(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 18 آبان 1389- شماره 19785

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
تفاوت رويكرد ملت ها به رؤساي جمهور ايران و آمريكا
در حاشيه اجلاس تهران؛ شش وزير خارجه با احمدي نژاد ديدار كردند
مصوبات جديد مجلس در حمايت از ايثارگران
با ايجاد تشكل واحد تهيه كنندگان نهاد صنفي جايگزين خانه سينما راه اندازي مي شود
خارج از دستور
يك كارشناس فرانسوي: خودداري از تحويل اس300 اشتباه بزرگ روسيه بود
پاسخ تند رابرت گيتس به تهديدهاي جمهوري خواهان عليه ايران
به رغم فشار جمهوري خواهان اوباما نمي تواند در مقابل ايران بيش از اندازه تندروي كند
احضار سفير عراق به كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي
وب سايت هاي اجتماعي ، واسطه گران سازماندهي آشوب ها در ايران بودند
فرستاده ويژه رئيس جمهور سودان: هراسي از خشم اسرائيل در روابط قوي ايران و سودان نداريم
وزارت اطلاعات فعاليت غير قانوني احزاب منحله را رصد مي كند



گزارش خبري تحليلي كيهان از سفر احمدي نژاد به لبنان و اوباما به آسيا
تفاوت رويكرد ملت ها به رؤساي جمهور ايران و آمريكا

