(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 26 تير 1389- شماره 19693

كوتاه اقتصادي
رئيس شوراي اصناف: اظهارنامه ها تا پايان تيرماه تحويل مي شود
غرب درباره همكاري روسيه براي تحريم ايران دچار ترديد شد
برگزاري همايش ملي دفاتر پيشخوان دولت
افزايش فعاليت بنادر ايران با وجود اعمال تحريم ها
آغاز مرحله اول طرح هدفمندي يارانه ها از فردا در 6 استان
عرضه گوشت وارداتي با نرخ 12 هزار و 300 تومان
احداث 47 هزار واحد مسكوني مهر توسط شركت هاي خارجي
يك استاد دانشگاه: هدف شركت هاي هرمي، سودجويي است
ارائه 4100 خدمت با اجراي طرح دولت الكترونيك
سرمايه دار مشهور آمريكايي در ديدار با اوباما: 60درصد اقتصاد آمريكا هنوز در بحران بسر مي برد
با 217 ميليارد تومان اعتبار 100 هزار واحد مسكوني فرسوده نوسازي مي شود



كوتاه اقتصادي

¤ معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي از تنظيم نامه اي به امضاي مجيد نامجو وزير نيرو به معاون اول رئيس جمهوري براي پرداخت 10 تريليون ريال از مطالبات پيمانكاران صنعت برق خبر داد.
¤ رئيس هيئت عامل ايميدرو گفت: در برنامه پنجم توسعه حدود 110 طرح در راستاي ايجاد زيربناهاي معدني و صنايع معدني اجرا مي شود. احمد علي هراتي نيك افزود: در برنامه پنجم توسعه در مجموع 27 هزار و 600 ميليارد تومان صرف احداث اين طرح ها خواهد شد كه شامل تجهيز معادن (توليد سنگ آهن، كنسانتره و گندله سازي)، فراهم ساختن امكانات زيرساختي معادن به ويژه امكانات توليد برق و غيره است.
¤ تركمنستان احداث راه آهن سه جانبه با ايران و قزاقستان را به پايان رسانده و قزاقستان نيز در بخش خود عمليات تراورس گذاري را آغاز كرده است.
¤ همزمان باميلاد امام حسين(ع) عمليات اجرايي احداث تونل انحراف آب سد چم شير با حضور معاون وزير نيرو انجام شد. به گزارش روابط عمومي شركت توسعه منابع آب و نيروي ايران، در ابتداي اين مراسم سيدمحمدرضا رضازاده مديرعامل شركت توسعه منابع آب و نيروي ايران ضمن تبريك اعياد شعبانيه اظهار داشت: سد و نيروگاه چم شير يكي از فوق العاده ترين طرح هاي منطقه به شمار مي رود كه نقش مهمي در توسعه چهار استان كهگيلويه و بويراحمد، فارس، بوشهر و خوزستان دارد.
¤ معاون وزير نفت در امور بين الملل از استقبال خوب خارجي ها از اوراق مشاركت ارزي ايران خبر داد و گفت؛ با فروش سريع 500 ميليون يورو در دو مرحله قبل، مرحله سوم اوراق مشاركت ارزي 9 ميليارد يورويي وزارت نفت بزودي عرضه مي شود.
¤ مراحل پاياني عمليات اجرايي افزون بر 30 سد ملي كشور با پيشرفت فيزيكي 75 تا 100 درصد در حال انجام است.به گزارش شركت مديريت منابع آب، در زمان حاضر 103 سد ملي در دست اجرا است كه از اين تعداد افزون بر 30 سد ملي از پيشرفت 75 تا 100 درصدي برخوردار هستند.
¤ نخستين نمايشگاه حمل ونقل برون شهري، لجستيك و زنجيره تامين با مشاركت 100 شركت داخلي و خارجي در محل دايمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران افتتاح شد.
¤ رئيس سازمان حفظ نباتات گفت: امسال با مبارزه در بيش از 810 هزار هكتار از مزارع كشور عليه زنگ زرد، از نابودي 3 ميليون تن گندم در كشور جلوگيري شد.
¤ معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: ظرفيت شبكه داخلي اينترنت تا آخر مهر ماه سال جاري به 470 گيگابيت بر ثانيه مي رسد.
¤ وزير انرژي و منابع طبيعي ارمنستان اعلام كرد: كار احداث خط لوله انتقال نفت ايران به ارمنستان از پاييز امسال آغاز خواهد شد.
¤ معاون معدني وزير صنايع با اشاره به نامه رئيس مجلس در خصوص واگذاري كار بهره برداري معدن انگوران به وزير صنايع، گفت: در اين مورد توضيحاتي را به مجلس ارائه كرديم ولي تاكنون پاسخي از سوي رئيس يا نمايندگان مجلس دريافت نكرده ايم.

