(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 24  آبان 1389- شماره 19790

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
دستور قاطع رئيس قوه قضائيه براي رسيدگي سريع به جنايت سعادت آباد
دستاوردهاي مهم موشكي و راداري ايران از زبان امير خلبان ميقاني
نماز عيد قربان به امامت آيت الله سيداحمد خاتمي در دانشگاه تهران اقامه مي شود
روزنامه السفير لبنان: مردم ايران بي توجه به تحريم ها زندگي عادي خود را سپري مي كنند
گشايش نمايشگاه ياد يار مهربان با هدف تجهيز كتابخانه هاي مراكز آموزشي
200 توصيه شوراي حقوق بشر به آمريكا واشنگتن تحريم هاي يكجانبه عليه ديگر كشورها را لغو كند
همزمان با روز عرفه كعبه امروز با گلاب ناب كاشان شست و شو مي شود
سالانه 7هزار ميليارد ريال يارانه سم و كود كشاورزي است
با هدف تشويق و توسعه يك ميليارد ريال به طرح كوچكترين ميكروفن جهان اختصاص يافت
از سوي وزير نيرو قيمت واقعي آب در كشور بزودي اعلام مي شود
اخبار ادبي و هنري
تشييع پيكر پدر شهيدان كاركوب زاده
بهره برداري از نخستين كارخانه ورق گالوانيزه خودرو در خاورميانه
وزير كشور:راهبرد دانش بومي در سفرهاي استاني ثمر داد



دستور قاطع رئيس قوه قضائيه براي رسيدگي سريع به جنايت سعادت آباد

آيت الله صادق آملي لاريجاني خواستار رسيدگي سريع و دقيق پرونده ميدان كاج تهران شد.
رئيس قوه قضاييه ديروز در جلسه مسئولان عالي قضايي با تأكيد بر ضرورت توجه به جنبه هاي روان شناختي و جامعه شناختي جرايمي چون حادثه ميدان كاج تهران گفت: قوه قضاييه در برخورد با چنين حوادثي قطعاً با سرعت و دقت رسيدگي خواهد كرد تا بساط چنين جرائمي جمع شود و سازمان قضايي نيروهاي مسلح نيز به سرعت در مورد مأموران مرتبط با اين حادثه رسيدگي خواهد كرد.
رئيس قوه قضاييه با اشاره به كيفيت وقوع اين حادثه «در روز روشن و در مقابل ديدگان مردم» افزود: واضح است كه جرم و جنايت در تمام كشورها و من جمله كشورهاي اروپايي نيز وجود دارد اما در كشور عزيز ما و در بستر فرهنگ ديني ما، توصيه من به مردم اين است كه در چنين حوادثي بي طرف و ناظر نباشند و وظيفه شرعي خود را در خصوص دخالت در جلوگيري از برخي حوادث انجام دهند.
آيت الله لاريجاني در ادامه با اشاره به برخوردهاي خشن با دانشجويان معترض به افزايش شهريه در انگليس اظهار كرد: در چنين كشوري كه مدعي حقوق بشر است با درخواست معقول عده اي جوان دانشجودرباره افزايش شهري دانشگاه ها به صورتي كاملا خشن برخورد و حقوق اوليه اين افراد نقض مي شود اما، اگر برخورد قانوني در كشورهاي ديگر با عده اي از افراد كه به دنبال آشوب و فتنه هستند صورت گيرد كشورهاي غربي، مدعي نقض حقوق بشر مي شوند كه البته اين رفتارهاي دوگانه غرب درباره حقوق بشر كاملا برملا شده است.
وي به اقدام سازمان يونسكو در لغو همايش روز فلسفه در ايران اشاره كرد و گفت: متأسفيم كه سازماني كه مدعي فعاليت هاي علمي و فرهنگي است به بهانه هاي سياسي و با سياسي كردن اين مباحث، رفتارهايي مي كنند كه حيثيت علمي و فرهنگي آنان را زير سؤال مي برد.
به گزارش روابط عمومي و تشريفات قوه قضاييه، در ادامه اين جلسه گزارش كميسيون بررسي ارتقاء جذب و گزينش نيروي انساني مطرح شد.
به موجب اين گزارش 40 درصد پست هاي قضايي و بيش از 50 درصد پست هاي اداري قوه قضاييه بلاتصدي است و ضرورت دارد كه با توجه به حجم كار دستگاه قضايي و افزايش جمعيت نسبت به استخدام و جذب نيروي كارآمد اقدام شود.
لاريجاني در پايان اين گزارش اعلام كرد: به موجب اصول 157، 158 و 160 قانون اساسي استخدام و جذب نيرو در قوه قضاييه بايد در اختيار قوه قضاييه قرارگيرد و دستگاه قضايي درصدد است قانوني بودن اين مسئله را به موجب استفساريه اي از شوراي محترم نگهبان جويا شود كه اگر پاسخ شوراي نگهبان مثبت باشد، آثار بسيار خوبي براي قوه قضاييه و در نهايت در رفع مشكلات مردم خواهد داشت.
در ادامه جلسه، شرايط مربوط به كيفيت و كميت فعاليت و حضور قضات در محاكم، گرايش برخي قضات به شغل هاي همزمان با قضاوت و جلوگيري از دوشغله بودن آنان، شرايط از كارافتادگي و يا بازنشستگي قضات و نيز وضعيت اعطاء مرخصي هاي سالانه به آنان بررسي و مقرر شد ظرف دو هفته كارگروهي ويژه با بررسي اين مسائل گزارشي كامل را تدوين و به منظور تصميم گيري هاي بعدي به جلسه مسئولان عالي قضايي ارائه شود.
مصاحبه با رسانه هاي بيگانه وهن جامعه وكالت است
همچنين رئيس دستگاه قضا روز شنبه در ديدار با اعضاي هيئت مديره كانون وكلاي دادگستري مركز بر حفظ شأن و منزلت شغل وكالت از سوي وكلا تأكيد كرد. آيت الله لاريجاني با اشاره به وجود برخي ذهنيت هاي منفي درباره وكلا در ميان مردم و قضات افزود: متأسفانه اقدامات برخي افراد سودجو و تعدادي از واسطه گرها چهره وكالت را مخدوش كرده است و كانون وكلا بايد نسبت به رفع اين ذهنيت هاي منفي تلاش كند.
رييس قوه قضاييه برخي از اظهارنظرهاي وكلا درباره اقدامات دستگاه قضايي و نيز مصاحبه با رسانه هاي بيگانه را موجب وهن جامعه وكالت دانست و افزود: وكالت شغل شريفي است كه اميدواريم شأن و منزلت آن از سوي وكلا به خوبي حفظ شود.
وي فراهم كردن سازوكارهاي اجراي طرح وكيل خانواده را خواستار شد و گفت: اجراي اين طرح با همكاري دولت و همت كانون هاي وكلا گامي مؤثر در كاهش مشكلات مردم و نيز دستگاه قضايي است.
در ابتداي اين ديدار جندقي رئيس كانون وكلاي دادگستري مركز گفت: وكلاي دادگستري در چارچوب قانون اساسي و پايبند به اصول حاكم بر نظام اسلامي حركت مي كنند و برخي اظهارنظرها و يا اقدامات خلاف واقع مورد تأييد نيست.

