(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 31  شهريور 1389- شماره 19746

گردهمايي قريب الوقوع مقامات كره شمالي براي انتخاب رهبر جديد
تل آويو سوريه را به حمله هوايي تهديد كرد
نخست وزير سومالي از مقام خود كنار رفت
يورش نظاميان صهيونيست به فلسطيني ها در جنوب مسجدالاقصي
در آمريكا دنبال دموكراسي نگرديد
احتمال انتخاب مجدد نوري مالكي افزايش يافت
حزب الله : عاملان ترور حريري به دنبال نابودي مقاومت هستند
دولت بحرين در آستانه انتخابات نشريات مخالفان دولت را بست
تظاهرات بزرگ مردم آمريكا عليه نظام سياسي هفته آينده برگزار مي شود
9 نظامي ناتو در افغانستان بر اثر سرنگوني هلي كوپتر به هلاكت رسيدند
هشدار چين به آمريكا در مناقشه درياي زرد دخالت نكنيد
124 ميليارد دلار خريد تسليحاتي شوراي همكاري خليج فارس از آمريكا



گردهمايي قريب الوقوع مقامات كره شمالي براي انتخاب رهبر جديد

خبرگزاري رسمي كره شمالي از برگزاري قريب الوقوع بزرگترين نشست سياسي اين كشور طي 30 سال گذشته با هدف جابجايي قدرت خبر داد.
خبرگزاري رسمي كره شمالي ديروز طي گزارشي اعلام كرد، بزرگترين نشست سياسي اين كشور در 30 سال گذشته 28 سپتامبر (سه شنبه هفته آينده) با هدف تعيين جانشين رهبر اين كشور برگزار مي شود. خبرگزاري فرانسه نيز در واكنش به اين خبر هدف از برگزاري اين همايش را كه ابتدا قرار بود اوايل ماه سپتامبر برگزار شود، تغييرات اساسي در سيستم حاكميت اين كشور كمونيستي اعلام كرد و نوشت، اين اولين نشست مهم حزب كمونيست كره از زمان برگزاري نشست سال 1980 است كه در آن «كيم جونگ ايل» جانشين پدرش شد.

 



تل آويو سوريه را به حمله هوايي تهديد كرد

يك مركز رسمي امنيتي رژيم صهيونيستي سوريه را تهديد به بمباران كرد.
روزنامه صهيونيستي جروزالم پست نوشت، مدير هيئت مبارزه با تروريسم اسرائيل در يك نشست امنيتي كه در «هرتزيليا» برگزار شده بود رسما سوريه را تهديد كرد كه اگر همكاري خود را با حزب الله ادامه دهد تل آويو دمشق را بمباران خواهد كرد.
دفتر نخست وزيري رژيم صهيونيستي نيز با تاييد اظهارات مدير هيئت مبارزه با تروريسم اسرائيل مدعي شد منظور «نيتسان نوريپل» بمباران مركز پژوهش هاي علمي سوريه است!
به گفته اين مسئول امنيتي رژيم صهيونيستي اين مركز موفق شده تسليحاتي را در اختيار حزب الله قرار دهد كه حتي كشورهاي اروپايي نيز آن را در اختيار ندارند.

 



