(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 17 آبان 1389- شماره 19784

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
احمدي نژاد در ديدار مشاور عالي رئيس جمهور سودان:
سلطه گران حتي قادر به حل مشكلات متعدد كشورهاي خود نيستند
بيمارستان هاي دولتي و خصوصي ملزم به درمان مصدومان رانندگي شدند
خارج از دستور
« دوستي عاقلانه » و « رحمت عاطفي » عناصر تشكيل خانواده در اسلام
بيانيه تحليلي مركز بررسي جرايم سازمان يافته سپاه درباره جرايم ضد اخلاقي
رئيس قوه قضاييه: اميدواريم دولت آمريكا از نتيجه انتخابات كنگره درس عبرت بگيرد
پس از تحمل سال ها درد مجروحيت معاون اطلاعات نيروي زميني سپاه به خيل شهدا پيوست
زائران ايراني در سالروز شهادت امام جواد(ع) گريستند



احمدي نژاد در ديدار مشاور عالي رئيس جمهور سودان:
سلطه گران حتي قادر به حل مشكلات متعدد كشورهاي خود نيستند

رئيس جمهور گفت امروز سلطه گران در تمام نقاط جهان و حتي در داخل كشورهاي خود با مشكلات متعدد مواجه هستند و قادر نيستند آن را حل كنند.
محمود احمدي نژاد، در ديدار مصطفي اسماعيل مشاور عالي رئيس جمهور سودان با بيان اينكه دشمنان نمي خواهند هيچ كشور و ملت مستقلي از لحاظ سياسي، اقتصادي و فرهنگي در جهان مقتدر و پيشرفته شود، اظهار داشت: نظام سلطه به دنبال آن است كه ملت هاي جهان همواره فقير، ضعيف و تحت سلطه باشند و حتي با بهانه هاي گوناگون در مسير پيشرفت و اقتدار ملت هاي مستقل مانع ايجاد مي كنند.
وي با اشاره به توطئه هاي دشمنان براي ايجاد اختلاف و دو دستگي بين كشورهاي مستقل، خاطرنشان كرد: سلطه گران در حالي كه اجازه نمي دهند در فلسطين و حتي كشورهاي خود رفراندوم انجام شود، در كشورهاي مستقلي مانند سودان اين موضوع را تشويق و حتي براي آن طراحي و توطئه مي كنند كه بايد با تدبير و ايستادگي با آن برخورد كرد.
رئيس جمهور با تأكيد بر اينكه نظام سلطه در سراشيبي سقوط قرار دارد، اظهار داشت: امروز سلطه گران در تمام نقاط جهان و حتي در داخل كشورهاي خود با مشكلات متعدد مواجه هستند و قادر نيستند آن را حل كنند.
وي با تأكيد بر اينكه نظام سلطه قادر نيست هيچ موضوعي را به ملت ها تحميل كند، اظهار داشت: اگر ملت ها در مقابل زياده خواهي نظام سلطه محكم و با اعتماد به نفس بايستند، آنان نمي توانند هيچ كاري انجام دهند.
احمدي نژاد گفت: روابط ايران و سودان برادرانه است و ايران با نگاه اعتقادي و ديني تا آخر در كنار سودان و ملت هاي مستقل خواهد ايستاد.
مشاور عالي رئيس جمهور سودان نيز در اين ديدار با بيان اينكه روابط تهران- خارطوم بر هدف، ايمان و عقيده استوار است، اظهار داشت: امروز ملت ايران به واسطه ايستادگي و پيشرفت هاي افتخارآميز علمي به قدرت و الگويي براي پايداري و كار و تلاش كشورها و ملت هاي مستقل جهان تبديل شده است.
وي خاطرنشان كرد: سودان به طور كامل و با ايستادگي از حق ملت ايران براي انرژي هسته اي صلح آميز حمايت مي كند و آن را مايه افتخار خود مي داند.
مشاور عالي رئيس جمهور سودان همچنين از ديپلماسي فعال و پوياي ايران در قاره آفريقا قدرداني كرد و افزايش هر چه بيشتر روابط دو كشور را خواستار شد.
توصيه لاريجاني به ايستادگي
فرستاده ويژه رئيس جمهور سودان همچنين عصر روز شنبه با علي لاريجاني نيز ديدار و گفت وگو كرد.
در ابتداي اين ديدار، لاريجاني با اشاره به روابط خوب تهران- خارطوم در زمينه هاي مختلف سياسي، اقتصادي و فرهنگي اظهار داشت: ايران و سودان از روابط راهبردي و مبتني بر زيربناي محكم فرهنگي و سياسي برخوردارند و در سياست گسترش روابط با كشورهاي دوست در منطقه آفريقا به ويژه سودان به حركت خود ادامه مي دهيم.
رئيس مجلس كشورمان با تبيين ريشه هاي خصومت آمريكا و غرب با كشورهاي مستقل و انقلابي همچون ايران و سودان، تصريح كرد: دشمنان مشترك دو كشور به سياست هاي استكباري خود عليه منافع مردم كشورهاي مستقل و آزادي خواه همچنان ادامه مي دهند و تنها راه مقابله با خوي استعماري و استكباري آنان ايستادگي محكم در برابر زياده خواهي ها و سلطه طلبي آنهاست كه ايران و سودان به عنوان دو كشور مهم جهان اسلام مي توانند نقش ممتازي در اين عرصه داشته باشند.
در ادامه اين ديدار، مصطفي اسماعيل فرستاده ويژه رئيس جمهوري سودان از جمهوري اسلامي ايران به عنوان يكي از كشورهاي بزرگ و مهم منطقه و دنياي اسلام نام برد و اظهار داشت: هنگامي كه سير تاريخي رشد و قدرت ايران را در ذهن مرور مي كنيم، ضمن احساس غرور و مباهات، پايداري و مقاومت جمهوري اسلامي در برابر دسيسه هاي دشمنان را رمز اين موفقيت و قدرت مي يابيم.
وي در ادامه با تأكيد بر ضرورت تقويت هر چه بيشتر ارتباطات و همكاري هاي كشورش با جمهوري اسلامي ايران در زمينه تحولات منطقه اي و بين المللي گفت: اراده سياسي رهبران و مقامات سودان بر گسترش مناسبات دو كشور در زمينه هاي مختلف سياسي، اقتصادي و فرهنگي فيمابين است.
تأكيد متكي بر استمرار رايزني هاي تهران و خارطوم
وزير خارجه كشورمان نيز در ديدار مشاور عالي رئيس جمهور سودان بر استمرار رايزني هاي تهران و خارطوم در همه زمينه ها تأكيد كرد.
وزير امور خارجه كشورمان با اشاره به رفت و آمدهاي هيئت هاي دو كشور در سطوح مختلف، همه جانبه و جامع كردن روابط را خاطرنشان كرد.
وي تصريح كرد: روابط جمهوري اسلامي ايران با كشورهاي آفريقا در چند دهه گذشته جايگاه ويژه اي در سياست خارجي ايران پيدا كرده و سياست دولت جمهوري اسلامي ايران در چند سال گذشته همه جانبه كردن اين روابط به ويژه در بعد همكاري هاي اقتصادي بوده است.
متكي همچنين به اهميت رايزني ها و همكاري هاي منطقه اي و بين المللي دو كشور به ويژه در جهان اسلام و همچنين وحدت ملي در سودان و در اتحاد بين كشورهاي اسلامي اشاره كرد.
جليلي: دنياي غرب و استكبار آمريكا گزينه هاي زيادي
در اختيار ندارند
جليلي گزينه هاي امريكا در مقابل ايران را پايان يافته اعلام كرد.
مشاور عالي و فرستاده ويژه رئيس جمهور سودان عصر امروز با دبير شوراي عالي امنيت ملي ديدار و گفتگو كرد. در اين ديدار سعيد جليلي با ستودن يك دهه مقاومت سودان، اظهار داشت: در جهان معاصر معادله جديدي بر پايه مقاومت ملت ها در برابر استكبار و افزون طلبي آمريكا در حال شكل گيري است.
نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي افزود: امروز هر كشوري كه مسير مقاومت را در پيش مي گيرد به همان ميزان بر ظرفيت و توان ملي آن افزوده مي شود. جليلي تاكيد كرد غرب اكنون گزينه هاي زيادي در اختيار ندارد.
در اين ديدار مصطفي اسماعيل فرستاده ويژه رئيس جمهور سودان با تشكر از حمايت هاي جمهوري اسلامي نسبت به گسترش هر چه بيشتر روابط دوجانبه ابراز علاقه كرد. مشاور عالي رئيس جمهور سودان، دخالت هاي آمريكا و اسرائيل را عامل اصلي ناامني و بي ثباتي در جنوب و غرب سودان دانست.

