(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 12 آبان 1389- شماره 19780

سياره هاي شبه زميني در كهكشان
تحصيلكرده ها در معرض ديابت
آنفلوآنزاي خوكي چگونه سرايت مي كند؟
باتري هايي به اندازه دانه هاي نمك
مادران باهوشترند
نقش گروه خوني در بارداري
ماه واقعا نقره اي است
آلزايمر مسري است
كاهش دي اكسيد كربن با كمك گياهان تراريخته
پيشگيري از سرطان با آسپيرين
سوسيس و كالباس قدرت باروري مردان را كاهش مي دهد
طبيعت درد سرطان را كاهش مي دهد



سياره هاي شبه زميني در كهكشان

دانشمندان مي گويند در كهكشان معدني عظيم از سياره هاي شبه زميني و بيگانه وجود دارد، به طوريكه از ميان هر چهار ستاره شبه خورشيدي، يكي سياره اي به اندازه زمين دارد كه در مداري نزديك به ستاره در حركت است.
براساس اين مطالعه جديد شايد سياره هايي كه ابعاد آنها در محدوده 5تا 30 برابر زمين است به هيچ وجه در كهكشان كمياب نباشند، فرضيه اي كه مي تواند با مدلهاي پيشين سياره اي به مقابله برخيزد. اين يافته ها همچنين نشان مي دهند سامانه هاي خورشيدي مشابه سامانه خورشيدي زمين به همراه سياره هاي شبه زميني نيز مي توانند در جهان هستي پديده هاي بسيار رايجي باشند.
اخترشناسان با استفاده از تلسكوپ قدرتمند كك در هاوايي به مدت پنج سال دو دسته ستاره اي به نامهاي G و K را در فاصله 80سال نوري از زمين مورد مطالعه قرار دارند. ستاره زمين مشهورترين و شناخته شده ترين نمونه از ستاره هاي زرد رنگ دسته G است در حالي كه كوتوله هاي دسته K ستاره هاي زرد- نارنجي و كوچكتري هستند.
محققان كوچكترين تغييراتي كه به واسطه حركت سياره هايي در ابعاد سه تا هزار برابر زمين كه در مداري نزديك به ستاره، در سطح ستاره ها به وجود مي آمد را بررسي كرده و تخمين زدند حدود 6/1درصد از ستاره هاي شبه خورشيدي در نمونه هاي انتخابي داراي سياره هايي به اندازه سياره مشتري هستند در حالي كه 12 درصد از اين ستاره ها از سياره هايي سه تا 10برابر زمين برخوردارند اين يافته نشان دهنده روند رو به رشد حضور سياره هاي كوچكتر است و به اين شكل سياره هايي در ابعاد نپتون يا كوچكتر، نسبت به سياره هاي عظيمي مانند ژوپيتر در سامانه هاي خورشيدي فراواني بيشتري دارند.
براي قابل لمس تر شدن اين موضوع اخترشناسان در دانشگاه كاليفرنيا بركلي اعلام كردند از ميان 100 ستاره شبه خورشيدي، يك يا دو ستاره از سياره هايي به اندازه مشتري برخوردارند، 6ستاره سياره هايي به اندازه نپتون دارند و 12ستاره سياره هايي در ابعاد سه تا 12برابر زمين را در مدار خود حفظ كرده اند. همچنين در صورتي كه سياره هاي شبه زميني با ابعادي نيم برابر يا دو برابر را مورد توجه قرار دهيم، براي هر 100ستاره مي توان 23 سياره با ويژگي هاي گفته شده يافت.
به گفته اخترشناسان يافته جديد بر خلاف مدلهاي رايج سياره اي بوده و مي تواند ديدگاه انسان را نسبت به چگونگي شكل گيري سياره ها متحول كند.
براساس يافته هاي جديد اخترشناسان پيش بيني مي كنند تلسكوپ كپلر ناسا كه به منظور رصد 156 هزار جرم كم نور آغاز شده است، قادر خواهد بود 120 تا 260 جهان خاكي و شبه زميني كه در مدار 10 هزار ستاره دسته G و K در گردش اند را رصد كند.
براساس گزارش ان بي سي، از سويي ديگر از آنجايي كه اخترشناسان تنها قادرند سياره هايي كه در نزديك ستاره هاي شبه خورشيدي در حركتند را رديابي كنند، احتمال وجود سياره هاي شبه زميني در فواصلي دور دست تر افزايش پيدا مي كند، فواصلي كه منطقه قابل سكونت، قلمروي در فاصله مشابه زمين از خورشيد، نيز بخشي از آنها است.

