(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 12 آبان 1389- شماره 19780

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
سلطانيه: درخواست براي ارسال اورانيوم بيشتر به خارج بهانه اي براي حاضر نشدن بر سر ميز مذاكرات است
هراس واشنگتن از گسترش همكاري هاي هسته اي ونزوئلا و ايران
برنامه هاي بزرگداشت يوم الله 13 آبان اعلام شد
افزايش واردات نفت ژاپن از ايران ناكامي ديگر آمريكا در تشديد تحريم ها
مهمان پرست سخنگوي وزارت خارجه: بايد محتواي مذاكرات ايران و 1+5 قبل از آغاز مشخص شود
سفير ايران در عراق: انتشار اسناد در ويكي ليكس براي فشار بر مالكي است
سازماندهي و آموزش 60 هزار دانش آموز بسيجي توسط نيروي دريايي سپاه
بسته فرهنگي معارف فلسطين توليد شد
افزايش سرانه مطالعه در كشور
مادر شهيد حسين فهميده: حسين، ولايت فقيه را خوب فهميده بود
جانباز شيميايي درچه اي به خيل شهدا پيوست
انتقال 2 ميليون سند به دفتر منطقه اي اسناد ملي همدان
مديرعامل اتحاديه تاكسيراني كشور: بيش از يك ميليون تاكسي در كشور مسافر جابه جا مي كند
دكتر باقري لنكراني: اتفاقات يك سال اخير را نمي توان از تاريخ كشور حذف كرد
نماينده ولي فقيه در بنياد شهيد:سفر رهبر انقلاب به قم مانند عصاي موسي جادوي دشمنان را محو كرد
پيشكسوت دوچرخه سواري ايران از شلمچه تا پادگان دوكوهه ركاب مي زند
اخبار ادبي و هنري
آيت الله علوي گرگاني: برنامه هاي كلان با نظر مساعد رهبر معظم انقلاب اجرا شود



سلطانيه: درخواست براي ارسال اورانيوم بيشتر به خارج بهانه اي براي حاضر نشدن بر سر ميز مذاكرات است

نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي تاكيد كرد كه درخواست براي ارسال مقادير بيشتر اورانيوم با غناي پايين ايران به خارج از كشور مي تواند بهانه اي براي نيامدن بر سر ميز مذاكرات تفسير شود.
خبرگزاري رويتر گزارش داد: ديپلمات هاي غربي مي گويند كه هر گونه توافق جديد با ايران بايد به روز شود و مقادير افزوده شده اورانيوم با غناي پايين ايران را در نظر بگيريد.
علي اصغر سلطانيه ـ نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي ـ در پاسخ به خبرگزاري رويتر درباره گزارش يك رسانه آمريكايي مبني بر اين كه ايران بايد تحت پيشنهاد تجديدنظر شده از حدود دو تن از ذخائر اورانيومش صرف نظر كند، اظهار كرد: فكر مي كنم هيچ منطقي براي اين گونه اظهارات وجود ندارد.
ايران اعلام كرده است كه آماده است با آمريكا، آلمان، فرانسه، چين، انگليس و روسيه در اواخر ماه جاري ميلادي در زمان و مكاني كه هنوز مشخص نشده است، ديدار كند. اين اولين نشست از اين نوع در بيش از يك سال گذشته است و هم چنين اولين نشست پس از آن است كه سازمان ملل، آمريكا و اتحاديه اروپا تحريم هاي بيشتري را عليه ايران در اوايل سال جاري ميلادي اعمال كردند.
رويتر افزود: اما جمهوري اسلامي هيچ علاقه اي از عقب نشيني درباره كار غني سازي اورانيوم كه مي گويد هدفش توليد انرژي است نشان نمي دهد.
اين كشورها مي خواهند ايران همه اين گونه فعاليت هايش را تعليق كند. ايران اين درخواست را نپذيرفته است و مي گويد توليد انرژي هسته اي حق ملي اين كشور است.
سلطانيه تاكيد كرد كه تهران آماده از سرگيري گفت وگوها درباره طرح تبادل سوخت است اما از اظهارنظر درباره هر گونه مذاكرات گسترده تر با اين شش كشور خودداري كرد.
در هر حال وي گفت كه ايران فقط به 120 كيلوگرم اورانيوم با غناي 20 درصد براي راكتور تهران كه به توليد ايزوتوپ هاي پزشكي مي پردازد نياز دارد و اين معادل 1200 كيلوگرم اورانيوم با غناي پايين است.
سلطانيه اظهار كرد: بنابراين وقتي ما به سوخت بيشتري نياز نداريم مضحك است كه درخواست شود مقادير بيشتري (اورانيوم با غناي پايين) را به خارج (از كشور) بفرستيم.
او افزود: اين (درخواست) را فقط مي توان به عنوان بهانه اي براي نيامدن بر سر ميز مذاكره تفسير كرد.
1+5 براي مذاكره بايد پيش شرط ها را كنار بگذارد
نماينده كشورمان در آژانس انرژي اتمي گفت كه ايران از شش كشور خواسته است تا بدون پيش شرط به ميز مذاكره بيايند.
علي اصغر سلطانيه- نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي- روز دوشنبه در يك كنفرانس خبري در مقر آژانس در وين گفت كه تهران هرگز نمي تواند از نظر تعداد كلاهك هاي هسته اي كه قدرت هاي جهاني در اختيار دارند با آنها رقابت كند و به همين دليل در صورتي كه درصدد توليد سلاح هسته اي برآيد نسبت به اين كشورها در وضعيت نامطلوبي قرار خواهد گرفت.
به گزارش خبرگزاري رويتر، سلطانيه گفت: به همين دليل ما هرگز اين اشتباه استراتژيك را مرتكب نخواهيم شد. ما بدون سلاح هسته اي نيز به قدرتمندي آن كشورها هستيم.
نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي اين اظهارات را چند روز پس از آن بيان كرد كه تهران آمادگي خود براي از سرگيري مذاكرات با گروه 1+5 (پنج عضو دايم شوراي امنيت سازمان ملل متشكل از آمريكا، انگليس، روسيه، فرانسه و چين به علاوه آلمان) اعلام كرد.
سلطانيه گفت كه ايران از اين كشور خواسته است كه بدون پيش شرط به ميز مذاكرات بيايند.
او با طرح اين پرسش كه، در صورتي كه ايران تصميم به توليد سلاح هسته اي بگيرد آيا قادر به رقابت با اين كشورها خواهد بود؟ افزود: مي توانم با صددرصد اطمينان بگويم كه جواب اين سؤال منفي است. به همين دليل ما در وضعيت نامطلوبي قرار مي گيريم.
يك كارشناس غربي نيز گفت كه بايد حرفهاي تهران مبني بر اين كه ايران به دنبال توليد سلاح هسته اي نيست را جدي گرفت.
به گزارش رويترز، گرت ايوانز- يكي از مديران يك كميسيون بين المللي- كه سال ميلادي گذشته گزارشي را درباره حذف تهديدات هسته اي منتشر كرد گفت كه به عقيده وي بايد حرف ايران را جدي گرفت.
ايوانز كه وزير امور خارجه پيشين استراليا است در يك سخنراني در وين گفت كه چندين دليل وجود دارد كه نشان مي دهد ايران سلاح هسته اي را توليد نمي كند.
اين كارشناس غربي دلايل اين ادعاي خود را احتمال حمله رژيم صهيونيستي، تحمل نكردن چنين واقعه اي از جانب چين و روسيه، تشديد تحريم هاي بين المللي پيش تر از پيش و اين كه اسلام تسليحات كشتار جمعي را نمي پذيرد، اعلام كرد.
ايوانز گفت اين عاملي است كه بدبيني هاي غربي اعتبار زيادي براي آن قائل نيستند، اما بايد بگويم كه در گفت وگوهاي خصوصي كه با مقامات ايراني داشته ام خيلي بر اين مساله تاكيد مي شد.

