(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 12 آبان 1389- شماره 19780

يزد رتبه آخر سرانه مطالعه روزنامه در كشور
مشاور رئيس جمهور عراق در سنندج: ايران نقش تعيين كننده اي در تصميم گيري هاي جهاني دارد
ايران در كيهان
معاون وزير صنايع و معادن: اشتغال در شهرك هاي صنعتي امسال 2 برابر مي شود
تا پايان دولت دهم 200هزار واحد مسكوني به مددجويان كشور واگذار مي شود
عضو مجلس خبرگان رهبري: نقد دلسوزانه به تعالي جامعه كمك مي كند
درخشش زوج دانشجوي دانشگاه شهركرد در جشنواره ملي اختراعات
تجليل از 26 روحاني بسيجي كرد
نماينده ولي فقيه دراستان:اجراي طرح معراج موجب نهادينه سازي مفاهيم اسلامي در مدارس مي شود
محصولات كشاورزي ايران از تركيه صادر مي شود
مديركل بيمه خدمات درماني خوزستان:
هنوز مسئوليتي در خصوص اجراي طرح پزشك خانواده به ما ابلاغ نشده است
آغاز پيك دوم وبا در استان
مورالس خواستار صدور 1000 تراكتور ايراني به بوليوي شد
رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان:گرايش جوانان به مواد مخدر صنعتي به خاطر ارزاني آن است
استاندار هرمزگان خواستار شد: فعال سازي كميته هاي رصد وضعيت مسكن مهر در هرمزگان
انتخاب استاندار خوزستان بعنوان استاندار نمونه در زمينه حمايت از صادرات غيرنفتي



يزد رتبه آخر سرانه مطالعه روزنامه در كشور

كسب رتبه آخر سرانه مطالعه روزنامه در يزد در سطح كشور كه به دارالعلم شهرت دارد و دانش آموزان آن نزديك به 17سال است رتبه اول قبولي كنكور را در كشور بدست مي آورند، جاي تامل، تفكر و تعجب دارد؟! مديركل كتابخانه هاي عمومي استان يزد با اعلام اين خبر گفت: سرانه مطالعه مجلات در اين استان در رتبه 15 است اما سرانه مطالعه روزنامه در رتبه آخر كشور قرار داريم.
البته اين ضعف بزرگ عدم مطالعه روزنامه را بايد در ابتدا در مديريت هاي اجرايي استان جستجو كرد. جايي كه بايد براي بقيه الگو باشد تا به عنوان سرمشق و تشويق براي ايجاد انگيزه براي مردم تلقي شود.
در اين ميان متاسفانه بسياري از دستگاههاي اجرايي استان باستثناي استانداري يزد و معدود از دستگاههاي اجرايي با مطبوعات و رسانه ها بيگانه هستند.
مديراني كه از مطالعه و اشتراك چند روزنامه فراري هستند، اغلب در مديريت اجرايي خود نيز ناتوانند و يا اطلاعاتي در حد حوزه كاري خود دارند و بدون شك اين مديران با توجه به گستردگي فناوري هاي روز دنيا نمي توانند خود را همراه سازند و خود را به روز كنند زيرا به نقش و جايگاه و اهميت رسانه در جامعه امروزي واقف نيستند.
اگر به پرونده مديران موفق در سطح استان نگاهي انداخته شود، نقش ارتباط با رسانه ها و مطالعه چندين روزنامه از برنامه هاي روزمره و كاري آنها به شمار مي آمده و به همين دليل نيز در امور اجرايي موفق تر بوده اند.
با نگاه به هزينه هاي جاري دستگاههاي اجرايي، به خوبي اين واقعيت مشاهده مي شود كه هزينه اشتراك چند روزنامه براي يك دستگاه اجرايي در مقابل هزينه هاي مختلف نظير سمينارها و همايش ها و امثالهم رقمي بسيار ناچيز است.
در كنار اين امر، توجه مردم يزد بيشتر به مسايل اقتصادي است و كمتر در سبد هزينه هاي خود مطبوعات را نيز لحاظ مي كنند و اگر معدودي نيز علاقمند به مطالعه روزنامه هستند تقريبا در سه بخش حوادث، ورزشي و سينما هزينه مي كنند كه به نوعي هيچ بار مثبت و اطلاعات مفيدي بر دانش آنها افزوده نمي شود.
در اين ميان جامعه مطبوعات نيز از محروم ترين و مظلوم ترين قشر در جامعه فرهنگي است، به طوري كه امروز به جاي اينكه حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامي متولي مطبوعات باشد به نوعي روابط عمومي استانداري اين بار را بر دوش گرفته و با مطبوعات تعامل خوبي دارد و در حد توان نيز در راستاي كمك هاي معنوي، اردويي و تفريحي قدم هايي برمي دارد.
متوليان حوزه ارشاد در استان يزد تمام هم و غم، تلاش، فكر و انديشه و اعتبارات خود را به بخش نمايش گذاشته اند تا براي هر نمايش 50 تا 100نفري جمع شود و يك تئاتري ببينند.
البته اين امر هم حركت خوبي است، اما آيا تاثير رسانه بيشتر است يا تئاتر، آيا افرادي كه روزنامه مي خوانند بيشتر است يا تماشاگران تئاتر، آيا مطبوعات در يزد براي ارشاد هزينه بر هستند يا تئاتر؟!
متوليان امور فرهنگي در استان بايد به همه زيرمجموعه هاي خود توجه و عنايت داشته باشند اما اينكه مطبوعات قرباني ساير بخش ها نظير نمايش شوند، نتيجه آن قرار گرفتن يزد در رتبه آخر سرانه مطالعه روزنامه در كشور است، آيا نيست؟
يزد- خبرنگاركيهان

