(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 15 آبان 1389- شماره 19782

كوتاه اقتصادي
واريز يارانه نقدي خانوارهاي چهارمحال و بختياري و فارس
 100 شركت قيمت محصولات خود را به حالت قبل برگرداندند
با اضافه شدن 10درصد سهم دولت 30درصد منابع حاصل از يارانه ها به توليد اختصاص مي يابد
افزايش روزانه 16 ميليون ليتري توليد بنزين پالايشگاه اراك
به دستور رئيس جمهور كالابرگ در زمان اجراي هدفمندي يارانه ها اعلام مي شود
معاون برنامه ر يزي و امور اقتصادي: وزارت بازرگاني به دنبال واقعي شدن نرخ ارز است
تا پايان امسال 50 هزار واحد مسكوني طرح مهر تحويل مي شود
نامه تعاونگران به رئيس جمهور در حمايت از طرح هدفمندي يارانه ها
با مالك جديد و رفع مشكلات مديريتي كارگران سبلان پارچه اردبيل به سر كار خود برمي گردند
«بوش» و «اوباما» عامل اصلي بحران اقتصادي آمريكا شناخته شدند
معاملات شمش طلاي 10اونسي در بورس كالا



كوتاه اقتصادي

¤ احتمال آغاز رسمي اجراي هدفمندي يارانه ها با محوريت اصلاح قيمتها در هفته پاياني قوت گرفت.جديدترين گمانه زني ها از آغاز رسمي اجراي قانون هدفمندي يارانه ها با محوريت اصلاح قيمتها در هفته پاياني آبان ماه جاري حكايت دارد. براساس اعلام مسئولان دولتي، بنزين، گازوئيل، نفت سفيد، نفت كوره، گاز مايع، گاز طبيعي و برق؛ 7 حامل انرژي هستند كه قيمتهاي آنها به صورت همزمان تغيير خواهد يافت.
¤ وزير ارتباطات در خصوص عدم تصويب پيشنهاد تغيير تعرفه هاي مخابراتي در كميسيون تنظيم مقررات، عليرغم انتظارات گفت:تصويب موارد در كميسيون براساس نظر يك شخص نيست؛ بلكه كميسيون تنظيم 9 عضو از دستگاه هاي مختلف دارد.
¤ معاون سرمايه انساني و توسعه اشتغال وزارت كار گفت: از محل ايجاد يك ميليون و 100 هزار شغل هدف گذاري شده براي سال جاري عملكرد ميانگين استانها نزديك به 48درصد طي شش ماه اخير است.
¤ اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران ضمن اعلام آمادگي براي همكاري با دولت براي حل مشكلات اقتصادي كشور از اقدام بانك مركزي در بخشش جريمه 6 درصدي سود مازاد متاخرين در پرداخت بانكها و مؤسسات اعتباري تقدير كرد. اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران در اطلاعيه اي اعلام كرد: به عنوان مهم ترين نهاد رسمي بخش خصوصي، همواره بر همراهي بانك ها در معوقاتي كه نه ناشي از سوءاستفاده و يا سوء مديريت بخش خصوصي بلكه ناشي از عواملي كه مربوط به مسائل محيطي و يا بين المللي است، تأكيد داشته و در اين راه، تلاش كرده است تا با رايزني با بانك ها و دولت، براي حل مشكلات كارآفرينان و فعالان بخش خصوصي اقدام كند.
¤ سازمان ملل نسبت جمعيت شاغل به كار به كل جمعيت 15 تا 64 سال ايران را 9/48درصد اعلام كرد و از پيشي گرفتن سرعت ايجاد اشتغال نسبت به رشد نيروي كار در اين كشور خبر داد.
¤ مديرعامل شركت ملي گاز ايران اعلام كرد: عمليات تزريق گاز به خط لوله شمال و شمال شرق كشور از سمت ميامي به
سنگ بست و از سنگ بست به سمت پالايشگاه شهيد هاشمي نژاد آغاز شد. جواد اوجي با اعلام خبر فوق افزود: اين خط لوله با طول 500 كيلومتر و قطر 48 اينچ و اعتبار بالغ بر 550 ميليارد تومان احداث شده است.
¤ بانك تجارت در اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها و به منظور كمك به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي كشور به 248 هزار نفر از مالكين وسائط نقليه عمومي شامل: اتوبوس هاي شهري و بين شهري، ميني بوس و كاميونت شهري بالغ بر 1532ميليارد ريال تسهيلات پرداخت مي كند.
¤ دو رقم جديد گندم نان با ويژگي هاي عملكرد بالا و افزايش ميزان توليد در واحد سطح، مقاومت در مقابل انواع بيماري و سرما به بخش كشاورزي كشور معرفي شد. ارقام جديد گندم نان با نام هاي اروم و زارع مي باشد كه توسط موسسه تحقيقات اصلاح و تهيه نهال و بذر و با همكاري مراكز تحقيقات استان هاي خراسان رضوي،، همدان، آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، مركزي، اردبيل، فارس و قزوين معرفي شده است.

