(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 4 مرداد 1389- شماره 19701

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
رئيس قوه قضائيه: غربي ها قصد تحميل علوم انساني با پيش فرض هاي خود را دارند
تصميمات جديد دولت براي خروج شركت ها و كاركنان از تهران
هاشمي رفسنجاني: مردم نمي گذارند انقلاب از مسير درست منحرف شود
ايجاد عقلانيت در مردم اعجاز حضرت ولي عصر (عج)
آيت الله يزدي: فتنه گران با برگزاري ديدارهاي داخلي به دنبال تجديد حيات هستند
دكتر الهام در جمع ناظرين شوراي نگهبان :خنثي كردن فتنه 8 ماهه به اندازه يك جنگ 8 ساله ارزش دارد
شوراي نگهبان : انحصار مادام العمر آثار شهيد مطهري غير قانوني است
متكي در گفت وگوي تلفني با وزير خارجه كوزوو:
 ابعاد راي ديوان بين المللي دادگستري در باره كوزوو تحت بررسي دقيق ايران قرار دارد
واگذاري تنقيح قوانين و مقررات كشور به سازمان بازرسي
سرلشگر فيروزآبادي: مهدويت تنها تئوري مقابله با تهديد ابرامپرياليسم است
كردستان عراق طرح اسكان منافقين در مرزهاي آن منطقه را تكذيب كرد
بيانيه تهران محور مذاكرات سه جانبه اسلامبول



رئيس قوه قضائيه: غربي ها قصد تحميل علوم انساني با پيش فرض هاي خود را دارند

رئيس قوه قضائيه در جلسه ديروز مسئولان عالي قضايي خواستار توجه جدي به مباحث علوم انساني بر پايه نگرش هاي اسلامي ايراني از سوي صاحب نظران كشور و جهان اسلام شد.
به گزارش اداره كل روابط عمومي و تشريفات قوه قضائيه، آيت ا... صادق آملي لاريجاني رئيس قوه قضائيه گفت: برخلاف گفته عده اي، ما با علوم انساني نه مخالفيم و نه حمله سازمان يافته اي عليه علوم انساني داريم، و نه از گسترش علوم انساني بيمناك هستيم. آنچه ما مطرح مي كنيم اتفاقاً بحثي بسيار دقيق و موشكافانه است و در ميان فيلسوفان دقيق النظر غربي هم طرفداران بسياري دارد و آن اين است كه علوم انساني همواره داراي پيش فرض هايي است كه برخي متافيزيكي و برخي معياري يا normative اند. پرسش اساسي اين است علوم انساني كه در غرب تحقيق مي شود و توسعه مي يابد و به كشورهاي ديگر صادر مي گردد، چه پيش فرضهايي دارد؟ و آيا صحيح است كه كشورهاي اسلامي مثل ايران، منابع مالي اعم از منابع نفتي يا مالياتي را صرف ترويج نوعي از علوم انساني كند كه با پيش فرضهاي الحادي يا مادي يا اطلاقي مخالف اسلام تدوين شده اند؟
پرسش اول سياسي نيست، گرچه آثار بسيار مهم سياسي هم دارد. بحثي كاملاً فلسفي و نظري است و پرسش دوم، پرسشي عملي و استراتژيك است.
لاريجاني افزود: ما با قاطعيت اعلام مي كنيم، غرب آگاهانه يا ناآگاهانه، با صادر نمودن علوم انساني با پيش فرضهاي خاص خودش ارزشهاي جامعه ليبرالي را صادر مي كند و كساني كه از اين علوم انساني موجود دفاع مي كنند، نه اين است كه از نفس علوم انساني دفاع مي كنند كه ما هم حامي جدي ترويج و توسعه آن هستيم بلكه از پيش فرضهاي انسان شناسانه و هستي شناسانه خاص آن دفاع مي كنند كه كاملاً قابل ترديد و بلكه غيرقابل قبولند.
رئيس قوه قضائيه تاكيد كرد: اين سخن و تحليل نسبت به علوم انساني كه نياز به توضيح فراوان دارد سخن كاملاً دقيقي است و اينكه ديده مي شود در برخي رسانه هاي غربي و راديوها و سايت ها عليه عرايض اينجانب جهت گيريهاي تندي كرده اند نه از باب نقد عالمانه يك سخن است، بلكه اولاً ناشي از اين است كه بسيار فراتر از فهم رسانه اي آنان است، و ثانياً خوف آن دارند كه اگر اين بحث مهم در جهان اسلام زنده شود و بارگيري عالمانه شود و پيش فرضهاي انسان شناسانه و هستي شناسانه آنان رو شود، علوم انساني غربي با چالش جدي روبرو گردد. سالهاست كه عينيت علوم انساني به معناي پوزيتويستي آن، زير سؤال رفته است. چشمها را بايد شست، جور ديگر بايد ديد.
وي گفت: شنيده ام برخي از اساتيد فلسفه غربي از عرايض بنده اظهار نگراني كرده اند و برخي از نويسندگان راديوهاي غربي، اين سخنان را ناشي از فلسفه اسلامي كه اكنون زوال پيدا كرده است، دانسته اند! در پاسخ اين اتهامات مي گويم «عذرك جهلك» اتفاقاً با پيروي از منطق عقل سليم و در طلب حق، بنده و امثال بنده بهره وافي از وقت و عمرمان را در علوم انساني غربي گذاشته ايم، ولي انصافاً و در جهت عكس آنها چنين كرده اند؟! آيا تحقيقات فيلسوفان بزرگ مسلمان همچون ملاصدرا و اصوليان بزرگي همچون محقق اصفهاني از آراء راسل، سارتر و هايدگر و... كمتر است؟ به نظر بنده قابل قياس نيست.

 



