(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 26 مهر 1389- شماره 19766

هواپيماهاي آمريكايي 2 روستاي وزيرستان را بمباران كردند
پارلمان گرجستان براي افزايش قدرت ساكاشويلي به تغيير قانون اساسي راي داد
بررسي آخرين تحولات عراق و لبنان در ديدار رئيس جمهور سوريه و پادشاه عربستان
پليس فرانسه ناقض حقوق بشر است
دردسرهاي رئيس جمهور «هنرمند»
تجمع گسترده مخالفان دولت در يك شهر تايلند
تظاهرات اعراب و يهودي ها در تل آويو عليه لايحه نژادپرستانه دولت اسرائيل
طرح آمريكا براي ايجاد مرزبندي هاي طايفه اي و مذهبي در عراق
3 انفجار پي درپي قندهار را لرزاند
آغاز رزمايش 10 روزه روسيه و هند
چها رسوي پنج قا ره
ناآرامي هاي قومي در كراچي 25 كشته و 70 مجروح بر جاي گذاشت
پالايشگاه انگليس در محاصره طرفداران محيط زيست
اعدام با گيوتين



هواپيماهاي آمريكايي 2 روستاي وزيرستان را بمباران كردند

دست كم 9 پاكستاني در حمله هواپيماهاي آمريكايي به دو روستاي ايالت وزيرستان شمالي كشته شدند.
به گزارش خبرگزاري ايلنا، آمريكايي ها عصر شنبه دو روستا را در منطقه وزيرستان شمالي با هواپيماهاي بدون سرنشين بمباران كردند. منابع رسمي در مورد هويت 9 كشته شده اين دو حمله، گزارشي ندادند. دولت پاكستان بارها به اين حملات اعتراض كرده است و آن را نقض حاكميت خود مي داند. اسلام آباد حتي با سست كردن پوشش امنيتي كاروان هاي سوختي و لجستيكي ناتو، كه از خاك پاكستان مي گذرند، زمينه حمله شبه نظاميان طالبان و انهدام ده ها تانكر سوخت ناتو را فراهم كرده است.
حملات هواپيماهاي بدون سرنشين در داخل پاكستان توسط مأموران سازمان سيا و از خاك افغانستان انجام مي شود.

 



پارلمان گرجستان براي افزايش قدرت ساكاشويلي به تغيير قانون اساسي راي داد

پارلمان گرجستان با راي مثبت به تغيير قانون اساسي، امكان حضور مجدد «ساكاشويلي» در قدرت را فراهم كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، پارلمان گرجستان شنبه با برگزاري يك جلسه با اكثريت آرا بر تغيير 44 بند از قانون اساسي اين كشور راي مثبت داد.
ايجاد تغييرات در حيطه اختيارات رياست جمهوري، نخست وزيري و پارلمان، از جمله اين تغييرات است كه با 112 راي موافق و 5 راي مخالف به تصويب رسيد. پس از انتشار خبر استقبال «ميخائيل ساكاشويلي» رئيس جمهور گرجستان از تصويب تغييرات قانون اساسي، احزاب مخالف اين كشور اعمال اين تغييرات را در راستاي تلاش هاي رئيس جمهور براي تصدي مجدد قدرت تفسير كردند. كاهش اختيارات رئيس جمهور در مقابل افزايش اختيارات نخست وزير از جمله اين تغييرات است.

 