 



با مصوبه مجلس
بيمارستان هاي دولتي و خصوصي ملزم به درمان مصدومان رانندگي شدند

با تصويب مجلس شوراي اسلامي تمامي مراكز درماني دولتي و خصوصي مكلف به درمان فوري مصدومين حوادث رانندگي شدند.
به گزارش خبرنگار امور مجلس كيهان، نمايندگان خانه ملت در جلسه علني صبح ديروز خود و در ادامه بررسي جزئيات لايحه برنامه پنجم توسعه، موادي از فصل سلامت را تصويب كردند.
براساس تصويب مجلس وزارت بهداشت موظف است اقدامات لازم براي درمان فوري و بدون قيد و شرط مصدومين حوادث و سوانح رانندگي در همه واحدهاي بهداشتي و درماني دولتي و غيردولتي و همچنين در مسير اعزام به مراكز تخصصي و مراجعات ضروري بعدي را به عمل آورد. طبق اين مصوبه براي تامين بخشي از منابع لازم جهت ارائه خدمات تشخيصي و درماني به مصدومين فوق معادل 10 درصد از حق بيمه شخص ثالث، سرنشين و مازاد از شركت هاي بيمه تجاري اخذ و به طور مستقيم طي قبض جداگانه به حساب درآمدهاي اختصاص نزد خزانه داري كل كشور به نام وزارت بهداشت واريز مي گردد. توزيع اين منابع توسط وزارت خانه مذكور با تاييد معاونت، براساس عملكرد واحدهاي فوق الذكر بر مبناي تعرفه هاي مصوب هر سه ماه يكبار صورت مي گيرد.
وزارت بهداشت همچنين موظف است هزينه كرد اعتبارات مذكور را هر شش ماه يكبار به بيمه مركزي و معاونت گزارش نمايد.
تبليغ كالاهاي تهديدكننده سلامت در رسانه ها ممنوع
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در ادامه مصوب كردند تبليغ خدمات و كالاهاي تهديدكننده سلامت از سوي كليه رسانه ها ممنوع است.
براساس اين مصوبه مصاديق كالاها و خدمات تهديد كننده سلامت سالانه توسط كارگروهي متشكل از مسئولان وزارت خانه هاي اقتصاد، بازرگاني، رفاه و صنايع و معادن تعيين مي شود.
طبق تبصره مصوبه فوق رسانه هايي كه به تبليغ كالاها و خدمات تهديدكننده سلامت بپردازند به پرداخت جزاي نقدي از 10 ميليون ريال تا يك ميليارد ريال ( يك ميليون تا 10 ميليون تومان) محكوم مي شوند.
همچنين در صورت تكرار جرم مذكور، براي هر بار حداقل 20 درصد به جريمه قبلي اضافه خواهد شد.
خاطر نشان مي شود كميته تعيين مصاديق كالاها و خدمات تهديدكننده سلامت به طور سالانه تشكيل مي شود و به تعيين مصاديق مي پردازد.
وظايف شوراي عالي
بيمه سلامت كشور
نمايندگان مجلس همچنين با تغيير نام شوراي بيمه خدمات درماني به شوراي عالي بيمه سلامت كشور مصوب كردند تركيب، وظايف و مسئوليت هاي اين شورا و دبيرخانه آن به پيشنهاد معاونت سلامت وزارت بهداشت و تصويب هيات وزيران و مجلس برسد.
براساس مصوبه ديگر مجلس، عقد قرارداد و هرگونه پرداخت مازاد بر تعرفه تعيين شده براي آن دسته از خدمات تشخيصي، بهداشتي و درماني كه در بسته بيمه پايه سلامت اعلام خواهد شد توسط شركت بيمه هاي تجاري و سازمان بيمه سلامت ايران با اشخاص حقيقي و حقوقي تحت هر عنوان ممنوع است.
پرداخت حق سرانه بيمه تكميلي برعهده افراد بيمه شده است. منظور از بيمه تكميلي فهرست خدماتي است كه در تعهد بيمه پايه سلامت نيست.
طبق تصميم ديگر نمايندگان ملت به دولت اجازه داده مي شود متناسب با استقرار نظام ارجاع و پزشك خانواده خدمات بيمه پايه سلامت را براي عموم افراد كشور به صورت يكسان تعريف و تا پايان برنامه به تدريج اجرا نمايد.
حق بيمه پايه سلامت خانوار
حق بيمه پايه سلامت خانوار به شرح زير، سهمي از درآمد سرپرست خانوار خواهد بود:
1- خانوارهاي روستائيان و عشاير و اقشار نيازمند تحت پوشش نهادهاي حمايتي و موسسات خيريه معادل پنج درصد (5%) حداقل حقوق و دستمزد مشمولان قانون كار در سالهاي اول و دوم و سوم برنامه و شش درصد (6%) حداقل حقوق و دستمزد مشمولان قانون كار در سالهاي چهارم و پنجم برنامه صددرصد (100%) حق بيمه اقشار نيازمند از بودجه عمومي دولت تامين مي شود.
2- خانوارهاي كاركنان كشوري و لشگري شاغل و بازنشسته معادل پنج درصد (5%) حقوق و مزاياي مستمر در سالهاي اول، دوم و سوم برنامه و شش درصد(6%) حقوق و مزاياي مستمر در سالهاي چهارم و پنجم برنامه مشروط بر اين كه حداكثر آن از دو برابر حق مشمولين جزء(1) اين بند تجاوز نكند، بخشي از حق بيمه مشمولين اين جزء از بودجه عمومي دولت تامين خواهد شد.
3- مشمولين تامين اجتماعي مطابق قانون تامين اجتماعي
4-سهم حق بيمه پايه سلامت خانوارهاي ساير اقشار متناسب با گروههاي درآمدي با پيشنهاد شوراي عالي بيمه سلامت به تصويب هيات وزيران مي رسد.
طبق تبصره اين مصوبه دستگاههاي اجرايي مكلفند حق بيمه پايه سلامت سهم كارمندان، بازنشستگان و موظفين را از حقوق ماهانه كسر و حداكثر ظرف مدت يك ماه به حساب سازمان بيمه سلامت ايران واريز نمايند.
