(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 30 آبان 1389- شماره 19794

كره شمالي قطعنامه حقوق بشر سازمان ملل را توطئه كاخ سفيد خواند
كارشناس آمريكايي : بايد 200 بمب اتمي خود را از اروپا خارج كنيم
گزارش سال 2010 مركز بين المللي وين بزرگترين زرادخانه بمب هاي خوشه اي در آمريكاست
به مناسبت هفتاد و پنجمين سال شهادت حماس :
راه عزالدين قسام را تا آزادي سرزمين هاي اشغالي ادامه مي دهيم
ناآرامي هاي انتخاباتي در ساحل عاج با دخالت پليس به خشونت كشيده شد
گفت وگوهاي ژنرال آمريكايي با مقامات لبنان در بيروت
نمايندگان پارلمان نپال وزير دارايي اين كشور را كتك زدند
ترور 3 نماينده مجلس عراق نافرجام ماند
گسترش سپر موشكي به 28 كشور عضو ناتو
تظاهرات گسترده در خيابان هاي لندن در اعتراض به جنگ افغانستان
يورش پليس مبارك به تجمع هاي انتخاباتي در چند شهر مصر
4 كشته و 36 مجروح در انفجار شرق افغانستان
مخالفت دولت اسلام آباد با طرح جنگي پنتاگون در پاكستان



كره شمالي قطعنامه حقوق بشر سازمان ملل را توطئه كاخ سفيد خواند

«پيونگ يانگ» با رد قطعنامه مجمع عمومي سازمان ملل در مورد وضعيت حقوق بشر در كره شمالي، آن را توطئه اي به رهبري آمريكا خواند.
به گزارش خبرگزاري ها، يك سخنگوي وزارت خارجه كره شمالي ديروز با اعتراض به قطعنامه مجمع عمومي سازمان ملل درباره وضعيت حقوق بشر در اين كشور گفت: اين قطعنامه حاصل توطئه سياسي نيروهاي متخاصم به سركردگي ايالات متحده آمريكاست كه همه ساله با متهم ساختن پيونگ يانگ به نقض حقوق بشر به دنبال اهداف براندازانه خود هستند.
وي در ادامه با يادآوري اقدامات ضد حقوق بشر غرب و آمريكا افزود: تبعيض نژادي، سوءرفتار با مهاجران، خشونت عليه زنان، بدرفتاري با زندانيان از جمله رفتارهاي مدعياني است كه كشورهايي مثل كره شمالي را با فشارهاي سياسي متهم مي كنند.

 



كارشناس آمريكايي : بايد 200 بمب اتمي خود را از اروپا خارج كنيم

كارشناس شوراي روابط خارجي آمريكا اعلام كرد كه واشنگتن بايد 200بمب اتمي خود را از اروپا خارج كند.
«ميكازنكو» كارشناس شوراي روابط خارجي آمريكا اظهار داشت، آمريكا بايد 200بمب هسته اي خود را به دليل كارايي نداشتن چتر اتمي از اروپا خارج كند.وي افزود: دولت اوباما ادعا مي كند كه چتر هسته اي آمريكا بر ناتو نيازمند استقرار تسليحات هسته اي در اروپا و همچنين كاهش زرادخانه هسته اي روسيه در اين منطقه است در حالي كه استفاده از تسليحات هسته اي براي دفاع از ناتو با توجه به تهديدات قابل توجيه فعلي بي فايده است و كاربردي ندارد.
«زنكو» تاكيد كرد، آمريكا از قوي ترين قدرت نظامي متعارف با تجهيزات برنامه ريزي متعارف بي نظير برخوردار است.

 



