(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 30 آبان 1389- شماره 19794

فريب مردم و بازاريابي كاذب محصولات خارجي
ضرورت بررسي آگهي هاي مخرب شبكه هاي ماهواره اي فارسي زبان (بخش پاياني)



فريب مردم و بازاريابي كاذب محصولات خارجي
ضرورت بررسي آگهي هاي مخرب شبكه هاي ماهواره اي فارسي زبان (بخش پاياني)

پريسا جلالي
- نمايندگي پخش قرص هاي مكمل لاغري و افزايش وزن و ... بفرماييد.
- تماس گرفتم از كيفيت محصولات شركت بپرسم.
- موفق ترين نمونه در اروپا بوده.
- درسته كه مي گن اين محصولات مواد مخدر و شيشه داره و باعث اعتياد مي شه؟
- خانم محترم، شما باور نكنيد. شيشه آنقدر گران است كه صرف اين جور محصولات نمي شه.
- يعني ضرر نداره؟
- اين حرفها رو كساني مي زنند كه هنوز فكر مي كنن زن ايراني بايد رژيم گرفتنش هم با عذاب غذا نخوردن و دردسر باشه. خب همين مي شه كه درصد چاقي بين ايرانيان تا اين اندازه بالا مي ره. خانم هاي اروپايي بدون دردسر لاغر مي شن. جوانان اروپايي به راحتي اعتيادشان را ترك مي كنن. مردان اروپايي مشكلي براي رفع استرس كاري ندارن. اين حرفها رو مي زنن مبادا در ايران زنان و جوانان با علم! روز هماهنگ شوند.
اين ها ادعاهاي يكي از فروشندگان محصولات تبليغي شبكه هاي ماهواره اي از انواع داروهاي كاهش وزن گرفته تا ترك اعتياد و رفع مشكلات جنسي و افزايش قد و غيره است كه با تحقير شخص مقابل در مقايسه با جامعه اروپا سعي در اقناع وي براي خريد كالاهايش دارد.
با مروري بر شبكه هاي فارسي زبان ماهواره اي با حجم عظيم تبليغ كالاهايي مواجه مي شويم كه مخاطبان اين نوع شبكه ها را با روش هاي جذب مخاطب مجبور به پذيرش ادعاهاي كذب خود مي كنند.
كيفيت نامناسب تنها مشكل اين محصولات نيست بلكه تقلبي بودن و فقدان برچسب هاي شناخته شده بدنبال آن آسيب ها و عوارض ناشي از مصرف پديده اي غيرقابل انكار است.
وجود مواد مخدري مثل شيشه در قرص هاي لاغري يا اضافه كردن مواد افيوني درون قرص هاي ترك اعتياد و مكمل هاي نامرغوب افزايش وزن و غيربهداشتي بودن افزودني هاي لوازم آرايشي و بهداشتي كه باعث اگزماي پوستي و حساسيت هاي مزمن مي شود را نبايد از قلم انداخت.
بي كيفيت ترين اجناس
در شبكه هاي ماهواره اي
- دستگاه ويبريشن بيني بدون نياز به جراحان زيبايي. براي افرادي كه از بيني هاي بزرگ رنج مي برند. در مدت كوتاهي مي توانيد بيني خود را به هر فرم و اندازه اي كه مايليد دربياوريد.
- قرص هاي لاغري و كاهش وزن بدون عوارض براي همه افراد. با مصرف اين قرص ها مي توانيد اندام خود را به اندازه متناسب دربياوريد.
- دستگاه ورزشي پديده اي در جهان. با اين وسيله مي توانيد به زودي بدن خود را به شكل عدد هفت دربياوريد. فقط كافي است روزي سه دقيقه با اين وسيله ورزشي كار كنيد. با اين وسيله مي توانيد تمامي اندام هاي بدن را به حركت دربياوريد.
تبليغ انگشترهاي جنسي هم به عنوان راه حل جدي براي درمان ناتواني جنسي و فروش آن در باراز از ديگر نمونه هايي است كه افراد را تشويق مي كند از داروهاي تجويز شده و كالاهاي مدنظر بدون مراجعه به پزشك متخصص استفاده كنند بدون اينكه دچار آسيب يا عارضه اي شوند.
حميده سپاسي يكي از مصرف كنندگان قرص هاي لاغري كه پس از مدتي دچار اسپاسم معده و روده شده است منشأ مشكلات گوارشي خود را اعتماد بي حدو حصر به شبكه هاي ماهواره اي اعلام مي كند.
سودابه رجب پور مشتري ديگري است كه از مصرف لوازم خانگي تبليغ شده از سوي شبكه هاي ماهواره اي گلايه دارد و به گزارشگر كيهان مي گويد كه طبق تجربه شخصي اش بي كيفيت ترين و بدترين اجناس از طريق ماهواره تبليغ مي شود ومردم نبايد اعتماد كنند.