از سوي ديگر مجلس، شوراي عالي بيمه سلامت را مكلف كرد هر ساله قبل از شروع سال جديد نسبت به بازنگري ارزش نسبي و تعيين تعرفه خدمات سلامت براي كليه ارائه دهندگان خدمات بهداشت و درمان و تشخيص در كشور اعم از دولتي و غيردولتي و خصوصي با رعايت اصل تعادل منابع و مصارف و قيمت واقعي در جهت تقويت رفتارهاي مناسب بهداشتي، درماني و مباني محاسباتي واحد و يكسان در شرايط رقابتي و طبق قانون بيمه همگاني خدمات درماني اقدام نمايد.
راه اندازي سازمان بيمه
سلامت ايران
نمايندگان مجلس در ادامه دولت را مكلف كردند سازوكارهاي لازم براي بيمه همگاني و اجباري پايه سلامت را تا پايان سال اول برنامه تعيين و ابلاغ نموده و زمينه هاي لازم را در قالب بودجه هاي سنواتي براي تحت پوشش قرار دادن آحاد جامعه فراهم نمايد.
صاحبان حرف و مشاغل آزاد مشمول عموم قوانين و مقررات تامين اجتماعي خواهند بود.
همچنين نمايندگان به دولت اجازه دادند بخشهاي بيمه هاي درماني كليه صندوق هاي مندرج در قانون مديريت خدمات كشوري و قانون محاسبات عمومي كشور را در سازمان بيمه خدمات درماني ادغام نمايد. تشكيلات جديد «سازمان بيمه سلامت ايران» ناميده مي شود. كليه امور مربوط به بيمه سلامت در اين سازمان متمركز مي شود.
اساسنامه سازمان بيمه سلامت ايران با پيشنهاد معاونت به تصويب هيات وزيران مي رسد.
تبصره1- شمول مفاد اين بند به صندوق هاي خدمات درماني نيروهاي مسلح و وزارت اطلاعات با اذن مقام معظم رهبري خواهد بود.
تبصره 2- بيمارستانها و مراكز ملكي صندوق تامين اجتماعي كه درمان مستقيم را برعهده دارند با حفظ مالكيت در اختيار صندوق مذكور باقي مانده و مطابق مقررات به سازمان بيمه سلامت ايران فروش خدمت خواهند نمود.
همچنين سازمان بيمه سلامت ايران مكلف است با رعايت نظام ارجاع و سطح بندي خدمات براساس سياستهاي مصوب نسبت به خريد راهبردي خدمات سلامت از بخشهاي دولتي و غيردولتي اقدام نمايد. دستورالعمل اجرايي اين بند مشتمل بر اصلاح نظام پرداخت و فهرست خدمات مورد تعهد بيمه پايه سلامت ظرف يك سال توسط وزارتخانه هاي رفاه و تامين اجتماعي و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و معاونت تهيه و ابلاغ خواهد شد.
براساس بند الحاقي اين مصوبه به منظور ارتقاي شاخصهاي سلامت و بهداشت در توليد و عرضه مواد غذايي و كاهش تصديهاي دولت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي (به عنوان سياستگزار و ناظر عالي سلامت در كشور) با همكاري بيمه مركزي جمهوري اسلامي ايران مي تواند حداكثر تا پايان سال دوم برنامه نظام نظارت و بيمه اجباري تضمين كيفيت توليد و عرضه مواد غذايي در اماكن مربوط را مبتني بر آموزش و نظارت تعيين نمايد.
نماينده دولت: زمينه هاي لازم براي استخدام 23 هزار پرستار
در حال فراهم شدن است
نماينده دولت در مجلس اعلام كرد زمينه هاي لازم براي استخدام 23هزار پرستار در حال فراهم شدن است.
وي كه در مخالفت با الحاق پيشنهادي به لايحه برنامه پنجم براي جذب 23هزار پرستار سخن مي گفت افزود: نيازي به تصويب اين الحاقيه نيست زيرا زمينه هاي لازم براي جذب پرستاران مذكور فراهم شده است.
اين گزارش حاكي است پيش از نماينده دولت، شهرياري نماينده زاهدان در مجلس پيشنهاد الحاق يك بند به يكي از مواد لايحه برنامه پنجم براي جذب سالانه 15 هزار پرستار را مطرح كرد كه با مخالفت مجلس مواجه شد.
نمايندگان معتقد بودند اين پيشنهاد بار مالي فراواني براي دولت دارد.
دولت حق سرانه بيمه اجتماعي زنان سرپرست خانوار نيازمند را تامين مي كند
براساس مصوبه عصر ديروز مجلس مقرر شد دولت حق سرانه بيمه اجتماعي زنان سرپرست خانوار نيازمند، افراد بي سرپرست و افراد نيازمند را در طول سالهاي اجراي برنامه پنجم توسعه تامين كند.
براساس اين مصوبه، به منظور توانمندسازي افراد و گروههاي نيازمند به ويژه زنان سرپرست خانوار و معلولان نيازمند با تاكيد بر برنامه هاي اجتماع محور و خانواده محور و با استفاده از منابع بودجه عمومي دولت و كمكهاي مردمي اقدامات زير توسط دولت انجام مي شود:
الف) طراحي نظام سطح بندي خدمات حمايتي و توانمندسازي متناسب با شرايط بومي، منطقه اي و گروههاي هدف حداكثر تا پايان سال نخست برنامه و فراهم كردن ظرفيت هاي لازم جهت استقرار نظام مذكور در طول برنامه
ب) اجراي برنامه هاي توانمندسازي به گونه اي كه حداقل سالانه 10درصد خانوارهاي تحت پوشش دستگاههاي حمايتي به استثناي سالمندان و معلولين ذهني، توانمند شده و از پوشش حمايتهاي مستقيم خارج شوند.
ج) تامين حق سرانه بيمه اجتماعي زنان سرپرست خانوار نيازمند، افراد بي سرپرست و افراد نيازمند در طول سالهاي اجراي برنامه.