تصميمات جديد دولت براي خروج شركت ها و كاركنان از تهران

با تصميم دولت، دستگاههاي اجرايي ملزم به خارج كردن 40درصد از كاركنان خود از تهران شدند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، وزيران عضو كميسيون كارگروه انتقال كاركنان دولت از تهران، معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور را موظف كردند با هماهنگي وزارت امور اقتصادي و دارايي و معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور متناسب با انتقال كاركنان، اعتبارات مربوط به حقوق و دستمزد كاركنان رسمي و پيماني را از اعتبارات دستگاه اجرايي استان تهران كسر و به اعتبارات دستگاههاي اجرايي استانهايي كه افراد منتقل مي شوند، اضافه كند.
انتقال نيروهاي قراردادي
همچنين، دستگاههاي اجرايي موظف شدند تا پايان مردادماه سال 1389 حتي الامكان نسبت به انتقال نيروهاي قراردادي با ماموريت ها و وظايف مربوط با هماهنگي معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور اقدام كرده و از جذب نيروي جديد خودداري نمايند.
انتقال كاركنان ساكن شهرهاي اطراف تهران
براساس مصوبه دولت، نيروهاي شاغل در دستگاههاي اجرايي مستقر در تهران كه در كرج و ساير شهرستان هاي استان تهران ساكن هستند، توسط دستگاه اجرايي با هماهنگي معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور به محل سكونت خود منتقل شوند.
خروج شركت هاي دولتي
تا پايان مرداد
طبق تصميم دولت، دستگاههاي اجرايي موظفند شركتهاي دولتي را برابر فهرست پيوست تصميم نامه مورخ 22/2/1389 (مصوبه مربوط به انتقال 163شركت و دستگاه از تهران) تا پايان مردادماه سال 1389 از تهران منتقل كنند.
بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران نيز نسبت به انتقال حساب اين گونه شركت ها اقدام كرده و دستگاههاي اجرايي مسئول مجامع عمومي و وزارت امور اقتصادي و دارايي نيز نسبت به اصلاح اساسنامه هاي آنها براي تغيير مركز شركت اقدام كنند.
دستگاههاي اجرايي مسئول هدايت و نظارت بر نهادهاي عمومي غيردولتي نيز موظف شدند نسبت به انتقال سازمانها و شركتهاي وابسته نظير شركتهاي وابسته به صندوق هاي بازنشستگي و تامين اجتماعي تا پايان مردادماه سال 1389 اقدام كنند.
منع استخدام جديد
براساس بخش ديگري از مصوبه دولت، هرگونه استخدام و ايجاد سازمان و پست هاي جديد در تهران ممنوع است.
دستگاههاي اجرايي همچنين موظفند نسبت به انتقال موسسات پژوهشي و آموزشي از تهران اقدام كنند و بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران و وزارت امور اقتصادي و دارايي نيز نسبت به انتقال حساب اين موسسات به خارج از تهران اقدام كنند.
جواز انتقال بخشي از وزارتخانه ها به استان هاي همجوار
طبق مصوبه دولت، دستگاههاي اجرايي مجازند نسبت به انتقال بخشي از وزارتخانه و ستاد مركزي به اطراف تهران و استان هاي همجوار تهران مانند قزوين و سمنان اقدام كنند.
دستگاههاي اجرايي موظفند نسبت به انتقال نيروهاي داوطلب حداكثر تا پايان مردادماه سال 1389 اقدام كنند.
وزارتخانه ها و موسسات مستقل موظفند براساس احكام فوق، برنامه انتقال را به تفصيل شامل تعداد پستهاي منتقل شده، نيروي انساني منتقل شده و ساختمانهاي تخليه شده تهيه و به معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور ظرف بيست روز اعلام كنند.
همچنين دستگاههاي اجرايي مستقر در تهران موظفند نسبت به اجراي آيين نامه دور كاري با اولويت اقدام و نتيجه را به معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور گزارش كنند.
براساس اين گزارش، كارگروه انتقال، مسئوليت نظارت و تسهيل اجراي اين تصميم نامه را برعهده دارد.

 



