(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 30 آبان 1389- شماره 19794

فشار خون قاتل بي صدا
بوقلمون گوشت معجزه گر
قوي ترين ميكروسكوپ جهان
چاقي و كبدچرب شايع ترين نارسايي كبد در 10 سال آينده
خواص شفابخش كدو حلوايي
شرايط استحمام
8 ميليون دانش آموز ناهنجاري قامتي دارند
ژن چاقي مغز را پير مي كند
تأثير تكنولوژي بررفتارهاي اجتماعي
زهر عقرب براي درمان بيماريهاي قلبي



فشار خون قاتل بي صدا

با رعايت يك رژيم غذايي سالم، كنترل وزن، كاهش ميزان نمك مصرفي و انجام فعاليت هاي ورزشي مي توان از ابتلا به فشار خون جلوگيري كرد.
پرفشاري خون يا هايپر تانسيون يك وضعيت تهديدكننده در زندگي افراد است كه قاتل آرام و بي صدا نيز خوانده مي شود چرا كه اغلب بدون هيچ علامتي بروز مي كند.
طبق آمار واحد پيشگيري و آموزش همگاني مركز قلب دانشگاه علوم پزشكي تهران از هر چهار فرد بالاي 18 سال يك نفر به اين عارضه دچار مي شود. هر كسي ممكن است به اين بيماري مبتلا شود اما ابتلا به اين بيماري با افزايش سن ارتباط مستقيم دارد به نحوي كه در افراد مسن شايع تر است.
علاوه بر سن، ابتلا به بيماري هايي نظير ديابت و چاقي احتمال بروز آن را افزايش مي دهد. به همين دليل با انجام برخي اقدامات زودهنگام مي توان از اين بيماري پيشگيري كرد.
پرفشاري خون مي تواند منجر به بروز بيماري هاي قلبي، سكته مغزي و بيماري هاي كليوي باشد، همچنين اين عارضه به تنهايي يكي از علل اصلي ايجاد عوارض حاملگي است.
نكته مهم در فشار خون قابل پيشگيري بودن آن است كه با كنترل وزن، استفاده از رژيم غذايي سالم، انجام فعاليت هاي ورزشي، كاهش ميزان نمك و سديم مصرفي و ترك سيگار مي توان از ابتلا به آن جلوگيري كرد. همچنين كساني كه به اين بيماري دچار شده اند نيز مي توانند با رعايت تمام موارد ذكر شده، مصرف داروهاي تجويز شده توسط پزشك معالج خود و كنترل منظم فشار خون توسط دستگاه فشارسنج تا حد زيادي اين عارضه را كنترل و درمان كنند.

 



