(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 18 آبان 1389- شماره 19785

كوتاه اقتصادي
دولت دهم نخستين دولت الكترونيك
با اكتشاف هاي جديد يك ميليارد تن به ذخاير مس سرچشمه اضافه شد
كرايه اتوبوس با اجراي هدفمندي يارانه ها تغيير نمي كند
شرايط جديد براي جايگزيني 90هزار خودروي سواري فرسوده
دوركاري 40 درصد از كارمندان و خروج آنها از تهران در دستور كار دولت است
توصيه وزير بازرگاني به مردم صرفه جويي در مصرف انرژي
پرداخت 7 هزار ميليارد تومان تسهيلات ارزان و بلاعوض به اصناف
وزير مسكن: انبوه سازان سودهاي 150 درصدي را فراموش كنند
تكذيب اعمال قيمت جديد برق در قبض آذر ماه
قيمت گاز در برنامه پنجم 240 تومان



كوتاه اقتصادي

¤ رئيس كل بانك مركزي از تزريق هفته اي بيش از يك ميليارد دلار ارز در بازار خبر داد و تاكيد كرد اگر در مقاطعي كه نرخ بالا مي رود، ارز به مقداري اضافه تري به بازار تزريق مي شود و در مقطع زماني بعدي كنترل خواهد شد.
¤ معاون سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: به سهامداران بازار سرمايه توصيه مي شود از كلي نگري درخصوص اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها و اثر آن بر بازار سرمايه پرهيز كنند چرا كه شاهد شوك قيمتي در سهام شركت ها نخواهيم بود.
¤ با راه اندازي سامانه اعتبارسنجي بانكي در كشور، جمهوري اسلامي ايران از جهت شاخص «اخذ اعتبار» در بين 183 كشور با 20 پله صعود نسبت به سال گذشته در رتبه 89 دنيا قرار گرفت.
¤ رئيس انجمن توليدكنندگان نان هاي صنعتي گفت: در صورت يكسان سازي نرخ گندم و آرد قاچاق آرد به طور كامل از بين مي رود.
¤ مشاور وزير و مسئول پيگيري طرح هاي آمايش صنعت و معدن گفت: تاكنون بالغ بر 26 هزار ميلياردريال تسهيلات سرمايه در گردش معادل 90 درصد سهميه 30 هزار ميلياردريالي سرمايه در گردش استان هاي كشور كه پيش از اين توسط وزير صنايع و معادن ابلاغ شده بود، پس از بررسي به تصويب بانك صنعت و معدن رسيده است.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 5590 الي 5593، 5595 الي 5597، 8807 الي 8809، 8856، 8857، 8859، 7754 الي 7759، 2206 الي 2209، 2234 الي 2237، 2211 الي 2214، 7750 الي 7753، 7760 الي 7765، 2201 الي 2205، 2620، 2621، 2265، 2266، 4450 الي 4457، 630 الي 633، از امروز به مدت 3 روز دچار اختلال مي شود.
¤ تا پايان مهرماه 1389، بانك صادرات ايران 43 هزار ميليارد و 600 ميليون ريال تسهيلات در قالب بنگاههاي كوچك اقتصادي و طرحهاي زودبازده و كارآفرين به متقاضيان پرداخت نمود.
¤ تنديس بلورين چهارمين كنفرانس بين المللي حسابداران و مديران مالي به عنوان جايزه ملي مديريت مالي به سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران-ايدرو- اعطا شد.
¤ سازمان صنايع و معادن استان تهران اعلام كرد: صدور مجوز احداث سردخانه هاي جديد بالاي صفر، زير صفر و 2 مداره در استان تهران ممنوع شد.
¤ با حكم مهندس ضيغمي مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي، سيدعليرضا سادات مير به عنوان رئيس جديد روابط عمومي اين شركت مشغول بكار شد.