 



واريز يارانه نقدي خانوارهاي چهارمحال و بختياري و فارس

با واريز يارانه نقدي علي الحساب سرپرستان خانوار متقاضي در استانهاي چهارمحال و بختياري و فارس تعداد استانهايي كه يارانه نقدي 81 هزار تومان به ازاي هر نفر به حساب سرپرستان خانوار آنها واريز شده است به 20 استان مي رسد.
به گزارش روابط عمومي وزارت رفاه و تأمين اجتماعي، سرپرستان خانوار متقاضي دريافت يارانه نقدي در اين دو استان مي توانند پس از پايان زمان واريز، اين مبلغ علي الحساب را كه بنابر اعلام رئيس جمهور براي دو ماه در نظر گرفته شده است در حساب هاي خود مشاهده كنند.
مديرعامل سازمان هدفمندي يارانه ها با تأكيد بر اينكه براي پرداخت يارانه نقدي براساس زمان بندي مشخص حركت مي كنيم تصريح كرد: سرپرستان خانوار متقاضي 10استان باقي مانده نيز منتظر اعلام رسمي ما در رسانه ها باشند تا از زمان دقيق واريز يارانه خود و خانواده شان مطلع شوند.
شايان گفتن است در 17 روز گذشته و با اعلام رسمي سازمان هدفمندي يارانه ها، يارانه نقدي استانهاي خراسان رضوي، خراسان شمالي، خراسان جنوبي، ايلام، گيلان، سيستان و بلوچستان، قزوين، كرمان، كهكيلويه و بويراحمد، آذربايجان شرقي، همدان، گلستان، كردستان، قم، آذربايجان غربي، اردبيل، مازندران و بوشهر واريز شده است.

 



در پي فرصت 48 ساعته وزارت بازرگاني
 100 شركت قيمت محصولات خود را به حالت قبل برگرداندند

00 1شركت در واكنش به اولتيماتوم وزارت بازرگاني اعلام كردند، قيمت ها را به حالت قبل برگرداندند.
رئيس سازمان بازرگاني تهران از آغاز كنترل قيمت كالاهاي خارجي و لوازم خانگي از هفته آينده و برخورد شديد با گرانفروشان خبر داد.
عباس قبادي در گفت وگو با خبرگزاري فارس، در پاسخ به اين سوال كه سرانجام اولتيماتوم 48 ساعته به 06 توليدكننده چه بوده است اظهار داشت: 106 شركت كه ما به آنها نامه زده بوديم 100 شركت به ما نامه نوشتند و اعلام كردند كه قيمت ها را به حالت قبل برمي گردانيم و 6 شركت هم اعلام كرده اند كه اصلا افزايش قيمتي در كار نبوده است.
وي افزود: برخي از شركتها هنگام فروش كالا درصدي را به عنوان تخفيف و يا اشانتيون در نظر مي گيرند كه آن تخفيف يا اشانتيون را در حال حاضر حذف كرده اند و به لحاظ قانوني نمي تان به آنها ايرادي گرفت.
رئيس سازمان بازرگاني استان تهران با بيان اينكه ما در اين اولتيماتوم اعلام كرده بوديم در صورت بازگشت قيمت ها به حالت قبلي اقام به تشكيل پرونده و برخورد تعزيرات حكومتي مي كنيم اظهار داشت: بسياري از توليدكنندگان اعلام كرده اند كه علي رغم افزايش قيمت برخي مواد اوليه قيمت هاي خود را به حالت قبل برمي گردانند.
وي افزود: ما از هفته آينده به سمت كنترل قيمت كالاهاي خارجي و لوازم خانگي حركت مي كنيم و در صورتي كه با هرگونه افزايش قيمت مواجه باشيم بشدت برخورد مي كنيم.
قبادي گفت: در حال حاضر هم بازار بطور جدي و دقيق مورد رصد بازرسين ما قرار مي گيرد و د رصورت بروز هرگونه تغييراتي برخورد تعزيراتي كرده و تشكيل پرونده مي دهيم.
رئيس سازمان بازرگاني استان تهران گفت: طرح اولتيماتوم به گرانفروشان در آستان اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها يا تدبير وزير بازرگاني صورت گرفت بطوري كه شخص آقاي وزير لحظه به لحظه كل پروژه را كنترل و پي گيري مي كرد.

