(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 20  آبان 1389- شماره 19787

فداكاري را به باد نسپاريم!
احياي صنعت گليم بافي در برزك كاشان
عبدالهادي صورتي نويسنده فيلم نامه حضرت مسيح:
با استفاده از قرآن مي توان فيلم هاي فاخر و ماندگار ساخت
پژواك
اعلام آمادگي مالزي براي سرمايه گذاري در سرخس
خانه هنرمندان تبريز افتتاح شد
نخستين جشنواره فيلم هاي پويانمايي گنبدكاووس برگزار شد
نمايشگاه عكس «مهرگان» در نيشابور برگزار شد
برگزاري يادواره سردار شهيد برونسي و شهداي طبس
دو عضو كانون پرورش فكري گلستان در فراخوان بين المللي افتخار آفريدند
نماينده ولي فقيه در خوزستان: شكوفايي حوزه علميه دستاورد اصلي انقلاب اسلامي است
مدير كل بهزيستي آذربايجان شرقي: تنبلي چشم 100 هزار نونهال بررسي مي شود
نخستين نرم افزار داوري عكس در نيشابور طراحي شد
ساماندهي قطعه هنرمندان در بهشت آباد اهواز
«عشق پيرمرد» در جشنواره تئاتر خراسان رضوي
استاندار مازندران: حرمت توليدكنندگان و صنعت گران حفظ شود



فداكاري را به باد نسپاريم!

برخي اتفاقات آنقدر اهميت دارد كه مي توان راجع به آن بارها نوشت و گوشزد كرد.
از خودگذشتگي جواني مازندراني كه جان 3 نفر را نجات داد و در راه ايثار و نوعدوستي، دار فاني را وداع گفت. ماجرايي است كه به سادگي نمي توان از آن گذشت.
اما متأسفانه دراين مدت هيچ گونه توجهي را از سوي مسئولان براي بزرگداشت اين فداكاري شاهد نبوده ايم. ماجراي اين جوان فداكار از اين قرار بود كه «مهدي يوسف زاده» پس از كسب مدرك كارشناسي مديريت و برنامه ريزي براي گذراندن زندگي خود و والدينش از طريق دكه اي در ساحل درياي بابلسر امرار معاش مي كرد.
در آخرين روزهاي شهريور سال قبل در حالي كه مهدي در دكه اش مشغول به كار بود فريادهاي ملتمسانه چهار تن از هموطنانمان در دريا توجه مهدي را به خود جلب كرد.
وجدان و درون پاك مهدي طاقت نياورد و براي نجات غريق ها به آب زد. اين جوان فداكار پس از نجات 3 نفر از امواج متلاطم و سهمگين دريا با شنيدن درخواست كمك شخص چهارم در حالي كه خستگي ناتوانش كرده بود به دريا زد و ديگر بازنگشت. امواج خشمگين دريا دقايقي بعد پيكر بي جانش را به ساحل هديه كرد.
مهدي رفت و داغش بر دل پدر و مادر سالخورده اش باقي ماند.
خبرنگار كيهان به سراغ پدر و مادر زنده ياد يوسف زاده رفت تا از احوالشان جويا شود روزگار خوبي ندارند. مهدي همه چيز و همه كسشان بود. نان آور خانه كوچك شان بود. پدر از كار افتاده مهدي مي گفت: «عصاي دستم از كفم رفت ديگر رمقي ندارم.»
حال كه مرد فداكار خانه نيست، پدر و مادر با شرايط معيشتي سختي دست و پنجه نرم مي كنند باور كنيد تجليل از جواناني همچون يوسف زاده و جويا شدن از احوال پدر و مادر پيرش، بهترين شيوه و راهكار براي ترويج خوبي ها و شاخصه خداپسندانه دوست داشتن در ميان نسل جوان محسوب مي شود.
اي كاش به اندازه اي كه فرانسوي ها از «پترس» همان پسر فداكار كتاب هاي درسي ما تجليل كردند و براي او تنديس و... علم كردند، مسئولان شهر من نيز يك هزارم آن را به عزيزاني همچون يوسف زاده و والدين سالخورده و رنجور آنها توجه مي كردند.
اي كاش باورمان مي شد كه ايثار، فداكاري و از خودگذشتگي حصار مكان و زمان نمي شناسد و هر كس در هر موقعيت و در هر شرايطي مي تواند حماسه آفرين و حماسه ساز باشد.
و در اين ميان وظيفه سنگين خواص و مسئولان آن است كه اين حماسه ها را در قالب درس هاي زندگي به نسل جوان امروز تزريق كنند كه آنان نيز بدانند فداكاري تنها در قصه دهقان فداكار خلاصه نمي شود و داستان گذشت و حماسه در جريان زمان به فراموش سپرده نشده است و هستند كساني كه انسانيت در وجود آنها موج مي زند و حاضرند جان خويش را بهر هم نوع خويش و هم وطن خويش فدا كنند. روحش شاد.
محمدرضا فرجي
خبرنگار كيهان در ساري

