(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 7 مرداد 1389- شماره 19701

كوتاه اقتصادي
شركت واحد اتوبوسراني مشمول قانون سخت و زيان آور شد
بخشنامه بيمه كارگران ساختماني ابلاغ شد
ابلاغ اساسنامه صندوق تامين اجتماعي
رئيس اتاق بازرگاني ايران: نرخ ارز بايد شناور و مديريت شده كنترل شود
برگزاري 300 نمايشگاه پائيزه در سراسر كشور
 افزايش نارضايتي عمومي از عملكرد اقتصادي اوباما
 آغاز دور جديد مذاكرات گازي ايران و عراق
صعود بورس تهران به جايگاه دوم فدراسيون جهاني بورس ها
شرايط جديد استخدام در دستگاه هاي دولتي اعلام شد
كاهش قيمت سكه و ارز در بازار



كوتاه اقتصادي

¤ معاون وزير مسكن و شهرسازي از تحويل 1500 واحد مسكوني توسط انبوه ساز خارجي با متوسط متري 300هزار تومان در دهه فجر خبر داد. جمشيد نورصالحي گفت: شركتهاي دو كشور كره جنوبي و تركيه اي طي قراردادي 25 هزار مسكن مهر با متراژ متوسط 75 متر را احداث خواهند كرد.
¤ عضو هيات رئيسه اتاق بازرگاني ايران گفت: در حال تاسيس صندوق قرض الحسنه اي براي زنان هستيم و من قبول كردم كه از طريق سازمان اقتصاد اسلامي به اين موضوع سروسامان بدهم و مقدمات آن نيز فراهم شده است.
¤ رئيس كل بيمه مركزي گفت: موارد تحريمي جديد اتحاديه اروپا براي شركتهاي بيمه اي تغييري نسبت به گذشته ندارد و صنعت بيمه با سياست گذاري هاي صورت داده آماده مواجهه با آن است.
¤ رئيس اتاق بازرگاني تهران گفت: حضور بانكهاي خصوصي در شوراي پول و اعتبار موجب تقويت و بهبود فعاليت سيستم بانكي مي شود و آنها را با سياستهاي بانك مركزي همراه خواهد كرد.
¤ مديرعامل بانك كارگشايي گفت: اين بانك فعاليت بين المللي ندارد و به همين دليل نمي تواند مورد تحريم اتحاديه اروپا قرار گيرد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 7750 الي 7753، 7760 الي 7765، 7718 الي 7724، 7727، 7749، 7780، 7789، 7744، 7745، 6679 الي 6682، 6639، 6640، 6641، 6646، 6648، 6649، 6695 الي 6697 و مركز مخابرات خاتم الانبيا كرج با پيش شماره هاي 660 الي 666 از روز شنبه به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ ششمين كنفرانس سالانه توسعه منابع انساني با حضور اساتيد، متخصصان و مديران ارشد سازمان ها و نيز صاحب نظران و اساتيد خارجي، روزهاي 11 و 12مرداد در تهران برگزار مي شود.
¤ آزمايش اوليه ويدئو كنفرانس بين سازمان هاي مناطق آزاد در مركز امور مناطق آزاد و ويژه اقتصادي انجام شد.به گزارش روابط عمومي مركز مناطق آزاد و ويژه اقتصادي، مجيد طاهريان مدير فناوري و اطلاعات اين مركز اعلام كرد: تجهيزات مربوط به راه اندازي ويدئو كنفرانس در مركز نصب و نشستي اوليه با حضور دو منطقه آزاد كيش و انزلي برگزار شد.
¤ شركت دولتي نفت آذربايجان اعلام كرد، ساخت خط لوله گاز ايغدير صدرك براي سوآپ گاز آذربايجان از تركيه به نخجوان، بمعني توقف سوآپ گاز آذربايجان از طريق ايران به نخجوان نيست.
¤ هيئت وزيران با توجه به نظر رئيس مجلس شوراي اسلامي (موضوع نامه مورخ 10/3/89) اساسنامه بانك توسعه تعاون را اصلاح كرد. براساس مصوبه دولت در خصوص اصلاح اساسنامه بانك توسعه تعاون 10تغيير در اساسنامه بانك توسعه تعاون صورت گرفت كه پس از تاييد شوراي نگهبان ابلاغ شد.
¤ مديركل تعاوني هاي توزيعي گفت: براي برقراري ارتباط بين توزيع كنندگان و توليدكنندگان فعال در بخش تعاون، تعاوني تامين نياز مسكن و مصرف در آينده نزديك راه اندازي خواهد شد.
¤ با انتخاب شركت تامين سرمايه نوين به عنوان متولي اولين صندوق ارزي ايرانيان، پذيره نويسي اين صندوق طي مراسمي با حضور رئيس جمهور، سرمايه گذاران خارجي و ايرانيان مقيم خارج از دوشنبه آينده به مدت دو ماه آغاز مي شود.