 



پايان مناقشه اصناف با سازمان امور مالياتي
رئيس شوراي اصناف: اظهارنامه ها تا پايان تيرماه تحويل مي شود

پس از چند روز مناقشه اصناف با سازمان امور مالياتي در پي برگزاري جلسه شوراي اصناف با وزير اقتصاد، رئيس شوراي اصناف اعلام كرد: «تعطيلي ها تمام شده و ديگر حرف و حديثي درباره ماليات ها نداريم.»
قاسم نوده فراهاني در گفت وگو با خبرگزاري فارس از حل و فصل نهايي مناقشات باقي مانده بر سر ماليات اصناف، به نتيجه رسيدن بحث نمونه گيري و قول بازاريان به باز بودن بازار خبر داد.
وي يادآور شد: مجامع امور صنفي از توافق مالياتي سال 88 راضي هستند و تمامي اظهارنامه هاي مالياتي تا پايان تير ماه تحويل داده مي شود.
اطلاعيه
معتمدين امام و رهبري
معتمدين امام و رهبري در بازار و اصناف اطلاعيه اي چهار بندي درباره ماليات اصناف صادر كرد.
در اطلاعيه معتمدين امام و رهبري در بازار و اصناف كه به امضاي حبيب الله عسكر اولادي رسيده، آمده است: با توجه به نگراني هاي پيش آمده براي اصناف كشور در رابطه با رشد 70درصدي ماليات، معتمدين امام و رهبري پس از استماع نظرات جامعه انجمن هاي اسلامي بازار و اصناف و رؤساي اصناف و مذاكره با وزراي بازرگاني و اقتصاد و دارايي و همكارا نشان ضمن تاييد توافق هاي انجام شده قبلي، از اصناف مي خواهد:
1- وفق توافقات قبلي و طبق قانون با تشكر از مودياني كه اظهارنامه خود را تحويل داده اند، واحدهاي صنفي كه اظهارنامه خود را ارايه نكرده اند حداكثر تا پايان تير ماه 1389اظهارنامه مالياتي خود را تحويل سازمان مالياتي نمايند.
2- ارايه اظهارنامه مالياتي براي عملكرد سال 88 به صورت الكترونيكي يا كتبي اختياري است.
3- ميزان ماليات اصناف نسبت به ماليات قطعي سال 1387و براي كساني كه قطعي سال 87 را ندارند قطعي سال 1386معادل 15 درصد رشد توافق شده است و وزارت اقتصاد و دارايي پس از دريافت مبلغ ماليات برگه تسويه قطعي صادر خواهد كرد.
4- در مورد رسيدگي به پرونده هاي اعضاي اتحاديه هاي مشمول بندهاي الف و ب، وزراي بازرگاني و اقتصاد و دارايي وعده كردند كه در اولين فرصت جلسه اي براي تفاهم در انتخاب درصد نمونه و چگونگي آن با مجامع صنفي و شوراي اصناف و جامعه انجمن هاي اسلامي بازار و اصناف ترتيب خواهند داد تا به صورت مرضي الاطراف تصميم گيري شود و معتمدين امام و رهبري موضوع را صميمانه و مشفقانه پيگيري خواهند كرد.
در پايان اين اطلاعيه تصريح شده است: معتمدين امام و رهبري با احترام به اصناف كشور و ضمن تقدير و تشكر از وزراي بازرگاني و اقتصاد و دارايي همكارا ن شان و رؤساي اصناف و جامعه انجمن هاي اسلامي بازار و اصناف، اميدوار است با انجام اقدامات فوق اميد بدخواهان نظام را به ياس تبديل كنند.
اصناف اظهارنامه ارايه كردند
نيمي از اصناف كشور تا پايان روز پنجشنبه اظهارنامه مالياتي خود را به سازمان امور مالياتي كشور ارائه كردند.
يك ميليون نفر از فعالان اقتصادي و اصناف كشور تا پايان وقت اداري (پنجشنبه 24تيرماه) به صورت حضوري و الكترونيكي اظهارنامه هاي خود را به سازمان امور مالياتي ارائه كردند.
براي نخستين بار در كشور بيش از 60هزار مودي تا ساعت 18 پنجشنبه اظهارنامه هاي خود را به صورت الكترونيكي به سازمان امور مالياتي ارائه كردند.
در همين حال، وزارت امور اقتصاد و دارايي براي تسريع در دريافت اظهارنامه مالياتي فعالان اقتصادي ساعت كار ادارات مالياتي را افزايش داده و از موديان درخواست كرده تا وقت قانوني تعيين شده (31تيرماه) اظهارنامه هاي مالياتي خود را به صورت حضوري يا الكترونيكي ارائه كنند تا بتوانند از تسهيلات و تخفيفهاي در نظر گرفته شده بهره مند شوند.
سيدشمس الدين حسيني وزير امور اقتصادي و دارايي نيز در خصوص آخرين توافق انجام شده با اصناف در زمينه ماليات عملكرد سال گذشته، گفت: براساس قانون مالياتهاي مستقيم، وظيفه تشخيص، تعيين و وصول ماليات بر عهده سازمان امور مالياتي بوده و قانون اين اجازه را به سازمان امور مالياتي داده است در برخي حوزه ها از جمله اصناف با تفاهم اين كار انجام شود.
وزير اقتصاد با يادآوري اينكه ارديبهشت امسال درباره ميزان و نحوه تعيين ماليات با شوراي اصناف كشور تفاهم نامه اي امضا شده بود، تصريح كرد: تفاهم نامه نهايي نيز دوشنبه گذشته ميان سازمان امور مالياتي، شوراي اصناف كشور و وزارت بازرگاني به امضا رسيد.
وي توافق نهايي حاصل شده با اصناف را شامل افزايش 15درصدي ماليات اصناف نسبت به ماليات قطعي سال 87 و بازبيني و رسيدگي درصدي از پرونده هاي مالياتي مؤديان اعلام كرد و افزود: اين توافق از طريق شوراي اصناف كشور به مجامع امور صنفي و از طريق سازمان امور مالياتي به همه ادارات مالياتي سراسر كشور ابلاغ شده تا ملاك عمل قرار گيرد و در پي اين اقدام ارائه اظهارنامه هاي مالياتي اصناف روند چشمگيري يافته است.
دريافت يك ميليون و 250 هزار اظهارنامه مالياتي اصناف تا ديروز
سيد شمس الدين حسيني وزير امور اقتصادي و دارايي خبر داد كه تا ظهر ديروز بيش از يك ميليون و 250 هزار اظهارنامه مالياتي توسط اصناف كشور به ادارات كل مالياتي ارايه شده است.
حسيني در گفت و گو ايرنا ضمن يادآوري اين نكته كه يك ميليون و 250هزار ، حدود نيمي از اصناف كشور را شامل مي شود ابراز اميدواري كرد كه با توجه به تسهيلات در نظر گرفته شده، تا پايان هفته آينده و قبل از 31تيرماه تمامي اظهارنامه هاي اصناف دريافت شود.
وزير اقتصاد گفت: طي روزهاي اخير كه همكاران ما در سراسر كشور آماده دريافت اظهارنامه هاي مالياتي بخش اصناف چه به صورت فيزيكي و چه به شكل الكترونيكي بودند، استقبال خوبي از سوي اصناف صورت گرفت.

