(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 26 تير 1389- شماره 19693

قبل از خريد ملك به اين موارد توجه كنيد
شاخصه هاي مثبت و منفي در توسعه
توصيه هاي پليسي درهاي منزل را به روي سارقان ببنديم



قبل از خريد ملك به اين موارد توجه كنيد

با امكان تازه اي كه يك موتور اينترنتي جست و جوگر مسكن براي بازديدكنندگان از سايت wwwiranfileirايجاد كرده، طرفين معاملات ملكي مي توانند قبل از انجام معامله درباره موارد حقوقي و فني صحت يك معامله اطلاعات رايگان كسب كنند.
معضلي كه هم اكنون بازار مسكن با آن روبه رو است، بي اطلاعي برخي متعاملين از حفره هاي حقوقي است كه گاهي اوقات باعث مي شود خريدار يا فروشنده ملك به خاطر عدم شناخت كافي از جزئيات معامله، دچار شكست يا خطا شود.
رايج ترين اتفاقي كه معمولا در حوزه معامله ملك خريداران با آن مواجه مي شوند، خريد واحدهاي نوسازي است كه هنوز سند محضري براي آنها صادر نشده است. در اين موارد عرف اين است كه خريدار بخشي از ارزش ملك را به فروشنده پرداخت مي كند و در ازاي آن كليد منزل را دريافت مي كند. مابقي مبلغ معامله نيز به زمان آماده شدن سند موكول مي شود. اين در حالي است كه در اغلب موارد، زماني كه فروشنده براي صدور سند تعيين كرده، سند آماده نمي شود و ماه ها شايد هم سال ها خريدار بايد دنبال سند بيفتد.
موتور جست وجوگر املاك و مستغلات تحت عنوان ايران فايل كه در حال حاضر با دارا بودن 010 هزار فايل خريد و فروش، بزرگ ترين سامانه اينترنتي در بازار مسكن به حساب مي آيد، به تازگي اين امكان را براي مخاطبان خود فراهم كرده تا به صورت رايگان از موارد حقوقي مرتبط با معاملات ملكي مطلع شوند.
در اين سامانه به آدرس wwwiranfileir مي توان از طريق لينك اطلاعات عمومي ملكي، به اين موارد دسترسي پيدا كرد.
اطلاعاتي كه طرفين معامله ملكي بايد درباره نحوه صدور سند ملكي و ثبت اسناد بدانند به شرح زير است:
عمده اموري كه توسط اداره ثبت اسناد و املاك انجام مي شود، شامل صدور سند ملكي، تعويض اسناد مالكيت كه به دلايل مختلف از انتفاع ساقط گرديده است مانند: ريختن جوهر روي مندرجات سند، آب ريختگي روي سند و...، درخواست نقشه ثبتي، درخواست اجراي ماده 54 (در مواردي كه در اثر تعريض گذر، متراژ ملك تغيير مي يابد، متراژ مندرج در سند نيز مي بايستي تغيير يابد) اين ماده قانوني ناظر بر مطلب فوق مي باشد، انجام افراز املاك مشاع، نصب مجدد سرب پلمب روي جلد سند مالكيت، انجام ثبت املاك با هر نوع كاربري، انجام صدور سند ملكيت، صدور سند مالكيت براساس تنظيم تقسيم نامه، انجام صدور صورت مجلس و تفكيكي و ... است.
همچنين براي انجام هر كدام از اين موارد فرم هاي مخصوصي در ادارات ثبت اسناد رسمي وجود دارد كه نمونه اين فرم ها و طرز پركردن آنها درسامانه ايران فايل توضيح داده شده است.
افرادي كه قصد خريد و فروش انواع ملك را دارند يا با مشكل وراثتي در حوزه ملك روبه رو هستند، مي توانند موارد خود را در سامانه ايران فايل به صورت الكترونيكي مطرح كنند و در كمترين زمان ممكن پاسخ كارشناسي آن را از مشاوران حقوقي اين سامانه دريافت كنند.
