(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه اول شهريور  1389- شماره 19724

روانشناسي رنگ ها
ورود همسران به شبكه پيچيده اجتماعي
مشكل ما با ديگران
شش باور نادرست غذايي
راهكارهايي براي داشتن دهاني خوش بو
ماكروفر مولكول هاي غذا را سرطاني مي كند
هنگام رانندگي عينك قهوه اي آفتابي بزنيد



روانشناسي رنگ ها
ويژگي هاي رنگ قهوه اي

- رنگ قهوه اي تركيبي از رنگ زرد و قرمز است.
- رنگ قهوه اي فاقد انگيزه خلاقيت و نيز فاقد شوروشوق فعال زندگي است و حالت انفعالي دارد.
- رنگ قهوه اي اغلب حسي را ايجاد مي كند كه ذهن را به بدن معطوف مي سازد بويژه اگر بدن انسان دچار عارضه اي باشد كه نياز به اسكان و آرامش روحي دارند لكن نسبت به تأمين امنيت خاطرشان، اميد كمتري به آينده دارند.
رنگ زرد طلايي: اين رنگ ازنظر رواني خاصيت رفع كدورت و بدبيني دارد و از طرفي موجبات تقويت و افزايش روحيه تعامل، گذشت، بخشندگي و آرامش در فرد مي شود.
رنگ نقره اي: اين رنگ با انرژي زيادي كه دربر دارد بر بدن تأثيرات مثبت مي گذارد. رنگ نقره اي براي درمان بيماران روحي مفيد است. رنگ نقره اي ميزان توان نبوغ، خلاقيت، تفكر، حس برتر و آگاهي برتر را در انسان بيدار و تقويت مي كند.
رنگ سفيد: رنگ سفيد تميزكننده رسوبات آلودگي از انسان است. رنگ سفيد احساسات و استعدادهاي خلاق و بالقوه شخص را تقويت كرده و آن را ظاهر مي كند.
رنگ سفيد موجبات تقويت و توازن فرد را فراهم مي سازد.
رنگ صورتي: اين رنگ مواد و تقويت كننده احساسات مربوط به رأفت، عشق، همسويي، ايمان، گذشت، بخشش، صلح و آرامش است. رنگ صورتي در رفع ناراحتي هاي عصبي و پرخاشگري مؤثر است. توصيه مي شود براي لباس نوزادان دختر، از رنگ صورتي استفاده شود تا از آرامش و خواب بهتري برخوردار شوند.
رنگ زرد ليمويي: اين رنگ در افزايش قدرت فعاليت هاي مغزي بويژه در تسريع تجزيه و تحليل و استدلالات ذهني مفيد و مؤثر است. رنگ زرد ليمويي موجبات سلامتي بافت هاي بدن و استخوان بويژه مغز استخوان ها مفيد است.
رنگ اناري: پرتو رنگ اناري براي افرادي كه احساس افسردگي، درونگرايي، دلشكستگي عاطفي، احساس شكست و درمان و نااميدي دارند، مفيد است. پرتو رنگ اناري به همراه رنگ مكملش يعني رنگ سبز، براي آن دسته از بيماراني كه دچار تومورهاي سرطاني هستند مفيد است.
رنگ لاجوردي: اين رنگ تعديل كننده دستگاه عصبي و نيز برقرار كننده توازن در ميان دو نيمكره مغز مي باشد و تأثيرات مثبتي بجا مي گذارد. اين رنگ خاصيت آرامش بخشي و سكون دارد. اشخاصي كه كار مراقبه با تمركز ذهن انجام مي دهند طبعاً علاقه مند به رنگ لاجوردي هستند زيرا اين رنگ احساسات فرد را به همراه قواي تخيل و تجسم آن ها را تقويت مي كند.
رنگ خاكستري: اين رنگ، رنگ خنثي شناخته شده است. يعني نه تيره است و نه روشن. اشخاصي كه باطناً به رنگ خاكستري علاقه مند هستند، غالباً گوشه گير، منفعل و بي تفاوت بوده و گرايشي به فعاليت بويژه در امور اجتماعي ندارند. اين قبيل افراد سعي مي كنند خود را در برابر هر نفوذ يا محرك بيروني، محصور و محفوظ بدارند و از طرفي ضمن اين كه به بهانه هاي مختلفي از قبول مسئوليت و تعهد در انجام وظايف محوله، شانه خالي مي كنند، سعي مي كنند با عدم شركت در كارها، به كار ديگران هم كاري نداشته باشند.
نقش رنگ ها در ميوه جات و اغذيه
فعل و انفعالات اصلي رنگ ها در بدن انسان از راه خوردن غذاهاي طبيعي، محقق مي گردد.
هنگامي كه از ميوه جات و غذاها تناول مي كنيد، اولاً با چشمان نافذ به رنگ آن ها نگاه كنيد، ثانياً فكر و ذهن خودرا به آن معطوف و متمركز سازيد. ثالثاً بو و رايحه آن را استشمام كنيد. رابعاً از رنگ چيزي را كه مي خوريد و مي آشاميد با توصيف و احساس آن، لذت ببريد و تجسم كنيد كه فركانس رنگ آن بر تمامي وجودتان همسو مرتعش شده و موجبات سلامتي و شادابي شما را فراهم مي سازد.
براي نمونه:
¤ رنگ قرمز: انواع تربچه، كلم قرمز، چغندرقند، گيلاس قرمز، فلفل قرمز، گوجه فرنگي، انگور فرنگي و آلوي قرمز.
¤ رنگ نارنجي: پرتقال، نارنگي، نارنج، هويج، انبه، زردآلو و كدوتنبل.
¤ رنگ زرد: فلفل زرد، موز، بلال شيرين، آلو زرد، آلوقطره طلايي، آناناس، زردك، ليمو، طالبي و زرده تخم مرغ.
¤ رنگ سبز: كرفس، اسفناج، كاهو، كلم، فلفل سبز، تره تيزك، سيب سبز، گوجه سبز، نخودسبز و عدس سبز.
¤ رنگ آبي: توت آبي، انگور.
¤ رنگ بنفش: بادنجان، آلوچه، انگور ياقوتي.
¤ رنگ اناري: توت فرنگي
آفريدگار متعال رنگ هاي خاص موادغذايي را تمام براساس حكمت معنادار براي ايجاد تعادل، هماهنگي و حفظ تندرستي بشر آفريده است.
احمد علامه فلسفي