 



مشاور رئيس جمهور عراق در سنندج: ايران نقش تعيين كننده اي در تصميم گيري هاي جهاني دارد

سنندج- خبرنگاركيهان:
مشاور امور بازرگاني رئيس جمهوري عراق در امور اقتصادي اقليم كردستان گفت: جمهوري اسلامي ايران به عنوان قطب مطرح اقتصادي و سياسي نقش تعيين كننده اي در معادلات جهاني دارد.
«عبدالله حاجي سعيد» در نشست هيات بازرگاني اقليم كردستان عراق با مسئولان اقتصادي استان كردستان در سنندج، جمهوري اسلامي ايران را يكي از كشورهاي برتر و مهم منطقه دانست و افزود: در تصميم گيري هاي منطقه بدون درنظر گرفتن نقش برجسته ايران، هيچ برنامه اي قابل اجرا نيست.
وي از ايران به عنوان پايگاه امن كردهاي عراق در دوران سلطه رژيم بعثي صدام نام برد و گفت: حمايت هاي ايران از مردم ستمديده عراق موجب ايجاد پيوندي عاطفي بر مبناي مشتركات فرهنگي و تاريخي بين دو ملت شده و اين پيوند بايد اساس روابط اقتصادي و سياسي دو كشور باشد.
وي از سنندج و ساير مناطق كردنشين ايران به عنوان نمادهاي عيني آزادي سياسي و اقتصادي و فرهنگي نام برد و گفت: رسيدن به وضعيت مطلوب و مشابه براي كردهاي عراق به صورت خاص و ملت عراق به صورت عام هدف بزرگي عراقي هاست.
وي با اشاره به سرمايه گذاري يك هزارو64 شركت خارجي از جمله شركت هاي ايراني در عراق تمايل مقامات اقليم كردستان عراق را به حضور فعال تر شركت هاي ايراني ابراز داشت.
وي از رسمي شدن مرز باشماق به عنوان گامي بزرگ براي توسعه مبادلات مرزي نام برد و گفت: مرز باشماق با عنايت به اهتمام دو طرف براي ساماندهي، زمينه مناسبي براي تبديل شدن به مرز بين المللي دارد.
وي گفت: كردستان عراق ايجاد منطقه آزاد تجاري در باشماق ايران و عراق، ناحيه صنعتي مشترك و ايجاد منطقه آزاد تجاري در سليمانيه را در دستور كار قرار داده است.
مشاور رئيس جمهوري عراق در امور اقتصادي شمال اين كشور، احداث بيمارستان، راه آهن، توسعه و ايجاد ناوگان حمل و نقل مدرن را از زمينه هاي مناسب براي سرمايه گذاري ايراني ها در عراق دانست.
هيات اقتصادي و بازرگاني اقليم كردستان عراق متشكل از 17تن از مسئولان اقتصادي و بازرگانان و تجار عراقي است كه براي بررسي راههاي همكاري بيشتر اقتصادي و پيگيري توافقات بدست آمده در مذاكرات سال گذشته به سنندج سفر كرده است.

