(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه اول مهر 1389- شماره 19747

زنگ اول، زنگ بالندگي و توانمندي قاينات
معاون سينمايي وزارت ارشاد: معارف اسلام بايد در تار و پود آثار سينماگران گنجانده شود
پژواك
كتابت جزء سي ام قرآن كريم توسط خوشنويسان محلاتي
احداث كتابخانه استاندارد در فريدونكنار
در نيشابور برگزيدگان جشنواره شعر گلدسته هاي سپيد رضوي معرفي شدند
5/1 ميليارد ريال به برپايي جشنواره خوشنويسي رضوي اختصاص يافت
برگزاري همايش نگارش و حروف نگاري سوره هاي قلم و علق در اصفهان
نمايشنامه خواني در خانه هنرمندان اصفهان
گالري هاي هنري اصفهان از استاندارد لازم برخوردار نيستند
گشايش نمايشگاه نقاشي بر روي شيشه پنجره هاي قديمي اصفهان
دبير جشنواره تئاتر كودك و نوجوان: 6 نمايش خارجي در جشنواره تئاتر كودك همدان حضور دارند
جشنواره تئاتر بومي تيرنگ برگزار مي شود
نمايشگاه نقاشي 4 هنرمند جوان در اصفهان برگزار شد
برپايي نخستين نمايشگاه دوسالانه سفال و سراميك در شاهرود
مدير حوزه هنري مازندران: اكثر سينماهاي استان به بازسازي نياز دارند



زنگ اول، زنگ بالندگي و توانمندي قاينات

زنگ اول، زنگ خاطره هاي رنگي و زنگ شكل گيري خاطرها در نقش و قالب خاطره هاست. در اين زنگ بيش ازكلام و بيشتر از جملات، لرزش اصوات و نگاه به زمين دوخته اي سخن مي گويد؛ كه جمعي در شرمندگي ظاهر آراسته و عده اي در خجالت كيف و كفش سال گذشته اند.
قاينات در نقطه كويري مرز شرقي كشور، با مردماني غالبا كشاورز و روستانشين كه از درآمد پايدار و ثابتي برخوردار نمي باشند و عمده درآمد كشاورزي و دامي آنها به جهت ناپايداري آب وهوا در سرما و كم آبي، به طور كامل به ثمر نمي رسد واقع است. در اين منطقه زنگ اول ماه مهر، شرمندگي بسياري را در خاطره دانش آموزان اين مرزوبوم به يادگار مي گذارد و به نظر مي رسد در فضاي دوگانه و بعضا طبقاتي شهرستان و در برابر نگاه هاي حسرت آلودي كه به مدارس منتقل مي شود و نيز سرماي زودرس پاييز قاينات، كه از اولين روزهاي مهر آغاز مي شود تن پوشيده دانش آموزان بسياري را در برابر پيراهن ساييده و نخ نماي همكلاسي هاي شان مي لرزاند.
ونيز دمپايي به گل نشسته هم نيمكتي كه ذرات برنده خاك آفتاب سوز شده كوير را به كلاس منتقل مي كند، خاطر اهل كلاس و مدرسه را در مهر مكدر مي كند و توجه بيش از حد توانگران و مسئولان شهرستان به فرزندان در پوشش لباس، كيف و كشف و... و ترمز سرويس هاي دولتي پلاك قرمز در مقابل مدرسه و رخ كشيدن در برابر ديگر دانش آموزان از جمله صحنه هايي است كه براي هميشه در اذهان و خاطر دانش آموزان قايني به عنوان خاطراتي تلخ باقي مي ماند و بر رنج آنان مي افزايد و با وجدان آنان دست و پنجه نرم مي كند.
البته در تدبير اين مهم همه ساله نيك انديشاني قدم هاي خيري برمي دارند و دستگاه هاي حمايتي شهرستان كمك هايي را براي دانش آموزان به اصطلاح بي بضاعت روانه خانه و مدرسه مي كنند.
و اميد كه شكل اجراي اين دو در شهرستان به نحوي انجام گيرد كه قالب سومي رنگ شرمندگي و ترحم به خود نگيرد و در حدي گسترش يابد كه رنگ آغاز سال تحصيلي به تن همه دانش آموزان قاينات خوش باشد و از شادي عميق و واقعي لذت ببرند.
در اين بين نقش اوليا، مربيان و مديران مدارس شهرستان نيز در اين مهم برجسته است و انتظار مي رود در برنامه ريزي يك شروع خوب و خاطره انگيز و در كنار آزمون آغازيني كه براي دانش آموزان تدارك مي كنند برنامه آزموني براي اركان و شوراهاي مدرسه برنامه ريزي و اين گونه رفتارها را چاره جويي و جلوگيري كنند تا رنگ آفتابي مهر و فرصت بالندگي و يك شروع خوب براي دانش آموزان قاينات فراهم آيد.
شهروندان نيز بايد بدانند كه شروع مهر و زنگ اول تنها در مدرسه نيست بلكه در شروع مهرماه، خانه، خيابان، همسايه، و... همه و همه و همه جا حكم زنگ اولي دارد و از نگاه تيزبين دانش آموزان پنهان نمي ماند.
اما در اين ميان جلوگيري از خريدهاي غيرضروري و ممانعت از افراطي گري ها توسط والدين محترمي كه دست شان به دهانشان مي رسد مي تواند در يك دست نمودن بچه ها و جو مدرسه و تقويت باورها و اذهان كودكان نسبت به ارزش ها موثر باشد.
كاركنان مدرسه نيز با تقسيم عادلانه نگاه، امكانات و احترام در بين بچه ها و نظام آموزش و پرورش مي توانند علاوه بر ترويج عدالت در زمينه هاي مختلف، خاطرات خوش را براي فرزندان محروم و مستضعف اما تيزهوش، مستعد و باغيرت به ارمغان آورند.
اما سهم مسئولان شهري و آنان كه مسئوليت و جايگاه برتري به لحاظ قانوني دارند نيز غير قابل اغماض است. نظارت بر عملكرد حوزه هاي آموزش و پرورش، تلاش براي رفع نقايص و مشكلات، شناسايي و كمك در رفع مشكلات دانش آموزان و خانواده هاي بي سرپرست و حمايت هاي مادي و معنوي از افراد نخبه به عنوان سرمايه هاي آينده كشور از جمله مواردي است كه نيازمند حضور موثر مسئولان است. و آنگاه زنگ اول، زنگ بالندگي، توانمندي و افتخار براي هر دانش آموز قايناتي خواهد بود كه هر كس در هر مقام و مسئوليتي و با هر توان و سليقه اي در اين ميدان به وظيفه انساني و الهي خويش در قبال پروردگار مهربان و هم نوعان خويش و كودكان معصوم عاقلانه و عالمانه عمل كند.
يك شهروند قايناتي

