(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 14 مهر 1389- شماره 19757

كوتاه اقتصادي
گزارش خبري كيهان از گراني برخي اقلام خوراكي به بهانه هدفمندي يارانه ها
پرتاب ماهواره رصد يك و اعزام فضانورد به فضا
آخرين خبرها از رايزني طلافروشان با مسئولان مالياتي
حضور نمايندگان 25 كشور خارجي در دهمين نمايشگاه صنعت تهران
همزمان با هدفمندي يارانه ها چك پول هاي 200هزار توماني منتشر مي شود
ضرورت گسترش مبادلات اقتصادي بين تهران و استانبول
رئيس بانك مركزي آمريكا: كسري بودجه تهديدي براي آمريكا است
رئيس اتاق بازرگاني تهران: سياست تثبيت نرخ ارز آفت است



كوتاه اقتصادي

¤ كارفرمايان متخلف استان تهران در شهريور ماه سال جاري براي بكارگيري هزار و 191نفر كارگر غيرمجاز خارجي،2/2ميليارد ريال جريمه شدند. بررسي آمار عملكرد ماهيانه اشتغال اتباع خارجي استان تهران در شهريور ماه سال جاري نشان مي دهد در اين دوره، 437مورد بازرسي از واحدهاي توليدي و كارگاه هاي استان تهران انجام شد كه 223 مورد آن به شهر تهران اختصاص داشت و در مجموع 1191نفر كارگر خارجي شناسايي شد.
¤ كاركنان گمرك فرودگاه بين المللي امام خميني(ره) با بازگرداندن كيف دستي جامانده مسافر ورودي دبي به صاحبش، برگ زرين ديگري از امانتداري و وظيفه شناسي خود را به منصه ظهور رساندند.اين كيف دستي حاوي 2 هزار يورو، 100 هزار كرون سوئد، گذرنامه، مدارك بانكي، گوشي تلفن همراه و... بود كه آقايان داود عبدي و علي شاكري پس از شناسايي صاحب كيف در كمال امانتداري آن را به صاحبش تحويل دادند. اين چندمين باري است كه كاركنان زحمتكش و با صداقت گمرك فرودگاه بين المللي امام خميني(ره) مدارك و اشياي گمشده را به صاحبش بازمي گردانند.
¤ معاون وزير نفت با اشاره به تكميل ظرفيت ذخيره سازي سوخت زمستاني در نيروگاه ها، از افزايش 20درصدي حجم ذخاير استراتژيك بنزين خبر داد و گفت: ايران براي صادرات نفت كوره به لبنان آمادگي دارد.
¤ روزنامه فيليپيني سان استار با اشاره به جايگاه چهارمي ايران در واردات موز از فيليپين اعلام كرد: تصميم ايران براي توقف واردات اين محصول صنعت موز فيليپين را شوكه كرده است.
¤ رئيس هيئت مديره و مديرعامل سازمان توسعه برق ايران از فروش 9 هزار و 500 ميليارد ريال اوراق مشاركت طرح هاي نيروگاهي برق كشور از 17 مهر ماه در شعب منتخب بانك صادرات ايران در سراسر كشور خبر داد.
¤ مديركل آمار و فناوري اطلاعات گمرك ايران گفت: سهم كالاهاي سرمايه اي و واسطه اي از مجموع واردات كالا بيش از 85 درصد است. حسين كاخكي در پاسخ به اين پرسش كه چه ميزان از كالاهاي وارداتي به كشور سرمايه اي و در خدمت توليد و چه ميزان مصرفي است، گفت: سال گذشته از اول تا آخر 1388مجموع واردات 55 ميليارد و 287ميليون دلار بود كه كالاي سرمايه اي آن 8 ميليارد و 781 ميليون سهم دارد و سهم آن از واردات
88/15درصد بوده است.
¤ معاون وزير تعاون از فراهم شدن شرايط ورود تعاونيها به فعاليت هاي پايين دستي پتروشيمي خبر داد و گفت: تعاوني ها از اين پس با ورود به فعاليت هاي نوين، صنعتي تر مي شوند.
¤ بانك پاسارگاد، در اقدامي انسان دوستانه، زمينه آزادي 45 نفر از محكومين جرائم غيرعمد را فراهم و آن ها را به آغوش خانواده هاي خود بازگرداند.خسرو رفيعي مشاور مديرعامل و مدير روابط عمومي بانك پاسارگاد ضمن اعلام اين خبر گفت: بانك پاسارگاد بار ديگر در سال جاري و در پي انجام اقدامات انسان دوستانه خود، با همكاري قوه قضائيه و سازمان زندان ها و اقدامات تاميني و تربيتي كشور، با پرداخت 2 ميليارد ريال، زمينه آزادي 45 نفر از زندانيان دربند را كه مرتكب جرائم غيرعمد شده بودند، فراهم كرد.

