(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 7 مرداد 1389- شماره 19701

تربيت دانشجوي دكتراي معماري و شهرسازي اسلامي در تبريز
طراحي بر روي تخم شترمرغ
«پولشويي» در اصفهان فيلم شد
گلايه شاعران از بي توجهي مسئولان به جايگاه شعر و شاعري
جايزه ويژه جشنواره موسيقي جوان، به گروه گنبدكاووس تعلق گرفت
 پس از 27 سال تصويربرداري فيلم آسمان هشتم پايان يافت
پژواك
جشن تولد براي هر شهيد استان گلستان
فرهنگ بختياري با ارزش هاي اسلامي عجين شده است
تشكيل مجمع خيرين ازدواج در استان يزد
فرهنگي كرجي شيوه جديدي در برگزاري امتحانات ابداع كرد
برگزاري نمايشگاه نقاشي رنگ روغن در بردسكن
حجت الاسلام پاشازاده: مهم ترين ابزار مقابله با جنگ نرم ترويج فرهنگ قرآني است
هر شهيد يك سايت اينترنتي
روستاي محمدآباد در پيچ و خم مشكلات
معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي: 100سينما در كشور تا سال آينده احداث مي شود



رئيس دانشگاه هنر اسلامي تبريز خبر داد
تربيت دانشجوي دكتراي معماري و شهرسازي اسلامي در تبريز

تبريز- خبرنگار كيهان:
رئيس دانشگاه هنر اسلامي تبريز از راه اندازي و تدريس رشته هاي معماري اسلامي و شهرسازي اسلامي در دوره دكترا در اين دانشگاه خبر داد.
دكتر محمدعلي كي نژاد در جريان بازديد استاندار آذربايجان شرقي از اين دانشگاه گفت: علاوه بر اين، هم اينك براي نخستين بار در رشته هنراسلامي در 5 گرايش سفال، نگارگري، شيشه، چوب و فلز، در مقاطع كارشناسي و كارشناسي ارشد، دانشجو تربيت مي شود.
به گفته عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي، در آينده نزديك و در صورت تصويب سرفصل هاي در حال تدوين، نسبت به پذيرش دانشجوي دكترا در رشته هنر اسلامي و كارشناسي ارشد در «فقه هنر»، اقدام خواهد شد.

 



طراحي بر روي تخم شترمرغ

اصفهان -خبرنگاركيهان:
يك هنرمند اصفهاني از تشكيل كارگروه تخصيصي اجراي طرح هاي سنتي بر روي پوسته تخم شترمرغ خبر داد.
«محمد اسداللهي» با اشاره به اينكه اين گروه صنايع دستي از يك سال پيش شروع به فعاليت كرده است. گفت: پس از تشكيل گروه به مدت شش ماه در زمينه روش تميز كردن تخم شترمرغ مقاومت و ضخامت پوسته، نحوه فلززدن و فرم كاري بر روي پوست تحقيق كرديم.
وي كه كارشناس مزارع شترمرغ است، افزود: اين گروه با همكاري افراد ماهر آثار مينياتور و گرافيك خود را در نمايشگاهي به نمايش گذاشتند.
اسداللهي گفت:ما سعي كرديم براي ساخت آباژور و جعبه جواهرات با پوست تخم مرغ از طرح هاي مدرن و سنتي بهره ببريم.

 



