(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 31  شهريور 1389- شماره 19746

ويژگي هاي نظام اخلاقي اسلام بنيان هاي نظري فرهنگ غرب در بوته نقد
BBCفارسي اتاق فكر اغتشاشات دست هاي نامرئي -29

E-mail:shayanfar@kayhannews.ir




ويژگي هاي نظام اخلاقي اسلام بنيان هاي نظري فرهنگ غرب در بوته نقد

نوشته : مهدي جمشيدي
هشتم، اختلاف مرتبه در ارزش هاي اخلاقي- رابطه «افعال» با «كمال مطلوب»، از نظر شدت و ضعف، متفاوت است؛ يعني بعضي از افعال، تأثير بيشتر و بعضي تأثير كمتر (مثبت يا منفي) دارند.
نهم، پذيرش روح و جاودانگي آن.
دهم، اصالت روح- قوام انسانيت انسان، به روح اوست.
يازدهم، تكامل روح.
دوازدهم، حب ذات- در ذات روح، ميل به سوي تكامل وجود دارد و حب كمالات، از شئون حب ذات است.
سيزدهم، گرايش روح به بي نهايت- روح به صورت مستمر و دائم در پي كسب كمالات بيشتر است و به هيچ حدي هم متوقف نمي شود.
چهاردهم، مراتب روح- روح با اينكه موجود واحد بسيطي است (مركب از اجزاء نيست) اما ذومراتب است.
پانزدهم، نقش توجه روح به مراتب و شئون خود در طلب كمال آن ها- كيفيت پيدايش فعل اختياري به اين صورت است كه روح، در يكي از مراتب، به يكي از شئونش توجه پيدا مي كند، حال يا اين توجه به خودي خود و از ناحيه خود روح است يا در اثر محرك هاي خارجي. به عنوان مثال، گرسنگي موجب توجه روح به غذا مي شود.
شانزدهم، لزوم جهت گيري كمالات قواي نازله روح به سوي كمال نهايي كمالاتي كه مربوط به قواي نازله روح هستند، در صورتي كمال حقيقي انسان محسوب مي شوند كه به سير روح به سوي بي نهايت كمك كنند. به عنوان مثال، خوردن غذا را مي توانيم كمالي براي روح در مرتبه اي كه متعلق به بدن است بشماريم، اگر جهت گيري روح (نيت) معطوف به كمال نهايي باشد.
هفدهم نقش نيت در تكامل روح- كارهايي كه به وسيله بدن انجام مي شود، از آن جهت كه از اراده و اختيار انسان سرچشمه مي گيرد، ارتباط با روح پيدا مي كند. اين كار بدني، از راه توجه روح يا اراده آگاهانه روح، با روح ارتباط پيدا مي كند. اين كار بدني زماني موجب كمال براي روح مي شود كه روح به آن توجه داشته باشد. بدين ترتيب، توجهي كه روح پيدا مي كند و انگيزه مي شود تا بدن را به كار بگيرد، به فعل، ارزش مي بخشد. اگر اراده و توجه روح به فعل بدني نبود، هيچ كار بدني، موجب كمال روح نمي شد.
هجدهم، تناسب نيت با شكل كار- هر انگيزه اي، تنها يك شكل كار را اقتضا مي كند و هر شكل كاري از انگيزه خاصي سرچشمه مي گيرد. به عنوان مثال، انگيزه تأمين سلامتي از راه تغذيه، اقتضا نمي كند كه انسان، سنگ بخورد يا مطالعه كند.
نوزدهم، انگيزه هاي طولي- يك كار ممكن است با چند انگيزه طولي انجام بگيرد. در اين صورت، آنچه به اين كار ارزش مي بخشد، همان انگيزه اصلي است.
بيستم، شناخت حسن و قبح اغلب افعال از راه وحي- البته اين مسئله مربوط به مقام اثبات (استدلال) است و نه ثبوت (تحقيق)؛ زيرا حسن و قبح يك رابطه نفس الامري است، يعني رابطه سبب و مسببيتي، بين فعل و نتيجه اش وجود دارد. اين رابطه، قابل جعل واعتبار نيست، ولي انسان براي كشف آن، احتياج به وحي دارد.