 



تحصيلكرده ها در معرض ديابت

محققان علوم پزشكي اعلام كردند كساني كه تحصيلات عالي دارند بيشتر از ديگران در معرض خطر ابتلا به نوع خاصي از ديابت قرار دارند.
پژوهشگران آمريكايي با بررسي 56 هزار بزرگسال ساكن نروژ دريافتند، افرادي كه تحصيلات دانشگاهي دارند، دو برابر ديگران در معرض خطر ابتلا به ديابت خودايمني يا ديابت نوع يك قرار دارند.
كارشناسان احتمال مي دهند، از آنجا كه زندگي مدرن و كم تحركي، يكي از علل مهم بروز ديابت است، از اين رو افراد تحصيلكرده كه به طور معمول پشت ميزنشين هستند، احتمال بروز ديابت افزايش مي يابد.
مرض قند يا ديابت نوع يك بر اثر نقص در ترشح يا نبود هورمون انسولين ايجاد مي شود.
علت اين نوع ديابت، به نوعي ناشناخته است، ولي موضوع اتوايمون (خودايمني بدن)، ويروس ها و استرس كه خودش فاكتور اتوايمون را تشديد مي كند تا بدن عليه خودش اقدام كند، را نيز مطرح كرده اند.
در صورتي كه بيماران ديابتي، فعاليت ورزشي مناسب و رژيم غذايي خوبي داشته باشند مي توانند تا حد زيادي، روند بيماري خود را كنترل كنند و درواقع قند خون را در حد مناسبي ثابت نگه دارند.

 



آنفلوآنزاي خوكي چگونه سرايت مي كند؟

آنفلوآنزاي خوكي يك بيماري حاد تنفسي به شدت واگيردار در خوك هاست كه به وسيله چندين نوع ويروس آنفلوآنزاي خوكي ايجاد مي شود.
ميزان مرگ و مير در خوك ها نسبتاً بالاست. اما ويروس آنفلوآنزاي خوكي مشابه ويروس آنفلوآنزاي انساني نيست و در حالت عادي اين ويروس باعث ابتلا انسان ها به اين بيماري نمي شود، اما جديداً يك نوع جديد از اين ويروس در اثر جهش ژنتيكي ايجاد شده است كه انسان ها را مبتلا مي كند و در عين حال به راحتي از انساني به انسان ديگر سرايت مي كند و به اين ترتيب افرادي كه هيچ گونه تماسي با اين حيوانات ندارند نيز در معرض ابتلا قرار مي گيرند.
علائم آنفلوآنزاي خوكي بسيار شبيه به آنفلوآنزاي معمولي است و شامل تب، سرفه، گلودرد، بدن درد، سر درد، لرز و خستگي است و در بعضي افراد تهوع و استفراغ هم گزارش شده است. اين بيماري ممكن است با علائم ديگري نيز همراه باشد. پزشكان فقط از روي علائم باليني قادر به تشخيص قطعي آنفلوآنزاي خوكي نيستند و تشخيص قطعي آن فقط با انجام تست آزمايشگاهي ممكن است.
نحوه سرايت
ويروس آنفلوآنزاي خوكي دقيقاً مشابه آنفلوآنزاي معمولي سرايت مي كند. شما ممكن است از طريق تماس با فرد آلوده يا لمس كردن سطوح و اشيايي كه قبلا توسط اين افراد لمس شده اند و سپس دست زدن به چشم و دهان و بيني خود به اين بيماري مبتلا شويد. براساس گزارش دفتر آموزش و ارتقاي سلامت وزارت بهداشت در يك فرد آلوده، انتشار اين ويروس به محيط از يك روز قبل از شروع علائم بيماري آغاز مي شود و تا يك هفته پس از ابتلا ادامه مي يابد. ويروس آنفلوآنزاي خوكي به داروهاي ضدويروس حساس است و اين داروها به خوبي بيماري آنفلوآنزاي خوكي را مهار مي كنند. اين داروها بهترين اثربخشي را زماني دارند كه در 48 ساعت اول ابتلا به اين بيماري مصرف شوند.
ويروس آنفلوآنزاي خوكي كه انسان ها را مبتلا مي كند يك گونه كاملا جديد است و تاكنون واكسني براي آن ساخته نشده است.
شدت و ميزان خطر اين بيماري در افراد مختلف متفاوت است. به طوري كه در برخي افراد منجر به مرگ شده، در حالي كه در افرادي ديگر بدون دريافت داروي ضدويروس، بيماري خود به خود بهبود يافته است.
آنچه را كه بايد در مورد بيماري آنفلوآنزاي خوكي انجام دهيد:
1-براي پيشگيري از ابتلا به آنفلوآنزاي خوكي بايد دستان خود را به طور مرتب با آب و صابون بشوييد، مخصوصاً زماني كه عطسه يا سرفه مي كنيد يا وقتي كه از بيرون به خانه باز مي گرديد.
2- از تماس نزديك با حيوانات يا انسان هايي كه آلوده هستند بپرهيزيد.
3-از دست زدن به اشيا و سطوحي كه ممكن است آلوده باشند، مخصوصاً در اماكن عمومي بپرهيزيد. (مانند ميزهاي كافي شاپ ها و رستوران ها، دستگيره درب وسائل حمل و نقل عمومي، نرده ها و...)
4-از دست زدن به دهان، بيني و چشمان خود خودداري كنيد.
5-رعايت عادات غذايي خوب مثل خواب و استراحت كافي، مصرف مواد غذايي مناسب و انجام فعاليت هاي ورزشي نيز بسيار در جلوگيري از ابتلا به اين بيماري مهلك موثر است.