 



بازتاب بين المللي توافق هاي ايران و روسيه در رسانه هاي خارجي
غرب درباره همكاري روسيه براي تحريم ايران دچار ترديد شد

امضاي نقشه راه همكاري تهران- مسكو در زمينه انرژي، سبب ترديد رسانه هاي غربي درباره عزم جدي روسيه براي همكاري در تحريم هاي ايران شد.
هفته نامه تايم، در مقاله روز پنجشنبه (24تير) خود، تشريح كرد: تحولاتي همچون امضاي توافقنامه ايران و روسيه براي همكاري در زمينه انرژي و همچنين موضع گيري مثبت مسئولان امنيتي اين كشور درباره فروش سلاح به ايران، نشان مي دهد كه روسيه براي تحريم ايران عزم جدي ندارد.
اين هفته نامه ضمن تاكيد بر اين كه تحريم هاي اخير تصويب شده در شوراي امنيت، برخلاف تحريم هاي اتحاديه اروپا و آمريكا، شامل فروش سوخت به ايران نمي شود، از سرگئي شماتكو، وزير انرژي روسيه نقل كرد: تحريم ها مانع همكاري ما (با ايران) نيست.
به نوشته هفته نامه تايم، تصميم روسيه در اين توافقنامه، نشان دهنده مقاومت اين كشور در برابر موج تحريم ها بوده و براي نشان دادن استقلال اين كشور از مواضع غرب در برابر فعاليت هاي ايران اتخاذ شده است.
خبرگزاري رويترز نيز ضمن پوشش كامل اين توافق، بر عزم جدي روسيه براي تعميق همكاري با ايران در زمينه انرژي تاكيد كرده و به نقل از شماتكو، از تاسيس صندوق مشترك ايران و روسيه براي تامين مالي پروژه هاي مشترك و توسعه همكاري دو كشور در زمينه تامين گاز طبيعي و فرآورده هاي نفتي خبر داد.
به نوشته اين خبرگزاري، تحليل گران معتقدند روسيه تلاش خواهد كرد تا حد اعتدال را در پايبندي به تحريم ها و حفظ روابط مستحكم خود با ايران كه همچون روسيه توليدكننده بزرگ نفت و گاز است، رعايت كند.
خبرگزاري فرانسه نيز با اشاره به اين كه روسيه پيش از اين نارضايتي خود را از توافق ماه گذشته آمريكا و اتحاديه اروپا براي تشديد تحريم ها عليه ايران اعلام كرده بود، اظهارات شماتكو درباره بي اثر بودن اين تحريم ها در فروش سوخت روسيه به ايران و همچنين اعلاميه مشترك وزير نفت ايران و وزير انرژي روسيه را منعكس كرد.
روز چهارشنبه هفته گذشته (23تير)، در پي سفر سيدمسعود ميركاظمي، وزير نفت كشورمان به روسيه، نقشه راه همكاري تهران- مسكو در حوزه صنعت نفت و دو سند همكاري در زمينه گاز، بين دو كشور امضا شد.

