(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 15 آبان 1389- شماره 19782

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
آيت الله سيد احمد خاتمي، خطيب جمعه تهران:امروز فرهنگ انقلاب اسلامي به جهان صادر شده است
امام جمعه قم: امام علي(ع) هيچ گاه با فتنه گران متحد نشد
با پيام تصويري رهبر معظم انقلاب اجلاسيه كنگره بزرگ شهداي همدان امروز آغاز مي شود
189 مصوبه هيئت دولت براي توسعه و عمران خراسان شمالي
مخالفت سوريه با ادعاهاي ضدايراني آمريكا
وزير بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي:
اجراي طرح راه آهن مهمترين دستاورد سفر هيئت دولت به خراسان شمالي بود
جانشين فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي: امروز منطق انقلاب بر منطق غرب غلبه كرده است
وزير مسكن و شهرسازي: شركت هاي خارجي خواهان مشاركت در پروژه مسكن مهر هستند
با حضور وزير نيرو عمليات اجرايي احداث بلندترين سد بتني غلطكي ايران آغاز شد
صرفه جويي 40 ميليارد توماني با راه اندازي آزاد راه خرم آباد - پل زال
امام جمعه اهل سنت كنگان: آيت الله خامنه اي محور وحدت شيعه و سني هستند
اخبار ادبي و هنري
صفارهرندي : مردم آمريكا از آمدن اوباما پشيمانند



آيت الله سيد احمد خاتمي، خطيب جمعه تهران: امروز فرهنگ انقلاب اسلامي به جهان صادر شده است

خطيب موقت نمازجمعه تهران با اشاره به تلاش دشمنان براي ايجاد ياس و نااميدي در بين مردم گفت: در طرح هدفمند كردن يارانه ها شاهديم كه حدود 170 سايت خارجي عليه اين طرح برنامه توليد مي كنند.
به گزارش فارس، آيت الله سيداحمد خاتمي در خطبه دوم نمازجمعه اين هفته تهران با اشاره به سفر مقام معظم رهبري به قم و استقبال بي نظير مردم از رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: اين سفر براي شهر قم يك دهه مبارك بود كه فصل پاييز اين شهر را به بهار تبديل كرد.
خطيب موقت نمازجمعه تهران با بيان اينكه مردم قم ولايتمداري خود را پيش و بعد از انقلاب نمايان كرده اند، گفت: رهبر معظم انقلاب نيز در اين سفر مردم قم را به حق مردمي صادق و برخوردار از بصيرت ناميدند.
خاتمي با اشاره به ديدار مراجع عظام تقليد با رهبر معظم انقلاب اضافه كرد: مراجع عظام تقليد نيز در اين سفر نهايت كرامت و بزرگواري خود را به نمايش گذاشتند و اساتيد و طلاب حوزه هاي علميه تمام عشق و احساس خود را به مقام معظم رهبري نشان دادند.
وي با بيان اينكه سفر رهبر معظم انقلاب به قم در عرصه هاي بين المللي بسيار معنادار بود، تصريح كرد: دنياي استكبار و رهروان حقيرش در داخل كشور يعني جريان فتنه طي 17 ماه گذشته تلاش كردند تا چنين وانمود كنند كه حوزه و مراجع از نظام و ولايت بريده اند، اما اين سفر پربركت افشاي عملي دروغ آنها بود و همه دنيا ديدار مراجع با رهبري و ابراز ارادت باشكوه طلاب به ايشان را ديدند.
خطيب موقت نمازجمعه تهران با اشاره به ديدارهاي مختلف مقام معظم رهبري در سفر 10روزه به قم اظهار داشت: مهمترين موضوعي كه در اين سفر مورد تاكيد ايشان قرار گرفت بحث «بصيرت» بود كه از 2 بعد موضع دشمن و راههاي كسب بصيرت قابل بررسي است.
خاتمي در همين زمينه با بيان اينكه بايد بدانيم دشمن در اين مقطع چه اهدافي را دنبال مي كند، يادآور شد: هدف دشمنان ضربه زدن به دين و كاستن وفاداري مردم به انقلاب است تا عقبه مردمي نظام را خدشه دار كند.
وي در ادامه تصريح كرد: ضربه زدن به دين از راههاي مختلفي چون ترويج لاابالي گري، عرفان هاي كاذب و انحرافي و تاكيد بر اسلام منهاي روحانيت كه يك تز انگليسي است، انجام مي شود.
خطيب موقت نمازجمعه تهران با بيان اينكه دشمنان در عرصه ضربه زدن به دين موفقيتي كسب نكرده اند، گفت: در اين مسير مراجع نقش موثري داشته اند و نگاه به مراجع، بايد نگاه به يك سرمايه نفيس نگاه داشتني باشد.
خاتمي با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري در خصوص لزوم احترام به مراجع خاطرنشان كرد: مراجع تقليد سرمايه دين، عزت، سربلندي و سند افتخار ملت ايران هستند كه در عرصه هاي مختلف حضور موثري داشته اند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود پيگيري تز اسلام منهاي روحانيت را روشي براي ضربه زدن به اسلام خواند و اظهار داشت: در همين زمينه برخي مغلطه آخوند حكومتي و حكومت آخوندي را مطرح كردند كه البته مقام معظم رهبري در سفر به قم اين موضوع را به خوبي تشريح كردند.
خطيب موقت نمازجمعه تهران اسلام منهاي سياست را يكي ديگر از راههاي ضربه زدن به دين دانست و گفت: اسلام منهاي سياست همان سكولاريسم است كه يك جريان حقير آن را دنبال مي كند؛ اين افراد همان كساني هستند كه با اصل حاكميت دين، قرآن و امام زمان(عج) مشكل دارند.
خاتمي با بيان اينكه اندك متحجرين بي توجه نيز اين مسئله را دنبال مي كنند، افزود: اين افراد در مجالس خود به دنبال آخوند و مداح ضدانقلاب يا بي تفاوت هستند تا نامي از امام(ره)، انقلاب و شهدا به ميان نيايد.
وي در ادامه سخنان خود به راههاي كسب بصيرت در جامعه اشاره كرد و اظهار داشت: اولين نكته اين است كه بدانيم دشمن در چه سمت و سويي حركت مي كند و جرياني كه دشمن از آن تجليل مي كند، براي ما معيوب خواهد بود.
خطيب موقت نمازجمعه تهران در همين زمينه به طرح هدفمند كردن يارانه ها اشاره كرد و گفت: مثلا در طرح هدفمند كردن يارانه ها شاهديم كه حدود 170 سايت خارجي عليه اين طرح برنامه توليد مي كنند تا از اين راه دل مردم را خالي كنند و همين مسئله نشان مي دهد كه اجراي اين طرح به ضرر آنها است.
خاتمي همچنين به فرمايشات مقام معظم رهبري در خصوص شاخص هاي حق اشاره كرد و يادآور شد: همه بايد بدانند كه شاخص حق، چهره ها نيستند بلكه براي شناسايي حق بايد به معيارهاي آن مراجعه كرد.
وي در ادامه فرمايشات مقام معظم رهبري در خصوص حوزه هاي علميه را منشوري اجرايي براي حوزه هاي علميه و طلاب خواند و تصريح كرد: دشمن براي از بين بردن عقبه مردمي نظام، تلاش مي كند مشكلات را بزرگ نمايي كند، اما بايد تاكيد كنيم كه جمهوري اسلامي ايران در هيچ عرصه اي بحران زده نشده است.
خطيب موقت نمازجمعه تهران در همين زمينه به حوادث اخير فرانسه اشاره كرد و گفت: اگر يك صدم اين اتفاقات براي ايران رخ مي داد بوق هاي استكباري به بزرگنمايي آن مي پرداختند، در آمريكا هم تعداد بانكهاي ورشكسته در سال 2010 به 139بانك رسيده است كه همه اين موارد نشان از وجود بحران هاي متعدد در كشورهاي غربي است.
خاتمي در بخش ديگري از سخنان خود به مناسبت هاي مختلف 13آبان در سالهاي گذشته اشاره كرد و اظهار داشت: تسخير لانه جاسوسي آمريكا در 13 آبان 58 به دست دانشجويان پيرو خط امام(ره)، اتفاقي بود كه موجب تحقير آمريكا شد و حضرت امام(ره) نيز به حق، لقب شيطان بزرگ را به اين كشور استكباري دادند.
وي با بيان اين كه مردم ايران در تمام سال هاي بعد از انقلاب در هر مناسبتي شعار «مرگ بر آمريكا» را سر داده اند. اضافه كرد: آمريكا بايد بداند تا زماني كه خوي استكباري خود را كنار نگذارد آرزوي مذاكره با ايران را به گور خواهد برد.
خطيب موقت نماز جمعه تهران در پايان سخنان خود به وضعيت عراق اشاره كرد و يادآور شد: در شرايطي كه گروه هاي عراقي به سمت ايجاد آرامش در اين كشور حركت كرده و مشكلات آنها در حال حل شدن است، برخي كشورهاي منطقه و آمريكا نمي توانند استقلال عراق را تحمل كنند و به دنبال يك عراق ناامن هستند، اما بايد بدانند كه دود اين ناامني به چشم آنها نيز خواهد رفت. همچنين سيداحمد خاتمي در خطبه اول نماز جمعه ديروز تهران با پرداختن به بحث «دعا» و شرايط آن عنوان داشت: ائمه معصومين(ع) فرمودند «اظهار ذلت پيش هر كسي بد است، اما اظهار ذلت پيش خداوند نهايت عزت است» و آن كس كه اظهار ذلت در پيشگاه خداوند داشته باشد و گداوار از خداوند آرزوهايش را طلب مي كند، او عزيز دنيا و آخرت است و بايد اين گونه دعا كنيم.
وي ادامه داد: در رواياتي از اميرالمومنين(ع) آمده است كه «بايد با ذلت و خاكساري از ذات مقدس ربوبيت درخواست كنيم و جز درب خانه خدا، نبايد به درب خانه كسي رفت و هر چه مي خواهيم بايد از او طلب كنيم.»
آيت الله خاتمي در ادامه سخنانش به بيان نكته ديگري در نحوه دعا كردن پرداخت و خاطرنشان كرد: نبايد هنگام دعا كردن فقط خودمان را دعا كنيم، بلكه بايد به فكر ديگران هم باشيم، از سيره حضرت زهرا(س) استفاده مي شود كه بايد اول براي ديگران دعا كنيم. وي در همين زمينه به بيان روايتي پرداخت و گفت: از امام كاظم(ع) روايت شده كه «حضرت زهرا(س) وقتي مي خواستند دعا كردن را شروع كنند، براي مومنين و مومنات دعا مي كردند و براي خودشان دعا نمي كردند» بنابراين اگر مي خواهيد دعاهايتان مستجاب شود، دگردوستي را هم ياد بگيريد و عمومي و براي همه دعا كنيد.
اين عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبري نكته مهم ديگر در باب دعا كردن را بلند گرفتن همت دانست و گفت كه از اهل بيت عصمت و طهارت در رابطه با دعا كردن عنوان شده آن است كه فرموده اند همت تان را در باب دعا بلند بگيريد.
وي افزود: منطق مكتب اسلام اين است كه در همه عرصه ها همت را بالا و بلند مي گيرد، در عرصه مسائل علمي همت بلند جوانان ما كه به لطف خداوند استعداد نيز دارند باعث شده كه به بالاترين قله ها برسيم.
امام جمعه موقت تهران اضافه كرد: اول انقلاب شكوهمند اسلامي ايران، امام خميني(ره) فرمودند «ما انقلاب مان را به جهان صادر مي كنيم» و ما امروز در 32 سالگي انقلاب اسلامي مي بينيم كه «فرهنگ انقلاب اسلامي ايران به جهان صادر شده است.»