 



خارج از دستور

انتقاد سخنگوي هيئت رئيسه مجلس از عملكرد هيئت رئيسه!
سخنگوي هيئت رئيسه مجلس از نحوه اداره مجلس توسط هيئت رئيسه انتقاد كرد.
محسن كوهكن در جلسه علني صبح ديروز در تذكري آئين نامه اي خطاب به لاريجاني رئيس مجلس اظهار داشت: اداره كننده جلسات علني مجلس بايد توجه كند كه نمايندگان نمي توانند تحت عنوان تذكر مطالبي غير از اداره جلسه را مطرح كنند، چرا كه اين موضوع تخلف است.
وي با بيان اينكه اين تخلف مربوط به روز قبل است، گفت: بنده آنقدر اين تذكر را تكرار مي كنم تا اين رويه غلط اصلاح شود. رئيس و اعضاي هيئت رئيسه اجازه ندارند به نمايندگان وقت دهند كه مطالبي غير از اداره جلسه را تحت عنوان تذكر ارائه دهند.
سخنگوي هيئت رئيسه مجلس يادآور شد: اين رويه غلط در مجلس ششم نيز روال بود كه در مجلس هفتم رفع شد ولي در حال حاضر دوباره روال شده است.
وي ادامه داد: نكته بعدي اين است كه اخيراً برخي جلسات علني همزمان با اذان ظهر و حتي بعد از آن ادامه مي يابد. اين در حالي است كه هيچ چيز واجب تر از نماز نيست و بهتر است اين موضوع از سوي رئيس و نواب رئيس هنگام اداره جلسه رعايت شود.

 