 



برگزاري همايش ملي دفاتر پيشخوان دولت

نخستين همايش ملي دفاتر پيشخوان خدمات دولت و بخش عمومي غيردولتي و نقش آن ها در تحقق دولت الكترونيك، 10 مردادماه در تالار بزرگ وزارت كشور برگزار مي شود.
اين همايش از سوي كانون سراسري دفاتر پيشخوان خدمات دولت و بخش عمومي كشور با هدف ارتقاي آگاهي هاي عمومي و دست اندركاران در قبال مزايا، ابعاد و آثار اقتصادي- اجتماعي طرح ايجاد دفاتر پيشخوان خدمات دولت و بخش عمومي غيردولتي در سراسر كشور، معرفي خدمات دولتي قابل عرضه توسط دفاتر پيشخوان خدمات و زيرساخت هاي فني و قانوني مورد نياز در چارچوب ضرورت هاي تجميع و يكسان سازي و بررسي چالش ها و مشكلات فراروي انتقال خدمات به دفاتر پيشخوان خدمات و چگونگي ايجاد تعامل بين دستگاه هاي اجرايي و دفاتر در راستاي منافع ملي برگزار مي شود.
علاوه بر اهداف برگزاري مي توان از مواردي همچون تبيين آيين نامه اجرايي دفاتر پيشخوان خدمات دولت و بخش عمومي غيردولتي، تبيين نقش دفاتر پيشخوان در تحقق عدالت اجتماعي و توزيع عادلانه خدمات، ضرورت تدوين و تصويب قوانين و مقررات جديد براي كارآمدي بيش تر دفاتر پيشخوان خدمات، بررسي ابعاد تاثيرگذاري دفاتر پيشخوان خدمات دولت و بخش عمومي غيردولتي در ارتقاي كارآيي دولت براي راهبرد نيازهاي جامعه و تبيين نقش رسانه ها و نهادهاي دولتي و عمومي غيردولتي در آشنايي همگاني با چگونگي بهره وري از خدمات دفاتر پيشخوان به عنوان محورهاي اين همايش ياد كرد.
همايش ملي دفاتر پيشخوان خدمات دولت با حضور و مشاركت معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رياست جمهوري، ستاد مديريت حمل و نقل سوخت كشور، سازمان تنظيم مقررات راديويي، وزارت نيرو، وزارت كشور، شركت مخابرات و سازمان ثبت احوال به مدت يك روز برگزار مي شود.
هم زمان با برگزاري اين همايش، نمايشگاه جانبي نيز براي عرضه جديدترين فعاليت هاي صورت گرفته (نشريات، كتب و نرم افزارها) در زمينه هاي مرتبط با موضوع همايش برپا خواهد شد.

 



افزايش فعاليت بنادر ايران با وجود اعمال تحريم ها

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي از رشد 18 درصدي تخليه و بارگيري بنادر با وجود اعمال تحريم ها و بحران اقتصادي جهان خبر داد.
«عطاءالله صدر» افزود: در سه ماهه نخست امسال شاهد افزايش 10 درصدي تخليه و بارگيري كالا در بنادر و 59 درصدي صادرات غيرنفتي بوديم كه نشان مي دهد، تحريم و مشكلات اقتصادي آسيبي به فعاليت هاي بندري كشور نزده است.
صدر با اشاره به تخليه و بارگيري 130 ميليون تن كالا پارسال در بنادر كشور پيش بيني كرد اين مقدار امسال به 140 تا 150 ميليون تن برسد.
مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي افزود: قرار است، در برنامه پنج ساله، ظرفيت تخليه و بارگيري بنادر از 150 ميليون تن كنوني به 200 ميليون تن تخليه و بارگيري برسد.
رقابت براي بيمه كشتيراني
دبير اتاق بازرگاني، صنايع و معادن تهران ضمن ضعيف دانستن عملكرد صنعت بيمه كشور در زمينه بيمه كشتي ها تا پيش از اعمال تحريم هاي بين المللي گفت: تحريم هاي بين المللي باعث تحريك شركت هاي بيمه در اين زمينه شده و دولت نيز برنامه هاي مناسبي براي حمايت از اين بخش دارد.
محمدمهدي راسخ در گفت وگو با فارس در خصوص وضعيت بيمه شركت هاي كشتيراني در تحريم هاي بين المللي، اظهار داشت: از ميان شركت هاي بيمه داخل كشور، بيمه معلم در شرايط تحريم همكاري هاي بسيار خوبي با صنعت كشتيراني كشور انجام داده است.
وي از برنامه هاي دولت براي انجام اقدامات مفيدي به منظور كمك به صنعت كشتيراني خبر داد و افزود: بيمه مركزي و شركت هاي مختلف بيمه اي بايد در اين زمينه فعال تر عمل كنند و زمينه هاي لازم براي ايجاد شركت هاي جديد بيمه اي كه بيشتر فعاليت آنها مربوط به كشتيراني است را به وجود بياورند.
راسخ با تاكيد بر اين كه شركت هاي جديد بيمه اي مي توانند با حضور در كلاس هاي بين المللي، مورد تاييد واقع شوند، گفت: با تحقق اين حالت شركت هاي بيمه علاوه بر تامين نيازهاي داخلي كشور، خدمات خود را در سطح بين المللي به ساير كشتي هاي خارجي نيز ارائه خواهند داد.

