(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 20 مهر 1389- شماره 19762

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
فعاليت بيش از 12 هزار شركت آلماني در ايران
پيام هاي پنهان اروپا براي دور زدن تحريم ايران
وزير اطلاعات: جاسوسان هسته اي دستگير شده ربطي به ويروس استاكس نت ندارند
جليلي: به زودي اسنادي از اشاعه سلاح هسته اي توسط آمريكا و رژيم صهيونيستي منتشر مي كنيم
پاي بند نبودن شركت هاي خارجي به تحريم عليه ايران
لبنان براي استقبال از احمدي نژاد آماده مي شود
مجالس ايران و قزاقستان سرمايه گذاري ها را آسان مي كند
سفير ليبي در تهران: سفر احمدي نژاد به لبنان در راستاي تقويت جبهه مقاومت است
سفر آقازاده ها براي تحصيل به انگليس كميسيون آموزش بررسي مي كند
آغاز برداشت زرشك در قاينات
تغييررؤساي برخي دانشگاه ها با هدف اجرايي شدن قانون عفاف و حجاب
جانباز مشهدي 14 اختراع به ثبت رساند
دو يا سه شيفته كار كردن سكته قلبي را تشديد مي كند
حضور رئيس جمهور در اجلاس سراسري نماز در بيرجند
مدير حوزه هاي علميه قم ام القراي جهان اسلام با حضور رهبري جان تازه اي مي گيرد
تجليل شوراي اسلامي بابل از قهرمان تكواندو جهان
معاون وزير آموزش و پرورش: فرهنگيان كارت ميزان مي گيرند



به رغم تحريم هاي آمريكا صورت مي گيرد
فعاليت بيش از 12 هزار شركت آلماني در ايران

سرويس سياسي-
به رغم تحريم هاي يكجانبه آمريكا و برخي كشورهاي غربي عليه ايران، خبرها از فعاليت بيش از 12 هزار شركت آلماني در ايران حكايت دارد.
به گزارش واحد مركزي خبر، «گونتر مولاك»، مدير موسسه آلماني مطالعات شرق در اين باره گفت: تحريم ها عليه ايران بي نتيجه است و بخش هاي مختلف آلمان مشغول بحث در اين باره هستند.
وي كه در دفتر مطالعات سياسي وزارت امور خارجه با موضوع «ايران و آلمان؛ فرصت ها و چالش ها» صحبت مي كرد، روابط ايران و آلمان را داراي پيشينه اي 500 ساله توصيف و گفت: آلمان، ايران را به خاطر تمدن كهنش شريك خود مي دانست و متقابلا ايراني ها هم احساس دوستي با آلمان داشتند.
كميسر سابق گفت وگو با جهان اسلام در وزارت امور خارجه آلمان ادامه داد: تحريم هاي وضع شده عليه ايران به مانعي براي افزايش همكاري هاي تجاري دو طرف تبديل شده است.
مدير موسسه مطالعات شرق تحريم را دغدغه مشترك آلمان و ايران خواند و افزود: بايد از طريق مذاكرات در پي راه حلي براي برداشتن تحريم ها باشيم.
وي ايران را كشوري مهم توصيف كرد و افزود: ايران فقط توليدكننده نفت و گاز نيست بلكه بايد گفت نمي توان صلح و ثبات منطقه را بدون ايران تصور كرد.
مولاك با بيان اينكه براي كاهش اثر تحريم ها بايد آن را به خوبي تحليل كرد، افزود: طرف مقابل ايران هم از تحريم ها رنج مي برد زيرا نمي تواند فعاليت كند.
مدير موسسه مطالعات شرق ادامه داد: البته ايران شريك وارداتي خود را به علت اين تحريم ها تغيير داده و سراغ كشورهايي همچون چين و هند رفته است.
وي در همين حال خواستار توجه به اين مسئله شد كه فقط چند شركت بزرگ آلماني همچون زيمنس از ايران خارج شده اند اما بيش از 12 هزار نمايندگي شركتهاي متوسط آلماني به فعاليت خود در ايران ادامه مي دهند.
مولاك افزود: علت اينكه شركت هاي بزرگ آلماني ايران را ترك كرده اند فشارهاي آمريكاست و طبق منطق تجاري اين شركت ها براي جلب منفعت بيشتر حاضر مي شوند از منفعت كمتر چشم پوشي كنند.
وي گفت: آلمان نمي خواهد تحريم ها را دور بزند اما با تحليل اوضاع موجود مي توان شركت هاي متوسط آلماني را جايگزين نام هاي بزرگ كرد و سراغ راه هاي ديگر براي تجارت رفت.
مولاك با اشاره به اينكه ايران شركاي تجاري جديدي در آسياي شرقي نيز پيدا كرده است افزود: اين شركا به تجارت خود با ايران بدون توجه به تحريم ها ادامه مي دهند و به همين علت علاوه بر اينكه تحريم ها ناكارآمد خواهد بود ما هم ضرر مي كنيم.
مدير موسسه مطالعات شرق در بخش ديگري از سخنان خود با انتقاد از تصويرسازي منفي رسانه هاي غربي از ايران گفت: قشر فرهيخته آلمان اسير خبرسازي ها نمي شود اما افكار عمومي تحت تاثير اين گونه تبليغات منفي قرار مي گيرد.
وي افزود: هرچه تعامل دو ملت بيشتر شود مي توان اين رويكردها را اصلاح كرد.
مدير موسسه مطالعات شرق در پايان تصريح كرد: امروز در عصر جهاني شدن ديگر تهديد و منزوي كردن جواب نمي دهد بنابراين بايد فعالانه با هم تعامل داشته باشيم.

