(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 19 آبان 1389- شماره 19786

چاپگرهاي سه بعدي ارمغان تكنولوژي مدرن
شوره سر و راههاي پيشگيري آن
آزمايشگاه در تلفن همراه
نوجوانان هم سكته مي كنند
درمان افسردگي فقط با يك تزريق



چاپگرهاي سه بعدي ارمغان تكنولوژي مدرن

چاپـگرهاي سه بعدي با ساخت نمونه اي دقيق و در ابعاد واقعي از بافت هاي بيمار، قبل از جراحي هاي پيچيده دقت بيشتر را براي جراح و نتايج درماني بهتري را براي بيمار به دنبال دارند.
دبير علمي كنگره هنر و تكنولوژي دندان پزشكي مدرن تا سال 2020 گفت:ورود چاپگرهاي سه بعدي به عرصه دندان پزشكي، سبب درمان هاي دقيق تر و درنهايت حذف درمان هاي سنتي مي شود.
دكتر نويد ناصري كه درآستانه برپايي دومين كنگره كشوري انجمن دندانپزشكي ايران با عنوان «هنر و تكنولوژي دندانپزشكي مدرن تا سال 2020» كه 26 تا 28 آبان ماه امسال در شيراز برپا مي شود، سخن مي گفت با اعلام اين خبر افزود: با ورود چاپگرهاي سه بعدي به عرصه مهندسي بافت، بازسازي و جايگزين كردن بافت هاي از دست رفته بدن با حفظ كارايي، زيبايي، سازگاري و تركيب اوليه ديگر دور از ذهن نخواهد بود.وي گفت: چاپگرهاي سه بعدي مي توانند با ساخت نمونه اي دقيق ازبافت هاي تومورهاي سرطاني بيمار، قبل از جراحي هاي پيچيده دقت بيشتري را براي جراح و مشكلات كمتري را براي بيمار بوجود آورند.
به گفته دكتر ناصري درموارد بازسازي هاي وسيع صورت و جراحي هاي پيچيده ايمپلنت، اين چاپگرها با ساخت الگويي دقيق به عنوان راهنماي بازسازي به جراح كمك مي كنند و همچنين امكان توليد قطعات مشابه بافت استخوان از دست رفته را مهيا مي سازند.
وي ادامه داد: درحال حاضر اين چاپگرها درزمينه ايمپلنت و ساخت دندان هاي مصنوعي و نيز ارتودنسي با استفاده از پلاك هاي شفاف كاربرد دارند.دبير علمي كنگره هنر و تكنولوژي دندانپزشكي مدرن يادآور شد: هم اينك درجراحي هاي فك و صورت، جراح براساس عكس هاي راديوگرافي، MRI و سي تي اسكن و براساس ابعاد و اندازه هايي كه دقيقا منطبق با واقعيت نيست، جراحي مي كند.وي ادامه داد: دراين حالت ممكن است لبه هاي ضايعات بدخيم تومورهاي سرطاني به طور كامل به هنگام جراحي برداشته نشود.اين درحاليست كه به كمك چاپگرهاي سه بعدي از طريق نرم افزارهاي خاصي كه براي اين منظور طراحي شده است، مي توان ابعاد دقيق ضايعه را به دست آورد.دكتر ناصري، چاپگرهاي سه بعدي را ارمغان تكنولوژي مدرن به هنر دندانپزشكي دانست و افزود: هم اينك نوع «CAD/CAM» اين چاپگرها دركشور وجود دارد. اما ساير اشكال اين چاپگر دركشور فراگير نشده كه اميد مي رود در آينده شاهد توسعه اين چاپگرها درعرصه دندانپزشكي كشور باشيم.وي ادامه داد: يكي از مقالاتي كه قرار است در اين كنگره مطرح شود، نقش و اهميت چاپگرهاي سه بعدي است كه طي روزهاي برپايي كنگره مزايا و كاربرد آنها ارايه خواهد شد.گفتني است، دومين كنگره كشوري انجمن دندانپزشكي ايران با عنوان «هنر و تكنولوژي دندانپزشكي مدرن تا سال 2020» از سوي انجمن دندانپزشكي ايران (شعبه فارس) 26تا 28آبان ماه امسال درمجتمع باشگاهي دانشگاه شيراز برپا مي شود.
علاقه مندان به كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به نشاني WWW.idafars.ir يا WWW.idafars.com مراجعه كنند.

