(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 17 آبان 1389- شماره 19784

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
لس آنجلس تايمز: ايران يك كلمه هم تغيير موضع نداده است
اجراي كامل دولت الكترونيك در ايران
بازتاب هاي وسيع سخنراني هيئت ايراني در رسانه هاي غربي
با حضور فرمانده كل سپاه بزرگترين باغ موزه دفاع مقدس كشور در همدان افتتاح شد
خبرنگار كيهان در دهلران برگزيده هفدهمين جشنواره سراسري مطبوعات كشور شد
كنگره شهداي استان همدان با پيام رهبر معظم انقلاب آغاز به كار كرد
جانباز شيميايي هفتكلي به خيل شهدا پيوست
در گذشت مديركل راه و ترابري مازندران و رئيس راه بابل
آغاز پروازهاي قزاقستان و سوريه از فرودگاه زنجان
در سالروز شهادت امام جواد(ع) پيكر امام جمعه اسبق طالقان تشييع شد
مشاور سازمان ملي جوانان: نرخ طلاق بين زوج هاي باسواد و بي سواد برابر است
برپايي تور تخصصي عكاسي زعفران در جشنواره طلاي سرخ در قاين
از امروز در دانشگاه شهيد چمران اروميه كنگره بين المللي شمس تبريزي افتتاح مي شود
پرداخت خسارت هاي زلزله پس از بررسي فرم هاي تكميلي مردم
نشست مشترك تجار و بازرگانان كشورهاي فارسي زبان در گرگان برگزار شد
اخبار ادبي و هنري



ارزيابي تحليلگران غربي در آستانه مذاكرات با 1+5
لس آنجلس تايمز: ايران يك كلمه هم تغيير موضع نداده است

يك ارزيابي استراتژيك در آمريكا اين است كه تحريم ها موضع ايران را حتي به اندازه اي اندك تغيير نداده است.
به گزارش پايگاه اينترنتي «ايران هسته اي» پال ريشتر در مقاله اي به تاريخ 13 آبان 1389 در لس آنجلس تايمز نوشت: «تحريم هاي سهمگين قدرت هاي غربي تاكنون نتوانسته است رهبران تهران را به سازش بر سر برنامه هسته اي آن كشور مجبور كند.» ريشتر اين موضوع را از يك ديپلمات آگاه نقل كرده است.
وي در ادامه مقاله خود ارزيابي اين ديپلمات را «تكان دهنده» خوانده و نوشته است: «هرچند تنبيهات اقتصادي سبب بروز مشكلاتي براي ايران شده است، اما هيچ نشانه اي از سوي رهبران آن كشور مبني بر ابراز تمايل براي كاستن از اين فشارها به چشم نمي خورد. هرچند ايران به طور رسمي خواهان آغاز مذاكرات جديد بر سر پرونده هسته اي شده است، اما من حتي يك جمله مبني بر تغيير در ديدگاه هاي سياسي رهبران ايران در خصوص پرونده هسته اي نشنيده ام.»
به نوشته لس آنجلس تايمز، اين ديپلمات سپس مي گويد كه ظاهرا تحريم ها نتيجه معكوس داده است: «برعكس، برخي از صداهايي كه از دولت محمود احمدي نژاد به گوش مي رسد، بر اين اصرار دارند كه هيچ امكاني براي تسليم نيست و حتي لزومي براي برگزاري ديدار هم وجود ندارد.» لس آنجلس تايمز ادامه داد: ديپلمات ياد شده كه در جمع گروهي از خبرنگاران سخن مي گفت و به دليل حساسيت موضوع نخواست نامش فاش شود، گفت «ما هنوز هيچ چيزي مشاهده نكرده ايم.»
اين ديپلمات در ادامه حتي تاثير تهديد نظامي بر تغيير محاسبات ايران را هم زير سوال برده است. لس آنجلس تايمز مي نويسد: وي گفت هيچ دليلي وجود ندارد كه تهديد به اقدام نظامي سبب تغيير ديدگاه تهران شود. صحبت از گزينه نظامي «رژيم ايران را به هيچ سويي نرانده است.»
يك سايت غربي:تنها راه موفقيت بر روند مذاكرات آينده پذيرش حق غني سازي ايران توسط آمريكاست
سايت خبري ديپلمات طي گزارشي تنها راه موفقيت دور تازه مذاكرات ميان ايران و گروه 1+5 را پذيرش حق غني سازي ايران دانست.
رابرت دريفاس تحليلگر اين پايگاه اينترنتي با اشاره به اينكه احتمالا اواسط نوامبر دور جديد مذاكرات ميان ايران و گروه 1+5 در ژنو يا وين آغاز خواهد شد نوشت: به نظر مي رسد با توجه به استراتژي كه دولت اوباما در اين نشست پيش خواهد گرفت شكست اين نشست تضمين شده است.
اين گزارش افزود: تا زماني كه آمريكا اعتراف نكند ايران كه از امضاكنندگان پيمان ان.پي.تي به شمار مي رود حق دارد در خاك خود اورانيوم غني سازي كند هيچ شانسي نمي توان براي موفقيت اين گفت وگوها پيش بيني كرد.
ديپلمات با بيان اينكه تنها راه حل پذيرش حق غني سازي ايران است يادآور شد: اوباما به رغم اينكه در بدو فعاليت خود به عنوان رئيس جمهور آمريكا در ژانويه 2009 چنين نشان داد كه قصد دارد به ايران نزديك شود هيچ گاه اعلام نكرده است كه ايران حق دارد برنامه غني سازي اورانيوم داشته باشد.
اين گزارش در عين حال اضافه كرد: ژوئن گذشته سناتور «جان كري» كه از افراد نزديك به اوباما به شمار مي رود و از سال 2004 زماني كه اوباما به عضويت سناي آمريكا در آمد مشاور وي بوده است، اخيرا در اظهاراتي گفته است ايران در حقيقت اين حق را دارد.
اين گزارش در پايان خاطرنشان كرده است: آنچه نگران كننده به نظر مي رسد در حقيقت اين است كه آمريكا هيچ چيز جديدي براي ارائه به ايران در دور جديد گفت وگوها آماده نكرده است.