«پولشويي» در اصفهان فيلم شد

اصفهان- خبرنگار كيهان:
كار فيلمبرداري فيلم داستاني پليسي «پولشويي» در اصفهان كليد خورد.
اين فيلم داستاني 90 دقيقه اي به نويسندگي و كارگرداني اصغر عبدي است و فيلم هايي چون چهارشنبه سوري و كيف قاپي نيز از ديگر فعاليت هاي اين كارگردان بوده است.
در اين فيلم شمه اي از پديده پولشويي و انسان هايي كه به گونه اي ممكن به دنبال اسكناس هاي چشمك زن هستند، به نمايش درآمده است. افرادي كه از كودكان براي خريد و فروش آدامس و پفك و از بزرگسالان براي معامله هاي موادمخدر، آدم فروشي، فسادهاي غيراخلاقي نامحسوس و كودك آزاري ها كه گاهاً بدنبال آن فرار از خانه شكل مي گيرد، استفاده كرده اند و عاقبت آنان نيز جز گرفتاري در گودال منجلاب و گرداب اوهام بيش نبوده است.
محسن مشتاقي تهيه كننده و مدير توليد فيلم پولشويي است و مهدي باقربيگي، سليمه ترك لادني و اصغر و محمد شهاب عبدي در آن به ايفاي نقش مي پردازند.

 



در شب شعر بردسكن مطرح شد
 گلايه شاعران از بي توجهي مسئولان به جايگاه شعر و شاعري

بردسكن- خبرنگار كيهان:
شب شعر شمس و قمر با حضور 15 تن از شعراي كشور و تعدادي از شاعران بردسكني در محل فرهنگسراي مهر خاتم الانبياي اين شهرستان برگزار شد.
محمد پروانه محولاتي از شعراي نيشابور در حاشيه اين شب شعر گفت: متأسفانه مسئولان به شعر بها نمي دهند و هيچ گونه حمايتي نيز از شاعران نمي شود.
وي افزود اصل شعر از شعور انسان برمي خيزد و در سرزميني كه شعور وجود داشته باشد دولتمردان نيز راحت تر هستند.
اين شاعر نيشابوري گفت: الحمدلله از نظر محتوايي ادبيات شعر بعد از انقلاب پيام آور مفاهيم انساني ناب و ارزش ها بوده است ولي به طور كلي انتظار ما از مسئولان اينست كه حداقل براي هزينه چاپ و خريد كتاب مورد نياز شعراء اقدام جدي تري داشته باشند.
استاد حميد سبزواري از ديگر شعراي كشور نيز با بيان اينكه شعر با روح انسان ها پيوند دارد گفت متأسفانه مسئولان امر به شعر اهميت نمي دهند كه مي طلبد باتوجه به اينكه شعر فارسي در دنيا بي نظير مي باشد به اين مهم توجه ويژه اي داشته باشند. وي از برگزاركنندگان همايش شب شعر شمس و قمر در اين شهرستان قدرداني كرد.

 



جايزه ويژه جشنواره موسيقي جوان، به گروه گنبدكاووس تعلق گرفت

گنبدكاووس- خبرنگار كيهان:
گروه موسيقي «دولت محمد آزادي» جايزه ويژه جشنواره موسيقي جوان ايراني را در بخش گروه نوازي محلي از آن خود كرد.
رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان گنبدكاووس ضمن اعلام خبر فوق افزود: اين جشنواره كه با حضور 700 نوازه جوان كشور پنجشنبه هفته گذشته در تالار اريكه ايرانيان تهران برگزار شد گروه موسيقي دولت محمد آزادي جايزه ويژه بخش گروه نوازي محلي اين جشنواره را بدست آورد.
محمدرضا داورزني گفت: گروه موسيقي دولت محمد آزادي وابسته به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي گنبد كاووس و به سرپرستي دكتر مجيد تكه و با همكاري عراز محمد شير محمدلي مورد تقدير ويژه قرار گرفتند.
در جشنواره موسيقي جوان ايراني 700 نوازنده جوان از سراسر كشور در شيوه هاي كلاسيك، سنتي، پاپ به اجراي برنامه پرداختند كه هيئت داوران اين جشنواره 70 هنرمند را به عنوان افراد برگزيده بخش هاي مختلف معرفي كرد.

