(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 8 آذر 1389- شماره 19799

خسارت آلودگي هواي تهران از 3/3ميليارد دلار گذشت
در كوشك مصري تصادف اتوبوس با خودروي سمند 10مجروح بر جاي گذاشت
دكتر وحيد دستجردي: 12 دارو در كشور بر پايه بيوتكنولوژي توليد مي شود
دلايل تأخير پروازهاي حجاج
مديرعامل ستاد مركز معاينه فني خودروهاي تهران آلايندگي هر موتورسيكلت به اندازه 8 خودرو است
تقدير مردم همدان از وزارت اطلاعات
افزايش 5 برابري شيوع ايدز در كشور
پاساژ چيت ساز در بازار تهران طعمه حريق شد
رويدادهاي خارجي
در سن 112 سالگي بزرگ طوايف گله داران شهركردي در گذشت
آتش جنگل هاي مينودشت كاملا مهار شد
با افتتاح پل جواديه ترافيك در منطقه جواديه افزايش يافت
حريق در ساختمان اداري صدا و سيما اطفا شد
خورشيد هم صاحب پيدا كرد!
سقوط هواپيماي باري در كراچي
مسافر خاطي نقره داغ شد



خسارت آلودگي هواي تهران از 3/3ميليارد دلار گذشت

اطلاعات رسيده از ايستگاههاي سنجش حاكي از آن است كه بر ميزان غلظت منوكسيدكربن، دي اكسيد نيتروژن و ذرات معلق كمتر از 10ميكرون نسبت به روز گذشته افزوده شده است.
بنابر گزارش خبرگزاري ها علي رغم كاهش آلاينده ذرات معلق كمتر از 5/2ميكرون، نسبت به روز گذشته، شاخص كيفيت هوا به لحاظ اين آلاينده در «نيمه هشدار» قرار داشته و به لحاظ آلاينده دي اكسيد نيتروژن نيز وارد شرايط «هشدار» شده است.
از سوي ديگر ايستگاه آزادي و استانداري به لحاظ آلاينده منوكسيدكربن در شرايط «اضطرار» قرار دارند.
پايداري جوي در تهران كه از 14آبان ماه سال جاري آغاز شده است موجب شده به جز سه روز يعني روزهاي 21، 27 و 29 آبانماه، درساير روزها هواي تهران در شرايط «هشدار» قرار گيرد.
از سوي ديگر جديدترين اطلاعات رسيده نيز نشان مي دهد ميزان غلظت منوكسيدكربن، دي اكسيد نيتروژن و ذرات معلق كمتر از 10 ميكرون نسبت به روز گذشته در همين ساعات افزايش يافته و از ميزان غلظت آلاينده هاي ازن، دي اكسيد گوگرد و ذرات معلق كمتر از 5/2ميكرون كاسته شده و بدين ترتيب غلظت دو آلاينده دي اكسيد نيتروژن و ذرات معلق كمتر از 5/2 ميكرون همچنان فراتر از حد مجاز بوده و شاخص كيفيت هوا در شرايط «هشدار» است. همچنين در ايستگاه آزادي و استانداري نيز به لحاظ آلاينده منوكسيدكربن هواي اين مناطق در شرايط «اضطرار» قرارگرفته است.
بررسي هاي انجام شده نشان مي دهد ميزان آلاينده ذرات معلق كمتر از 5/2ميكرون در تمام ايستگاههاي مورد سنجش در شرايط هشدار بوده و در پارك سلامت و پارك قائم در آستانه ورود به شرايط اضطرار قرار گرفته است.
همچنين به لحاظ آلاينده منوكسيدكربن به جز ايستگاه آزادي و استانداري كه در شرايط «اضطرار» است ايستگاه شهرداري منطقه 10 نيز در «آستانه شرايط اضطرار» قرار گرفته و ايستگاههاي اتوبان محلاتي، دروس، شهرري، شهرداري منطقه 16، ميدان فتح، پارك رازي، پارك قائم و پرديسان در شرايط «هشدار» قرار دارد. همچنين ميانگين اين آلاينده در كل شهر تهران در «آستانه ورود به شرايط هشدار» قرار گرفته است.
به لحاظ آلاينده دي اكسيد نيتروژن ميانگين غلظت اين آلاينده نيز هم اكنون در شرايط «هشدار» قرار گرفته و در تمامي ايستگاههاي سنجش به جز 5 ايستگاه فراتر از حد مجاز است.
از سوي ديگر آلاينده ذرات معلق كمتر از 10ميكرون نيز با قرارگيري در «مرز ورود به شرايط هشدار» در ايستگاههاي اتوبان محلاتي، شهرداري منطقه 10، شهرداري منطقه 16، شهرداري منطقه 19 و آزادي در شرايط «هشدار» است.