 



معاون سينمايي وزارت ارشاد: معارف اسلام بايد در تار و پود آثار سينماگران گنجانده شود

همدان - خبرنگار كيهان:
معارف روشن اسلام بايد در تار وپود آثار سينماگران گنجانده شود.
معاون امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با اعلام اين مطلب در مراسم پاياني جشنواره سينماي جوان منطقه سه كشور - تاك - در ملاير، گفت: شما سينماگران بايد ضمن گنجاندن معارف روشن اسلام در تار وپود آثار خود، پيام هاي ناب اخلاقي را نيز در آنها مستقر سازيد.
جواد شمقدري افزود: هم اكنون بسياري از نخبگان و خواص جوامع غربي، نگاهشان به اسلام جلب شده و اين امر به عنوان نقطه اي روشن، مسئوليت هنر و هنرمندان ايراني را افزايش مي دهد.
وي با اشاره به ضرورت شناسايي زواياي پنهان جنگ نرم دشمن و راه هاي مقابله با آن، اظهار داشت: جنگ نرم امروز از زواياي مختلف وارد زندگي و جامعه ما شده و حتي معماري ما را تحت تاثير قرارداده و قرآن را از حالت سنتي و اسلامي خارج كرده است.
شمقدري خاطرنشان ساخت: آنچه موجب نگراني بيشتر است، زواياي پنهان جنگ نرم است كه بايد به عنوان يك دغدغه مهم، از سوي نخبگان و دلسوزان مورد ارزيابي قرار بگيرد.
وي در خصوص اهانت به ساحت مقدس قرآن كريم، گفت: قرآن سوزي اتفاق جديدي نيست، بلكه سال هاست كه در فيلم هاي هاليوود ساخته شده و الآن به صورت وقيحانه اي به آن عمل شده است.
وي علت اهانت به قرآن را ترس و نگراني غربي ها از گسترش و نفوذ اسلام در آن جوامع بيان كرد و گفت: هر سال شاهد مسلمان شدن بيش از 80 هزار نفر از مردم اروپا هستيم.
معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه سخنان خود به برگزاري خوب جشنواره سينماي جوان منطقه سه كشور در ملاير اشاره كرد و ادامه داد: حضور هنرمندان جوان در اين جشنواره نسبت به سال گذشته دو برابر شده و لذا با اين شور و نشاطي كه در جوانان مي بينيم بايد فعاليت گسترده تري را شاهد باشيم.
وي ابراز اميدواري كرد كه بودجه سينماي جوان در ازاي افزايش كيفيت و تنوع آثار هنرمندان دو برابر شود.
بنابر همين گزارش، دهمين جشنواره منطقه اي سينماي جوان - تاك - با حضور 10 استان كشور به مدت چهار روز در ملاير برگزار شد.

