(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 19 آبان 1389- شماره 19786

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
محسني اژه اي: عوامل اصلي شركت هاي هرمي در سراسر كشور شناسايي شدند
پيشنهادهاي ايران درباره زمان و مكان دقيق مذاكرات با 1+5 به اشتون اعلام شد
درخواست نمايندگان ملت براي رسيدگي قاطع به اتهامات مهدي هاشمي
آلمان: ديپلماسي بهترين راه حل مساله هسته اي ايران است
معاون سازمان فناوري اطلاعات ايران: ويروس استاكس نت خسارتي به تاسيسات صنعتي وارد نكرده است
آيت الله نوري همداني: استقبال مردم قم از رهبري براي دنيا مايه عبرت است
در بيانيه نشست تهران كشورهاي آسيايي با ايجاد سازوكار همكاري مشترك موافقت كردند
دولت منتخب فلسطين از احمدي نژاد براي سفر به غزه دعوت كرد
بوش از قصد خود براي جنگ افروزي عليه ايران پرده برداشت
دفتر تحكيم وحدت: پذيرش دانشجوي پولي نمونه بارز گسترش تبعيض در جامعه اسلامي است
70 هزار نيروي امنيتي عربستان امنيت حج امسال را به عهده دارند
آخرين وضعيت مذاكرات از زبان سخنگوي وزارت خارجه
مهمانپرست : 1+5 بايد درباره دستور مذاكرات توافق ايران را جلب كند



محسني اژه اي: عوامل اصلي شركت هاي هرمي در سراسر كشور شناسايي شدند

دادستان كل كشور از شناسايي عوامل اصلي شركت هاي هرمي در كشور خبر داد.
حجت الاسلام والمسلمين غلامحسين محسني اژه اي در حاشيه سفر به مازندران با بيان اين كه عوامل اصلي و عمده شركت هاي هرمي در كشور شناسايي شده اند، گفت: حساب هاي بانكي فعالان اين شركت ها مسدود شده است.
وي با تاكيد بر اين كه پرونده شركت هاي هرمي هنوز به دادگاه نرفته است، يادآور شد: اين پرونده ها در مرحله دادسرا قرار دارد.
دادستان كل كشور با اشاره به اين كه اموال فعالان اين شركت ها توقيف شده است، تصريح كرد: پرونده شركت هاي هرمي در مرحله اتمام تحقيقات مقدماتي قرار دارد.
وي خاطرنشان كرد: به دليل اين كه پرونده شركت هاي هرمي در استان هاي مختلف كشور تشكيل شده و تحت رسيدگي است آمار فعاليت ها در اين بخش هنوز رو به افزايش است.
به گفته وي در چند استان و شهرستان كشور رسيدگي به پرونده شركت هاي هرمي به صورت همزمان در حال انجام است.
سخنگوي قوه قضائيه همچنين درباره رسيدگي به پرونده هاي مفاسد اقتصادي گفت: براي برخي از پرونده هاي مفاسد اقتصادي حكم صادر شده و برخي نيز در مرحله دادگاه بدوي قرار دارد.

 



پيشنهادهاي ايران درباره زمان و مكان دقيق مذاكرات با 1+5 به اشتون اعلام شد

ايران پيشنهاد نهايي خود درباره زمان و مكان مذاكرات با 1+5 را به دفتر كاترين اشتون اعلام
كرد.
به گزارش پايگاه اينترنتي «ايران هسته اي»، سيد كاظم عبادي مسئول دفتر دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران در نامه اي خطاب به موريسون رئيس دفتر كاترين اشتون مسئول سياست خارجي و امنيتي اتحاديه اروپا پيشنهادهاي مشخصي درباره زمان و مكان مذاكرات با 1+5 را اعلام كرد.
منابع مطلع به «ايران هسته اي» گفتند ايران در نامه خود تاكيد كرده است كه نامه 15 تير 1389 دكتر جليلي به اشتون، مبناي هرگونه مذاكرات آتي خواهد بود. اين موضوع قبلا هم به اشتون اعلام شده بود و او مخالفتي با آن نكرد.
اين درحالي كه است كه امروز نخست وزير و رئيس جمهور تركيه هر دو موافقت خود را براي ميزباني مذاكرات ايران و 1+5 اعلام كرده اند. خبرگزاري رويترز امروز از آكسفورد گزارش داد:«عبدالله گل رئيس جمهور تركيه روز دوشنبه گفت پيش بيني مي شود تركيه به زودي ميزبان مذاكرات بين ايران با شش قدرت جهان پنج كشور عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان درباره برنامه هسته اي تهران باشد. عبدالله گل در مراسمي در اكسفورد انگليس گفت در نتيجه برخي تحولات اخير متوجه شده ايد كه تركيه ميزبان نشست گروه پنج به اضافه يك با ايران خواهد بود و اين مسئله به زودي اتفاق مي افتد». خبرگزاري روسي ريانووستي نوشت كه رجب طيب اردوغان تعيين تركيه به عنوان محل برگزاري مذاكرات را تاييد كرده اما گفته كه زمان اين مذاكرات نهايي نشده است.

