(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 26 تير 1389- شماره 19693

آزادانديشي آري؛ مخاطب محور بودن افراطي نه
رهبر انقلاب بايدهاي زبان دين در دانشگاه ها را شرح دادند
براي كدام امتحان درس مي خواني؟
دست نوشته هاي رتبه نخست كنكور پزشكي سال 64، ساعتي قبل از شهادت
گزارش كيهان از برگزاري نمايشگاه نجات غزه به همت دانشجويان دانشگاه اميركبير
كشتي آزادي غزه اين بار در پارك دانشجو
آموزش هاي پودماني، آموزش رسمي است



آزادانديشي آري؛ مخاطب محور بودن افراطي نه

پس از انتخابات 22 خرداد سال 88 و وقايع پس از آن، آنچه كه به وضوح احساس مي شد فاصله زياد مواضع دانشجويان از فضاي عمومي جامعه بود و روشن ترين مسائل به سختي براي فضاي دانشجويي قابل هضم بود. ويژگي هاي فضاي دانشجويي در دهه چهارم انقلاب را مي توان «عدم وجود منطق»، «عدم كانال ارتباطي مناسب جهت شكل گيري مباحثه»، «وجود مسائل و شبهات سطحي»، «سؤالات تكراري كه مربوط به دهه هفتاد بوده است و الان زمان آن ها سپري شده است» برشمرد. نكته قابل توجه اين است كه اين ويژگي ها مختص زمان فعلي نبوده و در ساليان پيش نيز وجود داشته است اما آنچه باعث بيداري بيشتر و احساس دغدغه بيشتر پيرامون اين دست موضوعات گرديده است؛ حوادث بوجود آمده پس از انتخابات است.
در چنين شرايطي چندين بار مطالبه كرسي هاي آزادانديشي از سوي رهبري مطرح گرديد كه مهمترين آنها در بيانات ايشان در حرم مطهر رضوي مشهود مي باشد. البته بيانات رهبري پيرامون اين موضوع به سال 81 برمي گردد كه پس از اين بيانات جمعي از دانش آموختگان و پژوهشگران حوزه علميه (مثل حسن رحيم پور ازغدي، صادق لاريجاني، رسول جعفريان و...) با ارسال نامه اي براي ايشان خواستار راهنمايي هاي عملي در اين باره شده بودند كه ايشان در تاريخ 16/11/81 به اين درخواست پاسخ گفتند. آنچه دغدغه خاطر دانشگاهيان قرا رگرفته است نحوه عملي كردن اين سياست ها مي باشد.
نكته اي كه براي دست اندركاران چنين موضوعي بايد مورد توجه قرار گيرد اين است كه انجام چنين كاري شايد در كوتاه مدت داراي هزينه ها و التهاباتي باشد- كه البته بايد درصدد كاهش آن بود- ولي سود كلان چنين كاري در بلندمدت براي كشور و نظام به اين هزينه ها مي ارزد.
از ديگر مسائلي كه در اين زمينه مطرح مي شود، نوع موضوعاتي است كه مبناي مباحثات قرار مي گيرد و حول آن گفتگوها صورت مي گيرد. شايد اولين مواردي كه دغدغه خاطر مجموعه هاي دانشجويي قرار مي گيرد پرداختن به موضوعاتي است كه پاسخگوي شبهات پيرامون مباني نظام (مثل آزادي، جمهوريت، نقش مردم در نظام اسلامي، شبهات ولايت فقيه و...) است. گرچه پرداختن به اينگونه مسائل انفعالي به نوبه خود لازم است ولي بايد به وزن آنها در مقايسه با ساير موضوعات ايجابي و همچنين نوع پرداختن به آنها مورد توجه قرار گيرد. مواضع