 



احياي صنعت گليم بافي در برزك كاشان

كاشان- خبرنگار كيهان:
با آموزش بيش از 50نفر از دوستداران صنايع دستي، صنعت گليم بافي در برزك كاشان احيا شد.
گليم بافي از جمله مشاغل قديمي در شهر نگين كوهستان، برزك كاشان است كه امروزه فقط يك هنرمند به آن مشغول است.
محمود اشرفي، شهردار برزك به در اين باره گفت: به همت ميراث فرهنگي كاشان و شهرداري، موزه مشاركتي مردم شناسي شهر برزك راه اندازي شد و در اين موزه اكثر صنايع دستي به نمايش گذاشته شد و در ادامه برنامه هاي اين موزه اين بار در جهت احياي صنايع دستي اقدام به تشكيل كلاس هاي آموزش گليم بافي در برزك و روستاهاي همجوار نموديم تا شاهد رونق اين صنعت در منطقه باشيم.
وي افزود: در اولين دور از اين كلاس ها بيش از 50نفر از كارآموزان آموزش ديدند كه طي مراسمي مدارك آن ها داده شد. وي ادامه داد: درصدد هستيم تا با ايجاد نمايشگاه هايي در مراكز استان و شهرهاي همجوار و نمايش صنايع دستي برزك براي حفظ و ماندگاري اين صنايع تلاش نمائيم.
گليم بافي، چاقوسازي، سبدبافي، جاجيم بافي و كرباس بافي از جمله هنرهاي دستي مردمان برزك از توابع شهرستان كاشان است كه با درگذشت پيشكسوتان آن، اين صنايع به فراموشي سپرده شده است.

 



عبدالهادي صورتي نويسنده فيلم نامه حضرت مسيح:
با استفاده از قرآن مي توان فيلم هاي فاخر و ماندگار ساخت

تبريز- خبرنگار كيهان:
اصول، قواعد و مباني داستان هاي قرآن بسيار متقن و محكم است و اگر هنرمندي با اشراف كامل اقدام به استفاده از اين داستان ها كند مي تواند آثار قوي، فاخر و ماندگاري ارايه نمايد.
«عبدالهادي صورتي» نويسنده فيلم نامه حضرت مسيح و گريه نكن سرزمين من در حالي كه در مجتمع سينمايي تبريز سخن مي گفت اظهار داشت: براي عملي كردن هنر ارزشي و قرآني نياز به استفاده همزمان از عالمان ديني و حوزوي و هنرمندان آكادميك است.
وي با تاكيد بر اينكه هنر قرآني در همواركردن مسير و تعديل هنجارهاي اجتماعي نقش فراواني دارد و ارايه مفاهيم ارزشي در قالب هنر مي تواند موجب پذيرش بيشتر شعائر ديني شود افزود: محتوا و غناي داستان هاي قرآن بي نظير است و اصول و قواعد سازنده آن بسيار متقن و محكم است و اگر هنرمندي با اشراف كامل اقدام به استفاده از اين داستان ها كند مي تواند آثار قوي، فاخر و ماندگاري ارايه نمايد.
صورتي ادامه داد: برگزاري دوره هاي آموزش فيلم نامه نويسي قرآني مي تواند موجب جريان سازي فرهنگي و تشويق علاقه مندان به ساخت فيلم با مضامين قرآن كريم شود و به نشر و استفاده از مفاهيم باارزش قرآن كريم و تعميق رابطه هنرمندان با آن مفاهيم كمك كند.
گفتني است عبدالهادي صورتي مدرس اولين دوره آموزش فيلم نامه نويسي قرآن كريم در تبريز مي باشد و در ترجمه سريال هاي عربي مانند مستند روح الله و بازگشت به سوي حيفا نقش فعال داشته و بيشتر از 20 سال است كه درفيلم نامه نويسي تدريس مي كند.