 



ايران در كيهان

رتبه نخست جشنواره فارابي
مشهد-خبرنگار كيهان:دانشجوي دانشگاه فردوسي مشهد در جشنواره بين المللي فارابي رتبه نخست را كسب كرد.
پايان نامه مجيده سنجي دانش آموخته مقطع كارشناسي ارشد كتابداري و اطلاع رساني دانشگاه فردوسي مشهد با عنوان «شناسايي واژه هاي غيرمفهومي (رايج) در نمايه سازي خودكار مدارك فارسي» به استاد راهنمايي دكتر محمدرضا داورپناه در جشنواره بين المللي فارابي موفق شد در بخش جوان گروه فناوري اطلاعات، اطلاع رساني و كتابداري رتبه نخست را كسب نمايد.
كتابت احاديث امام رضا(ع) در مشهد
مشهد-خبرنگار كيهان:احاديث امام رضا(ع) و اسماء حضرت معصومه(س) توسط دختران در مشهد كتابت شد. در حاشيه جشن ويژه دختران كه به مناسبت ولادت حضرت معصومه(س) و دهه كرامت برگزار شد تعدادي از دختران هنرمند و خوشنويس اسماء حضرت معصومه و همچنين احاديث امام رضا(ع) را خطاطي كردند.
ساخت كمباين مخصوص برداشت ذرت
پارس آبادمغان-خبرنگار كيهان:مبتكر جوان پارس آبادي موفق به طراحي و ساخت يك دستگاه كمباين مخصوص برداشت ذرت شد.
اين مبتكر جوان كه 35 ساله و ساكن روستاي گوشلو است عزيز حسيني نام دارد و پس ا ز دو سال تلاش و كوشش توانسته است با استفاده از موتور و برخي از قطعات خودرو لندرور، كمباين يك رديفه ذرت بسازد.
ميانگين پائين عضويت در كتابخانه هاي همدان
همدان-خبرنگار كيهان:ميانگين عضويت در كتابخانه هاي همدان پايين تر از شاخص كشوري است.
فاضل عبادي مدير كل كتابخانه هاي عمومي استان همدان با بيان اين خبر در جلسه كارگروه برنامه ريزي اين اداره، افزود: در حال حاضر 9/2درصد از جمعيت استان در كتابخانه هاي عمومي عضو هستند كه در برخي نقاط از شاخص كشوري بالاتر و در بعضي مناطق كمتر است.
وي ادامه داد: براي رسيدن به شاخص كشوري، بايد ميانگين عضويت در كتابخانه هاي استان تا پايان سال به 5/3درصد برسد.
مشكل آفريني توقف ترميم حفاريهاي بابل
بابل-خبرنهار كيهان:سخنگوي شوراي اسلامي گفت: توقف ترميم حفاريها توسط آب و فاضلاب براي شهروندان مشكل آفرين شده است.
رئيس كميسيون فني و عمراني شوراي اسلامي طي گفت وگويي با كيهان گفت: در حال حاضر بدليل مطالبات پيمانكاران ترميم خرابيها متوقف و از لحاظ تردد مشكلات زيادي را براي شهروندان فراهم نموده است.

 



معاون وزير صنايع و معادن: اشتغال در شهرك هاي صنعتي امسال 2 برابر مي شود

همدان-خبرنگار كيهان:
معاون وزير صنايع و معادن گفت: ميزان اشتغال در شهرك ها و نواحي صنعتي كشور تا پايان امسال به بيش از دو برابر مي رسد.
«خدامراد احمدي» در نشست عمومي با صنعتگران شهرستان نهاوند، اظهار داشت: هم اكنون 508 هزار شغل در شهرك ها و نواحي صنعتي كشور وجود دارد كه تا پايان سال جاري به يك ميليون و 100 هزار شغل افزايش خواهد يافت.
وي ادامه داد: 200خوشه صنعتي تاكنون در كشور شناسايي شده كه 50 خوشه آن فعال است و سه خوشه از اين تعداد، متعلق به استان همدان است.
وي صنعت ايران را به رغم وجود فراز و نشيب هايي در اقتصاد جهاني و داخلي، رو به رشد دانست و در عين حال خاطرنشان ساخت: اين رشد در حالي است كه توليدكنندگان و صنعتگران ما امروز با چالش هايي روبرو هستند.
معاون وزير صنايع و معادن در پايان واگذاري شهرك هاي صنعتي را امري ناصحيح خواند و گفت: در برنامه پنجم توسعه، نگاه به شهرك هاي صنعتي، نگاه واگذاري است كه اگر اين امر تداوم يابد، اندك توسعه اي كه الان در مناطق مزبور شاهد هستيم نيز متوقف مي شود.