انفعالي گرچه به ناچار از آنها ناگزير هستيم اما اگر تداوم يابد مناسبتي با روند حركت انقلاب اسلامي ندارد. انقلاب اسلامي در چهارمين دهه از حياتش- در حيثيت جمعي خود- از برخي چالش هاي فكري گذر كرده است. چالش در مباني نظام و موضوعاتي از اين دست در دهه هفتاد و اوايل دهه هشتاد به طور جدي مطرح گرديد و امروز در سايه تثبيت نگاه انقلابي در فضاي عمومي جامعه نوبت به بحث هاي ايجابي تر مي رسد. موضوعاتي همچون «توليد مدل توسعه بومي»، «تغيير درمبادي علوم انساني»، «اصلاح سيستم هاي اقتصادي بويژه موضوع اساسي طرح تحول اقتصادي»، «افق هاي پيش روي جمهوري اسلامي در عرصه بين الملل»، «سيستم سازي بر مبناي نگاه انقلابي» و... به اندازه كافي چالش برانگيز بوده و به اندازه كافي نظرات متنوع و متضاد در آنها متصور است فلذا موضوعاتي از اين دست بايد غالب فضاي فكري دانشگاه ها را در برگيرد. در واقع اگر قرار است اختلاف سليقه اي باشد و اگر قرار است مباحثه اي باشد حول اين موضوعات رو به جلو بايد صورت گيرد. در واقع «مخاطب محور بودن افراطي» باعث در جا زدن مي شود. البته نگارنده با توجه به فضايي كه در دانشگاه هاي كشور در ذهن دارد به اين نكته واقف است كه طبيعتا براي شروع شكل گيري بسترهاي آزادانديشي در دانشگاه ها در ابتدا بايد به همان موضوعات بعضا سطحي- كه به آنها اشاره شد- پرداخت تا عامل ورود طيف عمده دانشجويان به فضاي چنين مكالماتي باشد؛ منتها براي ادامه كار پيشنهاد مذكور را توصيه مي نمايد. در آخر ذكر چند نكته را ضروري مي بينم:
1- فضاي مباحثات درون گفتماني بايد تقويت شود كه لازمه آن، در اولويت قرار گرفتن تقويت تشكل هاي مذهبي از نظر محتوايي است. بي محتوايي بلاي جان تشكل هاي مذهبي بوده و از اوليات و ملزومات انجام كرسي هاي آزاد فكري رفع اين نقيصه مي باشد. البته لازم بذكر است نفس برگزاري جلسات آزادانديشي خود محرك تشكل هاي مذهبي و تقويت كننده محتوا خواهد بود.
2- لزوما برگزاري همايش و جلسات مناظره با حضور اساتيد مطرح و نام آشنا چاره كار نيست. مي توان از برنامه هاي كوچك شروع كرد. برنامه هايي از قبيل:
- جلسات گپ و گفتگوي آزاد دانشجويي در دانشكده و تالار و خوابگاه و كشاندن بحث به درون اتاق ها
- فعال نمودن بردهاي موجود در دانشگاه (درون دانشكده ها)
- مناظرات قلمي در نشريات
3- دانشگاه هاي شهرستاني نبايد هميشه دنبال افراد خاصي كه در يك موضوع تبديل به كليشه شده اند بگردند بلكه بايستي در استان خود دنبال افرادي كه توانايي لازم را در آن موضوع دارند؛ بگردند. بدينوسيله مي توانند چهره هايي كه هنوز آنچنان شناخته شده هم نيستند و يا ناشناخته مانده اند را مطرح كنند و در عمل با اين كار چهره سازي كنند.
احسان حسيني رنجبر
دانشجوي كارشناسي مكانيك و مسئول كانون مطالعات بسيج دانشجويي دانشگاه صنعتي اصفهان

