(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 30 آبان 1389- شماره 19794

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
اعتراف ديويد آلبرايت، رئيس مؤسسه علوم و امنيت بين المللي: آمريكا تحريم مي كند ايران مي سازد
تصميمات مجلس براي نفت و برق در برنامه پنجم
شليك موفق سامانه موشكي «تور.ام 1» در آخرين روز رزمايش مدافعان آسمان ولايت 3
جليلي در ديدار برهان الدين رباني:صلح در افغانستان بايد بر مبناي وحدت ملي و خواست مردم شكل گيرد
بازگشت زائران خانه خدا به كشور
با گراميداشت مجاهدت هاي آيت الله مرعشي دهمين آئين بزرگداشت حاميان نسخ خطي برگزار شد
در پايان ايام تشريق بارش شديد باران در مكه سيل جاري كرد
دشمن درباره هدفمندي يارانه ها به جنگ رواني روي آورده است
قلمرو جهاني « ولايت » علي بن ابيطالب (ع)



اعتراف ديويد آلبرايت، رئيس مؤسسه علوم و امنيت بين المللي: آمريكا تحريم مي كند ايران مي سازد

ديويد آلبرايت در يك اظهار نظر نادر تاكيد كرد كه ايران قادر است همه كالاهاي تحريمي را با موفقيت در داخل توليد كند.
به گزارش پايگاه اينترنتي «ايران هسته اي»،رئيس موسسه علوم و امنيت بين المللي كه خود قبلا بازرس تسليحاتي سازمان ملل بوده به فارين پاليسي گفت: «سازمان ملل در دورهاي قبلي تحريم ها بر ضد ايران يك رشته از مفرها را بسته و تلاش ايران را براي دستيابي به مواد براي برنامه غني سازي هسته اي خود با موفقيت پيچيده تر ساخته است. اين تحريم ها در كوتاه مدت به ايران لطمه مي زند». وي ادامه داد: «تحريم ها ممكن است موجب تشويق به ساخت قطعات مربوط به برنامه هسته اي در داخل شود و به سود صنايع هسته اي و نظامي كشور باشد».
آلبرايت سپس گفت: «اگر ايران نتواند تجهيزات هسته اي مورد نياز خود را از خارج تامين كند خودش اين تجهيزات را مي سازد و موفق مي شود». آلبرايت همواره با جناح تندروي واشينگتن عليه ايران همراه بوده و مداوما به سيا مشاوره داده است. موسسه او اولين عكس ها از برنامه هسته اي ايران را در اوت 2002 منتشر كرد.
سامور: تركيه بي طرف نيست
در همين حال، مشاور ارشد باراك اوباما در امور خلع سلاح علت مخالفت آمريكا با برگزاري مذاكرات ايران و 1+5 در تركيه را «بي طرف نبودن» اين كشور اعلام كرد.
گري سامور كه در مركز نيكسون در واشينگتن سخن مي گفت، بالاخره علت اصلي مخالفت آمريكا با ميزباني مذاكرات ايران و 1+5 توسط تركيه را فاش كرد. وي كه جزو حلقه اول مشاوران اوباما در امور خلع سلاح و عدم اشاعه است، گفت: «دولت ايران تركيه را براي برگزاري دور تازه اي از مذاكرات هسته اي پيشنهاد كرده است ولي اين موضوع امكان ندارد زيرا از آنجا كه تركيه به قطعنامه هاي شوراي امنيت سازمان ملل راي منفي داده است تركيه كشوري بي طرف نيست».
سامور درباره استراتژي مذاكراتي آمريكا در مقابل ايران، گفت: «آمريكا و متحدانش در حال بازنگري در پيشنهادي يكساله به ايران براي تبادل سوخت مورد نياز يك راكتور تحقيقاتي در برابر ذخيره اورانيوم با غناي پايين ايران هستند. آمريكا هنوز اصرار دارد ايران طبق قطعنامه هاي سازمان ملل برنامه غني سازي اورانيوم خود را به حالت تعليق درآورد و در عين حال گفت اين تعليق ممكن است موقت باشد. مدت زمان اين تعليق و شرايطي كه بر اساس آن اين تعليق مي تواند لغو شود موضوع مذاكرات است».
مشاور اوباما درباره نوع نگاه دولت آمريكا به برنامه هسته اي ايران، گفت: «زماني كه مسئله منع گسترش سلاح هاي هسته اي مطرح مي شود ايران اولويت دولت آمريكا را تشكيل مي دهد. آمريكا ترديدي ندارد كه هدف ايران در برنامه هسته اي اش دستيابي به سلاح هاي هسته اي است».
سامور درباره ضرورت تصويب معاهده استارت در سنا هم اظهار داشت: «تصويب نشدن استارت در كنگره آمريكا كه مدت تصدي آن رو به پايان است موجب تضعيف ائتلاف ضد برنامه هسته اي ايران بويژه در خصوص حفظ هماهنگي با روسيه مي شود. موضوع مهم تر از اين حرف ها است. اينكه اين معاهده به نماد مهم تري از رهبري آمريكا تبديل شده است».
اوباما: تصويب نيواستارت
ضروري است
باراك اوبامارئيس جمهور آمريكا هم از جمهوري خواهان سنا خواست به خاطر ايران هم كه شده، پيمان نيواستارت را تصويب كنند.
اوباما طي سخناني در ليسبون گفت: «تصويب پيمان استارت يك ضرورت در بخش امنيت ملي آمريكا است. تصويب پيمان جديد استارت براي بازرسي از زرادخانه هاي هسته اي روسيه و كاهش تسليحات هسته اي دو كشور آمريكا و روسيه و افزايش همكاري آمريكا و روسيه اهميت دارد. همكاري آمريكا و روسيه به آمريكا كمك كرده است به ايران فشار وارد كند اين همكاري همچنين به تجهيز ماموريت در افغانستان كمك كرده است پيمان جديد استارت ائتلاف ما در ناتو را تقويت خواهد كرد و امنيت اروپا را افزايش خواهد داد».