 



درخواست نمايندگان ملت براي رسيدگي قاطع به اتهامات مهدي هاشمي

سرويس سياسي-
تعدادي از نمايندگان خانه ملت در واكنش به اخباري مبني بر بازگشت قريب الوقوع مهدي هاشمي رفسنجاني به كشور با اشاره به اتهامات وي در فتنه 88 خواستار رسيدگي قاطع قوه قضائيه به اتهامات اين فرد شدند.
حجت الاسلام موسي غضنفرآبادي نايب رئيس كميسيون قضايي مجلس در گفت وگو با فارس تصريح كرد: برخي متهمان حوادث پس از انتخابات اتهاماتي را نسبت به مهدي هاشمي مطرح كرده اند كه از دستگاه قضايي انتظار داريم قاطعانه به اين اتهامات رسيدگي كند.
وي افزود: البته صرف اينكه فردي نسبت به فرد ديگري موضوعي را مطرح كند، سند محسوب نمي شود اما اظهارات افراد مي تواند به عنوان يك قرينه به همراه ديگر مستندات بررسي شود اما مجموعا مهدي هاشمي بايد نسبت به اتهامات خود با توجه به كيفرخواستي كه دادگاه و نماينده مدعي العموم تهيه مي كند، پاسخگو باشد.
مهدي هاشمي بايد در بدو ورود به ايران بازداشت شود
نايب رئيس كميسيون قضايي مجلس گفت: اگر اظهارات متهمان حوادث پس از انتخابات عليه مهدي هاشمي اثبات شود، وي قطعا مجرم است در غير اين صورت او باز هم بايد نسبت به ديگر اتهاماتي كه متوجه وي شده، در دادگاه دفاعيه ارائه دهد.
حجت الاسلام غضنفرآبادي ادامه داد: چون دادگاه براي مهدي هاشمي حكم جلب صادر كرده، وي بايد در بدو ورود به ايران بازداشت شود؛ البته بهتر اين است كه وي به دادگاه رفته و خود را سريع تر معرفي كند.
درخواست جامعه روحانيت مبارز از قوه قضائيه
عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز از قوه قضائيه خواست تا طبق قانون به اتهامات مهدي هاشمي رسيدگي و در خصوص نحوه رسيدگي به پرونده وي به مردم اطلاع رساني كند.
حجت الاسلام حسين ابراهيمي عضو كميسيون امنيت ملي مجلس در خصوص بازگشت احتمالي مهدي هاشمي به كشور و لزوم رسيدگي به اتهامات وي به فارس گفت: مهدي هاشمي در حوادث بعد از انتخابات و با توجه به اعترافات صورت گرفته در دادگاه به اقدام عليه نظام جمهوري اسلامي متهم است و دادگاه بايد اتهامات وي را بررسي كند.
وي با تاكيد بر اينكه قانون براي همه حتي فرزند هاشمي رفسنجاني يكسان است، افزود: افتخار مسلمانان اين است كه اميرالمؤمنين علي(ع) به عنوان حاكم اسلامي براي قضاوت حتي در .خصوص نزديك ترين افراد، كوچك ترين مسامحه اي را انجام نمي داد و چنين روشي بايد سرلوحه كار دستگاه قضايي ما باشد.
در اجراي عدالت
نبايد اغماض كرد
عليرضا زاكاني نماينده مردم تهران در مجلس هم در گفت وگو با فارس با اشاره به اخبار منتشره در خصوص بازگشت مهدي هاشمي به كشور، اظهار داشت: به اعتقاد من قوه قضائيه بايد مانند تمام افراد متخلف ديگر اتهامات مهدي هاشمي را نيز بررسي كند.
وي با بيان اينكه نبايد تفاوتي ميان مهدي هاشمي و ديگر متهمين قائل شد، تصريح كرد: نظام اسلامي و نظام قضايي مي تواند اثربخشي بالا و اقتدار خود در كشور را در مواجهه با دانه درشت ها كسب كنند؛ بر اين اساس رعايت عدالت كه شكل گيري قوه قضائيه مبتني بر آن است، اقتضا مي كند در برابر آقازاده هاشمي رفسنجاني كوتاهي نشود.
دبيركل جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي در پايان متذكر شد: معتقدم كه با مهدي هاشمي بايد مانند ديگر افراد برخورد شود؛ چرا كه اغماض در اجراي قانون ريشه هاي اعتماد را مي خشكاند و عدالت را در مواجهه با عناصري كه مورد اتهام هستند، زير سؤال برده و مخدوش مي كند.
ابطحي: ماهيت ارتباطات مشكوك مهدي هاشمي بايد روشن شود
ابطحي گفت: سكوت مهدي هاشمي در برابر اقدامات حلقه لندن نشان دهنده اين است كه وي با آنها ارتباطات مشكوكي دارد كه بايد ماهيت اين ارتباطات در دادگاه روشن شود.
محمدجواد ابطحي نماينده خميني شهر در گفت وگو با شبكه ايران، با اشاره به اينكه اعضاي حلقه لندن اسناد و اطلاعاتي عليه ايران را در اختيار سرويس هاي جاسوسي انگليس قرار مي دهند، تصريح كرد: احتمالا مهدي هاشمي يا به طور مستقيم و يا از طريق واسطه، اسنادي را در ارتباط با ايران براي كشورهاي مخالف جمهوري اسلامي ايران افشا كرده است. وي قرائن موجود را نمايانگر وجود ارتباطاتي ميان مهدي هاشمي و انگليس دانست.
نماينده مردم خميني شهر در پايان تاكيد كرد: انگليس در برهه هاي مختلف زماني و با پشتوانه نيروهاي داخلي و اپوزيسيون خارج از كشور، فشارهاي خود را براي تحميل نظرات استعماري خود عليه ايران افزايش مي دهد.
سناريوي مهدي هاشمي
براي بازگشت
خاطرنشان مي شود مهدي هاشمي كه به اتهامات متعددي درباره فتنه 88 متهم است ماهها پيش به بهانه ماموريت از سوي دانشگاه آزاد و ادامه تحصيل به خارج رفت. مسئولان دستگاه قضا چند بار از وي خواستند تا براي پاسخگويي به اتهاماتش به ايران بيايد اما او هربار استنكاف كرد تا اينكه اخيرا سايت جهان نيوز اعلام كرد كه مهدي هاشمي براي بازگشت به ايران تصميمش را گرفته و اين مساله را نيز به اطلاع خانواده اش رسانده است.
به گفته اين سايت وي براي بازگشت به ايران با پدرش هم مشورت كرده كه او نيز توصيه كرده است كه وي هرچه زودتر برگردد. گفته مي شود تحليل مهدي هاشمي براي بازگشت به ايران اين است كه نظام و نهادهاي امنيتي و قضايي مدارك لازم را براي دستگيري و محاكمه قضايي وي ندارند.