 



امام جمعه قم: امام علي(ع) هيچ گاه با فتنه گران متحد نشد

امام جمعه قم گفت: استقبال باشكوه قمي ها از رهبر انقلاب، بحث ولايت فقيه را در جهان نهادينه كرد.
به گزارش فارس از قم، حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد سعيدي درخطبه هاي نماز جمعه ديروز قم با اشاره به فضايل نماز جمعه و تأثيراتي كه در اجتماع دارد، اظهار داشت: نماز جمعه يك فريضه بزرگ الهي است كه با آيات و رواياتي كه در آن استفاده مي شود بصيرت نمازگزاران را افزايش داده و روح همبستگي و انسجام را در جامعه تزريق مي كند.
امام جمعه قم با تأكيد بر اينكه هيچ گاه امام علي«ع» با فتنه گران متحد نشدند، گفت: توجه رهبر معظم انقلاب در ديدارهايشان نسبت به فتنه نيز در راستاي همان سيره جدشان اميرالمؤمنين(ع) است كه هرگز نبايد با فتنه گران همراه شده و اتحاد داشت.
وي ادامه داد: اگر اين افراد توبه كردند كه هيچ وگرنه اتحاد با آنها هرگز قابل قبول نيست و نماز جمعه هم در اين راستا امري وحدت آفرين در حول ولايت و رهبري با حفظ ارزش ها است.
سعيدي با تأكيد بر اينكه استقبال باشكوه قمي ها از رهبر معظم انقلاب بحث ولايت فقيه را در جهان نهادينه كرد، افزود: رهبر انقلاب نيز اين محبت را پاسخ داده و شما را مردمي با بصيرت و پرصفا عنوان كردند.
امام جمعه قم ادامه داد: براساس سخنان رهبري اگر بيداري مردم قم نبود طرح هاي دشمنان در اين شهر ناكام نمي ماند.
وي با تأكيد بر اينكه بايد از دستاوردهاي سفر رهبر انقلاب به قم محافظت كرد، عنوان داشت: رهبر معظم انقلاب لطف را در حق اين مردم تمام كرد و نوبت شما مردم و حوزويان است كه مطالبات ايشان را پاسخ دهيد.
سعيدي با اشاره به اينكه رهبر معظم انقلاب از جوانان قمي به عنوان آبروي نظام ياد كردند، اظهار داشت: اين سخنان و تعبيرات رهبري مسئوليت زا است و بايد جوانان تلاش كنند تا بصيرت خود را افزايش داده و بيشتر سراغ روحانيون بروند.
وي افزود: جوانان قمي بايد با استفاده از ظرفيتي كه در اين شهر وجود دارد، برترين جوانان دنيا باشند.
امام جمعه قم تأكيد كرد: روحانيون هم بايد براي پاسخگويي به شبهات جوانان گام بردارند، كه عده اي در اين راستا برنامه ريزي هايي كرده اند اما بايد فعاليت هاي گسترده تري انجام شود.
وي با اشاره به مطالبات رهبري در مورد معيشت مردم گفت: بايد مسئولان مطالبات ايشان را به صورت جدي پيگيري كنند.
سعيدي تصريح كرد: اگر قم آبروي نظام است، مردم و مسئولان هم بايد آبروداري كرده و نسبت به پاسخگويي به مطالبات رهبري گام بردارند.
وي ادامه داد: مسئولان كمر همت ببندند و عقب افتادگي ها را جبران كرده و از اختلاف جلوگيري كنند.
وي با اشاره به اينكه دشمنان در سفر مقام معظم رهبري به قم در انديشه ايجاد اختلاف بودند، اظهار داشت: در اين سه دهه پس از انقلاب تاكنون دشمنان همواره در فكر اختلاف افكني بين روحانيون و انقلاب بودند و همه شاهد بوديم كه چند ماه گذشته اوباش سازماندهي شده در قم جمع شدند و از سوي آنها حرف هايي عليه نظام زده شد كه در قم سابقه نداشت.
سعيدي ادامه داد: همه و همه با خون و دل و اشك چشم و بغض در گلو صبر كردند تا اين اوباش اين چند روز را بگذرانند و فكر كردند موفق شدند اما اينگونه نبود و مردم قم به خاطر ولي امر مسلمين سكوت كردند وگرنه مگر كسي جرأت داشت در قم اين اهانت را انجام دهد.
امام جمعه قم ابراز داشت: مردم صبر كردند تا در 27 مهر ماه خورشيد انقلاب يعني امام خامنه اي در قم طلوع كرد و مردم قم تا خورشيد انقلاب را ديدند خودرو ايشان را بر روي دست بدرقه كردند.
وي افزود: آنها فكر كردند كه قمي ها تسليم شده اند اما اينطور نبود، مگر كسي جرأت دارد در اين شهر به ولايت توهين كند.
سعيدي بيان داشت: بايد با احياي فريضه الهي امر به معروف و نهي از منكر در مقابل عده اي كه آراستگي مذهبي و حرمت اين شهر را رعايت نمي كنند ايستاد و جوانان ولايت مدار قم اجازه نخواهند داد عده اي قليل بعد از گسترش عطر رهبري در اين شهر چهره آن را مخدوش كنند.
امام جمعه قم با اشاره به ارتباط عاطفي مردم قم و مقام معظم رهبري اظهار داشت: جلوه هاي ارتباط رهبري با مردم كه با دوربين ها تا حدي ضبط شد بايد منتشر شود.
وي خاطرنشان كرد: بايد صحنه هاي ارتباط رهبري و مردم براي مسئولان درس آموز باشد و اين هم در رئيس جمهور ما وجود دارد و مسئولان هم بايد توجه كنند و اگر عده قليلي هم توجه نمي كنند اميدواريم به اين سمت بيايند.
همچنين حجت الاسلام والمسلمين سيداحمد حسيني خراساني در سخنراني پيش از خطبه هاي نماز جمعه ديروز قم، با بيان اينكه در مسايل ديني كسي كه به احكام آشنا نيست حق ندارد در مورد آن اظهار نظر كند، اظهار داشت: كسي كه اسلام شناس است و با مباني دين و معارف قرآن آشنا است مي تواند در اين موارد با رعايت كمال احتياط اظهارنظر كند.
وي با تأكيد بر اينكه اين جريان در بخش سياست هم كاملاً جاري است، گفت: منطق و خرد حكم مي كند كه كسي كه در مسايل سياسي فاقد صلاحيت و جاهل و بي اطلاع است نه به اثبات و نه به نفي حق اظهار نظر ندارد و اين در جان كلام امام جواد(ع) تأكيد شده است.
استاد حوزه علميه قم افزود: اگر جاهل ها سكوت كنند آمريكايي ها به طمع نمي توانند عليه نظام اسلامي توطئه كرده و برنامه ريزي كنند.
وي با اشاره به حضور 10 روزه رهبر معظم انقلاب در قم اظهار داشت: اين سفر حضور ميليوني مردم براي استقبال از ايشان را به همراه داشت و مراجع تقليد هم با ايشان ديدار و ملاقات كردند تا تثبيت شود كه حوزه علميه قم، علما و مراجع همه با هم متحد در صف واحد پشت سر رهبري در مسير حمايت از نظام مقدس اسلامي با قدرت به پيش مي روند.