 



پژواك

روز حافظ در اسفراين
اسفراين- خبرنگاركيهان: همزمان با روز بزرگداشت حافظ «از سوي مجتمع فرهنگي و هنري اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اسفراين با همكاري انجمن شعر جوان اين شهرستان» نشست ادبي با محوريت شعر حافظ در محل اين مجتمع برگزار شد.
در اين نشست كه با حضور اعضاي انجمن و اساتيد دانشگاه برگزار گرديد، تعدادي از غزليات حافظ قرائت و سپس تازه ترين اشعار شاعران انجمن قرائت و نقد و بررسي شد.
نمايشگاه نقاشي در خوانسار
خوانسار- خبرنگاركيهان: 55 اثر نفيس از آثار يكي از اساتيد خوانساري در كتابخانه آيت الله فاضل خوانسار به نمايش گذاشته شد.
آثار نقاشي رنگ روغن و آبرنگ، سياه قلم و مينياتور استاد سيدمحسن سيدصالحي تاكنون در نمايشگاههاي خانه هنرمندان اصفهان و نمايشگاه دوسالانه تهران به نمايش درآمده است.
اين هنرمند از سال 1354 به صورت حرفه اي كار خود را آغاز كرده و از شاگردان دكتر عباسعلي پور صفا از استادان هنرهاي زيباي اصفهان است.
نمايشگاه شمع و دكوراتيو در تبريز
تبريز- خبرنگاركيهان: نمايشگاه شمع و دكوراتيو يك هنرمند زن 24ساله، در مجتمع فرهنگي و هنري 29 بهمن تبريز گشايش يافت و 250 اثر هنري متعلق به «خانم تقي زاده» در معرض ديد عموم قرار گرفت.
آثار هنري مزبور شامل شمع، طراحي، دكوپاژ، كهنه كاري و نماترك بر روي سفال مي باشند كه با همكاري انجمن هنرهاي تجسمي تبريز، در قالب يك نمايشگاه ويژه، به نمايش درآمد.
جشنواره داستانهاي كوتاه فارسي در اسفراين
اسفراين- خبرنگاركيهان: از سوي انجمن ادبيات داستاني اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اسفراين «پنجمين جشنواره داستانهاي كوتاه فارسي» در اين شهرستان برگزار مي شود. سرپرست روابط عمومي اداره فرهنگ و ارشاداسلامي اسفراين با اعلام اين خبر گفت: اين جشنواره در دو بخش آزاد و نوقلمان و با موضوع آزاد مي باشد. رضا سليمان زاده گفت: همت مضاعف، كار مضاعف- امر به معروف و نهي از منكر- عفاف و حجاب و پيشگيري از اعتياد از بخش هاي ويژه اين جشنواره هستند.
جشنواره نقاشي در بهاباد
بهاباد يزد- خبرنگاركيهان: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان بهاباد با همكاري هيات محبان الرضا(ع) بهاباد، نخستين جشنواره نقاشي خياباني كودكان را به مناسبت ميلاد باسعادت حضرت علي بن موسي الرضا(ع) برگزار كرد.
شكوه پايداري در سپاه
تبريز- خبرنگاركيهان: مجموعه 13قسمتي «شكوه پايداري» در سپاه عاشورا توليد شد.
اين مجموعه به مناسبت سي امين سال دفاع مقدس توليد شده و راوي ايثارگري هاي رزمندگان اسلام در دوران جنگ تحميلي است.
فيلمبرداري شهر آينه ها در جزيره كيش
كيش- خبرنگاركيهان: بزودي فيلمبرداري فيلم سينمايي شهر آينه ها به تهيه كنندگي پوران درخشنده و كارگرداني سامان اتركي در جزيره كيش آغاز خواهد شد.
بنابراين گزارش: پروانه ساخت اين فيلم توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي صادر گرديد كه تمامي مراحل ساخت و فيلمبرداري آن در جزيره زيباي كيش است.
مسابقات نقاشي بلاياي طبيعي
اوز- خبرنگاركيهان: عبدالرحمن صابري رئيس جمعيت هلال احمر اوز در جمع خبرنگاران گفت: به منظور آشنايي و ارتباط دانش آموزان ابتدايي با جمعيت هلال احمر و شناسايي وظايف اين جمعيت براي كودكان و نوجوانان با همكاري اداره آموزش و پرورش منطقه اوز، مسابقات نقاشي با موضوع بلاياي طبيعي بين دانش آموزان مدارس ابتدايي دخترانه شهر اوز برگزار شد.
«گنجينه آرتميس» در كيش
كيش- خبرنگاركيهان: فيلم داستاني «گنجينه آرتميس» براي صداوسيما در جزيره كيش كليد مي خورد. اين فيلم تلويزيوني به كارگرداني جواد مزدآبادي و نويسندگي عباس پرنداخته و جواد مزدآبادي نوشته شده است كه بازتابي از اتفاقات در خليج فارس و زير دريا را به تصوير مي كشد.
نشست هفتگي سينمايي در گلستان
گرگان- خبرنگاركيهان: مدير روابط عمومي حوزه هنري استان گلستان گفت: در اولين جلسه سينما ژانر كه برگزار شد، موضوع وسترن با فيلم «سزار كوچك» به نويسندگي و كارگرداني «مروين لروي» نمايش داده شده و مورد تحليل و بررسي نيز قرار گرفت.
دانيال كلاهدوزي از تمامي علاقمندان به شركت در اين جلسات دعوت كرد و گفت: آشنايي با ژانرهاي سينماي جهان، تبادل اطلاعات در ميان هنرمندان فيلمساز و ارتقا قدرت تحليل آنان از مهمترين اهدافي است كه با برگزاري اين نشستها دنبال مي شود.
وي در پايان خاطرنشان ساخت: اين جلسات سه شنبه هر هفته از ساعت 16 الي 19برگزار مي شود.
«دهاني پر از كلاغ» در جشنواره حضور
اسفراين- خبرنگاركيهان: به گزارش روابط عمومي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اسفراين، نمايش «دهاني پر از كلاغ» به كارگرداني «امير لعل جوهري» از اسفراين به عنوان گروه برگزيده به مرحله كشوري در ششمين جشنواره هنرهاي نمايشي (حضور) كانونهاي مساجد راه پيدا كرد.