 



تا پايان دولت دهم 200هزار واحد مسكوني به مددجويان كشور واگذار مي شود

تبريز- خبرنگاركيهان:
مديركل بهزيستي آذربايجان شرقي گفت: تا پايان دولت دهم حدود 200هزار واحد مسكوني به مددجويان كشور واگذار مي شود.
محمدرضا صادقي افزود: سهم آذربايجان شرقي از اين تعداد 3هزار و 600واحد است.
وي افزود: 151 هزار معلول در آذربايجان شرقي شناسايي شده و اندكي بيش از 4درصد جمعيت استان، معلول مي باشند.وي از كمك هزينه خريد جهيزيه از محل مشاركت هاي مردمي و افراد خير خبر داد و گفت: در 6 ماه اول سال جاري بيش از 200 كمك هزينه خريد جهيزيه از همين محل، به مددجويان بهزيستي اهدا شده است.

 



عضو مجلس خبرگان رهبري: نقد دلسوزانه به تعالي جامعه كمك مي كند

اروميه - خبرنگاركيهان:
عضو مجلس خبرگان رهبري گفت: نقد دلسوزانه و با هدف اصلاح امور به تعالي جامعه كمك مي كند.
آيت ا... حائري شيرازي درچهارمين جلسه شوراي اداري آذربايجان غربي كه درسالن شماره يك استانداري برگزار شد اختلاف نظر و نقد سازنده را، نگاه از زواياي مختلف به امور دانست و گفت: نقد، تهديد نيست و مي تواند سازنده باشد چرا كه انتقاد همچون تشويق يك نوع همكاري است و ترك انتقاد خود يك مبارزه منفي تلقي مي شود.
وي نقد سازنده را بزرگترين خدمت براي پيشرفت كارها و امور دانست و برايجاد فضاي نقد و تقدير سازنده تاكيد كرد.
اين استاد حوزه و دانشگاه مديران را براي حضور بيشتر در بين مردم و براي آشنايي با مسائل و حل مشكلات آنان موثر دانست.
حائري شيرازي همكاري و همراهي دو سويه مجلس شوراي اسلامي و دولت را براي حل مشكلات جامعه و مردم يك ضرورت توصيف كرد و اظهارداشت: همواره بايد آبروي انسانها و حدود و فضاي وحدت و دوستي درجامعه حفظ شود.
وي درادامه به تشريح يكي ازمشكلات مبتلابه جامعه پرداخت و مهريه سنگين را يكي از مشكلات فراوري جوانان درامر ازدواج عنوان و حل اين مشكل را براي تسهيل در ازدواج جوانان مهم دانست.
استاندار آذربايجان غربي هم دراين جلسه با تقدير از حضور آيت الله حائري شيرازي در آذربايجان غربي و در جمع مردم هميشه درصحنه اين استان گفت: آذربايجان غربي جغرافياي مقاومت، ايثار و ايستادگي ايران اسلامي است و مردم اين استان در راه دفاع از آرمانهاي مقدس انقلاب اسلامي شهداي بزرگي را تقديم كرده اند. جلال زاده افزود: مردم آذربايجان غربي در صحنه هاي اجتماعي دفاع از آرمانهاي مقدس انقلاب اسلامي نيز از جمله 9دي، راهپيمايي 22 بهمن و روز جهاني قدس حضور فعال داشته اند و همواره درصف اول بوده اند. اين مردم وظيفه تاريخي خود را به نحواحسن و شايسته انجام داده اند.