 



ورود همسران به شبكه پيچيده اجتماعي

اگر ازدواج را يك دگرگوني بزرگ در زندگي بدانيم، اضطراب و استرس نيز هم از پيامدهاي آن است.
يكي از مهم ترين رازهاي ازدواج موفق، انعطاف پذيري زوجين است. زوج هايي كه با موج تغييرات پس از ازدواج كنار مي آيند و آن را مهار مي كنند، روابط باثبات تري دارند.
گاهي زوج هاي جوان بعد از پيمان زناشويي رفاه گذشته را ندارند. گاهي زوجين با دوستان يكديگر احساس ناراحتي مي كنند و حس خوشايندي ندارند.
نكته ديگر تفاوت عقايد و نظرات است. شما هرچقدر هم تصور كنيد همپوشاني مطلوبي با همسرتان در حوزه عقايد و نظرات داريد، با اين وجود در جزئيات زندگي روزمره همچون شيوه تربيت كودك، مسائل مالي، اعتقادات مذهبي و... دچار اختلاف نظر مي شويد. اين اختلاف ها تا حدود زيادي طبيعي است اما نبايد شكاف جدي در روابط شما به وجود آورد. مسئله ديگر تفاوت عادت هاي رفتاري شما با همسرتان است. گاهي اين تفاوت عادت در اشكال بسيار جزئي يا در امور كلي تر ديده مي شود.
تحقيقات نشان مي دهد كه پس از ازدواج، زوجين شاهد تغييرات رفتاري هم خواهند بود، آنها كمابيش پيش از ازدواج رفتارهاي اتو كشيده و كنترل شده اي داشتند اما پس از اين كه وارد مناسبات واقعي زندگي مي شوند خواه ناخواه شخصيت واقعي خود را نشان مي دهند. آنچه در اين جا بسيار حياتي و مهم به نظر مي رسد ديد وسيع و واقع بينانه داشتن به زندگي است، فقط در اين صورت است كه ما مي توانيم مهار احساساتمان را به دست بگيريم و با بلوغ فكري با رفتارها و خصلت هاي ناخوشايند برخورد كنيم.
نكته مهم در زندگي مشترك شفاف سازي انتظارات است. زوج ها پيش از ازدواج بايد انتظارات خود از همديگر را در يك فضاي منطقي بازگو كنند؛ به عنوان نمونه ديدگاه واقعي مرد درباره شاغل بودن همسرش چيست؟ زن چه نظري درباره بچه دار شدن و... دارد اين درحالي است كه حال و هواي ذهني زوج ها در مرحله آشنايي بيشتر مبتني بر كلي گويي و عدم شفاف سازي است.
البته مسائل مالي نيز مي تواند رابطه زناشويي را دستخوش تغيير كند. زوج هاي بسيار محدودي وجود دارند كه اوايل زندگي از تمكن مالي بالايي برخوردار باشند بنابراين نحوه هزينه كردن و مديريت مالي بايستي با خواست طرفين هماهنگ باشد و بايد به اين سؤالات پاسخ هاي شفافي داده شود:
- چه كسي معاش خانواده را تأمين مي كند
- درآمدمان را چگونه هزينه كنيم.
در واقع مشاجره بر سر مسائل مالي يكي از دلايل عمده مراجعه زوج ها به اتاق هاي مشاوره است، در صورتي كه اگر ديدگاه آن ها درباره اين مسائل روشن و شفاف باشد مشاجره اي جدي در اين باره صورت نخواهد گرفت.
فراموش نكنيد شما وقتي ازدواج مي كنيد وارد شبكه اي پيچيده از رابطه ها مي شويد. شايد بگوييد من رابطه بسيار محدودي با آنها دارم اما بايد بدانيد بسياري از اين روابط ناخودآگاه بر كيفيت رابطه شما با همسرتان تأثير مي گذارد بدون آن كه چندان براي شما محسوس باشد. نكته مهم تر اين كه همسر شما به طور طبيعي از ارزش ها، خصوصيات، شخصيت و رفتار والدين خود پيروي مي كند و شناخت اين مؤلفه ها قاعدتاً تأثير مثبتي در روابط شما با همسرتان خواهد داشت.
روانشناسان برجسته چند توصيه را در اين زمينه بازگو مي كنند:
تا جايي كه امكان دارد مستقل از خانواده هايتان رفتار كنيد.
به خانواده همسرتان احترام بگذاريد و با خانواده خودتان مقايسه نكنيد.
هرگز پس از مشاجره با همسرتان نزد خانواده تان نرويد و ناراحتي اي كه از همسرتان داريد با انگيزه اي تلافي جويانه به خانواده اش منتقل نكنيد.
تلاش كنيد ميزان توجه و محبتتان به هر دو خانواده يكسان باشد.
همه ما به نوعي در زندگي مان دچار تحريف هاي شناختي مي شويم. الگوها و نقش هايي در ذهنمان مي سازيم و هرگونه تخطي از اين الگوها را نوعي كجروي و كج انديشي تعريف مي كنيم.
همه كارشناسان معتقدند كه انتظار رمانتيك بودن زوج ها در همه لحظه هاي زندگي همان قدر غيرمنطقي است كه تصور كنيم يك فواره هميشه در نقطه اوج بماند. زندگي امروز به قدري پيچيده و چند لايه است كه نمي توان انتظار داشت انسان ها هميشه در يك سطح و لايه رفتار كنند. به عبارت ديگر ما به تناسب مشكلات، موانع و گره هاي زندگي نقش هاي متفاوتي مي پذيريم كه لزوماً رمانتيك نيست.
برخي از زوج ها تصور مي كنند ازدواج موفق، ازدواجي است كه همه لحظات آن توأم با شادماني باشد، به عبارت بهتر همسر خوب همسري است كه هميشه شما را خوشحال و خرسند نگه دارد. حتي اگر فرض كنيم همسر شما در همه لحظات زندگي بتواند شما را خوشحال نگه دارد، او مجبور خواهد بود دائم در برابر شما نقش بازي كند، يعني با وجود اين كه خود از موضوعي رنج مي برد و اندوهگين است، نقش انسان هاي خوشحال و شادمان را بازي كند؛ وضعيتي كه در صورت تداوم مي تواند به فرسودگي او و رابطه شما منجر شود.
ازدواج نيز همچون ساير روابط اجتماعي، شخصي زندگي ما هر لحظه درحال جريان و تغيير است، بنابراين بايد همواره متوجه نيازهاي طرف مقابلمان باشيم و خود را با آن نيازها وفق بدهيم.
خيلي از زوج ها متأسفانه فكر مي كنند همسر خوب، همسري است كه نياز او به محبت، امنيت، حمايت احساسي، تشويق و... را بدون آن كه چيزي از اين نيازها به زبان آورده شود تشخيص دهد و برآورده كند. حال آنكه به نظر مي رسد حتي اگر مشاجره هم به صورت سالم و با دامنه كنترل شده صورت گيرد نه تنها به رابطه زوج ها خللي وارد نمي كند بلكه آنها را با نقطه نظرات واقعي يكديگر آشنا مي سازد.

 