 



تصميمات مجلس براي نفت و برق در برنامه پنجم

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در ادامه بررسي جزئيات لايحه برنامه پنجم توسعه تصميماتي در حوزه نفت و برق اتخاذ كردند.
براساس يكي از اين مصوبات كه در جلسه علني صبح ديروز خانه ملت تصويب شد نمايندگان، وزارت نفت را موظف كردند كه سامانه يكپارچه كنترل و اندازه گيري ميزان توليد و فراورش، انتقال، پالايش، توزيع و صادرات نفت خام و گاز طبيعي و فرآورده هاي نفتي را حداكثر تا پايان سال دوم برنامه ايجاد و راه اندازي كند.
وزارت نفت هم چنين موظف شد در راستاي اعمال حق حاكميت و مالكيت بر منابع نفت و گاز و انجام وظايف قانوني خود ضمن ايجاد مديريت اكتشاف، توسعه و توليد و با تجهيز پست هاي سازماني، نسبت به بكارگيري نيروهاي متخصص لازم از طريق انتقال نيروي انساني موجود براي انجام وظايف مندرج در اين قانون و قوانين مرتبط اقدام كند.
بر اين اساس وزارت نفت بايد براي فعاليت هاي اكتشاف، توسعه ، استخراج و توليد نفت و گاز توسط شركت هاي ملي نفت ايران، ساير شركت هاي تابعه وزارت نفت و شركت هاي صاحب صلاحيت، با اتخاذ ضوابط توليد صيانتي، پروانه بهره برداري بدون حق مالكيت نسبت به نفت و گاز توليدي صادر و براساس طرح مصوب، بر عمليات اكتشاف، توسعه و توليد اين شركت ها از نظر مقدار توليد و صيانت مخزن و معيارهاي سلامتي- ايمني و زيست محيطي نظارت كند.
وزارت نفت بايد برنامه جامع صيانتي تهيه كند
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي همچنين وزارت نفت را موظف كردند كه برنامه جامع صيانتي و ازدياد برداشت از مخازن هيدروكربني را تهيه كند.
براين اساس وزارت نفت بايد به منظور افزايش ضريب بازيافت مخازن كشور در طول برنامه به ميزان يك درصد طي سال اول برنامه، برنامه جامع صيانتي و ازدياد برداشت از مخازن هيدروكربني را با رعايت اولويت بندي مخازن به تفكيك نواحي خشكي و مناطق دريايي تهيه و براي حكم اجراي آن اقدامات لازم را به عمل آورند.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي همچنين مقرر كردند كه دولت دو درصد از درآمد حاصل از صادرات نفت خام و گاز طبيعي را به ترتيب يك سوم به استان هاي نفت خيز و گازخيز و دو سوم شهرستان ها و مناطق كمتر توسعه يافته جهت اجراي برنامه هاي عمراني در قالب بودجه هاي سنواتي اختصاص دهد.
كنتور هوشمند براي مشتركين برق
وكلاي ملت در مصوبه ديگري به وزارت نيرو اجازه دادند تا براي مديريت بار شبكه برق كشور در طول برنامه پنجم توسعه مشتركين كشور را به كنتور هوشمند مجهز كند.
همچنين مجلسي ها به دولت اجازه دادند زمينه توليد پنج هزار مگاوات انرژي بادي و خورشيدي را فراهم كند.
بهارستان نشين ها در ادامه واحدهاي توليدي، صنعتي، دامداري و خدماتي را موظف كردند كه تأسيسات جمع آوري فاضلاب، تصفيه و دفع بهداشتي پساب را اجرا كنند و در غير اين صورت واحدهاي متخلف جريمه شوند.
تذكرات مكرر نمايندگان
به لاريجاني
در پي اعلام اسامي غايبان جلسات علني مجلس صبح ديروز تعدادي از نمايندگان در تذكرات متعددي به لاريجاني نسبت به اين مسأله اعتراض كردند.
به گزارش مهر، در آغاز جلسه علني ديروز مجلس بعد از قرائت نام غايبان جلسه از سوي اميدوار رضايي عضو هيئت رئيسه مجلس، حسن ملك محمدي نماينده دامغان با استناد به تذكر آيين نامه اي با مخاطب قراردادن لاريجاني، گفت: وقتي با مرخصي نمايندگان موافقت مي شود ديگر زيبنده نيست كه نام غايبين را در صحن علني قرائت كنيم.
وي همچنين ادامه داد: برخي از اين افراد به مأموريت رفتند و اين مأموريت ها نيز با موافقت مجلس انجام شده است.
لاريجاني در پاسخ به تذكر وي گفت: ما همه مرخصي ها را لغو كرده ايم و فقط مرخصي هاي مربوط به حج واجب را قبول داريم.
در ادامه جواد جهانگيرزاده نماينده مردم اروميه كه نامش در ليست متأخران قرائت شد نيز با استناد به ماده 91 آيين نامه داخلي مجلس در تذكري آيين نامه اي گفت: نبايد ميان نمايندگان تفاوتي قائل شويد. من اكنون ليست تأخيري ها را در اختيار دارم و نام من به عنوان غايب اعلام شده است اين در حاليست كه نايب رئيس دوم شما روزهاست كه در مجلس حضور ندارد ولي غيبت يا تأخير او هيچگاه ثبت يا قرائت نشده است.
وي همچنين گفت: امروز من و نائب رئيس اول شما آقاي ابوترابي با هم وارد مجلس شديم ولي نام ايشان به عنوان متأخر قرائت نشده است. همچنين نام رضايي ميرقائد نيز كه همزمان با من وارد مجلس شده است در ليست متأخرين خط خورده است و ثبت نشده است. درحالي كه بر اساس آيين نامه شما متعهديد با همه يكسان برخورد كنيد. مگر نمايندگي برخي بيشتر از نمايندگي بعضي از افراد است؟ جهانگيرزاده با انتقاد از برخوردهاي دوگانه در مجلس گفت: بايد به اين امور رسيدگي شود.
لاريجاني نيز در پاسخ به وي گفت: ليست اسامي غايبان و متأخران به صورت كامپيوتري تهيه مي شود و اميدوار رضايي اسامي افراد را بر اساس اين ليست مي خواند و اگر موردي هم بوده و قرائت نشده بايد اصلاح شود.اميدوار رضايي نيز با مخاطب قرار دادن جهانگيرزاده گفت: من اميدوار رضايي ميرقائد هستم و اكنون در جلسه علني حاضرم.
قرائت اسامي غايبان مغاير اقتدار مجلس است
در ادامه علي ادياني راد نماينده مردم قائم شهر در تذكري با استناد به ماده 11 آيين نامه در خصوص قرائت اسامي غايبان تذكر داد و گفت: قرائت اسامي افرادي كه حضور نداشتند مخالف آيين نامه داخلي مجلس است چرا كه با اين اقدام اقتدار مجلس به دست مجلس تا حدود زيادي در افكار عمومي دچار خدشه مي شود درحاليكه حضور نداشتن نمايندگان در مجلس به معناي غيبت نيست و برخي از افراد براي انجام كارهاي مربوط به مجلس مرخصي مي گيرند.
وي با بيان اينكه اسم بنده جلسه پيش در صحن علني به عنوان غايب قرائت شده، افزود: من از 10 روز قبل مرخصي گرفته بودم و اين مرخصي به دليل محول شدن كار مجلس به بنده بوده است و من با استفاده از مرخصي شخصي خود امور مجلس را انجام داده ام.
ادياني با اشاره به قرائت اسامي غايبان در آغاز جلسه علني ديروز گفت: اين نوع برخوردها افكار عمومي را مخدوش مي كند كه اين تعداد نمايندگان مجلس در جلسه علني و زماني كه برنامه پنجم مورد بررسي است حضور نداشته اند.
لاريجاني در پاسخ با تأكيد بر اينكه بهتر است به اين بحث ها پايان داده شود و ديگر اين تذكرات داده نشود، گفت: ما همه مرخصي ها را لغو كرده ايم و نمايندگان بايد به اين موضوع توجه كنند.
وي گفت: هر يك از نمايندگان به دليل انجام كاري غيبت كرده اند اما با توجه به اهميت موضوع برنامه پنجم، ما همه مرخصي ها را لغو كرده ايم.
بهتر است بگوييد بيماري هم سراغ ما نيايد
سيد ناصر موسوي نماينده مردم رامهرمز و رامشير در ادامه جلسه با استناد به تذكر آيين نامه اي بند 11 ماده 23 و ماده 88 آيين نامه داخلي خطاب به لاريجاني گفت: شما اعلام كرديد كه مرخصي ها لغو شده است بهتر است بگوييد كه بيماري به سراغ نمايندگان نيايد. وي با انتقاد از اينكه نام وي به عنوان كسي كه در سفر حج به سر مي برد در صحن علني قرائت شده است، گفت: در حاليكه بنده به دليل اهميت برنامه پنجم اصراري به رفتن حج نداشتم.
لاريجاني نيز در پاسخ گفت: افرادي كه در حج واجب هستند و يا مرخصي استعلاجي گرفته اند براي آنها مرخصي محاسبه مي شود اما اگر افرادي به سفرهايي ديگر رفته اند، ما آن را ملغي كرده ايم جزء مرخصي ها محسوب نمي شود.