 



گزارش خبري كيهان از گراني برخي اقلام خوراكي به بهانه هدفمندي يارانه ها

قيمت چند قلم كالاي اساسي و مورد نياز مردم در بازار افزايش يافته است. بنكداران مي گويند: توليدكنندگان و واردكنندگان قيمت ها را افزايش داده اند.
مسئولين اقتصادي در دولت از زمان تصويب قانون طرح هدفمند شدن يارانه ها در اغلب گفت وگوهاي خبري خود اعلام مي كردند با كساني كه قصد سودجويي و فرصت طلبي با اجراي قانون هدفمند شدن يارانه ها را دارند برخورد مي كنند و هيچگونه كالايي افزايش قيمت ناشي از اجراي اين قانون را نخواهد داشت.
تعدادي از شهروندان تهراني در تماس با روزنامه از گراني برخي اقلام و كالاي اساسي مانند انواع روغن، قند، برنج خارجي (هندي)، شكر، رب و ... خبر دادند.
خبرنگار ما صبح ديروز به ميان مردم رفت تا از صحت و سقم اين خبر گزارش ارائه كند.
مردم مي گويند: گران شدن برق و آب و صدور قبض هايي با قيمت آنچناني باعث گران شدن برخي اقلام در بازار شده است. زيرا كسبه بيان مي كنند دولت رسماً اين قانون را اعلام عمومي نكرده ولي با گران شدن قيمت آب و برق عملاً اين قانون را اجرا مي كند.
البته وزير نيرو روز دوشنبه در اظهارنظري پيرامون افزايش قيمت آب و برق گفته بود: تعرفه آب و برق افزايش نداشته ولي مشتركيني كه بيش از الگوي مصرف آب و برق استفاده كرده باشند بايد قيمت تمام شده آن را بپردازند.
لزوم كنترل قيمت ها
كارشناسان اقتصادي درباره اجراي طرح هدفمند شدن يارانه ها نظرات مختلفي داشته و دارند، برخي معتقدند اين طرح براي كشور قطعاً لازم است و حتي دير هم شده است، برخي معتقدند دولت بايد كنترل هاي لازم را پس از اجراي طرح داشته باشد برخي نيز معتقدند در حال حاضر نبايد اجرا شود. يك كارشناس در اين زمينه به خبرنگار ما گفت: در كشوري كه شير ليتري 400 تومان، بنزين ليتري 100 تا 400 تومان و قيمت اتومبيل سرسام آور است يك جاي كار اشكال دارد. وي افزود: بايد قيمت بنزين ليتري هزار تومان باشد. شير ليتري 400 تومان يا كمتر زيرا مستقيماً با سلامت مردم و بچه هاي اين كشور ارتباط دارد و قيمت پرايد 8 ميليون نباشد بلكه 3 ميليون تومان باشد. قيمت خودروهاي وارداتي نيز بسيار پايين تر از چيزي كه الان در كشور خريد و فروش مي شود. البته دولت بايد حمل و نقل عمومي را توسعه دهد تا مردم از اتومبيل شخصي فقط در مواقع ضروري و تعطيلات استفاده كنند. اين كارشناس معتقد است، با توجه به اجراي طرح هدفمند شدن يارانه ها، دولت بايد كنترل خود را بر قيمت اقلام كالاي اساسي مورد نياز مردم بيشتر و بيشتر كند زيرا عده اي سودجو و فرصت طلب مترصد هستند تا با سوء استفاده از اين موقعيت سودهاي كلان به جيب بزنند.
وي از طرف ديگر مي گويد: دولت بايد طوري عمل كند مانند ديگر كشورها كه اين قانون را اجرا كردند ولي به بهترين شيوه كه مردم ذره اي احساس نارضايتي نداشتند و بلكه آن را به سود خود و كشورشان احساس مي كنند.
برخي مردم نيز در گفت وگو با خبرنگار ما مي گويند: دولت با افزايش قيمت آب، برق، بليت هواپيما و قطار خود پيشاپيش به استقبال گراني رفته است، زيرا مسئولين اقتصادي قول داده اند قيمت اقلام و كالاهاي اساسي مورد نياز مردم را كنترل كنند.
قيمت اجناس
يكي از بنكداران مواد غذايي درباره افزايش قيمت برخي كالاها مي گويد: يك حلب روغن 5 كيلويي به قيمت 8 هزار و 700 تومان در خرده فروشي عرضه مي شد كه در حال حاضر به 10 هزار و 890 تومان افزايش يافته است. روغن مايع 810 گرمي 1780تومان بود كه در حال حاضر به 1960 تومان افزايش يافته است. همچنين قيمت هر كيلو قند در خرده فروشي از كيلويي 1300تومان به 1600 تا 1700 تومان افزايش يافته است.
قيمت يك قوطي رب 900 گرمي در خرده فروشي از 1400 تا 1500 تومان در حال حاضر به 1700 تومان رسيده است. برنج هندي وارداتي 1125 از كيلويي 1800 تومان به 2 هزار تومان افزايش قيمت رسيده است. قيمت برخي نوشيدني ها نيز افزايش داشته است. قيمت كره، ماست و... برخي كارخانجات توليدكننده نيز افزايش يافته است.