 



باتري هايي به اندازه دانه هاي نمك

محققان يو.سي.ال.اي باتري هاي جديدي به اندازه دانه هاي نمك يا حتي كوچكتر از آن ساخته اند كه به خاطر معماري و ساختار سه بعدي خود مي توانند به اندازه باتري هاي بزرگتر انرژي ذخيره كنند.
باتري ها روز به روز كوچكتر و كم حجم تر مي شوند و هرازگاهي، خبر تازه اي درمورد باتري كوچك تر، سبك تر و البته با انرژي بيشتر معرفي مي شود. اين بار نوبت باتري هايي در ابعاد دانه هاي نمك است.
به گزارش ديسكاوري، جين چانگ از مهندسان دانشگاه كاليفرنيا در لس آنجلس (يو.سي.ال.اي) و همكارانش از دانشگاه كاليفرنيا، باتري هاي يون ليتيوم جديدي ساخته اند كه به اندازه دانه هاي نمك، يا حتي كوچكتر از آن هستند. اين باتري ها عليرغم ابعاد بسيار كوچكشان، مي توانند به اندازه خويشاوندان بزرگ جثه خود، انرژي ذخيره كنند.
البته اين باتري ها ممكن است هيچ وقت در لپ تاپ ها يا گوشي هاي همراه به كار نيايند، اما درنهايت، ابعاد كوچك آنها باعث مي شود كه براي استفاده در ريزروبات ها و كاشت هاي پزشكي و هركاربرد ديگري از اين قبيل مناسب باشند.
نكته كليدي درمورد اين باتري هاي كوچك، ساختار و معماري آنهاست. دانشمندان يو.سي.ال.اي كار خود را با ميداني از نانوسيم ها كوچك آغاز كردند. سپس لايه هايي از ليتيوم آلومينوسيليكات در ابعاد نانو را روي آنها قرار دادند و بدين ترتيب ساختاري سه بعدي به وجود آوردند.
اغلب باتري هاي امروزي، ساختاري دو بعدي دارند و افزودن يك بعد به اين معنا است كه باتري مي تواند انرژي بيشتري را درفضاي كوچكتري نگه دارند.
همچنين سطح بافت دار، منطقه سطحي باتري را افزايش مي دهد و اين كار انتقال انرژي بين محتويات باتري و الكتروليت را ساده تر مي كند. الكتروليت، ماده اي رسانا است كه امكان جريان يافتن جريان الكتريكي را فراهم مي كند.
از ديگر كاربردهايي كه براي اين باتري هاي اندازه دانه هاي نمك يا حتي كوچكتر متصور شده اند، استفاده از آنها در حس گرهايي است كه ويروس ها، مواد شيميايي و مانند آن را شناسايي مي كنند.