 



فارين افرز گزارش داد
هراس واشنگتن از گسترش همكاري هاي هسته اي ونزوئلا و ايران

سرويس سياسي-
نشريه شوراي روابط خارجي آمريكا در گزارشي به تشريح ابعاد نگراني واشنگتن نسبت به گسترش همكاري هاي هسته اي ونزوئلا با ايران و روسيه پرداخت.
فارين افرز، ارگان رسمي شوراي روابط خارجي آمريكا طي گزارشي به قلم «جوئل دي هرست» و «جاناتان پرل» عنوان كرد: هوگوچاوز، رئيس جمهور ونزوئلا يكشنبه هفته گذشته، پس از پايان يك سفر دوره اي به روسيه، بلاروس، اوكراين، ايران، سوريه، ليبي و پرتغال به كشورش بازگشت. در اين ميان، طرح هايي كه چاوز در اين سفر دنبال مي كرد، مي تواند چالش هايي جدي را براي دولت اوباما به دنبال داشته باشد.
اين گزارش اضافه كرد: واشنگتن بايد به فكر تبيين گزينه هاي معقولي در عرصه سياستگذاري هايش باشد، به ويژه زماني كه مسئله به همكاري ايران با ونزوئلا و بلندپروازي هاي هسته اي خود چاوز مربوط مي شود.
بنابراين گزارش چاوز در شروع سفرش به روسيه رفت و در آنجا مذاكراتي را براي فعاليت شركت هسته اي روسيه موسوم به «روس اتم» نهايي كرد كه براساس آن روس اتم رآكتورهاي اتمي را در ونزوئلا احداث كند. اين توافق نامه در پي توافق كلي روسيه و ونزوئلا در نوامبر سال 2008 حاصل شده است. با آنكه تكميل شدن عمليات ساخت اين رآكتورها احتمالاً بيش از يك دهه طول خواهد كشيد احتمال دستيابي چاوز به فناوري هسته اي بايد براي واشنگتن و متحدان آن نگران كننده باشد.
فارين افرز نوشت: شايد اين رآكتورهاي ونزوئلا از نظر تهديد در خصوص تكثير هسته اي، خطري كوچك باشد، اما روابط نزديك ونزوئلا با ايران و منابع عظيم دست نخورده ونزوئلا از نظر اورانيوم كه حدود 50 هزار تن ارزيابي مي شود، پرسش هايي را در اين باره مطرح مي كند.
اين نشريه آمريكايي ادامه داد: به نظر مي رسد سياست گذاران آمريكا درباره اينكه چگونه به توافق هسته اي روسيه و ونزوئلا واكنش نشان بدهند اطمينان خاطر ندارند. مقامات دولتي آمريكا از اين بيم دارند كه مخالفت آشكار با اين توافق نامه مسكو و كاراكاس مي تواند موقعيت بادآورده تبليغاتي را در اختيار هوگو چاوز قرار بدهد. به ويژه در شرايطي كه اوباما در تلاش است از تنش هاي دوجانبه در مناسبات آمريكا و ونزوئلا بكاهد.
در عين حال اين نگراني وجود دارد كه چنين تلاش هايي براي از مسير خود خارج كردن اين توافق نامه مي تواند مانعي در مسير پيشرفت هاي آتي در تعامل با مسكو در زمينه كنترل تسليحات سامانه دفاع موشكي و ديگر مسائل مهم باشد. با اين اوصاف پاسخ دولت باراك اوباما به طرح ساخت رآكتور روسي در ونزوئلا به اين محدود بوده است كه بر حق ونزوئلا در داشتن انرژي هسته اي تأكيد كند و در عين حال درباره سياست هاي چاوز ابراز نگراني كند.
براساس اين گزارش، هوگو چاوز پس از سفر به روسيه به ايران رفت تا در آنجا نيز به قرار ملاقات هايش برسد، در اين سفر 11 توافق نامه مختلف ميان ايران و ونزوئلا امضاء شد. ايران و ونزوئلا تاكنون بيش از 200 يادداشت تفاهم امضاء كرده اند.
فارين افرز نوشت: در زمينه اورانيوم همكاري ايران و ونزوئلا همانند خياباني دو طرفه است به اين معنا كه ايران به ونزوئلا كمك مي كند تا ذخاير اورانيومش را شناسايي و از آن بهره برداري كند و ونزوئلا نيز به ايران كمك مي كند تا به بخشي از اين منابع دسترسي داشته باشد و از آن استفاده كند. روابط نزديك ونزوئلا با ايران به ويژه منابع غني و دست نخورده اورانيوم اين كشور سبب مي شود نگراني هايي درباره اين همكاري ها شكل بگيرد.
به گفته يك مقام ايراني در بخش انرژي، يكي از توافق نامه هاي دو جانبه ميان ايران و ونزوئلا دال بر اين است كه شركت نفتي دولتي ونزوئلا موسوم به پترولئوس حدود780 ميليون دلار در حوضه ميدان گازي پارس جنوبي در ايران سرمايه گذاري كند.
به نوشته اين نشريه آمريكايي، كاراكاس تحريم هاي آمريكا و اروپا را نقض خواهد كرد و اگر ايران بخواهد، به اين كشور بنزين خواهد فروخت.
طبق اين گزارش، چاوز پس از تهران به دمشق رفت تا در آنجا براي نزديك تر كردن مناسبات كاراكاس و دمشق تلاش كند، سفر چاوز به سوريه در شرايطي انجام شد كه باراك اوباما تلاش مي كند رهبري سوريه را از ايران و حزب الله دور كند.
ارگان رسمي شوراي روابط خارجي آمريكا در نهايت تأكيد كرد: آمريكا بايد با دقت اقدامات و فعاليت هاي ونزوئلا را زير نظر داشته باشد. همكاري شركت نفتي دولتي ونزوئلا در توسعه ميدان گازي پارس جنوبي و به ويژه همكاري هاي هسته اي اين دو كشور از جمله مسائلي است كه بايد به آن توجه شود.
بولتون: نگراني آمريكا بايد جدي باشد
جان بولتون سفير سابق آمريكا در سازمان ملل هم كه در حال حاضر در مؤسسه آمريكن اينترپرايز فعاليت مي كند در مقاله اي راجع به انتخابات پارلماني ونزوئلا نوشت: نزديكي چاوز به ايران و روسيه در امور هسته اي، بايد نگراني جدي دستگاه سياست خارجي آمريكا را در پي داشته باشد. اكنون چاوز آشكارا به ايران در خنثي نمودن آثار تحريم ناشي از اميال هسته اي اش ياري مي كند. همزمان مؤسسات مالي ونزوئلا، ايران و شركت هاي آن را در دور زدن تحريم هاي بين المللي ياري مي دهد و حمايت كاراكاس از حزب الله لبنان نيز مازاد بر اين ها مي باشد.
بولتون ادامه داد: مسئله هشداردهنده بعدي اعلام ونزوئلا مبني بر كمك ايران به توسعه ذخاير اورانيوم اين كشور است كه گفته مي شود از ذخاير بالايي در سطح دنيا برخوردار مي باشد. قراردادي كه دو سال قبل ميان ايران و ونزوئلا در خصوص همكاري هاي هسته اي به امضا رسيد، مي تواند به اين نتيجه نگران كننده منجر شود كه ايران در قبال دريافت اورانيوم، تكنولوژي هسته اي را به ونزوئلا انتقال دهد. همزمان قرارداد ساخت رآكتوري هسته اي ميان مسكو و كاراكاس به امضا رسيده كه مي تواند علامتي براي مخفي شدن تدريجي برنامه هاي هسته اي ونزوئلا باشد.

