(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 16 تير 1389- شماره 19688

پادتني جديد براي مبارزه با آنفلوآنزا
روبات قهرمان در راه ماه!
مورچه هاي كارگر هم تخم مي گذارند!
مافوق سرعت
علت مرگ اهالي پومپي



پادتني جديد براي مبارزه با آنفلوآنزا

محققان آمريكايي پادتني را در بدن انسان يافته اند كه مي تواند در مبارزه با ويروسهاي آنفلوآنزاي پرندگان و نو ع «آ» پيروز شود.
دانشمندان دانشگاه ويسكونسين «پادتن اسرارآميزي» را كشف كردند كه به طور طبيعي در بدن انسان وجود دارد و مي تواند ويروسهاي آنفلوآنزاي خطرناكي چون آنفلوآنزاهاي نوع «آ» و پرندگان را هم نابود كند.اين محققان با آزمايش اين پادتن برروي موشهاي مبتلا به اين نوع آنفلوآنزاها موفق شدند آنها را درمان كنند.
به گفته دانشمندان، اين كشف مي تواند در ساخت داروهاي ضدويروسي جديد مؤثر باشد.اين پادتن بسيار كمياب است و يك شركت خصوصي داروسازي امتياز استفاده از آن را در اختيار دارد.
براساس گزارش رويترز، در اين تحقيقات، موشها با دوز كشنده آنفلوآنزاي H1N1(خوكي) و H5N1(پرندگان) آلوده شدند و براي آنها اين پادتن تجويز شد. به اين ترتيب اين دانشمندان نشان دادند كه 60 تا 80درصد موشها با اين پادتن درمان شدند.گام بعدي اين محققان بررسي اين مواد دفاع ايمني طبيعي بدن در توسعه داروهاي ضد آنفلوآنزاي آينده است.

 



روبات قهرمان در راه ماه!