« دوستي عاقلانه » و « رحمت عاطفي » عناصر تشكيل خانواده در اسلام

مستحب است قبل از عقدازدواج يك خطبه اي خوانده شود كه در آن خطبه آداب زناشوئي بازگو بشود تا زن و شوهربا عناصر محوري ازدواج و تأسيس خانواده آشنا بشوند.
قرآن كريم كه سخن خداي سبحان است، جريان ازدواج را به اين صورت شرح مي دهد كه:جعل ب ينكم مودّهً و رحمه(1). يعني خداوند بين زن و شوهر ( دوستي عاقلانه ) قرار داد و (رحمت عاطفي ). آن دوستي زن و شوهر بايد بر محور عقل و ايمان باشد تا هر چه سن بالاتر مي آيد، اساس خانواده گرمتر بشود و همراه با عاطفه و مهر و رحمت باشد تا از اشتباهات يكديگر بگذرند. اگر دوستي بر اساس غريزه جواني و نظير آنچه كه در بعضي از نقاط مغرب زمين هست باشد، سن،همين كه مقداري بالا رفت، اساس زناشوئي متزلزل مي شود. ولي اگر بر محور عقل و ايمان باشد؛ سن هر چه بالاتر مي آيد و ايمان و عقل كاملتر مي شود، اساس خانوادگي محكم تر مي شود.
و چون همه ماغير از معصومين (عليهم السّلام) در معرض اشتباهيم، قرآن كريم پيش بيني كرد؛ فرمود: اگر يكي از دو نفر اشتباهي كردند، فوراً ديگري عفو كند و صرف نظر كند؛ نه اينكه انتقام بگيرد ! اين دو چيز عامل تشكيل خانواده است در اسلام؛ فرمود: جعل ب ينكم مودّهً و رحمه. بقيه مسائل مثل زيادي مهريه، زيادي جهيزيه و اينها نقشي در زندگي ندارد؛ عمده همين دو ركن و عنصر محوري است.
خطاب قرآن كريم به نيكي كردن در معاشرت
شوهرها با همسرانشان
و چون شوهر مسئول اداره زندگي است، ذات أقدس له در قرآن كريم به شوهرها خطاب كرده و فرمود: و عاش روهنّ ب المعروف(2). همسرهايتان را به سبكي كه عقل مي پذيرد و نقل، امضاء مي كند كه مجموع عقل و نقل شريعت است؛ برابر با شريعت رفتار كنيد. تحميل نكنيد، با نيكي در منزل رفتار بكنيد.
ضروت حفظ « اسرار » زن و شوهر توسط يكديگر
مطلب بعدي آن است كه زن و شوهر بايد اسرار يكديگر را حفظ بكنند، يكديگر را در سرد و گرم روزگار حفظ بكنند، حافظ اسرار يكديگر هم باشند؛ چه اينكه در قرآن كريم به اين صورت فرمود: هنّ ل باس لكم و انتم ل باس لهنّ (3). يعني زنها لباس شوهرها هستند و شوهرها لباس زنها هستند. لباس، آبروي آدم را حفظ مي كند، لباس انسان را از سرد و گرم فصول مختلف حفظ مي كند؛ زن و شوهر هم بايد آبروي يكديگر را حفظ بكنند، در سرد و گرم زندگي اسرار يكديگر را حفظ بكنند. زن،اسرار مرد را به ديگري منتقل نكند، مرد هم اسرار زن را به ديگري منتقل نكند.
« نسبيّت » و « رحامت » خانواده هاي عروس و داماد
در بيان رسول اكرم (ص)
وجود مبارك پيغمبر اسلام (ص) در مراسم ازدواج اميرالمؤمنين و فاطمه زهرا (عليهما السّلام) خطبه اي خواندند. در آن خطبه فرمودند: خداوند جريان دامادي و عروسي را ملحق به نسب قرار داده است: و جعله نسباً لاح قاً (4). معمولاً در عرف ما فاميل را به دو دسته تقسيم مي كنند؛ مي گويند: ( فاميل نسبي ) و ( فاميل سببي ). برادر، خواهر، دائي، عمو، عمّه؛ اينها را مي گويند: (فاميل نسبي)؛ بستگان داماد و عروس را مي گويند: (فاميل سببي).
ولي وجود مبارك پيغمبر (ص) در مراسم ازدواج اميرالمؤمنين و فاطمه زهرا (ع) فرمود: اين جريان دامادي ملحق به نسب است. يعني وقتي كسي داماد شد، به منزله پسر خانواده عروس است و عروس به منزله دختر خانواده داماد. اينها رح م يكديگر مي شوند، بايد رحامت وخويشاوندي را رعايت كنند. اين دو نفر به منزله رح مند و آن دو خانواده هم به منزله ارحام يكديگرند كه صله رحم بكنند، حافظ ارزش هاي يكديگر باشند و مشكلات يكديگر را درك و بر طرف كنند. اينقدر مسأله دامادي و عروسي در اسلام محترم است !
عنايت ائمه (ع) به چهره ملكوتي « ازدواج »
مطلب مهم آن است كه اين دامادي و عروسي، اين ازدواج را هر انساني دارد؛ لكن انسان مؤمن طبق دستور ائمه (عليهم السّلام) اين نكاح را و اين ازدواج را با آن چهره ملكوتي اش مي بيند. لذا ائمه (عليهم السّلام) فرمودند: من تزوّج فقد احرز ن صف د ين ه (5). يعني اگر كسي ازدواج كرد، نيمي از دين خود را حفظ كرده است؛ ديگر هيچ بهانه اي براي گناه ندارد. بايد در آن نصف ديگر دقيق باشد كه بيشتر آن را حفظ بكند. پس مساله ازدواج در اسلام يك چهره ملكوتي دارد؛ نه براي آن است كه يك جوان غريزه دارد و مي خواهد اين غريزه را تأمين كند ! وگرنه اين تأمين غريزه در غير مسلمانها هم هست، بلكه در غير انسانها هم هست.
مهريه علمي امام جواد (ع) براي همسرشان
مطلب ديگري كه باز مربوط به خطبه عقد ازدواج هست اينكه از وجود مبارك امام محمّد تقي حضرت جواد الائمه (ع) است كه در مراسم ازدواج فرمود: هر زني مهريه اي دارد و اموال ما در بهشت پيش خدا ذخيره شده است؛ ولي من يك مهريه علمي به همسرم مي دهم. فرمود: نّ ل كلّ زوجه صداقاً و نّ لنا اموالاً مذخور ه، فقد امهرت ا بنتك الوسائ ل لي المسائ ل و ه ي مناجاه دفعها ليّ اب ي (6). فرمود: چند تا مناجات است به عنوان » الوسائ ل لي المسائ ل » و من اين مناجات را كه از پدرم به من ارث رسيده و ميراث خانوادگي ماست؛ اين چند مناجات را مهريه زنم قرار مي دهم تا اساس زندگي بر محور ارتباط با ذات أقدس له شكل بگيرد.
ما اميدواريم همه شيعيان، مخصوصاً شما از آن سعادت و بركت و معنويت اين خاندان حداكثر بهره را ببريد و اينها خير يكديگر را ببينند و يك زندگي با ايمان و عزّت و سلامت و ديانت داشته باشند ن شآء الله ! فرزندان صالحي خدا عطا بكند كه از بهترين شيعيان اهل بيت عصمت و طهارت (عليهم السّلام) باشند.
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته) در مراسم اجراي خطبه عقد دو تن از جوانان
قم ؛ مؤسسه تحقيقاتي اسراء ـ 1379
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) روم/ 21
(2) نساء/ 19
(3) بقره/ 187
(4) روضه الواعظين/ 1/ 147 ـ خطبه النّبي (ص) لما أراد تزويج فاطمه م ن علي (ع)
(5) الكافي/ 5/ 329
(6) بحار الأنوار/ 50/ 73
خوان حكمت روزهاي دوشنبه وپنج شنبه منتشر مي شود.

 



