(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه اول مهر 1389- شماره 19747

وزيران خارجه ناتو و روسيه راه هاي همكاري را بررسي كردند
نيويورك تايمز: سيا 3000 نيروي مخفي در افغانستان دارد
تعريف دوباره از هزاره توسعه
زد و خورد با نظاميان صهيونيست در بيت المقدس شدت گرفت
نخست وزير چين خطاب به ژاپن ملوان را آزاد نكنيد مقابله به مثل مي كنيم
تظاهرات عليه حسني مبارك به درگيري با پليس مصر انجاميد
نشست اضطراري در كاخ ميشل سليمان براي بررسي بحران داخلي لبنان
هزاران نفر درجمهوري چك و يونان عليه دولت به خيابان ها ريختند
انتقال شبانه تجهيزات نظامي آمريكا از عراق به اسرائيل
اعلام مقررات منع رفت و آمد در چند منطقه تاجيكستان
نوري مالكي نامزد ائتلاف شيعيان براي نخست وزيري عراق



وزيران خارجه ناتو و روسيه راه هاي همكاري را بررسي كردند

وزيران خارجه كشورهاي عضو ناتو و روسيه طي نشستي در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل متحد با يكديگر ديدار و راه هاي همكاري متقابل را بررسي كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، وزيران خارجه كشورهاي ناتو و روسيه روز گذشته در نشستي موسوم به شوراي «روسيه - ناتو» گرد هم آمده و درباره پاسخ مسكو به دعوتنامه اي كه براي رهبران روسيه به منظور شركت در اجلاس سران ناتو در تاريخ 20 نوامبر در ليسبون پرتغال ارسال شده، گفت وگو كردند.
«ايوو دالدر» نماينده آمريكا در ناتو پيش از برگزاري اين نشست به خبرنگاران گفت: «نشست نيويورك با هدف ايجاد يك كانال ارتباطي جديد ميان اتحاد غرب و روسيه تشكيل مي شود.»

 



نيويورك تايمز: سيا 3000 نيروي مخفي در افغانستان دارد

يك روزنامه آمريكايي فاش كرد، يك ارتش سري 3000 نفري متعلق به سازمان «سيا» درافغانستان فعاليت دارد.
به گزارش خبرگزاري مهر، «نيويورك تايمز» نوشت، يك ارتش سري متشكل از 3000 نيرو تحت فرماندهي سازمان «سيا» درافغانستان فعاليت دارد.
روزنامه مذكور اين اطلاعات را از كتابي گرفته است كه توسط «وود وارد» نوشته شده و قبل از چاپ، اطلاعاتش به رسانه ها درز كرده است. براساس مطالب اين كتاب، استراتژي افغانستان كه توسط «باراك اوباما» اعلام شده، ميان حاكمان كاخ سفيد شكاف انداخته است.
در اين حال ژنرال پترائوس فرمانده نيروهاي آمريكايي از اوضاع بحراني افغانستان ابراز نگراني كرده است.

 