مشكل ما با ديگران

دانشمندان معتقدند افرادي كه براي گرفتن حق خود وارد بحث و جدل با ديگران مي شوند سالم تر از افرادي هستند كه از بروز تنش اجتناب مي كنند.
تحقيقات نشان مي دهد زماني كه انسان ها با ديگران به مشكل برمي خورند، حال چه اين فرد رئيس شما باشد، يا برادر، پدر و مادر يا همسرتان، اگر از حق خود دفاع نكنيد و عقب بكشيد، ممكن است اين كار براي سلامت شما مضر باشد. اجتناب از درگيري و بحث كردن باعث مي شود كه در روز بعد علائم و مشكلات فيزيكي در بدن شما بروز پيدا كند كه حتي از درگيري روز قبل نيز بدتر باشد.
دانشمندان معتقدند اجتناب از بحث كردن با ديگران و كنار كشيدن باعث افزايش و كاهش غيرطبيعي در هورمون استرس به نام كورتيزول در طول روز مي شود.
آنان مي گويند: روابط ما با ديگران تأثير بسيار زيادي در احساسات روزانه ما دارند، خصوصاً زماني كه اين روابط با مشكل روبه رو مي شود ميزان تأثير روابط در زندگي شخصي بسيار بالاتر مي رود.
تحقيقات قبلي نيز نشان مي دهد زوج هايي كه از بحث كردن با يكديگر اجتناب مي كنند معمولاً نسبت به ديگر زوج ها زودتر مي ميرند. دانشمندان در تحقيق ديگري نيز متوجه شدند بروز خشم مي تواند مرتبط با كنترل بيشتر بر احساسات و خوش بيني باشد كه اين فاكتورها در افرادي كه شخصيت ترسو دارند و ناراحتي خود را بروز نمي دهند ديده نمي شود. نتايج اين مطالعات در كنفرانس سالانه روانشناسي آمريكا ارائه شده است.
دعوا كردن يا دعوا نكردن
در تحقيقات قبلي معمول ترين شيوه اي كه مردم براي برخورد با مشكلات خود با ديگران انتخاب مي كنند اجتناب ازبحث كردن با آن هاست. محققان به دنبال اين بودند كه اثر اين روش را روي سلامت انسان ها بررسي كنند.
براي اين موضوع، آن ها اطلاعات پزشكي هزار و 824 فرد بين 33 تا 84 سال را كه در مطالعه ملي «تجربيات روزانه» شركت كرده بودند تحليل كردند. به مدت 8 روز از هر كدام از افراد شركت كننده در اين تحقيقات پرسيده شد كه آيا وارد يك بحث يا درگيري با شخصي شده اند يا خير، همچنين از اين افراد پرسيده شد در حين اين درگيري آيا ترجيح دادند به بحث كردن با شخص مقابل ادامه دهند يا اين كه به سادگي و بدون هيچ برخوردي از درگيري اجتناب كردند.
اكثر اين افراد يعني نزديك به 62 درصد از شركت كنندگان ترجيح دادند از بحث كردن اجتناب كنند، درحالي كه بقيه افراد وارد بحث مي شدند. 27 درصد ا زاين افراد اعلام كردند كه وارد هيچ خشونت و تنشي نمي شوند.
دانشمندان متوجه شدند افرادي كه در حين بحث با ديگران وارد خشونت، كشمكش و تنش مي شود احساسات منفي خاصي را در طول روز تجربه مي كنند، برا ي مثال احساس عصبانيت يا ناراحتي مي كند و يا احساس درد و حتي حالت تهوع دارند.
اگرچه افرادي كه از بحث كردن و درحقيقت گرفتن حق خود اجتناب مي كنند علائم شديدتري از خود نشان مي دادند.
اجتناب از درگيري باعث بروز الگوهاي متفاوتي از ترشح هورمون كورتيزول در طول روز مي شود، معمولاً ميزان اين هورمون در هنگامي كه فرد از خواب بيدار مي شود در اوج خود قرار دارد و به تدريج در طول روز ميزان اين هورمون كاهش پيدا مي كند. افرادي كه از بحث كردن با ديگران اجتناب مي كنند ميزان هورمون كورتيزول در خون آنها در هنگام صبح بالاتر از حد معمول است و در طول زمان با شدت كمتري كاهش پيدا مي كند.
اگرچه محققان مطمئن نيستند از لحاظ سلامت فيزيكي، اين حالت چه تأثيري مي تواند داشته باشد، اما ناهنجاري در ميزان كورتيزول خون به طور قطع مي تواند مشكل زا باشد.
افرادي كه براي گرفتن حق خود وارد درگيري و بحث مي شود ميزان هورمون كورتيزول آنها كمتر از حد طبيعي است. دانشمندان معتقدند بروز خشم به طور انفجاري مي تواند نقش مهمي در بهتر شدن روحيه يك فرد داشته باشد و گاهي بهتر است براي گرفتن حق خود به بحث با ديگران بپردازيد.

 