 



وزير نفت خبر داد
پيام هاي پنهان اروپا براي دور زدن تحريم ايران

وزير نفت از اعلام تمايل مخفي چند كشور اروپايي براي همكاري نفتي با ايران خبر داد.
مسعود ميركاظمي در نشست خبري پيش از ظهر ديروز خود درباره جذب منابع خارجي گفت: جذب منابع از خارج كشور قطع نشده است بگونه اي كه بعضي شركت هاي خارجي در حال سرمايه گذاري هستند اما مي ترسند اسمشان مطرح شود.
وي اضافه كرد: شركت هاي اروپايي آماده كار در ايران هستند اما نگران غضب آمريكاييها بودند كه با آنها در حال مذاكره هستيم.
وي اظهار داشت: قوانين و قواعد ما براي سرمايه گذاري مشكلي ايجاد نمي كنند و تنها بحث به اشتراك گذاشتن ميدان است كه خلاف قانون اساسي است و ما نمي توانيم در مورد آن مذاكره كنيم اما در مورد ساير اشكال سرمايه گذاري هيچ محدوديتي وجود ندارد و ارتباطات برقرار است.
وزير نفت همچنين از كشف يك ميدان جديد گازي در استان هرمزگان خبر داد. و ميزان دخاير نفتي كشور را بيش از 150 ميليارد بشكه اعلام كرد.
وي گفت: ميدان گازي سفيد در 140 كيلومتري شمال غرب بندر لنگه و در استان هرمزگان كشف شده است.
وي ميزان ذخاير در جاي اين ميدان را 70 ميليارد متر مكعب اعلام كرد. وي افزود: بيش از 72 درصد از دخاير اين ميدان گازي قابل استحصال است.
ميركاظمي با بيان اينكه براساس آخرين بازنگري هاي صورت گرفته در اكتشافات ميدان هاي نفتي و گازي حجم منابع نفتي ايران هم اكنون 150 ميليارد و 310 ميليون بشكه است، تاكيد كرد: تا پايان سال جاري به طور حتم اين ميزان بازهم افزايش پيدا خواهد كرد.
وزير نفت: حجم ذخاير گازي كشورمان را نيز 1/33 هزار ميليارد متر مكعب اعلام كرد و گفت: ميزان ذخاير نفت و گاز كشور ماهانه از سوي كارگروهي كه در معاونت نظارت بر توليد مواد هيدروكربوري وزارت نفت تشكيل شده است بررسي و اعلام مي شود.
وزير نفت در ادامه پيرامون سرمايه گذاري در صنعت نفت كشور، با اشاره به اينكه اگر 10 درصد از تسهيلات و منابع ارزي ريالي داخل كشور سالانه به پروژه هاي صنعت نفت اختصاص يابد بسياري از مشكلات مالي اين صنعت حل خواهد شد، گفت: هم اكنون در برخي از ميدان هاي نفتي در حال توليد تا سقف 25 درصد از درآمد فروش نفت براي توسعه ساير پروژه ها در نظر گرفته مي شود.
وي با تاكيد بر اينكه هم اكنون بسياري از شركت هاي بزرگ نفتي اروپايي و آمريكايي براي همكاري با صنعت نفت اعلام آمادگي كرده اند، يادآور شد: وزارت نفت به هيچ وجه جذب منابع مالي خارجي را فراموش نخواهد كرد.
وزير نفت سال 1390 را اولين سال شروع برنامه پنجم خواند و گفت: براساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته از 200 ميليارد دلاري كه مي بايست در برنامه پنجم براي توسعه صنعت نفت سرمايه گذاري شود تاكنون حدود 70 ميليارد دلار تعيين تكليف شده است.
وي با بيان اينكه بخشي از درآمدهاي مازاد صنعت نفت به پوشش ريسك سرمايه گذاري بخش خصوصي اختصاص داده مي شود، تصريح كرد:تاكنون مذاكرات بسيار مثبتي با بانك هاي داخلي براي فاينانس و تامين مالي پروژه هاي بالادستي و پايين دستي صنعت نفت صورت گرفته است.
وزير نفت همچنين از نهايي شدن مذاكرات تامين مالي 40 درصد پروژه هاي پايين دستي در برنامه پنجم توسعه صنعت نفت خبر داد وگفت: تلاش مي كنيم تا پايان سال جاري تكليف سرمايه گذاري هاي پيش بيني شده در برنامه پنجم را مشخص كنيم.
وزير نفت تحريم فروش بنزين به ايران را اقدامي غيرانساني و غيراخلاقي اعلام و تصريح كرد: بنزين از ضروريات زندگي مردم است و تحريم اين فرآورده به كشور يك اقدام ضد حقوق بشر است كه چهره واقعي اين كشورها را هرچه بيشتر روشن مي كند.
وي با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران ظرفيت بالايي در مجتمع هاي پتروشيمي و پالايشگاهي خود دارد، افزود: در سه ماه گذشته واردات بنزين به كشور به حداقل رسيد به طوري كه براساس برنامه بايد روزانه 22 تا 23 ميليون ليتر بنزين به كشور وارد مي شد، اين در حالي است كه در ماه هاي تير و مرداد به ترتيب روزانه 8 ميليون و 7/3 ميليون ليتر بنزين به كشور وارد شد و اين ميزان در شهريورماه به 8/0 ميليون ليتر (زير يك ميليون ليتر) كاهش يافت.
وي افزود: از اواخر مرداد امسال با توجه به نياز كشور، توليد بنزين در مجتمع هاي پتروشيمي آغاز شد و اين فعاليت ها تا امروز ادامه دارد.
به گفته وي هم اكنون 38 واحد پتروشيمي در كشور فعال است كه دو واحد از اين تعداد كاملا به توليد بنزين مشغول هستند و تنها بخشي از چهار واحد پتروشيمي ديگر در اختيار توليد بنزين قرار دارد.
وزير نفت با اشاره به اينكه گفته مي شود توليد بنزين در واحدهاي پتروشيمي باعث كاهش توليدات محصولات پتروشيمي شده است گفت: نه تنها اين اتفاق نيافتاده بلكه رشد صادرات پتروشيمي در 6 ماهه اول سال جاري از نظر ارزش 50 درصد و از نظر وزني 30 درصد رشد داشته است.
وي درباره تاثير تحريم ها بر صادرات محصولات صنايع پتروشيمي، گفت: هيچ گونه مشكلي در زمينه توليد و صادرات اين محصولات وجود ندارد و در صورتي كه اجازه دهيم صادرات محصولات پتروشيمي انجام مي شود ولي با توجه به نياز كشور هم اكنون برخي از اين محصولات در داخل مصرف مي شوند.
كيهان: وزير نفت عراق هفته گذشته اعلام كرد: ميزان ذخاير نفت خام عراق با افزايش 25 درصدي به رقم 143 ميليارد و يكصد ميليون بشكه رسيده است.
خبرگزاري ها نيز در اين باره اعلام كردند عراق پس از عربستان و ونزوئلا، جايگزين ايران به عنوان دارنده، سومين ذخاير بزرگي نفتي جهان مي شود. با توجه به ذخاير بيش از 150 ميليارد بشكه اي نفت كشورمان كه از سوي وزير نفت اعلام شد، جمهوري اسلامي ايران همچنان مكان سوم خود را به عنوان سومين دارنده ذخاير بزرگ نفتي جهان حفظ مي كند.