سرويس خارجي-
تحليلگران مسائل بين المللي با مقايسه سفر محمود احمدي نژاد
رئيس جمهوري اسلامي ايران به لبنان با سفر باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا به چند كشور آسيايي، به اين نتيجه رسيده اند كه معادله «قدرت نرم در جهان» به نفع تهران و به زيان واشنگتن در جريان است.
سفر 10 روزه رئيس جمهور آمريكا به كشورهاي هند، اندونزي، كره جنوبي و ژاپن هفته ها پيش از برگزاري انتخابات دوم نوامبر كنگره اين كشور برنامه ريزي شد تا بلكه نتايج آن، فضاي رواني ناشي از شكست حزب دموكرات در اين انتخابات را تلطيف كند. اوباما در ديدارهاي خود با مقامات هندي اگرچه توانست يك قرارداد 10 ميليارد دلاري در حوزه تجارت به امضا برساند اما برخي به صراحت گفتند كه چنين قراردادي از عهده بازارياب ها و مسئولان فروش شركت ها نيز برمي آيد و نبايد به اشتباه عناويني چون «موفقيت تاريخي» و «سياست فعال خارجي» را براي ماجرا برگزيد. اما آنچه در اين ميان بيش از هر نكته ديگري توجه عمومي را به خود جلب كرد، واكنش هاي مردمي به سفر آسيايي اوباما بود.
انجام شدن اين سفر درست با فاصله سه هفته از سفر رئيس جمهور ايران به لبنان و استقبال تاريخي مردم ميزبان از احمدي نژاد، بي ترديد ذهن ها را متوجه نحوه پاسخ مردم هند و اندونزي و كره به حضور اوباما مي كرد و به همين دليل دستگاه سياست خارجي آمريكا سفارشات ويژه اي براي استقبال در اولين كشور مقصد يعني هند ديد، به طوري كه به تقليد از استقبال مردم لبنان، در هند بنرها و پلاكاردهايي منقوش به عكس اوباما و عباراتي انگليسي چون WELCOME (خوش آمديد) در مسير تردد رئيس جمهور آمريكا نصب شد.
براساس آمارها، سفر اوباما به هند روزانه 200 ميليون دلار براي ماليات دهندگان آمريكايي هزينه داشت، اما وقتي پاي رئيس جمهور آمريكا به هند رسيد، دولت دهلي نو حتي كارمندان رسمي وزارت خارجه اش را نيز نتوانست به استقبال از رئيس جمهور آمريكا ببرد. با اين حال، استقبال از «باراك اوباما» كه به شكل ديگري رقم خورد و آن تظاهرات گسترده مردم عليه سياست هاي كاخ سفيد بود. در طول سه روز اقامت رئيس جمهور آمريكا در هند، هزاران نفر از مردم اين كشور به خيابان ها آمده و شعارهاي ضد آمريكايي خود را به گوش اوباما رساندند.
قدرت نرم را قدرت تسخير قلوب و اذهان دانسته اند. اين است كه در سنجش ميزان قدرت نرم يك كشور آنچه در اذهان و قلوب ملت ها مي گذرد معياري اساسي است. در جريان سفر اوباما به هند، وقتي خبرنگار خبرگزاري رويتر به ميان مردم تظاهر كننده رفت، از زبان آنان نوشت كه «ما اين تظاهرات را برپا كرده ايم تا اعتراض خود را به اوباما اعلام كنيم و بگوييم كه او قادر به حفظ صلح در كشورهاي جهان سوم و همچنين در داخل خود آمريكا نيز نيست... اوباما در برقراري صلح رسماً شكست خورده است.» انتشار عكس هايي از مردم نيز گوياي بخشي از اين واقعيت است. به عنوان مثال خبرگزاري ها تصوير جواني را روي خروجي خود قرار دادند كه عكس اوباما را به زير كفش خود چسبانده و كفش را رو به دوربين ها گرفته بود و جايگاه رئيس جمهور آمريكا را در قلوب و اذهان ملت ميزبان نشان مي داد.
مقصد بعدي اوباما در سفر آسيايي اش، كشور اندونزي است كه امروز (سه شنبه) انجام خواهد شد. در اندونزي ديگر از بنر و پلاكارد نيز خبري نيست و مردم به محض مطلع شدن از برنامه رئيس جمهور آمريكا براي سفر به كشورشان، چندين روز است كه به برگزاري تظاهرات اعتراض آميز مبادرت ورزيده اند. طي روزهاي گذشته ده ها هزار تن از مردم مسلمان اندونزي با تجمع در سفارت واشنگتن در جاكارتا- پايتخت اين كشور- از دولت خود خواسته اند «از پذيرش اوباما خودداري كند» يا فرياد زده اند كه «اوباما بيايد، با او مقابله مي كنيم». بي ترديد، بيداري افكار عمومي جهان علت مخابره اين گزارش است كه «دانشجويان اندونزيايي علاوه بر حمل پلاكاردهايي كه حاوي شعار ضد آمريكايي بود، جزواتي آموزشي تهيه كرده بودند كه در آن اهداف سفر اوباما تبيين مي شد: اوباما با اين سفر قصد دارد تصوير بين المللي خود را به خاطر انجام جرايم جنگي در عراق، افغانستان و ديگر كشورهاي اسلامي بهبود بخشد». اين است كه بايد گفت دولت واشنگتن ديگر توان پنهان كردن چهره جنايتكار و ضد بشري خود پشت نقاب مهربانانه و خيرخواهانه اي كه رسانه ها برايش مي سازند، ندارد.
در كره جنوبي مقصد بعدي باراك اوباما نيز اوضاع بهتر از اين نيست. رئيس جمهور آمريكا بنا دارد اواخر هفته جاري براي شركت در اجلاس گروه 20 وارد سئول شود و مردم ميزبان در آستانه اين سفر نه تنها عليه آمريكا بلكه عليه متحدان واشنگتن و سياست آنها و همچنين ايدئولوژي ليبرال دموكراسي كه بنيان جامعه غرب به ويژه آمريكاست، تظاهرات عظيم ده ها هزار نفري برگزار كردند. البته روابط نزديك واشنگتن و سئول باعث شده است پليس كره جنوبي به سركوب معترضان اقدام كند و اين ماجرا يادآور سركوب مردمي بود كه دو سال پيش در اعتراض به فروش گوشت هاي فاسد آمريكا به كره، در سئول تجمع كرده بودند. روز گذشته شماري از معترضان با مأمورهاي ضدشورش درگير شدند و پليس براي متفرق كردن آنان از ماشين هاي آب پاش استفاده كرد.
حقيقت آن است اين اوضاع كه محدود به چند كشور آسيايي نيست و سران آمريكايي هرجا جز چند كشور معدود غربي پا نهند، همين پاسخ را خواهند گرفت. با اين اوصاف، درباره آمريكا، هم اكنون بحث از «قدرت نرم» عبور كرده و گفت وگو بر سر اين است كه ضريب «امنيت نرم» ايالات متحده با چه سرعتي در حال كاهش است. امنيت نرم ابعاد و مؤلفه هاي گوناگوني دارد كه به شدت در هم تنيده اند. از جمله اساسي ترين ويژگي هاي امنيت نرم مي توان به «ارسال تصاوير جذاب و صلح آميز براي ديگران» و «در پي داشتن حمايت در سياست منطقه اي و بين المللي از سوي ملت ها» اشاره كرد كه پديده رو به رشد «آمريكا ستيزي در جهان» نياز به صحبت درباره «وجود» چنين قدرتي در قاموس واشنگتن را برطرف كرده است.
اگرچه شايد آمريكا چند صباحي توانسته با دولت هاي خارجي روابطي برقرار كند، اما روند مردمي شدن و استقلال دولت ها به هيچ رو به نفع واشنگتن نيست و اهميت قدرت نرم نيز دقيقاً در همين نكته نهفته است.
اما در اين سو و درباره ايران، نمي توان به سادگي از كنار آنچه درلبنان اتفاق افتاد گذشت. فقط براي زنده كردن آن خاطره به توصيف رسانه هاي غربي و عربي دقت كنيد؛ لوموند: سفر احمدي نژاد به لبنان نقطه اوج موفقيت مسلم منطقه اي براي ايران است؛ ديلي تلگراف: هدف از سفر رئيس جمهور ايران به لبنان نشان دادن تسلط تهران بر حساس ترين كشور منطقه است؛ ليبراسيون: هزاران نفر قهرمان وار از احمدي نژاد استقبال كردند؛ السفير: احمدي نژاد براي لبناني ها ميهماني استثنايي در زماني استثنايي بود؛ و...
البته همانطور كه نفرت از آمريكا در جهان محدود به منطقه خاصي نيست، قدرت نرم ايران را نيز نبايد فقط در حوزه منطقه اي تحليل كرد. آوريل 2008 «مركز مطالعات استراتژيك و بين المللي» در واشنگتن گزارشي را با عنوان «قدرت نرم ايران بيانگر واقعيت هاي تلخ ]براي آمريكا[» منتشر كرد و در آن نوشت: «در حالي كه ديپلماسي عمومي واشنگتن در حال پژمردن است، جمهوري اسلامي ايران روي غلطك افتاده است. اين كشور در حال بهره بردن از ابزارهايي رو به گسترش براي ايجاد حسن نيت و همچنين تشكيل اتحادهاي استراتژيك در جهان اسلام و فراتر از آن است... ايران به طور موفقيت آميزي به ابزارهاي متنوع قدرت نرم در جهت پيشبرد اهداف جهاني خود دست يافته است.»
جمهوري اسلامي ايران هم اكنون از آسيا گرفته تا آفريقا و آمريكاي لاتين صاحب يك قدرت نرم فزاينده است. چندي پيش (24 اكتبر) «يوآنيس ميچلالتوس» تحليل گر ارشد «شبكه تحليل بين المللي» در مقاله اي حوزه نفوذ ايران رادر كشورهاي بالكان نيز قابل تأمل خوانده با تحليل اقدامات ايران در آلباني، كوزوو، بوسني و هرزگوين نتيجه علمي خود را با اين گزاره گرفته بود كه «ايران در بالكان به قدرت نرم نائل شده است».
آيت الله خامنه اي ولي امر مسلمين به دنبال استقبال بي سابقه از رئيس جمهور ايران در لبنان فرمودند مسئولان كشور ما هر كجا بروند همين گونه مورد استقبال ملت ها قرار مي گيرند ولي در عوض مسئولان آمريكايي هرجا مي روند با نفرت مردم مواجه مي شوند.
در مجموع، چشم انداز چنين روندي جز يك اتحاد استراتژيك بين المللي براي به هم خوردن معادلات ظالمانه كنوني و انزواي اتحاد غرب كه زماني داعيه حكومت بر جهان را داشتند، نخواهد بود.

 