 



دستاوردهاي مهم موشكي و راداري ايران از زبان امير خلبان ميقاني

سرويس سياسي-
فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء از افزايش برد شناسايي رادارهاي كشور تا شعاع 3000 كيلومتر خبر داد و گفت: تا بهمن ماه امسال فاز دوم بهينه سازي سامانه موشكي اس200 نيز اجرا خواهد شد.
امير خلبان احمد ميقاني فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء(ص) صبح روز گذشته در نشستي خبري، به موضوع پيشرفت هاي راداري كشور اشاره كرد و گفت: چند سال قبل ساخت رادار ملي زمينه اي براي توانمندي هاي آينده شد. به طوري كه ما امروز هر راداري را با هر برد و يا فركانس در حالت هاي اكتيو يا پسيو در داخل مي سازيم و اگر در گذشته حداكثر برد رادارهاي ما 400 كيلومتر بود، امروز اين مژده را مي دهيم كه ما ساخت سامانه راداري باشعاع 3000 كيلومتر را در دست داريم كه به اين ترتيب تمام پرنده هاي اطراف كشور رابا سطح راداري پايين شناسايي خواهيم كرد.
ميقاني در پاسخ به سؤالي در خصوص برخي اخبار مبني بر تست قريب الوقوع سامانه برد بلند ايران مشابه سامانه موشكي اس 300 گفت: ما در بحث سامانه هاي موشكي اقدامات خوبي چه در زمينه بهينه سازي و چه در زمينه طراحي و ساخت داشته ايم كه براي مثال سامانه هاي ارتفاع كم بهينه شده اند و برخي سامانه هاي موشكي ارتفاع متوسط مانند سام 6 و هاگ كاملاً به روز شده اند و سامانه هاگ ما امروز علاوه بر توان تحرك به صورت كاملاً ديجيتال درآمده و از لحاظ جنگ الكترونيك نيز پيشرفت هاي خوبي داشته ايم.
وي همچنين در خصوص سامانه هاي موشكي برد بلند گفت: ما در اين خصوص در زمينه سامانه هاي HQ و S200 پيشرفت هاي خوبي داشته ايم كه سامانه S200 ما تاكنون به صورت چند ساعته عمل مي كرد اما توانسته ايم اين سامانه رابه صورت شبانه روزي درآوريم و بهمن امسال نيز فاز دوم بهينه سازي اين سامانه اجرا خواهد شد كه در پي آن علاوه بر تقويت رادار، سامانه S200 به صورت تمام ديجيتال درخواهد آمد.
ميقاني با بيان اينكه در زمينه سامانه هاي موشكي برد بلند نيز پيشرفت هاي خوبي داشتيم، خاطرنشان كرد: اين امر امروز مراحل پاياني خود را مي گذراند.
وي ادامه داد: البته ما براي ساخت اين سامانه انواع پيشرفته ترين سامانه هاي برد بلند دنيا را مورد مطالعه قرار داديم و امروز كار طراحي اين سامانه به پايان رسيده و در مرحله ساخت نيز پيشرفت هاي خوبي داشتيم كه در آينده نزديك اعلام خواهد شد.
فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء، در تشريح اهداف رزمايش بزرگ «مدافعان آسمان ولايت3» كه از 25 آبان به مدت 5 روز در گستره آسمان كل كشور برگزار خواهد شد نيز تصريح كرد: اين براي اولين بار است كه چنين رزمايش بزرگي در جغرافياي كل كشور با به كارگيري تمام يگان هاي پدافندي نيروهاي مسلح كه تحت كنترل عملياتي قرارگاه پدافند هوايي هستند، اجرا مي شود.
وي اين رزمايش را داراي سه مرحله عنوان كرد و گفت: در مرحله اول و در پي تشديد اقدامات جنگ رواني دشمن و نيز فعاليت هاي شناسايي آنها نيروهاي واكنش سريع ما حركت خود را به سمت مناطق عملياتي با سرعت شروع كرده و در مناطق از پيش تعيين شده مستقر مي شوند و همزمان با آن يگان هاي جمع آوري اطلاعات نيز وارد عمل مي شوند.
ميقاني با اشاره به اينكه در همين مرحله، يگان هاي رعب و فريب ما در ابعاد موشكي، راداري و توپخانه اي در منطقه مستقر مي شوند، گفت: گسترش شبكه هاي ديده باني كل كشور شامل هزاران پست ديده باني، از ديگر اقدامات در مرحله اول اين رزمايش خواهد بود.
وي تصريح كرد: در مرحله دوم دشمن دست به فعاليت هاي شناسايي و نيز اختلال بر روي سامانه هاي ما مي زند كه نيروهاي ما نيز به عمليات مقابله با اخلال گرهاي دشمن و نيز جمع آوري اطلاعات انبوه از هواپيماهاي آنها خواهند پرداخت كه در اين مرحله دشمن به وسيله پرنده هاي با سطح مقطع راداري كم به سامانه هاي پدافند هوايي حمله مي كند كه اين پرنده ها توسط ديده بان ها و سامانه هاي كشف، شناسايي شده و اقدامات عليه آنها توسط هواپيماها يا آتشبارهاي موشكي صورت مي گيرد.
فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء(ص) با اشاره به مرحله سوم اين رزمايش گفت: با توجه به عدم موفقيت دشمن در مراحل قبلي آنها دست به هجوم انبوهي از هواپيماهاي با سرنشين، بدون سرنشين و موشك هاي كروز به مناطق هسته اي و حساس كشور ما مي زنند كه در اين مرحله سامانه هاي موشكي زمين به هواي ما كه امروز در اكثر مناطق كشور مستقر هستند، چه در زمينه رادار، چه موشكي و چه توپخانه كه كاملاً بهينه، به روز و مجهز به سامانه هاي الكترواپتيك شده اند، حجم آتش انبوه خود را متوجه حملات دشمن خواهند كرد. در پايان اين مرحله نقاط ضعف و قوت مسئولين، تجهيزات و تاكتيك ها مورد ارزيابي قرار مي گيرد.
وي با تأكيد بر اينكه امروز قريب به اتفاق سامانه هاي پدافند هوايي بهينه شده و يا سامانه هاي جديد طراحي و ساخته شده اند، ارزيابي اين سامانه ها را يكي از اهداف اين رزمايش دانست و افزود: يكي از سامانه هاي مورد استفاده در اين رزمايش سامانه ضدالكترونيك هستند و نيز تمرين عمليات هاي جنگ رواني، تاكتيك هاي جنگ ناهمگون، انتقال تجربه از نسل هاي قديمي به جوانان، ارزيابي توانمندي فرماندهان و مسئولان صف و ستاد، ارزيابي عملكرد يگان ها، ارتقاء روحيه سلحشوري، نمايش صلابت و اقتدار و نيز شناسايي نقاط ضعف و قوت از جمله اهداف ما در بخش عمومي خواهد بود.
فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء(ص) در خصوص اهداف خاص نيز گفت: ما در اين رزمايش شبكه كشف و ضد كروز خود را مورد ارزيابي قرار داده و سامانه هاي فرماندهي و كنترل هوشمند را كه نسبت به سال گذشته متحول شده است، مورد تست و آزمايش قرار خواهيم داد.
وي در خصوص سامانه هاي موشكي كروز هم گفت: اين موشك ها به دليل آنكه در سطح پايين حركت مي كنند قابليت پنهان كاري دارند كه براي كشف آنها شبكه ضد كروز را طراحي و مستقر كرده ايم.
ميقاني در خصوص شبكه ديده باني كشور نيز با اشاره به بكارگيري نيروهاي بسيجي در اين خصوص گفت: امروز ما داراي هزاران پست ديده باني هستيم كه افراد مجهز به سامانه هايي شدند كه مي توانند اطلاعات خود را دركوتاه ترين زمان ممكن به صورت ديتا به مراكز فرماندهي و كنترل منتقل كنند.
ميقاني همچنين كشورهاي همسايه ايران را كشورهاي دوست و برادر دانست و گفت: توانمندي ما در راستاي تقويت و پشتيباني از اين كشورها خواهد بود و صحبت هايي كه گاهاً در خلاف اين جهت مطرح مي شود به منظور ايران هراسي در منطقه است اما ما معتقديم تنها مزاحم منطقه ما رژيم صهيونيستي است كه اگر اقتدار ايران نبود بسياري از كشورهاي منطقه را مي بلعيد.

 



نماز عيد قربان به امامت آيت الله سيداحمد خاتمي در دانشگاه تهران اقامه مي شود

رئيس ستاد نماز جمعه تهران گفت: نماز عيد قربان امسال به امامت آيت الله سيداحمد خاتمي راس ساعت 8 صبح در دانشگاه تهران اقامه مي شود.
به گزارش فارس حجت الاسلام شيرمردي روز گذشته در نشستي خبري با خبرنگاران اظهار داشت: نماز با عظمت عيد قربان امسال با امامت حضرت آيت الله سيداحمد خاتمي راس ساعت 8 صبح روز عيد قربان اقامه خواهد شد.
وي تاكيد كرد: درهاي دانشگاه تهران روز چهارشنبه 26 آبان از ساعت 30:6 دقيقه به روي نمازگزاران گشوده خواهد شد.
رئيس ستاد نماز جمعه تهران افزود: برنامه هاي نماز عيد قربان امسال راس ساعت 7 با قرائت كلام الله مجيد توسط يكي از قاريان برجسته و مديحه سرايي اهل بيت(ع) و سپس بيان احكام و فلسفه روز عيد قربان توسط يكي از فضلاي روحاني ادامه مي يابد.
حجت الاسلام شيرمردي همچنين گفت: شهرداري، تاكسيراني و متروي تهران با برنامه ريزي انجام شده، نمازگزاران محترم را با استفاده از چند هزار دستگاه اتوبوس، ون ومترو از ميادين اصلي و ايستگاه هاي منتهي به محل برگزاري نماز عيد قربان منتقل مي كنند و متروي تهران از ساعت 30:5 آماده انتقال نمازگزاران است.