 



پژواك

كارگاه فيلم سازي در اصفهان
اصفهان- خبرنگار كيهان: چهارمين دوره كارگاه هاي تخصصي فيلمسازان مراكز استاني حوزه هنري ويژه جشنواره رويش در خانه هنرمندان اصفهان برگزار شد.
اين كارگاه يك روزه به صورت منطقه اي و با حضور استان هاي منطقه3 كشور شامل كهكيلويه و بويراحمد، چهارمحال و بختياري، اصفهان، فارس، خوزستان و بوشهر در حوزه هنري استان اصفهان برپا شد.
برپايي نمايشگاه نقاشي در شوش
شوش- خبرنگاركيهان: نمايشگاه نقاشي انفرادي سيدعلي فدائي از هنرمندان انجمن هنرهاي تجسمي در تالار نيايش شوش افتتاح شد. در اين نمايشگاه كه تا پانزده مهرماه داير خواهد بود، 45اثر كه با بهره بردن از فتوشاپ و PAint خلق شدند در معرض ديد عموم قرارمي گيرد.
رونمايي از سه اثر هنري
شهريار- خبرنگار شهريار: با حضور فرماندار شهريار و شهردار فاز3 انديشه سه اثر نقاشي غلامرضا رسول زاده هنرمند نقاش و مسئول نگارخانه مهر رونمايي شد. فرماندار شهريار در اين مراسم خواستار توسعه فضاي آموزشي نگارخانه مهر در جهت اعتلاي هنر شد.
گنبد كاووس ميزبان جشنواره فيلم مقاومت
گنبدكاووس- خبرنگاركيهان: يازدهمين جشنواره بين المللي فيلم مقاومت بهمراه نمايشگاه كتاب و عكس دوران دفاع مقدس در شهرستان گنبد كاووس برگزار مي شود. اين جشنواره از 2 تا 6مهرماه سال جاري همزمان با تهران و 12استان كشور و همچنين هشت شهر كشور، در اين شهرستان برگزار مي شود.
مجموعا 5باكس فيلم كوتاه كه هر باكس شامل 12فيلم كوتاه (هر فيلم 8تا 10دقيقه) در گنبد كاووس به نمايش درخواهد آمد.
انتشار عكس هاي شهريار
تبريز- خبرنگاركيهان: همزمان با بزرگداشت روزملي شعر و ادب فارسي و استاد شهريار، مجموعه عكس هاي استاد شهريار بصورت كارت هاي پستال، توسط حوزه هنري آذربايجان شرقي، منتشر شد.
در مقابل تجليل از سراينده شاه كار جاودانه «حيدربابايه سلام»، كارت پستال هاي شهريار كه توسط استاد علي صادق نخجواني، عكاس فقيد تبريز تهيه شده بوده در مراسم يكصدمين سال تولد شهريار، منتشر شد اين مجموعه چاپ سوم كارت پستال هاي شهريار مشتمل بر 12قطعه عكس 13*9 در 1500تيراژ به همراه پوستر ويژه با شعري از استاد منتشر شد.
پاسداشت روز شعر و ادب فارسي
سرويس شهرستانها: انجمن ادبي بيدل با همكاري اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اسلامشهر با برگزاري عصر شعر «در سايه سار غزل» بيست وهفتم شهريور، روز شعر و ادب فارسي و بزرگداشت استاد سيدمحمدحسين بهجت تبريزي را گرامي داشت.
صادق محمدزاده، سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي در ابتداي اين عصر شعر از استاد شهريار به عنوان غزل سراي چيره دست در زبان فارسي نام برده و وي را از جمله شاعران شوريده اي دانست كه از عشق زميني و مجازي، به عشق آسماني و حقيقي دست يافت.
در ادامه شاعران با گراميداشت اين روز و با خواندن زندگينامه و اشعار و غزل هاي عارفانه شهريار ياد و خاطره استاد را گرامي داشتند.