 



سردار بيگي اعلام كرد
شليك موفق سامانه موشكي «تور.ام 1» در آخرين روز رزمايش مدافعان آسمان ولايت 3

يكي از فرماندهان پدافند نيروي هوا فضاي سپاه از شليك موفق سامانه موشكي تور ام 1 در رزمايش مدافعان آسمان ولايت 3 خبر داد.
سردار عزت الله بيگي از فرماندهان پدافند نيروي هوا فضاي سپاه پاسداران در گفت وگو با فارس با اشاره به اهميت مقابله با موشك هاي كروز در تهاجمات احتمالي تصريح كرد: با توجه به رفتار موشك كروز و شناختي كه از آن داريم، مقابله با موشك كروز بايد با روش هاي خاص و با بكارگيري تجهيزات مختص به آن صورت بگيرد كه اين تجهيزات مي تواند در زمينه موشكي و يا توپخانه اي باشد كه در بخش پدافند نيروي هوافضاي سپاه اين تجهيزات و روش ها وجود دارد.
وي به وجود سامانه هاي با حجم آتش بالا در مقابله با موشك هاي كروز اشاره كرد و افزود: علاوه بر اين، ما از سامانه هاي مربوط به كشف، رهگيري و مقابله با تهديدات كروز نيز برخوردار هستيم كه اين سامانه ها در اين رزمايش مورد تست و ارزيابي قرار گرفتند.
اين فرمانده پدافندي نيروي هوافضاي سپاه ادامه داد: در اين رزمايش سلاح هاي ديگري در زمينه مقابله با كروز و يا سامانه هايي مانند تور ام 1 و سامانه هاي توپخانه اي با حجم آتش زياد كه بهينه شده و ارتقا يافته اند نيز مورد تست و ارزيابي قرار گرفت كه برخي از آنها مانند سامانه تور ام 1 در گذشته نيز آزمايش و بكارگيري شده بود.
وي همچنين به استفاده از نيروهاي بسيج در بخش پدافندي اشاره كرد و گفت: همانطور كه ما در جنگ تحميلي نيز متكي به همين نيروهاي بسيج مردمي بوديم، امروز هم در بخش پدافند از همين ظرفيت استفاده مي كنيم.
بيگي اضافه كرد: به همين خاطر نيروهاي بسيج در قالب گردان هاي پدافندي آموزش ديدند و اين آموزش هر ساله تحت عنوان طرح نظير به نظير ادامه داشته به طوري كه با گذشت دو سه سال، اين نيروهاي بسيجي توانسته اند به حد بالايي از توانمندي پدافندي دست پيدا كنند. وي تصريح كرد: از آنجايي كه كشور ما داراي تنوع جغرافيايي زيادي از كوير و دريا گرفته تا مناطق كوهستاني است، شايد در برخي مناطق ما از نظر استفاده از سامانه هاي راداري با مشكل روبرو شويم كه به همين منظور ديده بان هاي زبده و آموزش ديده در تمامي اين نقاط كه دشمن احتمال بدهد مي تواند از آنجا نفوذ كند، مستقر هستند.
اين فرمانده بخش پدافند نيروي هوافضاي سپاه تاكيد كرد: در صورت هرگونه تهاجم احتمالي، دشمن قادر نخواهد بود بداند كه در چه مناطقي و چگونه با او مقابله مي شود و اين يكي از ويژگي هاي استفاده از ظرفيت بالاي بسيج است.
انهدام هدف توسط S200
فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء(ص) از انهدام يك فروند هواپيماي بدون سرنشين توسط سامانه موشكي S200 در فاصله بيش از 100 كيلومتر خبر داد.
امير خلبان احمد ميقاني فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء با حضور در جمع خبرنگاران حاضر در رزمايش مدافعان آسمان ولايت 3 با اعلام اين خبر گفت: سامانه S200 توانست هدف مورد نظر را در فاصله بيش از 150 كيلومتر شناسايي و در فاصله بيش از 100 كيلومتر مورد انهدام قرار دهد. وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به بكارگيري سامانه هاي پدافندي ضدكروز در نقاط مختلف كشور اظهار داشت: موشك هاي كروز به دليل سطح مقطع راداري پايين مي توانند قابليت رادار گريزي داشته باشند اما اين موشك ها داراي نقاط ضعفي نيز هستند كه ما به خوبي بر اين امر واقف هستيم. ميقاني تصريح كرد: هر چند در گذشته نقاط خاصي در كشور مجهز به سامانه هاي ضدكروز بودند اما امروز اين سامانه در سراسر كشور مستقر شده و وظيفه دفاع در مقابل حملات موشك هاي كروز متخاصم را بر عهده دارند.
انجام عمليات رواني در رزمايش
سرهنگ حسين رزم آرا كارشناس ارشد عمليات رواني قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبيا(ص) و مدير عمليات رواني رزمايش بزرگ پدافند هوايي مدافعان آسمان ولايت 3 نيز در گفتگو با فارس، با اشاره به انجام موفق اين رزمايش گفت: فرزندان ايران اسلامي با ابتكار عمل خود علاوه بر طراحي و ساخت تجهيزات جديد پدافندي، تاكتيكهاي جديدي در پدافند هوايي ابداع كردند كه اين تاكتيكها نتيجه مطالعه دقيق جنگ هاي هوايي و عملكرد پدافند هوايي كشورهاي مختلف در سه دهه اخير به دست آمده است.
رزم آرا در خصوص راهبرد اصلي قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبيا(ص) در مقابل عمليات رواني و مقابله با جنگ نرم دشمن اظهار داشت: راهبرد اصلي ما تقويت و ارتقاء ولايتمداري، شهادت طلبي و انتظار در افكار رزمندگان پدافند هوايي است. براي دستيابي كامل به اين راهبرد در مخاطبان خود، تدابيري همچون تقويت اعتقادات و باورهاي ديني، تقويت اراده رزم، ارتقاء سطح رضايتمندي، ارتقاء منزلت اجتماعي و... را در پيش گرفته ايم.
