(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 5 مهر 1389- شماره 19750

عبدالله گل: اصلاحات كافي نيست قانون اساسي تركيه بايد كاملا تغيير كند
مردم قاهره خواستار تعطيلي رستوران هاي زنجيره اي آمريكايي در مصر شدند
واشنگتن پست از كمك هاي مستقيم سيا به تروريست هاي فعال در پاكستان پرده برداشت
با برپايي تظاهرات در كرانه غربي صدها فلسطيني خواستار توقف مذاكرات سازش شدند
كفش هاي معترض
اد ميليبند رهبر حزب كارگر انگليس شد
فرمانده ارشد آمريكايي پنهاني با مقامات ازبكستان ديدار و گفت وگو كرد
مردم انگليس با ارائه 35هزار دادخواست خواستار تحريم شركت هاي حامي اسرائيل شدند
دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي مسلمانان را به مقابله با توطئه اسلام هراسي فرا خواند
با هدف گسترش مناسبات دوجانبه رئيس جمهور روسيه سفر سه روزه به چين را آغاز كرد
اعتصاب كنندگان يوناني دومين بندر اين كشور را به تعطيلي كشاندند
پايگاه خبري آنتي وار: 74 غيرنظامي از سوي ناتو در شرق افغانستان قتل عام شدند
براي گفت وگو با شاه عربستان سعد حريري به طور غيرمنتظره وارد رياض شد
واشنگتن پست: اوباما براي مقابله با بحران اقتصادي آمريكا چهار عضو كابينه خود را تغيير مي دهد
نامزد نخست وزيري دولت جديد عراق امروز مشخص مي شود



عبدالله گل: اصلاحات كافي نيست قانون اساسي تركيه بايد كاملا تغيير كند

رئيس جمهور تركيه از تمايل احزاب سياسي اين كشور براي تغيير كامل قانون اساسي خبر داد.
به گزارش ايرنا، «عبدالله گل» اين مطلب را طي يك سخنراني در جمع دانشجويان ترك دانشگاه كلمبيا عنوان كرد. وي گفت: «تمايل احزاب سياسي براي دوباره نوشته شدن قانون اساسي مايه خشنودي است.»رئيس جمهور تركيه خاطرنشان كرد: «تركيه پس از گذشت 30 سال از كودتاي نظامي 1980 ميلادي با تغييرات مهم در قانون اساسي خود موافقت كرد، اما هنوز كار ما پايان نيافته و روند تدوين يك قانون اساسي جديد آغاز شده است.» «رجب طيب اردوغان» نخست وزير تركيه نيز هفته گذشته اعلام كرده بود در صورتي كه حزب عدالت و توسعه در انتخابات پارلماني آتي پيروز شود، قانون اساسي تركيه را به كلي تغيير خواهد داد.

 



مردم قاهره خواستار تعطيلي رستوران هاي زنجيره اي آمريكايي در مصر شدند

صدها تن از مردم مصر با برگزاري تجمع هاي اعتراض آميز مقابل رستوران هاي زنجيره اي آمريكايي در قاهره، خواستار تحريم اين رستوران ها توسط مردم مصر و تعطيلي آنها در اين كشور شدند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، صدها شهروند مصري شنبه با برگزاري تظاهرات مقابل رستوران هاي زنجيره اي آمريكايي، از هموطنان خود خواستند خريد از اين رستوران ها را تحريم كنند. اين اعتراضات از سوي گروه هاي حامي فلسطين ترتيب داده شد. سازمان دهندگان اين تجمع ها اعلام كردند رستوران هاي آمريكايي بخشي از سودهاي خود را به رژيم صهيونيستي اختصاص مي دهند.
به گفته آنها، مالكان اين رستوران هاي آمريكايي در خارج از مصر با نصب اعلاميه هايي، خبر از كمك چند ميليوني به رژيم صهيونيستي مي دهند.

