(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه اول مهر 1389- شماره 19747

توصيه هاي پليس به مناسبت آغاز سال تحصيلي جديد
زنان متوليان سلامت خانواده
حس عجيب اول مهر
به فرزندتان فرصت دهيد
دخالت در دعواهاي كودكانه
تومورهاي سينه شايعترين علت مرگ زنان 20تا 59ساله
تا اميد هست ترس معنا ندارد
دويدن و پريدن جذب كلسيم را افزايش مي دهد



توصيه هاي پليس به مناسبت آغاز سال تحصيلي جديد

نيروي انتظامي در آستانه آغاز سال تحصيلي جديد توصيه هاي ايمني و پليسي را براي دانش آموزان ارائه كرده است.
در فهرست توصيه هاي پليس و آنچه بايد دانش آموزان بدانند آمده است: براي عبور از خيابان در جايي كه پل هوايي يا زيرگذر موجود است بايد از آن استفاده كرد.
همچنين دانش آموزان براي حركت در خيابان تنها مجاز به حركت از داخل پياده رو هستند و نبايد يك باره به وسط خيابان بدوند.
نيروي انتظامي در توصيه هاي خود در آستانه سال تحصيلي جديد به دانش آموزان يادآور شده براي عبور از خيابان در جايي كه پل هوايي يا زيرگذر موجود است بايد از آن استفاده كنند و مجاز به رد شدن از عرض خيابان نيستند. در غير اين صورت بايد از جايي شروع كنند كه خيابان داراي خط كشي عابر پياده باشد.
براين اساس، لازم است رنگهاي چراغ راهنمايي عابر پياده را به خوبي شناخته و با مفهوم آن آشنايي داشته باشند. اما در بعضي از تقاطعها چراغ عابر پياده نصب نشده است، پس بايد رنگهاي چراغ راهنمايي وسايل نقليه را نيز بشناسند تا بتوانند براساس آن تصميم گيري كنند.
در توصيه هاي پليس به دانش آموزان آمده است كه در محل هايي كه چراغ راهنمايي و خط كشي عابر پياده وجود ندارد بهتر است كوتاهترين مسير عرضي خيابان را انتخاب كنند و براي رد شدن از خيابان ابتدا به سمت چپ نگاه كرده و در صورتي كه وسيله نقليه عبور نمي كند، تا وسط خيابان حركت كنند و سپس با نگاه كردن به سمت راست چنانچه خطري نبود ادامه مسير دهند.
نيروي انتظامي همچنين خطاب به والدين و به منظور حفظ سلامتي و پيشگيري از تصادفات رانندگي و فرهنگ سازي براي دانش آموزان در آستانه سال تحصيلي جديد يادآور شده است:
- از بازي كردن در خيابانها خودداري كنند.
- هنگام دوچرخه سواري از كلاه ايمني مخصوص استفاده و براي حركت به خودروهاي ديگر آويزان نشوند.
- در كوچه ها و خيابانها اسكيت سواري نكنند.
- هنگام استفاده از سرويس مدرسه تمام نكات ايمني از قبيل بيرون نبردن سر و دست از پنجره و هل ندادن يكديگر در سرويس و راه نرفتن داخل سرويس هنگام حركت آن را رعايت كنند.

 