شش باور نادرست غذايي

افزايش اطلاعات تغذيه اي و آگاهيهاي عمومي جامعه درباره روشهاي صحيح تغذيه اي قطعا كمك شاياني در ارتقاء سلامت جامعه خواهد داشت. اما برخي اوقات تصميم گرفتن درمورد اينكه كدام توصيه هاي غذايي صحيح هستند دشوار مي گردد در اين مقاله برخي از باورهاي غلط درمورد تغذيه و رژيم غذايي را گردآوري نموده ايم. درحقيقت رعايت يك رژيم غذايي متوازن كار بسيار ساده اي است فقط كافي است كه ياد بگيريد تنوع غذايي و مصرف مقادير مكفي از تمام گروههاي غذايي را رعايت نموده و همواره انتخاب هاي غذايي سالمي داشته باشيد.
غذاهايي كه روي برچسب آنها عنوان كم چرب ذكر شده باشند هميشه جزء انتخاب هاي سالم غذايي محسوب مي شوند؟
غذاهاي كم چرب نيز ممكن است محتواي كالري بالايي داشته باشند. عنوان كم چرب روي غذاها بدين معناست كه اين غذا نسبت به ديگر موارد مشابه درحدود 30درصد چربي كمتري دارد.لذا اگر غذاي مذكور ذاتا بسيار پرچرب باشد (مثل يك دونات) نسخه كم چرب آن نيز محتواي چربي بالايي دارد.در ضمن بسياري از محصولات كم چرب محتواي بالايي از شكر كربوهيدرات ساده را دارند بنابر اين برچسب را به دقت ملاحظه كنيد و صرفا با ديدن عنوان كم چرب مواد غذايي آنها را خريداري ننماييد.
براي كاهش وزن مي بايست غذاهاي نشاسته اي را به طوركامل كنار گذاشت.
¤ حذف غلات از رژيم غذايي مي تواند منجر به كمبود مواد مغذي مورد نياز دربدن و ايجاد عوارضي گردد. غذاهاي نشاسته اي مانند: برنج، نان، ماكاروني و سيب زميني مي بايست درحدود يك سوم از هر وعده غذايي ما را تشكيل دهند. اين امر بدين معناست كه براي پيروي از يك رژيم غذايي متعادل مي بايست وعده هاي غذايي را برپايه اين مواد (غله) طرح ريزي كنيم ولي مي توانيم انتخاب هاي سالم تري داشته باشيم براي مثال انواع محصولات غله سبوس دار به جاي منابع كربوهيدرات ساده مصرف نماييم.
رمز يك رژيم غذايي سالم كمتر غذا خوردن است
¤ وقتي صحبت از رژيم غذايي سالم مي باشد نكته كليدي رعايت تعادل و توازن در رژيم غذايي مي باشد. بر فرض شما كم بخوريد اما فقط غذاهاي غني از چربي و نمك وشكر را بخوريد اين كار چه كمكي را به سلامت شما خواهد كرد؟ برخي افراد مقادير بيش از حدي از چربي، نمك وشكر را دريافت مي كنند درحالي كه مقادير كافي از سبزي، ميوه و فيبر را دريافت نمي كنند. هرچند اين امر صحيح است كه بسياري از ما بيش از حد مي خوريم ولي يك رژيم غذايي سالم به معناي مصرف طيف وسيع و متنوعي از انواع غذاها ولي در اندازه صحيح است.
تمام چربي ها مثل هم هستند و بايد دريافت چربي ها را محدود كرد