 



آغاز مرحله اول طرح هدفمندي يارانه ها از فردا در 6 استان

مرحله سوم دريافت شماره حساب خانوارها از فردا آغاز مي شود.
سخنگوي كارگروه طرح تحول اقتصادي از دريافت شماره حساب بانكي خانوارها در چارچوب اجراي قانون هدفمندكردن يارانه ها در چند استان ديگر كشور خبر داد.
محمدرضا فرزين گفت: از 27 تير عمليات دريافت حساب بانكي سرپرست خانوارها در استان ها ي لرستان، كرمان، خوزستان، فارس ، آذربايجان شرقي و كردستان آغاز مي شود.
وي افزود: دريافت شماره حساب بانكي براي واريز مبلغ يارانه نقدي به مدت يك هفته در اين استان ها ادامه دارد.
معاون امور اقتصادي وزير اقتصاد گفت: تاكنون در دو مرحله و در استان هاي گيلان، ايلام، خراسان شمالي، هرمزگان، مازندران، سمنان، كهگيلويه و بوير احمد، سيستان و بلوچستان، آذربايجان غربي، اصفهان، بوشهر، خراسان جنوبي، كرمانشاه و گلستان شماره حساب خانوارها دريافت شده است.

 



عرضه گوشت وارداتي با نرخ 12 هزار و 300 تومان

بخش خصوصي نخستين محموله گوشت گرم گوسفندي به وزن 13 تن و در قالب 750 لاشه را از طريق ناوگان هوايي از قرقيزستان وارد كشور كرد.
به گزارش ايرنا، اين محموله قرار است در سطح تهران به صورت شقه اي و بسته بندي با نرخ 123 هزار ريال بفروش برسد.
پيش بيني مي شود با ورود محموله هاي بعدي از قرقيزستان و برخي كشورهاي آسياي ميانه، قيمت كنوني نرخ گوشت گرم وارداتي نيز كاهش يابد.
براساس تفاهم ميان بخش خصوصي و وزارت بازرگاني مقرر شده تا پايان ماه مبارك رمضان حدود دو هزار تن گوشت گرم در سطح تهران توزيع شود.
بتازگي نيز بخش خصوصي 16 تن گوشت گرم گوسفندي از استان سيستان و بلوچستان وارد تهران كرد و قرار است هر كيلوگرم 113 هزار ريال بفروش برسد.
كاهش توليد داخل
مهدي غضنفري وزير بازرگاني با بيان اينكه ورود به ماه مبارك رمضان در حالي صورت مي گيرد كه مشكل توليد و كشتار دام زنده در برخي از شهرها بويژه تهران در هفته هاي اخير كاملا مشهود بوده گفت: در برخي ايام حتي تا روزانه 20 تن كاهش كشتار مشاهده مي شود.
غضنفري، خشكسالي هاي دو سال اخير و كشتار دام اجداد را از جمله عوامل توليد محدود دام در كشور بيان كرد و گفت: همزمان با اين وضعيت واردات دام نيز بدليل عواملي چون تب برفكي و محدوديت ورود از استان هاي همجوار موجب كاهش عرضه در سطح بازار شد.