 



رهبر انقلاب بايدهاي زبان دين در دانشگاه ها را شرح دادند

حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي هفته گذشته در ديدار مسئولان و معاونين دفاتر نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه ها، فضاي كنوني محيط هاي دانشگاهي را از جهات مختلف كاملا مساعد، مناسب و برجسته دانستند و تأكيد كردند: پيشرفت ها و حركت هاي علمي دانشگاه ها، اردوهاي جهادي بي نظير دانشجويان، بينش و بصيرت سياسي دانشگاهيان و حضور در صحنه و مواقع حساس، فضاي ديني حاكم بر دانشجويان، و تعداد زياد اساتيد مؤمن و علاقه مند به سرنوشت كشور، واقعيات درخشان محيط هاي دانشگاهي كشور هستند.
رهبر انقلاب اسلامي حضور روحانيون فاضل در دانشگاهها و ارتباط نزديك و تنگاتنگ آنان با دانشجويان و اساتيد را يكي از نعمت هاي بزرگ بعد از انقلاب اسلامي برشمردند و افزودند: اين فرصت بسيار مهم و گران بها را بايد مغتنم شمرد و اهميت اين موضوع را مي توان در تبليغات سوء و اظهار نگراني شديد بدخواهان از طرح اسلامي شدن دانشگاه ها متوجه شد زيرا يكي از مظاهر اسلامي شدن، حضور روحانيون در دانشگاه ها است.
حضرت آيت الله خامنه اي سپس به موضوع وضعيت دانشگاه ها اشاره و خاطرنشان كردند: برخي افراد متأسفانه فقط بر روي برخي نكات منفي متمركز مي شوند و آنها را بزرگنمايي مي كنند و هنگامي هم كه از وضعيت دانشجويان و جوانان اظهار رضايت مي شود، آن را نشانه بي اطلاعي از وضع دانشگاه ها تفسير مي كنند.
ايشان افزودند: تمجيد از وضع دانشگاهها به معناي بي خبري از برخي نكات منفي نيست اما در اين موضوع بايد همه مسائل را در كنار يكديگر ديد تا بتوان به يك نتيجه گيري واقعي رسيد.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به گزارش حجت الاسلام والمسلمين محمديان رئيس نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاهها و همچنين با يادآوري طبيعت جوان و دانشجو و حضور اين قشر در يك محيط جمعي به نام دانشگاه و در كنار آن، تبليغات اغواءگرانه اي كه بصورت گسترده وجود دارد، خاطرنشان كردند: با درنظر گرفتن اين مسائل و همچنين واقعيات علمي و ديني، محيط دانشگاهها، امروز حقيقتا محيطي مساعد، مناسب و برجسته است.
حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: در بررسي وضعيت دانشگاه ها، نمي توان توقعي را كه از يك محيط طلبگي وجود دارد، به محيط دانشجويي نيز تعميم داد.
ايشان با تأكيد بر لزوم توجه همزمان به مسائل اعتقادي و مسائل معنوي دانشجويان خاطرنشان كردند: بايد بنيه فكري دانشجويان را به گونه اي تقويت كرد كه نه تنها متأثر از عوامل سلبي نشود بلكه توانايي اثرگذاري در محيط خود را هم داشته و از لحاظ فكري نيرويي پيشرو باشند.
رهبر انقلاب اسلامي توجه به مسائل معنوي و روحي دانشجويان را پشتوانه بنيه اعتقادي آنان دانستند و افزودند: بايد با نصيحت، موعظه حسنه و رفتار خوب، دل جوان را با خشوع و ذكر و توجه به خدا آشنا كرد.
رهبر انقلاب اسلامي لازمه تأثيرگذاري بر دل جوان را نصيحت مشفقانه در كنار عمل مناسب و خلوص در عمل برشمردند و با تأكيد بر لزوم ارائه دروس معارف با زبان روز و متناسب با فكر و ادبيات دانشجو، افزودند: حوزه هاي علميه وظيفه پشتيباني انساني و علمي دفاتر نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه ها، دارند.
حضرت آيت الله خامنه اي وظيفه دستگاهاي دولتي را هم در اين خصوص سنگين خواندند و تأكيد كردند: برخلاف برخي مقاطع گذشته، خوشبختانه در دولت فعلي زمينه براي فعاليت روحانيون در دانشگاه ها بسيار فراهم است كه بايد شكر اين نعمت را نيز با استفاده مناسب از اين فرصت، بجا آورد.
در اين ديدار حجت الاسلام والمسلمين محمديان رئيس نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاهها، با اشاره به تعلق خاطر بالاي نسل كنوني دانشجويان به باورهاي ديني و ارزشهاي انقلابي گفت: برپايي بزرگترين خيمه هاي اعتكاف در دانشگاهها، اقامه با شكوه ترين نمازهاي جماعت، اردوهاي جهادي دانشجويان و استقبال بسيار گسترده از عمره هاي دانشجويي نمونه هايي از اين واقعيت انكارناپذير است.
وي بااشاره به برنامه هاي دفاتر نمايندگي ولي فقيه در دانشگاهها بويژه تأكيد بر آشنايي بيشتر دانشگاهيان با جنگ نرم، افزود: از ديگر برنامه هاي درنظر گرفته شده در دانشگاهها، برنامه ريزي براي برپايي يكصدكرسي آزادانديشي، برگزاري كارگاهها و نشست هاي علمي براي اساتيد معارف، تهيه متون جديد دروس معارف و ايجاد دفاتر هم انديشي اساتيد در بيش از 100دانشگاه است.
حجت الاسلام والمسلمين محمديان همچنين به برنامه ضيافت انديشه ويژه ماه مبارك رمضان در دانشگاهها اشاره كرد و گفت:تاكنون يكصدهزار دانشجو براي ضيافت انديشه كه در قالب اردوهاي دانشجويي در سي استان برگزار خواهد شد، ثبت نام كرده اند.
در ابتداي اين ديدار نماز جماعت ظهر و عصر به امامت رهبر انقلاب اسلامي اقامه شد.