قيمت شكر نيز از كيلويي 1000 تا 1200 تومان به كيلويي 1400 تومان افزايش يافته است.
اتحاديه بنكداران
قاسم علي حسني رئيس اتحاديه بنكداران مواد غذايي ضمن تاييد گراني برخي اقلام خوراكي مي گويد: بخشي از گراني ها به خاطر افزايش قيمت هاي جهاني است. مثلاً روغن شامل اين افزايش قيمت است. اما مي گويد: روغني كه در حال حاضر افزايش قيمت پيدا كرده روغني نيست كه در بازار توزيع مي شود، زيرا روغن موجود در بازار با قيمت قبل خريداري شده است.
وي بخشي ديگر از گراني اجناس وارداتي را اختلاف قيمت درهم و ريال ذكر كرده مي گويد: قوطي بسته بندي رب نيز كمي افزايش قيمت داشته كه نبايد اين مقدار در حال حاضر در بازار گران شده باشد. وي در پاسخ به اين سؤال كه چرا اتحاديه كنترلي بر واردات ندارد مي گويد: اگر قرار است ما پاسخگو باشيم كه هستيم فقط اعضاي اتحاديه را مي توانيم كنترل كنيم در حاليكه تعداد زيادي از واردكنندگان عضو اتحاديه نيستند و طبيعي است كه زيرنظر اتحاديه نيز اقلام خود را قيمت گذاري نمي كنند، در حاليكه بايد واردكنندگان مواد غذايي زيرنظر اتحاديه كار كنند و پروانه داشته باشند تا بتوان آنها را كنترل كرد. وي در مورد تصميم گيري هاي دولت براي جلوگيري از واردات و يا اجازه واردات برخي اقلام مانند برنج مي گويد: متاسفانه دولت در اين زمينه هيچگونه تعاملي با ما ندارد در حاليكه اگر اين تعامل وجود داشته باشد مي توان واردات را كنترل كرد.
ديدگاه مسئولان
محمدعلي ضيغمي رئيس سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان در حاشيه اجلاس شوراي اصناف كشور درباره افزايش قيمت بليط قطار و هواپيما گفت: قانون ايجاد شوراي عالي هواپيمايي كشور اجازه و اختيار قيمت گذاري نرخ بليت هواپيما را به عهده شوراي عالي هواپيمايي گذاشته كه به موجب آن در ششم مهرماه جلسه اي ترتيب داده شده و نرخ هاي جديد را مصوب كردند و از 15مهرماه با ابلاغ به شركت هاي هواپيمايي قابل اجراست اما علاوه بر آن بايد در برخي موارد و زمان هايي كه دولت تشخيص مي دهد، براساس رويكردهاي موجود در جامعه، قيمت ها را خود مديريت كنند.
وي در عين حال درباره موضع سازمان حمايت در قبال افزايش نرخ بليت قطار و هواپيما گفت: سازمان حمايت درباره نرخ بليط قطار و هواپيما موظف به قيمت گذاري نيست چون جزو كالاها و خدمات مشمول قيمت گذاري سازمان حمايت به صورت مستقيم نيست.
وي گفت: در بخشي از كالاها به دليل وجود مقررات و قوانين، اختيار قيمت گذاري به شوراها، مجامع و انجمن ها داده شده است كه در ارتباط با نرخ بليت قطار قانون دسترسي آزاد به شبكه حمل و نقل ريلي كشور به عرضه كنندگان خدمات حمل و نقل ريلي اين اختيار را مي دهد كه در مسيرهايي كه بيش از 40درصد در خدمت بخش خصوصي است ديگر تابع قيمت گذاري نباشد و به صورت رقابتي، قيمت گذاري توسط خود بخش انجام مي شود.
ضيغمي در بخش ديگري از سخنان خود درباره تغيير قيمت برخي از كالاهاي اساسي از جمله روغن اظهار كرد: اين افزايش به دليل تاثيري است كه از نرخ بازارهاي بين المللي داريم زيرا وقتي كالايي مانند روغن به كشور وارد مي كنيم، هرگونه تغيير قيمت در بازارهاي بين المللي به توليدات ما در بازارهاي داخلي نيز منتقل مي شود.
وي ادامه داد: حدود دو سال قيمت روغن ثابت مانده بود و تغييرات چنداني را در بازارهاي جهاني شاهد نبوديم و بخش صنعت كشور نيز همكاري خوبي داشت اما در دو سال گذشته افزايش قيمت ها در بازارهاي بين المللي تاثير خود را در سطح بازارهاي داخلي گذاشته است.
معاون وزير بازرگاني با بيان اينكه افزايش قيمت روغن نباتي صددرصدي نيست و بيش از 14درصد نبوده است، افزود: افزايش قيمت براساس ليست كارخانجاتي است كه اعلام كردند و واحدهاي توزيع نيز موظف به فروش براساس آن هستند.
ضيغمي به افزايش قيمت تخم مرغ نيز اشاره كرد و گفت: خبر كاهش شديد قيمت اين محصول در چند هفته قبل منتشر شد ولي اكنون به سطح قبلي خود برگشته و در سطح قيمت منطقي توليدكننده و مصرف كننده است.