همچنين فعالان بازار مسكن و آن دسته از كساني كه متقاضي خريد انواع ملك يا فروش آن هستند مي توانند درباره ساير موارد حقوقي و مشكلات فني كه ممكن است در حين انجام معامله با آن روبه رو شوند، از طريق سامانه ايران فايل كسب اطلاع كنند. يكي از موارد به شهرداري ها مربوط مي شود و اينكه براي استعلام پايان كار ساختماني كه قصد خريد وجود دارد چگونه بايد اقدام شود.
توصيه مي شود قبل از خريد ملك مسكوني يا ملك اداري و تجاري يك نسخه پايان كار از شهرداري منطقه دريافت شود تا درباره معارض بودن يا نبودن احتمالي ملك در مسيرطرح هاي عمراني شهري اطلاع لازم كسب شود.

 



شاخصه هاي مثبت و منفي در توسعه

ميزان توسعه يافتگي در كشورها تابع معيارهاي مختلفي است، كه هر يك بيانگر خصوصيات، خواسته ها، آداب و رسوم، تمايلات و ساير مشخصات و مختصات مردم يك كشور مي باشد و با اتكاء به اين مفاهيم است كه مي توان ميزان رشديافتگي و توسعه هر كشور را در ابعاد مختلف فرهنگي، سياسي، اجتماعي، علمي و ساير عرصه ها تعيين كرد.
طبيعتاً هر قدر مردم يك كشور از سطح علمي بهتري برخوردار و از فرهنگ غني تري بهره مند باشند، شاخصه هاي مثبت آنها از فراواني و رتبه بالاتري برخوردار بوده و به هر ميزان اين فرهنگ در سطح نازلتري قرار داشته يا با آسيب پذيري هاي بيشتري مواجه شده باشند، با شاخصه هاي منفي بيشتري نيز دست به گريبان خواهند بود.
بديهي است بخش عمده اين وضعيت در ارتباط مستقيم با نقش متقابل مردم و مسئولان و همچنين سطح دانش، اعتماد به نفس و ايمان افراد به اعتقادات ديني، عرفي و اجتماعي و فرهنگ بومي آنان قرار دارد و اين نكته بدان معناست كه نمي توان و نبايد ناهنجاري ها و آشفتگي ها و يا مطلوبيت ها و پيشرفت ها را فقط حاصل تلاش يك بخش خاص از نظام اجتماعي دانست، بلكه متناسب با شرايط، هم دولت ها و هم مردم در بروز آن سهم و نقش دارند.
طبيعي است كه علي رغم تمام دستاوردهاي شگرف، مثبت و تأثيرگذار فرهنگي، اجتماعي، علمي و سياسي انقلاب اسلامي طي سالهاي اخير، مردم ايران و جامعه ايراني از اين امر مستثني نيستند، به گونه اي كه با اتكاء به آموزه هاي اسلامي و ارزشهاي اجتماعي در كسب بسياري از ويژگي هاي مطلوب در حد كمال قرار داشته و به الگويي جهاني مبدل شده اند و در برخي از امور نيز همچنان گرفتار ناهنجاري هاي زندگي اجتماعي مي باشند و لذا بديهي است، قرار گرفتن در مسير صحيح و دستيابي كامل به اهداف والاي انقلاب اسلامي، همزمان مستلزم تقويت و توسعه هر آن چيزي كه از آن به عنوان نقاط قوت نام برده شده و نيز كاهش و نابودي تمامي معيارهايي است كه آنها را به عنوان نقطه ضعف مي شناسيم و به عبارت ديگر به هر ميزان از نقاط قوت بيشتر و نقاط ضعف كمتري برخوردار باشيم، با سهولت و سادگي بيشتر و بهتر مي توانيم مسير توسعه همه جانبه را طي نماييم.