 



با پيام تصويري رهبر معظم انقلاب اجلاسيه كنگره بزرگ شهداي همدان امروز آغاز مي شود

همدان- خبرنگار كيهان:
با پخش پيام تصويري حضرت آيت الله خامنه اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي، اولين اجلاسيه كنگره بزرگ شهداي همدان، امروز برگزار مي شود.
با آغاز هفته «با شهدا» به مناسبت برگزاري كنگره سرداران، اميران، فرماندهان و 8هزار شهيد استان همدان، عصر امروز، اجلاسيه افتتاحيه كنگره با حضور بيش از 4 هزار نفر از خانواده هاي شهدا، ايثارگران و مهماناني از اقشار مختلف مردم و مدعوين خارج از استان در سالن انقلاب شهر همدان برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار ما اين برنامه با پخش پيام رهبر معظم انقلاب خطاب به كنگره شهدا آغاز و با اجراي برنامه هاي متنوع ادامه مي يابد.
بنابرهمين گزارش، اجلاسيه هاي پنج گانه كنگره 8هزار شهيد استان همدان از 15 تا 19 آبان ماه به مدت 5 روز برپا خواهد شد و بيش از 20هزار نفر از اقشار 26 گانه مردم در برنامه ها حضور خواهند يافت.
همچنين چهار فاز از 6 فاز طرح باغ موزه عظيم دفاع مقدس همدان در ايام برگزاري اجلاسيه كنگره شهدا، افتتاح خواهد شد و هر روز نيز از يك يادمان شهدا در سطح شهر رونمايي مي شود.

 