تعريف دوباره از هزاره توسعه

سيدياسر جبرائيلي
دوشنبه هفته گذشته اجلاس فوق العاده سازمان ملل متحد براي بررسي ميزان دستيابي به اهداف هشت گانه توسعه شروع به كار كرد و روز گذشته (چهارشنبه) نيز به كار خود پايان داد. اين اهداف در حقيقت محورهاي همان برنامه اي است كه در اجلاس سال 2000 با عنوان «اهداف توسعه هزاره» به تصويب رسيد و بناست تا سال 2015 عملي شود. تحليل گران از ابعاد گوناگون به ماهيت و روند اجلاس 2010 نگريسته اند و مي توان نگاه هاي آمارگونه به آنچه انجام شده، و نيز بررسي موانع پيش رو را در ميان تفسيرها ديد. نكته اي كه در اين ميان مغفول مانده و از قضا اصلي ترين چالش سازمان ملل متحد در رابطه با مفهوم توسعه است اينكه، اساساً توسعه چيست؟ معيارهاي آن كدامند و براي دستيابي به آنها كدام سياست ها بايد اجرايي شود؟ نگاهي به سير تكاملي پاسخ هايي كه به اين پرسش ها داده شده و نيز ارزيابي آنچه در اين مقطع زماني «توسعه» نام گرفته، مي تواند در يافتن نقاط قوت و ضعف «اهداف توسعه هزاره» و ترسيم چشم اندازي پيش روي اين برنامه، موثر افتد.
يكي از بحث هاي اساسي كه پس از تشكيل سازمان ملل متحد در سال 1945 ميان اعضا درگرفت، وجود شكاف هاي عميق اقتصادي و رفاهي ميان كشورهاي ثروتمند موسوم به شمال در يك سو و كشورهاي فقير يا متوسط موسوم به جنوب در سوي ديگر بود. نفس تشكيل يك سازمان بين المللي كه همه اعضا حداقل در بخشي از آن- مجمع عمومي- «برابر» خوانده مي شدند نيز، ايجاب مي كرد كه تلاش هايي در راستاي برطرف كردن اين شكاف ها صورت گيرد. بحث ها تا جايي پيش رفت كه سازمان ملل تصميم گرفت دهه 1960 را «اولين دهه توسعه» نامگذاري كند و اعلام كرد كه در پايان دهه، تمامي كشورها- عمدتاً جنوب- بايد بتوانند به رشد اقتصادي سالانه 6 درصد دست يابند. اما مبنايي كه براي اين رشد در نظر گرفته شد و سازمان ملل نيز آن را پذيرفت، تعريف يك اقتصاددان آمريكايي به نام «والت ويتمن روستو» از توسعه بود:« توسعه فرآيندي چند مرحله اي است كه از مراحلي چون سنتي، انتقالي، خيز و بلوغ مي گذرد و سرانجام به عالي ترين مرحله رشد اقتصادي يعني «مصرف انبوه» مي رسد»!
اگرچه بعدها ايراداتي بر اين تعريف وارد شد و سازمان ملل نيز در برخي موارد به جرح و تعديل آن اقدام كرد و مواردي چون ضرورت بر طرف شدن فقر، بيكاري و نابساماني هاي اجتماعي بر آن افزوده شد، اما با اصرار و اعمال نفوذ كشورهاي غربي، روح اين تعريف بر «دهه-هاي توسعه» و امروز « هزاره توسعه» حاكم ماند. اين روح حاكم همواره به دنبال القاي اين برداشت-ها بوده كه «توسعه يك امر داخلي است» و «عقب-ماندگي كشورهاي جنوب ريشه در ناكارآمدي هاي نظام هاي سياسي-اجتماعي آنها دارد». بنابراين راهكارهايي كه براي رسيدن به توسعه ارائه شد همواره كشورهاي فقير را تشويق به تغيير نظام سياسي و قرباني كردن فرهنگ خودي به نفع فرهنگ اومانيستي غربي مي-كرد تا توسعه تحقق يابد.
تامل در اهداف هشت گانه توسعه هزاره يعني آرمان هايي كه براي رساندن كشورهاي فقير جنوب به ثروت و رفاه نسبي موجود در كشورهاي غربي طراحي شد، حاكم بودن روح تعريف غربي بر مفهوم توسعه را بيش از پيش نمايان مي كند: «ريشه كن ساختن فقر شديد و گرسنگي؛ ترويج و تبليغ برابري جنسي و توانمندسازي زنان؛ كاهش مرگ و مير كودكان؛ بهبود وضعيت بهداشت مادران؛ مبارزه با ايدز، مالاريا و ساير بيماري ها؛ تضمين پايداري محيط زيست؛ و در نهايت ايجاد مشاركت جهاني براي توسعه و پيشرفت».