به دليل اختلاف نظر با رئيس جمهور
نخست وزير سومالي از مقام خود كنار رفت

اوضاع بحراني و بالا گرفتن درگيري هاي سياسي و نظامي در سومالي، باعث استعفاي نخست وزير اين كشور آفريقايي شد.
به گزارش خبرگزاري ها، «عمر عبدالرشيد شر ماركي» نخست وزير سومالي روز سه شنبه در بيانيه اي اعلام كرد كه براي پايان دادن به اختلاف نظرهاي كنوني در دولت انتقالي سومالي از مقام خود استعفا كرده است.
«شر ماركي» به نمايندگان پارلمان گفت كه نمي تواند با «شيخ شريف احمد» رئيس جمهور سومالي همكاري كند و به همين دليل از سمت نخست وزيري كنار مي رود.
نخست وزير مستعفي سومالي در بيانيه خود از همه اعضاي هيئت دولت خواست كه با رئيس جمهور و مجلس اين كشور همكاري كنند.
استعفاي شر ماركي پس از آن صورت گرفت كه ميانجيگري نمايندگان مجلس بين نخست وزير و رئيس جمهور براي فايق آمدن به بحران سياسي در اين كشور آفريقايي در روز دوشنبه به شكست انجاميد.
در همين حال، پايگاه اطلاع رساني روزنامه فرانسوي «لوفيگارو» از يك حمله انتحاري در كاخ رياست جمهوري سومالي خبر داد. لوفيگارو روز سه شنبه به نقل از يك مقام امنيتي سومالي نوشت، يك عامل انتحاري خود را در محوطه كاخ رياست جمهوري در موگاديشو منفجر كرد.
برپايه اين گزارش، اين حمله به استثناي عامل انتحاري كه مورد اصابت گلوله ماموران قرار گرفت، قرباني ديگري نداشت و فرد مظنون به همكاري با گروه الشباب، موفق شده بود به درون كاخ رياست جمهوري نفوذ و خود را منفجر كند.

 