 



وزير ارتبا طات اعلام كرد
دولت دهم نخستين دولت الكترونيك

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: دوره شكوفايي و رونق كسب و كار در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات شروع شده است و سالهاي 1390 تا 1392 ،سالهاي شكوفايي كسب و كار فناوري اطلاعات در كشور خواهد بود.
رضا تقي پور صبح ديروز در آيين گشايش شانزدهمين نمايشگاه الكامپ در تهران ، سرمايه گذاري در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات را براي بخش خصوصي و دولتي صددرصد اقتصادي و سود آور دانست.
وي افزود: وقتي مي گوييم دولت دهم ، نخستين دولت الكترونيك است ، شعار نمي دهيم ، پروژه هايي كه در دستگاه هاي دولتي شروع شده نشان دهنده عزم جدي دولت در حركت به سمت الكترونيكي شدن است.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به اينكه اكثر دستگاه هاي دولتي الكترونيكي كردن فرآيندهاي اداري خود را آغاز كرده اند، افزود: شروع اين فعاليت در بخش دولتي به معناي رونق كسب و كار بخش خصوصي است ، زيرا دستگاه هاي دولتي بدون كمك بخش خصوصي نمي توانند طرحهاي خود را به سرانجام برسانند .
تقي پور بابيان اينكه طرح الكترونيكي كردن پرداخت ماليات در وزارت امور اقتصادي و دارايي شروع شده است و اكنون در ميانه كار هستيم، افزود: اين پروژه سه تا چهار تريليون ريال ( 300 تا 400 ميليارد تومان ) هزينه دارد و با تكميل آن بخش عظيمي از كارها به حوزه الكترونيكي منتقل مي شود و فضاي جديدي براي فعاليت دست اندركاران حوزه فناوري اطلاعات و فرصتي براي رونق كسب و كار آنها است.
به گفته وي الكترونيكي كردن امور گمرك نيز در حال پياده سازي است و پيش بيني مي شود تا سال 1390 يا 1391 تكميل شود.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات ضمن بيان اينكه اجراي اين پروژه ها رونق كسب و كار در حوزه فناوري اطلاعات كشور را تضمين مي كند، با اشاره به سرعت توسعه بانكداري الكترونيكي در كشور گفت: در مهرماه امسال در استان خراسان رضوي 95 درصد قبوض به صورت الكترونيكي پرداخت شده كه نشان دهنده توسعه خدمات الكترونيك از يك سو و استقبال مردم از اين گونه خدمات است.
وي با اشاره به توسعه زير
ساخت هاي ارتباطي در كشور و اينكه از ابتداي سال جاري تاكنون ظرفيت پهناي باند كشور دو برابر شده است ، افزود: برنامه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات اين بود كه با افتتاح پروژه core و super core ظرفيت پهناي باند كشور 11 برابر افزايش پيدا كند،اما افتتاح اين پروژه با تاخير مواجه شد . وي ابرازاميدواري كرد با رفع موانع پيش آمده و بهره برداري از اين پروژه در آذر ماه امسال به ظرفيت 470 گيگابيت بر ثانيه برسيم.
تقي پور تصريح كرد كه در طول برنامه پنجساله پنجم توسعه كشور هر كس هر ميزان پهناي باند نياز داشته باشد، در اختيارش قرار خواهيم داد.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات راهبرد اصلي دولت در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات را توسعه صنعت و بومي سازي صنعت ارتباطات عنوان كرد .

 