 



براي كدام امتحان درس مي خواني؟
دست نوشته هاي رتبه نخست كنكور پزشكي سال 64، ساعتي قبل از شهادت

براي كدام امتحان درس مي خواني؟ به چه اميد نفس مي كشي؟ كيف و كلاسورت را از چه پر مي كني؟ از خيال، از كتاب، از لقب شاخ دكتر يا از آدامسي كه هر روز مادرت در كيفت مي گذارد؟
جنگ چيست؟
دست نوشته اي از شهيد احمدرضا احمدي، رتبه نخست كنكور پزشكي سال 64
آيا مي توانيد اين مسئله را حل كنيد؟
گلوله اي از لوله دوشكا با سرعت اوليه خود از فاصله هزارمتري شليك مي شود.
و در مبدا به حلقومي اصابت نموده و آن را سوراخ نموده وگذر مي كند. حالا معلوم نمائيد سركجا افتاده؟ كدام گريبان پاره مي شود؟
بسم رب الشهدا و الصديقين:
چه كسي مي داند جنگ چيست؟
چه كسي مي داند فرود يك خمپاره قلب چند نفر را مي درد؟
چه كسي مي داند جنگ يعني سوختن، يعني آتش يعني گريز به هرجا، به هر جا كه اينجا نباشد.
يعني اضطراب كه كودكم كجاست؟
جوانم چه مي كند؟ دخترم چه شده؟
به راستي ما كجاي اين سوال ها و جواب ها قرار گرفته ايم؟
كدام دختر دانشجويي كه حتي حوصله ندارد عكس هاي جنگ را ببيند و اخبار آن را بشنود، از قصه دختران معصوم سوسنگرد با خبر است؟
آن مظاهر شرم و حيا را چه كسي ياد مي كند كه بي شرمان دامنشان را آلوده كردند و زنده زنده به رسم اجدادشان به گور سپردند.
كدام پسر دانشجويي مي داند هويزه كجاست؟
چه كسي در هويزه جنگيده
كشته شده و در آنجا دفن شده؟
چه كسي است كه معني اين جمله را درك كند: نبرد تن و تانك؟! اصلا چه كسي مي داند تانك چيست؟
چگونه سر 120 دانشجوي مبارز و مظلوم زيرشني هاي تانك له مي شود؟
آيا مي توانيد اين مسئله را حل كنيد؟
گلوله اي از لوله دوشكا با سرعت اوليه خود از فاصله هزارمتري شليك مي شود و در مبدا به حلقومي اصابت نموده و آن را سوراخ كرده وگذر مي كند، حالا معلوم نماييد، سركجا افتاده است؟
كدام گريبان پاره مي شود؟
كدام كودك درانزوا وخلوت اشك مي ريزد؟
و كدام كدام.........؟
توانستيد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اگر نمي توانيد، اين مسئله را با كمي دقت بيشتر حل كنيد:
هواپيمايي با يك و نيم برابر سرعت صوت از ارتفاع ده متري سطح زمين، ماشين لندكروزي را كه با سرعت در جاده مهران - دهلران حركت مي نمايد، مورد اصابت موشك قرار مي دهد، اگر از مقاومت هوا صرف نظر شود. معلوم كنيد كدام تن مي سوزد؟ كدام سر مي پرد؟
چگونه بايد اجساد را از درون اين آهن پاره له شده بيرون كشيد؟
چگونه بايد آنها را غسل داد؟
چگونه بخنديم ونگاه آن عزيزان را فراموش كنيم؟
چگونه مي توانيم در شهرمان بمانيم و فقط درس بخوانيم؟
چگونه مي توانيم درها را به روي خود ببنديم و چون موش در انبار كلمات كهنه كتاب لانه بگيريم؟
كدام مسئله را حل مي كني؟ براي كدام امتحان درس مي خواني؟
به چه اميد نفس مي كشي؟ كيف و كلاسورت را از چه پر مي كني؟
از خيال، از كتاب، از لقب شاخ دكتر يا از آدامسي كه هر روز مادرت در كيفيت مي گذارد؟
كدام اضطراب جانت را مي خورد؟ دير رسيدن به اتوبوس، دير رسيدن سركلاس، نمره گرفتن؟
دلت را به چه چيز بسته اي؟ به مدرك، به ماشين، به قبول شدن در حوزه فوق دكترا؟ صفايي ندارد ارسطو شدن خوشا پركشيدن، پرستو شدن
آي پسرك دانشجو، به تو چه مربوط است كه خانواده اي در همسايگي تو داغدار شده است؟ جواني به خاك افتاده است؟
آي دخترك دانشجو، به تو چه مربوط است كه دختران سوسنگرد را به اشك نشانده اند؟ و آنان را زنده به گور كردند؟
هيچ مي دانستي؟ حتما نه...!
هيچ آيا آنجا كه كارون و دجله و فرات بهم گره مي خورد، به دنبال آب گشته اي تا اندكي زبان خشكيده كودكي را تركني
و آنگاه كه قطره اي نم يافتي؟
با اميدهاي فراوان به بالين آن كودك رفتي تا سيرابش كني؟
اما ديدي كه كودك ديگر آب نمي خورد!!
اما تو اگر قاسم نيستي، اگر علي اكبر نيستي،
اگر جعفر و عبدالله نيستي،
لااقل حرمله مباش!
كه خدا هديه حسين را پذيرفت و خون علي اكبر و علي اصغر را به زمين پس نداد.
من نمي دانم كه فرداي قيامت اين خون با حرمله چه خواهد كرد....
سرويس دانشگاه برنا