 



با اضافه شدن 10درصد سهم دولت 30درصد منابع حاصل از يارانه ها به توليد اختصاص مي يابد

وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: ممكن است 10درصد از سهم دولت از منابع اصلاح قيمت حاملهاي انرژي به بخش توليد افزوده شود.
سيدشمس الدين حسيني در گفتگو با مهر درباره اجراي قانون هدفمندي يارانه ها گفت: براساس برنامه ها 50درصد از منابع حاصل از قانون هدفمندي يارانه ها براي حمايت از مردم، 30درصد بخش توليد (صنعت و معدن، كشاورزي، صادرات و غيره) و 20درصد باقيمانده به دولت اختصاص مي يابد.وزير امور اقتصاد و دارايي با بيان اينكه همچنين ممكن است 10درصد از سهم دولت ناشي از هدفمند كردن يارانه ها به ساير بخش ها افزوده شود، عنوان كرد: پس از بررسي هاي انجام شده، به اين نتيجه رسيديم كه براي حمايت از توليد مي توان حتي بيش از 30 درصد به اين بخش كمك كرد.
وي ادامه داد: در اين راستا مي توان 30درصد منابع را با توجه به قانون كه از طريق سيستم بانكي توزيع مي شود در اختيار آنها قرار داده و منابع سيستم بانكي و خط اعتباري با يكديگر تلفيق شوند تا ميزان پشتيباني به بيش از 30درصد افزايش يابد.
جهش قيمت نخواهيم داشت
وي تصريح كرد؛ براساس آيين نامه ماده 8 تفاهم نامه اي سه جانبه بين سازمان هدفمندسازي يارانه ها، دستگاه هاي اجرايي و بانكها به امضا رسيد كه براساس آن، توليدكنندگان در راستاي قانون هدفمندي يارانه ها در صورت نياز به سرمايه در گردش و يا سرمايه ثابت حمايت مي شوند.
به گفته حسيني، نتيجه جمع بنديها اين است كه اعطاي كمك يارانه سود هزينه مالي فعاليت ها به حداقل برسد و با اعطاي تسهيلات و به صورت مالي پشتيباني هاي لازم انجام شود.
وي با اشاره به آغاز حمايت هاي لازم از بخش توليد، گفت: در اين راستا وزارت صنايع و معادن از توليدكنندگان ثبت نام كرده و فعالان اقتصادي بخش حمل و نقل نيز فراخوان شده اند.
وي ادامه داد: از آنجايي كه قانون هدفمندسازي يارانه ها منجر به شفافيت اقتصادي مي شود، مي تواند در جهت افزايش، رشد اقتصادي و بهبود توزيع درآمد و ثروت كمك كند و به همين دليل بر پديده قاچاق نيز تأثيرگذار است.
حسيني با بيان اينكه با اجراي اين طرح دولت تمام اهتمام خود را براي افزايش قدرت خريد طبقات آسيب پذير و متوسط به كار مي گيرد، افزود: از آنجايي كه با اجراي هدفمند كردن يارانه ها امكان انجام امور عمراني در كشور افزايش مي يابد، ميزان برخورداري طبقات ضعيف و متوسط از يارانه ها بيشتر خواهد شد.

 