¤ بسياري از ما از كاهش دريافت چربي غذايي خودسود خواهيم برد ولي درهرحال حدود 25 درصد تا 30درصد از كالري كلي رژيم غذايي ما بايد از چربي ها تامين گردد ولي جايگزين نكردن چربي هاي غير اشباع به جاي چربي هاي اشباع مزاياي بسياري را براي سلامت ما به ارمغان مي آورد. چربي هاي اشباع در مواردي نظير، سوسيس و كالباس، شيريني جات، چربي هاي گوشت قرمز، كره و... يافت مي شوند و اين چربي ها مي توانند سطوح كلسترول را بالا برده و خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي را بيفزايند. ولي چربي هاي غير اشباع كه در روغن ماهي، روغن زيتون و روغن آفتابگردان يافت مي شوند مي توانند به كاهش كلسترول خون و تامين مواد مغذي ضروري براي بدن كمك نمايند. لذا براي پيروي از يك رژيم غذايي سالم مي بايست مقادير كلي چربي دريافتي خود راكاهش دهيد و هرجا كه امكان داشت از منابع چربي هاي مفيد (چربي هاي غير اشباع) مصرف نماييد.
اگر نمك را به غذاهاي مصرفي ام اضافه نكنم پس مقادير نمك دريافتي ام كم مي گردد
هرچند اضافه نكردن نمك به غذا ايده خوبي است اما يك سوم نمكي كه روزانه دريافت مي نماييم. درخود اقلام غذاهايي كه خريداري مي كنيم موجود هستند. مصرف نمك بيش از حد مي تواند فشارخون را بالا ببرد و خطرسكته و بيماري هاي قلبي را افزايش دهد. بزرگسالان نبايد روزانه بيش از 6گرم نمك دريافت كنند پس به دقت برچسب هاي روي غذاها را بررسي كنيد و تصور نكنيد كه اگر به غذا نمك اضافه نكنيد پس حتما دريافت نمكتان كم خواهد گشت چرا كه بسياري از غذاهاي فرآوري شده محتواي نمك بالايي دارند.
برخي غذاهاي مثل خاص خانواده كلم، كرفس يا گريپ فروت و... مي توانند چربي هاي بدن را بسوزانند و افراد را لاغر كنند.
¤ مصرف هيچ خوراكي اي نمي تواند چربي بدن را بسوزاند و افراد را لاغر نمايد و خوراكي هاي مذكور درواقع كم كالري هستند و محتواي چربي آنها تقريبا معادل صفر است لذا بدن نمي تواند كالري زيادي ازآنها دريافت كند ولي اين بدين معنا نيست كه اين غذاها ويژگي منحصر به فردي را در سوزاندن چربي هاي بدن و لاغري دارند. به علاوه برخي از غذاها ممكن است حاوي كافئين باشند و كافئين براي مدت كوتاهي مي تواند متابوليسم بدن را سرعت بخشد ولي ويژگي خاصي دركاهش وزن ياكاهش بافت چربي بدن ندارد. دركل بهترين راه حل براي لاغري كاهش كالري كلي دريافتي روزانه و افزايش فعاليت بدني است.
به عبارت ديگر هيچ ماده غذايي معجزه آميزي وجود ندارد كه با استفاده از آن بتوان جبران رژيم غذايي نادرست را كه در طي روز داريم. بنمايد. گرچه گنجاندن اين نوع سبزيجات و ميوه جات كه حاوي انرژي قابل توجه نمي باشند. در ايجاد رفتارهاي غذايي مطلوب كمك كننده است. ولي تنوع مواد غذايي سالم به همراه فعاليت بدني مناسب از ضروريات مهم دركنترل وزن مي باشد.