هاشمي رفسنجاني: مردم نمي گذارند انقلاب از مسير درست منحرف شود

آيت الله هاشمي رفسنجاني در آخرين ديدگاهش درباره عمليات مرصاد تاكيد كرد: مردم ايران در طول تاريخ ثابت كرده اند كه نمي گذارند گروهي با ايجاد جزر و مدهاي سياسي در اقيانوس انديشه هاي آنان موج سواري كنند و انقلاب اسلامي را از مسير درست خويش منحرف نمايند.
به گزارش روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام، ديدگاه آيت الله هاشمي رفسنجاني درباره عمليات مرصاد منتشر شد كه متن آن به شرح ذيل است:
الذين طغوا في البلاد فاكثروا فيها الفساد فصبّ عليهم ربك سوط عذاب ان ربّك لبالمرصاد
سوره مباركه فجر، آيات 11 تا 14
روزگاري كه همه گروه هاي مبارز براي مقابله با رژيم پهلوي پرچم مبارزه برافراشته و عده اي گرفتار حبس شده بودند، در زندان با جوانان متصلّبي آشنا شده بوديم كه در بسياري از موارد طريق افراط و تفريط مي پيمودند.
به ياد دارم در مقطعي، در كنار سلول انفرادي من، جواني محبوس بود كه وقتي پيشنهاد روزنامه اي را به او دادم تا مطالعه كند، گفت: قرآن دارم و نمي خواهم خود را با مجموعه اي ديگر مشغول كنم. آن جوانان به تدريج از مسير درستي كه مي پيمودند، منحرف شدند و علناً خود را التقاطي، يعني تركيبي از اسلام و ماركسيسم معرفي كردند.
انحرافات فكري، افكار التقاطي و زياده خواهي سياسي رهبران اين گروه در نخستين سال هاي پس از پيروزي انقلاب، آنان را در مقابل مردم قرار داد و براي انتقام، تمام تلاش هاي خويش را معطوف به حذف شخصيتي و فيزيكي بسيج كنندگان مردم كردند و كارشان به آنجا رسيد كه ميهن پهناوري به نام ايران را براي اقدامات تروريستي خويش محدود ديدند و سر از عراقي درآوردند كه آن روزها در حال تجاوز به جمهوري اسلامي ايران و كشتار مردم بيگناه در شهرها و روستاها بود.
منافقين كه در زمان مبارزه با عنوان مجاهدين، مشغول مقابله با رژيم پهلوي بودند، ابتدا وجدان نيمه بيدار آنان كم كم در بستر القائات بعثي ها به خواب رفت و چنان از عواطف و احساسات ملي و ديني تهي شدند كه كشتن هم وطنان و جاسوسي براي دشمنان در طول دفاع مقدس را افتخار خويش مي دانستند. دين خويش را به كمونيست و سپس ميهن خويش را نيز به حزب بعث فروختند و هر بار كه عملياتي در جبهه ها از سوي رزمندگان صورت مي گرفت، اينان با اقدامات تروريستي، شيريني پيروزي را در كام مردم تلخ مي كردند.
پس از قبول آتش بس توسط ايران، ارتش عراق با برداشت نادرست سردمداران خويش، پذيرش قطعنامه را حاكي از ضعف ايران دانست و دوباره از همان قسمت هايي كه در آغاز جنگ وارد شده بود، شروع به پيشروي و اشغال سرزمين هاي ايران كرد، با اين تفاوت كه اين بار جلودار اين تجاوز، وطن فروشان منافقي بودند كه جبهه مياني را براي اشغال ميهن خويش و تقديم آن به دشمن برعهده گرفتند.
در آن شرايط حساس به همراه حضرت آيت الله خامنه اي در يكي از قرارگاه هاي جنوب بوديم و قرار بر اين شد كه ايشان براي تمشيت امور در خوزستان بمانند و من براي سركشي از وضعيت نيروها به جبهه غرب بروم. در مسير خبر هجوم منافقين را در عملياتي به نام فروغ جاويدان، كه عملاً ظلمت جاويدان شد، دريافت كردم.
از سفر به قلاّجه منصرف شدم و به كرمانشاه رفتم. در گوشه اي از شهر مستقر شدم و در اين استقرار، صحنه هايي ديدم كه از يك سوي نشان از عشق مردم به دفاع از وطن و از سوي ديگر نشان از خيانت گروهي خودفروخته به ميهن خويش داشت كه از سر پل ذهاب، كرند و اسلام آباد با پشتيباني ارتش عراق گذشته و در مسير اسلام آباد به كرمانشاه با نيروهاي ما درگير شدند.
به قول جهانگشاي جويني كه حمله مغولان را توصيف مي كرد، «آمدند، سوختند و كشتند »، اما حضور برق آساي مردم رزمنده و نيروهاي نظامي، به خصوص قبايل ساكن و نظاميان مستقر در منطقه نگذاشتند دو فعل آخر تاريخ جهانگشا، يعني «بردند و رفتند » به فعليت برسد و اينجانب به خاطر مسئوليت فرماندهي جنگ تا پايان رفع آن فتنه در كرمانشاه ماندم تا شاهد آخرين برخورد زميني جنگ هاي هشت سال دفاع مقدس به اسم »مرصاد » باشم كه مصداقي از »ختامه المسك » است.
مسير بين تنگه چهار زبر و گردنه حسن آباد، به همت و دلاوري هاي مردم منطقه، سيل عظيم و خروشان نيروهاي مردمي و به ويژه سلحشورهاي مثال زدني هوانيروز گورستانشان شد و آرزوي حاكميت بر مردم را با خويش به گور بردند و بقاياي آنان كه روي برگشت به دامان وطن و خانواده هاي خويش را نداشتند، آرزوهاي بر باد رفته خويش را در قتل و غارت مردم عراق ديدند تا خوش خدمتي خويش به يك ديكتاتور سفاك را به كمال برسانند. جناياتي كه پس از سقوط صدام، پرونده هاي هولناك آن افشا شد و مردم عراق با دلايل منطقي خواستار محاكمه آنان و اخراج از سرزمين خويش مي باشند.
جنايات ضدبشري منافقين در 30 سال مقابله با مردم و جمهوري اسلامي آن قدر مشهود بود كه غرب با همه ملاحظات سياسي خويش، آنان را جزو گروههاي تروريستي قرار داد و عجب اين است كه اتحاديه اروپا در زماني كه شعار حقوق بشري آنان گوش فلك را كر كرده است، براي انتقام از مردم ايران كه قله هاي توسعه و پيشرفت را در افق چشم انداز 20 ساله خويش ترسيم و بدان سوي حركت كرده اند، منافقين را كه دستشان به خون زن و مرد و پير و جوان ايراني آلوده است، از ليست گروههاي تروريستي حذف كرده اند. اما نمي دانند در هر شرايط سياسي، اين گروه كمترين جايگاهي نزد ايرانيان ندارد.
پرونده آنان نزد مردم ايران سرشار از خيانت هاي پيدا و پنهان است و گروهها و جناح هاي سياسي موجود در كشور با همه اختلاف سليقه هايي كه با هم دارند، مبارزه با اين خودفروشان و طرد آنان، يكي از وجوه مشترك آنان براي حاكميت است.
هم آنان و هم اربابانشان مطمئن باشند كه نتيجه فشارهاي سياسي آمريكا بر مسئولان عراق براي تداوم حضورشان در آن كشور، استمرار همين حيات دريوزگي در جاهايي چون پادگان اشرف است و حتي اگر رأفت اسلامي، مردم ايران را به پذيرش آنان وادارد، خودشان به واسطه خيانات و جناياتي كه در طول اين 30 سال عليه ايران و ايراني روا داشته اند، روي برگشت به ميهن را نخواهند داشت.
چگونه ممكن است به ايراني برگردند كه فقط به خاطر همت ايرانيان در قطع وابستگي ها و رهايي كشور از اختاپوس رژيم ظالم پهلوي و هزار فاميل، بزرگ مردانش را مظلومانه در محراب هاي نماز جمعه به شهادت رساندند، مسئولانش را در 7 تير و 8 شهريور و ديگر برنامه هاي تروريستي به جرم خدمات صادقانه به خاك و خون كشيدند و عده اي از فرزندان و دانشجويان اين مرز و بوم را با تبليغات مسموم خويش گمراه كرده اند.
اگرچه در همان سال ها در يك سفر تاريخي به نجف اشرف و ديدار با امام(ره) انحراف آنان را به استحضار رساندم، اما بر درايت و دورانديشي آن پير فرزانه درود مي فرستم كه چگونه ذات آنان را از پس پرده هاي گمراه كننده چهره هاي ظاهرالصلاح شناختند.
به هر حال سالگرد عمليات پيروزمندانه مرصاد در سال 1367 فرصت مناسبي است تا به واكاوي تاريخ تأسيس، مبارزه، انحراف و مقابله آنان با مردم ايران بپردازيم و بر مدافعان جان بر كف آن عمليات سلام و درود بفرستم كه با اهداي خون خويش نگذاشتند لكه ننگ اشغال خاك وطن توسط وطن فروشان در تاريخ اين ميهن ثبت و ضبط شود.
به جوانان عزيز هم توصيه مي كنم در بازار پر رنگ و لعاب سياست كه اين روزها با ورود و خروج هاي مشكوك عده اي آلوده شده است، مواظب باشند كه مبادا بازيچه نيات پليدي شوند كه پشت سخنان گمراه كننده پنهان شده اند. گروهي روحانيت اصيل، مبارزين استخوان خرد كرده، يادگاران جبهه و جنگ، مديران ارزشمند سابق، مردم هوشمند و مهمتر از همه انديشه هاي تابناك و يادگاران امام را مانع زياده خواهي سياسي خويش مي دانند و براي انزوا و طرد آنان از هيچ كوششي دريغ نمي كنند.
البته مردم ايران در طول تاريخ ثابت كرده اند كه نمي گذارند گروهي با ايجاد جزر و مدهاي سياسي در اقيانوس انديشه هاي آنان موج سواري كنند و انقلاب اسلامي را كه حاصل خون صدها هزار شهيد در سال هاي مبارزه و دفاع مقدس است، از مسير درست خويش منحرف نمايند.

