(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 5 مهر 1389- شماره 19750

كوتاه اقتصادي
پرداخت وام خريد مسكن به كاركنان انتقالي
واردات گوشت مرغ هم ممنوع شد
بهره برداري از 2 طرح بزرگ گازي قبل از فصل زمستان
چرا قانون گريزي؟!
 ساخت خطوط گاز اروپا و پاكستان توسط متخصصان ايراني
فائو:توليد گندم ايران به 5/14 ميليون تن رسيد
بدون مجوز بانك مركزي تبليغ خدمات بانكي ممنوع شد
با ابلاغ جزئيات بسته حمايتي دولت؛ اصناف از تهران مي روند
آغاز اجراي طرح خروج خودروهاي سنگين فرسوده از امروز
توافق طلافروشان با اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده
بسته جامع وزارت مسكن براي كنترل اجاره بها در سال 90



كوتاه اقتصادي

¤ وزير نيرو اصلاح وضعيت كنوني مصرف آب و برق را از مزاياي اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها عنوان كرد.به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مجيد نامجو، جلوگيري از اسراف آب و برق را مهم ترين ثمره هدفمندسازي يارانه ها دانست و گفت: توجه به اهميت آب در سطح سران كشور آشكار است؛ تا جايي كه در زمان حاضر شوراي عالي آب در كشور تشكيل شده است.
¤ مدير كل روابط عمومي شركت مخابرات ايران گفت: هم اكنون در بيش از 15استان قبوض كمتر از 3 هزار تومان تلفن ثابت صادر نمي شود و نوبت اجراي اين طرح در باقي استان ها به درآمد مخابرات استاني و مبالغ قبوض در سطح استان بستگي دارد.
¤ اداره كل استاندارد استان تهران اعلام كرد: از ابتداي سال جاري تاكنون، 65 نمونه اسباب بازي توسط بازرسان و كارشناسان اين اداره كل از بازار نمونه برداري و آزمون شد.
¤ سايت كاوشگران روابط عمومي با توجه به نياز جامعه روابط عمومي كشور براي آشنايي با اصول نوين روابط عمومي و همچنين مطرح كردن ديدگاههاي مختلف در اين حوزه آغاز به كار كرد. اين سايت هم اكنون اخبار و رويدادهاي جامعه روابط عمومي را پوشش مي دهد و به عنوان يك سايت مرجع در نظر دارد پايگاه جامع و كاملي براي دست اندركاران روابط عمومي در كشور باشد. سايت كاوشگران روابط عمومي به آدرس wwwprrir در دسترس مخاطبان است.
¤ معاون امور معادن و صنايع معدني وزارت صنايع و معادن گفت: براساس پيشنهاد اين معاونت منطبق با بررسي هاي صورت گرفته، ظرفيت استخراج از معادن كشور تا پايان برنامه پنجساله پنجم توسعه به حدود 050 ميليون تن در سال مي رسد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 5334 الي 9334، 7335، 6338، 7338، 6220 الي 9220، 4223 الي 7223، 1221 الي 4221، 0779 الي 5779، 7779 از امروز به مدت 27ساعت با اختلال همراه است.
¤ با گسترش و اجرايي شدن سامانه شبنم (شبكه بازرسي و نظارت مردمي) در استان ها، نارضايتي توليدكنندگان و واردكنندگان از توزيع كالاهاي جعلي و قاچاق از بين مي رود.
¤ ايرانسل از برگزاري ماهانه مسابقه عكاسي با موضوع «بازگشايي مدارس و دانشگاهها» در مهرماه، «زيبايي هاي فصل پاييز» در آبانماه و «ماه محرم» در آذرماه از طريق سرويس پيام هاي چند رسانه اي (MMS) خبر داد.به گزارش روابط عمومي ايرانسل، اين رقابت در فصل پاييز و براساس موضوع مسابقه آن ماه برگزار مي شود. مشتركيني كه مايل به شركت در اين رقابت هستند، بايد عكس خود را مطابق با موضوع ماه از طريق سرويس MMS به ايرانسل ارسال كنند.
¤ عبدالحسين بيات مديرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي ضمن اشاره به اينكه در 6 ماهه حدود 7 ميليون و08 هزارتن محصول به ارزش 4 ميليارد و070 ميليون دلار صادر شده است اظهار داشت: اين ميزان در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته بيش از 03درصد افزايش يافته است.