 



اعلام آمادگي مالزي براي سرمايه گذاري در سرخس

سرخس- خبرنگار كيهان:
سفير كشور مالزي در ديدار بامديرعامل منطقه ويژه اقتصادي سرخس از آمادگي سرمايه گذاران اين كشور در منطقه ويژه اقتصادي سرخس خبر داد.
وي گفت: شركت هاي مالزيايي باتوجه به شرايط خاص منطقه ويژه اقتصادي سرخس تمايل به حضور و سرمايه گذاري در اين منطقه را دارند.
«محمدصادق گاني» افزود: تلاش مي كنيم تا هيئتي اقتصادي- تجاري از مالزي را براي بازديد از توانمندي ها و قابليت هاي منطقه سرخس به مشهد دعوت كنيم.
وي با اشاره به ظرفيت هاي گردشگري شهر مشهد و جايگاه استراتژيك منطقه سرخس از تمايل شركت هاي مالزيايي براي توسعه روابط اقتصادي، تجاري، گردشگري و سرمايه گذاري در اين منطقه خبر داد.
مديرعامل منطقه ويژه اقتصادي سرخس هم در اين ديدار با اشاره به قابليت هاي منطقه ويژه اقتصادي گفت: تمام سرمايه گذاري هاي صورت گرفته در منطقه تحت پوشش قانون جذب سرمايه گذاري خارجي ايران و داراي صددرصد ضمانت دولت ايران است.
مهدي مروج الشريعه خواستار مساعدت سفير مالزي براي برگزاري همايش يك روزه معرفي توانمندي هاي منطقه ويژه اقتصادي سرخس در كوالالامپور شد و از سرمايه گذاران و تجار مالزي براي بازديد از منطقه سرخس دعوت كرد.

 



خانه هنرمندان تبريز افتتاح شد

تبريز- خبرنگار كيهان:
خانه هنرمندان تبريز با حضور شهردار در محل خانه ختايي اين شهرستان تاسيس و راه اندازي شد.
عليرضا نوين، شهردار تبريز در مراسم راه اندازي خانه هنرمندان تبريز گفت: شهرداري به دنبال خريد و تملك خانه هاي تاريخي و قديمي شهر است تا آنها رابه مكان هاي فرهنگي و هنري تبديل كند و به همين منظور 5 ميليارد ريال براي خريد «خانه ختايي ها» داد تا آن را به «خانه هنرمندان» تبديل كند.
«علاء الدين نورمحمدزاده» عضو شوراي اسلامي تبريز نيز خواستار انسجام كامل تر هنرمندان در جهت خدمت به فرهنگ و هنر آذربايجان شد و بر لزوم تبديل خانه هنرمندان به اتاق فكر فرهنگ و هنر تاكيد كرد.