بررسي آخرين تحولات عراق و لبنان در ديدار رئيس جمهور سوريه و پادشاه عربستان

سرويس خارجي-
رئيس جمهور سوريه و پادشاه عربستان در اجلاس رياض به بررسي روابط دوجانبه، مسائل منطقه اي به ويژه تحولات عراق و لبنان پرداختند.
دادگاه بين المللي ترور رفيق حريري به ويژه بررسي مسائل مربوط به شاهدان دروغين هم از محورهاي گفت وگوي سران دو كشور سوريه و عربستان بوده است.
روابط عربستان و سوريه به دليل ترور رفيق حريري نخست وزير اسبق لبنان كه مورد حمايت عربستان بود به تيرگي گراييده بود كه پس از ديدارها و تماس هاي مقامات بلندپايه دو كشور روبه بهبود گذاشته است.
ملك عبدالله براي نخستين بار از زمان كسب قدرت در اكتبر سال 2009 به دمشق رفت كه به تنش در روابط دو كشور پايان داد. پادشاه عربستان همچنين اواخر ژوئن گذشته در سفري دوروزه به دمشق رفت و از آنجا به همراه بشار اسد عازم بيروت شد و با ميشل سليمان رئيس جمهور لبنان در نشستي سه جانبه شركت كرد.
هدف از نشست سه جانبه در بيروت كمك به حفظ ثبات لبنان در جريان بحران كنوني اين كشور بر سر حكم اوليه دادگاه بين المللي رسيدگي به ترور رفيق حريري اعلام شد.
ديدار سران عربستان و سوريه نگاه هاي داخلي در لبنان را به سوي پرونده شاهدان دروغين متوجه كرده كه قرار بود در نشست چهارشنبه (پس فردا) دولت لبنان درباره آن رأي گيري كند.
به نوشته روزنامه النهار لبنان، منابع آگاه اعلام كردند با توجه به حساسيت شرايط كنوني منطقه به نظر مي رسد كه بشار اسد پس از سفر كوتاهش به عربستان راهي لبنان شود تا با مقامات اين كشور درباره مسائل منطقه اي به ويژه مسئله مهم دادگاه بين المللي ترور رفيق حريري بحث و تبادل نظر كند.
با اين حال هنوز مشخص نيست كه نشست فوق العاده سران لبنان و سوريه با توجه به تماس تلفني مستقيم بشار اسد و ميشل سليمان چه زماني برگزار خواهد شد، اما در هر صورت انتظار مي رود اين ديدار قبل از چهارشنبه هفته جاري باشد.
منابع آگاه لبناني افزودند، در حال حاضر دفاتر رياست جمهوري در دمشق و بيروت در حال فراهم آوردن مقدمات لازم براي ديدار ميان اسد و سليمان هستند.

 