 



معاون وزير مسكن خبر داد
پرداخت وام خريد مسكن به كاركنان انتقالي

معاون وزير مسكن و شهرسازي گفت: استان هايي كه امكان واگذاري زمين يا مسكن به كاركنان انتقالي ندارند از سوي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران به آنها وام خريد يا وديعه مسكن اختصاص مي يابد.
«احمد اصغري مهرآبادي» در گفت وگو با ايرنا، اظهار داشت: براساس مفاد اجرايي موضوع انتقال از شهر تهران به ساير نقاط كشور بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران بمنظور سهولت اين امر به كاركناني كه بصورت قطعي به استان ها منتقل مي شوند، تسهيلات مربوطه را تخصيص مي دهد.
وي گفت: تسهيلات كاركنان انتقالي بنابر درخواست آنان و تاييد دستگاه هاي اجرايي از طريق بانك عامل قابل پرداخت است.
مديرعامل سازمان ملي زمين و مسكن افزود: كاركنان انتقالي از تهران به ديگر استان ها براي ساخت مسكن تا سقف 250 ميليون ريال تسهيلات دريافت مي كنند و براي خريد مسكن سقف وام آنها 200 ميليون ريال در نظر گرفته شده است.
وي اضافه كرد: تسهيلات تعميرات مسكن 50 ميليون ريال است و براي وديعه مسكن 100 ميليون ريال پيش بيني شده و چنانچه متقاضي يكي از تسهيلات مدكور را دريافت نمايد، نمي تواند ا ز ديگر تسهيلات برخوردار شود.
مهرآبادي تاكيد كرد: چنانچه سند زمين و مسكن به نام كارمند انتقال يافته صادر شود، او حق نخواهد داشت نسبت به انتقال آن به مدت 10 سال اقدام نمايد.
وي گفت: در صورتي كه زمين و مسكن قابل واگذاري در محل خدمت كارمندان انتقال يافته وجود نداشته باشد، در نزديكترين محلي كه از طرف سازمان مسكن و شهرسازي استان اعلام مي شود، زمين و مسكن واگذار خواهد شد.
معاون وزير مسكن و شهرسازي يادآور شد: صندوق مهر امام رضا(ع) مجاز به ارايه و پرداخت تسهيلات مسكن و اشتغالزايي و غيره در شهر تهران نيست ضمن آنكه اين صندوق موظف است تسهيلات مربوطه را به شهرستان هاي استان تهران اختصاص دهد.
وي افزود: وزارت مسكن و شهرسازي در قالب طرح مسكن مهر از هفته آخر شهريورماه گذشته برنامه واگذاري هاي 140 هزار واحد مسكوني را آغاز كرده و اين برنامه تا پايان آذرماه امسال تداوم خواهد داشت كه حدود 65درصد اين رقم بالغ بر 90 هزار واحد مسكوني در شهرهاي بالاي 25 هزار نفر جمعيت در حوزه مسئوليت سازمان ملي زمين و مسكن است.
اين مقام مسئول خاطرنشان ساخت: براساس تفاهم صورت گرفته وزارت مسكن و شهرسازي با معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور، كاركنان انتقالي به ساير شهرها با انتظار يكساله از واحدهاي مسكوني طرح مهر به آنها واگذار خواهد شد.

 



واردات گوشت مرغ هم ممنوع شد

وزير جهاد كشاورزي اعلام كرد؛ واردات گوشت مرغ با توجه به توليد ساليانه يك ميليون و 600هزار تن گوشت مرغ، ممنوع شد.
«صادق خليليان» از كاهش واردات بي رويه و غيرضروري گوشت مرغ طي يك ماه آينده خبر داد و افزود؛ آمار سفارش هاي واردات گوشت قرمز نيز تا پايان مردادماه نشان مي دهد كه واردات 3 برابر نياز داخل است و به توليدكننده آسيب جدي خواهد زد.
وي در گفت وگو با خبرگزاري مهر تاكيد كرد؛ نياز بازار با وارداتي كه شده تامين شده از اين رو براي جلوگيري از واردات بي رويه گوشت قرمز به ثبت سفارش هاي پس از هفدهم شهريور كه قانون افزايش بهره وري ابلاغ شد، اجازه ورود نخواهد داد.
خليليان، از ممنوعيت ورود محصولات فانتزي به كشور خبر داد و گفت؛ ورود محصولاتي مانند انگور، شليل، گلابي چيني، سيب فرانسوي، بادام آمريكايي، سير چيني و شير خشك صنعتي كه در داخل به اندازه كافي توليد و به 60 كشور نيز صادر مي شود، هميشه ممنوع است.
خبر ديگر اين كه خليليان، درباره برنج گفت؛ امسال 2 ميليون و 900 هزار تن برنج در كشور توليد شده و همچنين 700 هزار تن واردات براي تامين بازار نياز است اما با استناد به قانون از ورود همزمان با برداشت برنج و واردات بي رويه كه گاه تا 3 برابر نياز است، جلوگيري خواهد شد.
وي كنترل واردات شكر را از ديگر موارد افزايش بهره وري دانست و گفت، براي حمايت از كشاورز ابتدا توليد داخل با قيمت مناسب در داخل به فروش مي رسد و پس از آن به ميزان نياز، واردات صورت مي گيرد.