 



نخستين جشنواره فيلم هاي پويانمايي گنبدكاووس برگزار شد

گنبدكاووس- خبرنگاركيهان:
نخستين جشنواره فيلم هاي پويانمايي (انيميشن) اعضاي كانونهاي پرورش فكري كودكان و نوجوانان شهرستان گنبدكاووس دركانون شماره 2 اين شهرستان برگزار شد.
مسئول فرهنگي هنري مركز كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان شماره 2 گنبدكاووس هدف از برگزاري اين جشنواره را تشويق اعضاي كانون به ساخت فيلم هاي انيميشن، و فيلم هاي كوتاه ذكر كرد و گفت: اين جشنواره كه براي نخستين بار دركانونهاي پرورش فكري سطح استان گلستان برگزار شد مورد استقبال اعضاي كانونها قرارگرفته است.
«سميه محمدي» افزود: دراين فستيوال 26 فيلم انيميشن ساخته شده توسط اعضاي كانون هاي پرورش فكري كودكان و نوجوانان شماره هاي يك و دو شركت كردند.
وي گفت: هيئت داوران پس از پايان نمايش فيلم هاي اين جشنواره دو فيلم« موش كوچولو» ساخته مشترك ميكائيل قلي راد و احسان مدني و فيلم «حافظ گنجشكي» ساخته مهدي دلاور را به عنوان فيلم هاي برتر انتخاب كردند.

 



نمايشگاه عكس «مهرگان» در نيشابور برگزار شد

نيشابور- خبرنگاركيهان:
نمايشگاه عكس «مهرگان» آثار هاشم مداح عكاس نيشابوري در نگارخانه كمال الملك اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور برگزار شد.
مسئول نگارخانه كمال الملك اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور با اعلام مطلب فوق افزود: در راستاي برگزاري نمايشگاه هاي هنري از هنرمندان شهرستان در تمامي رشته ها و در تمام فصول سال چند روز پيش شاهد برپايي نمايشگاه عكس «مهرگان» آثار هاشم مداح عكاس نيشابوري در محل نگارخانه كمال الملك اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور بوديم.
حميدرضا آتشي گفت: نمايشگاه عكس «مهرگان» شامل 30 اثر به صورت رنگي و سياه و سفيد در ابعاد 40*30 با موضوع طبيعت، مستند اجتماعي و آزاد در معرض ديد عموم قرارگرفت.
وي اظهار داشت: هاشم مداح عكاس نيشابوري با هدف معرفي اين هنر به مشتاقان و ارتباط با هنرمندان اين رشته و نقد و بررسي آثار و هم انديشي با عكاسان نيشابوري اين نمايشگاه را برپا كرد.
آتشي خاطر نشان كرد: اين چهارمين نمايشگاهي است كه از هاشم مداح به عنوان عضو عكاسان مستقل نيشابوري برپا شده است.

 



برگزاري يادواره سردار شهيد برونسي و شهداي طبس

طبس- خبرنگار كيهان:
همزمان با شب شهادت امام جواد(ع) يادواره سردار شهيد برونسي و شهداي شركت زغال سنگ طبس برگزار شد.
همزمان با شب شهادت امام جواد(ع) يادواره سردار شهيد برونسي و شهداي شركت زغال سنگ طبس برگزار شد و بار ديگر حال و هواي زمان دفاع مقدس و شهيد و شهادت در يادها زنده شد.
اين مراسم معنوي و باشكوه از سوي پايگاه مقاومت الحديد مستقر در شركت زغال سنگ طبس و با حضور مشاوران وزارت صنايع در امور فرهنگي و ايثارگران و نماينده ويژه وزير صنايع و معادن و همچنين خانواده سردار شهيد برونسي و تني چند از سرداران سپاه و خانواده هاي معظم شهدا، آزادگان، ايثارگران، بسيجيان، روحانيت، مسئولان محلي و ديگر اقشار و مردم در محل مجتمع و سالن ورزشي، فرهنگي زغال سنگ برگزار شد. دراين مراسم سخنرانان در زمينه جايگاه و مقام شهيد و شهادت و دوران دفاع مقدس و توطئه هاي استكبار و جنگ نرم دشمن مطالبي ايراد كردند.
گفتني است زغال سنگ طبس 6 شهيد و 4 آزاده و تعدادي جانباز براي دفاع از اسلام و حريم ولايت تقديم انقلاب كرده است. همچنين نمايشگاهي فرهنگي در حوزه دفاع مقدس در جوار اين يادواره برگزار شد.