يورش نظاميان صهيونيست به فلسطيني ها در جنوب مسجدالاقصي

فلسطينيان ساكن بيت المقدس در جنوب مسجدالاقصي با نظاميان صهيونيست و گروه هاي صهيونيستي افراطي درگير شدند كه در نتيجه اين درگيري شديد ده ها فلسطيني زخمي شدند.
به گزارش خبرگزاري قدس، اين درگيري ساعاتي پس از اظهارنظر نژادپرستانه «آويگدور ليبرمن» وزيرخارجه صهيونيستي مبني بر اخراج فلسطينيان ساكن در اراضي اشغالي در چارچوب مذاكرات كنوني صورت گرفت.
پس از اين اظهارات صهيونيست هاي افراطي با حمايت نيروهاي نظامي اسرائيل به منازل فلسطيني ها واقع در منطقه سلوان در جنوب مسجدالاقصي يورش بردند و به ضرب و جرح فلسطيني ها پرداختند.
به گفته شاهدان عيني نظاميان صهيونيست براي آزادي عمل صهيونيست هاي افراطي خيابان هاي اصلي اين منطقه را بستند و با شليك گلوله، گازهاي سمي اشك آور و بمب هاي صوتي شرايط را براي درگيري شديد صهيونيست ها با فلسطينيان فراهم كردند.
براثر اين حمله وحشيانه صهيونيست هاي افراطي فلسطيني هاي ساكن اين منطقه به دفاع از خود پرداختند كه براثر اين درگيري شديد ده ها فلسطيني زخمي و عده ديگر دچار خفگي ناشي از انتشار گازهاي سمي شدند.
از سوي ديگر، براثر حمله عناصر نيروهاي ويژه صهيونيست در زندان رامون در منطقه نقب در جنوب سرزمين هاي اشغالي ده ها نفر زخمي شدند. وزير امور اسيران فلسطيني با اعلام اين خبر گفت كه موج شديدي از خشونت ها عليه زندانيان فلسطيني اعمال مي شود و نيروهاي امنيتي رژيم صهيونيستي اخيراً بر قلع و قمع و ترساندن فلسطيني ها افزوده اند.
اين در حالي است كه شيخ تيسيرالتميمي مفتي بيت المقدس در سخناني افشاگرانه اعلام كرد كه صهيونيست ها در توطئه جديدي قصد دارند نوعي مواد شيميايي را به ستون ها و پايه هاي مسجد مبارك الاقصي تزريق كنند كه با نخستين زمين لرزه تخريب شود.وي افزود، حفاري هاي اسرائيلي ها در بيت المقدس به درجه اي از خطر رسيده است كه بقاي مسجدالاقصي را تهديد مي كند و در واقع اين مسجد در حالتي معلق روي هوا قرار دارد.
مفتي بيت المقدس هشدار داد، قدس در معرض كشتار و نسل كشي فرهنگي و تمدن قرار گرفته است، ساكنان آن نيز در معرض كوچ اجباري قرار دارند به نحوي كه منازلشان تخريب مي شود و بيش از يك ميليون نهال زيتون قلع و قمع شدند.
اعتراض مخالفان
در پي اعلام وزارت خارجه مصر مبني بر اجازه ندادن به جرج گالووي رئيس كاروان شريان زندگي 5 براي ورود به خاك مصر مخالفان دولت حاكم بر مصر نسبت به اين اقدام اعتراض كردند.
نيروهاي مخالف با حكومت مصر ممانعت از ورود گالووي را دليلي واضح بر تمايل دولت قاهره در منع دوستان مردم فلسطين براي كمك رساني به آنان توصيف كردند.
«حمدي حسن» عضو جماعت اخوان المسلمين مصر در پارلمان اين كشور در اين باره گفت، گالووي نشان داده كه از دوستان ملت فلسطين است و از سال ها قبل گروه هاي زيادي را براي شكستن محاصره غزه سازماندهي كرده است. در همين رابطه جرج گالووي ضمن تشريح نحوه حركت كاروان زندگي- 5 گفت اجازه نمي دهيم اسرائيل اقدامات تروريستي خود را تكرار كند.
گفتني است كاروان زندگي-5 كه بزرگترين كاروان امدادرساني براي رفع محاصره غزه به حساب مي آيد شنبه اخير حركت خود را از لندن آغاز كرد و به سوي بندرالعريش مصر در حال حركت است 11 كشور در اين كاروان بزرگ حضور دارند و كمك هاي انسان دوستانه خود را براي ساكنان غزه ارسال كرده اند، قرار است كاروان انصار-1 نيز از كشور اردن به اين كاروان بپيوندد. اين كاروان شامل كشتي هاي امدادرسان و صدها كاميون حامل كمك هاي بشردوستانه است.
ساير رويدادها
¤ محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين در ديدار با شيمون پرز رئيس رژيم صهيونيستي در حاشيه نشست هاي مجمع عمومي سازمان ملل تأكيد كرد در صورت ادامه شهرك سازي ها مذاكره نمي كند.
¤ اتحاديه اروپا مخالفت خود را با ارتقاي سطح روابط با رژيم صهيونيستي اعلام كرد. كاخ سفيد اعلام كرد كه رئيس جمهور آمريكا در نشست آتي مذاكرات سازش در نيويورك شركت نخواهد كرد.
¤ منابع نزديك به تشكيلات خودگردان از وجود 288 جلسه محرمانه بين محمود عباس و اولمرت نخست وزير سابق رژيم صهيونيستي در راستاي روند سازش خبر دادند.
¤ نماينده پارلمان رژيم صهيونيستي آويگدور ليبرمن وزير خارجه اين رژيم را «خر» تاريخ توصيف كرد.

 



در آمريكا دنبال دموكراسي نگرديد

«راجا شمايل»، روزنامه نگار و طنزنويس لبناني تبار مي نويسد: اگر دموكراسي «اراده مردم» است، و يا اينكه به «انتخاب مردم» مربوط مي شود، و يا «قدرت موقت و تقسيم شده اي است كه به فردي خاص و برگزيده داده مي شود» و يا باز هم «تركيبي از همه اينها»، پس:
نظام سياسي آمريكا را چه بايد بناميم؟ نظامي كه در آن يك رئيس جمهور را رأي دهندگاني خيلي با نفوذ انتخاب مي كنند، و بعد هم كه انتخاب شد يك نفر پيدا مي شود كه نطق هايش را بنويسد و عده اي مشاور او مي شوند و همه اعمالش را هدايت مي كنند، و «آيپك» هم همه صحنه را هماهنگ مي كند، و «اي بي سي+سي ان ان+سي بي اس+فاكس» برايمان آن چيزي را تعريف مي كنند كه خودشان دوست دارند و انتخاب كرده اند! در حالي كه، گروه هاي فشار و گروه هاي ذي نفع حتي به خود زحمت هم نمي دهند مقاصدشان را پنهان كنند.
حالا، به نظر بنده حقير، آمريكا اصلاً لياقت اين را ندارد كه يك «دموكراسي» خوانده شود، به همين خاطر هم هيچوقت هيچ چيز خوبي از آن بيرون نيامده است! اين موضوع را از «هوشي مين» بپرسيد! بنيادهاي آمريكا 100 درصد استعمارگرند، و داستان رابطه با اسرائيل هم از همين موضوع نشأت مي گيرد.
پس، اگر دنبال دموكراسي مي گرديد، جاي ديگري سراغش را بگيريد!
سرويس خارجي كيهان