 



با ورود دوربين 35 ميلي متري به حرم مطهر رضوي
پس از 27 سال تصويربرداري فيلم آسمان هشتم پايان يافت

مشهد- خبرنگار كيهان:
تصويربرداري فيلم سينمايي «آسمان هشتم» به كارگرداني حسن نجفي با دوربين 35 ميلي متري در حرم مطهر رضوي پايان يافت.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني آستان قدس رضوي، حسن نجفي، مضمون فيلم را داستان يك خانواده آذري با بازيگري محمد كاسبي عنوان كرد كه براي زيارت حرم مطهر حضرت ثامن الحجج(ع) راهي سفر مي شوند و در مسير سفر به مشهد مقدس، اتفاقات خاصي براي اين خانواده روي مي دهد كه ديدني و جذاب است.
وي آغاز اين فيلم را از 13 خرداد ماه سال جاري و با حمايت مركز گسترش سينماي مستند تجربي دانست و افزود: بي شك اين فيلم بدون حمايت هاي قائم مقام توليت آستان قدس رضوي و مديركل روابط عمومي پايان نمي يافت.
وي كل زمان فيلم برداري در حرم مطهر رضوي را يك هفته عنوان كرد و گفت: مديريت فيلمبرداري اين مجموعه را محمدتقي پاكسيما به عهده داشت و اميدواريم نخستين اكران اين فيلم در آستان قدس رضوي صورت گيرد.
گفتني است آخرين فيلمي كه با دوربين 35 ميلي متري در حرم مطهر رضوي فيلمبرداري شد، به فيلم دو چشم بي سو در سال 62 برمي گردد كه محمد كاسبي در آن فيلم نيز در قالب بازيگر به ايفاي نقش پرداخته و از آن به عنوان يك خاطره ماندگار ياد كرد.

 