 



بهره برداري از 2 طرح بزرگ گازي قبل از فصل زمستان

مديرعامل شركت ملي گاز ايران از بهره برداري دو طرح بزرگ گازي قبل از شروع فصل زمستان امسال خبر داد و گفت: يكي از اين طرح ها راه اندازي بزرگترين ايستگاه تقويت فشار گاز ايران (ساوه 2) و ديگري بهره برداري از فاز دوم پروژه خط لوله واردات گاز از تركمنستان است.
مهندس «جواد اوجي» در مورد فاز دوم پروژه خط لوله تركمنستان گفت: عمليات جوشكاري اين خط به پايان رسيده است و هم اكنون مراحل تست نهايي و راه اندازي اين خط انتقال گاز در حال انجام مي باشد.
وي افزود: با راه اندازي اين خط امكان واردات گاز تا روزانه 20 ميليون متر مكعب از تركمنستان فراهم خواهد شد.
گفتني است، فاز اول اين خط لوله به طول 35 كيلومتر از مرز سرخس تا خروجي پالايشگاه خانگيران سال گذشته به اتمام رسيد و مورد بهره برداري قرارگرفت. فاز دوم آن نيز از خروجي پالايشگاه خانگيران «شهيد هاشمي نژاد» تا سنگ بست تا قبل از زمستان امسال آماده بهره برداري مي شود، تا به اين ترتيب براساس قرارداد ايران و تركمنستان واردات سالانه 6 ميليارد متر مكعب گاز از منطقه دولت آباد تركمنستان به ايران محقق شود.
اوجي افزود: خط دوم واردات گاز از تركمنستان به ايران كه از منطقه دولت آباد انجام شده 155 كيلومتر طول و 48 اينچ قطر دارد كه 120 كيلومتر آن در فاصله پالايشگاه شهيد هاشمي نژاد تا سرخس قرار دارد، اين خط لوله گاز وارداتي در مجموع داراي چهار ايستگاه شير بين راهي است.
مديرعامل شركت ملي گاز ايران در ادامه به بيش از 80درصد پيشرفت فيزيكي در ساخت بزرگترين ايستگاه تقويت فشار گاز كشور (ساوه 2) اشاره كرد و افزود: اين ايستگاه تا زمستان سالجاري به طور كامل وارد سرويس خواهد شد و با تكميل و راه اندازي آن ظرفيت انتقال گاز از اين منطقه تا حد قابل توجهي افزايش مي يابد و اين ا مر به انتقال گاز در فصل زمستان كمك بسيار بزرگي مي كند.
وي ادامه داد: نصب قطعات و بخش هاي مختلف اين ايستگاه نيز از پيشرفت بيش از 90درصد برخوردار بوده و هم اكنون نصب ابزار دقيق اين ايستگاه باقي مانده است.
اوجي خاطرنشان كرد: اين ايستگاه با دارا بودن هفت دستگاه توربوكمپرسور، همزمان با تقويت فشار گاز خطوط دوم، سوم و چهارم سراسري سهم بسزايي در افزايش فشار گاز در خطوط اول و دوم آذربايجان و خطوط لوله گاز صادراتي كشور خواهد داشت.
وي با بيان اينكه ايستگاه تقويت فشارگاز ساوه 2 در حقيقت دو ايستگاه تقويت فشار وصل شده در كنار يكديگرند، گفت: اين دو ايستگاه در مجموعه ظرفيت انتقال گازي بيش از 180 ميليون متر مكعب در روز را دارد.

 



چرا قانون گريزي؟!