بوقلمون گوشت معجزه گر

در صورتي كه مي خواهيد خداي ناكرده دچار بيماري هاي سرطان سينه، پروستات، ام.اس، آرتروز، افسردگي و اعصاب نشويد و اسيد اوريك، اوره و چربي خونتان بالا نرود، گوشت بوقلمون را جايگزين تمامي گوشت هاي مصرفي خانواده كنيد
1-طبق تحقيقات دانشگاه كاليفرنيا، فسفر موجود در بوقلمون چهار برابر ميگو است كه 80 درصد عامل تشكيل كلسيم در استخوان ها به شمار مي رود (238 ميلي گرم در هر 100 گرم)
2-پروتئين موجود در گوشت بوقلمون تقريباً 29 برابر هر نوع گوشتي است.
3-گوشت بوقلمون فاقد اوره و اسيداوريك نسبت به گوشت هاي ديگر است . طبق تحقيقات انجام شده، اسيد اوريك يكي از عوامل سكته مغزي است.
4-گوشت بوقلمون به علت نداشتن چربي ميان بافتي، هنگام پخت؛ حجم خود را از دست نمي دهد. در حالي كه از مرغ بعد پخت 55 درصد، گوشت 60 درصد و بوقلمون 85 درصد گوشت پخته به دست مي آيد.
5-گوشت بوقلمون داراي انواع ويتامين B از جمله B، B1، B6، 3 و B12 به ميزان تقريباً 8 ميلي گرم در هر 100 گرم است و براي جلوگيري از افسردگي و بيماري MS و از بين رفتن كم خوني موثر است.
6-در گوشت بوقلمون مقدار زيادي امگا-3 وجود دارد كه باعث باز شدن مجاري عروق بدن و پائين آمدن كلسترول مي شود و از مزمن شدن بيماري ها جلوگيري مي كند.
7-ميزان اسيدهاي آمينه تريپتوفان، در هر 100 گرم گوشت بوقلمون 35 ميلي گرم است كه در بدن تبديل به پروتئين مي شود و عامل شادابي است. اسيدهاي آمينه در مرمت سلول هاي ماهيچه اي و اندام بدن، ناخن، پوست، مو و غدد ترشحي نقش بسزايي دارند و براي ورزشكاران بسيار مفيدند.
8-ميزان كلسيم در گوشت بوقلمون 98 ميلي گرم در هر 100 گرم است كه براي كليه افراد به خصوص خانم ها بسيار مفيد است و باعث كاهش كلسترول و فشار خون مي شود.
9-چربي و كلسترول موجود در گوشت بوقلمون كمترين چربي و كلسترول را نسبت به گوشت گوساله، گوسفند و مرغ دارد.
10-پتاسيم موجود در گوشت بوقلمون 935 ميلي گرم در هر 100 گرم است كه بالاترين مقدار در تمام گوشت هاست. پتاسيم ضدسرطان است و براي جلوگيري از سرطان سينه در خانم ها بسيار مؤثر بوده همچنين در ساختمان قلب و ماهيچه ها و خون نقش مهمي دارد، وجود آن عامل مهمي براي بسته نشدن سرخرگ ها و مشكلات وريدي است همچنين پتاسيم در كاهش كلسترول نقش مهمي دارد. پا درد عمدتاً نتيجه كمبود پتاسيم و منيزم بدن است. اسپاسم ماهيچه انسداد و تنگ شدن سرخرگ، مشكلات وريدي تأثير سوء ديابت روي عضلات، اعصاب پا، رگ گرفتگي و تورم مفاصل از عوارض كمبود آن به شمار مي رود.
11-مقدار سلنيوم گوشت بوقلمون 45 ميلي گرم در هر 100 گرم است. سلنيوم موجود در گوشت بوقلمون، همراه با كلسيم، پتاسيم و ويتامين D، C، B6 و روي، ضد سرطان هاي پروستات و سينه است. سلنيوم تنظيم متابوليسم را به عهده دارد و براي از بين بردن سلول هاي غيرنرمال مؤثر بوده و اگر گوشت بوقلمون با قارچ وگوجه فرنگي ميل شود خاصيت ضدسرطاني آن افزايش مي يابد.
12-ميزان سديم گوشت بوقلمون 33 ميلي گرم در هر 100 گرم است. سديم از بيماري هاي قلبي جلوگيري مي كند و باعث تنظيم فشار خون مي شود.
13-مقدار روي در گوشت بوقلمون 63 ميلي گرم در هر 100 گرم است. روي باعث رشد خردسالان مي شود ضدسرماخوردگي است و به ساختن DNA و هورمون مردانه در بدن كمك مي كند همچنين باعث تنظيم سن بلوغ افراد مي شود.
14-گوشت بوقلمون داراي ماده اي به نام COQ (اكسير جواني) است كه براي جلوگيري از پيري زودرس مفيد است.

 



قوي ترين ميكروسكوپ جهان

مدرسه عالي فني آخن و مركز پژوهشي «يوليش» موفق به ساخت قوي ترين ميكروسكوپ الكتروني جهان شدند. اين ميكروسكوپ «پيكو» نام دارد و با دقت 50 پيكومتر (هزار ميلياردم) اتم و حركت آن را نمايش مي دهد. از اين ميكروسكوپ مي توان در ساخت ميكروچيپ استفاده كرد.
نمايش جزييات ذرات اتمي براي نخستين بار با ميكروسكوپ هاي الكتروني ميسر شد. دركشورهاي مهم صنعتي، رقابتي شديد براي ساخت اين ميكروسكوپ ها درجريان است. به تازگي مدرسه عالي فني آخن درآلمان با همكاري مركز پژوهشي «يوليش» از ساخت قوي ترين ميكروسكوپ الكتروني جهان خبر داد.
اين ميكروسكوپ قادر به توليد تصاوير ذراتي به بزرگي 50 پيكومتر است. به همين دليل سازندگان آن را «پيكو» ناميده اند. 50 پيكومتر برابر با 5 صدم نانومتر و هر نانومتر يك ميلياردم متر است؛ دقتي كه در تصور آدمي نمي گنجد. از اين طريق نه تنها اتم هاي منفرد قابل رويت است، بلكه مي توان به توليد تصاويري از اجزاي اتم وحركت اتم ها نيز دست يافت. پيكو با دقتي كم نظير قادر به ثبت حركات اتم در واكنش هاي شيميايي است.
در اوايل سال 2008 ميلادي، دانشگاه بركلي كاليفرنيا اعلام كرد قادر به ساخت قوي ترين ميكروسكوپ جهان شده است. دقت ميكروسكوپ آمريكايي يك دهم نانومتر است. بدين ترتيب «پيكو» (پنج صدم نانومتر) از دقت و توانايي بيشتري نسبت به رقيب آمريكايي خود برخوردار است.
يكي از كارشناسان مركز پژوهشي «يوليش» گفت اين ميكروسكوپ مي تواند كمك بزرگي در زمينه ساخت ميكروچيپ هاي جديد باشد. ميكروچيپ ها قطعات الكترونيكي بسيار كوچكي هستند كه در وسايل مختلف از جمله رايانه ها به كار گرفته مي شوند. در جهان كامپيوتر، ساخت ميكروچيپ هاي كوچك تر و قوي تر در دستور كار شركت هاي مختلف قرار دارد. ميكروچيپ هاي جديد دربرگيرنده ميلياردها ترانزيستور روي ورقه اي بسيار كوچك هستند.
ميكروچيپ ها به طور معمول از ورقه هاي نازك سيليسيوم تشكيل شده اند. بي نظمي در كريستال هاي اتم، سبب اختلالاتي در حركت جريان برق مي شود. افت جريان، سبب ايجاد گرما و كاهش بازده ميكروچيپ مي شود. درمقابل، ترتيب معين اتم هاي سيليسيوم، سرعت حركت الكترون ها را افزايش داده و كيفيت ميكروچيپ ها را بهبود مي بخشد. مهندسان مواد به كمك «پيكو» قادر به رويت كريستال هاي سيليسيوم و شبكه اتمي و برطرف كردن ايرادهاي احتمالي خواهندشد.
گرچه درحال حاضر روشي براي اندازه گيري حركت اتم ها وجود دارد، اما دستيابي به آن، پيش شرط ساخت پردازندهاي پرقدرت و سريع در رايانه هاست. به نظر كارشناسان ترانزيستورهاي مستقر در ميكروچيپ ها، در آينده نزديك ابعادي به اندازه يك اتم خواهندداشت. اين روند مورد تاييد اكثر سازندگان ميكروچيپ است. براي عايق بندي اين ترانزيستورها كه ضخامتي به اندازه 10تا 20برابر اتم ها دارند، تنها با كمك ميكروسكوپ هايي نظير «پيكو» مي توان مواد مناسب را بررسي، آزمايش و انتخاب كرد.
بنا به گفته سازندگان «پيكو» تاكنون مراكز متعدد پژوهشي و دانشمندان فراواني از حوزه هاي انرژي و نيمه هادي ها، خواستار استفاده از اين ميكروسكوپ شده اند. هزينه ساخت «پيكو» را مدرسه عالي فني آخن، مركز پژوهشي «يوليش» و مركز تحقيقي «ارنست روسكا» پرداخته اند. بنابر برآورد كارشناسان، هزينه ساخت اين ميكروسكوپ بالغ بر 15 ميليون يورو است.