 



برنامه هاي بزرگداشت يوم الله 13 آبان اعلام شد

قائم مقام شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي اعلام كرد: مراسم روز سيزدهم آبان در سراسر كشور در بيش از 600 نقطه از كشور ساعت 10صبح و همزمان در تهران در مقابل در اصلي لانه جاسوسي سابق آمريكا برگزار مي شود.
به گزارش فارس، اصغر آب خضر قائم مقام شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي روز گذشته در نشستي خبري به تشريح برنامه هاي گراميداشت 13آبان و روز ملي مبارزه با استكبار جهاني پرداخت و گفت: تاريخ پرافتخار ايران اسلامي مشحون از روزهاي سرنوشت ساز و ايام افتخار آميزي است كه هر يك يادآور ارزش هاي بسيار متعالي و كم نظير انساني و ديني است.
وي با بيان اينكه يكي از مهمترين اين ايام، يوم الله سيزدهم آبان، روز ملي مبارزه با استكبار جهاني و روز بزرگ مرگ بر آمريكا است، افزود: 13 آبان روز شكست هيمنه پوشالي و ابهت ساختگي سران استكبار به ويژه آمريكاي جنايتكار و روز «مهر باطل شد» بر سياست هاي استكباري آمريكاست.
آب خضر خاطرنشان كرد: 13آبان روز تجلي اقتدار جوانان ايراني در برابر توطئه هاي شوم و نقشه هاي پليد استكبار است كه بايد مبدأ حركت جهاني و موج بيداري اسلامي قرار گيرد. روزي كه بيانگر سه واقعه مهم تاريخ يعني تبعيد امام خميني(ره) به تركيه در سيزدهم آبان 1343، كشتار دانش آموزان در سيزدهم آبان 1357در دانشگاه تهران و تسخير سفارت آمريكا در سيزدهم آبان 1358 است.
قائم مقام شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي گفت: اين سه واقعه تاريخي هر چند در ظاهر سه رويداد متفاوت و مجزا به نظر مي رسد اما هويت مشترك هر سه رخداد، مبارزه با استكبار جهاني و عوامل آن است.
آب خضر با اشاره به اينكه ستاد برگزاري مراسم سيزدهم آبان برنامه هاي ويژه اي براي تجليل و تقدير از حدود سي شهيد دانشجوي پيرو خط امام(ره) كه به حق فاتحان اصلي لانه جاسوسي آمريكا هستند در نظر دارد، تصريح كرد: اگر بخواهيم تحليل جامعي از سه رويداد تاريخي مهم سيزدهم آبان را در چند جمله خلاصه كنيم مي توانيم بگوييم كه ملت ايران از سيزده آبان 43درس پيروي از رهبري و ارزش ولايت الهي در مقابل استكبار جهاني، از سيزده آبان 57 درس ستيز و مقابله با ظلم و جور و ستم استكبار جهاني و از سيزده آبان 58 درس ايمان، استواري و برائت از شياطين و زورگويان جهاني را آموخته اند.
آب خضر به كميته هاي ستاد برگزاري مراسم سيزدهم آبان پرداخت و گفت: اين كميته ها شامل 6 كميته دانشجويي، دانش آموزي، تشكل هاي مردمي، ارتباطات و رسانه، استان ها و اجراي مراسم از جمله كميته هاي فعال ستاد مركزي با حضور كليه تشكل هاي دانشجويي مراسم سيزدهم آبان هستند.
قائم مقام شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي به تشريح برخي از برنامه هاي 13 آبان اشاره و تأكيد كرد: ديدار دانش آموزان و دانشجويان با مقام معظم رهبري در تاريخ 12/8/89، انتشار ويژه نامه هاي دانش آموزي و دانشجويي پيرامون موضوع سيزدهم آبان، شهداي دانشجو و دانش آموز، برگزاري نشست هاي دانشجويي و كنفرانس هاي دانشگاهي در خصوص موضوع استكبارستيزي، برگزاري نشست «انقلاب دوم نماد استكبارستيزي» دانشجويان با حضور استاد رحيم پورازغدي در محل لانه جاسوسي سابق آمريكا همراه با بازخواني اسناد منتشر شده دانشجويان پيرو خط امام(ره)، تداركات امكان بازديد دانشجويان و دانش آموزان از نمايشگاه ادوات جاسوسي آمريكايي ها در لانه جاسوسي از جمله برنامه هاي گراميداشت روز ملي مبارزه با استكبار جهاني است.
وي در خصوص راهپيمايي روز 13 آبان امسال گفت: مراسم روز سيزدهم آبان در سراسر كشور در بيش از 600 نقطه از كشور ساعت 10صبح و همزمان در تهران در مقابل در اصلي لانه جاسوسي سابق آمريكا واقع در خيابان طالقاني نبش مفتح با تلاوت قرآن كريم، اجراي سرود ملي و سرود مرگ بر آمريكا، قرائت بيانيه هاي دانش آموزي، دانشجويي و طلاب و اجراي سرود همگان دانش آموزي برگزار مي شود.
آب خضر تصريح كرد: سخنران مراسم راهپيمايي 13آبان در تهران عزت الله ضرغامي رئيس صدا و سيما و از دانشجويان پيرو خط امام(ره) است و در ساير مناطق كشور نيز سخنراناني از جمله برخي دانشجويان پيرو خط امام (ره) و برخي از مسئولان نظير وزير آموزش و پرورش، رئيس سازمان ملي جوانان و برخي استانداران خواهند بود.
قائم مقام شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي با بيان اينكه امسال بخشي از برنامه به تجليل از شهداي فاتح لانه جاسوسي و قرائت پيام شهدا اختصاص داده شده است، تأكيد كرد: چند تن از سفراي كشورهاي مختلف در تهران اعلام آمادگي كرده بودند كه در اين راهپيمايي به اعلام مواضع ضد آمريكايي خود بپردازند كه به علت ضيق وقت اين امر محقق نشد و از سوي ديگر دانش آموزان خارجي از جمله افغانستان، پاكستان و لبنان كه در كشورمان تحصيل مي كنند در اين راهپيمايي حضور خواهند داشت.
شايان ذكر است سازمان ها و تشكلهايي همچون: مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي، جامعه اسلامي حاميان كشاورزي ايران، جمعيت وفاداران انقلاب اسلامي و جامعه اسلامي فرهنگيان طي بيانيه هاي جداگانه، ضمن دعوت همه مردم و احزاب و نهادها به حضور در راهپيمايي 13 آبان، حضور مقتدرانه خود را نيز در اين روز اعلام داشتند.