افزايش روزانه 16 ميليون ليتري توليد بنزين پالايشگاه اراك

با بهره برداري از طرح افزايش ظرفيت و ارتقاي كيفيت فرآورده هاي پالايشگاه امام خميني (ره) شازند اراك تا سال آينده، ظرفيت توليد بنزين اين پالايشگاه به روزانه 16 ميليون ليتر افزايش مي يابد.
به گزارش خبرنگار اعزامي شانا به اراك، مجري طرح افزايش ظرفيت و ارتقاي كيفيت فرآورده هاي پالايشگاه امام خميني(ره) شازند در جريان بازديد خبرنگاران از اين طرح تصريح كرد: اين پروژه با هدف افزايش ظرفيت پالايشي از روزانه 170 هزار بشكه به روزانه 250 هزار بشكه، افزايش توليد بنزين در ازاي كاهش توليد نفت كوره، ارتقاي كيفيت محصولات پالايشگاه به استانداردهاي اروپا و كاهش مواد آلاينده محيط زيست در پالايشگاه شازند اجرا مي شود.
رشيد سيديان با بيان اين كه اين پروژه در دو فاز به بهره برداري مي رسد، افزود: ظرفيت توليد بنزين پالايشگاه اراك با بهره برداري از فاز نخست طرح افزايش ظرفيت و ارتقاي كيفيت فرآورده هاي پالايشي تا بهمن امسال، با روزانه دو ميليون ليتر افزايش به روزانه 6 ميليون ليتر مي رسد. همچنين با بهره برداري از فاز دوم اين طرح در سال آينده، ظرفيت توليد بنزين پالايشگاه اراك با افزايش روزانه 9 ميليون و 200 هزار ليتري به روزانه 16 ميليون ليتر خواهد رسيد.
به گفته وي با اجراي طرح توسعه در پالايشگاه شازند، عدد اكتان بنزين سوپر و معمولي توليدي در اين پالايشگاه به ترتيب حداقل به 95 و 90 مي رسد و ميزان مواد آروماتيكي و بنزن موجود در بنزين معمولي پالايشگاه نيز به ترتيب به 35 درصد و يك درصد كاهش مي يابد.
سيديان ميزان پيشرفت كلي طرح افزايش ظرفيت و ارتقاي كيفيت فرآورده هاي پالايشگاه شازند را 89 درصد اعلام و تصريح كرد: اين پروژه در بخش مهندسي تاكنون 7/94 درصد، تداركات كالا 98 درصد، ساختمان و نصب بيش از 71 درصد پيشرفت داشته است.
مجري طرح افزايش ظرفيت و ارتقاي كيفيت فرآورده هاي پالايشگاه امام خميني(ره) شازند از افزايش بنزين توليدي پالايشگاه اراك به روزانه 16 ميليون ليتر و كاهش 35 درصدي نياز كشور به واردات اين فرآورده راهبردي تا سال آينده خبر داد و افزود: هم اكنون روزانه 4 ميليون و 700 هزار ليتر بنزين در پالايشگاه اراك توليد مي شود كه با اجراي طرح توسعه و بهينه سازي اين ميزان با 11 ميليون و 200 هزار ليتر افزايش به روزانه 16 ميليون ليتر مي رسد.
به گفته سيديان با اجراي اين طرح، ظرفيت توليد بنزين سوپر پالايشگاه اراك از روزانه يك ميليون ليتر به روزانه سه ميليون و 600 هزار ليتر، بنزين معمولي از روزانه سه ميليون و 700 هزار ليتر به روزانه 12 ميليون و 300 هزار ليتر، نفت سفيد از روزانه چهار ميليون و 200 هزار ليتر به روزانه 6 ميليون ليتر و گازوئيل از روزانه هفت ميليون و 400 هزار ليتر به روزانه هشت ميليون و 900 هزار ليتر، گاز مايع از روزانه يك ميليون ليتر به روزانه سه ميليون و 600 هزار ليتر و توليد گوگرد از روزانه 50 تن به روزانه 650 تن افزايش مي يابد.

 