 



چاقي و كبدچرب شايع ترين نارسايي كبد در 10 سال آينده

طي 10 سال آينده چاقي و كبد چرب شايع ترين علت نارسايي كبد در دنيا خواهدشد.
به گزارش انجمن علمي جراحان عمومي ايران، دكتر «رضا سعيدي» باتوجه به رشد فزاينده پديده چاقي و كبد چرب كه از عوارض افزايش وزن و چاقي است، گفت: اگرچه هپاتيت هاي ويروسي و مصرف الكل همچنان ازشايع ترين علل نارسايي كبدي در دنيا محسوب مي شوند اما در 5 تا 10 سال آينده كبد چرب ناشي از چاقي جاي آنها را خواهدگرفت.
به گفته اين متخصص، چاقي ميزان بروز سنگ هاي مجاري و كيسه صفرا را نيز افزايش مي دهد.
وي در ادامه به ورود فناوري هاي نوين جراحي، مراقبت هاي بيهوشي به ويژه پس از عمل اشاره كرد وگفت: درنتيجه آن امكان پيوند بخشي از كبد فرد سالم به بيمار مبتلا به نارسايي كبد با ميزان بقا و طول عمر مناسب فراهم شده است.
سعيدي اضافه كرد: هم اكنون به دو شيوه پيوند از جسد (مرگ مغزي) و پيوند از بخشي از كبد فرد سالم در كشور آمريكا در حال انجام است و خوشبختانه ميزان موفقيت هردو نوع پيوند در يك سال نخست 90 درصد و در پنج سال پس از پيوند 75 درصد است.
اين استاد دانشگاه آمريكا توصيه كرد: مردم با مصرف غذاهاي كم چرب و پركربوهيدرات، انجام به موقع واكسيناسيون هپاتيتB، كنترل بهتر خون هاي تزريقي براي پيشگيري از انتقال ويروس هپاتيتC و پرهيز از اعتياد تزريقي براي حفظ سلامت كبدشان تلاش كنند.
وي با بيان اينكه در آمريكا سالانه 17هزار پيوند كليه، 7 هزار پيوند كبد و 2هزار پيوند پانكراس انجام مي شود، گفت: اين درحالي است كه هنوز 70 هزارنفر در آمريكا در ليست انتظار پيوند كبد هستند.
سعيدي مركز درماني نمازي شيراز را در امر پيوند به ويژه كبد و لوزالمعده فعال و موفق برشمرد و يادآورشد: با وجود دشواري پيوند پانكراس ميزان رد پيوند در اين عضو در يك سال نخست پس از پيوند 10تا15درصد است كه با دارو به سادگي كنترل مي شود.