با اكتشاف هاي جديد يك ميليارد تن به ذخاير مس سرچشمه اضافه شد

مديرعامل شركت ملي صنايع مس ايران اعلام كرد با اكتشافات جديد انجام شده افزون بر يك ميليارد تن ذخيره جديد به ذخاير معدن مس سرچشمه اضافه شد.
اردشير سعدمحمدي ديروز در جمع خبرنگاران گفت: چنانچه اكتشافات جديد را با كاتاف (عيار حد اقتصادي) 25 صدم درصد در نظر بگيريم، ميزان ذخاير كشف شده افزون بر 720 ميليون تن است، اما اگر كاتاف را 15 صدم درصد در نظر بگيريم، يك ميليارد و 100 ميليون تن به ذخاير مس كشور اضافه شده است.
وي با بيان اينكه براساس مطالعات صورت گرفته شركت ملي صنايع مس ايران در بحث اكتشاف و حجم سرمايه گذاري رتبه نخست را در كشور كسب كرده است، گفت: هم اكنون از مرز 50 هزار متر حفاري عبور كرديم كه پيش بيني مي شود تا پايان امسال اين ميزان از مرز 80 هزار متر نيز بگذرد.
سعد محمدي همچنين با بيان اينكه از ابتداي فعاليت معدن مس سرچشمه تاكنون 380 ميليون تن سنگ استخراج شده است، افزود: ذخيره باقي مانده معدن مس سرچشمه با كاتاف 15 صدم درصد افزون بر دو ميليارد تن مي شود.
مديرعامل شركت ملي صنايع مس ايران با اشاره به اينكه، هم اكنون 44 نقطه اكتشافي در كشور براي عنصر مس فعال شده است، گفت: با راه اندازي هر معدن كوچك جديد در اين صنعت حداقل 70 اشتغال مستقيم ايجاد مي شود.
وي سپس از فعال سازي معادن جديد در آينده نزديك خبر داد و افزود: معادن بن درهنزا، باغ خوش و رشك در كرمان، علي آباد و تفت در يزد، كهنگ در استان اصفهان، هفت چشمه و سجه داغي در استان آذربايجان شرقي از جمله معادني هستند كه تا پايان سال عمليات اكتشافي آنها به پايان مي رسد و ذخاير آنها به ذخاير مس كشور اضافه خواهد شد.
سعد محمدي سپس در مورد جايگاه ايران به لحاظ ذخاير مس در جهان گفت: كشور به لحاظ ذخاير مس در جهان رتبه 12 را به خود اختصاص داده بود، اما با توجه به اكتشافات جديد جايگاه جهاني ايران به رتبه نهم ارتقا يافت و اميدواريم با اكتشافات جديد در سال آينده به رتبه هشتم دست يابيم.
وي از برنامه توليد بيش از 220 هزار تن مس كاتدي براي سال جاري خبر داد و اضافه كرد: 45 هزار ميليارد ريال پروژه فعال براي ارتقاي افزايش توليد مس در شركت ملي صنايع مس ايران تعريف و در حال اجرا است.
سعد محمدي ادامه داد: 14 هزار ميليارد ريال در بخش تغليظ، 12 هزار و 400 ميليارد ريال در بخش ذوب، بيش از دو هزار و 500 ميليارد ريال در پالايشگاه، سه هزار و 500 ميليارد ريال براي راه اندازي كارخانجات اسيد، شش هزار و 500 ميليارد ريال براي نيروگاه، بيش از چهار هزار ميليارد ريال در بخش آب و دو هزار ميليارد ريال براي بازسازي صنايع سرمايه گذاري خواهد شد.
مديرعامل شركت ملي صنايع مس ايران بهره برداري از اين پروژه ها و سرمايه گذاري ها را براي 36 تا 40 ماه آينده اعلام كرد و گفت: با اين حجم سرمايه گذاري توليد مس كشور ظرف چهار سال آينده به بيش از 700 هزار تن در سال بالغ خواهد شد.
سعد محمدي با اشاره به گزارش نشريه ميد و گردش مالي، شركت صنايع مس ايران را سي و سومين شركت در خاورميانه دانست و اظهار اميدواري كرد كه تا 2 سال آينده اين رقم تك رقمي خواهد شد.
مديرعامل شركت ملي صنايع مس ايران از ورود سرمايه گذاري در بخش صنايع پايين دستي مس، صنايع نانو و فناوري پيشرفته (هاي تك) استقبال كرد و گفت: اين سرمايه گذاري ها بصورت جدي از سوي ما حمايت خواهد شد و شرايط ويژه اي براي آنها قائل مي شويم.

 