با نگاه مثبت، برخي از نقاط قوت يا معيارها و شاخصه هاي مطلوب مستند به اطلاعات و آمار را مي توان در سه بخش؛ شامل مواهب طبيعي، معيارهاي ملي و اجتماعي و شاخصه هاي فردي به شرح ذيل دسته بندي نمود:
الف- ظرفيت ها و ويژگي هاي طبيعي
برخي از اين ويژگي ها از جمله مواهبي محسوب مي شوند كه خداوند بطور طبيعي به مردم اين سرزمين ارزاني كرده است، اگرچه اين ويژگيها در معرفي ظرفيت هاي برتري ساز براي ايجاد ثبات بيشتر و توسعه سريع تركشور مؤثرند، اما بود و نبود آنها چندان در اختيار و اراده مردم قرار ندارد، به عنوان مثال برخي از اين مواهب طبيعي كه نصيب مردم ايران شده، عبارتند از:
1- وسعت زياد با بهترين شرايط در ابعاد مختلف و برخورداري از متنوع ترين شرايط اقليمي و آب وهوايي
2- برخورداري از بزرگ ترين ذخاير نفت و گاز و ساير منابع طبيعي زيرزميني و قرار داشتن در رديف بزرگترين توليدكنندگان و صادركنندگان نفت و گاز جهان.
3- برخورداري از متنوع ترين محصولات كشاورزي و خودكفايي كامل در بسياري از آنها مانند گندم و اكثر محصولات باغي.
4- قرار گرفتن در رديف بزرگ ترين و منحصر بفردترين توليدكنندگان محصولاتي مانند: زعفران و خرماي مرغوب در جهان با توجه به شرايط اقليمي.
ب- ظرفيتهاي ملي و اجتماعي:
همانگونه كه اشاره شد، برخي از اين ويژگي ها نيز حاصل تلاش ها و فعاليت هاي عمومي جامعه بوده و ريشه در تاريخ كهن و عملكرد دولتمردان و مردم كشور دارد، كه اهم آنها عبارتند از:
1- برخورداري از تمدني كهن و ريشه دار با بيشترين ميراث فرهنگي
2- داراي مردمي ترين نظام حكومتي با بيشترين انتخابات
3- قرار داشتن در رديف امن ترين كشورهاي جهان
4- مهد بيشترين تعداد دانشمند و شاعر نامي نسبت به اكثر كشورهاي دنيا
5- داراي بزرگ ترين و كارآمدترين سازمان شبه نظامي مردمي در جهان (بسيج)
6- مستقل ترين كشور جهان و مقاوم ترين كشور در برابر تهديدات خارجي
7- با ثبات ترين كشور در مبارزه با ظلم و فساد جهانخواران
8- بزرگ ترين مدافع راستين مظلومان، محرومان و مسلمانان جهان
9- داراي جامعه اي با كمترين ناهنجاري هاي اخلاقي و اجتماعي.
10- بزرگ ترين مبارزه كننده با اعتياد و توزيع مواد مخدر و مسكرات.
11- داراي بيشترين و بزرگ ترين نهادهاي اجتماعي مردمي دولتي و غيردولتي.
12- داراي متنوع ترين احزاب و مطبوعات سياسي، فرهنگي و اجتماعي.
13- داراي جوان ترين جمعيت منطقه و بيشترين دانش آموز.
14- بزرگ ترين توليدكننده و صادركننده فرش دستباف در سطح جهان.
15- بهره مند از بنزين ارزان قيمت و اولين و بزرگ ترين مصرف كننده گاز CNG در جهان.
16- داراي نرخ رشد نسبتا بالاي اقتصادي و كمترين ميزان بدهي در سطح كشورهاي همطراز.
17- برخورداري از بيشترين نرخ رشد علمي در سطح دنيا در عرصه هاي مختلف.
18- همگام ترين كشورها با توسعه تكنولوژي و داراي بيشترين كاربر مراجعه كننده به اينترنت.
19- داراي بهترين مقام هاي علمي در المپيادهاي علمي و فرهنگي در رشته هاي گوناگون.
20- قرار داشتن در رديف برترين كشورهاي توليد علم (اختراع، ابداع و نوآوري) در زمينه هاي مختلف.
21- داراي بزرگ ترين نهاد اجتماعي (كميته امداد امام خميني) براي كمك به محرومين با بيشترين حمايت مردمي در سطح دنيا.
ب- شاخصه ها و ويژگي هاي مردمي:
شايد اين دسته از شاخصه ها را بتوان به واسطه تأثيري كه بر ارائه يك تصوير روشن از خصوصيات مردم كشور دارد، در رديف مهم ترين ويژگي هاي مثبت مردم ايران قرار داده و اهم آنها در بخش هاي مختلف را اين گونه توصيف نمود.