دو پرسشي كه درباره اين اهداف بايد مطرح كرد آن است كه آيا ريشه هاي شكاف موجود ميان كشورهاي فقير و غني جهان در همين چند بند است؟ و ثانياً آنچه از كشورهاي ثروتمند غربي دراين باره خواسته شده و «مسئوليت جهاني» آنها قلمداد مي شود، تنها «ارائه كمك مالي» است؟
اين انحراف بزرگ و البته عمدي تاريخي در تبيين علل فقر در جهان و نيز مسئوليت اغنيا در برابر فقرا ريشه در آن دارد كه كشورهاي موسوم به «شمال»- كشورهاي غربي- به هيچ رو تمايلي براي برملا شدن علل واقعي فقر فقراي جهان نداشته و ندارند، چه رسد به اينكه در پي راهكاري براي برطرف كردن مشكلات باشند.
آفريقا قاره فقر است اما نه به اين دليل كه نظام سياسي-اجتماعي غربي ندارد. آفريقا فقير است و 10 ميليارد دلار كمك سالانه فرانسه هم - كه ساركوزي ادعاي آن را دارد- دردي از آن درمان نمي كند چرا كه بيش از پنج قرن است كه كشورهاي اروپايي و آمريكايي به استعمار منابع خدادادي آن مشغولند و جالب اينكه امروز در قرن 21 نيز دست از اين چپاولگري برنمي دارند.
در جهان يك ميليارد گرسنه وجود دارد چرا كه برنامه هاي توسعه سازمان ملل داد «برابري جنسي» سر مي دهند، اما در هيچ كدام از تعاريف توسعه از عدالت در نظام توزيع و مصرف و برابري در برخورداري از نعمت هاي زمين خبري نيست. غربي ها اساساً دوست هم نمي دارند كه خبري باشد. آمريكا با داشتن كمتر از شش درصد جمعيت كره زمين 30 درصد منابع غذايي و انرژي جهان را مي بلعد و طبيعي است كه در اين ميان، آن 24 درصدي كه «سهمشان به ناحق غارت مي شود» به ورطه گرسنگي بيفتند و زاغه نشين شوند.
مشكل كشورهاي فقير جهان نه با كمك فرانسه و آمريكا حل مي شود و نه با شعارهاي مردم فريب. تا زماني كه نظم ظالمانه كنوني از هم نگسلد و تعريفي و برنامه اي براي توسعه ارائه نشود كه برقراركننده عدالت جهاني باشد، روز به روز ثروتمندان عالم فربه تر و گرسنگانش نحيف تر خواهند شد. دكتر محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري اسلامي ايران در نشست هزاره امسال گوشه هايي از چنان برنامه اي را تبيين و پيشنهاد كرد: «مهمترين مشكل هزاره هاي قبل ناشي از انديشه هاي غيرانساني و ناپاك و مديريت هاي ناعادلانه و ضد بشري بوده است. جهان نيازمند نظمي فراگير و البته انساني است تا در پرتو آن، حقوق همگان تامين و امنيت و صلح پايدار برقرار شود. نظم نوين نيازمند دو عامل است؛ انديشه و مباني نظري و ساختار و شيوه مديريت كه عاملي تعيين كننده در چگونگي شكل گيري و كاركرد نظم جديد خواهد بود. اين آرمان بزرگ تنها با مشاركت فعال مستمر همه ملت ها و دولت ها دست يافتني است.»
آنچه باعث شده ملت ها به شكل واقعي از دست استعمار رهايي نيابند بلكه در دامن استعمار نوين بيفتند و شكاف فقير و غني روز به روز افزون تر شود، نظم هاي ناعادلانه اي است كه با اعمال نفوذ كشورهاي غربي در سازمان هاي بين المللي چون سازمان ملل، سازمان تجارت جهاني، صندوق بين المللي پول و مانند آنها برقرار شده و اتوبان قدرت و ثروت را به جاده اي يك طرفه براي تاخت و تاز غرب تبديل كرده است. تنها در سايه حضور همه ملت ها در مديريت مشترك جهان و بر هم خوردن اين نظم هاي يك سويه است كه غارت غارتگران و به تبع آن گرسنگي گرسنگان برطرف خواهد شد.