در حاشيه اجلاس تهران؛ شش وزير خارجه با احمدي نژاد ديدار كردند

رئيس جمهور روز دوشنبه در حاشيه اجلاس مجمع همكاريهاي آسيايي، با وزيران خارجه كشورهاي بنگلادش، عمان، سنگاپور، برونئي، تاجيكستان و سريلانكا به صورت جداگانه ديدار كرد.
رئيس جمهور در ديدار وزير خارجه بنگلادش روابط دو كشور را برادرانه و عاطفي خواند و از گسترش روابط دوجانبه در زمينه هاي مختلف از جمله اقتصادي و سياسي استقبال كرد.
دكتر احمدي نژاد گفت: دو كشور مي توانند با در اختيار گذاشتن تجربيات يكديگر سطح همكاري ها را افزايش دهند، چرا كه افزايش اين همكاري ها به نفع هر دو كشور و به نفع ديگران است.
وزير امور خارجه بنگلادش نيز در اين ديدار ضمن قدرداني از مسئولان كشورمان براي برگزاري نهمين مجمع همكاري هاي آسيايي اظهار داشت: ما بر اين اعتقاديم كه اين اجلاس مي تواند بر افزايش همكاري ها بين كشورهاي عضو كمك شاياني كند و اين يك ضرورت است. وي همچنين از آمادگي كشورش براي گسترش روابط با جمهوري اسلامي ايران خبر داد و گفت: امروز يك انگيزه قوي در بنگلادش براي توسعه روابط با تهران به خصوص در زمينه هاي بازرگاني و صنعت بوجود آمده است.
ايران و عمان به سطح بالاتري از روابط
مي انديشند
رئيس جمهور در حاشيه نهمين اجلاس شوراي وزيران مجمع همكاري هاي آسيايي با وزير امور خارجه عمان هم ديدار كرد. دكتر محمود احمدي نژاد در اين ديدار با ارزيابي مثبت از روابط تهران و مسقط گفت: افزايش همكاري هاي بين ايران و عمان به نفع هر دو كشور و كشورهاي منطقه خواهد بود.
رئيس جمهور اظهار اميدواري كرد در آينده نزديك سطح روابط دوجانبه به نقطه بالاتري برسد.
وزير امور خارجه عمان نيز در اين ديدار ضمن ابراز خرسندي از سفر به تهران و حضور در اجلاس مجمع همكاري هاي آسيايي اظهار داشت: امروز بين دو كشور ايران و عمان روابط خوبي برقرار است كه اميدوارم اين روابط در آينده نزديك گسترش يابد.
يوسف بن علوي بن عبدالله در اين ديدار سلام گرم پادشاه عمان را به رئيس جمهور ابلاغ كرد.
پايه هاي روابط ايران
و سنگاپور مستحكم است
دكتر احمدي نژاد در ديدار وزير خارجه سنگاپور از تحكيم پايه هاي روابط دو كشور ابراز خرسندي كرد و گفت: ايران و سنگاپور از ديدگاه هاي مشترك در خصوص مسائل بين المللي برخوردارند. رئيس جمهور با اشاره به روند تغييرات در مناسبات جهاني، همكاري نزديك ايران و سنگاپور را در ايجاد نظام جديد و عادلانه جهاني مؤثر خواند.
وزير خارجه سنگاپور نيز در اين ديدار تاريخ و تمدن چند هزار ساله ايران را مايه افتخار قاره آسيا دانست و گفت: سنگاپور با افتخار افزايش سطح همكاري با ايران را پيگيري مي كند. وي اعمال تحريم عليه ملت ايران را تاسف بار خواند و تصريح كرد: سنگاپور مصمم است با فعال كردن همه زمينه هاي همكاري، روابط خود را با ايران بويژه در بخش اقتصادي گسترش دهد.
اراده مقامهاي ايران
و سريلانكا بر گسترش همكاري ها تا حداكثر
ممكن است
رئيس جمهور در ديدار وزير خارجه سريلانكا گفت: اراده مسئولان دو كشور بر اين قرار گرفته است كه مناسبات خود را تا حداكثر ممكن ارتقا دهند.
دكتر محمود احمدي نژاد خاطرنشان كرد: ايران و سريلانكا در جبهه مشترك دوستي، صلح و عدالت قرار دارند و مي خواهند مستقل بوده و به پيشرفت برسند.
رئيس جمهور در ادامه بر اجراي كامل تمام توافقات انجام شده بين دو كشور و شناسايي ظرفيت هاي جديد همكاري تأكيد كرد.
وزير خارجه سريلانكا نيز در اين ديدار با اشاره به جايگاه برجسته و تأثيرگذار ايران در منطقه و جهان، خواستار استفاده از همه ظرفيت ها براي گسترش همكاري ها و مناسبات دوجانبه و منطقه اي شد.
همكاري ايران
و تاجيكستان به نفع
صلح و امنيت منطقه اي
رئيس جمهور گفت: ايران و تاجيكستان با انديشه و احساس مشترك بدنبال برقراري امنيت در منطقه و آباداني و پيشرفت كشور خود هستند.
دكتر محمود احمدي نژاد در حاشيه مجمع گفتگوي همكاري هاي آسيا در ديدار وزير خارجه تاجيكستان افزايش سطح همكاري را به نفع دو ملت و صلح و امنيت منطقه دانسته و بر لزوم تسريع در عملياتي شدن توافقات انجام شده تاكيد كرد.
وزير خارجه تاجيكستان با تجليل از سخنراني دكتر احمدي نژاد در مجمع گفتگوي همكاري هاي آسيا اظهار داشت: ايران و تاجيكستان با همكاري يكديگر مي توانند نقش مهمي در برقراري امنيت در منطقه داشته باشند.
روابط ايران و برونئي برادرانه و روبه پيشرفت است
رئيس جمهور در ديدار وزير خارجه برونئي روابط دوكشور را برادرانه و رو به پيشرفت دانست و گفت: امروز همه دنيا نيازمند ارزشهاي انساني هستند و دو ملت ايران و برونئي سرشار از پايبندي به ارزش هاي انساني و الهي مي باشند.
وزير خارجه برونئي نيز در اين ديدار با اشاره به سخنراني دكتر احمدي نژاد در مجمع گفتگوي همكاري هاي آسيا گفت: برونئي به پروسه اي كه براي ايجاد نظام جديد جهاني در حال شكل گيري بوده، معتقد است و لازمه تسريع در ايجاد نظامات جديد جهاني را همكاري نزديك كشورهاي مستقل مي داند.

 