1- داراي مردمي با ضريب هوشي بسيار بالا.
2- داراي فعال ترين مردم در عرصه هاي سياسي و اجتماعي.
3- داراي منسجم ترين و متحدترين مردم در مقابله با تهديدات.
4- داراي معتقدترين، مذهبي ترين و باايمان ترين مردم جهان.
5- داراي شجاع ترين و غيورترين مردم جهان در برابر ظلم و ستم.
6- داراي مهمان نوازترين و عاطفي ترين مردم در سطح جهان.
7- داراي برترين وضعيت در كمك به همنوعان به ويژه در هنگام بروز حوادث و برخورداري از بالاترين سهم مشاركت در امدادرساني به مردم يا بيشترين ميزان اهداء داوطلبانه خون در سطح دنيا.
متقابلا مردم اين سرزمين بخصوص پس از تهاجم فرهنگي گسترده و همه جانبه بيگانگان در سال هاي اخير، گرفتار برخي از خصوصيات و ويژگي هايي شده اند، كه نه تنها در مغايرت با معارف و ارزش هاي اسلامي قرار دارد، بلكه با فرهنگ و رسوم ايران و ايراني نيز هيچگونه سازگاري ندارد. در اين زمينه نيز مي توان با نگاه نقادانه و با استناد به آمار و اطلاعات موجود در سه بخش شامل: معيارهاي طبيعي، معيارهاي اجتماعي و معيارهاي فردي، به خصوصيات ناخوشايند و مذمومي مانند آنچه در ادامه به آن پرداخته خواهد شد، اشاره كرد.
الف- شاخصه ها يا معيارهاي طبيعي:
1- ايران از نظر تعداد، تنوع و همچنين تلفات حوادث طبيعي، در يكي از حادثه خيزترين مناطق جغرافيايي دنيا قرار داد و در اين رابطه طي دهه هاي گذشته پس از چين، هند و بنگلادش بيشترين خسارات را متحمل شده است و در ميان كشورهاي جهان نيز ششمين كشور مستعد بروز بلاياي طبيعي شناخته شده است و سالانه حدود 400 ميليارد ريال خسارت را در اين حوادث متحمل مي شود.
2- كشور ما داراي بيشترين ساختمان هاي آسيب پذير در برابر حوادث طبيعي در سطح كشورهاي همطراز مي باشد.
3- در سطح جهان رتبه دوم فرسايش خاك به علت كم توجهي مردم و مسئولان نسبت به اين موضوع، به كشور ما تعلق دارد.
4- از نظر تخريب جنگل ها نيز، رتبه ايران در رديف هفتم دنيا قرار دارد.
اگر چه بروز اين وضعيت عمدتا ناشي از موقعيت طبيعي كشور مي باشد، اما قطعا با مشاركت عمومي و متقابل مردم و مسئولين، بخش قابل توجهي از آن را مي توان تعديل كرده و اثرات آن را كاهش داد.
ب- شاخصه ها يا معيارهاي اجتماعي:
1- بروز و افزايش برخي از ناهنجاري هاي اجتماعي و رسوخ فرهنگ منحط غربي در تاروپود زندگي برخي از افراد جامعه و كم توجهي به فرهنگ و ارزش هايي مانند: صداقت، گذشت، ايثار و فداكاري در آنان از يكسو و غفلت مسئولان نسبت به برخي از الزامات توسعه همه جانبه مانند ضرورت بازنگري قانون از سوي ديگر، باعث شده تا كشور ما از نظر رشد مراجعات و تشكيل پرونده هاي قضايي در وضعيت نامناسبي نسبت به ساير كشورهاي مشابه قرار گيرد.
2. ركورد پرمصرف ترين مردم دنيا در زمينه انواع انرژي مانند: برق و بنزين، به چند كشور در حال توسعه از جمله ايران اختصاص دارد، به عنوان مثال؛ گفته مي شود كه مردم ايران سومين مصرف كننده گاز جهان بوده و نسبت به ساير كشورها، در استفاده از انرژي برق 3برابر و در استفاده از سوخت 2برابر استانداردهاي تعريف شده، انرژي مصرف مي كنند، نتايج بررسي هاي صورت گرفته و داده هاي آماري نيز بيانگر اين مطلب است كه به عنوان مثال: در زمينه برق بيش از 40 درصد از برق مصرفي كشور قبل از مصرف در شبكه غيراستاندارد و نامناسب توزيع به هدر مي رود.