 



زد و خورد با نظاميان صهيونيست در بيت المقدس شدت گرفت

سرويس خارجي-
درگيري شديد بين صهيونيست هاي افراطي و فلسطيني هاي ساكن منطقه سلوان در بيت المقدس به شهادت يك فلسطيني و زخمي شدن پنج تن ديگر منجر شد.
درگيري بين شهرك نشينان يهود و فلسطينيان ساكن سلوان كه از دو روز گذشته آغاز شده است روز گذشته شدت بيشتري به خود گرفت و نظاميان صهيونيست كه از صهيونيست هاي افراطي حمايت مي كردند مستقيما ً به سوي فلسطيني ها آتش گشودند.
شاهدان عيني اعلام كردند كه عده اي از شهروندان فلسطيني سحرگاه روز گذشته براي اداي نماز راهي مسجد مي شوند كه با شليك گلوله از سوي نظاميان صهيونيست مواجه مي شوند و يكي از آنها براثر شدت جراحات شهيد شد. در جريان اين حادثه پنج تن زخمي شدند.
با كشته و زخمي شدن اين شهروندان فلسطيني درگيري بين طرفين آغاز شد و صهيونيست ها بلافاصله يك كمربند امنيتي در اطراف منطقه سلوان ايجاد و از ورود آمبولانس به منطقه درگيري جلوگيري كردند.
شاهدان عيني همچنين اظهار داشتند تندروهاي صهيونيست طي چند روز اخير بر دامنه خشونت هاي خود افزوده و دست به اقدامات تحريك آميز عليه فلسطيني ها مي زنند و حتي دارايي هاي اين شهروندان از دستبرد تندروهاي يهودي در امان نيست.
اين درگيري ها در واقع ادامه درگيري هاي چند روز گذشته است كه به دليل افزايش اقدامات خشونت بار صهيونيست ها عليه فلسطينيان صورت گرفته است.
در درگيري هاي روز سه شنبه نيز تعداد زيادي از ساكنان منطقه سلوان زخمي شدند با وجود اين تاكنون هيچ خبري مبني بر دستگيري و بازداشت حتي يك صهيونيست مخابره نشده است.
منابع محلي در سرزمين هاي اشغالي اعلام كردند كه صهيونيست ها روز گذشته با يورش به منازل فلسطيني ها در استان هاي مختلف كرانه باختري 12 شهروند فلسطيني را ربودند.
اين در حالي است كه رئيس ستاد مشترك ارتش رژيم صهيونيستي طي اظهاراتي نگراني اين رژيم از وقوع انتفاضه سوم ملت فلسطين را ابراز كرد.
گابي اشكنازي گفت، در صورت شكست مذاكرات مستقيم ميان اسرائيل و تشكيلات خودگردان بايد خود را براي وقوع انتفاضه سوم فلسطينيان آماده كنيم.
«جيمز كانينگهام» سفير آمريكا در تل آويو نيز از ابراز نگراني واشنگتن درباره به بن بست رسيدن مذاكرات سازش خبر داد.
ارتش رژيم صهيونيستي نيز در راستاي كنترل بيشتر اوضاع و رصد فعاليت هاي فلسطينيان بيش از 100 دوربين در مناطق مختلف كرانه باختري نصب كرد. اين دوربين ها تصاوير گرفته شده رابه طور مستقيم به اتاق هاي جنگ رژيم صهيونيستي منتقل و تمامي آمد و شدها در كرانه باختري را تحت نظر قرار خواهند گرفت.
هدف ديگر ارتش رژيم صهيونيستي از نصب اين دوربين ها ايجاد ترس و نگراني در ميان فلسطينيان است.
به موازات تشديد خشونت هاي رژيم صهيونيستي نسبت به فلسطينيان كرانه باختري و سرزمين هاي اشغالي، تشكيلات خودگردان فلسطين نيز فشارهاي خود را بر حماس، جهاد اسلامي و طرفدارانشان افزايش داده و به رغم دستگيري هاي متعدد اعضاي حماس، «عبدالرحمن زيدان» نماينده حماس در پارلمان فلسطين را دستگير كرد.
زيدان خواستار عذرخواهي مستقيم محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان از وي به خاطر اين اقدام شد.
گروه هاي مبارز فلسطيني از جمله حماس و جهاد اسلامي بازداشت مبارزان فلسطيني و اعضا و هواداران خود را در كرانه باختري در راستاي همكاري امنيتي تنگاتنگ بين تشكيلات خودگردان و رژيم صهيونيستي براي سركوب مقاومت در اين منطقه ارزيابي كردند.
سخنگوي حماس ضمن تأكيد مجدد بر اين مسئله كه تشكيلات خودگردان نماينده ملت فلسطين نيست از محمود عباس خواست دست از اين اقدامات خودسرانه بردارند.
دولت هنيه نخست وزير منتخب فلسطين نيز در بيانيه اي بازداشت عبدالرحمن زيدان را محكوم و تأكيد كرد كه اين اقدامات خشونت بار و تجاوزات به نفع رژيم صهيونيستي تمام مي شود.
همچنين «عمرعبدالرزاق» نماينده حماس در پارلمان فلسطين تأكيد كرد كه شبه نظاميان محمود عباس با تجاوزات وحشيانه خود هرگز نخواهند توانست صداي عدالت خواهي نمايندگان پارلمان را خاموش كنند.
ساير رويدادها
¤ روزنامه القدس العربي چاپ لندن نوشت: مشكل فلسطين تشكيلات خودگردان است نه ليبرمن.
¤ وزير جنگ رژيم صهيونيستي اعلام كرد كه توافق سازش با تشكيلات خودگردان بايد خواسته هاي اين رژيم را شامل شود.
¤ محمود عباس گفت، تل آويو بايد حق ملت فلسطين در مورد تشكيل كشور فلسطين را به رسميت بشناسد.
¤ يكي از شركت هاي تعاوني غذايي آمريكا كالاهاي اسرائيلي را تحريم كرد.
¤ بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي گفت، عباس ناگزير است اسرائيل را به عنوان كشور يهودي به رسميت بشناسد.
¤ سخنگوي رياست تشكيلات خودگردان اعلام كرد كه سرنوشت مذاكرات سازش با رژيم صهيونيستي تا 10 روز آينده روشن خواهد شد.
¤ سازمان ملل متحد از همكاري نكردن رژيم صهيونيستي با كميته ويژه تحقيق درباره گزارش گلدستون انتقاد كرد.