وي ادامه داد: البته اقدامات عمليات رواني قرارگاه در 3 حوزه ستادي، علمي و عملي قابل بررسي است.
براساس اصل تمركززدايي، وظايفي را نيز در اين خصوص برعهده مناطق پدافندي گذاشتيم كه ضمن حمايت از مناطق در خصوص عمليات رواني و مقابله با جنگ نرم، بر نحوه انجام آن نظارت داريم.
كارشناس ارشد عمليات رواني قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبيا(ص) با اشاره به اقدامات عمليات رواني قرارگاه در حوزه علمي و پژوهشي خاطرنشان كرد: با توجه به فرمايشات مقام معظم رهبري در خصوص نوآوري و شكوفايي و جايگاه بالاي علم و پژوهش در دين و آيين ما، به اقدامات علمي پژوهشي در عمليات رواني قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبيا(ص) بصورت جدي پرداخته شده است.
رزم آرا به چالش هاي حوزه سايبري اشاره و تصريح كرد: حوزه سايبري يكي از بخش هاي مهم و تأثيرگذار در عمليات رواني و جنگ نرم بوده و هر چقدر در اين حوزه فعاليت كنيم بازهم ناچيز است. پيش بيني و برنامه ريزي جهت بهره گيري از نفرات نخبه و آموزش ديده، همچنين سامانه ها و تجهيزات سايبري و... انجام شده است و خبرهاي خوبي در اين خصوص داريم كه بزودي به اطلاع هموطنان خواهيم رساند.
برنامه هاي آخرين روز رزمايش
سخنگوي اين رزمايش هم، عمليات حجم انبوه آتش توپخانه اي و به كارگيري سيستم هاي موشكي را از جمله مهمترين برنامه هاي آخرين روز اين رزمايش عنوان كرد.
اميرحميد ارژنگي سخنگوي رزمايش بزرگ مدافعان آسمان ولايت 3 در آخرين روز (شنبه) از برگزاري اين رزمايش با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به اقدامات صورت گرفته روز گذشته توسط سامانه هاي پدافندي عليه پرنده هاي مهاجم اين روز را روز شكار هواپيماهاي بدون سرنشين عنوان كرد و گفت: پس از هجوم گسترده انواع پرنده هاي مهاجم دشمن فرضي يگان هاي پدافندي با استفاده از سامانه هاي توپخانه اي و موشكي بردكوتاه كه در معابر نفوذي و در اقصي نقاط كشور مستقر بودند با آتش پرحجم خود توانستند بيش از 10فروند از اين هواپيماهاي بدون سرنشين را كه به قصد حمله به مراكز حساس، حياتي، صنعتي و جمعيتي هجوم آورده بودند در نقاط مختلف منهدم كنند.
ارژنگي همچنين به تهاجم سنگين هواپيماهاي شكاري بمب افكن دشمن اشاره كرد و گفت: در موارد زيادي اعلام وضعيت قرمز از طرف يگانها ابلاغ و بلافاصله عمليات مقابله با اين هواپيماها با استفاده از سيستم هاي پدافندي اعم از توپخانه و سامانه هاي موشكي برد متوسط و برد كوتاه آغاز شد.
وي ادامه داد: همچنين در بيش از 30مورد عمليات قفل روي اهداف انجام شده و با اخطارهايي كه از طريق سامانه هاي توپخانه اي داده شد هواپيماهاي متخاصم مجبور به عقب نشيني شدند.
سخنگوي رزمايش خاطرنشان كرد: در بخش ديگري از عمليات استفاده از هواپيماهاي رهگير پدافندي را داشتيم كه با فرمان صادره از طريق شبكه يك پارچه قرارگاه پدافند هوايي اين هواپيماهاي آماده از يگان هاي مختلف به پرواز درآمده و با انجام عمليات رهگيري با استفاده از تاكتيك هايي كه از طريق افسران كنترل شكاري مستقر در رادارها صورت گرفت به طرف هواپيماهاي مهاجم هدايت و با رهگيري و هشدار آنها را به عقب راندند.
ارژنگي به انجام موفق عمليات آمادرساني، قطعه رساني، نگهداري و تعمير در محل در كوتاهترين زمان ممكن در پهنه كشور اشاره كرد و افزود: با توجه به گستردگي يگان هاي پدافندي در نقاط سخت و صعب العبور اين عمليات به نحو شايسته انجام و بخشي از توان قرارگاه پدافند هوايي براي اجرا در زمان بحران به منصه ظهور رسيد.
وي همچنين به آمار ثبت شده از سوي سامانه هاي راداري طي 24 ساعت گذشته اشاره كرد و اظهار داشت: كل مسيرهاي رؤيت شده توسط رادارها 2 هزار و 891 مورد بود و از اين ميان 2 هزار و 172مورد شناسايي پرنده ها را داشتيم.
سخنگوي رزمايش ادامه داد: 645 مورد اخطار و كنترل نسبت به هواپيماهاي ناشناس صورت گرفت و كل گزارشات ديده بان هاي حاضر در رزمايش 10 هزار و 608 مورد است.
ارژنگي ادامه داد: در آخرين روز رزمايش نيز عمليات حجم آتش انبوه در ارتفاع پايين و نيز استفاده از سيستم هاي موشكي بردكوتاه و برد متوسط را خواهيم داشت كه حجم عمليات رهگيري، كشف و درگيري نيز بالا خواهد بود.
وي در پايان به عملكرد موفق مراكز فرماندهي و كنترل تاكتيكي در روز گذشته اشاره كرد و افزود: اين مراكز توانستند به خوبي با حضور در مناطق مختلف عمليات هاي انجام شده را هدايت كنند.