 



خواص شفابخش كدو حلوايي

كدو حلوايي يكي از نيروگاه هاي توليد ريزمغذي هاي حيات بخش در طبيعت است كه با بيش از يكصد ماده مغذي و شفابخش بسته بندي شده و در عين حال براي حفظ زيبايي نيز بسيار مفيد است.
اگر مثل اكثر زنان در سال خيلي به ندرت به ياد اين محصول جاليزي مي افتيد بايد بدانيد كه سرشار از خواص آنتي اكسيداني است كه سلامت بدن را تقويت مي كند، در حفاظت از پوست موثر است و خاصيت بيماري زدايي نيز دارد.
يك سايت اينترنتي پزشكي با انتشار مقاله اي تخصصي در اين زمينه گزارش داد: متخصصان پوست تأكيد مي كنند كه كدو حلوايي در زمينه مراقبت از پوست قدرتمند و بي نظير است.
اين گياه خوراكي حاوي اكسيدهاي قدرتمند آنتي هيدروكسي است كه يك اسيد طبيعي در ميوه است و سلول هاي مرده پوست را برطرف كرده و پوست را درخشان مي كند. همچنين حاوي ويتامين A است كه به توليد سلول هاي پوستي جديد و نرم تر و جوان تر شدن اين بافت كمك مي كند.
كدو حلوايي با داشتن غني ترين ريزمغذي ها، مجهز به سلاح هايي موثر براي مقابله با بيماري ها است.
به گفته دكتر ويليام كلوور- متخصص انستيتو ملي سرطان آمريكا- كدو حلوايي به دليل داشتن مقادير بالاي كاروتنوئيد 30 درصد از بروز تمام انواع سرطان ها پيشگيري مي كند.
علاوه بر اين كدو حلوايي به دليل دارا بودن مقادير بالاي بتاكاروتن كه در ميوه ها و سبزي هاي نارنجي رنگ مثل هويج و كدو به وفور يافت مي شود، از پوست در برابر تشعشعات ماوراء بنفش محافظت مي كند و مصرف عصاره آن به طور روزانه حتي تأثير محافظتي كرم ضد آفتاب را افزايش مي دهد.
به علاوه عصاره كدو حلوايي لايه محافظتي روي پوست در برابر فاكتورهاي محيط زيستي ديگر مثل آلودگي هوا، استرس و دود سيگار ايجاد مي كند.
براساس اين گزارش، تخمه هاي كدو حلوايي به دليل اين كه منابع سرشار از عنصر روي و اسيدهاي چرب امگا-3 هستند، مهارت و توان مغز را بالا برده و به شما كمك مي كند بهتر و سريع تر فكر كنيد، ذهن شما را تيزتر كرده و در عين حال سبب تقويت تراكم استخوان هاي سالم مي شود.
اسيدهاي چرب موجود در اين محصول جاليزي همچنين در از بين بردن چين و چروك هاي پوست موثر است.
كدو حلوايي علاوه بر اين ها سرشار از ويتامين C است.
همچنين كارشناسان مي گويند: اگر به هنگام پخت و پز اندكي از روغن تخم كدو استفاده كنيد، در تقويت بهداشت دهان و دندان شما و پيشگيري از پوسيدگي دندان ها بسيار موثر است.

 



شرايط استحمام

استحمام باعث پاكيزگي، سبكي، نشاط روح و جسم مي شود، اين در حالي است كه توجه به زمان و شرايط بدني در هنگام استحمام ضروري است چرا كه ارتباط مستقيمي با سلامتي و وضعيت بدني افراد دارد.
نتايج حاصل از تحقيقات يك دانشجوي كارشناسي گفتاردرماني دانشگاه سابق علوم پزشكي ايران كه در قالب پايان نامه انجام گرفت؛ نشان مي دهد حمام رفتن مي تواند بر وضعيت بدني افراد تاثيرگذار باشد، به طوري كه استحمام با شكم خالي سبب خشكي مزاج مي شود و تن را لاغر و ناتوان مي كند، همچنين استحمام با شكم سير، موجب فربه شدن مي شود، زيرا مواد غذايي به سطح تن روي مي آورند، اما امكان دارد در اندام هايي مانند معده و كبد، بندآمدن هايي رخ دهد، چرا كه غذاهاي ناپخته بر اثر هواي حمام به سوي اين اندام ها روي مي آورند.
حمام رفتن قبل از گرسنه شدن و بعد از اولين هضم سودبخش است و بدن در اين حالت چاقي را به اعتدال مي رساند، به علاوه برخي آب ها كه براي استحمام در چشمه هاي معدني استفاده مي شوند، داراي خاصيت درماني هستند از جمله آب هاي مس دار، آهن دار و شور كه در از بين بردن بيماري هايي چون درد مفاصل، نقرس، سستي اندام، آسم و دمل مفيدند.
استفاده از آب هاي مس دار به منظور استحمام براي دهان، زبان كوچك و چشم سست شده و رطوبت هاي گوش مفيدند و آب هاي آهن دار براي طحال و معده توصيه مي شود.
آب هاي حاوي گوگرد دردها را آرام و جوش ها و دمل ها را تميز مي كنند، لك ها را از بين مي برد و مواد زايدي كه به سوي مفاصل و طحال و كبد در حال ريزش است مي زدايند، اما معده راسست و اشتها را كم مي كنند.
به افرادي كه قصد استحمام دارند، توصيه مي شود شست و شوي بدن را به آرامي و آهستگي انجام دهند و به تدريج در آب فرو روند و بدن را يك باره در آب نيندازند و يا يك باره آب بر بدن نپاشند.