 



نخست وزير چين خطاب به ژاپن ملوان را آزاد نكنيد مقابله به مثل مي كنيم

نخست وزير چين هشدار داد در صورتي كه توكيو ملوان چيني را آزاد نكند بايد منتظر اقدامات متقابل از سوي پكن باشد.
به گزارش «سي ان ان»، «ون جيابائو»، نخست وزير چين كه براي مشاركت در شصت و پنجمين نشست مجمع عمومي سازمان ملل به نيويورك رفته، در جريان ديدار با چيني هاي مقيم آمريكا گفت: ژاپن بايد بدون فوت وقت و هيچ گونه مانع تراشي ملوان چيني را آزاد كند. «ون» در ادامه هشدار داد، در صورت ادامه بي توجهي توكيو به درخواست آنها، پكن دست به «اقدامات پيشگيرانه و متقابل» خواهد زد.
خبرگزاري فرانسه نيز با انتشار اين خبر نوشت، طرح مجدد درخواست آزادي ملوان چيني از سوي بلندترين مقام رسمي چين در حالي مطرح مي شود كه وي قرار است با رئيس جمهور آمريكا ديدار كند. روز سه شنبه نيز سخنگوي وزارت خارجه چين با هشدار به آمريكا از اين كشور خواست در مسائلي كه ارتباطي به آنها ندارد دخالت نكند. واشنگتن هنوز در اين تنش تازه سياسي كه بين دو اقتصاد بزرگ جهان به وجود آمده اظهار نظر رسمي نكرده است.
از سوي ديگر، سخنگوي وزارت خارجه چين نيز با صدور بيانيه اي اعلام كرد: اگر ژاپن خود سرانه عمل كرده و پشت سر هم اشتباهاتش را تكرار كند، چين اقدامات متقابل شديدي را اتخاذ خواهد كرد و توكيو نيز بايد عواقب آن را بپذيرد.
با افزايش تنش هاي سياسي بين دو كشور كه در روابط اقتصادي دو كشور نيز تأثيرات سوء گذاشته، سخنگوي دولت ژاپن خواستار گفت وگو با مقامات پكن در سطح بالا شد.
«يوشيتو سنگوكو» با شركت در يك كنفرانس خبري گفت: براي كاهش اين تنش ها توكيو آماده برگزاري گفت وگوهاي دو طرفه با پكن است. احضار چندين باره سفير ژاپن در پكن، قطع برخي قراردادهاي تجاري، كاهش شديد سفارشات شركت هاي چيني از شركت هاي خودروسازي ژاپن، برپايي تظاهرات ضد ژاپني در پكن و قطع روابط ديپلماتيك در سطوح بالا از جمله نتايج حادثه اي است كه پس از دستگيري ملوان يك كشتي ماهيگيري چين در آب هاي مورد مناقشه در شرق درياي زرد براي دو كشور بزرگ اقتصادي به ارمغان آورده است. ژاپن با تمديد 10 روزه بازداشت ملوان چيني، ضمن دعوت كردن چين به آرامش گفته است تا زمان طي شدن روال عادي و قانوني محاكمه فرد دستگير شده، وي را آزاد نخواهد كرد.