مصوبات جديد مجلس در حمايت از ايثارگران

با تصويب مجلس شوراي اسلامي مقرر شد 20 درصد اعتبارات فرهنگي دستگاههاي اجرايي بايد صرف ترويج فرهنگ ايثار و شهادت شود.
به گزارش خبرنگار امور مجلس كيهان، نمايندگان خانه ملت در نشست علني صبح ديروز خود به بررسي ماده 48 لايحه برنامه پنجم توسعه كه مربوط به ايثارگران است پرداختند.
براساس مصوبه مجلس، دولت بايد به منظور استمرار، توسعه و ترويج فرهنگ ايثار و شهادت و در جهت حفظ كرامت ايثارگران با اولويت عرضه منابع مالي، فرصت ها، امكانات و تسهيلات و امتيازات ايثارگران (پدر، مادر، همسر و فرزندان شهدا و همچنين جانبازان، آزادگان و افراد تحت تكفل آنان) اقداماتي را انجام دهد.
طبق بند الف اين مصوبه، فرزندان شهدا از همه امتيازات و مزاياي مقرر در قوانين مختلف براي جانبازان 50 درصد و بالاتر به استثناء تسهيلات خودرو و حق پرستاري، كاهش ساعت كاري و ساير تمهيدات مربوط به كاهش توانايي كار برخوردار مي شوند.
خانه ملتي ها همچنين مصوب كردند تامين صددرصد هزينه درماني ايثارگران شاغل و افراد تحت تكفل آنان به عهده دستگاه اجرايي و هزينه درماني ايثارگران غيرشاغل و افراد تحت تكفل آنان به عهده بنياد شهيد و امور ايثارگران است.
براساس مصوبه مجلس، همه دستگاه هاي اجرايي موظفند 20 درصد اعتبارات فرهنگي خود را در چارچوب موافقتنامه مبادله شده با معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري، صرف ترويج فرهنگ ايثار و شهادت كنند.
تسهيلات تحصيلي
و استخدامي ايثارگران
نمايندگان مجلس در ادامه اعطاي بورس تحصيلي داخل و خارج كشور به جانبازان پنجاه درصد و بالاتر، آزادگان با حداقل 5 سال اسارت و فرزندان شهدا را تصويب كردند.
همچنين خانه ملتي ها دستگاه هاي اجرايي را موظف كردند حداقل 25 درصد نياز استخدامي خود را از ميان فرزندان شهدا، جانبازان 50 درصد و بالاتر و آزادگاني كه حداقل 5 سال سابقه اسارت دارند و فرزندان جانبازان 70 درصد و بالاتر، بدون الزام به رعايت شرط سني، تحصيلي و آزموني تامين و از ابتدا آنان را به صورت رسمي قطعي استخدام كنند. 5 درصد سهميه استخدامي نيز به جانبازان، آزادگان، رزمندگان و همسر و فرزندان آنان اختصاص مي يابد.
مجلسي ها در ادامه دانشگاه ها و مراكز و موسسات آموزشي و پژوهشي و وزارتخانه هاي علوم و بهداشت را مكلف كردند حداقل 10 درصد اعضاي هيئت علمي مورد نياز خود را از بين جامعه ايثارگران شامل رزمندگان، با بيش از 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه، جانبازان بالاي 25 درصد، آزادگان بالاي 3 سال اسارت، فرزندان جانبازان بالاي 50 درصد، فرزندان شهدا و فرزندان آزادگان با بيش از 3 سال اسارت كه داراي مدرك دكتراي تخصصي مورد تاييد وزارتخانه هاي علوم و بهداشت هستند، حسب مورد از طريق استخدام و يا موافقت با انتقال كاركنان ديگر دستگاه ها با تبديل وضعيت كاركنان غير هيئت علمي تامين و از ابتدا آنان را به صورت عضو هيئت علمي رسمي قطعي با احتساب سوابق آموزشي، پژوهشي و اجرايي مرتبط و تاثير آن در پايه و مرتبه علمي بدون الزام به رعايت شرايط سني و آزمون استخدام كنند.
مسئوليت اجراي اين حكم به طور مستقيم به عهده وزرا و روساي دستگاه هاي مذكور است، مقامات ياد شده در اين خصوص خود مجاز به اتخاذ تصميم هستند، احكام و امتيازات اين بند شامل اعضاي هيئت علمي فعلي داراي شرايط فوق نيز خواهد بود.
تامين معيشت
و بيمه ايثارگران معسر
براساس اين گزارش، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، دولت را مكلف كردند به منظور حفظ كرامت و منزلت ايثارگران و رزمندگان معسر نسبت به تامين معيشت و پوشش بيمه اي آنان در قالب بودجه سنواتي اقدام كند.
خانه ملتي ها همچنين مصوب كردند دولت نسبت به ساماندهي و برقراري مستمري بسيجيان و رزمندگان معسر دوران دفاع مقدس اعم از بسيجيان تحت فرماندهي سپاه پاسداران، كميته انقلاب اسلامي و جهاد سازندگي اقدام كند.
بازنشستگي آزادگان
نمايندگان مجلس در ادامه مصوب كردند آزادگاني كه به دليل استفاده از دو برابر شدن سابقه اسارت زودتر از خدمت 30 سال بازنشسته شده اند مي توانند با بازگشت به خدمت، 30 سال خدمت خود را تكميل نموده و سپس با لحاظ سوابق اسارت به بازنشستگي نائل آيند.
سند راهبردي خدمات رساني به ايثارگران
مجلسي ها همچنين مقرر كردند سند راهبردي خدمات رساني به رزمندگان توسط ستاد كل نيروهاي مسلح با همكاري وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، بنيادشهيد و امور ايثارگران و معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي تهيه و به تصويب هيئت وزيران خواهد رسيد.
نمايندگان در ادامه مصوب كردند كه ايثارگران و فرزندان شهدا براي يك بار از پرداخت مابه التفاوت براي پانزده سال سنوات بيمه اي ناشي از انتقال سوابق بيمه اي از يك صندوق بيمه و بازنشستگي به صندوق ديگر بيمه و بازنشستگي كه ناشي از تغيير دستگاه استخدامي است، معافند. اين مبلغ به عنوان مطالبه صندوق منتقل اليه از دولت منظور و توسط دولت پرداخت و تسويه مي شود.
اخطار يك نماينده و پاسخ لاريجاني
در هنگام بررسي فصل ايثارگران لايحه برنامه پنجم توسعه، حجت الاسلام سيدعلي محمد بزرگواري نماينده كهگيلويه و بهمئي طي اخطار قانون اساسي از اينكه ماده 48 لايحه مذكور فقط شامل برخي ايثارگران مي شود انتقاد كرد و گفت: رزمندگاني هستند كه بيش از 20 ماه در جبهه ها حضور داشتند ولي جانباز نيستند و همچنين جانبازان زير 25 درصد در ماده 48 لايحه مورد توجه قرار نگرفتند.
وي افزود: ما بايد به لايحه خدمات رساني به رزمندگان و ايثارگران بيشتر توجه كنيم چرا كه بندهاي اين ماده بسيار سربسته و سردرگم است.
لاريجاني در پاسخ به اخطار اين نماينده مجلس مدعي شد دو بند از ماده 48 لايحه برنامه پنجم مربوط به همه ايثارگران و رزمندگان مي شود.

 