در پايان لوح تقدير و يك جلد از كتاب «توماه شعرمني» مجموعه اشعار نوشين نامداري از شاعران اسلامشهري به عنوان هديه به شعرا اهدا شد.
بازبيني 6نمايش صحنه اي
¤شوراي بازبيني انجمن نمايش شهرستان اسلامشهر بيست و هفتم شهريور شش نمايش صحنه اي را جهت صدور مجوز براي اجراي عموم بازبيني كرد.
نمايش «اسماعيل اسماعيل» با موضوع دفاع مقدس نوشته جمشيد حانيان و كارگرداني سيدمحمود اسحاقي زاده، ده شلم رود با موضوع كودك به نويسندگي و كارگرداني مهدي سلطاني، پهلوان كچل با موضوع طنز نوشته داود فتحعلي بيگي و كارگرداني محمد طنابنده و نمايش باغ زالزالك با موضوع طنز به نويسندگي و كارگرداني ابراهيم نصيري چهار نمايشي بودند كه بعد از بازبيني مورد تاييد شورا قرارگرفت.
نمايش 60 فيلم در سمنان
سمنان- خبرنگار كيهان: جشنواره فيلم مقاومت به مناسبت گراميداشت هفته دفاع مقدس در سمنان برگزار مي شود. در جشنواره فيلم مقاومت 60 عنوان فيلم كوتاه، بلند و فيلم هاي 313 ثانيه اي در دو سالن تئاتر شهر و سينما فرهنگ سمنان اكران مي شود.
جشنواره فيلم مقاومت در سمنان در پنج بخش فيلم نامه، مستند، فيلم كوتاه، سينماي مقاومت و فيلم هاي 313 ثانيه اي اجراء مي شود.
جشنواره فيلم مقاومت به مدت يك هفته صبح ها در سالن تئاتر شهر و عصرها در سينما فرهنگ سمنان برگزار مي شود.
بليط فيلم هاي اين جشنواره با 50درصد تخفيف با هزينه 750 تومان ارائه مي شود و 5 فيلم اين جشنواره براي نخستين بار اكران مي شوند.
راهيابي نمايش «من و تو و خدا» به جشنواره
اوز- خبرنگار كيهان: گروه نمايش قاصدك لار با اجراي نمايش «من و تو و خدا» موفق به راهيابي به جشنواره استاني تئاتر ماه شد. نمايش «من و تو و خدا» به سرپرستي، كارگرداني و نويسندگي، غزل بهارستاني و بازي فاطمه قوامي يك نمايش تك پرسناژ (يك بازيگر محوري) است كه شخصيت نمايش، زني است كه در يك وضعيت نامتعادل رواني ولي با زباني زيبا از عشق به همسر و فرزند سخن مي گويد.
اجراي سمفوني مقاومت در سمنان
سمنان- خبرنگار كيهان: سمفوني مقاومت براي نخستين بار در كشور در سمنان اجرا مي شود.
اين سمفوني براي نخستين بار در سطح استانهاي كشور به مناسبت گراميداشت هفته دفاع مقدس با رهبري استاد مجيد انتظامي و با 130 نوازنده و آهنگ ساز برجسته كشور در سمنان اجرا مي شود.
وي گفت: سمفوني مقاومت در چهار بخش اميد، مقاومت، عروج و خروش با خوانندگي نيما مسيحا و استاد عبدالحسيني به مدت 2 ساعت در سالن غدير سمنان اجرا مي شود.
برگزاري كنفرانس «نقد و توهين در كاريكاتور»
تبريز- خبرنگار كيهان: كنفرانس بين المللي «نقد و توهين در كاريكاتور»، در خانه فرهنگ تبريز برگزار شد.
در اين همايش، هنرمندان كاريكاتوريست از فرانسه، تركيه، بلژيك، آذربايجان، بلغارستان، ايتاليا، ايران و سوريه شركت داشتند. كه طي آن راهكارهاي نقد درست، سازنده و به دور از توهين، افترا و دروغ با تكيه بر اخلاق و رعايت عدالت و انصاف، بررسي شد.
توهين به اديان الهي و قوميت ها، اعتقادات و باور ملت ها، از سوي كاريكاتوريست هاي 8 كشور مزبور، بشدت محكوم شد.