 



وزير اطلاعات: جاسوسان هسته اي دستگير شده ربطي به ويروس استاكس نت ندارند

وزير اطلاعات ارتباط جاسوسان هسته اي تازه دستگير شده با منتشركنندگان ويروس استاكس نت را رد كرد.
حجت الاسلام «حيدر مصلحي» در گفت وگو با ايسنا، در پاسخ به اين سوال كه آيا جاسوسان هسته اي كه به تازگي از سوي وزارت اطلاعات دستگير شده اند، كساني بودند كه قصد داشتند اين ويروس را منتشر كنند و ربطي به ويروس استاكس نت دارند يا نه؟ گفت: به اين موضوع ربطي ندارند.
وي در پاسخ به اين سوال كه پرونده اين جاسوسان در چه مرحله اي قرار دارد؟ ضمن خودداري از توضيحات بيشتر در اين ارتباط گفت: وقتش كه شد اطلاعات بيشتر را در اين ارتباط ارائه مي دهيم.
وزير اطلاعات همچنين روز يكشنبه در پاسخ به سوالي درباره آخرين پيگيري هاي حادثه سنندج گفت: هنوز به چيز خاصي نرسيده ايم و به موقع نتايج حاصله را اعلام مي كنيم.
مصلحي در مورد ويروسي كه رسانه هاي غربي مدعي هستند كه به تاسيسات هسته اي ايران حمله كرده است، اظهار كرد: اين ويروس شناسايي و كنترل شده و مجموعه اي كه مي خواسته از اين ويروس استفاده كند، نتوانسته هيچ بهره برداري از آن بكند.

 



جليلي: به زودي اسنادي از اشاعه سلاح هسته اي توسط آمريكا و رژيم صهيونيستي منتشر مي كنيم

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان گفت: اقدام اخير آمريكا عليه مسوولان جمهوري اسلامي ادامه سياست اين كشور در 28 مرداد و مقابله با جمهوريت نظام است.
سعيد جليلي ـ دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان ـ در چهارمين اجلاس بين المللي اتحاديه راديو تلويزيون هاي اسلامي با اشاره به ممتاز بودن ظرفيت هاي انديشه اسلام در جنگ نرم، شكست دشمن در اين جبهه را حتمي دانست.
وي افزود: دشمن با شبكه رسانه اي سست و عنكبوتي كه دارد در جنگ نرم با طرح يك سوال دچار استيصال و درماندگي مي شود.
نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي با اذعان به اين مطلب كه قدرت جهان اسلام در انديشه ديني آن است، پيروزي در جنگ نرم را تنها با پشتوانه انديشه اسلامي ممكن دانست.
وي هم چنين در پاسخ به سوالي در مورد اقدام اخير دولت آمريكا عليه هشت نفر از مسوولان جمهوري اسلامي ايران آن را اقدامي عليه جمهوريت و راي مردم دانست و اظهار داشت: اين اقدام نشان داد آمريكا كماكان مثل 28 مرداد به دنبال استبداد، كودتا و مقابله با راي مردم ايران است. دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان جنجال قدرت هاي استكباري درباره فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران را تلاشي براي انحراف افكار عمومي از موضوعات مهمي چون اشاعه سلاح هسته يي توسط اين قدرت ها دانست و گفت: به زودي اسنادي از اشاعه اين سلاح ها توسط آمريكا و رژيم صهيونيستي منتشر و پيگيري خواهيم كرد.

 