 



جليلي در ديدار برهان الدين رباني: صلح در افغانستان بايد بر مبناي وحدت ملي و خواست مردم شكل گيرد

برهان الدين رباني ـ رئيس شوراي عالي صلح افغانستان ـ عصر روز شنبه با سعيد جليلي ـ دبير شوراي عالي امنيت ملي ـ ديدار و گفت وگو كرد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در اين ديدار اظهار كرد: جمهوري اسلامي ايران از روند صلح و آشتي ملي در افغانستان بر مبناي خواست دولت و ملت اين كشور حمايت مي كند.
نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي با بيان اين كه صلح در افغانستان بايد بر مبناي وحدت ملي و خواست مردم شكل گيرد، ثمره ده سال حضور اشغالگران را رشد ناامني و افزايش رنج هاي مردم افغانستان دانست.
برهان الدين رباني ـ رئيس شوراي عالي صلح افغانستان ـ نيز با ارائه گزارشي از روند شكل گيري و فعاليت هاي اين شورا، بر اهميت نقش جمهوري اسلامي ايران در تقويت اين روند تاكيد كرد و خواستار مساعدت مضاعف كشورمان در تحكيم ثبات و آباداني افغانستان شد.
گفتني است شوراي عالي صلح افغانستان به ابتكار افغان ها و پس از نا اميدي آنان از نيروهاي خارجي در تامين امنيت و ايجاد صلح ايجاد شده است.
درباره تشكيل اين شوراي 68 نفره اواخر بهار امسال با حضور 1600 تن از سران و بزرگان اقوام و گروه هاي افغاني تصميم گيري شد. اعضاي اين شورا كه چهره هاي جهادي، مقامات دولتي، بزرگان قومي و نمايندگان مجالس افغانستان هستند، در دومين نشست رسمي خود، رباني را به عنوان رئيس اين شورا برگزيدند. سفر رباني به ايران به عنوان اولين سفر خارجي رئيس شوراي عالي صلح افغانستان، حاكي از نقش بي بديل ايران در مناسبات منطقه اي است.

 



از ديروز آغاز شد
بازگشت زائران خانه خدا به كشور

شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران از آغاز عمليات بازگشت حجاج بيت الله الحرام به كشورمان خبر داد.
روابط عمومي شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد: با انجام اولين پرواز در روز 29 آبان، پروازهاي بازگشت زائران خانه خدا به كشورمان آغاز شد.
واحد اطلاع رساني هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران با شماره تلفن 46625151 شبانه روز آماده پاسخگويي به سؤالات هموطنان در زمينه شماره كاروان، روز و ساعت پروازهاي بازگشت حجاج است همچنين اين اطلاعات در پايگاه اينترنتي http:/hajIranaircom قابل دسترسي است.
گفتني است امسال 310هزار زائر ايراني طي 725 پرواز راهي سرزمين وحي شدند. از مجموع پروازهايي كه به سوي عربستان انجام شد، 710 پرواز را شركت هواپيمايي سعودي، 88 پرواز را هواپيمايي جمهوري اسلامي، 73 پرواز را شركت هواپيمايي ماهان و 52 پرواز را شركت هواپيمايي «الوفير» انجام داد.
اين پروازها از 71 فرودگاه مهرآباد تهران، مشهد، ساري، اصفهان، گرگان، شيراز، كرمان، كرمانشاه، بندرعباس، تبريز، اروميه، اردبيل، يزد، زاهدان، بوشهر، رشت و اهواز صورت گرفت. عمليات بازگشت زائران تا 02 آذرماه ادامه دارد.

 



با گراميداشت مجاهدت هاي آيت الله مرعشي دهمين آئين بزرگداشت حاميان نسخ خطي برگزار شد