 



شركت واحد اتوبوسراني مشمول قانون سخت و زيان آور شد

رئيس اتحاديه شوراهاي اسلامي كار اتوبوسراني سراسر كشور گفت: با تلاش و پيگيري وزير رفاه و تامين اجتماعي در كميسيون اجتماعي دولت، رانندگان شركت واحد اتوبوسراني سراسر كشور مشمول اصلاح تبصره 2 ماده 76 قانون تامين اجتماعي درخصوص مشاغل سخت و زيان آور شدند.
علي اكبر عيوضي اظهار داشت: متاسفانه از حدود يك سال و نيم پيش تاكنون موضوع بازنشستگي در مشاغل سخت و زيان آور با استفاده از قانون تامين اجتماعي معوق مانده و اين اقدام نگراني و دغدغه افراد مشمول را موجب شده بود.
وي افزود: به دنبال بررسي موضوع در وزارت رفاه و تامين اجتماعي و پيگيري مستمر وزير در نشست با كميسيون اجتماعي دولت اين موضوع براي رانندگان شركت واحد اتوبوسراني به تصويب رسيده است.
اين عضو هيئت مديره شوراهاي اسلامي كار استان تهران با تقدير از تلاش و جديت وزير رفاه و تامين اجتماعي ابراز اميدواري كرد: مصوبه مذكور هرچه زودتر به وزارت رفاه و تامين اجتماعي ابلاغ تا دغدغه كارگران رفع شود.
براساس قانون اصلاح تبصره 2 ماده 76 قانون تامين اجتماعي افرادي كه حداقل 20 سال متوالي و 25 سال متناوب در مناطق بد آب و هوا كار كرده و يا آنكه به كارهاي سخت و زيان آور اشتغال داشته باشند و در هر مورد حق بيمه مدت مزبور را به سازمان پرداخته باشند مي توانند تقاضاي مستمري بازنشسته كنند.

 