 



گزارش كيهان از برگزاري نمايشگاه نجات غزه به همت دانشجويان دانشگاه اميركبير
كشتي آزادي غزه اين بار در پارك دانشجو


مرضيه كربلايي زاده
دهم خرداد ماه امسال ناوچه هاي اسرائيلي با پشتيباني چند فروند هلي كوپتر و قايق هاي مجهز به توپ در آب هاي بين المللي به ناوگان آزادي غزه حمله كردند و شانزده فعال حقوق بشر را كشته و شصت نفر را زخمي كردند. اعتراض به اين حركت نظاميان صهيونيستي، در گوشه و كنار جهان اعتراض هايي را به دنبال داشت در اين ميان دانشجويان بسيجي دانشگاه اميركبير نيز در اعتراض به اين حركت وحشيانه و جهت لبيك به سخنان رهبر انقلاب مبني بر ادامه پيدا كردن حركت كاروان آزادي غزه به برپايي نمايشگاهي در پارك دانشجو با عنوان نجات غزه پرداختند كه در ادامه گزارشي از اين نمايشگاه ارائه شده است.
نمايشگاه نجات غزه در پارك دانشجو (چهارراه وليعصر) در ادامه اعتراضاتي كه به حركت نظاميان رژيم صهيونيستي در حمله به كاروان آزادي غزه برپا شده بود ميزبان بازديدكنندگاني از اقشار مختلف جامعه يعني از دانشجويان گرفته تا مسئولين بود. اين نمايشگاه برنامه هاي متنوعي براي بازديدكنندگان خود تدارك ديده بود. علاوه بر 2 نمايشگاه تحريم كالاهاي صهيونيستي كه با توضيح كلي از دانشجويان برپاكننده نمايشگاه همراه بود از بخش هاي مختلفي چون تابلو مقالاتي با عنوان ايراني كشي و مطالبي درباره نقش سازمان ملل در جنايات غزه تشكيل شده بود. همچنين اين نمايشگاه كتاب ها و نرم افزارهايي را براي عرضه به مردم قرار داده بود. علاوه بر اين امور فيلم هاي مستند، سخنراني ها و سرودهاي مقاومت را براي مردم حاضر در نمايشگاه به نمايش گذاشته بودند يكي از بخش هاي اين نمايشگاه سخنراني و دعوت از مسئولين مختلف از جمله نمايندگان مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي و شوراي شهر بود از ميان كساني كه به اين نمايشگاه دعوت شده بودند مي توان به آقايان صمدي، كوچك زاده (نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي)، چمران (رئيس شوراي شهر تهران)، رامين (معاون مطبوعاتي وزير ارشاد) اشاره كرد.
معاون مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي پس از بازديد از نمايشگاه در جمع مردم با اشاره به زحماتي كه دانشجويان كشيده اند گفت: كاري را كه بزرگان ديگر از انجام آن غفلت مي كنند، دانشجويان انجام مي دهند.
وي در ادامه عنوان كرد: قتل عام شدن روزانه مردم غزه در صورت دم بر نياوردن مردم جهان اين امر را نشان مي دهد كه آنها مرده اند. اگر ما به سرنوشت مشترك نوع انساني خود بر روي زمين بي تفاوت باشيم با تلخ كامي هاي روزافزون مواجهه خواهيم بود و يكي پس از ديگري به اين سرنوشت دچار خواهيم شد. رامين افزود: «اميدوارم دستگاه هاي مختلف وظيفه خودشان را نسبت به فلسطين به درستي تشخيص دهند و به آن عمل كنند. ما به عنوان مسلمان مأموريتي داريم كه مسلماني ما در حمايت از مظلومان معنا پيدا مي كند. معاون مطبوعاتي وزير ارشاد در پايان سخنان خود تصريح كرد: در صورت بسيج عمومي نيروها پيروزي فلسطين دور از تصور نخواهد بود و روز قدس را روز ارائه گزارش فعالان سياسي- اجتماعي جهان اسلام دانست.يكي ديگر از ميهمانان اين نمايشگاه كوچك زاده نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي بود. وي در سخنان خود خطاب به مردم حاضر در نمايشگاه گفت: آخرين باري كه خاوير سولانا به ايران آمد، يك پيشنهاد 17بندي آورده بود كه اگر دست از هسته اي شدن برداريد كشاورزي، صنعت و امور ديگرتان را درست مي كنيم. كوچك زاده تصريح كرد: ما نماينده شما هستيم و حق نداريم عزت شما را براي شكم سيري بفروشيم.