با ايجاد تشكل واحد تهيه كنندگان نهاد صنفي جايگزين خانه سينما راه اندازي مي شود

گروه ادب و هنر-
با راه اندازي تشكيلات واحد تهيه كنندگان، مقدمات ايجاد نهادي جايگزين خانه سينما فراهم مي شود.
مديركل اداره نظارت و ارزشيابي معاونت سينمايي وزارت ارشاد، با حضور در يك برنامه تلويزيوني از ايجاد تشكيلات واحد تهيه كنندگان سينما خبر داد. اين تشكيلات به منظور پايان دادن به تشتت ميان تهيه كننده هاي سينماي كشورمان ايجا مي شود. تشتتي كه طي سال هاي گذشته هزينه هايي را براي سينماي ايران در پي داشته است.
عليرضا سجادپور با اشاره به برگزاري جلساتي با حضور تهيه كنندگان براي راه اندازي تشكل واحد تهيه كنندگان گفت: قرار است كه اتحاد واحدي در اين زمينه تشكيل شود كه اين اتحادكاملا صنفي خواهد بود و صنف واحد تنها چيزي است كه ما در اين زمينه قبول داريم. افراد هم در اين تشكل از هر نوع گروهي حضور خواهند يافت.
وي افزود: ما تصميم داريم ساماندهي ديگر صنوف را بر عهده تشكل واحد تهيه كنندگان بگذاريم. يعني خانه سينماي اصلاح شده توسط تشكل واحد تهيه كنندگان انجام شود و به تدريج ساماندهي همه صنوف را بر عهده اين تشكل قرار دهيم.
سجادپور ادامه داد: ما در تلاشيم تا به تدريج در مديريت سينما بخشي از وظايف خود را به اين تشكل واحد بسپاريم. البته مشخص است كه ما حمايت و نظارت خود را قطع نخواهيم كرد اما در نهايت بايد به سمت يك سينماي صنعتي واقعي پيش برويم و براي رسيدن به اين هدف چاره اي جز تهيه كننده سالاري وجود نخواهد داشت.
اين مسئول فرهنگي تصريح كرد: بيش از 70 درصد از تهيه كنندگان با تشكيل اين صنف موافق هستند.
بر اساس اين گزارش جمال شورجه، محسن علي اكبري، مرتضي شايسته و سيد ضياء هاشمي به عنوان هيئت موسس تشكل واحد تهيه كنندگان سينما معرفي شده اند.
گفتني است، رفتارهاي سياسي مديريت فعلي خانه سينما كه منجر به اختلال در رسيدگي به امور صنفي سينما، بروز حواشي و جنجال هاي مخرب و دور از شأن فرهنگ ايران از جمله نحوه برگزاري چهاردهمين جشن خانه سينما و عدم تمايل اين نهاد صنفي براي تعامل سازنده با مديران دولتي سينما شد. معاونت سينمايي وزارت ارشاد نيز براي رفع اين مشكل، ايجاد يك نهاد صنفي موازي با خانه سينما را در دستور كار خود قرار داده است.

 



خارج از دستور

كل امتيازات مجلس به ايثارگران
كمتر از يك درصد بودجه كشور است
نماينده مرد تهران در مجلس شوراي اسلامي گفت: كل امتيازاتي كه مجلس به ايثارگران داده زير يك درصد كل بودجه كشور است.
به گزارش فارس، محمد كوثري در جلسه علني ديروز و در هنگام بررسي ماده 48 لايحه برنامه پنجم در خصوص ايثارگران در تذكري آيين نامه اي اظهار داشت: روزي كه رزمندگان به جبهه رفتند، به فكر اين نبودند كه امتيازاتي را از نظام بگيرند و حتي خود را بدهكار مي دانستند.
وي افزود: رقم بودجه ساليانه كل كشور 367 ميليارد تومان است كه تنها يك صدم آن يعني سه هزار و 200 ميليارد تومان براي ايثارگران و بنياد شهيد درنظر گرفته شده است.
اين نماينده مجلس خاطرنشان كرد: در اينجا و هنگام بررسي اين ماده، موارد مختلفي براي ايثارگران مطرح مي شود، درحالي كه نياز رزمندگان بيشتر براي درمان آنهاست.
كوثري يادآور شد: هر چقدر هم براي ايثارگران، جانبازان، آزادگان و خانواده هاي شهدا و رزمندگان اقداماتي انجام شود، باز هم كم است، چرا كه عزت و سربلندي ما از آنهاست. بر اين اساس نبايد در خصوص تسهيلات ايثارگران خيال كنيم كه امتيازات خاصي را به آنها داده ايم كه به كسان ديگر نداده ايم.
كوثري تأكيد كرد مجلس بايد اين موضوع را باز كند، چرا كه كل امتيازاتي كه مجلس به ايثارگران داده، زير يك درصد بودجه كل كشور است.
حجت الاسلام سيد محمد حسن ابوترابي فرد كه رياست بخشي از جلسه ديروز مجلس را در غياب لاريجاني بر عهده داشت، در پاسخ به تذكر كوثري گفت: خدماتي كه ايثارگران و رزمندگان داشته اند، قابل ارزشيابي نيست و خارج از توان و ظرفيت ماست. ما تلاش كرده ايم تا آنجا كه در توان است، گوشه اي از زحمات آنها را قدرداني كنيم.

 



يك كارشناس فرانسوي: خودداري از تحويل اس300 اشتباه بزرگ روسيه بود

يك روزنامه نگار و كارشناس مسائل سياسي فرانسوي عدم تحويل سامانه اس300 به ايران را اشتباه بسيار بزرگي از سوي روسيه دانست.
هروه دووال روزنامه نگار فرانسوي و كارشناس مسائل سياسي در گفت وگو با فارس، با اشاره به خودداري روسيه از تحويل سامانه دفاع موشكي اس300 به ايران گفت كه اشتباه بسيار بزرگي از سوي روسيه بود چون اس300 سامانه كاملاً دفاعي است و تهاجمي نيست بنابراين دليلي ندارد كه روسيه آن را به ايران تحويل ندهد. البته در برخي رسانه ها در جهان عنوان شد كه روسيه قرار است S300 را به ونزوئلا بدهد و از اين طريق به ايران ارسال شود و اين مايه خوشحالي است. به گفته وي برخورداري از سامانه دفاعي بسيار قوي مي تواند در مذاكرات مؤثر بوده و روال آن را تغيير مي دهد. اين كارشناس مسائل انرژي گفت: بحث سيستم دفاع موشكي بخشي از بحث هاي نظامي در كشورهاي توسعه يافته و تمامي كشورهاي دنيا است كه ايران هم درباره آن كار مي كند و تهديدي براي كشوري محسوب نمي شود چون اين حق طبيعي ايران است.
وي درباره بيانيه تهران كه بين ايران، تركيه و برزيل براي تبادل سوخت رآكتور تهران به امضاء رسيد، گفت: سياست ايران را بسيار مي پسندم؛ چون چه سلاح هسته اي در كار باشد و چه نباشد، آمريكايي ها كار خودشان را مي كنند. ايران شفاف سازي مي كند اما معتقدم كه هر چه بيشتر شفاف سازي كند مي تواند مفيد باشد.
هروه دووال اضافه كرد: آمريكا از ايران مي خواهد كه فراتر از تعهداتي كه نسبت به پيمان NPT دارد، عمل كند در صورتي كه به نظر من آقاي احمدي نژاد و دولت ايران نبايد اين كار را انجام دهند چون در بازي آنها قرار مي گيرند. ايران بايد فقط به تعهدات خود عمل كند و كاري بيش از اين نبايد انجام شود.
وي در ارزيابي خود از برنامه هاي نظامي جمهوري اسلامي ايران نيز با بيان اينكه داشتن يك سيستم دفاعي و موشكي حداقل هاي يك كشور است، گفت: ايران از اين مستثني است.
وي تصريح كرد: ايران واقعاً به دنبال سلاح هسته اي نيست بنابراين هر چه بيشتر فرياد بزند و شفاف سازي كند براي آن بهتر است.
به گفته اين كارشناس انرژي، ايران انرژي هسته اي را براي مقاصد نظامي نمي خواهد و صرفاً يك پيشرفت استراتژيك براي آن است.
هروه دووال در خصوص سياست دوگانه غرب در قبال ايران و رژيم صهيونيستي گفت: اسرائيل به عنوان يكي از بازوهاي آمريكا محسوب مي شود در واقع مي توان به آن لقب ايالت 51 آمريكاراداد، انتظار فشار و رفتار محكم تر از آمريكا در قبال اسرائيل به منزله اين است كه آمريكا به پاي خود شليك كند پس عملاً نبايد انتظاري از دولت آمريكا براي مقابله با اسرائيل داشت اما اگر اوضاع و سياست داخلي آمريكا تغيير كند، اين كشور مي تواند براي كمك هايي كه به اسرائيل مي كند تحت فشار باشد.
وي گفت: اكنون كه به ايران سفر كردم مي بينم كه هيچ قدرتي نمي تواند اين ملت را از پا درآورد و حمله به ايران بسيار احمقانه است چون ايران، عراق صدام حسين نيست و با آن فرق مي كند. هر كشوري كه به ايران حمله كند، واقعاً حماقت كرده و حمله به ايران تبعاتي بدتر از ويتنام براي آمريكا خواهد داشت.
دووال در خصوص كارشكني فرانسه در اوروديف نيز گفت: اين كاملاً واضح است كه آمريكا و اسرائيل، فرانسه را تحت فشار قرار دادند، براي اينكه ايران نتواند به برنامه هسته اي خود ادامه دهد.