به دستور رئيس جمهور كالابرگ در زمان اجراي هدفمندي يارانه ها اعلام مي شود

به دستور رئيس جمهور در زمان هدفمندي يارانه ها
كالا برگ اعلام مي شود. يك نوبت كالا برگ شكر و برنج بزودي اعلام مي شود.
حسين مدرس خياباني قائم مقام معاون بازرگاني داخلي وزارت بازرگاني در گفت وگو با مهر يادآور شد: ذخيره سازي يكي از شقوق بسته تنظيم بازار است و در كنار آن، 7 ابزار ديگر نيز تدارك ديده شده است؛ به نحوي كه اعلام كالابرگ را نيز در دستور كار داريم، در مرحله اول نيز كالابرگ روغن به دليل افزايش قيمت موادغذايي در دنيا، اعلام شد و توانست آثار مثبتي بر قيمتهاي داخلي داشته باشد و آن را متعادل كند.
مدرس خياباني به دستور رئيس جمهور براي اعلام كالابرگها در زمان هدفمندسازي يارانه اشاره كرد و گفت: بر اين اساس علاوه بر روغن، يك نوبت كالا برگ شكر و بعد از فصل برداشت نيز يك نوبت كالابرگ برنج اعلام مي شود. به هر حال، اعلام يك نوبت كالابرگ برنج در دستور كار است و جزء بسته تنظيم بازاري به شمار مي رود.
وي اظهار داشت: تامين تسهيلات ارزان قيمت، تنظيم نرخ تعرفه، تشديد طرحهاي نظارتي و كنترلي و عقد تفاهم نامه با توليدكنندگان براي ثبات قيمتها نيز در حال انجام است و در حوزه كالاهاي اساسي حساس و ضروري تفاهم نامه هايي با انجمنها و تشكلهاي توليدكننده منعقد شده است تا اطمينان حاصل شود در زمان هدفمندسازي يارانه ها، اتفاق خاصي در مورد تامين و قيمت كالاهاي اساسي رخ نمي دهد.
وي به انعقاد تفاهم نامه از جمله در حوزه پودر شوينده، سيمان، ماكاروني و روغن نباتي اشاره كرد و گفت: در مورد اين كالاها، اتفاق جديدي در قيمت رخ نخواهد داد.
قائم مقام معاونت بازرگاني داخلي وزارت بازرگاني به انعقاد تفاهم نامه با وزارت جهادكشاورزي براي افزايش ظرفيت توليد مرغ اشاره و تصريح كرد: توليد مرغ در كشور از يك منحني خطي و مصرف از يك منحني سينوسي تبعيت مي كند، به اين معنا كه معمولاً قيمت مرغ به دليل نوسانات فصلي توليد و عرضه و تقاضا، نوسان داشت بنابراين تفاهم نامه اي بين وزارت بازرگاني و جهادكشاورزي به امضا رسيده است.
وي در توضيح اين مطلب ادامه داد: روح اين تفاهم نامه آن است كه وزارت بازرگاني از توليدكننده اصلي يعني وزارت جهادكشاورزي خواسته است تا روي سقف ظرفيت نصب شده توليد مرغ كه دو ميليون تن است، برنامه ريزي توليد كند؛ در مقابل وزارت بازرگاني نيز اين اطمينان را مي دهد كه كل مرغ توليدي را گارانتي كند.
مدرس خياباني گفت: اين گارانتي به اين معنا است كه اگر توليدكننده توانست مرغ را براساس تقاضاي بازار به فروش برساند، اين اقدام را صورت دهد اما اگر به هر دليلي مرغ مازاد در بازار وجود داشته باشد، وزارت بازرگاني مرغ را جمع آوري و براي مواقع ضروري، ذخيره سازي مي كند. وي اظهار داشت: هم اكنون در حال خريد و جمع آوري مرغ مازاد توليدكنندگان از بازار و ذخيره سازي آن هستيم.
وي در ادامه به مصوبه دولت قبل از ابلاغ قانون هدفمند كردن يارانه ها اشاره كرد و گفت: دولت براي اختصاص دو هزار ميليارد تومان تسهيلات با نرخ 15درصد از طريق چند بانك خط اعتباري ايجاد كرد و در مصوبه مربوط به آن، وزارت بازرگاني مكلف شد تا از طريق مباشران بخش غيردولتي و خصوصي، نسبت به ذخيره سازي احتياطي 22 قلم كالاي ضروري و اساسي مورد نياز مردم، اقدام كند.
وي اظهار داشت: تناژ اين اقلام بالغ بر يك ميليون تن است و وزارت بازرگاني موظف شده است كه اين اقلام را به كمك مباشران، ذخيره سازي احتياطي كند، بنابراين طبيعي است كه اگر بازار به اين اقلام نياز داشته باشد، عرضه آنها در كشور آغاز مي شود.
مدرس خياباني، برنج، روغن، شكر، گوشت قرمز، گوشت مرغ، كره، پنير، چندين نوع حبوبات، ماكاروني، خرما و نهاده هاي دامي را از جمله 22 قلم مذكور ذكر و خاطرنشان كرد: البته شيرخشك و دارو نيز در اين مصوبه، جز وظايف وزارت بازرگاني بوده است كه در اصلاحيه آن، اين دو گروه كالايي به وزارت بهداشت و درمان سپرده شد تا با همكاري وزارت بازرگاني، براي ذخيره سازي آنها اقدام كند.

 



معاون برنامه ر يزي و امور اقتصادي: وزارت بازرگاني به دنبال واقعي شدن نرخ ارز است

وزارت بازرگاني در جهت ارايه يك مدل مشخص براي تعيين چارچوب هاي نرخ ارز است و براي قيمت آن تصميمي نگرفته ايم.
محمود دودانگه، معاون برنامه ر يزي و امور اقتصادي وزارت بازرگاني در گفت وگو با ايسنا با بيان اين خبر گفت: يكي از برنامه هاي هفت گانه طرح تحول اقتصادي اصلاح ارزش گذاري نظام پول ملي است و بايد ابعاد مختلف آن را بررسي كرد.
وي با بيان اينكه بايد اثر نرخ ارز را بر روي تورم، اشتغال، توليد و غيره بررسي كرد گفت: اگر بخواهيم تصميمي براي نرخ ارز بگيريم چه در قالب برنامه پنجم چه در قالب طرح تحول اقتصادي، تمام ملاحظات را در نظر مي گيريم و در نهايت يك تصميم مناسب كه منافع همه بخش هاي اقتصادي كشور را در نظر بگيرد و كشور را در راستاي اهداف اقتصادي پيش ببرد اتخاذ مي كنيم.
دودانگه درباره پيشنهاد برخي اعضاي اتاق ايران براي افزايش نرخ ارز گفت: هر پيشنهادي درباره نرخ ارز بايد با توجه به همه ملاحظات باشد، پيشنهادات متفاوتي ارائه شده است بعضي از حوزه ها نيز نظرشان به كاهش نرخ ارز است.
وي با تأكيد بر اينكه وزارت بازرگاني به دنبال واقعي شدن نرخ ارز است تصريح كرد: وزارت بازرگاني در راستاي سياست هاي كلاني كه براي كل كشور اهميت دارد و مورد نياز است تصميم گيري مي كند. البته اين وزارتخانه يكي از دستگاه هايي است كه بايد درباره نرخ ارز نظر دهد. دستگاه هاي بسياري هستند كه متولي اشتغال، تورم، توليد در بخش كشاورزي و صنعت و غيره هستند.