زنان متوليان سلامت خانواده

در چند دهه اخير زنجيره نظام غذايي به دليل گسترش شهرنشيني و به دنبال آن ايجاد الگوهاي غذايي جديد و شكل گيري مصرف كنندگان تازه، رشد قابل توجهي را به ويژه در كشورهاي در حال توسعه تجربه كرده است و در اين ميان آن چيزي كه امروزه بر آن تاكيد مي شود و علوم مختلفي بر حواشي آن بوجود آمده است، استفاده آگاهانه از فرآورده هاي غذايي و ايجاد عادات و رفتار تغذيه اي صحيح است.
غذا، فرآورده هاي غذايي و مكمل هاي غذايي زماني كه براساس دانش و اطلاعات تغذيه اي انتخاب شوند، مي توانند تامين كننده همه مواد مغذي براي اعمال طبيعي بدن، افزايش طول عمر، افزايش كارايي و يادگيري انسان، ترميم آسيب هاي وارده، تقويت سيستم ايمني بدن براي مقابله موثر با عوامل بيماري زا و در نهايت كاهش دوره نقاهت باشد.امروزه استفاده آگاهانه از غذا بمنظور پيشگيري و درمان بيماري ها، حفظ تندرستي، طول عمر مطلوب، تامين شادابي و نشاط را «غذادرماني» مي ناميم.
زنان و ضرورت آموزش مهارتهاي تغذيه اي
تحقيقات انجام شده مؤيد اين موضوع است كه تنظيم رژيم غذايي و تعادل در تحرك بدني از اجزاي اصلي شيوه صحيح زندگي هستند. و در اين رهگذر سهم زنان در ايجاد شرايط مناسب جهت كنترل فاكتورهاي موثر بر سلامتي خانواده بسيار حائز اهميت مي باشد.
مطالعات بيانگر آن است كه توجه زنان به امور كيفي خصوصا در حوزه سلامت بيش از مردان است، به نحوي كه معمولاً در خانواده هاي ايراني، اين خانم خانه است كه متولي سلامت خانواده مي باشد.
براين اساس بايد اذعان نمود كه آگاهي و نگرش خانم ها در مورد تغذيه نقش بسيار مهم و سازنده اي در شكل گيري الگوي غذايي خانواده برعهده دارد. حال اين سؤال پيش مي آيد كه در قدم اول، آگاهي مادران و خانم هاي خانه دار در ارتباط با تغذيه چگونه است؟ به عبارت ديگر، مادران به هنگام انتخاب و خريد ماده غذايي، برنامه ريزي جهت تهيه غذا، شكل گيري رفتارهاي تغذيه اي خانواده و ... تا چه ميزان گام هاي خود را آگاهانه و مطمئن برمي دارند؟
عادات غذايي، كه مهم ترين و موثرترين عامل در تعيين وضعيت تغذيه اي افراد است، از خانواده منشأ مي گيرد، بنابراين براي تغيير عادات غذايي نادرست، نقطه موثر و كليدي، آگاهي و نگرش مادران نسبت به تغذيه است.
توجه به اين موضوع، ضرورت آموزش، ارتقاء فرهنگ و سواد تغذيه اي، اصلاح عادات غذايي و تغيير الگوهاي غذايي را بيش از پيش نمايان مي سازد.
غذاهاي دريايي
منحصر به ماهي و ميگو نيستند
توجه بشر به دريا به منظور دست يابي به سلامتي و تامين نيازهاي تغذيه اي بدن، موضوعي است كه به اندازه طول تاريخ بشريت، قدمت و سابقه دارد. مطالعات متعدد از وفور مواد مغذي، در فرآورده هاي دريايي حكايت مي نمايند. اما در اين ميان بايد توجه داشت كه منظور از غذاهاي دريايي فقط ماهي و ميگو نيست و به عنوان نمونه مي توان به جلبكهاي دريايي (آلگومد) كه از گذشته هاي دور در بسياري از كشورهاي ساحلي، به عنوان جانشين شايسته غذا و دارو مورد استفاده قرار مي گرفته، اشاره كرد.
زماني كه درباره اهميت ماهي و نقش آن در تامين سلامت سخن مي گوييم، بايد بدانيم كه اسيدهاي چرب امگا3 و امگا6 خود به خود در ماهي وجود ندارد، بلكه منشأ اصل اسيدهاي چرب، همان جلبك هايي هستند كه ماهي تغذيه مي كند.