گزارش سال 2010 مركز بين المللي وين بزرگترين زرادخانه بمب هاي خوشه اي در آمريكاست

براساس گزارش يك مركز بين المللي، آمريكا بزرگترين زرادخانه بمب هاي خوشه اي را در اختيار دارد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، گزارش سال 2010 ديده باني بمب هاي خوشه اي نشان مي دهد آمريكا بيشترين تعداد انواع بمب هاي خوشه اي را توليد و انبار كرده است. طبق گزارش فوق، اين كشور تاكنون پيمان منع توليد بمب هاي خوشه اي را امضاء نكرده و تنها كشور جهان است كه طي دو سال گذشته از اين بمب استفاده كرده است. «پاول فرمايلن» مدير مركز فوق، در گزارش روز شنبه خود، خواستار ممنوعيت توليد بمب هاي خوشه اي در سراسر جهان شد. فرمايلن در گفت وگوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا در وين گفت: بايد تجارت بمب هاي خوشه اي ممنوع و زرادخانه هاي آن نيز نابود شود. وي كه پيگيري ممنوعيت استفاده از مين هاي زميني و بمب هاي خوشه اي را در دستور كار قرار داده است، افزود: اين موضوع بسيار مهم است كه هرگونه فعاليت مستقيم و غيرمستقيم در زمينه تامين مالي و تهيه مواد اوليه توليد بمب هاي خوشه اي در جهان كاملا ممنوع شود. فرمايلن درباره اعلاميه دولت سوئيس به منظور اقدام براي تصويب معاهده بين المللي ممنوعيت استفاده از بمب هاي خوشه اي نيز گفت: بسياري از كشورها در مسير تصويب اين معاهده قرار دارند و بسياري نيز تصميم به تصويب آن گرفته اند. شوراي فدرال سوئيس ديروز متن كنوانسيون بين المللي ممنوعيت استفاده و توليد بمب هاي خوشه اي را جهت بررسي و تصويب به كميسيون هاي مربوطه در مجالس اين كشور ارجاع داد. براساس كنوانسيون بين المللي استفاده و توليد بمب هاي خوشه اي، كه از تابستان گذشته اجرايي شده است، تصويب كنندگان اين پيمان ديگر اجازه توليد و استفاده از آن را نخواهند داشت. سوئيس در سال 2008 به عنوان نخستين كشور جهان، اين پيمان را امضا كرد، كه در صورت تصويب در مجلس، بايد در مدت هشت سال همه بمب هاي خوشه اي خود را نابود كند. همچنين، براساس گزارش هاي مراكز فعال در اين زمينه كه به تازگي منتشر شده است، از 108 كشور امضاكننده معاهده بين المللي ممنوعيت استفاده از بمب هاي خوشه اي، فقط مجالس 42 كشور آن را تصويب كرده اند. برپايه اين گزارش ها، 23 كشور جهان هنوز آلوده به بمب هاي خوشه اي منفجره نشده هستند و تا پايان سال 2009 بيش از 85 هزار نفر كه بيشتر آنان كشاورزان، زنان و كودكان بوده اند، در اثر انفجار اين بمب ها جان خود را از دست داده اند. همچنين، گزارش ها نشان مي دهد حداقل 18 كشور جهان موفق شده اند 13 ميليون و 800 هزار عدد از اين بمب ها را نابود كنند.
همچنين نتايج تحقيقات هنديكاپ و مراكز صلح كاتوليكي حاكي از آن است كه 146 موسسه مالي در 15كشور جهان با شركت هايي كه در ساخت و توليد بمب هاي خوشه اي فعال هستند، همكاري مي كنند. نهادهاي حقوقي نيز در گزارش هاي منتشر شده خود اعلام كرده اند، كه بسياري از موسسات مالي در سراسر جهان با وجود پيمان منع توليد بمب هاي خوشه اي، بيش از 43 ميليارد دلار در زمينه توليد اين بمب ها سرمايه گذاري كرده اند. گفته مي شود اين شركت ها در آمريكا، كره جنوبي و سنگاپور مستقر هستند. پيمان ممنوعيت استفاده از بمب هاي خوشه اي براي نخستين بار در ماه مه سال 2008 در يك كنفرانس ديپلماتيك در دوبلين مطرح و در دسامبر همان سال در اسلو امضا شد. آلمان در جنگ دوم جهاني براي نخستين بار از بمب هاي خوشه اي استفاده كرد. ناتو در جنگ كوزوو نيز از اين بمب ها بهره گرفت. كروواسي، افغانستان، عراق، لبنان و گرجستان نيز ديگر كشورهاي هدف اين بمباران ها بوده است. آمريكا بيشترين شمار استفاده از اين بمب ها را به خود اختصاص داده است؛ اين كشور در سال 1960 ويتنام، كامبوج و لائوس را با اين بمب ها بارها مورد هدف قرار داد.

 



به مناسبت هفتاد و پنجمين سال شهادت حماس :
راه عزالدين قسام را تا آزادي سرزمين هاي اشغالي ادامه مي دهيم