پژواك

اجراي نمايش «جان و جو» در اسلامشهر
سرويس شهرستانها: دفتر انجمن نمايش شهرستان اسلامشهر نمايش صحنه اي «جان و جو» را از دوم مرداد در مجتمع فرهنگي هنري شهيد صارمي به اجرا در آورد.
به گزارش روابط عمومي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي، اين نمايش به نويسندگي آكوتاكريستف و كارگرداني محمد طنابنده و ابراهيم نصيري است كه در آن مشكلات اجتماعي و معيشتي جان و جو به نوعي به معرض نمايش در مي آيد.
همچنين اين انجمن نمايش صحنه اي آخرين پرواز به نويسندگي و كارگرداني احسان هاشمي و با موضوع اجتماعي از دوم مردادماه به نمايش درآورد.
برگزاري كارگاه نمايش
گرگان - خبرنگار كيهان:كارگاه آموزشي، نمايش «مويه جم» به نويسندگي و كارگرداني «قطب الدين صادقي» از طريق ويدئو پروژكشن در حوزه هنري گرگان اكران شد و اعضاي اتاق نمايش آن را مورد نقد و بررسي قراردادند.
از تمامي علاقه مندان به هنر نمايش جهت شركت در اين كارگاه كه به صورت هفتگي برگزار مي شود دعوت شده است اين اولين نشست كارگاه تخصصي «نقاب در قاب» است كه از اين پس هر هفته با تحليل يكي از نمايش هاي هنرمندان كشور دنبال خواهد شد.
شعرخواني در اسلامشهر
سرويس شهرستانها: دومين عصر شعر شهرستاني آخرين برگ به همت موسسه پرنيان انديشه و با همكاري اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي و معاونت اجتماعي فرهنگي شهرداري چهارم مردادماه سال جاري در سالن آمفي تئاتر شهيد آويني شهرداري برگزار شد.
در اين عصر شعر كه به مناسبت ميلاد حضرت مهدي (عج)، برگزار شد شاعران با محوريت انتظار به شعرسرايي پرداختند.
نمايش رقص كاغذ پاره ها
¤ دفتر انجمن هنرهاي نمايشي شهرستان اسلامشهر نمايش صحنه اي «رقص كاغذ پاره ها» را از بيست و هشتم تيرماه در سالن آمفي تئاتر مجتمع فرهنگي و هنري شهيد صارمي به اجرا در آورد.
اين نمايش اجتماعي به نوشته محمد يعقوبي و با كارگرداني محمد مهدي هوشيار در حالي به روي صحنه مي رود كه در آن مباحث و ناهنجاري هاي اجتماعي و خانوادگي از قبيل فرار از خانواده، مهاجرت به كشورهاي بيگانه و... در سه اپيزو جداگانه نمايش داده مي شود.
رونمايي از كتاب گلستان بانو
گرگان - خبرنگار كيهان: در مراسمي از كتاب گلستان بانو رونمايي شد.
اين مراسم با حضور رئيس حوزه هنري، مديران فرهنگي، هنرمندان و صاحبان آثار چاپ شده اين كتاب، برگزار شد.
همزمان با برگزاري اين مراسم، نمايشگاهي از آثار منتخب اين كتاب در محل مجتمع فرهنگي، سينمايي بهمن برپا شد و از هنرمندان عكاس نيز با اهداي جوايزي تقدير به عمل آمد.
اين مجموعه حاوي جلوه هاي ماندگاري از حضور قوميت هاي مختلف بانوان گلستاني در فعاليت هاي اجتماعي است كه توسط 18 تن از هنرمندان عكاس به تصوير درآمده است.
نمايش هنرهاي تجسمي
چناران - خبرنگار كيهان: جمعي از هنرمندان عضو كانون هنر، كانون بسيج هنرمندان شهرستان چناران به مناسبت روز ولادت امام حسين (ع) و روز پاسدار، نمادهايي از اين دو مناسبت مهم را در قالب كارگاه طراحي و نقاشي به معرض نمايش گذاشتند.
اين طرح كه با همكاري اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي و فرهنگي پرورشي ناحيه مقاومت بسيج در محل كانون فرهنگي ورزشي جوانان بسيج چناران اجرا شد. 25 تن از هنرمندان طرحهايي را با مضامين امام حسين (ع)، امامت، بسيج، سپاه در قالب نقاشي و طراحي با مداد رنگي و پاستيل به صورت زنده در محل اجرا كردند كه مورد توجه بازديدكنندگان قرار گرفت.
برگزاري آزمون انجمن خوشنويسان
زرين شهر - خبرنگار كيهان:هشتمين دوره آزمون سراسري خوشنويسان شهرستان لنجان با معرفي نفرات برتر برگزار شد.
در اين آزمون دو روزه كه با شركت 30 نفر در فرهنگسراي شهيد مطهري زرين شهر برگزار شد در دوره مقدماتي محمدجواد اميني، در دوره متوسط اعظم شباني، در دوره ممتاز نستعليق مريم براتي، در دوره خوش مريم مريم پرهنر، در ممتاز كتابت زهرا ضيايي، در دوره عالي ثلث ام البنين اتركي، در ممتاز خط دوم شكسته زهرا ضيايي و در دوره عالي شكسته اعظم تركي بعنوان نفرات برتر برگزيده شدند.
درپايان اين دوره از آزمون نفرات برتر به مسابقات استاني راه يافتند.
شب شعر «شمس و قمر» در بردسكن
بردسكن - خبرنگار كيهان: براي اولين بار به همت شهرداري بردسكن و باهمكاري اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اين شهرستان همايش شب شعري با عنوان شمس و قمر با حضور 15 تن از شاعران برجسته و بنام كشوري در محل فرهنگسراي مهر خاتم النبياء شهرداري اين شهر برگزار شد.در اين شب شعر، شاعران اشعار خود رابا موضوع مذهبي، اجتماعي و شعبانيه سرودند. در پايان اين مراسم كه 300 نفر از علاقه مندان به شعرو شاعري و شعراي شهرستان بردسكن حضور داشتند به شعراي شركت كننده تنديس يادبود اين همايش اهداء شد.
سينما بهترين شيوه براي تهاجم فرهنگي است
بناب - خبرنگار كيهان: نماينده مردم بناب در مجلس در حاشيه چهارمين جشنواره بين المللي فيلم رحمت گفت: سينما، بهترين و مناسبت ترين شيوه براي مقابله با تهاجم و شبيخون فرهنگي است و اين جشنواره مي تواند به مطالبات فرهنگي مردم مفيد واقع شود.
ضياءالله اعزازي با تاكيد بر حمايت مسئولان از فيلم سازان و برگزاري چنين جشنواره هايي، گفت: صنعت فيلم سازي و سينما بايد با ساخت و توليد فيلم هاي جذاب ديني از تاريخ اسلام و ساير اديان الهي و بيان مسايل معنوي، جوانان كشورهاي مسلمان را به تاريخ و دين خود بيشتر آشنا كند.چهارمين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه رحمت در چهاربخش مستند، داستاني، نماهنگ و پويانمايي از بيست وهفتم لغايت سي و يكم تيرماه جاري با حضور فيلمسازان داخلي و خارجي در مجتمع فرهنگي سينمايي 22 بهمن تبريز برگزار شد.
توليد فيلم داستاني «سالك» در اسفراين
سرويس شهرستانها: به گزارش روابط عمومي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اسفراين، توليد فيلم داستاني «سالك» به نويسندگي و كارگرداني «محترم نوروزي» از اعضاي انجمن سينماي جوانان اسفراين آغاز شد. اين فيلم با موضوع اجتماعي، نگاهي به وضعيت روستاهاي محروم دارد و با همكاري انجمن سينماي جوانان بجنورد و اسفراين توليد مي شود.
برپايي جلسات نقد فيلم
¤ از سوي انجمن سينماي جوانان اسفراين، جلسات نمايش و نقد فيلم كوتاه در محل مجتمع فرهنگي و هنري اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اين شهر تشكيل مي شود. اين جلسات سه شنبه هرهفته با حضور اعضا انجمن سينماي جوانان اسفراين و در آن ضمن نمايش فيلمهاي كوتاه، به نقد و بررسي آن توسط اعضاي پرداخته مي شود. فيلم هاي توليد شده در اسفراين و فيلم هاي كوتاه برگزيده جشنواره هاي مختلف كشوري و بين المللي در اولويت پخش قرار دارند.