 



آلمان: ديپلماسي بهترين راه حل مساله هسته اي ايران است

وزير امور خارجه آلمان، تاكيد كرد: ديپلماسي بهترين راه حل براي حل مساله برنامه هسته اي ايران است.
به گزارش ايرنا، به نقل از منابع خبري غربي، وستروله كه در سرزمين هاي اشغالي فلسطين به سر مي برد، در مصاحبه مشترك مطبوعاتي با همتاي اسرائيلي خود گفت: ما دنبال راه حل ديپلماتيك براي برخورد با مساله هسته اي جمهوري اسلامي هستيم. وستروله در ادامه اين كنفرانس خبري گفت: «به عقيده ما توقف شهرك سازي تصميمي عاقلانه خواهد بود.»
وي با طرح اين درخواست كه «اسرائيل بايد به ممنوعيت صادرات كالاهاي توليدي غزه پايان دهد»، مدعي شد: ادامه اين ممنوعيت ها به تقويت تندروها و تضعيف ميانه روها منجر خواهد شد.
«آويگدور ليبرمن»، وزير امور خارجه رژيم صهيونيستي نيز در اين مصاحبه مطبوعاتي گفت، آلمان و اسراييل در مورد مساله شهرك سازي از موضع مشترك برخوردار نيستند، اما مساله ساخت وسازها نمي تواند مانعي بر سر راه صلح باشد.

 



معاون سازمان فناوري اطلاعات ايران: ويروس استاكس نت خسارتي به تاسيسات صنعتي وارد نكرده است

معاون گسترش امنيت فناوري اطلاعات سازمان فناوري اطلاعات ايران گفت: هيچ گزارشي درباره خسارت وارد كردن ويروس استاكس نت به محيط صنعتي دريافت نشده است.
حميد عليپور ديروز در نشست خبري با اشاره به گسترش ويروس استاكس نت در محيط صنعتي افزود گروه هاي متعددي براي پاكسازي اين ويروس تشكيل شده است.
وي از كاهش بسيار خوب ويروس استاكس نت در نقاط حساس كشور خبر داد و گفت: بيش از 70 درصد اين نقاط پاكسازي شده است اما دستگاه ها درباره موفقيت اين پاكسازي آمار دقيقي ارائه نكرده اند.
عليپور افزود: با اطلاع رساني و حمايت ها و آموزش هاي داده شده بسياري از سازمان ها در خصوص اين ويروس حساس شده اند و با آن مقابله مي كنند.
وي ريشه كني كامل ويروس استاكس نت را مرحله بعدي اقدام بيان كرد و گفت: در اين كار از تكميل پاكسازي اطمينان حاصل خواهيم كرد.

 



آيت الله نوري همداني: استقبال مردم قم از رهبري براي دنيا مايه عبرت است

آيت الله نوري همداني سفر اخير مقام معظم رهبري به قم و استقبال بي نظير مردم از ايشان را نشان دهنده اوج عزت و اقتدار ايران اسلامي و مايه عبرت براي استكبار عنوان كرد.
اين مرجع تقليد، پيش از ظهر ديروز در ديدار با جمعي از فرماندهان انتظامي شهرستان ها و نيز جمعي از معلمان آموزش و پرورش استان تهران افزود: استقبال باشكوه مردم قم از مقام معظم رهبري حقيقتا براي دنيا مايه عبرت است، زيرا جهانيان به خوبي فهميدند كه ايران اسلامي در اوج عزت و قدرت قرار دارد.
وي هم چنين ادانه داد: امروز ايران مقاوم، به بركت ولايت فقيه و شجاعتي كه امام خميني (ره) به همه ما دادند، در برابر همه استكبار ايستاده است و از منظر عزت و قدرت رفتار مي كند. آيت الله نوري همداني يادآور شد: رشد مادي و فرهنگي كشور پس از انقلاب انكار ناپذير است؛ به گونه اي كه نظام اسلامي در عرصه هاي مختلف عزتمند و مقتدر است.
وي با تاكيد بر لزوم مطالعه تاريخ سلاطين، اظهار كرد: رژيم سلطنتي در اسلام مردود است و حكومت صالح از نگاه اسلام حكومتي است كه رهبر آن همانند امام علي (ع) ساده زيست باشد و احكام اسلام را اجرا كند. اين مرجع تقليد در ادامه با اشاره به اختلاف شيعه با اهل سنت در زمينه امامت و جانشيني پس از پيامبر (ص) خاطرنشان كرد: آن چه مسلم است اين كه راه هدايت و سعادت بسيار روشن است و راهنمايان اين راه نيز پيامبر( ص) و ائمه(ع) و علماي بزرگ هستند.
وي با تاكيد بر اين كه خروش مردم ايران در برابر فتنه هاي سال گذشته الهام گرفته از راه امام (ره) بود، بيان كرد: در زندگي بايد مراقب راهزنان بود و در طي مسير همواره مطيع رهبري باشيم. آيت الله نوري همداني در ادامه سخنان خود با اشاره به وجود سنت امتحان در اين دنيا به عنوان يكي از سنت هاي مهم الهي گفت: همه ما در اين دنيا در معرض امتحان هستيم و بايد بكوشيم كه با عمل به آموزه هاي اسلام سربلند باشيم. وي اضافه كرد: امتحان الهي سنگ محكي است تا انسان ها شناخته شوند، البته امتحان ها و فتنه ها در هر زماني به شكل خاصي نمود پيدا مي كند.