كرايه اتوبوس با اجراي هدفمندي يارانه ها تغيير نمي كند

مديركل حمل و نقل و پايانه هاي استان تهران با اشاره به استخراج كرايه اتوبوس ها و تاثير انواع قيمت حامل هاي انرژي بر آن ها، گفت: كرايه اتوبوس ها با اجراي هدفمندي يارانه ها تغيير نمي كند.
فرهاد صالحيان در گفت وگو با مهر با اعلام اين كه در حال حاضر حمل و نقل جاده اي حدود 42 درصد از مصرف انرژي كشور را به خود اختصاص داده است، گفت: حمل و نقل جاده اي استان تهران 3 رويكرد دفاع از اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها، استفاده از فرصت ها به نحو احسن و افزايش ميزان بهره وري در صنعت حمل و نقل را به عنوان رويكردهاي اساسي خود براي اجراي هر چه بهتر هدفمندسازي يارانه ها در پيش رو گرفته است.
وي تصريح كرد: مصرف سوخت در كشور از 400 هزار بشكه در سال 55 به 4 ميليون بشكه در سال جاري رسيده كه اين رقم در جهان از 130 ميليون به 250 ميليون بشكه رسيده است.
مديركل حمل و نقل و پايانه هاي استان تهران با اعلام اين كه در مدتي كه مصرف سوخت كشور حدود 10 برابر شده است در كل جهان رشدي كمتر از 2 برابري را شاهد هستيم.
صالحيان با بيان اين كه در حال حاضر هزينه سوخت در حدود 5 درصد قيمت تمام شده است، اعلام كرد: با اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها، هزينه سوخت 15 درصد از قيمت تمام شده را به خود اختصاص خواهد داد.
وي از تردد اتوبوس هايي با مصرف سوخت بالاي 75 ليتر در 100 كيلومتر در كشور خبر داد و اظهار داشت: با توجه به اين كه استاندارد مصرف سوخت براي هر اتوبوس در 100 كيلومتر مصرف 30 تا 35 ليتر است، به طور حتم با هدفمندسازي يارانه ها نوسازي در ناوگان حمل و نقل عمومي شكل خواهد گرفت.
صالحيان با بيان اين كه حمل و نقل جاده اي استان تهران آماده اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها است، اعلام كرد: حدود 9 هزار دستگاه اتوبوس استان تهران آماده اجراي اين قانون است.
وي با اشاره به ميزان 58 درصدي اشغال صندلي هاي ناوگان مسافري، پيش بيني كرد كه با اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها اين رقم افزايش يابد.

 



شرايط جديد براي جايگزيني 90هزار خودروي سواري فرسوده

قائم مقام معاونت نوسازي ناوگان ستاد مديريت حمل ونقل سوخت با اشاره به خروج 90 هزار خودرو سواري شخصي فرسوده از ناوگان حمل ونقل گفت: سقف وام در طرح جايگزيني خودروهاي سنگين فرسوده نيز افزايش يافت.
به گزارش خبرنگار ما اميررضا رجبي ديروز در نشست خبري با موضوع شرايط ثبت نام طرح جديد جايگزيني خودروهاي فرسوده اعلام كرد: 90 هزار دستگاه خودروي سواري شخصي فرسوده در طرح جديد از رده خارج مي شوند.
وي با اشاره به اين كه سقف وام 5 ميليون تومان است، افزود: اين طرح با همكاري سايپا و با ارائه تسهيلات بانك ملت و تجارت با سود 14 درصد و بازپرداخت 5 ساله اجرا مي شود.
وي در تشريح شرايط خودروهاي فرسوده مشمول طرح جايگزيني گفت: در اين طرح پلاك منطقه اي ايران و گواهي تسجيل راهور ناجا داراي VIN الزامي است.
رجبي همچنين با بيان اين كه در اين طرح خودروهاي فرسوده سال هاي 1354 الي 1364 شمسي و معادل ميلادي آن مجاز به ثبت نام هستند، اظهار داشت:سند قطعي بايد به نام مالك خودروي فرسوده، يا در غير اين صورت داراي وكالت بلاعزل ازمالك باشد.
وي همچنين گفت: شرط پذيرش خودرو در مركز اسقاط و استفاده از تسهيلات جايگزيني خودرو، ورود با موتور روشن به مركز اسقاط است.
به گفته رجبي در طرح جديد خروج خودروهاي سواري شخصي فرسوده خودروهاي جايگزين شامل انواع خودروهاي پرايد توليدي شركت سايپا است.
قائم مقام معاونت نوسازي ناوگان ستاد مديريت حمل و نقل سوخت همچنين تصريح كرد: ثبت نام از روز چهارشنبه 19 آبان سال جاري آغاز و به مدت 15 روز ادامه دارد.وي گفت: پس از اسقاط خودرو، متقاضي با دريافت پيش فاكتور از نمايندگي هاي مجاز خودروساز به شعب بانك هاي ملت و تجارت مراجعه كرده و پس از تكميل پرونده اعتباري در اين بانك ها وام پرداخته شده و خودروي جايگزين تحويل مي شود.
قائم مقام معاون نوسازي ناوگان ستاد مديريت حمل ونقل سوخت همچنين بيان كرد: 50 هزار فقره وام در اين طرح توسط بانك ملت و 40 هزار فقره وام نيز توسط بانك تجارت تسهيلات مي شود.
وي در ادامه به طرح جايگزيني 9 هزار خودروي سنگين فرسوده اشاره كرد و گفت: در شرايط قبلي اعلام شده تنها خودروهاي سنگين بالاي 35 سال با پلاك (ع) مجاز به ثبت نام بودند اما نهايتا پس از بررسي در خواست ها و همكاري سازمان راهداري و پليس ناجا قرار شد خودروهاي سنگين فرسوده بالاي 35 سال با گواهي تسجيل نيز مجاز به شركت در اين طرح باشند.
وي در ادامه با بيان اين كه شرايط مورد نظر تنها در زمينه خودروهاي برون شهري است، گفت: اگر احساس كنيم در بخش برون شهري ثبت نام كافي نيست طرح را براي ساير مدل ها باز مي كنيم.وي همچنين با اعلام خبر افزايش سقف وام براي جايگزيني خودروهاي سنگين فرسوده، بيان كرد: براي كاميون هاي كشنده سقف وام 80 ميليون تومان، كاميون هاي سنگين 26 تا 32 تن 70 ميليون تومان و براي ساير كشنده ها 60 ميليون تومان شده است.