 



تظاهرات عليه حسني مبارك به درگيري با پليس مصر انجاميد

صدها تن از مردم مصر عليه سياست هاي حسني مبارك به خيابان هاي قاهره و اسكندريه ريختند و نيروهاي امنيتي با حمله به تظاهركنندگان، تعدادي از آنها را دستگير كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، پليس مصر با استفاده از ماشين هاي آبپاش و باتوم، تظاهرات اعتراض آميز صدها تن از مردم مصر كه عليه موروثي شدن حكومت در مصر و جانشيني جمال مبارك به خيابان هاي قاهره و اسكندريه ريخته بودند را متفرق كرد.
اين تظاهرات در پي انتشار شايعه وخامت حال مزاجي حسني مبارك رئيس جمهور 82 ساله مصر و تعيين فرزندش (جمال مبارك) به عنوان جانشين وي در قاهره و برخي از شهرهاي مصر در روز سه شنبه برگزار شد.
اين تظاهرات نشان دهنده اين موضوع است كه با نزديك شدن به موعد انتخابات در مصر، مردم اين كشور خواهان ادامه حكومت مبارك نيستند.
به نوشته پايگاه اينترنتي «مشي»، تظاهركنندگان با سر دادن شعارهاي «مرگ بر حكومت نظامي» با نيروهاي امنيتي و پليس در ميدان مركزي قاهره (عابدين) درگير شدند.
در اين تظاهرات كه از سوي «جنبش جوانان ششم آوريل» و «الكفايه» به راه افتاده بود، تظاهركنندگان مصري، آدمك و تصاوير رئيس جمهور فرتوت مصر را به آتش كشيدند. همچنين پليس مصر براي جلوگيري از انتشار تصاوير و فيلم هاي مربوط به برگزاري اين تظاهرات، اقدام به توقيف فيلم برداران و خبرنگاران شبكه هاي خبري الجزيره و بي بي سي كرد.
گزارش خبرگزاري فرانسه حاكي است، معترضان در ميان تدابير امنيتي شديد در نزديكي اقامتگاه رسمي مبارك تجمع كردند و قصد راهپيمايي به سمت كاخ رياست جمهوري را داشتند كه با ممانعت چند هزار نيروي امنيتي رو به رو شدند كه به گفته معترضان، پنج تن دستگير و چندين نفر مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.
در تظاهرات مشابهي كه در شهر اسكندريه برگزار شد، پليس هفت تن از مخالفان دولت را دستگير و به نقطه نامعلومي منتقل كرد.
اين در حالي است كه انتخابات پارلماني مصر قرار است در ماه نوامبر (آبان ماه سال جاري) برگزار شود.
حسني مبارك رئيس جمهور 82 ساله مصر از سال 1981 تاكنون بر مسند قدرت در اين كشور آفريقايي تكيه داده است.

 



نشست اضطراري در كاخ ميشل سليمان براي بررسي بحران داخلي لبنان

سرويس خارجي-
نشست اضطراري هيئت دولت لبنان براي بررسي بحران داخلي كشور و كاهش تنش ها ميان احزاب سياسي برگزار شد.
جلسه هيئت دولت براي بررسي شرايط ويژه كشور به رياست ميشل سليمان رئيس جمهور لبنان در كاخ رياست جمهوري بعبدا برگزار شد.در اين جلسه كه سه شنبه شب برگزار شد و تا پاسي از شب ادامه داشت، ميشل سليمان خواستار توقف مجادلات تند و شديد سياسي توسط شخصيت ها و گروه هاي سياسي لبنان شد.
وي از سران سياسي و گروه هاي لبناني خواست تا در تعامل با يكديگر از لحن بهتري استفاده كنند.
سليمان تأكيد كرد، در شرايط ويژه كشور دشمنان خارجي از هرگونه تنش و اختلافات داخلي بهره مي برند و نبايد اين فرصت را به آنها داد.
سعدالدين حريري نخست وزير لبنان نيز در اين جلسه خواستار حفظ آرامش و خويشتنداري احزاب و گروه هاي لبناني شد.
وي بار ديگر اتهامات عليه سوريه را يك اشتباه خواند و افزود: با اتخاذ مسير صحيح در پرونده ترور پدرم بايد عدالت را در پيش گرفت و حقيقت را روشن كرد.
حريري دست همكاري و كمك به سوي احزاب و گروه هاي لبناني دراز كرد و گفت، با همكاري يكديگر بايد اوضاع متشنج كنوني را به سمت آرامش و ثبات راهنمايي كنيم.
نبيه بري رئيس مجلس لبنان نيز در اين جلسه تأكيد كرد، پيمان طائف نقشه راه براي ادامه كار دولت است و هم شخصيت ها و گروه هاي لبناني بايد پايبند به اين پيمان باشند.
«حسين الحاج حسن» وزير كشاورزي لبنان كه منصوب حزب الله در كابينه وحدت ملي است نيز با تأكيد بر علاقه حزب الله به ميثاق همزيستي مشترك و نظام دموكراتيك و ثبات داخلي لبنان گفت، ما با منطق و زبان سياسي سخن مي گوييم اما طرف مقابل ما با زبان و منطق مذهبي پاسخ مي دهد درحالي كه حزب الله هرگز از خطاب مذهبي استفاده نكرده و نخواهد كرد.
وي تصريح كرد، ما حريري را نخست وزير همه كشور مي دانيم نه يك گروه خاص و معتقديم با اتحاد و هماهنگي مي توان ثبات را در لبنان حاكم كرد.
الحاج حسن از دستگاه قضايي لبنان انتقاد كرد و گفت، دستگاه قضايي لبنان طي سال هاي گذشته در برابر اتهام هاي گروه 14 مارس عليه سوريه و حزب الله از خود واكنش نشان نداده كه آخرين آن سخنان تحريك آميز نماينده حزب كتائب بود كه سوريه را متهم به ترور رفيق حريري كرد.
فراكسيون المستقبل وابسته به گروه 14 مارس نيز در پارلمان لبنان بر ضرورت ادامه مقاومت در برابر اشغالگري صهيونيست ها، حفظ اتحاد لبناني ها و گسترش مناسبات اين كشور با دمشق تأكيد كرد.