يك زن پليس فاش كرد
پليس فرانسه ناقض حقوق بشر است

در بحبوحه سركوب مردم فرانسه توسط نيروهاي امنيتي، يك پليس زن اين كشور با انتشار كتابي از موارد متعدد نژادپرستي و نقض حقوق بشر در ساختار امنيتي فرانسه پرده برداشت.
به گزارش فارس، «سهام سويد» پليس زن فرانسوي كه به مدت چهار سال در پليس فرودگاه پاريس كار مي كرده است، با انتشار كتاب 265 صفحه اي خود در افشاي موارد نژادپرستي و نقض حقوق بشر در پشت پرده ساختار پليس فرانسه، سكوت طولاني مدت خود را شكست و تصميم گرفت آنچه را كه ظرف اين سال ها در ساختار پليس فرانسه شاهد آن بوده، فاش كند.
اين پليس فرانسوي كه در اين كتاب به مسائل پشت پرده پليس كشورش نظير اقدامات نژادپرستانه، رشوه خواري و تبعيض ميان زن و مرد پرداخته است، در گفت وگو با پايگاه خبري فرانسه زبان «20 مينوت» اعلام كرد: «من براي همه اين مواردي كه در اين كتاب خود به آن اشاره كردم شاهد و مدرك دارم و مي توانم اين مدارك را در اختيار هر كس كه لازم باشد قرار دهم. آينده شغلي من در پليس فرانسه ديگر نامشخص است و آنها احتمالا مرا به نقض و افشاي اطلاعات امنيتي متهم مي كنند؛ اما بايد بگويم كه من تمامي مدارك و شواهد لازم براي اين ادعا را در اختيار دارم و در صورت لزوم مي توانم آنها را ارائه دهم.»
وي افزود: «نژادپرستي در پليس فرانسه ريشه دوانده است و براي بهبود اوضاع كنوني بايد كميته اي اخلاقي تشكيل شود. كميته اي كه در آن پليس و عضو دولتي حضور نداشته باشد و تنها از حقوق دانان و قانون دانان و يك قاضي دادگاه تشكيل شده باشد.»
افشاگري هاي اين مأمور امنيتي در حالي صورت مي گيرد كه دولت فرانسه به عنوان يكي از مدعيان حقوق بشر در جهان، بزرگترين موارد نقض حقوق بشر را در پرونده خود دارد، اقدامات نژادپرستانه و رفتارهاي تبعيض آميز بسياري را عليه اتباع خارجي و به ويژه مسلمانان انجام مي دهد، رفتارهاي تبعيض آميز در آن رشد روزافزوني را در پيش گرفته و معضل نژادپرستي در اين كشور مدعي حقوق بشر بيداد مي كند. علاوه بر اين، با نگاهي اجمالي به سوابق چند سال گذشته پليس فرانسه درمي يابيم كه دوران حكومت «نيكلا ساركوزي» در فرانسه دوران پرالتهابي است كه پليس و نيروهاي امنيتي طي آن با شدت عمل عليه رنگين پوستان و خارجي تبارها، عموماً در جهت تحريك و تحقير آنها عمل كرده و فضاي پرتنشي را در پرتو اين رفتارهاي نژادپرستانه به وجود آورده اند.
بر اساس آخرين گزارش هاي رسيده از پاريس، اوضاع فرانسه در نتيجه اعتراض سراسري نسبت به لايحه رياضت اقتصادي همچنان ملتهب است. پالايشگاه ها همچنان تعطيل هستند و نگراني ها درباره بحران سوخت به شدت افزايش يافته است. دانش آموزان سر كلاس هاي درس حاضر نمي شوند و هرگونه تحركي در خيابان ها با باتوم و گاز اشك آور پليس مواجه مي شود.
خطوط ريلي و هوايي فرانسه با حداقل ظرفيت در حال فعاليتند كه اگر اوضاع به همين منوال پيش رود، فرودگاه ها كاملا تعطيل خواهند شد. دولت فرانسه تاكنون از ارائه آمار و ارقام مرتبط با خسارات ناشي از اين اعتصابات سراسري خودداري كرده است.

 



دردسرهاي رئيس جمهور «هنرمند»

داشتن يك رئيس جمهور «شاعر، ترانه سرا و موسيقيدان» اين روزها براي همه آنهايي كه داوطلب استخدام در نهادهاي دولتي اندونزي هستند به دردسري بزرگ تبديل شده است!
چرا كه، اندونزيايي ها براي قبول شدن در امتحان استخدامي نهادهاي دولتي شان، علاوه بر كلي سؤال بايد حتماً به سؤالي هم در ارتباط با يكي از ترانه هاي جناب «سوسيلو با مبانگ يودو يونو» جواب بدهند! و اين چيزي است كه 3000 داوطلب استخدام اخيراً در «جاكارتا» با آن روبه رو شده و واقعاً «هاج و واج» ماندند! آنقدر كه، يكي از اين داوطلبان در جواب سؤال خبرنگاري گفته است: «وقتي سؤال را ديدم، براي جوابش كلي سرم را خاراندم!» و ادامه داده: «اين واقعاً سخت ترين سؤال امتحان بود!» و سؤال اين بوده: «يكي از ترانه هاي رئيس جمهور يودو يونو را نام ببريد!» حالا، در حالي كه همه به بعد سياسي چنين سؤالي ايراد مي گيرند، سخنگوي يكي از وزارتخانه ها مي گويد: «خوب، چه اشكالي دارد كه چنين سؤالي مطرح بشود؟ اين هم جزو اطلاعات عمومي است!»
سرويس خارجي كيهان


 



تجمع گسترده مخالفان دولت در يك شهر تايلند

هزاران سرخ پوش تايلندي با تجمع در خيابان هاي اين كشور عليه دولت شعار دادند.
سرخ پوشان تايلندي مخالف دولت ديروز با برپايي يك تجمع گسترده در استان «آيوتاياو بار ديگر عليه دولت حاكم اين كشور شعار دادند. معترضان با در دست داشتن تصاوير «تاكسين شيناواترا» نخست وزير سرنگون شده سابق اين كشور، خواستار بازگشت مجدد وي به قدرت شدند. سال جاري اين كشور توريستي شاهد ناآرامي هاي خونبار و گسترده اي بود كه با ورود ارتش و سركوب شديد قرمزپوشان آرامش نسبي يافت. قرمزپوشان عموماً از اقشار فقيرنشين تايلند هستند كه با حمايت هاي «شيناواترا» كه در خارج از كشور زندگي مي كند، هر از گاهي تجمعاتي در مخالفت با دولت و پارلمان تايلند برپا مي كنند.