 



درخشش زوج دانشجوي دانشگاه شهركرد در جشنواره ملي اختراعات

شهر كرد - خبرنگار كيهان:
زوج دانشجوي دانشگاه شهركرد در جشنواره ملي اختراعات، ابتكارات و ايده هاي برتر پيشرفت خوش درخشيدند.
به گزارش خبرنگار ما اين جشنواره كه در شهر بروجن و در رشته هاي پزشكي، بيوتكنولوژي، كشاورزي، مكانيك، الكترونيك، رايانه، انرژي هاي نو، مواد و متالوژي و با شركت 80 مخترع و مبتكر از سراسر كشور برگزار شد، «مصطفي كاوه» دانشجوي رشته مهندسي برق و الكترونيك دانشگاه شهركرد با ارائه 5 اختراع شامل گهواره هوشمند كودك، سيستم هوشمند سم ياب مزارع پرورش ماهي، دستگاه هوشمند كنترل وسايل برقي منزل، سيستم هوشمند تميز كننده مزارع پرورش ماهي و سيستم هوشمند آبياري مزارع كشاورزي، به عنوان مخترع برتر اين جشنواره انتخاب و نشان طلاي فدراسيون مخترعان ايران را كسب كرد همچنين همسر وي «الهام مرداني» دانشجوي رشته مهندسي كشاورزي آب دانشگاه شهركرد، با ايده ساخت نيروگاه هاي برق آبي كوچك 500 كيلوواتي، مقام دوم بخش برق اين جشنواره را كسب كرد.

 



تجليل از 26 روحاني بسيجي كرد

سنندج -خبرنگاركيهان:
درمراسمي به مناسبت گراميداشت روز طلاب بسيجي از 26نفر از برادران روحاني در سنندج تجليل شد.
دراين مراسم نماينده ولي فقيه در سپاه بيت المقدس كردستان اظهارداشت: امروز روحانيت استان كردستان در نشر آموزه هاي ديني پيشتاز است و برپايي هزاران نماز جمعه دراستان و ترويج آموزه هاي دين اسلام و مصداق هاي اين تلاش مقدس است.
حجت الاسلام و المسلمين محسن حيدريان با بيان اينكه مجاهدت براي پشتيباني از آرمان هاي انقلاب در ادوار مختلف از جمله در دوران دفاع مقدس همواره برپيشاني روحانيت متعهد كردستان مي درخشد اظهارداشت: وجود شهداي روحاني در اين استان نشانگر پيروي از دستورات از ولايت فقيه و حضور جدي روحانيت به عنوان جان بركفان راه دين است.
نماينده ولي فقيه در سپاه بيت المقدس كردستان گفت: امروز روحانيت شيعه و سني دركنار هم و دوشا دوش هم درتمام صحنه هاي مختلف زندگي مردم حضوري چشمگير دارند و اين همگامي هوشياري خواب راحت از دشمنان گرفته است.
حيدريان تصريح كرد: شهداي روحاني استان كردستان نمونه بارزي از كينه توزي دست نشاندگان نظام سلطه براي عدم تحمل آنان است.
وي جنگ نرم و سعي براي اغفال جوانان و سلطه بر ملت را از دسيسه هاي جديد استكبار جهاني دانست و خواستار حضور روحانيان براي روشنگري دراين عرصه شد.

 



نماينده ولي فقيه در استان: اجراي طرح معراج موجب نهادينه سازي مفاهيم اسلامي در مدارس مي شود

اهواز- خبرنگار كيهان:
نماينده ولي فقيه در خوزستان، گفت: با اجرايي شدن طرح معراج افزون بر استمرار حضور روحانيان در مدارس، مفاهيم ارزشمند اسلامي به دانش آموزان نيز منتقل مي شود.
آيت الله سيدمحمد علي موسوي جزايري در آيين افتتاحيه طرح معراج، اين طرح را از عاليترين اهداف انقلاب خواند و با اشاره به اين سخن امام خميني(ره) كه «تمام مقصد ما مكتب است» گفت: از ابتداي انقلاب تاكنون فعاليت هاي ارشادي و تربيتي مناسبي درون مدارس و آموزش و پرورش انجام شده است.
امام جمعه اهواز با تاكيد براين كه طرح معراج با دستور رهبر انقلاب و پيگيري رئيس جمهور به مرحله اجرايي رسيده است گفت: اين طرح ثمرات بسياري براي جوانان دارد كه اميدواريم در آينده اي نزديك در ساير نقاط كشور نيز اجرا شود.
رئيس شوراي فرهنگ عمومي خوزستان نيز با بيان اين كه موفقيت اين طرح به وجود حوزه علميه و همچنين آموزش و پرورش جوان و پويا بستگي دارد، ابراز داشت: آموزش و پرورش در بردارنده همه جامعه است، از اين رو جامعه بايد توان و تلاش خود را جهت به ثمر رسيدن اين طرح انجام دهد.