بيست ويكم، قرب الهي به عنوان كمال نهايي انسان- اين قرب، «مكاني يا زماني» نيست، چون خداوند جسم نيست، «اعتباري محض» نيز نيست، بلكه داراي منشاء تكويني و حقيقي است؛ «رابطه علمي و ذهني» هم نيست؛ يعني يك سلسله مفاهيم ذهني نيست كه هر چه معرفت انسان به آن ها بيشتر باشد، مقرب تر باشد؛ «رابطه عليت» كه خدا نسبت به همه موجودات دارد («و نحن اقرب اليه من حبل الوريد»43) نيست، زيرا اين نوع قرابت و نزديكي، اكتسابي نيست؛ بلكه معناي صحيح قرب به خداوند اين است كه:
1- قرب الهي، مقوله اي مرتبط با «روح» انسان است، نه جسم او؛ به اين معني كه در اثر تقرب، روح انسان به خداوند نزديك مي شود.
2- «علم و آگاهي» يكي از ويژگي هاي روح انسان است. روح موجودي است كه وجودش، عين علم است و به همين دليل، روح، خودآگاه است. بنابراين، معناي «تكامل روح»، تكامل علم و آگاهي به خود انسان است؛ تكامل روح يعني تقويت «خودآگاهي» انسان. به عبارت ديگر،وقتي روح انسان از سنخ علم باشد، كمال و ضعف او به معناي كمال و ضعف علم است.
3- اگر انسان، خودش را به درستي بيابد و درك كند، اين واقعيت را نيز با علم حضوري درخواهد يافت كه عين «وابستگي به خدا»ست و هيچگونه استقلالي از خداوند ندارد. از اين رو، قربي كه انسان كمال يافته به آن مي رسد، درك عميق ارتباط خود با خداست.
بيست و دوم، شمول و فراگيري- نظريه اخلاقي اسلام، تمام انواع ارتباطات انسان با «خدا»، «خود»، «انسان هاي ديگر» و «طبيعت مادي» را در نظر مي گيرد.
بيست و سوم، انسجام دروني و عدم تناقض بين اجزاي تشكيل دهنده نظام اخلاقي.
بيست و چهارم، قابليت تبيين عقلاني- از آنجا كه نظريه اخلاقي اسلام با واقعيات ارتباط دارد و مبتني بر رابطه علي و معلولي ميان افعال انسان و نتايج آن است و براساس ميل و سليقه يا قرارداد و اعتبار نيست، از قابليت تبيين عقلاني برخوردار است. نتيجه اين ديدگاه، نفي نسبيت در احكام اخلاقي و وجود ملاك و معيار براي داوري درباره مكاتب اخلاقي است.
بيست و پنجم، تركيبي و چندبعدي بودن ملاك ها- به همه ابعاد وجودي انسان از قبيل لذت خواهي، عاطفه ديگردوستي و سودطلبي مادي و معنوي، البته با محوريت خداوند توجه دارد.
بيست و ششم، حسن فعلي و حسن فاعلي- ارزش رفتار به دو عامل وابسته است: انگيزه فاعل يا حسن فاعلي و خود فعل يا حسن فعلي. اين تلقي مبتني بر ديدگاه قرآن است كه مي فرمايد:
«ان الانسان لفي خسر الاالذين آمنوا و عملوالصالحات»44
همانا انسان در زيان است، مگر آنان كه ايمان آوردند و عمل صالح انجام دادند.
ط. درباره رابطه دين و اخلاق، توجه به دو نكته اهميت دارد:
اول اينكه اخلاق، جزيي از دين است؛ يعني نسبت ميان آنها عموم و خصوص مطلق است. دينداري سه بخش است: عقايد، احكام و اخلاق.
درواقع، همه اموري كه به صورتي با تكامل انسان در ارتباط هستند، از بعد ارزشي خود، در قلمرو دين قرار مي گيرند45.
ديگر اينكه، اخلاق در سه حوزه كاملا وابسته به دين است: تعيين مصداق هدف نهايي اخلاق، تعيين ملاك ارزشگذاري افعال و تشخيص افعال ارزشي و ضدارزشي46.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
43- سوره ق، آيه .16
44- سوره عصر، آيات 3-2.