بابك اسماعيلي
همزمان با اجراي مرحله چهارم قانون ماليات بر ارزش افزوده در 12صنف پردرآمد، روز شنبه صنف طلا و جواهر تهران با تعطيلي بازار تلاش كردند تا از اجراي قانون طفره بروند. اگرچه با همكاري رئيس اتحاديه كشوري صنف طلا و جواهر و مسئولين سازمان امور مالياتي و سازمان اصناف اين ماجرا پايان يافت و تاكيد شد قانون ماليات بر ارزش افزوده بايد اجرا شود، اما بايد گفت كه ايستادگي برخي فعالان بازار طلا در مقابل قانون مصوب مجلس از چند جهت قابل تامل است:
1-اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده از چند منظر اثراتي قابل توجه دارد. نخست سبب مي شود تا با اجراي آن در هر مرحله از زنجيره واردات، توليد، توزيع يا صادرات، مبادلات اقتصادي و جابجايي پول و سرمايه يا رديابي كالا از مبدا تا مقصد شفاف شود و ثانيا تشويق سرمايه گذاري، توليد و صادرات را در پي خواهد داشت.
در كشور ما تقريبا عمده فعالان اقتصادي و اصناف و همگي مسئولين و تصميم گيران اقتصادي بر اجراي اين قانون اتفاق نظر دارند. اما قانون مذكور كه اجراي آن عملا از 2 سال پيش كليد خورد، در ادامه به مشكلات و موانع زيادي برخورد كرد.
2- بازار طلا دو سال پيش نيز با تعطيلي و جنجال آفريني مانع از اجراي اين قانون شد. در آن زمان، اطلاع رساني ضعيف دولت بهانه شد تا عده اي، بازار را به تعطيلي بكشانند تا در نهايت با دستور رئيس جمهور اجراي قانون براي مدتي به تعويق بيفتد و با اطلاع رساني مناسب و رايزني با فعالان بازار بستر مستحكم اجرايي قانون فراهم آيد. طي اين 2 سال، وزارت اقتصاد و دارايي و سازمان امور مالياتي بارها در جلسات توجيهي با اصناف به روشنگري در اين خصوص پرداختند و رسانه ملي نيز در كنار مطبوعات و خبرگزاري ها، گام هاي مثبت زيادي در جهت ايجاد فرهنگ مالياتي برداشتند.
دولت سه مرحله از قانون را اجرا كرد و كليه واردكنندگان و صادركنندگان و فعالان اقتصادي كه مجموع فروش كالا و خدمت آنها در پنج ماهه آغازين سال 87، يك ميليارد و دويست و پنجاه ميليون ريال يا بيشتر بود در مرحله اول و همچنين افراد حقيقي و حقوقي شاغل به فعاليت در بند الف ماده 96 قانون ماليات هاي مستقيم در مرحله دوم و اشخاصي كه در سال 87 و 88، مجموع فروشي معادل سه ميليارد ريال و بالاتر داشتند مشمول ثبت نام و اجراي قانون قرار گرفتند.
با پايان يافتن اين سه مرحله، دور چهارم قانون ماليات بر ارزش افزوده آغاز شد و براساس قانون، صنف طلا، هتل ها و رستوران ها، فروشندگان آهن و برخي ديگر از اصناف مشمول ثبت نام، آموزش و اجرا شدند. اما اين بار نيز صنف طلا و جواهر كشور با اجراي قانون مصوب مجلس شوراي اسلامي مخالفت كرد. برخلاف دو سال پيش كه جنجال آفرينان اطلاع رساني ضعيف را بهانه كردند، فعالان بازار طلا در تهران پس از تعطيلي بازار، مدعي شدند هنوز اطلاعات كافي براي اجراي قانون ندارند! اما پس از برگزاري جلسه چند ساعته با مسئولين سازمان امور مالياتي بهانه تغيير كرد و اعلام شد فعالان بازار طلا با بسته شدن ماليات بر روي كالاي آنها مخالفند و پيشنهاد كردند تا تنها روي حق العمل كاري آنها ماليات گذاشته شود. اين موضوع از دو جهت قابل بررسي است و بخشي از اهداف پشت پرده برخي از فعالان بازار طلا و جواهر را آشكار مي سازد.
الف) به نظر مي رسد يكي از عمده نگراني هاي برخي از فعالان بازار طلا و جواهر، موضوع رديابي كالا از مبدا تا مقصد باشد. همانطور كه پيشتر اشاره شد، ماليات بر ارزش افزوده سبب شفاف سازي جريان كالا و خدمات در اقتصاد ملي مي شود و با شفاف سازي فعاليتهاي توليد، توزيع و مصرف باعث مي شود نظم و انضباط اقتصادي در درون كشور امكانپذير شود و تمامي جريانهاي منحرف در بازارهاي اقتصادي كار، كالا، پول و سرمايه شناسايي و براي حذف آنها اقدام شود. بنابراين قانون ماليات بر ارزش افزوده تنها كاربرد مالياتي ندارد، بلكه داراي گسترده ترين كاركردهاي اقتصادي به ويژه در زمينه كنترل قاچاق كالا و خدمات و حذف فرار مالياتي است.
اين شفافيت براي برخي در اين صنف نگران كننده ارزيابي مي شود. بنابر اعلام وزارت صنايع حدود 90درصد معاملات طلا و جواهر در كشور قاچاق است. اگرچه اتحاديه طلا و جواهر اين ميزان را حدود20درصد مصرف ساليانه مي داند، اما اين قاچاق 90درصدي مورد تائيد موسسه استاندارد و دفتر پژوهش هاي مجلس نيز هست. اين حجم بالاي قاچاق و به طبع آن سود سرشار ناشي از آن سبب شده تا افرادي معدود در صنف طلا و جواهر، با جنجال آفريني و همراه كردن تعدادي از همكاران خود، مقابل قانون بايستند.
سخنان نماينده صادركنندگان بخش صنايع دستي و جواهر در دومين نشست رئيس جمهوري با صادركنندگان كشور خود تاييدكننده اين ادعاست. وي در اين جلسه در حالي كه يك شمش طلا در دست داشت گفت: «ماهيانه 10تن مصنوعات طلا و جواهر وارد كشور مي شود... تمام سود واردات و قاچاق كالا در كشور در دست يك گروه 6 نفره است!»
ب) برخلاف ديدگاهي كه برخي از فعالان بازار طلا و جواهر سعي در القاي آن به جامعه را دارند، بايد گفت كه ماليات بر ارزش افزوده، جمع آوري همه عوارض و مالياتي است كه توليدكننده در مراحل مختلف توليد پرداخت مي كرد. اينك دولت قصد دارد تا اين عوارض را به صورت يكجا و در آخرين مرحله مبادله از مصرف كننده بگيرد. استفاده از اين روش موجب كاهش ماليات مضاعف، كاهش فرار مالياتي و كاهش وقفه زماني پرداخت مي شود. همچنين با اين روش اخذ ماليات، از آنجايي كه كل ماليات پرداختي مودي بابت نهاده ها به عنوان اعتبار مالياتي وي به او مسترد مي شود، سيستم ماليات بر ارزش افزوده مبتني بر عدم انباشت ماليات است. يعني بابت هر كالا، در مجموع فقط به ميزان بهاي محصول نهايي ماليات پرداخت مي شود. بنابراين نه تنها ماليات اضافه دريافت نمي شود، بلكه ماليات پرداختي از دوش توليدكننده نيز برداشته مي شود و خريدار آن را پرداخت مي كند.
3- در گذشته بحث مالياتي تنها يك مبحث نظري و كاربردي تصور مي شد. اما امروزه سيستم مالياتي، يكي از بحث هاي مهم سيستم هاي اقتصادي در جهان است و حتي كارشناسان ماليات بر ارزش افزوده را يكي از مهم ترين رويدادهاي اقتصادي تاثيرگذار در دهه هاي پاياني قرن بيستم و آغازين قرن بيست و يكم به حساب مي آورند. اين روش هم اكنون در بيش از150 كشور جهان اجرا مي شود و بيش از يك چهارم درآمدهاي مالياتي اين كشورها با اين روش جمع آوري مي شود.
هم اينك مدتي است كه اين سيستم مالياتي در كشورمان عليرغم برخي موانع ايجاد شده توسط جريانات مافيايي به اجرا درآمده است. هم اكنون مي توان ادعا كرد كه هيچ ابهامي در اجراي قانون مذكور وجود ندارد. اگرچه رايزني هاي صورت گرفته اخير ميان سازمان امور مالياتي كشور با اصناف در چارچوب قانون مي تواند مفيد ارزيابي شود اما بايد گفت كه همه ملزم به اجراي قانون هستند و نبايد در مسير اجراي اين قانون هيچ تبعيضي هرچند كوچك صورت گيرد.