189 مصوبه هيئت دولت براي توسعه و عمران خراسان شمالي

هيئت دولت در هفتاد و هفتمين سفر استاني كه به خراسان شمالي اختصاص داشت 189مصوبه براي رشد و توسعه اين استان مصوب كرد.
به گزارش ايرنا معاون اول رئيس جمهور چهارشنبه شب در پايان جلسه استاني هيئت دولت در بجنورد، در تشريح اين مصوبات به خبرنگاران گفت: هيئت دولت يك هزار و 500 ميليارد ريال اعتبار براي بخش فرهنگي استان خراسان شمالي مصوب كرد كه در مدت پنج سال علاوه بر بودجه سالانه براي انجام فعاليت هاي فرهنگي در اختيار استان قرار مي گيرد.
محمدرضا رحيمي افزود: هيئت دولت اين اعتبار را براي ارتقاي فرهنگ عمومي، فعاليت فرهنگي بانوان، ترويج فرهنگ ايثار و توليد زيرساخت هاي فرهنگي براي استان خراسان شمالي در نظر گرفته است.
وي همچنين افزود: هيئت دولت 320ميليارد ريال براي فعاليت هاي دستگاه فرهنگي و هنري و كانونهاي مساجد، تجهيز مراكز فرهنگي و مرمت بافتهاي تاريخي تصويب كرد.
معاون اول رئيس جمهور اختصاص 250ميليارد ريال اعتبار براي ساخت 140فرستنده تلويزيوني، 80 ميليارد ريال اعتبار براي ايجاد مجتمع ورزشي و توانبخشي و ساماندهي گلزار شهدا و ساخت 12 مجتمع فرهنگي در گلزار شهدا از ديگر مصوبات اين نشست بيان كرد.
وي در ادامه گفت: يك هزار و 430 ميليارد ريال تسهيلات براي طرحهاي توليدي و اشتغالزايي دانش آموختگان، 200 ميليارد ريال تسهيلات قرض الحسنه اي از محل صندوق مهر امام رضا(ع) براي فعاليت هاي اشتغالزايي و 6 هزار ميليارد ريال اعتبار براي اجراي طرحهاي زودبازده از مصوبات مهم هيئت دولت براي توسعه اشتغال در استان خراسان شمالي بود.
رحيمي افزود: دولت براي توسعه صنعت در خراسان شمالي نيز 6 هزار ميليارد ريال تسهيلات در قالب طرح آمايش تصويب كرد.
تصويب 270ميليارد ريال تسهيلات براي تعاوني هاي فراگير و توسعه فرهنگ تعاوني و اختصاص تسهيلات براي سرمايه در گردش شركت هاي تعاوني را از ديگر مصوبات هيئت دولت براي بخش تعاون استان خراسان شمالي عنوان كرد.
وي افزود: دولت براي ساخت يك هزار و 500 واحد مسكوني اقشار آسيب پذير و اختصاص 67 ميليارد ريال اعتبار براي خريد سه هزار جهيزيه براي زوجهاي جوان خانواده هاي كم درآمد و آسيب پذير با نظر استاندار خراسان شمالي و تامين هزينه گازكشي دو هزار واحد مسكوني اقشار كم درآمد از ديگر مصوبات دولت در استان است.
اختصاص تسهيلات مورد نياز براي اجراي پروژه راه آهن «مشهد- بجنورد- گرگان» و راه آهن «بجنورد- اسفراين» را از مهمترين مصوبات هيئت دولت در بخش زيربنايي استان خراسان شمالي و توسعه شبكه ريلي در اين استان اعلام كرد.
معاون اول رئيس جمهور گفت: هيئت دولت در نشست استاني اجراي قطعه دوم محور «بجنورد- چمن بيد» و چمن بيد آزادشهر را به تصويب رسانده و اين طرح تا پايان سال 92 بايد به اتمام برسد.
رحيمي گفت: هيئت دولت براي تكميل بيمارستان هاي نيمه كاره در شهرهاي آش خانه، فاروج و راز 20ميليارد ريال اعتبار از محل بودجه سال 89 تصويب كرد كه بايد اين سه بيمارستان تا پايان امسال به اتمام برسد.
معاون اول رئيس جمهور اختصاص 130ميليارد ريال اعتبار براي ناوگان راهداري استان، تخصيص اعتبار مورد نياز براي تجهيز فرودگاه بجنورد و ارتقا اين فرودگاه به سطح فرودگاه هاي بين المللي و ممتاز را از ديگر مصوبات هيئت دولت اعلام كرد.
وي اضافه كرد: هيئت دولت براي كمك به شهرداريها و دهياريهاي استان خراسان شمالي نيز و بهبود امكانات شهري و معابر عمومي 200 ميليارد ريال اعتبار تصويب كرد كه در سالهاي 89 و 90 اين اعتبار تامين و در اختيار شهرداريها قرار مي گيرد.
رحيمي اختصاص 110ميليارد ريال اعتبار براي توسعه ارتباطات و زيرساخت هاي توسعه دولت الكترونيك را از مصوبات دولت در بخش توسعه ارتباطات در استان خراسان شمالي اعلام كرد.
وي افزود: دولت همچنين 200ميليارد ريال براي احياي بافت فرسوده شهرها و ساماندهي سكونتگاه هاي غيررسمي در شهرهاي استان تصويب كرد.
معاون اول رئيس جمهور تصويب توسعه واحد دوم مجتمع پتروشيمي خراسان مستقر در بجنورد از سوي سازمان تأمين اجتماعي و تصويب 200ميليون دلار تسهيلات ارزي براي اين طرح را از ديگر مصوبات سومين نشست استاني هيئت دولت در استان خراسان شمالي برشمرد.
رحيمي همچنين افزود:دولت يك هزار و 500 ميليارد ريال تسهيلات براي طرح هاي نيمه تمام صنعتي و نوسازي تجهيزات فرسوده اين ناوگان تصويب كرد.
تصويب مشاركت سازمان گسترش براي سرمايه گذاري در 10 طرح توليدي و صنعتي را از ديگر مصوبات دولت در بخش توسعه صنعت در استان خراسان شمالي اعلام كرد.
معاون اول رئيس جمهور گفت: دولت براي توسعه دانشگاه بجنورد و ايجاد پارك علم و فناوري تا سال 91 در استان خراسان شمالي 50 ميليارد ريال اعتبار تصويب كرد.
رحيمي در ادامه اين نشست خبري افزود: تصويب ساخت 24 خانه بهداشت جديد در مناطق روستايي، ايجاد اردوگاه ملي، گازرساني به 200 روستاي موجود بالاي يكهزار خانوار مناطق روستايي، تأمين اعتبار لازم براي توسعه راههاي روستايي و ارتقاي راههاي روستايي آسفالته استان تا سال 92 به ميانگين كشوري از ديگر مصوبات سومين نشست استاني هيئت دولت در استان خراسان شمالي بود.
رئيس جمهور: روستائيان
از سال دوم يارانه بيشتري دريافت مي كنند
رئيس جمهور چهارشنبه شب در گفت وگوي ويژه با شبكه محلي خراسان شمالي گفت: دولت بنا دارد كه از سال دوم اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها به مناطق محروم كشور يارانه بيشتري پرداخت كند.
به گزارش ايرنا، دكتر محمود احمدي نژاد با اشاره به اينكه هدفمند كردن يارانه ها يك گام در اجراي عدالت است افزود: در سال دوم در تقسيم بندي هاي فعلي تغييراتي انجام مي شود.
رئيس جمهور گفت: حدود 60 سال است كه عده اي از منابع توليدي كشور فرصت استفاده بيشتري داشته اند كه البته آنها هم مقصر نبودند ولي بايد كاري كرد با اجراي اين قانون فاصله طبقاتي در پنج سال آينده به حداقل برسد.
وي افزود: هم اكنون بسياري از مردم به نوع روابط اقتصاد فعلي عادت كرده اند و دولت مصمم به تغيير رفتارها است و اين كار بايد زودتر انجام شود.
رئيس جمهور با اشاره به اينكه شمار اندكي از مردم در برابر اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها مقاومت مي كنند گفت: اجراي عدالت دشمن دارد و بزرگترين دشمن نيز شيطان است.
احمدي نژاد در اين گفت وگوي ويژه خبري افزود: با اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها زندگي ها خراب نمي شود بلكه در مسير درست قرار مي گيرد چرا كه ثروت ملي افزايش پيدا مي كند و اين افزايش به نفع همه مردم است.
وي افزود: ممكن است زماني لازم شود تا مردم يك جنس را به علت گران شدن آن و تنبيه كارخانه سازنده آن نخرند و اين عمل بهترين روش مبارزه با گرانفروشي است.
احمدي نژاد گفت: همكاري مردم در زمينه اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها تاكنون بسيار مطلوب بوده است و در اين زمينه بايد از كساني كه ثبت نام يا اطلاعات ارائه كردند و حتي كساني كه ثبت نام نكردند يا انصراف دادند تشكر كرد.
رئيس جمهور همچنين از مقاومت مردم در برابر شايعات در زمينه نتايج قانون هدفمند كردن يارانه ها قدرداني كرد و گفت: در اين راستا اصناف خوب عمل كردند چون اجراي اين طرح به سود همه اقشار جامعه است.
احمدي نژاد تصريح كرد: اگر قرار باشد در طرح هدفمند كردن يارانه ها قيمت اجناس كمي افزايش پيدا كند دولت از قبل اطلاع رساني مي كند.
رئيس جمهور گفت: سالهاي طولاني است كه عده اي خارج از شبكه هاي رسمي تلاش كردند تا جيب هاي خودشان را پر كنند ولي با اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها اين معضل يك بار براي هميشه از بين خواهد رفت.
معادلات استكبار
به هم خورد
رئيس جمهور پيش ازظهر پنج شنبه در جمع منتخبان و فرهيختگان خراسان شمالي نيز گفت: تسخير لانه جاسوسي تمام معادلات استكبار را برهم زد.
وي با بيان اينكه دشمنان مي خواهند كه صنعت ما پيشرفت نكند، افزود: اما اين تبديل به يك محركه قوي در بحث صنعت شد، مي خواهند جلوي توسعه علمي ما را بگيرند كه اين حركت تبديل به يك محركه علمي مي شود.
احمدي نژاد تصريح كرد: از سويي با حمله به عراق و افغانستان به خيال خودشان مي خواستند به اهداف برسند، آنان با پاي خود و با پول خودشان به منطقه آمده و خودشان را ذليل كردند.
وي تاكيد كرد: راه براي ما روشن است و تا زماني كه در مسير آرمانهاي الهي قدم برداريم همه آفرينش پشتيبان ما است.
رئيس جمهور با بيان اينكه تحولات عالم صورت گرفته است، اظهار داشت: خداوند با لطف خودش سيطره اهريمني شان را برهم مي ريزد.
وي خاطرنشان كرد: هم اينك مي بينيم كه آنان به هم ريخته اند و زير پاي آنان خالي شده است و آنجا كه دارد شكوفا و توسعه مي يابد، آرمانهاي ملت ايران بوده و اگر عزت و سرافرازي مي خواهيد راه همين است. رئيس جمهور اظهار داشت: اگر امنيت ملي و پيشرفت كشور را مي خواهيم ايستادگي و هجوم مدبرانه است، بالاترين امنيت ملي زماني حاصل مي شود كه در مقابل قلدران عالم بايستيم.
وي افزود: دشمنان هشت سال از صدام عليه ايران حمايت كردند، اما زماني كه منافعشان اقتضا كرد، او را هجمه كردند.
احمدي نژاد با بيان اينكه اگر مي خواهيم درست زندگي كنيم، بايد در دنيا بزرگ باشيم، تصريح كرد: اين حق و شايستگي ملت ايران است، كمترين هزينه براي حفظ استقلال و امنيت زماني حاصل مي شود كه در بالاترين سطح ايستادگي قرار بگيريم.
وي تاكيدكرد: اگر امام خميني(ره) مي خواست در جنگ سازشكاري كند، به جاي 160هزار نفر شهيد، يك ميليون و600 هزار نفر شهيد مي داديم و اين تدبير بنيانگذار جمهوري اسلامي سبب كاهش هزينه ها و عزت نظام اسلامي شد.
رئيس جمهور اظهار داشت: امروز هم جلوي گردن كلفت ها بايد بايستيم و در بالاترين سطح ميخ عدالت را بكوبيم. البته براي آنها سخت است، 46 سال قبل آنان قانون كاپيتولاسيون را تصويب كردند كه هيچ ارزشي براي ايرانيان قائل نبودند و اكنون برايشان سخت است كه ايران هم بگويد من هستم.
وي گفت: اما آنان چاره اي ندارند و اگر با زبان خوش نپذيرند، سيل غضب الهي بر آنها وارد خواهد شد.
احمدي نژاد با اشاره به اينكه اين عظمت حاصل يك واقعيتي است و آن را بايد حفظ كنيم، افزود: ملت ايران و خراسان شمالي عاشق ارزشهاي الهي، اسلام و اهل بيت هستند و اين عامل موفقيت ملت ايران است.
وي گفت: ايستادگي و همبستگي ملت ايران موجب شده است كه هيچ قدرتي توان مقابله با نظام را ندارد و اين همه عزت حاصل عشق به ارزشهاي الهي و علوي است.
وي تصريح كرد: از مردم و مديران انتظار داريم دست به دست هم بدهند و دولت هم پشتيبان خواهد بود.
رئيس جمهور اتكا به فرهنگ خودي را يكي ديگر از عوامل رشد و توسعه عنوان كرد و گفت: ساختن بدون فرهنگ خودي بيراهه است و آينده را مي بايست با اتكا به ارزشهاي فرهنگي و توانمندي بومي خودمان كار كنيم.
وي همچنين با اشاره به اينكه سالانه 90 ميليارد مترمكعب آب در بخش كشاورزي مصرف مي شود، اظهار داشت: از اين ميزان آب مصرفي 100 ميليون تن محصول كشاورزي به دست آمده يعني براي هر كيلو توليد يك ليتر آب مصرف مي شود.
احمدي نژاد با بيان اينكه با آب موجود مي توان تا سه برابر توليدات را افزايش داد، بر استفاده بهينه از آب بخش كشاورزي براي افزايش توليدات تاكيد كرد.
رئيس جمهور در جلسه استاني هيئت دولت نيز گفت: سطح مطالبات مردم فراتر از تصور ماست و نبايد از مطالبات مردم عقب ماند.
اعطاي نشان ملي ايثار
رئيس جمهور همچنين عصر روز چهارشنبه طي مراسمي به 2 خانواده شهيد استان خراسان شمالي، نشان ملي ايثار اهدا كرد.
در اين مراسم خانواده هاي شهيدان سيدرضا ده رگه و رمضان محمدي از دست رئيس جمهور نشان ملي ايثار دريافت كردند.
دكتر احمدي نژاد در اين مراسم گفت: ملت ايران استقلال، عزت، شرف، امنيت، پيشرفت، افتخار و آرمانهاي خود را مديون ايثارگريهاي شما مي داند.
وي با بيان اينكه خانواده ايثارگران، شهدا و جانبازان مايه عزت و افتخار ملت ايران هستند، افزود: راه عزت، كمال، شرف و ايمان همان چيزي است كه شهيدان و جانبازان ما رفتند و امروز خانواده آنها با اراده اي مستحكم و با افتخار، آن راه را ادامه مي دهند.
رئيس جمهور با اشاره به اوضاع كشورهاي غربي گفت: اگر شما هم خواهان عزت، استقلال و شرافت و امنيت هستيد، مانند ملت ايران راهي جز ايثارگري نمي توانيد انتخاب كنيد.
وي تاكيد كرد: ملتي كه اهل ايثار است، هيچ گاه شكست و ذلت را تجربه نمي كند.
احمدي نژاد با بيان اينكه دشمنان مثل هميشه در سردرگمي و جهالت به سر مي برند، افزود: 31 سال است كه دشمن پي در پي در برابر ملت ايران شكست مي خورد و علت اساسي اين مساله نشناختن و نداشتن فرهنگ ايثارگري و زندگي در دنياي مادي است.