 



جشن تولد براي هر شهيد استان گلستان

گرگان- خبرنگاركيهان:
بنياد شهيد استان گلستان در راستاي ترويج فرهنگ جهاد و شهادت در يك اقدام نو و بديع براي شهداي اين استان، مراسم جشن تولد برگزار مي نمايد.
براي زنده نگهداشتن ياد و نام شهداي استان و تجليل و تكريم از مقام والاي اين عزيزان و بررسي راهكارهاي مناسب براي اثرگذاري بر نسلهاي سوم و چهارم انقلاب و تبيين انديشه هاي شهدا به طرق مختلف و با استفاده از ابزارهاي جديد معاونت پژوهش و ارتباطات فرهنگي استان در اقدامي كه از طريق ارسال بخشنامه انجام شد از كليه بنياد شهيد شهرستانهاي استان خواسته شد خانواده هايي كه تمايل به برگزاري جشن تولد شهيدشان در محل مزار شهدا دارند با حمايتهاي معنوي و مادي ضمن تقدير و تشكر از اين اقدام ارزشمند قسمتي از هزينه هاي جشن شامل كيك و هداياي كودكان را متقبل خواهد شد.
در اين اقدام سعي شده است كه از خانواده ها نسبت به برگزاري جشن در محل مزار اقدام شود تا اثرپذيري اين اقدام ارزشمند فرهنگي به طرق ديگر نظير يادواره ها بر ذهن و فكر مخاطبان قرار بگيرد.