گردان هاي قسام شاخه نظامي حماس با تأكيد بر ادامه راه شهيد عزالدين قسام بنيانگذار اين گردان ها اعلام كردند كه راه مقاومت تا آزادي كامل فلسطين ادامه خواهد يافت.
به گزارش مركز اطلاع رساني فلسطين، ابوعبيده سخنگوي اين گردان ها اعلام كرد با خداوند متعال پيمان مي بنديم كه به خون شهيد عزالدين قسام وفادار بمانيم و از مشعلي كه ايشان برافروختند به عنوان چراغ راه حركت به سوي پيروزي استفاده كنيم.
وي يادآور شد: مسئله فلسطين يك مسئله اسلامي است و فقط به ساكنان فلسطين منحصر نمي شود و نمي توان آن را در مرزهاي تنگ جغرافيايي محدود كرد.
سخنگوي قسام گفت: چشم پوشي از يك وجب از خاك فلسطين به مثابه چشم پوشي از تاريخ و تمدن امت اسلامي است.
ابوعبيده از گروه هاي مبارز فلسطين خواست تا به مقابله با تمامي آنان كه خون شهدا را بازيچه قرار داده اند و به مصاف از خائنان به دين و تاريخ و امت برخيزند.
جنبش حماس نيز با انتشار بيانيه اي به مناسبت هفتاد و پنجمين سالگرد شهادت شيخ عزالدين قسام از رهبران مبارزه با استعمار انگليس اعلام كرد كه عدول از حتي يك وجب از خاك فلسطين و سازش بر سر حقوق مردم اين سرزمين جنايتي ملي و ضربه اي به تاريخ مجاهدان مدافع فلسطين است. در اين بيانيه تأكيد شده است، تا وقتي اشغال ادامه داشته باشد، اشغالگران مردم فلسطين را به قتل رسانده، آنان را محاصره، اراضي را غصب و مقدسات را يهودي مي كنند.
حماس در اين بيانيه همچنين تصريح كرده مقاومت حق مشروع است چرا كه دشمن صهيونيستي فقط زبان زور را مي فهمد و دويدن به دنبال سراب گفت وگو، وقت تلف كردن است.
در اين بيانيه تأكيد شده است، راه مقاومت تا بازپس گيري كامل سرزمين هاي غصب شده ادامه خواهد داشت.
بمباران غزه
جنگنده هاي ارتش رژيم صهيونيستي روز جمعه به جنوب غزه يورش بردند و اين منطقه را بمباران كردند.
براثر اين حملات هوايي، شش فلسطيني زخمي و بلافاصله به بيمارستان منتقل شدند.
اين حملات هوايي رژيم صهيونيستي درحالي صورت گرفت كه پنجشنبه شب نيز در حمله هوايي جنگنده هاي ارتش رژيم صهيونيستي به غزه دو برادر فلسطيني به شهادت رسيدند.
گردان هاي ناصر صلاح الدين شاخه نظامي كميته هاي مقاومت مردمي فلسطين در اين رابطه اعلام كرد كه به مبارزه خود در واكنش به شهادت فلسطيني ها بر اثر حملات صهيونيست ها ادامه مي دهد.
يورش به فلسطيني ها
نظاميان رژيم صهيونيستي با يورش به فلسطينياني كه در چندين روستاي كرانه باختري در اعتراض به احداث ديوار حايل و شهرك سازي تظاهرات كرده بودند، ده ها نفر از آنها را مجروح كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس، فلسطينيان ساكن روستاهاي «بلعين»، «نعلين» و «نبي صالح» در غرب و شمال غرب رام الله و روستاي «المعصره» در جنوب بيت لحم واقع در كرانه باختري ديروز نيز در ادامه تظاهرات هفتگي عليه ساخت ديوار حايل و شهرك سازي دست به تظاهرات زدند و در جريان اين تظاهرات نظاميان رژيم صهيونيستي با شليك گلوله و گاز اشك آور ده ها نفر را مجروح كردند.
به گفته شاهدان عيني، به دليل شليك گلوله، نارنجك هاي صوتي و گاز اشك آور به سمت تظاهرات كنندگان فلسطيني ده ها نفر دچار مسموميت و خفگي شده و «كامل خطيب» جوان ساكن روستاي بلعين نيز بر اثر اصابت گلوله مجروح شد.
تظاهرات كنندگان كه در ميان آنها اتباع خارجي نيز ديده مي شد با در دست داشتن پرچم هاي فلسطيني شعارهايي در محكوميت اشغالگري سر دادند و خواستار وحدت و آزادي فلسطينيان شدند و تجاوز به قدس و سياست رژيم صهيونيستي در تبعيد و كوچ اجباري شهروندان فلسطيني از اين شهر مقدس را محكوم كردند.
در روستاي «المعصره» در جنوب بيت لحم نيز تعدادي از شهروندان فلسطيني در نتيجه شليك گلوله و گاز اشك آور توسط نظاميان صهيونيست دچار مسموميت و خفگي شدند.
دخالت هاي آمريكا
خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس، واشنگتن را مسئول تعميق شكاف ها بين گروه هاي فلسطيني در كرانه باختري و نوارغزه دانست.
وي تصريح كرد، آمريكا با دخالت هايش باعث اختلاف بيشتر بين گروه هاي فلسطيني شده و از وقوع آشتي ملي جلوگيري مي كند.
مشعل گفت: جنبش فتح مشكل امنيتي را فقط به غزه محصور كرده است و هيچ صحبتي درباره امنيت كرانه باختري نمي كند.
ساير رويدادها
¤ رژيم صهيونيستي پايگاه اينترنتي افشاكننده اسامي و مشخصات جنايتكاران جنگي اين رژيم را مسدود كرد.
¤ يك كارگردان هلندي آريل شارون نخست وزير سابق رژيم صهيونيستي را به قتل عمد دو كودك دو و سه ساله فلسطيني در سال 1982 متهم كرد.
¤ واشنگتن براي ارائه تضمين هاي امنيتي و سياسي كتبي به رژيم صهيونيستي براي تعليق شهرك سازي ها اعلام آمادگي كرد.
¤ معاون اول رئيس مجلس قانونگذاري فلسطين نسبت به توطئه بين المللي عليه حماس مبني بر بازداشت فوري نمايندگان و رهبران اسلامي در كرانه باختري هشدار داد.
¤ سخنگوي نخست وزير رژيم صهيونيستي به رغم اعتراض جهاني گفت كه شهرك سازي در قدس متوقف نمي شود.
¤ يك دادگاه نظامي رژيم صهيونيستي دبير شوراي قانونگذاري فلسطين را به 6 ماه حبس اداري محكوم كرد.