 



العالم گزارش داد
افزايش واردات نفت ژاپن از ايران ناكامي ديگر آمريكا در تشديد تحريم ها

ژاپن با افزايش واردات نفت خود از ايران تلاش هاي آمريكا براي تنگ تر كردن محاصره اقتصادي ايران را بيشتر از گذشته به مخاطره انداخته است.
شبكه خبري العالم در گزارشي در اين خصوص گفت: افزايش واردات نفت خام ژاپن از جمهوري اسلامي ايران ناكامي ديگري را براي دولت آمريكا رقم زده و بيانگر بي تأثير بودن سياست از پيش شكست خورده تحريم است.
بنابراين گزارش افزايش صادرات نفت ايران به ژاپن نشان مي دهد كه فشارهاي آمريكا براي قطع روابط نفتي تهران و توكيو كارساز نبوده است.
به نوشته العالم: وزارت اقتصاد، تجارت و صنايع ژاپن اعلام كرده است كه واردات نفت خام اين كشور از ايران در ماه سپتامبر گذشته به 11 ميليون بشكه افزايش يافته است كه تقريباً 11 درصد كل واردات ژاپن را تشكيل مي دهد.
بنابراين گزارش افزايش 20 درصدي خريد نفتي پالايشگاه ها و شركت هاي تجاري ژاپن از ايران نشان مي دهد كه اين كشور به نفت ايران وابسته است و نمي تواند از آن چشم پوشي كند.
گفتني است نفت تقريباً 40 درصد نيازهاي ژاپن به منابع انرژي را تأمين مي كند و به همين علت برخي از سياستمداران ژاپني بعد از افزايش نگراني ها در بخش نفت ژاپن از افزايش قيمت نفت خام به علت تحريم هاي آمريكا عليه ايران، اتخاذ سياست خارجي كه امنيت انرژي ژاپن را در نظر بگيرد، مهم مي دانند.

 



مهمان پرست سخنگوي وزارت خارجه: بايد محتواي مذاكرات ايران و 1+5 قبل از آغاز مشخص شود

سخنگوي وزارت امورخارجه تأكيد كرد: جزئيات مذاكرات آينده 1+5 بايد قبل از آغاز آن مشخص شود.
رامين مهمان پرست سخنگوي وزارت امورخارجه كشورمان ديروز در جلسه هفتگي با خبرنگاران در پاسخ به سؤالي در اين خصوص گفت: اقدامي كه تاكنون صورت گرفته اعلام آمادگي دوطرف براي شروع مذاكرات است ولي جزييات اين مذاكرات قبل از آنكه بخواهد آغاز شود بايد دقيقاً مشخص شود.
وي تأكيد كرد: اين موضوع يك بخش شكلي و يك بخش محتوايي دارد كه بخش شكلي آن مربوط به زمان و مكان مذاكرات مي شود و بحث اصلي، محتواي مذاكرات است.
مهمان پرست خاطرنشان كرد: فكر مي كنيم بايد رايزني ها بين دو طرف ادامه يابد تا توافق طرفين راجع به محتواي مذاكرات حاصل شود.
وي با بيان اينكه بحث هاي مختلفي مي تواند در دستور كار قرار گيرد، گفت: يكي از آنها بحث مربوط به حقوق كشورهاي مستقل در رابطه با اهداف صلح آميز هسته اي و همينطور بحث مربوط به خلع سلاح و عدم اشاعه كه همه اين موضوعات در راستاي معاهده NPT و قوانين موجود در آژانس بين المللي انرژي اتمي خواهد كرد.
وي تصريح كرد: اگر قرار است ايران و گروه1+5 و يا هر ساختار جديدي كه بتواند به حل بحران هاي بين المللي و جهاني كمك كند با يكديگر مذاكره كنند بايد تحرك و تعامل بيشتري مشاهده شود.
با شركت هاي صهيونيستي معامله نمي كنيم
خبرنگاري با طرح اين پرسش كه آيا سياست خارجي ايران در مورد رابطه با رژيم صهيونيستي تغيير كرده، به اظهارات معاون پژوهشي وزير نفت مبني بر انعقاد قرارداد با يك شركت ايتاليايي كه به رژيم صهيونيستي تعلق داشت، اشاره كرد و نظر سخنگوي وزارت خارجه را پرسيد كه وي تصريح كرد: ما رژيمي را تحت عنوان رژيم صهيونيستي به رسميت نمي شناسيم و براي آن مشروعيت قائل نيستيم و به هيچ شكل و تحت هيچ عنواني با شركت هاي وابسته به اين رژيم حاضر به انجام معاملات نبوديم و نخواهيم بود.
مهمان پرست ادامه داد: بزرگترين توهين به ملت خودمان را انتساب ارتباط تجاري يا هر ارتباط ديگري بين اين رژيم و شركت هاي ايراني مي دانيم. اين مطلب حتماً جزو دستوركار همه ارگان هاي نظام مقدس جمهوري اسلامي است و هيچ ترديد و خدشه اي هم در آن وارد نيست.
پيگير آزادي 6 ملوان ايراني بازداشت شده در قطر هستيم
خبرنگار ديگري درخصوص دستگيري 6 ملوان ايراني در آب هاي خليج فارس و پيگيري هاي جمهوري اسلامي ايران براي آزادي اين افراد سؤال كرد كه مهمان پرست در پاسخ با بيان اينكه يكي از موضوعاتي كه معمولا در آبهاي سرزميني يا آب هاي مشتركي كه در خليج فارس و درياي عمان اتفاق مي افتد، فعاليت ماهيگيران كشورهاي ساحلي است، گفت: تعداد زيادي از مردم كشورهاي ساحلي به امر ماهيگيري اشتغال دارند و ممكن است هنگام ماهيگيري از مرزهاي آبي يكديگر عبور كنند كه با اقدامات نيروهاي مرزباني مواجه مي شوند، اين حادثه نيز در همين چارچوب بوده است.
وي در توضيح بيشتر افزود: ظاهراً اين 6 نفر در دو قايق ماهيگيري وارد آب هاي قطر شده كه توسط نيروهاي مرزباني اين كشور دستگير شده اند. بحث ها از طريق كنسولي و سفارت ايران در دوحه در حال پيگيري است كه اميدواريم به زودي اين 6 نفر آزاد شوند البته اين يك موضوع طبيعي است كه اتفاق مي افتد و از آن كشورها نيز سهواً وارد آب هاي ما مي شوند كه توسط نيروهاي مرزباني جمهوري اسلامي با آنها برخورد مي شود.
از آمريكايي ها و انگليسي ها سؤال كنيد
يكي از خبرنگاران از مهمان پرست نظر دستگاه ديپلماسي جمهوري اسلامي را درباره مذاكرات با طالبان با ميانجيگري برهان الدين رباني پرسيد كه وي گفت: اين سؤال را بايد از مقامات كشورهاي غربي، آمريكايي ها و انگليسي ها بپرسيد. آنها در اين زمينه تجربه زيادي دارند و مذاكرات زيادي را انجام داده اند و طالبان خوب و بد را نيز آنها به وجود آورده اند.
از سفر غيرضروري
به فرانسه بپرهيزيد
او هم چنين با اشاره به ناآرامي هاي اخير در فرانسه گفت: با توجه به وضعيتي كه در برخي از كشورهاي غربي به دليل بحران هاي اقتصادي و ناآرامي هاي اجتماعي وجود دارد معتقديم اين ناآرامي در كشور فرانسه حد شديدتري به خود گرفته است و به همه اتباع خود و هموطنانمان توصيه مي كنيم براي سفرهاي غيرضروري به اين كشور سفر نكنند و اگر به هر صورت به كشور فرانسه سفر خواهند داشت حتماً مراقبت هاي لازم را داشته باشند. ظاهراً وضعيت ناامني در اين كشور به حدي رسيده است كه هموطنان ما بايد مراقبت هاي لازم را داشته باشند. ما اين هشدار و مراقبت ها را از طريق سايت وزارت خارجه و سايت سفارت مان در اين كشور به اطلاع هموطنان عزيزمان رسانده ايم.