بيانيه تحليلي مركز بررسي جرايم سازمان يافته سپاه درباره جرايم ضد اخلاقي

مركز بررسي جرايم سازمان يافته سپاه در بيانيه اي به تشريح آخرين فعاليت ها و اقدامات خود پرداخت.
مركز بررسي جرايم سازمان يافته سايبري به عنوان متولي ايجاد امنيت در فضاي سايبر پس از كشف و انهدام شبكه هاي سازمان يافته ضد اخلاقي، ضد امنيتي و جاسوسي دشمن در فضاي مجازي با صدور بيانيه اي تحليلي به تشريح ابعاد پرونده بزرگترين شبكه مستهجن در فضاي اينترنت پرداخته است. در بخشي از اين بيانيه كه سايت گرداب آن را منتشر ساخته آمده است: در روزهاي آخر اسفند ماه سال 1378 مركز بررسي جرايم سازمان يافته پس از مدت ها انجام فعاليت هاي فني و اطلاعاتي خبر از انهدام شبكه اي از سايتهاي توليدكننده محتواي مستهجن و ضد ديني در اينترنت و دستگيري عوامل اصلي و مديران فني و محتوايي آنها را داده و در پايگاه اطلاع رساني خود، «گرداب» تحت نام شبكه مضلين در پنج شماره به معرفي عناصر و عوامل اصلي موسس و گرداننده سايت هاي مذكور پرداخت. يكي از عوامل اصلي گرداننده شبكه هاي ياد شده، متهم شبكه مضلين 2 سعيد ملك پور با نام مستعار سياوش حسين خاني است.
وي در سال 2004 به همراه همسرش به كانادا عزيمت كرده و در آنجا با حمايت فني و مالي يك شركت آمريكايي اقدام به راه اندازي سايتهاي مستهجن و ضد دين با نام هاي آويزون، ايران سكس، ايكس پرشيا و ... نمود و بنا به گفته خودش همسر وي از فعاليت هاي غير اخلاقي او اطلاعي نداشته است. وي در اينترنت خود را فردي تحصيل كرده و دانشجوي دوره دكتراي كامپيوتر از دانشگاه ubc ونكوور كانادا معرفي مي كرد كه مشغول تحصيل بوده و به دليل وضع مالي نامناسب بايد كار كند تا درآمد داشته باشد. او اقدام به ثبت دامين هاي مختلف براي عبور از فيلترينگ جمهوري اسلامي نموده و شبكه مستهجن تحت اختيار او با جذب بيش از 000/300 كاربر ثبت نام شده و تعداد بسيار زياد بازديدكننده (چند صد هزار) روزانه فعاليت كرده و تنها سايت آويزون روزانه 20 تا 40 هزار بازديدكننده داشته است. وي با راه اندازي سايت آويزون و حجم فعاليت هاي اين سايت 20 مدير ارشد از بين كاربران سايت انتخاب و به كار گرفته بود، كه همگي در مديريت سايت نقشي فعال ايفا مي كردند.
ملك پور پس از دستگيري به راه اندازي و ثبت 13 سايت، وبلاگ و دامين مستهجن اعتراف كرد كه در آنها خاطرات مستهجن فارسي، خاطرات مستهجن انگليسي، عكس مستهجن ايراني، عكس مستهجن خارجي، طنز مستهجن، ويدئو و كليپ هاي مستهجن، پادكست (شامل فايل هاي صوتي مستهجن، طنز و اخبار آويزون) منتشر نموده و انجمن هاي گفت وگوي سكسي به راه انداخته بود.
گفتني است تنها سايت آويزون از تاريخ 17/2/1385 لغايت
29/12/1387 در مجموع بيش از 22 ميليون نفر بر اساس IP بازديد داشته است و جمع كل صفحات بازديد شده به بيش از 300 ميليون صفحه بالغ شده است. بيش از 50 درصد كاربران نيز به طور مستقيم (direct traffic) به سايت ورود كرده اند. (آمارهاي ارائه شده در زمان فيلتر بودن سايت روي داده و از اكانت اختصاصي google analytics مربوط به سايت مزبور به دست آمده است.) آمار تكان دهنده ذكر شده متضمن نكاتي چند است كه لازم است مورد اشاره قرار گيرد:
1. رشد حيرت آور محتواي ضد ديني و ضد اخلاقي در فضاي وب فارسي، پشتيباني موتورهاي جستجو از جمله گوگل را با خود به همراه دارد. كاربران ارجمند استحضار دارند كه هنگام جستجوي كلمه مورد نظر، پيشنهاداتي از سوي اين موتور جستجو عرضه مي شود كه اغلب آنها غيراخلاقي و ضد ديني مي باشند. مهم تر آنكه بخشي از پيشنهادات مطروحه مربوط به حوزه نوپديد سكس با محارم است. اين پيشنهادات غالبا با IP ايران قابل دستيابي هستند.
2. ورود مستقيم بيش از 50 درصدي به سايت آويزون، گوياي اين نكته نيز هست كه اغلب جستجوهاي كاربران با موضوعات متفاوت حتي با كمترين تشابه به اين سايت منتهي شده و بنابراين بر اساس شيطنت موتورهاي جستجو، كاربران به اين سايت ها و اختصاصا به سايت آويزون هدايت مي شدند.
3. در بازه زماني مورد اشاره، شركت هاي ارائه دهنده سرويس اينترنت كه از قوانين فيلترينگ تخلف مي كردند به موضوع مورد اشاره دامن زده و زمينه شيوع سريع محتواي مجرمانه را فراهم مي آوردند.
4. كاربران فارسي زبان خارج از كشور كه به سايت مراجعه مي كردند نيز در اين آمار محاسبه شده اند.
برخي عناوين فعاليت اين سايت و ديگر سايت هاي عضو شبكه مضلين به شرح زير است:
1. اهانت به مقدسات و اصول و ارزشهاي ديني.
2. توهين و فحاشي به معصومين (عليهم السلام) و اعتقادات اسلامي.
3. گردآوري و انتشار محتواي ضد اخلاقي و ضد ديني خارجي.
4. گردآوري، توليد و انتشار محتواي ضد اخلاقي و ضد ديني ايراني (به زبان فارسي).
5. آموزش مسائل غير اخلاقي و غير رسمي.
6. توليد و انتشار محتواي روابط نامتعارف جنسي مانند روابط جنسي با محارم، ضربدري، همجنس گرايي، فتيشيسم و ...
7. تحريك جوانان در مسائل جنسي و عضوگيري از آنان براي ايجاد گروه هاي اينترنتي.
8. تهيه و انتشار تصاوير تجاوز به عنف و زورگيري از دختران و بانوان ايراني.
9. انتشار تصاوير برهنه دختران و بانوان ايراني از طريق دوربين مخفي و هك وب كم.

 