 



واشنگتن پست از كمك هاي مستقيم سيا به تروريست هاي فعال در پاكستان پرده برداشت

واشنگتن پست از كمك هاي مستقيم سيا به گروه هاي تروريستي در پاكستان پرده برداشت.
به گزارش مهر، روزنامه واشنگتن پست در گزارشي نوشت: سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) به طور مستقيم در حال همكاري و كمك رساني به گروه هاي تروريستي است كه در پاكستان و افغانستان در حال انجام فعاليت هاي تروريستي هستند. در اين گزارش واشنگتن پست با اشاره به كتاب «جنگ هاي اوباما» نوشته «باب وودوارد»، مي افزايد، براساس اسنادي كه در اين كتاب آمده، «سيا»، براي حملات مرزي خود در پاكستان، از حدود 300 شبه نظامي آموزش ديده كه به راحتي مي توانند در مرز دو كشور تردد كنند، استفاده مي كند.
اين روزنامه مي افزايد، اين گروه مستقيما زيرنظر سازمان سيا و براي جنگ به اصطلاح ضدتروريستي آمريكا نقش بسيار مهمي ايفا مي كند. اين گزارش در پايان با اشاره به اسناد محرمانه منتشر شده در سايت «ويكي ليكس» مي نويسد، اين سايت نيز اسنادي را منتشر كرد كه به خوبي همكاري بين سيا و گروه هاي تروريستي را اثبات مي كند.
افشاي همكاري سازمان سيا با گروه هاي تروريستي بارها در محافل سياسي و امنيتي مورد نقد و بررسي قرار گرفته است.
«اسپنسر اكرمن» در يك گزارش تحليلي مي نويسد: اين اولين باري نيست كه سازمان سيا با گروه هاي تروريستي همكاري مي كند، در سال هاي 1980 سازمان سيا براي مقابله با اشغال افغانستان توسط شوروي با كمك گروه هاي شبه نظامي باعث شروع يك جنگ داخلي گرديد كه نهايتا طالبان در اين كشور به قدرت رسيد.

 



با برپايي تظاهرات در كرانه غربي صدها فلسطيني خواستار توقف مذاكرات سازش شدند

صدها فلسطيني با برپايي تظاهرات در كرانه باختري، توقف مذاكرات سازش را خواستار شدند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، از شهر «الخليل»، تظاهركنندگان فلسطيني با برپايي تظاهرات اعتراض آميز، شعار «شهرك سازي بايد به طور كامل متوقف شود» سر دادند.
اين تظاهرات شنبه و در بحبوحه افزايش فشارهاي آمريكا براي به سازش كشاندن فلسطينيان و رژيم صهيونيستي و يك روز پيش از پايان چارچوب زماني 10 ماهه اين رژيم براي توقف نسبي شهرك سازي در اراضي اشغال شده كرانه باختري صورت گرفت.پيش از اين نيز، طرف فلسطيني شركت كننده در مذاكرات تهديد كرده بود كه در صورت تمديد نشدن اين مهلت زماني، از گفت وگوها خارج خواهد شد.نخستين دور مذاكرات سازش با حضور «محمود عباس» رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين و «بنيامين نتانياهو» نخست وزير رژيم صهيونيستي و با نظارت آمريكا در دوم شهريور برگزار شد.از سوي ديگر، هزاران فلسطيني به مناسبت «روز ملي اعلام همبستگي با اسرا» در كرانه باختري و نوار غزه تظاهرات گسترده اي برپا كردند. همزمان، صدها فلسطيني دربند رژيم صهيونيستي نيز دست به اعتصاب غذا زدند.
علاوه بر آن، صدها نفر از خانواده هاي اسراي فلسطيني در مقابل مقر صليب سرخ در شهر غزه تجمع و اقدام رژيم صهيونيستي، مبني بر ممنوعيت ملاقات آنها با اسراي فلسطيني را محكوم كردند.
اصرار بر ادامه شهرك سازي
با پايان يافتن مهلت تعليق 10 ماهه شهرك سازي در روز شنبه و در بحبوحه پيگيري مذاكرات مستقيم سازش، نتانياهو بر ادامه روند شهرك سازي تاكيد كرد.
از سوي ديگر شركت هاي ساختماني رژيم صهيونيستي، تجهيزات ساخت و ساز و خانه هاي پيش ساخته را براي جايگزيني بيش از 30 واحد پيش ساخته، به شهركي در نزديكي شهر نابلس در شمال كرانه باختري منتقل كردند.
شهرك نشينان در شهرك هاي «معالي ادوميم» در شرق قدس، «آرئيل» در شمال كرانه باختري و «عنصيون» در جنوب آن نيز دست به ساخت و سازهاي جديد مي زنند.
موسسات خصوصي نيز اعلام كردند كه طي هفته هاي گذشته، رژيم صهيونيستي، اقدام به ساخت صدها واحد مسكوني كرده است.