 



كتابت جزء سي ام قرآن كريم توسط خوشنويسان محلاتي

اراك- خبرنگار كيهان:
60 خوشنويس برتر محلاتي در رده هاي مختلف سني جزء سي ام قرآن كريم را كتابت كردند.
سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي محلات دراين باره گفت: كتابت روايات احاديث و قرآن كريم به وسيله هنرمندان موجب تقويت ايمان در دل ها و انس جوانان با كتاب آسماني و معارف الهي مي شود.
غلامرضا مرداني با يادآوري استقبال جوانان از كتابت قرآن در محلات اظهار داشت: قرآن كريم با حضور 200 تن از اين هنرمندان كتابت مي شود.
در پايان مراسم كتابت قرآن كريم در محلات به 12 نفر از برگزيدگان جوايزي اهدا شد.

 



مديركل كتابخانه هاي مازندران خبر داد
احداث كتابخانه استاندارد در فريدونكنار

فريدونكنار - خبرنگار كيهان:
مديركل كتابخانه هاي عمومي مازندران گفت: با اعتبار بالغ بر يك ميليارد و چهارصد ميليون تومان، كتابخانه استاندارد در فريدونكنار احداث مي شود.
«محمد اسماعيل امامزاده» با بيان اينكه اين كتابخانه به 95 درصد از نياز محققان و پژوهشگران، پاسخگوست، افزود: با توجه به بيانات رهبر معظم انقلاب مبني بر اينكه يكي از مهمترين ماموريت هاي نظام و حكومت اسلامي گسترش فرهنگ كتابخواني است، لذا با توسعه اين فرهنگ به بخش اعظمي از ماموريت هاي حكومت اسلامي جامه عمل پوشانده مي شود.
امامزاده با اشاره به اينكه ژاپن از جمله كشورهاي پيشرو در حوزه كتاب و مطالعه در منطقه است و امروز ميزان معدل مطالعه در اين كشور 2 ساعت و 13 دقيقه است، گفت: رتبه ما در ميان 56 كشور منطقه در بخش فضاي كتابخانه اي 43 است كه در 14 سال آينده بايد جزء 15 كشور اول منطقه بشويم.
مدير كل كتابخانه هاي مازندران، رتبه اين استان را در ميان كتابخانه هاي كشور، 48 اعلام كرد و اظهار داشت: كل فضاي كتابخانه استان در حال حاضر 38500 متر مربع است كه اين مقدار از نرم متوسط كشور خيلي عقب تر است كه اگر بخواهيم با يك معجزه همين امروز در حد كشور برسيم به 28600 متر مربع فضا نياز داريم و براي هر 100 نفر ايراني 2 متر مربع فضاي كتابخواني وجود دارد كه اين مقدار در مازندران 1 متر و 22 سانتي متر مربع است.
وي در پايان با بيان اينكه نقش شهرداري و شوراي اسلامي هر شهر در توسعه فرهنگي بسيار برجسته است، گفت: شهردار و شوراي اسلامي شهر فريدونكنار نگاه بلندي در اين زمينه دارند.