 



شوره سر و راههاي پيشگيري آن

شوره سر يا سبوره، عارضه اي است كه در آن پوسته هاي سفيد يا خاكستري كوچك در يك قسمت يا تمام سر ديده مي شود و به حدي در افراد شايع است كه برخي متخصصان آن را امري طبيعي مي دانند. شوره سر به طور كلي در مردان نسبت به زنان شايع تر است و بروز آن هنگام بلوغ بيشتر ديده مي شود.
در اين عارضه موقع شانه كردن موهاي سر، دانه هاي ريز سفيد رنگ روي شانه شخص مي ريزد و چنانچه به كف سر و موها نگاه كنيم، اين ذرات سفيد قابل مشاهده است.
نقاط ديگري از بدن غير از سر با شيوع كمتري مي توانند مبتلا به شوره شوند اما به طور كلي، موهاي تميز، سالم و داراي تعادل اسيدي اگر خوب نگهداري شوند دچار مشكل شوره سر نمي شوند.
هر چند وجود چند تكه پوسته سفيد رنگ لابه لاي موها، امري طبيعي است اما هنگامي كه ميزان اين پوسته ها زياد شود، بايستي به عنوان يك بيماري با آن برخورد كنيد.
انواع شوره
به طور معمول شوره سر به دو نوع خشك و چرب تقسيم مي شود؛ شوره خشك به صورت پوسته هاي سفيد رنگ نرم به نظر رسيده و در آن كف سر دچار خارش زيادي مي شود، اما شوره چرب به صورت پوسته هاي چسبناك و زرد رنگ به نظر مي آيند و بوي بدي مي دهند و بيشتر در موهاي نوجوانان و جواناني كه پوست كف سرشان چرب است، ديده مي شود.
علت بيماري
اين عارضه معمولاً در هواي سرد به دليل پايين بودن رطوبت محيط زندگي و كاهش نور خورشيد، شدت مي يابد و با توجه به اين كه علت هاي مسبب بيماري هميشه برقرار هستند، ممكن است تا پايان عمر ادامه پيدا كند.
ثابت شده است اين بيماري تا حدي وابسته به وجود قارچ است، اما از استرس و خستگي، برنامه غذايي ناسالم و كمبود برخي ريز مغذي ها همانند روي در بدن، اختلالات هورموني، عفونت هاي ناشي از برخي بيماري ها، آسيب ها و زخم هاي وارد شده به پوست كف سر و استفاده زياد يا نادرست از محصولات آرايشي مي توان به عنوان ديگر علل عمده ايجاد شوره سر نام برد.
شامپو
وقتي اسم شوره سر به ميان مي آيد، معمولاً اين سؤال مطرح مي شود كه با چه شامپويي مي توان به جنگ آن رفت. براي درمان موارد خفيف اين عارضه، شامپوهاي ضد شوره مفيد هستند. در شوره شديد سر (با پوسته ريزي و دلمه) مي توان از اسيد ساليسيليك با تجويز پزشك استفاده كرد.
پيشگيري
فرد مبتلا به اين عارضه بايد سعي كند از برخورد با محيط هاي پراسترس و تنش زا دوري كند، تا آنجا كه ممكن است بايد از خارانيدن پوست سر پرهيز شود، زيرا اين كار باعث ايجاد عفونت مي شود. البته برس زدن مرتب موها در درمان شوره سر اهميت زيادي دارد، زيرا سبب مي شود كه جريان خون سريع تر شده و سلول ها تغذيه شوند.
برس و شانه بيمار بايستي نرم و حتي الامكان از جنس طبيعي باشد و ساير افراد خانواده به هيچ وجه نبايد از آن استفاده كنند، فرد حتماً بايد رژيم غذايي خود را اصلاح كند و از خوردن چربي هاي حيواني، مصرف بيش از حد شيريني ها، شكلات، آجيل، غذاهاي سرخ شده و پر ادويه پرهيز كند.
همچنين خوردن سبزي ها، ميوه ها و غذاهايي كه حاوي ويتامين هاي AEB پروتئين هستند نيز توصيه مي شود.