از سازمان هواشناسي كشور نيز خبر مي رسد كه آسمان پايتخت در روز دوشنبه صاف و غبارآلود است كه به اين ترتيب پيش بيني مي شود شاخص كيفيت هواي تهران در شرايط «هشدار» باقي بماند.
توقيف 2هزار خودرو
و موتورسيكلت آلاينده
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ از توقيف يكهزار دستگاه خودرو و موتورسيكلت آلاينده در روز يكشنبه خبر داد.
وي با اشاره به جلسه كميته مواقع اضطراري آلودگي هواي تهران در روز يكشنبه گفت: براين اساس طرح ترافيك همانند روزهاي گذشته همچنان از محدوده طرح زوج و فرد اجرا مي شود و لذا از شهروندان درخواست مي شود از همراه آوردن خودروهاي شخصي خود به طور جدي خودداري كنند.
رئيس پليس راهور تهران گفت: در صورت تصويب هيئت دولت راهور تهران آمادگي دارد تا طرح زوج و فرد را در كل شهر تهران و براي تمامي خودروها و موتورسيكلت ها اجرا كند.
وي با اشاره به آلايندگي خودروها و سرويس هاي دولتي افزود: در جلسه ديروز مقرر شد با اين خودروها نيز به شدت برخورد شود.
رئيس پليس راهور تهران با اشاره به اين كه از روز شنبه تاكنون بالغ بر 10 هزار دستگاه خودرو و موتورسيكلت متخلف و آلاينده توقيف، اعمال قانون و يا پيوست گواهينامه شده اند خاطر نشان كرد: عوامل پليس در 140 نقطه ورودي به محدوده زوج و فرد و طرح ترافيك مستقر شده اند و با خودروهاي غيرمجاز ضمن برخورد آنها را به خارج از محدوده هدايت مي كنند.
تصميم اصلي تعطيلي
يا عدم تعطيلي با وزارت كشور است
رئيس مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش هرگونه تصميم درباره تعطيلي يا عدم تعطيلي مدارس به دليل آلودگي هوا را متوجه تصميمات وزارت كشور و استانداري تهران كرد.
علي فرهادي در گفت وگو با فارس تصريح كرد: در واقع در رابطه با موضوع آلودگي هوا و تعطيلي مدارس، آغاز تصميم از جانب آموزش و پرورش نيست و اين دستگاه هاي مسئول كه نامشان برده شد هستند كه پس از بررسي شاخص هاي آلودگي هوا، در اين رابطه تصميم گيري مي كنند.
وي افزود: در رابطه با آموزش و پرورش حتي موضوع تعطيلي زودتر نيز پيش بيني نشده است و مدارس در موقع مقرر بازگشايي و تعطيل مي شوند.
فرهادي در عين حال تصريح كرد: در رابطه با اين مشكل هميشه نظر ما اين بوده است كه ابعاد موضوع كارشناسي شود و در رابطه با مقطع ابتدايي تا حد امكان يك روز از فعاليت آن كاسته شود اما در كل تاكنون تصميمي در اين رابطه نداشته ايم.
آسيب آلودگي هوا
بيشتر از آسيب تعطيلي است
همچنين يك عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي گفت: آسيب و ضرري كه به خاطر آلودگي هواي تهران به كودكان و دانش آموزان دبستاني مي رسد، بسيار بيشتر از آسيب تعطيلي مدارس است.
ايرج خسرونيا در گفت وگو با فارس با اشاره به قرار گرفتن وضعيت آلودگي هواي تهران در وضعيت «هشدار»، اظهار داشت: در اين شرايط توصيه مي كنم كه كودكان و دانش آموزان دبستاني تا حد امكان در مهدهاي كودك و دبستان ها حاضر نشوند.
وي تصريح كرد: در رابطه با تعطيلي مهدهاي كودك و دبستان ها دانش آموزان ضرر نمي كنند زيرا آسيب جسمي كه به خاطر آلودگي هوا به كودكان و دبستاني ها مي رسد، بسيار بيشتر از آسيب هاي تعطيلي مدارس از قبيل عقب ماندگي يك هفته اي درس هاي آنان است.
رئيس هيئت مديره جامعه پزشكان متخصص داخلي با تاكيد بر عدم خروج افراد بالاي 60 سال از خانه در وضعيت فعلي، ادامه داد: در شرايط فعلي مدارس زنگ هاي ورزش را تعطيل كنند و هيچ گونه ورزشي نيز در مدارس انجام نشود.