 



فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم خبر داد
 ساخت خطوط گاز اروپا و پاكستان توسط متخصصان ايراني

فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا از ساخت فاز دوم خط لوله هفتم سراسري (خط لوله گاز پاكستان) و ادامه خط لوله ششم سراسري (خط لوله جديد گاز اروپا) توسط متخصصان اين مجموعه خبر داد.
سردار رستم قاسمي در گفتگو با مهر با اشاره به امضاي توافقنامه ساخت فاز دوم خط لوله هفتم سراسري، گفت: تاكنون توافقنامه اجراي اين پروژه گازي با شركت ملي گاز ايران نهايي شده است.
فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا با تأكيد بر اينكه هم اكنون مطالعات مهندسي اين خط لوله انتقال گاز طبيعي در حال انجام است، تصريح كرد: پيش بيني فاز دوم خط لوله هفتم سراسري در مدت 36 ماه اجرايي شود.
هدف از اجراي فاز دوم خط لوله صلح توسعه شبكه گاز در استان سيستان و بلوچستان و انتقال گاز تا مرز پاكستان به طول تقريبي 270 كيلومتر است.
در حال حاضر مذاكراتي توسط شركت ملي گاز با برخي از فاينانسورهاي داخلي و خارجي براي تأمين مالي فاز دوم خط لوله هفتم سراسري گاز و ادامه شبكه گازي از ايرانشهر تا زاهدان و زابل در حال انجام است.
پيشتر هم قرارداد ساخت فاز اول خط لوله هفتم (صلح) خردادماه سال 1384 به طول تقريبي 907 كيلومتر به ارزش تقريبي 808 ميليون يورو (12 هزار و 140 ميليارد ريال) به قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا واگذار شده بود.
قاسمي همچنين از توافق با وزارت نفت براي ساخت ادامه خط لوله گاز ششم سراسري خبر داد و افزود: هم اكنون عمليات اجراي اين خط لوله انتقال گاز طبيعي آغاز شده است.
وي با اعلام اينكه در حال حاضر عمليات اجرايي در يكصد كيلومتر ابتدايي خط لوله گاز آغاز شده است، بيان كرد: پيش بيني مي شود براي تكميل اين پروژه گازي در مجموع به حدود يك ميليارد دلار منابع مالي و اعتباري نياز باشد.