 



آزمايشگاه در تلفن همراه

درحال حاضر آزمايش هاي خوني يا به كمك وسايل اتوماتيك گرانقيمتي انجام مي شود كه بسيار بزرگ و غيرقابل حمل هستند، يا به صورت دستي به وسيله تكنسين هاي ورزيده اي انجام مي پذيرد كه توانايي تشخيص انواع سلول هاي خوني و شمارش آنها را دارند.
بديهي است كه چنين امكاناتي در بسياري از مناطق دورافتاده و كشورهاي فقير دنيا در دسترس نيست بنابراين برنامه هاي مبارزه با بيماري هايي مانند ايدز و مالاريا با دشواري هاي جدي روبه رو مي شود. چنين دغدغه اي دانشمندان را بر آن داشت كه به فكر راه حلي براي ابداع يك روش ارزان و در دسترس تشخيصي بيفتند.
تلاش هاي آنها سرانجام جواب داد و آنها با تغييرات اندكي در گوشي هاي موبايل معمولي مجهز به دوربين، توانسته اند آزمايشگاه هاي سيار تشخيص پزشكي بسازند. تنها افزودن يك LED يعني ديود ساطع كننده نور، يك فيلتر نوري پلاستيكي و چند تكه سيم مي تواند يك گوشي موبايل را به يك وسيله تشخيص نمونه هاي خون تبديل كند. عنوان دقيق اين طرح LUCAS است. دانشمندان اميدوارند گوشي هاي موبايل مجهز به قابليت آزمايش خون را به توليد انبوه برسانند برآمدگي كه روي اين دوربين وجود دارد، مربوط به منبع نوري است كه نور فيلتر شده را مي تاباند.
براي آزمايش بايد گوشي از پشت باز شود و لام خون روي سنسور قرار داده شود سپس خون با نوري آبي رنگ روشن مي شود و عكسي گرفته مي شود كه توسط نرم افزاري تحليل و بررسي مي شود. حتي با وب كم هم مي شود كار مشابهي كرد، منتها براي اين كار ضروري است كه وب كم را جدا كرد و در محفظه جديدي قرار داد. به علاوه وبكم به يك دستگاه كامپيوتر هم براي گرفتن عكس و هم براي اجراي نرم افزار نياز دارد. البته نرم افزار روي خود موبايل هم قابل اجراست و موبايل بدون نياز به كامپيوتر هم مي تواند كار تشخيصي را انجام بدهد.

 