 



روزنامه السفير لبنان: مردم ايران بي توجه به تحريم ها زندگي عادي خود را سپري مي كنند

يك روزنامه لبناني در گزارشي تحليلي با اشاره به تحريم هاي غرب عليه جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد كه تحريم ها هيچ كاري از پيش نبرده و مردم ايران زندگي عادي و طبيعي خود را مي گذرانند.
روزنامه السفير در اين باره نوشت: كساني كه اين روزها از ايران بازديد مي كنند اين مطلب برايشان ملموس است كه چهره ايران به مانند آن چيزي كه رسانه هاي غربي از افزايش بحران ناشي از محاصره و تحريم هاي وارده بر اين كشور ترسيم مي كنند، نيست.
اين گزارش كه با عنوان «اوضاع ايران از درون شباهتي به محاصره و تحريم ندارد»، به بررسي اوضاع داخلي ايران پرداخته و ضمن اشاره به جريان عادي زندگي در ايران، بر اين مطلب تاكيد دارد كه محاصره و تحريم ها نتوانسته اند كاري از پيش ببرد.
السفير افزود: با وجود تمامي تبليغات رسانه اي و سياسي درباره محاصره و تحريم ها، ايران زندگي عادي و طبيعي خود را مي گذراند، ترسي در چهره مردم نيست چرا كه چيزي را از دست نداده اند، خيابان ها و بازار تا ساعات پاياني شب پرازدحام است، گاهي اوقات نيز فقط جايگاه هاي سوخت به دليل سيستم كارتي توزيع سوخت، ويژه تاكسي ها كه اكثرا با گاز و نه بنزين كار مي كنند مملو از خودرو مي باشد. بعد از افزايش توليد سوخت در 9 پالايشگاه ايران، نياز به خريد سوخت از خارج بسيار كاهش يافته است. به اعتقاد برخي، اگر قاچاق سوخت به خارج از ايران به ويژه افغانستان صورت نگيرد، نياز بازار داخلي برطرف خواهد شد.
در ادامه اين گزارش آمده است: كساني كه اين روزها از ايران بازديد مي كنند اين مطلب برايشان ملموس است كه چهره ايران به مانند آن چيزي كه رسانه هاي غربي از افزايش بحران ناشي از محاصره و تحريم هاي وارده بر اين كشور ترسيم مي كنند، نيست. بنابر اعلام وزارت بازرگاني حجم تجارت خارجي در 4 سال اخير بسيار بيشتر از سطح انتظار بوده است. اين اطلاعات بر قراردادهاي سرمايه گذاري و مبادلات تجاري و صنعتي با بسياري از كشورهاي اروپايي و آسيايي و نيز عربي تاكيد دارند به علاوه اين كه توليد گندم بيش از نياز بازار داخلي شده و به خارج از كشور بويژه مصر صادر مي شود.
در پايان اين گزارش با اشاره به شكست تلاش هاي غرب عليه جمهوري اسلامي ايران پيش بيني شده است كه ايران در آينده نيز شكست هاي ديگري را نيز به غرب تحميل كند.

 



گشايش نمايشگاه ياد يار مهربان با هدف تجهيز كتابخانه هاي مراكز آموزشي

گروه ادب و هنر-
هشتمين نمايشگاه كتاب «ياد يار مهربان» با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، وزير آموزش و پرورش، شهردار تهران و جمعي از ناشران و مديران فرهنگي روز گذشته در بوستان گفت وگوي تهران افتتاح شد.
سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين مراسم با بيان اينكه اقدام شهرداري در برگزاري نمايشگاه ياد يار مهربان مي تواند الگويي در حوزه فرهنگي براي ديگر سازمان ها باشد، اظهار داشت: بايد براي رفع نيازهاي فرهنگي از جهت سخت افزاري و نرم افزاري تلاش هاي فراواني انجام گيرد.
وزير ارشاد، كتاب را پشتوانه تمدن و فرهنگ يك جامعه دانست و گفت: رسانه كتاب پشتوانه قوي براي ديگر رسانه ها به شمار مي رود و توليد فيلم، تئاتر، مستندهاي راديويي و تلويزيوني مناسب و توليد كتاب هاي پرمحتوا امكان پذير خواهد بود و اگر كتاب در سطح جامعه داراي منزلت و محتواي غني باشد قطعاً ديگر برنامه ها نيز متاثر از آن خواهند بود.
وي از تمامي وزارتخانه ها، نهادها و حتي معلمان خواست تا براي افزايش اين شاخص ها تلاش كنند.
وزير آموزش و پرورش نيز در مراسم آغاز به كار هشتمين نمايشگاه «ياد يار مهربان» از تجهيز تمام كلاس هاي مدارس ابتدايي شهر تهران به كتابخانه تا پايان سال جاري خبر داد.
حميدرضا حاجي بابايي افزود: اين كتابخانه ها با ظرفيت 100 تا 200 جلد كتاب در هر يك از كلاس هاي درس شهر تهران ايجاد خواهد شد.
وي با بيان اينكه براي توجه به جايگاه كتاب و كتابخواني بايد در تمام كلاس هاي درس مقطع ابتدايي، كتابخانه ايجاد شود، افزود: از مجموع 260 هزار كلاس درس ابتدايي كشور تاكنون 120هزار كلاس درس به كتابخانه مجهز شده و تا پايان امسال نيز تجهيز 20 هزار كلاس درس را در برنامه قرار داده ايم.
وزير آموزش و پرورش در ادامه از افتتاح 40 هزار نمايشگاه كتاب در 40 هزار مدرسه كشور در هفته جاري خبر داد و گفت: براي خريد كتب مرتبط با نيازهاي دانش آموزان از بين 32هزار عنوان كتاب معرفي شده از سوي 603 ناشر تاكنون حدود 14 هزار عنوان كتاب انتخاب شده است.
محمدباقر قاليباف، شهردار تهران هم در اين مراسم گفت: تقويت مدارس ابتدايي، راهنمايي، دبيرستان، خوابگاه هاي دانشجويي، حوزه هاي علميه و پژوهشگاه علوم انساني از جمله اهداف برگزاري نمايشگاه ياديار مهربان است.
وي با تأكيد بر اهميت فعاليت هاي فرهنگي در سطح شهر افزود: همان قدر كه زيبايي شهر اهميت دارد، فرهنگ و ورزش نيز اهميت دارد، طبيعتاً تجهيز كتابخانه هاي مدارس ابتدايي در دستور كار شهرداري است.
شهردار تهران اضافه كرد: شهرداري بيش از سه ميليون مترمربع مراكز فرهنگي و مذهبي در سطح شهر تهران در حال ساخت دارد كه باغ موزه دفاع مقدس نمونه اي از اين كارهاست.
قاليباف همچنين از راه اندازي بزرگترين مجموعه ورزشي و فرهنگي در سال 92 خبر داد و گفت: اين مجموعه كه در تپه هاي عباس آباد ساخته خواهد شد، با كشورهاي پيشرفته قابل مقايسه خواهد بود.
گفتني است، چهارمين نمايشگاه ياديار مهربان با نمايش بيش از 9000 عنوان كتاب تا 29 آبان ادامه خواهد داشت. در اين نمايشگاه براي اولين بار عموم مردم نيز امكان تهيه كتاب را دارند.