استفاده منظم از نوعي خاصي از جلبكهاي دريايي با عنوان «كلرلا» بصورت مكمل غذايي به دليل اسيدهاي چرب غيراشباع از بيماري هاي فشارخون، تصلب شرائين و كلسترول بالا جلوگيري مي كند. همچنين كلرلا سبب تقويت سيستم ايمني افراد و مانع ابتلاي فرد به بيماري هاي عفوني مي شود. تحقيقات نشان داده كلرلا «ALGE» تغذيه نامناسب را بهبود بخشيده، عملكرد انسولين در بدن را تقويت كرده و در پيشگيري و كاهش عوارض ديابت مؤثر است. بعلاوه كلرلا به عنوان مكمل غذايي باعث هضم راحت مواد غذايي شده و به عنوان پروبيوتيك اثر مثبتي روي فلور روده اي دارد.
تغذيه و پيشگيري و درمان بيماري ها
امروزه يكي از بزرگترين مشكلات بهداشتي كه مردم با آن روبه رو هستند، داشتن اضافه وزن است. بدون ترديد زنان با تنظيم سفره خانواده نقش مهم و تاثيرگذاري در ايجاد و ترويج رفتارهاي تغذيه اي صحيح در خانواده دارند. يك رژيم سرشار از مواد طبيعي، منجر به حفظ وزن طبيعي بدن خواهد شد و ما و همه دستگاه هاي بدن ما را از دردسرها و زحمات مشكلات چاقي مي رهاند.
هنگامي كه عملكردهاي بدن در حالت توازن قرار داشته باشند و عمليات جذب، سوخت و ساز و دفع به راحتي انجام گيرد، بدن به طور طبيعي وزن ايده آل خود را حفظ مي كند. به علاوه در اين حالت اشتها و ميل به غذا نيز در فرد متعادل شده و منجر به دريافت موادمغذي مناسب و در نتيجه تامين سلامتي مي شود.
متاسفانه، اين روش طبيعي عملكرد بدن، اغلب با پرخوري؛ خوردن غذاهاي فرآوري شده، تنقلات فاقد ارزش غذايي، سس هاي چرب، نوشابه هاي گازدار و انواع فست فودها كه امروزه بخش مهمي از رژيم غذايي مردم را تشكيل مي دهند، مختل مي گردد. در بسياري از افراد اين كمبود مواد مغذي، باعث ميل و اشتهاي بيشتر به غذا مي شود كه حاصل آن مي تواند افزايش وزن باشد. همچنين مي تواند منجر به اختلالات دستگاه گوارش نظير يبوست و تشكيل مواد سمي در دستگاه گوارش گردد.
و از سوي ديگر زندگي پرتنش و پراسترس روزمره نيز مزيد علت شده، شيوع بيماري هاي غيرواگير نظير انواع سرطان ها، بيماري هاي قلبي وعروقي، ديابت، فشارخو ن بالا، چربي خون بالا، پوكي استخوان و در يك كلام بيماري هاي مزمن را بدنبال دارد.
از سوي ديگر تغذيه صحيح علاوه بر نقش ارزنده و بارزي كه در تامين سلامتي و پيشگيري از بروز بيماري ها برعهده دارد، به طور مستقيم و غيرمستقيم در درمان بسياري از بيماري ها و كاهش دوران نقاهت آنها مي تواند موثر باشد. سالها است كه پزشكان و محققان علوم تغذيه دريافته اند بيماراني كه از تغذيه مناسبي برخوردار باشند، در برابر عوارض جانبي بيماري و روش هاي مختلف درماني مانند مصرف داروها، اشعه درماني، شيمي درماني، جراحي و... از مقاومت بيشتري برخوردارند و سريع تر بهبود پيدا مي كنند.
اين مسئله آنجا حائز اهميت بيشتري است كه تلاش مادران در برنامه ريزي صحيح غذايي كودكان و سالمندان چنان چه با مقاومت و مخالفت وي مواجه شود، نمي تواند نتيجه مثبتي دربرداشته باشد، به اضافه آن كه موجب بيزاري و امتناع بيشتر كودكان، نوجوانان و سالمندان در پيروي از برنامه غذايي صحيح مي شود و بايد با آن به درستي و با تدبير فراوان مقابله نمود.
براين اساس توجه به نقش زنان در تامين مواد غذايي مورد نياز اعضاء خانواده،به عنوان فاكتوري موثر در كاهش احتمال ابتلا به بيماري هاي مزمن و كاهش دوره نقاهت بيماري ها، بسيار حياتي و تعيين كننده مي باشد.
آزاده قشوني