 



ايجاد عقلانيت در مردم اعجاز حضرت ولي عصر (عج)

زراره از وجود مبارك امام صادق سئوال مي كند: وظيفه ما در عصر غيبت چيست ؟فرمود: اين دعا را بخوانيد، مطابق اين دعا بينديشيد و پژوهش كنيد و عمل كنيد: اللّهمّ عرّ فن ي نفسك؛ خدايا ! خودت را به ما معرفي كن كه ما موحد باشيم، خدا شناس باشيم،اوّل توحيد، وسط توحيد، آخر توحيد. اين دعا را شما ببينيد، براي اينكه به آن توحيد بر مي گردد. وجود مبارك ولي عصر هم خليفه الله است. وقتي آدم خليفه را مي شناسد كه مستخلف عنه را بشناسد. وقتي اين نائب را مي شناسد كه منوب عنه را بشناسد.
اللّهمّ عرّ فن ي نفسك. خدايا ! آنچنان كه ما مي توانيم، توفيق بده ترا بشناسيم. چرا ؟ شما در دعاها مي بينيد برهاني شبيه برهان ل مّي كه مطلب را از راه برهان ثابت بكند، وجود ندارد ! اين دعاهائي كه مي گوئيم: خدايا ! ما را بيامرز، قرض ما را اداء كن، بيمارمان را شفا بده؛ اينها فقط خواستن است. امّا دعاي امام صادق، دعاي فرهنگي است، دعاي علمي است و يك برهان فلسفي را اقامه مي كند: اللّهمّ عرّ فن ي نفسك، چرا ؟ براي اينكه ما مي خواهيم دين داشته باشيم. پيغمبر تو از طرف تو آمده و حرف تو را مي زند. ما اگر فرستنده را نشناسيم، فرستاده را چه جور بشناسيم ؟! ما اگر مستخلف عنه را نشناسيم، خليفه را چگونه بشناسيم ؟! فنّك ا ن لم تعرّ فن ي نفسك لم اعر ف نبيّك. ما مادامي كه تو را كه منبع خبري نشناسيم، خبر آور و گزارشگر را چه جوري مي شناسيم ؟! فنّك ا ن لم تعرّ فن ي نفسك لم اعر ف نبيّك. چون مستحضريد كه انبياء دو س مت دارند. از آن جهت كه خبر دريافت مي كنند، نبأ دريافت مي كنند، مي شوند « نبي ». از آن جهت كه اخبار دريافته را به امت منتقل مي كنند، پيام رسان اند؛ مي شود « رسول ». لذا اين نكته ظريف در اين دعا ملحوظ شده. اوّل سخن از ( نبي ) است، بعد سخن از ( رسول ) است. فنّك ا ن لم تعرّ فن ي نفسك لم اعر ف نبيّك. اللّهمّ عرّ فن ي رسولك فنّك ا ن لم تعرّ فن ي رسولك لم اعر ف حجّتك. خدايا ! توفيقي بده كه ما آن كسي را كه پيام تو را به ما مي رساند، به خوبي بشناسيم. براي اينكه اگر ما پيامبر را نشناسيم، يقيناً امام شناس نيستيم؛ چون امام،جانشين پيامبر است. اگر ما مستخلف عنه را نشناسيم كه خليفه را نمي شناسيم. مهم ترين فرق بين غدير و سقيفه همين است. اگر كسي سقفي فكر كرد؛او سرانجام نه مهدويت شخصي بدست مي آورد، نه مهدويت نوعي ! او درست است كه منتظر صلح جهاني و عدل جهاني و مهر جهاني است. آنهائي كه حكومت مردم بر مردم دارند، آنها هم همين حرف را مي زنند. هيچ وقت نه به مهدوي شخصي، نه به مهدوي نوعي نمي رسند؛ مگر كسي كه مستخلف عنه را بشناسد، كه اين حرف كي را دارد مي زند ! يعني غديري باشد، نه سقفي. اللّهمّ عرّ فن ي رسولك فنّك ا ن لم تعرّ فن ي رسولك لم اعر ف حجّتك. آنگاه اللّهمّ عرّ فن ي حجّتك فنّك ا ن لم تعرّ فن ي حجّتك ضللت عن د يني(1). اين ضلالت، همان مرگ جاهلي و حيات جاهلي است.
ضرورت تحقيق در حوزه « توحيد »، « نبوّت » و « امامت »
براي مهدي پژوهان
بنابراين اين پژوهشكده شريف مهدويت بايد بخشي به عنوان زير بناي اوّلي درباره توحيد داشته باشد؛ نبايد بگويد: ما درباره مهدويت كار داريم، چه كار به توحيد ! بخشي هم درباره وحي و نبوّت كار داشته باشد كه اگر زماني كسي (معاذ الله) گفت: قرآن،ساخته خود پيغمبر است، اين يك جواب نقد داشته باشد. اگر قرآن ساخته پيامبر باشد (معاذ الله)، ديگر سخن از مهدويت و خلافت الهي مطرح نيست ! اين مي شود بشري. بخشي مربوط به وحي و نبوّت بايد باشد، بخشي مربوط به اصل كلّي امامت و خطوط كلّي امامت، بخشي هم مربوط به وجود مبارك ولي عصر.
عدم اصلاح جامعه بشري با قتل و خونريزي
امّا ثمره اين كار چيست ؟ مستحضريد الآن 7 ميليارد بشر روي زمين زندگي مي كنند.زماني كه وجود مبارك حضرت ظهور كرد؛ ممكن است 70 ميليارد يا بيشتر از اين بشود. آيا با قتل و كشتن و امثال اينها بشر اصلاح و جهان آباد مي شود ؟! تازه اوّل خونريزي است ! اگراز اين 7 ميليارد، 5 ميلياردش راهم بكشند؛ 2 ميليارد بماند، تازه اوّل ترور است و اوّل دعوا. مگر با كشتن، بشر اصلاح مي شود ؟ ما بايد ببينيم الآن مشكلمان چيست. اين مشكل با منتظر بودن بر طرف مي شود. مشكل ما آن تحقيقات عميق علمي نيست، مشكل جامعه ما روي همان الفباي دين است.
بخش مهم پرونده هاي قضائي، در اثر عمل نكردن به « الفباي دين »
الآن ما از كشور خودمان سخن بگوئيم. ما متأسفانه 7 ـ 8 ميليون پرونده شناور در دست داريم،شايد 6 ميليون و نيم پرونده مربوط به الفباي دين است. دزدي كردن، خلاف كردن، چك بي محل كشيدن، تخليه نكردن، تجاوز كردن، نگاه به نامحرم كردن، زير و روي كالا را عوض كردن؛ اينها الفباي دين است.آيا اينها را ما نمي دانيم ؟! وقتي مردم عاقل و متديّن و با فرهنگ شدند؛ اداره يك مردم با فرهنگ سخت نيست !
اعجاز حضرت ولي عصر (عج) نسبت به عاقل كردن تمامي مردم
در عصر ظهور
نبايد گفت: چگونه حضرت جهان را اداره مي كند ! تمام معجزه حضرت آن است كه مردم را عاقل مي كند.اما ما متحيّريم كه چه جور اين مردم را عاقل مي كند !! در روايت هست كه وجود مباركش وقتي ظهور مي كند، ذات أقدس له خودش به وسيله حضرت، مردم راعاقل مي كند: وضع يده علي رؤس النّاس يكمل ب ه عقولهم و احلامهم، اداره مردم عاقل آسان است. اگر 313 شاگردي هم مثل امام و آقاي بهجت (رضوان الله عليهما) داشته باشد، اين خيلي سهل است ! نبايد گفت ما منتظريم كه حضرت بيايد و با شمشمير حل كند ! شمشير و كشتن هرگز راهگشا نبود !! اين براي ضرورت است وراه علاج نيست ! مردم را عقل اداره مي كند. چگونه وجود مبارك حضرت،با سخنراني، با ارشاد، با روش، با منش؛ مردم را عاقل مي كند، اين از هر شقّ القمري شقّ القمر تر است !!!
ما وقتي منتظرواقعي حضرت هستيم كه اين 7 ميليون پرونده ما بشود 60 ـ 70 تا؛ آن 60 ـ 70 تاي ديگر اجتماعي است.... يك كسي تصادف كرده؛ نمي داند كه حق با اين است يا با آن است؛ بالأخره يك كارشناسي مي خواهد. امّا اكثريت اين پرونده ها مرتبط با ( الفباي دين ) است و قسمت مهم بودجه مملكت هم صرف همين زندانها و اعتيادها و همه اين خلاف هائي مي شود كه جزء الفباي دين است، يعني همه ما مي دانيم بد است. يك وقتي پرونده، پرونده علمي است؛ نظير رژيم حقوقي درياي خزر در كيفيت استخراج نفت؛ اين پرونده، پرونده علمي است. چون درياي خزر زيرش مثل دشت نيست، بعضي جاها تپه ماهوري است، بعضي جاها شيار است، بعضي كوه است، بعضي دشت است؛ نفت هم همه جا هست، استخراجش هم آسان نيست ! اين يك كار عميق كارشناسي علمي مي خواهد كه سهم افراد چقدر است. امّا همه پرونده ها كه از اين سنخ نيست ! پرونده ها از اين سنخ است كه شما چرا تخليه نكرديد، چرا زير و روي كالايت يك جور نبود، چرا وعده دادي، عمل نكردي؛ همين !! متاسفانه بخش وسيعي از بودجه صرف همين الفباي دين مي شود.
وقتي فرهنگ مهدويت، دكترين مهدويت، كتاب هاي آن حضرت، پژوهشكده هاي آن حضرت موفق است كه مردم را به سمت جامعه عاقل ببرد وبراي اينكه آنان را از مرگ جاهلي نجات بدهد؛ بايد زندگي شان، زندگي عاقلانه باشد. آنوقت اين دعا تقريباً 4 ـ 5 كميسيون، 4 ـ 5 كتاب، 4 ـ 5 پژوهشكده را به خودش اختصاص مي دهد. بنابراين ما هر اندازه كه به فرمايش ايشان عمل بكنيم، ايشان بيشتر به ما عنايت خواهند كرد.
سخنراني آيت الله جوادي آملي (مدظلّه العالي) در جلسه درس اخلاق در ديدار با مسئولان پنجمين همايش بين المللي دكترين مهدويت، پژوهشگران پژوهشكده مهدويت و مؤسسه آينده روشن، دانشجويان دانشگاه تهران، طلاب، فضلاء و اقشار مختلف مردم ـ قم؛ 31/ 2/ 1388
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) الكافي/ 1/ 337
خوان حكمت روزهاي دوشنبه وپنج شنبه منتشر مي شود.