 



مادران باهوشترند

مغز زنان هنگام بارداري و بعد از تولد فرزندشان رشد مي كند و همين عامل باعث باهوش تر شدن آنها مي شود.
به اين ترتيب اين عقيده قديمي كه گفته مي شد زنان هنگام بارداري بعد از تولد فرزندشان كم هوش تر مي شوند به طور كامل رد مي شود، چرا كه تحقيقات نشان مي دهد در اين دوران ميزان مواد خاكستري مغز زنان افزايش مي يابد.
محققان سازمان روانشناسي آمريكا متوجه شدند مغز مادراني كه تازه صاحب فرزند شده اند به دليل تعاملات جديد با نوزاد رشد مي كند و منحني يادگيري مادر به سمت بالا صعود مي كند.
محققان موسسه ملي سلامت ذهني در مريلند مغز 19 زن را كه به تازگي صاحب فرزند شده بودند اسكن كردند. بعد از چهار هفته دوباره از مغز مادران عكسبرداري شد و آنان متوجه شدند حجم مواد خاكستري مغز در اين مدت افزايش داشته است. اين در حالي است كه در انسان هاي بالغ معمولا طي مدت كوتاه چند ماهه ميزان مواد خاكستري مغز تغيير چنداني نمي كند، مگر آنكه آنها در حال يادگيري مطالب جديد باشند، دچار آسيب مغزي يا بيماري شوند يا محيط زندگي آنها به طور قابل توجهي تغيير كند.
محققان معتقدند تغييرات هورموني در بدن مادر و تلاش آنها براي ارتباط برقرار كردن با نوزاد تازه متولد شده و تامين نيازهاي او باعث مي شود تعداد سلول هاي مغزي افزايش پيدا كند. از نواحي مغزي كه بعد از تولد نوزاد تحت تاثير قرار مي گيرند مي توان به قسمت هاي پردازش احساسات و پاداش، استنتاج، قضاوت و كورتكس پري فرانتال مغز اشاره كرد.
اين در حالي است كه مادراني كه بيش از ديگر زنان نوزاد خود را خاص، زيبا، ايده آل، كامل و مانند اين ها مي دانند رشد مغزي بهتري نسبت به مادراني دارند كه كم تر اين احساسات را در مورد فرزند خود دارند. رشد مغزي اين مادران به طور خاص در قسمت هايي كه مسئول پردازش و درك احساسات است بيش از ديگران به چشم مي خورد.

 



نقش گروه خوني در بارداري

تحقيقات جديد در آمريكا نشان داد زنان داراي گروه خوني O با بالا رفتن سن داراي مشكلات بيشتري در باروري مي شوند.
اين نخستين تحقيقي است كه نشان مي دهد گروه خوني زنان مي تواند بر شانس بارداري آنها تأثيرگذار باشد.
محققان با تحقيق بر روي گروهي از زناني كه براي باروري تحت درمان بودند به اين نتيجه رسيدند كه زنان داراي گروه خوني O از نظر كمي و كيفي با تخمكهاي ضعيف تري روبرو هستند.
در مقابل زنان داراي گروه خوني A از نظر كمي و كيفي تخمكهاي بهتري دارند.
از اينرو محققان به زنان داراي گروه خوني O توصيه مي كنند زودتر به فكر بچه دار شدن بيفتند.گروههاي خوني O و A دو گروه خوني رايج در ميان مردم بريتانيا است كه حدود 44 درصد مردم داراي گروه خوني O و حدود 42 درصد داراي گروه خوني A هستند.افراد داراي گروه خوني A داراي آنتيژن A هستند، پروتئيني در ديواره سلول كه در افراد داراي گروه خوني O وجود ندارد.