 



مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي چهارمحال و بختياري:
فرهنگ بختياري با ارزش هاي اسلامي عجين شده است

شهركرد- خبرنگاركيهان:
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي چهارمحال و بختياري گفت: پرداختن به ارزش هاي ديني و اسلامي اعتبار خاصي به قوم بختياري بخشيده است.
داريوش رضواني در آيين اختتاميه چهارمين وارگه ادبي منطقه اي تمدار بيت در شهرستان اردل، اظهار داشت: زنان بختياري يكي از لهجه هاي اصيل زبان فارسي قديم است كه بر همين اساس بايد در اشعار و آثار هنرمندان به حفظ و احيا آن توجه ويژه اي شود تا اصالت قوم بختياري از هجوم خرده فرهنگ هاي بيگانه مصون بماند.
وي هدف از برگزاري اين جشنواره را پاسداشت زبان، فرهنگ و هنر بختياري دانست و افزود: با خلق آثار و توليد برنامه هاي فرهنگي مورد نياز مردم و متناسب با مقتضيات روز و هدايت آن به سمت فرهنگ ديني و اسلامي مي توان گام مهمي در اين راستا برداشت.
رضواني ادامه داد: در همين راستا تمامي آثار برگزيده در هر چهاردوره جشنواره ادبي تمدار بيت جمع آوري و تبديل به كتاب شده و در سراسر كشور توزيع خواهد شد.

 



تشكيل مجمع خيرين ازدواج در استان يزد

يزد - خبرنگار كيهان:
سرپرست سازمان ملي جوانان استان از راه اندازي مجمع خيرين ازدواج در يزد خبر داد.
محمدحسين پارساييان گفت: در دور سوم سفرهاي استاني هيئت دولت به يزد، راه اندازي مجمع خيرين ازدواج، فرهنگسراي جوان و سند ويژه فرابخش امور جوانان يزد كه تدوين شده است براي تصويب ارائه مي شود. وي اظهار داشت: سامانه ارتباطات و مطالبه جوانان از مديران نيز در حال تهيه است كه در صورت آماده شدن در هفته جوان راه اندازي مي شود. پارسائيان افزود: در هفته جوان دستگاه هاي اجرايي استان از جوانان نخبه خود تقدير و تجليل مي كنند و سازمان ملي جوانان نيز، جوانان برتر استان را معرفي خواهد كرد. وي همچنين از موفقيت استان يزد در كسب رتبه برتر جشنواره هاي جوان كشور طي دو سال گذشته خبر داد.

 



فرهنگي كرجي شيوه جديدي در برگزاري امتحانات ابداع كرد

كرج-خبرنگار كيهان:
ابداع شيوه اي جديد در برگزاري امتحانات پايه پنجم ابتدايي توسط كارشناسي امتحانات در كرج به ثبت رسيد.
كمال زارع كارشناس مسئول امتحانات ناحيه يك آموزش و پرورش كرج با اعلام اين مطلب گفت: اين ابتكار جديد در سطح كشور بي نظير است و امتحانات پايه پنجم ابتدايي را در سطح منطقه با شيوه اي جديد برگزار مي كند.
وي افزود: در اين روش كليه سوالات به تفكيك درس و شيفت در لوح فشرده اي تهيه شده و اين لوح در اختيار مديران مدارس قرار مي گيرد.
وي اظهار داشت: در اين راستا مدير آموزشگاه موظف است با رجوع به سايت آموزش و پرورش ناحيه و گرفتن پسورد جداگانه براي هر درس در يك ساعت قبل از برگزاري آزمون نسبت به دانلود و تكثير سوالات درسي همان روز اقدام نمايد.

 



برگزاري نمايشگاه نقاشي رنگ روغن در بردسكن

بردسكن- خبرنگاركيهان:
نمايشگاه نقاشي استاد مصطفي اميني درونه يكي از هنرمندان بردسكن با عنوان كوچه باغ ها در فرهنگسراي مهر شهرستان برگزار شد.
در حاشيه افتتاح اين نمايشگاه كه با حضور شهردار و اعضاي شوراي اسلامي، بخشدار مركزي، رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي و جمعي علاقه مندان و اصناف بردسكن برگزار شد استاد مصطفي اميني درونه اين هنرمند بردسكني گفت بنا به دعوت شهرداري و شوراي اسلامي شهر بردسكن بر آن شدم نمايشگاه نقاشي رنگ روغن با عنوان كوچه باغ ها را شامل 30عدد تابلو از آثار خود و هنرجويان خود را به نمايش بگذارم.
وي افزود: آثار به نمايش گذاشته شده با استفاده از گواش و آب رنگ به تصوير كشيده شده است و اكثر آثار از طبيعت زيبا و گردشگري مناطق كوهپايه شهرستان بردسكن مي باشد.
وي اظهار داشت تمامي اين آثار با هزينه شخصي خود و با تكنيك رنگ روغن و با سبك رئل انجام شده است و اكثر آثارها با جنبه واقعه گرايي و طبيعي به تصوير كشيده شده است.