 



در بيانيه نشست تهران كشورهاي آسيايي با ايجاد سازوكار همكاري مشترك موافقت كردند

مقامات عالي رتبه شركت كننده در نهمين اجلاس مجمع گفت وگوي همكاري آسيا (ACD) در تهران در خصوص ايجاد سازوكار همكاري مشترك در موضوعات مختلف توافق كردند.
31 كشور عضو مجمع گفت وگوي همكاري آسيا در بيانيه پاياني نشست تهران با اشاره به تصميم خود به همبستگي بيشتر و همكاري در آسيا در فضايي همراه با صلح و سعادت تاكيد كردند : ايجاد يك ساختار همكاري موثر بين كشورهاي آسيايي در بخش هاي امنيت اجتماعي، انرژي و غذايي براساس چند جانبه گرايي، برابري و حقوق بين الملل ضروري است.
كشورهاي آسيايي همچنين در راستاي مقابله با آثار اجتماعي ـ اقتصادي بحران مالي جهاني اعلام كردند: مجمع گفت وگوي همكاري آسيا به عنوان يك مكانيسم آسيايي بايد اقداماتي را در برابر آثار منفي اين بحران و رفع مشكلات مردم اين قاره اتخاذ كند.
مقامات عالي رتبه شركت كننده در نشست تهران همچنين توجه به آثار بحران مالي جهاني و ركود تجارت و سرمايه گذاري در ميان كشورهاي عضو مجمع گفت وگوي همكاري آسيا و امكان كاهش رشد كشاورزي در آينده و لزوم بررسي چگونگي تامين نيازهاي غذايي و انرژي خود را ضروري خواندند.
توسعه و تقويت ايجاد شبكه هايي بين اعضاي مجمع گفت وگوي همكاري آسيا و ديگر سازمان هاي منطقه اي در جهت افزايش اعتماد و همكاري اقتصادي از ديگر موضوعاتي بود كه در نشست تهران بر روي آن توافق شد.
اين گروه از كشورهاي قاره كهن ضمن اعلام تعهد خود بر پيگيري اهداف اعلاميه هاي قبلي اجلاس هاي ACD، پايبندي خود را به انجام گفت وگو و تفاهم براي ايجاد استانداردهاي بالاتر زندگي براي مردم خود و رفع مشكلات اجتماعي ـ اقتصادي آنان اعلام كردند.
اين بيانيه مي افزايد: كشورهاي آسيايي علاوه بر لزوم اعتمادسازي مجدد در سيستم مالي از طريق همكاري بانك هاي مركزي، تقويت بخش هاي مالي، تنوع تجارت و سرمايه گذاري و اجتناب از سياست هاي حمايت گرايانه، بايد در جهت توسعه فضاي سرمايه گذاري براي بخش هاي خصوصي تلاش كنند.
اعضاي مجمع گفت وگوي همكاري آسيايي ضمن تشكر از فعاليت هاي سريلانكا در زمان رياست بر اين مجمع مقرر كردند كه دهمين اجلاس وزراي اين مجمع در سال 2011 در كويت برگزار شود.
محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري اسلامي ايران روز دوشنبه در سخناني درافتتاحيه نهمين اجلاس وزراي مجمع همكاري آسيايي در تهران ابراز اميدواري كرد كه در آينده اي نزديك شاهد يك انسجام عمومي تحت عنوان اتحاديه در آسيا باشيم و در قالب آن توانمندي هاي كشورهاي آسيايي از جمله در حوزه هاي علمي و فرهنگي هماهنگ و هم افزون شده و در خدمت منافع ساكنان اين قاره كهن قرار گيرد.
نهمين اجلاس مجمع گفت وگوي همكاري آسيا تحت عنوان «به سوي همگرايي و يكپارچگي آسيايي؛ ارتقاي سعادتمندي، صلح و عدالت» با حضور مقام هايي از 31 كشور عضو روز دوشنبه در تهران گشايش يافت.
مجمع گفت وگوي همكاري آسيا بر پايه گفت وگو شكل گرفته و سعي دارد راه هاي جديدي را براي ايجاد همكاري هاي مختلف با تمركز بر مسائل توسعه اي و اقتصادي، شناسايي و تقويت كند.
رياست مجمع داوطلبانه بوده
و دوره زماني يكساله دارد
از سال 2003تا سال 2009، هشت اجلاس در سطح وزراي امور خارجه كشورهاي عضو مجمع گفت وگوي همكاري آسيا به ترتيب در كشورهاي تايلند، چين، پاكستان، قطر، كره جنوبي، قزاقستان و سريلانكا برگزار شد.
ايده تشكيل اين مجمع براي اولين بار توسط نخست وزير تايلند در سي وچهارمين نشست وزراي امور خارجه كشورهاي آ.ث.آن در سال 2001مطرح و مورد بحث قرار گرفت.
اولين اجلاس وزراي امور خارجه Asia cooperation dialogue ACD) در سال 2002 با حضور نمايندگان 18كشور عضو در تايلند برگزار شد. هم اكنون تعداد كشورهاي عضو به 31 كشور افزايش يافته است، به گونه اي كه در مقطع فعلي، اين مجمع فراگيرترين تشكيلات فرامنطقه اي است كه تقريبا تمامي كشورهاي آسيايي در آن عضويت دارند.
وزير امور خارجه: نگاه 1+5