 



احتمال انتخاب مجدد نوري مالكي افزايش يافت

يك منبع آگاه از افزايش احتمال نخست وزيري «نوري مالكي» در دولت جديد عراق خبر داد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، يك منبع آگاه سياسي به روزنامه «الحيات» گفت، مذاكرات در «اتحاد ملي» (متشكل از ائتلاف ملي و ائتلاف دولت قانون) به سمت نخست وزيري مجدد مالكي حركت مي كند. وي در ادامه افزود: طي دو روز آينده نامزدي مالكي براي پست نخست وزيري تثبيت خواهد شد.
اين منبع افزود، كشورهاي همسايه نيز نسبت به انتخاب مالكي براي پست نخست وزيري در دولت آينده نظر مثبت دارند.
منابع ديگر سياسي نيز از پايان بي نتيجه مذاكرات ميان ائتلاف ملي و ائتلاف «العراقيه» خبر داد و گفت، ائتلاف ملي ديگر به تنهايي با هيچ گروهي مذاكره نخواهد كرد، چرا كه خود را بخشي از اتحادملي مي داند
در اين حال به گزارش خبرگزاري فارس، شيخ «محمد اليعقوبي» از مراجع شيعيان عراق، با اشاره به گذشت شش ماه از برگزاري انتخابات پارلماني و مشخص نشدن نخست وزير، خواستار برگزاري انتخابات عمومي براي حل اين مشكل شد. اليعقوبي در تشريح طرح خود گفت كه نامزدهاي رقيب بايد از طرف فراكسيون هاي پيروز معرفي شوند.
در بيانيه صادر شده از سوي دفتر اين مرجع شيعيان در عراق آمده است: شش ماه از برگزاري انتخابات پارلماني گذشت؛ انتخاباتي كه مردم در آن با شجاعت و با آرزوي زندگي مملو از اميدواري، ثبات و رفاه به پاي صندوق هاي راي آمده بودند، اما همه آرزوهاي آنها به باد رفت و انگار نمايندگان پارلمان جديد در مرخصي نامحدود به سر مي برند و اين، نقض آشكار قانون اساسي است.

 