 



دوركاري 40 درصد از كارمندان و خروج آنها از تهران در دستور كار دولت است

دور كاري 40 درصد از كارمندان دولت و خروج آنها از تهران در هيئت دولت تاييد و مقرر شد وزارتخانه هايي كه امكان انجام آن را دارند در اين زمينه اقدام كنند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، لطف الله فروزنده معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور گفت: دستگاه هاي اجرايي بايد 40 درصد از كار خود را به خارج از تهران منتقل كنند كه تا پايان امسال اين موضوع پيگيري مي شود تا به يك نتيجه نهايي برسيم.
وي درباره تاكيد رئيس جمهور بر دوركاري 40 درصد از كارمندان و خروج تعدادي از تهران اظهار داشت: با توجه به گفته هاي رئيس جمهور درباره دوركاري، اين بحث در هيئت دولت هم تاييد و مقرر شد در هر وزارتخانه اي كه امكان انجام شغل به صورت دوركاري وجود دارد، آن شغل به صورت دوركاري انجام شود.
معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور افزود: در حال حاضر يك تيم كارشناسي با تك تك وزارتخانه ها در حال مذاكره است تا مشاغلي را كه مي شود به صورت دوركاري انجام داد، مشخص كند.
فروزنده خاطرنشان كرد: به طور معمول مشاغلي كه ارباب رجوع ندارد و در واقع نيازمند كار تخصصي و فكري است و مي توان به صورت الكترونيكي انجام داد، در رديف طرح دوركاري قرار خواهند گرفت.
وي در پاسخ به اين سؤال كه وضعيت خروج برخي از دستگاههاي اجرايي از تهران در حال حاضر به چه صورت است، اظهار داشت: الان قرار شده هر دستگاهي 40 درصد از ساختار خود را به خارج از تهران منتقل كند و اين بحث را تا پايان امسال پيگيري مي كنند كه انشاءالله به يك نتيجه نهايي برسانيم.

 