بخشنامه بيمه كارگران ساختماني ابلاغ شد

سازمان تامين اجتماعي با ارسال بخشنامه اي به واحدهاي اجرائي اين سازمان، ضوابط اجراي قانون بيمه هاي اجتماعي كارگران ساختماني را ابلاغ كرد.
به گزارش روابط عمومي سازمان تامين اجتماعي، براساس اين بخشنامه، كارگر ساختماني به فردي كه به نحوي در رابطه با ايجاد، توسعه، تجديدبنا، تعميرات اساسي و تخريب ساختمان به طور مستقيم اشتغال داشته و مشمول مقررات خاصي از نظر بيمه و بازنشستگي نمي باشد و با داشتن كارت مهارت معتبر از سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور مي تواند با ارائه مدارك و مستندات (كارت مهارت، كدملي و...) نسبت به بيمه پردازي خود اقدام نمايد.
كارگران شاغل در كارهاي ساختماني موسساتي كه عمليات ساختماني انجام كار در آن با انعقاد قرارداد به پيمانكار واگذار مي شود، وزارتخانه ها، سازمان ها، موسسات و شركت هاي دولتي و وابسته به دولت، موسسات عمومي غيردولتي، شهرداري ها، بانك ها، موسسات عام المنفعه، كارخانجات داراي پروانه بهره برداري اعم از اينكه انجام كار را به پيمانكار واگذار نمايند يا راساً انجام دهند با توجه به اينكه مرجع تشخيص كارخانجات از ساير كارگاه ها، پروانه تاسيس يا بهره برداري صادره از سوي وزارت صنايع و معادن مي باشد، از شمول قانون فوق خارج مي باشند و حق بيمه كارگران پيمانكار يا موسسات ياد شده كماكان مطابق قانون تامين اجتماعي مصوب 54 و اصلاحات بعدي آن و براساس مواد 28 و 38 قانون تامين اجتماعي وصول خواهد شد. در نتيجه حق بيمه اي كه اشخاص مذكور به هنگام دريافت پروانه ساختمان پرداخت نموده اند، جنبه علي الحساب داشته و در زمان محاسبه و وصول حق بيمه مربوطه طبق قانون تامين اجتماعي مبالغ پرداختي بابت بيمه اجتماعي كارگران ساختماني به حساب آنها منظور و از حق بيمه محاسبه شده كسر مي شود. در مواردي كه انجام كارهاي ساختماني مستلزم اخذ پروانه مي باشد، مراجع صادركننده پروانه ساختماني مكلفند صدور پروانه را منوط به ارائه رسيد پرداخت حق بيمه براي هر مترمربع سطح زيربنا نمايند و در اين خصوص صاحب پروانه طي فرم مربوطه به شعبه تامين اجتماعي معرفي و پس از دريافت رسيد پرداخت، حق بيمه متعلقه را به حسابي كه شعب تامين اجتماعي اعلام مي نمايند واريز تا از طريق شهرداري يا ساير مراجع ذي ربط نسبت به صدور پروانه ساختماني اقدام شود. همچنين مراجع صدور پروانه در صورت احراز هرگونه تخلف در اين هزينه علاوه بر آنكه مسئول جبران خسارت وارد شده خواهند بود با آنان طبق قوانين و مقررات مربوطه رفتار خواهد شد.
نرخ حق بيمه قابل پرداخت به ازاي هر مترمربع ساختمان كه برابر حاصل ضرب حق بيمه در حداقل دستمزد ماهيانه مصوب شوراي عالي كار در سال صدور پروانه است، تعيين مي شود.
ميزان حق بيمه سهم كارفرما، نيز به ازاي هر پروانه ساختماني كه از حاصل ضرب نرخ حق بيمه در متراژ زيربناي مندرج در پروانه است، به دست مي آيد.
شايان ذكر است نحوه محاسبه حق بيمه واحدهايي كه در مناطق كمتر توسعه يافته، براساس مصوبات دولت ايجاد مي شوند از 50 درصد حق بيمه محاسبه شده سهم كارفرمايي معاف خواهند بود.
كارگران ساختماني پس از ثبت نام و ارائه كد ملي و تكميل مدارك شناسايي با پرداخت حق بيمه با نرخ 7درصد مشمول قانون مذكور هستند و مي بايست حق بيمه هر ماه را حداكثر تا آخرين روز ماه بعد به شعب تامين اجتماعي پرداخت كنند. تعهدات قانوني قابل ارائه به كارگران ساختماني، حمايت در برابر حوادث و بيماري ها، پرداخت غرامت دستمزد، پرداخت مستمري از كارافتادگي، بازنشستگي و فوت مي باشد كه بيمه شده در صورت احراز شرايط مي تواند از اين مزايا استفاده كند.