 



راهكارهايي براي داشتن دهاني خوش بو

التهاب لثه، استفاده از غذاهاي گوگرد دار مانند سير و پياز، باقي ماندن غذا بين پركردگي دندان يا بافت، از بين رفتن و شكسته شدن دندان، جمع شدن يا باقيماندن غذا در قسمت عقب زبان و بي توجهي به پاكيزگي و شستشوي درست آن و مصرف دخانيات از مهم ترين عوامل بوي بد دهان در همه طول سال و بخصوص در ماه مبارك رمضان است. همچنين مشكلات تنفسي، گوارشي و در برخي از موارد جراحي هاي داخل دهان از ديگر عوامل ايجاد بوي بد دهان به شمار مي روند.
اما موارد ديگر كه در بد بو شدن دهان موثر است:
به علت كاهش جريان بزاق دهان كه هنگام روزه داري پيش مي آيد، تخمير مواد غذايي نسبت به افراد عادي شديدتر اتفاق مي افتد، چراكه در اثر خوردن غذا بخشي از ميكروب هاي دهان شسته شده و از بين مي روند، اما در حالت روزه داري چون غذايي در طول روز مصرف نمي شود، تخمير مواد غذايي لابه لاي دندان باعث بوي بد دهان مي شود.
تا آنجايي كه امكان دارد بايد عوامل قابل پيشگيري را كنترل كرد، از اين رو روزه داران بايد پس از خوردن سحري در ماه رمضان و قبل از اذان صبح بدقت دندان هاي خود را مسواك بزنند، سپس از نخ دندان هم استفاده كنند تا مواد غذايي در لابه لاي شيارهاي دندان باقي نماند.
خشكي دهان به عنوان يكي از عوامل غير قابل پيشگيري در اثر كم آبي به وجود مي آيد كه باعث تجمع ميكروبي و عدم شستشوي طبيعي حفره دهان مي شود.
استفاده از دهان شويه مي تواند پس از مسواك زدن در سحري به ميزان زيادي حجم ميكروب هايي را كه به طور طبيعي در داخل حفره دهان وجود دارند، كاهش دهد كه در نتيجه از بوي بد دهان در طول روز پيشگيري مي كند.
بيش از 70درصد بوي بد دهان در حين روزه داري مربوط به خالي بودن معده است، اما محيط دهان، لثه، كام و زبان نيز هر كدام به تنهايي مي توانند بوي بد دهان را ايجاد كنند. بنابراين علل بوي بد دهان در درجه اول بيماري هاي تنفسي، در درجه دوم بيماري هاي گوارشي و در درجه سوم بيماري هاي لثه و دندان هستند.
توجه به اين نكته ضروري است كه در اكثر اوقات با رعايت نكات ساده مانند استفاده مناسب و منظم از مسواك در فواصل مختلف و بويژه پس از سحري و افطار، استفاده از نخ دندان و دهان شويه پس از سحري و افطار، تميز كردن زبان با يك مسواك داراي برس بسيار نرم مي توان از بوي بد دهان در ايام روزه داري پيشگيري كرد.
پوسيدگي دندان ها هم در به وجود آمدن بوي بد دهان موثر است كه اين علت با پاك نگه داشتن دندان ها به وسيله دهان شويه ها و نخ دندان بعد از صرف افطار و سحر از بين مي رود.
دندانپزشكان به افرادي كه دندان هاي مصنوعي را جايگزين دندان هاي طبيعي كرده اند، توصيه مي كننددندان هاي مصنوعي خود را شستشو داده و به هنگام شب آنها در آب نگهداري كنند تا با بوي بد دهان در طول روز خود و ديگران ر ا اذيت نكنند.