 



مخالفت سوريه با ادعاهاي ضدايراني آمريكا

سوريه اظهارات معاون وزير خارجه آمريكا مبني بر اعمال فشار دمشق بر ايران و حزب الله براي توقف فعاليت ها در لبنان را رد كرد.
يك مقام عاليرتبه سوري اظهارات جفري فلتمن، معاون وزير امور خارجه آمريكا مبني بر اعمال فشار دمشق بر ايران و حزب الله براي توقف فعاليت ها در لبنان را رد كرد.
به گزارش خبرگزاري رسمي سوريه اين مقام عاليرتبه سوري با توصيف آنچه آن را «توصيه هاي» فلتمن ناميد، گفت كه وي در توهم به سر مي برد.
معاون وزير امور خارجه آمريكا در اظهاراتي در گفت وگو با روزنامه واشنگتن پست از سوريه خواست كه به عنوان يكي از شروط بهبود روابط با واشنگتن از ايران و حزب الله بخواهد كه فعاليت هايشان را در لبنان متوقف كنند.
اين در حالي است كه مقام سوري بيان كرد: ما نيازي به توصيه هاي فلتمن نداريم، چرا كه سوريه با تصميم گيري هاي مستقل خود در راستاي منافع ملتش و امنيت و ثبات در منطقه به ايفاي نقش مي پردازد.
وي ادامه داد: به نظر مي رسد فلتمن در توهم به سر مي برد. بله سوريه به امنيت و ثبات لبنان توجه دارد، چرا كه امنيت و ثبات لبنان براي امنيت و ثبات سوريه امري حياتي به شمار مي رود و چه بسا اين مقام آمريكايي نيازمند به شناخت حقايق جغرافيايي و تاريخي است چون سوريه همسايه برادر لبنان است در حالي كه آمريكا بيش از 10 هزار مايل از آن فاصله دارد.
مناسبات ايران و عربستان تاريخي و ممتاز است
از سوي ديگر سفير عربستان سعودي در لبنان مناسبات تهران و رياض را ممتاز و تاريخي خواند و تاكيد كرد كه بهبود اين روابط جاي تعجب ندارد.
به گزارش فارس، «علي عواض العسيري» سفير عربستان سعودي در لبنان در گفت وگو با روزنامه فرامنطقه اي الحيات تصريح كرد كه كشورش دخالت در امور داخلي كشورهاي ديگر را رد مي كند و به خود اجازه نمي دهد كه در امور كشوري ديگر دخالت كند.
وي در ادامه به مناسبات ايران و عربستان سعودي اشاره كرد و گفت كه بهبود اين مناسبات موضوع عجيبي نيست.
العسيري در اين گفت وگو ابراز داشت: «محمود احمدي نژاد» رئيس جمهور ايران قبل از سفر به لبنان با ملك «عبدالله بن عبدالعزيز» شاه عربستان تماس گرفت و اين موضوع تاثيرات خود را در عرصه لبنان داشته است.
اين ديپلمات سعودي ايران و عربستان را دو كشور اسلامي مهم خواند و تاكيد كرد كه مناسبات ميان دو طرف تاريخي است و بهبود اين مناسبات تعجبي ندارد.
هشدار به واشنگتن
درباره اقدام نظامي عليه ايران
همچنين رئيس سابق سازمان اطلاعات عربستان با هشدار به واشنگتن نسبت به هرگونه حمله عليه تهران گفت: حمله به ايران موجب بروز «فاجعه» در منطقه خواهد شد.
امير تركي الفيصل در سخناني درباره روند صلح در موسسه بين المللي كارنگي در واشنگتن با اين ادعا كه «كسي منكر اين مساله نيست كه يك كشور هسته اي خطر اصلي براي جهان به شمار مي رود» ادامه داد: اما اين مساله كه آمريكا به منظور حمايت از روند صلح ميان اسرائيلي ها و فلسطيني ها اقدام نظامي عليه ايران انجام دهد همانند چيدن سيب از درخت از طريق قطع كردن درخت است.
به گزارش روزنامه السفير چاپ لبنان، وي ادامه داد: بروز جنگ به دليل برنامه هسته اي ايران نه تنها يك مصيبت بلكه يك فاجعه خواهد بود. علاوه بر آن زمان را براي اجراي روند صلح در منطقه به عقب برمي گرداند.