 



معاون سازمان فضايي ايران خبر داد
پرتاب ماهواره رصد يك و اعزام فضانورد به فضا

معاون سازمان فضايي ايران، از تأسيس آزمايشگاه فضايي، پايگاه پرتاب، طراحي ماهواره مخابراتي، راديو تلويزيوني و پرتاب ماهواره رصد يك تا پايان سال خبر داد.
محمد مرداني در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به كاربرد فناوري هاي فضايي مانند كاربردهاي مخابراتي، رسانه اي، مديريت بلاياي طبيعي، هواشناسي، زمين شناسي و منابع آب، رويكرد بلند مدت كشور در اين حوزه را تشريح كرد.
وي گفت: با توجه به رقابت سنگين كشورهاي جهان در حوزه فناوري فضايي، ايران چشم انداز 20 ساله اي را براي ورود به اين عرصه ترسيم كرده است كه برنامه 10 ساله فضايي كشور در سال 85 به تصويب هيئت وزيران رسيده است.
وي با اشاره به تدوين سند جامع توسعه علوم و فناوري بخش فضايي كشور و تشكيل سازمان فضايي و جهت گيري كشور در ارتقا اين جايگاه اظهار داشت: دستيابي به علوم فناوريهاي نوين، زيرساخت ها و صنايع پيشرفته فضايي با حداكثر استفاده از توان ملي، منطقه اي و بين المللي از مهمترين برنامه ها و اهداف بخش فضايي كشور است.
معاون فناوري سازمان فضايي افزود: در برنامه هاي تحقيقاتي و دانشي بحث پژوهش هاي فضايي و تحقيقاتي و طراحي و ساخت ماهواره هاي دانشجويي با كاربري تحقيقاتي را در برنامه داريم كه برخي از پروژه هاي آن در مرحله نهايي است و تاسيس آزمايشگاه ملي فضايي و پايگاه پرتاب از جمله زيرساخت هاي مدنظر است تا مدارگردها و اجرام فضايي در اين محيط ها تست و آزمايش شود.
معاون فناوري فضايي سازمان فضايي ايران از طراحي و ساخت ماهواره هاي سنجش از دور و ماهواره هاي مخابراتي راديو تلويزيوني به عنوان اهداف كلان اين بخش نام برد و گفت: ايجاد مركز هدايت و كنترل عمليات فضايي، طراحي و ساخت ايستگاه سنجش از دور، پرتاب ماهواره مشترك با كشورهاي اسلامي و كشورهاي منطقه آسيا، اقيانوسيه در برنامه ديده شده است.
وي با بيان اينكه ماهواره سنجش از دور براي برنامه 10 ساله كشور ديده شده و هم اكنون فاز اول آن به اتمام رسيده است خاطرنشان كرد: در مورد ماهواره مخابراتي و راديو تلويزيوني نيز قراردادهايي منعقد شده و كار طراحي آن آغاز شده است.
وي با اشاره به برنامه هاي طراحي و ساخت ماهواره برهاي جديد براي اعزام انسان و طراحي، ساخت و پرتاب راكت هاي كاوش قبل از اعزام انسان به فضا گفت: طبق دستور رئيس جمهوري و انجام مطالعات اوليه برنامه اعزام فضانورد در يك برنامه زمان بندي 10 ساله انجام خواهد شد.
مرداني با تأكيد بر اينكه اين پروژه به تصويب رسيده و طراحي كلان آن نيز انجام شده است اضافه كرد: مطالعات اوليه اعزام فضانورد توسط دانشگاه هاي كشور انجام شده و به سازمان فضايي ارسال شده كه اين سازمان در حال طراحي و اجراي فاز اوليه آن است.
معاون سازمان فضايي ايران در پاسخ به وضعيت ماهواره «رصد يك» گفت: طراحي و ساخت ماهواره رصد يك به اتمام رسيده و تست هاي آن در حال انجام است كه با احتساب حدود 4 ماه زمان براي تست هاي آن پيش بيني مي شود اين ماهواره تا پايان سال طبق گفته وزير ارتباطات به فضا پرتاب شود.