 



8 ميليون دانش آموز ناهنجاري قامتي دارند

به گفته مديركل سابق تربيت بدني آموزش و پرورش و مشاور فعلي سازمان تربيت بدني كشور، كم تحركي، بي تحركي و برنامه ريزي نامناسب براي زنگ ورزش در مدارس با 50 درصد و ميز و نيمكت هاي غيراستاندارد با 40 درصد، از مهم ترين عوامل بروز ناهنجاري هاي قامتي در دانش آموزان است.
غلامحسين كمانه با بيان اين مطلب گفت: براساس آمارها 4/64 درصد دانش آموزان يعني حدود 8 ميليون دانش آموز حداقل داراي يك ناهنجاري قامتي اند كه اين آمار در دختران بيشتر است.
وي افزود: براساس آمار 69 درصد دانش آموزان دختر در مقطع راهنمايي و 72درصد دانش آموزان دختر مقطع متوسطه داراي حداقل يك ناهنجاري قامتي اند، علاوه بر اينكه 6/57 درصد دانش آموزان پسر در مقطع راهنمايي و 5/58 درصد دانش آموزان پسر در مقطع متوسطه داراي يك ناهنجاري قامتي هستند.
به گفته مسئول سابق تربيت بدني آموزش و پرورش 10 ناهنجاري قامتي در ميان دانش آموزان شايع است كه شانه كج، شانه گرد، كف پاي صاف، زانوي ضربدري، پشت گرد، سربه جلو، پشت خميده و... از جمله اين ناهنجاري هايند.
كمانه افزود: آمار ناهنجاري هاي قامتي در ميان دانش آموزان نسبت به گذشته افزايش نگران كننده اي داشته است. براساس آمار درسال 86 حدود يك ميليون و 500 هزار دانش آموز، يعني 13 درصد دانش آموزان دختر و 10 درصد دانش آموزان پسر، داراي يك ناهنجاري قامتي بودند كه بررسي هاي سال 87 حاكي از افزايش اين آمار است. مشاور سازمان تربيت بدني كشور درباره علل بروز ناهنجاري قامتي در ميان دانش آموزان گفت: مهم ترين عوامل كم تحركي دانش آموزان و نبود برنامه ريزي براي زنگ ورزش در مدارس و ميز و نيمكت هاي غيراستاندارد است. به گفته وي بررسي ها نشان مي دهد كه كم تحركي و بي تحركي در ميان دانش آموزان به طرز نگران كننده اي روبه افزايش است كه اين امر به ويژه در ميان دانش آموزان مقطع ابتدايي كه در سنين رشد قرار دارند، هشدار دهنده است.
كمانه افزود: متاسفانه به دليل كمبود معلم تربيت بدني متخصص در آموزش و پرورش، مدارس ابتدايي از معلم ورزش محرومند و زنگ هاي ورزش در اين مقطع يا به بازي هاي سرگرم كننده اختصاص مي يابد و يا صرف بازي هايي مثل فوتبال، واليبال و... آن هم به صورت خودجوش مي شود و معلم ابتدايي بايد در زنگ ورزش، نقش معلم ورزش را بازي كند. درحالي كه تخصص لازم را در اين زمينه ندارد. اين درحالي است كه رشد فيزيكي بدن در سنين دبستان صورت مي گيرد و دانش آموزاني كه دچار كم تحركي و بي تحركي دراين سنين هستند با انواع ناهنجاري هاي قامتي پا به دوره نوجواني و جواني مي گذارند.
وي افزود: پژوهش ها نشان داده است كه كم تحركي و بي تحركي دانش آموزان با 50 درصد، بيشترين سهم را در بروز ناهنجاري در دانش آموزان دارد.
اين كارشناس تربيت بدني همچنين گفت: يكي از عوامل مهم ديگر در بروز ناهنجاري هاي اسكلتي و قامتي در ميان دانش آموزان، غيراستاندارد و نامناسب بودن ميز و نيمكت هاست كه اين عامل 40 درصد از موارد بروز ناهنجاري قامتي را به خود اختصاص مي دهد. ميز و نيمكت هايي كه تناسبي با سن و سال دانش آموز ندارند و فاصله ميز با نيمكت استاندارد نيست، از عوامل مهم بروز مشكلات جسمي و ناهنجاري هاي قامتي در دانش آموزان است.
وي افزود: درحال حاضر دانش آموزان كلاس پنجم و حتي راهنمايي پشت ميز و نيمكت هايي مي نشينند كه دانش آموزان كلاس اول از آنها استفاده مي كنند. بنابراين اين امر نشان از بي توجهي مسئولان به تجهيز كلاس ها دارد.
كوله پشتي هاي نامناسب و سنگيني بيش از حد كيف مدرسه و كفش نامناسب از ديگر عوامل بروز ناهنجاري هاي قامتي است.
ميز و نيمكت عامل ناهنجاري
دكتر مجيد ابهري آسيب شناس اجتماعي و متخصص علوم رفتاري نيز دراين باره گفت: نتايج تحقيقات نشان مي دهد كه ميز و نيمكت هاي مدارس عامل بروز ناهنجاري قامتي در 45 درصد دانش آموزان به شمار مي رود.
وي افزود: از آن جا كه بخش قابل توجهي از وقت دانش آموزان در مدارس سپري مي شود، توجه به بهداشت و اصول آن در مدرسه از اهميت ويژه اي برخوردار است.
به گفته ابهري، ميز و نيمكت هاي مدارس استاندارد نيست و اين امر باعث خستگي و بروز ناهنجاري هاي قامتي دانش آموزان مي شود چرا كه ساختار اسكلتي آن ها درحال شكل گيري است و بايد به استاندارد بودن ميز و نيمكت ها توجه ويژه اي شود.
مشاور سازمان تربيت بدني همچنين با اشاره به اين كه براي كاهش ناهنجاري هاي قامتي بايد در ابتدا به سراغ برنامه ريزي و واقعي كردن زنگ ورزش پيش برويم گفت: اين كه زنگ ورزش را در ساعات درسي هفتگي دانش آموزان بگنجانيم كافي نيست و بايد به صورت اصولي اين زمان را به نهادينه كردن فعاليت هاي بدني ورزشي دانش آموزان اختصاص دهيم.
وي افزود: در اولين قدم بايد به سراغ به كارگيري معلم ورزش در دبستان برويم تا دانش آموزان در دوره دبستان كه سن رشد آنهاست، بتوانند از نرمش ها و ورزش هاي تخصصي بهره مند شوند. اين درحالي است كه مسئولان آموزش و پرورش كمبود نيرو و كمبود فضا را يكي از دلايل نهادينه نشدن ورزش در مدارس ذكر مي كنند.
به گفته كمانه با استفاده از سالن هاي ورزشي سازمان تربيت بدني و ساخت سالن هاي چند منظوره مي توان كاستي ها را در اين زمينه برطرف كرد. وي افزود: استفاده از ميز و نيمكت هاي استاندارد و متناسب با سنين دانش آموزان نيز از راهكارهاي ديگر براي اصلاح ساختار قامتي آنها است. علاوه بر اين كه خانواده ها بايد توجه داشته باشند كه كوله پشتي مناسب براي دانش آموزان تهيه كنند و برنامه هاي درسي بايد به گونه اي باشد كه از سنگين شدن كيف مدرسه دانش آموزان خودداري شود.