 



در نيشابور برگزيدگان جشنواره شعر گلدسته هاي سپيد رضوي معرفي شدند

نيشابور- خبرنگار كيهان:
برگزيدگان جشنواره شعر گلدسته هاي سپيد خراسان رضوي در شهرستان نيشابور معرفي شدند.
چهارمين جشنواره شعر جوانان مساجد استان خراسان رضوي با عنوان گلدسته هاي سپيد كه در فرهنگسراي وكيلي نيشابور برگزار شد با معرفي برگزيدگان به كار خود پايان داد.
سرپرست دبيرخانه كانون هاي فرهنگي و هنري مساجد نيشابور اظهار داشت: از بين 130 اثر ارسالي به دبيرخانه جشنواره، 11 اثر به عنوان برگزيده انتخاب شدند كه دو سوم آثار برگزيده مربوط به كانو ن هاي فرهنگي و هنري مساجد نيشابور مي باشد.
حجت الاسلام والمسلمين هادي حسين آبادي گفت: الهام ديداريان با موضوع امام علي(ع)، مريم عمارلو، فاطمه سوقندي، مهديه ابوصالحي و احمد باغيشني با موضوع مهدويت، سيده معصومه سادات شاكري با موضوع عاشورايي، زهرا خداشناس با شعر محلي و عفت خادمي در نثر ادبي با موضوع رضوي همگي از نيشابور و از مشهد مقدس مصطفي جليليان مصلحي و هاشم رضازاده و از كاشمر سيدميلاد طيرياني مقام هاي برگزيده اين جشنواره را كسب كردند.
وي تصريح كرد: برگزيدگان اين جشنواره در مسابقات كشوري كه اواخر مهر ماه در استان كهگيلويه و بويراحمد برگزار مي شود شركت خواهند كرد.

 



از محل اعتبارات فرهنگي استان يزد؛
 5/1 ميليارد ريال به برپايي جشنواره خوشنويسي رضوي اختصاص يافت

يزد - خبرنگار كيهان:
معاون اداري و مالي فرهنگ و ارشاد اسلامي يزد از اختصاص يك ميليارد و 500 ميليون ريال براي برگزاري جشنواره ملي خوشنويسي رضوي خبر داد.
سيدحسين اسعدي اظهار داشت: اين جشنواره سند افتخار استان يزد و سند ارادت مردم اين ديار به آقا علي بن موسي الرضا (ع) است.
وي افزود: اين جشنواره به عنوان سند افتخار استان يزد در تاريخ و فرهنگ اين ديار فرهنگ پرور به ثبت خواهد رسيد.
اسعدي با بيان اينكه همه تلاش مسئولان فرهنگي استان يزد بر هر چه پربارتر و باشكوه تر برگزار شدن اين جشنواره فاخر است، بيان داشت: خادمان فرهنگي جشنواره خوشنويسي رضوي براي گسترش فرهنگ رضوي تلاش مي كنند و اين تلاش نقطه درخشاني در پرونده سال هاي خدمت آنها به شمار مي رود.

 



برگزاري همايش نگارش و حروف نگاري سوره هاي قلم و علق در اصفهان

اصفهان- خبرنگاركيهان:
«همايش نگارش و حروف نگاري سوره هاي قلم و علق» ويژه ماه مبارك رمضان با حضور جمع كثيري از هنرمندان گرافيست اصفهاني در خانه هنرمندان اين شهر برگزار شد.
در اين برنامه محمدعلي ناصحي يكي از گرافيست ها گفت: شركت كنندگان در اين همايش آيات سوره هاي قلم و علق و يا قسمتي از آن يا برداشت خود از مفاهيم اين سوره ها را به نگارش درمي آورند.
وي ملاك براي انتخاب و سنجش آثار ارائه شده در همايش را خلاقيتي دانست كه در آثار به چشم مي خورد و افزود: مراحل كار به اين گونه است كه شركت كنندگان طرح يا ايده اي را اجرا و با اساتيد مشاور مطرح كرده و پس از تكميل، آثار خود را به خانه گرافيك حوزه هنري اصفهان ارائه كنند.
ناصحي افزود: آثار تكراري حذف خواهند شد و خلاقيت و ابداع هنرمندان ملاك قرار خواهد گرفت همچنين در پايان نيز به 40تن از صاحبان آثار برتر جوايزي اهدا خواهد شد.
وي بخش جنبي اين همايش را مربوط به اسماءالحسني ذكر كرد و گفت: هنرمندان مي توانند در آن شركت كنند و به خلق آثار خود با موضوع اسماء خداوند بپردازند.