 



ماه واقعا نقره اي است

دانشمندان ناسا با تحقيقاتي بر روي اطلاعات جمع آوري شده توسط كاوشگر ماهگرد Lcross دريافتند كه ماه واقعا نقره اي است و در سطح آن آب وجود دارد.
محققان ناسا نشان دادند كه ماه نقره اي نه تنها يك تصوير شاعرانه است، بلكه ماده معدني نقره همراه با بخار آب واقعا در سطح تنها قمر زمين وجود دارد.
اين محققان با بررسي نتايج بمباراني كه كاوشگر Lcross يك سال قبل بر روي ماه انجام داد به اين كشف دست يافتند. علاوه بر نقره كه حضور آن غيرمنتظره بود بر روي ماه دي اكسيد كربن، هيدروژن، روي، كلسيم، منيزيم و جيوه نيز وجود دارند.
اين مواد معدني در يك توده 155 كيلوگرمي از بخار ذرات يخ آب كه در ادامه برخورد كاوشگر ناسا با قطب جنوب ماه جمع آوري شده بود به دست آمد.
در اكتبر سال 2009 ماهواره آمريكايي Lcross (ماهواره مشاهدات و رصد و حفره هاي ماه) با هدف تاكيد حضور آب در ماه، موتور سطح فوقاني موشك اطلس را به درون حفره «كابئوس » كه يكي از تاريكترين و سردترين مناطق ماه (واقع در قطب جنوب) است پرتاب كرد.در اثر اصابت اين بخش از ماهواره، شكافي به قطر حدود 20 تا 30 متر ايجاد شد و يك ستون بلند به ارتفاع حدود 800 متر محتوي 4 تا 6تن خرده سنگ استخراج گرديد.
اين ماهواره تصاويري ديدني از لحظه بمباران اين حفره ماه تهيه كرد. پس از چند روز كاوشگر Lro (مدار گرد مكتشف ماه) نيز به مدار رسيد. به اين ترتيب اطلاعات جمع آوري شده توسط هر دو كاوشگر به زمين ارسال شد و به دانشمندان اجازه داد كه ميزان آب و ساير تركيبات را در اين حفره محاسبه كنند.به گفته دانشمندان ناسا، در ستون خرده سنگها كه پس از برخورد به بيرون پرتاب شد 155 كيلوگرم بخار آب و ذرات يخ آب وجود داشت به طوري كه دانشمندان توانستند نشان دهند كه حدود 6/5 درصد از جرم كلي حفره مي تواند محتوي يخ آب باشد.
اين محققان معتقدند كه در اثر اين برخورد، در منطقه اي حدود 200متر مربع در عمق حفره «كابئوس» دما از 233 درجه سانتيگراد زير صفر به حدود 676 درجه سانتيگراد رسيده است. در نتيجه حدود 300كيلوگرم يخ آب بلافاصله از حالت جامد به حالت گاز تبديل شده است.
براساس گزارش ساينس، علاوه بر اين بخار و يخ آب، اين خرده سنگها بسياري ديگر از اسرار ماه را فاش كردند كه از آن جمله مي توان به اين مواد معدني با ارزش به ويژه نقره اشاره كرد.

 



آلزايمر مسري است

تحقيقات نشان مي دهند، تزريق بتا-آميلوئيد به موش هاي سالم باعث ظهور بيماري آلزايمر در آنها شده است.
آيا اين پروتئين مي تواند از طريق انتقال خون يا روش هاي ديگر، گروه هاي سالم را مبتلا كند؟
تحقيقات عصب شناسان نشان مي دهد پلاك هاي مغزي كه عامل ظهور نشانه هاي آلزايمر در افراد هستند، مي توانند با تزريق پروتئين ايجادكننده آنها به فضاي شكمي موش هاي آزمايشگاهي، درمغزشان شكل بگيرد. مطابق اين تحقيق پروتئين عامل آلزايمر مي تواند از محيط پيرامون به بدن افراد راه پيداكرده و ساخت پلاك هاي خرابكار را آغاز كند.
اين پروتئين كه نقش آن در ساخت پلاك هاي مغزي اثبات شده، بتا- آميلوئيد نام دارد. چهارسال قبل محققان دانشگاه توبينگن در آلمان نشان دادند، تزريق محتواي مغزي دچار آلزايمر به مغز سالم مي تواند به تشكيل پلاك هايي مانند پلاك هاي تشكيل دهنده اين بيماري منجر شود. درحال حاضر همين گروه با تزريق محتواي مغزها، دچار آلزايمر به قسمت هاي ديگر بدن اين موش ها نشان داده كه اين پروتئين از نقاط مختلف بدن مي تواند خودش را به مغز برساند و تشكيل پلاك ها را آغاز كند.
به گزارش نيوساينتيست، براي اين تحقيق از موش هاي اصلاح ژنتيكي شده استفاده شد تا بيماري آلزايمر در انسان در اين موش ها شبيه سازي شود. اين گروه مي توانند حجم قابل توجهي از بتا-آميلوئيد را درمغزشان توليد كنند.
زماني كه اين موش ها دوساله شدند، بخشي ازبافتي مغز آنها به پرده صفاق غشاي نازكي كه ديواره هاي حفره شكمي و دستگاه گوارش را مي پوشاند- در موش هاي اصلاح ژنتيكي شده جوان تزريق شد. گروه شاهد نيز بافت مغز را از مغز موش هاي سالم دريافت كرد.