 



دو عضو كانون پرورش فكري گلستان در فراخوان بين المللي افتخار آفريدند

گرگان- خبرنگار كيهان:
دو عضو كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان گلستان در فراخوان بين المللي «لويي فرانسوا و تيان جين» برگزيده شدند.
«گلسا پناهي» 12ساله از مركز فرهنگي هنري بندر تركمن در فراخوان لويي فرانسوا 2010 موفق به دريافت ديپلم افتخار و جايزه شد.
نقاشي گلسا پناهي اثر برگزيده از بين 20 اثر ارسالي از كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان گلستان و يكي از 2 اثر برگزيده ايراني در مسابقه لوئي فرانسواست.
همچنين «ثريا كلته» 7ساله از مركز فرهنگي هنري گميشان نيز موفق شد گواهي شركت در پنجمين مسابقه بين المللي نقاشي تيان جين سال 2010 را دريافت كند.
ثريا كلته نيز يكي از 30 عضو مراكز فرهنگي هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در سطح كشور است كه اين گواهي را از آن خود كرده است.

 



نماينده ولي فقيه در خوزستان: شكوفايي حوزه علميه دستاورد اصلي انقلاب اسلامي است

اهواز- خبرنگاركيهان:
نماينده ولي فقيه در خوزستان گفت: فضاي مناسب و امكانات براي حوزه هاي علميه ضروري است اما آنچه كه مهم تر است و سبب پايداري حوزه علميه مي شود تشكيلات نرم افزاري و جريان علمي آن است.
آيت الله موسوي جزايري، در نشست صميمي با طلاب مدرسه علميه فاطميون اهواز، آگاهي حوزه هاي علميه را وابسته به يك جريان علمي دانست و اظهار داشت: فضاي مناسب و امكانات براي حوزه هاي علميه لازم است اما آنچه كه مهم تر است و سبب پايداري حوزه علميه مي شود تشكيلات نرم افزاري و جريان علمي آن است.
وي ادامه داد: حاكميت زهد، تدين و تقوا بر حوزه هاي علميه، از مهمترين ويژگي هاي آن است و مديريت خوب، مديريتي است كه توأم با روح تقوا باشد.
نماينده ولي فقيه در خوزستان با اشاره به سفر رهبر معظم انقلاب به قم و تأثير اين سفر در هدايت و راهنمايي حوزه هاي علميه با مركزيت قم ابراز داشت: بهترين شاخصه براي پيدا كردن راه، خط رهبري است و سخنان ايشان در سفر به قم كه در راستاي رسيدگي به وضع مجموعه حوزه علميه كشور با مركزيت قم صورت گرفت، نقش مهمي در هدايت و راهنمايي حوزه هاي علميه دارد و سبب رسيدن به كمال مطلوب مي شود و اميدواريم كه با هدايت و راهنمايي هاي ايشان اين نظام و انقلاب به ظهور امام زمان(عج) متصل شود.

 



مدير كل بهزيستي آذربايجان شرقي: تنبلي چشم 100 هزار نونهال بررسي مي شود

تبريز- خبرنگار كيهان
در ماه جاري حدود 100 هزار كودك خردسال 1 تا 6 سال آذربايجان شرقي، زير پوشش طرح غربال گري تنبلي چشم قرار مي گيرند.
مدير كل بهزيستي آذربايجان شرقي با اعلام خبر فوق گفت: اين طرح در 3هزار و 225 پايگاه بينايي سنجي و مهدهاي كودك اجرا مي شود و در آن براي نخستين بار، از دستگاه «پلاس اپتيك» استفاده مي شود.
به گفته محمدرضا صادقي در نتيجه استفاده از اين دستگاه، كودكان يك تا سه سال معاينه مي شوند و در كمتر از 2 دقيقه، تمامي مشخصات و مشكلات چشم كودكان، مشخص مي شود.
وي تاكيد كرد كه در سطح استان آذربايجان شرقي 28 ايستگاه دايمي در نظر گرفته شده و بعد از پايان طرح، خدمات كماكان ادامه خواهد داشت.
مدير كل بهزيستي آذربايجان شرقي تصريح كرد: براي اجراي اين طرح در سطح روستاها و مناطق عشايري، هزينه اي اخذ نخواهد شد ولي در شهرها بين 4 هزار تا 7 هزار ريال هزينه، در نظر گرفته شده است.