 



سفير ايران در عراق: انتشار اسناد در ويكي ليكس براي فشار بر مالكي است

سفير كشورمان در عراق، انتشار اسناد در سايت ويكي ليكس را براي تحت فشار قرار دادن مالكي دانست.
حسن دانايي فر در گفت وگو با ايسنا، درباره اسناد منتشر شده در سايت ويكي ليكس درباره نقش ايران در عراق با بيان اين كه به نظر مي آيد انتشار اين اسناد براي تحت فشار قرار دادن مالكي باشد، اظهار كرد: آن ها به دنبال آن هستند كه ايران را نيز تحت فشار قرار دهند. هم چنين به نظر مي آيد انتشار اين اسناد براي دامن زدن به رقابت هاي داخلي در آمريكا در آستانه انتخابات كنگره اين كشور و فراهم كردن شرايطي براي كساني كه معتقدند تشكيل دولت نبايد به سرعت انجام گيرد باشد. از سويي به نظر مي آيد انتشار اين اسناد براي سرپوش گذاشتن بر شكست هاي آمريكا در مذاكرات سازش در فلسطين باشد.
او افزود: آن چه در اسناد منتشر شده در سايت ويكي ليكس درباره ايران آمده سلسله اتهامات بي پايه و اساس و تكراري است.
وي درباره مسايل امنيتي و تشديد ناامني ها در عراق با اشاره به برخي انفجارها در تعدادي از شهرهاي عراق و نيز گروگان گيري توسط هفت نفر در يك كليسا در بغداد اظهار كرد: هر گاه موضوع تشكيل دولت در عراق به طور جدي مطرح مي شود، فشارها و ناامني ها توسط كساني كه نمي خواهند دولت در عراق تشكيل شود، افزايش مي يابد كه حاصل آن كشته شدن مردم بي گناه عراق است.
دانايي فر هم چنين از ديدارش با عادل عبدالمهدي-معاون رئيس جمهور عراق - در روز يك شنبه خبر داد و گفت: در اين ديدار روابط دوجانبه، آخرين وضعيت سياسي عراق و مسايل اقتصادي بين دو كشور مورد بحث و بررسي جدي قرار گرفت. هم چنين در ديداري جداگانه با احمد چلبي - رئيس كنگره ملي عراق - به گفت وگو درباره مسائل بين دو كشور پرداختيم.
وي از سفر رئيس اتاق بازرگاني مشترك ايران و عراق به بغداد خبر داد و افزود: هفته آينده رئيس اتاق بازرگاني مشترك ايران و عراق در راس هياتي براي گفت وگو درباره مسائل اقتصادي و تجاري بين دو كشور به بغداد سفر مي كند.
سفير كشورمان در بغداد، درباره نشست ايران و عراق درباره مفقودان جنگ تحميلي در ژنو اظهار كرد: درباره مفقودشدگان ايراني و عراقي در جنگ تحميلي نشست هاي منظمي در ايران و عراق برگزار شده است. نشست اخير با حضور كميته بين المللي صليب سرخ بوده است، از اين رو در ژنو برگزار شده است. در اين نشست هماهنگي و برنامه ريزي براي تفحص و پيدا كردن اجساد كشته شدگان دو طرف در جنگ تحميلي پيگيري شد كه موفقيت هاي خوبي در اين راستا به دست آمده است.
دانايي فر در پاسخ به اين كه از طرف ايران چه نهادي در نشست ژنو شركت كرده است؟ گفت: كميته تفحص شهدا در اين باره نقش اصلي را داشته است، در عين حال وزارت خارجه كشورمان متولي اين امر است.
سفير ايران در عراق در ادامه از آغاز به كار نمايشگاه بازرگاني بين المللي در بغداد كه روز دوشنبه با حضور نوري المالكي - نخست وزير عراق - افتتاح شد، خبر داد و گفت: 12 كشور در اين نمايشگاه حضور دارند و ايران حضور پررنگي در اين نمايشگاه دارد.
دانايي فر تاكيد كرد: مسايل اقتصادي و تجاري از موضوعات جدي در دستور كار ايران در تعامل با عراق در كنار ديگر موضوعات مورد علاقه است. عراق پتانسيل بسياري براي تعاملات اقتصادي با ديگر كشورها به ويژه همسايگانش دارد. شركت هاي خصوصي ايران به ويژه مي توانند از اين فرصت استفاده كنند. اميدواريم در سال جاري (89) بتوانيم مقام سال هاي گذشته در زمينه تجاري و اقتصادي در عراق را به دست آوريم، در عين حال كه معتقدم ظرفيت و توانمندي هاي تجاري ميان دو كشور بيش از زمان كنوني است.

 



دريادار فدوي خبر داد
سازماندهي و آموزش 60 هزار دانش آموز بسيجي توسط نيروي دريايي سپاه

فرمانده نيروي دريايي سپاه از سازماندهي و آموزش 60 هزار دانش آموز بسيجي توسط اين نيرو براي مقابله با تهديدات دشمن خبر داد.
دريادار علي فدوي فرمانده نيروي دريايي سپاه پاسداران در اجتماع نيروهاي بسيجي طرح رهروان شهيد فهميده در بندرعباس اظهار داشت: از زمان آغاز اين طرح در چهار استان ساحلي جنوب شامل خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سيستان و بلوچستان در مجموع نزديك به 100 هزار دانش آموز بالاي 13 سال به عضويت درآمده اند. فدوي ادامه داد: 60 هزار نفر از اين دانش آموزان در مرحله سوم اين طرح سازماندهي و آموزشهاي مقدماتي را نيز براي مقابله با دشمن فرا گرفته اند.
فرمانده نيروي دريايي سپاه با اشاره به اين آموزش ها تصريح كرد: دانش آموزان در طرح رهروان شهيد فهميده در زمينه استفاده از شناورهاي نيروي دريايي آموزش هاي لازم را فرا مي گيرند.
فدوي خاطرنشان كرد: در اجراي طرح رهروان شهيد فهميده نيروهاي دانش آموز پس از سازماندهي، عضو بسيج دانش آموزي شده كه با پشت سر گذاشتن آموزش هاي 30 تا 45 روزه وارد طرح نظير به نظير مي شوند كه در اين مرحله نيز پس از پشت سر گذاشتن يك دوره يكساله آموزشي مقطع به مقطع با نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ارتباط دائمي خواهند داشت.

 



بسته فرهنگي معارف فلسطين توليد شد

بسيج دانشجويي دانشگاه جامع علمي كاربردي استان تهران، براي اولين بار در كشور، اقدام به توليد بسته فرهنگي «معارف فلسطين» كرد.
بسته فرهنگي معارف فلسطين شامل 52 كارت مطالعه در مورد دشمن شناسي مسئله فلسطين، صهيونيسم و جهان اسلام است. اين بسته روز پنج شنبه، 13 آبان، همزمان با سالروز تسخير لانه جاسوسي به دست دانشجويان پيرو خط امام، مقابل لانه جاسوسي توزيع خواهد شد.

 



افزايش سرانه مطالعه در كشور

مديركل امور استان ها و انجمن هاي نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور از افزايش سرانه مطالعه در كشور خبر داد.
به گزارش ايرنا محسن خوانساري، ديروز در نشستي با مسئولان فرهنگي اردبيل گفت: مجموع مطالعه ايرانيان در سال 88 اعم از مطالعه در فضاهاي مجازي (اينترنت)، روزنامه، نشريات و كتاب به 76 دقيقه رسيده است.
وي افزود: براساس نظرسنجي هاي انجام شده در مناطق مختلف كشور سرانه مطالعه ايرانيان غير از كتب درسي در سال 87 در همه زمينه ها افزايش يافته است.
وي با اشاره به توسعه صنعت چاپ و نشر كتاب در كشور گفت: امكان تهيه همه كتابها در منازل ميسر نيست و به همين دليل كتابخانه ها به عنوان يكي از مراجع بزرگ علمي در كشور مورد توجه ويژه هستند.

