دارند.
به گزارش روابط عمومي استانداري خراسان رضوي، سيدتقي قائمي در پانزدهمين اجلاس كميسيون سه جانبه بازگشت داوطلبانه افغان ها در مشهد افزود: ايران طي 30 سال گذشته در دوره هاي مختلف از يك تا سه ميليون پناهنده پذيرايي كرده و آنان را در ميان مردم خويش پذيرفته در حالي كه در بسياري از كشورهاي مدعي حقوق بشر پناهندگان در كمپ هاي ويژه و با شرايطي دشوار زندگي مي كنند.
وي ادامه داد: در دانشگاههاي دولتي كشور بيش از 3 هزار و 800 دانشجوي افغاني مشغول به تحصيل هستند و امسال 285 هزار دانش آموز تبعه افغانستان در مدارس ايران ثبت نام كردند.
قائمي گفت: از مصوبات پانزدهمين اجلاس سه جانبه برنامه مشترك بازگشت داوطلبانه پناهندگان و آوارگان افغاني به وجود آوردن تسهيلاتي براي ايجاد زمينه بازگشت مهاجران و تشويق آنها به بازگشت به افغانستان است، همچنين جمهوري اسلامي ايران تسهيلاتي براي خروج و حمايت از خانواده هايشان ايجاد مي كند و در افغانستان نيز در شهرك هاي مهاجرنشين در امور بهداشتي و آموزشي كمك هايي را ارائه مي كند و كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل متحد نيز هماهنگي لازم براي جذب كمك هاي جوامع بين المللي را ايجاد مي كند و شرايط مناسبي براي ثبت نام داوطلبان و بازگشت آنها از طرف ايران ايجاد مي شود.
مدير كل امور اتباع و مهاجران خارجي وزارت كشور با بيان اينكه وضعيت پايان پناهندگي بستگي به وضعيت زندگي در داخل افغانستان دارد، خاطرنشان كرد: اتباع غيرمجاز از نظر هر دو دولت متخلف هستند و ما طبق قوانين داخلي خودمان با آنها برخورد مي كنيم اما در آينده نزديك طرحي براي ساماندهي اين اتباع در جمهوري اسلامي ايران به اجرا درمي آيد.

 



شنا در كانال شبكه هاي آبياري شمال خوزستان ممنوع شد

اهواز- خبرنگار كيهان:
سرپرست شركت بهره برداري از شبكه هاي آبياري شمال خوزستان از ممنوعيت شنا در كانال ها و تاسيسات آبي اين منطقه خبر داد.
سيد موسي علوي با اعلام اين خبر گفت: شنا كردن در شبكه هاي آبياري، علاوه بر خطرات جاني، خسارات زيادي را به تاسيسات شبكه ها وارد مي سازد.
وي افزود: كانال هاي آبياري به منظور انتقال آب به مزارع كشاورزي با شيب تند طراحي و احداث شده است، و همين امر خطر غرق شدن را افزايش مي دهد و از سوي ديگر با توجه به تنظيم روزانه آب كانال هاي آبياري توسط متصديان توزيع آب، شنا كردن در كانال ها، روند آب رساني به زمين هاي كشاورزي منطقه را مختل مي كند.
سرپرست شركت بهره برداري از شبكه هاي آبياري شمال خوزستان، با اشاره به اين كه هر ساله تعدادي از افراد غير بومي در رودخانه دز غرق مي شوند، تصريح كرد: به دليل عمق زياد آب و مسافت طولاني ساحل رودخانه، اجساد قربانيان به آساني كشف نمي شود و نياز به كاهش دبي خروجي سد تنظيمي دز دارد كه در اين گونه موارد تا پيدا شدن پيكر فرد غرق شده بعضا چندين بار آب خروجي از سد كاهش داده مي شود كه اين امر، مشكلاتي را در روند بهره برداري و تامين آب كشاورزي ايجاد مي كند كه هر كدام براي كشاورزي منطقه، بخصوص در فصل گرما و كشت استراتژيك ذرت تبعاتي را به دنبال دارد.