نوجوانان هم سكته مي كنند

رگ هاي خوني نوجوانان بسيار چاق شبيه به افراد ميانسال است كه در خطر ابتلا به سكته قلبي قرار دارند.
مطالعه روي 63 كودك با ميانگين سني 13سال كه دچار اضافه وزن هستند نشان مي دهد نشانه هايي از ناهنجاري در بزرگ ترين رگ خوني بدن به نام آئورت دراين نوجوانان ديده مي شود.
تيم تحقيقاتي بيمارستان كودكان كلمبيا اين حالت را اولين ابتلا به بيماري هاي قلبي مي داند. يكي از نشانه هاي كليدي در ابتلا به بيماري هاي قلبي سخت شدن رگ هاي خوني است كه خون را به قلب انتقال مي دهند.
در طول دو دهه گذشته ميزان چاقي كودكان به بالاترين حد ممكن رسيده است و هم چنان درحال افزايش است . اين نشان مي دهد كه نوجوانان و جوانان بسيار بيشتر از گذشته مستعد بيماري هاي قلبي و سكته خواهند بود.
اندازه گيري انعطاف آئورت مي تواند به پزشكان كمك كند سرعت عبور جريان خون از رگ ها را اندازه گيري كنند. زماني كه نوجوانان بسيار چاق با كودكان با وزن عادي مقايسه شدند تفاوت ها از اين لحاظ بسيار واضح بود.
به اين ترتيب محققان معتقدند مشكلات قلبي كه مي تواند جان انسان ها را تهديد كرده و طول عمر آنها را كوتاه كند ممكن است بي سرو صدا از دوران كودكي شروع شود.
دكتر كوين هاريس از كنگره قلب وعروق كانادا دراين باره گفت:فشار خون معمولا در كودكان بسيارچاق بالاتر از حد معمول است. اما از آن مهم تر سلامت رگ هاي خوني مانند آئورت است كه مي تواند يكي از شاخص هاي ابتلاي فرد به بيماري هاي قلبي باشد.
آمارهاي سال گذشته نشان مي دهد بيش از يك پنجم كودكان در زمان شروع مدرسه دچار چاقي و حتي اضافه وزن شديد هستند. اين آمار بسيار نگران كننده است و زنگ خطر را براي مسئولان به صدا درآورده است.
كودكان چاق، درآينده بزرگسالان چاقي خواهند بود كه مشكلات بسياري را با خود خواهند داشت كه بيماري هاي قلبي و عروقي از جمله آنهاست.

 



درمان افسردگي فقط با يك تزريق

دانشمندان مي توانند با تزريق چند ژن به مغز افسردگي هاي شديد را درمان كنند.
تقريبا يك پنجم انگليسي ها در دوره اي از زندگي خود دچار افسردگي مي شوند و احتمال ابتلاي زنان به اين بيماري تقريبا دو برابر مردان است.
داروهاي ضدافسردگي نيز براي همه كارساز نيستند و اثرات جانبي زيادي دارند كه از جمله آن مي توان به خودكشي، آسيب رساندن به خود، بي خوابي، حالت تهوع، سردرد و استفراغ اشاره كرد.
اما دانشمندان به روش درماني جديدي دست پيدا كردند كه طي آن فقط با يك ترزيق به داخل سر مي توان افسردگي بسيار شديد را درمان كرد.
محققان با انجام مطالعاتي كمبود يك پروتئين به نام p11 را با افسردگي مرتبط دانستند. اين پروتئين موادشيميايي مغز را كه ارتباط بسيار زيادي با حالت روحي انسان دارند تنظيم مي كند و به اين ترتيب از ابتلا به افسردگي پيشگيري مي شود.
دانشمندان متوجه شدند با تزريق يك سري ژن ها به داخل مغز كه به ساخته شدن اين پروتئين كمك مي كند مي توان يك فرد را به زندگي طبيعي بازگرداند.
كالبد شكافي مغز افرادي كه هنگام ابتلا به افسردگي شديد جان خود را از دست داده بودند نشان داد مقادير اين پروتئين در قسمت هايي از مغز آنها كمتر از حد معمول است.
اكنون دانشمندان به نتايج جديدي دست يافتند كه به اعتقاد آنها علت و ريشه اصلي افسردگي در انسان هاست. درمان هاي فعلي افسردگي فقط علائم آن را درمان مي كنند و به ريشه و علت اصلي آن نمي پردازند. اين درحالي است كه بسياري از بيماران كه دچار افسردگي هاي شديد هستند ممكن است به اين درمان ها پاسخ ندهند.
دكتر كاپليت و دكتر پاول گرينگارد يك عصب شناس كه برنده جايزه نوبل هم شده است دراين باره گفت: افسردگي شديد در انسان ها را مي توان فقط با كمك يك تزريق درمان كرد. ژن درماني با اين روش براي درمان بيماري پاركينسون آغاز شده است و دانشمندان سعي دارند از اين روش براي از بين بردن ريشه ابتلا به افسردگي استفاده كنند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14