پاي بند نبودن شركت هاي خارجي به تحريم عليه ايران

4 شركت نفتي بين المللي به رغم اعلام كاخ سفيد به فعاليت خود در ايران پايان نخواهند داد.
چهار شركت اروپايي تاكيد كردند كه به قراردادهاي خود با ايران عمل كرده و نسبت به ادامه همكاريهاي خود با جمهوري اسلامي اطمينان دادند.
شركتهاي انگليسي-هلندي «شل»، شركت فرانسوي «توتال»، شركت «اني» و شركت «استات اويل»، فشارهاي آمريكا براي خودداري از حضور خود در ايران را موقتي دانستند و تاكيد كردند هيچ قصدي براي متوقف كردن فعاليت خود در ايران ندارند.
روزنامه «دي ولت» آلمان در گزارشي پيرامون روي آوردن شركتهاي آلماني به مبادله غيرمستقيم با ايران براي دور زدن تحريم عليه جمهوري اسلامي نوشت: هرچقدر آمريكا تهديدآميزتر از صدور قطعنامه اي ديگر عليه ايران سخن مي گويد راه غيرمستقيم تجارت شركتهاي آلماني با ايران از جمله از راه «دبي» فعالتر مي شود.
بنابراين گزارش ميزان تجارت غيرمستقيم شركتهاي آلماني با ايران از راه دبي افزايش يافته و بين سالهاي 2005 تا 2009 سه برابر شده و طي اين مدت به 12 ميليارد دلار رسيده است.
اغلب شركتهايي كه آمريكا مايل است آنها قراردادهاي خود را با ايران قطع كنند شركتهاي فعال در بخش انرژي هستند در همين ارتباط دولت آمريكا طي هفته جاري تحريم هايي را عليه يك شركت سوئدي كه با بخش انرژي ايران در ارتباط بود اعمال كرد. اين شركتها همين فعاليت را در كشور آمريكا نيز انجام مي دهند از اين رو كاخ سفيد دو سوم مبلغ ذكر شده را به شركتهاي فعال در بخش انرژي پرداخت مي كنند تا قراردادهاي خود با ايران را قطع كنند.
شركتهاي شل، پتروبراس برزيل، هاني ول آمريكا، مزداي ژاپن، صنايع دايليم كره جنوبي (اين شركت در سال 2007 يك قرارداد 700 ميليون دلاري با ايران امضا كرد)، شركتهايي هستند كه عليرغم دريافت مبالغي از آمريكا، هم چنان با ايران رابطه دارند.
در همين ارتباط روزنامه نيويورك تايمز از قول اداره حسابرسي نوشت: مدارك مربوط به مبادلات تجاري آمريكا با ايران به گونه اي است كه نشان مي دهد حتي شركتهاي آمريكايي نيز به تحريم هاي موجود عليه ايران اعتنايي نمي كنند.
بي اعتنايي شركتهاي غربي به تحريم هاي كاخ سفيد عليه جمهوري اسلامي را مي توان با اعمال سياستهاي چندگانه دولت آمريكا جستجو كرد، بطور مثال آمريكا تحريم هايي را عليه يك شركت سوئدي بدليل ارتباط با جمهوري اسلامي اعمال مي كند ولي هيچ عكس العملي نسبت به همكاريهاي گسترده روسيه و چين و حتي تركيه با ايران، نشان نمي دهد.
اعمال اين قبيل سياستها از سوي دولتمردان آمريكايي علاوه بر شركتهاي بزرگ آمريكا باعث شده تا برخي از اعضاي كنگره نيز از دولت اوباما بخواهند، به اين روند پايان دهد، زيرا برخورد نكردن با اين شركتها سبب شده تا سودهاي سرشاري نسيب چين و روسيه شود و اگر اين روند همچنان ادامه پيدا كند، بدون شك شركتهاي ديگر اروپايي خواهان لغو اين تحريم ها خواهند شد.
به گزارش خبرگزاريها، پيشتر گفته شده بود كه آمريكا حمايت روسيه و چين در مورد تحريم هاي جديد عليه ايران را به اين شرط بدست آورده بود كه شركتهاي چيني و روسي همچنان آزادانه در ايران سرمايه گذاري كرده و به ارتباط با اين كشور ادامه دهند، اما اعمال تحريم عليه شركتهاي اروپايي كه رفتار مشابهي مانند شركتهاي روسي و چيني با ايران دارند باعث شده تا نوعي نارضايتي در ميان شركتهاي غربي عليه تصميمات كاخ سفيد بوجود بيايد.
كارشناسان عقيده دارند، اجراي سياستهاي تحريم ها از سوي آمريكا عليه شركتهاي چيني و روسي طرف قرارداد با ايران مي تواند بر روابط واشنگتن با مسكو و پكن ضربه بزند و اين مساله در شرايط فعلي به سود آمريكا نخواهد بود.
همچنين كشورهاي اروپايي مي خواهند درهاي ايران را به روي خود باز نگه دارند، يكي از مقامهاي موثر در شركت شل در مورد تماس اين شركت با مقامات ايران گفت؛ دولت ايران در بخش نفت و گاز خود سهامدار است و بنابراين شركتهاي بين المللي بايد فارغ از ملاحظات سياسي با مقامات ايراني تماس برقرار كنند.
برغم فشارهاي آمريكا، شركتهاي شل و توتال همچنان بطور مستقيم با ايران همكاري دارند و بطور منظم نفت خام ايران را خريداري مي كنند، زيرا آنها بر اين باورند كه منافع ملي كشورشان را در نظر مي گيرند نه منافع آمريكا را.

 



لبنان براي استقبال از احمدي نژاد آماده مي شود

لبنان خود را براي استقبال از رئيس جمهوري اسلامي ايران آماده مي كند.
بر اساس گزارش هاي دريافتي كيهان از بيروت، با نزديك شدن زمان سفر دكتر محمود احمدي نژاد به بيروت گروه هاي مختلف مردم و همچنين سياسيون لبنان خود را براي استقبال از وي آماده مي كنند.
در حالي كه سفر احمدي پايان هفته جاري انجام خواهد شد، گروه ها و مردم لبنان در لبيك به سخنان سيد حسن نصرالله كه مردم را دعوت به استقبال پرشور از احمدي نژاد كرده بود، كارهاي عادي خود را تعطيل كرده و در حال برنامه ريزي براي روزهاي حضور احمدي نژاد در لبنان هستند.
بر اساس اين گزارش، گروه هاي لبناني اعم از شيعه، سني و مسيحي نيز خود را براي ديدار و رايزني با احمدي نژاد آماده مي كنند.
بعضي از شهروندان لبناني كه خبرنگار كيهان با آنها گفت وگو كرده، تاكيد دارند همانطور كه سيد حسن نصرالله گفته احمدي نژاد را نماد ايران و انقلاب اسلامي مي دانند و به اين دليل است كه براي استقبالي با شكوه از او آماده مي شوند.
در حالي كه اعلام شده احمدي نژاد سفري هم به جنوب لبنان خواهد داشت، رژيم صهيونيستي از هم اكنون ترس و اضطراب خود از اين حضور را با دروغ سازي درباره برنامه هاي سفر احمدي نژاد نشان مي دهد.