 



از سوي تراكتورسازي تبريز ادوات كشاورزي باغهاي زيتون وگردوي كشور تأمين مي شود

تبريز- خبرنگار كيهان:
تراكتورسازي تبريز نياز باغهاي زيتون و گردوي كشور را به تراكتور و ادوات كشاورزي تأمين مي كند.
مدير عامل تراكتورسازي ايران، در بازديد مسئولان و كارشناسان جهاد كشاورزي استان فارس از اين مجموعه صنعتي با اعلام مطلب فوق افزود: با توجه به نياز به تراكتور سنگين در باغات زيتون و گردو، مي توان به همراه تراكتور 110 اسب بخار، محصولات 120 و 130 اسب را در خط توليد قرار داد.
ابوالفتح ابراهيمي گفت: 50 درصد از اراضي كشاورزي كشور به صورت ديم كشت مي شوند و با توجه به اين مسئله، توليد تراكتور 75 اسب بخار و حتي سبك تر، در دستور كار مي باشد و مي توان با توجه به ظرفيت ها و پتانسيل هاي موجود، كل نيازهاي كشور را تأمين و برطرف كرد.
وي اظهار داشت: توليد تراكتور در تبريز قابل افزايش از 2 هزار دستگاه به 8 هزار دستگاه در سال است.

 



هشدار يك مسئول دانشگاهي: محصول برخي گلابگيري هاي سنتي كاشان نامرغوب است

كاشان- خبرنگار كيهان:
مدير كانون هماهنگي فناوري گل محمدي و گلاب دانشگاه كاشان گفت: برخي واحدهاي گلابگيري سنتي، اقدام به توليد گلاب نامرغوب مي كنند.
عبدالرسول حقير ابراهيم آبادي با تأكيد بر ارتقاي فرهنگ استحصال اسانس به جاي گلاب گفت: استحصال اسانس پردرآمدتر است و موجب رشد اقتصادي مي شود.
وي گلاب را باارزش ترين محصول صنعت گل و گياه كشور دانست و افزود: توليد گلاب به علت دارا بودن مصرف كننده زياد با معضلاتي رو به رو شده است.
وي تقلب در توليد گلاب توسط عده اي سودجو را از مشكلات اين صنعت برشمرد و اظهار داشت: وجود 2 هزار گلابگير سنتي در كاشان و نداشتن ابزار تشخيصي مناسب، اين صنعت را با مشكل مواجه ساخته است. به گفته وي، اسانس گل محمدي مانند طلا باارزش است و از آن مي توان در صنعت عطرسازي براي توليد ادكلن هاي گران قيمت استفاده كرد.
مدير كانون هماهنگي فناوري گل محمدي و گلاب دانشگاه كاشان، نبود دانش كافي، ارزش گذاري، بازاريابي و فرآوري و نبود پايگاه علمي توانمند و آگاه براي پشتيباني علمي مناسب از مراحل توليد و فرآوري را از مشكلات صنعت گل و گلاب و اسانس ذكر كرد و افزود: ايران با داشتن توان بالقوه زياد در اين صنعت به دليل عدم بكارگيري دانش و فناوري روز در مقايسه با ديگر كشورهاي جهان پيشرفتي نكرده است.
به گفته وي، كانون هماهنگي فناوري گل محمدي و گلاب دانشگاه كاشان با داشتن آزمايشگاه، تجهيزات و دستگاه هاي مربوطه، امكان آناليز گلاب و اسانس را براي برطرف كردن اين مشكلات دارد.

 



توقيف خودروهاي مجهز به لامپ زنون در اصفهان

اصفهان-خبرنگار كيهان:
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي استان اصفهان از متوقف شدن خودروهاي مجهز به لامپ زنون در اين شهر خبر داد.
سرهنگ سيدمحمدرضا صفوي اظهار داشت: برابر قانون، استفاده از لامپ زنون در خودروها ممنوع است و رانندگاني كه اقدام به نصب اين نوع لامپ ها در خودروي خود كنند خودرو آنان توقيف مي شود.
وي افزود: لامپ هاي زنون استاندارد نيست و برخي از رانندگان با نصب اين نوع لامپ هاي غيرمجاز بر روي خودروي خود و استفاده از آنها در تاريكي شب باعث پخش نور و اختلال در ديد رانندگان ديگر شده و نبود ديد نسبت به جلو موجب بروز حوادث ناگوار مي شود.