 



فائو:توليد گندم ايران به 5/14 ميليون تن رسيد

سازمان جهاني خواروبار و كشاورزي سازمان ملل متحد اعلام كرد؛ توليد گندم ايران به 5/14 ميليون تن رسيد.
فائو اعلام كرد، گندم مهمترين غله توليدي ايران است كه توليد آن در سال 2010 با افزايش 5/1 ميليون تني نسبت به سال قبل از آن به
5/14 ميليون تن رسيده است.
به گزارش خبرگزاري فارس، توليد غلات جهان طي سال 2010 ميلادي يك درصد كاهش داشت و پيش بيني مي شود حجم توليد غلات در سال جاري به همراه غلات ذخيره شده پاسخگوي نيازهاي جمعيت جهان طي امسال و سال آينده نباشد.
بر اساس گزارش فائو توليد برنج ايران در سال زراعي نيز با رشد 100 هزار تني كه نسبت به سال قبل از آن مواجه شده و از 7/2 ميليون تن به 8/2 ميليون تن رسيده است.
حجم ذخاير غلات ايران نيز 5/2 ميليون تن اعلام شده كه اين رقم نسبت به سال قبل 3/1 ميليون تن كاهش داشته است.

 



بدون مجوز بانك مركزي تبليغ خدمات بانكي ممنوع شد

بانك ها قبل از اين كه خدمات جديد خود را از طريق رسانه ها براي مردم اعلام كنند، ابتدا از بخش مطالعات و مقررات بانك مركزي بايد مجوز لازم را دريافت كنند.
عباس كمره اي مديركل نظارت بر بانك ها و موسسات اعتباري استاني بانك مركزي در گفت وگو با مهر در مورد تبليغات اغراق آميز بانك ها براي خدمات بانكي و دلسرد شدن مردم در زمان استفاده از آنها با توجه به اين كه از كارآيي لازم برخوردار نيستند، اظهار داشت: بانك مركزي برنامه اي در دست اجرا دارد كه بر اساس آن، بانك ها قبل از اين كه خدمت جديد خود را از طريق رسانه ها براي مردم اعلام كنند، ابتدا از بخش مطالعات و مقررات بانك مركزي مجوز لازم را دريافت كنند.
وي تصريح كرد: در مواردي مشاهده شده است كه بانك ها خدمتي را به مردم معرفي مي كنند كه در ابتدا تصور مي شود كه اين محصول كارايي لازم را دارد، اما در زمان اجرا با مشكلات متعددي مواجه مي شود، بنابراين پيشنهاد مذكور مطرح شد.
كمره اي در ادامه با اشاره به اين كه نظارت بر خريد و فروش تسهيلات از طريق جرايد بر عهده دستگاههايي همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است، بر توقف انتشار تبليغات مربوط به خريد و فروش تسهيلات بانكي در جرايد مختلف براساس مكاتباتي كه با دستگاههاي مختلف صورت گرفته است، تاكيد كرد.
اين مقام مسئول در بانك مركزي عنوان كرد: هم اكنون تبليغات براي خريد و فروش اين اوراق افزايش يافته و اين تسهيلات رسما و قانونا در شعبه بانك مسكن واگذار مي شود، بنابراين مشكلات ناشي از وكالتي بودن وام مسكن و مشكلات حقوقي خريد و فروش آن خارج از چارچوب بانك مسكن از بين مي رود.

 



با ابلاغ جزئيات بسته حمايتي دولت؛ اصناف از تهران مي روند

معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور گفت: بسته هاي حمايتي براي خروج اصناف از تهران تدوين شده كه به تدريج اعلام خواهد شد.
لطف الله فروزنده در گفت وگو با ايلنا درخصوص آخرين تدابير دولت براي اجراي طرح سبك سازي تهران اظهار داشت: پس از اجراي طرح انتقال كارمندان دولت از تهران كه براساس برنامه مقرر شد تا پايان سال جاري 40درصد از كاركنان شركت ها و سازمان هاي تحت پوشش اين طرح از تهران خارج شوند، در راستاي طرح سبك سازي تهران بسته هايي براي خروج اصناف از تهران تدوين شده است.وي افزود: اين بسته ها كه داراي مشوق هايي براي خروج اصناف از پايتخت است پس از تكميل به تدريج اعلام خواهد شد.
فروزنده با بيان اين كه آغاز اجراي اين طرح همانند طرح خروج كارمندان از تهران اختياري است، خاطرنشان كرد: دولت همه تلاش خود را براي سبك سازي پايتخت به كار مي گيرد؛ با توجه به اين كه تاكنون هزار و صد شركت به صورت داوطلبانه از تهران رفته اند، تلاش دولت اين است كه برنامه خروج كاركنان مطابق برنامه پيش برود.
معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور در پاسخ به اين سوال كه آيا در طرح سبك سازي موضوع انتقال پايتخت هم مطرح است، گفت: از ابتدا هم در اين طرح بحث انتقال پايتخت مطرح نبود و موضوع سبك سازي در دستور كار قرار داشت. اين تكليف زمين مانده از سال 42 مطرح است، به همين جهت دولت تلاش مي كند امكان خروج 5 ميليون نفر را تا پايان برنامه پنجم فراهم كند.