خسرونيا خاطرنشان كرد: انجام ورزش و فعاليت هاي سنگين باعث بالا رفتن تعداد تنفس افراد و افزايش حجم هواي آلوده وارد شده به ريه مي شود كه در نتيجه آن در افراد مبتلا به ضعف بدني يا بيماران مزمن، امكان مسموميت وجود دارد.
وي افزود: در چنين شرايطي و در كشورهاي ديگر مشاهده شده است كه تعداد مرگ و ميربه ويژه در ارتباط با افراد مسن و كم سن و سال بيشتر از حد معمول مي شود.
خسرونيا با توصيه به افراد به ويژه دانش آموزان براي استفاده از «ماسك» در شرايط كنوني تاكيد كرد: براي اين منظور حتما از ماسك هاي «فيلتردار» استفاده شود؛ ويژگي اصلي اين ماسك ها كه ضخيم تر و گران تر از ماسك هاي معمولي است، اين است كه هواي وارد شده از بيرون را تصفيه كرده و تاحدودي از آلودگي آنها مي كاهد.
دانش آموزان در هواي آلوده لبنيات بيشتري مصرف كنند
محمود سلطان زاده متخصص بيماري داخلي با اشاره به شرايط آلودگي هواي تهران گفت: در شرايطي كه وضعيت آلودگي هواي تهران به حالت اضطرار رسيده است، خانواده ها بايد براي كاهش آسيب هاي آلودگي هوا به دستگاه تنفسي و گوارش مصرف شير و لبنيات را در كودكان افزايش دهند.
اين متخصص بيماري هاي داخلي افزود: مسئله آلودگي هوا در دانش آموزان و افراد مسن از اهميت بيشتري برخوردار است چرا كه ريه آنها از آلاينده ها بيشتر تاثير مي گيرد به همين دليل افراد و دانش آموزاني كه مبتلا به آسم و بيماري هاي مزمن تنفسي هستند، سعي كنند از محيط هاي شهري دور شده و به مكان هاي خوش آب و هوا سفر كنند.
وي بيان كرد: آلودگي هوا يك عامل تشديدكننده و آغازگري براي بيماري هاي آسم و آلرژيك است و اين بيماري ها تحت تاثير عوامل محيطي محرك كه آلودگي هوا جزو اين عوامل محسوب مي شود فعال تر مي شوند؛ به همين دليل افراد خصوصاً دانش آموزان بايد با رعايت اقدامات لازم از برخورد با هواي آلوده خودداري كنند.
اين متخصص بيماري هاي داخلي با اشاره به اينكه براي كاهش آسيب هاي آلودگي هوا به دستگاه تنفسي و گوارش، دانش آموزان شير و لبنيات بيشتري مصرف كنند، گفت: لبنيات به دليل تركيبات مناسب براي رشد باكتري هاي مفيد، عمل دفع مواد آلاينده را تنظيم مي كند؛ به همين دليل افزايش مصرف آن در اين روزها به دانش آموزان توصيه مي شود.
سلطان زاده ادامه داد: اين روزها شنيده مي شود كه استفاده از ماسك هاي كاغذي، افراد و خصوصاً دانش آموزان را در برابر هواي آلوده محافظت مي كند كه بايد اذعان داشت، برداشت و گفته اي كاملا اشتباه است.
وي افزود: اين گفته از آنجايي نادرست است كه تمام كارشناسان مي دانند، مونوكسيدكربن، دي اكسيد نيتروژن و دي اكسيد گوگرد ماده هاي شيميايي آلاينده هوا هستند كه هيچ ماسك كاغذي نمي تواند از عبور آنها جلوگيري كند.
راه اندازي سيستم پيامك
وضعيت آلودگي هوا
دكتر يوسف رشيدي، مدير عامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران نيز از راه اندازي سيستم پيامك دريافت آخرين وضعيت آلودگي هواي پايتخت خبر داد.
وي گفت: براين اساس شهروندان مي توانند براي دريافت آخرين وضعيت آلودگي هوا يك پيام بي متن به شماره 30004248 ارسال كرده و پس از آن منتظر باشند تا آخرين وضعيت آلودگي هوا براي آنها ارسال شود.
وي همچنين از فراهم شدن امكان دسترسي شهروندان به نقشه آلودگي هوا از طريق تلفن همراه خبر داد و يادآور شد: براين اساس شهروندان مي توانند از طريق تلفن همراه
خود با مراجعه به سايت
http://mobiletehranir و ورود به بخش نيازمنديهاي روز، از آخرين وضعيت آلودگي هوا مطلع شوند.