 



حجت الاسلام پاشازاده: مهم ترين ابزار مقابله با جنگ نرم ترويج فرهنگ قرآني است

رئيس عقيدتي سياسي تيپ 40 پياده نيروي زميني ارتش درك و عمل به آيات قرآن كريم را مهم ترين ابزار براي مقابله با جنگ نرم دشمن برشمرد.
به گزارش كيهان، حجت الاسلام والمسلمين پاشازاده، در مراسم اختتاميه دهمين دوره مسابقات قرآن كريم خانواده هاي كاركنان منطقه شمالغرب نيروي زميني ارتش كه در سالن اجتماعات تيپ 40 پياده اين نيرو در اردبيل برگزار شد، قرآن را وسيله هدايت و تكامل بشريت دانست.
وي با اشاره به تاكيدات مكرر رهبر معظم انقلاب مبني بر لزوم هوشياري و آمادگي آحاد جامعه در برابر جنگ نرم دشمن گفت: مهم ترين ابزار براي مقابله با اين جنگ ترويج فرهنگ قرآن در بين جوانان است.
رئيس عقيدتي سياسي تيپ 40 پياده نيروي زميني ارتش همچنين تصريح كرد: اگر در جامعه اي مردم به احكام و دستورات الهي عمل كنند، هيچ دشمني نمي تواند كوچك ترين ضربه اي به آن جامعه وارد كند.
وي در پايان علت اصلي انحطاط و سقوط برخي جوامع در گرداب فساد و تباهي را بي توجهي به تعاليم الهي برشمرد و خاطرنشان كرد: تمسك به آيات الهي و ترويج فرهنگ قرآن در جامعه باعث شده است كه نظام و ملت اسلامي ايران همواره در مقابل تهديدات سخت افزاري و نرم افزاري دشمن سربلند و پيروز از ميدان نبرد خارج شود.
در اين مسابقات كه در پنج رشته حفظ، قرائت، درك مفاهيم، ترجمه و حديث برگزار گرديد تعداد 120 نفر در طي سه روز به رقابت پرداختند كه در پايان به نفرات اول تا سوم هر رشته جوايزي اهدا شد.

 



هر شهيد يك سايت اينترنتي

گرگان - خبرنگار كيهان:
در راستاي ترويج فرهنگ جهاد و شهادت بنيادشهيد استان گلستان در فضاي مجازي براي هر شهيد يك سايت اينترنتي راه اندازي خواهد كرد.
معاونت پژوهش و ارتباطات فرهنگي سازمان بنيادشهيد و امور ايثارگران استان گلستان به منظور ترويج فرهنگ ايثار و شهادت حضور فعال در محيط سايبر و مبارزه با جنگ نرم به صورت كاملا رايگان براي هر شهيد استان گلستان اقدام به راه اندازي يك سايت اينترنتي خواهد كرد.
در اين طرح از خانواده هاي معظم شهدا و ايثارگران خواسته شده كه براي زنده نگهداشتن ياد و نام ايثارگران در صورت تمايل با اندكي آموزش مي توانند خود خانواده ايثارگر در منازلشان نسبت به بروز رساني سايت اقدام كنند.