 



رئيس جمهور در جمع مديران استان تهران تأكيد كرد
اجراي كامل دولت الكترونيك در ايران

رئيس جمهور در جمع مديران تهران بر اجراي كامل دولت الكترونيك و اجراي طرح دوركاري تأكيد كرد.
محمود احمدي نژاد روز يك شنبه در جمع مديران استان تهران كه در راستاي دور سوم سفرهاي استاني هيئت دولت بوده و در تالار وزارت كشور برگزار شد با بيان اينكه تهران بايد بيش از گذشته ساخته شود، تأكيد كرد: در تهران چند مشكل اساسي همچون مشكل جمعيت، ترافيك، اتلاف وقت، قرار گرفتن روي گسل و مشكل آب و هزينه بالاي زندگي وجود دارد كه بايستي به آنها پرداخته شود.
به گزارش فارس، وي يادآور شد: بايد با برنامه ر يزي مشكل جمعيت تهران كه بيش از 8 ميليون و استان تهران كه تقريباً 12 ميليون و 300 هزار نفر است حل كنيم؛ چرا كه طبيعتاً زندگي 8 ميليون نفر در يك شهر فشار عصبي، ترافيك، آلودگي هوا و زندگي در يك قفس به نام برج و آپارتمان را به دنبال دارد.
وي تراكم بيش از حد جمعيت در تهران را موجب كاهش توليد و افزايش مصرف دانست واضافه كرد: يكي ديگر از مشكلات تهران بافت زمين تهران است؛ چرا كه كشور ما روي خط زلزله قرار دارد و ما سنگين ترين گسل ها را در تهران و اطراف آن داريم كه بايد براي اين موضوع چاره اي انديشيده شود.
رئيس جمهور در ادامه سخنان خود با تأكيد بر لزوم مديريت مشكلات تهران خاطرنشان كرد: در مديريت تهران يك روش همين است كه تا همين الان انجام داده ايم كه با ايجاد بزرگراه، تأسيسات، حمل و نقل و كاهش هزينه زندگي با ارائه يارانه تاكنون حركت كرده و نتايجي هم گرفته ايم اما قطعاً از اين نتايج راضي نيستيم.
احمدي نژاد افزود: بايد نگاه مان را عوض كرده و جور ديگري برنامه ريزي كنيم و اگر همه مشكلات ناشي از تمركز جمعيت در استان تهران است بايد آن را درست كنيم؛ از همين رو بايد برنامه اي كه جهت انتقال از تهران تنظيم شده با جديت پيگيري شود.
وي با بيان اينكه بحث انتقال از تهران بايد همانند پروژه ها پيگيري شود، گفت: اين كار شدني است كه قرار شده از كارمندان شروع كنيم؛ چرا كه بيشترين سرانه در تهران متعلق به كارمندان است.
رئيس جمهور همچنين در بحث انتقال كارمندان در پيگيري استان مقصد در انتقال كارمندان تأكيد و خاطرنشان كرد: از كل استان تهران بايد پنج ميليون نفر را منتقل كنيم كه اقلاً 3 ميليون بايد از شهر تهران منتقل شوند.
احمدي نژاد افزود: علاوه بر كاهش جمعيت در استان تهران بايد كاري كنيم كه سفرهاي شهري نيز كم شود كه در اين راستا دولت الكترونيك مطرح است هر چند چيز خوبي است اما به اين معنا نيست كه با دولت الكترونيك سفرها كاهش پيدا مي كند.
وي متذكر شد: اگر مردم براي كار اداري سفر نكنند، براي ديد و بازديد و ساير كارها سفر خواهند كرد؛ بنابراين علاوه بر اجراي دولت الكترونيك بايد كارهاي ديگري هم انجام شود كه يكي از آنها طرح دوركاري است.
احمدي نژاد با بيان اينكه بايد تا پايان سال حداقل 40 درصد از كارمندان از طريق طرح دوركاري كارهاي خود را انجام دهند، اظهار داشت: وقتي طرح دوركاري مطرح مي شود بعضي از شياطين به خانم ها مي گويند نرويد؛ چرا كه بعداً شما را كنار مي گذارند در حالي كه اينگونه نيست.
رئيس جمهور يكي ديگر از اقدامات لازم در مديريت را بهينه سازي هزينه ها برشمرد و گفت: در دولت نهم و دهم جلوي بسياري از ريخت و پاش ها گرفته شده هزينه ها پايين آمده اما باور بنده اين است كه در هزينه هاي مصرفي و پروژه ها باز هم مي شود هزينه ها را كم كرد.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با تأكيد بر لزوم رسيدگي به مشكلات آحاد مردم خطاب به مديران خاطرنشان كرد: اكثر شما برنامه ريز بوده و نگاه كلان داريد كه اين خوب است ولي به اين معني نيست كه از امورات و مشكل مردم كه به نظر كوچك مي آيد غافل شويم.
احمدي نژاد تصريح كرد: ما با كساني كه درد جيب و شكم خود را دارند كاري نداريم اما بايد به مشكل تك تك مردم رسيدگي شود؛ چرا كه اين مسائل نيز به اندازه مسائل كلان مهم است.
احمدي نژاد گفت: گزارشي دريافت كردم كه از سال 66 تاكنون براي مترو 5 هزار و 700 ميليارد تومان خرج شده كه اگر مي خواستيم يك جا بهترين سيستم ها را در اين زمينه بخريم، ارزان تر تمام مي شد و از اين رو بايد در مديريت و هزينه ها با برنامه پيش رويم.
اختصاص 115 ميليارد ريال براي گردشگري تهران
دولت در راستاي جذب توريسم و كمك به تأمين زيرساخت هاي گردشگري در كشور و به منظور تكميل و تجهيز طرح هاي گردشگري در سطح كشور، با اختصاص اعتبار جديد به پروژه هاي گردشگري در استان تهران موافقت كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، هيئت وزيران در دور سوم سفرهاي استاني به استان تهران، سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري را موظف كرد با هماهنگي معاونت برنامه ر يزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور و با همكاري استانداري و رعايت قوانين و مقررات مربوط نسبت به اختصاص مبلغ هفتاد ميليارد ريال براي كمك به تأمين زيرساخت هاي مناطق نمونه گردشگري مصوب داراي سرمايه گذار بخش خصوصي و طرح جامع گردشگري مصوب و تأمين زيرساخت ساير پروژه هاي گردشگري مشمول با مشاركت استان به نسبت مساوي طي سال هاي 1389 و 1390 اقدام كند.
همچنين براين اساس، ايجاد پايگاه موزه باستان شناسي در محل دژ رشكان و اختصاص مبلغ چهل و پنج ميليارد ريال به منظور مرمت بناهاي شاخص و تاريخي استان با مشاركت استان به نسبت مساوي طي سال هاي 1389 و 1390 از ديگر وظايفي است كه هيئت دولت به عهده سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گذاشته است.
براساس اين مصوبه، سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري موظف است بخشي از سود تسهيلات تا سقف چهاردرصد به ميزان پانصد ميليارد ريال تسهيلات بانكي به منظور اجراي تأسيسات و طرح هاي گردشگري و صنايع دستي سطح استان از منابع بانك هاي عامل استان را تأمين كند.
اين مصوبه از سوي معاون اول رئيس جمهور براي اجرا ابلاغ شده است.