 



ابلاغ اساسنامه صندوق تامين اجتماعي

معاون اول رئيس جمهوري اساسنامه صندوق تامين اجتماعي را به وزارت رفاه و تامين اجتماعي ابلاغ كرد.
هيئت وزيران بنا به پيشنهاد وزارت رفاه و تامين اجتماعي و تاييد شوراي عالي رفاه و تامين اجتماعي و به استناد ماده (17) قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامين اجتماعي مصوب 1383اساسنامه صندوق تامين اجتماعي را تصويب نمود.
بر اساس اين اساسنامه هدف صندوق تامين اجتماعي اجرا، تعميم و گسترش انواع بيمه هاي اجتماعي و درماني و استقرار نظام هماهنگ متناسب با اهداف نظام جامع رفاه و تامين اجتماعي و تمركز وجوه و درآمدهاي موضوع قانون تامين اجتماعي با به كارگيري اصول محاسبات بيمه اي در حوزه بيمه و رعايت اصول بنگاه داري و اقتصادي در حوزه سرمايه گذاري با بهره گيري از وجوه و ذخاير در اختيار صندوق مي باشد.
موضوع فعاليت صندوق نيز در اساسنامه جديد در راستاي تحقق اهداف بيمه اي مقرر در قوانين و مقررات مربوط از جمله قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامين اجتماعي و قانون تامين اجتماعي همچون بازنشستگي، بيكاري، حوادث و بيماريها، غرامت دستمزد، مستمري از كارافتادگي و بازماندگان و همچنين خدمات درماني و تشكيل، اداره و نظارت بر بخش هاي بيمه هاي اجتماعي و درماني و فعاليت هاي اقتصادي (شركت هاي سرمايه گذاري تحت پوشش) مربوط مي باشد.

 



رئيس اتاق بازرگاني ايران: نرخ ارز بايد شناور و مديريت شده كنترل شود

گزينه اول اتاق بازرگاني براي تعيين نرخ ارز اين است كه تورم در كشور مهار شود اما در نبود اين شرايط بايد نرخ ارز به صورت شناور مديريت شده اعمال شود تا به توليد داخل لطمه وارد نيامده و منجر به افزايش واردات نشود.
محمد نهاونديان رئيس اتاق بازرگاني ايران، درگفت وگو با خبرگزاري فارس در مورد صندوق توسعه ملي گفت: قرار بود اساسنامه اين صندوق در ابتداي سال تقديم مجلس شود و پس از تصويب آن روش استفاده از منابع اين صندوق مشخص شود، اما با توجه به تصويب يك فوريت رسيدگي به اين اساسنامه عملاً رسيدگي و تصويب اساسنامه بعد از تصويب لايحه برنامه پنجم در مجلس شروع خواهد شد.
رئيس اتاق بازرگاني ايران افزود: حساب ذخيره ارزي كه تشكيل شد مقرر گرديد حداقل 50 درصد از منابع آن به صورت تسهيلات به بخش خصوصي اختصاص يابد و در قانون اجراي سياست هاي اصل 44 دولت مكلف شد حداقل 40 درصد از منابع حساب ذخيره ارزي را به بخش خصوصي تخصيص دهد، اما عملكرد 8 ساله اين حساب نشان مي دهد كمتر از 10 درصد از منابع حساب ذخيره ارزي به بخش خصوصي اختصاص يافته است.
نهاونديان با اشاره به بررسي لايحه برنامه پنجم پيشرفت و عدالت در مجلس گفت: اتاق بازرگاني نيز در جلسات كميسيون تلفيق حضور فعال داشته و يكي از پيشنهادهاي ارايه شده نرخ ارز شناور مديريت شده است كه حاصل از تفاضل نرخ تورم داخلي و تورم شركاي اصلي تجاري ايران بدست مي آيد.
وي افزود: البته گزينه اول اتاق بازرگاني اين است كه تورم در كشور مهار شود اما در نبود اين شرايط بايد نرخ ارز به صورت شناور مديريت شده اعمال شود تا به توليد داخل لطمه وارد نشود و تفاوت نرخ اسمي ارز با نرخ واقعي آن منجر به افزايش واردات نشود.
نهاونديان در مورد اينكه برنامه پنجم به عنوان دومين برنامه پنج ساله از سند چشم انداز كشور محسوب مي شود گفت: انتظار مي رود با اجراي اين برنامه دست كم نيمي از اهداف سند چشم انداز تحقق پيدا كند و رسيدن به اين اهداف ممكن نيست مگر اينكه بخش خصوصي و تعاوني به ميدان اقتصاد به صورت فعال وارد شود.
وي افزود: دولت به تنهايي هرگز نمي تواند اهداف چشم انداز 20 ساله را محقق كند و لازمه آن به ميدان آوردن بخش خصوصي، بهبود فضاي كسب و كار، توانمندسازي بخش خصوصي و تعاوني است.