 



كفش هاي معترض

صدها لنگه كفش شنبه در چارچوب شانزدهمين مراسم « تل كفش» تپه اي كوچك درميدان «تروكادرو» پاريس پديد آورد كه يادآور اعتراض هميشگي به استفاده از بمب هاي خوشه اي و مين هاي ضد نفر بود. اين رويداد امسال نيز مانند هر سال ازسوي سازمان «هانديكپ انترناسيونال» و به عنوان « نمادي از فلاكت و نابودي تحميل شده به مردم غيرنظامي به واسطه استفاده از بمب هاي خوشه اي و مين هاي ضد نفر»، در 31 شهر فرانسه برگزار گرديد و طي آن بيش از يك ميليون امضا جمع آوري شد.

 



اد ميليبند رهبر حزب كارگر انگليس شد

«ادميليبند» عضو مجلس عوام انگليس با پشت سر گذاشتن چهار رقيب خود از جمله برادر بزرگترش «ديويد» به رهبري حزب كارگر رسيد.
به گزارش ايرنا، نتايج انتخابات داخلي براي گزينش رهبر حزب كارگر عصر شنبه طي يك كنفرانس خبري در شهر منچستر اعلام شد.براساس اين نتايج، «ادميليبند» 41 ساله با كسب 6/50درصد آرا به عنوان رهبر حزب كارگر برگزيده شد.
حزب كارگر كه طي 13 سال گذشته تحت رهبري «توني بلر» و «گوردون براون» قدرت را در انگليس در دست داشت در انتخابات ارديبشهت ماه امسال از حزب محافظه كار شكست خورد و اكثريت خود را در پارلمان از دست داد. اين حزب در حال حاضر مهمترين حزب مخالف در پارلمان 650 عضوي انگليس است و 257 كرسي مجلس عوام را در اختيار دارد. براساس سنت پارلماني انگليس، حزب كارگر در حال حاضر كابينه اي سايه را در مقابل دولت ائتلافي «محافظه كار-ليبرال دموكرات» حاكم اداره مي كند و مهمترين مسئوليتش نظارت و انتقاد از دولت و تلاش براي به دست گيري قدرت در انتخابات بعدي است. علاوه بر برادران ميليبند، «اد بالز»، «اندي برنهام» و خانم «دايان ابوت» ديگر نامزدهاي كسب رهبري حزب كارگر انگليس بودند. اد ميليبند رهبر جديد حزب كارگر از سال 2005 ميلادي عضو مجلس عوام است و از سال 2007 تا مه 2010 نيز در كابينه «براون» به عنوان وزير امور كابينه و وزير انرژي و تغييرات آب و هوايي انگليس فعاليت مي كرد. وي بلافاصله پس از انتخاب شدن به رهبري حزب كارگر بر ضرورت ايجاد اتحاد و همدلي در داخل حزب و حركت به سمت به دست گيري مجدد قدرت تاكيد كرد.
خبر ديگراز انگليس اينكه، وزير دفاع اين كشور روز گذشته وارد عربستان سعودي شد و در ديدار با پادشاه اين كشور، مسائل دوجانبه و برخي مسائل منطقه اي را مورد گفت وگو قرار داد.
يكي از سخنگويان سفارت انگليس در رياض گفت: «ليام فاكس» و «ملك عبدالله» در ارتباط با موضوعاتي كه شامل ثبات و امنيت خليج فارس و خاورميانه مي شود، گفت وگو كردند.