 



پيشنهاد توكايف در ديدار با لاريجاني قوانين مشترك
مجالس ايران و قزاقستان سرمايه گذاري ها را آسان مي كند

رئيس سناي قزاقستان در ديدار با رئيس مجلس شوراي اسلامي خواستار تصويب قوانين مشترك براي تسهيل در امر سرمايه گذاري ميان دو كشور شد.
به گزارش فارس در نشست مشترك خبري رئيس سناي قزاقستان روابط كشورش با جمهوري اسلامي را دوستانه و خوب ارزيابي كرد و گفت: ايران و قزاقستان دو كشور همسايه از طريق درياي خزر هستند.
وي تصريح كرد: همكاري هاي پارلماني ميان تهران-آستانه در تقويت همكاري هاي فرهنگي و سياسي اقتصادي بين دو كشور تاثيرگذار و تسهيل كننده است.
توكايف مذاكرات خود با لاريجاني را مثبت و سازنده توصيف و بر لزوم تقويت همكاري هاي پارلماني دوجانبه تاكيد كرد.
وي درباره روابط دو كشور گفت:نخستين سند مهم و بزرگ بين دو كشور در سال 93 ميلادي در تهران امضا شد كه سندي براي دوستي و گسترش همكاري ها بود.
توكايف ادامه داد: حجم مبادلات تجاري بين قزاقستان و ايران بيش از 2 ميليارد دلار است و اگر اين رقم سال گذشته كاهش داشته مربوط به بحران اقتصادي در جهان بوده است.
لاريجاني نيز در اين نشست با تقدير از رئيس جمهور و رئيس سناي قزاقستان به دليل پذيرايي از هيئت پارلماني كشورمان تاكيد كرد: بين ايران و قزاقستان همكاري هاي پارلماني خوبي برقرار است و در اين سفر دوستاني از كميسيون هاي مختلف براي بحث و تبادل نظر با نمايندگان قزاقستان به آستانه سفر كردند كه اميدواريم زمينه ساز افزايش همكاري ها باشد.
رئيس مجلس در پاسخ به سوالي درباره ديپلماسي پارلماني اظهار داشت: همكاري پارلماني بين ايران و قزاقستان در كلان وضعيت خوبي دارد اما تجربيات دو كشور در زمينه قانونگذاري متفاوت است كه بايد اين تجربيات به يكديگر منتقل شود.
لاريجاني همچنين در ديدار رئيس مجلس نمايندگان قزاقستان با تقدير از هم نظري مسئولان قزاقستان در موضوع هسته اي كشورمان اظهار داشت: دارندگان و توليدكنندگان سلاح هاي هسته اي در برابر فعاليت هسته اي صلح آميز مانع آفريني مي كنند.
نماينده مردم قم در مجلس همچنين با كريم كاسيموف نخست وزير و نورسلطان نظربايف رئيس جمهور قزاقستان ديدار و گفت وگو كرد.
وي سفر چهار روزه خارجي خود را با انجام يك نشست خبري با حضور چند خبرنگار داخلي و خارجي به اتمام رساند.

 



سفير ليبي در تهران: سفر احمدي نژاد به لبنان در راستاي تقويت جبهه مقاومت است

سفير ليبي در تهران با اظهار خرسندي از سفر رئيس جمهور كشورمان به لبنان گفت: سفر احمدي نژاد به لبنان در راستاي تقويت جبهه مقاومت است.
به گزارش فارس سعيد مجبر در مراسم سالگرد پيروزي انقلاب ليبي كه در سفارت اين كشور برگزار شد افزود: سفر رئيس جمهور ايران به لبنان باعث تقويت جبهه مقاومت و به سود حزب الله و كشور لبنان خواهد بود.
از سوي ديگر سفير كشورمان در بيروت نيز گفت: ديدار «محمود احمدي نژاد» رئيس جمهوري اسلامي ايران براي تحكيم وحدت بين لبناني ها و ايستادن همه در كنار هم پيرامون مقاومت است و به همين دليل اسرائيل از آن عصباني است و به تهديد عليه لبنان اقدام كرده است.
به گزارش ايرنا «غضنفر ركن آبادي» يكشنبه شب در گفت وگو با تلويزيون الجديد لبنان اظهار داشت: ديدار احمدي نژاد به دعوت «ميشل سليمان» رئيس جمهور لبنان انجام مي شود و داراي ابعاد سياسي و اقتصادي است كه به همين جهت هياتي سياسي و اقتصادي وي را در اين سفر همراهي مي كنند.
وي افزود: 15 وزارتخانه در ايران و لبنان پيگير اسنادي هستند كه قرار است در جريان سفر احمدي نژاد به لبنان با حضور رئيس جمهوري لبنان امضا شود. ركن آبادي درباره انتقادات از سفر احمدي نژاد گفت: آنچه كه ما اين روزها مي شنويم، خوشآمدگويي است و ديديم كه لبناني ها خود با شجاعت به اعتراض اسرائيل به اين سفر پاسخ دادند.
وي ادامه داد: با توجه به ديدگاه فراگير جمهوري اسلامي ايران، ديدارهاي احمدي نژاد شامل همه قشرهاي جامعه لبنان خواهد بود.