 



برگزاري 300 نمايشگاه پائيزه در سراسر كشور

300 نمايشگاه عرضه مستقيم كالا در سراسر كشور برپا خواهد شد. نمايشگاه پاييزه امسال با مشاركت همه بخش ها و به ويژه اصناف با 10 تا 15 درصد افزايش در تعداد نمايشگاه و غرفه نسبت به سال گذشته برگزار مي شود.
حسن رادمرد رئيس مركز اصناف و بازرگانان در گفت وگو با شابا، با اشاره به برگزاري اين نمايشگاه توسط اصناف كشور و همكاري وزارت بازرگاني گفت: با توجه به سياست هاي وزارت بازرگاني در حمايت از مصرف كننده و همچنين تنظيم بازار، نمايشگاه پاييزه امسال در 30 استان كشور برگزار خواهد شد.
وي ادامه داد: براساس اطلاعات موجود حداقل 25 هزار غرفه در سراسر كشور به ارائه كالا به مردم مي پردازند كه همانند دوران هاي گذشته قيمت ها با 10 تا 15 درصد كاهش نسبت به بازار خواهد بود.
به گفته رادمرد، براساس دستورالعمل جديد زمان برگزاري اين نمايشگاه از 20 شهريور تا 20 مهر به مدت يك ماه و به صورت شناور خواهد بود.
وي در اين خصوص افزود: با توجه به شرايط اقليمي و آب و هواي هر استان، سازمان بازرگاني استان ها مي توانند با تصويب كميته برگزاري نمايشگاه هاي استان، اين نمايشگاه ها را در سه دوره زماني 10 روزه برگزار كنند اما بدون ترديد بايد يك دوره 10 روزه در تاريخ هاي اعلام شده برگزار شود.رئيس مركز امور اصناف و بازرگانان، درباره بازرسي و نظارت در نمايشگاه هاي پاييزه گفت: بازرسي و نظارت بر غرفه هاي نمايشگاه برعهده شوراي اصناف است.
با اين همه همانند دوره هاي گذشته نظرسنجي ها و نظارت بر مجموعه هاي بازرسي برعهده مجموعه دفتر ارزيابي و عملكرد و بازرسي سازمان هاي بازرسي استان ها خواهد بود.

 



تازه ترين نظرسنجي شبكه CNN نشان داد
افزايش نارضايتي عمومي از عملكرد اقتصادي اوباما