 



نخستين نرم افزار داوري عكس در نيشابور طراحي شد

نيشابور- خبرنگار كيهان:
هنرمند جوان نيشابوري احمد سامعي نخستين نرم افزار داوري جشنواره هاي عكس ديجيتال كشور را در نيشابور طراحي و اجرا نمود.
سرپرست انجمن سينماي جوان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابوربا اعلام مطلب فوق اظهار داشت: يكي از مشكلاتي كه طي ساليان گذشته در داوري مسابقات و جشنواره هاي عكس با ورود سيستم ديجيتال به عرصه عكاسي، اين بود كه در جشنواره هاي عكس ديجيتال با توجه به عدم وجود نرم افزار تخصصي براي اين امر در كشور، امكان عدم نمايش بعضي از عكس ها در زمان داوري و از بين رفتن حق شركت كنندگان وجود داشت. اين نرم افزار با درنظر گرفتن كليه روش هاي داوري براي جشنواره هاي عكس طراحي و نوشته شده است و ما اميدواريم با طراحي اين نرم افزار توسط هنرمند جوان و عكاس نيشابوري احمد سامعي كه دانش آموخته رشته برنامه نويسي است، در امر داوري ياري رسان عكاسان و داوران جشنواره ها در سطح كشور باشيم.
حسين محروقي گفت: اين نرم افزار داراي امكانات فراواني است مانند: افزودن تمام عكس هاي يك پوشه با دادن مسير پوشه- افزودن عكس ها به صورت انتخابي و يك به يك- انتخاب نوعي داوري (انتخابي يا امتيازي) براي هر مرحله- امكان رتبه بندي امتيازي- امكان رتبه بندي انتخابي- جداسازي منتخبين هر مرحله پس از امتياز دهي با تمام عكس ها و عدم از بين رفتن حق شركت كنندگان.
وي به ديگر قابليت هاي منحصر به فرد اين نرم افزار اشاره كرد و گفت: امكان جداسازي منتخبين هرمرحله در سه حالت تعدادي، حداقل انتخاب (يا حداقل امتياز) و حداقل تعداد براساس حداقل انتخاب (يا امتياز)- ذخيره اطلاعات به صورت خودكار براي هرعكس، نمايش عكس ها به صورت Slide Show ذخيره مسير عكس هاي بر روي هارد ديسك و عدم ذخيره عكس در فايل اطلاعاتي برنامه- ديدن اطلاعات داوري مراحل قبل و افزودن عكس انتخاب نشده به مرحله بعد- ذخيره عكس هاي مرحله پاياني در مسير جديد براي اعلام نتايج- چاپ كتاب و... و داشتن راهنماي فارسي از جمله ويژگي هاي اين نرم افزار است.

 



ساماندهي قطعه هنرمندان در بهشت آباد اهواز

اهواز- خبرنگاركيهان:
معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري اهواز از ساماندهي قطعه هنرمندان در بهشت آباد اهواز خبرداد.
موسي شاعري با اعلام اين خبر اظهار داشت: به منظور تكريم و بزرگداشت هنرمندان و نخبگان فرهنگي و هنري شهر اهواز با هماهنگي سازمان بهشت آباد قطعه هنرمندان ساماندهي مي شود.
وي در ادامه افزود: اين قطعه بايد در شان و مقام هنرمندان شهر اهواز ساماندهي شود تا جايگاه اين افتخارآفرينان به صورت مطلوبي حفظ شود.
شاعر يخاطرنشان كرد: با بهبود وضعيت مالي شهرداري، اعتبار مناسبي براي رسيدگي به اين بخش اختصاص خواهد يافت كه طرح ريزي هاي مناسب فضاي مطلوب فراهم مي شود.
شاعري در خصوص نحوه شناسايي هنرمندان براي خاكسپاري، در اين قطعه گفت: با هماهنگي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي كار گروهي براي تعيين شاخص ها و ملاك هاي شناسايي هنرمندان تشكيل تا از اين پس افراد مورد تاييد در اين قطعه خاكسپاري شوند.
گفتني است اكنون در قطعه هنرمندان بهشت آباد اهواز، 30نفر از هنرمندان و پيشكسوتان ورزشي اين شهر به خاك سپرده شده اند.
آرامگاه «رضا خندان» هنرمند برجسته كشور در زمينه سينما و تلويزيون نيز در اين قطعه قرار دارد.