وي افزود: ماهواره رصد يك نوعي ماهواره كوچك سنجش از دور است كه قرار است برخي قابليتهاي ديگر نيز به آن افزوده شود.

 



آخرين خبرها از رايزني طلافروشان با مسئولان مالياتي

پس از گذشت چند روز از اعتراض طلافروشان در ارتباط با پرداخت ماليات
بر ارزش افزوده از سوي اين صنف، آخرين خبرها از تعامل بين دولت و طلافروشان حكايت دارد.
در اين ارتباط رئيس مركز اصناف و بازرگانان وزارت بازرگاني گفت: صبح ديروز طلافروشان با امضاي طوماري در حمايت از دولت و قانون بازار را باز كردند.
حسن رادمرد در گفت وگو با خبرگزاري فارس، در واكنش به اين سؤال كه ماجراي تعطيلي بازار طلافروشان در تهران و ساير استان ها به كجا كشيده است، اظهار داشت: صبح ديروز فعالان صنف طلافروش با حضور در مسجد امام خميني طوماري را تهيه و امضا كردند كه در اين طومار بر حمايت از دولت و قانون تاكيد شده بود.
وي گفت: همچنين در پايان، كميته 5 نفره تشكيل شد تا مطالبات صنف طلافروش را پيگيري كنند و ابهامات به وجود آمده حل شود.
رادمرد در واكنش به اين سؤال كه آيا در ساير استان ها نيز بازارهاي طلافروشي باز است، گفت: هرگونه تعطيلي به ضرر صنف فروشنده است و طبق اطلاعي كه ما كسب كرده ايم در حال حاضر به صنوف تعطيل كننده فشار آمده است.
يكي از اعضاي صنف اتحاديه طلا و جواهرفروش تهران در گفت وگو با خبرنگار ما درباره بازگشايي طلافروش هاي بازار گفت: اعضاي اتحاديه طي چند روز گذشته جلسات متعددي با اعضاي كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي و وزير اقتصاد داشته اند كه نمايندگان مجلس قول دادند موضوع را در صحن بررسي و بعد به اطلاع اعضاي صنف برسانند. همچنين وزير دارايي گفت: با مغازه باز بايد مذاكره كنيم نه اينكه مغازه ها بسته باشد. به همين دليل صبح ديروز با هماهنگي فرمانده نيروي انتظامي بازار، در نظر داشتيم كه مغازه ها را بازكنيم ولي به دلايلي اين امر به امروز موكول شد.
يك مقام مالياتي نيز در گفت وگو با خبرنگار ما در اين زمينه گفت: سازمان امور مالياتي همچنان درصدد دستيابي به يك تعامل با صنف طلافروشان است و همچنان آمادگي دارد تا براي حصول به يك نتيجه و رفع ابهام با طرفين به گفت وگو و تعامل بپردازد.
اكثر طلافروشان خواستار باز شدن مغازه ها هستند
يك فعال بازار طلا با انتقاد از طلبي كه تعداد معدودي زرگر براي بسته بودن مغازه هاي طلافروشان دارند گفت: متاسفانه بسياري از مغازه هاي طلافروشي كه اجاره اي است به دليل بسته بودن اجاره هاي آنها عقب افتاده و چك هاي بانكي برگشت خورده است.
اين فعال بازار طلا كه نگران افشاي نام خود بود، در گفت وگو با خبرگزاري فارس با تاكيد بر اينكه عامه طلافروشان تاكيد بر اين دارند كه قانون بايد اجرا شود، گفت: اگر در مورد نحوه اجراي قانون صحبت و مذاكره اي وجود دارد بايد از طريق جلسات كارشناسي و نمايندگان صنف طلافروش با نمايندگان دولت در جلسات كارشناسي حل شود.
وي افزود: متاسفانه بسته بودن حدود 13 روز مغازه هاي طلافروشي باعث شده اصناف مرتبط با طلافروشان مانند مخراج كاران، آبكاران، طراحان طلا، تعميرات طلا، مرصع كاران بيكار بمانند و بعضي از فعالان اين صنف به مسافرت رفته اند در حالي كه اجاره مغازه هاي آنها و چك هاي بانكي اشان برگشت خورده است.