 



ماكروفر مولكول هاي غذا را سرطاني مي كند

پخت غذا در ماكروفر باعث آزاد شدن رايكال هاي آزاد و سرطان زا در مواد غذايي مي شود اما گرم كردن غذا در اين دستگاه براي مدت كوتاه باعث حفظ ويتامين هاي آن مي شود.
پخت غذا در ماكروويو باعث ايجاد راديكال هاي آزاد در سبزي ها كه جزء مواد سرطان زا هستند مي شود و به طور كلي به ديواره مولكول ها آسيب وارد مي كند كه موجب تغيير كيفيت آنها مي شود.
حرارت دهي يكي از مهمترين روش هاي متداول در فرايند توليد مواد غذايي است و از انرژي مايكروويو برخلاف پرتوهاي يونيزه براي حرارت دادن مواد غذايي استفاده مي شود.
در روش پخت متداول، حرارت از منبع حرارتي خارجي به ماده غذايي وارد مي شود ولي در پخت با مايكروفر حرارت در داخل خود ماده غذايي توليد مي شود.
امواج توليد شده توسط مگنترون يك ميدان متناوب مغناطيسي ايجاد مي كند و مولكول هاي غذا مخصوصا مولكول هاي قطبي مثل آب، پروتئين ها و چربي ها خودشان را با تغييرات سريع ميدان متناوب الكتريكي همسو مي كنند.
آنها حول يك محور نوسان مي كنند كه حدود 245 ميليون بار در ثانيه است. اين نوسانات موجب ايجاد اصطكاك قابل توجهي بين مولكول ها شده كه نتيجه آن توليد انرژي است. پس درون غذا گرم شده درحالي كه ظرف غذا خنك است.
امواج مايكروويو به دليل دارا بودن فركانس كم قادر به شكستن پيوندهاي شيميايي و آسيب رساني مولكول هاي مواد غذايي نيستند. امواج مايكروويو از طريق ايجاد اصطكاك مولكولي به خصوص بين مولكول هاي آب در غذا توليد حرارت مي كنند.
از معايب امواج ماكروويو عدم سرخ كردن غذا به دليل نفوذ امواج، تشكيل نقاط گرم و سرد در غذا به علت جذب متفاوت امواج توسط تركيبات مختلف غذا، كاهش 60 تا 90 درصد انرژي حياتي غذا (انرژي كه ناشي از مواد مغذي كه داخل غذا وجود دارد و توليد انرژي مي كند) است.البته گرم كردن مواد غذايي در مايكرفر در مدت كوتاه مزايايي دارد از جمله اينكه باعث حفظ ويتامين هاي مواد غذايي مي شود.

 