گروه ادب و هنر-
دهمين آئين بزرگداشت حاميان نسخ خطي و گراميداشت آيت الله مرعشي با حضور غلامعلي حداد عادل رئيس كميسيون فرهنگي مجلس، علي اكبر اشعري، رئيس كتابخانه ملي ايران، حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمود مرعشي نجفي و حجت الاسلام والمسلمين سيدعبدالله فاطمي نيا ديروز در كتابخانه ملي ايران برگزار شد.
حداد عادل طي سخناني در اين مراسم توسعه كتابخانه هاي نسخ خطي را بر عهده حوزه هاي علميه، دولت، مجلس و نظام دانست و گفت: در فرهنگستان زبان فارسي گروهي براي تصحيح نسخه هاي خطي تشكيل شده است تا اين آثار محفوظ بمانند.
وي با يادآوري مجاهدت هاي مرحوم آيت الله مرعشي در حفظ نسخ خطي افزود: اين مرجع براي حفظ نسخ هاي خطي در عالم، بلاد اسلام و حوزه علميه كوشش هاي بسياري كردند تا نسخ هاي خطي شيعيان هميشه محفوظ و باقي بماند.
حداد عادل با انتقاد از كم توجهي به تاريخ ادامه داد: شهيد مطهري در مقاله اي كه درباره تاريخ فلسفه نوشته بودند معتقدند كه حكماي معاصر و فلاسفه از اهميت تاريخ فلسفه غافل هستند.
رئيس كتابخانه ملي ايران نيز در اين مراسم سخنراني كرد و گفت: براي بازتوليد نسخ خطي بايد تدابيري انديشيده شود. دانشگاهيان بايد براي جمع آوري نسخ خطي فكري بيانديشند چرا كه نسخ خطي در جهت گيري مسائل فرهنگي نقش بسزايي را ايفا خواهند كرد.
علي اكبر اشعري، با بيان اين كه يكي از موضوعات مهم اين كتابخانه، توجه به نسخ خطي است، اضافه كرد: كتابخانه ملي ايران براي اين كه نسخ خطي را از نابساماني ها نجات دهد، برنامه هاي بسياري را دنبال مي كند. همچنين در سال هاي گذشته به اين آثار توجه نمي شد كه طي پنج سال اخير تلاش شده تا در قالب خريد و قبول هديه، نسخ خطي را جمع آوري و به حجم و تعداد آنها بيفزاييم.
اشعري با بيان اين كه در خارج از ايران عنايتي به نسخ خطي نمي شود، ادامه داد: برخي از كشورهاي جهان به نگهداري نسخ خطي توجه نداشته و يا به نوعي دانش جمع آوري و حفظ اين آثار را ندارند، همچنين مجريان نظام براي حفظ و جمع آوري اين آثار بايد تدابيري بيانديشند.
وي با بيان اين كه برخي از مراكز به دليل بي توجهي به نسخ خطي، باعث از بين رفتن اين آثار مي شوند، افزود: خانواده ها و اقشار مختلف جامعه با اهدا نسخه هاي خطي به گنجينه هاي ملي از خطر از بين رفتن اين آثار جلوگيري كنند.
حجت الاسلام فاطمي نيا نيز با بيان اين كه آيت الله مرعشي علاوه بر مرجعيت يكي از كتاب شناسان بزرگ جهان اسلام بودند، گفت: كتابخانه اين مرجع عاليقدر از لحاظ كيفيت بزرگترين منبع كتابخانه جهان اسلام است. وي افزود: علم و دانش نسخه پيچ با پزشك داروساز متفاوت است چرا كه نسخه پيچ با نام حداكثر 200 دارو آشنا است ولي پزشك داروساز با آثار جانبي و تداخل داروها به خوبي آشنا است.
اين مثال به اشخاصي مربوط مي شود كه تصور مي كنند موضوع شناس هستند اما فقط به حفظ 100 كتاب كه با موضوع كلي آن هم آشنايي ندارند، مي پردازند.
حجت الاسلام فاطمي نيا با بيان اين كه آيت الله مرعشي موضوع شناس بودند، ادامه داد: اين عالم بزرگوار با تمام رشته هاي علوم اسلامي و حتي چيزهايي كه به عقل يك فرد هم نمي رسد، آشنا بودند، همچنين كتابخانه آيت الله مرعشي از لحاظ كيفيت يكي از كتابخانه هاي عالم اسلام است.

 



در پايان ايام تشريق بارش شديد باران در مكه سيل جاري كرد

حاج محمدرضا تيموري-خبرنگار اعزامي كيهان به مكه مكرمه:
همزمان با پايان ايام تشريق پنجشنبه باران رحمت الهي در مكه مكرمه باريدن گرفت.
روز پنج شنبه 3 ميليون نفر حاجيان كشورهاي مختلف پس از بيتوته شب دوازدهم ذي حجه در منا و سپس رمي جمرات سه گانه، سرزمين آرزوها منا را به سوي مكه و بيت الله الحرام ترك كردند تا با انجام باقي مانده اعمال خود به سوي كشورهاي خويش بازگردند.
به گزارش خبرنگار اعزامي كيهان به مكه مكرمه اين در حالي بود كه بارش پرحجم باران حجاج ساكن در اطراف منا و مكه را به زير پناهگاه ها هدايت كرد. براساس اين گزارش، بارش باران و تگرگ باعث جاري شدن سيل در خيابان ها شد و تردد حجاج را با مشكل روبه رو ساخت. افرادي كه قصد رمي جمرات را داشتند و به سمت جمرات در حركت بودند به دليل بارش سيل آساي باران از حركت باز ايستادند و كساني كه در اطراف جمرات بيتوته كرده بودند ناچار شدند به پناهگاه ها حركت كنند. در اين روز بسياري از حجاج كشورهاي همسايه عربستان باروبنه خود را جمع آوري كرده و قصد حركت به سوي كشورشان را داشتند كه در ترافيك شديد خيابانهاي مكه گرفتار باران شده بودند.
گفتني است بازگشت حجاج ايراني از عربستان به سمت كشورمان از ديروز شروع شده و آخرين گروه حجاج ايراني 19 آذرماه وارد كشور مي شود.

 



جامعه اسلامي مهندسين هشدار داد
دشمن درباره هدفمندي يارانه ها به جنگ رواني روي آورده است

جامعه اسلامي مهندسين با صدور بيانيه اي نسبت به جنگ رواني دشمنان عليه اجراي قانون هدفمند كردن يارانه هشدار داد.
در اين بيانيه با اشاره به اينكه طرح هدفمند كردن يارانه ها پايه و بنيان شكوفايي اقتصاد ايران است افزوده است: البته در اين ميان كارشكني هايي نيز در مسير اين جراحي ضروري اقتصاد كشور مشاهده مي شود.
جامعه اسلامي مهندسين تصريح كرد: نگراني دشمنان و بدخواهان مردم ايران كه همواره به دنبال ضربه زدن به اين انقلاب مردمي هستند در خصوص هدفمندسازي يارانه ها را مي توان، نقطه قوت و نشان دهنده هراس دشمنان انقلاب اسلامي از توسعه همه جانبه كشور با اجراي اين طرح دانست. اين بيانيه تاكيد كرد: دشمنان ملت ايران در راستاي جنگ رواني عليه اين طرح، در تلاش هستند تا زمينه نگراني و آشفتگي فكري و اجرايي را در ميان مسئولان و مردم ايجاد كنند. جامعه اسلامي مهندسين همچنين در بيانيه خود تصريح كرد: حمايت رسانه ها، مردم و مسئولين براي اجراي اين پروژه ضروري است و بايد تلاش شود ضمن حمايت از بخش هاي مثبت، نقدها نيز عالمانه و راهگشا باشد. همه بايد دست به دست هم دهيم تا اين پروژه سنگين و اجتناب ناپذير عملياتي شود.