 



تظاهرات اعراب و يهودي ها در تل آويو عليه لايحه نژادپرستانه دولت اسرائيل

سرويس خارجي-
هزاران نفر از اعراب و يهودي هاي ساكن فلسطين اشغالي در تل آويو در اعتراض به موافقت كابينه بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي با لايحه سوگند وفاداري به اسرائيل تظاهرات كردند.
تظاهر كنندگان با سردادن شعارهايي از قبيل «يهودي و عرب دشمن هم نيستند»، «اين لايحه بايد لغو گردد» خواستار لغو تابعيت يهوديان در سرزمين هاي اشغالي فلسطين شدند.
تظاهركنندگان همچنين شعارهايي در محكوميت بنيامين نتانياهو نخست وزير و آويگدور ليبرمن وزير خارجه رژيم صهيونيستي سر دادند.
احزاب مخالف و سازمان هاي مدافع حقوق بشر اسرائيل از جمله سازمان دهندگان اين تظاهرات بودند. آنها با سياست هاي جنايتكارانه اسرائيل در حق فلسطيني ها به شدت مخالفند.
در اين تظاهرات شماري از اعضاي كنست (پارلمان) اسرائيل نيز حضور داشتند.
كابينه رژيم صهيونيستي اخيرا لايحه اي را تصويب كرد كه براساس آن هر كسي بخواهد در اسرائيل زندگي كند بايد سوگند وفاداري به اسرائيل به عنوان يك دولت يهودي را به جاي آورد.
اين لايحه موج انتقادها از سوي فلسطيني هاي ساكن اراضي اشغالي، احزاب، گروه ها و شخصيت هاي فلسطيني را به دنبال داشته است.
از سوي ديگر، 13 گروه فلسطيني از جمله حماس و فتح در پايان نشست خود در نوار غزه به مخالفت با از سرگيري مذاكرات ميان رژيم صهيونيستي و تشكيلات خودگردان در سايه شهرك سازي ها تاكيد كردند.
«اسماعيل رضوان»» يكي از رهبران حماس در اين باره گفت، در بيانيه مشترك ميان گروه هاي فلسطيني بر توقف مذاكرات و به رسميت نشناختن دولت يهودي اسرائيل تاكيد شد.
در اين نشست همچنين بر لزوم احياي وحدت ملي، تحقق آشتي و تلاش براي پايان دادن به اختلافات داخلي تاكيد شد.
گروه هاي فلسطيني در اين نشست خواستار باج ندادن به اسرائيل شدند.
در همين رابطه اسماعيل هنيه نخست وزير دولت حماس در ديدار با هيئت بنياد فرزانگان جهان خواستار پايان دادن به شكاف داخلي فلسطين شد.
وي تاكيد كرد، پايان دادن به شكاف داخلي فلسطين يك ضرورت ملي است كه بايد به آن دست يافت تا زمينه براي تشديد اختلاف ها فراهم نشود.
هنيه گفت، حماس راهكارهاي متعددي براي خروج از بحران و حل و فصل اختلافات مطرح كرده كه برخي از آنها به عمرو موسي دبيركل اتحاديه عرب ابلاغ شده است.
نخست وزير حماس تصريح كرد، به رسميت نشناختن نتايج انتخابات پارلماني فلسطين عامل اين شكاف بود كه بايد مداخله جويي هاي بين المللي به ويژه آمريكايي در امور داخلي فلسطين را به آن اضافه كرد.
هنيه به اشكالات موجود در مذاكرات فعلي بين تشكيلات خودگردان و رژيم صهيونيستي نيز اشاره و تاكيد كرد، در سايه جانبداري هاي آشكار آمريكا از اشغالگران اسرائيلي اين مذاكرات فقط مذاكره است نه مذاكره براي تحقق حقوق ملت فلسطين.
ساير رويدادها
¤ جنبش حماس اعلام كرد، سيستم هاي امنيتي تشكيلات خودگردان 40 عضو حماس را به دادگاههاي نظامي تحويل داده است.
¤ بر اثر حمله هوايي رژيم صهيونيستي به منطقه شمال غربي غزه يك مبارز فلسطيني به شهادت رسيد و دو تن ديگر زخمي شدند.
¤ روزنامه هاي صهيونيستي نوشتند، اسرائيل براي مقابله با كاروان هاي شبه دوستانه غزه تجهيزات جديدي خريداري مي كند.
¤ كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس احداث واحدهاي مسكوني جديد در بيت المقدس را به شدت محكوم كردند.
¤ مقامات مصري از ورود 17 فعال شركت كننده در كاروان شريان زندگي-5 به بندر العريش مصر جلوگيري كردند.