 



مادر شهيد حسين فهميده: حسين، ولايت فقيه را خوب فهميده بود

مادر شهيد حسين فهميده با بيان اينكه دانش آموزان بايد امروزه در پشت سر ولي فقيه باشند گفت: حسين، امام خميني(ره) را خيلي دوست داشت و اين شخصيت بزرگوار را در حد سن و سال پائين خود فهميده بود و به وي عشق مي ورزيد.
به گزارش خبرگزاري فارس از ميناب، «فاطمه كريمي» مادرشهيدان داوود و حسين فهميده در جمع دانش آموزان بسيجي ميناب با تأكيد بر ادامه دادن راه شهدا و حمايت از رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: تمام شهدا در راستاي پاسداري از دين و كشور به ميدان جنگ رفتند و آنچنان از خود گذشتگي نشان دادند.
وي در ادامه به ويژگي ها و خصوصيات، شهيدان حسين و داوود فهميده پرداخت و خطاب به دانش آموزان گفت: انسان بايد در هر سن و سالي نسبت به مسائل ديني خود آگاه باشد و در اين راستا از مقدسات پاسداري كند. در اين مراسم خواهر داوود و حسين فهميده گفت: اگر امروز شهيد فهميده ها در جمع ما نيستند شما عزيزان بسيجي بايد گام هايتان نارنجك باشد و به قلب دشمنان حمله كنيد و به ابرقدرت ها ثابت كنيد كه حامي خون شهدا و ولايت هستيد.
مرضيه فهميده، ايثار و شجاعت و از خودگذشتگي را از شاخص هاي شهيد حسين فهميده ذكر كرد و گفت: وي با هدف حفظ ارزش هاي انقلاب اسلامي به ميدان جنگ رفت.

 



جانباز شيميايي درچه اي به خيل شهدا پيوست

درچه- خبرنگار كيهان:
مصطفي خدادادي جانباز شيميايي 60درصدي درچه اي به خيل شهدا پيوست و در جوار شهداي امام زاده جزين درچه آرام گرفت.
شهيد خدادادي فرزند حاج رضا در سن 15 سالگي دانش آموز دبيرستان 17شهريور درچه بود كه به جبهه ها اعزام شد در 16 سالگي در منطقه شلمچه شيميايي شد و از ناحيه ريه ها و چشمها آسيب ديد.
وي 4 سال قبل، از يك چشم نابينا شد و دو سال آخر زندگي در منزل و بيمارستان مرتب بستري بود و دردهاي زيادي متحمل شد تا به فيض شهادت نائل شد.
پيكر مطهر اين شهيد باشكوه خاصي تشييع شد و در جوار شهداي گلزار شهداي امامزاده جزين درچه آرام گرفت.
مراسم بزرگداشت شهيد خدادادي با حضور جمعي از مردم و مسئولان استان اصفهان، خميني شهر، درچه و با حضور امام جمعه درچه در مسجد جامع اين شهر با حضور انبوه مردم شهيدپرور برگزار شد.

 



مدير اسناد و كتابخانه ملي غرب كشور خبر داد
انتقال 2 ميليون سند به دفتر منطقه اي اسناد ملي همدان

مدير اسناد و كتابخانه ملي غرب كشور از انتقال و بايگاني 2 ميليون سند در دفتر منطقه اي اسناد ملي همدان خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس از سنندج سيدقاسم بلوري عصر دوشنبه در نخستين همايش «مديريت اسناد در كردستان» در مركز آموزش استانداري كردستان، اظهار داشت: نخستين مديريت منطقه اي اسناد ملي در سال 71 به منظور تمركززدايي و ايجاد تسهيلات به محققان در استان همدان تأسيس شد.
مدير اسناد و كتابخانه ملي غرب كشور افزود: از زمان تأسيس اين دفتر تاكنون 765 ميليون 922 هزار سند از پنج استان غرب كشور ارزشيابي و بررسي شده كه از اين تعداد دوميليون و 367 هزار سند به اين مديريت منتقل و بايگاني شده است.
بلوري در ادامه با اشاره به اينكه با بايگاني اين اسناد 16 هزار و 850 مترمربع فضاي ادارات و دستگاه هاي دولتي استان هاي غرب كشور آزاد شده، اضافه كرد: تاكنون 58 هزار برگ سند از كتاب هاي تاريخي استان هاي غرب كشور به استان همدان انتقال داده شده است.
وي اضافه كرد: در حال حاضر در پي سياست هاي كلان سازمان اسناد ملي ايران مديريت منطقه اي در استان هاي همدان، تبريز، اصفهان، كرمان، سيستان و بلوچستان، يزد، بوشهر، فارس و خراسان رضوي تاسيس شده و در آينده نزديك در استان كردستان نيز اين دفتر راه اندازي مي شود.

 



مديرعامل اتحاديه تاكسيراني كشور: بيش از يك ميليون تاكسي در كشور مسافر جابه جا مي كند

تبريز- خبرنگاركيهان:
هم اكنون يك ميليون و100هزار دستگاه تاكسي در شهرهاي ايران وجود دارد.
مديرعامل اتحاديه تاكسيراني هاي كشور در گردهمايي آموزش مديران عامل تاكسيراني هاي ايران در تبريز با اعلام مطلب فوق افزود: افزايش تعداد خودروهاي تاكسي كشور از 300 هزار دستگاه چند سال قبل به بيش از 1ميليون تاكسي، ناشي از توجه و برنامه ريزي هاي جدي و دامنه دار دولت است.
بابك هاشمي در رابطه با اقدامات اين اتحاديه، به ساماندهي وانت بارهاي كشور و دوره هاي مستمر آموزش مديران عامل، رانندگان و مديران مياني و ستاد تاكسيراني هاي كشور اشاره كرد و از زمينه سازي براي اجراي موفق طرح هدفمندسازي يارانه ها در حوزه قيمت حامل هاي انرژي به عنوان بخشي از اقدامات نام برد و افزود: رايزني تاسيس دانشكده مديريت حمل و نقل و اخذ مجوز خريد واردات خودروهاي خارجي براي ناوگان تاكسيراني، از اقدامات اتحاديه تاكسيراني هاي كشور براي كمك به تاكسيراني هاي ايران است.

 



دكتر باقري لنكراني: اتفاقات يك سال اخير را نمي توان از تاريخ كشور حذف كرد

رئيس مركز تحقيقات سلامت دانشگاه علوم پزشكي شيراز گفت: اتفاقات يكسال اخير رانمي توان از تاريخ سياسي كشور حذف كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس از شيراز دكتر «كامران باقري لنكراني» عصر دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: همايش بزرگ آينده نگري انقلاب اسلامي و كالبدشكافي جريان فتنه با حضور شخصيت ها و اساتيد برجسته دانشگاهي و با هدف ريشه يابي جريانات فتنه كشور در دي ماه امسال در شيراز برگزار مي شود.
وي با بيان اينكه وقايع و اتفاقات يك سال اخير را نمي توان از صفحه تاريخ سياسي كشور حذف كرد گفت: وقايع دي ماه سال قبل علاوه بر داخل كشور براي بسياري از كشورهاي آمريكايي و نيز جهان قابل توجه بود و اين مسئله موضوع قابل بحث و بررسي در بين اقشار مختلف و روشنفكران اسلامي به حساب آمده است.
وزير سابق بهداشت درمان و آموزش پزشكي با بيان اينكه ريشه اصلي فتنه هاي اخير تنها به زمان انتخابات مرتبط نبوده است اظهار داشت: منشأ اصلي اين جريانات مقابله با خاستگاه انقلاب اسلامي و مردم سالاري ديني است.
رئيس مركز تحقيقات سلامت دانشگاه علوم پزشكي شيراز با بيان اينكه برخي ها با تخريب شخصيت ديگران به رفتارهاي آشوب گرانه خود نمره خردمندانه مي دهند اظهار داشت: اعتقاد داريم تخريب شخصيت ها و بدنام كردن يكديگر كار بايسته و شايسته اي نيست اما اين موضوع به معناي عدم پذيرش افراد با سابقه بدسياسي در سطح اداري و جامعه نيست.