 



قلمرو جهاني « ولايت » علي بن ابيطالب (ع)

درباره وجود مبارك امير مؤمنان (ع) گفته شده: علي مع الحق و الحقّ مع علي؛ اين تعبير درباره عمّار ياسر هم گفته شده كه: عمّار مع الحق است و حق هم با عمّار(1)، امّا تفاوت كليدي در آن رجوع ضمير است. علي مع الحق و الحقّ مع علي يدور معه ح يث ما دار(2). اين (يدور) ضميرش به علي بر نمي گردد، يدور ي اوّل ضميرش به حق بر مي گردد؛ يدور الحقّ مع علي ح يث ما دار علي، نه اينكه يدور علي مع الحق ح يث ما دار !
توضيح مطلب اين است كه « حق » در قرآن كريم گاهي بر ذات أقدس له اطلاق مي شود:ذل ك ب أنّ الله هو الحق و أنّ ما يدعون م ن دون ه هو الباط ل و انّ الله هو العل يّ الكبير(3). اين حقّي كه بر ذات أقدس له اطلاق مي شود، حق نامتناهي و ب الذّات است؛ اين حق مقابل ندارد. مقابل اين حق،عدم است، نه باطل ! زيرا در برابر حقيقت نامتناهي چيزي نيست كه به عنوان عدم ملكه ما بگوئيم: نّه موجود باط ل. باطل در برابر حق محض نيست ! و اينكه خداي سبحان فرمود: ذل ك ب أنّ الله هو الحق و أنّ ما يدعون م ن دون ه هو الباط ل، اين ناظر به مقام ربوبيّت است كه مشركين، وثني ها و صنمي ها بت ها را در قبال خدا رب مي دانستند. بالاتر از رب، مقام خالقيّت است، بالاتر از مقام خالقيّت، الله بودن است و بالاتر از مقام الله بودن،آن هويت مطلق است. آن هويت مطلق كه حق وحده است، مقابل ندارد؛ مقابل او عدم است، نه مقابل او باطل ! آن از حريم بحث بالاتر است. نه در دسترس كسي است، نه مي توان درباره آن بحث كرد.
امّا اين حقّي كه در سوره مباركه بقره، يا سوره مباركه آل عمران آمده است: الحقّ م ن ربّ ك (4). حق با خدا نيست؛ چون خدا، حق محض است، چيزي با او نيست ! هميشه خدا تنها بود و هميشه خدا تنهاست؛ چيزي نه با خدا بود و نه با خدا هست ! خداي سبحان ( با ) بر نمي دارد. امّا الحقّ م ن ربّ ك؛ اين حق فعلي است، اين ظهور حق است، اين كار حق است، اين سخن حق است، اين علم حق است؛ اين از خداست، نه با خدا ! اين حق كه از خداست ، مصاديق فراوان دارد. انسان كامل، حق است، م ن الله است؛ قرآن حق است، م ن الله است؛ سنّت و سيرت اولياء حقّند، م ن الله اند. وقتي م ن الله شد، نه مع الله؛ مي شود موجود امكاني، مي شود مخلوق خدا، مي شود فعل خدا و ظهور خدا. اوّلين صادر يا اوّلين ظاهر، انسان كامل است كه نور اهل بيت (عليهم السّلام) است؛ اين نور بالاتر از سائر حقوقي است كه از خداست.
چگونگي معيار قرار گرفتن قرآن و عترت براي سنجش ( حقانيّت )
چون آنها از خدايند و ساير حقوق هم از خداست؛ آن سائر حقوق را در مقام اثبات، نه در مقام ثبوت؛ اگر خواستيم تشخيص بدهيم كه كدام مطلب حق است، كدام قول حق است، كدام فعل حق است، كدام سنّت و سيرت حق است؛ آن را با حق ممثّل و مجسّم مي سنجيم. يدور ] اين حق در مقام اثبات [ مدار علي (ع) ح يث ما دار. علي مع الحق و الحقّ مع علي، يدور؛ يعني يدور الحق مع علي ح يث ما دار. ما اگر خواستيم بفهميم كدام مطلب حق است، بايد ببينيم اميرالمؤمنين چه فرمود. نه اينكه ما قبلاً حق را ثابت كرديم، مي دانيم چه حق است؛ بعد رفتار علي و گفتار علي را با آن بسنجيم كه ما تشخيص دهنده ميزان حق و باطل باشيم. يك ميزاني غير از اينها ما داريم، آنوقت اعمال اينها را برابر آن ميزان و قانون مي سنجيم. اگر اين باشد كه آنها واسطه بين ما و خدا نيستند ! اگر اين باشد كه آنها نبي و رسول و ولي نيستند ! كدام حق است غير از قرآن و عترت كه براي ما حق بودن را ثابت بكند، بعد ما حق بودن اينها را به وسيله آن بفهميم. اگر آن چيز معيار شد؛ چون عترت با قرآن است و قرآن با آن است، اگر ما يك شيء ثالثي داشتيم كه آن معيار بود، قرآن (معاذ الله) هم بايد با آن سنجيده بشود. يعني ما مطالب قرآن را برابر آن شيء خارج بسنجيم كه اگر مطابق آن بود حق است و اگر مطابق آن نبود باطل؛ اينچنين نيست ! پس فرق اين جمله كه درباره حضرت امير (ع) گفته شد و درباره عمّار گفته شد، در آن رجوع ضمير است. عمّار مع الحق، يدور عمّار مع الحقّ ح يث ما دار؛ امّا عل يّ مع الحق، يدور الحقّ مدار علي ح يث ما دار؛ در مقام اثبات اين است.
اينها بخشي از شئون علمي و عملي اين ذات مقدّس است كه همه اينها در موطن خود ثابت و حق، لكن از حوزه بحث امروز ما خارج است. بحث ما درباره اين نيست كه: علي مع الحق و الحقّ مع علي، بحث ما درباره اين نيست كه: أنا مدينه الع لم و علي بابها (5)، بحث درباره آن نيست كه: أنت م نّي ب منز له هارون م ن موسي(6)؛ همه اينها مربوط به مقامات علمي، مقامات تفسيري، تبييني، قضائي و مانند آن است. بحث امروز ما درباره خطبه غديريه است.