 



حس عجيب اول مهر

تا حالا دچار بحران پاييزي شدي؟ وقتي روزهاي آخر شهريور ميشه يه دلشوره عجيب سراسر وجودت رو پركنه؟ حس مي كني كلي كار بايد انجام مي دادي ولي ندادي؟
اين روزها خيلي حال عجيبي دارم، شايد به اين خاطر باشه كه اين حال و هوا آدم رو ياد خيلي چيزها ميندازه، ياد آرزوهاي كودكي: بزرگ كه بشم چه كارها كه نمي كنم... و فكر اينكه بهشون رسيدم يا نه؟! براي رسيدن چي كار كردم، شايد هم آرزوهام عوض شدن...
ياد كتاب، دفتر، جامدادي، مداد رنگي و مداد شمعي كه فكر مي كردم خيلي گرونه و هيچوقت از مادرم نخواستم برام بخره، خط كشي كردن دفترها با مداد قرمزهاي خوشرنگ، نوشتن مشق توي دفترهاي كاهي كه كاغذ هدر نشه، تمرين دسته جمعي شعر در وا شد و گل آمد، سوسن و سنبل آمد.» انتظار زنگ تفريح و خوردن لقمه هاي مادر...
ياد ذوق و شوق براي زنگ هاي انشا و نقاشي كه اوج احساساتت رو تخليه كني اما افسوس كه اين زنگ ها معمولاً به كلاسهاي جبراني و درس هاي عقب افتاده مي رفت!!!
خط كشيدن وسط ميز و قول و قرار با بغل دستي كه وسايل هر كي از خط اون ور تر نره و پايبندي به عهد... قهرهاي 2 دقيقه اي و آشتي هاي زودهنگام بدون هيچ كدورتي... مهم بودن نوشته شدن اسمم در ليست عاليه نه بدها...
ياد اين كه با چيزهاي كوچيك به خاطر دنياي بزرگي كه پشتشه خوشحال مي شدم مثل نقاشي دوستم كه براي تولدم كشيده بود.
و ديدن فاصله اي كه با اين حس ها دارم يه اضطراب شيرين برام داره و من رو به اين فكر ميندازه كه چي شد كه اين فاصله به وجود اومد و چه جوري ميشه پرش كرد! ميشه دوباره برگشت؟! شايد هنوز دير نيست... بشه يه فكري به حال اين دل كرد شايد هنوز هم جاي سادگي و صفا تو دلم باشه، شايد...
الهام محمدي

 



به فرزندتان فرصت دهيد

سزاوار
در رشد و شكوفايي خلاقيت افراد عوامل مختلف و متعددي موثرند. به طور مثال اگر در محيط خانواده فرصت هاي لازم را براي سؤال كردن، كنجكاوي و كشف محيط به داده شود و هرگز با آنها بدرفتاري نكنند، زمينه رشد خلاقيت فراهم مي شود.
تنبيه و تهديدهاي مكرر، آفت خلاقيت هاي ذهني است، فرزندان خلاق به آرامش دروني و اطمينان خاطر واعتماد به نفس قوي نياز دارند.
محيط مدرسه و دانشگاه هم دقيقا همين نقش را براي نوجوان و جوان ايفا مي كند.
در واقع عواملي همچون تكاليف زياد، تاكيد بر محفوظات، اجراي برنامه هاي هماهنگ و انتظار رفتارهاي يكسان از فرزندتان، عدم توجه به تفاوت هاي فردي، وجود كلاس هاي پرجمعيت، اعمال انضباط و مقررات فوق العاده شديد، تشويق و كسب نمره هاي بالا و ايجاد جوي توأم با رقابت هاي فردي براي ممتاز شدن و سرانجام عدم شناخت و يا بي توجهي به ويژگي هاي كودكان، نوجوانان و جوانان خلاق سبب مي شود كه قدرت خلاقيت آنان به تدريج كاهش يابد.
در جامعه كه بزرگترين محيط زندگي ماست هم فضايي كه باعث فراهم سازي زمينه خلاقيت مي شود بايد از سه عنصر اساسي برخوردار باشد. كه عبارتند از عامل فيزيكي- عامل عقلاني و عامل عاطفي
منظور از محيط فيزيكي، يعني اينكه امكانات و گنجايش وسايل در حد مناسبي باشد تا فرد بتواند با استفاده از آنها كارهاي خود را در معرض ديد قرار دهد.
عامل عقلاني مطلوب را هم مي توان به طور كلي به شرايطي نسبت داد كه فرد را به رغبت آورد، ميل برانگيزاند و به تلاش وادار كند.
شرايطي هم كه شخص بتواند احساس امنيت كند و قادر باشد نسبت به محرك هاي فيزيكي عقلاني ارائه شده از طرف معلم، مربيان، والدين و يا همكاران و همسالان، واكنش مطلوب از خود نشان دهد شرايط مناسب عاطفي است. چنين محيطي از اعتماد و اطمينان سرشار است و تحقير، تنبيه و سرزنش در آن وجود ندارد.
برخي از مهمترين عوامل موثر در خلاقيت را چنين مي توان فهرست كرد: انگيزش، غريزه، الهام، علاقه مندي به تجربه و آزمايش، استقلال، اعتماد به نفس، ميل به ريسك كردن، شوخي و بذله گويي، حساسيت، احساس امنيت، شجاعت فردي، ابتكار، انعطاف، گرايش به كارهاي پيچيده، پشتكار، كنجكاوي، اظهار وجود، رفتار نامتعارف، تخيل مثبت و تشويق ديگران.
از جمله مهمترين موانع خلاقيت را هم مي توان به عوامل زير اشاره كرد.
عدم اعتماد به نفس و بي توجهي به سرمايه هاي حقيقي خود
ترس از حرف و انتقاد در مراحل عمل و يا نتيجه خصوصا وقتي با شكست مواجه شود.
ترس از انگشت نما شدن
ترس از حرف و انتقاد در مراحل عمل و يا نتيجه آن
تمايل به همرنگي با جماعت
تنبلي ذهني و عدم تمركز
از جمله دلايل مهم رشد و پرورش خلاقيت هم مي توان به عوامل زير اشاره كرد
- اختلاف عقيده را تحميل كنيد
- نوجوان را تشويق كنيد به داوري هاي خويش اعتماد كنند
- تاكيد كنيد كه هر فرد در زمينه خاص توان و صلاحيت خلاقيت دارد
- محركي براي ايجاد تفكر خلاق فرزندتان باشيد
- گرايش هاي مساعد نسبت به فعاليت خلاق را رشد دهيد
- بيان خلاق را تشويق كنيد و بپرورانيد
- به پرسش هاي غيرمعمول احترام بگذاريد
- به افكار و تفكرات ابتكاري و نو احترام بگذاريد
- عملا به فرزند خود نشان دهيد كه افكار و عقايدشان ارزش دارد
- به دانش آموزان فرصت دهيد كه بدون ترس از ارزشيابي به فعاليت بپردازند.