 



آيت الله يزدي: فتنه گران با برگزاري ديدارهاي داخلي به دنبال تجديد حيات هستند

رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم گفت: فتنه سال گذشته با تدبير رهبر معظم انقلاب و حضور مردم رفع شد و امروز فتنه گران با برگزاري ديدارهاي داخلي در بين خود، به دنبال تجديد حيات هستند
به گزارش ايرنا آيت الله محمد يزدي ديروز در ديدار جمعي از فرماندهان سپاه پاسداران و اعضاي هيات علمي دانشگاه امام حسين(ع)، افزود: در برابر نقشه هاي جديد آمريكا در خاورميانه قدرت الهي و اسلامي ما حاكم خواهد شد.
وي اظهارداشت: امروز انقلاب ما در سايه ولايت به كار خود ادامه مي دهد و كشور ما سياسي ترين كشور منطقه است چرا كه در هيچ كشوري از منطقه مردم تا اين اندازه با مسايل سياسي آشنا نيستند.
نايب رئيس مجلس خبرگان رهبري ابرازداشت: فتنه اي كه سال گذشته اتفاق افتاد، اگر در هر كشور ديگري رخ داده بود ، نظام حاكميتي آن كشور را ساقط كرده بود.
آيت الله يزدي افزود: فتنه با تدبير رهبر معظم انقلاب و حضور مردم رفع شد و امروز فتنه گران با برگزاري ديدارهاي داخلي در بين خود، به دنبال تجديد حيات هستند.
وي اظهارداشت: نظام ما در برابر هيچ دشمن داخلي و خارجي تسليم نخواهد شد چرا كه مردمي روشن و رهبري آگاه به مسايل زمان دارد.
آيت الله يزدي گفت: نبايد فتنه را تمام شده بدانيم چرا كه تا اسلام وجود دارد دشمنان نيز در صحنه مبارزه با ما خواهند بود و مهمترين راه مبارزه با آنها، حفاظت از اصل ولايت فقيه است.
نايب رئيس مجلس خبرگان رهبري افزود: اكنون مسئوليت سنگيني در مقابل ما قرار گرفته چرا كه نظام ما مورد توجه جهانيان است و نبايد بگذاريم دشمن به اتحاد ما لطمه وارد كند.
آيت الله يزدي به ايام ميلاد امام زمان (عج) اشاره كرد و افزود: هم اكنون امام عصر همچون آفتابي در پشت ابر نقش هدايت گر خود را ايفا مي كنند و همه مسلمين منتظر ظهور او هستند.
وي همچنين نقش نايب امام عصر در زمان غيبت را بسيار مهم ارزيابي كرد و افزود: امروز در سايه ولايت فقيه كشور به دستاوردهاي بسيار بزرگي دست يافته است.