 



هزاران نفر درجمهوري چك و يونان عليه دولت به خيابان ها ريختند

هزاران نفر از مردم كشورهاي يونان و جمهوري چك در اعتراض به اجراي برنامه رياضت اقتصادي از سوي دولت هاي خود دست به تظاهرات زدند.
به گزارش ايلنا به نقل از آسوشيتدپرس، بيش از 40هزار تن از كاركنان دولت از جمله ماموران پليس، كاركنان آتش نشاني و پرستاران در اعتراض به كاهش حقوق خود، در شهر پراگ تظاهرات كردند.
اتحاديه كاركنان پليس طي بيانيه اي اعلام كرد كه كاهش حقوق نيروهاي پليس از سوي دولت با كاهش ضريب امنيت جمهوري چك رابطه مستقيم خواهد داشت. كاهش حقوق كارمندان دولت دراين كشور بخشي از برنامه دولت براي كاهش كسري بودجه است.
در تحولي ديگر، حدود 2500 تن از رانندگان كاميون از سراسر يونان براي نهمين روز متوالي در آتن گردهم آمده و مقابل پارلمان شعارهاي ضد دولتي سردادند. تظاهركنندگان دولت را ارائه كننده و پارلمان را تصويب كننده برنامه رياضت اقتصادي، و درنتيجه هر دو نهاد را دركاهش كيفيت اوضاع معيشتي خود مقصر مي دانند. آنها قانون گذاران يونان را «دزد» خطاب كردند.
اصلاحات در بازار اشتغال يعني اخراج و تعديل نيرو بخشي از برنامه صرفه جويي دولت يونان است كه تلاش مي كند وام اضطراري 144ميلياردي صندوق بين المللي پول و اتحاديه اروپا را بازپرداخت كند.
درهمين حال «ژان كلود ميلي» رئيس بزرگترين اتحاديه كارگري فرانسه روز گذشته اعلام كرد ميليون ها فرانسوي خود را براي تظاهراتي كه قرار است پنجشنبه (امروز) برگزار شود، آماده مي كنند. هدف از برگزاري اين تظاهرات گسترده، منصرف كردن دولت پاريس از اجراي طرح افزايش سن بازنشستگي از 60سال به 62 سال است.«ميلي» طرح بازنشستگي دولت ساركوزي را يك اشتباه خواند و وي را متهم كرد كه به اشتباه مسئله بازنشستگي مردم را بخشي از مشكلات اقتصادي فرانسه تلقي كرده است.

 