 



ناآرامي هاي انتخاباتي در ساحل عاج با دخالت پليس به خشونت كشيده شد

منابع خبري از درگيري هاي موافقان و مخالفان رئيس جمهور ساحل عاج در دور دوم انتخابات رياست جمهوري خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، سخنگوي پليس ساحل عاج اعلام كرد كه نزديك به 20 نفر در زد و خوردهاي موافقان و مخالفان «لوران گباگبو» و رقيبش «حسن وتارا» در ابيجان پايتخت اين كشور به شدت مجروح شدند.
به گفته شاهدان عيني درگيري هنگامي آغاز شد كه 300 تن از طرفداران گباگبو (رئيس جمهور فعلي) با تجمع مقابل ساختمان حزب حسن وتارا ، اقدام به پرتاب سنگ و تخريب آن كردند، اما جواناني كه در اين ساختمان حضور داشتند، اقدام به مقابله به مثل كردند و پليس نيز مجبور به دخالت شد.به گفته سخنگوي پليس ساحل عاج، ماموران امنيتي و پليس پس از دو ساعت توانستند با استفاده از گاز اشك آور و ماشين هاي آبپاش، به زد و خوردها پايان دهند.
رئيس جمهور فعلي ساحل عاج كه پيش بيني مي شود، در دور دوم نيز به پيروزي برسد، روز گذشته نيز اقدام به حضور در محل تجمع طرفداران خود در پايتخت كرد.
پليس ساحل عاج در مورد تعداد تلفات اين درگيري ها متذكر شد فقط 20 نفر در زد و خوردها زخمي شده اند و دو نفر از آنها نيز پليس هستند اما تاكنون آماري مبني بر كشته شدن كسي از تظاهركنندگان گزارش نشده است. دور دوم انتخابات رياست جمهوري ساحل عاج بيست و هشتم نوامبر (هفتم آذر) برگزار مي شود.

 



گفت وگوهاي ژنرال آمريكايي با مقامات لبنان در بيروت

سرويس خارجي-
فرمانده نيروهاي مركزي آمريكا در خاورميانه با رئيس جمهور لبنان در بيروت ديدار و پيام كتبي باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا را به وي تقديم كرد.
در اين ديدار كه بعدازظهر روز جمعه در كاخ بعبدا در بيروت صورت گرفت دو طرف درباره ادامه همكاري نظامي و حمايت نظامي واشنگتن از ارتش و پليس لبنان بحث و گفت وگو كردند.
ژنرال «جيمز ماتيس» در اين ديدار خاطرنشان كرد كه حمايت آمريكا از ارتش لبنان بخشي از تعهد بين المللي است كه دولت لبنان را قادر به اعمال حاكميت خود بر اراضي لبنان طبق قطعنامه هاي 1559 و 1701 مي كند.
وي همچنين تاكيد كرد، آمريكا كمك هاي خود را به ارتش لبنان در تقويت ثبات منطقه اي موثر مي داند.
ماتيس گفت، دولت آمريكا از سال 2005 كمك هاي امنيتي در زمينه آموزش نيروهاي ارتش لبنان ارائه و اين نيروها را به تجهيزات به ارزش 720 ميليون دلار مجهز كرده است.
در حالي كه بسياري از احزاب لبناني توقف دادگاه حريري در لبنان را خواستار شده بودند آمريكا با كمك 10 ميليون دلاري اخير خود به اين دادگاه و همچنين تداوم تماس ها و سفرهاي مكرر مقامات خود به بيروت عملا دخالت در امور داخلي لبنان را در پيش گرفته است.
ساير رويدادها
¤ روزنامه صهيونيستي هاآرتص به نقل از منابع نظامي رژيم صهيونيستي نوشت كه تل آويو از قرارداد نظامي روسيه با لبنان ابراز نگراني كرده است.
¤ منابع مطبوعاتي لبنان فاش ساختند كه سفارت عربستان در لبنان با استفاده ابزاري از دادن رواديد حج به مخالفان حزب الله سعي در تقويت گروه 14 مارس دارد.
¤ كارشناسان حقوقي لبنان اعلام كردند كه محاكمه غيابي افراد در دادگاه حريري برخلاف قوانين بين المللي است.