 



الهيان از نشست شوراي حقوق بشر خبر داد
بازتاب هاي وسيع سخنراني هيئت ايراني در رسانه هاي غربي

رئيس هيئت اعزامي ايران به نشست شوراي حقوق بشر، از بازتاب هاي وسيع سخنراني هيئت ايراني در رسانه هاي غربي خبر داد.
زهره الهيان رئيس هيئت اعزامي ايران به ژنو در گفت وگو با فارس، با اشاره به سخنراني خود در نشست بررسي وضعيت حقوق بشر آمريكا گفت: اين سخنراني پوشش وسيع رسانه هاي خارجي از جمله يورو نيوز را به همراه داشت.
وي افزود: يورو نيوز در پوشش رسانه اي خود عنوان كرده بود كه دشمنان آمريكا از جمله ايران، كوبا و لبنان عليه آمريكا در نشست بررسي حقوق بشر اين كشور سخنراني كردند، در صورتيكه ما بنا بر مستندات و شواهد ارائه شده سخنراني كرديم.رئيس كميته حقوق بشر مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه نماينده آمريكا پس از اظهارات و انتقادات مطرح شده در خصوص وضعيت حقوق بشر اين كشور به سخنراني پرداخت، اظهار داشت: سفير آمريكا در ژنو با روحيه خود برتر بيني و خود شيفتگي سخنانش را مطرح مي كرد و در سخنراني خود به نوعي آمريكا را ملاك و ميزان حقوق بشر نشان مي داد.

 



با حضور فرمانده كل سپاه بزرگترين باغ موزه دفاع مقدس كشور در همدان افتتاح شد

همدان- خبرنگار كيهان:
همزمان با برگزاري كنگره سرداران، اميران، فرماندهان و 8 هزار شهيد استان همدان، بزرگترين باغ موزه دفاع مقدس كشور با حضور فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در همدان افتتاح شد.
به گزارش خبرنگار ما در مراسم افتتاح باغ موزه بزرگ دفاع مقدس همدان كه نماينده ولي فقيه و امام جمعه، استاندار، جمعي از مديران و مسئولان و فرماندهان نظامي و انتظامي، شماري از سرداران دفاع مقدس، دست اندركاران احداث باغ موزه در دوره هاي مختلف و مدعويني از ديگر نقاط كشور، حضور داشتند.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين كشور گفت: حماسه 8 سال دفاع مقدس نه تنها در تاريخ ملت ما بلكه در تاريخ جهان، از درخشانترين قطعات حيات بشريت است.
سرتيپ پاسدار محمدرضا نقدي افزود: ملت ما تمام قد در مقابل هجوم همزمان همه قدرت هاي شيطاني قرار گرفت و نقش آفرين اصلي همه اين حماسه هاي بزرگ شهداي بزرگوار هستند. وي باغ موزه دفاع مقدس همدان را يك كتاب جاودان و ماندگار براي انتقال فرهنگ و ارزش هاي دفاع مقدس دانست و گفت: باغ موزه بايد حقيقت و جوهره اصلي دفاع مقدس را انتقال دهد.
نقدي تاكيد كرد: ارزنده ترين كار براي انتقال ارزش ها و مفاهيم دفاع مقدس اين است كه خلق و خوي شهدا را در خود احيا كنيم و آن را در حرف و عمل بكار بگيريم.
در اين مراسم كرم رضا پيريايي استاندار همدان، ضمن تشكر از همه افراد و استانداراني كه در گذشته جهت احداث باغ موزه دفاع مقدس تلاش كرده اند، گفت: پروژه بزرگ باغ موزه كه امروز چهار فاز آن افتتاح شد، نگين همه تلاش ها و فعاليت هاي بزرگي است كه نظام مقدس جمهوري اسلامي، در اين استان انجام داده است.
مدير هيات امناي باغ موزه دفاع مقدس همدان نيز اظهار داشت: اين پروژه در سال 76 به همت استاندار وقت همدان آغاز شد و با حمايت ها و تلاش هاي مسئولان و افراد مختلف در دوره هاي گذشته به پيش رفت و با آرميدن شهيد گمنام در محوطه داخلي باغ موزه، گشايش ها و عنايت ها جهت پيشبرد هر چه بهتر كار افزايش يافت.
حميد حسام افزود: محوطه 2000 متري اوليه باغ موزه به تدريج افزايش يافت و اكنون به 75 هزار متر مربع رسيده و در 6 فاز احداث مي شود كه 4 فاز آن هم اكنون افتتاح شده و دو فاز ديگر تا يك سال آينده به بهره برداري مير سد.
وي ادامه داد: فازهاي بهره برداري شده شامل ساختمان اداري و آمفي تئاتر و حرم شهيد گمنام، موزه كلاسيك، اجرا و طراحي محوطه بيروني و صفه هاي سرداران و عاشورا و دفاع مقدس و ولايت، درياچه مصنوعي و آبنماي موزيكال و سكوهاي تماشاگران است.

 



خبرنگار كيهان در دهلران برگزيده هفدهمين جشنواره سراسري مطبوعات كشور شد

دهلران- خبرنگار كيهان:
نماينده و خبرنگار روزنامه كيهان در شهرستان دهلران مقام دوم در رشته خبر استان هاي كشور را در هفدهمين جشنواره بين المللي مطبوعات كسب كرد.
رحمان جابري دوازده سال است به عنوان نماينده و خبرنگار روزنامه كيهان در شهرستان مرزي دهلران فعاليت دارد و در مردادماه سال جاري نيز مقام نخست مسابقه علمي خبرنگاري استان ايلام را در كارنامه خود ثبت كرده است.