فلسطين اليوم فاش كرد
انتقال شبانه تجهيزات نظامي آمريكا از عراق به اسرائيل

واشنگتن تجهيزات نظامي نيروهاي آمريكايي مستقر در عراق را شبانه از طريق خاك اردن به فلسطين اشغالي منتقل مي كند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، پايگاه اينترنتي «فلسطين اليوم» فاش كرد، نيروهاي آمريكايي مستقر در عراق، كاميون ها و تجهيزات نظامي خود را شبانه و از طريق خاك اردن به صحراي نقب در جنوب فلسطين اشغالي منتقل مي كنند و چند ماه اخير ده ها كاميون از اين طريق منتقل شده اند. براساس اين گزارش، انتقال تجهيزات شبانه و با چراغ هاي خاموش انجام مي گيرد.
تاكنون تعداد زيادي تانك و مقادير زيادي سلاح و فشنگ از اين طريق وارد فلسطين اشغالي شده است.
اين گزارش مي افزايد، ادوات و تجهيزات فوق در اختيار ارتش اسرائيل قرار مي گيرد و صهيونيست ها در رزمايش مردادماه خود در مرزهاي لبنان و سوريه، از اين تجهيزات استفاده كرده اند. به گفته آمريكايي ها، جنبش حماس از اين نقل و انتقال آگاه بوده و هدف از شليك موشك به نقب كه اخيراً صورت گرفت، هدف قراردادن همين ادوات آمريكايي بوده است.
خبر ديگر اينكه، به گزارش خبرگزاري فارس، «محمود العيالي» عضو «حزب الدعوه» و نماينده سابق پارلمان عراق، به اظهارات اخير ژنرال «ريموند اوديرنو»، فرمانده ارشد نيروهاي آمريكايي در عراق، واكنش نشان داد و گفت: آمريكا قادر نيست شكل و ساختار دولت آينده را بر عراق تحميل كند.
ژنرال اوديرنو گفته بود: چنانچه مذاكرات گروه هاي سياسي عراق (بر سر تشكيل دولت) با شكست مواجه شود، احتمال برگزاري انتخابات ديگري وجود دارد.

 



اعلام مقررات منع رفت و آمد در چند منطقه تاجيكستان

منابع خبري از اعلام حالت فوق العاده در مناطقي از تاجيكستان با هدف تأمين امنيت ساكنان خبر دادند.
به گزارش فارس، ساكنان منطقه «رشت» تاجيكستان به خبرنگاران گفته اند، مقامات دولتي حالت فوق العاده را از ساعت 8 شب تا 6 صبح به اجرا گذاشته اند و هيچ كس حق ندارد در خيابان ها تردد كند.
«تأمين امنيت جاني مردم» مهمترين دليلي است كه به گفته ساكنان محلي از سوي مقامات دولتي براي اعلام غيررسمي اين حالت فوق العاده بيان شده است.
براساس اين گزارش، مقامات دولتي با حضور در ميان مردم و مساجد، آنها را از اعلام حالت فوق العاده مطلع مي سازند.
حمله خونين 19 سپتامبر سال جاري به كاروان نظاميان تاجيكستان در منطقه «رشت» كه به كشته شدن 40 نظامي منجر شد، ثبات منطقه را كاملاً به هم ريخته است.
تاكنون كسي مسئوليت اين حمله را كه طي آن 20 نظامي ديگر مجروح شدند را برعهده نگرفته است.
خبر ديگر اينكه، وزارت كشور تاجيكستان ديروز اعلام كرد، فرمانده يك گروه مخالف دولت سه شنبه به همراه چند تن ديگر از اعضاي گروه خود را تسليم نيروهاي تاجيكستان كردند.
براساس اين گزارش، فرمانده دستگير شده سرهنگ بازنشسته وزارت كشور تاجيكستان و از فرماندهان معروف «اتحاد نيروهاي مخالفان» است كه به شدت با دولت تاجيكستان مخالف است. اين فرمانده پس از تحويل سلاح اعلام كرد، به علت پشتيباني از فعاليت صلح در منطقه تصميم به تسليم كردن خود گرفته است.

 



از سوي عضو ائتلاف ملي اعلام شد
نوري مالكي نامزد ائتلاف شيعيان براي نخست وزيري عراق

فهرست «اتحاد ملي» متشكل از دو ائتلاف اصلي شيعيان «نوري مالكي» را نامزد نخست وزيري براي دولت جديد كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، «انصار الشمري»، عضو «ائتلاف ملي عراق» عصر ديروز به اين خبرگزاري گفت، «اتحاد ملي عراق» متشكل از ائتلاف ملي تحت رهبري «عمار حكيم» و «ائتلاف دولت قانون» به رهبري «نوري مالكي» ديروز پس از برگزاري جلسه اي، مالكي را نامزد اتحاد ملي اعلام كرد. وي با قطعي خواندن اين تصميم، افزود، گفت وگوي ائتلاف بزرگ شيعيان (اتحاد ملي) براي تقسيم ديگر پست هاي كليدي و وزارتخانه هاي مهم، تا پنج روز ديگر ادامه خواهد داشت.
نوري مالكي پس از كسب راي اعتماد پارلمان عراق رسماً كار خود را به عنوان نخست وزير آغاز خواهد كرد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14