 



محصولات كشاورزي ايران از تركيه صادر مي شود

تبريز- خبرنگار كيهان:
محصولات كشاورزي ايران در راستاي بازاريابي بهتر، از طريق تركيه صادر مي شود.
معاون جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي، در عجب شير با اعلام خبر فوق گفت: تلاش مي شود تا در كشورهاي مقصد، دفاتر موردنظر را ايجاد و فعال سازيم تا محصولات كشاورزي، در كشورها معرفي شود و در اين راستا، محصولات كشاورزي، از تركيه به ديگر كشورها صادر مي شود. بشير جعفري درباره ويژگي هاي اين سيستم اظهار داشت: تاسيس دفاتر و صادرات از كشورهايي مانند تركيه، موجب حذف واسطه ها مي شود و فروش بي واسطه محصولات شكل مي گيرد كه بر ميزان سود ناشي از فروش، مي افزايد.

 



مديركل بيمه خدمات درماني خوزستان:
هنوز مسئوليتي در خصوص اجراي طرح پزشك خانواده به ما ابلاغ نشده است

اهواز- خبرنگار كيهان:
مديركل بيمه خدمات درماني خوزستان گفت: تاكنون در خصوص نحوه اجراي طرح پزشك خانواده و وظايف بيمه خدمات درماني در اين طرح به اين اداره كل دستوري ابلاغ نشده است.
دكتر كاميار زارع مويدي در نشست مطبوعاتي به مناسبت فرارسيدن سوم آبان سالروز تصويب قانون بيمه همگاني خدمات درماني در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در زمينه اجراي طرح ارجاع يا پزشك خانواده تفاهم نامه اي ميان دو وزارت خانه بهداشت و درمان و رفاه منعقد شده كه اين تفاهم نامه در تاريخ 25 مهرماه سال جاري به ما ابلاغ شده و در آن به جزئيات اين طرح هيچ اشاره اي نشده به همين خاطر سازمان هاي بيمه گر از روند اجرا و وظايف خود در اين طرح مطلع نيستند و به همين دليل هم تاكنون نتوانسته اند وارد عمل شوند.
وي خاطرنشان كرد: در پي ابلاغيه مذكور نامه اي خطاب به سازمان بيمه خدمات درماني كشور تنظيم كرده ايم تا در مورد مسايلي نظير نحوه عقد قرارداد با تيم هاي سلامت و فرمت جديد دفترچه هاي بيمه براي ما تعيين تكليف شود.
اين مقام مسئول در ادامه با بيان اينكه تعداد شهرهاي استان براي اجراي طرح پزشك خانواده از 10 شهر به شش شهر كاهش يافت افزود: در اين طرح افراد زير پوشش 35 درصد هزينه درمان و وسازمان هاي بيمه 65 درصد باقيمانده هزينه درمان را پرداخت مي كنند.وي در ادامه از اجراي طرح تاييد اينترنتي نسخ دارويي با هدف مديريت هزينه ها، پيش گيري از سوءاستفاده و ارايه خدمات غيرحضوري به صورت پايلوت در 6 داروخانه اهواز از جمله داروخانه هاي بيمارستان امام خميني(ره)، بيمارستان آريا و تعدادي داروخانه خصوصي به صورت رسمي خبر داد.
زارع مويدي همچنين با بيان اينكه كارت هوشمند بيماران خاص از سال 84 به تصويب هيئت وزيران رسيد گفت: در خوزستان 5 هزار و 279 بيمار خاص مبتلا به تالاسمي، هموفيلي، دياليزي، پيوند كليه و MS وجود دارد كه 2790 نفر از اين بيماران تحت پوشش بيمه خدمات درماني هستند و كارت هوشمند دريافت كرده اند.