 



دخالت در دعواهاي كودكانه

«مامان داداشي عروسكم را برداشته و نمي دهد». مشابه چنين جملاتي معمولا بين تمام خواهر و برادرها يا دوستان مدرسه و مهد كودك ديده مي شود. بچه ها همان قدر كه يكديگر را دوست دارند و با هم بازي مي كنند، بعضي اوقات نيز با هم اختلاف نظر پيدا مي كنند كه گاه نيز به دعوا و گريه و زاري ختم مي شود. شايد اين مسئله به خودي خود چندان عجيب و پيچيده نباشد، اما رفتار درست بزرگترها در اين ميان بسيار مهم است. بزرگترها در درجه اول بايد ناراحتي خود در اين زمان را به خوبي با صبر و حوصله مديريت كنند. دعواهاي خواهر و برادري هميشگي، غير قابل اجتناب و حتي بهتر است بگوييم لازم و سازنده است. هنگام بگو و مگو و دعوا، بچه ها ابراز ناراحتي مي كنند و به دنبال پيدا كردن جايگاه خود در خانواده هستند. مي توان گفت كه يكي به دو كردن ها به نوعي پيش گرفتن راهي نادرست براي رسيدن به هدف است. اما والدين نيز در اين ميان نقشي دارند. دخالت پدر و مادر براي بچه ها مهم است، چون آنها اين ميانجيگري را راهي براي خلاص شدن از گرفتاري و پايان زد و خوردها مي دانند و مي توانند به هدف خود نيز برسند. مسلما به اين معنا نيست كه با شنيدن اولين سرو وصداي بچه ها والدين سر برسند، بلكه در برخي موارد حضور آنها لازم خواهد بود.
محافظت از جسم و روح بچه ها
زماني كه دعواي بچه ها از حد عادي فراتر رود و امكان دارد يكي از آنها چه از لحاظ جسمي و چه از نظر روحي (به خاطر فحش و توهين) صدمه ببينند، والدين حتما بايد وساطت كنند. شخصيت و اعتماد به نفس بچه ها با همين روابط خواهر و برادري است كه شكل مي گيرد، اما بايد توجه كنيم كه يكي از بچه ها احساس خرد شدن و تخريب احساسات نكند. اگر در دعوا دخالت نكنيم چه مي شود؟ نبود ميانجي در دعوا ها به منزله دادن برگ برنده به بچه هاست كه هر كاري مي خواهند انجام دهند و در قالب نقشي كه در آن هستند، باقي بمانند كه اصلا با شخصيت آنها هماهنگي ندارد. در نتيجه بچه اي كه در دعوا برنده مي شود، احساس مي كند هر كار بخواهد مي تواند انجام دهد و خود را در موقعيت حاكميت و برتري بر بقيه مي بيند. احساس محكوم به قبول خواسته هاي ديگران نيز در كودكي كه هر بار بازنده مي شود، شكل مي گيرد.
نقش ميانجي
بهتر است هنگام دعواي بچه ها از عهده گرفتن نقش «قاضي» دوري كنيم. نكته مهم در اين زمان، شنيدن صحبت هاي بچه هاست. به هركدام اجازه دهيد كه حرف ها و ناراحتي هايش را بزند و طرف ديگر نيز به او گوش دهد. حالا نوبت شماست كه قوانيني مانند كتك زدن، فحش دادن و ممنوع را به آنها بياموزيد. خوبي هاي يك رابطه آرام، بي دردسر و اوقات خوشي را كه با هم خواهند داشت را به آنها گوشزد كنيد. مسلما همه چيز با يك چوب دستي جادويي و در يك لحظه حل نمي شود؛ بايد چند روز بعد هم راجع به اين مسئله با هم گفتگو كنيد.
دعواهاي بچه ها در مدرسه
در دعواهاي دوستان غالبا شرط بندي كاملا مشخصي پنهان است: امتحان كردن محبتي كه هركدام نسبت به ديگري دارد. در اين شرايط نيز شما نقشي مهم به عهده داريد. اما مسئله اينجاست كه شما آنجا نبوده ايد و همه چيز را زماني مي فهميد كه فرزندتان با چشماني غمگين و چهره اي درهم به خانه برمي گردد. در اين زمان چند توصيه براي دلداري دادن به فرزندتان را فراموش نكنيد:
به ناراحتي هايش گوش دهيد؛ زيرا مطمئنا تمام شدن يك رابطه دوستانه براي او آسان نيست. با سخنان نرم، كمي غم و غصه ماجرا را كم كنيد.
به فرزندتان اطمينان خاطر و اعتماد به نفس بدهيد كه «گرچه دوستت با تو قهر كرده، اما دليل نمي شود كه تو بچه خوبي نباشي. تو هم ويژگي هاي مثبتي داري كه براي ديگران شناخته شده است.»
او را متوجه كنيد كه جر و بحث و اختلاف نظر در هر رابطه دوستانه اي وجود دارد و هيچ وقت به خاطر اين مسائل به هم نمي خورد و دوستان همديگر را ترك نمي كنند.
آذر شايان

 