به مذاكرات بايد سازنده باشد
منوچهر متكي به گروه 1+5 توصيه كرد كه نگرش سازنده اي را در مذاكرات با ايران انتخاب كنند.
وزير امور خارجه كشورمان در نشست خبري مراسم اختتاميه نهمين اجلاس مجمع همكاري هاي آسيايي كه با حضور وزيران خارجه كويت، سريلانكا و مشاور وزير خارجه تايلند برگزار شد، در پاسخ به پرسش خبرنگاري درباره اينكه آيا ايران پيشنهادي دارد كه از 51 نوامبر يا تاريخ ديگري كه اعلام مي كند با 1+5 گفت وگو كند؟ گفت: دو روز پيش مكان مذاكرات را اعلام كرديم و گفتيم ايران، تركيه را به عنوان مكان اين مذاكرات قبول كرده است كه اين مكان خوبي است. در گذشته هم مذاكراتي انجام شده است در مورد زمان 51 نوامبر نيز گفت وگوهايي داشته ايم و انعطاف پذيري به اندازه كافي در هر دو طرف بوده است. از طريق رايزني ها مي توانيم تاريخي مشخص كنيم و اين كار سختي نيست.
وي گفت: در مورد ماهيت و محتواي مذاكرات رايزني هايي انجام شده و اميدواريم بتوانيم در مورد محتواي آن به سرعت به توافق برسيم و مذاكره و رويكرد آغاز شود و مذاكراتي براساس نگرش سازنده و همكاري باشد.
وزير امورخارجه كشورمان افزود: ما در گذشته با 1+5 تجربه متفاوتي در گفت وگو داشته ايم.
نگرش هايي داشتند كه براساس تقابل بود كه ما با آن موافق نبوديم. مذاكرات بايد اين درس را به 1+5 بدهد كه نگرش هاي خود را در مقابل ايران تغيير دهند و آن را اصلاح كنند.
همچنين وزير امورخارجه كشورمان با اشاره به حضور وزرا و مقامات ارشد 03 كشور عضو در تهران و سخنان رئيس جمهور كشورمان در مراسم افتتاحيه اظهار كرد: عمده ترين نكته اين اجلاس توافقاتي است كه در قالب يك اعلاميه به تصويب رسيده است كه براساس آن كشورهاي عضو تعهد خود را به اعلاميه هاي پيشين ACD، همكاري بيشتر در فضاي صميمي و صلح با هدف نيل به خوشبختي براي ملت هاي آسيا، ايجاد همكاري هاي موثر در زمينه هاي امنيت اجتماعي، انرژي و غذايي در روابط چند جانبه گرايي و بين المللي و تقويت شبكه هاي فضاي ACD با ديگر سازمان هاي منطقه اي اعلام كردند.
متكي گفت: اميدوار هستيم كه نه چندان دور شاهد ايجاد اتحاديه آسيايي كه از كهن ترين تمدن هاي بشري است، باشيم.
ريابكوف: اجلاس همكاري هاي آسيايي فرصتي براي ارتباط ميان ايران و روسيه است
معاون وزير امور خارجه روسيه، اجلاس مجمع همكاري هاي آسيايي را فرصتي بزرگ براي ايجاد ارتباط ميان كشورهاي آسيايي دانست. ريابكوف در گفت وگو با ايسنا، درباره برگزاري نهمين اجلاس مجمع همكاري هاي آسيايي در تهران با بيان ابراز خرسندي از برپايي اين اجلاس، گفت: اين اجلاس نه تنها جايي براي گردهمايي كشورهاي آسيايي بلكه فرصت بسيار بزرگي براي توسعه و ايجاد ارتباط ميان كشورهاي آسيايي محسوب مي شود. اين در واقع اهدافي است كه ما از تعامل و همكاري ميان كشورها در زمينه هاي مختلف اقتصادي و انرژي مي خواهيم به دست آوريم. وي درباره روسيه اضافه كرد: روسيه كشور نبوده بلكه در واقع يك قاره محسوب مي شود و ايران و روسيه مشتركات بسياري دارند كه مي توانند در زمينه هاي گوناگون با يكديگر در قالب اين اجلاس فعاليت كنند و اين دليلي است كه باعث شده در اين اجلاس شركت كنم.

 



دولت منتخب فلسطين از احمدي نژاد براي سفر به غزه دعوت كرد

دولت منتخب فلسطين از رئيس جمهور كشورمان براي سفر به غزه دعوت كرد.
به گزارش پايگاه اينترنتي خبرگزاري قدس نت از غزه، وزارت امورخارجه دولت منتخب فلسطين در غزه از محمود احمدي نژاد رئيس جمهور ايران خواست براي اطلاع يافتن از رنج و مشكلات فلسطينيان كه تحت محاصره صهيونيستها قرار دارند به غزه سفر كند.
احمد يوسف يك مقام بلند پايه وزارت خارجه دولت منتخب حماس گفت: دعوت از احمدي نژاد براي سفر به غزه در راستاي دعوت از سران برخي كشورها براي ديدار از غزه صورت گرفته است.
خبرگزاري فارس نيز اعلام كرد احمدي نژاد دعوت دولت منتخب فلسطين در غزه به رهبري حماس را دريافت كرده است تا در تقويت پايداري و مقاومت فلسطينيان غزه سهيم باشد.