كوچك زاده با بيان اينكه يكي از اصلي ترين اهداف انقلاب از همان ابتدا آزادي قدس و نابودي اسرائيل بوده است، افزود: امام در جمهوري اسلامي هدفي را دنبال مي كردند و موردتوجه قرار داده بودند كه آن هدف استقرار اسلام در نظام اسلامي بود. نماينده مردم تهران در مجلس ادامه داد: يكي از خطرناكترين آفت هايي كه اسلام و نظام اسلامي را تهديد مي كند اين است كه درون خود محصور بماند و از جنبه بين المللي خود چشم پوشي كند. وي اظهار داشت: اگر به فرهنگ ملي پايبند باشيم نمي توانيم نسبت به مسئله فلسطين بي تفاوت باشيم، چراكه شعر بني آدم سعدي بر سر در سازمان ملل نقش بسته است.همچنين اگر بخواهيم از نگاه اسلام به اين قضيه نگاه كنيم به حديث پيامبر مبني بر اينكه كسي كه به امور مسلمانان اهتمام نداشته باشد مسلمان نيست مي رسيم.
اين نماينده مجلس با اشاره به هدف رژيم صهيونيستي يعني دستيابي از نيل تا فرات خاطرنشان كرد: اگر اسرائيل را به حال خود واگذار كنيم براي ما تهديد است. اما اگر رزمندگان حماس و حزب الله در برابرش بايستند به نوعي محصور كردن اسرائيل در سرزمين هاي جعلي خود است.
وي در ادامه افزود: كاروان غزه از ابتداي انقلاب رفته و مي رود. ما در بودجه كشور هيچ وقت سهمي براي كمك به فلسطين نداشتيم، خود مردم دوست دارند و كمك مي كنند. بخشي از وجوهاتي كه به مراجع مي دهند اگر مراجع صلاح بدانند در اين راه خرج مي كنند. كوچك زاده در پايان صحبت هاي خود به سؤالات مردم پاسخ داد. در اين نمايشگاه علاوه بر دانشجويان دانشگاه صنعتي اميركبير در روز آخر دانشجويان دانشگاه صنعتي شريف حاضر و عهده دار اداره نمايشگاه و برپايي آن شدند.
از ديگر برنامه هاي اين نمايشگاه دانشجويي امضاي طومار براي اعزام به غزه، برپايي محفل هاي دانشجويي، ارائه تابلو مقالاتي با موضوعات تاريخ مسجدالاقصي از آغاز تا اكنون، جنگ افروزي هاي يهود عليه اسلام، فتنه هاي يهود در صدر اسلام، هولوكاست، فراماسونري مسيحيت صهيونيست و تابلويي جهت پاسخ به شبهات مربوط به فلسطين و اتفاقاتي كه در آن رخ داده است بود.
همچنين در اين نمايشگاه كاريكاتورهايي كه با موضوع فلسطين به تصوير درآمده بودند حضور داشتند. برخي از تابلوهاي موجود در نمايشگاه توسط گروه پژوهشي هنري حنيف در اختيار دانشجويان قرار گرفته شده بود.نقش جنبش دانشجويي به ويژه دانشجويان متعهد و انقلابي را د رمسئله فلسطين نمي توان ناديده گرفت و انكار كرد.
كاري كه دانشجويان بسيجي دانشگاه اميركبير انجام دادند نيز نشان از اين امر دارد، مسئله اي كه مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه اميركبير نيز آن را موردتوجه قرارداد و هدف از برپايي اين نمايشگاه را مطالبه مقاومت و ايستادگي دانست. وي اين خواسته را به عنوان خواسته مردمي مطرح كرد و گفت: اين مطالبه، مطالبه دولتي نيست. پيشوا درباره نمايشگاه توضيحاتي را با تقسيم كردن نمايشگاه به سه بخش داد. وي عنوان كرد، يكي از بخشهاي اين نمايشگاه ارائه محصولات رايگان به بازديدكنندگان است كه هدف از اين كار را صحبت چهره به چهره با مردم دانست. مسئول بسيج دانشگاه اميركبير افزود: محصولات را در محل عبور مردم قرار مي-دهيم تا توجه آنها جلب شود. همچنين محصولاتي به صورت رايگان در اختيار مردم قرار مي گيرد. وي يكي ديگر از بخشهاي اين نمايشگاه را بخش فروشگاهي كه در آن به فروش محصولات فرهنگي مرتبط با مسئله فلسطين مي پردازند دانست. علاوه بر اين پيشوا بخش سوم نمايشگاه را، بخش نمايشگاهي عنوان كرد و اظهار داشت: در اين بخش تابلو مقاله هايي جهت مطالعه در معرض ديد مردم قرار داده شده است. همچنين به معرفيO .G. Nهايي كه در اين زمينه فعال هستند نيز پرداخته