توصيه وزير بازرگاني به مردم صرفه جويي در مصرف انرژي

وزير بازرگاني درباره نحوه هزينه كرد مبالغ واريزي يارانه ها، همزمان با اجراي قانون هدفمند سازي، به مردم توصيه كرد بهترين رويكرد آنها ادامه رفتار اقتصادي عادي و هميشگي در زمان خريد و صرفه جويي در مصرف انرژي باشد.
مهدي غضنفري در جمع خبرنگاران و در پاسخ به پرسشي درباره توصيه هاي مختلف مسئولان دولتي و بخش خصوصي به خانوارها عنوان كرد: موضوع اساسي تمام مطالب مطرح شده آن است كه مبالغ واريزي به حساب مردم يكباره هزينه نشود، بلكه بايد با توجه به هزينه هاي ناشي از آزادسازي حامل هاي انرژي و پرداخت قبض ها برنامه ريزي شود.
وزير بازرگاني درباره برخي توصيه ها همچون اينكه خانوارها از خريد اجناس لوكس خودداري كنند، نيز گفت: تاكيد عمده اين پيشنهادها بر ادامه رفتار روزمره و هميشگي مردم بوده و درباره خودداري از خريد به كسي توصيه اي نشده است.
وي با استناد به اظهارات رئيس جمهوري در مورد هزينه كرد مبالغ يارانه ها يادآور شد: از مردم خواسته شده است تا براي پولي كه به حساب آنها واريز مي شود، براي سرمايه گذاري ويا برنامه جديد در نظر گرفته شود.
وزير بازرگاني با تصريح اين موضوع كه براي جلوگيري از افزايش قيمت ها برخورد در سطح بازار يا توزيع، كارگشا نبود، افزود: براساس مدارك ارايه شده، كالا از مبدا افزايش قيمت داشت.
وي به دلايل بنگاه ها مبني بر بالا بردن قيمت ها اشاره كرد و گفت: تعدادي از واحدها بالا بودن قيمت مواد اوليه و هزينه هاي بسته بندي را علت بالا بردن قيمت ها عنوان و برخي ديگر اعلام كردند برچسب قيمت ها را تغيير نداده و فقط حاشيه سود اصناف را كاهش داده اند.
وزير بازرگاني درباره رفع مسائل تعدادي از بنگاه هاي توليدي نيز گفت: هم اكنون با چند شركت در حال مذاكره هستيم تا در صورت امكان مشكل آنها حل شود.
وي با تقدير از واحدهاي توليدي به دليل درك شرايط كنوني و همكاري با وزارت بازرگاني گفت: علاوه بر صنوف كه هميشه در كنار دولت هستند، توليدكنندگان نيز همراهي مورد نياز را با دولت در اجراي مناسب قانون هدفمندسازي يارانه ها داشته و قيمت ها را كاهش دادند.
غضنفري در مورد برخورد نهايي با واحدهاي متخلف نيز گفت: هر شركتي در شرايط حاضر و بدون دليل افزايش قيمت داشته باشد و از سويي به تذاكرات وزارت بازرگاني توجه نكند با تشكيل پرونده به تعزيرات حكومتي معرفي مي شود.
غضنفري در پاسخ به اين پرسش كه آيا مي توان برخورد دستوري با بنگاه ها داشت، اظهار داشت: ما هيچ مجوزي براي وادار كردن بنگاه ها و ضرر دهي آنها نداريم، اما اگر در خصوص برخي قيمت ها به مردم اجحاف شود به نمايندگي از مصرف كننده مانع مي شويم.
وزير بازرگاني تاكيد كرد: هر واحدي كه قصد افزايش قيمت دارد بايد براساس مستندات و مدارك دلايل خود را به سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان ارايه دهد، نه اينكه راسا برچسب كالا را تغيير داده و آثار افزايش قيمت در سطح بازار آشكار شود.
وي تغيير برچسب قيمت ها توسط برخي واحدهاي توليدي در آستانه اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها را رفتاري غيردوستانه ناميد و گفت: بايد هماهنگي لازم با سازمان حمايت صورت گيرد و هر تغيير قيمت با مديريت و اخذ مجوز از سازمان حمايت و كارگروه تنظيم بازار صورت گيرد، و اگر نه بازار از كنترل خارج مي شود.
وزير بازرگاني درباره رصد قيمت ها از طريق سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان نيز گفت: قيمت ها در بازار از طريق سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان كنترل مي شود و از سويي در سايت قيمت كالا نيز ثبت مي شود.
غضنفري با بيان اين جمله كه فقط برچسب قيمتي بر روي كالا در سطح بازار مورد تاييد وزارت بازرگاني است، افزود: اگر مردم در خريد 22 قلم كالاي اساسي مورد حمايت در زمان اجراي قانون هدفمند سازي با اجحافي مواجه شدند، مي توانند از طريق سازمان حمايت و 124 موضوع را پيگيري كنند.