 



در كوشك مصري تصادف اتوبوس با خودروي سمند 10مجروح بر جاي گذاشت

سرويس اجتماعي-
بر اثر تصادف يك دستگاه اتوبوس با يك خودروي سمند در كوشك مصري تهران 10 نفر زخمي شدند.
به گزارش كيهان حوالي ساعت 5/10 صبح ديروز يك دستگاه اتوبوس بر اثر سرعت زياد با يك خودروي سمند تصادف كرده و وارد يكي از مغازه ها شد.بر اثر اين تصادف 10 نفر زخمي شدند كه 9 نفر از مجروحان به بيمارستان اميراعلم و يك نفر ديگر نيز به بيمارستان سينا منتقل شد.
حال عمومي مجروحان خوب گزارش شده است.
گفتني است در اين تصادف راننده اتوبوس به شدت زخمي شده است.

 



دكتر وحيد دستجردي: 12 دارو در كشور بر پايه بيوتكنولوژي توليد مي شود

وزير بهداشت با اشاره به توليد داروهاي بيوتكنولوژي در دنيا و حركت جدي ايران در اين حوزه گفت: هم اكنون 12 دارو در كشور بر پايه بيوتكنولوژي توليد مي شود و 6 داروي جديد ديگر نيز تا پايان سال توليد خواهد شد.
به گزارش خبرگزاريها، دكتر مرضيه وحيد دستجردي، ديروز در قسمت بررسي راهكارها و برنامه ريزي جهت توسعه بيوتكنولوژي پزشكي در مقابل تحريم ها افزود: 12 داروي بيوتكنولوژي كه در كشور در حال توليد است، به حدود 50 ميليارد تومان صرفه جويي ارزي منجر شده است.
وي ادامه داد: اقتصاد دارويي دنيا 120 هزار ميليارد تومان است و از اين ميزان 53 ميليارد دلار به سمت توليد محصولات بيوتكنولوژي حركت كرده است. حدس ما اين است كه در 20 سال آينده 20 درصد از داروها بيوتكنولوژيك باشد و هزينه سرسام آور اين هزينه ها ما را گرفتار و نظام دارويي را مختل خواهد كرد.
وزير بهداشت همچنين گفت: 140 دارو از بيوتكنولوژي توليد مي شود. 85 درصد از كشورهاي اروپايي و آمريكايي و 5 درصد كشورهاي آسيايي كه ژاپن در راس آن است داروهاي بيوتكنولوژي را توليد مي كنند و ايران پنجمين كشور آسيايي است كه در زمينه توليد داروي بيوتكنولوژيك به موفقيت رسيده است.
دستجردي سرمايه گذاري در زمينه توليد داروهاي بيوتكنولوژي را ناكافي دانست و اعلام كرد: براساس برنامه چهارم توسعه و سند ملي زيست فناوري بايد 40 داروي بيوتكنولوژي در كشور توليد كنيم و 30 درصد ارزبري كشور را در حوزه دارو كاهش دهيم كه اين دو محقق نشده است و نياز است كه با سرعت بيشتري پيگيري شود.
وزير بهداشت گفت: براي 5 تا 7 دارويي كه در كشور وارد مي كنيم 250 ميليارد تومان ارز از كشور خارج مي كند و فاكتور 7 و 8 خوني بالاي 100 ميليارد تومان از اين اعتبار را به خود اختصاص مي دهد.
وي افزود: فقط يك نوع داروي سرطان سينه وارداتي براي بيمار 50 ميليون تومان هزينه بردار است كه اگر 7 هزار مورد سرطان در كشور داشته باشيم و تعدادي از آنها نيازمند اين دارو باشند از اين تعداد بايد ببينيم كه چه تعداد نيازمند اين داروي 50 ميليون توماني هستند و بايد بدانيم كه بسياري مجبور مي شوند كه زندگي خود را بفروشند و براي خريد اين دارو هزينه كنند.

 