 



پاسخ تند رابرت گيتس به تهديدهاي جمهوري خواهان عليه ايران

وزير دفاع آمريكا اظهارات نخست وزير رژيم صهيونيستي كه خواستار تهديد نظامي «قابل قبول» عليه ايران شده بود را رد كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، رابرت گيتس در جمع خبرنگاران در ملبورن استراليا درباره ايران مدعي شد: ما آماده ايم آن چه را كه لازم است انجام دهيم اما در اين مرحله هم چنان معتقديم كه رويكرد سياسي- اقتصادي كه اتخاذ كرده ايم در حال تأثير گذاشتن بر ايران است.
وي افزود: من با اين عقيده كه تنها يك تهديد نظامي قابل قبول مي تواند ايران را به اتخاذ اقدامي كه بايد انجام دهد متقاعد كند، مخالفم.
وزير دفاع آمريكا در بخش ديگري از اظهاراتش گفت: رئيس جمهور (آمريكا) بارها گفته است كه وقتي پاي ايران به ميان مي آيد همه گزينه ها روي ميز قرار دارند و ما آن چه بايد انجام دهيم انجام مي دهيم تا مطمئن شويم كه او همه اين گزينه ها را در اختيار دارد.
«بنيامين نتانياهو» نخست وزير رژيم صهيونيستي روز يكشنبه در جريان ملاقات با «جوزف بايدن» معاون رئيس جمهور آمريكا مدعي شد كه تنها يك تهديد نظامي قابل قبول مي تواند ايران را از آن چه وي تلاش براي توليد سلاح هسته اي خواند، باز دارد.
در همين رابطه «ايهود باراك» وزير جنگ رژيم صهيونيستي در اظهاراتي متناقض با نخست وزير اين رژيم، در پاسخ به سؤالي درباره دورنماي گفت وگوها ميان ايران و 1+5 كه احتمالا در ماه جاري ميلادي صورت مي گيرد، مدعي شد: ما هنوز در مرحله ديپلماسي و تحريم قرار داريم.

 