 



200 توصيه شوراي حقوق بشر به آمريكا واشنگتن تحريم هاي يكجانبه عليه ديگر كشورها را لغو كند

شوراي حقوق بشر سازمان ملل بيش از 200 توصيه براي كاهش نقش حقوق بشر در آمريكا، به اين كشور ارائه كرد كه از آن جمله، لغو تحريم هاي يكجانبه عليه ديگر كشورها بود.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از سايت شوراي حقوق بشر، اين شورا كه نشست دوره اي خود را هر چهار سال يك بار براي بررسي وضعيت حقوق بشر در تمامي كشورهاي عضو سازمان ملل برگزار مي كند، در نهمين دور نشست خود از 1 تا 12 نوامبر، وضعيت حقوق بشر در 16 كشور از جمله آمريكا را مورد بررسي قرار داد.
در پيش نويس گزارش كارگروه شورا درباره وضعيت حقوق بشر در جهان كه 10 نوامبر منتشر شد، 228 پيشنهاد به آمريكا ارائه شد تا اين كشور وضعيت حقوق بشر را بهبود بخشد.
براساس يكي از توصيه ها از دولت آمريكا درخواست شده تا علاوه بر رفع مسائل ديگر به تبعيض عليه افرادي كه تبار آفريقايي دارند پايان دهد.
درخواست براي برداشتن بي قيد وشرط تحريم هاي اقتصادي يكجانبه عليه ديگر كشورها از ديگر خواسته هاي اين شورا بوده است. شورا مي گويد: اعمال تحريم هاي يكجانبه تاثير منفي بر حقوق انسان ها مي گذارد.
در بيانيه شورا، آمريكا به نقض چندين مورد حقوق بشر متهم شده كه آخرين آن نصب اسكنرهاي بدن نما در فرودگاههاي كشور بوده است.

 



همزمان با روز عرفه كعبه امروز با گلاب ناب كاشان شست و شو مي شود

كاشان- خبرنگار كيهان:
همزمان با روز نهم ذي الحجه «روزعرفه» خانه خدا امروز با گلاب ناب كاشان شست و شو داده مي شود.
در حالي كه سعودي ها تمامي امور مربوط به خانه خدا، كعبه و حج را در يد قدرت خود گرفته اند، اين افتخار براي ما ايرانيان باقي است كه زادگاه شيرخدا اميرالمؤمنين «ع» با گلاب ناب كاشان شست و شو مي شود.
اين موهبت دير زماني است كه با زندگي مردمان خطه كاشان عجين گشته است، حضور زائران ايراني در اين همايش علاوه بر برخورداري از فيوض معنوي، مايه مباهات به عطر روح افزاي گل هاي محمدي در اين شهر مذهبي با قدمت 8 هزار سال تمدن است. پيشينه شست و شوي خانه خدا با گلاب ناب كاشان شايد به پيش از عصر صفويه برگردد ولي در عهد شاه عباس بود كه اين رسم و آئين با ارسال گلاب از اين شهرستان به خارج از كشور، خاصه كشور عربستان و شهر مقدس مكه رسميت يافت.
مراسم شست و شوي اماكن مقدس در كشورهاي عربستان و عراق در سال چندين مرتبه صورت مي گيرد كه شست و شو و عطرافشاني خانه كعبه در هر سال 2 مرتبه در روز اول ماه شعبان المعظم و روز نهم ماه ذي الحجه (روزعرفه) با حضور مقامات كشورهاي اسلامي و همراهي هزاران زائر از اقصي نقاط دنيا توسط توليت مسجدالحرام صورت مي گيرد. در روز شست و شو كه از ساعت 7 صبح آغاز مي شود، مطاف كعبه بسته مي شود و 3 حلقه انساني دور كعبه تشكيل مي شود و هيچ كس بدون كارت ويژه نمي تواند وارد اين حلقه شود و براي هر كشور هم معمولاً تا 5 كارت صادر مي كنند.
شست و شوي خارجي حرم با يك پله متحرك كه سابقاً برقي نبوده و الان برقي است، انجام مي شود داخل خانه خدا برق كشي وجود ندارد و يك پرده، بالكن و راه پله اي در ركن عراقي كه به پشت بام كعبه راه دارد و 3 ستون و يك صندوق سنگي براي نگهداري گلاب و ديگر هيچ، اين چيزهايي است كه در داخل خانه كعبه وجود دارد، ضمن اينكه كعبه قبلاً دو درب داشت كه از يكي وارد و ازديگري خارج مي شدند ولي الان فقط يك درب دارد.
براي هر مرحله در دو مقطع سال (اول شعبان و نهم ذي الحجه) مقدار 40 كيلو گلاب دو آتشه كه عطر آن جدا نشده، جمعاً براي دو مرحله 80 كيلوگرم مصرف مي شود وشيوه شست و شو هم بدين ترتيب است كه ابتدا زمين كعبه با آب زمزم خيس مي شود و سپس با گلاب ناب كاشان شست و شو و عطرافشاني مي شود.
ذكر اين نكته هم ضروري است كه سعودي ها مي خواستند اين افتخار را هم به نام خود ثبت كنند و تا قبل از سال 72،، گلاب مخصوص شست و شوي خانه خدا در شهر طائف (از شهرهاي عربستان) تهيه مي شد ولي اصلاً كيفيت گلاب منطقه كاشان را نداشت.