 



حضور نمايندگان 25 كشور خارجي در دهمين نمايشگاه صنعت تهران

معاون وزير صنايع و معادن گفت: ابزار كهنه و پوسيده تحريم نه تنها هيچ تاثيري در برگزاري دهمين دوره نمايشگاه بين المللي صنعت تهران نداشته بلكه افزايش مشاركت در اين نمايشگاه را به دنبال داشته است.
سيدمجيد هدايت در يك نشست خبري افزود: اين دوره از نمايشگاه صنعت در حالي فعاليت خود را آغاز خواهد كرد كه با وجود اعمال محدوديت هاي تجاري و اقتصادي از سوي برخي كشورهاي غربي، استقبال شركت هاي خارجي از اين نمايشگاه افزايش قابل توجهي يافته است.
وي با بيان اينكه دهمين دوره نمايشگاه بين المللي صنعت تهران از 14 تا 17 مهرماه سال جاري در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران برگزار مي شود، گفت: در اين دوره از نمايشگاه 784 شركت داخلي و خارجي حضور دارند كه نسبت به دوره قبل از رشد 12درصدي برخوردار است.
رئيس ستاد برگزاري دهمين نمايشگاه بين المللي صنعت همچنين از افزايش 100درصدي تعداد كشورهاي خارجي شركت كننده در نمايشگاه خبر داد و گفت: در نمايشگاه امسال 25 كشور خارجي شركت خواهند كرد.
هدايت افزود: در سال جاري كشورهاي، تركيه، روماني، چين، بلاروس، مالزي، آلمان، فرانسه، ايتاليا، انگلستان، بلغارستان، كره جنوبي، تايوان، سوئد، هند، جمهوري چك، دانمارك، اسلواكي، اسپانيا، هلند، استراليا، ژاپن، امارات عربي متحده، لهستان، اتريش و ايرلند در دهمين نمايشگاه بين المللي صنعت تهران حضور دارند كه اين امر نشان از رشد 100درصدي در اين زمينه است.
وي با اشاره به افزايش 29درصدي تعداد شركت هاي خارجي حاضر در اين دوره از نمايشگاه صنعت تهران، اظهار داشت: در دهمين نمايشگاه صنعت 329 شركت خارجي در فضايي افزون بر 6 هزار و 269 متر مربع به ارايه آخرين دستاوردهاي صنعتي خود خواهند پرداخت.
رئيس هيات عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران در ادامه به استقبال شركت هاي داخلي براي حضور در نمايشگاه اشاره كرد و گفت: ميزان تقاضا براي مشاركت در نمايشگاه از 530 مورد در سال گذشته به 673 مورد د رسال جاري افزايش يافت كه اين ا مر نشان دهنده رشد 14درصدي تقاضاي مشاركت است اما به دليل نبود فضاي كافي، امكان حضور تمام متقاضيان وجود ندارد.
وي افزود: در اين دوره از نمايشگاه در نهايت براي 475 شركت داخلي جانمايي شد كه در فضايي افزون بر 16 هزار و 300 متر مربع به ارايه دستاوردهاي صنعتي خود خواهند پرداخت.