 



نماينده ولي فقيه در بنياد شهيد: سفر رهبر انقلاب به قم مانند عصاي موسي جادوي دشمنان را محو كرد

نماينده ولي فقيه در بنياد شهيد گفت: سفر رهبر معظم انقلاب به قم همه مرزبندي هاي كاذب دشمنان و سحر و جادوهايشان را مانند عصاي موسي محو كرد.
به گزارش ايرنا، حجت الاسلام والمسلمين «محمدحسن رحيميان» دوشنبه شب در سلسله نشست هاي بصيرت در مسجد اهل بيت(ع) قم خاطرنشان كرد: جدايي حوزه هاي علميه و روحانيت از سالها پيش جزو برنامه هاي استراتژيك دشمنان بوده است ولي در سال 88 به اوج خود رسيد.
وي اظهار داشت: در جريان سفر رهبر معظم انقلاب به قم، دشمنان و دنباله هاي داخلي آنها حداكثر تلاش خود را براي فضاسازي و سياه نمايي انجام داده و سازمان هاي جاسوسي و وابستگان آنها را براي جداسازي چند محور مهم از نظام و ولايت متمركز كرده بودند.
رحيميان خاطرنشان كرد: در سفر رهبر فرزانه انقلاب به شهر مقدس قم، مانند هميشه نقشه دشمنان نتيجه عكس داد و مردم با بصيرت و صلابت بيشتري وارد صحنه شدند.
نماينده ولي فقيه در بنياد شهيد و ا مور ايثارگران گفت: متاسفانه با وجودي كه حضور انبوه مردم، علما و مراجع تقليد و حتي طلاب خارجي با عظمت و بي نظير بود ولي آنگونه كه بايد خوب انعكاس داده نشده است.
رحيميان همچنين ادامه داد: برخي از بزرگاني كه شياطين در سايت هاي خود نوشته بودند كه به ديدار رهبر معظم انقلاب نيامده اند، دوبار به ديدار معظم له آمدند.
وي با اشاره به اهميت سخنان رهبر معظم انقلاب در قم گفت: همه سخنان ايشان در جلسات و نشست هاي مختلف تازه و به صورت فني و دقيق مطرح شد بگونه اي كه برخي مراجع عظام تقليد از اين سخنان به عنوان منشور حوزه علميه ياد كردند.
وي گفت: با وجود فشردگي ديدارهاي رهبر معظم انقلاب هيچ حرف تكراري در سخنان ايشان وجود نداشت.
رحيميان اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب با سفر خود به قم و ارائه سخنان حكيمانه، همه مرزبنديهاي كاذب دشمنان و سحر و جادوهاي آنها را مانند عصاي موسي محو كرد.
وي ادامه داد: محصول سفر رهبر فرزانه انقلاب اسلامي به قم مصداقي از غدير خم بود، آنچه در استان قم رخ داده، دل هاي زيادي را در دنيا شاد و اميدوار كرده است.
رحيميان همچنين در پاسخ به سوالي كه سردمداران جريان اسلام منهاي روحانيت و اسلام منهاي سياست چه كساني هستند، پاسخ داد: سردمداران اين حركت دو جريان متحجرين و ليبرالها هستند كه هر دو جريان پشت پرده با هم تلاقي مي كنند.
وي به عنوان نمونه گفت: انجمن حجتيه به عنوان يك جريان متحجر و جدايي دين از سياست مطرح است و از طرف ديگر دكتر سروش نيز به عنوان نماد روشنفكر غربگراست و وي در روزنامه اي مقاله اي در فضايل آقاي حلبي (رئيس انجمن حجتيه) نوشت.
رحيميان همچنين با اشاره به نقش ولايت فقيه در جامعه گفت: از زماني كه نور ولايت در جامعه ما تابيده است شاهد تحولات زيادي بوده ايم، امام نيز از جايگاه ولايت وارد مبارزه با طاغوت شد و نهضت پيروز گرديد.
وي ادامه داد: نقش ولايت باعث ايجاد نهضتي به نام انقلاب اسلامي، احياي اسلام و فراهم كردن زمينه بزرگترين تحولات در جهان مي باشد و امروز خط امام و راه امام راحل به عنوان يك قطب در مقابل كفر، الحاد و استكبار جهاني است.
رحيميان خاطرنشان كرد: تمام جهان براي خاموش كردن نور ولايت دست به دست هم داده ولي موفق به اين كار نشدند.
وي اظهار داشت: در دهه اول انقلاب، دشمنان ما حالت منفعلانه به خود گرفته بودند ولي بعد از رحلت امام، دشمنان دوباره خود را بازسازي و سازماندهي كردند و در دهه دوم و سوم، آنها نيرو و چينش هاي جديدي داشتند.
رحيميان خاطرنشان كرد: دوران رهبري رهبر معظم انقلاب به مراتب از دوران رهبري امام پيچيده تر و سخت تر شده بود ولي ايشان بخوبي مديريت كردند.
وي ادامه داد: بسياري از اعضاي خبرگان رهبري كه رهبر معظم انقلاب را بعد از رحلت امام به عنوان خيرالموجودين انتخاب كرده بودند نمي دانستند چه كار بزرگي انجام داده اند.
رحيميان خاطرنشان كرد: همه ما ابتدا براي رهبري بعد از امام تدبير ديگري كرده بوديم ولي خداوند با يك سناريوي حساب شده آن فردي كه به درد نمي خورد را كنار زد و حضرت آيت الله خامنه اي به عنوان رهبر انقلاب انتخاب شدند.

 



به مناسبت برگزاري كنگره 8 هزار شهيد استان همدان
پيشكسوت دوچرخه سواري ايران از شلمچه تا پادگان دوكوهه ركاب مي زند

همدان-خبرنگار كيهان:
به مناسبت برگزاري كنگره شهدا و به ياد 8 هزار شهيد گلگون كفن استان همدان، «سلطان جاده هاي ايران» بار ديگر پا به ركاب شد.
به گزارش خبرنگار ما، «حسن دائمي» پيشكسوت دوچرخه سواري كشور، همزمان با برپايي كنگره شهداي همدان، به پاس گراميداشت ياد و خاطره سرداران، اميران، فرماندهان و 8 هزار شهيد استان همدان، مسير شلمچه تا پادگان دوكوهه در استان خوزستان را ركاب مي زند.
دائمي با وجود 75 سال سن، تصميم گرفته تا مسير شلمچه -خرمشهر-آبادان- اهواز-شوش-انديمشك-پادگان دوكوهه را با دوچرخه اش طي كند.
وي از 11 آبان ماه ركاب زدن در مسير فوق را آغاز كرده و در ايام برپايي كنگره آن را طي خواهد كرد.
حسن دائمي، 17 بار ركاب زني در جاده هاي ايران به مسافت 33 هزار كيلومتر را در كارنامه خود دارد كه دوچرخه سواري در مسير همدان - مشهد مقدس، همدان-فاو در زمان دفاع مقدس، همدان-شلمچه از آن جمله است.