45- فلسفه اخلاق، صص 186-.185
46- همان، صص 188-.186

 



BBCفارسي اتاق فكر اغتشاشات دست هاي نامرئي -29

نويسنده: محمد عبدالهي
ارتباط تشكيلاتي بي بي سي فارسي با ستاد انتخاباتي ميرحسين موسوي آنجا عميق تر مي شود كه بدانيم سردبيري اين شبكه تلويزيوني كه با مصوبه مستقيم مجلس انگليس آغاز به كار كرده را فردي به نام علي اصغر رمضان پور برعهده دارد كه وي معاون فرهنگي عطا الله مهاجراني، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي دولت خاتمي بود. »268
همچنين خبرگزاري آفتاب به نقل از سايت الف درخبري اعلام كرد:
«كشف خانه ي تيمي حاميان مهندس موسوي در ميدان هفت تير ابعاد جديدي از ساماندهي آشوب هاي خياباني در تهران را روشن كرد. به گزارش الف: پليس اطلاعات و امنيت تهران با همكاري ديگر نهادهاي امنيتي كشور، با گزارش هاي مردمي و همچنين بعد از چند روز تعقيب و مراقبت سرخط هاي آشوب هاي خياباني، عصر روز دوشنبه اول تير ماه موفق شد يكي از چند مركز ساماندهي آشوب هاي خياباني در تهران را شناسايي كند كه متاسفانه اين مركز در دفتر روزنامه كلمه ي سبز قرار داشت. انتشار روزنامه ي كلمه سبز، روز 23 خرداد توسط مسؤولين اين روزنامه متوقف شده بود و مسؤولين اين روزنامه با همكاري افرادي چون مهدي هاشمي و مصطفي تاج زاده عملاً اين دفتر را به كانون ساماندهي آشوب هاي خياباني مبدل ساختند. براساس فيلم هايي كه از بدو ورود نيروهاي پليس اطلاعات و امنيت تهران به روزنامه كلمه سبز در ميدان هفت تير گرفته شده، مشهود است كه حجم بالاي دستگاه هاي تكثير لوح فشرده، مونتاژ فيلم، اعلاميه هاي جعلي و دستگاه هايي اينترنتي متصل به سرورهاي خارج از كشور است.
همچنين در بررسي ها مشخص مي شود عليرضا بهشتي شيرازي سر دبير روزنامه، كار تقرير و تنظيم برخي اطلاعيه هاي جعلي را با هم فكري مهدي هاشمي انجام مي داده است. لازم به يادآوريست عليرضا بهشتي شيرازي با سيد عليرضا حسيني بهشتي( فرزند شهيد بهشتي) تفاوت دارد.
از جمله جعليات عليرضا بهشتي شيرازي، مي توان به نامه ي جعلي منتسب به وزارت كشور به رهبري در موردانتخابات اشاره كرد. همچنين در اين مركز، برخي فيلم ها كه به طور اختصاصي از بي بي سي فارسي ،CNN VOA و برخي ديگر از شبكه هاي خارجي به صورت اختصاصي پخش مي شده در اين مركز مونتاژ و تدوين شده است. طرح ها و گزارش هاي ريز تجمعات و آشوب هاي گذشته و اغتشاشات آينده از ديگر اسنادي است كه در اين مركز كشف شده است. در دقايق اول كشف اين مركز ساماندهي آشوب هاي خياباني، مير حسين موسوي تلاش داشته خود شخصاً وارد موضوع شود كه با اطلاع از اسناد كشف شده از نيمه ي راه به منزل خود باز مي گردد. حدود 24 نفر از افرادي كه در محل روزنامه و يا همان مركز ساماندهي آشوب هاي خياباني در حال طراحي برخي تحركات بودند اكنون در بازداشت و بازجويي به سرمي برند. از دو مركز ديگر نيز كه يكي از آنها در خيابان شهيد مطهري واقع است اسناد ديگري از آشوب هاي اخير كشف شده كه هنوز هيچ خبري از آن منتشر نشده است.»269
درهمين رابطه سيد امير حسين مهدوي، عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي، در جمع خبرنگاران در خبرگزاري ايسنا به بيان جزيياتي درباره ي مجموعه فعاليت هاي فرهنگي و رسانه اي ستاد مير حسين موسوي و نقش برخي عوامل در شكل دهي آشوب هاي اخير پرداخت و گفت:
«من دو سال عضو علي البدل شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب و يك سال عضو شوراي مركزي بوده ام و به خاطر سابقه ي روزنامه نگاري اقتصادي در تدوين و تبيين مواضع اقتصادي سازمان نقش داشته ام و تقريباً در جريان تمامي تصميمات و تحركات نامزدهاي رياست جمهوري بودم... .