 



وزير بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي:
اجراي طرح راه آهن مهمترين دستاورد سفر هيئت دولت به خراسان شمالي بود

اسفراين-خبرنگاركيهان:
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: آغاز عمليات طرح ساخت راه آهن جوين، اسفراين، بجنورد، مهمترين رهاورد سفر هيئت دولت به استان خراسان شمالي بود.
دكتر مرضيه وحيد دستجردي عصر روز چهارشنبه در شهرستان اسفراين افزود: اين پروژه ريلي كه امروز كلنگ زني شد با اعتبار اوليه 7ميليارد و 300ميليون ريال عمليات اجرايي آن آغاز شده و تا پايان سال 92 به بهره برداري مي رسد.
وي ضمن اعلام موافقت با جذب چهار پزشك متخصص در رشته هاي زنان، اطفال، داخلي و جراحي و اختصاص يكدستگاه آمبولانس براي بيمارستان امام خميني اسفراين گفت: با توجه به نياز منطقه، بايد نگاه ويژه اي در خصوص تأمين پزشك متخصص شهرستان اسفراين داشته باشيم.
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي افزود: سعي مي كنيم آنچه در توان ما است براي ارتقاي سلامت مردم اسفراين ارائه كنيم.

 



جانشين فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي: امروز منطق انقلاب بر منطق غرب غلبه كرده است

قم- خبرنگار كيهان:
جانشين فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت: رئيس جمهور ما در سازمان ملل با بيان مواضع نظام، منطق انقلاب را بر منطق غرب غلبه داد.
به گزارش روابط عمومي سپاه علي بن ابي طالب(ع) سرتيپ پاسدار حسين سلامي در مراسم توديع و معارفه فرمانده سپاه علي بن ابي طالب«ع» استان قم اظهار داشت: امروز انقلاب حالتي كاملا تهاجمي و شاداب دارد و در افكار و انديشه هاي مردم در اقصي نقاط جهان نفوذ كرده است.
وي افزود: نظام جمهوري اسلامي با تدبير رهبر معظم انقلاب كه كانون جوشش حكمت الهي است، توانست با تسلط بر اين فضا و اجراي برنامه هاي مختلف از قبيل برگزاري رزمايش، آرامش را به كشور هديه كند.
سردار سلامي ادامه داد: امروز ايران به يك شاخص و الگو براي ديگر كشورها مبدل شده است به گونه اي كه در انتخابات كشوري به مانند برزيل، حمايت از سياست هاي ايران نقش تعيين كننده در كسب آراي بيشتر را دارد.
سرتيپ سلامي با تشريح وضعيت آمريكا، اظهار داشت: امروز آمريكا در مسئله فلسطين اشغالي، عراق و افغانستان درمانده است و اين واقعيتي است كه براساس وضعيت موجود قابل مشاهده است.
جانشين فرمانده كل سپاه با اشاره به استقبال بي نظير مردم قم از ولي امر مسلمين جهان اظهار داشت: قم، اين روزها نقطه تمركز نگاه همه عالم شده بود، قمي ها بخشي از تاريخ با عظمت اسلام را بر صفحه دل و ذهن همه عالم نوشتند.
وي افزود: مستكبرين كه كمين كرده بودند تا بتوانند جشن شادي بگيرند، به واسطه اين حضور نااميد شدند و يك لحظه منحصر به فرد در تاريخ به ثبت رسيد.
جانشين فرمانده كل سپاه گفت: انقلاب در اين سال ها از گردنه هاي سخت و سنگين عبور كرده است و در نبردهاي سهمگين موفقيت هاي بزرگي نصيب اين انقلاب شده است.
وي با اشاره به فتنه 88 افزود: هدايت هاي حكيمانه خورشيد انقلاب باعث شد فضاي غبارآلود كشور به يك فضاي شفاف و روشن مبدل شود و جبهه انقلاب مستحكم شد و ريشه هاي انقلاب در درون؛ عمق بيشتري يافت.

 



وزير مسكن و شهرسازي: شركت هاي خارجي خواهان مشاركت در پروژه مسكن مهر هستند

وزير مسكن و شهرسازي گفت: بسياري از شركت ها و كشورهاي خارجي خواهان حضور در ايران و مشاركت در ساخت پروژه هاي مسكن مهر هستند.
علي نيكزاد پنج شنبه در جريان بازديد از پروژه هاي شهرستان رودان از توابع هرمزگان در گفت وگو با خبرنگاران افزود: شركت هايي از كره جنوبي، تركيه و اسپانيا در شهرهاي پرند و هشتگرد مشغول فعاليت هستند كه براي حضور در ساير استان ها نيز اعلام اشتياق كرده اند.
به گزارش ايرنا، وي ادامه داد: به دليل ايجاد اشتغال براي نيروهاي داخل كشور سياست گسترش حضور كشورهاي خارجي در مسكن مهر در اولويت قرار ندارد و شروطي مانند الزام به استفاده از نيروي انساني و مصالح داخلي براي شركت هاي ساختمان سازي خارجي قرار داده شده است.
به گفته وزير مسكن و شهرسازي فعلا ساخت پروژه هاي مسكن مهر به صورت پيمانكاري به شركت هاي خارجي واگذار نمي شود و تنها از سرمايه گذاري آنها و انتقال تجربه و تكنولوژي نوين صنعت ساختمان در اين زمينه بهره گيري مي شود. نيكزاد، از انبوه سازان و شركت هاي ساختماني داخلي خواست از فرصت فراهم شده توسط وزارت مسكن و شهرسازي استفاده كنند و مشاركت جدي تري در اين زمينه داشته باشند.
وزير مسكن و شهرسازي گفت: هم اكنون قراردادهايي به ارزش صدها ميليارد تومان با پيمانكاران و شركت هاي بزرگ و معتبر داخلي بسته شده است.
همچنين به گزارش فارس از بندرعباس، نيكزاد شامگاه پنج شنبه در جلسه شوراي مسكن هرمزگان اعلام كرد: اعطاي وام به تعاوني هاي مهر از نيمه نخست سال آينده (1390) به بعد متوقف مي شود.
وي با بيان اين كه صرفه جويي و بهره وري يكي از محورهاي اساسي و هدف طرح هدفمندسازي يارانه ها است، ابراز داشت: انتظار مي رود با افزايش بهره وري در واحدهاي توليد مصالح ساختماني و كاهش قيمت مصالح توليدي در اين بخش قيمت مسكن نيز پس از اجراي طرح تغيير نكند.
وزير مسكن در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اين كه در حال حاضر قيمت ساخت هر متر مربع واحد مسكوني 300 هزار تومان برآورد و بر همين اساس قراردادها تنظيم شده است، بيان داشت: 10 هزار واحد از تعداد 345 هزار واحدي كه قرارداد ساخت براي سال آينده منعقد شده است، به هرمزگان اختصاص دارد.
نيكزاد در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اين كه تعاوني ها بايد در امر توليد مسكن همت و تلاش بيشتري كنند، ابراز داشت: از نيمه نخست سال 90 به بعد پرداخت وام را به تعاوني هاي مسكن مهر متوقف مي كنيم.

 



با حضور وزير نيرو عمليات اجرايي احداث بلندترين سد بتني غلطكي ايران آغاز شد

عمليات اجرايي احداث بلندترين سد بتني غلطكي شفارود با 137 متر ارتفاع از پي سنگي با حضور وزير نيرو آغاز شد.
به گزارش خبرگزاري فارس از رضوانشهر، «مجيد نامجو» ظهر پنج شنبه در مراسم كلنگ زني اين پروژه در منطقه شفارود اظهار داشت: اين سد با 144 ميليون و 800 هزار يورو از محل اعتبارات فاينانس خارجي اجرايي شده است. وي ادامه داد: سد شفارود با حجم مخزن 98 ميليون متر مكعب قابليت ظرفيت تنظيم براي 155 ميليون متر مكعب آب را دارد.
به گفته نامجو اين سد قابليت مشروب كردن 10 هزار و 800 هكتار از اراضي كشاورزي و منطقه و تامين 7 ميليون و 500 هزار متر مكعب آب شهرهاي رضوانشهر و پره سر را دارد.
وزير نيرو تصريح كرد: سد بتني شفارود با 137 متر ارتفاع از پي سنگي، 372 متر طول 6 متر عرض تاج و نيز حجم يك ميليون و 290 هزار متر مكعب بتن ريزي و يك ميليون و 500 هزار متر مكعب حجم حفاري بلندترين سد بتني غلطكي ايران است.
وي با بيان اين كه سد شفارود در 6 كيلومتري جنوب غرب رضوانشهر و 65 كيلومتري شهر رشت واقع شده است، تصريح كرد: اين سد با پيمان 144 ميليون و 761 هزار و 770 يورو در مدت 48 ماه ساخته مي شود.
نامجو سيماي كلي اين سد را شامل نيروگاه، بند انحرافي در پايين دست، يك رشته تونل انتقال، كانال هاي انتقال آب سواحل راست و چپ و جاده جايگزين دائمي از نوع اصلي عنوان كرد.
وزير نيرو گفت: تونل انحرافي آب به طول 450 متر و 5/5 متر قطر با ظرفيت عبور آب 250 متر مكعب بر ثانيه اجرايي شده و در مرحله بهره برداري است.
وي ادامه داد: تونل انتقال آب با يك ميليارد و 950 ميليون تومان اعتبار شامل يك هزار و 22 متر تونل، چهار متر قطر تمام شده و ظرفيت عبور آب 25 متر مكعب بر ثانيه در حال اجراست و 80 درصد پيشرفت فيزيكي دارد.