 



كنگره شهداي استان همدان با پيام رهبر معظم انقلاب آغاز به كار كرد

همدان - خبرنگار كيهان:
با پيام رهبر معظم انقلاب، اجلاسيه كنگره بزرگداشت سرداران، اميران، فرماندهان و 8 هزار شهيد استان همدان، آغاز شد.
در پيام آيت الله خامنه اي كه به صورت تصويري پخش شد، ضمن تشكر از دست اندركاران تشكيل اين كنگره بزرگ، آمده است: «شهداي گرانقدر همدان جزء برجسته ترين ها هستند، از شهداي روحاني معروف مثل شهيد مدني - ايشان در واقع به يك معنا همداني هستند - تا شهيد مفتح، شهيد قدوسي، كه حقا و انصافا راهنما و پيشوا بودند و بعد خيل عظيم شهدا و سرداران برجسته مثل شهيد محمود شهبازي، و بقيه شهداي عزيزي را كه بايد جزء اين مجموعه به حساب آورد، از مردم همدان هم بايد حتما سپاسگزاري كنيم. مردم بسيار خونگرم، خوب و نسبت به جهاد و شهادت جدي...»
رهبر معظم انقلاب در بخش ديگري از پيام خود با اشاره به حضورشان در همدان و در جمع بسيجيان در سال 66 يا 65، فرمودند: «... در آنجا يك اجتماع عظيم، گرم و گيرايي را مردم به وجود آوردند، چشم انسان پر مي شد از مشاهده اين شور و شوق مردم. در خيلي از شهرستان ها اين حالت بود اما در همدان هم به نحو شايسته اي قابل مشاهده بود.» در بخش ديگري از پيام معظم له، آمده است: «عزيزان مسئله اين است كه يك سياست و يك حركت خزنده اي در كشور از مدت ها پيش، شايد از 20 سال پيش يا بيشتر، شروع شده بود براي اينكه مسئله شهادت، جهاد، شهداي دفاع مقدس و احساس مسئوليت مردم را به حاشيه برانند و منزوي كنند و از متن مسايل كشور و انقلاب خارج كنند. ابتدا با شيوه هاي غيرمستقيم و بعد كه پر رو شدند با شيوه هاي مستقيم شروع كردند جهاد و شهادت را زير سوال بردن. حتي جهاد امام حسين(ع) را زير سوال بردند. آنها حركت مردم را در زمان دفاع مقدس حركت هاي كور، بي هدف و بي انگيزه معرفي كردند. اين حركت، حركت طبيعي نبود بلكه حركت حساب شده اي بود و معلوم بود دارد دنبال مي شود. اما خوشبختانه خود مردم در افتادند و اين حركت را منزوي كردند. ليكن نقش اين كارهاي امثال شما در رو آمدن مجدد به فرهنگ جهاد و شهادت را نبايد به هيچ وجه فراموش كرد همين كارها و حركت ها بود كه به تدريج در مقابل آن حركت خزنده، سدي ايجاد كرد و بار ديگر جلوه هاي حقيقي ارزش هاي مقدس را براي مردم مطرح كرد. لذا كار، كار بسيار خوب و لازمي است. شما هم زحمت كشيديد حدود ده سال كار كرديد و انشاالله كار كامل و شيرين و جامع از آب در بيايد.»
رهبر معظم انقلاب در پيام خود با تاكيد بر اينكه خيلي سعي كنيد در اين كارها جنبه نمايشي، ويتريني و ظاهرسازي در آن غالب نشود، فرموده اند: «لذا بيشتر بايد به جنبه هاي معنوي، هدفدار، جهت بخش، عميق و تاثيرگذار آن توجه كرد. همين كارهايي كه ايشان گفتند 120 جلد كتاب، كار خيلي خوب است اما مواظب باشيد محتواي كتابها يك محتواي اثرگذار باشد و الا اگر بجاي 120 جلد 1200 جلد كتاب هم منتشر بشود ليكن مضمون و محتواي مطلوب نداشته باشد شما كارتان به نتيجه نرسيده است.»
بنابراين كار را خيلي دقيق انجام بدهيد و متين پيش برويد. مسئله فيلم از اين هم حساس تر است در فيلم حتماً بايد كاملاً هنرمندانه و حرفه اي و قوي كار انجام بگيرد تا اثرگذار باشد. اگر نبود، اينجور نيست كه بي اثر باشد بلكه اثر عكس خواهد داشت. توجه بكنيد كارهاي هنري اينجوري است اگر در خط درست باشد. اثرش زياد است، اگر در خط نادرست بود اثر ضدش زياد خواهد بود. اينجور نيست بگوييم حالا نادرست است اثر نمي كند، نه ضداثر و ضد تبليغ خواهد شد».
در اين مراسم كه با حضور خانواده هاي معظم شهدا و مسئولان و مديران و جمعي از سرداران و پيشكسوتان عرصه جهاد و شهادت استان و كشور برگزار شد، سردار سرلشگر محمدعلي جعفري فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، گفت: شهيدان با حماسه آفريني هاي بزرگ، سبب اقتدار، عزت و عظمت اسلام، جمهوري اسلامي و انقلاب شدند. وي با گراميداشت ياد شهداي استان همدان، افزود: رزمندگان استان همدان با استقامت و دلاوري در دوران دفاع مقدس و با وجود موقعيت بسيار حساس اين استان، نقش بسيار مهمي را برعهده داشتند و عملياتهاي بسيار موثري را انجام دادند.
وي ادامه داد: ميدانهاي جنگ سرشار از رشادتهاي رزمندگان همدان بود و اكنون نيز موفقيت در برگزاري كنگره شهدا افتخار ديگري براي استان است.
وي باغ موزه دفاع مقدس همدان را از بركات خون شهدا عنوان كرد و اظهار داشت: اين باغ موزه در كشور بي نظير بوده و اولين باغ موزه گسترده، قابل قبول و با كيفيت است.
سرلشگر جعفري خاطر نشان ساخت: مردم همدان با توجه به پيشرو بودن آنها از روزهاي اول جنگ، بايد سعي كنند اعتقادات شهدا را همواره زنده نگهدارند و قدر فرهنگ و معنويت غني خود را بدانند.
وي با اشاره به فرمايش رهبرمعظم انقلاب مبني بر اينكه، زمان همه چيز را كمرنگ مي كند مگر خون شهيدان را، گفت: زيستن در سايه اسلام و ايران اسلامي نعمت بزرگي است.
وي تاكيد كرد: شهدا افتخار ملي ما هستند و ملت همواره آنها را تكريم مي كنند و همين موضوع باعث پيشرو بودن ايران در مبارزه با استكبار شده است.
فرمانده كل سپاه پاسداران ايستادگي در مقابل توطئه هاي دشمنان را وظيفه هميشگي دانست و ادامه داد: امروز در صحنه هاي مختلف دفاعي، عقيدتي، موفقيت هاي بسياري بدست آورده ايم و براي حفظ آن بايد مقابل دشمنان داخلي و خارجي كه جهت از پا درآوردن و انحراف انقلاب اسلامي تلاش مي كنند، با تمام توان ايستادگي كرد.
سرتيپ پاسدار عبدالرضا آزادي فرمانده سپاه انصار الحسين(ع) استان همدان نيز، اظهار داشت: كنگره شهداي استان همدان، يك جريان ارزشي و فرهنگي است و حاصل تلاش پيشكسوتان جهاد و شهادت و خادمان شهدا و همه مسئولان و مديران و مردم استان طي ده سال گذشته است.
وي افزود: هيچ چيز در دنيا، با كار براي شهدا و تلاش جهت بيان رشادتهاي آنها، قابل معاوضه نيست.
آيت ا... غياث الدين محمدي نماينده ولي فقيه و امام جمعه همدان با بيان خير مقدم به حاضران، گفت: اميدواريم برگزاري كنگره شهدا براي جامعه و استان ما آگاهي بخش باشد چرا كه هدف اصلي آن زنده نگهداشتن مردانگي، ايثار و غيرت شهدايي است كه روح زندگي را به جامعه دميدند.
در حاشيه افتتاح اجلاسيه كنگره
¤ مراسم افتتاحيه اجلاسيه كنگره شهداي همدان با قرائت روح نواز آيات قرآن مجيد، توسط كريم منصوري قاري بين المللي آغاز شد.
¤ مجري برنامه، نظام اسلامي از مجريان موفق صدا و سيما بود كه اجرايي خوب و متناسب با حال و هواي برنامه داشت.
¤ محوطه بيروني و داخلي سالن ورزشي انقلاب همدان به عنوان محل برگزاري اجلاسيه هاي كنگره، به طرز هنرمندانه و باشكوهي با استفاده از سنگربنديها و ماكت و تعبيه چند دستگاه توپ و تانك و خودروهاي نظامي و ايجاد قرارگاههايي به نام سرداران و اميران شهيد استان همدان، آماده شده بود.
¤ خواندن شعر «ياران چه غريبانه رفتند از اين خانه...» توسط كويتي پور با آهنگ و لحن مخصوص وي و همخواني جمعيت حاضر در حالت ايستاده، حال و هواي خاصي به مراسم بخشيد.
¤ سه پرده نمايش شامل هبوط آدم، قيام امام حسين و دفاع رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس و عمليات و شهداي تحقيق و تفحص در مراسم به اجرا درآمد كه در صحنه هاي بازسازي يكي از عملياتهاي رزمندگان همداني، از انفجارها و تيراندازيهاي واقعي استفاده شد.