 



«عشق پيرمرد» در جشنواره تئاتر خراسان رضوي

نيشابور- خبرنگار كيهان
نمايش «عشق پيرمرد» به كارگرداني هنرمند جوان نيشابوري محسن مسعودي فر از نيشابور به جشنواره تئاتر بسيج استان خراسان رضوي راه يافت.
مسئول كانون بسيج هنرمندان نيشابور و فيروزه گفت: در راستاي گسترش فرهنگ بسيجي با استفاده از هنر كه بالاترين نوع ارتباط را مي تواند با انسان ها برقرار نمايد به خصوص هنر نمايش كه داراي جايگاه ويژه اي در بين هنرها در ارتباط نفس به نفس با تماشاگران است مي توان از اين طريق مفاهيم والاي اسلامي و انساني را گسترش داد، كه ما توانسته ايم نمايش (عشق پيرمرد) را با همكاري هنرمندان برجسته و متعهد تئاتر نيشابور به استان اعزام نماييم.
موسي نوكاريزي اظهار داشت: نمايش «عشق پيرمرد» توسط محسن مسعودي فر هنرمند جوان و بسيجي نيشابوري به رشته تحرير درآمده و كارگرداني شده است و در اين نمايش بازيگران صاحب نام نيشابوري: محمد قاسم بنائيان، سحر كاهاني، دانيال رمزي، احسان اتابكي و فريبا شاكري به ايفاي نقش پرداخته اند و فهيمه برزنوني، وحيده زروندي، سعيد قاسم آبادي، محمد عراقي و محمد حصارنويي در مقام گريمور- دكور- نور و موسيقي با اين گروه همكاري دارند.
وي گفت: «عشق پيرمرد» به عنوان تنها نماينده نيشابور در جشنواره تئاتر بسيج استان خراسان رضوي است كه در محل مجتمع فرهنگي و هنري امام رضا«ع» به روي صحنه خواهد رفت.

 



استاندار مازندران: حرمت توليدكنندگان و صنعت گران حفظ شود

ساري- خبرنگار كيهان:
استاندار مازندران خطاب به مديران استان گفت: تا زماني كه من در اين كسوت خدمت مي كنم اجازه بي حرمتي به سرمايه گذاران را نمي دهم.
به گزارش روابط عمومي استانداري، سيدعلي طاهايي پس از بازديد از مجتمع كارخانجات روغن نباتي كشت و صنعت شمال با تأكيد بر لزوم رفع مشكلات مالياتي اين شركت، گفت: دولت از سرمايه گذاراني كه كالاهاي اساسي را در كشور توليد و براساس قواعد و قانون ماليات پرداخت مي كنند، حمايت خواهد كرد.
وي خطاب به مديران دستگاه هاي دولتي بيان كرد: نبايد براي ارايه عملكرد مثبت خود، توليدكنندگان را تحت فشار قرار داد.
طاهايي با بيان اينكه در اقتصاد ايران بهره وري نابجا در بخش توليد و صنعت جايگاهي ندارد، افزود: كنترل و نظارت دولت در بخش هاي بازرگاني به نحو مطلوبي انجام مي شود. وي به اهميت و ارزش مشغول به كار بودن يك هزار نفر به صورت مستقيم و 30 هزار نفر به صورت غيرمستقيم در شركت كشت و صنعت شمال اشاره كرد و خاطرنشان ساخت: توليدكنندگان، خادمان به اين جامعه هستند و بايد زمينه سرمايه گذاري در بخش توليد در استان فراهم شود.
گفتني است همزمان با بازديد استاندار مازندران، بهره برداري از طرح افزايش ظرفيت توليد مجتمع كارخانجات روغن نباتي كشت و صنعت شمال از 750 تن به يك هزار و 250 تن در روز آغاز شد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14