 



معاون وزير راه و ترابري خبر داد
صرفه جويي 40 ميليارد توماني با راه اندازي آزاد راه خرم آباد - پل زال

خرم آباد- خبرنگار كيهان:
آزاد راه خرم آباد- پل زال سالانه موجب 40 ميليارد تومان صرفه جويي در سوخت خودروهايي مي شود كه از اين محور تردد مي كنند.
معاون وزارت راه و مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور افزود: اهميت اين آزاد راه هنگامي نمايان مي شود كه توجه داشته باشيم جاده قديم خرم آباد- انديمشك از مسير پر پيچ و خم با عرض كم عبور مي كرد كه سواري ها حدود 5/2 ساعت و كاميون ها 4 تا 5 ساعت اين مسير را طي مي كردند و سوانح متعدد جاده اي رخ مي داد كه فقط در سال گذشته در تصادفات شاخ به شاخ اين محور حدود 100 نفر كشته شدند و آلاينده هاي زيست محيطي نيز به دنبال داشت.
مهندس «احمد مجيدي» گفت: اين مسايل و مشكلات ياد شده ما را بر آن داشت مسيري امن ميان خوزستان و لرستان طراحي و اجرا كنيم كه آزاد راه يكم دي ماه سال 1384 شروع شد و يازدهم آبان ماه 89 به بهره برداري رسيد.
وي افزود: عرض اين آزاد راه چهار خطه 1/26 متر است و جاهايي كه شيب مسير بالاي 3 درصد است به طول 40 كيلومتر لاين سه خطه احداث شده تا ترافيك روان باشد.
معاون وزارت راه گفت: براساس سرشماري روز هفتم ديماه، تعداد 30 هزار سواري از گردنه شوراب خرم آباد به سمت انديمشك عبور كرده اند كه بعد از آزاد راه سلفچگان به ساوه با 35 هزار سواري و ساوه به سلفچگان با اندكي كمتر، محور خرم آباد به انديمشك سومين رتبه را از لحاظ سنگيني بار ترافيك دارد كه ظرفيت بار ترافيك آزاد راه خرم آباد- پل زال سه برابر بار ترافيك محور قديمي است و علاوه بر اين خودروها در اين محور با ترافيك مواجه نمي شوند.
مهندس مجيدي گفت: مسير جديد را سواري ها ظرف حدود يكساعت طي مي كنند و براي كاميون ها نيز حدود 2 ساعت و نيم از طول زمان كاسته مي شود.
از سوي ديگر مجري طرح آزاد راه خرم آباد- پل زال گفت: 40 درصد احداث شده در راه هاي كشور از تونل هاي احداث شده در راه هاي كشور طي سال 85 در اين محور قرار دارد.
مهندس فرخ هاشم زاده افزود: از مشخصات بارز اين پروژه ساخت 25 كيلومتر تونل و سه كيلومتر پل دره اي با دهانه هاي بزرگ 400 ميليون متر مكعب عمليات و يك ميليون و 200 هزار متر مكعب عمليات بتن ريزي و تأمين روشنايي كليه تونل هاي اين آزاد راه است كه در مدت 54 ماه به پايان رسيده و در تاريخ راهسازي ايران نمونه است و قابل مقايسه با آزاد راه هاي جهاني است.

 



امام جمعه اهل سنت كنگان: آيت الله خامنه اي محور وحدت شيعه و سني هستند

شيخ محمد جمالي امام جمعه اهل سنت شهرستان كنگان تصريح كرد: رهبر معظم انقلاب محور وحدت هستند.
به گزارش خبرگزاري فارس از عسلويه، شيخ محمد جمالي شامگاه پنج شنبه در نشست با مسئولان تبليغات اسلامي كنگان اظهار داشت: نظام مقدس جمهوري اسلامي در شرايط كنوني در اوج اقتدار قرار دارد و با وجود تحريم ها شاهد موفقيت هاي نظام اسلامي هستيم.
وي افزود: دشمنان ايران اسلامي همواره براي رسيدن به مقاصد شوم خود به دنبال ايجاد اختلاف بين مردم و مسئولان هستند و در برخي موارد نيز سعي دارند بين شيعه و سني اختلاف بيندازند.
امام جمعه اهل سنت كنگان خاطرنشان كرد: ايجاد وحدت و همدلي بين روحانيان اهل سنت و شيعه از مهمترين مواردي است كه سبب ناكامي دشمنان مي شود و از مسئولان انتظار داريم كه در اين عرصه تلاش بيشتري كنند.
جمالي تصريح كرد: بدون ترديد رهبر معظم انقلاب محور وحدت هستند و همه گروه ها و جناح هاي سياسي و فرقه ها بايد با تبعيت از دستورات معظم له در مسير سربلندي نظام حركت كنند.
وي ادامه داد: خوشبختانه در شهرستان كنگان شاهد وفاق و همدلي خوبي بين شيعه و سني هستيم و بايد به گونه اي عمل كنيم كه اين وحدت بيشتر و بهتر شود.

 