حزب الله : عاملان ترور حريري به دنبال نابودي مقاومت هستند

سرويس خارجي -
حزب الله لبنان اعلام كرد كه عاملان ترور رفيق حريري خواهان نابودي مقاومت هستند.
محمد رعد رئيس فراكسيون حزب الله در مجلس لبنان طي اظهاراتي اعلام كرد، كساني كه نخست وزير فقيد لبنان را ترور كردند مي خواهند حزب الله را نابود كنند و لبناني ها را به جان يكديگر بيندازند.
وي افزود، كساني كه از ايجاد فتنه، اختلاف و آشوب ميان احزاب و گروه هاي لبناني بهره مي برند درصدد هستند لبناني ها را عليه يكديگر تحريك كنند تا از فضاي متشنج داخلي به نفع خود و اربابان خارجي شان بهره ببرند.
رعد تصريح كرد، حزب الله به بند بند توافقنامه طائف پاي بند است و خواستار ايجاد وحدت، آرامش و همدلي ميان احزاب و گروه هاي لبناني است.
«غالب قنديل» عضو شوراي رسانه هاي ديداري و شنيداري لبنان نيز با اشاره به تحركات و حملات سياسي جريان 14 مارس عليه مقاومت گفت، ائتلاف 14 مارس به بحران سياسي در كشور دامن مي زند.
وي افزود، حملات عليه مقاومت اسلامي لبنان در چارچوب پروژه آمريكا و اسرائيل در لبنان صورت مي گيرد.
قنديل تاكيد كرد، ادبيات خصمانه اي كه اين روزها گروه 14 مارس عليه حزب الله به كار گرفته به خاطر مخالفت با محاكمه شاهدان دروغين ترور رفيق حريري است، در حالي كه دستگاه قضايي كشور تصويب كرده كه پرونده شاهدان دروغين در حال بررسي است و كساني كه مقصر شناخته مي شوند محاكمه و مجازات خواهند شد.
اين در حالي است كه روزنامه لبناني السفير روز گذشته از ارسال پيام مثبت سيدحسن نصرالله دبيركل حزب الله لبنان براي سعدالدين حريري نخست وزير اين كشور خبر داد.
السفير نوشت، «غازي العريضي» وزير حمل ونقل دولت لبنان به عنوان فرستاده ويژه وليد جنبلاط رهبر حزب سوسياليست ترقي خواه لبنان با سيدحسن نصرالله ديدار و درباره اوضاع متشنج و ناآرام داخلي گفت وگو كرد.
به نوشته السفير هرچند محتواي پيام دبيركل حزب الله لبنان و جزئيات مربوط به اين ديدار هنوز فاش نشده است، ليكن پيام سيدحسن نصرالله براي حريري اوضاع داخلي را آرام خواهد كرد و به هرگونه بحران و تنش پايان خواهد داد.
در همين رابطه حريري نخست وزير لبنان در راستاي رفع تنش سياسي حاكم بر اين كشور با رئيس جمهور و رئيس مجلس لبنان ديدار و گفت وگو كرد.
يك منبع نزديك به حريري گفت، نخست وزير به منظور غلبه بر تمام مشكلاتي كه اين روزها كشور با آن روبه رو است به سوي رئيس جمهور، رئيس مجلس و دبيركل حزب الله لبنان دست كمك و همكاري دراز كرده است.
اين منبع افزود: در ديدار حريري با ميشل سليمان و نبيه بري بر دو مورد اساسي توافق حاصل شده است، نخست نشان دادن احساس مسئوليت بيشتر براي حل مشكلات داخلي و دوم پايبندي به نهادهاي قانوني براي بررسي مسائل مطرح به ويژه اختلاف نظرها و تنش ها است.
منابع لبناني همچنين اعلام كردند كه رئيس جمهور و نخست وزير در تماس دائم با رهبران سوريه براي حفظ صلح و ثبات و بهبود روابط راهبردي دو كشور هستند.
از ديگر اخبار لبنان اينكه نيروهاي رژيم صهيونيستي در تجاوز جديد خود به جنوب لبنان به سوي نظاميان اين كشور مستقر در مرزها شليك كردند.
يك منبع امنيتي با اعلام اين خبر اظهار داشت، صهيونيست ها عمدا به سوي نظامياني كه در منطقه «الضهيره» مشغول تحكيم محل استقرار خود بودند تيرهوايي شليك كردند.
ارتش لبنان ضمن اعلام آماده باش كامل در مرزها در مقابل اين حملات واكنشي از خود نشان نداد و متقابلا نيروهاي يونيفيل براي كنترل اوضاع وارد عمل شدند.
سخنگوي نيروهاي يونيفيل با اعلام اين كه اوضاع در شرايط كنوني در مرزها آرام است افزود، اين حادثه در دست بررسي است.
رژيم صهيونيستي همواره از طرق مختلف به تماميت ارضي لبنان بي توجهي مي كند و با نقض قطعنامه 1701 سازمان ملل حريم هوايي يا زميني اين كشور را مورد تعرض قرار مي دهد.هفته گذشته نيز بولدوزرهاي رژيم صهيونيستي به 10 كيلومتري خاك لبنان در جنوب اين كشور نفوذ كرده بودند. جنگنده هاي صهيونيستي نيز تقريبا همه روزه در آسمان لبنان به گشت زني مي پردازند.