 



ژن چاقي مغز را پير مي كند

گونه اي از ژن كه در افزايش وزن به ما كمك مي كند، ممكن است در اين معامله موجب كوچك شدن مغز ما شود.
پژوهشگران مي گويند: سالمندان فربه، احتمال بيشتري دارد به بيماري هاي زوال عقل يا دمانس مبتلا شوند و مغز آن ها تمايل دارد در مقايسه با مغز افرادي با وزن عادي، كوچكتر باشد. اين پديده با مسدود شدن سرخرگ ها كه جريان خون به مغز را كاهش داده و موجب كشته شدن نورون ها مي شود، ارتباط داده شده است.
اما اكنون گروه پژوهشي با هدايت پاول تامسون از دانشگاه كاليفرنيا در لس آنجلس كشف كرده است: گونه اي ژن كه با فربهي ارتباط دارد، ممكن است بي واسطه به مغز آسيب برساند.
نيمي از اروپاييان و اهالي غرب آفريقا داراي گونه اي از ژني موسوم به FTO هستند كه خطر اضافه وزن را تا دو سوم افزايش مي دهد. تصور مي شود اين گونه بر سيستم متابوليسم و ذخيره چربي تأثير مي گذارد.
هنگامي كه گروه تامسون اسكن هاي مغزي 206 نفر سالم بين سنين 70 تا 80 را بررسي كردند، متوجه شدند افرادي كه حداقل حامل يك كپي از گونه FTO بودند، قطعه پيشاني شان 8درصد و قطعه پس سري 12درصد در مقايسه با كساني كه آن ژن را نداشتند، كاهش نشان مي داد.
به گفته تامسون، مغز كساني كه آن گونه را داشتند، 16 سال پيرتر به نظر مي آمد.