هنگام رانندگي عينك قهوه اي آفتابي بزنيد

چروكيدگي و پيري زودرس در پوست هاي نازك پلك ها و سرطان پوست از عوارض اشعه ماورا بنفش نور خورشيد است.
چروكيدگي و پيري زودرس در پوست نازك پلك ها و سرطان پوست از عوارض اشعه ماورا بنفش نور خورشيد است.
عوارض ديگر نور مستقيم خورشيد روي چشمها به ايجاد ناخنك و آب مرواريد و آسيب قرنيه بخصوص در جوشكارها، اسكي بازها و كوهنوردان و همچنين آسيب شبكيه به خصوص استحاله ماكولا و كوري ناشي از كسوف نقش بسزايي دارد امواج فرابنفش طول موج 400 تا 100نانومتر دارند و حدود 5درصد انرژي خورشيدي را تشكيل مي دهند و مضرترين قسمت انرژي خورشيدي براي انسان است.
امواج فرابنفش به 3دسته امواج فرابنفش ABCتقسيم مي شوند. اشعه فرابنفشB كه طول موج 032تا 029 نانومتر دارند حدود 01درصد امواج فرابنفشي را كه به زمين مي رسد، تشكيل داده و مضرترين امواج براي چشم هستند.
بهترين روش براي محافظت از چشمها، روشهاي ساده اي مثل استفاده از عينك آفتابي، كلاه لبه دار و در افرادي كه از عينكهاي طبي استفاده مي كنند عينك فتوكروم است، البته عينك آفتابي توام با كلاه لبه دار براي محافظت چشم ها مؤثرتر است.
يك عينك آفتابي مناسب بايد 59درصد امواج فرابنفشB و 06درصد امواج فرابنفشA را جذب كند. اكثر عينك هاي آفتابي و حتي انواع بسيار ارزان اين عينك ها توانايي جذب اين ميزان را دارند.
البته بطور كلي استفاده از عينك آفتابي در تابستان و در موارد نور شديد آفتاب براي همه اشخاص مفيد است اما باتوجه به اينكه ميزان اشعه فرابنفش در ساعات مياني روز، بين 01صبح تا 4بعدازظهر از مواقع ديگر بيشتر است. كساني كه در اين ساعات در فضاي آزاد به سر مي برند، نياز بيشتري به عينك آفتابي دارند.
كساني كه به تناسب شغل در معرض نور فرابنفش قرار دارند، مثل جوشكاران و كودكاني كه ساعات متمادي در محيط هاي آفتابي مشغول بازي هستند، كوهنوردان و اسكي بازها از جمله افرادي هستند كه استفاده از عينك آفتابي درمورد آنها ضروري است.
متخصصان چشم بر لزوم استفاده از عينك آفتابي در تابستان و مناطق گرمسيري، ارتفاعات، كنار دريا تأكيد و اظهار مي دارند: به دليل اينكه ابرها جاذب امواج فرابنفش نيستند در روزهاي ابري هم بايد از عينك آفتابي استفاده شود.
كساني كه تحت جراحي آب مرواريد قرار گرفته اند و يا آب مرواريد دارند و افرادي كه برخي داروهاي حساس كننده به نور، مثل تتراسايكلين، استفاده مي كنند و مبتلايان به ناخنك، بيشتر از افراد عادي به عينك آفتابي نياز دارند و استفاده از عينك آفتابي براي اين گروه الزامي است.
طبق اظهارات متخصصان چشم عينك هاي آفتابي استاندارد در چهار رنگ خاكستري، سبز، قهوه اي، كهربايي و زرد، صورتي تهيه مي شوند، عينك هاي آفتابي قرمز و آبي استاندارد نيستند.
رنگ خاكستري بهترين رنگ براي عينك آفتابي است؛ زيرا رنگ اشيا و محيط اطراف را تغيير نمي دهد و بعداز آن رنگ قهوه اي نيز براي استفاده مناسب است. همچنين بدترين رنگ براي عينك آفتابي رنگ آبي است به دليل اين كه بيشترين اختلال رنگ را مي دهد.
عينك هاي قهوه اي براي رانندگي طولاني مطلوب هستند و عينك هاي سبزرنگ سبب كاهش درك نورهاي قرمز و زرد در چراغ راهنمايي مي شوند و از اين نظر مناسب نيستند.
يك عينك آفتابي استاندارد بايد از تيرگي مناسب برخوردار باشد، اين تيرگي بايد به حدي باشد كه شخص در نورآفتاب احساس راحتي كرده و دچار خيرگي نشود. يك روش ساده براي درك تناسب تيرگي عينك اين است كه وقتي در يك اتاق با نور معمولي با عينك به آينه نگاه مي كنيم، قادر به رويت چشم هاي خود نباشيم.
جذب اشعه فرابنفش توسط مولكولهاي كروموفور موجود در عدسي عينك انجام مي شود و اين مولكولها تاثيري در تيرگي و رنگ عينك ندارد. رنگ و يا تيرگي عينك آفتابي تاثيري در جذب فرابنفش ندارد و حتي عينك هاي شفاف هم فرابنفش را جذب مي كنند.
هرچه عينك به چشم نزديكتر باشد موثرتر است. بنابراين عينك آفتابي خوب بايد بطوركلي چشم ها را بپوشاند؛ بطوري كه نور از اطراف عينك وارد چشم نشود از اين جهت فريم هاي داراي حفاظ جانبي موثرتر هستند.
عينك هاي آفتابي تزييني فقط جنبه زيبايي دارند هرچند تا حدود 07 درصد از فرابنفش B را جذب مي كنند.عينك هاي عمومي حدود 59 درصد فرابنفش B را جذب مي كنند و براي استفاده عموم افراد طراحي شده اند.
عينك هاي اختصاصي هم براي مشاغل خاص و ورزش هاي خاص مثلا در جوشكارها و يا اسكي بازها بكار مي روند و تا 99 درصد امواج فرابنفش را جذب مي كنند. عينك هاي فتوكروميك هم براي محافظت چشم از اشعه هاي مضر فرابنفش بكار مي روند. در روشنايي به رنگ تيره و در تاريكي، روشن مي شوند.
اين عينك ها وقتي در معرض نور قرار مي گيرند، سريعا تيره مي شوند ولي وقتي در تاريكي قرار مي گيرند با سرعت كمتري روشن مي شوند. بنابراين استفاده از آنها براي كساني كه به طور متناوب از روشنايي به تاريكي مي روند و همچنين رانندگي در مسيرهاي داراي سايه و تونل مناسب نمي باشد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14