مديرعامل هما تشريح كرد
دلايل تأخير پروازهاي حجاج

مديرعامل شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران اصلي ترين دليل بروز تأخير در پروازهاي بازگشت حجاج را كمبود امكانات در فرودگاه جده عنوان كرد و از جايگزيني 3 توپولف ايران ايرتور و ارزشگذاري هما براي واگذاري خبر داد.
فرهاد پرورش در گفت وگو با فارس درباره علت تأخير پرواز حجاج اظهار داشت: به دليل ازدحام فرودگاه جده، پروازهاي حجاج در بازگشت با افزايش ايستايي هواپيما روبروست؛ درحالي كه در سال جاري اغلب هواپيماهاي هما 45 دقيقه زودتربه فرودگاه جده اعزام شدند با اين حال در برخي مواقع خلبان ها و خدمه پروازي بيش از 5 ساعت منتظر ماندند تا زائران به هواپيما منتقل شوند.
وي با بيان اينكه عمده تأخير پرواز برگشت حجاج به دليل كمبود امكانات فرودگاه جده، ازدحام در اين فرودگاه و شلوغي پروازهاست، گفت: اميدوار بوديم درچند روز اول عمليات برگشت حجاج همانند سنوات گذشته تأخيرهاي پروازي در فرودگاه جده كاهش يابد، اما اين امر هنوز به حد مطلوب نرسيده است.
مديرعامل ايران اير ادامه داد: حتي شركت هاي هواپيمايي سعودي نيز تأخير زيادي دارند كه اين امر نشان از كمبود امكانات در فرودگاه جده دارد.
پرورش با بيان اينكه هم اكنون بخش عمده اي از پروازهاي بازگشت حجاج در شهرهاي تهران و گرگان انجام شده است، گفت: از جمعه هفته گذشته نيز پروازهاي بازگشت حجاج اصفهان توسط ايران اير شروع شده است. وي با بيان اينكه برخي از پروازهاي شركت سعودي با تأخير 30 ساعته انجام شده است افزود: فقط يكي از پروازهاي بازگشت حجاج هما به اصفهان با چهار ساعت تأخير انجام شد.
مديرعامل شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران افزود: اين تأخيرها عكس العملي نيز به همراه خواهد داشت، يعني پروازهاي بعدي هم با تأخير مواجه مي شوند، اما پيش بيني شده است اگر پروازي با تأخير مواجه شود بلافاصله پرواز جايگزين از تهران ارسال شود.
وي ادامه داد: در اين باره بايد گفت با توجه به ايستايي پرواز بازگشت حجاج اصفهاني در جده، هواپيماي هما با سه ساعت تأخير به اصفهان رفت كه طبيعتاً هواپيمايي كه از اصفهان بايد به جده پرواز مي كرد با تأخير مواجه بود، بنابراين هما از تهران هواپيماي جايگزين به جده فرستاد كه آنجا زائران منتظر هواپيما نشوند.
پرورش با تأكيد بر اينكه تأخير در فرودگاه جده شامل اغلب شركت هاي هواپيمايي مي شود، تصريح كرد: مشكلات مذكور مربوط به مديريت فرودگاه جده است، چون از سه ترمينال فرودگاه مدينه نيز دو ترمينال در حال تعمير است و با يك ترمينال امكان پاسخ گويي به مسافران نيست.
مديرعامل هما ضمن اشاره به اينكه اجلاس تركيه توسط ايكائو هم اكنون در حال برگزاري است، تصريح كرد: اينجانب نامه اي را در خصوص تحريم ارائه سوخت به هواپيماهاي ايران اير در فرودگاه هاي اروپا براي طرح در جلسه اين اجلاس مطرح كرده ام كه اميد است با اجماعي كه در كنفرانس 8D ارائه مي شود، اين موضوع پي گيري شود.

 



مديرعامل ستاد مركز معاينه فني خودروهاي تهران آلايندگي هر موتورسيكلت به اندازه 8 خودرو است

مديرعامل ستاد مركز معاينه فني خودروهاي تهران گفت: هر موتورسيكلت به اندازه 8 خودرو آلايندگي هوا دارد.
وحيد نوروزي افزود: موتورسيكلت ها عامل 25درصد از آلودگي هوا و 50درصد آلودگي صوتي تهران هستند.
وي گفت: با اين وجود متاسفانه به معاينه فني موتورسيكلت ها توجهي نمي شود.
وي ادامه داد: به استاندار اين پيشنهاد را ارائه داده ايم كه موتورسيكلت ها نيز براي ورود به محدوده طرح ترافيك مجوز دريافت كنند، چون روزانه حدود 250 هزار موتورسيكلت وارد محدوده طرح ترافيك مي شوند و اگر بخواهيم محدوده زوج و فرد را نيز مدنظر قرار دهيم ميزان موتورسيكلت هايي كه در محدوه مركزي شهر تردد دارند به 800هزار دستگاه نيز مي رسد، اين در حاليست كه هر موتورسيكلت به اندازه 8 خودرو آلودگي هوا توليد مي كند.
به گزارش فارس نوروزي ادامه داد: در هر صورت اگر امكان صدور مجوز براي تردد موتورسيكلت ها در محدوده طرح ترافيك وجود نداشته باشد نيز حداقل انتظار مي رود طرح زوج و فرد براي تردد موتورسيكلت ها ايجاد شود چون نمي توان نقش آنها را در ايجاد آلودگي هوا و صدا در شهر ناديده بگيريم و تنها انرژي خود را صرف محدود كردن تردد خودروهاي شخصي كنيم.