از قبل، فرآيندي براي انتشار نظر سنجي ها و نتيجه از پيش اعلام شده انتخابات طراحي شده بود و براساس اين برنامه بود كه موسوي ساعت 21 روز 22 خرداد و پس از اتمام راي گيري در يك مصاحبه مطبوعاتي اعلام كرد در مرحله اول پيروز مي شود. و هر نتيجه غير از اين نادرست است و نشان مي دهد كه در انتخابات تقلب شده است . در اين دوره از انتخابات در مرحله نخست اعلام كرديم كه موج سبز در كشور راه افتاده و در مرحله بعد گفتيم كه آراي آقاي موسوي در حال رشد است و در گام ديگري مدعي شديم او با آقاي احمدي نژاد به مرحله دوم مي رود و بعد هم در جامعه القاء كرديم موسوي در مرحله دوم پيروز انتخابات خواهد بود اما شخصاً هيچ ادله اي براي قطعيت اين نظريه پيدا نكردم. القا اين انديشه به موسوي باوراند كه اعلام كند پيروز قطعي انتخابات است و در شرايطي كه مي دانستيم اين گونه نيست وبه دليل حضور ناظران آقاي موسوي در قريب به اتفاق صندوق ها، نگراني در زمينه سلامت انتخابات وجود نداشت، تكرار گزاره اي نگراني از سلامت انتخابات و تقلب از طريق رسانه ها و بيانيه هاي گروه هاي مختلف اصلاح طلب بصورت شفاف پيگيري مي شد... پيگيري موضوع صيانت از آرا به بهزاد نبوي سپرده شد و او دنبال جمع آوري افرادي براي معرفي آن ها بعنوان ناظران بر انتخابات بود.»270
ابعاد حمايت ها و هماهنگي هاي جبهه موسوي و طرف خارجي به طور بسيار خلاصه در قالب محورهاي زير قابل تحليل است:
1-4-6 حمايت رسانه اي
بارزترين جنبه حمايت خارجي ميرحسين موسوي و اصلاح طلبان در انتخابات رياست جمهوري دهم حمايت مستمر رسانه هاي غربي از اصلاح طلبان و وجود هماهنگي كامل ميان آنها در عرصه عمل بوده است. انگليسي ها، شبكه بي بي سي فارسي را دقيقاً چند ماه قبل از انتخابات به راه انداختند و در آستانه انتخابات پخش برنامه هاي آن را 24 ساعته كردند. در شرايطي كه سيستم پيامك در كشور قطع بود بي بي سي فارسي عملاً نقش سيستم پيامك را براي اصلاح طلبان ايفا مي كرد تا بتوانند برنامه هاي خود را با يكديگر هماهنگ كرده و درباره زمان و مكان آشوب ها اطلاع رساني كنند271. علاوه بر اين موسوي و اصلاح طلبان تقريباً در تمام ايام بحران بعد و قبل از انتخابات، از حمايت مستمر گفتماني و تحليلي رسانه هاي غربي برخوردار بودند.272 تقريباً تمامي اظهار نظرهاي موسوي و حاميان او با بسامد بسيار بالا در رسانه هاي غرب انعكاس پيدا كرده و مورد تشويق و تأييد و سپس حمايت تحليلي قرار مي گرفت و هنوز هم مي گيرد. در واقع مي توان گفت بخش بزرگي از گفتمان و استدلال سازي براي موسوي در ماه هاي پس از انتخابات را رسانه هاي غربي به دوش كشيده اند. جنبه ديگر حمايت رسانه هاي غربي از موسوي به تخريب بي امان نظام از جانب آن ها باز مي گردد. در تمام دوران مبارزه انتخاباتي و پس از آن، رسانه هاي غرب دقيقاً همان محتواي رسانه هاي داخلي حامي موسوي را منتها با حجم گسترده تر و كيفيت بيشتر تعقيب كرده اند. در موارد مهمي حتي آموزش خراب كاري و آشوب به عوامل داخلي هم در دستور كار اين رسانه ها قرار گرفته است. در مجموع مي توان نتيجه گرفت كه اغلب رسانه هاي غربي كه دشمني آن ها با نظام جمهوري اسلامي آشكار است، در دوران انتخابات به عنوان ارگان رسانه اي موسوي و اصلاح طلبان عمل كرده اند و او در تمام مدت از حمايت همه جانبه آن ها برخوردار بوده است.