تبيين مسأله « ولايت »، يگانه پيام غدير
وجود مبارك پيامبر يك تعبيري دارد كه اين تعبير با همه تعبيرهائي كه در طي اين 23 سال درباره امير مؤمنان (ع) داشت، فرق مي كند. در جريان حديث يوم الدّار، آنجا فرمود: هر كس به من ايمان بياورد، وزير من است، وصي من است؛ عنوان وصايت قبلاً بود، عنوان وزير بودن قبلاً بود، عنوان مبيّن آيات قبلاً بود، عنوان معلّم كتاب و حكمت قبلاً بود، عنوان اينكه علم غيب دارد قبلاً بود، عنوان اينكه او عالم به تأويل و تنزيل است قبلاً بود؛ هيچ كدام از آنها ( پيام غدير ) نيست ! پيام غدير راجع به « ولايت » است و مولا بودن.يعني اداره شئون اسلامي، اداره قرآن و سنّت، اداره امت اسلامي، اداره كشور اسلامي، اداره حدود و صغور اسلامي و مانند آن است.
لذا ذات أقدس له در سوره احزاب جريان اولويت را مطرح كرده است كه:النّب يّ اولي ب المؤم نين م ن انفس ه م و اموال ه م(7). اينكه خداي سبحان فرمود: النّب يّ اولي ب المؤم نين، سخن از مؤمنين نيست ! اولي ب المؤمنين و الكاف رين، اولي ب المؤمنين و اليهود و النّصاري و المجوس و الصّاب ئين و المشر كين. او اولي است به مردم از خود مردم ف ي مشار ق الأرض و مغار ب ها. قلمرو ولايت پيامبر همان قلمرو رسالت اوست. اگر: وماارسلناك الا كافّه ل لنّاس (8) است، اگر: ما ارسلناك لا رحمهً ل لعالمين(9) است؛ پس النّب يّ اولي ب العالمين م ن انفس ه م. امّا سرّ اينكه در سوره احزاب فرمود: النّب يّ اولي ب المؤم نين م ن انفس ه م، همان است كه در سوره مباركه آل عمران فرمود: لقد منّ الله علي المؤمنين. آنها كه بهره وري دارند، مؤمنند؛ آنها كه در كنار اين سفره حاضرند، مؤمنانند. نه اينكه ديگران تحت ولايت نيستند ! ديگران به سوء اختيار خود خويشتن را از اين فيض محروم كرده اند.
پس بين:ما ارسلناك لا كافّه ل لنّاس ، يا وماارسلناك لا رحمهً ل لعالمين با آنچه در سوره آل عمران آمده است كه: لقد منّ الله علي المؤمنين ذ بعث ف يه م رسولاً(10) هيچ تعارضي نيست ! رسالت پيامبر، جهاني است، ولي بهره وران اش مؤمنين اند. مثل اينكه قرآن هديً ل لنّاس(11) است، ولي بهره وران اش متّقيانند كه فرمود: لا ريب ف يه هديً ل لمتّقين (12). اگر قرآن هديً ل لمتّقين است، با اينكه براي مردم جهان نازل شده است؛ هديً ل لنّاس است، نذيراً ل لعالمين (13) است، ما هو لا ذ كري ل لبشر(14) است، براي بشريت آمده است، نه براي مؤمن و كافر و يهودي و امثال ذلك؛ اين همه آياتي كه مي گويد: قرآن كتاب بشري است؛ حقوق بشر، علوم بشر را قرآن به عهده دارد، امّا مع ذلك در سوره آل عمران فرمود: چون مؤمنان از آن بهره مي برند، لقد منّ الله علي المؤم نين ذ بعث ف يه م رسولاً.
قلمروجهاني « ولايت » علي بن أبيطالب (ع)
بنابراين قلمرو اولويت رسول گرامي (ص) جهاني است، گرچه مؤمنان بهره مي برند. اگر آيه معنايش اين است، پس وجود مبارك رسول گرامي در آغاز خطبه غدير كه اين آيه سوره احزاب را قرائت كردند، فرمودند: من كنت مولاه؛ يعني هر كس من مولاي اويم. او مولاي جهاني است ! او بر يهودي، بر مسيحي، بر مجوس، بر صابئين و بر مشركين هم ولايت دارد؛ منتها بهره وران از النّب يّ اولي ب المؤم نين، خصوص مؤمنين اند. نه اينكه آيه:النّب يّ اولي ب المؤم نين، به اين مفهوم باشد كه او نسبت به غير مؤمنين ولايت ندارد؛ اينطور نيست ! پس اينكه فرمود: من كنت مولاه فهذا علي مولاه (15)، قلمرو ولايت اميرالمؤمنين جهاني است، اوّلاً و بهره وران از اين ولايت مؤمنانند، ثانياً؛ مثل خود پيامبر.
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته) به مناسبت عيد سعيد غدير خم در جمع طلاب، فضلاء، دانشجويان و اقشار مختلف مردم ـ قم ؛
دفتر مقام معظّم رهبري ـ دي 1386
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) بحار الأنوار/ 44/ 35 (2) بحار الأنوار/ 28/ 368 (3) حج/ 62 (4) بقره/ 147وآل عمران/ 60
(5) وسائل الشيعه/ 27/ 34 (6) الكافي/ 8/ 107 (7) احزاب/ 6 (8) سبأ/ 28
(9) انبياء/ 107 (10) آل عمران/ 164 (11) بقره/ 185 (12) بقره/ 2 (13) فرقان/ 1
(14) مدّثر/ 31 (15) الحتجاج/ 1/60
خوان حكمت در دهه ولايت (عيد قربان تاعيدغدير) هر روز منتشر مي شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14