تومورهاي سينه شايعترين علت مرگ زنان 20تا 59ساله

تومورهاي سينه شايعترين علت مرگ زنان 20 تا 59 ساله بر اثر ابتلا به سرطان است و تماس طولاني مدت بافت سينه با هورمون استروژن شانس ابتلا به سرطان سينه را افزايش مي دهد.
شروع زود هنگام اولين قاعدگي دختران نوجوان، يائسگي ديرهنگام، باردار نشدن، شيردهي و بارداري در سنين بالا، افزايش وزن بر اثر مصرف غذاهاي پرچرب به همراه عدم تحرك و نيز استفاده از سيگار از عوامل افزايش شانس ابتلا به سرطان پستان است.
شايعترين علايم باليني سرطان پستان وجود توده و بزرگ شدن نامتقارن پستان، ترشحات و به ويژه وجود خونابه در نوك پستان، كشيدگي و تغييرات نوك پستان، زخم، قرمزي و يا فرورفتگي پوست اين ناحيه از بدن و در نهايت وجود توده در زير بغل است كه افراد در صورت مشاهده هر يك از اين علايم براي تشخيص و درمان مؤثر بايد هر چه سريع تر به پزشك مراجعه كنند.
تست هاي تشخيص سرطان
در يك تست آزمايشگاهي نسبت ماده شيميايي «2هيدروكسي استروژن» به 16آلفا هيدروكسي استروژن» موجود در ادرار زنان سنجيده مي شود و چنانچه اين نسبت كمتر از 2باشد شانس ابتلا به سرطان پستان بيشتر است.
اگر ميزان اين نسبت بيش از دو محاسبه شود شانس ابتلا به سرطان كمتر است كه البته مي توان با رعايت رژيم غذايي مناسب، استفاده از برخي از غذاها نظير كلم بروكلي، كلم معمولي، گل كلم، كلم پيچ، اسيدهاي چرب امگا3، دانه هاي كتان و كاهش نوشيدن قهوه، ترك استعمال دخانيات و عدم مصرف الكل و نيز افزايش فعاليت روزانه وكاهش وزن مي توان اين نسبت را بالا برده و شانس ابتلا به سرطان را كاهش داد.
مراجعه زودهنگام از علل افزايش شانس زنده ماندن است و شانس زنده ماندن در افرادي كه تومورهاي سرطاني آنها به روش ماموگرافي تشخيص داده شده است تا 30درصد افزايش مي يابد.
انجام ماموگرافي پايه در سن 35سالگي و سپس انجام سالانه آن بعد از 40سالگي بسيار ضروري است. البته با توجه به شرايط بيمار مي توان ماموگرافي را هر 2تا 3سال يكبار تكرار كرد.
به گفته پزشكان با تشخيص به موقع شانس زنده ماندن 5ساله در صورت تشخيص و درمان بهنگام (در مرحله نخست بيماري) 95درصد، در مرحله چهارم سرطان 18درصد و در مرحله اين سايتو (درجا) يعني هنوز بيماري به ساير نقاط بدن نفوذ نكرده حدود 100درصد است.

 