 



كاهش دي اكسيد كربن با كمك گياهان تراريخته

پژوهشگران آمريكايي در بررسيهاي خود نشان دادند كه توسعه حجم بالايي از گياهان تراريخته مي تواند تا سال 2050 به كاهش دي اكسيد كربن اتمسفر كمك شاياني كنند.
گياهان اصلاح ژنتيكي شده (تراريخته) گياهاني هستند كه DNA آنها با بهره گيري از تكنيكهاي مهندسي ژنتيك و با هدف بهبود و اصلاح يك يا دو ويژگي دستكاري شده است.
اين گياهان در دهه گذشته توانسته اند در بخش تكنيكهاي كشاورزي به نوآوريهاي بسيار جديدي دست يابند.
اكنون گروهي از محققان بخش علوم زمين لابراتوار ملي لارنس بركلي به سرپرستي «كريستر جانسون» در بررسيهاي خود نشان دادند كه تا سال 2050 مي توان با استفاده از گياهان تراريخته 5 تا 8 ميليارد تن از دي اكسيدكربن منتشر شده در اتمسفر را جذب كرد.
به اين ترتيب اين گياهان نقش مهمي هم در توليد انرژي (به شكل بيومس يا زيست توده) و هم در جذب دي اكسيد كربن ايفا خواهند كرد.براساس گزارش كريستين ساينس مونيتور، راه حل ايده آل براي كاهش دي اكسيدكربن از طريق اين نوع گياهان اين است كه گياه تراريخته اي ايجاد كرد كه همانند يك گياه پايا و چند ساله رفتار كند.گياهان پاياريشه هاي بسيار گسترده اي دارند كه موجب مي شود تنها ميزان بسيار كمي انرژي از طريق دانه ها و ميوه ها هدر رود همچنين ميزان جذب دي اكسيدكربن اين گياهان بسيار بالاتر از گياهان با عمر كوتاه است.

 



پيشگيري از سرطان با آسپيرين

مصرف روزانه آسپيرين مي تواند از ابتلا به سرطان روده پيشگيري كند.
محققان دانشگاه آكسفورد متوجه شدند مصرف اين دارو مي تواند تعداد ابتلا به سرطان روده را به ميزان يك چهارم كاهش داده و تعداد مرگ و ميرها را نيز يك سوم كم كند.
هم اكنون آسپيرين به طور گسترده براي محافظت انسان ها در برابر بيماري هاي قلبي و سكته استفاده مي شود، اگرچه بسياري از افراد سالم ميانسال به دليل ترس از عوارض جانبي اين دارو، از مصرف آسپيرين اجتناب مي كنند.
محققان با انجام چهار مطالعه كه در مجموع نزديك به 20 سال به طول انجاميده است، متوجه شدند مقادير پايين داروي آسپيرين داراي اثرات ضدسرطان است.
مصرف اين دارو مي تواند تا 24 درصد از ابتلا به سرطان روده پيشگيري كند. علاوه بر آن در صورتي كه بيماران از اين دارو بهره بگيرند ميزان مرگ و مير بر اثر سرطان روده نيز تا 35 درصد كاهش مي يابد.
به اين ترتيب با وجود آنكه آسپيرين مي تواند عوارض جانبي به همراه داشته باشد، اما محققان معتقدند مصرف دوزهاي بسيار پايين اين دارو مي تواند فوايد زيادي داشته باشد و در مجموع فوايد مصرف آسپيرين از مضراتش بيشتر است.
به اين ترتيب افرادي كه بيش از ديگران در خطر ابتلا به سرطان روده هستند مانند افراد بسيار چاق و افرادي كه داراي سابقه خانوادگي هستند بايد مصرف آسپيرين را آغاز كنند تا از ابتلا به اين بيماري پيشگيري شود.