 



سالانه 7هزار ميليارد ريال يارانه سم و كود كشاورزي است

تبريز- خبرنگار كيهان:
رئيس مؤسسه تحقيقات واكسن و سرم سازي رازي گفت: سالانه 7هزار ميليارد ريال يارانه سم و كود كشاورزي است.
عبدالحسين دليمي افزود: امسال تنها 250 ميليارد ريال سهم بخش دامپزشكي كشور از اين ميزان است.
وي ادامه داد: هم اكنون بيش از 65 نوع واكسن، در اين مؤسسه توليد مي شود و اين مركز، تمام نياز بازار داخل را به واكسن هاي انساني ودامي، تامين مي كند.
دليمي تصريح كرد: هر سال بيش از 3 ميليارد دز واكسن هاي طيور در كشور به توليد مي رسد و در «رازي» پيام مرند، بيش از 200 ميليون دز واكسن دوگانه توليد مي شود و ظرفيت تامين واكسن دامي «رازي» در طول سال 350 ميليون دز است. وي گفت: در واقع بيش از 90 درصد واكسن هاي مورد نياز دامپزشكي ايران، در اين مركز توليد مي شود.

 



با هدف تشويق و توسعه يك ميليارد ريال به طرح كوچكترين ميكروفن جهان اختصاص يافت

بابل- خبرنگاركيهان:
رئيس دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل از اختصاص يك ميليارد ريال به طرح كوچكترين ميكروفن جهان خبر داد.
دكتر عسكر جانعلي زاده گفت: استقبال جمع زيادي از دانشگاهيان، چهره هاي برجسته علمي، مسئولان بلندپايه كشوري و غيره از غرفه پژوهشكده فناوري نانو اين دانشگاه به خصوص كوچكترين ميكروفن جهان در سومين جشنواره فناوري نانو در تهران باعث شد براي تشويق كارگروه اين طرح و توسعه آن، مبلغ يك ميليارد ريال به اين طرح اختصاص يابد.
وي افزود: ساخت كوچكترين ميكروفن جهان كه كار دكتر بهرام عزيز الله گنجي بود تاكنون با استقبال خوبي از سوي نهادها و سازمان مواجه شده است.
جانعلي زاده اظهار داشت: اين دانشگاه آمادگي دارد در خصوص طرح مذكور و ساير طرح هاي صنعتي و پژوهشي با سازمان و نهادهاي خصوصي و دولتي انعقاد قرارداد كند.

 



از سوي وزير نيرو قيمت واقعي آب در كشور بزودي اعلام مي شود

شهركرد-خبرنگار كيهان-
با توجه به اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها، قيمت واقعي آب در سراسر كشور بزودي اعلام مي شود.
مدير روابط عمومي و امور بين الملل شركت آب و فاضلاب كشور كه در برنامه كارگاه آموزشي آشنايي خبرنگاران با صنعت آب و فاضلاب در شهركرد سخن مي گفت، افزود: قيمت واقعي آب بزودي از سوي وزير نيرو به مردم اعلام مي شود.
مهندس احد جاوداني اضافه كرد: هدفمندسازي يارانه ها يك طرح مهم و اساسي ملي است و هيچ كس با اجراي آن مخالف نيست و لازم است همه تلاش كنيم اين طرح مهم اقتصادي در كشور به نحو مطلوب اجرا شود.
وي با اشاره به اين كه آب يك نعمت خدادادي است گفت: متاسفانه اكثر مردم ايران در مصرف آب الگوي صحيح مصرف را رعايت نمي كنند.
مهندس جاوداني تاكيد كرد: تامين منابع آبي سهل الوصول نيست و جايگزين ندارد و شايسته است كه از اين منبع بسيار با ارزش به صورت بهينه استفاده كرد.