 



احداث 47 هزار واحد مسكوني مهر توسط شركت هاي خارجي

سخنگوي شركت مادر تخصصي عمران شهرهاي جديد گفت: حدود 47 هزار واحد مسكوني طرح مهر از سوي شركتهاي خارجي در شهرهاي جديد تحت پوشش اين شركت ساخته مي شود.
«رضا مفيد» در گفت وگو با ايرنا، اظهار داشت طي ماههاي اخير روند سرمايه گذاري خارجي در شهرهاي جديد شكل صعودي به خود گرفته و انتظار مي رود اين امر تا پايان سال جاري تداوم داشته باشد.
وي افزود: تاكنون به منظور احداث حدود 47 هزار واحد مسكوني طرح مهر با شش شركت خارجي قرارداد ساخت امضا شده كه سرمايه گذاران تركيه اي سهم بيشتري از اين ميزان را به خود اختصاص داده اند.
به گفته اين مقام مسئول شركت «كوزو» از تركيه براي ساخت 20 هزار واحد مسكوني در شهر جديد پرند قرارداد امضا كرده و نيز شركتي ديگر از اين كشور به نام «اين تاي» احداث 5 هزار واحد مسكوني در شهر جديد پرند را در برنامه دارد.
مفيد اضافه كرد پيش از اين شركت «پونگ اين» از كره جنوبي ساخت 5 هزار واحد مسكوني طرح مهر در شهر جديد پرند را متعهد شده بود كه كارهاي اجرايي اين پروژه در دست اقدام است.
وي گفت: شركت «تكنو كونوت» از تركيه براي ساخت 4 هزار واحد مسكوني طرح مهر در شهر جديد هشتگرد و شركت «تيمسك سان» از تركيه به منظور احداث 4 هزار واحد مسكوني طرح مهر در هشتگرد قراردادهاي مربوطه را امضا كرده اند.
مفيدساخت 2 هزار واحد مسكوني طرح مهر از سوي شركت «آك ياپي» از جمهوري آذربايجان در شهر جديد هشتگرد را بعنوان بخش عمده اين قراردادها ذكر كرد.
مفيد افزود: بهره گيري از سرمايه گذاري خارجي براي احداث مترو و شبكه حمل و نقل ريلي از شهرهاي جديد به شهر مادر، ايجاد مراكز تجاري، خدماتي، مجموعه هاي بزرگ ورزشي، احداث مراكز فروشگاهي و نمايشگاهي در شهرهاي جديد كه از نيازمندي هاي اصلي محسوب مي شود در دستور كار اين مناطق قرار دارد.
گفتني است وزارت مسكن و شهرسازي احداث حدود يك ميليون واحد مسكوني را در چارچوب طرح مهر در برنامه دارد كه از اين رقم 17شهر جديد سهميه 25درصدي دارند.
شهرهاي جديد پرند (35 كيلومتري جنوب غرب تهران جاده تهران- ساوه) با 110هزار واحد مسكوني و هشتگرد (70كيلومتري محور تهران- كرج- قزوين) با 60 هزار واحد مسكوني بالاترين سهم را در ارتباط با طرح مهر دارند.

 



يك استاد دانشگاه: هدف شركت هاي هرمي، سودجويي است

عضو هيات علمي دانشگاه علم و صنعت در همايش فرهنگ سازي تجارت الكترونيك و بازاريابي شبكه اي، هدف شركت هاي هرمي را سودجويي خواند.
به گزارش خبرگزاري ايرنا «حميدرضا طالبي» استاد دانشگاه و عضو هيات علمي دانشگاه علم و صنعت ايران گفت: بازاريابي شبكه اي، تجارتي پذيرفته شده و مشروع در دنياست كه مي تواند با توجه به برخي از توانمندي هاي موجود در ايران نيز نهادينه و به كار گرفته شود.
وي افزود: در شركت هاي هرمي، هدف سودجويي است و اعضاي آن با سوءاستفاده از مردم، كالا را به قيمتي غيرواقعي به دست مشتريان مي رسانند اما در بازاريابي شبكه اي چون هدف سودجويي نيست، مشتريان كالا را به قيمت واقعي دريافت مي كنند و زيرشاخه هاي اين نوع بازاريابي مي توانند به درآمدزايي خوبي برسند.
طالبي در اين مراسم يكروزه كه شامگاه پنج شنبه در سالن اجتماعات وزارت كار برگزار شد، افزود: سيستم بازاريابي شبكه اي برخلاف شركت هاي هرمي قانوني بوده اما در كشور هنوز آنچنان كه بايد اين سيستم آموزش داده نشده است.
گفتني است تفاوت هاي كسب درآمد از طريق بازاريابي شبكه اي و شركت هاي هرمي در نخستين همايش «فرهنگ سازي تجارت الكترونيك و بازاريابي شبكه اي» مورد بررسي قرار گرفت.