 



يك نماينده طرفدار نوري مالكي فاش كرد
طرح آمريكا براي ايجاد مرزبندي هاي طايفه اي و مذهبي در عراق

يك مقام عراق از طرح آمريكا براي تجزيه عراق براساس مرزهاي طايفه اي و مذهبي پرده برداشت.
به گزارش خبرگزاري فارس، «محمود سعدون الصهيود»، نماينده پارلمان عراق و عضو «ائتلاف دولت قانون»، فاش كرد كه آمريكايي ها قصد دارند از طريق اجرايي كردن طرح تقسيم قدرت نخست وزير، عملا عراق را براساس مرزهاي طايفه اي و مذهبي، تجزيه كنند.
اخيرا هيئتي از كنگره آمريكا وارد عراق شد و با مقامات عراقي در مورد شرايط جاري سياسي، گفت وگو كرد.
الصهيود تاكيد كرد، دولت قانون (تحت رهبري نوري مالكي) اين طرح آمريكايي ها را رد مي كند و آن را عبور از قانون اساسي مي داند. اگر اين طرح آمريكايي ها اجرا شود، دو دولت در زمان واحد در عراق شكل مي گيرد.
آمريكايي ها طرح تقسيم عراق به سه منطقه جداگانه كردنشين، سني نشين و شيعه نشين با انجام اصلاحاتي مجددا مطرح كرده اند.
«جوزف بايدن» معاون رئيس جمهوري آمريكا صاحب نظريه تقسيم عراق به سه اقليم يا منطقه خودگردان، چندي پيش اين طرح را تعديل كرد و با سوءاستفاده از وضعيت حاكم در عراق پس از انتخابات، طرح جديدي را ارائه كرد، كه براساس آن، مالكي، نخست وزيري را با كاهش اختياراتش به عهده مي گيرد و در مقابل، «اياد علاوي» فرماندهي دستگاهها و وزارتخانه هاي امنيتي را طبق قوانين جديد در دست مي گيرد، به طوري كه اين نهادها خارج از حيطه اختيارات نخست وزير قرار گيرد. براساس طرح بايدن، «مسعود بارزاني» رئيس منطقه كردستان عراق، مسئول معرفي يك نامزد براي احراز پست رئيس جمهوري عراق مي شود.
در همين حال، «جواد الفريحي»، از رهبران فهرست «العراقيه» گفت اين فهرست در صورتي در دولت آتي تحت رهبري مالكي مشاركت خواهد داشت كه 50 درصد پست هاي كابينه در دست اعضاي العراقيه قرار گيرد!
خبر ديگر اينكه، «عدنان سراج» نماينده پارلمان عراق گفت، پارلمان هفته آينده تشكيل جلسه مي دهد.