كالاهاي تقلبي، غيربهداشتي و بي كيفيت در حالي از سوي شبكه هاي ماهواره اي و بازاريابان آنها تبليغ مي شود كه هيچكدام داراي نمايندگي مجاز نيستندو حتي شماره تماس ثابتي ندارند. تماس با خطوط 0919 و 0935 براي سفارش كالا بدون وجود نمايندگي هاي مجاز و با نشاني دقيق زنگ خطري براي مشتريان اين كالاها است.
عدم نياز به متخصص، روش نوين غرب
اين واقعيت در حالي است كه محصولات ترويج شده از سوي مرجع خاص پزشكي و تخصصي مورد بررسي و تاييد قرار نمي گيرند ضمن اينكه باعث ترويج فرهنگ عدم نياز به پزشك و دستورالعمل علمي خواهد شد.
سارا حيدري كارشناس ارشد تغذيه و بيوشيمي در گفت و گو با گزارشگر كيهان بر اين مساله صحه مي گذارد و معتقد است: برخي از تبليغات به گونه اي ترويج مي شوند كه نيازي به مشورت و همفكري با پزشك ندارد در صورتي كه هر دارويي پيش از مصرف بايد به تاييد پزشك يا داروساز برسد.
وي ميزان مصرف متفاوت داروها را متناسب با وضعيت جسمي و روحي هر فرد نيازمند تشخيص پزشك مي داند و معتقد است: لوازم آرايشي و بهداشتي نيز از قبيل كرم هاي دور چشم نيازمند همخواني با جنس پوست است يا در مورد قرص هاي لاغري و افزايش وزن به دليل عوارض متفاوت براي اشخاص بايد به تاييد پزشك برسد و يا حداقل با پزشك داروساز مشورت شود تا در صورت احتمال وجود بيماري خاص در افراد ميزان مصرف دارو يا عدم استفاده از آن تعيين شود. البته توصيه مي كنم از محصولاتي كه توسط داروخانه ها عرضه مي شود استفاده كرد تا عارضه اي هم بدنبال نداشته باشد.
اين كارشناس تغذيه اضافه مي كند: متخصصان تغذيه تحت هيچ شرايطي بدون در نظر گرفتن سن، وزن، موقعيت هاي فيزيولوژيكي، بيماري هاي زمينه اي و داروهاي مصرفي افراد، رژيم غذايي يا داروهاي لاغري را حتي اگر مورد تاييد باشند، تجويز نمي كنند به اين دليل كه تداخل غذا و دارو ممكن است عوارض جدي را در آن مدت براي فرد مصرف كننده ايجاد كند .
وي عوارض اين قبيل داروهاي تبليغي ماهواره اي كه خودسرانه مصرف شوند را ايست قلبي، جدا شدن شبكه چشم و نابينايي، بالابردن ضربان قلب، پف و ورم ناگهاني و مشكلات كليوي عنوان مي كند. ضمن اينكه نمي توان از مضرات كافئين موجود در قرصها از قبيل بي خوابي و بي قراري، سردرد، تغييرات هورموني و نامنظم شدن دوران قاعدگي غافل شد.
وي با اشاره به سابقه استفاده از اين قبيل داروها در مورد يكي از بيمارانش كه در اثر جدا شدن شبكيه چشم مي رفت نابينا شود، مي گويد: استفاده خودسرانه داروهاي غيرمجاز آسيب هاي جسمي و رواني بسياري دارد كه نبايد از آنها غافل شد. البته داروهاي گياهي موثرند اما افزودني هاي شيميايي به داروها اضافه مي شود كه مضر است.
ماهواره؛ عليه سلامتي به كام مصرف گرايي
رسانه ها با ديجيتالي شدن و بهره گيري از فناوري هاي نوين قادرند تاثيرگذاري كوتاه مدت بر افكار و عقايد مردم داشته باشند. اين موضوع به انضمام ضعف در عرصه تبليغات كالاي داخلي و بي توجهي به بسته بندي و ظواهر توليدات، خلاء هاي ديگري را هم يادآوري مي كند كه از جمله آن مي توان به روحيه مردم در كشورهاي در حال توسعه به برتر و با كيفيت دانستن محصولات توليدي خارجي اشاره كرد.
مجيد كاشاني جامعه شناس، ريشه چنين تاثيرگذاري رسانه اي را در گفت و گو با گزارشگر كيهان اينطور توصيف مي كند: شكل گيري اين ايده ها مبتني بر تبليغات ماهواره اي و رسانه اي است و بخشي هم مبتني بر تجربيات عيني. از دوره اي كه صنعتي شدن غرب و تفاوت فاحش توليدات صنعتي در غرب با كشورهاي غيرصنعتي از قرن 18 به بعد رخ داد ايده و تصوري بين مردم شكل گرفت كه برخي ها مبتني بر تجارب عيني بود.