 



ارائه 4100 خدمت با اجراي طرح دولت الكترونيك

معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور گفت: در طرح دولت الكترونيك در حال حاضر 4100 خدمت توسط هزار و 100 دستگاه ملي و استاني به صورت الكترونيكي به مردم ارائه مي شود.
به گزارش فارس، لطف الله فروزنده گفت: تاكنون پايگاه اطلاع رساني ملي مردم به نشاني http://wwwiranmardomir با ارائه 4 هزار و 010 خدمت توسط يك هزار و 010 دستگاه دولتي ملي و استاني به ارائه خدمات الكترونيكي دولتي به مردم پرداخته است.
وي افزود: اين پايگاه اطلاع رساني از يك طرف دستگاهها را موظف كرده كه خدمات ارائه شده و مدارك موردنياز هر خدمت را به مردم اطلاع رساني كند و از طرف ديگر براي مراجعه مردم به صورت رايگان و آسان طراحي شده است.
معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور افزود: در فاز دوم طرح دولت الكترونيك برخي از فعاليت هايي را كه بيشتر مورد مراجعه مردم است، با اولويت به صورت الكترونيكي ارائه مي شود و در حال حاضر 32 خدمت مشخص ارائه شده است كه يك نمونه آن روش پرداخت نقدي معاملات در دفاتر ثبت اسناد به صورت الكترونيكي است.
فروزنده تصريح كرد: مورد ديگر با همكاري وزارت آموزش و پرورش نام نويسي دانش آموزان در مدارس به صورت الكترونيكي است و پايگاه پرتال مردم در حال حاضر فعال است و مردم مي توانند مراجعه كرده و خدمات موردنياز خود را دريافت كنند.
وي افزود: اين پايگاه اطلاع رساني ملي مردمي از 4 ماه قبل فعال شده و از 020 خدمت اوليه در حال حاضر به بيش از 4 هزار و 010 نوع خدمت رسيده و هر روز دستگاههاي بيشتري خدمات خود را در اين پايگاه ارائه مي كنند.

 



سرمايه دار مشهور آمريكايي در ديدار با اوباما: 60درصد اقتصاد آمريكا هنوز در بحران بسر مي برد

«وارن بافت» سرمايه دار آمريكايي در ديدار با اوباما گفت: تنها 40 تا 50درصد اقتصاد آمريكا از بحران و ركود شديد مالي سال 2008 خارج شده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، «وارن بافت»، سرمايه دار مشهور آمريكايي در ديدار با رئيس جمهور اين كشور اظهار داشت: ميليونها آمريكايي در بحران اخير مالي و اقتصادي شغل خود را از دست داده اند و افزايش بيكاري مهمترين چالش اقتصادي آمريكا به شمار مي رود.
بافت ادامه داد: اقتصاد آمريكا هنوز به طور كامل از بحران و ركود خارج نشده و در بهترين حالت مي توان گفت 40 تا 50 درصد اقتصاد آمريكا از بحران خارج شده است.
براساس اين گزارش، اوباما نيز در اين ديدار بار ديگر بر اين مساله تاكيد كرد كه بحران مالي و اقتصادي اخير از دولت جورج بوش به ارث رسيده است و دولت كنوني آمريكا تمام تلاش خود را براي حل اين بحران به كار خواهد گرفت.
شايان ذكر است گرچه مقامهاي واشنگتن قصد دارند تصويب قانون اصلاحات مالي ساختاري در وال استريت را يك پيروزي بزرگ براي دولت اوباما ارزيابي كنند ولي اقتصاد آمريكا هنوز با چالشهاي بزرگي به خصوص بيكاري، رشد كسري بودجه و بدهي روبرو است.
در همين حال خبرگزاري فرانسه گزارش داد باراك اوباما اعلام كرد تصويب طرح اصلاح مقررات تنظيم بازار كه پنجشنبه در كنگره به تصويب رسيد به فعاليتهاي مالي مشكوك و مبهمي كه در سال 2008 منجر به بحران مالي در آمريكا شد پايان خواهد داد.
سناي آمريكا روز پنجشنبه نسخه نهايي اصلاحات وال استريت را كه از سالهاي هزار و نهصد و سي گسترده ترين اصلاحات در زمينه مقررات مالي دراين كشور به شمار مي رود تصويب كرد، اصلاحات تصويب شده براي اجرايي شدن بايد هفته آينده به تاييد باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا برسد.
سناتورهاي آمريكايي با 60 راي موافق، 39 راي مخالف اين طرح گسترده مالي را تصويب كردند. مجلس نمايندگان آمريكا سي ام ژوئن همين طرح را تصويب كرده بود.
رئيس جمهور آمريكا كه در پايان سفر يك روزه خود به ايالت ميشيگان در شمال آمريكا، در كاخ سفيد سخن مي گفت ضمن ابراز خرسندي از تصويب طرح اصلاحات مالي در سناي آمريكا از جمهوري خواهان انتقاد كرد زيرا منتقدان جمهوري خواه آمريكا از همان بعدازظهر روز پنجشنبه كه اين طرح به تصويب رسيد خواستار لغو آن شدند. اين در حالي است كه طرح ياد شده براي اجرايي شدن پس از اين بايد به تاييد باراك اوباما برسد. در اين طرح بر ضرورت تدوين و تنظيم مقررات سختگيرانه تر براي اداره مشتقات مالي تاكيد شده است.
موافقت موسسه گلدمن ساچ با پرداخت جريمه نيم ميليارد دلاري
موسسه مالي گلدمن ساچ يكي از بزرگترين بانك هاي سرمايه گذار در بازارهاي بورس و اوراق بهادار آمريكا موافقت كرده است در برابر انصراف دولت فدرال از شكايتش عليه اين بانك 500 ميليون دلار جريمه بپردازد.
به گزارش روزنامه وال استريت ژورنال، كميسيون بورس اوراق بهادار آمريكا كه بر عملكرد وال استريت و موسسه هاي مالي بزرگ نظارت دارد، در ماه آوريل امسال از موسسه گلدمن ساچ به اتهام فريب سرمايه گذاران در جريان بحران سال 2007 در بازار مسكن به دادگاه شكايت كرد.
اتهام اصلي عليه اين موسسه بزرگ مالي اين بود كه اوراق بهادار پيچيده اي كه براساس وام هاي مسكن و بدهي هاي ديگر عرضه شده بود را معتبر مي دانست اما خودش انتظار داشت كه ارزش آنها سقوط كند و اين مطلب را به مشتريان اطلاع نداده بود.
مقام هاي فدرال آمريكا اعلام كردند موسسه گلدمن ساچ از افشاي اطلاعات مهمي كه نشان مي دهد يكي از مشتريانش يعني شركت پالسون در انتخاب تركيب اوراق بهادار ياد شده دخالت داشته خودداري كرده بود.
به گفته دولت فدرال موسسه گلدمن ساچ اعلام نكرده بود كه شركت پالسون از سقوط اوراق مذكور سود خواهد برد. اين موسسه مالي سرانجام موافقت كرد كه ضمن پرداخت جريمه 550 ميليون دلاري بپذيرد كه در مبادلات مالي خود «اطلاعات ناكافي» در اختيار مشتريان قرار داده است.
اين شركت تخطي از وظايف قانوني يا اتهام تضاد منافع را نپذيرفته است. هنوز پرونده ديگري عليه فبريس توره از مديران ارشد گلدمن ساچ در اين رابطه در جريان است.
گفتني است شكايت دولت فدرال از گلدمن ساچ به شهرت و اعتبار آن لطمه زده و افت شديد سهام آن را موجب شده بود. ارزش سهام گلدمن ساچ حداقل 6 درصد در بازارهاي بورس آمريكا افزايش يافت. سود گلدمن ساچ در سال ميلادي گذشته حداقل 13ميليارد دلار بود.