 



دكتر الهام در جمع ناظرين شوراي نگهبان : خنثي كردن فتنه 8 ماهه به اندازه يك جنگ 8 ساله ارزش دارد

فريدونكنار - خبرنگار كيهان:
دكتر غلامحسين الهام گفت: خنثي كردن فتنه 8 ماهه به اندازه يك جنگ 8 ساله ارزش دارد.
وي در جمع ناظرين شوراي نگهبان شهرستانهاي فريدونكنار و بابلسر اظهار داشت: بايد با هوشمندي و بصيرت مراقب برنامه ريزي جريان فتنه در دوره هاي بعدي انتخابات بود و در راستاي پايداري بيش از پيش اين گفتمان، گام برداشت و در همين جهت مردم را به مباني اعتقادي گره بزنيم.
وزير دولت نهم با بيان اينكه تصميم انتخاباتي به معناي تعيين سرنوشت است، افزود: ارزش يك راي در انتخابات معادل ايستادن در برابر دشمن است.
دكتر الهام با تاكيد بر اينكه خنثي كردن فتنه 8 ماهه به اندازه يك جنگ هشت ساله ارزش دارد خاطرنشان كرد: پيچيدگي اين جريان از اين باب بيشتر بوده كه دشمن در خانه و دوست و مدير ارشد ادوار گذشته بود.
وي بيان داشت: جامعه ولائي، جامعه امام شناسي است و بايد اين نكته عميق شناخت امام و حركت در مسير رهبري را تقويت كرد و كارگزاران حكومت و رئيس جمهور محبوب و منتخب مردم سربازان عبور از اين فتنه بزرگ بودند كه بايد مورد حمايت قرار بگيرند.
الهام با بيان اينكه فتنه موجب بي ثباتي و ناامني و مشكلات اجتماعي مي شود خواستار حركت جمهوري اسلامي به سمت نابودي فتنه در جهان شد و افزود: دشمن توانست از ميدان خودي ها عليه انقلاب اسلامي لشكركشي كرده و براي خودش نيرو سازماندهي كند كه اين نيروهاي سايبري و سربازان جبهه جنگ نرم و محيط مجازي و ارتباط الكترونيكي نوين گام هاي موثر دشمن عليه جمهوري اسلامي بود كه براي انقلاب تجربه اي ارزشمند را رقم زد.
وي از يك شبكه سيصد هزار نفري سايبري با فرماندهي عوامل خارج از كشور خبر داد و گفت: با هوشياري ملت و اقدامات شايسته دستگاه هاي امنيتي كشور اين شبكه كه قصد انجام عمليات هاي انتشار اخبار كذب و بدگويي از دولت و در نهايت نظام را داشت، متلاشي شد.
دكتر الهام در ادامه گفت: شبكه هاي مالي گسترده اي در عقبه جريان فتنه قرار داشت كه مشخص نبود اينكه اين جريان منابع مالي خود را چگونه تامين مي كردند، موضوع مهمي است كه دستگاه قضا با هدف روشن سازي افكار عمومي بايد آن را به طور جدي مورد بررسي قرار دهد.
وي افزود: اين جريانات از آغاز دولت نهم احساس كردند مديريت فضاي سياسي كشور و بويژه قوه مجريه از دست شان گرفته شده و در همين راستا به برنامه ريزي هايي پرداختند تا به هر قيمتي قدرت را بصورت مجدد در دست بگيرند، كه مشاركت فراگير مردم و مسئولان و بصيرت اين مجموعه دليل اصلي ناكامي اين جريانات را رقم زد.
الهام در خصوص مهمترين دستاوردهاي نظام در اين فتنه يادآور شد: مردم تقلب را از حقيقت و حق را از باطل تشخيص دادند و اين مهمترين دست آورد نظام است و در حال حاضر نيز نبايد جريان فتنه را فراموش كرده و پايان يافته تلقي نمود. چرا كه اين افراد براي دوره هاي بعدي و بويژه انتخابات آتي تنها به عوض كردن چهره ها و مطرح كردن همين گفتمان با هدف فريب مردم خواهد پرداخت.
وي در پايان افزود: بايد با هوشمندي و بصيرت مراقب برنامه ريزي هاي جديد جريان فتنه در دوره هاي بعدي بود و با پاسداري فرهنگ اعتقادي و ارزشي خدمت رساني به مردم را نهادينه كرد و فرامين مقام معظم رهبري را سرلوحه همه فعاليت ها در جمهوري اسلامي قرار داد.

 



شوراي نگهبان : انحصار مادام العمر آثار شهيد مطهري غير قانوني است

شوراي نگهبان انحصار مادام العمر آثار شهيد مطهري توسط انتشارات صدرا را غير شرعي و غير قانوني دانست.
«عباسعلي كدخدايي» سخنگوي شوراي نگهبان در گفت وگو با ايرنا گفت : شوراي نگهبان طرح اصلاح ماده 12 قانون حمايت از حقوق مولفان، مصنفان و هنرمندان را غير قانوني و غير شرعي دانسته است.
وي افزود: «اطلاق ماده واحده از اين حيث كه حقوق مادي مورد نظر در مواردي كه عرف اين حق را متعلق به اشخاص مذكور نمي داند، از طرف شوراي نگهبان خلاف شرع شناخته شد.»
كدخدايي گفت: «همچنين از نظر اينكه تعلق اين حق به طور دائم به آنها موجب اضرار به منافع عمومي است از سوي شوراي نگهبان مغاير اصل 40 قانون اساسي شناخته شد.»
علي مطهري در ارديبهشت ماه سال جاري طرحي درباره حق انتشار انحصاري آثار شهيد مطهري را به صحن علني مجلس ارائه داده بود .
بر اساس قانون حمايت از حقوق مولفان و مصنفان، حق انتشار انحصاري آثار افراد تا 30 سال پس از درگذشت آنان به وراث منتقل مي شود و با توجه به پايان اين مهلت، انحصار اين آثار از دست علي مطهري و انتشارات صدرا خارج مي شد ، به همين دليل وي خواستار استثنا شدن آثار پدرش از اين قانون شد.
كميسيون فرهنگي مجلس نيز سقف انتشار انحصاري آثار بزرگان را از 30 سال به 50 سال ارتقا داده و در صورت عدم وجود وارث، اين حق را به وزارت ارشاد سپرد.
اين طرح در صحن علني مجلس تغيير كرد و بر اساس تذكر قانون اساسي يكي از نمايندگان مجلس، محدوديت زماني استفاده از حق انحصاري انتشار آثار شهيد مطهري حذف شد، با اين حال شوراي نگهبان اين مصوبه مجلس را غير شرعي و غير قانوني دانست.