 



در پي هلاكت قاتلان شهيد چراغي روي داد
تقدير مردم همدان از وزارت اطلاعات

همدان- خبرنگار كيهان:
با اعلام خبر هلاكت تروريست هاي عامل شهادت شهيد محمود چراغي، مردم همدان با نصب بنرهايي در سطح شهر، از وزارت اطلاعات و سربازان گمنام امام زمان(عج) قدرداني كردند.
بنابر تحقيقات انجام شده از سوي وزارت اطلاعات، مشخص شد كه رئيس و معاون يك گروهك تروريستي متشكل از عناصر وهابي منحرف، در زمره تروريست هايي هستند كه سال گذشته اقدام به سرقت مسلحانه از يك طلا فروشي در همدان و مجروح كردن چند تن از شهروندان عادي كرده اند.
همچنين اوايل سال جاري با شناسايي اين افراد توسط نيروهاي اطلاعات استان همدان، سربازان گمنام امام زمان (عج) مبادرت به انجام عمليات جهت دستگيري آنها كردند كه در جريان درگيري پيش آمده، تروريست ها اقدام به تيراندازي و پرتاب نارنجك كردند و در نتيجه يكي از نيروهاي فداكار اطلاعاتي به نام محمود چراغي به درجه رفيع شهادت نائل آمد.

 



وزير بهداشت هشدار داد
افزايش 5 برابري شيوع ايدز در كشور

وزير بهداشت گفت: آنچه براي ما خطر جدي است مسائل مربوط به ارتباطات اخلاقي است كه منجر به بيماري ايدز شده و پيش بيني مي كنيم با روندي كه در پيش رو داريم تعداد مبتلايان در چند سال آينده پنج برابر شود.
دكتر وحيد دستجردي در خصوص آخرين آمار مبتلايان به ايدز در كشورگفت: با توجه به شناسايي بيش از 20هزار مبتلا به ايدز در كشور حدس مي زنيم كه 3 تا 4 برابر اين تعداد از مبتلايان باشند كه هنوز شناسايي نشده اند. البته بيماري را كنترل كرده ايم و تنها از جنبه هاي اخلاقي نگران هستيم كه آن هم بايد توسط مردم و نسل جوان رعايت شود.
دستجردي با توصيه به مردم مبني بر رعايت مسائل اخلاقي و دوري از رفتارهايي كه ممكن است ابتلا به اين بيماري را به دنبال داشته باشد، افزود: توصيه ما به نسل جوان اين است كه مسائل اخلاقي و بهداشتي را رعايت بكنند و خانواده ها مراقبت لازم را داشته باشند و اين موضوع را جدي بگيرند و بدانند كه جان شان در خطر است. اگر اين موضوع از اين طرق بخواهد شعله ور شود احتمالا آتشفشاني از ايدز را در كشور خواهيم داشت.

 



پاساژ چيت ساز در بازار تهران طعمه حريق شد

پاساژ چيت ساز در خيابان پانزده خرداد عصر روز شنبه دچار آتش سوزي شد.
آتش سوزي در پاساژ چيت ساز واقع در خيابان پانزده خرداد در ساعت 46:18 روز شنبه به سامانه 125 اعلام شد و آتش نشانان ايستگاه هاي هفت، سه و يك به محل حادثه اعزام شدند.
آتش نشانان پس از حضور در محل حادثه مشاهده كردند كه دود غليظي از پاساژ متصاعد مي شود كه بعد از بررسي مشخص شد كانون اين آتش سوزي در طبقه اول است.
آتش نشانان با استفاده از دو رشته لوله آبدهي و تعدادي دستگاه تنفسي آتش سوزي را كه در متراژ 30 مترمربع بود، بطور كامل خاموش كردند و با استفاده از هواكش هاي ويژه، دود حاصل از اين آتش سوزي را از محل تخليه كرده و با ايمن سازي نهايي، به مأموريت خود خاتمه دادند.
غلامرضا ترحمي معاون عمليات منطقه يك سازمان آتش نشاني تهران بزرگ گفت: علت اين آتش سوزي توسط كارشناسان آتش نشاني در دست بررسي است.

 



رويدادهاي خارجي

اولين پاركينگ عمودي

شركت «تاكاشيمايا» ساخت پاركينگ عمودي 15طبقه اتوماتيك با ظرفيت 140 خودرو را دريكي از پرترددترين خيابان هاي پايتخت مالزي آغاز كرد.
علاوه بر 140جايگاه پارك خودرو دراين پاركينگ، 20 دستگاه واحد تجاري در سه طبقه اول و 36 دفتر اداري در طبقات چهارم تا نهم تعبيه شده است.
براي ساخت اين پاركينگ عمومي، زمين باريكي با ابعاد 1200 مترمربع در خيابان «ايمبي» و دركنار برج هاي تايمز اسكونر در مركز شهر خريداري شده است.