 



نمايشنامه خواني در خانه هنرمندان اصفهان

اصفهان- خبرنگاركيهان:
به همت خانه تئاترحوزه هنري استان اصفهان برنامه نمايشنامه خواني به مدت سه شب در خانه هنرمندان برگزارشد.
اين سه نمايشنامه كه با مضامين قرآني، مذهبي به نگارش درآمده اند، شامل نمايشنامه «ساكنان بهشت2» نوشته احسان رحيمي به كارگرداني ابوالفتح محمودي و نقش خواني پويان عطايي و الهام طهموري، نمايشنامه «والعصر» به نويسندگي و نقش خواني سعيدمحسني و نمايشنامه «روز تيغ» به نويسندگي و كارگرداني اميرصفايي پور بودند.

 



گالري هاي هنري اصفهان از استاندارد لازم برخوردار نيستند

اصفهان - خبرنگار كيهان:
گالري هاي هنري كه در سطح شهر اصفهان هستند از استاندارد لازم برخوردار نيستند.
«مازيار فرهادي» هنرمند جوان اصفهاني با بيان اين مطلب گفت: گالري ها بايد بر اساس كار كارشناسي ساخته شوند اما در هنگام احداث گالري اين مسئله موردتوجه قرار نمي گيرد ضمن اينكه در داخل گالري ها نيز كمبودهايي وجود دارد.
آثار نقاشي فرهادي به سبك آبستره اكسپرسيونيسم و آبستره با تكنيك رنگ اكريليك و همچنين آثار حجمي و مجسمه هايي مدرن از جنس فلز، گچ و گل رس در نمايشگاهي به نمايش درآمد.
اين هنرمند توانسته است مجسمه هايي مدرن با استفاده از ضايعات فلزي چون گيربگس ماشين، پمپ هاي چاه وقطعات ماشين آلات خلق كند.
فرهادي متولد 1361 از خوانسار و ساكن اصفهان است و حدود 15 سالي است كه به هنر روي آورده است.
اين هنرمند جوان خواستار برگزاري دوسالانه مجسمه هاي فضاسازي شهري در اصفهان شد.

 



گشايش نمايشگاه نقاشي بر روي شيشه پنجره هاي قديمي اصفهان

اصفهان- خبرنگاركيهان:
نمايشگاه نقاشي برروي شيشه پنجره هاي قديمي و در گنجه هاي قديمي براي نخستين بار در نقش خانه حوزه هنري استان اصفهان گشايش يافت.
اين نمايشگاه شامل 15 اثر از آثار عباس ميرزايي است كه نقاشي برروي شيشه را براي نخستين بار در هنرهاي سنتي و مدرن در اين نمايشگاه ارائه كرده است.
در تاريخ هنر، نقاشي پشت شيشه با عنوان ريتراي وجود داشته و در كشور ما نيز نقاشي آيينه با زحمت فراوان انجام مي گرفته است اما نقاشي هاي ارائه شده در اين نمايشگاه نقاشي هايي با مضامين شاعرانه و مربع هاي نگارگري و حال و هواي نقاشي هاي ايراني است كه با مواد طبيعي برروي پنجره هاي قديمي كار شده اند.
اين تكنيك قابليت نقاشي برروي شيشه هاي بزرگ، سنگ ها، سراميك، فلزات و ساير مواد را نيز دارد.
نمايشگاه نقاشي برروي شيشه پنجره هاي قديمي و در گنجه هاي قديمي تا 5مهرماه سال جاري براي بازديد علاقه مندان داير است.

 



دبير جشنواره تئاتر كودك و نوجوان: 6 نمايش خارجي در جشنواره تئاتر كودك همدان حضور دارند

همدان - خبرنگار كيهان
6 نمايش خارجي در بخش بين الملل هفدهمين جشنواره بين المللي تاتر كودك و نوجوان همدان حضور دارند.
دبير اجرايي هفدهمين جشنواره بين المللي تاتر كودك و نوجوان همدان، با اعلام اين مطلب، گفت: آثاري از مالزي، ايرلند، استراليا، روسيه، آلمان و يك كار مشترك از آلمان و ايران، شش نمايش خارجي حاضر در بخش بين الملل جشنواره هستند.
مصطفي رحماندوست افزود: چهار نمايش از ايران به نام هاي «به زير پاهايت نگاه كن»، «قصه سيبي كه پرواز كرد»، «فكاديو» و «ديگ ديگو» نيز در كنار نمايش هاي خارجي، در بخش بين الملل جشنواره به رقابت مي پردازند.
وي ادامه داد: همچنين در بخش مسابقه ايران، هشت نمايش از شهرهاي تهران، قم، لاهيجان، اراك، اصفهان، قائم شهر و همدان شركت دارند.
رحماندوست با اشاره به بخش جديد راديو تاتر در جشنواره هفدهم، گفت: بخش تاتر راديويي به صورت تلفيقي از اجراي راديويي و نمايش روي صحنه اجرا مي شود كه تا كنون 8 تا 10 اثر براي اين بخش انتخاب شده است.
وي يادآور شد: بخش مهمان هم امسال به جشنواره اضافه شده كه چهار نمايش در آن حضور دارند كه در بخش مسابقه شركت نمي كنند.