 



اخبار ادبي و هنري

پيگيري دفتر رهبر انقلاب از وضعيت شمس آل احمد
فرزند شمس آل احمد گفت: دفتر مقام معظم رهبري طي تماس هايي جوياي حال پدرم شمس آل احمد شدند.
جلال آل احمد با بيان اينكه برخي از مسئولان نظام به عيادت پدر آمده اند و از سوي دفتر مقام معظم رهبري هم جوياي حال ايشان شده اند، اضافه كرد: برخي از مسئولان نظام از جمله مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، و مديران خانه كتاب و برخي نمايندگان مجلس از شمس آل احمد عيادت كرده اند و از سوي دفتر مقام معظم رهبري هم طي تماسي از حال ايشان مطلع شدند.
وي با اشاره به هزينه بيمارستان براي درمان شمس ادامه داد: رئيس مجلس شوراي اسلامي تمام هزينه درمان پدر را متقبل شده است، اما هنوز به مرحله تسويه و پرداخت هزينه ها نرسيده ايم.
فرزند شمس آل احمد در گفت وگو با فارس درباره وضعيت پدر و اينكه تا چه زماني در بيمارستان بستري است، گفت: شمس آل احمد همچنان قادر به تكلم نيست و در بخش ICU بيمارستان باهنر تهران بستري است.
بيست و نهمين جشنواره بين المللي فيلم فجر كليد خورد
با اعلام زمان قطعي برگزاري، آخرين مهلت شركت و بخش هاي مختلف، برگزاري بيست و نهمين جشنواره بين المللي فيلم فجر كليد خورد.
مديرعامل موسسه امور جشنواره هاي فيلم و دبير جشنواره بيست و نهم فيلم فجر 30 آذر را آخرين مهلت دريافت نسخه اوليه فيلم ها و 16 تا 26 بهمن 89 را زمان قطعي برپايي اين دوره از جشنواره اعلام كرد.
مهدي مسعودشاهي در معرفي بخش هاي مختلف جشنواره بيست و نهم فيلم فجر بيان داشت: اين جشنواره در دو بخش كلي مسابقه سينماي ايران و جام جهان نما (مسابقه سينماي بين الملل) برگزار مي شود كه بخش سينماي ايران شامل مسابقه آثار سينماي ايران، نگاه نو (مسابقه فيلم هاي اول)، ويدئو سينما (مسابقه آثار ويدئويي)، مسابقه مواد تبليغاتي و اطلاع رساني فيلم ها، تجلي اراده ملي و همچنين بخش مرور سينماي ايران (خارج از مسابقه) است.
دبير جشنواره بين المللي فيلم فجر در خاتمه خاطرنشان كرد: بخش بين المللي نيز شامل مسابقه سينماي بين الملل، جلوه گاه شرق (مسابقه سينماي آسيا)، جشنواره جشنواره ها و نمايش هاي ويژه خواهد بود و جوايز ققنوس زرين همگرايي در آسيا، بيرق طلايي (جايزه ويژه مصطفي عقاد)، راه انبياء (عدالتخواهي و ظلم ستيزي) و جايزه حقوق بشر اسلامي خواهد بود.
بوش به سرقت ادبي متهم شد
رئيس جمهور سابق آمريكا در بخش هايي از كتاب خاطرات خود كه به تازگي منتشر شده، بدون ذكر منبع از كتب و مقاله هاي ديگران نسخه برداري كرده است.
به گزارش شبكه پرس تي وي به نقل از پايگاه خبري هافينگتون پست، يكي از اين مطالب به رويدادي مربوط مي شود كه بوش در آن حضور نداشته و آن را به طور كامل از يك كتاب خاطرات ديگر سرقت كرده است. اين مطلب درباره ديدار حامد كرزاي، رئيس جمهور افغانستان با يكي از فرماندهان اقوام تاجيك ارتش افغانستان در مراسم تحليف رياست جمهوري وي است.
راه اندازي مجمع ناشران انقلاب اسلامي
مجمع ناشران انقلاب اسلامي راه اندازي شد. در اين مجمع ناشراني همچون اميركبير، سوره مهر، بوستان كتاب، به نشر، نشر شاهد، سروش، انتشارات مركز اسناد، نشر شهر و انتشارات پژوهشگاه و فرهنگ انديشه اسلامي عضو هستند.
مجمع ناشران انقلاب اسلامي با برگزاري نشست خبري كه امروز دوشنبه بيست و چهارم آبان در محل ساختمان جديد انتشارات سوره مهر برگزار مي شود اعلام موجوديت مي كند. در اين نشست بيانيه اين مجمع قرائت خواهد شد.

 



با حضور مردم و مسئولان در قم صورت گرفت
تشييع پيكر پدر شهيدان كاركوب زاده

قم - خبرنگار كيهان:
مراسم تشييع مرحوم خداداد كاركوب زاده پدر شهيدان خليل، عبدالجليل و منصور كاركوب زاده از مسجد نور قم به سمت حرم كريمه اهل بيت(س) برگزار شد.
در اين مراسم حجت الاسلام والمسلمين سعيدي امام جمعه قم، حجج اسلام موسي پور استاندار قم، آشتياني نماينده مردم قم در مجلس، سرتيپ مهدوي نژاد، فرماندار قم و جمعي از مسئولان خانواده معظم شهدا و مردم شهيدپرور قم حضور يافتند.
نماز بر پيكر پاك پدر بزرگوار شهيدان كاركوب زاده توسط آيت الله نوري همداني اقامه شد.
به گزارش خبرنگار ما پيكر اين مرحوم براي خاكسپاري به شهر شوشتر محل خاكسپاري دو فرزند شهيدش منتقل شد. فرزند سوم اين خانواده منصور كاركوب زاده مفقودالاثر بوده و دو فرزند ديگر نيز جانبازند. ايشان خود نيز در طول هشت سال دفاع مقدس در جبهه هاي حق عليه باطل حضور يافت و از آرمانهاي انقلاب اسلامي دفاع كرد.
مرحوم كاركوب زاده از يكسال پيش به دليل سكته مغزي به كما رفته بود. در آخرين شب سفر رهبر معظم انقلاب اسلامي به استان قم به دليل نامه اي كه مادر شهيدان كاركوب زاده براي معظم له فرستاده بودند باعث شد تا حضرت آيت الله خامنه اي بازگشت خود را به تهران به تاخير انداخته و از اين خانواده ديدار كند و اين مرحوم را مورد تفقد قرار دهند.
رهبر انقلاب پس از حضور در منزل خانواده شهيدان كاركوب زاده و پس از مشاهده مرحوم خداداد كاركوب زاده كه در بستر بود، چند بار با صداي بلند سلام كردند و فرمودند: «خدا ان شاء الله شما را حفظ كنه. اجرتان بده. شهداي شمارو با پيغمبر محشور كنه.»
خانواده ايشان در حاشيه تشييع پيكر پاك اين پدر شهيد از ويژگي هاي بارز پدر صبر و ايثار را خدمت به مردم دانستند و بيان داشتند: همواره دستگير نيازمندان و محرومين بود و در راستاي حل مشكلات مردم تا آنجا كه توان داشت قدم برمي داشت.
گفتني است اين پدر شهيد دارنده نشان ملي ايثار از سوي رياست محترم جمهوري مي باشد.