تا اميد هست ترس معنا ندارد

امروز داشتم دفتر خاطراتم رو ورق مي زدم. خدايا چه درس هاي بزرگي توي اين مرور خاطرات هست. از يك صفحه به صفحه ديگه يه دنيا تغيير حال و هوا!
توي يه صفحه از خوشحالي وصف ناپذيرت نوشتي و درصفحه بعدي كه مربوط به چند هفته بعده ممكنه نوشته باشي كه احساس مي كني ديگه تو زندگيت به بن بست رسيدي و درصفحه مقابلش اين كه مشكلت به نحوي كه باور هم نمي كردي حل شده.
ياد اين آيه ازقرآن مجيد مي افتم:... و ما اين روزهاي (شكست و پيروزي) را ميان خلايق مي گردانيم، كه خداوند ( تمام) اهل ايمان را ( به امتحان) معلوم دارد، واز شما (مومنان آن را كه در دين ثابت است) گواه (ديگران) كند. و خداوند ستمكاران را دوست ندارد. «سوره آل عمران آيه 140»
توي دفتر خاطراتت خيلي دقايق هست كه احساس مي كني زندگيت ديگه به آخر رسيده اما حالا مي بيني كه هنوز اين اتفاق نيفتاده.
از به يادآوردن ترس هات و احساس استيصالت به خنده مي افتي، نگران چي بودي؟ انگار ترس مثل يه ديوار كذايي از غبار پشتش هيچي نيست اما ما نمي بينيم.
به گفته بزرگان اگر با چشم باز و قلب باز به درون ترس خود نفوذ كنيد، خواهيد ديد كه ترس چون اتاقي خاليست . ترس فقط به اندازه اجتناب شما قدرتمند است. هرچه بيشتر از ترس روي گردانيد، و از آن اجتناب كنيد و نخواهيد كه در آغوشش كشيد، قدرت بيشتري به آن مي بخشيد.
مثلا تا حالا شده از اينكه نتوني يه درس رو قبول بشي شديداً بترسي؟
تمام ترم رو با استرس مي ري سركلاس و از اون درس هيچي نمي فهمي به جاي اينكه به فكر ياد گرفتن باشي همه اش اين تصوير رو تو ذهنت مجسم مي كني كه تو امتحان اين درس قبول نمي شي و خودت، خودت رو به اين سمت سوق مي دي. ظاهرا دوست داري قبول بشي اما توي دلت هي به خودت مي گي: من كه مي افتم! مي دونم!
و مي بيني كه اين اتفاق مي افته!
و اما!
تو نمره قبولي رو نگرفتي. به همين راحتي! بد ترين اتفاقي كه مي تونست بيفته افتاد. همين بود! نه اعدامت كردن و نه از دانشگاه اخراجت كردن. پس تو نگران چي بودي؟ تو از يه چيز مبهم مي ترسيدي كه خودت هم نمي دونستي. چيه. دو حالت ممكن بود اتفاق بيفته. يا قبول مي شدي يا نه. حالا اگه قبول نمي شدي چي مي شد؟ مي بيني كه هيچي! واقعاً هيچي!
پس تو يه ترم از هيچي ترسيدي و اين همه استرس رو به خودت تحميل كرده و خودت رو عمداً به سمت عدم موفقيت سوق دادي.
درصد زيادي از ترس هاي ما همين جوري هستند. ما مي ترسيم چون تكليفونو درست و حسابي با ترس هامون مشخص نكرديم.
يه خواهش!
بيا همين الان تكليفمونو با ترس هامون مشخص كنيم.