3. ايرانيان يكي از پرمصرف ترين مردم دنيا در زمينه مصرف و هدر رفتن آب شرب و آب كشاورزي نيز شناخته مي شوند، چراكه مصرف آب نيز از وضعيت بهتري برخوردار نيست و حدود 22درصد آن به هنگام مصرف و در همين حدود و چه بسا بيشتر در شبكه فرسوده توزيع از بين مي رود...
4.بيشترين ميزان هدررفت محصول در فرآيند كاشت، داشت، برداشت، نگهداري و توزيع و مصرف محصولات كشاورزي نيز به ايران تعلق دارد، به گونه اي كه طبق بررسي هاي صورت گرفته در بخش توليدات كشاورزي حدود 25 درصد از محصولات كشاورزي د رمسير كاشت و داشت و برداشت، كيفيت خود را ازدست داده و به عنوان محصول نامرغوب از چرخه مصرف خارج مي شود، البته اين ضايعات و هدررفت منابع، به جز مواردي كه براثر توزيع فله اي يا بسته بندي نامناسب صورت مي گيرد.
5. متأسفانه كم توجهي به فرهنگ و مقررات رانندگي و ساير عوامل مرتبط مانند بهينه سازي جاده ها باعث شده كشور ما داراي يكي از بيشترين تعداد تصادفات و سوانح رانندگي شناخته شود، به گونه اي كه علاوه بر تلفات انساني حدود 12 درصد از كالاهاي وارداتي به كشور نيز در جريان حمل و نقل و جابجايي كالا ازبين مي رود كه بخش قابل توجهي از آن به علت فرسودگي بيش از حد ناوگان حمل و نقل و بخشي از آن به علت غيراستاندارد بودن شبكه جاده اي و قسمتي نيز به علت مشكلات موجود در سيستم هاي بارگيري، تخليه و ساير عوامل مشابه صورت مي گيرد.
6. كشور ما به رغم رشد بالاي سطح بهداشتي در سال هاي اخير و كسب رتبه هاي جهاني براي كاهش قابل ملاحظه مرگ و مير در بسياري از بيماري ها، با جايگزيني امراض جديد ناشي از كم توجهي مردم به رعايت اصول تغذيه و ساير عوامل مشابه، داراي بيشترين تعداد بيماران در زمينه بيماري هاي قلبي، كليوي، سرطان و سكته نسبت به ساير كشورهاي همطراز مي باشد.
7. ايران به علل مختلف ازجمله آثار جانبي جنگ تحميلي و تحريم هاي اقتصادي، داراي آمار نسبتاً بالا در زمينه ميزان بيكاري نسبت به ساير كشورهاي همطراز مي باشد.
8. تا چندي پيش، بيشترين يارانه پرداختي بابت بنزين به ايران تعلق داشت و هم اكنون نيز كشور ما به علت قيمت پايين بنزين و غيراستاندارد بودن خودروها، از نظر مصرف داراي جايگاه چندان مناسبي نيست.
9. تعدادي از شهرهاي ايران ازجمله تهران ازنظر آب و هوا در رديف آلوده ترين شهرهاي دنيا قرار دارند.
.10 كشور ايران در رديف گرانترين كشورها و شهر تهران نيز در رديف پرهزينه ترين شهرهاي دنيا قرار دارد.
.11 ايران از معدود كشورهايي است كه به واسطه نفوذ بيگانگان در حريم سياسي و اجتماعي آن، با گروه هاي سياسي ناكارآمد و بعضاً معارض مواجه است.
.12 علي رغم برخورداري از ورزشكاران مستعد، كمترين جوايز المپيك نسبت به ساير كشورهاي همطراز متعلق به ايران است.
.13 حجم سرمايه هاي متعلق به ايرانيان مهاجر در خارج از كشور در بالاترين رديف هاي سرمايه هاي خارج شده نسبت به كشورهاي مشابه قرار دارد، به گونه اي كه براساس اطلاعات منتشره در دهه هفتاد، دارايي 600 نفر از ايرانيان مقيم آمريكا از كل بودجه كشور در يك سال بيشتر بوده است.