 



همزمان با هدفمندي يارانه ها چك پول هاي 200هزار توماني منتشر مي شود

دبيركل بانك مركزي از آماده شدن چك پول هاي 200هزار توماني خبر داد و گفت، در صورت نياز اين چك پول ها توزيع مي شوند.
«محمود احمدي» در گفت وگو با مهر افزود، انتشار چك پول هاي 200 هزار توماني در زمان هدفمندي يارانه به اين منظور خواهد بود كه در زمان اجراي اين قانون در مديريت پرداخت ها دغدغه اي وجود نداشته باشد.
پيش از اين نيز مسئولان بانك مركزي مطرح كرده بودند كه چك پول هاي 200 هزار توماني توسط سازمان توليد و انتشار اسكناس به چاپ رسيده و به عنوان ذخيره در خزانه بانك مركزي موجود است.
همچنين آنها مطرح مي كردند كه هر زمان كه ضرورت ايجاب كند، چك پول هاي 200 هزار توماني كه از حدود دو سال پيش در بانك مركزي به چاپ رسيده و ذخيره شده است، به جريان خواهد افتاد.
در عين حال بانك مركزي اعلام كرده است كه در صورت دريافت مجوز، انتشار اسكناس هاي درشت را در دستور كار خود قرار مي دهد كه البته تاكنون مجوزي براي آن دريافت نشده است.
در حال حاضر بزرگترين اسكناس رايج كشور اسكناس هاي 10هزار توماني است كه به ميزان كافي نيز در سطح جامعه توزيع نشده است. اين در حالي است كه برنامه جمع آوري چك پول هاي ديگر بانك مركزي از نيمه آبان ماه امسال به مرور انجام خواهد شد.

 



در ديدار رئيس اتاق ايران با رئيس جمهور تركيه مطرح شد
ضرورت گسترش مبادلات اقتصادي بين تهران و استانبول

رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران در ديدار با رئيس جمهور تركيه دو طرف در زمينه تاسيس شركت هاي مشترك در حوزه هاي خدمات بازرگاني بحث و تبادل نظر كردند.
در ديدار «دكتر محمد نهاونديان» رئيس اتاق ايران با «عبدالله گل» رئيس جمهور تركيه كه هم زمان با بازديد آن ها از بندرطرابوزان تركيه صورت گرفت، « استفاده از ظرفيت هاي تجاري و مواصلاتي بين دو طرف» مورد تاكيد قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومي اتاق ايران، رئيس اتاق ايران كه جهت شركت در بيست و ششمين اجلاس كميته مستقل همكاري هاي اقتصادي و تجاري سازمان كنفرانس اسلامي (COMCEC) در تركيه به سر مي برد، هم زمان با بازديد از بندر طرابوزان تركيه كه در ساحل درياي سياه واقع شده است، با «عبدالله گل» رئيس جمهور تركيه ملاقات كرد.
در اين ملاقات با تاكيد بر «ضرورت گسترش مبادلات اقتصادي بين دو كشور»، «استفاده از ظرفيت هاي تجاري و مواصلاتي بين ايران و تركيه» نيز مورد تاكيد طرفين قرار گرفت.همچنين در زمينه همكاري هاي دو طرف در «تاسيس شركت هاي مشترك در حوزه هاي خدمات بازرگاني» بحث و تبادل نظر شد.براساس اين گزارش: «افزايش ظرفيت طرابوزان و تجهيز بندر طرابوزان به امكانات پيشرفته» و «احداث خط آهن براي وصل كردن طرابوزان به شبكه بين المللي» و هم چنين «تقويت حمل و نقل جاده اي» از نكاتي بود كه در اين ديدار مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
«عبدالله گل» رئيس جمهور تركيه هم در اين ديدار تاكيد كرد كه؛ «ما هميشه بر اهميت رابطه اقتصادي با ايران تاكيد كرده ايم و از هرگونه همكاري مشترك بين بخش خصوصي ايران و تركيه حمايت مي كنيم.»
اين گزارش مي افزايد: هم زمان با بازديد از بندر طرابوزان، سميناري نيز در اتاق طرابوزان برگزار شد كه رئيس جمهور تركيه، رئيس اتاق طرابوزان و رئيس شوراي مشترك تجاري ايران و تركيه به ارائه سخناني در آن پرداختند.