ايم. وي با انتقاد از عملكرد مسئولين در زمينه برپايي نمايشگاه مهم ترين معضل موجود در اين زمينه را همكاري نامطلوب شهرداري با برگزاركنندگان نمايشگاه دانست، ايشان با انتقاد از عملكرد دانشجويان نسبت به جنايت رژيم صهيونيستي در مورد كاروان آزادي غزه اظهار داشت: مطالبات در سطح دانشگاهها بود ولي اين مطالبات نسبت به كارهايي كه دانشجويان در سال گذشته جنايات غزه انجام دادند كم رنگ تر بود و در برپايي نمايشگاه هيچ كدام از دانشگاهها جز دانشگاه شريف با ما همكاري نداشتند. علاوه بر اين پوشش رسانه اي نسبت به مطالبات دانشجويان چندان انجام نشد.
پيشوا انتظار خود را در سطح مردم و مسئولين نسبت به مسأله فلسطين اينگونه عنوان كرد: درمورد كاروان آزادي غزه مطالبه رهبري ادامه پيدا كردن اين حركت به صورت هاي مختلف بود كه آنها نيز بايد در اين زمينه وظيفه خود را انجام دهند.
دانشجوي ديگري نيز كه به عنوان نماينده مسئول برگزاركننده نمايشگاه، با وجود گرماي هوا با تمام توان و امكان براي مردم تابلوها را توضيح مي داد درباره نمايشگاه اظهار داشت: نمايشگاه را با تابلو مقالاتي كه گروه حنيف در اختيار ما قرار داده بود و ديگر محصولات فرهنگي برگزار كرديم. در اين نمايشگاه بخشهاي مختلفي چون پخش كتاب، پخش مقالات در ميان مردم، كارهايي در قالب سي دي وجود دارد.
وي وظيفه مسئولين را در اين زمينه تلاش و كمك هاي بيشتر دانست.
عسگري اذعان داشت: مسائل مربوط به فلسطين و غزه حضور جدي مي خواهد و براي كارهايي نمايشگاه مذاكراتي انجام شد ولي همكاري چنداني صورت نگرفت. اين فعال دانشجويي با اشاره به اين امر كه تنها به خاطر امام و عقايدي كه دانشجويان دارند، آنها مكلف به انجام كار درمورد فلسطين و غزه هستند، درمورد پيگيري مطالبات امام و رهبري بيان كرد: كلامي كه رهبري راجع به غزه داشتند خيلي مؤثر است و اين كارها تأثير صحبتهاي رهبري است. قصد ما نيز همين امر بود كه به ايشان لبيك بگوييم. اين فعال دانشجويي درباره رويكرد نظام نسبت به مسئله فلسطين اظهار داشت: رويكرد نظام حركت به سمت اهداف بوده است.
وي در ادامه اذعان داشت: بايد نسبت به ورود محصولات شركتهاي اسرائيلي به كشورمان حساسيت بيشتري نشان داده شود. در اين زمينه مجلس و دولت مسئول هستند و اين توقع است.
عسگري در پايان انتظار خود از جنبش دانشجويي را اينگونه عنوان كرد: جنبش دانشجويي در مورد فاجعه كاروان آزادي غزه كوتاهي كرد و حال آنكه توقع بيشتري از آن بود دانشجويان خود بايد پاي كار باشند. با وجود گرماي هوا در اولين ماه از فصل تابستان استقبال از اين نمايشگاه خوب انجام شد. افراد بسياري به بازديد از نمايشگاه مي پرداختند شايد بتوان يكي از دلايل آن را برخورد مناسب دانشجويان برگزاركننده و پرمحتوا بودن نمايشگاه دانست آنچه مسلم است اين كارها در مقايسه با فجايعي كه صهيونيستها به بار مي آورند كم وناكافي است. چيزي كه يهوديان و سرمايه داران آنها در تاريخ جهان از خود به جاي گذاشته اند نيز قابل تأمل است. شايد توجه به اين مسئله ما را نسبت به آنچه كه صهيونيستها انجام داده اند و آنچه كه ما بايد بكنيم آگاه كند اين جمله كه «اسرائيل موجود، فقط يك پنجم از خاكي است كه بايد به دست ما باشد و اين وظيفه ماست كه چهار پنجم ديگر را با فعاليت و پشتكار به دست آوريم» ناپلئون بناپارت يكي از پادشاهان فرانسه مي گويد: «هر كس مي خواهد بر تمام دنيا حاكم شود، بايد برخاورميانه مسلط گردد.» اسرائيل نتيجه منطقي همان نظريه است. نظريه اي كه بعدها تز اصلي صهيونيسم شد. همان صهيونيسمي كه به سان كوه يخي است كه قسمت اعظم آن، زير درياي توطئه «پـنهان» شده باشد، اكنون در برابر ماست.