 



تأثير تكنولوژي بررفتارهاي اجتماعي

آيا فناوري هاي مدرن، همانگونه كه مسائل و رشد اجتماعي نسل ديجيتال امروزي را شكل مي بخشند، مغز آنها را نيز تحت تأثير قرار مي دهند؟
آيا فضاي مجازي بر تعاملات واقعي نسل جديد كه با فناوري بزرگ شده اند نيز تأثير مي گذارد؟ اين سؤالات به تازگي ذهن دانشمندان را به خود مشغول كرده است، چنانچه براي پاسخ به آنها به تحقيقات جديدي دست زده اند.
مغز و ذهن نوجواني كه در حال جست وجو از طريق موتور جست وجوي گوگل است، چه شكلي مي تواند داشته باشد؟ آيا ساعاتي كه اين نوجوان در دنياي مجازي صرف مي كند، باعث تغيير مدارهاي مغزي وي نيز مي شود؟
آيا اين نوجوان در دنياي واقعي نيز مي تواند به خوبي دنياي مجازي احساساتش را بروز دهد؟ مسائلي از اين دست از مدت ها پيش ذهن و فكر بسياري از والدين را مغشوش كرده و به يكي از دغدغه هاي بزرگ آنان تبديل شده است.
اما اين بار دانشمندان براي رسيدن به جواب اين سؤالات دست به كار شده اند و فرضيه اي ارائه داده اند مبني بر اينكه دنياي ديجيتالي امروز روش خواندن، يادگيري و تعامل و رفتار با ديگران را دچار تحول كرده است.
با اينكه هيچ كدام از شركت هاي فناوري براي جواب به اين سؤالات با محققان همكاري نكردند اما «گري اسمال» استاد روانپزشكي دانشگاه اكلاهاما معتقد است فناوري هاي ديجيتال نظير اينترنت و گوشي هاي هوشمند مي توانند نحوه عملكرد مغز را تغيير دهند.
«اسمال» مي گويد؛ «زماني كه مغز بيشتر زمانش را با فناوري ها مي گذراند و زمان كمتري را براي تعامل واقعي با ديگران صرف مي كند، مهارت هاي اجتماعي اساسي خود نظير خواندن عبارت هاي مربوط به مكالمات روزمره را فراموش مي كند و بنابراين مدارهاي مغزي مربوط به ارتباطات رو دررو با ديگران ضعيف تر مي شوند.» وي مي افزايد؛ «اين فرآيند ممكن است به بروز رفتارهاي ناهنجار اجتماعي، گوشه گيري و كم شدن علاقه و اشتياق براي يادگيري سركلاس هاي سنتي منجر شود.» اين روانپزشك خاطرنشان مي كند؛ «اين تأثيرات روي بومي هاي (نسل) ديجيتال كه در رده سني بين 13 تا حدود 30سال قرار دارند، نمود بيشتري پيدا مي كند. «وي» معتقد است در اين گيرودار كمك به بومي هاي ديجيتال براي بهبود مهارت هاي اجتماعي و همچنين كمك به غير بومي ها (افراد مسن تر) براي بهبود مهارت هاي مربوط به فناوري ها، امري ضروري تلقي مي شود.
«اسمال» حين نظرسنجي و مصاحبه با افراد نسل ديجيتال با يك پسر 19ساله آشنا شد كه ايده بسيار جالبي را به وي ارائه كرد. «جان رو» يكي از شيفتگان اينترنت است كه 6تا 12ساعت از روز خود را به صورت آنلاين سپري مي كند. وي از انواع ابزارها و كاربردهاي اينترنتي (از پيام هاي فوري گرفته تا بازي هاي آنلاين نظير پايگاه هاي بحث و گفت وگو با بازيكنان بازي هاي ويدئويي) استفاده مي كند. «رو» معتقد است مهارت هاي اجتماعي تنها با بيرون رفتن از خانه و وقت گذراندن با دوستان در دنياي واقعي به دست نمي آيد.
بيش از دو هزار سال پيش «سقراط»، پدر علم فلسفه، از تحول عظيم دنياي اطلاعات خبر داده بود. البته اين تحولات تاريخي چندين بار در دنياي اطلاعات اتفاق افتاده كه اولين آنها تأليف و نشر كتاب بود كه با پيدايش خط به وجود آمد. بعد از آن نيز تلويزيون اختراع شد كه از آن زمان به بعد نگراني و دغدغه در مورد خشونت در كودكان به خاطر برنامه هاي خشن و همچنين تأثير نامناسب آن روي درس و مشق بچه ها بروز كرد و حالا هم كه اينترنت و دنياي وب به عنوان ابزار جديد اطلاعات در دسترس است و مشكلات خاص خود را نيز به همراه آورده است.
«اسمال» نگرش و ايده هاي خود در مورد دغدغه هاي دنياي مدرن را در كتابي با عنوان «iBrain مصون ماندن از تحول تكنولوژيكي ذهن مدرن» جمع آوري كرده است. وي در اين كتاب يادآوري مي كند كه هيچ مدارك و شواهد خاصي در مورد اينكه فناوري ديجيتال مدارهاي مغزي انسان را تغيير داده در دست ندارد و اين موضوع در حد يك فرضيه است.
«رابرت كرزبان» استاد روانپزشكي دانشگاه پنسيلوانيا نيز مي گويد؛ «دانشمندان ناباورانه به اين موضوع نگاه مي كنند و در حالي كه تحقيقات و اطلاعات بسياري در اين زمينه دارند كه تجربيات شخص، در شيوه مغز در ارتباط با تعاملات اجتماعي تأثيرگذار است، اما به طور كامل نمي توانند رابطه ميان آن را با فناوري هاي مدرن اثبات كنند.» زندگي در عصر گوگل ممكن است حتي نحوه خواندن ما را نيز تغيير بدهد. «ماريان وولف» از دانشگاه تافتز مي گويد؛ «به طور معمول زماني كه كودكي خواندن را ياد مي گيرد، مغز او گذرگاه هايي ايجاد مي كند كه به وي امكان مي دهد روي تحليل و درك مسائل نيز متمركز شود.»
وي اين تحليل و درك را «خواندن عميق» خوانده و مي گويد؛ «اين فرآيند مستلزم صرف زمان بيشتري است حتي اگر يك ثانيه بيشتر طول بكشد و دنياي مدرن امروزي، دنياي سرعت و حجم وسيع اطلاعات و جمع آوري سريع آن است.»
سؤالي كه «وولف» مطرح مي كند اين است كه چه پديده اي باعث شده كودكان و نوجوانان خواندن به صورت آنلاين را خيلي سريع تر ياد بگيرند؟ آيا مغز آنها با ايجاد مدارهاي كوتاه، گذرگاه هايي مي سازد كه خواندن عميق تر را باعث مي شود؟ و آيا اين فرآيند به توانايي آنها در بازخورد آنچه مي خوانند صدمه اي وارد نمي كنند؟ «وولف» در اين رابطه مي گويد؛ براي پاسخ به اين سؤالات، انجام تحقيقات بسيار لازم است.»
وي معتقد است كودكان نياز به ساختار و دستورالعملي دارند تا بتوانند درك خواندن را در دنياي ديجيتالي نيز بياموزند، اما از طرفي برخي محققان معتقدند استفاده از اينترنت، فوايد بسياري براي مغز و عملكرد آن نيز دارد.
تحقيقات گسترده «موزيكو ايتو» از دانشگاه كاليفرنيا نشان داده كه استفاده از فضاهاي مجازي نظير پيغام هاي فوري و شبكه هاي اجتماعي، مهارت هاي ذهني جوانان را بالا مي برد.
ترجمه : عليرضا ضيايي