 



پرداخت 7 هزار ميليارد تومان تسهيلات ارزان و بلاعوض به اصناف

رئيس مركز اصناف و بازرگانان وزارت بازرگاني از اختصاص 5 هزار ميليارد تومان تسهيلات ارزان قيمت و 2 هزار ميليارد تومان تسهيلات بلاعوض براي حمايت از اصناف در طرح هدفمندكردن يارانه ها خبر داد.
حسن رادمرد در گفت وگو با فارس پيرامون نقش اصناف در طرح هدفمند كردن يارانه ها گفت: اصناف نقش پررنگ و محوري در اجراي اين طرح دارند و در واقع اصناف حامي طرح هدفمند كردن يارانه ها هستند چرا كه كنترل بازار، قيمت گذاري، عدم احتكار، هماهنگي و همكاري با همه دستگاه ها از جمله تعزيرات و سازمان حمايت به عهده اصناف و زمان اجراي اين طرح گذاشته شده است.
وي درباره بسته حمايتي از اصناف گفت: در اين بسته 5 هزار ميليارد تومان تسهيلات ارزان قيمت و 2 هزار ميليارد تومان تسهيلات بلاعوض براي اصناف ديده شده است اما هنوز نهايي نشده و بزودي تكليف آن مشخص مي شود. رادمرد در ادامه گفت: منظور ما از حمايت از اصناف ضعيفي است كه به واسطه طرح هدفمندكردن يارانه ها و به دليل نوسان قيمت ها ممكن است آسيب ببيند، اصنافي كه مستاجر هستند، گرفتار هستند و يا گردش مالي پاييني دارند، لذا دولت در حال تهيه اين بسته حمايتي است كه تامين كالا، گردش مالي و هزينه هاي آب و برق اصناف پوشش داده شود البته اين مسائل بايد حتما به تصويب كارگروه تحول اقتصادي برسد ضمن اين كه ما در اين طرح تنها يك ميليون و 600 هزار واحد صنفي پروانه دار را ديده ايم تا واحدهاي بدون پروانه تشويق شده و پروانه كسب دريافت كنند.
وي درباره به تعويق افتادن انتخاب رئيس شوراي اصناف نيز گفت: ابتدا بايد نماينده وزير معرفي شود و پس از آن رئيس انتخاب گردد. رادمرد اظهار اميدواري كرد طي روزهاي آينده طي انتخابات داخلي رئيس شوراي اصناف مشخص شود.

 



وزير مسكن: انبوه سازان سودهاي 150 درصدي را فراموش كنند

وزير مسكن و شهرسازي گفت: شركت هايي كه قبلاً در عرصه ساخت و ساز سودهاي 150 درصدي نصيبشان مي شد بايد اين سودها را فراموش كنند چرا كه عرصه رقابت در ساخت و ساز مسكن كشور بسيار تنگ است و سازندگان بايد ميليمتري كار كنند.
علي نيكزاد در مراسم افتتاح پروژه 700 واحد مسكوني كه توسط شركت سرمايه گذاري مسكن پرديس احداث شده است افزود: واحدهاي مسكوني ساخته شده مربوط به مسكن مهر نيستند و با سپرده گذاري هاي انجام شده توسط مردم از سوي شركت سرمايه گذاري مسكن وابسته به بانك مسكن احداث شده است.
وي خاطرنشان كرد: قصد داريم اين شركت را به سمت ساخت مسكن مهر سوق دهيم به طوري كه در زمين ملكي خود اقدام به ساخت و ساز كرده و واحدهاي ساخته شده به مسكن مهر تبديل شود.
وزير مسكن و شهرسازي تأكيد كرد: موافق توليد مسكن در هر سطحي هستيم اما سعي مي شود شركت سرمايه گذاري مسكن در كل ايران واحدهاي مسكوني مناسبي احداث كرده و بتواند مناطق مختلف را احيا كند. نيكزاد ادامه داد: در سري جديد مسكن مهر كه توسط اين شركت ساخته شود، براي عرصه نيز سند صادر مي شود، بنابراين مداخله كرده ايم تا قيمت ها به صورت متعادل تعيين شود.
به گفته وي، دو هزار و 400 واحدي كه توسط اين شركت در شهر جديد پرديس ساخته مي شود از پيشرفت فيزيكي مناسبي برخوردار است و 700 واحدي كه امروز به بهره برداري مي رسد باقيمت متر مربع 800 هزار تومان ساخته شده است.