 



تاكيد يك مسئول وزارت ارشاد بر اطلاع رساني از ويژگيهاي مثبت مسئولان

تبريز - خبرنگاركيهان:
تلاش مي شود درباره موضوع تعرفه آگهي هاي دولتي و نشريات اجاره اي تمهيداتي انديشيده شود.
مدير اجرايي اداره كل مطبوعات و خبرگزاريهاي داخلي و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي كه درجمع اعضاي خانه مطبوعات و مديران مسئول نشريات آذربايجان شرقي سخن مي گفت، دراين باره تأكيد كرد:
مطبوعات بايد همواره متوجه منافع ملي و امنيت اجتماعي كشور باشند و اطلاع رساني از ويژگيهاي مثبت عملكرد مسئولان را فراموش نكنند و در ضمن نقدهايشان منصفانه و سازنده باشد.
«جابر انصاري» با اشاره به راههاي حمايت از مطبوعات و نشريات محلي و استاني، بر رويكرد مثبت و سازنده بين رسانه ها و دولت تأكيد كرد و خواستار احتراز از تهمت زني و دروغ وهتاكي شد.
وي اضافه كرد: اقدامات سازماني براي پرداخت يارانه نشريات استاني و پرداخت سهام عدالت دست اندركاران حوزه مطبوعات انجام گرفته است.

 



با تلاش خير گنبدي قاتلي پس از 11 سال آزاد شد

گنبدكاووس-خبرنگار كيهان:
با تلاش يكي از خيرين شهرستان گنبدكاووس، يك محكوم به قصاص پس از 11 سال حبس آزاد شد.
رئيس دادگستري گنبدكاووس، ضمن اعلام مطلب فوق افزود: زنداني «علي اصغر-د» كه در تاريخ 9/2/78 به اتهام قتل عمدي «عليرضا-ع» به قصاص نفس محكوم شده بود با جلب رضايت اولياي دم از زندان آزاد شد.
«غليرضا رضواني» گفت: با تلاش خير گنبدي «محمد شهركي» كه از اعضاي شوراي حل اختلاف اين شهرستان نيز مي باشد، رضايت 16 نفر از اولياي دم مقتول كه ساكن شهرهاي مختلف ايران بودند، جلب شد.
رضواني علت تاخير در اجراي حكم قصاص را سكونت اولياي دم در شهرهاي مختلف ذكر كرد و افزود: با تلاش اين خير و سفر وي به شهرهاي محل سكونت اولياي دم و جلب رضايت آنان، متهم به قتل آزاد شد.
وي ضمن قدرداني از اين خير گنبدي، تصريح كرد: آيين آزادي اين زنداني با حضور دادستان، اعضاي شوراي حل اختلاف، رئيس اداره زندان، رئيس دادگستري، خانواده زنداني و برخي از اولياي دم مقتول در محل اداره زندان گنبدكاووس برگزار شد.

 



آغاز طرح امداد ساحلي در سواحل گيلان

رشت- خبرنگار كيهان:
اجراي طرح امداد تابستاني و ساحلي در سواحل و مناطق استان گيلان آغاز شد.
سرپرست مركز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشكي گيلان در ديدار با استاندار با اعلام اين خبر گفت: اين طرح كه از هفته گذشته آغاز شده تا روز نهم مهرماه ادامه خواهد يافت.
رهبر با اعلام اين كه اورژانس 115 استان گيلان در حال حاضر در رده 3 استان برتر كشور در اين بخش قرارداد اظهار اميدواري كرد گيلان با توجه به توانمندي هاي موجود در بحث امداد ساحلي از جمله استان هاي برتر كشور در سال جاري باشد.

 



قائم مقام سازمان نهضت سوادآموزي كشور خبر داد
ريشه كني بيسوادي در 5 استان كشور تا سال آينده

ساري-خبرنگاركيهان:
قائم مقام سازمان نهضت سوادآموزي كشور از تدوين برنامه عملياتي براي ريشه كني معضل بي سوادي در استان ها خبر داد.
«علي وطني» در جلسه شوراي راهبردي نهضت سوادآموزي مازندران افزود: تا پايان سال آينده جشن پايان بيسوادي در 5 استان بوشهر، سمنان، قم، يزد و قزوين برگزار مي شود.
وي گفت: براي ريشه كني بيسوادي تمامي دستگاههاي فرهنگي و اجرايي در كشور بايد بسيج شوند.
وطني با اشاره به فراهم بودن زيرساخت هاي لازم براي پايان بيسوادي در برخي استان ها افزود: مازندران از استان هاي پيشتاز در مقابله با بيسوادي است كه از برنامه هاي تصويب در اين بخش جلو افتاد.
وي در پايان افزود: افراد10 تا 49 سال در اجراي برنامه هاي نهضت سوادآموزي جزء گروه هدف محسوب مي شوند. وطني كار با سوادسازي بي سوادان را در راستاي كار فرهنگي و تربيتي دانست و افزود: براساس نظر رهبرانقلاب ريشه كني بيسوادي يك مجاهدت فرهنگي تلقي مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14