 



جشنواره تئاتر بومي تيرنگ برگزار مي شود

ساري- خبرنگاركيهان:
دبير هفتمين جشنواره تئاتر بومي تيرنگ از برگزاري اين جشنواره در اول و دوم مهر سال جاري در مازندران خبر داد.
عزيزالله محمدپور گفت: اين جشنواره كه قرار بود به دليل تمركززدايي و توجه ويژه به هنرمندان سراسر استان، امسال در غرب مازندران برگزار شود، به علت نداشتن امكانات كافي و سالن مناسب به شهرستان ساري انتقال يافت.

 



نمايشگاه نقاشي 4 هنرمند جوان در اصفهان برگزار شد

اصفهان - خبرنگار كيهان:
نمايشگاهي از آثار نقاشي 4 بانوي هنرمند اصفهاني در گالري شماره يك كتابخانه مركزي شهرداري اصفهان برگزار شد.
در اين نمايشگاه در مجموع 50 اثر نقاشي از مليحه يزداني، سمانه فتحي، مريم صادقي و سهيلا يسلياني به سبك كوبيسيم و رئال و با تكنيك سياه قلم، رنگ و روغن، پاستل، مدادرنگي، اسكراچ بورد به نمايش درآمد.
اين گروه از هنرمندان جوان كه همگي داراي سه سال سابقه فعاليت در رشته نقاشي هستند علاقمند به ادامه تحصيل در رشته هاي هنري مي باشند.
آنان با اشاره به كمبود منابع تخصصي رشته هاي هنري افزودند: در كنكور هنر علاوه بر كتب درسي از منابع آزاد نيز سوالاتي مطرح مي شود كه بايستي با مطالب تخصصي آشنايي كامل داشته باشيم ولي متاسفانه در اين رشته تعداد كمي كتب تخصصي وجود دارد و اگر هم باشد مطالب آن جديد نيست.

 



برپايي نخستين نمايشگاه دوسالانه سفال و سراميك در شاهرود

شاهرود- خبرنگار كيهان:
نخستين دوسالانه سفال و سراميك استان سمنان در شاهرود برپا شد.
با حضور مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان سمنان امام جمعه شاهرود و مسئولان استاني و شهرستان و هنرمندان و علاقه مندان به سفال و سراميك، نخستين نمايشگاه دوسالانه استان سمنان به عنوان «خشت و فيروزه» در تالار مهر شاهرود بمدت 2 روز برگزار شد.
مهدي باني رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شاهرود در اين مراسم گفت: هنرمندان سفال و سراميك خالق آثار نويد بخش و احياگر فرهنگ بومي، ملي و قرآني هستند.
سپس عموزاده مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان سمنان و دبير اجرايي دوسالانه سفال و سراميك از برگزاري فستيوال بين المللي سفال و سراميك در ارديبهشت ماه سال آينده در استان سمنان خبر داد.
در اين نمايشگاه بالغ بر 120 اثر از هنرمندان سفال و سراميك استان به نمايش گذاشته شد.

 



مدير حوزه هنري مازندران: اكثر سينماهاي استان به بازسازي نياز دارند

ساري- خبرنگاركيهان:
مدير حوزه هنري مازندران گفت: اكثر سينماهاي مازندران به بازسازي نياز دارند اما متاسفانه بخش هاي خصوصي همكاري لازم را با حوزه هنري انجام نمي دهند.
عزيزالله محمدپور عنوان كرد: عمده ترين مشكل سرمايه گذاران بخش خصوصي نبود زمين است و مسئولان شهري براي تشويق سرمايه گذاران بايد همت كنند كه زمين مورد نياز آنها را جهت احداث سينما در اختيارشان قرار دهند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14