تازه ترين نتايج نظرسنجي
سي ان ان حاوي اخبار بد و نااميدكننده اي براي دولت باراك اوباما است، به طوري كه ميزان محبوبيت وي به علت سياست هاي نادرست اقتصادي به شدت كاهش داشته است.
براساس نظرسنجي CNN، تنها 42 درصد مردم آمريكا در اين نظرسنجي از سياست هاي اوباما براي مديريت اقتصادي آمريكا حمايت كردند و بيش از 57 درصد با سياست هاي وي به شدت مخالفت كرده اند.
ميزان محبوبيت اوباما نسبت به ماه مارس امسال بيش از 2 درصد كاهش داشته است. براساس اين گزارش حدود 80 درصد طرفداران حزب دموكرات آمريكا از عملكرد اقتصادي اوباما دفاع مي كنند ولي در مقابل 90 درصد هواداران جمهوري خواهان با سياست هاي اقتصادي اوباما به شدت مخالفند.
بيش از دو سوم آمريكايي هاي مستقل نيز با عملكرد اقتصادي اوباما مخالفت مي كنند. كيتينگ هلند دبيربخش افكارسنجي سي ان ان در اين باره گفت، عملكرد اقتصادي دولت اوباما از سپتامبر گذشته تاكنون بازتاب مناسبي در افكار عمومي مردم آمريكا نداشته و ميزان محبوبيت اوباما روندي كاملا نزولي داشته است. عامل اصلي اين مساله اين است كه اكثريت مردم آمريكا آينده روشن اقتصادي و مالي براي خود متصور نيستند. بحران بيكاري و بي خانماني بسياري از مردم ما را تهديد مي كند. در حالي كه جمهوري خواهان بر كاهش كسري بودجه و بدهي هاي دولت در شرايط كنوني تاكيد مي كنند اوباما خواستار افزايش مستمري بيكاري است. براساس اين گزارش مهمترين نگراني اقتصادي مردم آمريكا در شرايط فعلي بحران بيكاري است. مردم آمريكا از دولت اوباما مي خواهند توجه بيشتري به بحران بيكاري داشته باشد.
نرخ بيكاري آمريكا به بيش از 5/9 درصد رسيده است. كاخ سفيد نيز پيش بيني كرد نرخ بيكاري آمريكا تا پايان سال 2011 بالاي 9 درصد و تا سال 2015 بالاي 6 درصد خواهد بود.
زيان 17 ميليارد دلاري بريتيش پتروليوم
شركت نفتي بحران زده بريتيش پتروليوم اعلام كرد طي سه ماه دوم 2010 با زيان و ضرر سنگين 9/16 ميليارد دلاري روبرو شده است.
به گزارش خبرگزاري رويترز، شركت بي پي همچنين پيش بيني كرد بحران نشت نفت در خليج مكزيك بيش از 2/32 ميليارد دلار براي اين شركت هزينه در پي خواهد داشت.
توني هيوارد رئيس بي پي نيز پس از استعفا جاي خود را به روبرت دادلي آمريكايي داده است. شركت بي پي قصد دارد براي تامين هزينه هاي مالي بحران نشت نفت در خليج مكزيك و دستيابي به سودآوري مجدد طي 18 ماه آينده 30 ميليارد دلار از دارايي هاي خود را بفروشد.
هيوارد در اين باره گفت، انفجار سكوي نفتي بي پي در خليج مكزيك يك تراژدي واقعا وحشتناك براي شركت بوده است. من همواره احساس مسئوليت زيادي در قبال اين حادثه تلخ داشته و دارم. انفجار سكوي نفتي ديپ واتر هورايزن در 20 آوريل علاوه بر كشته شدن 11 كارگر موجب نشت وسيع نفت در خليج مكزيك شده است و صنعت توريسم و ماهي گيري ايالت هاي مجاور خليج مكزيك را با تهديد جدي روبرو كرده است. دولت آمريكا بحران نشت نفت در خليج مكزيك را بي سابقه ترين فاجعه زيست محيطي اين كشور اعلام كرده است. ارزش سهام بي پي از آوريل تاكنون 40 درصد كاهش داشته است.