 



زهر عقرب براي درمان بيماريهاي قلبي

زهر سمي يك نوع از عقرب مي تواند خطر جراحي قلب
( باي پس) BYPASS را به طور قابل توجهي كاهش دهد.
جراحيBYPASS براي بهبود كنترل جريان خون در قلب بيماراني استفاده مي شود كه دچار ناهنجاري هاي شديد در رگ هاي خوني قلب بوده و در خطر حمله قلبي قرار دارند.
حين اين جراحي يك رگ يا شريان خوني از قسمتي ازبدن جدا شده و به رگ هاي مسدودشده متصل مي شود و مسير جديد خون سرشار از اكسيژن را به عضلات قلبي مي رساند. اما اگر رگ پيوندي دچار گرفتگي شود جراحي با شكست روبه رو مي شود.
ولي دانشمندان دانشگاه ليدز متوجه شدند سم مارگاتوكسين كه در نوع خاصي از عقرب ها توليد مي شود مي تواند به عنوان يك راه حل براي اين معضل مورد استفاده قرارگيرد.
تحقيقات نشان مي دهد اين سم تا 100 برابر بهتر از هر تركيب ديگري مي تواند از ابتلا به اين عارضه پيشگيري كند. اين سم مي تواند از پاسخ طبيعي رگ هاي خوني بعد از جراحت پيشگيري كند و مسير رگ هاي خوني را پاكيزه نگه داشته و به اين ترتيب از مسدودشدن اين رگ ها پيشگيري كند.
پروفسور بيچ كه دراين تحقيقات شركت داشته است دراين باره گفت: تاثير اين سم به شدت ما را شگفت زده كرده است. البته نمي توان اين دارو را از راه دهان وارد بدن كرد، بلكه مي توان آن را به شكل هاي ديگري به رگ هاي خوني رساند كه بتواند تاثير خود را داشته باشد.
براساس آمار ارائه شده توسط سازمان قلب بريتانيا هرسال 25 هزار جراحي قلب به شكل BYPASS در انگلستان انجام مي شود. در جراحي هاي موفق معمولا تاثير درمان بين 10تا15سال باقي مي ماند. اما با كشف جديد اميدهايي وجود دارد تا اين مدت افزايش يابد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14