 



متكي در گفت وگوي تلفني با وزير خارجه كوزوو:
 ابعاد راي ديوان بين المللي دادگستري در باره كوزوو تحت بررسي دقيق ايران قرار دارد

در تماس تلفني اسكندر هيسني، وزير امور خارجه كوزوو با منوچهر متكي، وزير امور خارجه كشورمان آخرين روند تحولات كوزوو مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
منوچهر متكي در اين گفتگو با تاكيد بر ضرورت پايبندي و احترام به اصول مهم حقوق بين الملل در خصوص حاكميت و تماميت ارضي كشورها اظهار داشت: ابعاد مختلف راي مشورتي ديوان بين المللي دادگستري كه در خصوص وضعيت خاص و منحصر به فرد كوزوو مي باشد تحت بررسي دقيق قرار دارد و اميد است مسائل موجود بين طرفين از طريق گفتگو و مذاكره حل و فصل گردد.
وزير امور خارجه كوزوو نيز با ارائه گزارشي از آخرين روند تحولات كوزوو نيز اعلام راي ديوان بين المللي دادگستري تصريح نمود: با توجه به اهميت زياد حمايت ايران، درخواست شناسايي كوزوو از سوي جمهوري اسلامي ايران را داريم.

 



جانشين معاونت قوانين مجلس خبر داد واگذاري تنقيح قوانين و مقررات كشور به سازمان بازرسي

تنقيح قوانين و مقررات كشور رسما با امضاء تفاهم نامه اي به سازمان بازرسي كل كشور واگذار شد.
موسي قرباني جانشين معاونت قوانين مجلس در امور تنقيح در گفت وگو با فارس، گفت: جلسات متعددي با بخش هاي مختلفي در زمينه تنقيح قوانين داشتيم و برخي به صورت انفرادي و برخي هم به صورت پيمانكاري پيشنهاد انجام تنقيح قوانين را به ما داده اند.
وي افزود: در مجموع بررسي پيشنهادها، پيشنهاد سازمان بازرسي كل كشور را كارشناسي تر و مطمئن تر يافتيم بنابراين در جلسه اي روز يك شنبه با حجت الاسلام پورمحمدي رئيس سازمان بازرسي كل كشور تفاهم نامه اي در اين زمينه امضاء كرديم.
جانشين معاونت قوانين مجلس در امور تنقيح تصريح كرد: مقرر شد كه همه كار تنقيح قوانين را سازمان بازرسي انجام داده و نمايندگاني از معاونت قوانين مجلس به صورت حضور در گروه هاي كارشناسي و به عنوان ناظر در اين زمينه فعاليت كنند.
قرباني با بيان اينكه مجري تنقيح قوانين سازمان بازرسي كل كشور خواهد بود، اظهار داشت: در اين زمينه از همه كساني كه اعلام آمادگي كرده اند نيز در صورت احراز توانايي هاي آنها استفاده خواهد شد.
وي خاطرنشان كرد: قرار شد سازمان بازرسي كل كشور طي يك ماه آينده برنامه عملياتي و اجرايي خود در اين زمينه را پيشنهاد كرده و پس از پذيرفته شدن پيشنهاد مذكور كار را آغاز كند.
قوانين كل كشور به 39 گروه قانوني تقسيم شده كه با اين كار قوانين موجود در كشور تحت بررسي كارشناسي قرار مي گيرد تا قوانين لازم الاجرا مشخص شوند.
تنقيح كليه قوانين كشور و اعلام قوانين معتبر و حاكم، پاسخ به استعلامات هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي، نمايندگان و شوراي عالي استان ها، تدوين شيوه نامه نگارش طرح ها و لوايح براساس چارچوب هاي علمي و تعريف لغات تخصصي مورد استفاده در موضوعات مختلف و انتشار آن جهت طي مراحل قانون در دستگاه هاي حكومتي با تنقيح قوانين محقق خواهد شد.
تنقيح قوانين به معناي پالايش و رفع موازي كارهاي موجود در قوانين تصويب شده است.

 



سرلشگر فيروزآبادي: مهدويت تنها تئوري مقابله با تهديد ابرامپرياليسم است

رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح با تشريح ظهور مبحث ابرامپرياليسم در حيطه علوم راهبردي، مهدويت را تنها تئوري مقابله با تهديد ابرامپرياليسم دانست.
به گزارش دفتر ويژه رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح، سرلشگر سيدحسن فيروزآبادي طي سخناني در دانشگاه عالي دفاع ملي ضمن تبريك ميلاد مسعود حضرت مهدي صاحب الزمان(عج) منجي عدالت گستر آخرالزمان گفت: يك مبحث جديدي در حيطه علوم راهبردي ظهور كرده كه بايستي دانشگاه عالي دفاع ملي به آن بپردازد و آن مقدمات ظهور ابرامپرياليسم است، امپرياليسم آمريكا و جريان سرمايه داري جهاني بعد از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي به سمت انسجام و سازماندهي رفت و دهكده جهاني را مطرح كرد و كدخداي اين دهكده را ايالت متحده آمريكا معرفي كرد.
فيروزآبادي تصريح كرد: امپرياليسم ديد كه از طريق دهكده جهاني و به رياست آمريكا نمي تواند به اهدافش برسد، شايد هم او نديد، بلكه اين عملا در جهان نشان داده شد كه از اين طريق به نتيجه نمي رسند، بنابراين آمدند يك طرحي ريختند و سعي كردند كه به سرمايه داري در جهان مركزيت بدهند و از طريق خريد شركت هاي مختلف در جهان و ادغام آنها با همديگر تعداد انگشت شماري ابرشركت در جهان درست كردند كه اين ابرشركت ها اجازه نمي دهند هيچ قدرت سرمايه داري در جهان به غير از خودشان جز بر چارچوبي كه آنها تعيين مي كنند حركت كند و اين پايه ابرسرمايه داري جديد است.
رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح ادامه داد: در دوره پايان سرمايه داري كه دهكده جهاني مطرح بود مي گفتند سياست هاي آمريكا تعيين كننده است و دنبال آن بودند ولي الان ابرسرمايه داري جهان مي خواهد تا مرحله هدفي كه براي خودش تعيين كرده است و آن هدف در كنترل گرفتن كل سرمايه هاي جهان است توسط ابرسرمايه داري و اتحاد ابرشركت ها كه باز هم در ايالات متحده مستقر هستند يعني مركزشان در آمريكاست به سوي يك هدف مرحله اي و يك هدف نهايي پيش مي روند.
فيروزآبادي در پايان به نظريه الهي مهدويت پرداخت و اظهار داشت: امروز براي مقابله با تهديد ابرامپرياليسم عليه بشريت تنها تئوري كه مي تواند موفق باشد، نظريه الهي مهدويت است، نظريه الهي مهدويت و ظهور يك امام عادل، عالم با اشراف به ظاهر و باطن بشريت هست كه مي تواند در برابر چنين ظلم عالم گيري آنها را به شكست وادار بكند و بشريت را نجات بدهد ظهور مولا حضرت صاحب الزمان(عج) در اختيار خداي متعال و در اراده اوست ولي زمينه سازي ظهور حضرت در اختيار ماست و بشريت براي آن كه بتواند بر اين طوفان ابرامپرياليسم كه همه را برمي اندازد بايستد، بايستي به فكر منجي عالم بشريت بپيوندد و در آمادگي براي پذيرش ظهور منجي آخرالزمان(عج) كه عقيده مشترك همه اديان الهي است بپردازد و در اين جهت حركت كند.