 



3 انفجار پي درپي قندهار را لرزاند

همزمان با عمليات گسترده عليه شبه نظاميان طالبان در بخش هايي از ولايت قندهار افغانستان، سه انفجار پي درپي، قندهار را لرزاند.
به گزارش خبرگزاري فارس، «زلمي ايوبي» از وقوع سه انفجار و يك حمله مسلحانه در مناطق مختلف شهر قندهار خبر داد.
اين حملات كه طي ديروز و شب قبل از آن صورت گرفت، چهار كشته و سه مجروح بر جاي گذاشت. دو مورد از بمب ها داخل بدنه موتورسيكلت و يك سطل زباله جاسازي شده بودند. به گفته شاهدان، يكي از بمب ها، نيروهاي اشغالگر را هدف قرار داده است، ولي از تلفات اين انفجار گزارشي نرسيده است. اين در حالي است كه يك نظامي اشغالگر در مناطق جنوبي افغانستان به هلاكت رسيد و دو نفر ديگر مجروح شدند. همزمان با انفجارهاي فوق، افراد مسلح نگهبان هاي زندان قندهار را هدف تيراندازي قرار دادند كه از كشته ها و زخمي هاي احتمالي آن خبري نرسيده است.
روز شنبه نظاميان ناتو حملات هوايي و زميني گسترده اي را در منطقه «پنجواي» ولايت قندهار عليه مواضع طالبان آغاز كردند، كه از نتايج اين حمله نيز خبري گزارش نشده است.

 



آغاز رزمايش 10 روزه روسيه و هند

رزمايش 10 روزه روسيه و هند در مرز هند با چين و نپال آغاز شد.
به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه تايمز هند، رزمايش مشترك ضدتروريسم نيروهاي ضربتي هند و روسيه با نام «اينديرا» از ديروز آغاز شد.
در اين رزمايش كه در مرزهاي هند با چين و نپال برگزار مي گردد 257 تن از نيروهاي روسي از فرماندهي جنوب و نيز هواپيماهاي ترابري «آي ال 76» ايفاي نقش مي كنند.
اين عمليات نمايشي و تمريني نظامي سومين مورد از اين نوع همكاري ها ميان دو كشور به حساب مي آيد. اولين سري اين رزمايش، سال 2005 در رشته كوه هاي مهاجان منطقه راجستان هند و دومين آن در سال گذشته انجام گرفت.
هدف هند از برگزاري رزمايش «اينديرا» همزمان با برگزاري رزمايش هاي متعدد با آمريكا بالا بردن توان نظامي است. نيروهاي روسي در اين مانور از مسلسل هاي ساخت هند و نيروهاي هندي از تسليحات روسي استفاده مي كنند.

 



چها رسوي پنج قا ره

اخراج لبناني ها از امارات
امارات همچنان به سياست اخراج لبناني ها از اين شيخ نشين ادامه مي دهد.
شيخ نشين امارات در راستاي اجراي سياست هاي آمريكا و بنا به دستور كاندوليزا رايس وزير خارجه وقت آمريكا از دو سال پيش كار اخراج شيعيان لبناني مقيم امارات را آغاز كرده است.
1424 عمليات امنيتي مشترك
دستگاههاي امنيتي رژيم صهيونيستي 1424 عمليات مشترك نظامي با تشكيلات خودگردان فلسطين عليه گروه هاي مقاومت فلسطين انجام داده اند.
اين در حالي است كه تشكيلات خودگردان فلسطين و به ويژه رئيس آن محمود عباس خود را نماينده ملت فلسطين مي داند و از سوي آنان به هرگونه مذاكره اي با رژيم اسرائيل تن مي دهد!
شكايت از هلند
يك موسسه حقوق بشر فلسطيني دادخواستي را عليه يك شركت هلندي كه در ساخت ديوار نژادپرستانه حائل مشاركت داشته تقديم دادگاه اين كشور كرد.
اين شركت كليه ابزارهاي لازم از جمله جرثقيل هاي بزرگ را براي ساخت شهرك ها و ديوار حائل در كرانه باختري در اختيار رژيم صهيونيستي قرار مي دهد.
افزايش تلفات ناتو در افغانستان
با كشته شدن يك نظامي ديگر ناتو در افغانستان تلفات نيروهاي خارجي در اين كشور در سال جاري به 593 كشته رسيد.
آمريكا و ناتو بيش از 150 هزار نيرو در افغانستان مستقر كرده اند.