رئيس قوه قضاييه: اميدواريم دولت آمريكا از نتيجه انتخابات كنگره درس عبرت بگيرد

رئيس قوه قضاييه نتيجه انتخابات ميان دوره اي امريكا را مايه عبرت دانست.
آيت ا... آملي لاريجاني در ابتداي جلسه ديروز مسئولان عالي قضايي با تسليت شهادت امام نهم شيعيان، امام محمد تقي جواد الائمه به محضر بقيه ا... الاعظم عجل ا... تعالي فرجه الشريف و همه شيعيان جهان و محبين اهل بيت عليهم السلام گفت : ائمه اطهار با توجه و مراقبه و تأدّب الهي به عالي ترين مقامات انساني نائل آمدند و هر كسي كه به سوي حق مي رود، در مسير حق تعالي قرار مي گيرد.
آيت ا... لاريجاني با اشاره به عباراتي از زيارت جامعه از جمله « من اراد ا... بدا بكم و من وحده قبل عنكم و من قصده توجه بكم« گفت: كسي كه خدا را مي خواهد و قصد خدا مي كند، قبل از هرچيز بايد به سوي ائمه عليهم السلام برود و هر كس قصد حق تعالي بكند بايد توجه به امام (ع) نمايد. اين مسأله شايد يك معناي خيلي عميق تري هم داشته باشد. معناي متعارفش اين است كه ما پيروان ائمه عليهم السلام وقتي كه اراده حق تعالي مي كنيم اول از ائمه (ع) شروع مي كنيم و توسل به آنها مي كنيم و در واقع آنها را « باب ا...» مي دانيم. اما ظاهراً تعابير «من اراد الله بدأ بكم» و امثال آن مطلق است و شامل هركسي كه اراده حق تعالي كند، مي شود يعني اين مسئله تنها اختصاص به شيعيان ندارد، حتي به مسلمانان هم اختصاص ندارد و اين سخن بسيار عجيبي است.
آيت ا... لاريجاني تاكيد كرد: شايد مراد اين باشد كه ائمه اطهار(ع) در سلسله وجودي اين عالم عالي ترين مقام ظهور حق تعالي هستند و هركسي با هر ديني وقتي رو به حق تعالي مي آورد تكويناً از مسير آنها عبور مي كند چون قصدها ابتدا به ذات حق تعالي واقع نمي شود ما كجا و حق تعالي كجا؟ پس هرگاه اراده هاي ما بخواهد به حق متوجه شود از مسيرهاي متعدد عبور مي كند. توجه ما ابتدائاً ممكن نيست به حق تعالي واقع بشود بلكه ابتدا به تجليات او واقع مي شود و در اين مسير، عالي ترين نقطه ائمه اطهار هستند.
آيت ا... آملي لاريجاني رئيس قوه قضاييه با اشاره به نتايج انتخابات كنگره آمريكا گفت: در انتخابات كنگره آمريكا در نتيجه سياست هاي نادرست اوباما، دمكرات ها 70 كرسي را از دست دادند كه شكست واضحي بود و اميدواريم از اين مسئله درس عبرت بگيرند.
آيت ا... لاريجاني تأكيد كرد: پيام روشن انتخابات كنگره آمريكا اين بود كه شعارهاي فريبنده و توخالي ممكن است در ابتدا جلب كننده آرا باشد ولي با روشن شدن واقعيت هاي پشت پرده و عملي نشدن وعده ها، مردم ناگزير از اين شعارهاي فريبنده دوري مي كنند.
رئيس قوه قضاييه افزود: متأسفانه اوباما عليرغم اينكه با شعار تغيير وارد شد اما نه در سياست هاي خارجي و نه در سياست هاي داخلي تغيير محسوسي ايجاد نكرده است و مي بينيم كه وعده هاي رئيس جمهور آمريكا درباره عراق و افغانستان عملي نشده و با وجود توافق گروههاي عراقي، آمريكا هنوز هم مانع برقراري و تشكيل يك دولت مستقل مي شود.
رئيس قوه قضاييه گفت: آمريكا برخلاف ادعاي اوليه خود سياست دوگانه اي را عليه ايران به كار بسته است و در بحث حقوق بشر نيز همچنان شاهد برقراري زندان گوانتانامو هستيم.
آيت ا... لاريجاني با تأكيد بر اينكه سياستهاي نادرست حقوق بشري آمريكا و اقدامات و نگاه تبعيض آميز دولت اين كشور در خود آمريكا و ميان سياه پوستان و سفيدپوستان و يا تبعيض ميان حقوق مسلمانان و غير مسلمانان نيز موجب يأس و نااميدي مردم از دولتمردان و دور شدن از شعارهاي فريبنده ابتداي رياست جمهوري شده است افزود: اميدواريم دولت آمريكا از نتيجه اين انتخابات درس عبرت بگيرد و بداند كه مردم فرق بين شعار و عمل را مي فهمند.
در ادامه جلسه رئيس سازمان پزشكي قانوني و رئيس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور گزارشي از عملكرد سازمان پزشكي قانوني درخصوص ايجاد بانك اطلاعاتي هويت ژنتيكي و نيز سفر رئيس سازمان ثبت به مالزي و سنگاپور ارائه دادند.
دكتر شجاعي رئيس سازمان پزشكي قانوني با ارائه گزارشي از شرايط راه اندازي بانك اطلاعات هويت ژنتيكي در اين سازمان گفت: با راه اندازي و تجهيز اين بانك هويتي، با توجه به تسهيل در شناسايي مجرمان امكان فرار از قانون وجود ندارد و نقش مهمي در پيشگيري از وقوع جرم ايفا مي كند.
رئيس سازمان پزشكي قانوني گفت: علاوه بر پيشگيري از وقوع جرم، در بررسي پرونده هاي مختلف وارده به دستگاه قضايي از طريق اين سيستم امكان شناسايي اجساد فاقد هويت شناسنامه اي از طريق DNA افراد وجود دارد.
به گفته شجاعي تكميل سيستم اطلاعاتي تحول چشمگيري در سيستم پزشكي قانوني و قوه قضاييه ايجاد خواهد كرد.
وي افزود: تشخيص هويت افراد زنده و حتي اجساد و مردگان از طريق اين سيستم وجود دارد و به راحتي مي توان در زمينه هايي مانند اختلال فراموشي، گمشدگان، جانيان، نوزادان جا به جا شده در بيمارستان ها و مواردي از اين دست به تشخيص هويت افراد پرداخت.
به گفته وي با اين سيستم حتي اجساد ناشناس و متلاشي شده قابل شناسايي هستند.

 



پس از تحمل سال ها درد مجروحيت معاون اطلاعات نيروي زميني سپاه به خيل شهدا پيوست

سردار سيدمحمدعلي موسوي معاون اطلاعات نيروي زميني سپاه پس از سال ها مجاهدت خستگي ناپذير، در سالروز شهادت جواد الائمه(ع) به صف شهدا پيوست.
به گزارش روابط عمومي نيروي زميني سپاه، سردار سيدمحمدعلي موسوي شوشتري معاون اطلاعات نيروي زميني سپاه پس از سال ها مجاهدت و جانبازي و تحمل درد و رنج ناشي از مجروحيت هاي متعدد دوران دفاع مقدس صبح ديروز (يكشنبه) پس از مدتي بستري در بيمارستان بقيه الله (عج) تهران به ديدار حق شتافت. سردار موسوي در سال 1342 در خرمشهر به دنيا آمد و تا سطح كارشناسي ارشد در رشته مديريت امور دفاعي به ادامه تحصيل پرداخت.
وي در سال 1359 با عضويت در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي وارد صحنه هاي نبرد حق عليه باطل شد و تا سال 1367 به مدت 59 ماه در مسئوليت هاي مختلف در طول دفاع مقدس نقش آفريني كرد.
شايان ذكر است مراسم تشييع پيكر اين شهيد عزيز ساعت هشت صبح امروز از مقابل حسينيه امام خميني(ره) ستاد نيروي زميني سپاه به سمت ميدان شهيد باكري برگزار مي شود.