 



بوش از قصد خود براي جنگ افروزي عليه ايران پرده برداشت

خاطرات تازه منتشر شده جرج بوش نشان مي دهد بحث حمله به ايران از مدت ها قبل در دولت امريكا مطرح بوده اما هرگز اجرا نشده است.
به گزارش پرس تي وي، جرج بوش پسر در كتاب خاطراتش كه تحت عنوان «لحظات تصميم گيري» منتشر شد، مي نويسد: «من به پنتاگون دستور دادم تا بررسي هاي لازم براي حمله به ايران را انجام دهد. اين حمله مي توانست حداقل موقتا ساخت بمب را متوقف سازد.» روزنامه انگليسي ديلي تلگراف سه شنبه (18 آبان) گزارش داد، بوش در كتابش از مخالفت مشاوران امنيت ملي امريكا با حمله نظامي به ايران و امكان افزايش مخالفت ها از سوي مردم ايران سخن مي گويد.
بوش در دفاع از تصميمش براي حمله نظامي عليه ايران گفت: «يك مسأله روشن است. امريكا نبايد هرگز به ايران اجازه دهد با بمب اتمي جهان را تهديد كند.» امريكا و متحدان غربي اش از جمله اسرائيل ايران را به تلاش براي دست يابي به سلاح اتمي متهم مي كنند اما مقامات ايران تاكنون بارها ضمن رد اين اتهام ها، بر صلح آميز بودن برنامه اتمي تهران تاكيد كرده اند.
اين درحالي است كه تهران به عنوان يكي از امضاكنندگان پيمان منع گسترش تسليحات اتمي (ان پي تي) حق دارد برنامه هاي اتمي صلح آميزش را دنبال كند. كتاب 479 صفحه اي بوش كه قرار است نهم نوامبر در امريكا منتشر شود، همچنين از برنامه هاي دولت وقت امريكا براي حمله عليه تاسيسات احتمالي اتمي سوريه به درخواست ايهود اولمرت نخست وزير وقت اسرائيل پرده برمي دارد. در بخش هايي از اين خاطرات همچنين آمده است، اولمرت در گفت وگويي تلفني با رئيس جمهور وقت امريكا (جرج بوش)، بمباران محل اين سايت اتمي را خواستار مي شود اما بوش از حمله نظامي به اين سايت به دليل كمبود شواهد امتناع مي كند. پس از اين گفت وگوي تلفني، بوش درباره اين موضوع با مشاوران امنيت ملي گفت وگو مي كند اما نمي تواند مدارك روشني در اين باره به دست آورد. بوش در خاطراتش مي نويسد، بمباران تاسيسات منتفي شد اما بمباران يك كشور بدون هيچ گونه هشدار يا ادله از پيش اعلام شده، مي توانست اثرات مخربي براي امريكا به دنبال داشته باشد. بوش در پاسخ به اولمرت مي گويد: «نمي توانم حمله به كشوري را توجيه كنم مگر آن كه آژانس هاي اطلاعاتي از برنامه توليد بمب در اين سايت خبر دهند.» بوش در كتابي درباره خاطراتش از زمان ترك مصرف مشروبات الكلي در سال 1986 تا تصميم به حمله به عراق در سال 2003 و بحران اقتصادي در بازارهاي امريكا در سال 2008 نوشته است. چهل و سومين رئيس جمهور امريكا كه ميزان محبوبيتش در دوران رياست جمهوري به پايين ترين حد در تاريخ اين كشور رسيد، اميدوار است، زماني كه مردم اين كتاب را مي خوانند، درباره وي با نظر مساعدتري قضاوت كنند.

 