اخبار ادبي و هنري

سعيد مستغاثي جايزه «پيشكسوت مطبوعاتي» را
به شهداي بسيجي فتنه تقديم كرد
يكي ديگر از «پيشكسوتان مطبوعاتي» برگزيده شده توسط رئيس جمهور در هفدهمين جشنواره بين المللي مطبوعات، جايزه خود را به شهداي بسيجي مبارزه با فتنه سبز تقديم كرد.
سعيد مستغاثي، رئيس سابق انجمن نويسندگان و منتقدان سينمايي ايران و كارگردان مجموعه تلويزيوني «راز آرماگدون» در گفتگوي اختصاصي با كيهان گفت: «اين جوايز گرچه در شأن والاي شهداي مبارزه با حوادث فتنه نيست، اما معتقدم براي پاسداشت نام آنان، بايد به آنها تقديم گردد. شهداي مبارزه با فتنه در جرياني به شهادت رسيدند كه به فرموده رهبر معظم انقلاب در طي آن دشمنان اسلام درصدد تسخير اين كشور بودند. بنابراين، اين شهدا مقام بسيار والايي دارند.
اين روزنامه نگار پيشكسوت با ستايش از اقدام پيام فضلي نژاد و شهريار زرشناس در اهداي جوايز رتبه اولشان به شهداي مبارزه با فتنه افزود: اين حركت يك اقدام انساني است چرا كه براي نمونه شهيد محمد گلدوي كه جايزه رتبه نخست جنگ نرم جشنواره به وي تقديم شد، از شهداي بسيار افتخارآميز انقلاب اسلامي است و سند روشني است تا جهانيان بدانند كه تروريسم با جوانان پاك ايراني و مسلمانان عاشق اين مرز و بوم چه كرده است.
تحريم جشنواره ابوظبي در اعتراض به صهيونيسم
سنديكاي هنرمندان مصر، جشنواره سينمايي ابوظبي را به دليل تلاش براي عادي سازي روابط با رژيم صهيونيستي، تحريم كرد.
به گزارش ايرنا، روزنامه القدس العربي روز جمعه با اعلام اين خبر افزود: سنديكاي هنرمندان مصر جشنواره سينمايي ابوظبي را به پخش فيلم هاي اسرائيلي و تلاش براي عادي سازي روابط با اسرائيل متهم كرد.
ممدوح الليثي رئيس اتحاديه سنديكاي هنري مصر گفت: در شرايطي كه تجاوزهاي اسرائيل به غزه و مردم فلسطين ادامه دارد، دست اندركاران يك جشنواره سينمايي عربي، اجازه ندارند فيلم هاي ساخت كارگردانان و توليد كنندگان صهيونيستي را پخش كنند وبه عادي سازي روابط با آنان اقدام نمايد.
در بيانيه اين سنديكا آمده است كه جشنواره سينمايي ابوظبي، با افتخار از يك فيلم ساز صهيونيست دعوت بعمل آورد تا به اين ترتيب اين جشنواره به اسب تراواي اسرائيل براي ورود به درون كشور عربي تبديل شود.
گفتني است، در جشنواره ابوظبي يك فيلم كوتاه ضد ايراني، بكارگرداني جعفر پناهي به نمايش درآمد. در اين فيلم چهره اي سياه از جامعه ايران و تصويري واژگونه از جايگاه زن ايراني ارائه شده است.
در جشنواره ابوظبي، مصرف مشروبات الكلي و نوع پوشش زننده سينماگران ميهمان، چنان بود كه مطبوعات امارات متحده عربي نيز به اعتراض واداشته شدند.
نمايش مستند نخستين شهيد ايراني در بوسني از سيما
مستند زندگي «شهيد رسول حيدري» نخستين شهيد ايراني در بوسني فردا و پس فردا از شبكه سراسري پخش مي شود.
به گزارش توانا، مستند زندگي اين شهيد والامقام كه توسط مؤسسه روايت فتح تهيه و تدوين شده است، در روزهاي شنبه 15 و يكشنبه 16 آبان از شبكه اول سيما پخش خواهد شد.
كشف مواد مخدر از شكم هنرمند آمريكايي!
پليس مبارزه با مواد مخدر جمهوري دومينيكن از كشف بيش از يك كيلوگرم هروئين خالص از داخل شكم يك خواننده آمريكايي خبر داد.
سخنگوي پليس مبارزه با مواد مخدر جمهوري دومينيكن در مصاحبه اي با رسانه هاي دولتي اين كشور، خاطرنشان كرد: مأموران فرودگاه بين المللي سانتو دومينيگو با مشاهده رفتار عجيب «جيمي بوئر» خواننده آمريكايي كه قصد داشت به كشورش بازگردد از او تصاوير راديوگرافي تهيه كرده و متوجه وجود چندين بسته مشكوك داخل شكم وي شدند.
به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، وي افزود: اين خواننده آمريكايي بلافاصله به بيمارستان نظامي در نزديكي فرودگاه منتقل شد و زير عمل جراحي قرار گرفت.
چندي پيش نيز يك بازيگر نوجوان آمريكا كه در كودكي در فيلم تنها در خانه به ايفاي نقش پرداخته بود، به دليل همراه داشتن مواد مخدر به دست پليس دستگير شد.
شوراي حمايت از حقوق تأليف و نشر تأسيس مي شود
به منظور حمايت از مؤلفان و مترجمان و همچنين ساماندهي بازار نشر شورايي به اين عنوان راه اندازي مي شود.
براساس اين گزارش، معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي كليات اين شورا را به تصويب رسانده و در حال حاضر، مراحل بعدي روش هاي اجراي اين مصوبه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي طي مي شود.
براساس طرح اوليه، 15 نفر عضو ثابت و رسمي اين شورا هستند كه از وزارتخانه هاي ارشاد، علوم، بهداشت و قوه قضائيه، اتحاديه ناشران، انجمن ناشران فرهنگي، ناشران برگزيده و اساتيد حقوقي مالكيت فكري برگزيده شده اند.

 



در جمع دانشجويان دانشگاه تبريز تحليل كرد
صفارهرندي : مردم آمريكا از آمدن اوباما پشيمانند

وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به عدم تغيير در سياست هاي داخلي و خارجي آمريكا گفت: امروز مردم اين كشور از روي كار آمدن اوباما نيز پشيمان شده اند.
به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز به نقل از روابط عمومي دانشگاه تبريز، محمدحسين صفارهرندي كه به مناسبت 13آبان روز ملي مبارزه با استكبار در جمع دانشجويان دانشگاه تبريز در مسجد اين دانشگاه سخن مي گفت، با بيان اينكه از زمان پيروزي انقلاب اسلامي دشمنان از تمام فرصت ها براي مقابله با اين نظام اسلامي بهره جسته اند، اظهار داشت: ملت ايران كه اين انقلاب را با نام خدا آغاز كرده است خيز خود را برداشته و يكسره به جلو مي تازد و دشمنان را از نفس انداخته است.
اين تحليلگر سياسي تاثيرات شگرف انقلاب اسلامي ايران را بر جهان يادآور شد و افزود: انقلاب اسلامي ايران نه تنها به خودي خود براي استكبار غرب و شرق مسئله بود بلكه خيزش تازه اي نيز در ميان ملل آزاده جهان پديد آورد كه خود را از دامان وابستگي به آمريكا و شوروي نجات دهند و همين آنان را بيش از ساير مسائل نگران كرده بود.
وي با اشاره به برخي اقدامات برخي كشورها كه با تشكيل جنبش عدم تعهد براي حركت به سمت استقلال و عدم وابستگي در تلاش بودند، تصريح كرد: اما اين جنبش هم مدتي بعد با تقسيم بندي به دو گروه كشورهاي طرفدار آمريكا و شوروي عملا از اهداف اوليه تشكيل خود فاصله گرفت و نتوانست استقلالش را حفظ كند.
اين فعال فرهنگي با مقايسه كشورهاي وابسته منطقه با جمهوري اسلامي ايران اظهار داشت: ايران اسلامي اكنون با گام نهادن در عرصه علم و فناوري، قطع وابستگي و انجام كارهاي بزرگي مانند فرستادن ماهواره اميد به آسمان و ورود به عرصه فناوريهاي نوين توانسته است خود را از مدار وابستگي به استكبار خارج كند.
صفارهرندي، موفقيت هاي كشورمان را در انرژي هسته اي يادآور شد و گفت: زماني خط قرمز براي ما وجود 16دستگاه سانتريفيوژ بود اما دولتمردان ما با تعقيب خط علمي و تحت رهبري مقام معظم رهبري هم اكنون تعداد اين دستگاهها را به 7 هزار سانتريفيوژ رسانده اند.
صفارهرندي، موقعيت سياسي نظامي ايران اسلامي را بسيار فراتر از گذشته دانست و گفت: روزگاري اگر استكبار مي خواست چيزي را بر ملت ايران تحميل كند كافي بود قايق هاي توپدار را در آبهاي جنوب به نمايش بگذارد اما اكنون حتي با تحريم و تهديد آشكار هم كاري از پيش نمي برد و دولتمردان جمهوري اسلامي به آساني پاسخ آنها را مي دهند.
وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به تلاش استكبار براي مذاكره پشت درهاي بسته و تماسهاي مكرر در اين زمينه اظهار داشت: اگر استكبار حرفي براي گفتن دارد بايد براي مذاكره عادلانه وارد ميدان شود چرا كه ما چيزي براي پنهان كردن نداريم و سند عدم وابستگي خود را نشان داده و از اين مراحل عبور كرده ايم.
وي با اشاره به سياست هاي دولت آمريكا در دو سال اخير گفت: تئوري تغييرات اوباما در ايالات متحده آمريكا تنها با گذشت دو سال با پاسخ منفي مردم اين كشور مواجه شده است.
صفارهرندي افزود: هنگامي كه انتخابات رياست جمهوري آمريكا در حال انجام بود بسياري از ايجاد تغيير و دگرگوني با روي كار آمدن اوباما خبر مي دادند ولي هم اكنون مردم اين كشور متوجه شده اند كه چنين چيزي در عرصه داخلي و خارجي آمريكا وجود ندارد.
وي گفت: امروز مردم اين كشور از روي كار آمدن اوباما نيز پشيمان شده اند چرا كه جهان با دو سال گذشته بسيار تفاوت پيدا كرده است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14