 



جانباز شيميايي هفتكلي به خيل شهدا پيوست

هفتكل-خبرنگاركيهان
جانباز شيميايي هفتكلي پس از تحمل سالها درد و رنج به دعوت حق لبيك گفت و به خيل همرزمان شهيدش پيوست.
شهيد سيدجعفر موسوي در تاريخ يكم مرداد 1366 به جبهه هاي حق عليه باطل اعزام شد و پس از يكسال نبرد با بعثيان كافر در تاريخ 28 فروردين 1367 در منطقه خرمال عراق از ناحيه هر دو پا و كتف راست مورد اصابت تركش قرار گرفت و از ناحيه ريه و پوست شيميايي شد.
سرانجام اين يار و سرباز ولايت در روز 13 آبان 1389 در يكي از بيمارستان هاي اصفهان شربت شهادت نوشيد و پيكر مطهرش پس از انتقال به زادگاهش همزمان با سالروز شهادت حضرت امام جواد(ع) در گلزار شهداي هفتكل آرام گرفت.

 



در اثر سانحه رانندگي صورت گرفت
در گذشت مديركل راه و ترابري مازندران و رئيس راه بابل

بابل وساري - خبرنگار كيهان:
بر اثر سانحه رانندگي در منطقه كله بست شهرستان بابلسر، مديركل راه و ترابري استان مازندران و رئيس راه و ترابري شهرستان بابل جان باختند.
مهندس رحيمي مديركل راه و ترابري مازندران به همراه حسن احمد پوررئيس راه و ترابري شهرستان بابل ساعت 30/10 شنبه شب در منطقه بابلسر كله بست جان بر اثر تصادف خودرو زانتيا آنان با بنز خاور در دم جان سپردند.
مسئول روابط عمومي راه و ترابري استان با تاييد اين خبر گفت: اين دو مقام مسئول در حالي دچار اين سانحه شدند كه براي شركت در مراسم يادواره شهداي رودبست بابلسر به اين شهرستان رفته بودند.
سيدحميد حسيني در ادامه با تسليت اين ضايعه دردناك به خانواده هاي اين مرحومان و مردم فهيم مازندران و كاركنان دولت در استان، افزود: راننده مرحوم رحيمي نيز به علت جراحت ناشي از تصادف در بيمارستان بستري است و علت وقوع تصادف از سوي پليس و كارشناسان در حال پيگيري است.

 



در آينده اي نزديك صورت مي گيرد
آغاز پروازهاي قزاقستان و سوريه از فرودگاه زنجان

مدير فرودگاه زنجان از آغاز پروازهاي قزاقستان و سوريه در آينده اي نزديك از فرودگاه اين شهر خبر داد.
به گزارش فارس از زنجان، جمشيد شجاعي شنبه شب در كارگروه امور توليدي و زيربنايي استان در استانداري، اظهار داشت: پرواز براي كشور قزاقستان باري بوده و براي واردات گوشت قرمز از اين كشور انجام مي شود.
وي با تأكيد بر اينكه اكثر امكانات مورد نياز فرودگاه فراهم شده است، گفت: پرواز زنجان- كيش از پروازهاي در حال پيگيري است و اگر نتوانيم اين پرواز را با ظرفيت بالا راه اندازي كنيم پرواز كم ظرفيت تري را جايگزين آن مي كنيم.
در ادامه اين جلسه معاون استاندار زنجان با تأكيد بر اولويت پرواز كيش و سوريه اذعان كرد: بايد بتوانيم از ظرفيت هاي بالقوه فرودگاه زنجان بيشترين بهره برداري را داشته باشيم.
علي اكبر كريمي گفت: با تكميل سيستم روشنايي و دوبانده شدن، اين فرودگاه مي تواند اوايل يا اواسط آذرماه به بهره برداري كامل تري برسد.
وي با تأكيد بر فعاليت بيش از پيش فرودگاه بيان كرد: ايجاد تسهيلات براي تردد مسافران، ايمني، بهداشت، خدمات درماني، اورژانس، سيستم بانكي و آتش نشاني از اهم هماهنگي هاي صورت گرفته در اين زمينه است.
معاون برنامه ر يزي استاندار زنجان خاطرنشان كرد: تكميل باند فرودگاه براي هواپيماهاي بزرگتر و توسعه سالن ترمينال از برنامه هاي در دست اقدام در فرودگاه زنجان است.