 



در سن 112 سالگي بزرگ طوايف گله داران شهركردي در گذشت

شهركرد- خبرنگار كيهان:
يكي از بزرگان طوايف گله داران شهركردي در سن 112 سالگي درگذشت.
وي كه بختيار صادقي نام داشت در تيرماه سال 1278 هجري خورشيدي در شهركرد متولد شد. به گزارش خبرنگار ما اين مرحوم در مورخ 7/5/1324 طي حكمي از طرف فرمانداري وقت چهارمحال و بختياري به عنوان كدخداي طوايف گله داران شهركردي انتخاب و مشغول به كار شد كه تا سال هاي متمادي كدخداي گله داران و دامپروران شهركردي را به عهده داشت و بيشتر عمر خود را در ييلاق و قشلاق و رفع مسائل و مشكلات اين قشر گذراند.
وي زمان حكومت مظفرالدين شاه، محمدعلي شاه، احمد شاه قاجار، رضا شاه و محمدرضا پهلوي و همچنين پيروزي انقلاب اسلامي و استقرار نظام جمهوري اسلامي را به ياد داشت.
وي در طول عمر خود به جز سال گذشته كه سكته مغزي كرده بود، هيچگاه بيمار نشد و به پزشك هم مراجعه نكرد. گفتني است مرحوم صادقي داراي 55 فرزند، نوه، نتيجه و نبيره مي باشد.

 



آتش جنگل هاي مينودشت كاملا مهار شد

رئيس اداره منابع طبيعي مينودشت از مهار كامل آتش در جنگل هاي اين شهرستان خبر داد.
«محمدصادق بشكوفه» شنبه شب در گفت وگوي تلفني با ايرنا، افزود: آتش سوزي شب و روز شنبه در مناطق جنگلي «بوقوتو» معروف به «شرشر» در محدوده روستاي «ترسه» و قسمت بالاي روستاي «ريگ چشمه» از توابع بخش مركزي مينودشت و بخشي از جنگل مناطق كوهستاني «كوه چماز» و محدوده چشمه «پيرغاز» در منطقه روستاي «فارسيان» رخ داده بود.
وي گفت: با تلاش نيروهاي مناطق طبيعي، نيروهاي مردمي و جمعي از سربازان لشكر 30 گرگان اين آتش سوزي كامل اطفا شده است.
بشكوفه تاكيد كرد: نيروهاي امدادي براي از بين بردن بقاياي آتش سوزي و جلوگيري از بروز مجدد آتش در منطقه مستقر هستند. هفته گذشته به دليل خشكي هوا و نبود رطوبت در زمين چندين نقطه از جنگل هاي اين شهرستان دچار آتش سوزي شده بود كه با تلاش نيروهاي امدادي خاموش شده بود.
همچنين به گزارش خبرنگار كيهان از گرگان، معاون عمراني استاندار گلستان از حضور بيش از 700 نفر در عمليات اطفاي حريق در جنگل هاي استان گلستان خبر داد.
مهندس عبدالرضا دادبود اظهار داشت: با توجه به پراكنده بودن آتش سوزيها در نقاط مختلف جنگلي استان و نيز مستعد بودن جنگلها براي آتش سوزي به جهت رطوبت پايين هوا و خشكي منطقه، پيشرفتهايي صورت گرفته است.
قائم مقام شوراي هماهنگي مديريت بحران استان گفت: مطمئنا با اضافه شدن بالگردهايي كه براي تسريع در عمليات اطفا از مركز درخواست شده، شاهد سرعت بيشتري در مهار آتش به خصوص در مناطق صعب العبور خواهيم بود.گفتني است نيروهاي هلال احمر، محيط زيست، منابع طبيعي، لشكر 30 گرگان، بسيج، دهياريها و نيروهاي مردمي بي وقفه در عمليات مهار آتش حضور دارند.

 



با افتتاح پل جواديه ترافيك در منطقه جواديه افزايش يافت

به دنبال افزايش ترافيك در منطقه جواديه معاون حمل ونقل ترافيك شهرداري تهران گفت: نبايد انتظار داشت با احداث تونل و پل ترافيك سبك مي شود.
جعفر تشكري هاشمي در پاسخ به اين سوال كه برخي از شهروندان منطقه جواديه معتقدند با افتتاح پل جواديه مسير آنها براي رسيدن به ميدان راه آهن طولاني شده است گفت: به هر شكل براي تك تك سفرهايي كه قرار است از اين مسير عبور كنند نمي توان يك راه مستقيم داشت و بايد يك راهي را در نظر گرفت كه حداكثر جابجايي در آن انجام شود.
معاون حمل ونقل ترافيك شهرداري تهران اظهار داشت: در چند هفته اول افتتاح پل جواديه شاهد افزايش بار ترافيكي به دليل افزايش تقاضا بوده ايم.
تشكري هاشمي بيان كرد: وقتي كه يك امكان و دسترسي فراهم مي كنيم طبيعي است كه تمايل به سفر در آن محدوده افزايش پيدا مي كند.
به گزارش فارس، تشكري هاشمي گفت: نبايد انتظار داشته باشيم وقتي پلي، تونلي و راهي احداث مي شود ترافيك در آنجا سبك شود چرا كه دسترسي ها تقاضاهاي جديدي را ايجاد مي كند.