 



حيدري خبر داد
سفر آقازاده ها براي تحصيل به انگليس كميسيون آموزش بررسي مي كند

عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با اشاره به تحصيل اغلب آقازاده ها در انگليس گفت موضوع تحصيل آقازاده ها در خارج بررسي خواهد شد.
نورالله حيدري سخنگوي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با فارس، با اشاره به آمار بالاي دانشجويان ايراني در خارج از كشور و تحصيل برخي آقازاده ها در كشورهاي اروپايي اظهار داشت: در حال حاضر درصد قابل توجهي از آقازاده ها در خارج از كشور در حال تحصيل هستند كه اين موضوع قابل تامل است.
وي افزود: البته فعلا در كميسيون، برنامه اي براي بررسي تحصيل آقازاده ها در خارج از كشور نداريم ولي احتمالا بررسي اين موضوع در آينده در دستور كار كميسيون قرار گيرد.
حيدري ادامه داد: نمايندگان مجلس معتقدند كه تحصيل آقازاده ها در خارج از كشور اثرات منفي براي كشور به دنبال خواهد داشت. بر اين اساس نمايندگان تاكيد دارند كه بايد با اين مسئله مقابله شود.
اين نماينده مجلس خاطرنشان كرد: متاسفانه علت گرايش برخي افراد براي تحصيل در خارج از كشور موضوع تمكن مالي آنها است.
وي گفت: فرزندان مسئولين كه بايد در تمام موارد براي ديگران الگو باشند، نبايد براي تحصيل به خارج بروند، بر اين اساس مسئولين نبايد اجازه دهند كه فرزندانشان در خارج تحصيل كنند.
حيدري اظهار داشت: ممكن است قشري از جامعه وضع مالي خوبي داشته باشند و جزء مسئولين هم نباشد كه در مورد اين عده حساسيت كمتري وجود دارد، ولي مسئولين بايد در مورد اين مسئله دقت بيشتري داشته باشند.
اغلب آقازاده ها براي تحصيل به انگليس رفته اند
يك عضو كميسيون آموزش هم گفت كه اغلب آقازاده هاي محصل در خارج از كشور به انگليس رفته اند.
فرهاد بشيري در گفت وگو با فارس، با اشاره به تحصيل عده اي از دانشجويان در خارج از كشور اظهار داشت: آماري به صورت مكتوب در خصوص آقازاده هايي كه در خارج تحصيل مي كنند در حال حاضر موجود نيست.
وي با بيان اينكه اكثر آقازاده هايي كه در خارج تحصيلي مي كنند در انگليس هستند، افزود: اعضاي كميسيون آموزش مجلس تاكيد دارند براي عدم خروج دانشجو از كشور ظرفيت دانشگاه هاي داخلي را افزايش و شرايطي را فراهم كنيم تا دانشجوياني كه در خارج هستند به كشور بازگردند و در داخل كشور به تحصيل خود ادامه دهند.

 



آغاز برداشت زرشك در قاينات

قاين - خبرنگار كيهان:
با آغاز كار برداشت زرشك از 5 هزار و 817 هكتار باغهاي زرشك قاينات پيش بيني مي شود بيش از 21 هزار تن زرشك تر در قاين برداشت شود.
مدير جهاد كشاورزي قاينات با اعلام اين خبر گفت: سطح زير كشت زرشك در شهرستان قاين 5817 هكتار است كه 5274 هكتار آن بارور مي باشد و پيش بيني مي شود در سال جاري بيش از 21 هزار تن زرشك تر از باغهاي شهرستان برداشت شود.
مهندس رئوفي، گرمازدگي، تف باد و خشك شدن آب برخي از قنوات را مهمترين دلايل كاهش توليد محصول در قاين عنوان كرد و افزود: به 3 هزار و 540 هكتار از باغات زرشك شهرستان بين 5 تا 50 درصد خسارت وارد شده است.
وي همچنين يكي ديگر از دلايل عدم افزايش توليد محصول زرشك در شهرستان را سرماي بهاره و تگرگ عنوان كرد و گفت: اين امر نيز موجب خسارت 35 تا 70 درصد به 755 هكتار از باغها شد.
رئوفي بيمه محصول زرشك را براي باغداران ضروري خواند و گفت: در سال زراعي جاري فقط 540 هكتار از باغات قاين بيمه بوده كه لازم است در اين خصوص تلاشهاي بيشتري صورت پذيرد.
مدير جهاد كشاورزي قاينات اعتبار اختصاصي براي آبرساني به باغات زرشك شهرستان را بسيار اندك عنوان كرد و با اشاره به 750 سرويس آب رساني انجام گرفته با تانكر آنرا غيركافي و موجب خسارات جبران ناپذير در تخريب باغهاي زرشك عنوان كرد و خواستار توجه بيشتر به آبرساني به باغهاي زرشك در معرض نابودي شد.

 



نايب رئيس كميسيون فرهنگي مجلس خبر داد
تغييررؤساي برخي دانشگاه ها با هدف اجرايي شدن قانون عفاف و حجاب

نايب رئيس كميسيون فرهنگي مجلس به نقل از وزير علوم خبر داد كه بركناري برخي رؤساي دانشگاه ها درچند وقت اخير، در راستاي اجرايي شدن قانون عفاف و حجاب بوده است.
جواد آرين منش در گفتگو با مهر درخصوص روند اجراي قانون عفاف و حجاب تصريح كرد: با تصميم كميسيون فرهنگي حدود 26 دستگاهي كه دراجراي قانون عفاف وحجاب نقش دارند قراراست نوبت به نوبت دركميسيون حاضر شوند و گزارش عملكرد دستگاه خود را دراين باره ارائه دهند و درخصوص اقدامات دردستور كار نيز توضيح بدهند.
وي يادآور شد: اين اقدام بعد از طرح سؤال 40نماينده از وزير كشور در رابطه با اجراي قانون عفاف و حجاب در دستوركار كميسيون قرار گرفت و دراين راستا وزير كشور اقداماتي را در دستور كار قرار داد و دبيرخانه اجراي اين قانون را ايجاد كرد.
نماينده مشهد تصريح كرد: تاكنون عزت الله ضرغامي رئيس سازمان صدا و سيما و وزير علوم، تحقيقات و فناوري درجلسه حاضر شده اند و در رابطه با عملكرد خود توضيح داده اند و روز سه شنبه وزير آموزش و پرورش دراين رابطه در كميسيون فرهنگي حضور مي يابد.
وي خاطرنشان كرد: وزير علوم چندي قبل درجلسه كميسيون فرهنگي حضور يافت و در رابطه با علت اجراي قانون عفاف و حجاب توضيحاتي ارائه كرد و كم كاري برخي روساي دانشگاه ها را علت اين مشكل عنوان كرد و نيز اعلام نمود بركناري و تغيير برخي روساي دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي در راستاي اجراي قانون عفاف و حجاب بوده چرا كه برخي مديران قبلي دانشگاه ها اعتقادي به امور فرهنگي نداشته اند.
آرين منش به نقل از وزير علوم ادامه تغييرات مديريتي در دانشگاه ها را منتفي ندانست.
وي تاكيد كرد: اگر نتايج گزارش مسئولان سازمان ها مشخص كند كه همكاري جدي دراجراي قانون عفاف و حجاب صورت نگرفته مجلس از اهرم هاي ديگر نظارتي خود در اين باره استفاده خواهد كرد.