 



از سوي وزير نيرو اعلام شد
تكذيب اعمال قيمت جديد برق در قبض آذر ماه

وزير نيرو با اعلام اينكه تعرفه هاي برق عدالت محور مي شود، گفت: در شش ماهه ابتداي سال جاري ميزان توليد برق به 143هزار و 790 ميليون كيلو وات ساعت رسيد.
مجيد نامجو ديروز در مراسم افتتاح بيست و پنجمين كنفرانس بين المللي برق در تهران، اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها را يك تحول بزرگ اقتصادي در كشور دانست و گفت: هم اكنون ايران در آستانه تحول بزرگ اقتصادي قرار گرفته و قانون هدفمند كردن يارانه ها قصد دارد علاوه بر كاهش فاصله طبقاتي، افزايش بهره وري و به كارگيري نوآوريها در بخشهاي مختلف اقتصاد را دنبال كند. در اين ميان، آنچه دولتمردان طلب مي كنند موفقيت بي چون و چراي اين طرح در گام اول اجرا است؛ بنابراين صنعت برق نيز از حساسيت بسيار بالايي برخوردار است.
وزير نيرو افزود: در اين ميان بايد شفاف سازي و يكسان سازي تعرفه هاي برق را انجام دهيم و آن را با قانون تطبيق دهيم به نحوي كه با توجه به اقليم هاي متفاوت بتوان عدالت را براساس آنچه مورد انتظار است، برقرار سازيم.
وي تصريح كرد: هم اكنون وزارت نيرو موفق شده براي نخستين بار برنامه اي جامع و ميان مدت را براي 5 سال آينده تدوين كند كه منطبق با موضوع مطرح شده از سوي مقام معظم رهبري براي سال 89 است كه بر مبناي آن، كاهش هزينه ها، سرعت در اجرا، شفاف سازي، بهره وري و ضرورت توجه ويژه به كاهش تلفات و مديريت مصرف در راس برنامه ها قرار گرفته است.به گفته نامجو، تلاش شده است تا با افزايش بهره وري در بخش توليد، نوسازي نيروگاه ها و استفاده از ابزارهاي مختلف فرهنگي و آموزشي و نيز بهره گيري از فناوري نوين در كاهش مصرف تلاش كنيم تا مردم نيز در اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها وزارت نيرو را در كنار خود براي اصلاح الگوي مصرف ببينند. اين گزارش حاكي است: وزير نيرو اعمال نرخهاي جديد برق از آذرماه در قبوض مردم را رد كرد و گفت: من به عنوان وزير نيرو به مردم مي گويم كه دولت با تمام توان و قدرت بنا دارد قانون هدفمند كردن يارانه ها را به گونه اي اجرا كند كه در شرايط زندگي مردم خللي وارد نشود.

 



قيمت گاز در برنامه پنجم 240 تومان

مديرعامل شركت ملي گاز ايران گفت: بر اساس برنامه ريزي صورت گرفته، قيمت هر مترمكعب گاز طبيعي در برنامه پنجساله پنجم توسعه كشور از 900 ريال بتدريج به 2400 ريال افزايش خواهد يافت.
«جواد اوجي» در گفت وگو با ايرنا با بيان اينكه اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها تأثير زيادي در كاهش مصرف گاز خواهد داشت، افزود: ميزان مصرف گاز غير از قيمت، تابعي از ميزان دما نيز هست و در صورت پايين بودن دما ممكن است مصرف افزايش يابد.
معاون وزير نفت در امور گاز گفت: از آنجايي كه مقرر شده درآمدهاي ناشي از كاهش يارانه ها به صندوق هدفمندسازي يارانه ها واريز شود، درآمدهاي شركت ملي گاز افزايش پيدا نخواهد كرد و ممكن است با افزايش هزينه ها مواجه شود.
به گفته اوجي مقرر شده است بخشي از منابع اين صندوق جهت جبران خسارتهاي وارده به شركت و تأمين مالي پروژه هاي عمراني شركت هزينه شود.
وي در خصوص مجموع عملكرد شركت ملي گاز تا پايان تيرماه سالجاري گفت: تا مدت مذكور در مجموع 32 هزار و 506 كيلومتر خط لوله انتقال گاز، 67 ايستگاه تقويت فشار، 178 هزار و 176 كيلومتر شبكه گاز شهري و هفت ميليون و 617 هزار و 348 انشعاب گاز در كشور احداث و نصب شده است.مديرعامل شركت ملي گاز ايران جمعيت تحت پوشش شبكه گاز كشور را 63 ميليون نفر اعلام كرد و افزود: تا مدت مذكور در مجموع به 29 هزار و 660 واحد صنعتي، 67 واحد نيروگاهي، 811 شهر و هشت هزار و 869 روستا در كشور گازرساني شده است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14