يه ورق بردار. ترس هاتو بنويس. مي بيني كه براي نوشتن خيلي هاشون اصلا دستت به قلم نمي ره يا وقتي جدي بهشون فكر مي كني خنده ات مي گيره. چون تو از يك چيز مبهم و غيرواقعي مي ترسي: درصد زيادي از ترس هاي ما هرگز اتفاق نمي افتند!
اما دسته دوم: مثل مثالي كه زدم، اتفاقي كه ممكنه بيفته اصلا خطرناك و تهديد كننده نيست. يا موفق مي شي يا نمي شي. حالا بدترين اتفاقي كه ممكنه بيفته رو تجسم كن.مي بيني؟! اصلا وحشتناك نيست!البته تو موفق مي شي. من مطمئنم كه موفق مي شي چون ديگه ترس هاي مزاحم و تخريب كننده نداري. اما اگه نهايتاً هم اين طور نشد جاي هيچ نگراني نيست.
و اما دسته سوم: درصد بسيار كمي از ترس ها هستند كه درمورد اتفاقات خاص و بحران هاي جدي وجود دارند كه شايد خيلي كم درزندگي هر كدوم از ما پيش بيان يا اصلا پيش نيان.
درمورد اونها هم بهت قول مي دم اگر منطقي با قضيه برخورد كني و احساساتي نشي، مي بيني شرايط به اون حادي كه تو تصور مي كني نيست.
اول بايد صورت مسئله رو به طور واضح و مشخص تعريف كني و بعد راه حل هاي موجود رو بررسي كني.فقط بايد يه كم حساسيت بيشتر به خرج داد و راه حل مناسب رو پيدا كرد.
مي دوني كه هيچ مشكلي نيست كه راه حل نداشته باشه.
راه حل مناسب وجود داره، حتماً وجود داره.اگه درست نگاه كنيم پيداش مي كنيم.
مي بيني؟ پس درصد بسياري از ترس هاي مابي موردند و ما فشار و استرس بيهوده اي رو به خاطر اونها تحمل مي كنيم. بهتره هرچه زودتر از شرشون خلاص بشيم.
ترس هاي خود را بپذيريد، به حرف هاي آن ها گوش دهيد، آن گاه مي توانيد راهي براي رفع آن ها بيابيد!.
مليكا بهزداي

 



دويدن و پريدن جذب كلسيم را افزايش مي دهد

انجام ورزش هايي مانند دويدن، پريدن، واليبال، فوتبال و ژيمناستيك كه با تحمل وزن بدن همراه هستند موجب افزايش جذب كلسيم در بدن مي شود.
بهره مند نبودن از تغذيه مناسب و فعاليت هاي بدني لازم در طول زمان رشد، ممكن است موجب كاهش تراكم استخوان ها شود.
اسكلت و استخوان بندي استخوان ها نه تنها چارچوب و ساختار بدن را تشكيل مي دهد بلكه از اندام هاي داخلي محافظت مي كند و در خونسازي مشاركت دارد و به عنوان انبار كلسيم، فسفر و كربنات هاي بدن در تعادل اسيدي بازي، حفظ و هدايت اغلب فعل و انفعالات بدن موثر است.
پوكي استخوان و از دست دادن تراكم استخوان ها ممكن است بين 30 تا 40درصد با عوامل محيطي از جمله ميزان فعاليت شخصي و نوع تغذيه مرتبط باشد.
بهبود كيفيت تغذيه و تغيير روش زندگي مي تواند تا حد قابل توجهي از پوكي استخوان و شكستگي آنها جلوگيري كند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14