 



فرمانده ارشد آمريكايي پنهاني با مقامات ازبكستان ديدار و گفت وگو كرد

فرمانده نيروهاي هوايي ارتش آمريكا در سفر پنهاني دو روزه خود به ازبكستان با مقامات بلندپايه اين كشور ديدار و گفت وگو كرد.
به گزارش فارس، «گيل مري هاستيج» ضمن ديدار با مقامات نظامي و غيرنظامي ازبكستان در تاشكند، موضوعات مربوط به توسعه روابط نظامي دوجانبه را با آنها مورد بررسي قرار داد. سپهبد هاستيج علاوه بر فرماندهي نيروي هوايي، از مسئولان تهيه نقشه عمليات براي وضعيت هاي اضطراري آمريكا در قلمرو 20 كشور آسياي جنوبي و مركزي است. اين مقام نظامي آمريكا در گذشته معاون اول فرمانده نيروي هوايي ارتش آمريكا در منطقه اقيانوس آرام و جزاير هاوايي بود.
پايگاه خبري «ازديلي.از» با انتشار مطلبي درباره اين سفر نوشت: «اين مقام نظامي آمريكا، ضمن بازديد از ازبكستان كه از كشورهاي مهم حوزه ماموريتي وي به شمار مي رود، با مقامات ارشد ازبك و همچنين فرماندهان نظامي برخي كشورهاي ديگر منطقه نيز ديدار و گفت وگو كرد.»

 



مردم انگليس با ارائه 35هزار دادخواست خواستار تحريم شركت هاي حامي اسرائيل شدند

صدها تن از مردم لندن با برپايي راهپيمايي اعتراض آميز، خواستار قطع حمايت مالي شركت هاي انگليسي از رژيم صهيونيستي شدند.
به گزارش خبرگزاري قدسنا (قدس) به نقل از پايگاه اينترنتي «دمونكس»، شهر لندن روز شنبه شاهد برگزاري راهپيمايي بزرگي بود كه طرفداران فلسطيني و ضد صهيونيست با ارائه 35 هزار دادخواست خواستار تحريم شركت «ماركس اسپنسر» (فروشگاه خرده فروشي لندن) شدند و از مسئولين اين شركت خواستند تا حمايت هاي خود را از رژيم صهيونيستي قطع كنند.
اين فروشگاه از بدو تأسيس ارتباط نزديكي با صهيونيسم داشته است و يكي از اهداف اصلي آن كمك به توسعه اقتصادي اسرائيل است و در سال 1998 هم، جايزه مهم اقتصادي رژيم اشغالگر را دريافت كرد.
شركت كنندگان در تظاهرات، رژيم اشغالگر را به دليل جنايات بي شمار در حق مردم فلسطين به شدت محكوم كردند.

 



دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي مسلمانان را به مقابله با توطئه اسلام هراسي فرا خواند

دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي، مسلمانان جهان را به مقابله با توطئه اسلام هراسي آمريكا و غرب فراخواند.
به گزارش خبرگزاري «آسوشيتدپرس»، «اكمل الدين احسان اوغلو»، در نشست وزراي 57 كشور عضو اين سازمان كه در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل برگزار شد از تمام مسلمانان جهان خواست با توطئه اسلام هراسي آمريكا و غرب مقابله كنند.
وي در نشست بزرگترين سازمان كشورهاي اسلامي تلاش براي زدودن تصورات غلط از اسلام را كه توسط رهبران غرب به آن دامن زده مي شود را وظيفه همه كشورهاي اسلامي دانست.
«احسان اوغلو» با اعلام اينكه جهان اسلام در حال عبور از يك دوران دشوار و بي سابقه است گفت، غرب بايد براي درك اسلام واقعي، آموزش ببيند. وي همچنين از نشست هفته آينده كنفرانس اسلامي با عنوان اسلام و مسلمانان در كالج اسلامي آمريكا در شيكاگو خبر داد و افزود: در اين جلسه پيام خود را به گوش غرب خواهد رساند. وي در پايان قرآن سوزي در آمريكا را به شدت محكوم و اعلام كرد اين گونه اقدامات باعث دامن زدن به درك غلط از اسلام و تضعيف حقوق مسلمانان مي شود.