 



امروز با حضور رئيس جمهور در چهار محال و بختياري صورت مي گيرد
بهره برداري از نخستين كارخانه ورق گالوانيزه خودرو در خاورميانه

شهر كرد-خبرنگار كيهان:
با حضور رئيس جمهور نخستين كارخانه توليد ورق گالوانيزه خودرو در چهار محال و بختياري، امروز به بهره برداري مي رسد.
دكتر محمود احمدي نژاد با سفر به استان چهار محال و بختياري نخستين كارخانه توليد ورق گالوانيزه بدنه خودرو را در خاورميانه امروز افتتاح مي كند.
رئيس سازمان صنايع و معادن استان در گفت وگو با خبرنگار كيهان با اعلام خبر فوق افزود: با بهره برداري از اين مجتمع، ايران در توليد ورق گالوانيزه بدنه خودرو به خودكفايي مي رسد و نياز صنعت خودروسازي داخلي به اين محصول مرتفع مي شود.
مهندس رحمان كرمي اظهار داشت: از سوي متخصصان داخلي تست هاي گرم و سرد مجتمع ورق گالوانيزه خودرو با موفقيت انجام شده است. وي با اشاره به اينكه اين طرح با جديدترين فناوري هاي روز دنيا اجرا شده است گفت: با آغاز فعاليت كارخانه ورق خودرو نيازهاي داخلي به ورق بدنه خودرو تامين خواهد شد.
وي ادامه داد: مشخصات فني توليدات اين مجتمع به گونه اي است كه قابليت استفاده در بدنه تمامي خودروهاي روز دنيا را دارد.
مهندس كرمي با اظهار اين مطلب كه با بهره برداري از كارخانه ورق گالوانيزه خودرو، سالانه 400 هزار تن از اين نوع محصول توليد مي شود توضيح داد: اين مجتمع با اعتبار ارزي 60 ميليون يورو و 1100 ميليارد ريال از سوي متخصصان ايراني آماده بهره برداري شده است.

 



وزير كشور:راهبرد دانش بومي در سفرهاي استاني ثمر داد

بنا به گفته وزير كشور، سفرهاي استاني هيئت دولت امروز طرحي نو تحت عنوان «راهبرد دانش بومي» را در مناطق و استان هاي مختلف كشور تحقق بخشيده كه اين مهم مي تواند به توسعه همه جانبه كشور در حوزه هاي گوناگون كمك شاياني كند.
مصطفي محمد نجار شنبه در حاشيه مراسم جشن مردمي شهرستان شدن «چرام» در گفت وگوي اختصاصي با ايرنا افزود: نقشه راه مبتني بر دانش و خلاقيت و نوآوري هاي بومي درهر منطقه مهمترين رهاورد و نتيجه سفرهاي استاني هيئت دولت بوده كه امروزه افق روشني را براي يافتن مسير توسعه همه جانبه در كشور فراهم آورده است.
وي افزود: سفرهاي استاني از ابتكارهاي دولت نهم و دهم است و اين سفرها در راستاي بحث عدالت محوري و توجه به همه اقشار جامعه صورت مي گيرد.
وزير كشور با بيان اينكه، مسئولان، وزرا و همه شخصيت هاي ارشد نظام در شهرستان ها و روستاها حضور پيدا مي كنند و مشكلات و تنگناهاي مردم را از نزديك لمس مي كنند، گفت: ضروري است كه مسئولان و مديران اجرايي استان ها نهايت بهره و استفاده لازم را از حضور هيئت دولت ببرند.
نجار اظهار داشت: امروزه دولت و كشور جمهوري اسلامي در نهايت بالندگي، شادابي و شكوفايي در اوج اقتدار و عزت قرار دارد و دولت دهم نيز با همان شعار عدالت محوري اين مسير را با تمامي وجود و افتخار و با كمك مردم، مسئولان اجرايي خود در استان ها طي خواهد كرد.
وي از تاكيد و دستور رئيس جمهوري، براي آماده شدن وزرا و هيئت دولت جهت انجام دور چهارم سفرهاي استاني با رويكردي جديد خبرداد و افزود: سفر دور چهارم هيئت دولت متفاوت از سفر سه دور قبلي است و اين بار درشهرها و مناطق مختلف كشور و نه در مراكز استان ها و با هدف محروميت زدايي به ويژه در مناطق محروم كشور انجام خواهد شد.
وزير كشور با اشاره به اينكه هم اكنون با بررسي ها و پيگيري هايي كه در طرح نظارت و كنترل پروژه هاي عمراني در وزارت كشور انجام شده، پيشرفت فيزيكي پروژه هاي عمراني در بسياري از استان ها خوب و مثبت بوده است، افزود: انجام سفرهاي استاني در دور چهارم مي تواند به روند تسريع در انجام طرح هاي عمراني استان ها كمك كند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14