 



در سالروز شهادت امام جواد(ع) پيكر امام جمعه اسبق طالقان تشييع شد

طالقان - خبرنگار كيهان:
در سالروز شهادت جواد الائمه(ع) پيكر امام جمعه اسبق طالقان توسط مردم ولايتمدار اين شهر تشييع و در زادگاهش طالقان به خاك سپرده شد.
به گزارش خبرنگار ما، حجت الاسلام والمسلمين محمدحسين آقا رفيعي امام جمعه اسبق طالقان در شب يكشنبه در سن 79 سالگي بر اثر عارضه ريوي دار فاني را وداع گفت و پيكر وي يكشنبه در ميان حزن و اندوه مردم قدرشناس طالقان و مسئولان اين شهرستان تشييع شد.
در مراسم خاكسپاري كه با حضور آيت الله كيائي نژاد از اعضاي دفتر رهبر معظم انقلاب در قم و جمعي از علما و فضلاي قم و همچنين مسئولان شهرستان هاي ساوجبلاغ و طالقان برگزار شد، حجت الاسلام حسيني امام جمعه طالقان اظهار داشت خدمات ارزنده اين فقيد سعيد براي مردم طالقان باعث شده است كه شما مردم اين گونه در مراسم تشييع پيكر اين روحاني فرزانه شركت كنيد و براي شادي روحش دعا نماييد.
گفتني است حجت الاسلام والمسلمين محمدحسين آقا رفيعي به مدت 25 سال از سال 61 الي 86 امام جمعه و نماينده ولي فقيه در طالقان بود و در طول اين مدت با راهنمايي ها و ارشادهاي خود توانست مردم انقلابي طالقان را در جهت تقرب به خداوند و ولايتمداري بيشتر سوق دهد.

 



مشاور سازمان ملي جوانان: نرخ طلاق بين زوج هاي باسواد و بي سواد برابر است

مشاور امور زنان و خانواده سازمان ملي جوانان گفت: نرخ طلاق بين زوج هاي تحصيلكرده برابر نرخ طلاق بي سوادان است.
به گزارش خبرگزاري فارس از كرمان، «فروغ نيلچي زاده» شنبه شب در همايش همسفري از بهشت در دانشگاه شهيد باهنر كرمان اظهار داشت: در بين افراد جوان، غلط ديكته هايي وجود دارد كه در ازدواج مشكلاتي ايجاد مي كند.
وي تصريح كرد: يكي از پيش فرض هاي غلط اين است كه فرد فكر مي كند، بايد قبل از ازدواج عاشق طرف مقابل باشد وگرنه شكل گرفتن اين ازدواج با مشكلاتي همراه است، اما خداوند فرمول محبت كردن را به عنوان عام ترين و مهمترين فرمول زندگي قرار داده است، اما اين كه عشق آغازين به صورت مفرط وجود داشته باشد، پيش فرض غلطي است.
مشاور امور زنان و خانواده سازمان ملي جوانان تصريح كرد: اين كه اگر شيوه درست همسرداري را بدانيم، پس زندگي موفقي داريم، اما اين نيز پيش فرض غلطي است.
نيلچي زاده گفت: محبت در زندگي بسيار مهم است و مانند خون در رگ براي فرد ضروري است، اما زماني كه اين خون بيرون از رگ باشد، نجس و سبب عفونت هاي زيادي مي شود و اگر محبت از خانواده خارج شود، مشكلات زيادي را براي افراد به وجود مي آورد.
وي افزود: افرادي كه با هم قبل از ازدواج ارتباط دوستانه داشته باشند و اين ارتباط به ازدواج منتهي شود، مشكلات بسياري را براي افراد به وجود مي آورد كه از جمله مهمترين آن اين است كه فرد به همسرش سوءظن پيدا مي كند.
نيلچي زاده تصريح كرد: بيشتر جوانان همسر موردنظر خود را براساس شخصيت هاي مورد علاقه خويش مانند بازيگران، خوانندگان و... انتخاب مي كنند و اين تيپ شخصيت هاي ايده آل در واقعيت وجود ندارد.
مشاور امور زنان و خانواده سازمان ملي جوانان خاطرنشان كرد: بيش از 40 درصد از ازدواج هايي كه صورت مي گيرد، منجر به طلاق مي شود و براي جلوگيري از آسيب هايي مانند طلاق براي ازدواج بايد فرد موردنظر خود را كاملا بشناسيم.
وي اظهار داشت: مراحل تحقيق براي ازدواج نبايد كوتاه باشد، بلكه بايد از افراد مختلف مانند همسايه، دوست، آشنا، فاميل، همكلاسي و... تحقيق شود.
نيلچي زاده گفت: از ويژگي هاي يك زن موفق اين است كه در درجه اول بايد رفيق همسرش باشد و در درجه دوم همسر وي باشد و نقش مادر را هم در درجه آخر ايفا كند كه در جامعه ما ايفا كردن نقش مادري براي همسر در مرحله اول قرار دارد.

 



برپايي تور تخصصي عكاسي زعفران در جشنواره طلاي سرخ در قاين

مسئول كميته هنري جشنواره طلاي سرخ گفت: همزمان با برگزاري جشنواره طلاي سرخ در قاين نخستين تور تخصصي عكاسي از زعفران در اين جشنواره شركت مي كند.
مسعود رونقي ديروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در قاين با بيان اينكه كلوپ عكس ايران براي نخستين بار است كه تور تخصصي عكاسي زعفران را برگزار مي كند، ادامه داد: عكاسي و بازديد از زمين هاي زعفران بين راه تربت حيدريه، عكاسي از زمين هاي كشت صنعتي زعفران در قاين، بازديد از اماكن و قلاع قديمي، شركت در افتتاحيه و اختتاميه جشنواره زعفران طلاي سرخ، عكاسي از زمين هاي محلي و زندگي روزمره زعفران كاران، بازديد از كارگاه هاي فرآوري زعفران از جمله برنامه هاي اين تور است.
وي افزود: زعفران يكي از نفيس ترين و كمياب ترين گياهان جهان با ارزش غذايي فراوان است كه به عنوان گران ترين خوراكي جهان نيز معروف است.
مسئول كميته هنري جشنواره طلاي سرخ ادامه داد: شرايط خاص آب و هوايي و ميزان حساسيت گل زعفران سبب شده كشت، برداشت و فرآوري آن محدود به موقعيت جغرافيايي خاص و مدت زمان محدود و كوتاهي باشد.