 



آغاز اجراي طرح خروج خودروهاي سنگين فرسوده از امروز

قائم مقام معاونت نوسازي ناوگان ستاد حمل و نقل و سوخت كشور از آغاز ثبت نام طرح جايگزيني خودروهاي سنگين حمل بار برون شهري از روز دوشنبه خبر داد.
مهندس اميررضا رجبي با تاكيد بر اين كه ثبت نام طرح جايگزيني خودروهاي سنگين حمل بار برونشهري از پنجم مهرماه، آغاز خواهد شد، افزود: در اين طرح 9 هزار خودروي فرسوده سنگين برونشهري با پلاك(ج) براي اولين بار ثبت نام مي شوند و براي اسقاط معرفي خواهند شد.
رجبي با اعلام اين كه در اين طرح خودروهاي سنگين داراي كارت هوشمند ناوگان و فعال در حوزه بار برونشهري با سند قطعي به نام مالك خودروي فرسوده و يا وكالت بلاعزل امكان ثبت نام دارند، يادآور شد: ثبت نام براي مالكان فردي تنها از طريق نمايندگي هاي شركت هاي خودروساز ايران خودرو ديزل، سايپا ديزل، زامياد، رخش خودرو و ارس خودرو و در سايت خودروهاي فرسوده صورت مي گيرد.
وي ادامه داد: پس از تكميل ثبت نام متقاضي با دريافت پيش فاكتور از نمايندگي هاي مجاز خودروساز به يكي از شعب بانكهاي عامل شامل «ملي»، «صادرات»، «ملت»، «تجارت» و «سپه» (به انتخاب خود و متناسب با ظرفيت بانك) معرفي مي شود.
رجبي تصريح كرد: پس از تكميل پرونده اعتباري متقاضي به نمايندگي مجاز خودروساز مراجعه كرده پس از پرداخت مبلغ پيش پرداخت- حداكثر معادل پنج درصد قيمت خودرو- قرارداد خريد خودرو را منعقد خواهند كرد.
وي خاطرنشان كرد: علت پرداخت نشدن وام در اين مرحله و تعيين پيش پرداخت پنج درصدي براي مالك اطمينان خودروساز در توليد خودرو و شروع نشدن اقساط وام قبل از اسقاط و تحويل خودرو بوده است.
رجبي اظهار كرد: زمان طي اين مراحل سه تا پنج ماه خواهد بود، اما در صورت آماده داشتن خودرو توسط خودروساز اين مدت كاهش مي يابد.
وي تاكيد كرد: هر متقاضي تنها يك بار امكان استفاده از اين تسهيلات را دارد و تنها شركتهاي مورد تاييد حمل و نقل هر استان مي توانند از تعداد بيشتري از تسهيلات استفاده كنند.
قائم مقام معاونت نوسازي ناوگان ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت كشور يادآور شد: شرايط تسهيلات طوري تعيين شده است كه تا 80درصد قيمت خودرو از طريق اين تسهيلات تامين شود و فعلا سقف اين وام 60 ميليون تومان است كه اميدواريم پس از مذاكراتي كه با بانك مركزي صورت گرفته، سقف اين تسهيلات به 80 ميليون تومان افزايش يابد.
به گفته وي نرخ سود اين وام 14درصد و با دوره بازپرداخت هفت ساله خواهد بود.
رجبي خاطرنشان كرد: بانكهاي «ملي»، «صادرات»، «تجارت» و «ملت» هر كدام دو هزار فقره وام و بانك «سپه» يك هزار فقره وام را تقبل كرده اند.
وي همچنين يادآور شد: ثبت نام در اين طرح كاملا رايگان خواهد بود.
به گزارش ايسنا، قائم مقام معاونت نوسازي ناوگان ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت كشور در پاسخ به اين سؤال كه لاشه خودروهاي فرسوده تحويل داده شده به چه قيمتي فروخته مي شود، توضيح داد: حدود 40درصد وزن اين لاشه براي ضايعات و هزينه مركز اسقاط درنظر گرفته مي شود و حدود 60درصد وزن آن نيز به قيمت روز آهن قراضه محاسبه و به مالك پرداخت مي شود.