دفتر تحكيم وحدت: پذيرش دانشجوي پولي نمونه بارز گسترش تبعيض در جامعه اسلامي است

دفتر تحكيم وحدت طي بيانيه اي از تصويب موضوع پذيرش دانشجوي پولي در مجلس انتقاد كرد.
در اين بيانيه آمده است: اخيراً بند «ي» ماده 24 برنامه پنجم مبني بر مجاز بودن دانشگاه هاي دولتي براي تاسيس شعبه در داخل كشور و پذيرش دانشجوي پولي خارج از آزمون سراسري در مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيد.
اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان سراسر كشور (دفتر تحكيم وحدت) در راستاي رسالت خود براي دفاع از حق محرومين و مستضعفين كه به فرموده رهبركبير انقلاب صاحبان اصلي اين انقلابند، ضمن اعتراض به تصويب اين بند از ماده 24 توسط نمايندگان مجلس توجه حاميان اين طرح را به نكات زير جلب مي نمايد:
1- پذيرش دانشجويان پولي خارج از آزمون سراسري، نمونه بارز نقض عدالت آموزشي و گسترش تبعيض در جامعه اسلامي مي باشد كه با اهداف عالي حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبري در حمايت از مستضعفين و تلاش براي رساندن خدمات اجتماعي در سطوح بالا به اين قشر از ملت انقلابي ايران، مغايرت كامل دارد. شركت در كنكور و فعاليت براي گذر از اين مرحله سخت تنها راه فرزندان خانواده هاي كم درآمد جامعه است كه در بسياري از موارد قادر به استفاده از امكانات آموزشي فوق برنامه كه در اختيار قشر مرفه مي باشد نيز نيستند و با تمام وجود براي رسيدن به دانشگاه هاي دولتي مطرح تلاش مي كنند. در اين شرايط جذب دانشجو خارج از كنكور و براساس معيار توانايي مالي نقض آشكار حق طبقه محروم و مقابله مستقيم با بحث عدالت اسلامي است.
2- تجربه تلخ سوءمديريت دانشگاه هاي پولي در نظارت بر گردش مالي و جلوگيري از فساد مالي و عدم تقسيم عادلانه امكانات آموزشي به ويژه در دانشگاه آزاد، نشان مي دهد كه پرداخت هزينه براي ادامه تحصيل به علت عدم مديريت مناسب نيروي انساني در حوزه انتقال دانش در دانشگاه ها و در استفاده از نيروي كار بعد از آن، اولا از سطح كيفي دانشگاه هاي غيردولتي تا حدودي كاسته و تنها از لحاظ كمي افزايش پيدا كرده است و تنها به راهكاري براي خريد مدرك بدل گشته است. حال با تصويب چنين قانوني بلاشك شاهد گسترش اين مشكلات به دانشگاه هاي دولتي نيز خواهيم بود.
3- انحرافات اساسي كه در محتواي دروس دانشگاهي و مديريت آموزشي وجود دارد و برخلاف انتظار مجموعه دانشگاهي نمي توانند نقش سازنده اي را در راستاي اعتلاي نظام جمهوري اسلامي ايفا كنند و از طرفي نبود برنامه هاي اساسي و پايدار براي اشتغال فارغ التحصيلان دانشگاه هاي دولتي و عدم بهره گيري مناسب از پتانسيل علمي قشر نخبه، دغدغه هاي بسياري را در اين حوزه سبب شده اند كه در بسياري از موارد مقام معظم رهبري بسيار بر رفع آنها تاكيد مي كنند. اما بدون ترديد افزايش پذيرش دانشجو آن هم بدون آزمون، ضمن تحميل بار اضافي بر دوش نظام آموزشي كشور، مسئولان را از حل اين مشكلات باز خواهد داشت.
4- در موارد بسياري مشاهده شده كه مسئولان علت گسترش دانشگاه هاي پولي و پذيرش خارج از آزمون را جلوگيري از فرار مغزها بيان مي كنند. اين در حالي است كه به گفته مسئولين وزارت علوم بسياري از آمارهاي ارائه شده در مورد فرار مغزها حقيقت ندارد و جوانان اين مرز و بوم با انگيزه بالا در زمينه هاي مختلف با عشق به آرمان هاي انقلابي خود مشغول به خدمت رساني به ملت هستند و پيشرفت هاي چند سال اخير نيز كه به دست پرتوان اين جوانان محقق گشته مويد همين امر مي باشد. البته براي استفاده از پتانسيل اصلي جوانان كارهاي زيادي مي توان انجام داد و زمينه هاي متعددي براي شكوفايي خلاقيت ايراني بايد مهيا شود. اما مطمئناً تلاش براي ارتقاي سطح علمي دانشگاه ها و استفاده از قشر نخبه و به تعبيري جلوگيري از خروج مغزها با افزايش پذيرش دانشجو آن هم بدون آزمون سراسري ميسر نخواهد شد.

 



70 هزار نيروي امنيتي عربستان امنيت حج امسال را به عهده دارند

محمدرضا تيموري- خبرنگار اعزامي كيهان به مكه مكرمه
70 هزار نيروي امنيتي در اجراي طرح امنيتي ويژه مناسك حج امسال در مناطق مختلف اماكن مقدسه مكه مكرمه فعاليت خواهند داشت.
نيروهاي امنيتي در سومين مرحله نظام حمل و نقل ترددي كه حجاج آفريقايي و ايراني را از عرفات به مزدلفه و منا جابه جا مي كند شركت خواهند كرد.
¤ نيروهاي سازمان دفاع شهري عربستان براي اجراي طرح جامع و فراگير مقابله با خطرات ناشي از بارانهاي شديد و جاري شدن سيل در مكه مكرمه و مشاعر مقدسه در موسم حج آماده شده اند.
در اين طرح به زائران هشدار داده شده تا از حضور در مكانهايي كه آب آنجا جمع مي شود اجتناب كنند.
در اين طرح 20 واحد متخصص براي مقابله با سيل و اقدام به نجات و تخليه مراكز آسيب ديده آموزش ديده اند و مكان هايي براي انتقال زائران از چادرها به مكانهاي درنظر گرفته شده اختصاص داده شده است.
¤ وزير كشور عربستان و رئيس كميته عالي حج اين كشور بر ضرورت اجراي مصوبه ادامه منع ورود گاز مايع به مشاعر مقدسه براي پخت و پز در خلال موسم حج با هدف جلوگيري از وقوع آتش سوزي و حوادث ناگوار تاكيد كرد. نايف بن عبدالعزيز همه دستگاههاي ذيربط را به پيگيري اين تصميم و اتخاذ تدابير قانوني درباره متخلفان فرا خواند.