ترجمه: عليرضا سزاوار
نسل آينده كاوشگران ماه، روبات هايي با جثه اي بزرگ است كه مي تواند اقامتگاه فضانوردان را جابه جا كند و آنها را به هر جايي كه مي خواهند، برساند.
اين روبات كاوشگر، شايد به لحاظ امكانات فناوري، پديده چشمگيري نباشد، اما نسل آينده مسافران ماه اين بخت را دارند كه در اين روبات كار و زندگي كنند. اين ابزار از يك طرف روباتي متحرك و از طرف ديگر سكونتگاهي است كه فضانوردان مي توانند از آن به عنوان كمپ اصلي استفاده كنند. در حقيقت اين روبات مي تواند نقش خانه متحرك فضانوردان را بازي كند.
بخش متحرك اين روبات است كه Athlete نام دارد. كلمه Athlete هم در انگليسي به معناي قهرمان است. اين ابزار حمل و نقل كه در عين حال محل سكونت نيز هست، داراي شش چرخ است كه آزمايشگاه پيشرانش جت در پاسادناي كاليفرنيا كار طراحي و ساخت آن را انجام مي دهد.
اين نمونه اوليه قهرمان كه از فلز آلومينيوم ساخته شده است 5/2 متر پهنا و 1/2 متر ارتفاع دارد. اين روبات براي حركت و جابه جايي از 6 چرخ استفاده مي كند كه هر كدام قابليت حركت مستقل از ديگر چرخ ها را دارد و بسيار سبك است. اين ابزار هنگامي كه در زمين هاي هموار است، چرخ ها روي سطح مي چرخند اما در زمين هاي ناهمواري كه حركت چرخ ها با دشواري روبه رو مي شود مانند دشت پر از سنگلاخ يا تپه هاي شيبدار، چرخ ها قفل مي شوند و روبات همانند انسان روي پاها قدم برمي دارد.
البته روباتي كه براي انجام ماموريت واقعي ساخته مي شود، جنس آن روبات از فولاد است و مي تواند 15 تن بار را با هر كجايي كه بخواهد، حمل كند. سرعت اين روبات نيز حدود پنج كيلومتر در ساعت خواهد بود.
به گفته برين ويلكاكس پژوهشگر ارشد اين طرح حداكثر سرعتي است كه مي توان بدون روبه رو شدن با خطر سرنگوني حركت كرد، زيرا در ماه جاذبه نيست. مزيت هاي اين خانه هاي متحرك آشكار است. ويلكاكس مي گويد؛ «روي زمين، ماشين متحرك را در كمپ پارك مي كنيم و از ماشين هاي سبك براي گشت هاي روزانه و كشف محيط پيرامون استفاده مي كنيم.» چنين موضوعي در ماه هم صحت دارد.
اين ربات خانه متحركي را براي فضانوردان فراهم مي كند و فضانوردان مي توانند با استفاده از ماهنوردهاي سبك و كوچك به گشت هاي روزانه خود بپردازند. ويلكاكس مي گويد: وقتي فضانوردان پس از سفرهاي روزانه، مكاني را به دقت بررسي كردند، قهرمان را به جايي ديگر منتقل مي كنند. فضانوردان مستقر در ماه يا مهندسان مستقر در زمين قهرمان را به سمت مقصد بعدي هدايت مي كنند. دوربين هاي نصب شده روي هر كدام از وجوه بدنه 6 گوشه روبات، تصويري پانوراما (سراسري) از محيط اطراف را به كاربر ارائه مي كند.
وقتي كه چند روبات قهرمان به يكديگر متصل شوند، درهاي محل اقامت با دقت يك هزارم سانتي متر تنظيم مي شود. در اين حالت اتاق ها چنان محكم آب بندي مي شود كه فضانوردان مي توانند در حالي كه تي شرت به تن دارند، از محل سكونت خود به آزمايشگاه علمي كه در همسايگي آنان قرار دارد، بروند. فضانوردان در آزمايشگاه مي توانند نمونه هايي را كه در طول روز به دست آورده يا با استفاده از مته و بيل هاي متصل به پايه هاي قهرمان جمع آوري كرده اند، تجزيه كنند. اين فضانوردان در جست وجوي پاسخ به معماهاي علمي بسياري هستند.
براي مثال آيا واقعاً يك شهاب سنگ دايناسورها را نابود كرده و اگر اين گونه است اين اتفاق كي روي داده است؟ شايد پاسخ اين معما در ماه نهفته باشد. ويلكاكس مي گويد: «برخورد شديد جسمي با زمين بايد سطح ماه را با پوششي از غبار پوشانده باشد از آنجا كه ماه هيچ گونه تكتونيك صفحه اي (جابه جايي لايه هاي سطح) ندارد، به احتمال بسيار لايه هاي زير سطح بدون تغيير مانده اند.
با استفاده از ابزارهاي نمونه برداري نصب شده در قهرمان مي توانيم به اين لايه ها نگاه كنيم و سير زماني آشكاري از حوادث روي داده را دريابيم. اين كار درست مثل نگاه كردن به حلقه هاي تنه درخت است.» دانشمندان آزمايشگاه پيشرانش جت ناسا اميدوارند، براي آزمايش قهرمان، آن را در ماموريتي بدون سرنشين تا سال 2012 به ماه ارسال كنند.
رويدادهاي بعدي تا حد زيادي به موفقيت طرح هاي ناسا براي انجام اكتشاف هاي فضايي سرنشين دار بستگي دارد. از جمله اين برنامه ها جانشين كردن شاتل هاي فضايي با سامانه هاي كپسول دار و اعزام مجدد فضانوردان به ماه تا سال 2020 است. قهرمان تا آن زمان ويژگي ها و مشخصات بسيار پيشرفته تري نسبت به اين نمونه اوليه خواهد داشت. تا آن زمان ابزارهاي اكتشافي مي توانند به طور خودكار گردش كنند و به وسيله فرمان هاي صوتي با فضانوردان در ارتباط باشند. اين ابزار همچنين خواهد توانست با استفاده از قلاب ها و چنگك ها از صخره هاي عمودي هم پايين بيايد.

 



مورچه هاي كارگر هم تخم مي گذارند!

محققان دانماركي در يك تحقيق جديد نشان داده اند كه مورچه هاي كارگر مي توانند در زمان غيبت ملكه تخم گذاري كنند.
اين محققان دريافته اند مورچه هاي كارگري كه از ملكه جدا مي شوند تخمدانهاي بزرگي را جهت آماده سازي براي تخمگذاري مي سازند.محققان مركز تكامل اجتماعي در دانشگاه كپنهاگ براي اين پژوهش فرومون يك ملكه كانديدا شده را در مورچه سياه باغبان شناسايي كردند؛ بنابر اين معلوم شد كه مورچه هاي كارگر يك نسخه مصنوعي از فروعون را ساخته اند تا عملكرد آن را آزمايش كنند. به گزارش روزنامه تلگراف، اين پژوهشگران همچنين متوجه شدند كه تخم هاي ملكه پوشيده از فرومون هستند و ملكه هاي بيمار فرومون كمتري توليد مي كنند. در مجموع اين نتايج نشان مي دهد فرومون ملكه به كارگران از وضعيت تخمگذاري و سلامت ملكه خبر مي دهد. فرومون ماده شيميايي است كه برخي از جانوران براي جلب توجه همنوعان خود ترشح مي كنند.