 



سوسيس و كالباس قدرت باروري مردان را كاهش مي دهد

مرداني كه مقادير زيادي از چربي هاي اشباع شده مصرف مي كنند قدرت باروري كمتري دارند.
محققان مدرسه پزشكي هاروارد در آمريكا متوجه شدند، مرداني كه گوشت هاي فرآوري شده و چربي هاي اشباع شده را كه در غذاهايي مانند سوسيس و همبرگر وجود دارد، مصرف مي كنند داراي اسپرم هاي كمتري هستند، درحالي كه مصرف چربي هاي سالم مانند امگا 3 و امگا6 قدرت باروري را افزايش مي دهد.
به گزارش ديلي ميل، اين تحقيقات روي 91 مرد انجام شد كه در حال گذراندن درمان هاي ناباروري بودند و نشان داد درصد زيادي از اين مردان به دليل مصرف بيش از حد اين محصولات دچار مشكل شده اند. محققان معتقدند دقيقا همين حالت نيز در ميان درصد زيادي از مرداني كه داراي قدرت باروري ضعيف هستند به چشم مي خورد.
افرادي كه بيش از 13درصد از كالري روزانه خود را از چربي هاي اشباع شده دريافت مي كنند، بالاترين ميزان مصرف اين محصولات را دارند، درحالي كه افرادي كه 8درصد از كالري خود را با خوردن اين محصولات به دست مي آوردند كمترين ميزان مصرف را از آن خود كرده بودند.
اين تحقيقات همچنين نشان داد مرداني كه بيشترين ميزان مصرف چربي هاي اشباع شده را داشتند 41 درصد اسپرم كمتري نسبت به افراد عادي داشتند البته محققان متوجه شدند هنوز دليل اصلي اين موضوع كشف نشده است و بايد مطالعات بيش تري در اين زمينه انجام شود. اما به هر حال بايد تغييرات زيادي در رژيم غذايي درصد زيادي از افراد جهان صورت بگيرد تا سلامت عمومي بهبود يابد.

 



طبيعت درد سرطان را كاهش مي دهد

نشان دادن تصاويري از طبيعت به بيماران سرطاني مي تواند به كاهش درد آنها كمك كند.
دانشمندان دانشگاه جان هاپكينز در آمريكا ادعا كردند نشان دادن تصاويري از طبيعت به بيماران سرطاني مي تواند به آنها در كاهش درد كمك كند، بدون آنكه نياز باشد آنها از تخت خود خارج شوند يا مسكن هاي قوي مصرف كنند.تصاويري از درختان، گياهان و مناظر طبيعي به قدري خاصيت آرامبخشي دارد كه مي تواند طي درمان به كمك بيماران سرطاني بيايد و زندگي را براي آنها آسان تر كند. براي مثال در نوع خاصي از درمان سرطان، مغز استخوان از لگن بيماران استخراج مي شود. اين كار معمولا با بي هوشي هاي موضعي انجام مي گيرد و درد و استرس زيادي براي بيماران به همراه دارد.در طي اين تحقيقات تعدادي از بيماران در محيط هاي بيمارستاني تحت درمان قرار گرفتند، در حالي كه به تعدادي ديگر از بيماران مناظر طبيعي نشان داده شد و صداهاي پرندگان يا آب براي آنها پخش شد.
سپس محققان طي مراحل درمان مانند استخراج مغز استخوان، ميزان دردي را كه هر كدام از بيماران سرطاني حس مي كردند اندازه گيري كردند و متوجه شدند بيماراني كه از مناظر طبيعي بهره برده اند درد كمتري احساس كرده اند.اين روش مي تواند به عنوان جايگزيني براي تعدادي ديگر از بيماران استفاده شود كه تكنيك هاي ديگر مانند هيپنوتيزم يا استفاده از مسكن ها روي آنها كاربرد نداشته است.واقعيت اين است كه طبيعت فوايد ديگري نيز براي سلامت بدن دارد. فقط 5 دقيقه راه رفتن در فضاي سبز، باغباني، دوچرخه سواري و مانند آن مي تواند در بهبود روحيه و افزايش اعتماد به نفس نقش بسيار زيادي داشته باشد.قرار گرفتن در محيط هاي طبيعي هم چنين مي تواند خطر بيماري هاي قلبي را كاهش داده و احساس سلامتي و خوشي را در انسان بيشتر كند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14