 



با هدف گسترش مناسبات دوجانبه رئيس جمهور روسيه سفر سه روزه به چين را آغاز كرد

رئيس جمهور روسيه روز گذشته سفر سه روزه اي را براي ديدار و ملاقات با رهبران چين آغاز كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، «ديميتري مدودف» در اين سفر ابتدا به شهر «داليان» در شمال شرقي چين رفت و تاج گلي نثار يادبود سربازان شوروي كرد كه آزادكننده مناطق شمالي چين از دست اشغالگران ژاپني بودند. با توجه به مناقشات اخير چين و ژاپن، اين اقدام مدودف مي تواند هدفمند و معنادار باشد.
اين دومين سفر رسمي مدودف در كسوت رياست جمهوري روسيه به چين است. وي د رسال 2008 تنها چند روز پس از آغاز دوره رياست خود در نخستين سفر خارجي اش به چين سفر كرد.
مدودف روز گذشته پيش از آغاز سفر خود به چين به خبرنگاران گفت، توسعه همكاري ها با چين در تمامي زمينه ها، از عرصه تجاري-بازرگاني گرفته تا مسائل انساني، يكي از مهمترين اولويت هاي سياست خارجي اين كشور به شمار مي رود.
مدودف خاطرنشان ساخت: ميزان اعتماد متقابل بين روسيه و چين تاكنون هرگز به اين اندازه در بالاترين سطح نبوده، و آنچه از اهميت خاصي برخوردار است، همكاري هاي نزديك و سازنده بين دو كشور است.
وي با تاكيد بر اينكه روابط با چين يكي از اولويت هاي اصلي سياست خارجي روسيه است، يادآور شد مشاركت موجود در روابط دو كشور، اين مسئله را به خوبي ثابت مي كند.
به عقيده مدودف، نيروي محركه قوي در مشاركت راهبردي دوجانبه بدون استثنا در تمامي عرصه هاي سياسي، تجاري-بازرگاني، اجتماعي و انساني بين روسيه و چين گسترش يافته است.
وي افزود: ما در عرصه جهاني كاملا هماهنگ عمل مي كنيم و نظر ما در رابطه با مسئله شكل گيري جهان بيني چند قطبي عادلانه كاملا يكسان است.رئيس جمهوري روسيه همچنين تاكيد كرد كه يكي ديگر از عوامل تعيين كننده در سطح بالاي مشاركت بين مسكو و پكن آن است كه روسيه و چين در مسير مدرن سازي با اهداف و وظايف يكساني روبرو هستند.

 



اعتصاب كنندگان يوناني دومين بندر اين كشور را به تعطيلي كشاندند

كاركنان حمل ونقل زميني يونان فعاليت و جابجايي در دومين بندر بزرگ اين كشور واقع در شهر تسالوينك را به تعطيلي كشاندند.
به گزارش ايرنا، كاركنان صنف حمل و نقل بار و مواد سوختي در اعتراض به سياست هاي اقتصادي دولت آتن، جابجايي در بندر شهر تسالونيك را مسدود كرده و به كاميون هايي كه توسط كشتي به اين بندر وارد شده اند، اجازه خروج نمي دهند.
به باور كاركنان اين بندر، سياست دولت آتن در وارد كردن كشورهاي اروپايي به سيستم حمل و نقل در يونان، كسب و كار داخلي را فلج خواهد كرد. معضل ايجاد شده باعث شده است يونان با كمبود مواد غذايي، سوختي و دارويي مواجه شود.
در همين حال رسانه هاي خبري يونان اعلام كردند، روز شنبه سه كاميون خارجي در بزرگراه هاي يونان با سنگ، چوب و بطري هاي پر از نفت، مورد حمله تعدادي از كاركنان معترض صنف حمل و نقل زميني قرار گرفتند. در حال حاضر تعداد 750 كاميون و تانكر در اطراف شهر آتن و تعداد زيادي نيز در كنار بزرگراههاي كشور پارك شده است و رانندگان هر از گاهي اقدام به بستن جاده ها مي كنند.