 



ناآرامي هاي قومي در كراچي 25 كشته و 70 مجروح بر جاي گذاشت

ناآرامي هاي شهر كراچي در آستانه برگزاري انتخابات ميان دوره اي مجلس ايالتي، حداقل 25 كشته و بيش از 70 مجروح بر جاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري ها، كراچي بزرگترين شهر پاكستان، ساعاتي قبل از برگزاري انتخابات ميان دوره اي مجلس ايالتي كه ديروز برگزار شد، به صحنه درگيري ميان گروه هاي سياسي تبديل شد. اين ناآرامي ها تا ظهر ديروز 25 كشته و بيش از 70 زخمي بر جاي گذاشت. در مورد نحوه برگزاري انتخابات در اين شهر مستعد آشوب هاي قومي و حملات تروريستي، خبري نرسيده است. رقباي اصلي در انتخابات محلي فوق، «جنبش متحده قومي» و «حزب عوامي ملي» بودند.
تابستان گذشته نماينده جنبش متحده قومي توسط عوامل ناشناس در كراچي ترور شده بود. اين واقعه نيز شهر مذكور را به مدت يك هفته ناآرام كرد و جان 100 نفر را گرفت.

 



پالايشگاه انگليس در محاصره طرفداران محيط زيست

صدها نفر از طرفداران محيط زيست با محاصره يك پالايشگاه بزرگ انگليس در منطقه كوريتون واقع در 50 كيلومتري شرق لندن براي چند ساعت مانع از ورود و خروج سوخت از اين پالايشگاه شدند.
به گزارش شبكه «اسكاي نيوز» حدود 500 نفر از فعالان مدني طرفدار محيط زيست و مخالف استفاده از سوخت هاي فسيلي روز گذشته با محاصره پالايشگاه منطقه كوريتون جاده هاي منتهي به آن را به مدت بيش از هفت ساعت مسدود كردند.
براساس اين گزارش معترضان با قرار دادن چند كاميون در وسط جاده و زنجير كردن خود به كاميون ها جاده را بستند و پليس نيز قادر نبود آنان را جابه جا كند.
سازمان مدني موسوم به «بيدار باش در مقابل سوخت هاي فسيلي» كه سازمان دهنده اين حركت اعتراضي بود، اعلام كرده است كه اقدام روز گذشته مانع از تردد حداقل 50 تانكر سوخت به پالايشگاه و در نتيجه عدم خروج حدود 375 هزار گالن سوخت فسيلي از پالايشگاه شده است.

 



اعدام با گيوتين

دستور رئيس جمهوري اسبق فرانسه براي اعدام ده ها الجزايري با گيوتين فاش شد.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري «محيط» انتشار كتابي در فرانسه از زواياي پنهان جنايتي پرده برداشت كه در جريان آن رئيس جمهوري اسبق فرانسه در سال 1957 دستور قتل ده ها مبارز الجزايري را با گيوتين صادر كرده است.
اين كتاب كه توسط «فرانسوا مالي»، روزنامه نگار و «بنجامين ستورا»، مورخ فرانسوي نوشته شده اينگونه به اين جنايت اشاره مي كند: هنگامي كه فرانسوا ميتران در ماه مه سال 1957 و در اوج جنگ الجزاير وزارت دادگستري را ترك كرد، 45 الجزايري با گيوتين اعدام شده بودند.
در اين كتاب كه توسط انتشارات «كالمان ليفي» منتشر شده، آمده است: ميتران زماني كه وزير دادگستري بود طي 16 ماه اجازه داد سرهاي شهروندان الجزايري قطع شود.
ميتران كه طي سال هاي 1981 تا 1995 به عنوان رئيس جمهور فرانسه فعاليت مي كرد از اعضاي حزب سوسياليست فرانسه بود كه در سمت دبيركل اين حزب قرار داشت و در دهه 1950 تصدي پست وزارت دادگستري را برعهده داشت.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14