 



در بعثه رهبر معظم انقلاب در مدينه منوره
زائران ايراني در سالروز شهادت امام جواد(ع) گريستند

محمدرضا تيموري- خبرنگار اعزامي كيهان به مدينه منوره
مراسم سالروز شهادت امام جواد(ع) با حضور زائران ايراني در بعثه رهبر معظم انقلاب در مدينه منوره برگزار شد.
در اين مراسم كه با حضور آيت الله رضا استادي و هادوي تهراني و جمع انبوه زائران ايراني و دلسوختگان خاندان عصمت و طهارت(ع) برگزار شد مداحان اهل بيت(ع) در مظلوميت امام جواد(ع) به ذكر مصيبت و نوحه سرايي پرداختند و شيفتگان آن امام همام اشك ماتم ريختند.
از سوي ديگر رئيس ستاد مكه مكرمه گفت: تاكنون بيش از 90 هزار نفر از زائران ايراني وارد عربستان شده اند.
حبيبي تنها افزود: از اين رقم بيش از 72 هزار و237 نفر در قالب 385 كاروان در مكه مكرمه حضور دارند و 20 هزار زائر در قالب 135كاروان در مدينه منوره مستقر هستند.
وي گفت: تمام زائران ايراني مستقر در مدينه منوره تا تاريخ چهارم ذي الحجه چهارشنبه 19آبان ماه جاري به مكه مكرمه اعزام مي شوند.
¤ نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت ايران در ديدار مسئول بعثه عراق با وي گفت: فتنه ها و جنايات اخير آمريكا در پاكستان، عراق، افغانستان و فلسطين نشانگر آن است كه هدف دشمن فقط شيعه و يا سني نيست بلكه در اين جنايات برادران و خواهران ما از هر دو مذهب به شهادت مي رسند و حج نشان اقتدار مسلمانان اعم از شيعه و سني و كانون وحدت است.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر شهادت جمع زيادي از مردم عراق در انفجارهاي اخير را به رئيس بعثه عراق تسليت گفت.
¤ سرپرست كاروان قرآني (كاروان نور) گفت: اين كاروان 250 برنامه تلاوت قرآن كريم و تواشيح در مكان هاي مختلف مدينه منوره از جمله مسجدالنبي(ص) و بعثه ساير كشورها اجرا كرده است.
محمدتقي ميرزاجاني افزود: كاروان قرآني متشكل از 32 نفر از اساتيد قاريان بين المللي و ممتاز، دو نفر از حافظان كل قرآن و دو گروه تواشيح هستند كه 25 نفر از آنها مدينه اول و 7 نفر ديگر در مكه مكرمه مستقر هستند.
اجراي برنامه تلاوت و تواشيح در مراسم انسي و معرفت در هتل هاي محل استقرار زائران ايراني، برگزاري كرسي تلاوت و اذان در موعد ظهر و مغرب در حسينيه شيعيان، حضور قاريان و حافظان در مسجدالنبي از جمله اين برنامه است.
¤ گروه پرواز شماره 1150 هواپيمايي آلفا متعلق به عربستان سعودي به جاي ارسال يك هواپيماي پهن پيكر، يك فروند هواپيماي ايرباس براي انتقال 500 نفر از زائران ايراني به فرودگاه مهرآباد اعزام كرد. اين اشتباه باعث شد 200 زائر ايراني در فرودگاه مهرآباد در انتظار هواپيماي بعدي، ساعت ها به سر برند.
¤ شركت هاي تلفن همراه عربستان سعودي موظف به نصب يك هزار دستگاه فرستنده و گيرنده امواج تلفني در نزديكي اماكن مقدس شدند تا در ايام حج آنتن دهي موثر تلفن هاي همراه زائران تضمين شود.
مسئله آنتن دهي تلفن هاي همراه داخل اماكن و مشاعر مقدس تجربه جديدي در سال جاري است.
همچنين سرپرست تيم اعزامي وزارت ارتباطات ايران به مكه مكرمه اعلام كرد كه طي 11 روز ابتدايي آغاز مراسم حج 2 ميليون و250 هزار دقيقه مكالمه از طريق تلفن همراه و ثابت با موفقيت انجام شده است.
حسين معدني گفت: از مجموع مكالمات صورت گرفته حدود 796 هزار تماس از ايران به عربستان بوده و 242 هزار و560 تماس از عربستان به ايران صورت گرفته است.
وي كيفيت مكالمات انجام شده را در مقايسه با آمارهاي بين المللي خوب ارزيابي كرد و گفت: در صورت حضور حجاج يا تماس كاروان ها با واحدهاي مستقر در مكه و مدينه و اعلام مفقودي سيم كارت در كمتر از 10دقيقه سيم كارت جديد براي آنها صادر و تحويل مي شود.
¤ ايران پس از هند و اندونزي بيشترين تعداد زائران خانه خدا را در مدينه منوره دارد. به گزارش خبرگزاري رسمي عربستان، هند با 31هزار و161 نفر و اندونزي با 28 هزار و409 نفر و جمهوري اسلامي ايران با 23هزار و743 زائر در رده هاي اول تا سوم زائران ورودي به مدينه منوره تا روز دوشنبه گذشته بوده اند.
¤ محدوديت فضاي برپايي چادر در منا عامل كاهش زائران خانه خدا است. رئيس كميته حج در اتاق تجارت و صنعت جده در اين باره افزود: امسال فضايي كه براي برپايي چادرها در منا درنظر گرفته شده است به علت انجام پروژه هاي ساخت و ساز در اماكن مقدس به 30درصد كاهش يافته است كه اين امر عامل محدود شدن تعداد زائران حج امسال است.
سعيد القريشي اظهار داشت: امسال تنها يك ميليون و750 هزار زائر خارجي به انجام فريضه حج مي پردازند كه انجام پروژه احداث قطار مشاعر مقدس سبب اختصاص فضاي كمتري براي چادرهاي زائران شده است.
وي گفت: وزارت حج نبايد پروژه هاي خود را در محوطه هايي كه مورد استفاده زائران قرار مي گيرد انجام دهد و آنها مي توانند اين پروژه هاي ساختماني را در مناطق كوهستاني انجام دهند.
¤ رئيس ستاد شهري مبارزه با حوادث غيرمترقبه در مكه مكرمه از استقرار يك هزارو950 نيروي امنيتي در اطراف مسجدالحرام براي خدمت به حجاج خبر داد. عادل زمزمي افزود هدف از استقرار اين نيروها تامين امنيت و سلامت حجاج در مقابله با خطرات ناشي از سيل و باران و احتمال همزماني آن با برگزاري آيين عبادي حج است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14