 



نمايندگان پارلمان نپال وزير دارايي اين كشور را كتك زدند

درگيري نمايندگان موافق و مخالف دولت در صحن پارلمان، مانع از ارائه لايحه بودجه از سوي وزير دارايي نپال شد.
به گزارش واحد مركزي خبر، اعضاي فراكسيون مائوئيست ها كه حزب اصلي مخالف در پارلمان نپال به شمار مي روند، زماني كه «سوريداباندي» وزير دارايي اين كشور قصد داشت لايحه بودجه را به رئيس مجلس ارائه كند، به صحن هجوم آوردند، كيف وي را كه حاوي اسناد لايحه بودجه بود بگيرند، اما برخي از نمايندگان وارد عمل شدند و زد و خورد بالا گرفت.
برپايه اين گزارش، شبكه هاي خبري نپال كه مصاحبه وزير دارايي اين كشور را پخش كردند، با نشان دادن تصاوير، كيف شكسته شده وي، از ضرب و جرح «سوريدا» به دست مائوئيست ها خبر دادند.
وزير دارايي نپال ضمن نكوهش اقدام مائوئيست ها در صحن علني پارلمان تصريح كرد: كاري كه مائوئيست ها كردند، در واقع حمله به اسناد محرمانه دولت و تمسخر دموكراسي بود و تا زماني كه دولت بودجه را اعلام نكند، اسناد لايحه بودجه نيز منتشر نخواهد شد.
اين درگيري در حالي روي داد كه پيش از آن سه حزب اصلي پارلمان نپال از جمله مائوئيست ها، در روز چهارشنبه درباره اصلاح قانون اساسي موقت به منظور برقراري امكان ارائه لايحه كامل بودجه توافق كرده بودند.
از سوي ديگر، مائوئيست ها اعلام كردند اجازه نخواهند داد، دولت بودجه اي عادي را كه شامل سياست ها و برنامه هاي خود است، ارائه كند.

 



ترور 3 نماينده مجلس عراق نافرجام ماند

عمليات ترور سه نماينده مجلس عراق در شمال اين كشور نافرجام ماند.
به گزارش خبرگزاري «دارالعراقيه»، سه نماينده مجلس عراق به نام هاي «محمد عثمان الخالدي»، «وصال سليم» و «مدركه محمد» در حال عبور از منطقه «النبي يونس» (ع) واقع در شرق موصل با انفجار بمب كنار جاده اي مواجه شدند. اين انفجار آسيبي به سه نماينده مذكور نرساند، ولي سه تن از محافظان آنها را مجروح كرد. بمب مذكور در 40 متري يك مركز ايست و بازرسي كار گذاشته شده بود. ديروز در شهر تكريت واقع در استان صلاح الدين نيز بمبي منفجر شد. اين انفجار به شهادت يك مادر و جراحت فرزندش انجاميد.
القاعده، سناريوي آمريكايي
به گزارش خبرگزاري ها، يك زن يهودي آمريكايي عراقي الاصل در انتشار بيانيه هاي القاعده عراق نقش داشته است. خبرگزاري عراقي «النخيل» كه اين خبر را افشا كرد، در مورد چگونگي رديابي و كشف اين سرنخ اعلام كرد، پس از انتشار بيانيه هايي از طرف «دولت اسلامي عراق»، و گروه هاي وابسته به القاعده در مغرب، محققان درصدد رهگيري اين منابع در اينترنت برآمدند و بالاخره به پايگاهي به نام «سايت» (SITE) رسيدند كه تحت مديريت خانم «ريتا كاتز» قرار دارد. اين كشف نشان مي دهد كه كشتار مسلمانان و مسيحيان عراق توسط هيچ گروهي تحت نام اسلام صورت نمي گيرد، بلكه مستقيماً تحت مديريت سازمان هاي جاسوسي سيا و موساد انجام مي شود.كاتز كه به زبان عربي مسلط است، در سال 1963 در يك خانواده يهودي عراقي دربصره متولد شد.
پس از سيطره بعثي ها بر عراق در سال 1968، پدرش به اتهام جاسوسي براي اسرائيل دستگير شد، اما مادرش به همراه سه كودك خود، كه ريتا نيز در ميان آنها بود، به ايران در زمان رژيم شاه گريخت.
در آن زمان، كه رژيم پهلوي بر ايران حكومت مي كرد و روابط حسنه اي با رژيم صهيونيستي داشت، مادر ريتا كاتز موفق شد، به سرزمين هاي اشغالي فلسطين پناهنده شود و در شهرك ساحلي «بات يام» سكني گزيند.
كاتز سپس مدتي در ارتش اسرائيل و بخش هاي سياسي آن فعاليت كرد و تحصيلات خود درباره تاريخ و پژوهش هاي خاورميانه اي را در دانشگاه تل آويو دنبال كرد.
سپس در سال 1997 به آمريكا رفت و در همين سال نيز فعاليت خود در مركز پژوهش هاي خاورميانه اي را آغاز كرد.
كاتز كه با سازمان هاي سيا و موساد از نزديك همكاري دارد، يكي از صحنه گردانان حملات تروريستي در عراق است و محتواي بيانيه هاي القاعده عراق را تنظيم مي كند.
هدف وي، ايجاد انزجار در افكار عمومي غرب نسبت به همه مسلمانان و بزرگ كردن خطر گروه هاي اسلامي است.