 



آخرين وضعيت مذاكرات از زبان سخنگوي وزارت خارجه
مهمانپرست : 1+5 بايد درباره دستور مذاكرات توافق ايران را جلب كند

سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان با بيان اين كه تا زماني كه توافقي در مورد دستور كار مذاكرات صورت نگيرد، مذاكره اي انجام نخواهد شد، گفت: بسته پيشنهادي ايران مي تواند مبناي خوبي براي مذاكرات باشد؛ اگر طرف مقابل پيشنهاد جديدي دارد بايد زودتر آن را به طرف ايراني ارائه كند تا مذاكرات انجام شود و دو طرف به يك چارچوب مشترك برسند.
رامين مهمان پرست ـ سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان ـ در گفت وگو با ايسنا، افزود: به هيچ وجه موضوع تبادل سوخت در گفت وگوي ما و 1+5 نخواهد بود؛ ما از ابتدا گفته ايم كه اين دو مساله مستقل از يكديگرند. مساله تبادل سوخت يك موضوع است و مساله گفت و گو با 1+5 مساله ا ي ديگر است. اگر استقلال كامل هر دو مساله رعايت نشود، موانعي را به وجود خواهد آورد. معتقديم اگر 1+5 خواهان مذاكره جدي است بايد براي دستور كار مذاكرات توافق طرف ايراني را اخذ كند.
طرح مباحث به صورت غيررسمي ما را به مذاكرات نزديك نمي كند
وي تصريح كرد: ما پيش از اين اعلام كرده ايم كه چه موضوعاتي مي تواند در دستور كار باشد. متاسفانه بحث هاي انحرافي غيررسمي از طرف برخي كشورها مطرح مي شود و تا زماني كه اين مباحث به همين شكل و به صورت غيررسمي و انحرافي طرح مي شود ما را به مذاكرات واقعي نزديك نخواهد كرد. سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان تاكيد كرد: بر سر زمان و مكان انجام مذاكرات مشكل جدي نداريم و به راحتي مي توانيم در اين موارد به تفاهم برسيم و آمادگي مان را در اين رابطه اعلام كرده ايم؛ بحث اصلي اين است زماني كه مذاكرات را آغاز مي كنيم، راجع به چه موضوعاتي مي خواهيم مذاكره كنيم. اين دستور كار بايد مورد توافق ما و گروه مقابل باشد.
اعلاميه تهران
مبناي مبادله سوخت است
مهمان پرست درعين حال تاكيد كرد: به هيچ وجه مذاكرات مربوط به تبادل سوخت در گفت وگو با 1+5 مطرح نخواهد شد. تبادل سوخت موضوعي است كه رسما در چارچوب فعاليت هاي آژانس بين المللي انرژي اتمي تعريف مي شود. وي يادآور شد: به عنوان عضو آژانس از حقوق طبيعي مان است كه اگر به سوخت احتياج داشتيم درخواست خود را به آژانس ارائه كنيم. آمريكا، فرانسه و روسيه اعلام كرده اند آماده هستند كه در اين مذاكرات شركت كنند. مبناي مبادله سوخت را ما اعلام كرده ايم و گفته ايم كه اعلاميه تهران مبناي مبادله سوخت است كه در آن دقيقا ذكر شده چه مقدار از سوخت 5/3 درصد را در تركيه امانت مي گذاريم و به چه مقدار اورانيوم 20 درصد خواهيم گرفت و اين تبادلات در چه دوره زماني انجام خواهد شد. چارچوب آن كاملا مشخص است و به هيچ وجه قابل تغيير نيست و به هيچ وجه موضوع تبادل سوخت در گفت وگوي ما و 1+5 نخواهد بود.
تاخير گروه وين در پاسخ به ايران سوال برانگيز است
او در ادامه گفت وگوي خود با ايسنا درباره دليل پاسخ ندادن گروه وين به ايران درباره تبادل سوخت گفت: تاخير گروه وين در پاسخ به ايران براي افكار عمومي اندكي سوال برانگيز است. از سوي ديگر شايد ممكن است آن ها به دليل اين كه ميان خود وحدت نظري نداشته و آمادگي جدي براي همكاري درباره فعاليت هاي صلح آميز هسته يي ايران ندارند، در پاسخ به ايران تعلل مي كنند و يا ممكن است مسائل ديگري دارند كه به اين مساله نمي توانند بپردازند. در هر صورت هر زمان كه آن ها آمادگي پيدا كنند ما آماده ايم كه وارد مذاكرات با آن ها شويم.
بحث ايران با گروه 1+5
به هيچ وجه صرفا هسته اي نيست
سخنگوي وزارت امور خارجه در ادامه اظهاراتش افزود: بحث ايران با گروه 1+5 به هيچ وجه درباره فعاليت هاي هسته اي ايران نيست كه بحث مبادله سوخت در آن قرار گيرد.
آمادگي براي مذاكرات
در تركيه
مهمان پرست درباره احتمال برگزاري مذاكرات ايران با 1+5 در تركيه افزود: ايران تنها اعلام كرده است كه اين آمادگي هم وجود دارد كه مذكرات در تركيه دنبال شود. در واقع بحث ايران در مذاكره با 1+5 يا هر مذاكره ديگري شامل دو بخش است، يك بخش نوع شكلي آن است كه درباره زمان و مكان گفت وگو بحث مي شود كه قابل تفاهم است و مي توان به يك توافق دسترسي پيدا كرد؛ اما آن چه كه مهم است اين است كه محتواي مذكرات به چه شكل باشد و دستور كار بايد معلوم بشود؛ اما هنوز نقطه نظرات خود را به صورت مكتوب و رسمي از سوي 1+5 دريافت نكرده ايم. وي خاطرنشان كرد: انتظار ما اين است آن ها تلاش و تحرك بيش تري داشته باشند تا درباره دستور كار مذاكرات توافق ميان دو طرف حاصل شود. اگر توافق در اين زمينه ميان دو طرف حاصل شود، توافق درباره مسائل مربوط به زمان و مكان مذاكرات به سرعت حل مي شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14