 



روستاي محمدآباد در پيچ و خم مشكلات

روستاي محمدآباد با 3هزار و 500نفر جمعيت به عنوان پرجمعيت ترين روستاي شهرستان مانه و سملقان در كنار سد شيرين دره از توابع خراسان شمالي قرار دارد.ايجاد سد شيرين دره به علت اثرگذاري در كاهش شديد آب موردنياز كشاورزان و به علت مشكلات ناشي از پرداخت حق آب، به يكي از بزرگترين مشكلات مردم محمدآباد تبديل شده است. كم عرض بودن و پيچ و خم هاي زياد جاده دو راهي روستاي سريوان تا روستاي محمدآباد آمار تلفات جاده اي را در اين روستا افزايش داده است. نبود گاز شهري، عدم اورژانس و بهداشت، نبود سيستم نرم افزاري شماره انداز تلفن از ديگر مشكلات مردم روستاي محمدآباد به شمار مي رود.
عدم امكانات تفريحي و رفاهي، عدم حمايت از طرح هاي اشتغال زا براي جوانان و عدم اجراي طرح هادي و بهسازي روستا از جمله مشكلات مردم محمدآباد به شمار مي رود كه اميد است با همت مسئولان حل و فصل گردد.
كيهان نوروزي

 



معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي: 100سينما در كشور تا سال آينده احداث مي شود

تبريز- خبرنگاركيهان:
معاون سينمايي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: تا سال آينده 100سينماي جديد در كشور ساخته مي شود.
جواد شمقدري كه براي شركت در اختتاميه جشنواره فيلم كوتاه رحمت به تبريز سفر كرده بود پنج شنبه شب در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به تعداد جمعيت كشور 400 سالن سينما در كشور نياز است.
وي اظهار داشت: در واقع براي هر 100هزار نفر يك سينما نياز است كه سهم آذربايجان شرقي با اين محاسبه 30سالن سينما است.
شمقدري با اشاره به مبلغ مورد نياز براي ساخت سالن هاي سينماي جديد گفت: براي ساخت سالن سينما3 تا 10ميليارد ريال هزينه مي شود.
وي ديروز در حاشيه اختتاميه جشنواره فيلم كوتاه رحمت در تبريز نيز با اشاره به محدوديت اكران فيلم در سينماهاي كشور گفت: سال گذشته 80 فيلم در كشور ساخته شد در حالي كه ظرفيت اكران در سينماهاي كشور تنها 40فيلم است و اكران همه فيلم ها امكانپذير نيست.
وي با تاكيد بر ضعف برخي آثار سينمايي اظهار داشت: كارگردانان و تهيه كنندگان برخي فيلم ها خود به عدم اكران فيلم در سينما واقف هستند و برخي از آثار قابليت پخش در سينما را ندارند و از طريق شبكه هاي پخش خانگي مورد استفاده قرار مي گيرد.
شمقدري ادامه داد: طرح مطالعاتي انتقال فعاليت ها به يك استان خاص، صورت گرفته كه طي چند ماه آينده اعلام خواهد شد.
وي از پخش مسابقات فوتبال در سالن هاي سينمايي تهران استقبال كرد و از گسترش اين ايده به سينماهاي استانها خبر داد.معاون سينمايي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در اين مراسم گفت: هشت منطقه فرهنگي در كشور تاسيس و فعاليتهاي فرهنگي و سينمايي به مناطق واگذار مي شود.
وي همچنين با اشاره به كاركرد و اهميت سينما در توسعه فرهنگي، اظهار داشت: وزارت براي حمايت بيشتر از فيلمسازان و صنعت سينما تسهيلات بلاعوض اعطا خواهد كرد كه اين اقدام به كمك استانداري ها عملي مي شود.شمقدري با اشاره به موضوع اكران فيلم هاي خارجي در سينماهاي كشور اظهار داشت: اين اقدام با توجه به محدوديت سينماها عملا امكان ندارد اما با گسترش تعداد سينماها مي توان از آثار سينمايي برجسته خارجي در سينماها بهره برد.وي همچنين در نشست مشترك با هنرمندان سينما در تبريز اظهار داشت: در كشور 100هزار فيلمساز و 400 كارگردان وجود دارد كه تعداد قابل توجهي را شامل مي شود كه در اين ميان فعاليت هاي كارگردانان زن در ايران نسبت به سطح جهاني بالاتر است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14