 



توافق طلافروشان با اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده

رئيس اتحاديه كشوري صنف طلا و جواهر با بيان اين كه در نشست روز شنبه اصناف طلافروش و سازمان مالياتي توافق بسيار خوبي به دست آمد گفت: قانون ماليات بر ارزش افزوده لازم الاجرا است و در مورد صنف طلا هم با استقبال مواجه مي شود.
محمد كشتي آراي در گفت وگو با خبرگزاري فارس در مورد نشست روز شنبه صنف طلا و جواهر با سازمان امور مالياتي كه به دليل اعتراض برخي از اعضاي اين صنف به اجراي ماليات بر ارزش افزوده برگزار شد، گفت: ماليات بر ارزش افزوده صنف طلا از اول مهرماه اجرا مي شود، توافق بسيار خوبي به عمل آمد و تعامل كامل بين صنف طلا و جواهر كشور و سازمان امور مالياتي برقرار شد كه قانون ماليات بر ارزش افزوده بايد اجرا شود.
وي افزود: تمام همكاران ما در سراسر كشور كه مشمول قانون هستند، آمادگي دارند آن را اجرا كنند و همكاري سازمان امور مالياتي براي كمك به اصناف در اجراي بهتر قانون ضامن اجراي آن است.
رئيس اتحاديه كشوري صنف طلا و جواهر افزود: با توافق صورت گرفته با سازمان مالياتي قرار شد با توجه به جديد بودن قانون، سختگيري در مورد اجرا نباشد و به جاي آن تعامل، همكاري و آموزش صورت گيرد، بر اين اساس از زمان اجراي قانون تا زمان تحويل اظهارنامه ماليات بر ارزش افزوده كه 3 ماه فرصت است اصنافي از طلافروشان كه فرصت ثبت نام و گذراندن آموزش نداشته اند در حين اجرا ثبت نام كرده و از مهلت قانوني براي گذراندن دوره آموزش استفاده كنند.
كشتي آراي افزود: چرخه ماليات بر ارزش افزوده هر 3 ماه يكبار با ارائه اظهارنامه انجام مي شود كه تا پايان فصل پاييز فرصت مشاركت و ثبت نام در كلاس هاي آموزشي براي نحوه پر كردن اظهارنامه الكترونيكي ماليات بر ارزش افزوده وجود دارد.
وي گفت: در روش ماليات بر ارزش افزوده اظهارنامه ها عمدتا به صورت الكترونيكي هر 3 ماه يك بار ارائه مي شود كه در هر مورد 15 روز فرصت در پايان فصل براي ارائه اظهارنامه و تحويل مبالغ دريافتي 3 درصد از مشتريان به سازمان مالياتي وجود دارد.
سكه بهار آزادي مشمول ماليات بر ارزش افزوده
نمي شود
رئيس اتحاديه كشوري طلا گفت: سكه بهار آزادي توسط بانك مركزي عرضه مي شود و از آنجا كه حكم وجه رايج را دارد، مشمول قانون ماليات بر ارزش افزوده نمي شود.

 



بسته جامع وزارت مسكن براي كنترل اجاره بها در سال 90

مشاور وزير مسكن و شهرسازي گفت: اجراي بسته سياستي كنترل اجاره بها و افتتاح مسكن مهر اين نويد را مي دهد كه سال آينده قيمت مسكن و اجاره بها افزايش نخواهد يافت.
هادي عباسي در گفت وگو با خبرگزاري فارس افزود: احداث مسكن مهر براي جوانان متأهل است و 70 تا 80درصد ثبت نام كرده ها در مسكن مهر جوانان هستند، پس اصلي ترين هدف مسكن مهر جوانان متأهل و فاقدين مسكن است.
وي با اشاره به اينكه طرح خانه دار كردن جوانان همان طرح مسكن مهر است گفت: بحث كنترل اجاره بها و شناسايي خانه هاي خالي از سكنه در وزارت مسكن در جريان است و در دستور كار قرار دارد.
وي ادامه داد: پرداخت 20ميليون تومان تسهيلات به واحدهاي مسكوني نيمه تمام در تهران و شهرهاي بالاي يك ميليون نفر كه اسكلت و سقف واحد مسكوني زده شده است نيز در جريان است.
عباسي گفت: بحث مطالعات منطقه بندي تهران نيز در حال انجام است و در حال كار كردن روي آن هستيم و در دستور كار قرار دارد.
مشاور وزير مسكن افزود: بحث كنترل اجاره بها يك بسته و يك پكيج است كه در حال مطالعه بر روي بند بند آن هستيم و بايد تاكيد كنم كه سال آينده ديگر مشكل اجاره بها نخواهيم داشت چون هم افتتاح مسكن مهر آغاز شده است و هم پرداخت تسهيلات به واحدهاي مسكوني نيمه ساخت در حال جريان است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14