 



پايگاه خبري آنتي وار: 74 غيرنظامي از سوي ناتو در شرق افغانستان قتل عام شدند

يك پايگاه خبري آمريكايي از قتل عام بيش از 74 نفر از مردم افغانستان طي يك روز در شرق اين كشور توسط جنگنده هاي ناتو خبر داد.
به گزارش مهر، به نقل از سايت خبري «آنتي وار» جنگنده هاي ناتو، به رهبري آمريكا شنبه با انجام دو حمله به مناطقي از شرق افغانستان دستكم 74 نفر از مردم اين كشور را به خاك و خون كشيد. ناتو با تاييد اين خبر مدعي شد تمام قربانيان شبه نظامي طالبان هستند.
اين ادعاي تكراري در حالي مطرح مي شود كه شهروندان افغان اعلام مي كنند تمام قربانيان غيرنظامي هستند و از سوي ديگر طالبان نيز تاكيد كرد كه هيچ نيرويي در نقطه مورد حمله ندارد.
خبرهاي تكميلي حاكي است، صدها تن از مردم ولايت لقمان افغانستان در اعتراض به كشتار غيرنظاميان به دست نيروهاي تحت رهبري آمريكا تظاهرات كردند.به نوشته سايت دنورپست، 32غيرنظامي در ولايت لقمان و 42 غيرنظامي نيز در استان خوست طي بمباران هوايي ناتو به خاك و خون كشيده شدند.
آنتي وار در ادامه اين گزارش مي نويسد: پس از روي كار آمدن «ديويد پترائوس» فرمانده نيروهاي ائتلاف در افغانستان، اوضاع در اين كشور اشغال شده نه فقط بهتر نشده، بلكه با افزايش حملاتي از اين دست كشتار غيرنظاميان نيز به شدت افزايش يافت. يادآور مي شود. هفته گذشته در آستانه برگزاري انتخابات پارلماني در افغانستان نيز جنگنده هاي ناتو با هدف قرار دادن يك خودرو، علاوه بر قتل عام 10 غيرنظامي، يك نامزد انتخاباتي را نيز به شدت مجروح كردند.
از سوي ديگر فرمانده امنيتي ولايت خوست نيز از كشته شدن بيش از 40 شبه نظامي خارجي وابسته به طالبان خبر داد. اين مقام افغان در گفت وگو با «فارس» گفت: اين شبه نظاميان عمدتا عرب، چچني و پاكستاني هستند كه از مرز پاكستان وارد افغانستان شده بودند. به گفته اين مقام رسمي، شبكه «حقاني» آنها را تجهيز و به افغانستان اعزام كرده است.
خبرگزاري «آسوشيتدپرس» نيز در بخش خبر افغانستان خود نوشت: ديروز دو نظامي ناتو بر اثر انفجار به هلاكت رسيدند. اين خبرگزاري بدون اعلام مليت كشته شدگان نوشت، حادثه در شرق اين كشور روي داد.
يادآور مي شود طي سال جاري بيش از 530 اشغالگر خارجي در افغانستان به هلاكت رسيده اند كه بدين ترتيب سال 2010 تبديل به مرگبارترين سال براي اشغالگران شده است.
گفتني است هفته گذشته يك سخنگوي پنتاگون با «قابل پيش بيني» خواندن افزايش قربانيان ناتو در افغانستان و غافلگير شدن نظاميانش از سوي شبه نظاميان را از جمله دلايل اين وضع اعلام كرد. افزايش شمار نظاميان اعزامي به افغانستان و افزايش عمليات نظامي عليه شبه نظاميان نيز از جمله دلايل اعلام شده از سوي اين سخنگو براي افزايش قربانيان ناتو بود.