 



اوباما در اجلاس ليسبون خبر داد
گسترش سپر موشكي به 28 كشور عضو ناتو

رئيس جمهور آمريكا اعلام كرد، ناتو براي نخستين بار در مورد توسعه سيستم دفاع موشكي كه جمعيت تمام كشورهاي عضو را تحت پوشش قرار دهد به توافق رسيدند.
به گزارش «اسكاي نيوز»، «باراك اوباما»، رئيس جمهور آمريكا ديروز در دومين روز از نشست سران ناتو در «ليسبون» از موافقت تمام 28 كشور عضو ناتو نسبت به توسعه سيستم دفاع موشكي كه كشورهاي عضو به علاوه آمريكا و جمعيت آنها را تحت پوشش قرار دهد خبر داد. براساس اين گزارش كسب اين توافق جمعي كه با تلاش هاي آمريكا حاصل شد، براي نخستين بار صورت مي گيرد.
«اندرس فوگ راسموسن» دبيركل ناتو نيز جمعه پس از نخستين روز از اين نشست از تصويب راهبرد جديد 10 ساله اين سازمان خبر داد.
به گفته «راسموسن»، راهبر جديد ناتو شرايط جديدي را براي گسترش همكاري هاي جديد ناتو- روسيه ايجاد مي كند. گسترش همكاري ها با كشورهاي آسياي مركزي در زمينه مبارزه با مواد مخدر در افغانستان از ديگر مواد راهبرد جديد ناتو اعلام شد.
خبرگزاري فرانسه نيز با انتشار اين خبر نوشت: هر چند 28 كشور عضو ناتو توانستند بر سر توسعه يك قابليت دفاع موشكي به توافق برسند اما روسيه تاكنون از منتقدان جدي اين طرح دفاع موشكي است چرا كه آن را تهديدي مستقيم با هدف بازدارندگي هسته اي خود مي داند.
براساس اين گزارش، كشورهاي عضو ناتو اميدوارند بتوانند در جريان مذاكرات خود با «ديميتري مدودف»، رئيس جمهور روسيه موافقت مسكو را نيز جلب كنند. اما نگاهي گذرا به سير تحولات روسيه و نحوه رفتار آن با اروپا نشان مي دهد، مسكو همچنان نگران گسترش سپر دفاع موشكي ناتو به شرق و حضور نظامي در مناطقي چون «اوستيا» و «آبخازيا» است.
بر اساس اين گزارش، از ديگر موضوعاتي كه در نشست ليسبون مطرح است، موضوع كاهش و انهدام تسليحات هسته اي است، اما كوتاهي هاي آمريكا و روسيه در اين زمينه باعث شده كشورهايي چون فرانسه و انگليس نيز قدمي در اين مسير برندارند.
خبر ديگر اين كه، پس از اعلام دبيركل ناتو مبني بر جدي نبودن موضوع حل مناقشه قره باغ در اين نشست، رئيس جمهور ارمنستان در اين نشست شركت نكرد. خبرگزاري «ريانووستي» به نقل از «سرژ سركيسيان» نوشت: به خاطر حفظ سياست ناتو درباره حل و فصل مناقشه «قره باغ»، و در اعتراض به اين موضع، در نشست سران ناتو شركت نمي كند. بنا به اعلام سخنگوي دفتر رياست جمهور ارمنستان، «سركيسيان» ابتدا قصد شركت در اين نشست را داشت.
ديدار خانم «كلينتون» وزير خارجه آمريكا با «حامد كرزاي» رئيس جمهور افغانستان و تاكيد طرفين بر تمركز همكاري ها با هدف عملي كردن پروسه انتقال امنيت به نيروهاي افغان، از ديگر خبرهاي مربوط به نشست ليسبون بود كه ديروز در حاشيه اين نشست رخ داد.
آمريكا پيش از اين مدعي شده بود كه تا سال 2014 با سپردن تمامي امور به نيروهاي بومي افغانستان به طور كامل از افغانستان خارج مي شود اما اظهارات جمعه رئيس جمهور آمريكا مبني بر حضور دائمي در افغانستان اغلب كشورهاي عضو ناتو را هم نسبت به تحقق اين وعده به ترديد انداخته است.