 



جانباز مشهدي 14 اختراع به ثبت رساند

مشهد- خبرنگاركيهان:
محمدصادق شريعتي آزاده و جانباز 25درصد مشهدي موفق به ثبت 14 اختراع شد.
به گزارش روابط عمومي سازمان بنياد شهيد و امور ايثارگران استان خراسان رضوي، محمدصادق شريعتي آزاده و جانباز 25درصد مشهدي و عضو مجلس ايثارگران كشور فارغ التحصيل رشته پزشكي و الهيات از سال 83 اختراعات خود را در زمينه هاي پزشكي، صنعتي، الكترومكانيك و برق آغاز كرد و موفق شد در زمينه پزشكي با ساخت روبات (دستيار جراح) پوشاك هوشمند اطفال، صنعتي (توليد برق از انرژي كوهستان)، الكترومكانيك محافظ تلفن همراه و برق وسيله آشپزي بدون روغن، شيرجوش هيدروليك را اختراع و به ثبت برساند.

 



دو يا سه شيفته كار كردن سكته قلبي را تشديد مي كند

شيراز- خبرنگار كيهان:
احتمال بروز سكته قلبي در افرادي كه دو يا سه شيفته كار مي كنند زياد است.
پزشك فوق تخصص و جراح قلب و عروق شيراز با اعلام اين خبر گفت: بدن اغلب انسان ها تحمل كار دوشيفته را ندارد و بايد شرايط اقتصادي به گونه اي رقم بخورد كه براي هر نفر يك نوبت كار كردن كافي باشد.
دكتر محمدعلي بابايي افزود: افزايش ساعت كار، فشار مضاعف بر اعصاب و قلب وارد مي كند و اين افراد كه بيشتر از يك شيفت كار مي كنند در معرض آسيب هاي جدي قلبي قرار دارند.
اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شيراز گفت: اين كه ما بر تعداد تخت هاي بيمارستاني اضافه كنيم و اتاق هاي سي سي يو را گسترش دهيم و جراح قلب تربيت كنيم كار آساني نيست. كار اساسي آن است كه در زمينه پيشگيري از بروز بيماري هاي قلب گام برداريم و نگاهمان به مسايل پزشكي از نگاه درمان محور به نگاههاي پيشگيرانه تغيير كند.
وي اظهار داشت: مطالعات نشان داده است كه تغيير فصل در زمينه بروز سكته قلبي موثر است بطوري كه در فصول بهار و تابستان روند سكته قلبي افزايش و در پاييز و زمستان روند كاهشي است و ما بايد تدابير بيشتري براي فصولي بيانديشيم كه تعداد سكته ها در آن اضافه مي شود.
وي افزود: متاسفانه استفاده از غذاهاي چرب و كاهش تحركات بدني نيز سكته را تشديد مي كند.

 



فرماندار خبر داد
حضور رئيس جمهور در اجلاس سراسري نماز در بيرجند

بيرجند- خبرنگار كيهان:
فرماندار بيرجند گفت: اجلاس سراسري نماز با حضور رئيس جمهور و ساير شخصيت هاي سياسي و مذهبي در شهرستان بيرجند برگزار مي شود.
قاسم زاده افزود: اين اجلاس جزو مهمترين همايش ها در سطح كشور است و بار عمده آن به لحاظ سياسي و امنيتي بر عهده فرمانداري بيرجند است.
وي ادامه داد: به موازات بهره مندي حداكثري از اين اجلاس مسابقاتي با موضوعات نماز برگزار شده و سعي بر اين است كه فضاي استان عطر و بوي نماز بگيرد و اين فضا براي هميشه باقي بماند. فرماندار بيرجند همچنين از افتتاح 12 مسجد در سطح شهرستان همزمان با اين اجلاس خبر داد.

 