به رغم فشار جمهوري خواهان اوباما نمي تواند در مقابل ايران بيش از اندازه تندروي كند
<
br>سرويس سياسي-
منابع غربي مي گويند مردم امريكا بيش از هر زمان ديگري به موضوعات سياست خارجي بي توجه شده اند.
به گزارش پايگاه اينترنتي «ايران هسته اي»به دنبال پيروزي جمهوري خواهان در انتخابات كنگره اين پرسش بوجود آمده است كه آينده سياست دولت اوباما درباره موضوعات خارجي چگونه تغيير خواهد كرد؟ اغلب تحليلگران در اين باره اتفاق نظر دارند كه از اين پس فشار زيادي از جانب جمهوري خواهان براي تزريق راديكاليسم بيشتر به سياست هاي دولت اوباما بويژه درباره موضوعاتي مانند ايران وارد خواهد شد اما برخي كارشناسان متخصص در امور امريكا در تهران مي گويند درباره اين مسئله نبايد اغراق كرد.
برخي رسانه هاي داخلي ايران در روزهاي گذشته با استناد به اظهارات تعدادي از چهره برجسته جمهوري خواه نتيجه گرفته اند كه به زودي دور جديدي از تندروي ها عليه ايران آغاز خواهد شد اما كارشناسان درگير با پرونده امريكا كه ايران هسته اي با آنها گفت وگو كرده مي گويند احتمال قوي تر اين است كه اوباما براي مدتي غير قابل پيش بيني در لاك مسائل داخلي و كش و قوس براي تنظيم روابط خود را اكثريت جمهوري خواه كنگره فرو برود و به همين دليل انرژي زيادي روي مسائل خارجي از جمله پرونده ايران نخواهد گذاشت.
يك كارشناس عالي رتبه در اين باره به «ايران هسته اي» گفت:«در واقع اصلي ترين موضوع براي اوباما از اين به بعد اين خواهد بود كه بتواند براي دور بعد در پست رياست جمهوري ابقا شود چرا كه جمهوري خواهان به صراحت اعلام كرده اند هيچ پروژه اي مهم تر از تبديل كردن او به يك رئيس جمهور يك دوره اي ندارند. براي رسيدن به اين هدف او بايد ببيند كه مهم ترين دغدغه هاي مردم امريكا چيست؟ واضح است كه اكنون مردم امريكا به طور كامل دلمشغول مسائل اقتصادي و رفاهي هستند و توجه بسيار كمي به مسائل سياست خارجي از خود نشان مي دهند. بنابراين اوباما روي مسائل داخلي تمركز خواهد كرد و بلكه در آن غرق خواهد شد».
اشاره اين كارشناس به اظهارنظر روز گذشته مايك مك كانل مدير اطلاعات ملي در دوران بوش و رهبر اكثريت جمهوري خواه سناست كه ديروز گفته بود جمهوري خواهان از اين به بعد كاري مهم تر از اين ندارند كه نگذارند اوباما در انتخابات رياست جمهوري بعدي پيروز شود.
منابع غربي هم همين ديدگاه را تاييد مي كنند. از جمله باري شوايد در گزارشي براي آسوشيتدپرس از واشنگتن در تاريخ 16 آبان 1389 مي نويسد: «دروكوت رئيس مركزتحقيقات پيو مي گويد نمي توانم در دوران معاصر زماني را به يادبياورم كه سياست خارجي تا اين اندازه كم اهميت بوده است. حملا ت تروريستي ازخارج خطري حي و حاضراست. همانطوركه كشف دو بسته حاوي موادمنفجره ارسالي از يمن به امريكا اين مسئله را نشان داد ولي نامزدهاي انتخابات درسراسرامريكا درخصوص چگونگي واكنش اين كشور به اين تهديدها حرف زيادي نزدند. بحث چنداني درجريان مبارزات انتخاباتي درخصوص توافق تاريخي كنترل تسليحاتي امريكا با روسيه مطرح نشدكه سنا بايد آن را براي اجرايي شدن تصويب كند. همچنين بحث جدي درخصوص طرح خروج نيروهاي باقي مانده امريكايي ازعراق يا اغاز خروج نظاميان امريكايي از افغانستان در ماه ژوئيه سال اينده مطرح نشد».
اي پي ادامه مي دهد: «ريچاردهاس رئيس شوراي روابط خارجي در نيويورك مي گويد سياست خارجي به ندرت درجريان مبارزات انتخاباتي مطرح شد. وي در مصاحبه اي گفت علت اصلي اين است كه بيشترامريكايي ها گرفتار مشكلا ت اقتصادي هستند. هاس افزود ممكن است يك بحران مهم مجددا سياست خارجي را درعرصه داخلي برجسته كند ولي اين بحران بايد چيزي بزرگ و بد همچون جنگ با ايران يا فروپاشي افغانستان ياكره شمالي باشد. سناي امريكا در حال بررسي توافقي با روسيه به منظوركاهش ذخاير تسليحات هسته اي دوربرد اين دوكشور است كه نخستين پيمان كنترل تسليحاتي مهم بين اين دوقدرت هسته اي بزرگ جهان درسال هاي اخير به حساب مي ايد. اين پيمان بايد به تصويب سناي امريكابرسد جايي كه جمهوريخواهان ازحمايت از ان خودداري كرده اند. هم اكنون باكاهش اكثريت دموكرات ها در سنا سرنوشت اين پيمان مورد ترديد است ولي اين موضوع هيچگاه به مسئله اي مهم در مبارزات انتخاباتي تبديل نشد. وضع هميشه اينگونه نبوده است«.
در عين حال برخي كارشناسان احتمال مي دهند كه اوباما براي جلب همراهي جمهوري خواهان در مسائل داخلي مجبور به امتياز دادن به آنها در موضوعات خارجي باشد و همين سياست او درباره مسائلي مانند ايران را تند و تيز تر كند. كارشناسي كه «ايران هسته اي» با او گفت وگو كرده در اين باره مي گويد: «اين احتمال وجود دارد كه اوباما به معامله با جمهوري خواهان روي بياورد ولي اوباما آنقدر عاقل هست كه نگذارد جمهوري خواهان به ميانه يك دردسر بزرگ در سياست خارجي پرتابش كنند چرا كه آن وقت هر چقدر هم در مسائل داخلي موفقيت كسب كرده باشد به خاطر بحران هاي خارجي راي مردم را از دست خواهد داد». اين كارشناس در پايان گفت: «راديكاليته سياست اوباما درباره ايران از حد معين بالاتر نخواهد رفت».

 



در واكنش به حمله تروريستي به كاروان زائران ايران در عراق صورت مي گيرد
احضار سفير عراق به كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در مجلس شوراي اسلامي گفت: كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي سفير عراق در ا يران را براي پاسخگوئي و ارائه توضيحات بيشتر نسبت به اوضاع امنيتي عراق احضار خواهد كرد.
سيدعلي آقازاده دافساري نماينده مردم رشت در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اقدام تروريستي اخير در عراق را نمايانگر سازماندهي حزب بعث بوسيله نيروهاي امريكايي دانست.
نماينده مردم رشت در خانه ملت تصريح كرد:با توجه به اينكه دولت عراق د رحال شكل گيري است آمريكا و برخي از احزاب تندرو در عربستان و حزب بعث با راه اندازي چنين تحركات تروريستي درصدد هستند تا ميان مردم و دولت عراق اختلاف و تفرقه ايجاد نمايند.
وي افزود: انجام چنين تحركات تروريستي دسيسه هايي است تا بوسيله آن عراق را بي ثبات نشان داده و دولت واحد در عراق را در سراشيبي سقوط قرار دهند.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در مجلس شوراي اسلامي بيان كرد: زائران ايران ساليانه سفرهاي زيادي را به كشور عراق انجام مي دهد لذا برقراري امنيت جاني و مالي زائران در اين كشور امري ضروري است.
آقازاده دافساري در ادامه اظهار داشت: تعداد شهدا و مجروحان همان آمار ارقامي است كه تاكنون بيان شده و هنوز اخبار جديدي در اين رابطه به كميسيون امنيت ملي و سياست هاي خارجي ارسال نشده است.

 



فصلنامه ارتباطات بين المللي گزارش داد
وب سايت هاي اجتماعي ، واسطه گران سازماندهي آشوب ها در ايران بودند