 



آغاز پيك دوم وبا در استان

اهواز- خبرنگاركيهان:
مديرعامل شركت آب و فاضلاب خوزستان از افزايش نظارت هاي آزمايشگاهي و كنترل هاي بهداشتي و ميكروبي آب شرب شهرهاي استان همزمان با آغاز پيك دوم وبا در خوزستان خبرداد.
محسن پويا با بيان اين مطلب عنوان كرد: به منظور پايداري كيفي آب آشاميدني در شرايط ويژه، با توجه به شروع پيك دوم وبا يا التور كه از جمله بيماريهاي بومي خوزستان است اقدامات لازم در راستاي افزايش سطح بهداشت آب متناسب با استانداردهاي ملي و رهنمودهاي سازمان بهداشت جهاني صورت گرفته است.
وي در ادامه خاطرنشان كرد: برنامه ريزي نظام مند براي تهيه و تأمين كلر و مشتقات آن و ساماندهي و توسعه ايستگاه هاي گندزدايي و ايمن سازي تأسيسات مرتبط به گونه اي انجام شد كه در حال حاضر 93 دستگاه كلرزني گازي و مايع در تاسيسات شهرهاي استان خوزستان در حال فعاليت مي باشند.
رئيس هيئت مديره آبفاي خوزستان با بيان اين مطلب كه آزمايشگاه هاي ميكروبي استان به منظور مقابله با بيماريهاي آب به خصوص وبا به لوازم و دستگاههاي پيشرفته و اتوماتيك بدون آلودگي محيطي ويژه كدورت و هدايت الكترونيكي آب تجهيز شده اند، گفت: در 6ماهه نخست امسال 79 هزار و 434 مورد كلرسنجي در سطح تأسيسات، مخازن ذخيره و خروجي تصفيه خانه هاي استان انجام شده و اين در حالي است كه تعداد آزمونهاي ميكروبي استان در اين مدت به 17هزار و 706و تعداد آزمونهاي شيميايي به 7هزار و 637مورد مي رسد.به گزارش خبرنگار ما به نقل از واحد خبر شركت آبفاي خوزستان، وي مقدار مصرف گاز كلر جهت ضدعفوني و ميزان مصرف مواد منعقد كننده جهت حذف كدورت را در 6ماهه نخست امسال به ترتيب بالغ بر 237و 125 تن اعلام كرد.پويا تأكيد كرد: مطلوبيت آب در استان خوزستان بيش از 7/99درصد است.

 



مورالس خواستار صدور 1000 تراكتور ايراني به بوليوي شد

تبريز - خبرنگار كيهان:
مورالس در بازديد از كارخانه تراكتورسازي تبريز خواستار خريد هزار دستگاه تراكتور و راه اندازي خط مونتاژ آن در خاك بوليوي شد.
رئيس جمهور بوليوي دوشنبه در جريان بازديد از بخش هاي مختلف كارخانه تراكتورسازي تبريز گفت: تبريز مي تواند نياز مزارع بوليوي به ادوات كشاورزي را به خوبي تامين كند.
وي افزود: بوليوي نيازهاي تراكتور خود را از آرژانتين، برزيل و آلمان تامين مي كند كه البته با شرايط جغرافيايي بوليوي سازگار نيستند ولي تراكتورهاي ساخت تبريز، با مختصات و شرايط آب وهوايي بوليوي سازگاري دارند و در صورتي كه خط توليد تراكتور ايران در «لاپاز» راه اندازي شود، امكان صدور تراكتور ايراني به پرو و ديگر كشورهاي منطقه، و جود خواهد داشت.
در ادامه بازديد «مورالس» اعلام شد: تا پايان سال ميلادي آينده 1000 دستگاه تراكتور به بوليوي صادر مي شود و در طول اين زمان، قابليت مزارع و زمين هاي كشاورزي آن كشور بررسي و مطالعه خواهد شد تا نوع نياز بوليوي به تراكتورهاي متناسب با شرايط خاكي آن كشور، مشخص شود.
هم چنين ايران ضمن تخصيص 250 ميليون دلار خط اعتباري براي مبادلات اقتصادي با «لاپاز»، كارشناسان و دانشجويان بوليويايي را آموزش مي دهد.