 



دولت بحرين در آستانه انتخابات نشريات مخالفان دولت را بست

دولت بحرين با هدف تحت فشار قرار دادن شيعيان و منتقدان دولت، از انتشار تعدادي از نشريات مخالفان جلوگيري كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، اقدام دولت بحرين در حالي صورت گرفته است كه مردم آن كشور، خود را براي حضور در انتخابات پارلماني و شوراهاي شهر در آبان ماه آماده مي كنند. «عبدالله يتيم»، مديركل انتشارات و مطبوعات هيئت امور اطلاع رساني بحرين علت اين اقدام را استفاده اين نشريات از موضوعات و عناوين تحريك آميز بر ضددولت عنوان كرد و گفت: نشريات برخي از جمعيت هاي سياسي، وضعيتي به خود گرفته است كه از نظر ظاهري و محتوايي با شروط لازم براي انتشار يك نشريه مطبوعاتي مغايرت دارد. اين مقام بحريني، نام جمعيت هاي سياسي كه انتشار نشريه آنها ممنوع شده است را اعلام نكرد، اما جمعيت «وفاق ملي اسلامي» و «جمعيت عمل ملي دموكراتيك وعد» اعلام كردند كه اين حكم هيئت امور اطلاع رساني را دريافت كرده اند. گروه هاي مخالف دولت، تعطيلي نشريات و محدود كردن فعاليت هاي سياسي در آستانه انتخابات پارلماني را محكوم و آن را برخلاف قانون اساسي بحرين دانستند.

 



تظاهرات بزرگ مردم آمريكا عليه نظام سياسي هفته آينده برگزار مي شود

سرويس خارجي-
صدها هزار نفر از مردم ايالات متحده در بزرگترين تظاهرات «ملت عليه دولت» در تاريخ آمريكا، هفته آينده در واشنگتن گردهم مي آيند.
ناكارآمدي نظام سياسي آمريكا و ناتواني دولت واشنگتن در برآورده كردن نيازهاي فوري و اساسي ملت اين كشور، باعث به وجود آمدن يك جنبش اعتراضي عظيم شده است كه در سراسر آمريكا اعضاي فعال دارد و بناست در روز شنبه (نهم مهرماه) يك تظاهرات ميليوني در محل «يادمان لينكلن» (بازار ملي واشنگتن) برپا كند.
جنبش «ملت واحد» (One Nation) كه ظاهرا «هووارد دين» فرماندار سابق ايالات استقلال طلب «ورمونت» در راس آن قرار دارد، اهداف تشكيل خود را ناتواني دولت واشنگتن در پاسخ به نيازهاي مردم اعلام كرده است. مسائلي چون «بيكاري و فقر مفرط»، «نبود امكان برابر تحصيلات براي همه مردم»، «ناكافي بودن ميزان حقوق دريافتي كاركنان براي گذران زندگي»، «تبعيض و فقدان امنيت شغلي»، «نابرابري هاي اجتماعي»، «بي خانماني خيل كثيري از مردم در نتيجه سياست هاي دولت» و... از جمله مسائل مورد اعتراض جنبش «ملت واحد» است.
پايگاه اينترنتي جنبش «راي براي واشنگتن» نيز طي بيانيه اي اعلام كرد كه به تظاهرات «ملت واحد» پيوسته و ضمن همراهي با خواسته هاي معترضان، مطالبه ديرينه خود يعني «به دست آوردن حق راي براي مردم واشنگتن در كنگره آمريكا» را پيگيري خواهد كرد. مسئولان اين جنبش از ايجاد يك ايستگاه توزيع پلاكارد خبر داده اند. گفتني است مردم واشنگتن از بدو تشكيل ايالات متحده آمريكا از داشتن نماينده اي صاحب راي در مجالس قانون گذاري اين كشور محروم هستند.
آخرين اقدام اين جنبش تدارك دادخواستي عليه حاكميت آمريكا به دليل زير پا گذاشتن اصول اوليه دموكراسي است.