 



آموزش هاي پودماني، آموزش رسمي است

دكتر شهناز هاشمي- استاد دانشگاه
يكي از شيوه هاي جديد آموزش مهارت در دنيا كه بعد از جنگ جهاني اول به منظور توسعه نيروي انساني در راستاي بازسازي و توسعه كشورها شكل گرفت نظام آموزش پودماني است. در ايران نيز اين نظام آموزشي موردتوجه قرار گرفته و هم اكنون دانشگاه جامع علمي كاربردي با نظارت وزارت علوم و تحقيقات و فن آوري مجري اين نظام آموزشي است.
در نظام آموزش پودماني، نگرش سيستمي، كاربرد قابل ملاحظه اي دارد. براساس اين نگرش، قبل از هرچيز براي آموزش مهارت ها، نيازهاي آموزشي تعيين شده مورد تجزيه و تحليل قرار مي گيرند؛ سپس مطابق نتايج تجزيه و تحليل، هدف ها، محتواها، روش ها، منابع آموزشي، طرح درس و شيوه هاي ارزشيابي معين و تدوين مي شوند.
آموزش پودماني در حقيقت يك نوع از آموزش هاي مهارتي است. اين نوع آموزش از ديدگاه و منظر وزارت علوم، تحقيقات و فن آوري چنين تعريف گرديده است: آموزش پودماني، نوعي از آموزش هاي گسسته مي باشد كه در آن تخصص هاي عملي و يا مهارت هاي شغلي در قالب برنامه هاي مستقل ارايه مي شود و درنهايت به صدور مدرك تحصيلي (كارداني پودماني) منجر مي شود.
با اين تعريف آموزش پودماني با آموزش هاي فني حرفه اي كه در وزارت كار انجام مي گردد متفاوت جلوه مي نمايد زيرا وزارت كار در راستاي اهداف وزارتخانه خود كه ايجاد فرصت هاي شغلي است فعاليت هايي در خصوص آموزش هاي فني و حرفه اي انجام مي دهد كه مي تواند فرد را براي احراز شغل، حرفه و كسب و كاري آماده كند يا كارايي و توانايي وي را در انجام آن افزايش دهد. اين آموزش ها نيازي به پيش زمينه ندارد. يعني براي اين آموزش ها ارائه مدرك خاصي الزامي نيست و حتي افرادي با مدرك رسمي كمتر از ديپلم مي توانند از اين نوع آموزش ها در راستاي كسب مهارت ها در مشاغل بخش هاي مختلف اقتصادي و اجتماعي بهر مند گردند.
سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور وابسته به وزارت كار و امور اجتماعي متولي آموزش هاي فني و حرفه اي كوتاه مدت براي تربيت نيروي ماهر و نيمه ماهر بوده و از نوع آموزش هاي غيررسمي محسوب مي گردد كه منجر به مدرك رسمي نمي گردد ليكن آموزش هاي مهارتي پودماني كه براي دارندگان ديپلم طراحي شده است به ارائه مدرك رسمي از نظام آموزش عالي منتهي مي گردد كه مي تواند در ارتقاي فعاليت ها و موقعيت هاي شغلي مؤثر واقع شود.آموزش هاي پودماني ظرفيت جديد و خوبي در نظام آموزش عالي بوجود آورده است مگر عقلايي است كه براي علاقه مردم در امر آموزش هاي رسمي محدوديت قائل شد. در اين نظام، داوطلب بدون آزمون ورودي از امكان آموزش عالي همانند ساير دانشجويان برخوردار مي شود و ديگر سدي چون كنكور مانع شكوفايي استعدادهاي جوانان اين كشور نمي شود.
عزم ملي در نظام علمي- كاربردي قابل مشاهده است زيرا با همكاري وزارتخانه ها و دستگاه هاي اجرايي ايجاد و گسترش يافته است و توانسته است بخشي از آموزش هاي علمي كاربردي را به عهده بخش خصوصي منتقل نمايد كه در راستاي اجراي اصل 44 قانون اساسي گام هاي مؤثري را بردارد.
اقدامات دانشگاه جامع علمي كاربردي در حوزه آموزش هاي پودماني در راستاي سياست هاي توسعه علمي كشور وبراي پاسخگويي به تقاضاي اجتماعي آموزش عالي است و هنوز ظرفيت براي افزايش پوشش آموزش عالي و توسعه علمي وجود دارد. قضاوت بيشتر در اين زمينه را به خوانندگان و مسئولان امر واگذار مي كنيم.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14