 



تظاهرات گسترده در خيابان هاي لندن در اعتراض به جنگ افغانستان

هزاران انگليسي مخالف جنگ در خيابان هاي لندن تظاهرات كردند و خواستار فراخواني نيروهاي اين كشور از افغانستان شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، ديروز خيابان هاي لندن شاهد راهپيمايي هزاران انگليسي مخالف جنگ بود؛ تظاهر كنندگان در حالي كه پلاكاردهايي در مخالفت با سياست هاي جنگ طلبانه دولت لندن در دست داشتند، خطاب به مقامات انگليسي شعار مي دادند: «به جنگ در افغانستان پايان دهيد» و «نيروها را به كشور برگردانيد.در اين تظاهرات كه به درخواست «ائتلاف ضد جنگ» برگزار شد، اقشار مختلف مردم، از جمله دانشجويان و دانش آموزان، حضور داشتند.
به گفته خانم «ليندسي جرمن» سخنگوي ائتلاف مذكور، به خبرنگاران گفت: هم اكنون 75 درصد مردم انگليس خواستار بازگشت فوري نظاميان اين كشور از افغانستان هستند. به گفته وي، هم اكنون سالانه پنج ميليارد پوند توسط انگليس در افغانستان هزينه مي شود؛ پولي كه در اصل بايد در حوزه هايي مثل آموزش و پرورش و رفاه عمومي هزينه گردد.
اين در حالي است كه دولت لندن هم اكنون با كسري بودجه 156 ميليارد پوندي مواجه است.

 



يورش پليس مبارك به تجمع هاي انتخاباتي در چند شهر مصر

نيروهاي امنيتي و پليس مصر، تجمع هاي انتخاباتي احزاب مخالف رژيم مبارك را در چند استان اين كشور به هم زدند.
به گزارش شبكه خبري الجزيره، نيروهاي امنيتي و پليس مصر، در آستانه انتخابات پارلماني با خشونت بي سابقه خود، اقدام به سركوب تظاهرات هزاران نفري مخالفان رژيم مبارك در شهر اسكندريه كردند.
در اين درگيري ها كه پليس از گاز اشك آور، باتوم و گلوله براي متفرق كردن مخالفان رژيم حسني مبارك استفاده كرد، تعداد زيادي از افراد زخمي و بازداشت، شدند.
به گفته شاهدان عيني، ماموران پليس حدود 270تن از هواداران اخوان المسلمين را فقط در شهر اسكندريه بازداشت كردند در حالي كه تظاهرات مشابهي در قاهره و سوئز نيز برگزار شد.
همچنين در شهر «محله كبري» در اطراف پايتخت مصر، نيروهاي امنيتي 20 تن از طرفداران «سعدالحسيني» نماينده اخوان المسلمين در پارلمان مصر را به جرم شعار دادن عليه مبارك بازداشت كردند.
اين در حالي بود كه بيش از 5000 نفر در اين تجمع مردمي شركت كرده بودند، اما نيروهاي امنيتي پس از محاصره تجمع كنندگان در ميدان اصلي شهر، آنها را متفرق كردند. در استان «الشرقيه»، بيش از 130تن از طرفداران اخوان المسلمين توسط نيروهاي امنيتي ربوده و به نقطه نامعلومي انتقال داده شدند.
در استان «الفيوم» نيروهاي پليس و ماموران امنيتي كه نتوانسته بودند از تظاهرات 3000 نفر از طرفداران اخوان المسلمين جلوگيري كنند، اقدام به ربودن 17 تن از تظاهركنندگان كردند.
در همين حال با نزديك شدن به موعد انتخابات پارلماني مصر در هفتم آذر ماه و بالا گرفتن تب و تاب تبليغات نامزدها، رژيم مبارك، سركوب هاي خود را شدت بخشيده است و اعتنايي به اعتراضات و انتقادات گروه هاي طرفدار حقوق بشر در داخل و خارج از كشور نمي كند.
سازمان عفو بين الملل ضمن ابراز نگراني از بازداشت هاي گسترده، دولت مصر را به ارائه تضمين براي بازداشت نكردن و اعمال محدوديت و ارعاب نامزدها و راي دهندگان انتخابات پارلماني اين كشور توسط نيروهاي امنيتي فراخواند.