.14 متأسفانه براساس نتايج بررسي هاي صورت گرفته، ميانگين كار مفيد در نظام اداري كشور نيز به ازاي هر نفر از كاركنان دولت حدود نيم ساعت اعلام شده كه بسيار تأسف بار است.
ج- شاخصه ها و معيارهاي فردي:
1.با اينكه ايراني ها در اكثر كشورهاي دنيا به عنوان افرادي خوش سيما شناخته مي شوند، اما براساس مطالعات مؤسساتي مانند مؤسسه تحقيقاتي TMBA، حدود 14 ميليون دختر و زن ايراني بين 15 تا 45 ساله كه در شهرهاي بزرگ ايران زندگي مي كنند، (بدون توجه به آثار زيانبار مواد آرايشي در درازمدت) بطور متوسط ماهانه 7/5 يورو براي خريد لوازم آرايشي مصرف مي كنند.
اين ميزان با احتساب مواردي كه بطور قاچاق وارد كشور مي شود حدودا برابر فروش 20 ميليون بشكه نفت بوده و بنا بر گزارشي ديگر حدود 1630 ميليون يورو در سال مي باشد و اين در حالي است كه سن خودآرايي با مواد مصنوعي و شيميايي كه بسياري از آنها فاقد استانداردهاي لازم مي باشند، به 15 سال رسيده است، اما جالب اين است كه مصرف اين مواد در كشورهاي پيشرفته به خانم هاي مسن كه واقعا زيبايي خود را از دست داده اند، اختصاص داشته و در كشورهاي عقب مانده يا در حال توسعه به دختراني مربوط مي شود كه دچار نوعي خود كم بيني يا نبود اعتماد به نفس مي باشند.
رقابت در اين عرصه تأسف بار در حدي است كه متأسفانه زنان ايراني، گوي سبقت را حتي از برخي از كشورهاي عربي مانند مصر ربوده و با تصاحب 29 درصد از سهم بازار خاورميانه، در فاصله بسيار كمي از زنان عربستاني قرار گرفته اند و اين در حالي است كه بنابر نتايج بررسي هاي پزشكي، بخش قابل توجهي از اين مواد شيميايي غيراستاندارد، نه تنها در درازمدت اثر بخشي خود را از دست مي دهند، بلكه به مرور زمان و با جذب در پوست بدن، باعث بروز حداقل 296 عارضه خطرناك، از جمله انواع سرطان پوست و ساير بيماري هاي پوستي يا پيري زودرس در چهره انسان مي شوند.
2. يكي ديگر از ناهنجاري هاي مذموم كه ركورد جهاني را براي مردم ايران برجاي گذاشته، گرايش افراط گونه بسياري از زنان، دختران و حتي پسرهاي ايراني به انجام عمل جراحي پلاستيك براي تغيير حالت بيني يا زيبايي چهره است كه اين موضوع نيز گوياي نبود اعتماد به نفس برخي از جوانان خودباخته اي است كه تحت تأثير تبليغات مسموم ديگران دست به چنين كاري مي زنند.
بديهي است اين رويكرد، نه تنها هزينه هاي سنگيني را به خانواده ها و جامعه تحميل مي كند، بلكه از نظر سلامت جسمي و حتي روحي و رواني آسيب هاي فراواني را براي اين افراد در پي دارد.
3. علي رغم توصيه هاي اسلامي، غالب مردم در سايه تبليغات مستمر و بي وقفه رسانه ها، به يكي از پرخورترين افراد دنيا تبديل شده اند و اين تغيير الگو نيز نه تنها به شاخصه اي براي معرفي جامعه ايراني تبديل شده، بلكه به علت استفاده غيراصولي و نامتوازن از موادغذايي، بسياري از آنها را با سوءتغذيه و عوارض بيماري هاي ناشي از آن نيز مواجه ساخته و در عين حال با اسراف فراوان نيز توأم بوده است.