 



حريق در ساختمان اداري صدا و سيما اطفا شد

حريق در يكي از انبارهاي خدمات ساختمان اداري سازمان صدا و سيما مهار شد.
اين حادثه كه قبل از ظهر روز يكشنبه رخ داد، با تلاش ماموران آتش نشاني مستقر در سازمان صدا و سيما به صورت كامل مهار شد.
اين حادثه تلفات جاني در پي نداشته است.

 



خورشيد هم صاحب پيدا كرد!

يك زن اسپانيايي مدعي شد صاحب «خورشيد» است و آن را در يك دفتر اسناد رسمي به عنوان مايملك خود به ثبت رسانده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه: «آنجلس دوران» زن 49 ساله اسپانيايي در گفتگو با روزنامه ال موندو گفت: پس از آن كه در روزنامه ها خواند يك مرد آمريكايي نام خود را به عنوان مالك «ماه» و بيشتر سيارات منظومه شمسي ثبت كرده، من نيز در ماه سپتامبر اقدام مشابهي را انجام داده و خورشيد را به عنوان دارايي خود به ثبت رساندم.وي افزود: يك قرارداد بين المللي وجود دارد كه مي گويد هيچ كشوري نمي تواند ادعاي مالكيت ستاره يا سياره اي را داشته باشد، اما اين قرارداد در مورد اشخاص چيزي نگفته است.بنابراين گزارش؛ سندي كه توسط يك دفترخانه اسناد رسمي منتشر شده حاكي از آن است كه «دوران» مالك خورشيد است. در اين سند مانند هر سند ملكي ديگر به موقعيت ملك اشاره شده و آمده است اين ستاره در مركز منظومه شمسي و در فاصله حدود 149600000 كيلومتري از زمين قرار دارد.اين زن اهل شهر سالواترا دومينو در ايالت گاليشيا گفته است كه مي خواهد براي كساني كه از خورشيد استفاده مي كنند قيمتي را تعيين كند و نيمي از درآمد حاصله را به دولت اسپانيا و 20درصد آن را به صندوق بازنشستگي كشور اعطا كند.وي قصد دارد ده درصد ديگر از عوايد را به تحقيق و ده درصد ديگر را به پايان دادن به گرسنگي در جهان اختصاص دهد و ده درصد ديگر را براي خود بردارد.

 



سقوط هواپيماي باري در كراچي

هواپيماي يك شركت خصوصي روسيه سحرگاه ديروز دقايقي پس از پرواز در شهرك نزديك فرودگاه كراچي به يك ساختمان در دست ساخت برخورد كرد.
به گزارش شبكه تلويزيون ملي پاكستان، در اين حادثه 8سرنشين هواپيما كشته شدند.براثر شدت برخورد اين هواپيماي روسي به ساختمان نيمه كاره، ساختمان آتش گرفت و به طور كامل تخريب و هواپيما نيز دچار حريق شد.اخبار رسيده حاكي از آن است كه چندين ساختمان غيرمسكوني ديگر در نزديكي اين ساختمان نيز آتش گرفتند.

 



مسافر خاطي نقره داغ شد

دادگاه عالي ايالت «نيويورك» در ايالات متحده آمريكا يك زن جوان را به دليل پرداخت نكردن كرايه اتوبوس به پرداخت يكصد دلار جريمه نقدي محكوم كرد.
«دارين ماير» كه اهل نيويورك آمريكاست، در مصاحبه اي با رسانه هاي دولتي اين كشور، بيان كرد: روز گذشته پس از سوار شدن به اتوبوس قصد داشتم كرايه را با كارت مترو پرداخت كنم، اما راننده به من گفت كه اين امكان وجود ندارد.اين زن جوان در ادامه، خاطرنشان كرد: من هم با راننده دعوا كرده و بدون پرداخت كرايه از اتوبوس خارج شدم.براساس گزارش پليس ايالت «نيويورك» كه در خبرگزاري يونايتدپرس منتشر شد، اين زن جوان به اتهام پرداخت نكردن كرايه و دعوا كردن با راننده به پرداخت يكصد دلار جريمه نقدي محكوم شد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14