 



4 كشته و 36 مجروح در انفجار شرق افغانستان

انفجار بمب در يك بازار شلوغ شرق افغانستان، چهار كشته و 36 مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري ها، يك بازار پرتردد در ولايت لقمان افغانستان ديروز شاهد انفجار بمب بود كه بر اثر آن، چهار نفر جان خود را از دست دادند و 36تن ديگر مجروح شدند.
از ولايت هلمند در جنوب افغانستان نيز خبر رسيد، جمعه شب بر اثر انفجار يك بمب جاسازي شده در كنار جاده، يك نظامي آمريكايي به هلاكت رسيد. با كشته شدن اين نظامي، شمار تلفات نيروهاي خارجي طي ماه جاري (20روز اخير) در افغانستان، به 40نفر رسيده است، كه 35نفر از آنها نظاميان آمريكايي بوده اند.
مجموع نيروهاي اشغالگر به هلاكت رسيده طي سال جاري ميلادي (10دي سال گذشته تاكنون) در افغانستان نيز 640نظامي خارجي اعلام شده است.
ناآرامي هاي جاري نشان مي دهد كه برخلاف ادعاهاي آمريكا و ناتو در مورد پيروزي هاي خود در افغانستان، اوضاع در اين كشور همچنان نا آرام است. روزنامه «واشنگتن پست» در رابطه با جنگ افغانستان نوشت: مقامات و افسران ارشد وزارت دفاع آمريكا تصميم گرفته اند تانك هاي سنگين به افغانستان منتقل كنند. تانك هايي كه هيچ گاه در طول 9سال جنگ در اين كشور، از آنها استفاده نشده است. واشنگتن پست افزود كه اين اقدام نشانه گسترش عمليات آمريكا و ناتو در افغانستان است.
يك روزنامه نگار سوئدي نيز در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري فارس، تشديد نا امني و شعله ورتر شدن جنگ و بحران در افغانستان را دستاورد 9سال حضور اشغالگران در افغانستان دانست. «كلرك اريكسون» در ادامه اين گفت وگو، استراتژي «باراك اوباما» رئيس جمهوري آمريكا، در مورد اعزام 30هزار نيروي بيشتر به افغانستان را نيز شكست خورده دانست.

 



مخالفت دولت اسلام آباد با طرح جنگي پنتاگون در پاكستان

دولت اسلام آباد با درخواست آمريكا براي گسترش حملات هواپيماهاي بدون سرنشين در خاك پاكستان مخالفت كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، «عبدالباسط» سخنگوي وزارت خارجه پاكستان ديروز گفت: طبق خبرهاي رسيده، آمريكا خواستار گسترش حملات با هواپيماهاي بدون سرنشين فراتر از مناطق قبيله اي ما (در خاك پاكستان) است، موضع پاكستان كاملا روشن است؛ ما هرگز اجازه چنين اتفاقي را نمي دهيم. «واشنگتن پست» جمعه گزارش داده بود كه مقامات واشنگتن درصدد توسعه مناطق مورد حمله هواپيماهاي بدون سرنشين در خاك پاكستان است.
عبدالباسط افزود: آمريكايي ها بايد در استراتژي حملات با هواپيماهاي بدون سرنشين خود تجديدنظر و حمله به مناطق قبيله نشين ما را متوقف كنند. حمله اين هواپيماها، حاكميت ما را نقض مي كند.
آمريكا طي سالهاي اخير حملات با هواپيماهاي بدون سرنشين را افزايش داده است. بيشتر قربانيان اين حملات در خاك پاكستان، غيرنظامي بوده اند.
خبر ديگر اينكه، اختلاف ميان احزاب متحد با حزب حاكم (مردم) در پاكستان افزايش يافته است. در ارتباط با اينكه اختلافات مذكور به سقوط دولت اسلام آباد مي انجامد يا نه، گزارشي نرسيده است.
حمله به كاروان ناتو
به گزارش ايلنا، افراد مسلح ديروز به كاروان حامل سوخت براي نيروهاي ناتو در شمال غرب پاكستان حمله كردند. در اين عمليات 10 تانكر سوخت به آتش كشيده شد. مسير لجستيكي زميني نيروهاي ناتو در افغانستان، از خاك پاكستان مي گذرد. كاميون هاي متعلق به ناتو در بندر كراچي از كشتي ها سوخت و تجهيزات را بارگيري مي كنند و در گذرگاه «خيبر» واقع در شمال غرب پاكستان، وارد خاك افغانستان مي شوند.
طي دو ماه اخير 170 كاميون تداركاتي ناتو در خاك پاكستان به آتش كشيده شده است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14