 



9 نظامي ناتو در افغانستان بر اثر سرنگوني هلي كوپتر به هلاكت رسيدند

شبه نظاميان طالبان يك هلي كوپتر ناتو را در جنوب افغانستان هدف قرار دادند و 9 نظامي اشغالگر را به هلاكت رساندند.
به گزارش خبرگزاري فارس، يك فروند هلي كوپتر ناتو در جنوب افغانستان هدف آتش شبه نظاميان طالبان قرار گرفت و سرنگون شد. براساس گزارش رسمي ناتو، 9 تن از اعضاي نيروهاي بين المللي(اشغالگر) در اين حادثه كشته شدند يك غيرنظامي آمريكايي و يك نظامي افغان نيز از مجروحان اين سرنگوني هلي كوپتر هستند. در مورد جزئيات ماجرا و مليت دقيق كشته شدگان، گزارشي نرسيده است. طالبان مسئوليت اين حمله را برعهده گرفت. بيشتر اعضاي ناتو در افغانستان داراي مليت آمريكايي، انگليسي و كانادايي هستند. از آغاز سال جاري ميلادي(10 دي) تاكنون، بيش از 500 نظامي ناتو در افغانستان كشته شده اند. هم اكنون حدود 130 هزار نظامي اشغالگر در افغانستان حضور دارند.
شكايات انتخاباتي
به گزارش خبرگزاري فرانسه، سخنگوي ناظران انتخاباتي افغانستان اعلام كرد، تا عصر ديروز بيش از 1388 مورد شكايت انتخاباتي را دريافت كرده اند. انتخابات افغانستان شنبه گذشته برگزار شد. وزير خارجه آلمان در مورد دستكاري در نتايج انتخابات افغانستان ابراز نگراني كرد و يكشنبه نيز «عبدالله عبدالله»، رهبر مخالفان دولت كابل، از بروز تقلب در انتخابات خبر داده بود. با حساس شدن شرايط، «حامد كرزاي»، رئيس جمهور افغانستان، از سفر به نيويورك و شركت در اجلاس سالانه سران كشورها در مجمع عمومي سازمان ملل منصرف شد.
خبر ديگر اينكه به گزارش خبرگزاري ايسنا، «كالين پاول»، وزير خارجه سابق آمريكا، نسبت به جايگاه كشورش در جنگ افغانستان ابراز ترديد و نااميدي كرد. پاول گفت: اگرچه ژنرال ها ادعا مي كنند در جنگ افغانستان پيشرفت كرده اند، اما قضاوت در اين باره سخت است. به گفته وي، معلوم نيست كه آيا طالبان واقعا شكست خورده است و يا اين كه شبه نظاميان وابسته به آن، از جايي به جاي ديگر منتقل شده اند. پاول تصريح كرد: ژنرال ها زمان بيشتر را درخواست مي كنند، اما هنوز مشخص نيست كه آيا واقعا اوباما اين زمان را به آنها خواهد داد يا نه. رئيس جمهور آمريكا به مردمش قول داده بود كه تفنگداران آمريكايي را تا تابستان آينده از افغانستان خارج كند. وي از اوباما خواست كه سياست هايش را تغيير دهد.

 