فصلنامه ارتباطات بين المللي طي گزارشي با اشاره به انتخابات رياست جمهوري در ايران در سال گذشته بر نقش تويتر، يوتيوب و فيس بوك به عنوان واسطه انتشار اطلاعات و سازماندهي آشوب ها توسط گروه هاي مخالف و حاميان غربي آنها تصريح كرد.
در اين مقاله به قلم لي ژيگوانگ و وانگ جينگ با مطالعه موردي آشوب هاي «سينگ كيانگ» و «ايران» در سال 2009، پيامدهاي استراتژيك ظهور رسانه هاي اجتماعي چون «توييتر»، «فيس بوك»، «يوتيوب» در عرصه سياست داخلي و بين المللي بررسي شده و ديپلماسي عمومي وب محور، به عنوان يكي از الگوهاي داراي اهميت فزاينده در استراتژي هاي سياست خارجي معرفي شده است.
به گزارش فارس، نويسندگان اين مقاله خاطرنشان كرده اند: «رابرت گيتس» وزير دفاع آمريكا، در ژوئن 2009 اعلام كرد، تكنولوژي هاي رسانه هاي اجتماعي به مانند توييتر كه نقشي حياتي در مستندسازي و هماهنگي اعتراضات در ايران و علي الخصوص تهران، داشتند «يك دارايي استراتژيك عظيم براي آمريكا محسوب مي شوند». گيتس اعتقاد داشت كه اين نوع پيشرفت هاي تكنولوژيكي، شامل اينترنت، تلفن هاي همراه و وب سايت هاي شبكه هاي اجتماعي، كنترل اطلاعات را براي دولت ها «بسيار مشكل» ساخته اند، زيرا اين ابزار «تكنولوژي هاي ارتباطي را در اختيار شهروندان متوسط جهان قرار مي دهند.»
اين مقاله سپس با اشاره به انتخابات رياست جمهوري ايران و تأكيد بر اين مطلب كه احمدي نژاد در دور اول تصدي خود بر مسند رياست جمهوري، غرب بالاخص آمريكا را به علت اتخاذ موضعي جسورانه در قبال برنامه هسته اي ايران بسيار خشمگين كرده بود و در انتخابات سال گذشته به پيروزي رسيد مي نويسد: بلافاصله، توييتر، يوتيوب، فيس بوك و «فليكر» تبديل به واسطه ها و پلت فرم هاي انتشار اطلاعات و سازماندهي اعتراضات و آشوب ها توسط گروه هاي مخالف و حاميان غربي آنها شدند. در گذشته، كشورهاي غربي بالاخص آمريكا، از رسانه هاي سنتي به مانند ايستگاه هاي راديويي بين المللي براي تحريك و سازماندهي مخالفان استفاده مي كردند. با اين حال، غربي ها در انتخابات رياست جمهوري ايران تنها به ايستگاه هاي راديويي و يا خبرگزاري ها براي دستيابي به برنامه هاي سياسي خود اتكاء نكردند؛ آنها با استفاده از رسانه هاي اجتماعي جديد توانستند اين كار را بهتر و مؤثرتر انجام دهند.
نويسندگان در ادامه به چگونگي طرفداري و حمايت دولت هاي غربي و رسانه هاي وابسته از آشوب هاي پس از انتخابات ايران اشاره كرده و مي نويسند: گروه هاي مخالف از طريق رسانه هاي اجتماعي شبكه اي كمك ها و پشتيباني زيادي از جانب غرب كسب كردند. براي مثال، گوگل و فيس بوك بلافاصله زبان فارسي را نيز به خدمات خود افزودند تا به معترضين ايراني ياري رسانند. علاوه بر اين، وزارت امور خارجه از توييتر خواست كه تعطيلي موقت وب سايت را به علت تعميرات، به تعويق اندازد تا در روز انتخابات نيز كاربران بتوانند از آن استفاده كنند.
اين مقاله مي افزايد: علاوه بر اين، از حاميان گروه هاي مخالف در خارج از كشور خواسته مي شد تا اطلاعات مكان و زمان خود را به نحوي تنظيم كنند كه به نظر برسد در داخل ايران فعاليت مي كنند. همچنين از آنها خواسته مي شد ماسك هايي سبز بر صورت كنند و به صفحه «ميرحسين موسوي» در فيس بوك بپيوندند تا نشانگر حمايت بين المللي قوي از مخالفين باشد.
همچنين اين مقاله تصريح مي كند: در حين ناآرامي هاي ايران، برخي رسانه هاي دولتي در غرب همكاري نزديكي را با وب سايت هاي رسانه اي اجتماعي بزرگ آغاز كردند. براي مثال، گروه هاي مخالف از وب سايت ها و تلويزيون هاي ماهواره اي «صداي آمريكا» و «بي بي سي» براي بسيج كردن حاميان موسوي استفاده مي كردند.

 



فرستاده ويژه رئيس جمهور سودان: هراسي از خشم اسرائيل در روابط قوي ايران و سودان نداريم

مصطفي اسماعيل با تاكيد بر گسترش روابط ايران و سودان تاكيد كرد كه از خشم اسرائيل به علت روابط قوي دو كشور نمي ترسيم.
فرستاده ويژه رئيس جمهور سودان در گفت وگو با فارس تصريح كرد: ما خواهان گسترش روابط اقتصادي هستيم تا توليدات ايراني را در بازار خود ببينيم و خواستار سرمايه گذاري بيشتر سرمايه گذاران ايراني در سودان هستيم.
وي با تاكيد بر اينكه روابط ايران و سودان هراس و نگراني بسياري از كشورها را در پي دارد، اظهار داشت: ما خشم اسرائيل از روابط قوي ايران و سودان را مي خواهيم، اما نمي ترسيم و مي خواهيم كه اين روابط روز به روز قدرتمندتر شود و همان گونه كه خداوند در قرآن كريم مي فرمايد «كساني غير از شما كه كافر شدند نااميد گشتند.»
وي خاطرنشان كرد: اسرائيل در ضربه زدن به روابط و دوستي ايران و سودان به اوج نااميدي رسيده و مي داند كه هرگز نمي تواند بر روابط دو كشور تاثير گذارد.
اسماعيل با بيان اينكه ما بايد گروهي بزرگ با افكار و مواضع متحد داشته باشيم تا رو به جلو پيش برويم، اظهار داشت: هر اندازه كه روابط ايران و سودان قوي تر مي شود، اسرائيل و كساني كه حامي آن هستند بيشتر نااميد مي شوند.
فرستاده ويژه رئيس جمهور سودان در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به تقديم دعوت نامه عمرالبشير رئيس جمهور سودان به احمدي نژاد براي سفر به سودان گفت: ما همچنان كه سفر آقاي احمدي نژاد به لبنان را پيگيري كرديم منتظر روزي هستيم كه از رئيس جمهور ايران در سودان استقبال كنيم.

 



در واكنش به تلاش حزب مشاركت و مجاهدين براي ادامه فعاليت هاي سياسي در قالب بنياد باران
وزارت اطلاعات فعاليت غير قانوني احزاب منحله را رصد مي كند

مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در مجلس شوراي اسلامي گفت: وزارت اطلاعات هر گونه فعاليت سياسي و غيرقانوني احزاب منحله مشاركت و مجاهدين را در پوشش هاي جديد مورد رصد قرار داده و اجازه ادامه فعاليت سياسي به اين احزاب منحله را نمي دهد.
كاظم جلالي نماينده شاهرود در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به تلاش مشاركت و مجاهدين براي ادامه فعاليت هاي سياسي در قالب سه گزينه بنياد ايرانيان،بنياد باران و يا حزب مشاركت مردمي قم اظهار داشت: وزارت اطلاعات هر گونه فعاليت سياسي غيرقانوني اين احزاب منحله را در پوشش هاي جديد مورد رصد قرار داده و اجازه ادامه فعاليت سياسي به اين احزاب نمي دهد. وي تصريح كرد: هر گونه فعاليت اين احزاب بدون تغيير ماهيت اصلي در شكل و پوشش جديد غيرقانوني بوده و از طرف قوه قضائيه و وزارت اطلاعات رصد مي شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14