2-4-6 فعال شدن سفارتخانه ها
بر مبناي اعترافات منتشرشده برخي از دستگير شدگان ستاد موسوي قبل از انتخابات در ارتباط مستمر با مسولان سفارت انگليس بوده است. كارمندان سفارت انگليس تماس هاي متعددي با ستاد و مشاوران موسوي داشته اند و درباره چگونگي روند امور به آن ها مشاوره مي داده اند. بعد از انتخابات نيز در بسياري از سفارتخانه هاي كشورهاي غربي در تهران ميز آشوب شكل گرفت و آن ها در برنامه ريزي براي ناآرام كردن تهران نقش اساسي ايفا كردند. از جمله همان طور كه اكنون مستندات مفصل اين موضوع موجود است برخي اعضاي سفارت انگليس و تابعين برخي كشور هاي ديگر مستقيماً در خيابان هاي تهران حضور داشته و آشوب گران را توجيه، راهنمايي و تحريك مي كرده اند.273
3-4-6 كمك به فرايند نمادسازي
طرف هاي خارجي به ويژه متخصصان پروژه هاي براندازي نرم در روزهاي قبل و بعد از انتخابات88 كمك زيادي به عميق شدن فرايند نمادسازي اصلاح طلبان در جهت شكل دهي به يك كودتاي نرم انجام دادند. بر مبناي اعتراف خود اين رسانه ها؛ سر دادن شعار الله اكبر در ساعت خاصي از شب استفاده از مچ بندهاي سبز و مشكي، بوق زدن در خيابان، راهپيمايي در برخي معابر پر رفت و آمد، استفاده از نماد V
(پيروزي Victory= ) و بسياري طرح هاي ديگر از اين دست كه اصلاح طلبان در اين مدت از آن ها به عنوان نمادهاي اعتراضي خود استفاده كرده اند، پيش تر توسط رسانه ها و تحليل گران غربي متخصص در امور ايران پيشنهاد شده بود. به عبارت ديگر در شب ها و روزهاي بحران به زحمت مي توان راهبرد يا تاكتيكي از جانب اصلاح طلبان سراغ گرفت كه قبل از آن از جانب غربي ها پيشنهاد نشده باشد. به عنوان يك نمونه بسيار جالب توجه، طرح استفاده از تاكتيك هاي انقلابيون در آستانه بهمن1357 بود كه رهبر معظم انقلاب آن را تمسك به كاريكاتور انقلاب اسلامي ناميدند و اول بار توسط سايت گذار متعلق به خانه آزادي پيشنهاد شد و سپس در دستور كار اصلاح طلبان قرارگرفت.
4-4-6 اعزام نيرو
دستگيري هاي بعد از انتخابات نشان مي دهد غربي ها بلافاصله بعد از آن كه به اين نتيجه رسيدند در تهران فرصتي براي ضربه زدن به نظام فراهم شده، تعداد زيادي از اعضاي گروهك هايي را كه در سال ها گذشته در مناطق مرزي كشور ساخته بودند، به تهران اعزام كردند. اكنون روشن شده است كه منشأ بسياري از خشونت هاي انجام شده در ايام پس از انتخابات همين افراد بوده اند كه سال ها آموزش ديده و براي نقش آفريني در چنين روزهايي تجهيز شده بودند. بسياري از اين قبيل افراد كه برخي ازآن ها شناسايي شده و اعترافات آن در رسانه ها منتشر شد274، در ستادهاي ميرحسين موسوي و مهدي كروبي فعاليت مي كرده اند. به اين ترتيب روشن مي شود كه هدف اصلي غرب از تقويت گروهك ها در مناطق مرزي نه جدايي طلبي بلكه آموزش نيروهاي خراب كار و تروريست در منطقه امن براي گسيل به مركز، در مواقع بحران بوده است. اصلاح طلبان فرصت و امكان لازم براي نقش آفريني اين عوامل را در روزهاي بعد از انتخابات، فراهم آورده و در مواردي با آن ها همكاري كردند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
268 31/3/88
http://wwwjahannewscom/vdccepq2bqep8iaa2htm
269 5/4/88
wwwaftabnewsir/vdccxq42bqm8laa2html
270 . ايسنا، 6/4/88
271 . محمد سعيد كاوه، شنبه پس از انتخابات، صفحه 45
272 . «بي بي سي فارسي را بايد يكي از محورهاي اصلي توليد و جهت دهي اخبار حول و حوش انتخابات و ناآرامي هاي بعد از آن تلقي كرد. طي ساعات ابتدايي صبح شنبه 23 خرداد با اهداق و برنامه هاي مختلف تبليغاتي، اين رسانه تلاش كرد تا عده اي را به جان مردم انداخته و آنها را نسبت به صدمه زدن به اماكن عمومي تحريك كند. روزنامه جوان، 25/3/88
273. جلسه دوم دادگاه آشوبگران پس از انتخابات، 12/5/88، مهر، فارس و...
«هشت نفر از كارمندان محلي در سفارت انگليس كه در اغتشاشات و آشوب هاي اخير نقشي چشمگير داشته اند ، بازداشت شده اند اين گروه در برپايي آشوبهاي اخير نقش موثري ايفا كرده اند .» جهان نيوز، 7/4/88
http://jahanewscom/vdcbswbsrhbs9piuurhtml
274 . بخش هاي متعدد خبري سيما در روزهاي 10 تا 20مردادماه و به ويژه چهارشنبه
7/11/88

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14