هشدار چين به آمريكا در مناقشه درياي زرد دخالت نكنيد

در آستانه برگزاري نشست آ سه آن، چين نسبت به دخالت هاي واشنگتن در مناقشات درياي زرد هشدار داد.
به گزارش خبرگزاري «رويتر»، شبكه تلويزيوني «ان اچ كي» ژاپن هفته گذشته از برنامه مشترك واشنگتن و كشورهاي جنوب شرقي آسيا براي صدور بيانيه اي خبر داد كه نتيجه آن زير فشار قرار گرفتن چين درباره مناقشات درياي زرد است. بنا به اعلام اين شبكه تلويزيوني، در اين بيانيه مشترك كه احتمالا 24 سپتامبر منتشر خواهد شد، چين به خاطر فعاليت هاي اخير خود در نزديكي جزيره مورد مناقشه واقع در درياي زرد مورد انتقاد و فشار قرار مي گيرد. جزيره اي كه چين طي سال هاي گذشته نسبت به تملك آن بارها تاكيد داشته است.
با نزديك شدن به تاريخ صدور اين بيانيه(جمعه دوم مهر) چين با انتقاد از دخالت هاي واشنگتن در اين مسئله هشدار داد اين دخالت ها نه تنها باعث حل شدن مشكلات نخواهد شد بلكه مسئله را پيچيده تر خواهد كرد.«جيانگ يو»، سخنگوي وزارت خارجه چين ديروز در اين رابطه گفت: «بدينوسيله ما نگراني عميق خود را از صدور هرگونه بيانيه احتمالي از سوي ايالات متحده و كشورهاي آ سه آن بيان مي كنيم.»سخنگوي وزارت خارجه چين كه اظهاراتش به سرعت در رسانه هاي جهان منعكس شد تصريح كرد، پكن به شدت با دخالت هر كشوري كه ارتباطي با مناقشات درياي زرد ندارد و همچنين با بين المللي شدن اين موضوع مخالف است. اين گونه دخالت ها نه تنها به حل مشكل كمك نمي كند بلكه باعث پيچيده تر شدن آن مي شود. ايالات متحده پيش از اين با ادعاي دفاع از حقوق كشورهايي چون ويتنام، مالزي و فيليپين كه هر سه عضو 10 كشور آ سه آن هستند، چين را متهم به قبضه كردن جزيره به نفع خود كرده است.گفتني است، چين به عنوان سومين اقتصاد جهان چند روزي است كه با ژاپن از متحدين آمريكا نيز بر سر دستگير شدن يك ملوان خود دچار اختلاف شده است. اين اختلافات و تنش هاي سياسي به شدت روابط سياسي و اقتصادي دو كشور را تحت الشعاع قرار داده طوري كه نگراني بسياري از كارشناسان دو كشور را برانگيخته است.

 



ظرف چهار سال آينده انجام مي شود
124 ميليارد دلار خريد تسليحاتي شوراي همكاري خليج فارس از آمريكا

كشورهاي عرب حاشيه خليج فارس 124 ميليارد دلار سلاح از آمريكا خريداري مي كنند.
به گزارش ايرنا به نقل از روزنامه انگليسي «فايننشال تايمز»، قراردادهاي نظامي آمريكا با كشورهاي حاشيه خليج فارس مبلغ 123 ميليارد و 880 ميليون دلار براي چهار سال آينده تخمين زده شده است.
برپايه اين گزارش، عربستان سعودي قصد دارد با پرداخت، 67 ميليارد دلار بزرگترين معامله خريد سلاح را با آمريكا انجام دهد و طي آن 85 فروند جنگنده جديد اف 15 و ده ها فروند هلي كوپتر از ايالات متحده دريافت كند.
همچنين يكي ديگر از متحدان آمريكا كه وارد قراردادهاي جديد خريد نظامي از آمريكا شده، امارات متحده عربي است كه قرار است بين 35 تا 40 ميليارد دلار تسليحات و تجهيزات نظامي از آمريكا خريداري كند.
فايننشال تايمز متذكر شد: انتظار مي رود كشور عمان بيش از 12 ميليارد دلار و كويت نيز بيش از هفت ميليارد دلار طي چهار سال آينده براي خريدهاي نظامي خود از آمريكا هزينه كنند. به نوشته اين روزنامه انگليسي، يكي از دلايل خريدهاي كلان شيخ نشين هاي خليج فارس، نگراني از قدرت نظامي ايران و برنامه هسته اي آن عنوان شده است، اما آگاهان نظامي، فروش سلاح به كشورهاي حاشيه خليج فارس را بخشي از استراتژي آمريكا براي تقويت قدرت نظامي متحدانش در منطقه ارزيابي كرده اند. كارشناسان معتقدند كه اين معاملات، به فعال شدن اقتصاد شكست خورده آمريكا كه از بحران اخير اقتصاد جهان ضربه ديده، كمك خواهد كرد.


 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14