 



با 217 ميليارد تومان اعتبار 100 هزار واحد مسكوني فرسوده نوسازي مي شود

مديرعامل شركت مادرتخصصي عمران و بهسازي شهري ايران گفت: امسال 100 هزار واحد مسكوني در بافت فرسوده نوسازي مي شود و مبلغ 21 هزار و 713 ميليارد ريال براي نوسازي اين واحدها اختصاص يافته است.
احمد صادقي در گفت وگو با واحد مركزي خبر افزود: 243 طرح عمراني با زيربناي 6 ميليون و 500 هزار متر مربع و 13 هزار ميليارد ريال سرمايه گذاري در حال اجراست كه 70 درصد اين سرمايه گذاري را بخش خصوصي هزينه مي كند.
وي گفت: تامين وديعه مسكن براي ساكنان بافت هاي فرسوده مهمترين اقدام دولت براي تسريع در روند نوسازي و احياء بافت هاي فرسوده است.
معاون وزير مسكن افزود: امسال 64 هزار و 324 ميليارد ريال اعتبار براي بهسازي، نوسازي بافت هاي فرسوده و ساماندهي سكونتگاههاي غيررسمي پيش بيني شده است.
وي گفت: علاوه بر اين مبلغ 6 هزار و 763 ميليارد ريال از محل درآمدهاي عمومي و منابع عمومي شركت مادرتخصصي و عمران شهري ايران براي حدود صدهزار واحد مسكوني در بافت هاي فرسوده اختصاص يافته است.
مديرعامل شركت مادرتخصصي عمران و بهسازي شهري ايران گفت: اختصاص اعتبار نسبت به سال گذشته رشد چشمگيري دارد و نشان از عزم و اراده دولت براي توسعه و شتاب در روند نوسازي بافت هاي فرسوده است.
صادقي افزود: بخش هاي عمومي و شهرداري ها بالغ بر 9 هزار و 121 ميليارد ريال سرمايه گذاري خواهند كرد و دستگاههاي اجرايي استان ها هم 4 هزار و 591 ميليارد ريال اختصاص خواهند داد. معاون وزير مسكن گفت: وام صنعتي سازي در بافت هاي فرسوده 250 ميليون ريال است.
صادقي افزود: تخفيف 50 درصدي در صدور پروانه و اعطاي تسهيلات 10 ميليون ريالي براي تخريب واحدهاي فرسوده از امتيازات تشويقي دولت در احيا و نوسازي بافت هاي فرسوده است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14