 



از امروز در دانشگاه شهيد چمران اروميه كنگره بين المللي شمس تبريزي افتتاح مي شود

مديركل امور اجتماعي استانداري آذربايجان غربي خبر داد: صبح امروز مراسم كنگره بين المللي شمس تبريزي افتتاح مي شود.
رضا محبوبي در گفت وگو با فارس در اروميه اظهار داشت: برنامه افتتاحيه رسمي مراسم كنگره بين المللي شمس رأس ساعت 9 امروز در سالن شهيد چمران دانشگاه اروميه افتتاح مي شود.
وي با اشاره به اينكه هفته جاري به عنوان آخرين هفته از ماه مشترك فرهنگي آذربايجان غربي و استان فارس است، افزود: امروز به عنوان نخستين روز از آغاز كنگره بين المللي شمس، سخنراني هاي علمي در بخش ادبيات و عرفان در سالن شهيد چمران دانشگاه اروميه برگزار مي شود.
اين مقام مسئول اجراي كنسرت موسيقي در نخستين روز از كنگره بين المللي شمس را يكي ديگر از اين برنامه ها عنوان كرد و افزود: رأس ساعت 20 امروز كنسرت موسيقي شهرام ناظري در سالن شمس مجتمع فرهنگي و هنري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي اجرا مي شود.
محبوبي خاطرنشان كرد: كنگره علمي در خوي در محل تالار مجتمع فرهنگي هنري ارشاد و اجراي مراسم سنتي مثنوي خواني د رمحل هتل ثمين اين شهرستان برگزار مي شود.
وي اظهار داشت: ادامه كنگره علمي در بخش ادبيات و عرفان و كنگره علمي در بخش هنري در ارتباط با تاثير عرفان به ويژه افكار و شخصيت شمس بر هنر توسط اساتيد دانشگاه هاي هنر سالن ارشاد خوي، اجراي مراسم هنري توسط شهرام ناظري در مقبره شمس در خوي، اهداي نشان بارگاه مولانا توسط بيست و سومين نواده مولانا به استاد شهرام ناظري و سخنراني مسئول بارگاه از تركيه نيز از جمله برنامه هاي اين مراسم در چهارمين روز از برگزاري كنگره بين المللي شمس است.
اين مقام مسئول گفت: براي آشنايي هرچه بيشتر مهمانان داخلي و خارجي با اماكن ديدني استان آذربايجان غربي شرايطي فراهم شده تا امكان بازديد از اماكن تاريخي و جاذبه هاي گردشگري خوي ميسر شود.

 



فرماندار شهرستان دورود اعلام كرد
پرداخت خسارت هاي زلزله پس از بررسي فرم هاي تكميلي مردم

فرماندار شهرستان دورود ضمن اعلام تشكيل كميته كاري بررسي، تعيين و برآورد خسارت هاي ناشي از بروز زلزله اخير در اين منطقه با حضور كارشناسان بنياد مسكن انقلاب اسلامي، سازمان مسكن و شهرسازي و بسيج استان، فرمانداري و شهرداري، از درمان سرپايي 94 مجروح از مجموع 119 حادثه ديده زمين لرزه خبر داد.
نصرت الله رشنو در مصاحبه با خبرنگار ايرنا گفت: در همين رابطه، فرم مشخصي براي تعيين و برآورد خسارت هاي احتمالي ناشي از اين زلزله تهيه شده كه با همكاري مردم تكميل، جمع آوري و به ستاد حوادث غيرمترقبه استان لرستان ارسال مي شود.
فرماندار دورود افزود: كار پرداخت خسارت هاي وارده ناشي از اين زمين لرزه پس از كار كارشناسي كميته و بررسي فرم هاي تكميل شده توسط شهروندان آغاز و مبالغ مشخص شده براي جبران خسارت ها به افراد پرداخت خواهد شد.
رشنو در بخش ديگري از مصاحبه خود اظهار داشت: در حال حاضر و با تلاش گسترده دستگاه هاي اجرايي و بسيج كليه امكانات، شرايط و وضعيت كار و زندگي مردم در شهرستان دورود كاملا عادي و وضعيت خدمات رساني در بخش هاي مختلف برق، آب، تلفن و گاز شهرستان بدون مشكل و بسيار مطلوب است.
حادثه زلزله در دورود، ساعت 7 و 22 دقيقه و 20 ثانيه روز شنبه به بزرگي 9/4 در مقياس امواج دروني زمين- ريشتر- روي داد و پس از آن نيز دو پس لرزه ديگر هر يك به بزرگي 7/2 و 5/2 ريشتر اين شهرستان را لرزاند كه هيچ تلفات جاني دربرنداشت.

 



نشست مشترك تجار و بازرگانان كشورهاي فارسي زبان در گرگان برگزار شد

نشست مشترك تجار و بازرگانان سه كشور فارسي زبان (ايران، افغانستان و تاجيكستان) با حضور معاون برنامه ريزي استانداري و رئيس سازمان بازرگاني گلستان در محل اتاق بازرگاني و صنايع و معادن گرگان برگزار شد.
به گزارش ايرنا، كارشناس اقتصادي استانداري بلخ و سرپرست هيئت تجاري كشور افغانستان شامگاه شنبه در اين نشست با قدرداني از محبت هاي كشور و ملت ايران، گفت: سه كشور ايران، افغانستان و تاجيكستان در زمان قديم مرز نداشتند و جاده ابريشم در آنها رونق داشته است و امروز نيز بايد با تفكر و همكاري با يكديگر تجارت كنيم.
«احمد ولي سنگر» افزود: علم اقتصاد علم تفكر و انديشه است و تا زماني كه فكر و انديشه متحد نداشته باشيم، نمي توان موفق بود.
«حكيم اف» نماينده هيئت تجاري كشور تاجيكستان نيز در اين نشست گفت: ما كشورهاي فارسي زبان مي توانيم در اين نشست ها و جلسات از نزديك با هم آشنا شده و همكاري سودمندي را بنا بگذاريم.
رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن گرگان با طرح اين پرسش كه بهترين دين، ادبيات، منابع، معادن، مغزها و جوان ها متعلق به كشورهاي اسلامي است اما چرا با اين همه ثروت فقيريم گفت: علت اين است كه اتحاد نداريم و به محض اينكه مي خواهيم به اتحاد برسيم دست هايي درصدد جدايي ما هستند.
رحمت اله موحدي ادامه داد: ما بايد اختلاف نظرهاي خود را در كنار يكديگر حل كرده و با ديدن امكانات يكديگر نيازهاي هم را مرتفع كنيم زيرا هيچ ملتي در دنيا بي نياز نيست.
رئيس سازمان بازرگاني گلستان نيز در اين نشست گفت: سه كشور ايران، تاجيكستان و افغانستان داراي مشتركات زيادي هستند و بايد در بحث تجارت رابطه نزديك تري بين ما وجود داشته باشد.
«نادعلي كهنسال» افزود: تراز تجاري استان با كشورهاي تاجيكستان و افغانستان رقم خوبي است و اميدواريم نشست اين هيئت در گرگان ره آوردهاي خوبي براي سه كشور داشته باشد.