 



مافوق سرعت

يك ابر كامپيوتر كه با قطعات طراحي شده براي دستگاه بازي پلي استيشن 3 سوني ساخته شده است، به ركورد جديدي در سرعت دست يافت.
اين دستگاه كه توسط شركت آي بي ام ساخته شده است و نام رمز «رودرانر» به آن داده شده، به سرعتي در ابعاد پتافلاپ (معادل يك هزار تريليون محاسبه در ثانيه) دست يافته است. اين رقم به اين معني است كه سرعت «رودرانر» دو برابر سريع ترين كامپيوتر جهان است كه آن هم توسط شركت آي بي ام ساخته شده است.
قرار است كامپيوتر جديد در اواخر سال ميلادي جاري در يك آزمايشگاه دولت آمريكا نصب شود و براي نظارت بر ذخاير مواد هسته اي آمريكا مورد استفاده قرار گيرد. از اين كامپيوتر مي توان براي پژوهش در نجوم، علوم ژنتيك، مدل سازي و پيش بيني تغيير وضعيت جوي كره زمين استفاده كرد.
دكتر «بيژن داوري» دانشمند ايراني و رئيس بخش سيستم هاي كامپيوتري نسل آينده در آي بي ام دراين باره مي گويد: «از اين كامپيوتر مي توان براي محاسبه مخاطره بازار هاي مالي نيز استفاده كرد. زمان لازم براي انجام محاسبه توسط اين كامپيوتر به اندازه اي پايين است كه براي هر منظوري كه از آن استفاده شود، فورا مي توان به جواب دست يافت.»
سريع ترين كامپيوتر حال حاضر جهان هم كه بلوجين (ژن آبي) نسخه ال نام دارد و توسط آي بي ام ساخته شده، در آزمايشگاه ملي لس آلاموس نگهداري مي شود.
از اين كامپيوتر در برنامه نظارت انبار وزارت انرژي آمريكا استفاده مي شود كه بر وضعيت تسليحات اتمي آمريكا نظارت دارد. اين كامپيوتر اخيرا ارتقا داده شد و اكنون با به كارگيري 212992 پردازنده با سرعتي معادل 2/478 ترافلاپ (تريليون محاسبه در ثانيه) كار مي كند.
در عوض «رودرانر» كه سرعتي دو برابر اين ميزان دارد، از كمتر از 20 هزار پردازنده استفاده مي كند. دليل اين مسئله استفاده كامپيوتر جديد از يك سيستم تركيبي (هيبريد) است كه هم پردازنده هاي متعارف ابر كامپيوترها و هم پردازنده هاي ساخته شده براي دستگاه هاي پلي استيشن 3 موسوم به «سل» را به كار مي گيرد. اين پردازنده كه توسط كنسرسيومي متشكل از آي بي ام، سوني و توشيبا ساخته شده، هشت هسته مركزي (ريزپردازنده داخلي) دارد و با سرعتي بيش از 4 گيگاهرتز (2000 برابر پردازنده هاي فعلي) كار مي كند.
البته اين پردازنده براي استفاده در «رودرانر» به گونه اي تغيير داده شده كه براي انجام محاسبات بيشتر بتواند پهناي باند (حجم) اطلاعات بيشتري را دريافت كند. «رودرانر» بيش از 12 هزار پردازنده از اين نوع را (كه دراين سيستم با نام «شتاب دهنده» شناخته مي شوند) در كنار هفت هزار پردازنده معمولي ابركامپيوتر به كار مي گيرد.
دكتر «داوري» درباره قدرت تراشه سل گفت: «تراشه سل براي شبيه سازي اين نوع پديده هاي بسيار پيچيده طبيعي، فوق العاده قدرتمند است.» او گفت اين اولين كامپيوتري است كه از مرز يك پتافلاپ عبور مي كند. وي در ادامه افزود: «براي من به عنوان يك شخص آشنا به مسائل فني نكته هيجان انگيز اين است كه اكنون مي توانيم ملزومات استفاده از كامپيوترهاي پرسرعت در 10، 15 سال آينده را ببينيم.»
اكنون قطعات مختلف اين كامپيوتر از يكديگر جدا شده و به نيومكزيكو منتقل خواهد شد. در آنجا اين دستگاه در 228 جعبه به اندازه يخچال نصب خواهد شد كه قطعات مختلف آن با بيش از 92 كيلومتر كابل فيبرنوري به يكديگر متصل شده اند.
با اين حال به زودي كامپيوترهاي ديگري به سرعت هاي بالاتر دست خواهند يافت. شركت آي بي ام درحال حاضر روي نسخه اي ديگر از بلوجين موسوم به نسخه «پي» كار مي كند كه قرار است در سرعت هاي بالاتر از پتافلاپ كار كند.اين دستگاه قسمت عمده اي از نرم افزار و سخت افزار نسخه مادر خود (بلوجين ال) را به ارث خواهد بود و اواخر سال جاري در آزمايشگاه ملي آرگن وزارت انرژي آمريكا نصب خواهد شد.
شركت هاي سان و كري نيز برنامه هايي را براي ساخت سيستم هايي با توانايي دستيابي به سرعت محاسباتي بالاي يك پتافلاپ در آينده نزديك اعلام كرده اند.
پژوهشگران شركت آي بي ام مي گويند مي توان از شبكه اي از لوله هاي ريز آب براي خنك كردن نسل بعدي تراشه هاي كامپيوتري استفاده كرد.
دانشمندان اين موسسه، نمونه اي را به نمايش گذاشته اند كه در آن چندين لايه لوله آب به قطر مو براي خنك كردن قطعه به كار گرفته شده است. آنها معتقدند در شرايطي كه تراشه هاي كامپيوتري روز به روز متراكم تر شده و قطعات بيشتري در آنها گنجانده مي شود، از اين روش مي توان براي حل مشكل ميزان روبه افزايش حرارت توليد شده در اين قطعات استفاده كرد.
اين فناوري در تراشه هاي سه بعدي به نمايش گذاشته شد كه در آنها مدارهاي الكترونيكي روي يكديگر قرار داده مي شوند.
چيدمان عمودي مدارهاي الكترونيكي (به جاي چيدن مدارها در كنار يكديگر) از مسافتي كه اطلاعات بايد در داخل قطعه بپيمايد، كم مي كند و عملكرد محاسباتي تراشه را افزايش مي دهد.