 



تا پايان امسال 50 هزار واحد مسكوني طرح مهر تحويل مي شود

مدير دفتر طرح مسكن مهر در بنياد مسكن انقلاب اسلامي گفت: براساس برنامه ريزي صورت گرفته تا پايان سال جاري در مجموع 50 هزار واحد مسكوني طرح مهر در شهرهاي
زير 25 هزار نفر تحويل واجدين شرايط مي شود.
اميد محمدي درگفت وگو با ايرنا، افزود: آخرين آمار رسمي حاكي از آن است كه تعداد 150 هزار و 411 واحد مسكوني طرح مهر به عنوان تعهد اين نهاد در شهرهاي زير 25 هزار نفر جمعيت است. وي اظهار داشت: انتظار مي رود تا پايان آبان ماه جاري يا اواسط آذر در مجموع 15 هزار واحد مسكوني طرح مهر در شهرهاي زير 25 هزار نفر به متقاضيان مربوطه تحويل شود.اين مقام مسئول خاطرنشان ساخت: 90درصد واحدهاي مسكوني مهر كه در شهرهاي زير 25 هزار نفر جمعيت تكميل شده يا در نيمه آذرماه تحويل مي شود داراي مشخصه مسكن ملكي و بقيه مربوط به طرح 99 ساله است.
وي يادآور شد: شهرهاي زير 25 هزار نفر جمعيت استان تهران كمتر از 10درصد واحدهاي مسكوني طرح مهر را كه در مراحل تكميل قرار دارد به خود اختصاص داده است.
سهميه كنوني طرح مهر در شهرهاي زير 25 هزار نفر جمعيت استان تهران 25 هزار نفر تعيين شده است.
محمدي تصريح كرد: آخرين بررسي ها نشان مي دهد تاكنون حدود 10 هزار ميليارد ريال تسهيلات بانكي براي آماده سازي زمين و ساخت واحدهاي مسكوني طرح مهر در شهرهاي زير 25 هزار نفر جمعيت جذب شده است.
وي اضافه كرد: براساس سرشماري نفوس و مسكن 1385 در سطح كشور 736 شهر زير 25 هزار نفر جمعيت وجود دارد، اما آمار منتشر شده وزارت كشور در پاييز سال گذشته شمار اين شهرها را 837 شهر ذكر كرد.
گفتني است: طرح مسكن مهر در قالب ساخت 937 هزار واحد مسكوني طراحي شده كه 16درصد از اين رقم زير نظر بنياد مسكن انقلاب اسلامي در شهرهاي زير 25 هزار نفر جمعيت اجرا مي شود.

 



نامه تعاونگران به رئيس جمهور در حمايت از طرح هدفمندي يارانه ها

اتاق تعاون ايران به همراه شركتها و اتحاديه هاي تعاوني سراسري با ارسال نامه اي به رئيس جمهور، آمادگي خود را براي مقابله با تحريم ها و اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها اعلام كردند.
تعاونگران كشور با صدور بيانيه اي با استناد به فرمايشات مقام معظم رهبري درخصوص توانايي مردم ايران براي بي اثر نمودن تحريم هاي ناجوانمردانه دولتهاي زورگو با برنامه ريزي جهت «افزايش بهره وري»، «توليدات صادرات محور»، «مديريت واردات» و تعامل با بنگاههاي اقتصادي كشورهاي مختلف از عزم جدي اين بخش عظيم مردمي همدوش با مسئولين وساير فعالين اقتصادي براي نا اميد كردن دشمنان خبر دادند.
در بخشي از اين نامه آمده است: «تعاونگران با «همت مضاعف، كار مضاعف» تحريم ها را به فرصت تبديل خواهند كرد.»
كلام تاريخي و به يادگار مانده بنيانگذار فقيد جمهوري اسلامي ايران كه فرمود «آمريكا هيچ غلطي نمي تواند بكند» همچنان در گوش جهانيان طنين انداز است. خلف صالح آن عزيز سفر كرده نيز سكان كشتي ايران اسلامي را با اعلام دور زدن تمامي تحريم ها و توطئه ها به ساحل موفقيت رهنمون است.
آنجا كه مقام عظماي ولايت بر «توليد صادرات محور»، «مديريت واردات»، «افزايش بهره وري» به عنوان مؤلفه هاي كم اثر كردن تحريم ها تاكيد مي ورزند حجت بر آحاد مردم به ويژه فعالين اقتصادي تمام مي شود كه «دوره دفاع مقدسي» ديگر در پيش است.
در بخش ديگري از اين نامه تصريح شده؛ اتاق تعاون ايران به نمايندگي از تعاونگران عرصه فعاليت هاي اقتصادي به عنوان پيشقراولان مشاركت و حضور حقيقي مردم در اداره امور اقتصادي با بهره مندي از فضاي ايجاد شده قانون اجراي سياستهاي كلي اصل (44) قانون اساسي با وحدت و همدلي شعار «ما مي توانيم» را به طور كامل محقق خواهند ساخت.