 



براي گفت وگو با شاه عربستان سعد حريري به طور غيرمنتظره وارد رياض شد

منابع خبري از سفر غيرمنتظره نخست وزير لبنان به عربستان خبر دادند.
روزنامه لبناني «الديار» به نقل از منابع آگاه اعلام كرد: «سعيد حريري» براي پيگيري نتايج ارتباطات رهبران سوريه و عربستان با يكديگر از يك سو و با رهبران لبناني از سوي ديگر، به رياض رفت تا توافقي نهايي براي حل و فصل اوضاع لبنان به اجرا گذاشته شود.
به گزارش فارس، اين روزنامه لبناني نوشت: تماس ها در راستاي دستيابي به توافق، همچنان ادامه دارد و بارزترين آن، سفر هفته گذشته «شاهزاده عبدالعزيز» فرستاده عربستان به سوريه و ديدار «احمد حلمي» كنسول مصر در لبنان با «حسن عزالدين» مسئول روابط خارجه حزب الله و ديدار هيئت حزب الله از سفارت عربستان در بيروت است و سفر غيرمنتظره حريري به عربستان و تماس هاي اخيري كه وي با بشار اسد داشته، نيز در همين راستا صورت مي گيرد.
به نوشته الديار، هفته آينده لبنان شاهد راه حلي براي برون رفت از بحران كنوني خواهد بود تا از احتمال وقوع تنش هاي جديد در اين كشور جلوگيري شود.
روزنامه اماراتي «الخليج» نيز به نقل از منابع نزديك به جريان المستقبل نوشت: هنوز موعد ديدار سعد حريري با بشار اسد، مشخص نيست، اگر چه تماس ها بين دو طرف ادامه دارد و بر اساس گزارش ها، موعد نهايي اين ديدار تا روز جمعه مشخص خواهد شد.
منابع لبناني نيز گفتند: انتظار مي رود كه سعد حريري در جريان ديدار با مقامات سوري درباره راه هاي گسترش روابط دو كشور و تنش كنوني در لبنان و موضوع شاهدان دروغين پرونده ترور رفيق حريري گفت وگو خواهد كرد.
برخورد با شاهدان دروغين
در پي بروز شايعات در لبنان بر احتمال محكوميت برخي لبناني ها از سوي دادگاه بين المللي پرونده رفيق حريري، گروه ها و شخصيت هاي ضد اسرائيلي در آن كشور، خواستار حفظ وحدت و مبارزه با دشمن صهيونيستي شدند.
بر پايه اين گزارش شيخ «نبيل فاروق» مسئول حزب الله در جنوب لبنان گفت: حزب الله اجازه نخواهد داد، اهداف جنگ تابستان سال 2006 از طريق دادگاه بين المللي كه اسرائيل براي جبران خسارت خود در اين جنگ به آن دلبسته است، تحقق پيدا كند.
اين مسئول بلندپايه حزب الله متذكر شد: اردوگاهي كه پشت سر جنگ تابستان 2006 بود، اكنون اردوگاه كيفرخواست دادگاه حريري است و كساني كه تصور مي كنند مي توانند با كيفرخواست دادگاه حريري، حزب الله را مقيد كنند، در اشتباه هستند و بدانند كه اين كار آنها نتيجه عكس خواهد داد.
همچنين «نواف الموسوي» عضو فراكسيون «وفاداري به مقاومت» در مراسم كلنگ زني ساختمان جديد شهرداري در شهرك «شقرا» گفت: مرحله بعد از صدور حكم اوليه دادگاه بين المللي، هرگز مشابه قبل از آن نخواهد بود و هر گروهي در لبنان كه به حكم اوليه پايبند شود، با آن همچون يكي از ستون هاي نظامي اسرائيل و آمريكا، برخورد مي شود.
وي تصريح كرد: آنها نبايد تنها نگران صدور حكم اوليه باشند، بلكه بايد وحشت زده شوند كه كسي كه نتوانست با آتش و آهن و ميلياردها دلار پول، مقاومت را سركوب كند، هرگز با حكمي فرضي يا غير از آن نمي تواند اين چنين كند.
اين در حالي است كه «سمير جعجع» رئيس حزب نيروهاي لبناني، ضمن انتقاد از حمله به دادگاه بين المللي ترور رفيق حريري، اظهار داشت: قبل از صدور كيفرخواست و اعلام نتيجه تحقيقات، نمي توان درباره قضيه شاهدان دروغين حكمي صادر و با اين افراد برخورد كرد.
سخنان جعجع درحالي صورت مي گيرد كه اكثر احزاب لبناني از عملكرد دادگاه بين المللي حريري انتقاد دارند و حتي شخص نخست وزير لبنان هم از انحراف مسير دادگاه توسط شاهدان دروغين سخن به ميان آورده است.
گرچه سخنان جنجالي «دوني بيتون» سفير فرانسه در لبنان، مبني بر احتمال دست داشتن برخي از عناصر حزب الله در ترور رفيق حريري، با واكنش منفي بسياري از فعالان سياسي در داخل و خارج مواجه شد، اما نشان دهنده توطئه آشكار و همه جانبه مثلث آمريكا، اسرائيل و غرب عليه مقاومت است.
سخنان سفير فرانسه با موجي از واكنش ها همراه بود تا حدي كه وزارت خارجه فرانسه روز جمعه، مجبور شد با تكذيب آن، سخنان دوني را تحريف شده بخواند.