مدير حوزه هاي علميه قم ام القراي جهان اسلام با حضور رهبري جان تازه اي مي گيرد

سرويس شهرستانها-
مدير حوزه هاي علميه طي پيامي در آستانه سفر رهبر معظم انقلاب به قم اظهار داشت: حضور معنوي و پرارزش مقام معظم رهبري، ديار علم و نور، فقه و اجتهاد و ام القراي جهان اسلام را جان تازه اي مي بخشد.
به گزارش فارس از قم، در پيام آيت الله مرتضي مقتدايي آمده است: قم و مردم ديندار آن در طول تاريخ اين افتخار را داشته اند كه با پيروي از دستورات دين مبين اسلام به پشتيباني از اهل بيت(ع) قيام كرده و لايق دريافت مدال پرافتخار حرم اهل بيت باشند.
در ادامه اين پيام آمده است: اين پيشينه روشن و پرافتخار اكنون در ايامي كه متبرك به ولادت با سعادت حضرت فاطمه معصومه«س» و امام رضا«ع» است، يك بار ديگر به زينتي ممتاز و دردانه مزين مي شود.
در اين پيام تاكيد شده است: چشم بيدار مردم غيور خطه دانش و بينش به جمال دل آراي رهبر فرزانه انقلاب، حضرت آيت الله العظمي خامنه اي روشن مي شود و جان تشنه دلان از زلال وجود مباركش سيراب مي شود.
در بخش ديگري از اين پيام آمده است: حوزويان ارجمند نيز پيشتاز اين قافله پرشكوه با تجليل از مقتداي خويش، رهبر حكيم انقلاب، بيعت خود را تجديد كرده و از همه فتنه گراني كه تمام تلاش خود را در راه مقابله با نظام و ولايت فقيه به كار گرفته اند، تبري مي جويند.
در پايان پيام مدير حوزه هاي علميه تاكيد شده است: حضور معنوي و پرارزش مقام معظم رهبري، ديار علم و نور، فقه و اجتهاد و ام القراي جهان اسلام را جان تازه اي مي بخشد و رهنمودهاي آن فقيه فرزانه راهگشاي عالمان، سالكان، مسئولان و مديران است و درخشش اين آستان مقدس را دوچندان مي كند.
همچنين به گزارش روابط عمومي سازمان تبليغات اسلامي استان قم، حجت الاسلام والمسلمين محمدرضا آشتياني در گردهمايي بزرگ مسئولان هيئت هاي مذهبي استان قم با عنوان ميثاق با امام و بيعت با رهبري كه در تكيه شاه خراسان برگزار شد، اظهار داشت: سفر مقام معظم رهبري به شهر مقدس قم فرصت خوبي براي تقويت دين و اسلام است و بايد اين فرصت را مغتنم دانست.
وي ادامه داد: مردم قم در هر مسئله اي كه منجر به تقويت نظام جمهوري اسلامي و اسلام بوده است كوتاهي نكرده اند و همواره در صحنه حضور داشتند و در سفر مقام معظم رهبري به قم نيز جلوه اي از حضور باشكوه و تاريخي خود را به منصه ظهور مي رسانند.
نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي ولي امرمسلمين جهان را سنبل انقلاب اسلامي دانست و اظهار داشت: هرچه بر عظمت و شكوه ولايت فقيه افزوده شود، دشمنان نااميدتر مي شوند.
حجت الاسلام والمسلمين ناصر سقاي بي ريا نيز در گفت وگو با فارس در قم با اشاره به سفر قريب الوقوع رهبر معظم انقلاب به قم اظهار داشت: بركات سفر ايشان در همه استانها بي بديل بوده است، اما نسبت قم به دليل آنكه يكي از مراجع بزرگ هستند و عناياتي نيز نسبت به حوزه علميه دارند، اين بركات مضاعف است.
وي ادامه داد: معظم له عنايت ويژه اي نسبت به قم، امور حوزه هاي علميه و ارتباط با مراجع عظام دارند و ايشان به دليل آنكه مرجع عاليقدر و از علماي مبرز و مسلم حوزه هستند، مسلما سفرشان به قم عنايات و پيشرفت هايي را رقم خواهد زد.
مشاور رئيس جمهور در امور روحانيت به برنامه هاي سفر ايشان به قم اشاره كرد و گفت: در راس اين سفر، معظم له ملاقاتي با بزرگان حوزه و مراجع تقليد دارند.

 



تجليل شوراي اسلامي بابل از قهرمان تكواندو جهان

بابل-خبرنگاركيهان:
شوراي اسلامي شهر بابل از قهرمان مسابقات جهاني تكواندو تقدير كرد.
اعضاي شوراي اسلامي شهر بابل از «حسين ثبوت» قهرمان مسابقات تكواندو جهان تجليل كردند.
به گزارش خبرنگارما، در پي كسب عنوان قهرماني در مسابقات تورنمنت آلمان در وزن 63 كيلوگرم توسط اين جوان بابلي اعضاي شوراي اسلامي بابل با اهداي جايزه از وي تجليل و قدرداني كردند.

 



معاون وزير آموزش و پرورش: فرهنگيان كارت ميزان مي گيرند

معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش گفت: كارت «ميزان» تا سقف 15 ميليون ريال اعتبار و با قابليت خريد كالا، بين همه فرهنگيان سراسر كشور توزيع مي شود.
ابراهيم سحرخيز در حاشيه گردهمايي مديران دوره راهنمايي استان سمنان در گفت وگوي اختصاصي با خبرنگار فارس در سمنان اظهار داشت: به تعداد معلمان، كارت ميزان صادر شده است و اين كارت بزودي بين معلمان توزيع مي شود.
سحرخيز ادامه داد: هدف از توزيع اين كارت ها رونق بازار، حمايت از توليدكنندگان داخلي و افزايش قدرت خريد فرهنگيان است.
وي همچنين در بخش ديگري از صحبت هاي خود افزود: با استقرار نظام جديد به دوره هنرستان يك سال اضافه مي شود.
معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش گفت: هدايت تحصيلي در سه سال نخست دبيرستان است و با حذف پيش دانشگاهي همه دوره هاي تحصيلي چه رشته هاي نظري و چه رشته هاي فني و حرفه اي سه ساله مي شوند.
سحرخيز اضافه كرد: امسال به هنرستان ها اعلام كرديم كه در سال نخست دبيرستان نيز ثبت نام داشته باشند تا دانش آموزان به هنرستان راه پيدا كنند و وقتي فضا را مي بينند، علاقه مند به ادامه تحصيل در آن شوند.
وي تصريح كرد: با آموزش معلمان و والدين، دانش آموزان با رشته هاي فني و حرفه اي آشنا و علاقه مند مي شوند.
معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش گفت: بايد هنرستان هاي شكيل، مجهز و زيبايي داشته باشيم تا زماني كه دانش آموزان امكانات و معلمان متخصص را مي بينند، خود به خود جذب شوند.
سحرخيز خاطرنشان كرد: توصيه و تاكيد وزير آموزش و پرورش اين بوده كه اگر قرار است فضايي ساخته شود، استان ها به سمت هنرستان سازي بروند و از 12 درصد اعتبارات عمراني استان ها نيز اعتباري براي تجهيز هنرستان ها در نظر گرفته شده است.
معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش اظهار داشت: استخدام حداقل 6 هزار نفر در هنرستان ها براي افزايش شمار اين مراكز راهكار خوبي براي توجه بيشتر به اين حوزه است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14