 



با مالك جديد و رفع مشكلات مديريتي كارگران سبلان پارچه اردبيل به سر كار خود برمي گردند

يك واحد توليد پوشاك در اردبيل كه به دليل مشكلات مديريتي متوقف شده بود با گذر از بحران، توليد خود را از سر خواهد گرفت.
مديرعامل اين واحد توليدي در گفت وگو با ايرنا گفت: اين واحد پس از رفع اختلافات كه در دوره مديريت قبلي بوجود آمد، طي هفته گذشته تحويل گرفته شد و پيش بيني مي شود تا دو ماه آينده فعاليت آن آغاز شود.
«عباس رضاييان» با بيان اينكه ظرفيت توليد اين واحد توليد پوشاك، حدود 200 ميليون قطعه لباس در سال است، افزود: چنانچه ميانگين لباس يك فرد را حدود 25 هزار تومان در نظر گرفته شود، اين واحد ساليانه حدود پنج ميليارد دلار پوشاك توليد خواهد كرد.
وي سپس تصريح كرد كه اين ظرفيت توليد طي 12 ماه پس از شروع توليد، مطابق برنامه ريزي صورت گرفته بدست خواهد آمد ضمن اينكه تعداد كارگران آن نيز به حدود 16 هزار نفر مي رسد.
مديرعامل اين كارخانه توليد پوشاك در ادامه با قدرداني از استاندار، نماينده ولي فقيه و مسئولان امنيتي استان اردبيل به خاطر حمايت و كمك در جهت راه اندازي مجدد اين كارخانه بزرگ توليدكننده پوشاك، گفت: پيش بيني شده طي دو ماه آينده اين كارخانه توليد خود را شروع كند، در اين مدت هم قصد داريم كارگراني كه پيش از اين در اين كارخانه مشغول به فعاليت بودند و سپس بازخريد شدند را مجددا استخدام كنيم.
رضاييان افزود: همچنين تا راه اندازي كامل كارخانه، فراخواني در اردبيل داده شده براي جذب 5 هزار دوزنده خانگي تا به اين وسيله توليد محصولات كوچك مثل دوخت تي شرت و ساير لباس ها را به كارگران و پيمانكاران خانگي سپرده شود.
وي محصولات كارخانه سبلان پارچه را جين، كتان، انواع كشباف، لباسهاي كاموايي و تي شرت برشمرد و گفت: نزديك به 85درصد پوشاك يك فرد به غير از لباس هاي لوكس در اين كارخانه توليد خواهد شد.
رضاييان روش توليد در اين كارخانه را چهار شيفته دانست و گفت: با اين روش كارخانه تحت هيچ عنواني تعطيلي نخواهد داشت ضمن اينكه قدرت رقابت به سبب افزايش شمارگان توليد، بالا خواهد رفت.
وي سپس در مورد تاريخچه كارخانه سبلان پارچه اظهار داشت: اين كارخانه حدود
5/3 سال پيش با سرمايه اي حدود 250 ميليارد تومان توسط رئيس جمهور در اردبيل افتتاح شد، اما به دليل مشكلات مديريتي موسس اين كارخانه و همچنين اختلافاتي كه وي با بانك تجارت بعنوان بانك عامل داشت، سبلان پارچه به زمين خورد و نتوانست حداقل به 30درصد ظرفيت خود برسد.
رضاييان ادامه داد: اداره اين كارخانه در نهايت اوايل امسال توسط استاندار قبلي اردبيل به بانك تجارت محول شد اما اين بانك نيز از اداره كارخانه ياد شده باز ماند.
وي سپس اضافه كرد واحد سبلان پارچه در 10 مرداد ماه امسال خريداري و پس از رفع يكسري شبهات درخصوص مسائل حقوقي هفته گذشته اداره اين كارخانه به خريداران جديد واگذار گرديد.

 



براساس تازه ترين نظرسنجي موسسه راسموسن
«بوش» و «اوباما» عامل اصلي بحران اقتصادي آمريكا شناخته شدند