 



رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان: گرايش جوانان به مواد مخدر صنعتي به خاطر ارزاني آن است

كاشان - خبرنگار كيهان:
رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان، تغيير مصرف مواد مخدر از سنتي به صنعتي و فعاليت لابراتوارهايي كه در اين زمينه فعاليت دارند را يكي از مشكلات ديگر در اين بخش ذكر و خاطرنشان كرد: ارزاني مواد مخدر صنعتي و استعمال آسان اين مواد موجب گرايش جامعه به سمت مواد مخدر صنعتي شده است.
سرهنگ رضايي در مراسم افتتاحيه نمايشگاه پليس در فرهنگسراي مهر كاشان از كشف 12 تن انواع مواد مخدر در اين استان در سال جاري خبر داد و گفت: در اين ارتباط 7 هزار قاچاقچي و معتاد دستگير و تحويل مقامات قضايي شده اند.
وي، همسايگي كشور ايران با افغانستان را يكي از مشكلات بزرگ در زمينه توزيع گسترده مواد مخدر در ايران دانست و اظهار داشت: 93 درصد از زمين هاي كشاورزي افغانستان به كشت خشخاش اختصاص دارد.
وي با اشاره به اقدامات مؤثر پيشگيرانه از ورود و توزيع مواد مخدر در ايران بيان داشت: هرچند بخشي از مرزهاي مشترك دو كشور بسته است، اما موادمخدر از طريق راه هاي ديگر وارد كشور مي شود.
وي، همچنين استان اصفهان را يكي از استان هاي تأثيرپذير از اين معضل اجتماعي دانست و افزود: وجود اقدامات خوبي كه پليس مبارزه با مواد مخدر اين استان دارد و ارتباط اين استان از شرق با استان كرمان كه ترانزيت مواد مخدر به داخل كشور است، مشكل ساز است.

 



استاندار هرمزگان خواستار شد: فعال سازي كميته هاي رصد وضعيت مسكن مهر در هرمزگان

بندرعباس- خبرنگار كيهان:
استاندار هرمزگان خواستار فعال سازي كميته هاي بررسي در باب سنجش مشكلات و تنگناهاي احتمالي مسكن مهر استان شد.
حسين هاشمي در نهمين جلسه شوراي مسكن در هرمزگان با بيان اينكه سرجمع وضعيت مسكن مهر در استان هرمزگان از ديگر نقاط كشور بهتر است، اظهار داشت: مسكن مهر به عنوان يكي از طرح هاي كلان دولت مورد توجه قرار دارد و به همين دليل دولت سعي دارد درحد توان به رفع مشكلات و معضلات پيش روي اين طرح كلان، چه در امر اعتباري و چه در امر نرم افزاري توجه كند.
نماينده عالي دولت در هرمزگان با بيان اينكه دستگاه هاي مربوط بايد به مسكن مهر در روستاها و شهرستان ها بيش از پيش توجه داشته باشند، گفت: رصد مشكلات و معضلات احتمالي به وسيله راه اندازي و فعال سازي كميته هاي موردنياز ميسر مي شود.
هاشمي در همين راستا اظهار داشت: پس از بررسي ها در صورت مشاهده كم كاري و سهل انگاري از طرف تعاوني ها و يا پيمانكاران بايد به حل مشكلات سرعت داده شود.

 



با اهداي لوح توسط رئيس جمهور صورت گرفت
انتخاب استاندار خوزستان بعنوان استاندار نمونه در زمينه حمايت از صادرات غيرنفتي

اهواز- خبرنگار كيهان:
رياست جمهوري اسلامي ايران با اهداء لوح تقدير به استاندار خوزستان از تلاشهاي وي در راستاي حمايت از صادرات غيرنفتي تقدير كرد.به گزارش خبرنگار ما به نقل از روابط عمومي استانداري خوزستان، در متن اين لوح آمده است، همت و تلاش شما در راستاي توسعه صادرات غيرنفتي و نقش آفريني در جهت حمايت از فعالان اين عرصه به خصوص در شرايط كنوني اثرات ملموسي در شكوفايي اقتصادي جمهوري اسلامي ايران و كسب موفقيت در اقتصاد بين الملل دارد.
رياست محترم جمهور در ادامه، انتخاب دكتر حجازي، استاندار خوزستان را به عنوان استاندار نمونه در راستاي حمايت از صادرات غيرنفتي تبريك گفته و ضمن آرزوي موفقيت براي وي بر بهره گيري از حداكثر توان، تجارب و امكانات موجود، در پيشبرد اهداف اقتصادي در عرصه صادرات غيرنفتي تاكيد كرده است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14