 



با سفر معاون وزير نفت به بغداد صورت گرفت
 آغاز دور جديد مذاكرات گازي ايران و عراق

مذاكرات گازي مقامات تهران و بغداد با محور صادرات گاز ايران به كشور عراق آغاز شد.
جواد اوجي مديرعامل شركت ملي گاز ايران به همراه هيئت بلندپايه اي از مسئولان وزارتخانه هاي مختلف به بغداد سفر كرد.
محور اصلي مذاكرات اوجي با طرف عراقي درباره صادرات گاز ايران به كشور عراق به منظور تامين گاز نيروگاههاي آن كشور و همچنين ترانزيت گاز از طريق كشور عراق به كشور سوريه و سپس به كشورهاي اروپايي است.براساس اين گزارش: كشور عراق اخيرا اولويت خود را بر تامين نياز داخلي متمركز كرده و قصد دارد علاوه بر واردات گاز از كشورهاي همسايه ميدان هاي گازي عكاظ و منصوريه را در نزديكي مرز سوريه توسعه دهد.
اداره اطلاعات انرژي آمريكا ذخاير اثبات شده گازي عراق را 112 تريليون فوت مكعب برآورد كرده است كه حدود 70درصد اين گازها در ميدان هاي نفتي جنوب عراق واقع شده اند.
برپايه اين گزارش: عراق دارنده دهمين ذخاير اثبات شده بزرگ گازي در جهان است كه دوسوم از ذخاير گازي آن از نوع گازهاي همراه، 20درصد از نوع گازهاي غيرهمراه و حدود 10درصد ديگر از نوع گازهاي همراه با نمك هستند.

 



صعود بورس تهران به جايگاه دوم فدراسيون جهاني بورس ها

براساس جديدترين آمار فدراسيون جهاني بورس ها (WFE)، شاخص و حجم معاملات بورس اوراق بهادار تهران در رتبه دوم برترين بورس هاي عضو اين فدراسيون قرار گرفت.
شاخص بورس اوراق بهادار تهران در طول يك سال گذشته (ژوئن سال 2009 تا 2010ميلادي) با رشدي معادل 55درصد در مكان دوم اين فدراسيون ايستاد.
براساس اين گزارش: شاخص بورس كلمبو سريلانكا با 7/89 درصد در رده اول فهرست جديد WFE قرار دارد و شاخص بورس هاي استانبول تركيه با
4/48درصد، اندونزي با 8/43 درصد و بوينس آيرس آرژانتين با 2/42درصد به ترتيب در رتبه هاي سوم تا پنجم جاي گرفتند.
همچنين حجم معاملات بورس اوراق بهادار تهران با رشدي معادل 248 درصد در طول يك سال گذشته به 8/8ميليارد دلار رسيد تا در مكان دوم بيشترين حجم معاملات بورس هاي عضو WFE قرار گيرد.
در اين فهرست، حجم معاملات بورس كلمبو با 309 درصد افزايش در صدر ايستاده است و بورس هاي برمودا با 127درصد، عربستان سعودي با 110 درصد و استانبول تركيه با 62درصد در رده هاي سوم تا پنجم جاي دارند.
ارزش جاري بورس اوراق بهادار تهران در يك سال گذشته با رشدي معادل 9/32درصد به
3/71 ميليارد دلار رسيد و در مكان پانزدهم برترين بورس هاي جهان قرار گرفت.
در رتبه بندي برترين بورس هاي جهان از نظر افزايش ارزش جاري، بورس هاي كلمبو سريلانكا با 3/96درصد، اندونزي با 3/69 درصد، اوزاكا ژاپن با
6/68درصد، فيليپين با
7/50درصد و ورشو لهستان با
2/49 درصد در رتبه هاي نخست تا پنجم WFE جاي دارند.
براساس آخرين آمار فدراسيون جهاني بورس ها (WFE) شاخص و حجم معاملات بورس اوراق بهادار تهران در رتبه دوم برترين بورس هاي عضو اين فدراسيون قرار گرفت.