 



اخبار ادبي و هنري

چهارمين جشنواره سينما حقيقت
با توجه ويژه به مستند سياسي برگزار مي شود
چهارمين جشنواره بين الملل فيلم مستند «سينما حقيقت» با توجه ويژه به مستند سياسي برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، شفيع آقامحمديان دبير اين جشنواره در نشستي خبري گفت: از اتفاقات مهم جشنواره امسال توجه ما به بخش مستند سياسي است. ما اين بخش را جدي گرفته بوديم و اكنون هم خواهان آن هستيم كه به واسطه اين بخش و نشست هايي كه در اين زمينه طراحي شده است، تعريف درستي از سينماي سياسي و سينماي شبه سياسي ارائه شود.
مديرعامل مركز سينماي مستند و تجربي در پاسخ به خبرنگار كيهان درباره حمايت اين مركز از ساخت فيلم مستند با موضوع فتنه تصريح كرد: در اين دوره از جشنواره دو يا سه فيلم در مورد اين مضمون وجود دارد، اما بيشتر فيلم هايي كه با اين مضمون توليد مي شوند دچار ضعف ساختار هستند.
آقا محمديان اضافه كرد: تصور مي كنم هنوز در بحث ساخت فيلم هاي مستند سياسي فيلمساز هاي ما به الگوي مناسب و استاندارد نرسيده اند و بنابر همين نياز امسال سعي خواهيم كرد تا هويت سينماي مستند سياسي را براي فيلمسازان تعريف كنيم.
وي از افزودن بخش جديدي به جشنواره خبر داد و گفت: براي اولين بار سه استان را انتخاب كرده ايم كه آثار مستند اين استان ها را بررسي خواهيم كرد.
چهارمين جشنواره سينما حقيقت با نمايش 181 فيلم ايراني و 44 فيلم از 23 كشور خارجي از 17 تا 21 آبان در سينماهاي فلسطين، سپيده و مركز صبا برگزار مي شود.
باشگاه هنر و ادبيات انقلاب اسلامي در حوزه هنري
رئيس حوزه هنري گفت: كه دهه چهارم فعاليت هاي حوزه هنري بايد منجر به تشكيل باشگاه هنر و ادبيات انقلاب اسلامي شود.
محسن مومني در آيين معارفه حبيب ايل بيگي به عنوان مديركل روابط عمومي حوزه هنري افزود: حوزه هنري هميشه به عنوان كانون هنر و ادبيات انقلاب اسلامي شناخته شده و هنرمندان انقلاب اسلامي نيز هميشه با حضور در اين مكان حرف هايي را كه داشته اند در اين عرصه بيان كرده اند. اميدوارم با تشكيل اين باشگاه حوزه هنري به كانون گرم تر و فعال تري كه محل آمد و شد هنرمندان است، تبديل شود.
كارتونيست هاي ايراني در فينال جشنواره ضد نژادپرستي
سه كارتونيست ايراني به مرحله پاياني جشنواره بين المللي كارتون ضدنژادپرستي برزيل راه يافتند.
حاضرين در بخش پاياني جشنواره بين المللي كارتون ضدنژادپرستي برزيل معرفي شدند. در اين فهرست 45 نفره نام هنرمنداني چون محمدعلي خلجي، جواد طريقي اكبرپور و محسن ظريفيان نيز از ايران به چشم مي خورد.
در اين جشنواره آنجل بوليگان از مكزيك موفق به كسب جايزه اول شد و معمر اولكاي از تركيه و ديويد ولا از اسپانيا به ترتيب جوايز دوم و سوم اين جشنواره را به خود اختصاص دادند.
گشايش نمايشگاه كتاب دانشگاهي با حضور حداد عادل
مراسم گشايش سومين نمايشگاه بين المللي كتاب دانشگاهي ديروز با حضور غلامعلي حداد عادل، رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي، بهمن دري، معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و جمعي ديگر از اهالي فرهنگ و ادب برگزار شد.
غلامعلي حدادعادل، رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي گفت: اگر ناشر داخلي فعال نباشند، ناشران خارجي و ترجمه آثار، جايگزين كتاب هاي تاليفي داخلي مي شود، بنابراين در راستاي افزايش تاليفات بايد كتاب هاي درسي در رقابت با يكديگر تاليف شوند و ناشران، حسن سليقه خود را در راستاي چاپ، تصاوير، صفحه آرايي و اشكال كتاب نشان دهند.
مراسم گشايش سومين نمايشگاه كتاب هاي تخصصي دانشگاهي در تالار حجاب كانون پرورش فكري كودك و نوجوان، صبح سه شنبه، 11 آبان با حضور مسئولان فرهنگي كشور برگزار شد.
نمايشگاه فرهنگي كتاب هاي دانشگاهي تا 17 آبان ادامه خواهد داشت.
سه هزار عنوان اثر تدويني پاسداران معرفي مي شود
سه هزار عنوان كتاب منتشر شده در سپاه پاسداران همزمان با برگزاري هفته كتاب، به عموم مردم معرفي خواهد شد.
اين آثار، حاصل تاليفات پاسداران اهل قلم و فعاليت مراكز انتشاراتي و پژوهشي سپاه پاسداران، در طول 30 سال گذشته اند.
هجدهمين دوره هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران 23 تا 30 آبان سال جاري در سراسر كشور برگزار مي شود.

 



آيت الله علوي گرگاني: برنامه هاي كلان با نظر مساعد رهبر معظم انقلاب اجرا شود

يكي از مراجع تقليد گفت: برنامه هايي كه در سطح كلان انجام مي شود و از حساسيت بالايي برخوردار است، بايد با نظر مساعد رهبر معظم انقلاب انجام شود.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم آيت الله سيدمحمد علوي گرگاني در ديدار اعضاي سازمان اردويي راهيان نور و گردشگري بسيج افزود: با توجه به عصر ارتباطات و سوء استفاده دشمنان در اجراي بعضي از برنامه ها بايد دقت بيشتري شود.
وي افزود: امروز هم بايد مانند عصر ائمه(ع) در بسياري از مسايل تقيه كرد تا فشار و آسيبي به مردم، كشور و نظام اسلامي نرسد.
استاد حوزه علميه قم خاطرنشان كرد: وهابي هاي سلفي، مخالفين سرسخت شيعه هستند و از كوچكترين حركت عليه شيعه استفاده مي كنند.
آيت الله علوي گرگاني با بيان اينكه دشمن مي داند نقطه مركزي انقلاب اسلامي شيعه بوده و به همين دليل شيعه هراسي به راه انداخته است، بيان داشت: برنامه هايي كه اجرا مي شود بايد در درجه اول با نظر رهبري باشد، اگر ايشان امضا كردند و يا مصلحت دانستند انجام شود.
وي گفت: برنامه هايي كه در سطح كلان انجام مي شود و از حساسيت بالايي برخوردار است بايد به رهبر معظم انقلاب ارائه داد و ايشان همه زواياي آن را ملاحظه كنند و اگر نظرشان مساعد بود، انجام شود.
استاد حوزه علميه قم تأكيد كرد: اگر اجراي برنامه ها با نظر مراجع موافق باشد، اما رهبر معظم انقلاب مصلحت نبينند، نبايد انجام شود، چون ايشان به بخش هاي اجتماعي، امنيتي و نظامي اشراف دارند.
آيت الله علوي گرگاني با بيان اينكه نظرخواهي در اجراي برنامه ها از رهبر معظم انقلاب و مراجع موجب تقويت آن مي شود، خاطرنشان كرد: برنامه ها نبايد به صورتي انجام گيرد كه ابعاد ديگر حيثيت خود را از دست بدهد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14