به اعتقاد بسياري از كارشناسان ادامه اين روند كه ناشي از تاثيرپذيري از تبليغات پرزرق و برق رسانه ها و غفلت برخي از اقشار جامعه از ارزشهايي مانند قناعت و صرفه جويي است، مي تواند بتدريج قدرت مقاومت آنان در برابر بحران هاي احتمالي در اين زمينه را كاهش داده و بتدريج بر آسيب پذيري آنها در اين رابطه بيفزايد.
4. با وجود اينكه مردم ايران را جزء باهوش ترين مردم دنيا مي شناسند و رشد علمي كشور در سطح مطلوبي قرار دارد، اما متأسفانه توليد كتاب در كشور ما در رديف بسيار پايين قرار داشته و طبيعتا سرانه مطالعه عامه مردم نه تنها در مقايسه با كشورهاي توسعه يافته، بلكه نسبت به برخي از كشورهاي منطقه نيز، در كمترين ميزان خود (حدود 14دقيقه) قرار دارد.
5. ايرانيان يكي از پرمصرف ترين مردم دنيا در استفاده و هدر دادن انواع نان و موادغذايي نيز بشمار مي روند. تا جايي كه 33 درصد از نان مصرفي توليدشده در كشور به ضايعات تبديل مي شود.
6. مردم ايران علي رغم توصيه هاي فراوان پزشكي مبني بر ضرورت اجتناب از استفاده بيش از حد از قند و شكر و نمك و همچنين موادي مانند: روغن، چيپس و نوشابه گازدار و حتي دخانيات، جزو پرمصرف ترين مردم دنيا در استفاده از اين مواد مي باشند، در حدي كه در مصرف سرانه شكر معادل 3 كيلوگرم و در مصرف روغن 5/4كيلوگرم از ميانگين جهاني، بيشتر مصرف دارند و در حالي كه استاندارد مصرف سرانه نوشابه گازدار در جهان بين 11 تا 12 ليتر در سال است، در ايران به ازاي هر نفر به طور ميانگين در سال حدود 42 ليتر نوشابه گازدار مصرف مي شود.
بد نيست بدانيم نوشابه به عنوان ماده اي كه فاقد هرگونه ارزش غذايي است، علاوه بر ورود امراضي از قبيل پوسيدگي دندان، چاقي، امراض كليوي، اختلال در خواب، امراض ناشي از كافئين موجود در آن و پوكي استخوان ناشي از اسيد سولفوريك موجود در آن، مي تواند مانع از جذب كلسيم در بدن شده و حتي اعضاي استخواني مانند ناخن را ظرف مدت 4 روز در خود حل نمايد. و به همين علت، براي حمل محلول غليظ شده نوشابه هايي مثل كوكاكولا از كاميون هاي داراي علايم حمل مواد مخدر استفاده مي شود.
7. مردم ايران از نظر توليد زباله و بي توجهي به بازيافت زباله ها نيز درسطح خوبي قرار ندارند.
8. بيشترين تعطيلات به مناسبتهاي مختلف نيز به كشور ما تعلق دارد.
9. براساس آمار موجود، متاسفانه علي رغم تمام تلاشهاي صورت گرفته، رشد مصرف موادمخدر بويژه موادمخدر صنعتي نيز در حد نگران كننده اي در كشور افزايش يافته است.
لازم به يادآوري است كه اين موارد اعم از مثبت يا منفي، همه مولفه هاي شناحت جامعه ايراني نيستند، بلكه تنها آن بخش از واقعيتهايي محسوب مي شوند كه در قياس با شرايط بين المللي و از نگاه آماري به آن پرداخته شده است، به عنوان مثال يكي از ديگر ويژگي هاي نامطلوبي كه به برخي از مردم ايران نسبت داده مي شود، تك روي و فرار از مزاياي كار تيمي و همچنين اولويت دادن به منافع شخصي نسبت به منافع اجتماعي است، اما در هر حال مجموعه اين عوامل مواردي هستند كه بخش هاي مثبت آن بايد تقويت و تعميم يافته و بخش هاي نامطلوب آن مي بايست با افزايش آگاهي هاي اجتماعي و نيز هوشياري بيش از پيش نسبت به توطئه بيگانگان و با همدلي و مشاركت عمومي و همت و تلاش مضاعف، برطرف و با الگوسازي مناسب، به فرصت هايي جديد براي توسعه و آباداني كشور تبديل شوند.