براساس نتايج نظرسنجي موسسه راسموسن، بيشتر مردم آمريكا، جرج بوش پسر و باراك اوباما را عامل و مسئول اوضاع بد اقتصادي اين كشور معرفي مي كنند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني موسسه نظرسنجي راسموسن آمريكا، اكثر راي دهندگان انتخابات مياندوره اي دو مجلس اين كشور «جرج بوش»، رئيس جمهوري سابق را مسئول اوضاع وخيم اقتصادي كشورشان مي دانند و بر كوتاهي باراك اوباما در كنترل نكردن اين وضعيت انگشت مي گذارند.
اين موسسه در تازه ترين نظرسنجي خود اعلام كرد كه راي دهندگان آمريكايي در ارتباط با وضعيت اقتصادي كشور به دو دسته تقسيم شده اند. 49 درصد مي گويند دولت پيشين آمريكا مسبب مشكلات كنوني اقتصادي است و 44 درصد نيز سياست هاي اوباما را غلط ناميده و به همين دليل او را مورد انتقاد شديد قرار مي دهند.
بنابراين گزارش: 56 درصد راي دهندگان آمريكايي بر اين باورند كه اوباما بايد برنامه كاري خود را به گونه مناسبي تغيير دهد.
نكته قابل تامل در اين نظرسنجي اين است كه 79 درصد آمريكايي ها معتقدند كه بهتر از اوباما مي توانند درباره حل و فصل مسائل اقتصادي قضاوت كنند.
مشكلات اقتصادي و كاهش توان خريد مردم آمريكا موجب ناخشنودي افكار عمومي اين كشور از باراك اوباما شده و اين نارضايتي در انتخابات مياندوره اي مجلس نمايندگان و سنا با شكست دموكرات ها نشان داده شد.
هشدار چين
چين با انتقاد از تصميم آمريكا براي تزريق كمك چند صدميلياردي به بورس اين كشور، نسبت به وقوع بحران مالي جديد در جهان هشدار داد.
به گزارش شبكه الجزيره، چين نسبت به وقوع بحران مالي جديد در جهان در پي تصميم دولت آمريكا براي تزريق 600 ميليارد دلار به بخش هاي مختلف اقتصادي از جمله بخش مالي و بورس آمريكا هشدار داد.
«سياو پين» عضو ارشد شوراي مركزي بانك ملي چين با انتشار گزارشي با هشدار نسبت به اين كه با ادامه وضعيت كنوني راه فراري براي خروج از بحران مالي جهاني نيست، تصريح كرد: كمك دولت آمريكا ممكن است به رقابتي بين ارزهاي قدرت هاي بزرگ اقتصادي تبديل شود.
بانك مركزي آمريكا با ارائه كمكي 600 ميليارد دلاري از طريق خريد اوراق بهادار سعي در رونق بازارهاي مالي اين كشور دارد.
به عقيده كارشناسان اقتصادي و مالي مهمترين هدف از طرح كمك 600 ميلياردي، رونق در بازار كار و ثبات قيمت هاست.

 



از سه شنبه اين هفته انجام مي شود
معاملات شمش طلاي 10اونسي در بورس كالا

معاملات شمش 10اونسي (49/283گرم) طلا از روز سه شنبه 18آبان ماه جاري در بورس كالا آغاز مي شود.
احمد رضايي مدير قراردادهاي مشتق كالايي در بورس كالا گفت: بررسي و ورود شمش 10اونسي طلا در دست سازمان بورس بود كه در نتيجه نظر مثبت خود را براي شروع معاملات آتي اين كالا اعلام كردند و بر اين اساس از روز سه شنبه (18آبان) معاملات آن آغاز مي شود.
وي افزود: البته هيچ مشكلي براي آغاز معاملات وجود ندارد و هيئت مديره موافق است. همچنين سازوكارهاي معاملاتي و توافقات لازم براي آغاز اين معاملات انجام شده است.
مدير قراردادهاي مشتق كالايي بورس كالا با اشاره به استاندارد تحويل شمش طلاي 10اونسي با درجه خلوص 995 گفت: معاملات اين كالا هر ماه با حد نوسان قيمت روزانه 2درصد براساس قيمت تصفيه روزانه روز كاري ماقبل انجام مي شود. همچنين دوره معاملات آن از تاريخ درج شده در اطلاعيه معاملاتي قرارداد تا 5 روز تقويمي قبل از پايان ماه قرارداد خواهد بود. به گزارش فارس، رضايي تصريح كرد: حداقل تغيير قيمت سفارش هزار ريال براي هر اونس بوده و وجه تضمين اوليه آن 6درصد ارزش پايه و 5/7ميليون ريال است كه قابل تعويض با توجه به نوسانات بازار طبق ضوابط بورس است. حداقل وجه تضمين نيز 60درصد وجه تضمين اوليه خواهد بود.
وي بيان كرد: حداكثر حجم سفارش تا 30 قرارداد بوده كه ساعات معاملات آن نيز از 10 الي 18 روزهاي شنبه تا چهارشنبه است. همچنين سقف مجاز موقعيت هاي معاملاتي باز براي اشخاص حقيقي 150 قرارداد و اشخاص حقوقي حداقل معادل اشخاص حقيقي و قابل افزايش تا 10درصد سرمايه ثبتي شركت محدود به 10درصد موقعيت هاي تعهدي كل بازار است.

 

(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14