 



واشنگتن پست: اوباما براي مقابله با بحران اقتصادي آمريكا چهار عضو كابينه خود را تغيير مي دهد

روزنامه آمريكايي واشنگتن پست در گزارشي از احتمال تغيير چهار عضو كابينه «باراك اوباما» خبر داد.
به گزارش مهر، اين روزنامه از «رام امانوئل» رئيس دفتر كاخ سفيد، «جيمز جونز» مشاور امنيت ملي اوباما، «ديويد آگسلرود» مشاور ارشد و «لورنس سامرز» مشاور ارشد اقتصادي كاخ سفيد به عنوان كساني كه در تغيير و تحولات جديد كناره گيري مي كنند، ياد كرده است.
واشنگتن پست با اشاره به وخامت اوضاع اقتصادي در آمريكا مي افزايد: «طي دوران رياست جمهوري اوباما با توجه به بهبود نيافتن وضعيت اقتصادي تقريباً تمام تيم اقتصادي او يا بركنار شده و يا در حال تغيير هستند.»
يكي از كارشناسان نزديك به كابينه اوباما به واشنگتن پست مي گويد: «سوء مديريت هاي اقتصادي باعث افزايش آمار بيكاران در كشور شده و علاوه بر آن دولت با هزينه هاي زياد حجم كسري بودجه را افزايش داده است و لذا اين اميدواري وجود دارد كه اوباما با آوردن افراد مستقل در كابينه اين وضعيت نابسامان را بهبود بخشد.»
واشنگتن پست مي نويسد درباره «رام امانوئل» كه از افراد نزديك به اوباما و كسي كه باعث جنجال هاي زيادي شده، گفته مي شود كه با ترك كابينه براي شهرداري شيكاگو مبارزه خواهد كرد. اين روزنامه از معاون وي بنام «پت روز» به عنوان رئيس دفتر جديد كاخ سفيد نام مي برد.

 



نامزد نخست وزيري دولت جديد عراق امروز مشخص مي شود

منابع خبري از معرفي رسمي نخست وزير عراق توسط «اتحاد ملي» طي امروز خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري ها، «عباس البياتي» از نمايندگان مطرح «ائتلاف دولت قانون» اعلام كرد: اتحاد ملي عراق (جريان مالكي و حكيم) روز دوشنبه، نامزد نخست وزيري را كه براساس توافق انتخاب شده است، اعلام خواهد كرد.
پيش از اين ائتلاف اتحاد ملي، پنج روز به مالكي و «عادل عبدالمهدي» (نامزد مورد حمايت حكيم) فرصت داده بود كه برنامه هاي خود را اعلام كنند تا در نهايت يكي از آنها به عنوان گزينه نخست وزيري انتخاب شود. «عدنان السراج» از ديگر اعضاي جريان مالكي(ائتلاف دولت قانون) نيز با اشاره به شانس بيشتر مالكي براي احراز نخست وزيري، اظهار داشت: اين مسئله نهايي شده است و همه بر سر نخست وزيري مالكي به توافق رسيده اند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14