 



اخبار ادبي و هنري

حمايت 118 تهيه كننده سينما از تشكيل صنف متحد
118تهيه كننده سينما در بيانيه اي از اقدام معاونت سينمايي وزارت ارشاد براي ايجاد تشكيلات متحد تهيه كنندگان حمايت كردند.
در اين بيانيه آمده است: اين خواسته كساني است كه دل سوخته فرهنگ و هنر و سينماي اين مرز و بوم هستند و نگران آينده سينما، بعد از تجميع تهيه كنندگان بر چگونگي يكپارچه شدن و زير يك سقف قرار گرفتن و وفاق بر يك اساسنامه و صنف واحد تصميم خواهند گرفت.
گفتني است، به گفته مديركل اداره نظارت و ارزشيابي معاونت سينمايي وزير ارشاد، تشكيلات متحد تهيه كنندگان در آينده ساماندهي ساير صنوف سينمايي را نيز بر عهده خواهد گرفت و جايگزين خانه سينما خواهد شد.
سرقت ادبي توسط يك ناشر صهيونيست
يك ناشر رژيم صهيونيستي از سوي يك نويسنده مصري به سرقت ادبي متهم شد.
بنگاه انتشاراتي «بررسي و تعامل» كه مقر آن در فلسطين اشغالي است، مدتي پيش بدون اطلاع «علا السواني» يكي از آثار اين نويسنده را با عنوان «عماره يعقوبيان» به زبان عبري منتشر كرد كه نارضايتي وي را به همراه داشته است.
به گزارش مهر به نقل از PNA، «علا السواني» رمان نويس مشهور مصري با انتقاد از اقدام ناشر اسرائيلي گفت: اين كار به معني اهميت ندادن به حق مؤلف است و به خاطر اينكه بدون رضايت من به عبري ترجمه و منتشر شده، يك سرقت ادبي تلقي مي شود.
تاكيد كلينتون بر استفاده از موسيقي
در انتشار ضد ارزش هاي آمريكايي
روزنامه آمريكايي هافينگتن پست با تشريح چگونگي استفاده مقامات آمريكايي از موسيقي براي انتقال ارزش ها و ديپلماسي به اصطلاح فرهنگي مدنظر خود به ديگر كشورها، بر كارآمدي اين روش تأكيد كرد.
به گزارش مشرق در گزارش اين روزنامه نوشته شده كه هيلاري كلينتون اخيراً در برنامه اي تحت عنوان «مسير ضرب آهنگ: موسيقي آمريكايي در فراسوي مرزها» اظهار داشت: من فكر مي كنم مواقعي وجود دارد كه موسيقي بهتر از يك سخنراني قادر به انتقال ارزش هاي آمريكايي است.
در بخش ديگري از اين گزارش آمده است: موسيقي به راحتي مي تواند مرزهايي چون زبان و قوميت را پشت سر بگذارد و وزارت خارجه آمريكا نيز اين نكته را درك كرده و از آن در روابط با ساير كشورها بهره گيري كرده است.
پنجمين جشنواره هنرهاي تجسمي جوان برگزار مي شود
دبير جشنواره هنرهاي تجسمي جوان اعلام كرد: داوري رشته هاي پوستر، نقاشي و كاريكاتور انجام شد و نتايج جشنواره تا هفته آينده مشخص مي شود.
سيدمسعود شجاعي طباطبائي گفت: داوري آثار رسيده به دبيرخانه پنجمين جشنواره هنرهاي تجسمي جوان از چهارشنبه آغاز شد و آثار سه رشته پوستر، كاريكاتور و نقاشي در معرض ديد داوران قرار گرفت. داوري بخش پوستر روز چهارشنبه انجام شد و علي وزيريان، احمد آقاقلي زاده و سيدحسن موسي زاده، آثار اين رشته را مورد نقد و بررسي قرار دادند. تعداد آثار رسيده در اين بخش نسبت به دوره گذشته سه برابر رشد داشته و در اين بخش بيش از هزار اثر به دست ما رسيده است.
اين جشنواره با دو موضوع آزاد و هويت دي امسال برگزار مي شود.
رونمايي از نخستين مجله الكترونيك تاريخ شفاهي
مراسم رونمايي از نخستين شماره مجله الكترونيك تاريخ شفاهي ديروز با حضور مرتضي سرهنگي مدير مركز مطالعات فرهنگ و ادبيات پايداري، حجت الاسلام سعيد فخرزاده مسئول دفتر تاريخ شفاهي و محسن كاظمي دبير سايت تاريخ شفاهي حوزه هنري برگزار شد.
مرتضي سرهنگي مدير مركز مطالعات و تحقيقات فرهنگ و ادب پايداري در اين مراسم اظهار كرد: مجله الكترونيك تاريخ شفاهي زبان هاي انگليسي و فارسي را نيز در خود دارد تا بتواند علاوه بر ارتباطات داخلي با دنياي بيرون از كشور نيز ارتباط گرفته، وجهه سياسي ايران را كه بسياري سعي در كدر نشان دادن آن دارند را روشن كند، اميدوارم اين سايت و مجله تاريخ شفاهي بتواند چراغي را روشن كند براي كساني كه دوست دارند جلوي پاي خود را بهتر ببينند و حقايق را درك كنند. حجت الاسلام سعيد فخرزاده مسئول دفتر تاريخ شفاهي نيز در اين مراسم گفت: تاكنون در دفتر تاريخ شفاهي حدود 800 مصاحبه را در شش هزار ساعت انجام داده ايم كه تاكنون بيش از 40 كتاب تدوين و منتشر شده است و حدود 15كتاب نيز مراحل فني خود را براي انتشار طي مي كنند.
وي همچنين به ارائه آماري از فعاليت هاي اين دفتر پرداخت و گفت: فعاليت هايي را بر موضوع تسخير لانه جاسوسي، وقايع حضور امام خميني(ره) در نوفل لوشاتو و... نيز در دست داريم.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14