 



علت مرگ اهالي پومپي

نتايج بررسي هاي پژوهشگران ايتاليايي نشان مي دهد كه مردم شهر پومپي در اثر خفگي و استنشاق خاكسترهاي ناشي از فوران آتشفشان وزوويو نمرده اند، بلكه در دماي حدود 300 درجه سانتيگراد پخته و به سنگ تبديل شده اند.
محققان رصدخانه وزوويو موسسه ملي ژئوفيزيك و آتشفشان شناسي ايتاليا اين فرضيه را مطرح كردند كه آتشفشان وزوويو در جنوب اين كشور مي تواند ظرف چند سال آينده فعاليت خود را از سر گيرد و فوران آن منجر به بروز يك فاجعه شود.
اين محققان با هدف پيش بيني اينكه در اثر فوران مجدد اين آتشفشان چه خطري ساكنان منطقه را تهديد مي كند به بررسي بقاياي سنگ شده مردم شهر پومپي پرداختند.آتشفشان وزوويو يكي از آتشفشان هاي فعال ايتاليا است كه از سال 1944 تاكنون در گروه آتشفشان هاي خفته قرار گرفته است. اعتقاد بر اين است كه اين آتشفشان از 400 هزار سال قبل فعاليت خود را آغاز كرده اما قديمي ترين فعاليتي كه از آن به اثبات رسيده است مربوط به 25 هزار سال قبل و متأخرترين آن مربوط به سال 79 پس از ميلاد است. در فوران 79 پس از ميلاد كه منجر به بروز يك فاجعه انساني در شهر پومپي شد تمام شهر در زير خاكسترهاي حاصل از فوران دفن شد.امروزه مردمان سنگ شده اين شهر در منطقه باستاني پومپي نگهداري مي شوند. حالت اين مردم سنگ شده كاملا نشان مي دهد كه اين افراد به دنبال سرپناهي براي نجات جان خود بوده اند و حتي برخي از آنها براي محافظت از برخورد خاكسترها دستان خود را مانع كرده اند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14