احمدرضا هدايتي- كارشناس ارشد مديريت

 



توصيه هاي پليسي درهاي منزل را به روي سارقان ببنديم

اداره كل مبارزه با سرقت معاونت آگاهي ناجا به منظور پيشگيري از سرقت منازل، از شهروندان خواست اين هشدارها را جدي بگيرند .
1-تا حد امكان از خالي گذاشتن منزل خودداري شود.
2-مقابل كليه پنجره ها، نورگير، پاسيو و روي ديوارهاي كوتاه حفاظ مقاوم و مطمئن نصب كنيد.
3-درب راهرو و پشت بام را با حفاظ نرده اي ايمن نماييد.
4-نسبت به تعويض قفل هايي كه كليد يدكي آنها گم شده و يا براي مدتي دراختيار ديگران بوده سريعاً اقدام نماييد.
5-درصورت خروج از منزل، تنها به بستن درخروجي منزل اكتفا نكرده و كليه درهاي داخل منزل را قفل نموده تا فرصت جستجو و راه نفوذ از سارقان سلب شود.
6-درصورت تغيير مكان حتماً قفل هاي دراصلي منزل جديد را تعويض نماييد.
7-كليد منزل خود را در دسترس افراد غيرمطمئن قرار ندهيد.
8-از ورود افراد ناشناس تحت عنوان فالگير، رمال و متكدي به داخل منزل جلوگيري نماييد.
9-درصورتي كه بيرون منزل شما فاقد روشنايي مي باشد، با نصب لامپ در سردر منزل روشنايي محل را تأمين نماييد.
10-به هيچ عنوان براي شناسايي افراد اقدام به بازكردن در منزل ننموده و اين مورد را به فرزندان خردسال خود آموزش دهيد.
11-اگر خانه هاي اطراف شما خالي از سكنه است يا در مجاورت آنها مشغول ساختمان سازي هستند لازم است كه از منزل خود مراقبت بيشتري به عمل آوريد.
12-از انداختن فرش هنگام شستشو روي ديوارها و پشت بام خودداري نماييد.
13-از قراردادن كليد در محل هايي مانند زير جاكفشي و ساير محل هاي قابل دسترسي خودداري نماييد.
14-از نشان دادن محل نگهداري وجه نقد و طلا و جواهرات و اشياء باارزش و گرانبها به همسايگان و كساني كه مورداعتماد نيستند و همچنين از نگهداري آنها به صورت يك جا خودداري نماييد.
15-از قراردادن نردبان و چهارپايه و نظاير آنها در كنار ديوارها خودداري نماييد.
16-در مواقع خالي بودن منزل از روشن گذاشتن چراغ يك اتاق به مدت طولاني و مستمر و حتي المقدور از همسايگان و آشنايان مورداطمينان بخواهيد كه روشنايي داخل خانه را در هنگام شب تغيير دهند.
17-درصورت مسافرت، اشياء قيمتي خود را به اقوام مورداطمينان خود بسپاريد.
18-قبل از خروج از منزل الزاميست به بسته بودن در ورودي پشت بام اطمينان حاصل نموده و از قسمت هاي مختلف منزل سركشي به عمل آوريد. اين اقدامات را شب ها قبل از خوابيدن نيز انجام دهيد.
19-در روزها و شب هاي گرم سال سعي كنيد در و پنجره هايي را كه فاقد حفاظ هستند بسته نگهداريد.
20-هنگامي كه به مسافرت مي رويد همسايگان مورداطمينان را در جريان قرار داده تا مراقب منزلتان باشند.
21-اگر از سيستم دزدگير برقي استفاده مي كنيد به طور مرتب آن را كنترل كرده معايبش را برطرف نماييد و هنگام خروج از منزل كليد آن را باز نماييد.
22-از ميزان دارايي و اموال موجود در منزل نزد افراد بيگانه صحبت نكنيد.
23-معاشرين فرزندان خود را قبل از تردد به منزلتان موردشناسايي دقيق قرار دهيد.
24-براي در ورودي منزل از قفل هاي مطمئن استفاده نماييد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14