 



كردستان عراق طرح اسكان منافقين در مرزهاي آن منطقه را تكذيب كرد

يكي از مسئولان وزارت كشور دولت محلي كردستان عراق، طرح اسكان گروهك تروريستي منافقين را تكذيب كرد.
به گزارش روزنامه البيان چاپ امارات فائق توفيق گفت: دولت عراق درخواستي به وزارت كشور دولت كردستان مبني بر اسكان گروهي از اعضاي سازمان «مجاهدين خلق» در مناطق مرزي نداده است.
وي ادامه داد: تصميم گيري درباره چنين اموري نيازمند موافقت و تصميم رئيس دولت كردستان و هيأت وزيران است.
در همين حال جبار يادور سخنگوي وزارت پيشمرگان كرد عراق هرگونه طرح دولتهاي بغداد و اربيل براي انتقال اعضاي گروهك تروريستي منافقين به مناطق مرزي كردستان عراق را رد كرد و گفت: اين وزارتخانه درخواست رسمي درخصوص اسكان اين افراد در مناطق مرزي دريافت نكرده است.

 



با حضور وزيران خارجه ايران، تركيه و برزيل صورت گرفت
بيانيه تهران محور مذاكرات سه جانبه اسلامبول

سرويس سياسي-
وزراي خارجه ايران ، برزيل و تركيه در نشست 3 جانبه اسلامبول ضمن اشاره به حق ايران براي دنبال كردن برنامه هسته اي صلح آميز خود، بر مبنا قرار گرفتن بيانيه تهران در مذاكرات آتي با 1+5 تأكيد كردند.
وزارت خارجه تركيه در پايان اين نشست در بيانيه اي اعلام كرد كه ايران روز دوشنبه پاسخش درباره توافق تبادل سوخت كه در ماه مه امضا شد را به آژانس بين المللي انرژي اتمي خواهد داد.
اين اعلاميه پس از آن صادر شد كه داوود اوغلو نشستي سه جانبه را با منوچهر متكي ، وزير امور خارجه ايران و سلسيو آموريم ، وزير امور خارجه برزيل در استانبول برگزار كرد تا درباره برنامه هسته اي ايران مذاكره كند.
احمد داوود اوغلو، وزير خارجه تركيه در پايان اين نشست در جمع خبرنگاران گفت: آقاي متكي به ما گفت كه ايران صبح دوشنبه (امروز ) نامه اي را به يوكيا آمانو ، مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي مي دهد.
وي افزود كه اين نامه پاسخي به سوالات مطرح شده توسط گروه وين ـ آمريكا، روسيه و فرانسه ـ درباره توافق تبادل سوخت با تركيه و برزيل است كه در 17 مه حاصل شد. اين نامه همچنين درخواست براي آغاز مذاكرات فني است.
منابع آگاه در گفت وگو با كيهان هم اعلام كرده اند كه ايران در نشست سه جانبه تركيه و برزيل را از محتواي پاسخ خود به سوالات گروه وين آگاه كرد و اين پاسخ فردا به نمايندگان گروه وين و همچنين دبيركل آژانس ارائه خواهد شد.
داووداوغلو گفت: موضوع مهم پاسخ به نامه گروه وين با روحي مثبت و درخواست براي آغاز مذاكرات فني است.
پيش تر خبرگزاري رويتر گزارش داد كه داووداوغلو از قصد ايران براي مذاكره با اتحاديه اروپا درباره برنامه هسته اي پس از پايان ماه رمضان صحبت كرده است.
وزير امور خارجه تركيه پيش از ضيافت ناهار با متكي و آموريم اظهار كرد كه آنكارا در تلاش است مذاكرات بين المللي را در اسرع وقت احيا كند.
وزير امور خارجه تركيه افزود: ما تلاش مي كنيم در اسرع وقت مذاكرات را دوباره ميان ايران و 1+5 آغاز كنيم و هم چنين نهايت تلاش مان را براي آغاز مذاكرات فني در اسرع وقت انجام خواهيم داد.
ايران، تركيه و برزيل در ماه مه (27 ارديبهشت) به توافقي دست يافتند كه مطابق آن تهران با امانت گذاري بخشي از ذخيره اورانيوم غني شده اش به خارج موافقت كرد. اين توافق آمريكا را به شدت عصباني كرد به گونه اي كه اوباما تلاش كرد با همراهي برخي كشورهاي غربي ديگر قطعنامه اي جديد در شوراي امنيت صادر كرده و بيانيه تهران را بي اعتبار كند. رسانه هاي غربي در ايام پس از امضاي بيانيه تهران تاكيد داشتند كه آمريكا از ورود بازيگران جديد به اين عرصه عصباني است. اما نشست ديروز نشان داد بيانيه تهران همچنان به طور جدي روي ميز قرار دارد و داوود اوغلو گفته است كه هم چنان احتمال تبادل سوخت بر مبناي اين توافق در ايران را ممكن مي داند.
خبرگزاري آلمان نيز در گزارشي از استانبول نوشت: وزيران امور خارجه تركيه و برزيل كه پيش از نشست سه جانبه با همتاي ايراني شان صحبت مي كردند، گفتند كه هم چنان به توافق تبادل سوخت كه ميان سه كشور كه در ماه مي به امضا رسيد، باور دارند. بنابراين گزارش، داوود اوغلو گفت كه معتقد است توافق تبادل سوخت هم چنان مي تواند به عنوان يك ابزار ديپلماتيك مفيد باشد.
سلسيو آموريم ، وزير امور خارجه برزيل نيز در اين ديدار گفت: ما بر اين باوريم كه ايران بايد بتواند برنامه هسته اي صلح آميز خود را دنبال كند
27 ارديبهشت ماه همزمان با برگزاري چهاردهمين اجلاس سران گروه 15 در جمهوري اسلامي ايران و در حضور محمود احمدي نژاد، لولا داسيلوا روساي جمهوري ايران و برزيل و رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه، بيانيه تهران با 10 بند بين منوچهر متكي، احمد داوود اوغلو و سلسيو آموريم وزراي خارجه ايران، تركيه و برزيل به امضا رسيد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14