 



رئيس بانك مركزي آمريكا: كسري بودجه تهديدي براي آمريكا است

رئيس بانك مركزي آمريكا هشدار داد كه كسري بودجه تهديدي واقعي و افزاينده براي اقتصاد اين كشور است.
«بن برنانكه» از دولتمردان ايالات متحده، خواستار برداشتن قدمهاي اساسي و سريع براي كاهش كسري بودجه شد.
به گزارش خبرگزاري مهر، وي تاكيد كرد: در صورتي كه اقدام مناسبي در حل اين موضوع انجام نشود، دولت آمريكا با بحران جدي مواجه خواهد شد.
براساس اين گزارش ايالات متحده آمريكا شاهد كاهش كسري بودجه 47/1 تريليون دلاري در سال مالي كه سپتامبر پايان مي يابد، است و دولت براي رهايي از ركود كنوني به بسته هاي محرك اقتصادي متوسل شده است.
اداره بودجه آمريكا در گزارشي تخمين زد كه كسري بودجه اين كشور طي 10 سال آينده به 2/1 تريليون دلار خواهد رسيد.
كارشناسان بودجه 2009 را سالي سياه براي بازار كار در آمريكا ديده بودند و پيش بيني كرده بودند كه تا پايان سال ميزان بيكاري تا 10 درصد افزايش يابد.

 



رئيس اتاق بازرگاني تهران: سياست تثبيت نرخ ارز آفت است

رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران با انتقاد از تثبيت نرخ ارز گفت: برآورد رئيس كل بانك مركزي در مورد نرخ دلار 1070 تومان است اما تا 1100 تومان جاي افزايش دارد.
يحيي آل اسحاق در جلسه هيئت نمايندگان اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران با اشاره به اتفاقات اخير بازار ارز گفت: از ابتدا بازار ارز با سياست هاي تثبيت قيمت سازگاري نداشته و اين سياست نه تنها در مورد نرخ ارز بلكه در همه امور افت به شمار مي رود كه اگرچه مقطعي با نيت خالصانه صورت گرفته ولي تبعات جبران ناپذيري را براي اقتصاد كشور داشته است.رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران افزود: عدم توجه به واقعيت هاي اقتصادي و تصور اينكه اقتصاد را مي توان به صورت دستوري ساماندهي كرد يك تصور غلط است و ادبيات اقتصادي آن را نمي پذيرد چرا كه الزامات خاص خود را دارد و با دستور نمي توان آن را به صورت مناسب و منطقي اداره كرد.
وي اظهار داشت: در رابطه با نرخ ارز هم اكنون دو ديدگاه وجود دارد. ديدگاه اول آن است كه شرايط غيرمترقبه اي در مجموع اقتصاد كشور حاكم شود و نظام برنامه ريزي در مورد آن صادق نباشد.
آل اسحاق با تشريح ديدگاه دوم گفت: ديدگاه دوم بيانگر ضرورت تغييرات در مورد نرخ ارز است كه بايد سكوهايي براي افزايش آن مطرح شود كه در آن تورم داخلي و خارجي لحاظ شده و مباحثي نظير مديريت واردات نيز مد نظر قرار گيرد.وي ادامه داد: برخي اعتقاد دارند هم اكنون بهترين شرايط براي مديريت تغيير نرخ ارز است چرا كه بازار ارز د رچند روز گذشته دچار نوسان شده بود اما مديريت شد.آل اسحاق اظهار داشت: در هر دو ديدگاه افراط و تفريط وجود دارد اما اين طور احساس مي شود دولت توانايي كنترل چنين شرايطي را دارد و دورنماي كار نيز نشان مي دهد اگر نرخ ارز افزايش يابد دولت قدرت هدايت، كنترل و نظم بخشي به اين جريان را خواهد داشت البته اين حادثه مديريت ويژه را مي طلبد كه اميد است در اسرع وقت انجام شود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14