وي اين تجربه عيني را ناشي از ورود محصولات غرب از سوي طبقه مرفه جامعه مي داند كه در مقايسه با توليدات داخل از كيفيت و دوام بهتري برخوردار بودند. همين تصور در طول سال هاي متمادي استمرار پيدا كرد. حتي اگر محصولات غير صنعتي كيفيت بالا هم نداشته باشد اما عده اي هنوز چنين تصوري در وجودشان نهادينه شده و هنوز خودباختگي در برخي افراد ديده مي شود.
اين جامعه شناس جا ماندن رسانه هاي داخلي از تبليغ توليدات داخل و بهره نبردن از دانش ارتباطات و بازاريابي تجاري مبتني بر علوم روانشناسي و جامعه شناسي را ضعف كشورهاي در حال توسعه و تقويت اعتماد به اين شبكه ها مي داند.
وي در ادامه به مصاديق كالاهاي بي كيفيت اشاره و تصريح مي كند: كالاهايي كه توسط حجاج از عربستان وارد كشور مي شود به دليل توليد توسط غيرمسلمانان و ضعيف شدن بازار كشورهاي اسلامي تقدس تحفه هايشان را زير مي برد.
دروغ هاي بزرگ يك رسانه نوين
هر محصولي كه از آن سوي آب ها وارد كشور شود حتما داراي كيفيت خوبي است.
دكتر غلامرضا عليزاده ديگر جامعه شناس كشورمان با اشاره به روحيه با كيفيت دانستن توليدات غرب در برخي افراد، مي گويد: مرغ همسايه غاز است، در شعر هم تبلور يافته و آن اينكه هر چه خود داشت ز بيگانه تمنا مي كرد، نمود. اين دو سخن در پاره اي از خرده فرهنگ ها رخنه كرده است. البته ماهواره هم مقهور صنعت و تكنولوژي و فناوري شده و ما را مجذوب امكانات غرب مي كند.
وي در گفت و گو با خبرنگار سرويس گزارش كيهان تاكيد مي كند: هر لايه اي در سطح جامعه تلاش مي كند خود را به طبقه بالاتر برساند. فرار از لايه هاي پايين و نشان دادن رفتارهاي لايه هاي پردرآمدتر برخي از افراد را به مصرف گرايي و تقليد از پردرآمدها سوق مي دهد.
بروز فخرفروشي و شبيه كردن خود به طبقات پردرآمد جامعه افراد را به استقبال و استفاده از محصولات تبليغ شده در ماهواره ترغيب مي كند تا به ظاهر خود را شبيه ديگران كنند.
عليزاده معتقد است: مارك گرايي و پوشيدن لباس هاي مارك دار همچنين تهيه اجناس هر چند بي كيفيت و تقلبي شبكه هاي ماهواره اي، بدون منطق و بدون تفكر به ويژه در مورد افرادي كه اعتقادات قوي ندارند به يك آسيب اجتماعي تبديل شده است.
وي با انتقاد از تغيير كاركرد صادراتي مناطق آزاد به محلي براي واردات توليدات ديگر كشورها، مي گويد: اين مناطق به جاي صادرات محصولات داخلي كالاهايي را وارد كشور مي كنند كه كيفيتي ندارد و در نهايت به بازار داخل لطمه وارد مي كند.
با توجه به پيشرفت روز افزون دانش مديريت اين توانايي را نمي توان منكر شد كه با توسل به همين علم مي توان با ايجاد احساس نياز در مخاطب هر كالايي را به فروش رساند حتي به اسكيموها مي توان يخچال فريزر فروخت. به طور مثال در حال حاضر اگر موبايل شخصي امكان
فيلم برداري نداشته باشد احساس بدبختي
مي كند در حالي كه با آمدن ورژن هاي جديد اين شخص دوباره نياز به تبديل گوشي همراه دارد.
مقايسه وزن و قد و ظاهر با انواع مدل ها و هنرپيشگان غربي، استفاده از لوازم آشپزخانه و وسايل ورزشي و ... كه خارجي ها! از آن استفاده مي كنند تا با تحقير هويت ملي ايراني مشتري جذب كنند چندان هم خوشايند نخواهد بود و نيازمند تامل بيشتر مسئولان در نهادهاي فرهنگي است.
عليزاده با تاكيد بر اين نكته كه حتي افزايش آمار طلاق در كشور نتيجه فعاليت شبكه هاي ماهواره اي است، مي گويد: جامعه نيازمند اتاق فكري براي واكسيناسيون اجتماعي است چرا كه جوانان و نوجوانان نياز به راهكار دارند و در مقابل روش هاي غلط ترويج شده از سوي غرب بايد روش هاي عملي رفتار آموخته شود. البته فراموش نكنيم دروغ هر چه بزرگتر باشد امكان رد آن هم بيشتر است. بنابراين شبكه هاي ماهواره اي با دروغ هاي بزرگ خود مخاطبان و مشتريان بيشتري جذب مي كنند كه بايد با آن مقابله و برخورد جدي داشت.
گزارش روز

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14