 



شرايط جديد استخدام در دستگاه هاي دولتي اعلام شد

معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور گفت: چارت تشكيلاتي مشاوران جوان تنظيم و براي تصويب به نهاد
رياست جمهوري ارايه شده است.
لطف الله فروزنده در گفت وگو با خبرگزاري فارس در مورد مشاوران جوان در دستگاه ها گفت: چارت تشكيلاتي آنها توسط معاونت مديريت و توسعه سرمايه گذاري رئيس جمهور تنظيم و تقديم دولت شده است كه بعد از تصويب جايگاه پيدا مي كنند و پست آنها در دستگاه ها مشخص خواهد شد.وي افزود: براساس اين چارت پيشنهادي، جايگاه، شغل، موقعيت، روابط آنها با دستگاه ها مشخص خواهد شد و ساختار مشاوران جوان معين و به تناسب اين ساختار نيرو جذب خواهد شد.
فروزنده همچنين در پاسخ به اين پرسش كه آيا جريان استخدامي در دستگاه هاي دولتي ادامه خواهد داشت گفت: اولويت بر استخدام نيست اما در مواردي قاعده كلي وجود دارد كه در كارهاي تصدي گري به ازاي خروج هر سه نفر از مجموعه دولتي يك نفر و در كارهاي حاكميتي به ازاي خروج هر يك نفر، يك نفر جديد جايگزين مي شود.معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور تصريح كرد: فعلاً روال استخدام براساس اين قاعده انجام مي شود كه يك چشمه آن در وزارت آموزش و پرورش انجام شد، نزديك به 300 هزار نفر نيروي وزارت آموزش و پرورش از آن خارج شد، در حالي كه 40 هزار نفر مجوز استخدام دريافت كردند و براي آن هم حتماً آزمون برگزار مي شود و براساس فرآيند رتبه بندي نمرات عمل خواهد شد.
فروزنده در پاسخ به اين پرسش كه آيا طبق قانون اولويت جذب در آموزش و پرورش با معلمان حق التدريس و آموزشياران نهضت سوادآموزي نبوده است، گفت: اگر قانون حكم كند و مجلس دولت را موظف كند اول نيروهاي حق التدريس را جذب كند ديگر آزمون معنا ندارد اما در جايي كه نيروي حق التدريس در آن رشته وجود ندارد از طريق آزمون طبق روال ماده 44 قانون مديريت خدمات كشوري به استخدام نيرو اقدام مي شود.

 



كاهش قيمت سكه و ارز در بازار

در پي افزايش قيمت يورو و كاهش 26 دلاري نرخ طلا در بازارهاي جهاني، قيمت سكه در بازارهاي داخلي با چهار هزار تومان كاهش مواجه شد.
محمد كشتي آراي رئيس اتحاديه كشوري طلا و جواهر، به ايسنا گفت: اوايل هفته هر اونس طلا در بازارهاي جهاني هزار و 190 دلار بود كه با 26 دلار كاهش به هزار و 164 دلار رسيده است.
وي ادامه داد: همچنين نرخ سكه در بازارهاي داخلي از اين امر بي تأثير نماند و به نسبت اول هفته با چهار هزارتومان كاهش مواجه شده است.
كشتي آراي با اشاره به افزايش قيمت يورو به هزار و 360 تومان، دليل افزايش نرخ ديگر ارزهاي اروپايي را بالا رفتن شديد سهام عنوان كرد كه سبب شده سطح معاملات در بورس ها كاهش يافته و بسياري از سرمايه گذاران در بورس ها طلا را تبديل به سهام كنند.به گزارش ايسنا در بازارهاي داخلي هر قطعه سكه طرح جديد 293هزار و 500 تومان، نيم سكه 148 هزارتومان، ربع سكه 74 هزار و 500 تومان، هر مثقال طلاي آب شده 17 عيار 127هزار و 500 تومان، هر مثقال طلاي آب شده 18 عيار 135 هزار و 400 تومان و هر گرم طلاي 18 عيار 29 هزار و 400 تومان داد و ستد شد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14